abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74806502
quote:
Ergernis over multicultimijter
DEN HAAG - De mijter van Sinterklaas is heilig. Dat stelt het CDA, dat ontstemd is dat er gemeentebesturen zijn die van het religieuze kruis op het hoofddeksel van de goedheilig man af willen.

Tot onvrede van de regeringspartij verschijnt Sint-Nicolaas in Amsterdam al enkele jaren zonder kruis omdat de bevolkingssamenstelling 'multi-etnisch is' en de kindervriend een 'universele figuur' moet zijn.

Het CDA wil dat de PvdA-ministers Ter Horst (Binnenlandse Zaken) en Plasterk (Cultuur) 'opkomen voor behoud van een typisch Nederlands feest als sinterklaas, inclusief alle symbolen en verwijzingen die daar bij horen'. "Er is geen enkele reden om de christelijke herkomst van Sint-Nicolaas angstvallig te verbergen", aldus CDA-Kamerlid Koppejan. "Wij vinden het prima dat er in de Nederlandse samenleving etnische groepen bij zijn gekomen met eigen feesten, gebruiken en religies, maar dat mag niet betekenen dat de christelijke herkomst van onze eigen feesten verloochend wordt."
http://www.telegraaf.nl/b(...)imijter__.html?p=2,2

Echt belachelijk dit, misschien staat er over 10 jaar op de mijter van Sinterklaas een halve maan met een ster omdat anders bepaalde groepen zich beledigd voelen.
Signature:
Maximaal 4 regels
pi_74806692
Ik hoorde dit ook op het nieuws vanmorgen en zat enkele ogenblikken in onbegrip.

Welke oetlul bedenkt dit en nog erger,
welke oetlul zegt dit hardop!!!!!

Blijf van onze sint af.
pi_74806711
Ieder jaar erger ik mijzelf hier wezenloos over. Dan mogen het weer geen zwarte pietjes zijn, nu mekkeren ze weer over het kruis op de mijter. En wie mekkeren er? De LINKSE grote geitenwollen sokkenfiguren. Dit is een traditioneel NEDERLANDS feest en hier blijven ze vanaf!!!
pi_74806797
Dit gejank komt zeker van de zelfde personen die graag regenboogpieten zien

Flikker toch een tering end op.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_74806814
Ik denk dat ze er beter een spiegeltje op kunnen plakken, dan hebben we die zeikerij ook weer achter de rug.
  woensdag 18 november 2009 @ 09:43:59 #6
267706 stan5374
hoeverziekjetopics.nl EINZ!1!
pi_74806826
sinterklaas... beste werkgever...
Op dinsdag 17 november 2009 13:33 schreef Banzaiaap het volgende:
Stan heeft natuurlijk wel een reputatie hoog te houden, qua kwaliteitstopics.
vraagjes ivm bed LEMMING !!!
pi_74806875
Kruis moet weg. Doet me denken aan de kruisvaarders.
pi_74806937
Ik hoorde net dat sinterklaas nep is en niet bestaat Whatever
wat een sukkel is die collega van me

De chocoladeletters waren ook al niet van echt cacao

Boeiuh, gewoon weer schoen zetten vanavond
pi_74806938
Ergernis over al die aanpassingsflauwekul.
pi_74806951
quote:
Op woensdag 18 november 2009 09:45 schreef Martin73 het volgende:
Kruis moet weg. Doet me denken aan de kruisvaarders.
Mij aan kruisspinnen en ik ben bang voor spinnen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_74806959
Als je elk geloof tevreden wilt houden moet je ook een Sinterklaas laten rondlopen met een hindoeïstische swastika.
Signature:
Maximaal 4 regels
  woensdag 18 november 2009 @ 09:54:00 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74807102
Sinterklaas ís nu eenmaal een bisschop, en die hebben nu eenmaal een kruis op hun mijter. Of de PVDA en de moslims dat nu leuk vinden of niet.

Als repsect voor culturen zo belangrijk voor hen is, waarom geldt dit dan niet voor onze Nederlandse cultuur? Ik geloof toch zeker dat de mensen die hier van oorsprong woonden het recht hebben hun eigen cultuur te behouden. Eigenlijk is al het te idioot voor woorden dat ze überhaubt al met het voorstel komen om dit af te schaffen!

In ieder ander land zou je 0,00% kans hebben wanneer je daar met een grote bevolkingsgroep naartoe zou immigreren, op allerlei gebieden overlast zou veroorzaken en vervolgens zou eisen dat de lokale bevolking aldaar haar gebruiken zou aanpassen omdat ze jou niet aanstaan.
Sterker nog, in ieder ander land (surrender- landen als NL, UK, etc uitgezonderd) zou je waarschijnlijk al bij stap 2 er gewoon uitgeflikkerd worden. Maar goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door paddy op 18-11-2009 10:06:36 ]
The End Times are wild
  woensdag 18 november 2009 @ 09:57:59 #14
265768 NBT
Bigger is better.
pi_74807207
Lekker boeiend wat op die mijter staat, beter tieftie weer op naar turkije..... ofzo.... Spanje, kan mij het schelen, die ouwe vent moet dat pak uit doen en de pet erbij neergooien... (in dit geval de mijter dan..)
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
pi_74807277
Ik mijn mening dan ook maar even hier.
====
Dat een openbare school geen beelden van Maria of tekenen van geloven (welke dan ook) wil hebben? Zal mij allemaal een zorg zijn. Snap ik op zich wel hoor.

Heb er lang over nagedacht, maar in dit geval denk ik er anders over, en vind het kruis gewoon moeten mogen. Kerst niet vieren? Nog even en de kinderen mogen met kerst geen vrij meer omdat kerst OF weer gevierd moet worden zoals hij was, of alle betrokkenheid van het christelijk geloof geweerd moet worden. Is dit trouwens alleen op het christelijk geloof van toepassing?

Wanneer je geen sinterklaas wil vieren omdat het een christelijk (of eigenlijk katholiek) feest is? Vier je toch niet mee? Zal dat kruis dus ook wel een functie hebben.
quote:
Het sinterklaasfeest wordt al zeer lang gevierd. Nicolaas werd na zijn dood heilig verklaard door de kerk. Een heilige is iemand die zoveel heeft gedaan voor andere mensen dat de Kerk hem een eretitel heilige heeft gegeven. Sinterklaas is dus van oorsprong een katholiek feest.
Tweehonderd jaar na de dood van Nicolaas ontstonden er verhalen over hem. Die verhalen maakten van Nicolaas iemand die alles wist, kon en zag. Mensen zeiden dat Nicolaas al van bij zijn geboorte een wonderkind was. Vb: toen zijn moeder hem voor het eerst in bad deed, ging hij uit zichzelf rechtop in het teiltje staan.
Later ontstonden er verhalen waarin Sint-Nicolaas schippers redden die op zee in nood verkeerden. Ook zou hij onschuldige uit de gevangenis hebben gehaald.

Hoe werd het gebruik ingepast in onze traditie?
Door de eeuwen heen veranderde het sinterklaasfeest steeds. In de veertiende eeuw was het vooral een feest voor arme mensen en scholieren. Op 6 december kregen de armen wat brood. De scholieren hadden vrij en kregen geld om feest te vieren.
De intocht van sinterklaas is op zaterdag. Niemand krijgt er vrij voor. De gelovige komt niet aan je vrije dagen. Kinderen vinden het leuk en horen later (wanneer het hoort dat Sint toch misschien niet echt bestaat) Dat het een soort van gedenkfeest is omdat de man heel veel goede werken deed.

Ik snap dus niet waarom een oorspronkelijk Katholiek feest veranderd moet worden omdat niet-gelovigen (of anders gelovigen) zich storen aan de verwijzing naar het katholieke tijdens een katholiek feest.

In de eerste post van Ibliss kan ik mij dus ook heel goed vinden in het topic over België. Belgen protesteren tegen 'kruisloze' Sinterklaas
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_74807327
quote:
Op woensdag 18 november 2009 09:57 schreef NBT het volgende:
Lekker boeiend wat op die mijter staat, beter tieftie weer op naar turkije..... ofzo.... Spanje, kan mij het schelen, die ouwe vent moet dat pak uit doen en de pet erbij neergooien... (in dit geval de mijter dan..)
Zoals ik eerder al zei, niemand hoeft het te vieren hoor. Kies je gewoon helemaal zelf voor. En zelfs de manier van vieren beslis je zelf
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_74807519
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:01 schreef paddy het volgende:
knipppppppppppp
====
Volledig mee eens, hier is alles mee gezegd.
  woensdag 18 november 2009 @ 10:17:21 #18
798 voyeur
bemoeit zich
pi_74807699
quote:
Op woensdag 18 november 2009 09:54 schreef LXIV het volgende:
[b]Sinterklaas ís nu eenmaal een bisschop, en die hebben nu eenmaal een kruis op hun mijter.
Of de PVDA en de moslims dat nu leuk vinden of niet.

Als repsect voor culturen zo belangrijk voor hen is, waarom geldt dit dan niet voor onze Nederlandse cultuur? Ik geloof toch zeker dat de mensen die hier van oorsprong woonden het recht hebben hun eigen cultuur te behouden. Eigenlijk is al het te idioot voor woorden dat ze überhaubt al met het voorstel komen om dit af te schaffen!

knip
Zie hier een bisschop die zich aangepast heeft. Multiculti of gewoon kennis van de bisschopstraditie

Andere zeer traditionele bisschop, namelijk de paus Ook de schuld van de PVDA?

Wat een onkunde in dit topic. Als er maar geschopt mag worden en de feiten worden onder tafel geveegd.
Here we are now, entertain us.
pi_74807727
quote:
Op woensdag 18 november 2009 09:43 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dit gejank komt zeker van de zelfde personen die graag regenboogpieten zien

Flikker toch een tering end op.
pi_74807869
Er staat niet één kruis op de Amsterdamse mijter van Sinterklaas, maar drie kruizen...

Die ene baan in plaats van een kruis was reeds in de 16e eeuw gebruikelijk in Amsterdam, getuige het volgende beeld dat op de Dam te vinden is:

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo, lijkt me niet iets voor de landelijke politiek om hier regels voor op te stellen. Indien ze dat wel willen, ligt er al het protocol NEN 0512 klaar!
pi_74808505
Ow de zgn. politiek correcte geitenwollensokken kneuzen zijn weer wakker? Wanneer verhuizen mensen met dit soort belachelijke ideeën eens lekker naar Siberië ofzo?
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_74808525
-edit- verkeerde knopje
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  Moderator woensdag 18 november 2009 @ 10:48:38 #23
9859 crew  Karina
Woman
pi_74808622
Wat een gezeik weer zeg, is het niet de Zwarte Pieten dan is het wel Sinterklaas, waar maiken mensen zich in godsnaam druk over? Jezus.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_74808656
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:48 schreef Karina het volgende:
Jezus.
Signature:
Maximaal 4 regels
pi_74808741
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:48 schreef Karina het volgende:
Wat een gezeik weer zeg, is het niet de Zwarte Pieten dan is het wel Sinterklaas, waar maiken mensen zich in godsnaam druk over? Jezus.
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:07 schreef LXIV het volgende:
Het zijn allemaal maar mini-stapjes. Niet zoveel aan de hand, denk je iedere keer. Wat maakt dat éne kruis op die éne dag nu uit?

Maar iedere dag vind er ergens in Europa weer zo'n stapje plaats. En welhaast ongemerkt, zonder dat het direct pijn doet, wordt het restant van de Avondlandse cultuur stukje bij beetje opgeruimd. Tot Europa verworden is tot een amorfe, naamloze, massa van volgmensen. Zonder eigen onderscheidbare identiteit, achtergrond of taal. Daar moet dan het nieuwe, Europese, eenheidsvolk uit gesmeed worden.

Dat is het plan.
Dit vond ik wel een treffende post van LXIV.
Signature:
Maximaal 4 regels
pi_74808925
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:17 schreef voyeur het volgende:

[..]

Zie hier een bisschop die zich aangepast heeft. Multiculti of gewoon kennis van de bisschopstraditie
[ afbeelding ]

Andere zeer traditionele bisschop, namelijk de paus [ afbeelding ] Ook de schuld van de PVDA?

Wat een onkunde in dit topic. Als er maar geschopt mag worden en de feiten worden onder tafel geveegd.
De enige die hier wil schoppen is toch wel degene die perse geen kruis wil in dit geval. Ik wil dus eigenlijk nog een post van Iblis aanhalen.
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:39 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het CDA doet nu ook mee aan de hype, maar desondanks blijft, zoals Paddy zegt, de Sint natuurlijk – zijn naam zegt het al – een heilige. Zijn attributen zijn ook die van een bisschop: Mijter, bisschopsstaf, bisschopsring, tabbaard: aan alles is te zien dat hij een bisschop is.

Goed, misschien dat velen niet al die symbolen herkennen, maar ze zijn er wel. En daarom is het enigszins stupide (in mijn ogen) om alleen over het kruis te vallen.
En dan nog het stukje uit de OP
quote:
omdat de bevolkingssamenstelling 'multi-etnisch is' en de kindervriend een 'universele figuur' moet zijn.
En waarom zou het geen universeelfiguur zijn met kruis? Omdat een kruis aan christenen doet denken? Hoelang mag hij zijn traditionele kleding nog aan houden? Die ook maar aanpassen? Is ook aardig op de katholieke bisschop klederdracht gericht.

Ik snap echt niet waarom mensen dit bewust verwijderen van een kruis een katholiek feest op gaat leggen, omdat het teveel katholiek is? Wat is het volgende feest wat te christelijk overkomt? En zijn alleen de christelijke feesten aan de beurt? Of moeten straks ook de berichten en feestelijkheden over het suikerfeest veralgemeend worden, en mag dat niet meer naar het Islamitisch verwezen worden omdat het gewoon een leuk feestje kan worden voor de niet-gelovige?

Waarom?

Het is duidelijk dat men bezig is bewust iets uit te sluiten. Het is nu eenmaal een Katholiek feest. Wij vieren het van harte mee. En ideaal is het wanneer de kinderen er achter komen dat Sint niet meer bestaat, want dan kan je dat stukje geschiedenis vertellen wat eigenlijk toch ook wel een beetje troost is voor ze. Probeer dat maar eens met de kerstman

De sint is universeel ja, maar wel katholiek universeel.

Het stoort mij dus niet dat er GEEN kruis op een mijter zit, maar de reden waarom het kruis is weggehaald van die mijter.

En over openbare scholen en kruizen denk ik dus anders. Die horen daar idd niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door paddy op 18-11-2009 20:38:05 ]
pi_74808952
Dus het kruis is ongepast maar de tientallen blanke mensen erom heen die in blackface rondrennen, dat maakt niet uit?

pi_74808964
te gek voor woorden
  woensdag 18 november 2009 @ 11:00:16 #29
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_74809004
Ik heb sinterklaas vaak genoeg gezien zonder kruis, maar met bijvoorbeeld 1 baan, ook 20 jaar terug. Dat dit uit piëteit met de moslims zou zijn, bijvoorbeeld, is schromelijk overdreven.
[KNE]-Mod
  Admin woensdag 18 november 2009 @ 11:02:51 #30
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_74809095
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef ThE_ED het volgende:
Ik heb sinterklaas vaak genoeg gezien zonder kruis, maar met bijvoorbeeld 1 baan, ook 20 jaar terug. Dat dit uit piëteit met de moslims zou zijn, bijvoorbeeld, is schromelijk overdreven.
Laat me raden, in de Dordtse biblebelt?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  woensdag 18 november 2009 @ 11:03:55 #31
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74809127
quote:
Inderdaad. Daarbij...
quote:
Tot onvrede van de regeringspartij verschijnt Sint-Nicolaas in Amsterdam al enkele jaren zonder kruis
Sowieso vreemd dat dit nog nieuws is als het zelfs in de hoofdstad al jaren zo is.
pi_74809131
quote:
Meer met verbitterde protestanten destijds.
pi_74809136
quote:
Het gaat niet eens alleen om moslims. Het gaat erom bewust een geloofs iets uit te willen sluiten. Ik heb al eerder aangegeven hoe zot dat overkomt.

Het is dus echt wel bewust gedaan hoor.
pi_74809165
Waar gaat het heen met dit kutland
  woensdag 18 november 2009 @ 11:05:50 #35
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74809201
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:59 schreef JohnLocke het volgende:
maar de tientallen blanke mensen erom heen die in blackface rondrennen, dat maakt niet uit?
Waar heb jij de laatste jaren rond 5 december ondergedoken gezeten?
  woensdag 18 november 2009 @ 11:07:04 #36
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_74809241
He gatver.
Sinterklaas moet helemaal niets te maken hebben met politieke spelletjes.
Sinterklaas is Sinterklaas en dat moet leuk blijven.
  woensdag 18 november 2009 @ 11:09:26 #37
136343 BasEnAad
pi_74809319
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:59 schreef JohnLocke het volgende:
Dus het kruis is ongepast maar de tientallen blanke mensen erom heen die in blackface rondrennen, dat maakt niet uit?

Als je je even in de materie verdiept, zul je merken dat het die lading helemaal niet heeft.
  woensdag 18 november 2009 @ 11:10:10 #38
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_74809338
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:02 schreef yvonne het volgende:

[..]

Laat me raden, in de Dordtse biblebelt?
Ook in Brabant, volgens mij zijn er gewoon heel veel soorten mijters...
[KNE]-Mod
pi_74809358
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:05 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

Waar heb jij de laatste jaren rond 5 december ondergedoken gezeten?
Tientallen om Sinterklaas zelf, landelijk zullen het inderdaad tienduizenden zijn.
  woensdag 18 november 2009 @ 11:11:11 #40
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_74809378
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:04 schreef paddy het volgende:

[..]

Het is dus echt wel bewust gedaan hoor.
Het bestaat al zeker twee decennia zo en is dus echt niet iets van de laatste tijd. ik heb de indruk dat hoogstens vaker voor de kruisloze variant gekozen wordt nu.
[KNE]-Mod
pi_74809379
quote:
Denk zelfs dat de moslims hier helemaal niet om vragen. De meeste kinderen vieren vrolijk mee, al dan niet met kruis op de mijter. Het is dus weer een selecte groep (meestal de witte autochtoon) die het kruis niet wil omdat het teveel refereert naar de christelijke achtergrond (hoe achterlijk gedacht ook, want de hele klederdracht van Sint refereert naar het katholieke feest)
pi_74809399
DAT DIT KAN IN NEDERLAND!!!1
I like my coffee black, just like my metal.
pi_74809422
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:09 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Als je je even in de materie verdiept, zul je merken dat het die lading helemaal niet heeft.
Haha, doe niet zo naief. Natuurlijk heeft het die lading wel. Misschien niet voor de kinderen en de gemiddelde Nederlander, maar iedereen die een beetje bekend is met die traditie en de achtergronden ziet in hoe ontzettend fout zwarte piet eigenlijk is.
  woensdag 18 november 2009 @ 11:12:36 #44
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_74809425
Bovendien, waar hebben we het over, een bisschop in vol ornaat met staf en mijter (die overigens ook bij echte bisschoppen niet altijd een krijs draagt) is toch sowieso overduidelijk een symbool uit de Katholieke overlevering? Denk dat een kruis meer of minder niet echt uitmaakt.
[KNE]-Mod
  woensdag 18 november 2009 @ 11:13:52 #45
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_74809470
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:12 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Haha, doe niet zo naief. Natuurlijk heeft het die lading wel. Misschien niet voor de kinderen en de gemiddelde Nederlander, maar iedereen die een beetje bekend is met die traditie en de achtergronden ziet in hoe ontzettend fout zwarte piet eigenlijk is.
Het is dan ook een Nederlands/Belgisch feest. Een veel Anglosaksischer idee als Blackface er bij betrekken is ook een loopje nemen met de werkelijkheid, maar dat is iets voor een ander topic.
[KNE]-Mod
pi_74809538
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:12 schreef ThE_ED het volgende:
Bovendien, waar hebben we het over, een bisschop in vol ornaat met staf en mijter (die overigens ook bij echte bisschoppen niet altijd een krijs draagt) is toch sowieso overduidelijk een symbool uit de Katholieke overlevering? Denk dat een kruis meer of minder niet echt uitmaakt.
Waarom dan wel om die reden het kruis weg willen laten?
pi_74809568
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:13 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Het is dan ook een Nederlands/Belgisch feest. Een veel Anglosaksischer idee als Blackface er bij betrekken is ook een loopje nemen met de werkelijkheid, maar dat is iets voor een ander topic.
Nederland is voor een groot deel ook van Anglosaksische komaf, en de link met blackface is overduidelijk, echt niet vergezocht ofzo.
  woensdag 18 november 2009 @ 11:16:44 #48
136343 BasEnAad
pi_74809574
quote:

[..]

Voor de oorlog had de sint zelfs maar één piet.
pi_74809603
quote:

[..]

Ik lees trouwens nergens over zwarte slaven hebben. Geen idee wie die erbij verzonnen heeft. Ik vond de pieten juist veel liever dan Sinterklaas vroeger
  woensdag 18 november 2009 @ 11:17:56 #50
136343 BasEnAad
pi_74809625
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:16 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Nederland is voor een groot deel ook van Anglosaksische komaf, en de link met blackface is overduidelijk, echt niet vergezocht ofzo.
Nederland is totaal niet van Anglosakische komaf. Blackface is niet ver gezocht nee, maar wil nog niet zeggen dat het is zo is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')