abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 november 2009 @ 23:14:54 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74734583

Hier alweer deel 192 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon, vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  zondag 15 november 2009 @ 23:16:17 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74734632
M.a.w.: lets get ready to rrrrrruummmmbbbbbllleeeeeee!!!

In uw linkerhoer, Comorra Eurlings, bekend van de kilometerheffing, kilometers asfalt en 4,5 miljard voor het spoor. In uw rechterhoek, zijn Belgische collega, bekend om... euhm... naja... euhm.

De inzet: het 4e V250-treinstel wat de NMBS moet bestellen, maar weigert te doen.

Fight!

pi_74734817
Ik zal is openen met een foto. In de verte ligt het station van Albufeira (Portugal)



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2009 23:20:53 ]
pi_74734916
Doe mij ook maar een V250
hula
  zondag 15 november 2009 @ 23:30:50 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_74735185
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:22 schreef NikkelCobalt het volgende:
Doe mij ook maar een V250


Eigelijk.. Liever een andere..De Zefiro


Veel strakker en mooier uiterlijk
pi_74735229
Ik zag de Fyra vorige week voor het eerst maar werkelijk wat een verschrikkelijk lelijk gedrocht is dat toch
pi_74735335
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:30 schreef greavy het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Eigelijk.. Liever een andere..De Zefiro
[ afbeelding ]

Veel strakker en mooier uiterlijk
Strakker, alsmaar strakker worden die treinen. AGV, Zefiro. Het is net of je Marijke van Helwegen (wordt ook alsmaar strakker) vergelijkt met een Ferrari (V250)

Bovendien is de V250 als een speciaalbier. Dat moet je leren waarderen
hula
  zondag 15 november 2009 @ 23:44:10 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74735577
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:36 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]
Bovendien is de V250 als een speciaalbier. Dat moet je leren waarderen
Hoeveel betaalt AnsaldoBreda jou per maand?
pi_74735630
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:44 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hoeveel betaalt AnsaldoBreda jou per maand?
Ik doe het geheel vrijwillig voor zo'n mooie trein.

En jij staat onder contract bij Alstom?
hula
pi_74735921
gaat de slet weer rijden met de nieuwe dienstregeling?
pi_74736177

Een Neue³ te Haarlem staat gereed als Sneltrein naar Breda.
pi_74736187
En hoe zit het nu met de treinen vanaf Den Haag centraal ri noord/oost? Komt daar nu een internationale bij, extra of in plaats van?
dag
pi_74736220
Den Haag krijgt een shuttle naar Breda en Brussel.
  maandag 16 november 2009 @ 00:12:08 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74736339
Maar verliest de Thalys. Er is sprake van de pimpel door te trekken naar Den Haag, maar of dat al zeker is?
pi_74736344
Bij gebrek aan mooie foto's van de laatste tijd ben ik genoodzaakt deze schaamteloze post te plaatsen..
pi_74736713
quote:
Op maandag 16 november 2009 00:07 schreef Socios het volgende:
Den Haag krijgt een shuttle naar Breda en Brussel.
Dat is zuid
quote:
Op maandag 16 november 2009 00:12 schreef James1988 het volgende:
Maar verliest de Thalys. Er is sprake van de pimpel door te trekken naar Den Haag, maar of dat al zeker is?
De pimpel bedoelde ik jah. Als die gaat rijden ga ik met m'n OV-kaart daar lekker in naar deventer .
dag
pi_74738475
James en ik zijn tot de conclusie gekomen dat de beste oplossing voor NS-Hispeed de volgende is:

hula
  maandag 16 november 2009 @ 02:43:03 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74738483
Maar dan ook op die schaal.
pi_74738537
Maar de DD-AR zit al zo kut. En dan zit het nog kutter
hula
  maandag 16 november 2009 @ 06:28:43 #20
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_74738835
Ik vind die V250 best lelijk.

En oh ja, morgen weet ik bijna zeker of ik een baan in de spoorwegwereld heb.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 06:47:32 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_74738866
Spannend!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_74738918
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:22 schreef NikkelCobalt het volgende:
Doe mij ook maar een V250
Hoeveel van die V250's zijn er ondertussen al geproduceerd, want als het aantal nu nog op twee staat vrees ik dat we beter voor een alternatief kunnen zoeken. Ik denk trouwens wel dat er een significant verschil zit tussen de ICE en de V250 qua kosten, alleem al om de snelheid.
pi_74739618
quote:
Op maandag 16 november 2009 07:08 schreef Brembo het volgende:
Hoeveel van die V250's zijn er ondertussen al geproduceerd, want als het aantal nu nog op twee staat vrees ik dat we beter voor een alternatief kunnen zoeken. Ik denk trouwens wel dat er een significant verschil zit tussen de ICE en de V250 qua kosten, alleem al om de snelheid.
Denk dat de ontwerper van de V250 ook een stuk goedkoper was dan die van de ICE.
So we just called him Fred too
  Redactie Sport maandag 16 november 2009 @ 09:01:31 #24
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74739679
Tijd Voor een Plaatje
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_74740205


De CTA hier is kapot ;o Flapje losgelaten. ;{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')