abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76632123
quote:
Op zondag 10 januari 2010 10:37 schreef Ereinion het volgende:

[..]

In dat opzicht verschilt Coldplay toch nauwelijks van Radiohead? Waarom zouden Radiohead fans ineens van 23 minuten durende crescendo's en lange keyboard solo's houden?
Radiohead is altijd geinspireerd door Krautrock, elektronische bands en ambient muziek, en zelfs door bands zoals Yes... in tegenstelling tot Chris Martin, die heeft gezegd dat popmuziek veel invloed op zijn muziek heeft gehad.

Ik vind het trouwens ook een beetje een rare gedachte dat alle progressieve muziek bestaat uit ellenlange solo's van allerlei gitaar-, synthesizer- en drumvirtuozen. Dat is altijd een negatieve insteek van veel mensen. Ja, misschien hadden bands uit de jaren 70 deze stijl, maar er is ook nieuwe progressieve muziek die in dat genre wordt ingedeeld omdat ze innovatief, vernieuwend is.

Ik snap echt niet dat mensen de verschillen tussen Coldplay en Radiohead niet kunnen zien.
pi_76632577
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 23:22 schreef Twest1 het volgende:

[..]

He harstikke bedankt voor deze tip, geniet nu al een paar weekjes van hun muziek

Headphone is ook leuk om te luisteren.
Hey, graag gedaan, is al een aantal jaren een van mijn favoriete bands.
pi_76632968
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:45 schreef Posdnous het volgende:
Deus is idd wel een goeie.
Maar lijkt niet op Radiohead...
  zondag 10 januari 2010 @ 14:56:14 #79
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76634170
quote:
Op zondag 10 januari 2010 14:12 schreef Aotearoa het volgende:

Ik vind het trouwens ook een beetje een rare gedachte dat alle progressieve muziek bestaat uit ellenlange solo's van allerlei gitaar-, synthesizer- en drumvirtuozen. Dat is altijd een negatieve insteek van veel mensen. Ja, misschien hadden bands uit de jaren 70 deze stijl, maar er is ook nieuwe progressieve muziek die in dat genre wordt ingedeeld omdat ze innovatief, vernieuwend is.

Als er 1 genre vaak níet progressief is dan is het wel de progressieve rock . En dat zeg ik als fanaticus.

En ik begrijp ook niet helemaal wat er negatief is aan lange solo's. Het gaat hem om of de muziek goed is, niet om de aard van die muziek of de lengte van die muziek
pi_76634234
quote:
Op zondag 10 januari 2010 14:12 schreef Aotearoa het volgende:

[..]

Radiohead is altijd geinspireerd door Krautrock, elektronische bands en ambient muziek, en zelfs door bands zoals Yes... in tegenstelling tot Chris Martin, die heeft gezegd dat popmuziek veel invloed op zijn muziek heeft gehad.

Ik snap echt niet dat mensen de verschillen tussen Coldplay en Radiohead niet kunnen zien.
Progressive rock heeft weinig met innovatief en vernieuwend te maken (niet meer tenminste). Het is gewoon een genre met een paar eigenschappen (afstand nemen van de klassieke opbouw van een popnummer en maatsoorten, tempowisselingen, lange nummers). Radiohead nog Coldplay voldoen aan die eisen, ik vroeg me alleen maar af waarom je denkt dat Radiohead fans eerder naar progressive rock en post-rock zullen luisteren dan Coldplay fans, want ik vind beide bands eigenlijk geen overeenkomsten hebben met die genres (wat dus niet betekent dat ze slechte muziek maakt, of niet innovatief zijn of zo).
  zondag 10 januari 2010 @ 15:12:41 #81
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76635054
quote:
Op zondag 10 januari 2010 14:57 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Progressive rock heeft weinig met innovatief en vernieuwend te maken (niet meer tenminste). Het is gewoon een genre met een paar eigenschappen (afstand nemen van de klassieke opbouw van een popnummer en maatsoorten, tempowisselingen, lange nummers). Radiohead nog Coldplay voldoen aan die eisen, ik vroeg me alleen maar af waarom je denkt dat Radiohead fans eerder naar progressive rock en post-rock zullen luisteren dan Coldplay fans, want ik vind beide bands eigenlijk geen overeenkomsten hebben met die genres (wat dus niet betekent dat ze slechte muziek maakt, of niet innovatief zijn of zo).
Ik zie progressieve muziek dan ook meer als muziek waar de progressie centraal staat en niet de hookline of het reffrein
quote:
progressie
pro` gres - sie («Frans«Latijn) de -woord (vrouwelijk) progressies 1 voortschrijding, voortgang; 2 opklimming;
quote:
Progressie
Letterlijke vertaing uit het Engels (progression), een opeenvolging (wisselen) van akkoorden, in de klassieke muziek ook cadenzen genoemd
pi_76686409
quote:
Op zondag 10 januari 2010 14:57 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat omdat de roots van Radiohead bij electronic/progressive music liggen en die van Coldplay elders, Radiohead-luisteraars zich waarschijnlijk meer aangetrokken voelen tot muziek uit de twee eerstgenoemde genres dan Coldplay fans.

En er zijn WEL overeenkomsten tussen Radiohead en progrock: veel geluidseffecten, conceptalbums, melancholisch, structuur van nummers (Paranoid Android is bijv. JUIST geroemd om de typisch jaren 70-structuur), 'dark' thema's, het gebruik van Mellotron en complexe muziek (vooral in de beginjaren).

Maar boven dit alles zijn ze juist wel in dat hokje progressief te duwen omdat ze geen muziek maken die van ze verwacht wordt en ze buiten het kader denken.
pi_76687082
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 12:08 schreef wallofdolls het volgende:
blablabla coldplay steelt muziek
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 19:59 schreef t1m0k het volgende:
prepare for the shitstorm
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 20:19 schreef wallofdolls het volgende:
Waarom?
Dit is allemaal jouw schuld, je hebt het hele topic verneukt door die stomme Coldplay vs. Radiohead vs. Muse-discussie weer op te halen.
  maandag 11 januari 2010 @ 18:26:32 #84
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76688146
quote:
Op maandag 11 januari 2010 17:55 schreef t1m0k het volgende:

[..]

[..]

[..]

Dit is allemaal jouw schuld, je hebt het hele topic verneukt door die stomme Coldplay vs. Radiohead vs. Muse-discussie weer op te halen.
Hele discussie? Muse? Wat bazel je man, 3 posts over Coldplay, dat zijn er bijna nog minder dan dat jij er aan spendeert om je eraan te ergeren.
pi_76688269

Nederlandse band
There's nothing wrong with just a little little fun...
pi_76688723
quote:
Op maandag 11 januari 2010 17:55 schreef t1m0k het volgende:

[..]

[..]

[..]

Als je even leest wat er allemaal staat snap je dat het helemaal geen Coldplay vs Radiohead discussie is.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 20:32:06 #87
244485 NobleBeast
Vooroordelen maken de man
pi_76866134
The Bony King of Nowhere
En dan het 2e nr in deze video (vanaf 2.30). Eerste nummer is niet echt representatief materiaal van deze band, maar dat 2e nr zou zo van een album van Radiohead kunnen komen

Wat weg is blijft een beetje...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')