Terughoudend met religieuze symbolen omdat ze bang zijn voor boze moslims waarschijnlijk.quote:Op donderdag 12 november 2009 17:17 schreef Iblardi het volgende:
Het gaat blijkbaar om een richtlijn uit 2008 met betrekking tot de Sinterklaasviering op openbare basisscholen. De wethouder had de scholen gevraagd "terughoudend te zijn met religieuze symbolen".
http://www.trouw.nl/relig(...)twerpse_scholen.html
Ik geloof dat de officiële intocht van de Sint in Antwerpen hierbuiten staat, behalve dat deze nu wordt aangegrepen om tegen die richtlijn te protesteren.
Een beetje een storm in een glas water, eigenlijk.
Daar gaat het wel op lijken ja.quote:Op donderdag 12 november 2009 17:07 schreef LXIV het volgende:
Het zijn allemaal maar mini-stapjes. Niet zoveel aan de hand, denk je iedere keer. Wat maakt dat éne kruis op die éne dag nu uit?
Maar iedere dag vind er ergens in Europa weer zo'n stapje plaats. En welhaast ongemerkt, zonder dat het direct pijn doet, wordt het restant van de Avondlandse cultuur stukje bij beetje opgeruimd. Tot Europa verworden is tot een amorfe, naamloze, massa van volgmensen. Zonder eigen onderscheidbare identiteit, achtergrond of taal. Daar moet dan het nieuwe, Europese, eenheidsvolk uit gesmeed worden.
Dat is het plan.
Nee, een neveneffect van het feit dat religieuze symbolen zijn verboden naar aanleiding van een irrationele angst voor de normale moslim.quote:Op donderdag 12 november 2009 21:26 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Terughoudend met religieuze symbolen omdat ze bang zijn voor boze moslims waarschijnlijk.
Die mijter gebruikte Sinterklaas al in 1992 op de Belgische TV.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:51 schreef RM-rf het volgende:
[..]wie zegt dat dat een bewuste keuze nu opeens zou zijn ...?
enkel een christelijke boe-roepert beweert dat ... maar het gaat er vooral om dat de Sint in Antwerpen al jarenlang een kostuum heeft waar toevallig dat kruis op de mijter ontbreekt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sinterklaas in Antwerpen, in voorgaande jaren.
het gebruik van het Kruis als symbool is niet altijd de gewoonte geweest onder christenen...quote:Op donderdag 12 november 2009 20:12 schreef paddy het volgende:
Het was dus een bisschop en tevens een goede man. Nergens kan ik trouwens iets over slaven vinden, maar neem meteen aan dat men in die tijd slaven had. hij stierf in 342 of 352
Een bisschop droeg in die tijd toch ook gewoon een kruis? (ja, ik weet het, niet op de mijter) Waarom zou dat niet meer mogen? Hij was gewoon een gelovige.
quote:Op donderdag 12 november 2009 17:17 schreef Iblardi het volgende:
Het gaat blijkbaar om een richtlijn uit 2008 met betrekking tot de Sinterklaasviering op openbare basisscholen. De wethouder had de scholen gevraagd "terughoudend te zijn met religieuze symbolen".
http://www.trouw.nl/relig(...)twerpse_scholen.html
Ik geloof dat de officiële intocht van de Sint in Antwerpen hierbuiten staat, behalve dat deze nu wordt aangegrepen om tegen die richtlijn te protesteren.
Een beetje een storm in een glas water, eigenlijk.
Jij bedoelt: zoals de edele Germanen door de perfide missionarissen uit Rome stap voor stap tot een amorfe, naamloze massa van volgmensen gemaakt zijn. Die allemaal samen op een kade samendrommen om zonder onderscheidbare identiteit, achtergrond of taal wanhopig Piet! Piet! te roepen om toch maar vooral een vies snoepje te bemachtigen.quote:Op donderdag 12 november 2009 17:07 schreef LXIV het volgende:
Het zijn allemaal maar mini-stapjes. Niet zoveel aan de hand, denk je iedere keer. Wat maakt dat éne kruis op die éne dag nu uit?
Maar iedere dag vind er ergens in Europa weer zo'n stapje plaats. En welhaast ongemerkt, zonder dat het direct pijn doet, wordt het restant van de Avondlandse cultuur stukje bij beetje opgeruimd. Tot Europa verworden is tot een amorfe, naamloze, massa van volgmensen. Zonder eigen onderscheidbare identiteit, achtergrond of taal. Daar moet dan het nieuwe, Europese, eenheidsvolk uit gesmeed worden.
Dat is het plan.
En dŕt is wel een kwalijke ontwikkeling: de irrationele angst voor moslims leidit tot onnutte maatregelen die terugslaan in het eigen gezicht.quote:Op donderdag 12 november 2009 22:23 schreef thingamajig het volgende:
[..]
Nee, een neveneffect van het feit dat religieuze symbolen zijn verboden naar aanleiding van een irrationele angst voor de normale moslim.
Als je namelijk iets verbied, dan gaat het vanzelf weg
ik denk het eerder niet... sint Nicolaus is voor echte katholieken niet meer een religieus feest, kent geen kerkelijke viering, mis of zegening en is dus enkel nog 'decoratie', met een hoop commercie.quote:Op vrijdag 13 november 2009 01:33 schreef moussie het volgende:
.. de paus is denk ik in zijn handen aan het wrijven, ongelovig volk dat christelijke symboliek wil omdat 'het zo hoort'
quote:Sinterklaas niet welkom in kerk Malden
MA 15 okt 2007 | 14.02
Sinterklaas is dit jaar niet welkom in de kerk in het Gelderse Malden. De pastoor van het Heilige Antonius Abt wil niet meewerken aan het sinterklaasfeest. De kerk zou niet veilig zijn voor de kinderen en bovendien zou het bisdom niet achter het feest staan.
''We houden het sinterklaasfeest al 35 jaar in deze kerk en nu horen we ineens dat we niet meer welkom zijn'', zegt een teleurgestelde Theo Theunissen van het Sint-Nicolaascomité Malden. Het feest trek jaarlijks achthonderd kinderen en hun ouders. ''We zijn nu aangewezen op het plein voor de kerk, waar weer en wind vrij spel hebben.''
De oude kerkbankjes hebben te veel te lijden tijdens de viering en dat kan tot ongelukken leiden, is de lezing van de kerk. De pastoor wil zijn besluit niet verder toelichten. ''Hij heeft ons zijn besluit per brief laten weten en wil er niet op terugkomen,'' aldus Theunissen.
Het bisdom in Den Bosch verwijst maandagmiddag naar een notitie uit 2006 over het gebruik van kerkgebouwen. ''De kerk is primair bedoeld voor lithurgische vieringen, gebed en bezichtiging'', zegt een woordvoerder. ''Van andersoortige evenementen in kerken zijn wij geen voorstander.'' Het bisdom constateerde vorig jaar juist een toenemend gebruik van kerken voor andere doeleinden.
De inhoud van de notitie is vorig jaar per brief naar de Nederlandse kerken gestuurd. Dat Sinterklaas een katholiek feest is, doet niks af aan het standpunt van het Bisdom, stelt de woordvoerder.
Bron: ANP
Ik ging mij eigenlijk alleen om het gebruik van christelijke symboliek, ongelovigen die een kruis op die mijter willen zien, een herintroductie van religieuze symbolenquote:Op vrijdag 13 november 2009 10:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik denk het eerder niet... sint Nicolaus is voor echte katholieken niet meer een religieus feest, kent geen kerkelijke viering, mis of zegening en is dus enkel nog 'decoratie', met een hoop commercie.
In 2007 werd in het Gelderlse Malden bv een kerkelijke Nicolaas-viering in de 'Heilige Antonius Abt'-kerk afgezegd door de priesters omdat het bisdom gebruik van de kerk voor 'niet-religieuze' doeleinden wilde inperken, en het lokale nicolaas-feest daar vooral een commerciele gebeurtenis vond (werd ook betaald door de middenstand daar)
http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=11878
[..]
lees je niet ofzo ...?quote:Op vrijdag 13 november 2009 13:11 schreef Gia het volgende:
Ik vraag me af of er bij een processie in Antwerpen ook geen kruis meer meegedragen mag worden en of de bisschop dan ook geen mijter met kruis mag dragen.
Als kinderen niet met geloof geconfronteerd mogen worden, moeten dan niet eigenlijk alle kerken, moskeeën, synagogen enz... tegen de grond? Elk Maria-kapelletje afgebroken?
Wat een zotheid, Sinterklaas zonder kruis!
quote:Op maandag 24 november 2008 08:12 schreef Gia het volgende:
Godsdienstonderwijs hoort m.i. helemaal NIET op school thuis. Op geen enkele school. Geloven doe je maar thuis. Les mag je ook thuis of in een gebedshuis krijgen.
Belachelijk. Geschiedenis verzwijgen is ook een vorm van geschiedvervalsing.quote:Op vrijdag 13 november 2009 13:17 schreef RM-rf het volgende:
[..]
lees je niet ofzo ...?
de sinterklaas in antwerpen draagt al jarenlang geen kruis op zn mijter omdat hij een mijter draagt zoals de meeste katholieke bisschoppen hebben.. maar wel als decoratie een kruisbeeld dat hij op zn borst draagt.
die 'protestgroep' zijn gewoon een stelletjezielige gristelijke calimero's.. .
Wél is er bv. vorig jaar een richtlijn voor het Openbaar Onderwijs in Antwerpen uitgegeven die stelt dat 'religieuze' uitleg van Sinterklaas op Openbare Scholen niet gegeven behoort te worden, kruizen op mijters mogen wel, maar hooguit als decoratie en zo min mogelijk moet worden ingegaan op de religieuze achtergrond, leraren behoren niet te sterk te referen aan de religieuze achtergrond ... dat vooral om te voorkomen dat ook andere religie's gaan claimen hun religieuze feesten ook op openbare scholen te mogen vieren.
Die richtlijn uitgelegd in je eigen woorden:
[..]
Waar heb je het over?quote:Op vrijdag 13 november 2009 13:54 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Belachelijk. Geschiedenis verzwijgen is ook een vorm van geschiedvervalsing.
Ik weet niet hoe het in Vlaanderen zit, maar in Nederland is het Sinterklaasfeest al eeuwen geleden losgekoppeld van zijn religieuze achtergrond, net als Sint Maarten (hoewel die wat minder algemeen wordt gevierd). Waarom dacht je anders dat het feest van een katholieke heilige boven de rivieren heeft kunnen overleven?quote:Op vrijdag 13 november 2009 13:54 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Belachelijk. Geschiedenis verzwijgen is ook een vorm van geschiedvervalsing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |