abonnement Unibet Coolblue
pi_74646507


Inleiding
Welkom in het 'Grote Studio' topic. Er zijn al 4 draadjes geweest, maar het werd eens tijd voor een serieus topic. In dit topic gaan we het hebben over studio spullen, tips en tricks, eigen muziek en alles wat er verder mee te maken heeft. Het is bedoelt voor iedereen die muziek maakt en dit ook opneemt of wil leren waar je moet beginnen. Het maakt niet uit of je met Jazz of Rock, Hip-Hop of Klassiek, Elektronisch of Akoestisch bezig bent. Tegenwoordig kan iedereen thuis met muziek bezig! Laten we beginnen bij de basis.

Eerdere delen:
Studio apparatuur
Studio Apparatuur Deel 2
Studio Apparatuur Deel 3
Studio apparatuur #5
Studio Apparatuur # 6 waar ook softe waren besproken worden.

De Basis
Cool! Je wilt je gaan begeven in de wereld van de opnames. Er zijn verschillende wegen die je kunt bewandelen, waarbij elke weg een andere 'work-flow' heeft en ook een eigen prijskaartje. Je kunt helemaal digitaal gaan en helemaal analoog en natuurlijk een combinatie hiervan. Je kunt alles in hardware krijgen of met virtuele instrumenten en effecten gaan werken. Ik ga er hier echter vanuit dat iedereen een computer gebruikt voor het opnemen. Als mensen hier andere ideeën hebben dat kunnen ze dat natuurlijk zelf melden. Hoe dan ook; welke weg je ook wilt bewandelen, er zijn een aantal zaken waar je niet omheen kan.

Computer en Software
Je hebt een computer nodig. Wat een verassing! Het is niet noodzakelijk, maar het maakt, volgens mij, een heleboel zaken een stuk makkelijker. Als je met audio bezig wilt gaan moet je echter wel goed oppassen dat je een computer hebt zonder problemen. Er zijn namelijk een aantal chipsets die voor problemen zorgen (of dit nog steeds het geval is weet ik niet zeker). Of je een Windows PC hebt, een MAC of iets met Linux; het maakt niet zoveel uit. Voor alle platformen is genoeg leuk spul te vinden.

Als je met veel virtuele instrumenten en effecten wilt gaan werken is het aan te raden om genoeg RAM geheugen te hebben, want die komt snel voor te zitten. Ook een krachtige processor is van belang. Virtuele instrumenten en effecten vreten je computer nou eenmaal op. Goede hardware kan erbij helpen, maar deze is vaak prijzig.

Dan hebben we de basis software:
Om lekker met je muziek bezig te kunnen heb je een zogenaamde DAW nodig. Dit is je basis programma waar je alle muziek die je opneemt in een bepaalde volgorde kunt zetten, effecten kunt toevoegen en beheren, volume kan regelen etc. etc. Een paar goede voorbeelden zijn:
  • Cubase
  • Logic (alleen voor de MAC)
  • Sonar
  • Pro Tools
  • Reaper
  • Ableton Live

    Het heeft geen zin om je af te vragen welke het beste is. Het is voornamelijk een kwestie van smaak. Pro-Tools is het meest gebruikte pakket in een professionele wereld, maar voor dit pakket heb je speciale hardware nodig die erg duur is. Er is wel een Light versie te verkrijgen met hardware van M-audio en Digidesign. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Logic (ik heb een MAC). Logic Pro kost 500 euro en voor dat bedrag krijg je een pakket waar je U tegen zegt. Er zitten vele vele extra's bij.

    Geluidskaart
    Vooral als je geluid wilt gaan opnemen heb je een goede geluidskaart nodig. Als echte beginner kun je al leuk spelen met je normale geluidskaart en een software pakket als Reason. Echter, om je muziek goed te kunnen beoordelen heb je goed geluid nodig en daar betaal je ook voor. Als je ook instrumenten wilt gaan opnemen (bijvoorbeeld gitaar, bass, zang etc.) heb je een goede kwaliteits input nodig. Dit is van belang om twee redenen:
    1. De kwaliteit van je opname verbeterd er sterk door (ook met de buget kaartjes)
    2. De latency wordt een stuk lager. (De latency is de vertraging die je merkt als je, bijvoorbeeld, je gitaar snaar aanslaat tot het moment dat het signaal in je computer komt. Deze vertraging moet je laag mogelijk zijn).

    Er zijn hier ook veel verschillende mogelijkheden van godkoop naar extreem duur. Lees de reviews, bepaal je buget, hoeveel in en outputs heb je nodig, op welke samplerate wil je kunnen opnemen etc. etc. Als je je drumstel wil opnemen heb je eigenlijk al minimaal 8 inputs nodig. Als je een hele band wil opnemen kom je al snel tegen de 12 tot 18. Zelf neem ik in mijn eentje muziek op dus ik heb genoeg aan twee inputs (1 voor de gitaar en 1 voor de zang).

    Enkele merken:
  • M-audio
  • Digidesign
  • MOTU
  • Apogee

    Studio Monitoren (speakers)
    Je hebt goede speakers nodig om naar je muziek te kunnen luisteren. De muziek moet zo eerlijk mogelijk klinken. Dit betekend eigenlijk dat je speakers zo plat mogelijk klinken. Als je bijvoorbeeld speakers gebruikt waar weinig bas in zit, dan zet je de bas wat harder. Als je daarna naar je nummer luisterd op speakers met wat meer bas dan klinkt je bas veel te hard! Als je speakers gebruikt die eerlijk zijn dan heb je dit probleem een stuk minder.

    Ik denk dat ik hier Tijn maar even aan het woord laat:
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Microfoons
    Vind ik altijd een lastig onderwerp. Zoveel keuze, zoveel soorten, zoveel mogelijkheden. Waarvoor heb je een microfoon nodig? Opnemen van je drumstel, je zanger, je gitaar, piano, viool? Er zijn microfoon die multi-inzetbaar zijn en er zijn microfoons die speciaal voor bepaalde instrumenten gemaakt zijn. Ik kan hier zelf weinig over zeggen. Persoonlijk gebruik ik een dynamisch Shure SM58 voor de zang en een Audio-Technika AT2020 Condensator voor gitaar en andere dingen. Het zijn buget dingetjes, maar voor wat ik ermee doe heb ik er veel plezier van. Ik weet zeker dat hier nog veel mensen wat over gaan zeggen

    Links
    Op internet is een hele boel informatie te vinden over alles wat met je eigen studio te maken heeft. Als je serieus wilt beginnen met muziek is de volgende link een MUST!

    Tweakheadz Guide

    In deze guide staat zowaar ALLES wat je moet weten als je met een studio wilt beginnen.

    Einde
    En nu ben ik het zat
    Andere zullen vast veel te verbeteren hebben en zeker meer informatie hebben. Laat het beginne

    [ Bericht 47% gewijzigd door Houniet op 19-01-2010 18:45:28 ]
  • pi_74646970
    Thanks voor de tip
    graag verwijderen
    pi_74648513
    quote:
    Op donderdag 12 november 2009 20:42 schreef allsystemshalt het volgende:


    http://www.spl.info/software/download/

    Gratis downloads van SPL

    Wel voor de 15-de anders is de actie afgelopen



    Ook rtas en vst dus
    Thanks voor de tip!!
    PS4 online: micro_nl
      donderdag 12 november 2009 @ 23:27:27 #4
    50634 Houniet
    ik ruik vet lekker
    pi_74652987
    Inderdaad !
    Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
    Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
      vrijdag 13 november 2009 @ 07:49:48 #6
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_74656240
    whoa genelec! ik wil die genelecs nogsteeds een keer beluisteren.. overal uitverkocht dus kan niet luisteren

    Trouwens ik heb een Tasam 238 8 sporen cassette-deck (jup cassette deck) en die is defect. De pitch jengelt, hij loopt te traag etcetera. Wat zouden jullie ermee doen. Waar kunnen jullie mij aanraden het te laten repareren, als het een beetje te doen is kwa prijs. Ik heb ook nog een Fostex a80 en een r8 en die wil ik laten afstellen. Bij iemke roos (importeur van fostex) vroegen ze twee jaar geleden 800.- voor een overhaul en afstellen per recorder. no thanks..
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
    pi_74657150
    Ik ga in december beginnen met de studio maar nu zit ik met een probleempje!
    Wat is slimmer om te doen?

    Een analoge 16 kanaals mixer kopen en die op de line-in van de pc aansluiten(wel eventueel een nieuwe geluidskaart er in dan)
    Of een Usb mixer(8 of 16 sporen) kopen?

    Mij lijkt persoonlijk de USB mixer handiger omdat het dan ook meteen een nieuwe geluidskaart is(lijkt me). en volgens mij is het dan makkelijker aansluiten!
    Bijvoorbeeld 2 synths en 2 mics en de tv en de PC, En dat werkt dan ook meteen...

    En met zo`n analoge gaat het denk ik snel oversturen of niet dan?

    Alvast bedankt voor de Reacties...

    Mijn budget is ongeveer 200euro

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2009 09:13:07 ]
      vrijdag 13 november 2009 @ 09:30:19 #8
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_74657503
    quote:
    Op vrijdag 13 november 2009 07:49 schreef Schenkstroop het volgende:
    whoa genelec! ik wil die genelecs nogsteeds een keer beluisteren.. overal uitverkocht dus kan niet luisteren

    Trouwens ik heb een Tasam 238 8 sporen cassette-deck (jup cassette deck) en die is defect. De pitch jengelt, hij loopt te traag etcetera. Wat zouden jullie ermee doen. Waar kunnen jullie mij aanraden het te laten repareren, als het een beetje te doen is kwa prijs. Ik heb ook nog een Fostex a80 en een r8 en die wil ik laten afstellen. Bij iemke roos (importeur van fostex) vroegen ze twee jaar geleden 800.- voor een overhaul en afstellen per recorder. no thanks..

    Met de Tascam kan ik je niet helpen, maar als je genelecs wilt beluisteren (de nieuwe 8030 bijv, dus niet de 'vierkante' 8030.,) dan zou je bij i-4 muzique terechtkunnen: dara hebben ze volgens mij ook nog een actie lopen....

    Ik heb zelf de 8030 daar laatst gekocht (had al een paar mackie 624's) en de 8030's zijn ideaal om zang mee te mixen!
      vrijdag 13 november 2009 @ 09:31:17 #9
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_74657534
    quote:
    Op vrijdag 13 november 2009 09:12 schreef Braddie het volgende:
    Ik ga in december beginnen met de studio maar nu zit ik met een probleempje!
    Wat is slimmer om te doen?

    Een analoge 16 kanaals mixer kopen en die op de line-in van de pc aansluiten(wel eventueel een nieuwe geluidskaart er in dan)
    Of een Usb mixer(8 of 16 sporen) kopen?

    Mij lijkt persoonlijk de USB mixer handiger omdat het dan ook meteen een nieuwe geluidskaart is(lijkt me). en volgens mij is het dan makkelijker aansluiten!
    Bijvoorbeeld 2 synths en 2 mics en de tv en de PC, En dat werkt dan ook meteen...

    En met zo`n analoge gaat het denk ik snel oversturen of niet dan?

    Alvast bedankt voor de Reacties...

    Mijn budget is ongeveer 200euro
    Ik zou een USB kopen, zeker omdat je dan ook de sporen waarchijnlijk los van elkaar kan invoeren in je PC. Plus dat je er een geluidskaart bijhebt.
      zaterdag 14 november 2009 @ 12:19:42 #10
    108725 e-wok
    niet mokken, lekker fokken
    pi_74691280
    tvp (verder niks te melden behalve dat ik graag meelees)
    pi_74724600
    Hoi,

    Ik heb net wat zang opgenomen om te testen hoe de akoestiek hier is.
    De ruimte is eigenlijk net iets te klein dit omdat de echo meer een korte slapback is dan een lange zachte galm.
    Ik heb hier een scheidingswand met stoffen doek erover staan en ben aan het schuiven en beluisteren hoe de verschillende opstellingen klinken.
    Maar tot nu toe blijft de reflectie te kort en te hard (zowel in volume als in de agressie door de hoge frequentie).

    Ik moet nog een reflectie filter maken ik hoop dat ik daar veel van het te hoge geluid mee kan reduceren.
    Verder kan ik nog met b.v. gordijnen en wandbedekking gaan werken.

    Wie heeft er nog een tip om korte schelle reflectie te verminderen?

      maandag 16 november 2009 @ 08:50:35 #12
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_74739525
    quote:
    Op zondag 15 november 2009 20:07 schreef allsystemshalt het volgende:
    Hoi,

    Ik heb net wat zang opgenomen om te testen hoe de akoestiek hier is.
    De ruimte is eigenlijk net iets te klein dit omdat de echo meer een korte slapback is dan een lange zachte galm.
    Ik heb hier een scheidingswand met stoffen doek erover staan en ben aan het schuiven en beluisteren hoe de verschillende opstellingen klinken.
    Maar tot nu toe blijft de reflectie te kort en te hard (zowel in volume als in de agressie door de hoge frequentie).

    Ik moet nog een reflectie filter maken ik hoop dat ik daar veel van het te hoge geluid mee kan reduceren.
    Verder kan ik nog met b.v. gordijnen en wandbedekking gaan werken.

    Wie heeft er nog een tip om korte schelle reflectie te verminderen?


    Wat hier gezegd wordt werkt erg goed:

    http://www.soundonsound.com/sos/mar06/articles/studiosos.htm
      maandag 16 november 2009 @ 11:26:55 #13
    160569 -lucas-
    verzamelt geluiden
    pi_74742915
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 08:50 schreef --H-I-M-- het volgende:

    [..]

    Wat hier gezegd wordt werkt erg goed:

    http://www.soundonsound.com/sos/mar06/articles/studiosos.htm
    Kijk hier ook vooral eens:
    http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3231
    overnieuw. uitprinten. nachecken.
    pi_75231625
    (SPAM) Iemand nog op zoek naar een Shure SM58?
    [TK] guitarist's rotzooi topic. 8mmCams ShureSM58 iPodWekker

    [ Bericht 31% gewijzigd door guitarist op 02-12-2009 23:10:48 (linkje vergeten :')) ]
    PS4 online: micro_nl
      woensdag 2 december 2009 @ 23:24:00 #16
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_75232250
    Ik heb de NS-10M uit 2001 (ontwerp voor horizontale plaatsing). Ik kan er niet naar luisteren. Vraag me af of er groot verschil is tussen een goede onkyo hifi versterker en studio-versterkers + ns-10m?
    quote:
    Op woensdag 2 december 2009 23:08 schreef guitarist het volgende:
    (SPAM) Iemand nog op zoek naar een Shure SM58?
    [TK] guitarist's rotzooi topic. 8mmCams ShureSM58 iPodWekker
    Ik werkte heel veel met Shure m58 in een buurthuis. Het zijn vast allround mics die je voor alles kunt gebruiken. Vooral instrumenten. Gitaar en drums, prachtig. Wellicht ómdat ze het geluid zo doffig maken en je veel druk nodig hebt om er uberhaupt iets uit te krijgen. Persoonlijk vind ik het rubbish voor vocals.
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
    pi_75233419
    Persoonlijk vind ik de Beta 58 net iets mooier voor zang en de SM57 net iets mooier voor gitaar.
    PS4 online: micro_nl
    pi_76907741
    Heeft iemand ervaring met T-Bone microfoons ?

    met name de 57 kloon
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
    pi_76908404
    quote:
    Op zaterdag 16 januari 2010 23:41 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
    Heeft iemand ervaring met T-Bone microfoons ?

    met name de 57 kloon
    Schijnt het net niet te zijn. Lekker voor een 2ehands sm57 gaan
    graag verwijderen
      zondag 17 januari 2010 @ 08:08:00 #20
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_76915137
    Waar ga je hem voor gebruiken, CoF?
    pi_76916702
    quote:
    Op zondag 17 januari 2010 08:08 schreef --H-I-M-- het volgende:
    Waar ga je hem voor gebruiken, CoF?
    Voor een 12" celestion plaatsen
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
    pi_76916894
    Trouwens wie heeft ervaring met goed geluidsisolerende hoofdtelefoons?

    Ik zit eraan te denken om er 1 te kopen b.v.


    http://www.dwmusicstore.c(...)76.html?cPath=17_103

    http://www.dv247.com/head(...)on-headphones--55154

    Of waarschijnlijk de beste van de drie;

    http://www.feedback.nl/geluid-accessoires/beyer/dt-770-m

    Zijn er nog meer merken die zwaar isolerende hoofdtelefoons aanbieden?
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
      zondag 17 januari 2010 @ 12:03:57 #23
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_76917639
    quote:
    Op zondag 17 januari 2010 11:20 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

    [..]

    Voor een 12" celestion plaatsen
    Dan is een 57 idd top. Mijn persoonlijke voorkeur voor distortion neigt echter de laatste tijd naar de Beta 56a van shure, zeker als je maar 1 mic plaatst. Die snijdt echt als boter door de mix. Mocht je meer centen willen uitgeven dan zou je een sennheiser 421 of nog mooier een 441 proberen, of als je echt de bom wilt, kun je een royer 121 overwegen.
    quote:
    Op zondag 17 januari 2010 11:29 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
    Trouwens wie heeft ervaring met goed geluidsisolerende hoofdtelefoons?

    Ik zit eraan te denken om er 1 te kopen b.v.


    http://www.dwmusicstore.c(...)76.html?cPath=17_103

    http://www.dv247.com/head(...)on-headphones--55154

    Of waarschijnlijk de beste van de drie;

    http://www.feedback.nl/geluid-accessoires/beyer/dt-770-m

    Zijn er nog meer merken die zwaar isolerende hoofdtelefoons aanbieden?
    Ook hier weer de vraag: waar gebruik je ze voor? persoonlijk zou ik alleen closed back headphones gebruiken als je echt die dingen gebruikt tijdens opnamen. Wil je er op gaan mixen, dan zijn die dingen veel te vermoeiend voor je oren en minder natuurgetrouw dan half-open headphones. Mijn favoriet is de Beyer 990, maar deze is wel half open, dus minder geschikt om een zanger bij vocal opnamesessies op de doen want dan krijg je wel 'bleed' in de microfoon.
      zondag 17 januari 2010 @ 12:05:45 #24
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_76917701
    Ik heb trouwens in het vorige topic een megapost gedaan over het correct en succesvol opnemen van distorted guitars, als je wilt kan ik hier een repost doen!
    pi_76918615
    quote:
    Op zondag 17 januari 2010 12:05 schreef --H-I-M-- het volgende:
    Ik heb trouwens in het vorige topic een megapost gedaan over het correct en succesvol opnemen van distorted guitars, als je wilt kan ik hier een repost doen!
    Heb ik al gelezen
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')