abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 november 2009 @ 15:49:05 #1
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_74637285
quote:
ad.nl
12-11-2009

ANTWERPEN - Enkele tientallen Belgen gaan zaterdag protest voeren tegen de intocht van de 'kruisloze' Sinterklaas. De Sint verschijnt in mijter zonder kruis erop omdat kinderen geen religieuze symbolen meer te zien mogen krijgen.

En groep Antwerpenaren is verontwaardigd over de ontheiliging van de Sint en gaat uit protest de straat op. ,,Een echte Sint is een Sint met mijter én kruis'', aldus Marc Belens, een van de protesterende ouders in de Belgische krant Het Nieuwsblad. ,,Als de Sint langskomt, zullen we hem toeroepen dat hij een valse sint is. We zullen waarschijnlijk worden opgepakt en enkele uren in de cel zitten, maar dat houdt ons niet tegen.''

Hoeveel actievoerders de straat op gaan is niet bekend. Zelf hoopt Belens op minstens 50 mensen. ,,We zijn een groep van ongeveer 250 ouders en grootouders en zijn met de actie begonnen toen een kind tegen ons zei dat een sint niet echt was omdat er geen kruis op zijn mijter stond.

Het valt volgens Het Nieuwsblad af te wachten hoe de Sint zelf zal reageren op deze protestacties. Mogelijk komt er een roe aan te pas om de actievoerders tot inkeer te brengen, zo becommentarieert de krant de actie.
Elke dag leveren de Lage Landen beetje bij beetje hun historisch cultuurgoed in

[ Bericht 1% gewijzigd door paddy op 12-11-2009 19:51:44 (gewoon omdat je OP een discussie verknalt) ]
  donderdag 12 november 2009 @ 15:52:31 #2
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_74637431
Sinterklaas zonder normale mijter ? Dat is toch zeker een hoax hé
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 12 november 2009 @ 15:53:30 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74637472
En een mijter is waarom precies geen Katholieke dracht en dus ook een religieus symbool? En de bisschopsstaf, die laat de Sint ook thuis? En Sint stelt verder natuurlijk ook per definitie een Katholieke Bisschop uit Klein-Azië voor.

Dat mensen zoiets niet herkennen als religieus symbool betekent natuurlijk niet dat zoiets het niets. Sinterklaas is simpelweg een religieuze traditie. Die traditie zonder kruis uitvoeren is gewoon stompzinnige symboolpolitiek.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_74637534
Het waren eerder de christenen die de heidense figuur van de witte oude Man die in de wintermaanden op bezoek kwam met zn zwarte knecht (Odin met twee raven en zn witte paard Sleipnir) tot en 'christelijke' heilige figuur omgevormd hebben.....

dat gaat nu eenmaal zo in de geschiedenis .... daarbij, of je een kruisje eraan hangt of niet is verder sowieso hooguit een kwestie van details en invulling en betekent niet zoveel (wat mij betreft zou ik rvoor kiezen sinterklaas gewoon een kruis op zn mijter te geven, tenminste zo ken ik hem, waarbij overigens natuurlijk het kruis an sich in die tijd helemaal geen gewoonlijk symbool was voor christenen, en de Heilige Niclaas van Myra zal die in zijn leven waarschijnlijk nooit als symbool voor het christendom benut hebben, eerder vissen of het PX-teken)
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:53 schreef Iblis het volgende:

Sinterklaas is simpelweg een religieuze traditie.
maar ook een traditie uit voor-christelijke tijden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_74637591
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:49 schreef voice-over het volgende:
Elke dag leveren de Lage Landen beetje bij beetje hun historisch cultuurgoed in-edit-
Heeft geen fuck met de Islam te maken, maar met alle irritante atheisten die elk religieus symbool zoveel mogelijk verwijderd willen hebben. Bedank die mensen maar ipv af te zeiken op moslims.

[ Bericht 8% gewijzigd door paddy op 12-11-2009 19:54:19 ]
pi_74637621
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:50 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

godverdomme, het zou een prima topic zijn geweest zonder dat kanker gezeik over allah en moslims de hele tijd, kinderachtige zooi.
Inderdaad. Overal wordt de islam bij gehaald. Het begint een beetje kinderachtig te worden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_74637628
Als hoofddoekjes verboden worden op Belgische scholen, is een kruisloze Sinterklaas nog maar een matig begin. Secularisatie? Prima, maar dan ook hand in eigen boezem. Weg met de vrije zondag, weg met nationale feestdagen die een religieuze achtergrond hebben.
  donderdag 12 november 2009 @ 15:58:13 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74637671
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:54 schreef RM-rf het volgende:
maar ook een traditie uit voor-christelijke tijden
Klopt, maar het is volkomen zinloos m.i. om dit hier te willen scheiden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 12 november 2009 @ 16:01:40 #9
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_74637806
Ik vind het een belachelijke ontwikkeling. Maar om als een groep volwassenen een sinterklaasoptocht te verstoren is ook niet echt hoogstaand...
pi_74637905
Wat ik altijd zo fascinerend vind aan dit soort doorgeslagen politiek correct gedrag, is dat het vaak uit eigen beweging wordt gedaan. Het is niet zo dat groepen moslims moord en brand schreeuwen omdat er een 'geestelijke' met baard en jurk wordt onthaald (dat is namelijk heel herkenbaar voor ze...) , het is vaak zo dat bepaalde mensen bedenken dat het maar beter is om dat kruis weg te halen, want het zou toch maar eens gebeuren dat een moslim daar aanstoot aan neemt.

Ik heb niks met religie en vind Sinterklaas vooral een volksfeest. Maar op de mijter van de Sint hoort een kruis. En dat kruis wijst op de oorsprong van de Sint (de bisschop van Myra). Net zoals bij Sinterklaas ook gewoon zwarte pieten horen, en geen politiek-correcte varianten. De Sint (en de viering ervan) is Nederlands/Vlaams cultuurgoed en moet tegen randdebielen worden beschermd, of het nu extremisten of doorgeslagen politiek-correctelingen zijn.
  donderdag 12 november 2009 @ 16:06:30 #11
257624 telavivnick
hier is het altiojd warm
pi_74637979
te gek voor woorden zoiets .

en voor die genen die anders denken

en voor diegenen die willen zeggen...daar kom je weer??... moet jij zeggen jij woon in israel en moet je kop houde daar kunnen ze helemaal geen sinterklaas .

zo hij bestaat kom in israel (met kruis op mijter)en heet ...

conny juist .
zo he he hebben we het gelukkig niet meer over israel en jode in dit topic

[ Bericht 2% gewijzigd door paddy op 12-11-2009 19:57:25 ]
vredesoverleg whahahahahahahahahahahha
  donderdag 12 november 2009 @ 16:07:02 #12
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_74637998
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:04 schreef isogram het volgende:
Wat ik altijd zo fascinerend vind aan dit soort doorgeslagen politiek correct gedrag, is dat het vaak uit eigen beweging wordt gedaan. Het is niet zo dat groepen moslims moord en brand schreeuwen omdat er een 'geestelijke' met baard en jurk wordt onthaald (dat is namelijk heel herkenbaar voor ze...) , het is vaak zo dat bepaalde mensen bedenken dat het maar beter is om dat kruis weg te halen, want het zou toch maar eens gebeuren dat een moslim daar aanstoot aan neemt.

Ik heb niks met religie en vind Sinterklaas vooral een volksfeest. Maar op de mijter van de Sint hoort een kruis. En dat kruis wijst op de oorsprong van de Sint (de bisschop van Myra). Net zoals bij Sinterklaas ook gewoon zwarte pieten horen, en geen politiek-correcte varianten. De Sint (en de viering ervan) is Nederlands/Vlaams cultuurgoed en moet tegen randdebielen worden beschermd, of het nu extremisten of doorgeslagen politiek-correctelingen zijn.
Helemaal goed verwoord, hoeft niks meer aan toegevoegd te worden.

Topic kan een slotje op.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  donderdag 12 november 2009 @ 16:08:56 #13
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74638064
Wat akelig politiek correct, al is het een beetje kinderachtig om daarvoor een kinderfeest te gaan verstoren.
pi_74638136
God ja, stel je eens voor zeg dat Sint Nicolaas christelijke symbolen zou dragen. Dat zou toch wel belachelijk zijn.

Was het niet ook al zo dat zwarte piet geen dikke lippen, oorringen en kroeshaar meer mocht hebben vanwege kolonialistische stereotypering?
pi_74638145
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:06 schreef telavivnick het volgende:
te gek voor woorden zoiets .
mischien moeten we een foto mohammet op die mijter zetten ..
wie heeft het hier over de islam? welke bron zegt jou dat het moslims waren die dat kruis eraf wilden? willen de moslims sinterklaas omtoveren tot een moslim-traditie?

't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_74638167
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:58 schreef Iblis het volgende:

[..]

Klopt, maar het is volkomen zinloos m.i. om dit hier te willen scheiden.
ik zie ook geen extra waarde om zulk een kruis als decoratief element dat gewoon bij sinterklaas hoort specifiek weg te halen, maar evenmin is het iets dat een belangrijke waarde zou zijn dat 'erbij hoort'...
en waarover je groot moet protesteren war het ontbreekt:

(overigens , in amsterdam is het bv vervangen door het stadlogo)

Overigens is het wel iets dat heel sterk gedaan wordt in de geschiedenis... de christenen hebben zelf een heidens feest eerst 'ge-kerstend' maar juist doordat nederland al langer sterk protestants was, kon het verworden tot een 'huis- en familieavond die in de eigen woning en niet in de kerk gevierd werd...

bij de oversteek naar amerika kon de nederlandse traditie verworden tot 'Santa Claus' maar ook in amerika enkel door de religieuze symboliek te verwijderen, wat ook daar eenbewuste keuze was van veel puriteinse protestanten
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_74638421
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:01 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik vind het een belachelijke ontwikkeling. Maar om als een groep volwassenen een sinterklaasoptocht te verstoren is ook niet echt hoogstaand...
Precies .. arme kinderen die dat mee moeten maken, schreeuwende ouderen die staan te verkondigen dat Sint niet echt is ..
pleased to meet you
  donderdag 12 november 2009 @ 16:21:51 #18
257624 telavivnick
hier is het altiojd warm
pi_74638517
maar ik heb een plaats vervanger nasrallah

zij maken er geen probleem van om een kruis te hebben
vredesoverleg whahahahahahahahahahahha
pi_74638602
Sommige mensen zijn echt geobsedeerd door de Islam, nog meer dan de moslims zelf.
pi_74638706
quote:
Als de Sint langskomt, zullen we hem toeroepen dat hij een valse sint is.
Ik ken de vooroordelen over Belgen, maar dat ze op die leeftijd nog in Sinterklaas geloven...
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 12 november 2009 @ 16:32:34 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_74638898
De mijter met alleen een streep komt trouwens nog best vaak voor. Ik vind het gemierenneuk. Beter nog: ik wist zelf niet eens dat Sinterklaas iets met het Christendom van doen had tot laaang nadat ik er niet meer in geloofde.

edit: ik vind het verbieden zelf gemierenneuk, niet de ophef over het verbod.

[ Bericht 16% gewijzigd door speknek op 12-11-2009 16:45:48 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_74639091
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik zie ook geen extra waarde om zulk een kruis als decoratief element dat gewoon bij sinterklaas hoort specifiek weg te halen, maar evenmin is het iets dat een belangrijke waarde zou zijn dat 'erbij hoort'...
en waarover je groot moet protesteren war het ontbreekt.
Dan ga je voorbij aan de maatschappelijke context waarin dit zich afspeelt. Net nu we midden in een periode zitten dat mensen zich bedreigd voelen door islamisering, op bussen moeten lezen dat God waarschijnlijk niet bestaat en hun cultuur zien verdwijnen in een EU-superstaat, bedenkt iemand dat het wel een goed idee is om het kostuum van Sinterklaas te 'ont-christenen'.

Niet zo verwonderlijk dat dat kwaad bloed zet. 40 jaar geleden had je er misschien mee weggekomen.
  donderdag 12 november 2009 @ 16:40:16 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74639138
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:32 schreef speknek het volgende:
De mijter met alleen een streep komt trouwens nog best vaak voor. Ik vind het gemierenneuk. Beter nog: ik wist zelf niet eens dat Sinterklaas iets met het Christendom van doen had tot laaang nadat ik er niet meer in geloofde.
Hier heb je gelijk in. Ik denk eigenlijk ook dat het meer de mijter zelf is die het symbool is van een (Christelijke) bisschop dan het kruis.

Bron: Wikimedia Commons. Maker: Osmar Arouck. Licentie: CC-BY-SA.
pi_74639497
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

.. bedenkt iemand dat het wel een goed idee is om het kostuum van Sinterklaas te 'ont-christenen'.
wie zegt dat dat een bewuste keuze nu opeens zou zijn ...?

enkel een christelijke boe-roepert beweert dat ... maar het gaat er vooral om dat de Sint in Antwerpen al jarenlang een kostuum heeft waar toevallig dat kruis op de mijter ontbreekt:

Sinterklaas in Antwerpen, in voorgaande jaren.
Overigens draagt hij wel een kruis omde hals, dus kan niemand beweren dat het een bewuste keuze was om het tonen van 'kruizen' niet te doen... men koos gewoon voor een mijter die ok bisschoppen veelal dragen en geen echte 'Sinterklaas-mijter' die in de nederlandse traditie zeer gebruikelijk mét kruis is (maar waarop katholieken veel minder invloed hadden, ook veel door protestanten gevierd werd)

Deze fundamentalisten protesteren vooral tegen exact dit kostuum, dat die sint daar al jarenlang draagt, en waar inderdaad een kruis op de mijter ontbreekt (maar de mijter een veel exactere kopie is van de mijters die ook katholieke bisschoppen dragen, de sjieke variant en waar ook een kruis veelal ontbreekt, maar wel een omgekeerde T-vorm veelvoorkomend is, ziet men hieronder, gedragen door en katholieke bisschop van een stadje in Italie)

[ Bericht 5% gewijzigd door RM-rf op 12-11-2009 16:58:44 ]
pi_74639952
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:51 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dat impliceerde het nieuwsbericht, door te zeggen:

De Sint verschijnt in mijter zonder kruis erop omdat kinderen geen religieuze symbolen meer te zien mogen krijgen.

Maar het wordt zo inderdaad een ander verhaal, ja.
  donderdag 12 november 2009 @ 17:07:57 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74640059
Het zijn allemaal maar mini-stapjes. Niet zoveel aan de hand, denk je iedere keer. Wat maakt dat éne kruis op die éne dag nu uit?

Maar iedere dag vind er ergens in Europa weer zo'n stapje plaats. En welhaast ongemerkt, zonder dat het direct pijn doet, wordt het restant van de Avondlandse cultuur stukje bij beetje opgeruimd. Tot Europa verworden is tot een amorfe, naamloze, massa van volgmensen. Zonder eigen onderscheidbare identiteit, achtergrond of taal. Daar moet dan het nieuwe, Europese, eenheidsvolk uit gesmeed worden.

Dat is het plan.
The End Times are wild
  donderdag 12 november 2009 @ 17:17:38 #27
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74640326
Het gaat blijkbaar om een richtlijn uit 2008 met betrekking tot de Sinterklaasviering op openbare basisscholen. De wethouder had de scholen gevraagd "terughoudend te zijn met religieuze symbolen".
http://www.trouw.nl/relig(...)twerpse_scholen.html
Ik geloof dat de officiële intocht van de Sint in Antwerpen hierbuiten staat, behalve dat deze nu wordt aangegrepen om tegen die richtlijn te protesteren.

Een beetje een storm in een glas water, eigenlijk.
  donderdag 12 november 2009 @ 17:17:49 #28
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_74640334
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:07 schreef LXIV het volgende:

Dat is het plan.
In dit tempo moet dat best te doen zijn, in een millennium of wat...
  donderdag 12 november 2009 @ 17:19:58 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74640413
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:17 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

In dit tempo moet dat best te doen zijn, in een millennium of wat...
Als je kijkt hoe snel het de afgelopen 30 jaar gegaan is, en de versnelling waarin het terecht is gekomen, moet dit proces binnen een jaar of 30 afgerond zijn.
The End Times are wild
  donderdag 12 november 2009 @ 18:11:17 #30
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_74641915
quote:
,Als de Sint langskomt, zullen we hem toeroepen dat hij een valse sint is.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 12 november 2009 @ 19:21:51 #31
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74643994
quote:

[..]

Elke dag leveren de Lage Landen beetje bij beetje hun historisch cultuurgoed in om Allah te behagen. De lage landen capituleren voor Mohammed de Verschrikkelijke en zijn volgers.
Je aanval op de moslims is volkomen misplaatst. Dit zijn slechts nare bijwerkingen in onze pogingen om religieuze invloeden die ons niet aanstaan uit te bannen. Daar kun je de moslims niet de schuld van geven, hoe graag je het ook zou willen. Eigen schuld, dikke bult.
batman!
pi_74644484
Mooie aanvulling RM-rf

Paus staf in den linkerhand
Sint staf in den rechterhand
  donderdag 12 november 2009 @ 19:43:56 #33
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_74644575
En nu even zoeken naar dat ene filmpje over die demonstrerende Belgen bij die school waar de leraar een neger was.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_74644714
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:04 schreef isogram het volgende:

Dat denk ik dus ook. Er wordt vóór de moslims gedacht, nogal neerbuigend vind ik dat.
pi_74645489
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

en waarover je groot moet protesteren war het ontbreekt:

(overigens , in amsterdam is het bv vervangen door het stadlogo) [ afbeelding ]
Tweede en derde alinea ga ik even niet op in. Is al vaak aan de orde geweest en doet er voor mij nu even niet toe, want voor we het weten hebben we het alleen daar weer over
quote:
was in de 4e eeuw bisschop te Myra, de toenmalige hoofdplaats van Lycië in Klein-Azië. Hij werd later heilig verklaard en is de hoofdpersoon in tal van legenden, bijvoorbeeld de Legenda Aurea van de 13e-eeuwse geleerde dominicaan Jacobus de Voragine. Belangrijke elementen van het Sinterklaasfeest gaan op hem terug.
Het was dus een bisschop en tevens een goede man. Nergens kan ik trouwens iets over slaven vinden, maar neem meteen aan dat men in die tijd slaven had. hij stierf in 342 of 352

Een bisschop droeg in die tijd toch ook gewoon een kruis? (ja, ik weet het, niet op de mijter) Waarom zou dat niet meer mogen? Hij was gewoon een gelovige.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_74645587
quote:
Op donderdag 12 november 2009 19:48 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat denk ik dus ook. Er wordt vóór de moslims gedacht, nogal neerbuigend vind ik dat.
Ow, volgens mij gaat dat met de helft van de berichten die nogal extreme besluiten bevatten zo
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  donderdag 12 november 2009 @ 21:00:17 #37
268409 voice-over
pi_74647096
quote:
Op donderdag 12 november 2009 19:21 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Je aanval op de moslims is volkomen misplaatst. Dit zijn slechts nare bijwerkingen in onze pogingen om religieuze invloeden die ons niet aanstaan uit te bannen. Daar kun je de moslims niet de schuld van geven, hoe graag je het ook zou willen. Eigen schuld, dikke bult.
Maar die Moren blijven wel zwart. Da's dan blijkbaar weer wel politiek correct.
  donderdag 12 november 2009 @ 21:00:55 #38
268409 voice-over
pi_74647117
quote:

[..]

Elke dag leveren de Lage Landen beetje bij beetje hun historisch cultuurgoed in.

[ Bericht 1% gewijzigd door paddy op 12-11-2009 19:51 (gewoon omdat je OP een discussie verknalt) ]

Sorry.
  donderdag 12 november 2009 @ 21:04:27 #39
268409 voice-over
pi_74647237
Kruisloze Sinterklaas ...... mmmmh .....

Issie in ieder geval celibatair en kunnen ouders hun kinderen weer met een gerust hart op schoot bij hem zetten. Zo bekeken toch niet zo'n slecht idee van die Belgen.
  donderdag 12 november 2009 @ 21:24:26 #40
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_74648026
quote:
Het zijn allemaal maar mini-stapjes. Niet zoveel aan de hand, denk je iedere keer. Wat maakt dat éne kruis op die éne dag nu uit?

Maar iedere dag vind er ergens in Europa weer zo'n stapje plaats. En welhaast ongemerkt, zonder dat het direct pijn doet, wordt het restant van de Avondlandse cultuur stukje bij beetje opgeruimd. Tot Europa verworden is tot een amorfe, naamloze, massa van volgmensen. Zonder eigen onderscheidbare identiteit, achtergrond of taal. Daar moet dan het nieuwe, Europese, eenheidsvolk uit gesmeed worden.

Dat is het plan.
Zo lijkt het soms wel ja... geen fijne gedachte.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  donderdag 12 november 2009 @ 21:26:05 #41
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_74648091
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:17 schreef Iblardi het volgende:
Het gaat blijkbaar om een richtlijn uit 2008 met betrekking tot de Sinterklaasviering op openbare basisscholen. De wethouder had de scholen gevraagd "terughoudend te zijn met religieuze symbolen".
Ik geloof dat de officiële intocht van de Sint in Antwerpen hierbuiten staat, behalve dat deze nu wordt aangegrepen om tegen die richtlijn te protesteren.

Terughoudend met religieuze symbolen omdat ze bang zijn voor boze moslims waarschijnlijk.
---
pi_74648577
quote:

Dat is het plan.
Daar gaat het wel op lijken ja.
Een eenheidsworst worden we in Europa.
  donderdag 12 november 2009 @ 22:23:05 #43
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74650688
quote:
Op donderdag 12 november 2009 21:26 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Terughoudend met religieuze symbolen omdat ze bang zijn voor boze moslims waarschijnlijk.
Nee, een neveneffect van het feit dat religieuze symbolen zijn verboden naar aanleiding van een irrationele angst voor de normale moslim.

Als je namelijk iets verbied, dan gaat het vanzelf weg
batman!
pi_74650719
symboolpolitiek
pi_74651621
quote:
Op donderdag 12 november 2009 22:23 schreef IHVK het volgende:
symboolpolitiek
Inderdaad.
pi_74651959
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:51 schreef RM-rf het volgende:

[..]

enkel een christelijke boe-roepert beweert dat ... maar het gaat er vooral om dat de Sint in Antwerpen al jarenlang een kostuum heeft waar toevallig dat kruis op de mijter ontbreekt:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sinterklaas in Antwerpen, in voorgaande jaren.
Die mijter gebruikte Sinterklaas al in 1992 op de Belgische TV.

Dus vanwaar de ophef nu ineens?
pi_74652605
quote:
Op donderdag 12 november 2009 20:12 schreef paddy het volgende:

Het was dus een bisschop en tevens een goede man. Nergens kan ik trouwens iets over slaven vinden, maar neem meteen aan dat men in die tijd slaven had. hij stierf in 342 of 352

Een bisschop droeg in die tijd toch ook gewoon een kruis? (ja, ik weet het, niet op de mijter) Waarom zou dat niet meer mogen? Hij was gewoon een gelovige.
het gebruik van het Kruis als symbool is niet altijd de gewoonte geweest onder christenen...
het Chi Ro teken of juist het Ichtus teken was en teken waaraan christenen elkaar herkenende en dat ze als teken van hun geloof gebruikten...

kruisverering begon en een aantal rituelen rondom het kruis begonnen pas na 200 na christus en bv Constantijn rond 325 had enkele visioenen van een kruisbeeld (speciaal rond de milvijnse brug) en zn moeder helena zou het kruis in Jeruzalem opgegraven hebben, maar ook toen was een krusibeeld geen gewoonlijk symbool....

Het alleroudste kruisbeld dat als christelijk symbool gebruikt werd komt uit 430 na christus..
je unt dus niet alleen stellen dat de Goedheiligman nooit een mijter gedragen heeft, maar eveneens sterke vraagtekens o hij ooit een kruisbeeld als symbool gedragen heeft...

Natuurijk is het wel een onderdel van de Snterklaas-traditie om een kruis op de mijter te tonen, maar die komt vooral voor in nederland... veel echte bisschops mijters (de mitra simplex sowieso, die heeft geen enkele decoratie en is gewoon wit) hebben eerder geen kruis erop en de mest voorkomende decpratie is juist een verticale band, eventueel in een omgekeerde T-vorm
pi_74653254
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:17 schreef Iblardi het volgende:

dat lijkt me inderdaad de oorspronkelijke oorzaak van die ophef, maar inderdaad gaat die regeling enkel over de manier van vieren op openbare scholen.
Verder is al eerder door mensen uit het onderwijs daar aangegeven dat er verder geen verbod bestaat op of er op de mijer wel of niet een kruis staat... enkel zou die richtlijn wel betreffen dat het niet de taak van het Openbaar onderwijs is verdere religieuze verklaringen betreffende religieuze symbolen te gaan verspreiden:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)n-in-Antwerpen.dhtml

vremd genoeg is het met die berichten die de angel uit zulke beringen halen net zoals over het algemeen met 'goed nieuws'.. de miepertjes lezen liever wat in hun straatje komt en met allemaal 'wat errug he' en 'de dhimmi's knielen voor de moor'-commerntaar, maar negeren feiten die het allemaal wat minder kort-door-de-bocht maken...

Waarschijnlijk hangt zulke regelgeving eerder ook samen met pogingen iedere ope discussie over godsdienst van openbare scholen te verwijderen juist uit angst ook meer aandacht te moeten gaan geven aand e religie van veel moslim-studenten...
Wat me overigens veel beter lijkt, om juist open te staan voor de viering van zulke religieuze feesten, maar er de studenten ook gewoon zo obectief mogelijk informatie over te geven en een kans het mee te maken.
pi_74653721
quote:

Dat is het plan.
Jij bedoelt: zoals de edele Germanen door de perfide missionarissen uit Rome stap voor stap tot een amorfe, naamloze massa van volgmensen gemaakt zijn. Die allemaal samen op een kade samendrommen om zonder onderscheidbare identiteit, achtergrond of taal wanhopig Piet! Piet! te roepen om toch maar vooral een vies snoepje te bemachtigen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_74653794
quote:
Op donderdag 12 november 2009 22:23 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Nee, een neveneffect van het feit dat religieuze symbolen zijn verboden naar aanleiding van een irrationele angst voor de normale moslim.

Als je namelijk iets verbied, dan gaat het vanzelf weg
En dàt is wel een kwalijke ontwikkeling: de irrationele angst voor moslims leidit tot onnutte maatregelen die terugslaan in het eigen gezicht.

Stel dat het bericht echt zou zijn, dan zouden Verdonk en Wilders, die ijveren voor een hoofddoekverbod, nu beginnen te janken over teloorgang van onze eigen cultuur.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_74655153
Het absurde is, een riant gedeelte van de bevolking, hier een beetje meer dan in België, heeft niets met het christendom .. de paus is denk ik in zijn handen aan het wrijven, ongelovig volk dat christelijke symboliek wil omdat 'het zo hoort'
pleased to meet you
pi_74655356
Ik weet niet wat triester is, een sinterklaas zonder kruis op zijn mijter of dat clubje actievoerders.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_74659251
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 01:33 schreef moussie het volgende:

.. de paus is denk ik in zijn handen aan het wrijven, ongelovig volk dat christelijke symboliek wil omdat 'het zo hoort'
ik denk het eerder niet... sint Nicolaus is voor echte katholieken niet meer een religieus feest, kent geen kerkelijke viering, mis of zegening en is dus enkel nog 'decoratie', met een hoop commercie.

In 2007 werd in het Gelderlse Malden bv een kerkelijke Nicolaas-viering in de 'Heilige Antonius Abt'-kerk afgezegd door de priesters omdat het bisdom gebruik van de kerk voor 'niet-religieuze' doeleinden wilde inperken, en het lokale nicolaas-feest daar vooral een commerciele gebeurtenis vond (werd ook betaald door de middenstand daar)
http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=11878
quote:
Sinterklaas niet welkom in kerk Malden

MA 15 okt 2007 | 14.02
Sinterklaas is dit jaar niet welkom in de kerk in het Gelderse Malden. De pastoor van het Heilige Antonius Abt wil niet meewerken aan het sinterklaasfeest. De kerk zou niet veilig zijn voor de kinderen en bovendien zou het bisdom niet achter het feest staan.

''We houden het sinterklaasfeest al 35 jaar in deze kerk en nu horen we ineens dat we niet meer welkom zijn'', zegt een teleurgestelde Theo Theunissen van het Sint-Nicolaascomité Malden. Het feest trek jaarlijks achthonderd kinderen en hun ouders. ''We zijn nu aangewezen op het plein voor de kerk, waar weer en wind vrij spel hebben.''

De oude kerkbankjes hebben te veel te lijden tijdens de viering en dat kan tot ongelukken leiden, is de lezing van de kerk. De pastoor wil zijn besluit niet verder toelichten. ''Hij heeft ons zijn besluit per brief laten weten en wil er niet op terugkomen,'' aldus Theunissen.

Het bisdom in Den Bosch verwijst maandagmiddag naar een notitie uit 2006 over het gebruik van kerkgebouwen. ''De kerk is primair bedoeld voor lithurgische vieringen, gebed en bezichtiging'', zegt een woordvoerder. ''Van andersoortige evenementen in kerken zijn wij geen voorstander.'' Het bisdom constateerde vorig jaar juist een toenemend gebruik van kerken voor andere doeleinden.

De inhoud van de notitie is vorig jaar per brief naar de Nederlandse kerken gestuurd. Dat Sinterklaas een katholiek feest is, doet niks af aan het standpunt van het Bisdom, stelt de woordvoerder.

Bron: ANP
pi_74660332

Dit is trouwens echt te schattig.
pi_74662497
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 10:41 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik denk het eerder niet... sint Nicolaus is voor echte katholieken niet meer een religieus feest, kent geen kerkelijke viering, mis of zegening en is dus enkel nog 'decoratie', met een hoop commercie.

In 2007 werd in het Gelderlse Malden bv een kerkelijke Nicolaas-viering in de 'Heilige Antonius Abt'-kerk afgezegd door de priesters omdat het bisdom gebruik van de kerk voor 'niet-religieuze' doeleinden wilde inperken, en het lokale nicolaas-feest daar vooral een commerciele gebeurtenis vond (werd ook betaald door de middenstand daar)
http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=11878
[..]
Ik ging mij eigenlijk alleen om het gebruik van christelijke symboliek, ongelovigen die een kruis op die mijter willen zien, een herintroductie van religieuze symbolen
pleased to meet you
  vrijdag 13 november 2009 @ 13:11:11 #56
3542 Gia
User under construction
pi_74663992
Ik vraag me af of er bij een processie in Antwerpen ook geen kruis meer meegedragen mag worden en of de bisschop dan ook geen mijter met kruis mag dragen.

Als kinderen niet met geloof geconfronteerd mogen worden, moeten dan niet eigenlijk alle kerken, moskeeën, synagogen enz... tegen de grond? Elk Maria-kapelletje afgebroken?

Wat een zotheid, Sinterklaas zonder kruis!
pi_74664213
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 13:11 schreef Gia het volgende:
Ik vraag me af of er bij een processie in Antwerpen ook geen kruis meer meegedragen mag worden en of de bisschop dan ook geen mijter met kruis mag dragen.

Als kinderen niet met geloof geconfronteerd mogen worden, moeten dan niet eigenlijk alle kerken, moskeeën, synagogen enz... tegen de grond? Elk Maria-kapelletje afgebroken?

Wat een zotheid, Sinterklaas zonder kruis!
lees je niet ofzo ...?

de sinterklaas in antwerpen draagt al jarenlang geen kruis op zn mijter omdat hij een mijter draagt zoals de meeste katholieke bisschoppen hebben.. maar wel als decoratie een kruisbeeld dat hij op zn borst draagt.

die 'protestgroep' zijn gewoon een stelletjezielige gristelijke calimero's.. .

Wél is er bv. vorig jaar een richtlijn voor het Openbaar Onderwijs in Antwerpen uitgegeven die stelt dat 'religieuze' uitleg van Sinterklaas op Openbare Scholen niet gegeven behoort te worden, kruizen op mijters mogen wel, maar hooguit als decoratie en zo min mogelijk moet worden ingegaan op de religieuze achtergrond, leraren behoren niet te sterk te referen aan de religieuze achtergrond ... dat vooral om te voorkomen dat ook andere religie's gaan claimen hun religieuze feesten ook op openbare scholen te mogen vieren.

Die richtlijn uitgelegd in je eigen woorden:
quote:
Op maandag 24 november 2008 08:12 schreef Gia het volgende:

Godsdienstonderwijs hoort m.i. helemaal NIET op school thuis. Op geen enkele school. Geloven doe je maar thuis. Les mag je ook thuis of in een gebedshuis krijgen.
pi_74665458
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 13:17 schreef RM-rf het volgende:

[..]

lees je niet ofzo ...?

de sinterklaas in antwerpen draagt al jarenlang geen kruis op zn mijter omdat hij een mijter draagt zoals de meeste katholieke bisschoppen hebben.. maar wel als decoratie een kruisbeeld dat hij op zn borst draagt.

die 'protestgroep' zijn gewoon een stelletjezielige gristelijke calimero's.. .

Wél is er bv. vorig jaar een richtlijn voor het Openbaar Onderwijs in Antwerpen uitgegeven die stelt dat 'religieuze' uitleg van Sinterklaas op Openbare Scholen niet gegeven behoort te worden, kruizen op mijters mogen wel, maar hooguit als decoratie en zo min mogelijk moet worden ingegaan op de religieuze achtergrond, leraren behoren niet te sterk te referen aan de religieuze achtergrond ... dat vooral om te voorkomen dat ook andere religie's gaan claimen hun religieuze feesten ook op openbare scholen te mogen vieren.

Die richtlijn uitgelegd in je eigen woorden:
[..]
Belachelijk. Geschiedenis verzwijgen is ook een vorm van geschiedvervalsing.
pi_74665670
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 13:54 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Waar heb je het over?

Wil je die kinderen kennelijk in plaats van gezellig sinterklaasfeest te vieren een lesje godsdienst of cultuurgeschiedenis gaan geven?
  vrijdag 13 november 2009 @ 14:04:24 #60
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74665742
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 13:54 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het in Vlaanderen zit, maar in Nederland is het Sinterklaasfeest al eeuwen geleden losgekoppeld van zijn religieuze achtergrond, net als Sint Maarten (hoewel die wat minder algemeen wordt gevierd). Waarom dacht je anders dat het feest van een katholieke heilige boven de rivieren heeft kunnen overleven?
pi_74666207
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 14:02 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Waar heb je het over?

Wil je die kinderen kennelijk in plaats van gezellig sinterklaasfeest te vieren een lesje godsdienst of cultuurgeschiedenis gaan geven?
Nee ik wil ze een gezellig sinterklaasfeest geven én tijdens geschiedenis een lesje cultuurgeschiedenis.
pi_74666690
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 14:02 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Waar heb je het over?

Wat een tendentieuze stelling. Alsof uitleg over de oorsprong van het Sinterklaasfeest een gezellige viering uitsluit. Op mijn (openbare) basisschool vierden we altijd heel gezellig Sinterklaas, terwijl we wel leerden over de oorsprong van het feest.

Ik acht het zeer onwenselijk als een richtlijn scholen gebiedt de religieuze oorsprong van een traditie te verzwijgen. Er zíjn nu eenmaal tradities die uit het christendom voortkomen, en dat ze thans ook door atheïsten en moslims in ere worden gehouden is nog geen reden om kinderen de ontstaansgeschiedenis te onthouden.
Ik vind het niet meer dan normaal dat Nederlanders, van welke geloofsovertuiging ze ook zijn, weten dat Pasen niet het feest van de hazen is en Kerst niet is uitgevonden door Coca-Cola, maar dat ze een religieuze oorsprong hebben.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 13 november 2009 @ 14:37:15 #63
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74666789
Misschien zou het ook goed zijn om een onderscheid te maken tussen religieuze oorsprong en religieuze lading. Die laatste is bij Kerstmis en Pasen wel aanwezig, bij Sinterklaas in zijn huidige vorm duidelijk niet.
pi_74685230
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 14:37 schreef Iblardi het volgende:
Misschien zou het ook goed zijn om een onderscheid te maken tussen religieuze oorsprong en religieuze lading. Die laatste is bij Kerstmis en Pasen wel aanwezig, bij Sinterklaas in zijn huidige vorm duidelijk niet.
Dan kun je ook onderscheid maken tussen Pasen en de paashaas en de kerstman en Kerstmis.
En dan kun je ook andere feesten gaan vieren, zoals allerlei nieuwjaren en andere belangrijke feesten, religieus of niet.
  zaterdag 14 november 2009 @ 01:38:11 #65
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74686718
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 00:13 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dan kun je ook onderscheid maken tussen Pasen en de paashaas en de kerstman en Kerstmis.
En dan kun je ook andere feesten gaan vieren, zoals allerlei nieuwjaren en andere belangrijke feesten, religieus of niet.
Dat onderscheid wordt in de praktijk toch ook al gemaakt? Ik neem tenminste aan dat er op openbare scholen geen passiespelen worden opgevoerd rond Pasen en geen kaarsen worden aangestoken met Advent. Die feesten hebben een sterk ingeburgerde seculiere variant. Dat geldt in nog veel sterkere mate voor het Sinterklaasfeest.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iblardi op 14-11-2009 01:45:47 ]
pi_74687732
Dat een openbare school geen beelden van Maria of tekenen van geloven (welke dan ook) wil hebben? Zal mij allemaal een zorg zijn. Snap ik op zich wel.

Heb er lang over nagedacht, maar in dit geval denk ik er anders over, en vind het kruis gewoon moeten mogen. Kerst niet vieren? Nog even en de kinderen mogen met kerst geen vrij meer omdat kerst OF weer gevierd moet worden zoals hij was, of alle betrokkenheid van het christelijk geloof geweerd moet worden. Is dit trouwens alleen op het christelijk geloof van toepassing?

Wanneer je geen sinterklaas wil vieren omdat het een christelijk (of eigenlijk katholiek) feest is? Vier je toch niet mee? Zal dat kruis dus ook wel een functie hebben.
quote:
Het sinterklaasfeest wordt al zeer lang gevierd. Nicolaas werd na zijn dood heilig verklaard door de kerk. Een heilige is iemand die zoveel heeft gedaan voor andere mensen dat de Kerk hem een eretitel heilige heeft gegeven. Sinterklaas is dus van oorsprong een katholiek feest.
Tweehonderd jaar na de dood van Nicolaas ontstonden er verhalen over hem. Die verhalen maakten van Nicolaas iemand die alles wist, kon en zag. Mensen zeiden dat Nicolaas al van bij zijn geboorte een wonderkind was. Vb: toen zijn moeder hem voor het eerst in bad deed, ging hij uit zichzelf rechtop in het teiltje staan.
Later ontstonden er verhalen waarin Sint-Nicolaas schippers redden die op zee in nood verkeerden. Ook zou hij onschuldige uit de gevangenis hebben gehaald.

Hoe werd het gebruik ingepast in onze traditie?
Door de eeuwen heen veranderde het sinterklaasfeest steeds. In de veertiende eeuw was het vooral een feest voor arme mensen en scholieren. Op 6 december kregen de armen wat brood. De scholieren hadden vrij en kregen geld om feest te vieren.
De intocht van sinterklaas is op zaterdag. Niemand krijgt er vrij voor. De gelovige komt niet aan je vrije dagen. Kinderen vinden het leuk en horen later (wanneer het hoort dat Sint toch misschien niet echt bestaat) Dat het een soort van gedenkfeest is omdat de man heel veel goede werken deed.

Ik snap dus niet waarom een oorspronkelijk Katholiek feest veranderd moet worden omdat niet-gelovigen (of anders gelovigen) zich storen aan de verwijzing naar het katholieke tijdens een katholiek feest.

In de eerste post van Ibliss kan ik mij dus ook heel goed vinden. Wel lang over nagedacht, want denk anders over openbare scholen.

[ Bericht 2% gewijzigd door paddy op 14-11-2009 04:45:52 ]
pi_74688261
En krijgt de Goedheilig Man een bekeuring als hij zijn verkeerde mijter opzet? En wordt er een speciale opsporingseenheid in het leven geroepen die bij alle hulpsinterklazen hun kruizen gaat controleren?
Dit is zo dolkomisch politiek correct als het niet zo triest zou zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door damian5700 op 14-11-2009 09:00:06 ]
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:26:40 #68
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_74702533
Sinterklaas, wéér een traditie die geclaimd lijkt te worden door het Christendom. Wat een lege religie.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_74707188
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:26 schreef Bowlingbal het volgende:
Sinterklaas, wéér een traditie die geclaimd lijkt te worden door het Christendom. Wat een lege religie.
Wat is er nu mis met de traditie? En wat geclaimd? Het was nu eenmaal een bisschop. Een Turkse bisschop.

Dat jij het een lege religie vindt? Mag je vinden, maar wat heeft dat met de geschiedenis van dit feest te maken? Is het dan eigenlijk niet zo dat juist de niet-gelovigen dit feest willen claimen?
pi_74712975
quote:
Dude.... Sinterklaas komt voort uit het Christendom, aangezien het om de Bisschop van Myra gaat. En verder claimt het Christendom niks; er is verzet tegen de doorgeslagen politieke correctheid dat er geen kruis op de mijter van de Sint mag staan, om geen tere moslimzieltjes te kwetsen.
  woensdag 18 november 2009 @ 10:33:15 #71
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_74808198
Dat heb je ervan als je op stupide antireliwetgeving wil vertrouwen. Het goede moet onder het kwade lijden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 18 november 2009 @ 10:37:43 #72
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_74808312
quote:
De Sint draagt een bisschopsmijter en daar hoort een kruis op te staan. Dat er ook Germaanse ('heidense') elementen in de traditie zitten heeft daar verder niets mee te maken.
---
  woensdag 18 november 2009 @ 10:39:51 #73
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74808370
quote:
Het CDA doet nu ook mee aan de hype, maar desondanks blijft, zoals Paddy zegt, de Sint natuurlijk – zijn naam zegt het al – een heilige. Zijn attributen zijn ook die van een bisschop: Mijter, bisschopsstaf, bisschopsring, tabbaard: aan alles is te zien dat hij een bisschop is.

Goed, misschien dat velen niet al die symbolen herkennen, maar ze zijn er wel. En daarom is het enigszins stupide (in mijn ogen) om alleen over het kruis te vallen.
  woensdag 18 november 2009 @ 10:46:47 #74
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_74808563
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:39 schreef Iblis het volgende:

Goed, misschien dat velen niet al die symbolen herkennen, maar ze zijn er wel. En daarom is het enigszins stupide (in mijn ogen) om alleen over het kruis te vallen.
Je hebt gelijk

SINTERKLAAS GEHEEL VERBIEDEN!

[ Bericht 8% gewijzigd door Papierversnipperaar op 18-11-2009 10:57:53 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 18 november 2009 @ 10:50:49 #75
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_74808691
Het gaat niet om de Sint, want dat IS natuurlijk gewoon een christenhond. Het is die paranoia rondom religieuze symboliek. Wil je beeldenstormer zijn, ben je beeldenstormer. Of niet, maar stop dan helemaal met dat geoudekankertyfushoer over kruizen, keppels en andere kopvodden.
pi_74809097
quote:
Op zondag 15 november 2009 04:54 schreef isogram het volgende:

[..]

Dude.... Sinterklaas komt voort uit het Christendom, aangezien het om de Bisschop van Myra gaat. En verder claimt het Christendom niks; er is verzet tegen de doorgeslagen politieke correctheid dat er geen kruis op de mijter van de Sint mag staan, om geen tere moslimzieltjes te kwetsen.
Hebben de "tere moslimzieltjes" daarom gevraagd dan? Of moet ik dit zien als een steek onder de gordel richting moslims, gewoon omdat het kan.
pi_74809306
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:02 schreef Todesschwalben het volgende:

[..]

Hebben de "tere moslimzieltjes" daarom gevraagd dan? Of moet ik dit zien als een steek onder de gordel richting moslims, gewoon omdat het kan.
Dat wordt ook vaak genoeg gezegd. Het zijn niet de moslims die hier om vragen.
pi_74809730
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:50 schreef Ringo het volgende:
Het gaat niet om de Sint, want dat IS natuurlijk gewoon een christenhond. Het is die paranoia rondom religieuze symboliek. Wil je beeldenstormer zijn, ben je beeldenstormer. Of niet, maar stop dan helemaal met dat geoudekankertyfushoer over kruizen, keppels en andere kopvodden.
In grote lijnen mee eens.
  woensdag 18 november 2009 @ 11:28:40 #79
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_74810056
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:09 schreef paddy het volgende:

[..]

Dat wordt ook vaak genoeg gezegd. Het zijn niet de moslims die hier om vragen.
Maar natuurlijk niet. Nog nooit een moslim gehoord die principebezwaren tegen christenfeesten had. De meeste moslims die ik ken, zijn juist dol op de decembermaand. Alles verlicht, iedereen vrolijk, overal een gezellige sfeer. Christelijk of niet, het zal ze worst wezen. Mij ook.

Het is een vuile truc, dit, om de gevolgen van ondoordachte wetgeving in de schoenen van moslims te schuiven. O ironie, die laatste zin.
  woensdag 18 november 2009 @ 11:36:15 #80
3542 Gia
User under construction
pi_74810316
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:50 schreef Ringo het volgende:
Zoals al eerder gezegd: De Sint is een Heilige. Hij draagt nu eenmaal de symbolen die erbij horen. Als men dat op openbare scholen niet wil, omdat men niet wil dat kinderen allerlei reli-symbolen dragen, dan moeten ze de Sint maar als zodanig gaan weren. Dan geen sinterklaas voor de kindjes op de openbare scholen.

Maar het slaat werkelijk door dat, indien een school hoofddoekjes, opzichtige kruisjes en keppeltjes bij leerlingen en leraren verbieden, dat dan een bezoekende bisschop zijn mijter niet mag dragen!

Een bezoekende imam mag ook een djellaba dragen, een bezoekende rabbi ook gerust een keppeltje, maar de kinderen en leerkrachten niet.

Is het nu zo moeilijk om hier onderscheid in te maken?
pi_74811327
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Zoals al eerder gezegd: De Sint is een Heilige. Hij draagt nu eenmaal de symbolen die erbij horen. Als men dat op openbare scholen niet wil, omdat men niet wil dat kinderen allerlei reli-symbolen dragen, dan moeten ze de Sint maar als zodanig gaan weren. Dan geen sinterklaas voor de kindjes op de openbare scholen.

Maar het slaat werkelijk door dat, indien een school hoofddoekjes, opzichtige kruisjes en keppeltjes bij leerlingen en leraren verbieden, dat dan een bezoekende bisschop zijn mijter niet mag dragen!

Een bezoekende imam mag ook een djellaba dragen, een bezoekende rabbi ook gerust een keppeltje, maar de kinderen en leerkrachten niet.

Is het nu zo moeilijk om hier onderscheid in te maken?
Spoiler alert: de Sint is dood.
pi_74811490
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:03 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Je uitleggen dat het een feest is ter nagedachtenis zal wel niet gaan werken hè?

Ow, ik ben trouwens geen katholiek en nooit geweest ook. De rest van mijn mening hierover staat hier.
pi_74811529
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:08 schreef paddy het volgende:

[..]

Je uitleggen dat het een feest is ter nagedachtenis zal wel niet gaan werken hè?
Niet als je achterlijke vergelijkingen met bisschoppen, imams of rabbijnen gaat maken.
  woensdag 18 november 2009 @ 12:14:29 #84
3542 Gia
User under construction
pi_74811678
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:03 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Allah en Mohammed ook. Hoewel de eerste zelfs nooit geleefd heeft. En toch aanbidt jij die!

Wij eren en gedenken nu eenmaal onze heiligen. Dat hoort bij onze religie. Een beetje respect, graag!
pi_74811782
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:14 schreef Gia het volgende:
Wij eren en gedenken nu eenmaal onze heiligen. Dat hoort bij onze religie. Een beetje respect, graag!
Eer het dan lekker thuis. Daar ben jij toch voor? Niet hypocriet lopen lullen, waarbij je aan de ene kant fel tegen religieuze uitingen, zoals bijvoorbeeld hoofddoeken, bent (incl. voor leerlingen), maar aan de andere kant gedoog je andere religieuze uitingen "omdat het hoort".

Wees consequent. Vind je dat hoofddoeken niet mogen op scholen omdat je tegen religieuze uitingen bent? Dan komt dat als een boomerang terug en flikkert sint maar op, dat vier je dan lekker thuis met je kruis.
  woensdag 18 november 2009 @ 12:20:07 #86
3542 Gia
User under construction
pi_74811874
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:10 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Niet als je achterlijke vergelijkingen met bisschoppen, imams of rabbijnen gaat maken.
Er zijn ook gewoon levende bisschoppen! En die dragen die symbolen.
Imams en rabbijnen zijn ook herkenbaar aan hun kleding en hoofdbedekking.

Dus waarom zou je dat niet mogen vergelijken?

Punt is dat bepaalde religieuze symbolen verboden zijn voor kinderen en leerkrachten. Dan hoeft dat nog niet doorgetrokken te worden tot een bezoekend religieuze voorganger. Dat Sinterklaas al jaren dood is en dat het maar een feest is ter nagedachtenis, doet daar niets aan af. Het blijft een bisschop, met de bijbehorende symbolen.

Wil je dat feest niet meer vieren op school? Prima, maar dan inderdaad ook geen kerst, ook geen pesach, ook geen suikerfeest, maar gewoon school en het nergens anders over hebben.
  woensdag 18 november 2009 @ 12:22:58 #87
3542 Gia
User under construction
pi_74811959
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:17 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Eer het dan lekker thuis. Daar ben jij toch voor? Niet hypocriet lopen lullen, waarbij je aan de ene kant fel tegen religieuze uitingen, zoals bijvoorbeeld hoofddoeken, bent (incl. voor leerlingen), maar aan de andere kant gedoog je andere religieuze uitingen "omdat het hoort".

Wees consequent. Vind je dat hoofddoeken niet mogen op scholen omdat je tegen religieuze uitingen bent? Dan komt dat als een boomerang terug en flikkert sint maar op, dat vier je dan lekker thuis met je kruis.
Zoals ik zeg: Prima als openbare scholen dat willen. Heb ik totaal geen probleem mee. Maar dan mag een kind ook geen spreekbeurt houden over de islam en daarvoor een imam uitnodigen in traditionele kleding.
Dan mag er ook geen vrij gegeven worden voor suikerfeest of er op school aandacht aan schenken.

Enz.....

Ik vind dat men gerust een onderscheid mag maken tussen leerlingen en leerkrachten enerzijds en bezoekers anderzijds. De sint komt daar hooguit een middagje!
pi_74811966
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Er zijn ook gewoon levende bisschoppen! En die dragen die symbolen.
Imams en rabbijnen zijn ook herkenbaar aan hun kleding en hoofdbedekking.

Dus waarom zou je dat niet mogen vergelijken?
Word je even wakker? Het gaat niet om een bisschop, maar om mensen die zich verkleden als de sint.
quote:
Punt is dat bepaalde religieuze symbolen verboden zijn voor kinderen en leerkrachten. Dan hoeft dat nog niet doorgetrokken te worden tot een bezoekend religieuze voorganger.
Dit is jouw zogenaamde verklaring, maar laten we daarin meegaan, de sint is namelijk al jaren dood dus die kan zelf niet op bezoek komen. De mensen die zich verkleden als de sint zijn geen religieuze voorgangers, dus gaat je verhaal niet op.
quote:
Wil je dat feest niet meer vieren op school? Prima, maar dan inderdaad ook geen kerst, ook geen pesach, ook geen suikerfeest, maar gewoon school en het nergens anders over hebben.
Dat zou consequent zijn inderdaad.
pi_74812065
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:22 schreef Gia het volgende:

[..]

Zoals ik zeg: Prima als openbare scholen dat willen. Heb ik totaal geen probleem mee. Maar dan mag een kind ook geen spreekbeurt houden over de islam en daarvoor een imam uitnodigen in traditionele kleding.
Dan mag er ook geen vrij gegeven worden voor suikerfeest of er op school aandacht aan schenken.
Prima, zolang: er geen spreekbeurten over andere religies meer gehouden worden, geen andere geestelijken langkomen, geen vrij gegeven wordt voor andere religieuze dagen (incl de officiële). Zo niet: gelijke monnikken gelijke kappen.
quote:
Ik vind dat men gerust een onderscheid mag maken tussen leerlingen en leerkrachten enerzijds en bezoekers anderzijds. De sint komt daar hooguit een middagje!
Natuurlijk vind je dat. Dat hoort bij jouw hypocrisie, alles wat in jouw straatje past moet kunnen en al het andere moet verboden worden.
  woensdag 18 november 2009 @ 12:27:00 #90
3542 Gia
User under construction
pi_74812089
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:23 schreef Meh7 het volgende:
Dit is jouw zogenaamde verklaring, maar laten we daarin meegaan, de sint is namelijk al jaren dood dus die kan zelf niet op bezoek komen. De mensen die zich verkleden als de sint zijn geen religieuze voorgangers, dus gaat je verhaal niet op.

Het is een herdenking waarbij iemand, verkleed als Sinterklaas op BEZOEK komt.
Waarom moet een bezoeker zich houden aan de dresscode van een school?

Als op een islamitische basisschool een hoofddoekje verplicht zou zijn voor meisjes, dan ga je een bezoekende koningin toch niet verplichten een hoofddoekje op te zetten!!
Of stel de school nodigt een dubbelganger van hare majesteit uit, om de kinderen bekend te maken met het fenomeen 'koningin'. Moet die dan wel een hoofddoekje op, omdat het niet de echte is?
pi_74812223
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Het is een herdenking waarbij iemand, verkleed als Sinterklaas op BEZOEK komt.
Waarom moet een bezoeker zich houden aan de dresscode van een school?
Van mij hoeft het niet hoor, we hebben het over jouw denkbeelden. In jouw wereld zijn religieuze uitingen verboden op school. Dan geldt dat automatisch ook voor het Sinterklaasfeest wat (meestal) georganiseerd wordt door de school. Van een bezoek is natuurlijk totaal geen sprake, dus reageer ik ook niet op de rest van jouw gezwam daarover.
  woensdag 18 november 2009 @ 12:32:29 #92
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_74812266
Mekker, wanneer snap je nou dat dat voor culturele feesten niet dient te gelden, of ben je ook tegen het kerstfeest op scholen?

Ja jij wellicht wel misschien, maar dat hoef ik ook niet uit te leggen.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_74812350
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:32 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Mekker, wanneer snap je nou dat dat voor culturele feesten niet dient te gelden, of ben je ook tegen het kerstfeest op scholen?

Ja jij wellicht wel misschien, maar dat hoef ik ook niet uit te leggen.
Ik ben zelf niet tegen de Sint (incl of excl kruis) hoor. Van mij mogen kinderen best het sinterklaasfeest vieren, ik heb het vroeger als klein kind ook altijd als leuk ervaren.

Het gaat mij om mensen zoals Gia, die menen dat religieuze uitingen verboden moeten worden (uit principe), maar als het gaat om "eigen" uitingen zoals bijvoorbeeld het sinterklaasfeest, dat dat opeens wel moet kunnen, geheel tegen hun principes in. Ik wijs op de hypocrisie.
  woensdag 18 november 2009 @ 12:35:52 #94
3542 Gia
User under construction
pi_74812367
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:31 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Van mij hoeft het niet hoor, we hebben het over jouw denkbeelden. In jouw wereld zijn religieuze uitingen verboden op school. Dan geldt dat automatisch ook voor het Sinterklaasfeest wat (meestal) georganiseerd wordt door de school. Van een bezoek is natuurlijk totaal geen sprake, dus reageer ik ook niet op de rest van jouw gezwam daarover.
De school organiseert het wel, maar trekken hiervoor wel een sinterklaas aan van buiten de school. Als ze de directeur als Sint gaan verkleden is de kans op herkenning natuurlijk te groot. De Sinterklaas die dan komt, is vaak ook op andere scholen de Sint.

En ach, waar hebben we het over? Een kruisje op de mijter. Oh, affreus! Als dát mag, dan mag een hoofddoekje ook. Hoezo kinderachtig?
  woensdag 18 november 2009 @ 12:37:53 #95
256436 Whiskey_Tango
pi_74812427
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:35 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Ik ben zelf niet tegen de Sint (incl of excl kruis) hoor. Van mij mogen kinderen best het sinterklaasfeest vieren, ik heb het vroeger als klein kind ook altijd als leuk ervaren.

Het gaat mij om mensen zoals Gia, die menen dat religieuze uitingen verboden moeten worden (uit principe), maar als het gaat om "eigen" uitingen zoals bijvoorbeeld het sinterklaasfeest, dat dat opeens wel moet kunnen, geheel tegen hun principes in. Ik wijs op de hypocrisie.
Volgens mij is het Sinterklaas feest geen religieuze uiting meer?

Enfin, wat mij betreft mogen feesten best gehouden worden, ik ben bijvoorbeeld ook niet tegen het suikerfeest op Islamitische scholen of als er bij stil wordt gestaan op andere scholen van andere religieuze stromingen. Echter ik vind feesten van een ander kaliber dan religieuze symbolen overal rondstrooien.

Kinderen staan niet stil bij het kruis op de mijter van de Sint, noch bij de halve maan bij een bak vol snoepjes.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  woensdag 18 november 2009 @ 12:38:47 #96
3542 Gia
User under construction
pi_74812455
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:35 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Ik meen helemaal niet dat religieuze dingen verboden moeten worden. Ik ben van mening dat een school en werkgever hier zelf een keuze in moet mogen maken. Dat is niet hetzelfde.

Als men echter wil gaan voor een stricte scheiding van staat en religie, dan ben ik inderdaad voor afschaffing van al het bijzondere onderwijs en voor een totaal verbod op religieuze toestanden op scholen, incl. Sint, Kerst, Pasen, Suikerfeest, hoofddoekjes, kruisjes, keppeltjes enz...... Dan doe je dat maar lekker voor de kindertjes die daar behoefte aan hebben in een buurthuis.

Een tussenvorm is ook mogelijk, zoals geen religieuze uitingen door kinderen en onderwijzend personeel, maar wel het vieren van alle religieuze feesten van de kinderen die er op school zitten. Maar dat houdt dan in dat de moslim kerst viert en de katholiek suikerfeest.
pi_74812509
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:37 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Volgens mij is het Sinterklaas feest geen religieuze uiting meer?
Een man verkleed als bisschop, met een kruis op zijn mijter, die kado's en snoepgoed uitdeelt: indoctrinatie van kleine kinderen zeg ik je!
  woensdag 18 november 2009 @ 12:42:59 #98
256436 Whiskey_Tango
pi_74812590
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:40 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Een man verkleed als bisschop, met een kruis op zijn mijter, die kado's en snoepgoed uitdeelt: indoctrinatie van kleine kinderen zeg ik je!
Ik heb van kinds af aan al een hekel gehad aan de kerk en het katholicisme die werd gepropageerd op de scholen, het horror van als atheïst geschoold worden door elke ochtend te moeten bidden, weesgegroetjes zeggen en kerk bezoeken, met als hoogtepunt verplicht meedoen aan de communie en het vormsel voorbereidingen terwijl je er toch niet aan mee deed.

Als er iemand een hekel heeft gekregen aan religie, en voornamelijk het christendom door indoctrinatie op scholen dan ben ik het wel, maar ik kan wel zeggen dat ik Sinterklaas nooit als kind in dat hokje geplaatst heb. Het was gewoon een weldoener, z'n herkomst stond je gewoonweg niet bij stil.
- W. Churchill
  woensdag 18 november 2009 @ 13:08:51 #99
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74813443
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Het was gewoon een weldoener, z'n herkomst stond je gewoonweg niet bij stil.
Zoals je ook niet stilstond bij het feit dat er blijkbaar vrouwelijke Zwarte Pieten bestonden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')