jeuzus.. da's wel érg filosofischquote:Op vrijdag 13 november 2009 20:55 schreef Sigmund666 het volgende:
(hoewel ie vroeger was dan ie tegenwoordig is)
Absoluut waar. Vanaf Kid A zijn ze meer de 'electronic/ambient'-kant opgetrokken.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:09 schreef ShadyLane het volgende:
Hangt er wel vanaf welke albums van Radiohead je het tofst vindt. The Bends is nogal anders dan bijvoorbeeld Kid A.
Coldplay was alleen met Parachutes erg goed. De rest was ingesteld op geld bijeen harken met honingzoete popliedjes.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:38 schreef minutenman het volgende:
Coldplay is in z'n eigen recht beetje een Radiohead knock-off.
verder noem ik een Sonic Youth, The Pixies, Travis (idd) en The Mars Volta. ook durf ik een Kasabian te noemen.
Ja Muse en Radiohead zijn praktisch hetzelfde eigenlijk, als mensen zeggen dat er verschil tussen die twee is zijn ze gewoon dom en toondoofquote:Op vrijdag 13 november 2009 21:51 schreef Hukkie het volgende:
Zelf vind ik Muse een hardere variant van Radiohead. En de soloplaat van Thom Yorke is ook wel aardig.
dat wist ik nietquote:Op zondag 15 november 2009 01:01 schreef Siniti het volgende:
Radiohead is eigenlijk gewoon een slechte kloon van Can.
Dát, in de eerste plaats. In de tweede plaats ben je nog niet een band a la Radiohead als je zanger een zeurstem heeft.quote:Op zondag 15 november 2009 01:01 schreef Siniti het volgende:
Radiohead is eigenlijk gewoon een slechte kloon van Can.
Radiohead vond ik na de eerste keer beluisteren ook maar niets, misschien moet je de getipte artiesten ook iets vaker beluisterenquote:Op dinsdag 17 november 2009 12:01 schreef Mansjester het volgende:
Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik vind toch wel dat Radiohead voor mij op eenzame hoogte staat. Na de aanbevolen muziek redelijk uitgebreid te hebben gehoord vind ik het toch allemaal net niet zo goed als Radiohead. Het ene is te rustig en het andere weer teveel rock, toch zitten er een aantal artiesten tussen die ik zeker meer zal luisterenRadiohead blijft toch mijn artiest
![]()
Toch nogmaals bedankt, en tips zijn altijd welkom
Opvallend genoeg is ie al wel genoemdquote:Op vrijdag 20 november 2009 14:51 schreef Yevgeni het volgende:
Opvallend dat The Notwist nog niet genoemd is.
Klopt, maar ik bedoel alleen de manier van zingen. Dat gedeelte vind ik in beide bands goed.quote:Op woensdag 16 december 2009 13:35 schreef Gillingham het volgende:
Een band zonder gitaren valt niet met recht te vergelijken met Radiohead.
quote:
Jazeker, het album heet "Ghostwriter". Goede plaat! Live zijn ze nog beter.quote:Op woensdag 16 december 2009 23:17 schreef Twest1 het volgende:
Klinkt goed Headphone, maar ze hebben nog geen album?
Zeker, en luister ook het album Shrink van hun. Dan weet je meteen waar de inspiratie voor Kid A vandaan kwam.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zeg "the notwist" luister naar het album 'neon golden'
He harstikke bedankt voor deze tip, geniet nu al een paar weekjes van hun muziekquote:Op zaterdag 19 december 2009 18:35 schreef fokable het volgende:
Probeer Doves eens, niet hetzelfde als Radiohead, maar wel alternatieve britse pop/rock:
Ik hoop dat dit sarcastisch is!quote:Op zondag 15 november 2009 01:23 schreef t1m0k het volgende:
[..]
Ja Muse en Radiohead zijn praktisch hetzelfde eigenlijk, als mensen zeggen dat er verschil tussen die twee is zijn ze gewoon dom en toondoof.
Alles is al gedaan maar Can was dan wel weer origineelquote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:03 schreef Siniti het volgende:
Waarom noemt iedereen tegenwoordig nog bands origineel![]()
Zo'n beetje alles is al gedaan qua rockmuziek. Bands als Can waren echt origineel.
Toendertijd wel ja. Radiohead is bijvoorbeeld totaal niet origineel. Zij hebben alles afgekeken van Can/David Bowie etc etc. The Beatles waren bv ook origineel, tegenwoordig is het een beetje lastig origineel te zijn.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:07 schreef Edwinuss het volgende:
[..]
Alles is al gedaan maar Can was dan wel weer origineel
Gitaarwerk lijkt op Bauhaus, het zingen lijkt op het ijle gezeur van Barry Hay (ja ook Golden Earring was een voorloper).quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:09 schreef Siniti het volgende:
[..]
Toendertijd wel ja. Radiohead is bijvoorbeeld totaal niet origineel. Zij hebben alles afgekeken van Can/David Bowie etc etc. The Beatles waren bv ook origineel, tegenwoordig is het een beetje lastig origineel te zijn.
Uniek: Zeker.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:36 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Gitaarwerk lijkt op Bauhaus, het zingen lijkt op het ijle gezeur van Barry Hay (ja ook Golden Earring was een voorloper).
Toch is Radiohead redelijk uniek te noemen. Ze klinken ook wel volmaakt en kneden vele invloeden tot iets wat goed om aan te horen is. Kortom: originaliteit lijkt me een onzinnige factor in het zijn van een goede band.
Ja, ok, ik dacht, laat ik je eens aanvullenquote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:44 schreef Siniti het volgende:
[..]
Uniek: Zeker.
Goede muziek: Zeker.
Originaliteit onzinnige factor: Zeker
Ik zeg slechts dat ik vind dat er wat te vaak met de term origineel word gegooid.
GMTAquote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:47 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ja, ok, ik dacht, laat ik je eens aanvullen
Het grappige van Coldplay is dat ik ze al heel lang ken. Toen ik heel lang geleden een platenzaak binnenging waar een kennis werkte, beval hij Coldplay aan met Parachutes. Hij voorspelde dat dit een grote band zou worden. Ik vind ze dus ook zeker niet slecht, maar zij zijn inderdaad na een aantal albums meer de commerciele deuntjes gaan maken. Nog steeds leuke muziek hoor, daar niet van, maar ik vind ze niet (meer) zo briljant als Radiohead. De albums van Muse heb ik al een tijdje geleden gekocht, maar zoals ik al eerder zei vind ik het wel goed, alleen teveel roch in vergelijking met Radiohead, ik hou van de van rustige muziek van Radiohead.Toch bedankt, ik zal er nog eens goed naar luisteren!quote:Op donderdag 7 januari 2010 19:33 schreef geitenbrei het volgende:
Kijk, als je de stemmen van Thom Yorke (Radiohead) en Tom Chaplin (Keane) lekker vind om naar te luisteren, dan zou ik je toch echt aanraden om met Muse te beginnen.
Matt Bellamy heeft namelijk eenzelfde soort stem (en qua uiterlijk zijn Tom en Matthew ook niet ver van elkaar weg). Overigens kan ik iedereen aanraden om op Youtube 'Matthew Bellamy' in te typen. Dan neem je het filmpje 'Funny Laughs'. Vond het persoonlijk geestig.
Wou ik al eerder doen, maar bij deze.
Overigens zie ikzelf niet zo dat Coldplay, afgezien van een paar nummers, op Radiohead lijkt. Ik luister persoonlijk liever naar Coldplay. Ook Muse gaat voor mij boven Radiohead, ik vind Muse echt geweldig. Keane is ook wel leuk, maar heel af en toe.
En, Mansjester, je moet Coldplay effe de kans geven, de rest van de albums, vooral de eerste twee, is heel anders dan dat je van ze op de radio hoort. Dat is echte kwaliteit, waar ik minder weg ben van de meeste hits die ze gescoord hebben.
Even goed gezetquote:Op zaterdag 9 januari 2010 12:07 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Het grappige van Coldplay is dat ik ze al heel lang ken. Toen ik heel lang geleden een platenzaak binnenging waar een kennis werkte, beval hij Coldplay aan met Parachutes. Hij voorspelde dat dit een grote band zou worden. Ik vind ze dus ook zeker niet slecht, maar zij zijn inderdaad na een aantal albums meer de commerciele deuntjes gaan stelen. Nog steeds leuke muziek hoor, daar niet van, maar ik vind ze niet (meer) zo briljant als Radiohead. De albums van Muse heb ik al een tijdje geleden gekocht, maar zoals ik al eerder zei vind ik het wel goed, alleen teveel roch in vergelijking met Radiohead, ik hou van de van rustige muziek van Radiohead.Toch bedankt, ik zal er nog eens goed naar luisteren!
Waarom? Het is toch een feit dat Coldplay het niet zo heel nauw neemt met de originaliteit van hun nummers. Speed of sound was zelfs letterlijk een Kraftwerk deuntje.quote:
In dat opzicht verschilt Coldplay toch nauwelijks van Radiohead? Waarom zouden Radiohead fans ineens van 23 minuten durende crescendo's en lange keyboard solo's houden?quote:Op zondag 10 januari 2010 10:29 schreef Aotearoa het volgende:
Coldplay is wel OK, maar echt overgewaardeerd!
Coldplay is altijd al popmuziek geweest, misschien wel met een alternatief randje, maar verder bracht Parachutes al drie bekende singles op, stond de band meteen in de hitlijsten, speelt Coldplay bijna altijd in 4/4, een tempo waar popmuziek bekend om staat, en hebben ze vanaf het begin af aan simpele muziek gemaakt die te begrijpen is voor een groter publiek.
Als je echt muziek zoekt die op Radiohead lijkt en die tegelijkertijd niet zo populair en pop als Coldplay is, zoek het dan in de wat onbekende genres (post-rock, progressive rock).
Voorbeelden Sweet Billy Pilgrim, Pure Reason Revolution, Porcupine Treeen The Pineapple Thief
dus. Lijken niet 100% erop maar hebben wel dat alternatieve waar Radiohead bekend om staat.
Kom dan youtube linkjes..quote:Op zaterdag 9 januari 2010 20:19 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Waarom? Het is toch een feit dat Coldplay het niet zo heel nauw neemt met de originaliteit van hun nummers. Speed of sound was zelfs letterlijk een Kraftwerk deuntje.
Ik heb nog eens goed gekeken, maar de credits zijn wel netjes aangegevenquote:
Coldplayquote:
Alleen het laatste album heeft het malancholische wat ik ook in Radiohead herken.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:02 schreef wallofdolls het volgende:
TUFKAL, kun jij mij uitleggen waarom Midlake meer op Radiohead lijkt dan Coldplay? Ik vind Midlake er namelijk óok helemaal niet op lijken en ik vind al zeker niet zo goed als de eerste albums als Coldplay, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Ok, dan zoek ik die opquote:Op zondag 10 januari 2010 13:06 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Alleen het laatste album heeft het malancholische wat ik ook in Radiohead herken.
Coldplay vind ik persoonlijk vreselijk en zn stem lijkt ook helemaal niet op Thom. Maar oke als ik zou moeten zoeken dan zouden de allereerste albums een beetje lijken op Radiohead.
Radiohead is altijd geinspireerd door Krautrock, elektronische bands en ambient muziek, en zelfs door bands zoals Yes... in tegenstelling tot Chris Martin, die heeft gezegd dat popmuziek veel invloed op zijn muziek heeft gehad.quote:Op zondag 10 januari 2010 10:37 schreef Ereinion het volgende:
[..]
In dat opzicht verschilt Coldplay toch nauwelijks van Radiohead? Waarom zouden Radiohead fans ineens van 23 minuten durende crescendo's en lange keyboard solo's houden?
Hey, graag gedaan, is al een aantal jaren een van mijn favoriete bands.quote:Op woensdag 6 januari 2010 23:22 schreef Twest1 het volgende:
[..]
He harstikke bedankt voor deze tip, geniet nu al een paar weekjes van hun muziek![]()
Headphone is ook leuk om te luisteren.
Als er 1 genre vaak níet progressief is dan is het wel de progressieve rockquote:Op zondag 10 januari 2010 14:12 schreef Aotearoa het volgende:
Ik vind het trouwens ook een beetje een rare gedachte dat alle progressieve muziek bestaat uit ellenlange solo's van allerlei gitaar-, synthesizer- en drumvirtuozen. Dat is altijd een negatieve insteek van veel mensen. Ja, misschien hadden bands uit de jaren 70 deze stijl, maar er is ook nieuwe progressieve muziek die in dat genre wordt ingedeeld omdat ze innovatief, vernieuwend is.
Progressive rock heeft weinig met innovatief en vernieuwend te maken (niet meer tenminste). Het is gewoon een genre met een paar eigenschappen (afstand nemen van de klassieke opbouw van een popnummer en maatsoorten, tempowisselingen, lange nummers). Radiohead nog Coldplay voldoen aan die eisen, ik vroeg me alleen maar af waarom je denkt dat Radiohead fans eerder naar progressive rock en post-rock zullen luisteren dan Coldplay fans, want ik vind beide bands eigenlijk geen overeenkomsten hebben met die genres (wat dus niet betekent dat ze slechte muziek maakt, of niet innovatief zijn of zo).quote:Op zondag 10 januari 2010 14:12 schreef Aotearoa het volgende:
[..]
Radiohead is altijd geinspireerd door Krautrock, elektronische bands en ambient muziek, en zelfs door bands zoals Yes... in tegenstelling tot Chris Martin, die heeft gezegd dat popmuziek veel invloed op zijn muziek heeft gehad.
Ik vind het trouwens ook een beetje een rare gedachte dat alle progressieve muziek bestaat uit ellenlange solo's van allerlei gitaar-, synthesizer- en drumvirtuozen. Dat is altijd een negatieve insteek van veel mensen. Ja, misschien hadden bands uit de jaren 70 deze stijl, maar er is ook nieuwe progressieve muziek die in dat genre wordt ingedeeld omdat ze innovatief, vernieuwend is.
Ik snap echt niet dat mensen de verschillen tussen Coldplay en Radiohead niet kunnen zien.
Ik zie progressieve muziek dan ook meer als muziek waar de progressie centraal staat en niet de hookline of het reffreinquote:Op zondag 10 januari 2010 14:57 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Progressive rock heeft weinig met innovatief en vernieuwend te maken (niet meer tenminste). Het is gewoon een genre met een paar eigenschappen (afstand nemen van de klassieke opbouw van een popnummer en maatsoorten, tempowisselingen, lange nummers). Radiohead nog Coldplay voldoen aan die eisen, ik vroeg me alleen maar af waarom je denkt dat Radiohead fans eerder naar progressive rock en post-rock zullen luisteren dan Coldplay fans, want ik vind beide bands eigenlijk geen overeenkomsten hebben met die genres (wat dus niet betekent dat ze slechte muziek maakt, of niet innovatief zijn of zo).
quote:progressie
pro` gres - sie («Frans«Latijn) de -woord (vrouwelijk) progressies 1 voortschrijding, voortgang; 2 opklimming;
quote:Progressie
Letterlijke vertaing uit het Engels (progression), een opeenvolging (wisselen) van akkoorden, in de klassieke muziek ook cadenzen genoemd
Ik bedoel meer dat omdat de roots van Radiohead bij electronic/progressive music liggen en die van Coldplay elders, Radiohead-luisteraars zich waarschijnlijk meer aangetrokken voelen tot muziek uit de twee eerstgenoemde genres dan Coldplay fans.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:57 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Progressive rock heeft weinig met innovatief en vernieuwend te maken (niet meer tenminste). Het is gewoon een genre met een paar eigenschappen (afstand nemen van de klassieke opbouw van een popnummer en maatsoorten, tempowisselingen, lange nummers). Radiohead nog Coldplay voldoen aan die eisen, ik vroeg me alleen maar af waarom je denkt dat Radiohead fans eerder naar progressive rock en post-rock zullen luisteren dan Coldplay fans, want ik vind beide bands eigenlijk geen overeenkomsten hebben met die genres (wat dus niet betekent dat ze slechte muziek maakt, of niet innovatief zijn of zo).
quote:
quote:
Dit is allemaal jouw schuld, je hebt het hele topic verneukt door die stomme Coldplay vs. Radiohead vs. Muse-discussie weer op te halen.quote:
Hele discussie? Muse? Wat bazel je man, 3 posts over Coldplay, dat zijn er bijna nog minder dan dat jij er aan spendeert om je eraan te ergeren.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:55 schreef t1m0k het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dit is allemaal jouw schuld, je hebt het hele topic verneukt door die stomme Coldplay vs. Radiohead vs. Muse-discussie weer op te halen.
Als je even leest wat er allemaal staat snap je dat het helemaal geen Coldplay vs Radiohead discussie is.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:55 schreef t1m0k het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dit is allemaal jouw schuld, je hebt het hele topic verneukt door die stomme Coldplay vs. Radiohead vs. Muse-discussie weer op te halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |