http://www.telegraaf.nl/b(...)imijter__.html?p=2,2quote:Ergernis over multicultimijter
DEN HAAG - De mijter van Sinterklaas is heilig. Dat stelt het CDA, dat ontstemd is dat er gemeentebesturen zijn die van het religieuze kruis op het hoofddeksel van de goedheilig man af willen.
Tot onvrede van de regeringspartij verschijnt Sint-Nicolaas in Amsterdam al enkele jaren zonder kruis omdat de bevolkingssamenstelling 'multi-etnisch is' en de kindervriend een 'universele figuur' moet zijn.
Het CDA wil dat de PvdA-ministers Ter Horst (Binnenlandse Zaken) en Plasterk (Cultuur) 'opkomen voor behoud van een typisch Nederlands feest als sinterklaas, inclusief alle symbolen en verwijzingen die daar bij horen'. "Er is geen enkele reden om de christelijke herkomst van Sint-Nicolaas angstvallig te verbergen", aldus CDA-Kamerlid Koppejan. "Wij vinden het prima dat er in de Nederlandse samenleving etnische groepen bij zijn gekomen met eigen feesten, gebruiken en religies, maar dat mag niet betekenen dat de christelijke herkomst van onze eigen feesten verloochend wordt."
Mij aan kruisspinnen en ik ben bang voor spinnen.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:45 schreef Martin73 het volgende:
Kruis moet weg. Doet me denken aan de kruisvaarders.
De intocht van sinterklaas is op zaterdag. Niemand krijgt er vrij voor. De gelovige komt niet aan je vrije dagen. Kinderen vinden het leuk en horen later (wanneer het hoort dat Sint toch misschien niet echt bestaat) Dat het een soort van gedenkfeest is omdat de man heel veel goede werken deed.quote:Het sinterklaasfeest wordt al zeer lang gevierd. Nicolaas werd na zijn dood heilig verklaard door de kerk. Een heilige is iemand die zoveel heeft gedaan voor andere mensen dat de Kerk hem een eretitel heilige heeft gegeven. Sinterklaas is dus van oorsprong een katholiek feest.
Tweehonderd jaar na de dood van Nicolaas ontstonden er verhalen over hem. Die verhalen maakten van Nicolaas iemand die alles wist, kon en zag. Mensen zeiden dat Nicolaas al van bij zijn geboorte een wonderkind was. Vb: toen zijn moeder hem voor het eerst in bad deed, ging hij uit zichzelf rechtop in het teiltje staan.
Later ontstonden er verhalen waarin Sint-Nicolaas schippers redden die op zee in nood verkeerden. Ook zou hij onschuldige uit de gevangenis hebben gehaald.
Hoe werd het gebruik ingepast in onze traditie?
Door de eeuwen heen veranderde het sinterklaasfeest steeds. In de veertiende eeuw was het vooral een feest voor arme mensen en scholieren. Op 6 december kregen de armen wat brood. De scholieren hadden vrij en kregen geld om feest te vieren.
Zoals ik eerder al zei, niemand hoeft het te vieren hoor. Kies je gewoon helemaal zelf voor. En zelfs de manier van vieren beslis je zelfquote:Op woensdag 18 november 2009 09:57 schreef NBT het volgende:
Lekker boeiend wat op die mijter staat, beter tieftie weer op naar turkije.....ofzo.... Spanje, kan mij het schelen, die ouwe vent moet dat pak uit doen en de pet erbij neergooien... (in dit geval de mijter dan..)
Zie hier een bisschop die zich aangepast heeft. Multiculti of gewoon kennis van de bisschopstraditiequote:Op woensdag 18 november 2009 09:54 schreef LXIV het volgende:
[b]Sinterklaas ís nu eenmaal een bisschop, en die hebben nu eenmaal een kruis op hun mijter. Of de PVDA en de moslims dat nu leuk vinden of niet.
Als repsect voor culturen zo belangrijk voor hen is, waarom geldt dit dan niet voor onze Nederlandse cultuur? Ik geloof toch zeker dat de mensen die hier van oorsprong woonden het recht hebben hun eigen cultuur te behouden. Eigenlijk is al het te idioot voor woorden dat ze überhaubt al met het voorstel komen om dit af te schaffen!
knip
quote:Op woensdag 18 november 2009 09:43 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dit gejank komt zeker van de zelfde personen die graag regenboogpieten zien![]()
Flikker toch een tering end op.
quote:Op woensdag 18 november 2009 10:48 schreef Karina het volgende:
Wat een gezeik weer zeg, is het niet de Zwarte Pieten dan is het wel Sinterklaas, waar maiken mensen zich in godsnaam druk over? Jezus.
Dit vond ik wel een treffende post van LXIV.quote:Op donderdag 12 november 2009 17:07 schreef LXIV het volgende:
Het zijn allemaal maar mini-stapjes. Niet zoveel aan de hand, denk je iedere keer. Wat maakt dat éne kruis op die éne dag nu uit?
Maar iedere dag vind er ergens in Europa weer zo'n stapje plaats. En welhaast ongemerkt, zonder dat het direct pijn doet, wordt het restant van de Avondlandse cultuur stukje bij beetje opgeruimd. Tot Europa verworden is tot een amorfe, naamloze, massa van volgmensen. Zonder eigen onderscheidbare identiteit, achtergrond of taal. Daar moet dan het nieuwe, Europese, eenheidsvolk uit gesmeed worden.
Dat is het plan.
De enige die hier wil schoppen is toch wel degene die perse geen kruis wil in dit geval. Ik wil dus eigenlijk nog een post van Iblis aanhalen.quote:Op woensdag 18 november 2009 10:17 schreef voyeur het volgende:
[..]
Zie hier een bisschop die zich aangepast heeft. Multiculti of gewoon kennis van de bisschopstraditie
[ afbeelding ]
Andere zeer traditionele bisschop, namelijk de paus [ afbeelding ] Ook de schuld van de PVDA?
Wat een onkunde in dit topic. Als er maar geschopt mag worden en de feiten worden onder tafel geveegd.
En dan nog het stukje uit de OPquote:Op woensdag 18 november 2009 10:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het CDA doet nu ook mee aan de hype, maar desondanks blijft, zoals Paddy zegt, de Sint natuurlijk – zijn naam zegt het al – een heilige. Zijn attributen zijn ook die van een bisschop: Mijter, bisschopsstaf, bisschopsring, tabbaard: aan alles is te zien dat hij een bisschop is.
Goed, misschien dat velen niet al die symbolen herkennen, maar ze zijn er wel. En daarom is het enigszins stupide (in mijn ogen) om alleen over het kruis te vallen.
En waarom zou het geen universeelfiguur zijn met kruis? Omdat een kruis aan christenen doet denken? Hoelang mag hij zijn traditionele kleding nog aan houden? Die ook maar aanpassen? Is ook aardig op de katholieke bisschop klederdracht gericht.quote:omdat de bevolkingssamenstelling 'multi-etnisch is' en de kindervriend een 'universele figuur' moet zijn.
Laat me raden, in de Dordtse biblebelt?quote:Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef ThE_ED het volgende:
Ik heb sinterklaas vaak genoeg gezien zonder kruis, maar met bijvoorbeeld 1 baan, ook 20 jaar terug. Dat dit uit piëteit met de moslims zou zijn, bijvoorbeeld, is schromelijk overdreven.
Inderdaad. Daarbij...quote:Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef ThE_ED het volgende:
Ik heb sinterklaas vaak genoeg gezien zonder kruis, maar met bijvoorbeeld 1 baan, ook 20 jaar terug. Dat dit uit piëteit met de moslims zou zijn, bijvoorbeeld, is schromelijk overdreven.
Sowieso vreemd dat dit nog nieuws is als het zelfs in de hoofdstad al jaren zo is.quote:Tot onvrede van de regeringspartij verschijnt Sint-Nicolaas in Amsterdam al enkele jaren zonder kruis
Meer met verbitterde protestanten destijds.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef ThE_ED het volgende:
Het gaat niet eens alleen om moslims. Het gaat erom bewust een geloofs iets uit te willen sluiten. Ik heb al eerder aangegeven hoe zot dat overkomt.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef ThE_ED het volgende:
Waar heb jij de laatste jaren rond 5 december ondergedoken gezeten?quote:Op woensdag 18 november 2009 10:59 schreef JohnLocke het volgende:
maar de tientallen blanke mensen erom heen die in blackface rondrennen, dat maakt niet uit?
Als je je even in de materie verdiept, zul je merken dat het die lading helemaal niet heeft.quote:Op woensdag 18 november 2009 10:59 schreef JohnLocke het volgende:
Dus het kruis is ongepast maar de tientallen blanke mensen erom heen die in blackface rondrennen, dat maakt niet uit?
Ook in Brabant, volgens mij zijn er gewoon heel veel soorten mijters...quote:Op woensdag 18 november 2009 11:02 schreef yvonne het volgende:
[..]
Laat me raden, in de Dordtse biblebelt?
Tientallen om Sinterklaas zelf, landelijk zullen het inderdaad tienduizenden zijn.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:05 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Waar heb jij de laatste jaren rond 5 december ondergedoken gezeten?
Het bestaat al zeker twee decennia zo en is dus echt niet iets van de laatste tijd. ik heb de indruk dat hoogstens vaker voor de kruisloze variant gekozen wordt nu.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:04 schreef paddy het volgende:
[..]
Het is dus echt wel bewust gedaan hoor.
Denk zelfs dat de moslims hier helemaal niet om vragen. De meeste kinderen vieren vrolijk mee, al dan niet met kruis op de mijter. Het is dus weer een selecte groep (meestal de witte autochtoon) die het kruis niet wil omdat het teveel refereert naar de christelijke achtergrond (hoe achterlijk gedacht ook, want de hele klederdracht van Sint refereert naar het katholieke feest)quote:Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef ThE_ED het volgende:
Haha, doe niet zo naief. Natuurlijk heeft het die lading wel. Misschien niet voor de kinderen en de gemiddelde Nederlander, maar iedereen die een beetje bekend is met die traditie en de achtergronden ziet in hoe ontzettend fout zwarte piet eigenlijk is.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:09 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Als je je even in de materie verdiept, zul je merken dat het die lading helemaal niet heeft.
Het is dan ook een Nederlands/Belgisch feest. Een veel Anglosaksischer idee als Blackface er bij betrekken is ook een loopje nemen met de werkelijkheid, maar dat is iets voor een ander topic.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:12 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Haha, doe niet zo naief. Natuurlijk heeft het die lading wel. Misschien niet voor de kinderen en de gemiddelde Nederlander, maar iedereen die een beetje bekend is met die traditie en de achtergronden ziet in hoe ontzettend fout zwarte piet eigenlijk is.
Waarom dan wel om die reden het kruis weg willen laten?quote:Op woensdag 18 november 2009 11:12 schreef ThE_ED het volgende:
Bovendien, waar hebben we het over, een bisschop in vol ornaat met staf en mijter (die overigens ook bij echte bisschoppen niet altijd een krijs draagt) is toch sowieso overduidelijk een symbool uit de Katholieke overlevering? Denk dat een kruis meer of minder niet echt uitmaakt.
Nederland is voor een groot deel ook van Anglosaksische komaf, en de link met blackface is overduidelijk, echt niet vergezocht ofzo.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:13 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Het is dan ook een Nederlands/Belgisch feest. Een veel Anglosaksischer idee als Blackface er bij betrekken is ook een loopje nemen met de werkelijkheid, maar dat is iets voor een ander topic.
Voor de oorlog had de sint zelfs maar één piet.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:12 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Haha, doe niet zo naief. Natuurlijk heeft het die lading wel. Misschien niet voor de kinderen en de gemiddelde Nederlander, maar iedereen die een beetje bekend is met die traditie en de achtergronden ziet in hoe ontzettend fout zwarte piet eigenlijk is.
Ik lees trouwens nergens over zwarte slaven hebben. Geen idee wie die erbij verzonnen heeft. Ik vond de pieten juist veel liever dan Sinterklaas vroegerquote:Op woensdag 18 november 2009 11:12 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Nederland is totaal niet van Anglosakische komaf. Blackface is niet ver gezocht nee, maar wil nog niet zeggen dat het is zo is.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:16 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Nederland is voor een groot deel ook van Anglosaksische komaf, en de link met blackface is overduidelijk, echt niet vergezocht ofzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |