abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74646507


Inleiding
Welkom in het 'Grote Studio' topic. Er zijn al 4 draadjes geweest, maar het werd eens tijd voor een serieus topic. In dit topic gaan we het hebben over studio spullen, tips en tricks, eigen muziek en alles wat er verder mee te maken heeft. Het is bedoelt voor iedereen die muziek maakt en dit ook opneemt of wil leren waar je moet beginnen. Het maakt niet uit of je met Jazz of Rock, Hip-Hop of Klassiek, Elektronisch of Akoestisch bezig bent. Tegenwoordig kan iedereen thuis met muziek bezig! Laten we beginnen bij de basis.

Eerdere delen:
Studio apparatuur
Studio Apparatuur Deel 2
Studio Apparatuur Deel 3
Studio apparatuur #5
Studio Apparatuur # 6 waar ook softe waren besproken worden.

De Basis
Cool! Je wilt je gaan begeven in de wereld van de opnames. Er zijn verschillende wegen die je kunt bewandelen, waarbij elke weg een andere 'work-flow' heeft en ook een eigen prijskaartje. Je kunt helemaal digitaal gaan en helemaal analoog en natuurlijk een combinatie hiervan. Je kunt alles in hardware krijgen of met virtuele instrumenten en effecten gaan werken. Ik ga er hier echter vanuit dat iedereen een computer gebruikt voor het opnemen. Als mensen hier andere ideeën hebben dat kunnen ze dat natuurlijk zelf melden. Hoe dan ook; welke weg je ook wilt bewandelen, er zijn een aantal zaken waar je niet omheen kan.

Computer en Software
Je hebt een computer nodig. Wat een verassing! Het is niet noodzakelijk, maar het maakt, volgens mij, een heleboel zaken een stuk makkelijker. Als je met audio bezig wilt gaan moet je echter wel goed oppassen dat je een computer hebt zonder problemen. Er zijn namelijk een aantal chipsets die voor problemen zorgen (of dit nog steeds het geval is weet ik niet zeker). Of je een Windows PC hebt, een MAC of iets met Linux; het maakt niet zoveel uit. Voor alle platformen is genoeg leuk spul te vinden.

Als je met veel virtuele instrumenten en effecten wilt gaan werken is het aan te raden om genoeg RAM geheugen te hebben, want die komt snel voor te zitten. Ook een krachtige processor is van belang. Virtuele instrumenten en effecten vreten je computer nou eenmaal op. Goede hardware kan erbij helpen, maar deze is vaak prijzig.

Dan hebben we de basis software:
Om lekker met je muziek bezig te kunnen heb je een zogenaamde DAW nodig. Dit is je basis programma waar je alle muziek die je opneemt in een bepaalde volgorde kunt zetten, effecten kunt toevoegen en beheren, volume kan regelen etc. etc. Een paar goede voorbeelden zijn:
  • Cubase
  • Logic (alleen voor de MAC)
  • Sonar
  • Pro Tools
  • Reaper
  • Ableton Live

    Het heeft geen zin om je af te vragen welke het beste is. Het is voornamelijk een kwestie van smaak. Pro-Tools is het meest gebruikte pakket in een professionele wereld, maar voor dit pakket heb je speciale hardware nodig die erg duur is. Er is wel een Light versie te verkrijgen met hardware van M-audio en Digidesign. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Logic (ik heb een MAC). Logic Pro kost 500 euro en voor dat bedrag krijg je een pakket waar je U tegen zegt. Er zitten vele vele extra's bij.

    Geluidskaart
    Vooral als je geluid wilt gaan opnemen heb je een goede geluidskaart nodig. Als echte beginner kun je al leuk spelen met je normale geluidskaart en een software pakket als Reason. Echter, om je muziek goed te kunnen beoordelen heb je goed geluid nodig en daar betaal je ook voor. Als je ook instrumenten wilt gaan opnemen (bijvoorbeeld gitaar, bass, zang etc.) heb je een goede kwaliteits input nodig. Dit is van belang om twee redenen:
    1. De kwaliteit van je opname verbeterd er sterk door (ook met de buget kaartjes)
    2. De latency wordt een stuk lager. (De latency is de vertraging die je merkt als je, bijvoorbeeld, je gitaar snaar aanslaat tot het moment dat het signaal in je computer komt. Deze vertraging moet je laag mogelijk zijn).

    Er zijn hier ook veel verschillende mogelijkheden van godkoop naar extreem duur. Lees de reviews, bepaal je buget, hoeveel in en outputs heb je nodig, op welke samplerate wil je kunnen opnemen etc. etc. Als je je drumstel wil opnemen heb je eigenlijk al minimaal 8 inputs nodig. Als je een hele band wil opnemen kom je al snel tegen de 12 tot 18. Zelf neem ik in mijn eentje muziek op dus ik heb genoeg aan twee inputs (1 voor de gitaar en 1 voor de zang).

    Enkele merken:
  • M-audio
  • Digidesign
  • MOTU
  • Apogee

    Studio Monitoren (speakers)
    Je hebt goede speakers nodig om naar je muziek te kunnen luisteren. De muziek moet zo eerlijk mogelijk klinken. Dit betekend eigenlijk dat je speakers zo plat mogelijk klinken. Als je bijvoorbeeld speakers gebruikt waar weinig bas in zit, dan zet je de bas wat harder. Als je daarna naar je nummer luisterd op speakers met wat meer bas dan klinkt je bas veel te hard! Als je speakers gebruikt die eerlijk zijn dan heb je dit probleem een stuk minder.

    Ik denk dat ik hier Tijn maar even aan het woord laat:
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Microfoons
    Vind ik altijd een lastig onderwerp. Zoveel keuze, zoveel soorten, zoveel mogelijkheden. Waarvoor heb je een microfoon nodig? Opnemen van je drumstel, je zanger, je gitaar, piano, viool? Er zijn microfoon die multi-inzetbaar zijn en er zijn microfoons die speciaal voor bepaalde instrumenten gemaakt zijn. Ik kan hier zelf weinig over zeggen. Persoonlijk gebruik ik een dynamisch Shure SM58 voor de zang en een Audio-Technika AT2020 Condensator voor gitaar en andere dingen. Het zijn buget dingetjes, maar voor wat ik ermee doe heb ik er veel plezier van. Ik weet zeker dat hier nog veel mensen wat over gaan zeggen

    Links
    Op internet is een hele boel informatie te vinden over alles wat met je eigen studio te maken heeft. Als je serieus wilt beginnen met muziek is de volgende link een MUST!

    Tweakheadz Guide

    In deze guide staat zowaar ALLES wat je moet weten als je met een studio wilt beginnen.

    Einde
    En nu ben ik het zat
    Andere zullen vast veel te verbeteren hebben en zeker meer informatie hebben. Laat het beginne

    [ Bericht 47% gewijzigd door Houniet op 19-01-2010 18:45:28 ]
  • pi_74646970
    Thanks voor de tip
    graag verwijderen
    pi_74648513
    quote:
    Op donderdag 12 november 2009 20:42 schreef allsystemshalt het volgende:


    http://www.spl.info/software/download/

    Gratis downloads van SPL

    Wel voor de 15-de anders is de actie afgelopen



    Ook rtas en vst dus
    Thanks voor de tip!!
    PS4 online: micro_nl
      donderdag 12 november 2009 @ 23:27:27 #4
    50634 Houniet
    ik ruik vet lekker
    pi_74652987
    Inderdaad !
    Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
    Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
      vrijdag 13 november 2009 @ 07:49:48 #6
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_74656240
    whoa genelec! ik wil die genelecs nogsteeds een keer beluisteren.. overal uitverkocht dus kan niet luisteren

    Trouwens ik heb een Tasam 238 8 sporen cassette-deck (jup cassette deck) en die is defect. De pitch jengelt, hij loopt te traag etcetera. Wat zouden jullie ermee doen. Waar kunnen jullie mij aanraden het te laten repareren, als het een beetje te doen is kwa prijs. Ik heb ook nog een Fostex a80 en een r8 en die wil ik laten afstellen. Bij iemke roos (importeur van fostex) vroegen ze twee jaar geleden 800.- voor een overhaul en afstellen per recorder. no thanks..
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
    pi_74657150
    Ik ga in december beginnen met de studio maar nu zit ik met een probleempje!
    Wat is slimmer om te doen?

    Een analoge 16 kanaals mixer kopen en die op de line-in van de pc aansluiten(wel eventueel een nieuwe geluidskaart er in dan)
    Of een Usb mixer(8 of 16 sporen) kopen?

    Mij lijkt persoonlijk de USB mixer handiger omdat het dan ook meteen een nieuwe geluidskaart is(lijkt me). en volgens mij is het dan makkelijker aansluiten!
    Bijvoorbeeld 2 synths en 2 mics en de tv en de PC, En dat werkt dan ook meteen...

    En met zo`n analoge gaat het denk ik snel oversturen of niet dan?

    Alvast bedankt voor de Reacties...

    Mijn budget is ongeveer 200euro

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2009 09:13:07 ]
      vrijdag 13 november 2009 @ 09:30:19 #8
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_74657503
    quote:
    Op vrijdag 13 november 2009 07:49 schreef Schenkstroop het volgende:
    whoa genelec! ik wil die genelecs nogsteeds een keer beluisteren.. overal uitverkocht dus kan niet luisteren

    Trouwens ik heb een Tasam 238 8 sporen cassette-deck (jup cassette deck) en die is defect. De pitch jengelt, hij loopt te traag etcetera. Wat zouden jullie ermee doen. Waar kunnen jullie mij aanraden het te laten repareren, als het een beetje te doen is kwa prijs. Ik heb ook nog een Fostex a80 en een r8 en die wil ik laten afstellen. Bij iemke roos (importeur van fostex) vroegen ze twee jaar geleden 800.- voor een overhaul en afstellen per recorder. no thanks..

    Met de Tascam kan ik je niet helpen, maar als je genelecs wilt beluisteren (de nieuwe 8030 bijv, dus niet de 'vierkante' 8030.,) dan zou je bij i-4 muzique terechtkunnen: dara hebben ze volgens mij ook nog een actie lopen....

    Ik heb zelf de 8030 daar laatst gekocht (had al een paar mackie 624's) en de 8030's zijn ideaal om zang mee te mixen!
      vrijdag 13 november 2009 @ 09:31:17 #9
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_74657534
    quote:
    Op vrijdag 13 november 2009 09:12 schreef Braddie het volgende:
    Ik ga in december beginnen met de studio maar nu zit ik met een probleempje!
    Wat is slimmer om te doen?

    Een analoge 16 kanaals mixer kopen en die op de line-in van de pc aansluiten(wel eventueel een nieuwe geluidskaart er in dan)
    Of een Usb mixer(8 of 16 sporen) kopen?

    Mij lijkt persoonlijk de USB mixer handiger omdat het dan ook meteen een nieuwe geluidskaart is(lijkt me). en volgens mij is het dan makkelijker aansluiten!
    Bijvoorbeeld 2 synths en 2 mics en de tv en de PC, En dat werkt dan ook meteen...

    En met zo`n analoge gaat het denk ik snel oversturen of niet dan?

    Alvast bedankt voor de Reacties...

    Mijn budget is ongeveer 200euro
    Ik zou een USB kopen, zeker omdat je dan ook de sporen waarchijnlijk los van elkaar kan invoeren in je PC. Plus dat je er een geluidskaart bijhebt.
      zaterdag 14 november 2009 @ 12:19:42 #10
    108725 e-wok
    niet mokken, lekker fokken
    pi_74691280
    tvp (verder niks te melden behalve dat ik graag meelees)
    pi_74724600
    Hoi,

    Ik heb net wat zang opgenomen om te testen hoe de akoestiek hier is.
    De ruimte is eigenlijk net iets te klein dit omdat de echo meer een korte slapback is dan een lange zachte galm.
    Ik heb hier een scheidingswand met stoffen doek erover staan en ben aan het schuiven en beluisteren hoe de verschillende opstellingen klinken.
    Maar tot nu toe blijft de reflectie te kort en te hard (zowel in volume als in de agressie door de hoge frequentie).

    Ik moet nog een reflectie filter maken ik hoop dat ik daar veel van het te hoge geluid mee kan reduceren.
    Verder kan ik nog met b.v. gordijnen en wandbedekking gaan werken.

    Wie heeft er nog een tip om korte schelle reflectie te verminderen?

      maandag 16 november 2009 @ 08:50:35 #12
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_74739525
    quote:
    Op zondag 15 november 2009 20:07 schreef allsystemshalt het volgende:
    Hoi,

    Ik heb net wat zang opgenomen om te testen hoe de akoestiek hier is.
    De ruimte is eigenlijk net iets te klein dit omdat de echo meer een korte slapback is dan een lange zachte galm.
    Ik heb hier een scheidingswand met stoffen doek erover staan en ben aan het schuiven en beluisteren hoe de verschillende opstellingen klinken.
    Maar tot nu toe blijft de reflectie te kort en te hard (zowel in volume als in de agressie door de hoge frequentie).

    Ik moet nog een reflectie filter maken ik hoop dat ik daar veel van het te hoge geluid mee kan reduceren.
    Verder kan ik nog met b.v. gordijnen en wandbedekking gaan werken.

    Wie heeft er nog een tip om korte schelle reflectie te verminderen?


    Wat hier gezegd wordt werkt erg goed:

    http://www.soundonsound.com/sos/mar06/articles/studiosos.htm
      maandag 16 november 2009 @ 11:26:55 #13
    160569 -lucas-
    verzamelt geluiden
    pi_74742915
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 08:50 schreef --H-I-M-- het volgende:

    [..]

    Wat hier gezegd wordt werkt erg goed:

    http://www.soundonsound.com/sos/mar06/articles/studiosos.htm
    Kijk hier ook vooral eens:
    http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3231
    overnieuw. uitprinten. nachecken.
    pi_75231625
    (SPAM) Iemand nog op zoek naar een Shure SM58?
    [TK] guitarist's rotzooi topic. 8mmCams ShureSM58 iPodWekker

    [ Bericht 31% gewijzigd door guitarist op 02-12-2009 23:10:48 (linkje vergeten :')) ]
    PS4 online: micro_nl
      woensdag 2 december 2009 @ 23:24:00 #16
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_75232250
    Ik heb de NS-10M uit 2001 (ontwerp voor horizontale plaatsing). Ik kan er niet naar luisteren. Vraag me af of er groot verschil is tussen een goede onkyo hifi versterker en studio-versterkers + ns-10m?
    quote:
    Op woensdag 2 december 2009 23:08 schreef guitarist het volgende:
    (SPAM) Iemand nog op zoek naar een Shure SM58?
    [TK] guitarist's rotzooi topic. 8mmCams ShureSM58 iPodWekker
    Ik werkte heel veel met Shure m58 in een buurthuis. Het zijn vast allround mics die je voor alles kunt gebruiken. Vooral instrumenten. Gitaar en drums, prachtig. Wellicht ómdat ze het geluid zo doffig maken en je veel druk nodig hebt om er uberhaupt iets uit te krijgen. Persoonlijk vind ik het rubbish voor vocals.
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
    pi_75233419
    Persoonlijk vind ik de Beta 58 net iets mooier voor zang en de SM57 net iets mooier voor gitaar.
    PS4 online: micro_nl
    pi_76907741
    Heeft iemand ervaring met T-Bone microfoons ?

    met name de 57 kloon
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
    pi_76908404
    quote:
    Op zaterdag 16 januari 2010 23:41 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
    Heeft iemand ervaring met T-Bone microfoons ?

    met name de 57 kloon
    Schijnt het net niet te zijn. Lekker voor een 2ehands sm57 gaan
    graag verwijderen
      zondag 17 januari 2010 @ 08:08:00 #20
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_76915137
    Waar ga je hem voor gebruiken, CoF?
    pi_76916702
    quote:
    Op zondag 17 januari 2010 08:08 schreef --H-I-M-- het volgende:
    Waar ga je hem voor gebruiken, CoF?
    Voor een 12" celestion plaatsen
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
    pi_76916894
    Trouwens wie heeft ervaring met goed geluidsisolerende hoofdtelefoons?

    Ik zit eraan te denken om er 1 te kopen b.v.


    http://www.dwmusicstore.c(...)76.html?cPath=17_103

    http://www.dv247.com/head(...)on-headphones--55154

    Of waarschijnlijk de beste van de drie;

    http://www.feedback.nl/geluid-accessoires/beyer/dt-770-m

    Zijn er nog meer merken die zwaar isolerende hoofdtelefoons aanbieden?
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
      zondag 17 januari 2010 @ 12:03:57 #23
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_76917639
    quote:
    Op zondag 17 januari 2010 11:20 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

    [..]

    Voor een 12" celestion plaatsen
    Dan is een 57 idd top. Mijn persoonlijke voorkeur voor distortion neigt echter de laatste tijd naar de Beta 56a van shure, zeker als je maar 1 mic plaatst. Die snijdt echt als boter door de mix. Mocht je meer centen willen uitgeven dan zou je een sennheiser 421 of nog mooier een 441 proberen, of als je echt de bom wilt, kun je een royer 121 overwegen.
    quote:
    Op zondag 17 januari 2010 11:29 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
    Trouwens wie heeft ervaring met goed geluidsisolerende hoofdtelefoons?

    Ik zit eraan te denken om er 1 te kopen b.v.


    http://www.dwmusicstore.c(...)76.html?cPath=17_103

    http://www.dv247.com/head(...)on-headphones--55154

    Of waarschijnlijk de beste van de drie;

    http://www.feedback.nl/geluid-accessoires/beyer/dt-770-m

    Zijn er nog meer merken die zwaar isolerende hoofdtelefoons aanbieden?
    Ook hier weer de vraag: waar gebruik je ze voor? persoonlijk zou ik alleen closed back headphones gebruiken als je echt die dingen gebruikt tijdens opnamen. Wil je er op gaan mixen, dan zijn die dingen veel te vermoeiend voor je oren en minder natuurgetrouw dan half-open headphones. Mijn favoriet is de Beyer 990, maar deze is wel half open, dus minder geschikt om een zanger bij vocal opnamesessies op de doen want dan krijg je wel 'bleed' in de microfoon.
      zondag 17 januari 2010 @ 12:05:45 #24
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_76917701
    Ik heb trouwens in het vorige topic een megapost gedaan over het correct en succesvol opnemen van distorted guitars, als je wilt kan ik hier een repost doen!
    pi_76918615
    quote:
    Op zondag 17 januari 2010 12:05 schreef --H-I-M-- het volgende:
    Ik heb trouwens in het vorige topic een megapost gedaan over het correct en succesvol opnemen van distorted guitars, als je wilt kan ik hier een repost doen!
    Heb ik al gelezen
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
    pi_76918861
    Ik wil de hoofdtelefoons gebruiken om zang en al dan niet akoestische gitaar mee op te nemen dus bleed voorkomen.

    Bij elektrische gitaar opname maakt bleed me niet uit vanwege het volume en de microfoon die dicht op de gitaarspeaker staat.

    Voor afluisteren gebruik ik actieve nearfield monitoren en mocht het laat worden een beyerdynamic open hoofdtelefoon.

    [ Bericht 34% gewijzigd door Circle.Of.Filth op 17-01-2010 12:59:30 ]
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
      zondag 17 januari 2010 @ 13:08:48 #27
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_76919616
    A ok! top!

    Ik zou als je tevreden bent over bayerdynamic ook deze gesloten versie ervan nemen. De sound per hoofdtelefoon is heel persoonlijk en dat hij lekker zit is ook heel belangrijk. Kun je hem ergens in de buurt uitproberen?
      dinsdag 19 januari 2010 @ 11:13:10 #28
    160569 -lucas-
    verzamelt geluiden
    pi_77003027
    Heb net Symphobia binnen, sta ik hier al weer van te watertanden:
    http://www.audiobro.com/html/demos.html

    Vind ik zelf stukken mooier klinken dan de nog uit te komen Quantum Leap Hollywood Strings, afgaande op de demos (luister naar "Faster Legato Phrases" bijvoorbeeld)
    overnieuw. uitprinten. nachecken.
    pi_77016455
    quote:
    Ik weet niet wat jullie van de OP vinden, maar wat mij betreft wordt die gekopieerd, aangepast naar jullie smaak en informatie en hier gedumpt
    pi_77020199
    even bij wijze van tvp mijn post in het gesloten topic
    quote:
    Mooi hoor allemaal. Mijn studio is helaas een goedkope elektrische gitaar op de line-in van mn laptop en een keyboard via midi op dezelfde laptop. Oh, en een elektrisch drumstel dat ook via midi op de laptop kan, ware het niet dat ik maar 1 kabeltje heb .

    Dat alles met ableton (+ guitar rig en al die andere native isntruments VST's) en de onboard soundcard met asio4all. Stelt natuurlijk niets voor, maar wel leuk om mee te klooien en een goede reden voor een tvp hier :
      dinsdag 19 januari 2010 @ 18:50:12 #31
    50634 Houniet
    ik ruik vet lekker
    pi_77020414
    quote:
    Op dinsdag 19 januari 2010 17:12 schreef CoiLive het volgende:

    [..]

    Ik weet niet wat jullie van de OP vinden, maar wat mij betreft wordt die gekopieerd, aangepast naar jullie smaak en informatie en hier gedumpt
    .
    Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
    Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
    pi_77020695
    quote:
    Op dinsdag 19 januari 2010 18:50 schreef Houniet het volgende:

    [..]

    .
    Ik weet zeker (naar de andere topics kijkend) dat hier genoeg slimme koppen zitten met veel informatie. Misschien moeten we de OP dan even op een wiki gooien zodat er meer (en vooral betere ) informatie in kan
      woensdag 20 januari 2010 @ 09:22:02 #33
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_77041939
    Kan iemand dat? Ik wil best meer info geven, maar van OP/wiki dingen snap ik niets
      woensdag 20 januari 2010 @ 11:56:22 #34
    50634 Houniet
    ik ruik vet lekker
    pi_77046413
    Je kan het hier neergooien, dan regel ik wel de rest.
    Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
    Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
      woensdag 20 januari 2010 @ 12:01:31 #35
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_77046628
    Stel je hebt kapotte aparatuur zoals een tascam multi-track-cassette deck. Waar kan je dat het beste laten repareren?
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
    pi_77066977
    quote:
    Op woensdag 20 januari 2010 12:01 schreef Schenkstroop het volgende:
    Stel je hebt kapotte aparatuur zoals een tascam multi-track-cassette deck. Waar kan je dat het beste laten repareren?
    Vaak is een nieuwe kopen goedkoper dan laten repareren bedenk eerst eens of het wel rendabel is om het te laten maken.
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
    pi_77090354
    ik doet een tvp, daar kom je verder mee!~
    Lead me away, come inside,
    see my mind in kaleidoscope
    Muziekje d'r bij? http://www.soundcloud.com/fufr
      donderdag 21 januari 2010 @ 12:45:46 #38
    20925 n00cL30n
    ..::RSTRCTD::..
    pi_77092872
    Hmmm... Ik zie veel overeenkomsten met het 'Produceren' draadje op dit forum.
      donderdag 21 januari 2010 @ 12:52:59 #39
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_77093145
    Dat wel, maar bij produceren is het meer van "ik heb vandaag dit bliepje gemaakt op mn pc" (no offence trouwens) en hier ligt de nadruk echt op het opnemen en mixen van echte instrumenten. Overeenkomst is natuurlijk wel het gebruik van plugins en algemene mixtips, maar ik heb t idee dat deze ook meer in dit topic besproken worden.
      donderdag 21 januari 2010 @ 12:58:20 #40
    20925 n00cL30n
    ..::RSTRCTD::..
    pi_77093338
    Ik heb snel even wat andere deeltjes bekeken en je hebt wel gelijk! Nice topicje!
      donderdag 21 januari 2010 @ 13:08:51 #41
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_77093703
    idd!

    trouwens voor in de OP:

    Studio Apparatuur #4
    pi_77097075
    quote:
    Op donderdag 21 januari 2010 13:08 schreef --H-I-M-- het volgende:
    idd!

    trouwens voor in de OP:

    Studio Apparatuur #4
    thnx
    pi_77098406
    @--H-I-M--
    Misschien is het ook een goed idee om je distorted guitar stuk in de op te zetten? Misschien in een spoiler tag zodat hij niet super groot wordt (hoewel dat ook wel wat heeft: Streven naar de grootste OP ooit )

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2010 15:49:37 ]
      donderdag 21 januari 2010 @ 15:59:43 #44
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_77101133
    quote:
    Op donderdag 21 januari 2010 15:00 schreef CoiLive het volgende:
    @--H-I-M--
    Misschien is het ook een goed idee om je distorted guitar stuk in de op te zetten? Misschien in een spoiler tag zodat hij niet super groot wordt (hoewel dat ook wel wat heeft: Streven naar de grootste OP ooit )
    Het is iig wel een handige guide die ook redelijk tijdloos si en daarom wel OP waardig, maar het is zo'n lap he!

    Ik zal hem anders even hier reposten, dan kan iemand em in de wiki dumpen... Momentje dan zoek ik em ff op!
      donderdag 21 januari 2010 @ 16:02:43 #45
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_77101292
    Het opnemen van distorted elektrische gitaar:

    Beste mensen met een homestudio: Vandaag gaan we het hebben over het opnemen van elektrische gitaar op je PC of Mac. Distorted elektrische gitaar is het moeilijkste instrument om goed op te nemen en dan in een mix te verwerken, dus bij deze wilde ik in deze post even het een en het ander over elektrische gitaren uiteenzetten met hierbij speciaal het opnameproces. Dit is een zeer vrije interpretatie van bestaande treads (zoals de 89 pagina’s tellende Slippermans recording tread from hell en Michael Wageners tips for guitar recording), maar bevat ook een aantal eigen bevindingen die ik graag met jullie wil delen. Bovengenoemde treads zijn namelijk bedoeld voor professionals met veel meer budget dan een gemiddelde home-recordist, dus ik ga niet in op het opensnijden van de grille van je cabinet, spelen met voltages om andere sounds te krijgen, setups van 30.000 euro etc. aangezien dit voor de meeste home-recordists niet verantwoord is. Deze tread is puur mijn eigen mening dus de jouwe kan verschillen en daarom zie dit artikel meer als een guideline dan als je bijbel. Ik heb geen endorsements of ben gelieerd aan merken ofzo, de merken die ik noem zijn door persoonlijke ervaring hier neergezet. Remember: Oefening baart kunst, dus denk niet dat je in een dag volgende technieken onder de knie hebt. Je moet dit in jaren denken, ondanks dat het misschien simpel klinkt.

    Wat ik ga bespreken is het volgende:

    - algemene opmerkingen
    - het opnemen van elektrische gitaar op de traditionele manier binnen een budget
    - “re-ampen” en waarom dit zo belangrijk in een home studio is.
    - het opnemen van elektrische gitaar met een apparaat zoals een POD
    - Dingen om aan te denken bij je productie

    Algemene opmerkingen: Ik krijg de laatste tijd veel vragen van mensen over hoe ik gitaren opneem en of ze dat thuis ook kunnen doen. Natuurlijk kun je thuis veel bereiken, maar om pro results te krijgen moet je inderdaad wel investeren in goede apparatuur (lees goede, niet superdure).
    Je moet de recording-chain van jezelf tegen het licht zetten alsof het een stalen ketting is. De zwakste schakel zorgt dat hij breekt, dus het heeft niet veel zin om met je PRS Custom in je Dual Rectifer te spelen en de boel op te nemen met je brakke soundcard op je pc. Hetzelfde geldt voor slechte kabels, een slechte gitaar een slechte amp etc. Zorg de hele chain goed verzorgd is, dus goede, onbeschadigde kabels (niet die van 3 euro, pak kabels van bijv. Planet Waves, klotz of cordial, als je echt veel geld hebt kun je nog vele duurdere pakken, maar dat is imo voor een home studio overdreven), werkende elektronica, check of je buizen in je amp nog goed zijn (zeker iedere zoveel tijd vervangen) en last but not least: NIEUWE SNAREN!!! Nieuwe snaren zijn essentieel voor opnames. Je hoort het meteen als je snaren niet nieuw zijn, dan klinkt je opname meteen een stuk doffer en levenlozer. Je weet vast wel hoe het klinkt als je je snaren vervangen hebt, nou als je een gitaar opneemt is dit nog 10x zo duidelijk. Doen dus! Als je nu als denkt van “hee dit wordt me te duur” dan hou maar snel op en ga maar met je midi-piano in de weer. Elektrische gitaar opnemen wordt dan namelijk toch niks!

    Wat betreft opname op de PC: ik ga er vanuit dat niemand een Tapemachine heeft, wiens compressie toch bijdraagt aan de sound die nodig is. Ik heb zelf ook geen tapemachine (ga direct de PC in), maar ik kan vertellen dat als de rest dik in orde is, het toch goed klinkt. Je kunt als je wilt ook de tape-sound emuleren met plugins zoals de Massey Tape Head, of Crane Song Phoenix om toch die tapesound mee te krijgen, wat me op het volgende brengt: Je sequencer.
    Iedereen gebruikt wel iets en het is allemaal goed: Cubase, Protools, Logic, Cakewalk Sonar etc. Belangrijk is dat je een legale versie hebt. Je zult nu wel denken, maakt dat uit voor mijn geluid? Nee. Maar wel voor je stabiliteit. Bij illegale versies moet je dingen als dongles omzeilen met allerlei patches en ik kan je uit ervaring uit mijn eerste recordingjaar vertellen dat het CPU power en werkgeheugen vreet, die je toch met recording altijd te kort komt, hoeveel je er ook van hebt en crashes in de hand werkt als je met wat meer sporen werkt! Koop er dus een! Je hoeft ook echt niet meteen 800 euro neer te leggen. Er zijn al hele goede programma’s vanaf 35 Euro. Ja, 35 euro. Als je niks hebt raad ik vooral Reaper aan, ( http://www.cockos.com/reaper/index.php ) dit programma kun je online bestellen voor 39 dollar, wat imo diefstal is, zo geweldig werkt het.

    Ten eerste het opnemen van elektrische gitaar zoals het traditioneel bedoeld is

    Voor het opnemen van elektrische gitaar in een home studio heb je het volgende nodig:

    - Een goede, strakke gitarist
    - Een goed afgestelde gitaar van kwaliteit, vers besnaard (1 of 2 dagen vantevoren ivm tuning etc.)
    - Een tuner
    - Een goede versterker
    - Een zaklamp
    - Oordoppen
    - Een goede microfoon met standaard
    - Goede kabels
    - Koptelefoon (geïsoleerd)
    - Een goede microfoon pre-amp (als je niet weet wat dit is: http://www.tweakheadz.com/microphone_preamps.htm )
    - Een goede geluidskaart, kopen bij de prof muziekwinkel, niet de pc-shop!
    - Een goede pc met voldoende werkgeheugen en een goede harde schijf.

    Aangezien we distortion opnemen is een gitaar met humbuckers in eerste instantie een pre. Maar vergeet niet goede single coils als fender strats voor als je wat bite in je tracks wilt. Gitaren met mini-humbuckers zijn ook fijn aangezien ze wel de dikte hebben van bijv. Een Les Paul, maar tevens ook een bite hebben. Heb je nog geen gitaar en wil je er een aanschaffen, kijk eens naar de Gibson special (faded) series. Met een beetje geluk vind je een nieuwe LP of SG uit deze serie voor een euro of 800 en dat is relatief weinig geld om de stap naar ‘de’ sound te zetten. Deze gitaren hebben een heerlijke midrange die essentieel voor distortionrecording is en hebben geen frietfratsen die Gibsons normaal zo duur maken.

    Ok, terug naar het opnameproces. Ik ga uit van een top met een 4x12 cab. Zet je amp in de kamer waar je hem gaat opnemen, laat iemand wat spelen en luister goed hoe de amp in de kamer klinkt. Vind je het goed klinken? Let op de natuurlijke galm van de kamer en merk op dat hoe ‘droger’ het geluid (hoe minder galm), hoe beter je het geluid later nog kan bewerken. Galm kun je makkelijk toevoegen, maar weghalen is stukken lastiger! Tip: hang dikke gordijnen op kleine afstand van de muren op om je kamer wat droger te laten klinken.

    Veel gitaristen hebben een eigen live sound, waar niet aan te tornen valt. Dit dien je vaak te respecteren, maar toch moet je als engineer iets veranderen. Namelijk de gain en de mids. Live-rigs hebben vaak veel te veel gain en te weinig mids om een goede sound op de plaat te krijgen en als je goed luistert naar opnames van je favoriete artiesten zul je merken dat de gitaren eigenlijk helemaal niet zoveel gain gebruiken. Dus, gain omlaag, mids (flink) omhoog. Je zult meteen merken dat de sound een stuk volwassener klinkt en dat wil je natuurlijk ook hebben. Ben niet bang om de gain flink omlaag te draaien naar een crunchsound ipv een dikke distortion. Als je namelijk een paar partijen over elkaar opneemt, blijft deze crunchsound staan en zal superdik klinken waarbij de dikke waas alleen nog maar meer als een suizende bijenkolonie klinkt en totaal verloren gaat in je mix. Compenseer een te dunne gain met meer mids voordat je aan de gain begint te draaien.

    Nu we de plaats en sound bepaald hebben is het tijd om naar de speaker te gaan kijken. Pak je zaklamp en doe je oordoppen in en kijk op +-20 cm afstand naar de speaker terwijl je het volume opendraait en iemand gitaar speelt. Op het moment dat de speaker zichtbaar begint te bewegen, stop je met draaien en heb je het geluidsniveau bereikt waarop je gaat opnemen. Het bewegen van de speaker is essentieel omdat dit een bepaalde druk meebrengt die je nodig hebt om je gitaar punchy te laten klinken. Nu komt het minst leuke gedeelte: haal je oordoppen uit en luister nu snel welke van de 4 speakers het beste klinkt. Ze zullen allemaal net wat anders klinken, dus je hebt de beste nodig. Beslis dit binnen 20 seconden anders wordt je doof! Is een van de onderste speakers de beste, zet dan je amp op een flightcase ofzo om eerste reflecties met de grond te voorkomen.

    Nu gaan we de microfoon pakken: voor distorted opnamen kun je als basis de volgende mics gebruiken: Shure SM-57 (¤100), Audix i5 (¤129), Sennheiser MD421 (¤340) en Royer 121 (¤1250). De laatste tijd begin ik ook steeds meer affectie te krijgen voor de shure Beta 56a (¤135) en de Sennheiser MD 441 (¤650), dus vergeet deze ook niet te checken! Ik ga er van uit dat we op budget zijn, dus we pakken de 57, welke al jaren de standaard is voor dit werk. Plug de microfoon in een goede mic pre-amp. Het is voor je sound essentieel dat je een goede pre-amp pakt want deze vormt het microfoongeluid op zo een drastiche manier dat het je hele sound veranderd. Het nadeel van een goede pre-amp is dat ze duur zijn, heel duur. Gelukkig zijn er de laatste paar jaar een aantal zeer goede preamps binnen het budget van de home-recordist gekomen, zodat je onder de 1000 euro per kanaal al professionele recordings kan maken. Je denkt vast nu “WTF, onder 1000 euro!!!”, nou, je wilt toch goede resultaten? Het verschil tussen een preamp van 200 euro en 1000 is niet subtiel. Sterker als je je afvraagt waar ‘die’ sound vanaf komt en je hoort voor het eerst een opname door je goede micpre, dan zal een brede glimlach je niet ontgaan. Mensen met een homestudio betalen niet voor niets met een lach dit bedrag als die preamp niet nodig zou zijn!!! Dus, je preamp is essentieel. Als je maar 1 preamp wilt, dan raad ik de UA Solo Series aan. De Solo 110 (transformer) voor wat modernere sound, de solo 610 (buizen) voor een wat klassiekere rocksound. Beiden hebben ook een geweldige DI aan boord voor bijvoorbeeld basgitaren of reamps (ga ik later op in) en ze kosten iets van 850 euro per stuk. Voor 2-kanaals preamps raad ik de A-designs Pacifica (¤1800), de API A2D (¤1900) en Great River mp-2NV (¤2100) aan. Deze zijn vooral handig als je ook andere dingen opneemt zoals stereo bronnen en elektrisch gitaar met 2 mics, wat ik later bespreek. Kun je deze cash echt niet neerleggen dan kun je het beste de FMR RNP pakken voor zo’n 500 euro (2 kanalen) Dit is ook een goede preamp, maar haalt het toch net niet bij bovenstaande anderen, wat je ook hoort. Het is in ieder geval wel een stap omhoog van de pre’s op je geluidskaart (als ze er op zitten).

    Sluit je micpre op je geluidskaart aan en je mic op de pre en zet een rustige gainstructuur op zodat het signaal niet clippend binnenkomt, als de gitarist speelt. Laat nu de gitarist een riff doen en deze herhalen. Doe je hoofdtelefoons op en luister naar het signaal als je de mic in het midden voor de beste speaker houdt. Beweeg nu langzaam met de mic van links naar rechts en boven en onder voor de conus om de zogenaamde “sweet spot” te vinden. Dit is de plek waar het signaal het beste voor je klinkt. Een goede plek om te starten is waar de dustcover de conus raakt, net uit het midden. Het geluid moet vol zijn en niet te fizzy of met teveel bas. Experimenteer hiermee totdat je een plek vindt die je lekker vindt klinken en hou de mic hier zodat je met de andere hand de microfoonstandaard zo kan zetten dat hij op die plek de microfoon op zijn plaats houdt. Dit proces van ‘sweepen’ kan goed een hele tijd duren, dus neem hiervoor de tijd en laat de gitarist dit ook dan vantevoren weten zodat hij niet ongeduldig wordt. Neem nu het signaal op en laat de gitarist horen wat hij er van vind. Als hij het goed vind is deze verantwoordelijkheid ook van je af en kan desbetreffende gitarist hier later ook geen commentaar op geven. Let op: als je meer tracks doet, verplaats de microfoon dan niet, anders loop je tegen fase-problemen aan, wat klinkt als een tja, phase pedal. Dit is moeilijk later te verhelpen, maar kan als de fase niet veranderd tijdens het opnemen soms verholpen worden met het gratis programma “Phase Bug” welke als VST te downloaden is.

    Nu heb je een goed begin gemaakt met je gitaaropname en ben je klaar om te mixen.

    Het opnemen van gitaren met 2 microfoons.

    Om goede resultaten te krijgen met 1 microfoon is moeilijk, laat staan met 2. Het grote probleem is namelijk dat je met 2 microfoons faseproblemen tegen het lijf loopt waarbij sommige frequenties elkaar uitdoven en andere elkaar weer versterken wat resulteert in een heel lelijk gitaargeluid. Kun je het echter goed, dan is het heel lonend om met 2 mics je gitaarsound te vormen. Als je toch wil exerimenteren, doe dit dan als volgt:

    Zet 2 tracks op in je sequencer en monitor ze allebei door je hoofdtelefoons in mono, dus niet een links en de ander rechts. Pak een 2 kanaals preamp (dezelfde pre’s anders wordt het nog moeilijker) en zoek met de eerste mic de sweet spot op en zet deze vast. Nu pak je de tweede microfoon en bij deze microfoon zet je op je preamp de “phase” knop om. De fase is nu omgedraaid wat in een naar geluid resulteert. Nu laat je de gitarist voor wat het is en plug je de gitaarkabel in je geluidskaart en dan in je amp. Pak nu een sample van zgn “pink noise” (van internet of via je sequencer) en run deze door je amp zodat je de pink noise ruis door je amp hoort. Nu sweep je met je tweede microfoon over de speaker todat deze maximale uitdoving geeft van het signaal. Dit is nooit 100% ivm terugkaatsend geluid van je kamer, maar moet toch een eind komen. Met verschillende mics is natuurlijk de uitdoving kleiner dan met 2 identieke mics. Belangrijk is wel dat beide signalen even luid in je sequencer / koptelefoon staan anders werkt het niet goed. Schakel nu de phase knop weer om in je amp en voila, een vol geluid. Wordt nu niet gefrustreerd omdat het nog niet lekker klinkt bij de eerste keer. Dit is een oefening die je tijden moet doen voordat je hem meester bent.
    Heb je geen phase knop op je preamp? Gebruik dan een phase-kabel hiervoor die je bij de muziekwinkel kan kopen. Vergeet niet alleen deze kabel weer te verwisselen en niet te gebruiken voor andere dingen anders help je je opnemen naar de verdoemenis.
    Persoonlijk vind ik de combinatie van een royer 121 en sm57 te gek. Je kunt dan de 121 voor de body gebruiken en de 57 voor de bite. Let alleen wel op dat ribbonmicrofoons zoals de 121 niet tegen omgekeerde fase kunnen als er phantom power op staat. Je helpt dat direct je 121 om zeep en reparatie is heel duur. Dus, doe de fasetruck bij de 57 en laat de 121 gewoon veilig.

    Re-ampen

    Je kunt ook het signaal re-ampen. Dit houdt in dat je het droge signaal van alleen de gitaar opneemt en deze dan via de pc weer naar een amp doorstuurt om zo later de toon te kunnen maken als je gitarist al vertrokken is. Voordeel is ook dat als je een toon niet leuk vind, je het droge signaal nog eens door je amp kan sturen om aanpassingen te maken. Zo leg je jezelf niet te snel vast bij 1 gitaartoon. De ideale manier om dit te doen is met een zgn. Y-kabel. Deze kabel heeft 1 mono plug die zich in 2 mono plugs vertakt, alsware een Y. Plug de ene kant in je gitaar en dan de 1e kabel aan de andere kant in je amp en de 2e kabel in een DI-box of in je input van je soundcard (als die dat aankan). Neem beide signalen op op aparte sporen zodat je later, als de opgenomen gitaartoon niet bevalt, je het droge signaal weer opnieuw door kan sturen door je amp, of door een andere amp. Re-ampen is een hele creatieve tak van sport, dus de mogelijkheden zijn eindeloos.

    Opnemen met een Pod.

    Ik krijg vaak veel vragen of je ook met een Pod of ander apparaat vette tonen kan maken om op te nemen en mijn antwoord hierop is tweeledig. Ja en nee. Ik wil ja zeggen voor cleane sounds en voor gekke effecten, maar voor distortion is het meestal een nee. Waarom: omdat je toch de speakerdruk mist die je met een microfoon opneemt en op dit gebied van speakerdruk modeling nog niet topnotch is. Het is imo beter om je pod voor een amp aan te sluiten en deze dan met microfoon op te nemen, maar ook als je direct een pod wil gebruiken kan dit, maar dan dien je wel het volgende in acht te nemen: Tweak zelf je tonen! De presets zijn vaak ondermaats en dat hoor je ook op een opname terug. Tip om te beginnen: Andy Sneap, die bekend is van onder andere Testament en Killswitch Engage heeft op zijn forum een patch gezet die hij zelf ook voor de albums die hij maakt gebrukt heeft en ik raad je aan om deze te downloaden zodat je een idee hebt welke richting je in moet denken. Let wel op, het beste blijft om niet alleen het podsignaal te gebruiken maar om deze in te blenden met je originele gitaargeluid. Het duurt vaak lang om een goed resultaat te krijgen dus ben geduldig. Ook klinkt een DI-signaal vaak beter dals je deze re-ampt met de Pod dan als je met de Pod direct opneemt omdat de a/d-conversie van je geluidskaart vaak net iets beter is dan de interne klok van een pod. Je kunt dan via de spdif of aes/ebu ingang de boel re-ampen.

    Dingen om in overweging te nemen bij de productie.

    Klinkt je distorted gitaarsound te dik en modderig en mist het definitie? Probeer dan een dezelfde riff met een acoestische gitaar op te nemen en zet deze zachtjes onder de bestaande elektrische track. Je kunt deze acoestische track makkelijk drastisch eq’en zodat je de ‘klang’ hoort maar niet de body, dus rol gerust veel lage frequenties af en gebruik een brede boost op de hoge. Je zult zien dat de articulatie van de track door deze acoestische gitaar eronder
    drastisch verbetert!
    Je kunt ook meerdere verschillende amps/cabs/gitaren gebruiken en de partijen zo strak mogelijk dubbel inspelen en dan de ene take wat links en de andere wat rechts pannen voor een breed stereobeeld. De takes zullen namelijk nooit precies hetzelfde zijn, waardoor de sound dikker wordt.


    Hopelijk heb ik jullie wat meer inzicht gegeven in deze vorm van opnemen en leidt dit bij jullie allemaal tot betere resultaten.

    [ Bericht 0% gewijzigd door --H-I-M-- op 21-01-2010 16:24:03 (update nieuwe bevindingen) ]
      dinsdag 26 januari 2010 @ 23:58:35 #46
    147650 based
    my very own drum!
    pi_77317967
    ik ros um gewoon in de line in en gaan met die banaan
    I believe in a long, prolonged, derangement of the senses in order to obtain the unknown
    pi_77346334
    quote:
    Op dinsdag 26 januari 2010 23:58 schreef based het volgende:
    ik ros um gewoon in de line in en gaan met die banaan
    Reampen wordt ook besproken
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
    pi_84222872
    Schopje
    [quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
    Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
    pi_84248886
    Om het weer on topic te gooien, ik wil investeren in een goede all round mic en bijbehorende pre amp. Ik zal het opnemen via mn tascam multitracker of mischien samplen in 1 van mn samplers. Ervaring en info? Bedankt.

    Ik wil van alles op kunnen nemen, stemmen en instrumenten.
    pi_84249070
    quote:
    Op maandag 19 juli 2010 20:54 schreef Document1 het volgende:
    Om het weer on topic te gooien, ik wil investeren in een goede all round mic en bijbehorende pre amp. Ik zal het opnemen via mn tascam multitracker of mischien samplen in 1 van mn samplers. Ervaring en info? Bedankt.

    Ik wil van alles op kunnen nemen, stemmen en instrumenten.
    Ik heb voor een prikkie een Neumann KM184 over kunnen kopen van iemand. En ik gebruik een Focusrite Saffire Pro 24. Geweldige pre-amps.

    Samen zo'n 750 euro, maar toch echt een aanrader voor goede opnames!
    PS4 online: micro_nl
    pi_84249427
    750 is prima te doen als je een paar maanden spaart. Bedankt, ik slinger google nog eens aan.
      maandag 19 juli 2010 @ 22:09:30 #52
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_84252635
    quote:
    Op maandag 19 juli 2010 20:54 schreef Document1 het volgende:
    Om het weer on topic te gooien, ik wil investeren in een goede all round mic en bijbehorende pre amp. Ik zal het opnemen via mn tascam multitracker of mischien samplen in 1 van mn samplers. Ervaring en info? Bedankt.

    Ik wil van alles op kunnen nemen, stemmen en instrumenten.
    Wat is je budget als ik vragen mag?
    pi_84253006
    quote:
    Op maandag 19 juli 2010 21:07 schreef Document1 het volgende:
    750 is prima te doen als je een paar maanden spaart. Bedankt, ik slinger google nog eens aan.
    http://link.marktplaats.nl/355770429

    Dit zijn er 2, maar je kan ze vast ook wel los vinden.

    http://www.feedback.nl/computer-audio/focusrite/saffire-pro-24
    Hij is alweer goedkoper zie ik. Deze heeft Focusrite pre-amps, you gotta love them!
    PS4 online: micro_nl
    pi_84258447
    Helaas marktplaats heeft geen functie voor mij, ik woon in het buitenland. Ik zit verder tussen de 500 en 1000 te denken, liever iets dichter bij die 500 dan 1000.
      dinsdag 20 juli 2010 @ 09:05:23 #55
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_84263137
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2010 00:13 schreef Document1 het volgende:
    Helaas marktplaats heeft geen functie voor mij, ik woon in het buitenland. Ik zit verder tussen de 500 en 1000 te denken, liever iets dichter bij die 500 dan 1000.


    en, wat neem je het meetse op verwacht je?
    pi_84284406
    Voornamelijk rappers, sax en fluit. Verder elke straat artiest ik hier tegen kom die mij van een paar samples wil voorzien.
      dinsdag 20 juli 2010 @ 20:29:14 #57
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_84288307
    Dan zou ik misschien niet een condensator mic pakken, maar een goede dynamic. Een shure sm7B is bijna een standaard voor rap (en doet het ook super op sax) voordeel is ook dat je em echt vast kan pakken en los kan gaan. imo paart de sm7b lekker met een ua solo 610. Heel warm, maar punchy "in your face" als je goed zoekt 2e hands samen voor zo'n 800-900 euro verkrijgbaar.
    pi_84298771
    Ik heb trouwens nog een Samson C02 die ik niet gebruik. Iemand belang bij?
    PS4 online: micro_nl
      zaterdag 24 juli 2010 @ 00:47:54 #59
    125915 Dribbel_
    Who Needs Guitars Anyway?
    pi_84423220
    Deze kende ik nog niet, maar ff tvp dus :D
    pi_84423797
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2010 18:52 schreef Document1 het volgende:
    Voornamelijk rappers, sax en fluit. Verder elke straat artiest ik hier tegen kom die mij van een paar samples wil voorzien.

    Recorden met een straatartiest _O_
    In Hilversum loopt een zwerver rond die zichzelf henkie noemt, die gast kan prima zingen/mondharmonica spelen/gitaar spelen en ik loop al een tijd rond met de gedachten om met een vriend van me(die aardig is met de Djembee) en die gast(en ik zelf op toetsen) wat op te nemen.

    Ik heb echt diep respect voor mensen die straatartiesten mee nemen hun studio/huis in en wat met ze opnemen!
    pi_84423813
    Overigens word mijn volgende aanschaf wat betreft studio apparatuur een Yamaha PSR-S900.
    pi_84451323
    Ik had al een topic geopend in MUZ maar dat was niet zo slim. Desalniettemin al wat reacties gehad daar. Nou zoek ik dus twee studiomonitors/boxen. Enerzijds om muziek te maken, anderzijds om muziek lekker te kunnen luisteren. Zijn hier nog tips voor? Ik gebruik momenteel de Line6 Toneport UX2 als usb geluidskaart. Het zal geen superkwaliteit zijn, maar ik hoop beter dan de geluidskaart van het mobo.

    Zou zoiets bijvoorbeeld watvoorstellen?
      zaterdag 24 juli 2010 @ 23:01:27 #64
    125915 Dribbel_
    Who Needs Guitars Anyway?
    pi_84452523
    Ik denk dat je krijgt waar je voor betaald bij zoiets :+
    pi_84452717
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2010 20:29 schreef --H-I-M-- het volgende:
    Dan zou ik misschien niet een condensator mic pakken, maar een goede dynamic. Een shure sm7B is bijna een standaard voor rap (en doet het ook super op sax) voordeel is ook dat je em echt vast kan pakken en los kan gaan. imo paart de sm7b lekker met een ua solo 610. Heel warm, maar punchy "in your face" als je goed zoekt 2e hands samen voor zo'n 800-900 euro verkrijgbaar.
    na wat googlen kan ik alleen maar zeggen; bedankt voor de tip! _O_ ^O^
    pi_84452887
    quote:
    Op zaterdag 24 juli 2010 22:30 schreef gekkewiebel het volgende:
    Ik had al een topic geopend in MUZ maar dat was niet zo slim. Desalniettemin al wat reacties gehad daar. Nou zoek ik dus twee studiomonitors/boxen. Enerzijds om muziek te maken, anderzijds om muziek lekker te kunnen luisteren. Zijn hier nog tips voor? Ik gebruik momenteel de Line6 Toneport UX2 als usb geluidskaart. Het zal geen superkwaliteit zijn, maar ik hoop beter dan de geluidskaart van het mobo.

    Zou zoiets bijvoorbeeld watvoorstellen?
    Ik hoor hier altijd wel goede dingen over http://www.thomann.de/nl/alesis_m1_active_520.htm

    Verder is dat gewoon een ontzettend fijne site om je te orienteren http://www.thomann.de/nl/(...)jveldmonitors&oa=pra
    pi_84453481
    Ik sprak een tijdje geleden iemand uit de bussiness die voor een blad allemaal lowbudget studio monitoren heeft uitgetest en raar genoeg kwam Behringer als een van de beste uit de bus:

    http://www.thomann.de/nl/behringer_b1030a.htm
    PS4 online: micro_nl
      maandag 26 juli 2010 @ 09:26:24 #68
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_84494834
    quote:
    Op zaterdag 24 juli 2010 23:06 schreef Document1 het volgende:

    [..]

    na wat googlen kan ik alleen maar zeggen; bedankt voor de tip! _O_ ^O^
    You're welcome! ^O^
      maandag 26 juli 2010 @ 09:28:13 #69
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_84494867
    quote:
    Op zaterdag 24 juli 2010 23:26 schreef guitarist het volgende:
    Ik sprak een tijdje geleden iemand uit de bussiness die voor een blad allemaal lowbudget studio monitoren heeft uitgetest en raar genoeg kwam Behringer als een van de beste uit de bus:

    http://www.thomann.de/nl/behringer_b1030a.htm
    Idd voor het budget een goede set, een beetje "washy" in het hoog (weet er ff geen vertaling voor) en een tikkie onrustig voor lange luistersessies, maar in het budget idd weinig competitie.

    mocht je een groter budget hebben, dan zou je ook eens naar bijvoorbeeld de genelec series kunnen kijken.
      dinsdag 27 juli 2010 @ 18:28:44 #70
    125915 Dribbel_
    Who Needs Guitars Anyway?
    pi_84559433
    Zo vandaag 2 stands gehaald voor m'n monitoren :9

    Totaalplaatje:


    Nu nog sparen voor een condensator mic en dan ben ik klaar met wat ik allemaal wou hebben :D
    Totdat ik weer iets nieuws tegenkom :')
    pi_84560825
    Ik heb een setje B&W Vision DS1 speakers voor 30 euro op de kop kunnen tikken! O+
    PS4 online: micro_nl
      dinsdag 27 juli 2010 @ 19:29:47 #72
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_84561429
    quote:
    Op dinsdag 27 juli 2010 18:28 schreef Dribbel_ het volgende:
    Zo vandaag 2 stands gehaald voor m'n monitoren :9

    Totaalplaatje:
    [ afbeelding ]

    Nu nog sparen voor een condensator mic en dan ben ik klaar met wat ik allemaal wou hebben :D
    Totdat ik weer iets nieuws tegenkom :')
    Nice ^O^

    we hebben hetzelfde midi-keyboard :D
      dinsdag 27 juli 2010 @ 19:30:16 #73
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_84561458
    quote:
    Op dinsdag 27 juli 2010 19:15 schreef guitarist het volgende:
    Ik heb een setje B&W Vision DS1 speakers voor 30 euro op de kop kunnen tikken! O+
    ook nice :P :D
    pi_84576647
    Over een kleine 8 uur zit ik in de auto met m`n baas een PSR-S900 op te halen!, ook heel leuk studio apparatuur!!
    pi_85283294
    Cross post.

    Mijn kamertje in m'n nieuwe huis.




    PS4 online: micro_nl
    pi_85283314
    quote:
    Op zaterdag 14 augustus 2010 17:36 schreef guitarist het volgende:
    Cross post.

    Mijn kamertje in m'n nieuwe huis.

    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    Waarom heb je een megafoon liggen? :P
    pi_85283365
    Als m'n vriendin eten moet brengen.....
    PS4 online: micro_nl
    pi_85283719
    Mooi hok man 14.gif

    Mooie mixer ook zeg :9~
    pi_85284080
    Thanks.

    Mixer koste maar 45 euro. Helaas geen XLR, maar voor nog eens 45 euro een 4 kanaals pre-amp gekocht. (boven op de Focusrite)
    PS4 online: micro_nl
      zondag 15 augustus 2010 @ 15:36:05 #80
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_85310702
    quote:
    Op zaterdag 14 augustus 2010 17:36 schreef guitarist het volgende:
    Cross post.

    Mijn kamertje in m'n nieuwe huis.

    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    Nice hoor, lookin' good!!!!
      zondag 15 augustus 2010 @ 15:54:33 #81
    50634 Houniet
    ik ruik vet lekker
    pi_85311371
    quote:
    Op zaterdag 14 augustus 2010 17:40 schreef guitarist het volgende:
    Als m'n vriendin eten moet brengen.....
    _O_.
    Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
    Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
      maandag 16 augustus 2010 @ 10:49:38 #82
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_85340344
    pssst, voor mensen die nog monitors zoeken:
    http://www.bva-auctions.com/auction/category/2126/102008

    Let wel op evt bijkomende kosten en btw :)
      † In Memoriam † maandag 16 augustus 2010 @ 10:51:48 #83
    264940 8108139dpths
    pi_85340393
    quote:
    Op zaterdag 14 augustus 2010 17:36 schreef guitarist het volgende:
    Cross post.

    Mijn kamertje in m'n nieuwe huis.

    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    nice ^O^
    quote:
    Op zaterdag 14 augustus 2010 17:40 schreef guitarist het volgende:
    Als m'n vriendin eten moet brengen.....
    _O- _O_
    pi_85471978
    Heb ik de vakantie deze mic besteld en ontvangen:

    AKG C414 XLII

    Was wel een rib uit m'n lijf, maar man wat een veelzijdige fijne mic is dit zeg!
    me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
    1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
    pi_85484412
    Ik heb vandaag een Red Special besteld, en de Vox Valvetronic Stack 2x50 watt combo gereseveerd, wat een Killer Combo is dat zeg!
    pi_86140174
    quote:
    Op zaterdag 24 juli 2010 23:26 schreef guitarist het volgende:
    Ik sprak een tijdje geleden iemand uit de bussiness die voor een blad allemaal lowbudget studio monitoren heeft uitgetest en raar genoeg kwam Behringer als een van de beste uit de bus:

    http://www.thomann.de/nl/behringer_b1030a.htm
    Ok ik ben zover dat ik het geld nu echt uit wil geven aan een (of twee) goede monitoren. De B1030a schijnt dus een goede te zijn en de prijs is ook aantrekkelijk.
    Maar nou zou ik iets van ¤150 per monitor ook wel prima vinden, en ik zit dan vnl. te denken aan de yamaha HS50M.

    Is een van beide echt een aanrader? Yamaha is natuurlijk een veel meer gevestigde naam, maar aangezien die behringers ook positief worden beoordeeld weet ik niet wat hier de voorkeur verdient.
    pi_86145355
    Ja, die Yamaha's zijn erg fijn!
    PS4 online: micro_nl
    pi_86148742
    quote:
    Op donderdag 19 augustus 2010 13:57 schreef Gitarist het volgende:
    Heb ik de vakantie deze mic besteld en ontvangen:
    [ afbeelding ]
    AKG C414 XLII

    Was wel een rib uit m'n lijf, maar man wat een veelzijdige fijne mic is dit zeg!
    nice :D
    graag verwijderen
      dinsdag 7 september 2010 @ 00:49:20 #89
    125915 Dribbel_
    Who Needs Guitars Anyway?
    pi_86152113
    quote:
    Op donderdag 19 augustus 2010 19:10 schreef Braddie het volgende:
    Ik heb vandaag een Red Special besteld, en de Vox Valvetronic Stack 2x50 watt combo gereseveerd, wat een Killer Combo is dat zeg!
    Hier ook al :')
    Wat heeft dat met studio apparatuur te maken ;(
    pi_86154264
    Braddie, je gaat dít topic niet verneuken. Jij hebt nog helemaal niks met studio's of wat dan ook te maken dus rot hier alsjeblieft op.
    PS4 online: micro_nl
      dinsdag 7 september 2010 @ 09:19:44 #91
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_86155340
    :D
    pi_86168641
    Eens met die jongen met zn gitaar.
    pi_86500075
    Zojuist een setje HS50m (Yamaha studiomonitoren) binnengekregen. Op de een of andere manier ging er wat mis met de verzending, dus de externe geluidskaart moet nog komen. Tot die tijd heb ik ze even aangesloten op de onboard geluidskaart om toch even wat te horen. :)
    Probleem is alleen dat alles perfect klinkt bij de meeste nummers, behalve de stem.... Instrumentatie is compleet te horen allemaal, maar de stem is gewoon ontzettend zacht, "ver weg", en soms zelfs waterig.
    Gewoon opgenomen woorden afspelen klinkt ook super bagger.
    Het probleem is niet dat het niet mooi klinkt, het klinkt gewoon echt alsof er iets fout is.
    Weet iemand hoe dit komt? Het doet zich voor bij beide monitoren.


    Ah, het lag aan de cheap-ass 3,5mm->6,3mm converter. Nooit geweten dat er wat mis kon zijn met die dingen. :')
    pi_86500109
    Heb je panning en stereo effecten op die stem zitten?
      donderdag 16 september 2010 @ 15:42:52 #95
    125915 Dribbel_
    Who Needs Guitars Anyway?
    pi_86500731
    Okee ik ben opzoek dus naar een supercheape condensator mic.

    Ik ga hem hier gebruiken puur om ff snel gitaar stukjes op te nemen om door te sturen om te verwerken.
    Misschien voor demo's wat vocals/akoestische gitaar dus het hoeft geen high end mic te zijn.

    Max 100e en aangezien ik geen Fantoomvoeding in m'n mixer heb moet dat inc dat zijn dus.
    Het liefst 2e hands zodat ik voor dat geld nog wel iets van kwaliteit kan krijgen :+

    Mensen tips voor me?
    Als ik in die prijsrange zoek kom ik vaak zo'n USB mic van samson tegen C01u, de reviews zijn over het algemeen eignelijk heel positief maar toch heb ik er ergens niet zoveel vertrouwen in.
      donderdag 16 september 2010 @ 15:45:37 #96
    125915 Dribbel_
    Who Needs Guitars Anyway?
    pi_86500846
    Behringer B1 lijkt me een mooie optie
      donderdag 16 september 2010 @ 17:19:11 #97
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_86504602
    Vind zelf de samson wat leuker klinken dan de B1 op vocals, gitaar nog nooit geprobeerd. Maar wil je niet sparen en zeg 200 euro uitgeven? Voor dat geld heb je als je goed zoekt een NT1000 met een simpel preampje en dat klinkt wel 10 lekkerder!
    pi_86505961
    Gister een Suntec M125FX gekocht, een Samson R21 Microfoon en 2 Bose 301 Serie`s II(uit 1982) gekregen!
      donderdag 16 september 2010 @ 22:03:35 #99
    125915 Dribbel_
    Who Needs Guitars Anyway?
    pi_86515835
    quote:
    Op donderdag 16 september 2010 17:19 schreef --H-I-M-- het volgende:
    Vind zelf de samson wat leuker klinken dan de B1 op vocals, gitaar nog nooit geprobeerd. Maar wil je niet sparen en zeg 200 euro uitgeven? Voor dat geld heb je als je goed zoekt een NT1000 met een simpel preampje en dat klinkt wel 10 lekkerder!
    Ja dat is gelijk weer een klap geld voor iets wat ik weinig ga gebruiken en niet hoge kwaliteit hoeft voort te brengen :+
    Die samson is al voor een paar tientjes te krijgen 2e hands dat is beter voor m'n GASrekening
    pi_86542285
    PS4 online: micro_nl
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')