Welkom!quote:Op woensdag 13 april 2011 20:35 schreef ssebass het volgende:
Ik ga mij ook maar eens melden in dit topic. Ben van plan om meer opnames te maken. Mijn huidige setting is nogal summier:
- Motu ultralite mk3 hybrid (deze week gekocht ter vervanging van mijn Tascam US-122l)
- Rode nt1a
- Shure SM57 (in aantocht)
Instrumenten
- Koch Twintone
- Fender strat EMG DG-20
- Taylor 214
- Epiphone LP
- Yamaha bas (fretloos) + versterker
- Viscount stage piano
- Roland vdrums
Wat nu nog echt mist is zijn studiomonitoren. Ben van plan krk rp8 g2 aan te schaffen. Het probleem waar ik nu tegen aan loop is lage input levels op mijn motu. Zit met mijn rode toch al op +36dB preamp. Bij de line out van mijn koch moet ik ook nog +22dB doen. Mijn versterker harder zetten werkt wel maar ik wil hier ook weer niet alle ruiten eruit blazen. Overigens neem ik het ook op met microfoons als extra track.
Maar goed het is leuk om er mee bezig te zijn en ben mij nu aan het inlezen op tweakheadz. Wordt volgens mij een leuke (en dure) nieuwe hobby.
Projectje van bijna een jaar geleden, nog zonder drummicsquote:Op donderdag 14 april 2011 16:05 schreef MarsX het volgende:
Wordt hier eigenlijk nooit eindresultaat gepost? Dingen die jullie hebben opgenomen in je studio?
natuurlijk wel!quote:Op donderdag 14 april 2011 16:05 schreef MarsX het volgende:
Wordt hier eigenlijk nooit eindresultaat gepost? Dingen die jullie hebben opgenomen in je studio?
Ik speel voornamelijk pop/rock, dus zowel overdrive/distortion op gitaren als akoestisch. Vandaag mijn collectie uitgebreid met 2x een mxl 993 en een shure sm57. Ik gebruik de mxl in xy boven mijn twaalfde fret van mijn taylor. Klinkt echt veel beter. Heb veel posities geprobeerd maar deze klinkt het best. Met de shure en mijn amp moet ik nog even wat spelen. Ik ga ook nog een rode nt1a erbij zetten op 1-2 meter afstand van mijn versterker en de shure er tegen aan. Dit idee dus:quote:Op donderdag 14 april 2011 16:01 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Welkom!
Wat voor muziek maak je? De muziekstijl is imo doorslaggevend voor je monitoren. Ik zou bijv met krk's niet zo snel acoustische muziek willen mixen, terwijl ze top zijn voor bijv hiphop.
Kijk eens even hope je motu preamps werken: Misschien is 0db wel "dicht" en dan is 36 db mic gain niet zo veel. Daarbij zou je ook eens kunnen checken of er geen -20db switch in de setup aan staat ofzo, dat wil ook nog wel eens gebeuren.Wat betreft je versterket hard zetten om goede opnamen te maken: (zie ook mijn megapost op pag 1): het beste geluid krijg je bij zichbare trillingen "excursions" in de conus, dat is imo een fijn stukje natuurlijke compressie
...Dan zou ik denkik niet voor de KRK's gaan, maar dat is persoonlijk. KRK's staan bekend om hun kenmerkende midrange en bas die bijvoorbeeld voor rap en metal heel gaaf is, maar voor pop-rock zou ik meer richting actieve mackie/genelec/adam/event gaanquote:Op donderdag 14 april 2011 18:27 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik speel voornamelijk pop/rock, dus zowel overdrive/distortion op gitaren als akoestisch. Vandaag mijn collectie uitgebreid met 2x een mxl 993 en een shure sm57. Ik gebruik de mxl in xy boven mijn twaalfde fret van mijn taylor. Klinkt echt veel beter. Heb veel posities geprobeerd maar deze klinkt het best. Met de shure en mijn amp moet ik nog even wat spelen. Ik ga ook nog een rode nt1a erbij zetten op 1-2 meter afstand van mijn versterker en de shure er tegen aan. Dit idee dus:
Weet iemand waar je audio kunt dumpen op internet?
meerendeel van deze spullen komt in de *studio*!quote:Op zaterdag 16 april 2011 09:19 schreef guitarist het volgende:
Ja leuk Braddie, maar wat heeft dat met 'studio' te maken. ;D
Maar je vertelt gewoon wat je instrumenten zijn + je gear. Dit is plek die enkel over opnamegear gaatquote:Op zaterdag 16 april 2011 17:21 schreef Braddie het volgende:
[..]
meerendeel van deze spullen komt in de *studio*!
quote:Op zondag 17 april 2011 22:13 schreef KaMo het volgende:
[..]
Maar je vertelt gewoon wat je instrumenten zijn + je gear. Dit is plek die enkel over opnamegear gaat
Ja, dat is waar. Maar heeft het meerwaarde om hier te gaan vertellen welke gitaren en keyboards je allemaal hebt?quote:Op zondag 17 april 2011 22:20 schreef Stupide het volgende:
[..]
![]()
In een studio staat toch wel meer apparatuur dan alleen opnamegear? Anders valt er weinig op te nemen.
Post je studioruimte!quote:Op zondag 17 april 2011 23:03 schreef Braddie het volgende:
De spullen die ik gebruik om op te nemen zijn de spullen die in de studio staan, vrij simpel toch?
Tja, weinig. Maar als je verwacht dat ieder bericht op fok een meerwaarde moet hebben, ben je de eerste.quote:Op zondag 17 april 2011 22:21 schreef KaMo het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Maar heeft het meerwaarde om hier te gaan vertellen welke gitaren en keyboards je allemaal hebt?
idd, compressie eraf en je x/y mics meer op je fret richten ipv richting klankgatquote:Op zaterdag 30 april 2011 13:51 schreef guitarist het volgende:
Vooral in het laag nog iets rommelig. Misschien ook iets te veel compressie?
Ik denk het niet, tijdje terug met 2 mics opgenomen met m'n interface 1 wel met voeding en 1 zonder. Maar ik kan ook de voeding of alleen helemaal of of uit zetten. En ging allemaal probleemloosquote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:49 schreef KaMo het volgende:
Ik heb een vraagje.
Kan het kwaad om phantom power op bijvoorbeeld een SM58 te zetten? Mijn tafel is niet instelbaar per kanaal
Zolang je geen kapotte kabels gebruikt in principe niet. Let wel op bij ribbon-microfoons, dat phantom power daar wel schadelijk kan zijn, zeker in combinatie met een omgekeerde fase, of een fasekabel.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:49 schreef KaMo het volgende:
Ik heb een vraagje.
Kan het kwaad om phantom power op bijvoorbeeld een SM58 te zetten? Mijn tafel is niet instelbaar per kanaal
Ja, dat is dus bij mij ook het probleemquote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:53 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ik denk het niet, tijdje terug met 2 mics opgenomen met m'n interface 1 wel met voeding en 1 zonder. Maar ik kan ook de voeding of alleen helemaal of of uit zetten. En ging allemaal probleemloos
Nieuwe kabels, dus ik ga uit van niet. En mijn grootmembraan heeft juist phantom nodig (of is dat iets anders dan ribbon?)quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:53 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Zolang je geen kapotte kabels gebruikt in principe niet. Let wel op bij ribbon-microfoons, dat phantom power daar wel schadelijk kan zijn, zeker in combinatie met een omgekeerde fase, of een fasekabel.
Grootmembraan is totaal anders dan ribbonquote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:59 schreef KaMo het volgende:
[..]
Ja, dat is dus bij mij ook het probleem
[..]
Nieuwe kabels, dus ik ga uit van niet. En mijn grootmembraan heeft juist phantom nodig (of is dat iets anders dan ribbon?)
NS-10m's gaan erg goed met Quad versterkersquote:Op vrijdag 17 juni 2011 02:19 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik heb een paar Yamaha NS10M speakers aattse generatie uit 2002 dahct ik) maar die gebruik ik nooit omdat ik niet weet wat voor soort versterker ik er het beste aan kan hangen. Hebben jullie een idee? Mijn huis-tuin en keuken sony geintegreerde versterker haalde volgens mij niet het beste uit die boxen..
Ik heb hier brakke laptopspeakers op kantoor, maar ik vind de gitaren erg lekker klinken. Wel zitten er op een aantal plekken wat edit/timingfoutjes, die zou ik eerst even proberen te fixenquote:Op donderdag 16 juni 2011 21:48 schreef ssebass het volgende:
Zo ben weer lekker bezig geweest. Heb de nieuwe cubase artist 6 gekocht en native instruments komplete elements. Heb net wat geprobeerd wat op te nemen met dit als resultaat.
http://soundcloud.com/sebasstudio/every-teardrop-is-a-waterfall
Wat zit er in:
Synth: halion se VSTi
Piano: Mijn stage piano
Gitaar: 2x (hard pan) stereo akoestisch xy
Beat: NI VSTi
Zang: 3 kanalen via Rode nt1a
Dank je. Ja timingsfoutjes blijven een probleem. Hier weer een nieuw oefeningetje. Heb namelijk ook een Akai MPD26 gekocht. Dat is nog even wennen, maar dat is wel een vooruitgang.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 09:51 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Ik heb hier brakke laptopspeakers op kantoor, maar ik vind de gitaren erg lekker klinken. Wel zitten er op een aantal plekken wat edit/timingfoutjes, die zou ik eerst even proberen te fixen
Deze klinkt al veel beter iddquote:Op donderdag 23 juni 2011 23:05 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dank je. Ja timingsfoutjes blijven een probleem. Hier weer een nieuw oefeningetje. Heb namelijk ook een Akai MPD26 gekocht. Dat is nog even wennen, maar dat is wel een vooruitgang.
http://soundcloud.com/sebasstudio/if-i-die-young-try-out
Ik heb cubase artist en daar zit geen DeEsser in helaas. Missen wel een paar belangrijke dingen. Maar goed het kost ook maar de helft. Ik gebruik trouwens wel gewoon een pop filters. Misschien moet ik de mic iets draaien dat ik niet recht op het membraan zing. Quantize functie heb ik hier wel. Die kan ik ook voor de audio gebruiken. Misschien kan ik nog ergens een losse digitale de-esser en expander halen. Ik ga eens op zoek. Voorlopig ga ik niets meer kopen, maar daarna waarschijnlijk een pre-amp en goede monitor speakers.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:49 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Deze klinkt al veel beter iddGoede vibe ook. Goede zang, timing is veel beter, mooi nummer!
Ik luister em op mn werklaptop, maar even wat snelle comments:
- de vocals staan wat te hard, probeer deze goed te levellen met de gitaar en de drums
- gebruik je een pop-filter voor je NT-1a? ik hoor nog wat pops en clicks die denkik met zo'n filter goed te verhelpen zijn
- gebruik een de-esser: de ssss-en zijn nu heel scherp wat een afleiding van het mooie nummer is. Je kunt ook een fijne carve-eq-dip te gebruiken tussen 7-10khz, maar dit gaat misschien ten koste van de presence van de stem.
Verder, keep up te good work!![]()
O ja, als je bijvoorbeel dmet cuabse werkt, zou je veel timingsverschillen kunnen oplossen met de quantize functie, of door de samples in midi in te tekenen en dan via cubase terug te laten sturen naar je sampler en die dan weer tegelijk op te nemen. Dan hoef je zelf niet te timen en op de toetsen te rammen, maar doet cubase dat voor je
Er zijn een aantal prima ds' ers in vst format die gratis zijn. even googlen is key daar. je zou ook een gratis dynamic eq kunnen proberenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:14 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik heb cubase artist en daar zit geen DeEsser in helaas. Missen wel een paar belangrijke dingen. Maar goed het kost ook maar de helft. Ik gebruik trouwens wel gewoon een pop filters. Misschien moet ik de mic iets draaien dat ik niet recht op het membraan zing. Quantize functie heb ik hier wel. Die kan ik ook voor de audio gebruiken. Misschien kan ik nog ergens een losse digitale de-esser en expander halen. Ik ga eens op zoek. Voorlopig ga ik niets meer kopen, maar daarna waarschijnlijk een pre-amp en goede monitor speakers.
Er zijn meer dan genoeg gratis plugins die geweldig zijn. Er zijn ook genoeg gratis plugins die slecht zijn. Er zijn goede die goedkoop zijn. Er zijn slechte die heel erg duur zijn etc. etc. etc. Lees de reviews, probeer ze uit en kom erachter.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:33 schreef ssebass het volgende:
Maar is die kwaliteit van die gratis plugins niet beroerd? Zou een beetje zonde zijn anders. Kan altijd nog losse plugins kopen van wavelab geloof ik. Heeft native instruments of cubase niet losse plugins te koop? Ach op zich red ik mij hier wel mee. Er valt nog genoeg winst te behalen met het verbeteren van technieken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |