SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Microfoons
Vind ik altijd een lastig onderwerp. Zoveel keuze, zoveel soorten, zoveel mogelijkheden. Waarvoor heb je een microfoon nodig? Opnemen van je drumstel, je zanger, je gitaar, piano, viool? Er zijn microfoon die multi-inzetbaar zijn en er zijn microfoons die speciaal voor bepaalde instrumenten gemaakt zijn. Ik kan hier zelf weinig over zeggen. Persoonlijk gebruik ik een dynamisch Shure SM58 voor de zang en een Audio-Technika AT2020 Condensator voor gitaar en andere dingen. Het zijn buget dingetjes, maar voor wat ik ermee doe heb ik er veel plezier van. Ik weet zeker dat hier nog veel mensen wat over gaan zeggen
Links
Op internet is een hele boel informatie te vinden over alles wat met je eigen studio te maken heeft. Als je serieus wilt beginnen met muziek is de volgende link een MUST!
Tweakheadz Guide
In deze guide staat zowaar ALLES wat je moet weten als je met een studio wilt beginnen.
Einde
En nu ben ik het zat
Andere zullen vast veel te verbeteren hebben en zeker meer informatie hebben. Laat het beginne
[ Bericht 47% gewijzigd door Houniet op 19-01-2010 18:45:28 ]
Thanks voor de tip!!quote:Op donderdag 12 november 2009 20:42 schreef allsystemshalt het volgende:![]()
http://www.spl.info/software/download/
Gratis downloads van SPL![]()
![]()
![]()
Wel voor de 15-de anders is de actie afgelopen![]()
![]()
Ook rtasen vst dus
quote:Op vrijdag 13 november 2009 07:49 schreef Schenkstroop het volgende:
whoa genelec! ik wil die genelecs nogsteeds een keer beluisteren.. overal uitverkocht dus kan niet luisteren
Trouwens ik heb een Tasam 238 8 sporen cassette-deck (jup cassette deck) en die is defect. De pitch jengelt, hij loopt te traag etcetera. Wat zouden jullie ermee doen. Waar kunnen jullie mij aanraden het te laten repareren, als het een beetje te doen is kwa prijs. Ik heb ook nog een Fostex a80 en een r8 en die wil ik laten afstellen. Bij iemke roos (importeur van fostex) vroegen ze twee jaar geleden 800.- voor een overhaul en afstellen per recorder. no thanks..
Ik zou een USB kopen, zeker omdat je dan ook de sporen waarchijnlijk los van elkaar kan invoeren in je PC. Plus dat je er een geluidskaart bijhebt.quote:Op vrijdag 13 november 2009 09:12 schreef Braddie het volgende:
Ik ga in december beginnen met de studio maar nu zit ik met een probleempje!
Wat is slimmer om te doen?
Een analoge 16 kanaals mixer kopen en die op de line-in van de pc aansluiten(wel eventueel een nieuwe geluidskaart er in dan)
Of een Usb mixer(8 of 16 sporen) kopen?
Mij lijkt persoonlijk de USB mixer handiger omdat het dan ook meteen een nieuwe geluidskaart is(lijkt me). en volgens mij is het dan makkelijker aansluiten!
Bijvoorbeeld 2 synths en 2 mics en de tv en de PC, En dat werkt dan ook meteen...
En met zo`n analoge gaat het denk ik snel oversturen of niet dan?
Alvast bedankt voor de Reacties...
Mijn budget is ongeveer 200euro
Wat hier gezegd wordt werkt erg goed:quote:Op zondag 15 november 2009 20:07 schreef allsystemshalt het volgende:
Hoi,
Ik heb net wat zang opgenomen om te testen hoe de akoestiek hier is.
De ruimte is eigenlijk net iets te klein dit omdat de echo meer een korte slapback is dan een lange zachte galm.
Ik heb hier een scheidingswand met stoffen doek erover staan en ben aan het schuiven en beluisteren hoe de verschillende opstellingen klinken.
Maar tot nu toe blijft de reflectie te kort en te hard (zowel in volume als in de agressie door de hoge frequentie).
Ik moet nog een reflectie filter maken ik hoop dat ik daar veel van het te hoge geluid mee kan reduceren.
Verder kan ik nog met b.v. gordijnen en wandbedekking gaan werken.
Wie heeft er nog een tip om korte schelle reflectie te verminderen?
Kijk hier ook vooral eens:quote:Op maandag 16 november 2009 08:50 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Wat hier gezegd wordt werkt erg goed:
http://www.soundonsound.com/sos/mar06/articles/studiosos.htm
Ik werkte heel veel met Shure m58 in een buurthuis. Het zijn vast allround mics die je voor alles kunt gebruiken. Vooral instrumenten. Gitaar en drums, prachtig. Wellicht ómdat ze het geluid zo doffig maken en je veel druk nodig hebt om er uberhaupt iets uit te krijgen. Persoonlijk vind ik het rubbish voor vocals.quote:Op woensdag 2 december 2009 23:08 schreef guitarist het volgende:
(SPAM) Iemand nog op zoek naar een Shure SM58?
[TK] guitarist's rotzooi topic. 8mmCams ShureSM58 iPodWekker
Schijnt het net niet te zijn. Lekker voor een 2ehands sm57 gaanquote:Op zaterdag 16 januari 2010 23:41 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Heeft iemand ervaring met T-Bone microfoons ?
met name de 57 kloon
Voor een 12" celestion plaatsenquote:
Dan is een 57 idd top. Mijn persoonlijke voorkeur voor distortion neigt echter de laatste tijd naar de Beta 56a van shure, zeker als je maar 1 mic plaatst. Die snijdt echt als boter door de mix. Mocht je meer centen willen uitgeven dan zou je een sennheiser 421 of nog mooier een 441 proberen, of als je echt de bom wilt, kun je een royer 121 overwegen.quote:Op zondag 17 januari 2010 11:20 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Voor een 12" celestion plaatsen
Ook hier weer de vraag: waar gebruik je ze voor? persoonlijk zou ik alleen closed back headphones gebruiken als je echt die dingen gebruikt tijdens opnamen. Wil je er op gaan mixen, dan zijn die dingen veel te vermoeiend voor je oren en minder natuurgetrouw dan half-open headphones. Mijn favoriet is de Beyer 990, maar deze is wel half open, dus minder geschikt om een zanger bij vocal opnamesessies op de doen want dan krijg je wel 'bleed' in de microfoon.quote:Op zondag 17 januari 2010 11:29 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Trouwens wie heeft ervaring met goed geluidsisolerende hoofdtelefoons?
Ik zit eraan te denken om er 1 te kopen b.v.
http://www.dwmusicstore.c(...)76.html?cPath=17_103
http://www.dv247.com/head(...)on-headphones--55154
Of waarschijnlijk de beste van de drie;
http://www.feedback.nl/geluid-accessoires/beyer/dt-770-m
Zijn er nog meer merken die zwaar isolerende hoofdtelefoons aanbieden?
Heb ik al gelezenquote:Op zondag 17 januari 2010 12:05 schreef --H-I-M-- het volgende:
Ik heb trouwens in het vorige topic een megapost gedaan over het correct en succesvol opnemen van distorted guitars, als je wilt kan ik hier een repost doen!
Ik weet niet wat jullie van de OP vinden, maar wat mij betreft wordt die gekopieerd, aangepast naar jullie smaak en informatie en hier gedumptquote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:53 schreef CoiLive het volgende:
uhm... oeps:
Het Grote Studio Topic #5: Terug naar de basis!
quote:Mooi hoor allemaal. Mijn studio is helaas een goedkope elektrische gitaar op de line-in van mn laptop en een keyboard via midi op dezelfde laptop. Oh, en een elektrisch drumstel dat ook via midi op de laptop kan, ware het niet dat ik maar 1 kabeltje heb.
Dat alles met ableton (+ guitar rig en al die andere native isntruments VST's) en de onboard soundcard met asio4all. Stelt natuurlijk niets voor, maar wel leuk om mee te klooien en een goede reden voor een tvp hier :
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:12 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jullie van de OP vinden, maar wat mij betreft wordt die gekopieerd, aangepast naar jullie smaak en informatie en hier gedumpt
Ik weet zeker (naar de andere topics kijkend) dat hier genoeg slimme koppen zitten met veel informatie. Misschien moeten we de OP dan even op een wiki gooien zodat er meer (en vooral beterequote:
Vaak is een nieuwe kopen goedkoper dan laten repareren bedenk eerst eens of het wel rendabel is om het te laten maken.quote:Op woensdag 20 januari 2010 12:01 schreef Schenkstroop het volgende:
Stel je hebt kapotte aparatuur zoals een tascam multi-track-cassette deck. Waar kan je dat het beste laten repareren?
thnxquote:Op donderdag 21 januari 2010 13:08 schreef --H-I-M-- het volgende:
idd!
trouwens voor in de OP:
Studio Apparatuur #4
Het is iig wel een handige guide die ook redelijk tijdloos si en daarom wel OP waardig, maar het is zo'n lap he!quote:Op donderdag 21 januari 2010 15:00 schreef CoiLive het volgende:
@--H-I-M--
Misschien is het ook een goed idee om je distorted guitar stuk in de op te zetten? Misschien in een spoiler tag zodat hij niet super groot wordt (hoewel dat ook wel wat heeft: Streven naar de grootste OP ooit)
Reampen wordt ook besprokenquote:Op dinsdag 26 januari 2010 23:58 schreef based het volgende:
ik ros um gewoon in de line in en gaan met die banaan
Ik heb voor een prikkie een Neumann KM184 over kunnen kopen van iemand. En ik gebruik een Focusrite Saffire Pro 24. Geweldige pre-amps.quote:Op maandag 19 juli 2010 20:54 schreef Document1 het volgende:
Om het weer on topic te gooien, ik wil investeren in een goede all round mic en bijbehorende pre amp. Ik zal het opnemen via mn tascam multitracker of mischien samplen in 1 van mn samplers. Ervaring en info? Bedankt.
Ik wil van alles op kunnen nemen, stemmen en instrumenten.
Wat is je budget als ik vragen mag?quote:Op maandag 19 juli 2010 20:54 schreef Document1 het volgende:
Om het weer on topic te gooien, ik wil investeren in een goede all round mic en bijbehorende pre amp. Ik zal het opnemen via mn tascam multitracker of mischien samplen in 1 van mn samplers. Ervaring en info? Bedankt.
Ik wil van alles op kunnen nemen, stemmen en instrumenten.
http://link.marktplaats.nl/355770429quote:Op maandag 19 juli 2010 21:07 schreef Document1 het volgende:
750 is prima te doen als je een paar maanden spaart. Bedankt, ik slinger google nog eens aan.
quote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:13 schreef Document1 het volgende:
Helaas marktplaats heeft geen functie voor mij, ik woon in het buitenland. Ik zit verder tussen de 500 en 1000 te denken, liever iets dichter bij die 500 dan 1000.
quote:Op dinsdag 20 juli 2010 18:52 schreef Document1 het volgende:
Voornamelijk rappers, sax en fluit. Verder elke straat artiest ik hier tegen kom die mij van een paar samples wil voorzien.
na wat googlen kan ik alleen maar zeggen; bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 20 juli 2010 20:29 schreef --H-I-M-- het volgende:
Dan zou ik misschien niet een condensator mic pakken, maar een goede dynamic. Een shure sm7B is bijna een standaard voor rap (en doet het ook super op sax) voordeel is ook dat je em echt vast kan pakken en los kan gaan. imo paart de sm7b lekker met een ua solo 610. Heel warm, maar punchy "in your face" als je goed zoekt 2e hands samen voor zo'n 800-900 euro verkrijgbaar.
Ik hoor hier altijd wel goede dingen over http://www.thomann.de/nl/alesis_m1_active_520.htmquote:Op zaterdag 24 juli 2010 22:30 schreef gekkewiebel het volgende:
Ik had al een topic geopend in MUZ maar dat was niet zo slim. Desalniettemin al wat reacties gehad daar. Nou zoek ik dus twee studiomonitors/boxen. Enerzijds om muziek te maken, anderzijds om muziek lekker te kunnen luisteren. Zijn hier nog tips voor? Ik gebruik momenteel de Line6 Toneport UX2 als usb geluidskaart. Het zal geen superkwaliteit zijn, maar ik hoop beter dan de geluidskaart van het mobo.
Zou zoiets bijvoorbeeld watvoorstellen?
You're welcome!quote:Op zaterdag 24 juli 2010 23:06 schreef Document1 het volgende:
[..]
na wat googlen kan ik alleen maar zeggen; bedankt voor de tip!![]()
Idd voor het budget een goede set, een beetje "washy" in het hoog (weet er ff geen vertaling voor) en een tikkie onrustig voor lange luistersessies, maar in het budget idd weinig competitie.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 23:26 schreef guitarist het volgende:
Ik sprak een tijdje geleden iemand uit de bussiness die voor een blad allemaal lowbudget studio monitoren heeft uitgetest en raar genoeg kwam Behringer als een van de beste uit de bus:
http://www.thomann.de/nl/behringer_b1030a.htm
Nicequote:Op dinsdag 27 juli 2010 18:28 schreef Dribbel_ het volgende:
Zo vandaag 2 stands gehaald voor m'n monitoren
Totaalplaatje:
[ afbeelding ]
Nu nog sparen voor een condensator mic en dan ben ik klaar met wat ik allemaal wou hebben![]()
Totdat ik weer iets nieuws tegenkom
ook nicequote:Op dinsdag 27 juli 2010 19:15 schreef guitarist het volgende:
Ik heb een setje B&W Vision DS1 speakers voor 30 euro op de kop kunnen tikken!
Waarom heb je een megafoon liggen?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:36 schreef guitarist het volgende:
Cross post.
Mijn kamertje in m'n nieuwe huis.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nice hoor, lookin' good!!!!quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:36 schreef guitarist het volgende:
Cross post.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:40 schreef guitarist het volgende:
Als m'n vriendin eten moet brengen.....
nicequote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:36 schreef guitarist het volgende:
Cross post.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:40 schreef guitarist het volgende:
Als m'n vriendin eten moet brengen.....
Ok ik ben zover dat ik het geld nu echt uit wil geven aan een (of twee) goede monitoren. De B1030a schijnt dus een goede te zijn en de prijs is ook aantrekkelijk.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 23:26 schreef guitarist het volgende:
Ik sprak een tijdje geleden iemand uit de bussiness die voor een blad allemaal lowbudget studio monitoren heeft uitgetest en raar genoeg kwam Behringer als een van de beste uit de bus:
http://www.thomann.de/nl/behringer_b1030a.htm
nicequote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:57 schreef Gitarist het volgende:
Heb ik de vakantie deze mic besteld en ontvangen:
[ afbeelding ]
AKG C414 XLII
Was wel een rib uit m'n lijf, maar man wat een veelzijdige fijne mic is dit zeg!
Hier ook alquote:Op donderdag 19 augustus 2010 19:10 schreef Braddie het volgende:
Ik heb vandaag een Red Special besteld, en de Vox Valvetronic Stack 2x50 watt combo gereseveerd, wat een Killer Combo is dat zeg!
Ja dat is gelijk weer een klap geld voor iets wat ik weinig ga gebruiken en niet hoge kwaliteit hoeft voort te brengenquote:Op donderdag 16 september 2010 17:19 schreef --H-I-M-- het volgende:
Vind zelf de samson wat leuker klinken dan de B1 op vocals, gitaar nog nooit geprobeerd. Maar wil je niet sparen en zeg 200 euro uitgeven? Voor dat geld heb je als je goed zoekt een NT1000 met een simpel preampje en dat klinkt wel 10 lekkerder!
Niet echt studio-apparatuur (meer live, mijn insziens), maar cool! Wil ik ook nog wel een keer hebben (maar dan met wat meer ins/outs). Doe wel eens geluid voor bandjes.quote:Op vrijdag 17 september 2010 16:55 schreef guitarist het volgende:
Nieuwste aanwinst! http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_mstudio_multicorekabel.htm![]()
Waarom alleen live? Ik gebruik het voor van de opname ruimte naar de controlroom... Het heet niet voor niks Snake Studio!quote:Op dinsdag 21 september 2010 11:32 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Niet echt studio-apparatuur (meer live, mijn insziens), maar cool! Wil ik ook nog wel een keer hebben (maar dan met wat meer ins/outs). Doe wel eens geluid voor bandjes.
Tsja... Behringer heeft ook apparatuur waar het woorde "pro" aan verbonden is... is ook vaak geenzins het geval.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:57 schreef guitarist het volgende:
[..]
Waarom alleen live? Ik gebruik het voor van de opname ruimte naar de controlroom... Het heet niet voor niks Snake Studio!
Dit geval ging het om een bevriende geluids"technicus" die heel netjes met apparatuur omgaat... ik ben er van overtuigd dat dat nu niet anders is geweest, maar dat het gewoon een gevalletje pech is.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:46 schreef --H-I-M-- het volgende:
Altijd lastig. Iedereen mag van mij alles lenen, behalve mijn muziekapparatuur. Dat is gewoon te gevoelig!
quote:Ik gebruik Logic9 bijna dagelijks.Op woensdag 20 oktober 2010 01:19 schreef CoiLive het volgende:
Zijn er hier ook mensen die Logic 9 gebruiken?
Ik kan er prima mee overweg, maar ik zit altijd (letterlijk altijd) met 1 probleem. Als ik een instrument opneem (geen virtueel instrument), bijvoorbeeld gitaar, dan zit de eerste tel nooit helemaal lekker. De rest is prima, maar die eerste tel is wel belangrijk. Hoe kan ik dit het beste recht zetten?
Hetzelfde geld eigenlijk ook voor het einde van een ingespeeld stuk
Het gaat mij er vooral om dat ik de audio file precies op de eerste tel wil kunnen afsnijden om eventueel te loopen en het slepen en verplaatsen makkelijker te maken.
Dankje!quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:02 schreef --H-I-M-- het volgende:
Het opnemen van distorted elektrische gitaar:
Wat ik ga bespreken is het volgende:
- algemene opmerkingen
- het opnemen van elektrische gitaar op de traditionele manier binnen een budget
- “re-ampen” en waarom dit zo belangrijk in een home studio is.
- het opnemen van elektrische gitaar met een apparaat zoals een POD
- Dingen om aan te denken bij je productie
Graag gedaan!quote:
Dat hangt helemaal van de stijl af? met wat voor band zijn ze vergelijkbaar?quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:19 schreef KaMo het volgende:
Mensen, stel je neemt een bandje op met 2 gitaristen. Is het dan verstandig om beide gitaristen een vergelijkbaar geluid te geven, of juist heel anders?
Ehrm, ik had het over het algemeen.quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:26 schreef --H-I-M-- het volgende:
Dat hangt helemaal van de stijl af? met wat voor band zijn ze vergelijkbaar?
Ik vind eignelijk altijd gewoon ongeveer hoe je het live ook doet aangezien je live dat geluid zoveel mogelijk wil evenarenquote:Op dinsdag 12 april 2011 11:19 schreef KaMo het volgende:
Mensen, stel je neemt een bandje op met 2 gitaristen. Is het dan verstandig om beide gitaristen een vergelijkbaar geluid te geven, of juist heel anders?
Ik zou hier kiezen voor 2 verschillende doch lijkende amps: Zoals bijvoorbeeld een Peavey 5150/6505 versus een Mesa Dual/Diezel VH. Let er zeker in dit soort mixes op dat je een hoop dikte uit de gitaren haalt (250-350 hz) en deze door bijv een distorte bas laat opvullen. Ook lekker veel mid en mid/hoog in de giatren. Dit klinkt als je de gitaren solo afspeelt misschien wat dun, maar in een dense mix is dit heel dik zonder dat de gitaren 'verdrinken' in de mix.quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:31 schreef KaMo het volgende:
[..]
Ehrm, ik had het over het algemeen.
Maar bijvoorbeeld deze band: (lokaal bandje hier)
(muziek begint op 50s)
Graag gedaan!quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:11 schreef KaMo het volgende:
Ik heb je guide gelezen, stond al veel bekends in, maar toch nog wat nieuws
Enorm bedankt
En hoe sta jij tegenover het re-ampen met VST's? (guitar rig etc)
Dus, ik kan het beste bij elke gitaar 2 kanalen opnemen, eentje DI en eentje versterker (veel middle, minder gain)?quote:Op dinsdag 12 april 2011 13:15 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Graag gedaan!
Persoonlijk re-amp ik (bijna) alles, maar dan route ik het wel nog door een amp heen die ik met mics opneem. Zelf gebruik ik geen guitar rig, maar soms doe ik wel kleinere of minder belangrijke partijen met VST plugins zoals amplitude, welke zeker in een mix prima klinken. Ook reampen met een Pod heeft me goede resultaten gegeven, maar wederom, als het kan, je distorion models nog even door een (cleane) amp gooien met alle controls op neutraal, geeft vaak net de extra bite.
ja, dat lijkt me een prima manier!quote:Op dinsdag 12 april 2011 14:27 schreef KaMo het volgende:
[..]
Dus, ik kan het beste bij elke gitaar 2 kanalen opnemen, eentje DI en eentje versterker (veel middle, minder gain)?
En dan die cleane gebruiken om eventueel nog wat met moddeling goed te maken.
Of een DI box pakken, die heeft altijd 2 uitgangen, 1 voor naar je amp en een met een di-signaal naar je pcquote:Op dinsdag 12 april 2011 15:33 schreef KaMo het volgende:
Moet ik nog even zo'n signaalsplitser regelen/maken eigenlijk.
Wat kost zoiets? (een fatsoenlijke?)quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:57 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Of een DI box pakken, die heeft altijd 2 uitgangen, 1 voor naar je amp en een met een di-signaal naar je pc
Tja, een fatsoenlijke....hangt van je budget af:quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:59 schreef KaMo het volgende:
[..]
Wat kost zoiets? (een fatsoenlijke?)
EDIT: wat houdt die ground lift in die ze wel eens hebben?
Ik neem nu altijd bas op direct de interface in, of via de ingebouwde DI van mijn amp. Welk voordeel heeft DI hierboven?quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:22 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Tja, een fatsoenlijke....hangt van je budget af:
voorbeeld: Behringer: 29 euro, Art: 59, BSS: 129, radial:185, Avalon: 600 en zo kun je doorgaan
Ik dnek dat voor wat je wilt een Art qua prijs/kwlaiteit het beste is, alhoewel de BSS erg strak is maar wel een stuk duurder. Avalon is de bom, maar ook wel erg aan de prijs. Voordeel van een DI is tevens, dat je je basgitaar perfect strak kunt opnemen (dit gebeurt altijd met een DI: evt later door een amp reampen, maar is niet altijd het geval).
Ground lift heeft meer wat te maken met aarding waarmee je elektriciteits-aarde-gebrommel kan elimineren, dit kan dus handig zijn als je last hebt van aardeproblemen (hum's) als je bijv veel apparaten hebt aangesloten.
Een dedicated DI is vaak van stukken betere kwaliteit dan die in een amp. Als je interface een Hi-Z (di) input heeft is dat ook prima, indien niet dan raad ik je voor een betere kwaliteit klank echt een di aan. Met sommige di's kun je ook met de impediance spelen zodat de stroomweerstand verandert en je dus klankverschillen krijgt.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:31 schreef KaMo het volgende:
[..]
Ik neem nu altijd bas op direct de interface in, of via de ingebouwde DI van mijn amp. Welk voordeel heeft DI hierboven?
Klark Teknik dus, niet Square One..quote:Op dinsdag 12 april 2011 20:47 schreef guitarist het volgende:
Ik vind die Klark Teknik DI's fijn werken!
Goed idee, tips?quote:Op dinsdag 12 april 2011 20:47 schreef guitarist het volgende:
Misschien eens naar een basis geluidstechniek boek kijken?
Die eerste heb ik nu al wat door zitten lezen, staat veel inquote:Op dinsdag 12 april 2011 23:16 schreef MarsX het volgende:
http://www.recordingrevie(...)ng/KHR_SettingUp.php
Erg fijne guide als je begint met een studio (gratis en legaal te downloaden via die site)
@KaMo vind deze ook erg fijn http://www.bol.com/nl/p/n(...)002067443/index.html basis pa-techniek
Yeah!quote:Op woensdag 13 april 2011 08:42 schreef guitarist het volgende:
Vandaag mijn 3e goede mic ophalen!!!
ik had al een Neumann KMS184 en een AKG C214, en daar komt vandaag een Sennheiser MD 421 bij!!
(Ik heb wel meer mics, maar dat is van die Samson troep)
Opzich zitten er best wat goede mics tussen bij de T-bones, afhankelijk waar je ze voor gebruikt. Ik help Guido Aalbers (producers Miss Montreal, Bertolf, etc.) wel eens in de studio en hij gebruikt een T-bone Ribbon als dirty room mic. Klinkt super!quote:Op woensdag 13 april 2011 09:26 schreef KaMo het volgende:
[..]
Yeah!
Ik heb nu 1 'goede' mic: Shure SM58
Ook heb ik daar nog een replica van (van rond de 35 euro), best een goed ding ook.
Voor de rest heb ik nog een fame (huismerk musicstore) grootmembraan en t.bone drummics (huismerk thomann), waar ik eigenlijk best wel tevreden mee ben.
EDIT: Ik ben namelijk nogal voor het low budget recording
Is dit iets? http://www.thomann.de/nl/millenium_di33.htm
Ik krijg eind deze week mijn mixer binnen, dan kan ik ze eens gaan testen (kan ws ook een kit van iemand lenen)quote:Op woensdag 13 april 2011 09:30 schreef guitarist het volgende:
[..]
Opzich zitten er best wat goede mics tussen bij de T-bones, afhankelijk waar je ze voor gebruikt. Ik help Guido Aalbers (producers Miss Montreal, Bertolf, etc.) wel eens in de studio en hij gebruikt een T-bone Ribbon als dirty room mic. Klinkt super!
Ja,m dat tweede gaatje voorin is een Hi-Z input. Maar je zal merken dat een goede DI wel een andere klank zal veroorzaken. Je zou als je al een hi-z input hebt gewoon een cheap ass Behringer DI/splitterbox kunnen kopen (of die millenium), that will do the job.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:51 schreef KaMo het volgende:
http://www.thomann.de/nl/maudio_fast_track.htm
Dit is mijn huidige interface, heeft deze zo'n input denk je?
Wat doet de DI precies met je signaal dan?
Nice!!!quote:Op woensdag 13 april 2011 08:42 schreef guitarist het volgende:
Vandaag mijn 3e goede mic ophalen!!!
ik had al een Neumann KMS184 en een AKG C214, en daar komt vandaag een Sennheiser MD 421 bij!!
(Ik heb wel meer mics, maar dat is van die Samson troep)
2 standaardwerken:quote:Op dinsdag 12 april 2011 23:36 schreef KaMo het volgende:
[..]
Die eerste heb ik nu al wat door zitten lezen, staat veel in![]()
Die tweede is vooral PA? Ik ben momenteel vooral geïnteresseerd in microfoonplaatsing, EQ en afmixen (e.d.)
Live PA mixen heb ik al een paar keertjes gedaan, ook leuk!
Ok top! Ik houd wel van financiële meevallers! Des te eerder kan ik een 8 kanaals interface betalenquote:Op woensdag 13 april 2011 09:45 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Ja,m dat tweede gaatje voorin is een Hi-Z input. Maar je zal merken dat een goede DI wel een andere klank zal veroorzaken. Je zou als je al een hi-z input hebt gewoon een cheap ass Behringer DI/splitterbox kunnen kopen (of die millenium), that will do the job.
Das een dvdquote:Op woensdag 13 april 2011 09:51 schreef KaMo het volgende:
[..]
Ok top! Ik houd wel van financiële meevallers! Des te eerder kan ik een 8 kanaals interface betalen![]()
En ik denk dat ik een goed boek ga vragen voor mijn verjaardag (mei), misschien die van Charles Dye wel dan.
Goed marktplaats afstruinen. Ik heb een Saffire Pro 26 i/o voor 275 op de kop getikt een half jaar geleden.quote:Op woensdag 13 april 2011 09:51 schreef KaMo het volgende:
[..]
Ok top! Ik houd wel van financiële meevallers! Des te eerder kan ik een 8 kanaals interface betalen![]()
En ik denk dat ik een goed boek ga vragen voor mijn verjaardag (mei), misschien die van Charles Dye wel dan.
Ik werk met Logicquote:Op woensdag 13 april 2011 09:52 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Das een dvdIk neem aan dat je met Pro-tools werkt? (vanwege je m-audio interface?) ik heb zelf trouwens cusbase 5, maar charled dye legt alles uit via protools, maar het was desalniettemin toch erg makkelijk
ga ik doen, tegen de tijd dat ik weer genoeg heb voor een nieuwe (dus, dat ik geld overhoud)quote:Op woensdag 13 april 2011 09:56 schreef guitarist het volgende:
[..]
Goed marktplaats afstruinen. Ik heb een Saffire Pro 26 i/o voor 275 op de kop getikt een half jaar geleden.
Welkom!quote:Op woensdag 13 april 2011 20:35 schreef ssebass het volgende:
Ik ga mij ook maar eens melden in dit topic. Ben van plan om meer opnames te maken. Mijn huidige setting is nogal summier:
- Motu ultralite mk3 hybrid (deze week gekocht ter vervanging van mijn Tascam US-122l)
- Rode nt1a
- Shure SM57 (in aantocht)
Instrumenten
- Koch Twintone
- Fender strat EMG DG-20
- Taylor 214
- Epiphone LP
- Yamaha bas (fretloos) + versterker
- Viscount stage piano
- Roland vdrums
Wat nu nog echt mist is zijn studiomonitoren. Ben van plan krk rp8 g2 aan te schaffen. Het probleem waar ik nu tegen aan loop is lage input levels op mijn motu. Zit met mijn rode toch al op +36dB preamp. Bij de line out van mijn koch moet ik ook nog +22dB doen. Mijn versterker harder zetten werkt wel maar ik wil hier ook weer niet alle ruiten eruit blazen. Overigens neem ik het ook op met microfoons als extra track.
Maar goed het is leuk om er mee bezig te zijn en ben mij nu aan het inlezen op tweakheadz. Wordt volgens mij een leuke (en dure) nieuwe hobby.
Projectje van bijna een jaar geleden, nog zonder drummicsquote:Op donderdag 14 april 2011 16:05 schreef MarsX het volgende:
Wordt hier eigenlijk nooit eindresultaat gepost? Dingen die jullie hebben opgenomen in je studio?
natuurlijk wel!quote:Op donderdag 14 april 2011 16:05 schreef MarsX het volgende:
Wordt hier eigenlijk nooit eindresultaat gepost? Dingen die jullie hebben opgenomen in je studio?
Ik speel voornamelijk pop/rock, dus zowel overdrive/distortion op gitaren als akoestisch. Vandaag mijn collectie uitgebreid met 2x een mxl 993 en een shure sm57. Ik gebruik de mxl in xy boven mijn twaalfde fret van mijn taylor. Klinkt echt veel beter. Heb veel posities geprobeerd maar deze klinkt het best. Met de shure en mijn amp moet ik nog even wat spelen. Ik ga ook nog een rode nt1a erbij zetten op 1-2 meter afstand van mijn versterker en de shure er tegen aan. Dit idee dus:quote:Op donderdag 14 april 2011 16:01 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Welkom!
Wat voor muziek maak je? De muziekstijl is imo doorslaggevend voor je monitoren. Ik zou bijv met krk's niet zo snel acoustische muziek willen mixen, terwijl ze top zijn voor bijv hiphop.
Kijk eens even hope je motu preamps werken: Misschien is 0db wel "dicht" en dan is 36 db mic gain niet zo veel. Daarbij zou je ook eens kunnen checken of er geen -20db switch in de setup aan staat ofzo, dat wil ook nog wel eens gebeuren.Wat betreft je versterket hard zetten om goede opnamen te maken: (zie ook mijn megapost op pag 1): het beste geluid krijg je bij zichbare trillingen "excursions" in de conus, dat is imo een fijn stukje natuurlijke compressie
...Dan zou ik denkik niet voor de KRK's gaan, maar dat is persoonlijk. KRK's staan bekend om hun kenmerkende midrange en bas die bijvoorbeeld voor rap en metal heel gaaf is, maar voor pop-rock zou ik meer richting actieve mackie/genelec/adam/event gaanquote:Op donderdag 14 april 2011 18:27 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik speel voornamelijk pop/rock, dus zowel overdrive/distortion op gitaren als akoestisch. Vandaag mijn collectie uitgebreid met 2x een mxl 993 en een shure sm57. Ik gebruik de mxl in xy boven mijn twaalfde fret van mijn taylor. Klinkt echt veel beter. Heb veel posities geprobeerd maar deze klinkt het best. Met de shure en mijn amp moet ik nog even wat spelen. Ik ga ook nog een rode nt1a erbij zetten op 1-2 meter afstand van mijn versterker en de shure er tegen aan. Dit idee dus:
Weet iemand waar je audio kunt dumpen op internet?
meerendeel van deze spullen komt in de *studio*!quote:Op zaterdag 16 april 2011 09:19 schreef guitarist het volgende:
Ja leuk Braddie, maar wat heeft dat met 'studio' te maken. ;D
Maar je vertelt gewoon wat je instrumenten zijn + je gear. Dit is plek die enkel over opnamegear gaatquote:Op zaterdag 16 april 2011 17:21 schreef Braddie het volgende:
[..]
meerendeel van deze spullen komt in de *studio*!
quote:Op zondag 17 april 2011 22:13 schreef KaMo het volgende:
[..]
Maar je vertelt gewoon wat je instrumenten zijn + je gear. Dit is plek die enkel over opnamegear gaat
Ja, dat is waar. Maar heeft het meerwaarde om hier te gaan vertellen welke gitaren en keyboards je allemaal hebt?quote:Op zondag 17 april 2011 22:20 schreef Stupide het volgende:
[..]
![]()
In een studio staat toch wel meer apparatuur dan alleen opnamegear? Anders valt er weinig op te nemen.
Post je studioruimte!quote:Op zondag 17 april 2011 23:03 schreef Braddie het volgende:
De spullen die ik gebruik om op te nemen zijn de spullen die in de studio staan, vrij simpel toch?
Tja, weinig. Maar als je verwacht dat ieder bericht op fok een meerwaarde moet hebben, ben je de eerste.quote:Op zondag 17 april 2011 22:21 schreef KaMo het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Maar heeft het meerwaarde om hier te gaan vertellen welke gitaren en keyboards je allemaal hebt?
idd, compressie eraf en je x/y mics meer op je fret richten ipv richting klankgatquote:Op zaterdag 30 april 2011 13:51 schreef guitarist het volgende:
Vooral in het laag nog iets rommelig. Misschien ook iets te veel compressie?
Ik denk het niet, tijdje terug met 2 mics opgenomen met m'n interface 1 wel met voeding en 1 zonder. Maar ik kan ook de voeding of alleen helemaal of of uit zetten. En ging allemaal probleemloosquote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:49 schreef KaMo het volgende:
Ik heb een vraagje.
Kan het kwaad om phantom power op bijvoorbeeld een SM58 te zetten? Mijn tafel is niet instelbaar per kanaal
Zolang je geen kapotte kabels gebruikt in principe niet. Let wel op bij ribbon-microfoons, dat phantom power daar wel schadelijk kan zijn, zeker in combinatie met een omgekeerde fase, of een fasekabel.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:49 schreef KaMo het volgende:
Ik heb een vraagje.
Kan het kwaad om phantom power op bijvoorbeeld een SM58 te zetten? Mijn tafel is niet instelbaar per kanaal
Ja, dat is dus bij mij ook het probleemquote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:53 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ik denk het niet, tijdje terug met 2 mics opgenomen met m'n interface 1 wel met voeding en 1 zonder. Maar ik kan ook de voeding of alleen helemaal of of uit zetten. En ging allemaal probleemloos
Nieuwe kabels, dus ik ga uit van niet. En mijn grootmembraan heeft juist phantom nodig (of is dat iets anders dan ribbon?)quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:53 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Zolang je geen kapotte kabels gebruikt in principe niet. Let wel op bij ribbon-microfoons, dat phantom power daar wel schadelijk kan zijn, zeker in combinatie met een omgekeerde fase, of een fasekabel.
Grootmembraan is totaal anders dan ribbonquote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:59 schreef KaMo het volgende:
[..]
Ja, dat is dus bij mij ook het probleem
[..]
Nieuwe kabels, dus ik ga uit van niet. En mijn grootmembraan heeft juist phantom nodig (of is dat iets anders dan ribbon?)
NS-10m's gaan erg goed met Quad versterkersquote:Op vrijdag 17 juni 2011 02:19 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik heb een paar Yamaha NS10M speakers aattse generatie uit 2002 dahct ik) maar die gebruik ik nooit omdat ik niet weet wat voor soort versterker ik er het beste aan kan hangen. Hebben jullie een idee? Mijn huis-tuin en keuken sony geintegreerde versterker haalde volgens mij niet het beste uit die boxen..
Ik heb hier brakke laptopspeakers op kantoor, maar ik vind de gitaren erg lekker klinken. Wel zitten er op een aantal plekken wat edit/timingfoutjes, die zou ik eerst even proberen te fixenquote:Op donderdag 16 juni 2011 21:48 schreef ssebass het volgende:
Zo ben weer lekker bezig geweest. Heb de nieuwe cubase artist 6 gekocht en native instruments komplete elements. Heb net wat geprobeerd wat op te nemen met dit als resultaat.
http://soundcloud.com/sebasstudio/every-teardrop-is-a-waterfall
Wat zit er in:
Synth: halion se VSTi
Piano: Mijn stage piano
Gitaar: 2x (hard pan) stereo akoestisch xy
Beat: NI VSTi
Zang: 3 kanalen via Rode nt1a
Dank je. Ja timingsfoutjes blijven een probleem. Hier weer een nieuw oefeningetje. Heb namelijk ook een Akai MPD26 gekocht. Dat is nog even wennen, maar dat is wel een vooruitgang.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 09:51 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Ik heb hier brakke laptopspeakers op kantoor, maar ik vind de gitaren erg lekker klinken. Wel zitten er op een aantal plekken wat edit/timingfoutjes, die zou ik eerst even proberen te fixen
Deze klinkt al veel beter iddquote:Op donderdag 23 juni 2011 23:05 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dank je. Ja timingsfoutjes blijven een probleem. Hier weer een nieuw oefeningetje. Heb namelijk ook een Akai MPD26 gekocht. Dat is nog even wennen, maar dat is wel een vooruitgang.
http://soundcloud.com/sebasstudio/if-i-die-young-try-out
Ik heb cubase artist en daar zit geen DeEsser in helaas. Missen wel een paar belangrijke dingen. Maar goed het kost ook maar de helft. Ik gebruik trouwens wel gewoon een pop filters. Misschien moet ik de mic iets draaien dat ik niet recht op het membraan zing. Quantize functie heb ik hier wel. Die kan ik ook voor de audio gebruiken. Misschien kan ik nog ergens een losse digitale de-esser en expander halen. Ik ga eens op zoek. Voorlopig ga ik niets meer kopen, maar daarna waarschijnlijk een pre-amp en goede monitor speakers.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:49 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Deze klinkt al veel beter iddGoede vibe ook. Goede zang, timing is veel beter, mooi nummer!
Ik luister em op mn werklaptop, maar even wat snelle comments:
- de vocals staan wat te hard, probeer deze goed te levellen met de gitaar en de drums
- gebruik je een pop-filter voor je NT-1a? ik hoor nog wat pops en clicks die denkik met zo'n filter goed te verhelpen zijn
- gebruik een de-esser: de ssss-en zijn nu heel scherp wat een afleiding van het mooie nummer is. Je kunt ook een fijne carve-eq-dip te gebruiken tussen 7-10khz, maar dit gaat misschien ten koste van de presence van de stem.
Verder, keep up te good work!![]()
O ja, als je bijvoorbeel dmet cuabse werkt, zou je veel timingsverschillen kunnen oplossen met de quantize functie, of door de samples in midi in te tekenen en dan via cubase terug te laten sturen naar je sampler en die dan weer tegelijk op te nemen. Dan hoef je zelf niet te timen en op de toetsen te rammen, maar doet cubase dat voor je
Er zijn een aantal prima ds' ers in vst format die gratis zijn. even googlen is key daar. je zou ook een gratis dynamic eq kunnen proberenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:14 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik heb cubase artist en daar zit geen DeEsser in helaas. Missen wel een paar belangrijke dingen. Maar goed het kost ook maar de helft. Ik gebruik trouwens wel gewoon een pop filters. Misschien moet ik de mic iets draaien dat ik niet recht op het membraan zing. Quantize functie heb ik hier wel. Die kan ik ook voor de audio gebruiken. Misschien kan ik nog ergens een losse digitale de-esser en expander halen. Ik ga eens op zoek. Voorlopig ga ik niets meer kopen, maar daarna waarschijnlijk een pre-amp en goede monitor speakers.
Er zijn meer dan genoeg gratis plugins die geweldig zijn. Er zijn ook genoeg gratis plugins die slecht zijn. Er zijn goede die goedkoop zijn. Er zijn slechte die heel erg duur zijn etc. etc. etc. Lees de reviews, probeer ze uit en kom erachter.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:33 schreef ssebass het volgende:
Maar is die kwaliteit van die gratis plugins niet beroerd? Zou een beetje zonde zijn anders. Kan altijd nog losse plugins kopen van wavelab geloof ik. Heeft native instruments of cubase niet losse plugins te koop? Ach op zich red ik mij hier wel mee. Er valt nog genoeg winst te behalen met het verbeteren van technieken.
Klinkt goed!!! mooie stemmix en mooie instrumentmix!quote:Op zondag 3 juli 2011 22:11 schreef ssebass het volgende:
Hier weer een nieuwe opname. Nu met goede zangeres(ook van fok btw)
http://soundcloud.com/sebasstudio/if-i-die-young-final-mix
http://studio-central.com/phpbb/viewforum.php?f=52quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:59 schreef guitarist het volgende:
Mic-pre's, het is natuurlijk een smaak ding, maar als je in de middeklasse een goede mic-pre wil hebben zie je door de bomen het bos niet meer. Wat hebben jullie zoal?
Het is enorm een smaak-ding, maar juist dat maakt het zo leuk! akoestisch gitaar is mooi door een buizenpre, voor drums is een punchy API weer heel vet etc. Maar, de beste middenklasser is imo idd de RNP. Ik heb zelf als main-pre/DI een A-designs pacifica en die laat ik noooit meer gaan!!quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:59 schreef guitarist het volgende:
Mic-pre's, het is natuurlijk een smaak ding, maar als je in de middeklasse een goede mic-pre wil hebben zie je door de bomen het bos niet meer. Wat hebben jullie zoal?
Kan ik nog niet zeggen, maar binnenkort een update.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |