Daar lijkt het wel op idd.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:37 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Yep, daar leg je de vinger op de zere plek. Je kunt je dan ook afvragen wie de werkelijke xenofoben zijn. Voor bepaalde mensen staat het "niet geven van een voorkeursbehandeling" gelijk aan racisme. Vandaar dat ze die mensen zoveel mogelijk het hof willen maken, het liefst door te schoppen tegen alles wat Nederlands is. "Kijk mij, allochtonen van Nederland!" Pure angst, wat ik je brom.
Wel dusquote:Op woensdag 18 november 2009 11:56 schreef deedeetee het volgende:
De protestanten vielen er toch ook niet over dat de sint in een van oorsprong katholiek kostuum rondloopt ?
Dat is wel zo. Vroeger. geschiedenis etc. in tegenwoordige tijd al jaren niet meer.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:56 schreef deedeetee het volgende:
Ik vind het zo ziekelijk kleinzielig om erover te vallen wat er op die mijter staat
De protestanten vielen er toch ook niet over dat de sint in een van oorsprong katholiek kostuum rondloopt ?
Je moet toch echt een akelig treurige zielepoot zijn om hierover moeilijk te gaan doen
quote:Op woensdag 18 november 2009 12:12 schreef RensWisse het volgende:
Deze Alle problemen worden gemaakt door volwassenen die er weer iets politieks van moeten maken!
quote:De protestantse Sinterklaas
24-jun-2005 | 1624 x gelezen
De Reformatie (zestiende eeuw) bracht grote veranderingen in de Nederlanden. Katholieke kerken werden protestants, en katholieke feesten werden verboden, het Sint Nicolaasfeest niet uitgezonderd.
Het Sint Nicolaasfeest in 1685. Rond een tafel lopen kinderen met hun cadeaus. Links zit een meisje met een pop, daarachter een huilende jongen die een roe heeft gekregen.
Het Sint Nicolaasfeest was tot de zestiende eeuw helemaal een katholiek feest. Naast missen in kerken, Sint Nicolaasmarkten op de pleinen en Sint Nicolaasprocessies door de straten, was 'Sint Nicolaasavond' (de avond voor de sterfdag van bisschop Nicolaas op 6 december) ook thuis te vieren.
Eind zestiende eeuw, kreeg de Sint het moeilijk in het openbaar. In Noord-West Europa won het protestantisme het van het katholicisme, en werd het Sint Nicolaasfeest verboden. In Duitsland en Engeland stierf de Sint Nicolaasverering daarom uit. Ook in de Nederlanden probeerden protestanten St. Nicolaasvieringen te verbieden: heiligen bestonden niet in protestantse ogen en bisschoppen deden teveel aan de katholieke kerk denken.
In steden en dorpen verbood het bestuur 'al dat roepen, schreeuwen en bidden tot Nicolaus' dat kinderen deden, zoals een protestant uit Leiden schreef. Bijna overal werd het verboden Sinterklaas af te beelden op bijvoorbeeld speculaaspoppen, of om Sinterklaasliedjes te zingen. In Tiel werd het in 1618 zelfs verboden je schoentje te zetten!
Al snel kwam er onrust over zoveel protestantse ijver. In Amsterdam kwam in 1663 de jeugd in opstand: zij eisten het Sinterklaasfeest terug. Uiteindelijk ging het stadsbestuur akkoord, zolang het maar binnenshuis gebeurde.
Vandaar dat het Sinterklaasfeest ook nu geen openbaar religieus feest meer is met allerlei optochten in en rond de kerk, maar een familiefeest, thuis. Als je het feest nog steeds als religieus en katholiek wilde zien, moest je dat voortaan zelf weten: zolang anderen er maar geen last van hadden.
Euh, het was dus niet de CDA die besloot dat het kruis niet meer wenselijk was en dus vervangen werdDus focus je even op het onderwerpquote:Op woensdag 18 november 2009 11:46 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat vind je belachelijk?
dat de griffo-gristenen vroeger allemaal verboden uitvaardigden om sinterklaasviering te verbieden?
tja, dat is nu eenmaal traditioneel overheidsgedrag... regeltjes, regeltjes regeltjes...
en altijd is er weer een domme groep binnen het volk die aanlopen achter populisten die eerst hard gaan lopen te jammeren dat 'iets een groot probleem' is en dan voorstellen dat om dat vermeende probleem op te losen, er onmiddelijk meer regeltjes ingesteld moeten worden, waarmee men voroal wil betalen wat anderen moeten doen met hun eigen geld.
Waarbij overigens weinig door lijken te hebben dat er nu géén vaste 'regeltjes' bestaan voor een sinterklaasviering ... het CDA lijkt dat nu juist hier voor te stellen... om de Overheid te laten bepalen hoe burgers wel of niet sinterklaas mogen vieren ... dat is natuurlijk pas Belachelijk.
Ik weet niet welke richting je het nu wil sturen, maar daar gaat het nu niet over. Het is dus aan een gemeente of een feest gevierd wordt of niet qua kostenplaatje, maar daar gaat het hier niet om, al is de poging tot het omdraaien naar een algemene discussie wel slim.quote:bv de organisator van de sintereklaas intocht in Amsterdam is een private stichting: De Stichting Sinterklaas Intocht ... en die heeft een tijdje terug nog de noodklok geluid vanwege de kosten ervan, waarna de Overheid zn hand op de knip hield, maar bedrijven bereid waren te sponsoren (UPC, Villa ArenA en de Sponsor Bingo Loterij) ....
Ik heb toen de katholieke kerk niet gehoord dat die ook bereid waren mee te betalen aan de intocht van 'hun heilige', en evenmin het CDA populistische kreten horen slaken dat ze zeker wilde stellen dat hun heilige een nette 'christelijke' intocht moest kunnen houden....
Nieuwe Nederlandersquote:Op woensdag 18 november 2009 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
De huidige politiek pakt de allchtonen-problematiek verkeert aan, dat moge duidelijk zijn. Echter, wat Wilders voor ogen heeft, dat is ook geen juiste aanpak. Nieuwe Nederlanders moeten niet worden ontzien en ook niet worden voorgetrokken maar eenzelfde behandeling krijgen als iedere inwoner van dit land. Dat zou de integratie pas echt bevorderen.
Ik gebruik graag synoniemen, Whiskey. Anders wordt de tekst zo saai.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Nieuwe Nederlanders
Allochtonen!
Allochtone Nederlanders dekt de (meestal) lading beter. Ik ben namelijk geen "nieuwe" Nederlander, Nederlander was ik al vanaf mijn geboorte.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Nieuwe Nederlanders
Allochtonen!
Me dunkt, echter het synoniem Nieuwe Nederlander zou uit den boze moeten zijn. Gister Van der Laan ook bij Pauw en Witteman, worden de Nederlanders ook een andere naam aangespeld met "oude" Nederlanders.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik gebruik graag synoniemen, Whiskey. Anders wordt de tekst zo saai.
Precies, de nieuwe term slaat derhalve ook nergens op. "oude Nederlanders" lijkt net op een derderangs oldtimer die je aan de kant dient te schuiven.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:28 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Allochtone Nederlanders dekt de (meestal) lading beter. Ik ben namelijk geen "nieuwe" Nederlander, Nederlander was ik al vanaf mijn geboorte.
Ik geloof niet dat Sinterklaas ooit heeft aangegeven een nieuwe Nederlander te willen worden. Voor hem geldt dus ook geen integratieplicht. Hij is hier gewoon als toerist.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
De huidige politiek pakt de allchtonen-problematiek verkeert aan, dat moge duidelijk zijn. Echter, wat Wilders voor ogen heeft, dat is ook geen juiste aanpak. Nieuwe Nederlanders moeten niet worden ontzien en ook niet worden voorgetrokken maar eenzelfde behandeling krijgen als iedere inwoner van dit land. Dat zou de integratie pas echt bevorderen.
Sinds gisteren mogen we van Eberhard geen 'allochtonen' meer zeggen, maar wordt het 'nieuwe nederlanders'quote:Op woensdag 18 november 2009 12:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik gebruik graag synoniemen, Whiskey. Anders wordt de tekst zo saai.
Ik lees dat overigens nergens terug? Waar heb je dat vandaan?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:23 schreef paddy het volgende:
[..]
Euh, het was de PVDA die besloot dat het kruis niet meer wenselink was en dus vervangen werd
Ja, en wij zijn makkelijk even snel gedegradeerd tot "oude" Nederlanders.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:32 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Sinds gisteren mogen we van Eberhard geen 'allochtonen' meer zeggen, maar wordt het 'nieuwe nederlanders'
Dit gezeik aan de vooravond van Sinterklaas maakt geloof ik juist onderdeel uit van die traditie.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:34 schreef CartWOman het volgende:
Eerst de Zwarte Pieten, nu de mijter... ieder jaar is er wel wát.![]()
Laat de nederlandse tradities toch voor wat ze zijn.
Zo, die even op zijn Nederlandsquote:Sinterklaas, goed heilig man!
Trek je beste tabberd an,
Rijd er meê naar Amsterdam,
Van Amsterdam naar Spanje,
Appeltjes van Oranje,
Pruimpjes van de bomen;
Sinterklaas zal komen.
Tweede tekst durf ik niet meer te posten, want daar staat iets over knechten in, en voor we het weten gaan we terug in de oudheid en waar de slavernij vandaan komtquote:Zie ginds komt de stoomboot
uit Spanje weer aan.
Hij brengt ons Sint Nicolaas
ik zie hem al staan.
Hoe huppelt zijn paardje
het dek op en neer,
hoe waaien de wimpels
al heen en al weer.
Oke, jezus! Dan gebruik ik voortaan enkel allochtonenquote:Op woensdag 18 november 2009 12:28 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Me dunkt, echter het synoniem Nieuwe Nederlander zou uit den boze moeten zijn. Gister Van der Laan ook bij Pauw en Witteman, worden de Nederlanders ook een andere naam aangespeld met "oude" Nederlanders.
![]()
Het zijn gewoon allochtonen, en wij zijn Nederlanders. Zo moeilijk is het niet.
Ik ben u dankbaar.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, jezus! Dan gebruik ik voortaan enkel allochtonen
Wààr haal je dat soor beweringen vandaan ....?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:23 schreef paddy het volgende:
[..]
Euh, het was de PVDA die besloot dat het kruis niet meer wenselink was en dus vervangen werd, en dat de CDA dit dus belachelijk vond. Dus focus je even op het onderwerp
Met die instelling gaat het vast helemaal goed komen.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:28 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Het zijn gewoon allochtonen, en wij zijn Nederlanders.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat jij nooit je schoen hebt mogen zetten.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:57 schreef NBT het volgende:
Lekker boeiend wat op die mijter staat, beter tieftie weer op naar turkije.....ofzo.... Spanje, kan mij het schelen, die ouwe vent moet dat pak uit doen en de pet erbij neergooien... (in dit geval de mijter dan..)
voor volgend jaar kom er een nieuw regel heb ik gehoord in de wandelgangenquote:Op woensdag 18 november 2009 12:34 schreef CartWOman het volgende:
Eerst de Zwarte Pieten, nu de mijter... ieder jaar is er wel wát.![]()
Laat de nederlandse tradities toch voor wat ze zijn.
Och, houdt een simpele bewoording de allochtonen tegen zich aan te passen?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:41 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Met die instelling gaat het vast helemaal goed komen.
"Instelling".quote:Op woensdag 18 november 2009 12:46 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Och, houdt een simpele bewoording de allochtonen tegen zich aan te passen?
Paddy?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:33 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik lees dat overigens nergens terug? Waar heb je dat vandaan?
Mja, klopt ook niet helemaalquote:Op woensdag 18 november 2009 12:33 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik lees dat overigens nergens terug? Waar heb je dat vandaan?
Ja, las later terug en zag die dus later staan...sorry!quote:
en? wat is je verklaring vor jouw bewering dat 'de PVDA erachter zou zitten'...quote:Op woensdag 18 november 2009 13:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, las later terug en zag die dus later staan...sorry!
waar wordt gezegd dat 'iets niet kan'...?quote:Op woensdag 18 november 2009 13:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik ben het verder eens met Paddy: Natuurlijk moet christelijke symboliek gewoon kunnen in een multiculturele samenleving. Als je niet aan die traditie wilt meedoen, al of niet vanwege een ander geloof, dan doe je dat toch lekker niet?
Dat van die piet weet ik nietquote:Op woensdag 18 november 2009 13:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Als kind had ik niet eens in de gaten dat mijter, staf, en eventueel de afbeelding van een kruis christelijke symbolen waren.. Daar denk je toch niet aan?
Over christelijke symboliek gesproken: Toen ze me vertelden dat sinterklaas niet bestond wou ik ook gelijk niet meer in god geloven. Sinterklaas had ik tenminste nog gezien..
Ik ben het verder eens met Paddy: Natuurlijk moet christelijke symboliek gewoon kunnen in een multiculturele samenleving. Als je niet aan die traditie wilt meedoen, al of niet vanwege een ander geloof, dan doe je dat toch lekker niet?
Ik weet verder niet veel van de oorsprong van sinterklaas, maar ik heb weleens gehoord dat zwarte piet zwart was omdat hij een perverse neiging had om in schoorstenen te klimmen.
En oorspronkelijk was de goedheiligman Odin, de woedende god die op Sleipnir, zijn witte paardje door de hemel reed, en zijn zwarte helpers waren kraaien (Of raven?)..
quote:Op woensdag 18 november 2009 12:50 schreef Whiskey_Tango het volgende:
De PvdA sint:
Sinterklaasje kom maar binnen met je Nieuwe Nederlander.
want we zitten allemaal even links.
Misschien heeft U wel even tijd,
voordat U weer naar Den Haag rijdt,
Kom dan eens met de fiscus even bij ons aan,
en laat Uw eigen volk maar buiten staan,
En we betalen en we buigen en we zijn zo blij,
want er zijn bijna geen stoute allochtonen bij.
Weet je, de rest heb ik dus eerder al een antwoord op gegeven, en vind het onzin om die er nu bij te halen. Het ging niet om de kosten van het feest. het ging om bewust het katholieke gedeelte te weren uit het feest, (terwijl dat gedeelte al niet opviel, maar dat maakt niet uit) Nu wordt dus het katholieke feest geclaimd door een groep die omdat die niet willen dat er gerefereerd gaat worden naar de katholieke oorsprong van het feest. Vier het gewoon niet. Het was trouwens geen westerse bisschop. Misschien stelt dat sommigen iets gerust?quote:Op woensdag 18 november 2009 13:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en? wat is je verklaring vor jouw bewering dat 'de PVDA erachter zou zitten'...
toen er problemen waren rond de kosten van de sinterklaasintocht in A'dam heeft bv de gemeente Amsterdam juist geweigerd bij te dragen aan de sinterklaasintocht en is de benodigde gelden door bedrijven bijgedragen...
En nogmaals... daarover heb ik toen het CDA niet gehoord met hun riedeltje dat "De Overheid moet opkomen voor zulke nederlandse vieringen...".. als ze willen dat de Overheid ook alle sinterklaasintochten gaat betalen, hadden ze dat beter toen kunnen zeggen, toen de stichting die die intocht organiseert zelf ook zei financiele problemen te hebben.
. Hoe ik bij PVDA kwam? Denk ergens verkeerd gelezen. Kon het niet weer vinden dus ook mijn post veranderd.quote:Veel tradities in het huidige Sinterklaasfeest gaan terug tot Nicolaas van Myra, de Lycische bisschop uit de door Grieken bewoonde antieke stad Myra (thans gelegen in Turkije),
Het is geen kritiek op de allochtoon, maar op de politiek-correcten.quote:Op woensdag 18 november 2009 13:41 schreef Sjaakz het volgende:
Maar goed... Als we dit topic weer even snel doorspitten staat het weer vol met kritiek op de allochtoon, terwijl er nergens maar een bericht te bekennen is waarin een allochtoon ook maar iets zegt over Sinterklaas en zijn kruis.
Droevige, maar zeer juiste constatering. Er lijkt tegenwoordig geen aanleiding meer nodig.quote:Op woensdag 18 november 2009 13:41 schreef Sjaakz het volgende:
Maar goed... Als we dit topic weer even snel doorspitten staat het weer vol met kritiek op de allochtoon, terwijl er nergens maar een bericht te bekennen is waarin een allochtoon ook maar iets zegt over Sinterklaas en zijn kruis.
Slecht nieuws of een aanleiding is ook eigenlijk helemaal niet meer nodig hè? We lezen de TT, verzinnen er gewoon een lekker fout allochtonenverhaal omheen en maken ze in bekrompen kinderrijmpjes belachelijk.
Ja, en net als die bagger die jij net plaatste over sinterklaas is een kinderprikker, maar verwijderd.quote:Op woensdag 18 november 2009 13:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Droevige, maar zeer juiste constatering. Er lijkt tegenwoordig geen aanleiding meer nodig.
-edit niet in topics graagquote:Op woensdag 18 november 2009 13:41 schreef Sjaakz het volgende:
Slecht nieuws of een aanleiding is ook eigenlijk helemaal niet meer nodig hè? We lezen de TT, verzinnen er gewoon een lekker fout allochtonenverhaal omheen en maken ze in bekrompen kinderrijmpjes belachelijk.
ook dat haal je vooral uit je eigen fantasie ....quote:Op woensdag 18 november 2009 13:41 schreef paddy het volgende:
[..]
Weet je, de rest heb ik dus eerder al een antwoord op gegeven, en vind het onzin om die er nu bij te halen. Het ging niet om de kosten van het feest. het ging om bewust het katholieke gedeelte te weren uit het feest,
Waar het uiteindelijk allemaal om draait zijn gewoon wat kamervragen van twee CDA-ers n.a.v. "de onrust" in België.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:15 schreef RM-rf het volgende:
maar nu is het opeens de Kerk of wat christenen die claims leggen op hoe anderen kennelijk die intocht organiseren...
Is wel een mooie actie natuurlijk... een dag voor de verkiezingen waar zo'n 200.000 mensen in het overwegend katholieke Limburg gaan stemmen.quote:Geen verwijdering van kruisteken op mijter en tabberd van Sint Nicolaas
17-11-2009
De CDA Kamerleden Ad Koppejan en Jan Schinkelshoek hebben vandaag vragen gesteld aan de ministers Ter Horst(Binnenlandse Zaken) en Plasterk(Onderwijs Cultuur en Wetenschap) over het bewust weglaten van het kruisteken op de mijter en tabberd van Sinterklaas. Sinterklaas zou een ‘geloofsneutraal’ feest moet zijn (Antwerpen) of vanwege de ‘multi-etnische’ samenstelling van de bevolking (Amsterdam). Beide CDA Kamerleden vinden dat er geen enkele reden is om de christelijke herkomst van Sint Nicolaas te verbergen.
Zij hebben de volgende schriftelijke vragen gesteld:
1
Hebt u kennis genomen van het artikel “Antwerps protest tegen mijter zonder kruis”? 1)
2
Hoe staan de ministers tegenover het bewust weglaten van het kruisteken op de mijter en tabberd van Sint Nicolaas in steden als Amsterdam en Antwerpen omdat kinderen geen religieuze symbolen onder ogen zouden mogen krijgen en Sinterklaas een ‘geloofsneutraal’ feest moet zijn (Antwerpen) of omdat de bevolkingssamenstelling ‘multi-etnisch’is en Sint Nicolaas een ‘universele figuur’ moet zijn (Amsterdam)?
3
Zijn de ministers met ons van mening dat er geen enkele reden is om de christelijke herkomst van Sint Nicolaas en het daaraan gerelateerde feest angstvallig te verbergen en dat de komst van nieuwe etnische groepen met hun eigen culturen, feesten, gebruiken en religies in onze Nederlandse samenleving, niet mag betekenen dat de christelijke herkomst van onze eigen cultuur, feesten en gebruiken verloochend wordt.
4
In hoeverre zijn de ministers bereid om op te komen voor behoud van een typisch Nederlands feest als Sinterklaas, inclusief alle symbolen en verwijzingen die daar bij horen?
Het komt niet van de nieuwe Nederlanders. Echt niet.quote:Op woensdag 18 november 2009 13:31 schreef Snapcount2 het volgende:
Ik dacht dat ik in een land woonde waar iedereen respect had (of eigenlijk: gedwongen werd om respect te hebben) voor vreemde culturen, tradities en geloven.
Jammer genoeg is het blijkbaar voor sommige mensen te moeilijk om respect te hebben voor de cultuur, traditie en het geloof dat we hier al hadden voor de instroom van allochtonen. Ik dacht altijd dat deze naast elkaar moeten kunnen bestaan en niet dat wij onze cultuur en tradities maar weg moeten cijferen omdat ze misschien te gevoelig zijn voor de 'nieuwe' Nederlanders.
Dit soort berichten worden gewoon opgelegd aan juffen. Er mag niet eens meer over gesproken worden in scholen waar het sinterklaasfeest vandaan komt mocht een school toch een kruis op de mijter willen hebben?quote:Als scholen toch een kruis toestaan, horen onderwijzers buiten de lessen levensbeschouwing niet te vertellen waar dat naar verwijst, omdat geen religies mogen worden voorgetrokken. De scholen legden zich bij die instructie van de wethouder neer.
Dat is ook het domme eraan. Dit komt van blanke mensen die met "free hugs"-plakkaten om hun nek de schijntolerantie verspreiden. Het gevolg is nu dat simpel Nederland gaat denken dat dit van allochtonen komt en de kloof almaar groter wordt.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:22 schreef paddy het volgende:
[..]
Het komt niet van de nieuwe Nederlanders. Echt niet.
[..]
.
Maar doet nog niets af aan het feit dat het dus toch bewust wordt uitgebannenquote:Op woensdag 18 november 2009 14:20 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Waar het uiteindelijk allemaal om draait zijn gewoon wat kamervragen van twee CDA-ers n.a.v. "de onrust" in België.
[..]
Is wel een mooie actie natuurlijk... een dag voor de verkiezingen waar zo'n 200.000 mensen in het overwegend katholieke Limburg gaan stemmen.
Ik weet dat het niet van de nieuwe Nederlanders komt. Het komt van de mensen die vinden dat iedereen in Nederland alle vreemde culturen en tradities van de nieuwe Nederlanders maar moet omarmen. De (meeste) nieuwe Nederlanders kan het (volgens mij) niet zo heel veel schelen of de Sint een kruis, een halve maan of de voorpagina van de playboy op zijn mijter heeft.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:22 schreef paddy het volgende:
[..]
Het komt niet van de nieuwe Nederlanders. Echt niet.
Inderdaad.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:28 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Dat is ook het domme eraan. Dit komt van blanke mensen die met "free hugs"-plakkaten om hun nek de schijntolerantie verspreiden. Het gevolg is nu dat simpel Nederland gaat denken dat dit van allochtonen komt en de kloof almaar groter wordt.
Vorig jaar werden wel sinterklaasintochten verstoord door allochtonen, ook een lampionoptocht in Den Haag. Dat is dan weer jammer voor de beeldvorming.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:28 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Dat is ook het domme eraan. Dit komt van blanke mensen die met "free hugs"-plakkaten om hun nek de schijntolerantie verspreiden. Het gevolg is nu dat simpel Nederland gaat denken dat dit van allochtonen komt en de kloof almaar groter wordt.
Het NK Herdenkingskrans Voetbal(NK HV) vergeten in Amsterdam?quote:Op woensdag 18 november 2009 14:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Vorig jaar werden wel sinterklaasintochten verstoord door allochtonen, ook een lampionoptocht in Den Haag. Dat is dan weer jammer voor de beeldvorming.
Ik weet niet wat jij onder bewust uitbannen verstaat, maar als een sinterklaasorganisatie in Amsterdam zelfstandig beslist om een feest anders vorm te geven (al jaren overigens) dan de rest van het land (of de andere 1000 sinterklazen die er vast ook zijn in Amsterdam) maak ik me niet gelijk druk om ons "cultureel erfgoed", en komt de term "uitbannen" in bredere zin zeker niet bij me op.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:30 schreef paddy het volgende:
[..]
Maar doet nog niets af aan het feit dat het dus toch bewust wordt uitgebannen
Gevolg van die kloof. Het is zo dat de schijntolerante antifascisten met hun eigen domheid, Nederland tegen allochtonen opzet. En vice versa ook dus. Mensen krijgen een hekel aan elkaar. Nederlanders krijgen een hekel aan allochtonen omdat deze groep structureel in de watten gelegd moet worden door sommigen, en allochtonen hebben een hekel aan Nederlanders omdat deze zich weer gaan ergeren aan allochtonen. De lachende derde zit in een kraakpand.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Vorig jaar werden wel sinterklaasintochten verstoord door allochtonen, ook een lampionoptocht in Den Haag. Dat is dan weer jammer voor de beeldvorming.
Maar ook in dit topic niet van toepassing. Het gaat om besluiten de geschiedenis, de achtergrond van het feest bewust te negeren. En of dit vroeger ook gedaan werd door gereformeerden en of er ongeregeldheden zijn tijdens sinterklaas? Dat kan altijd nog tijdens of vlak na het echte feest.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel ziek.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:42 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Het NK Herdenkingskrans Voetbal(NK HV) vergeten in Amsterdam?
quote:Op woensdag 18 november 2009 14:50 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Gevolg van die kloof. Het is zo dat de schijntolerante antifascisten met hun eigen domheid, Nederland tegen allochtonen opzet. En vice versa ook dus. Mensen krijgen een hekel aan elkaar. Nederlanders krijgen een hekel aan allochtonen omdat deze groep structureel in de watten gelegd moet worden door sommigen, en allochtonen hebben een hekel aan Nederlanders omdat deze zich weer gaan ergeren aan allochtonen. De lachende derde zit in een kraakpand.
Nou, die mening deel ik dus niet.. Dat die mening er al jaren is vind ik ook vreemd. De voorbeelden die ik aangaf, moeten je toch wel genoeg zeggen.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:45 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij onder bewust uitbannen verstaat, maar als een sinterklaasorganisatie in Amsterdam zelfstandig beslist om een feest anders vorm te geven (al jaren overigens) dan de rest van het land (of de andere 1000 sinterklazen die er vast ook zijn in Amsterdam) maak ik me niet gelijk druk om ons "cultureel erfgoed", en komt de term "uitbannen" in bredere zin zeker niet bij me op.
Niet eens. Ik vind niet dat allochtonen moeten worden voorgetrokken ik woon ook niet in een kraakpand. Ik vind alleen dat je de schuld wel erg makkelijk in de schoenen schuift van de knuffelberen.quote:
T.o.v. de Sinterklaas zoals die door onderwijzer jan Schenkman, die in de 19e eeuw en trend zette en het moderne sinterklaasfeest duidelijk vorm gaf, is er idd niet zoveel veranderd:quote:Op woensdag 18 november 2009 14:57 schreef paddy het volgende:
Is de mijter en de tabbe al veranderd trouwens? Ben niet meer zo van de intochten bekijken nl
http://www.dbnl.org/tekst/sche039stni01_01/index.htmquote:Jan Schenkman
De manier waarop in Nederland het Sinterklaasfeest wordt gevierd is anders dan in de ons omringende landen. Vermoedelijk is dat te danken aan een boekje dat in 1850 verscheen bij uitgever G. Theod. Bom in Amsterdam: Sint Nikolaas en zijn knecht, geschreven door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman (1806-1863). Sinterklaas met zijn staf, mijter en lange mantel, zijn zwarte knecht met roe en zak, het rijden over de daken en het schenken van cadeaus via de schoorsteen werden in dat prentenboek voor het eerst beschreven en afgebeeld. Het boek begint met de welbekende regel: Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weêr aan.
In zestien verzen en evenzoveel handgekleurde prenten worden aankomst en intocht getoond, aankopen bij banketbakker en boekwinkel, bezoeken aan rijke en arme kinderen en het vertrek in een luchtballon.
Of Schenkman in dit vaak herdrukte boek, met steeds weer andere illustraties, een gangbare praktijk weergaf of dat hij de trend zette, is niet duidelijk. Onderzoekers proberen door het bestuderen van teksten en afbeeldingen uit de eerste helft van de 19e eeuw daar uitsluitsel over te geven.
Huhquote:Op woensdag 18 november 2009 17:09 schreef Hamilcar het volgende:
Punt is dat het niet vanwege historische correctheid wordt voorgesteld om het kruis achterwege te laten, dus al die plaatjes zijn leuk en aardig maar niet van toepassing op de discussie en waarom mensen een probleem hebben met deze PvdA'ers.
De Leider wil dat die partij er met de haren wordt bijgesleept.quote:Op woensdag 18 november 2009 17:31 schreef QBZZ het volgende:
[..]
HuhWat heeft de PvdA ermee te maken?
Dat zijn de volksnaaiers.quote:Op woensdag 18 november 2009 17:31 schreef QBZZ het volgende:
[..]
HuhWat heeft de PvdA ermee te maken?
Die kunnen nu Turkse staatsmarionet Kozer Kaya uitspelen.quote:Op woensdag 18 november 2009 17:59 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
De Leider wil dat die partij er met de haren wordt bijgesleept.
Ik mis de aanwezigheid van D'66 in het grote anti-kruiscomplot nog.
Dat heet Christelijkeringquote:Op woensdag 18 november 2009 09:39 schreef ghb-tampon het volgende:
Ieder jaar erger ik mijzelf hier wezenloos over. Dan mogen het weer geen zwarte pietjes zijn, nu mekkeren ze weer over het kruis op de mijter. En wie mekkeren er? De LINKSE grote geitenwollen sokkenfiguren. Dit is een traditioneel NEDERLANDS feest en hier blijven ze vanaf!!!
Ies koeltoer. Dat zou jij moet weten, Mekkerd.quote:Op woensdag 18 november 2009 18:38 schreef Meki het volgende:
[..]
Dat heet Christelijkering
er is toch scheiding tussen kerk en staat waarom sinterklaas als pr-stunt maken dan ?
Ik weet, maar waarom zo commercieel maken dan ?quote:Op woensdag 18 november 2009 18:41 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ies koeltoer. Dat zou jij moet weten, Mekkerd.
Wat een gelul weer zeg.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:31 schreef shouta het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)imijter__.html?p=2,2
Echt belachelijk dit, misschien staat er over 10 jaar op de mijter van Sinterklaas een halve maan met een ster omdat anders bepaalde groepen zich beledigd voelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |