abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74559947

Hier alweer deel 191 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon, vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2009 23:52:32 ]
pi_74559977
hoi !
  Redactie Sport maandag 9 november 2009 @ 23:53:29 #3
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74560011
tvp
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_74560013


2 ACTS loc's, staande op Hengelo CS

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2009 23:54:59 ]
pi_74560076
quote:
Op maandag 9 november 2009 23:53 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[ afbeelding ]

2 ACTS loc's, staande op Hengelo CS
Nou die rechter mag wel es worden schoongemaakt
pi_74560163
quote:
Op maandag 9 november 2009 23:19 schreef James1988 het volgende:
Tijd? Ik heb 2 weken vakantie. Dus zeg 1,5 week.

Geld? Zolang het niet in de duizenden euro's per rit gaat lopen Paar honderd euro (het is last-minute tenslotte) moet wel kunnen gok ik zo.
Dat kan zeker goed al heb je natuurlijk niet de tijd om Berlijn/Londen echt goed te verkennen maar een aardig indruk krijg je wel.

Als je snel bent heb je via Ryanair nog een ticket voor een paar euro van Londen naar Berlijn.
............................
pi_74560246
Heeft de NS die nieuwe sprinters al weer geaccepteerd?
dag
  dinsdag 10 november 2009 @ 00:01:28 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74560270
NS Hispeed adverteert met superdiscounttickets op Fyra... dat je voor ¤ 10,50 van Amsterdam naar Rotterdam kunt (of andersom). Waar staan die dan?

Edit: ah, gevonden. Je moet aanvinken dat je een zitplaatsreservering wilt. Daarna kun je de trein kiezen... maar het superdiscounttarief is pas geldig ná 9:00. (Vanaf 13 december ook daarvoor)



Niet normaal, die prijs
pi_74560375
De HiSpeed is niet gratis als je een OV kaart hebt toch?
pi_74560531
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:05 schreef jslavenburg het volgende:
De HiSpeed is niet gratis als je een OV kaart hebt toch?
Ligt eraan, de pimpel (Schiphol - Berlijn ) wel tot Hengelo, En de beneluxtrein wel t/m Roosendaal

Voor de ICE moet je een toeslagkaartje hebben, en hoe het met de Thalys zit geen idee

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2009 00:13:07 ]
  dinsdag 10 november 2009 @ 00:12:30 #11
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_74560565
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:05 schreef jslavenburg het volgende:
De HiSpeed is niet gratis als je een OV kaart hebt toch?
Ligt eraan wat je onder Hispeed verstaat.

De Benelux trein alsmede de Berlijn trein zijn gewoon zonder toeslag te gebruiken. Voor de ICE betaal je ¤2,- extra (toeslag zit in de kaartautomaat). Voor de FYRA, de 'snelle' treinverbinding tussen Rotterdam en Amsterdam, betaal je met een OV kaart iets van ¤7,- extra. Exacte bedrag weet ik even niet.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_74560636
Oke, dus Rotterdam - A'dam kan ik nog het beste in een standaard IC doen
pi_74560701
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:14 schreef jslavenburg het volgende:
Oke, dus Rotterdam - A'dam kan ik nog het beste in een standaard IC doen
Inderdaad

Ik heb één keer over de HSL gerden met de Fyra, toen mocht ik deelnemen aan een proef
Ik kom er ook nooit weer op vrees ik
pi_74560805
't Staat allemaal toch echt vrij duidelijk in de OP geschreven, dacht ik..
pi_74560903
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:21 schreef Ireyon het volgende:
't Staat allemaal toch echt vrij duidelijk in de OP geschreven, dacht ik..
Overheen gelezen
  dinsdag 10 november 2009 @ 00:45:12 #16
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_74561210
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:00 schreef Peter het volgende:
Heeft de NS die nieuwe sprinters al weer geaccepteerd?
2607 en 2402 gisteren op de Cartesiusweg, daar stond niks nieuws

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_74561337
Vorige week heb ik een bezoekje gebracht aan de Railz Miniworld in Rotterdam. Tussen de oude mannen met snorren (en iemand die sprekend op Beaker van the Muppet Show leek) heb ik mogen genieten van de miniatuur wereld.


De miniatuurwereld is zo'n 500m2 groot, heeft ongeveer 2km spoor waar zo'n 150 treinen op rijden. Op de voorgrond het centraal station van Rotterdam.


Een Koploper en stam ICK op de minivariant van station Dordrecht.





Natuurlijk is er ook een HSL. Met daarop gelukkig Thalysen en ICE's, in plaats van stofzuigers.


Goederentreinen ontbreken natuurlijk ook niet.


Het nieuwe station van Rotterdam is hier al klaar.



Ook de Rotterdamse trams en metro's rijden rond. Helaas zijn de Rotterdamse metrostellen nog niet verkrijgbaar, dus rijden er tijdelijk Lint's over de metrobaan.



In de miniatuurwereld wordt het, net zoals in het echt, donker en licht. Een dag duurt 24 minuten. Zodra het donker is heb je een mooi zicht over de 150.000 LED lampjes.


Ongeveer 60% van het spoor ligt buiten zicht. Onder de tafels is een heel netwerk van sporen waar de motortjes van de treinen af kunnen koelen en de treinen op andere stukken van de baan weer naar boven kunnen.


Tot slot de 'treindienstleiding'. Vanaf hier worden alle treinen bestuurd met behulp van 21 computers.


Stiekem is dit gewoon een TVP...
pi_74561450
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:45 schreef bork het volgende:

[..]

2607 en 2402 gisteren op de Cartesiusweg, daar stond niks nieuws

[ afbeelding ]
Blijven mooie treinen
  dinsdag 10 november 2009 @ 01:13:23 #19
136283 knars
Teethgrinder
pi_74561501
Ik durf te wedden dat de TDL van Railz Miniworld echte professionals zijn. Wellicht dat ProRail daar eens kan kijken om hun personeelsbestand mee te verversen?
pi_74561652
Leuke foto's KaptiteinT =D
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 01:13 schreef knars het volgende:
Ik durf te wedden dat de TDL van Railz Miniworld echte professionals zijn. Wellicht dat ProRail daar eens kan kijken om hun personeelsbestand mee te verversen?
Volgens mij hoeven (TDL = TRDL?) die lui weinig te doen aangezien alles met Koploper rijdt. Alleen ben ik wel eens benieuwd of Koploper nu ook bij uitstek geschikt is hiervoor 21 Computers waarvan een groot deel voor stukken koploper draait? Volgens mij moet dat met minder kunnen. Al weet ik niet of dit waar is.Groot deel zal monitoring / video / autotjes (MCC/Dinamo) zijn.

Overigens LAL@ alle Kim Jung Il's?
hula
  Moderator dinsdag 10 november 2009 @ 06:46:52 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_74562677
TVP
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_74563242
Ze hebben een nieuw productconcept bedacht bij NSR. In plaats van controlerende conducteurs hebben ze treinmedewerkers die servicerondes doet.

Ik dacht dat ze met de ov-chip gewoon zouden gaan bliepen als controle....
pi_74563280
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:22:53 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_74565592
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 10 november 2009 @ 11:21:10 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_74567194
quote:
Thalys Parijs wordt duurder
maandag 9 november 2009
Vanaf december wordt de Thalys naar Parijs niet alleen sneller, maar ook duurder. Nu is een treinkaartje per Thalys naar Parijs verkrijgbaar vanaf 25 euro, vanaf december wordt dit 35 euro. Overigens zullen veel reizigers in de praktijk meer betalen, omdat de goedkoopste tickets - net als nu - razend snel zijn uitverkocht. Tickets blijven online te boeken via NS Hispeed.

Vanaf 13 december 2009 gaat de Thalys via de hogesnelheidslijn rijden, waardoor de reistijd Amsterdam - Parijs wordt beperkt van 4 uur en 10 minuten naar 3 uur en 20 minuten. Het verkorten van de reistijd wordt als mogelijkheid gegrepen om de tarieven van de Thalys te verhogen. Overigens wordt de frequentie van de Thalys met de ingebruikname van de HSL-Zuid ook geleidelijk verhoogd.

De goedkoopste Thalys tickets naar Parijs gaan 35 euro kosten (nu 25 euro) en naar Brussel en Antwerpen 25 euro (nu 19 euro). Echter, niet alleen de allergoedkoopste tarieven worden verhoogd, ook de tarieven Optiway en Hi-Life zullen worden verhoogd. Optiway en Hi-Life zijn de meest geboekte Thalys tarieven, omdat deze een hogere beschikbaarheid hebben dan de goedkoopste treintickets.

In de aanloop naar de opening van de HSL-Zuid is er nu een actie tarief. Dit actie tarief is gelijk aan de toekomstige "vanaf" prijzen. Treintickets zijn te boeken via NS Hispeed.
Maar daar tegenover staat dit:
quote:
Meer goedkope Fyra treinkaartjes
maandag 9 november 2009

Waar de Thalys per 13 december duurder wordt, komen er bij de hogesnelheidstrein Fyra juist meer goedkope treinkaartjes. Zo worden er straks ook goedkope treinkaartjes voor 9 uur aangeboden.

Nu zijn de goedkoopste tickets (superdiscount) alleen te boeken voor treinen die na 9 uur vertrekken, maar dat veranderd dus. Op dit moment wordt de Fyra vanwege de hoge tarieven nog beperkt gebruikt. Behalve dat er meer goedkope treinkaartjes aangeboden zullen worden, zal de trein ook vaker gaan rijden. Weliswaar blijft de frequentie 1x per uur, maar vanaf 13 december gaat de Fyra ook in het weekend rijden. De treintijden wijzigen ongeveer 30 minuten.

Vanaf 13 november is het mogelijk om de Fyra-treinen met vertrek 13 december en later te
reserveren. De gebruikelijke voorverkoop van 92 dagen is dan weer van kracht.
Oftewel, het ene nadeel verhelpt het andere nadeel.
NSHiSpeed heeft zich toch maar bedacht met de Fyra, om die tickets zo duur te laten.. Word te weinig gebruik van gemaakt.


Bron van nieuwsberichten is treinreiziger.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')