bron ndquote:Het CDA komt opnieuw met een voorstel om levensbeschouwelijk onderwijs op openbare scholen door de overheid te laten financieren. Dat zei Tweede Kamerlid Jan Jacob van Dijk zaterdag in Utrecht.
Ondanks eerdere voorstellen en Kameruitspraken, is dit nog steeds niet goed geregeld. Bij de komende behandeling van de Onderwijsbegroting - in december - wil Van Dijk een nieuw amendement indienen, waarin wordt vastgelegd dat de overheid het levensbeschouwelijk vormingsonderwijs op openbare basisscholen gaat financieren. ,,Ook moslimouders kunnen dan vrijwillig het initiatief nemen dat hun kinderen les krijgen over de islam.'' Wel moet al het vormingsonderwijs worden gegeven door bevoegde docenten; niet door bijvoorbeeld een willekeurige imam of dominee.
De PvdA-fractie in de Tweede Kamer heeft over het amendement een beslissende stem. PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma geldt als een principieel tegenstander van de financiering van godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs.
Dit leidt alleen maar naar nog meer segregatie, dus.quote:Op maandag 24 november 2008 07:51 schreef sigme het volgende:
De meerderheid van de ouders mag de school -en de andere kindertjes- opleggen welke godsdienst wekelijks aan de kindertjes uit de doeken wordt gedaan.
Halleluja. 't Is democratisch, dus goed, nietwaar?
Of juist tot onbegrip!quote:Op maandag 24 november 2008 08:12 schreef Gia het volgende:
Les OVER de verschillende godsdiensten vind ik wel goed. Dat kan alleen maar tot meer wederzijds begrip leiden.
school is meer dan alleen 't leren van vaardigheden, levensbeschouwing is een onderdeel van de algemene ontwikkelingquote:Op maandag 24 november 2008 09:41 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Of juist tot onbegrip!
Verder een slechte zaak en totaal overbodig. Als ouders willen dat kinderen leren lezen kunnen ze dat prima in hun eigen tijd laten doen.
Je mag ze van mij ook wel lesgeven OVER, sorry als ik niet duidelijk was, maar het creëert niet automatisch meer begrip.quote:Op maandag 24 november 2008 09:44 schreef zquing het volgende:
[..]
school is meer dan alleen 't leren van vaardigheden, levensbeschouwing is een onderdeel van de algemene ontwikkeling
Lang leve de mensen die niet weten wat dat betekent.quote:Op maandag 24 november 2008 09:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Lang leve de scheiding van kerk en staat ...
Scholen bij de overheid weghalen dan kan iedereen zelf beslissen welke school ze hun kinderen heen sturen en dan kan iedereen daar ook lekker zelf voor betalen, dan heb je dit gezeur ook niet.quote:Op maandag 24 november 2008 08:12 schreef Gia het volgende:
Godsdienstonderwijs hoort m.i. helemaal NIET op school thuis. Op geen enkele school. Geloven doe je maar thuis. Les mag je ook thuis of in een gebedshuis krijgen.
Ja leuk, krijgen we nog meer kinderen die opgroeien met het waanbeeld dat Somalië een goed voorbeeld is om je land naar te vormen.quote:Op maandag 24 november 2008 10:13 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Scholen bij de overheid weghalen dan kan iedereen zelf beslissen welke school ze hun kinderen heen sturen en dan kan iedereen daar ook lekker zelf voor betalen, dan heb je dit gezeur ook niet.
particuliere scholenquote:Op maandag 24 november 2008 10:13 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Scholen bij de overheid weghalen dan kan iedereen zelf beslissen welke school ze hun kinderen heen sturen en dan kan iedereen daar ook lekker zelf voor betalen, dan heb je dit gezeur ook niet.
Er kunnen toch feitjes over godsdiensten vertelt worden?quote:Op maandag 24 november 2008 11:19 schreef CasB het volgende:
Dingen leren over godsdienst doe je maar in de kerk. Op school kom je om feiten te leren, niet fabeltjes aan te horen.
Ja. Als 50% van de ouders humvum wil, komt er humvumles. Als 50% een rabbi wil komt die er, of een imam, of een dominee. De meerderheid bepaalt welke geloofsovertuiging er uitgelegd wordt.quote:Op maandag 24 november 2008 10:22 schreef Iblis het volgende:
De situatie is nu toch echter ook zo dat een basisschool, als dat gewenst wordt, Humanistisch Vormingsonderwijs moet/kan aanbieden? Is het voorstel niet om dit nu vanuit de overheid te financieren?
Idd, ik heb op de middelbare school 5 jaar godsdienst gehad, elk jaar over een andere religie en dat was meer geschiedenis dan echt levensbeschouwing oid.quote:Op maandag 24 november 2008 11:24 schreef pfaf het volgende:
[..]
Er kunnen toch feitjes over godsdiensten vertelt worden?
Dat kan, maar deze lessen kunnen door de meerderheid van de ouders dus anders gewenst worden. En dan gaan de lessen dus alleen over de bijbel, of alleen over de koran, etc.quote:Op maandag 24 november 2008 11:34 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Idd, ik heb op de middelbare school 5 jaar godsdienst gehad, elk jaar over een andere religie en dat was meer geschiedenis dan echt levensbeschouwing oid.
Behoorlijk leerzaam toch wel.
Ik snap het wel hoor, maar dit onderwerp is zo makkelijk naar 1 kant toe te trekken, dat het soms aardig is wat tegengas te geven.quote:Op maandag 24 november 2008 11:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat kan, maar deze lessen kunnen door de meerderheid van de ouders dus anders gewenst worden. En dan gaan de lessen dus alleen over de bijbel, of alleen over de koran, etc.
En behalve dat de overheid dat toestaat op *openbare* scholen, willen ze het ook nog gaan betalen.
Nou, ik ben er sowieso niet gelukkig mee, maar het plan behelst dus met name, als ik het goed begrijp, dat de overheid het gaat betalen; want dat er les gegeven wordt kan nu ook al.quote:Op maandag 24 november 2008 11:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja. Als 50% van de ouders humvum wil, komt er humvumles. Als 50% een rabbi wil komt die er, of een imam, of een dominee. De meerderheid bepaalt welke geloofsovertuiging er uitgelegd wordt.
Dat dat ook humvum kan zijn, maakt het dat beter?
O ja? bron?quote:Op maandag 24 november 2008 11:42 schreef sneakypete het volgende:
Ach, en als het aan de PvdA lag kregen we elke week een uurtje integratieles erbij, of een uurtje solidariteitsles.
Tegen beter weten in. De modelsociaaldemocraat Marcouch voerde al in dat er op Amsterdamse openbare scholen islamles komt. Zie het onder ogen, de PvdA krijgt een ander dan een vrijzinnig verenpakje. Mond houden en meelopen of je anders politiek oriënteren lijkt het devies als je religieuze indoctrinatie op zeer beïnvloedbare leeftijd wenst tegen te gaan.quote:Op maandag 24 november 2008 09:26 schreef Hexagon het volgende:
Slecht voorstel als ik de uitleg van sigme zo lees
Laten we hopen dat de Pvda hier een stokje voor steekt
Afgaande op het rapport Geloven in het publieke domein waaruit blijkt dat de groep zonder gezindte het grootste is, gevolgd door Christenen en op flinke afstand moslims lijkt (met daarbij de kanttekening dat er relatief veel Christelijke scholen zijn, dus dat het aantal zonder gezindte op een openbare school waarschijnlijk lager zal zijn) een verdeling met ‘atheïsme’ erbij wel terecht. Maar, zonder gezindte is natuurlijk iets anders dan atheïst. Bovendien zit aan atheïst niet echt een vaste levensleer. Dan kun je humanisme er wel uitpakken, maar dat is ook weer een keus maken.quote:Op maandag 24 november 2008 15:06 schreef Semisane het volgende:
Och, zoals anderen al aangeven, met levensbeschouwelijk/maatschappelijk les is niks mis mee, sterker nog het is waarschijnlijk nog zeer goed, zolang het maar over "alle" levensbeschouwingen gaat "Alle", wordt wat lastig, maar de meest voorkomende levensbeschouwingen incl. Athëisme moet kunnen, lijkt mij.
Het zou helemaal mooi zijn dat men dan niet enkel de "positieve" aspecten ervan bespreekt, maar echt een open discussie er van maakt. Dus niet, dat je iets niet bespreekt "omdat het beledigend kan zijn."
Nou ja je hebt gelijk dat Athëisme wat lastig in te delen is in één vaste levensbeschouwing, maar goed zijn genoeg uitgangpunten, waaronder het humanisme, die in zo'n les kunnen worden behandeld.quote:Op maandag 24 november 2008 15:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Afgaande op het rapport Geloven in het publieke domein waaruit blijkt dat de groep zonder gezindte het grootste is, gevolgd door Christenen en op flinke afstand moslims lijkt (met daarbij de kanttekening dat er relatief veel Christelijke scholen zijn, dus dat het aantal zonder gezindte op een openbare school waarschijnlijk lager zal zijn) een verdeling met ‘atheïsme’ erbij wel terecht. Maar, zonder gezindte is natuurlijk iets anders dan atheïst. Bovendien zit aan atheïst niet echt een vaste levensleer. Dan kun je humanisme er wel uitpakken, maar dat is ook weer een keus maken.
Religie is een hobby.quote:Op maandag 24 november 2008 08:49 schreef kraaksandaal het volgende:
Gewoon openbaar onderwijs.
Al de religie leer je maar in eigen tijd
Eens ben ik het met je, dat ze liever het schoolzwemmen voor onze kinderen terug in het onderwijs brengen vindt ik. Of mag mijn kind er niet beter van worden, en alleen maar denken van als ze je op de linkerwang slaan draai ze ook de rechter toe. Ik vertaal dat anders namelijk als ze je een euro stelen geef ze dan ook de rest van je beurs.quote:Op maandag 24 november 2008 22:40 schreef detlevico het volgende:
[..]
Religie is een hobby.
En i.d.d. dat doe je in je eigen tijd.
Oh jezus krijgen we dit weer. Lees jezelf eens in. Degene die de term 'scheiding van kerk en staat' als eerst heeft gebezigd bijvoorbeeld, Thomas Jefferson:quote:Op maandag 24 november 2008 10:13 schreef ethiraseth het volgende:
Lang leve de mensen die niet weten wat dat betekent.
Dit heeft dus alles te maken met de scheiding van kerk en staat.quote:"Believing with you that religion is a matter which lies solely between Man & his God, that he owes account to none other for his faith or his worship, that the legitimate powers of government reach actions only, & not opinions, I contemplate with sovereign reverence that act of the whole American people which declared that their legislature should "make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof," thus building a wall of separation between Church & State."
Geloof leren begrijpen is een utopie.quote:Op maandag 24 november 2008 13:08 schreef rubbereend het volgende:
Lijkt me een heel goed idee, breed levensbeschouwelijk onderwijs waarin je dus over alle godsdiensten leert. Daarmee leer je gewoon wat geloof inhoudt voor anderen en leer je geloven begrijpen. Uiteraard moet de kinderen geen geloof worden opgedrongen en mag het geen werving zijn.
Maar natuurlijk is dat wel het idee. Breed levensbeschouwelijk onderwijs kan en wordt al gegeven bij maatschappijleer en in mindere mate geschiedenis.quote:Op maandag 24 november 2008 13:08 schreef rubbereend het volgende:
Lijkt me een heel goed idee, breed levensbeschouwelijk onderwijs waarin je dus over alle godsdiensten leert. Daarmee leer je gewoon wat geloof inhoudt voor anderen en leer je geloven begrijpen. Uiteraard moet de kinderen geen geloof worden opgedrongen en mag het geen werving zijn.
Gewoon privaat onderwijs.quote:Op maandag 24 november 2008 08:49 schreef kraaksandaal het volgende:
Gewoon openbaar onderwijs.
Al de religie leer je maar in eigen tijd
Hoe beoordeel jij de situatie in Somalie?quote:Op maandag 24 november 2008 23:45 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Gewoon privaat onderwijs.
Al dat leren doe je maar van je eigen geld.
Dat zul jij dan ook wel gedaan hebben?quote:Op maandag 24 november 2008 23:45 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Gewoon privaat onderwijs.
Al dat leren doe je maar van je eigen geld.
Sorry dat ik het vraag maar wat met Somalie te doen hier in Nederland?quote:Op maandag 24 november 2008 23:53 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Hoe beoordeel jij de situatie in Somalie?
Niet maar boze appel slaat iedereen in elk topic met het libertarisme om de oren. Dus ik vroeg even wat boze appel van het libertarisme in Somalie vindt.quote:Op maandag 24 november 2008 23:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Sorry dat ik het vraag maar wat met Somalie te doen hier in Nederland?
Licht het eens toe.
Aha vandaar, maar ik zal het eens godsdienstig bekijken en denken van heer vergeef hem want hij weet niet beter.quote:Op dinsdag 25 november 2008 00:29 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Niet maar boze appel slaat iedereen in elk topic met het libertarisme om de oren. Dus ik vroeg even wat boze appel van het libertarisme in Somalie vindt.
Ik denk dat de Europese traditie toch meer te zoeken is in scheiding van machten. Kerkelijke macht impliceert geen wereldlijke macht. Dus geen prins-Bisschop, geen benoeming van priesters vanuit de overheid. Staatskerken zijn in Europa niet zo ongebruikelijk, ook is andere inmenging, zoals Kirchensteuer, of bijzonder onderwijs niet ongewoon.quote:Op maandag 24 november 2008 23:14 schreef speknek het volgende:
[..]
Oh jezus krijgen we dit weer. Lees jezelf eens in. Degene die de term 'scheiding van kerk en staat' als eerst heeft gebezigd bijvoorbeeld, Thomas Jefferson:
[..]
Dit heeft dus alles te maken met de scheiding van kerk en staat.
op de meeste scholen afgeschaft omdat de kinderen die ervoor in aanmerking kwamen tegen de tijd dat ze in die klas zitten al de meeste zwemdiploma's gehaald hebben omdat de ouders dat op hele jonge leeftijd zelf regelen.quote:Op maandag 24 november 2008 23:14 schreef CasB het volgende:
Is er geen schoolzwemmen meer? Da's best kansloos. Zwemmen lijkt me beter voor je opvoeding dan een geloof.
daar komt het maar zijdelings aan bod. Vaak in conflicten. Maar uitleggen waar een geloof voor staat of hoe het ontstaan is lijkt me nuttig,quote:Op maandag 24 november 2008 23:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar natuurlijk is dat wel het idee. Breed levensbeschouwelijk onderwijs kan en wordt al gegeven bij maatschappijleer en in mindere mate geschiedenis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |