abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Jubileum moderator maandag 9 november 2009 @ 16:31:24 #1
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74544998
Vervolg van: Het kolftopic deel 2

Borstvoedende moeders ontkomen er vaak niet aan: kolven. Omdat je weer aan het werk gaat, omdat je baby in het ziekenhuis ligt, omdat je een dagje weg moet of omdat je kindje nog niet zo goed aan de borst drinkt als je zou willen.

Hieronder hebben we wat handige links over kolven op een rijtje gezet.

Kolven; hoe werkt dat?
Over kolfapparaten
Bewaren van gekolfde melk
Opwarmen van moedermelk
Kolven en werken
Kolven en werken in Belgie
Oxytocine neusspray
(Allen afkomstig van Borstvoeding.com.)

In dit topic kan je alles bespreken wat met kolven te maken heeft. Voor borstvoedingsgerelateerde dingen is er het borstvoedingstopic.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 9 november 2009 @ 17:00:28 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_74545895
Wat is een fatsoenlijke prijs voor een tweede of meerderehands dubbele medela kolf?

Overigens ben ik best trots op mezelf, 80 cc rechts met 4 minuten kolven
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74547339
4 minuten? Wauw, da's snel! Dan heb je toch wel een tsr van heb-ik-jou-daar?
  maandag 9 november 2009 @ 18:08:04 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_74547669
Ja, rechts wel Links absoluut niet
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74547710
Dat is best veel troel!
Daar gaan we weer
pi_74547784
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:11 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Zolang het op dezelfde temperatuur is, mag je eea samenvoegen.

en voor je opbrengst
Thanks! Dan heb ik het nu niet helemaal goed gedaan. Dat van gisteravond stond nl al in de koelkast. Naja, voor een keertje kan het vast geen kwaad. Voortaan ff op letten dus.
  maandag 9 november 2009 @ 18:24:12 #7
35189 Troel
scherp en bot
pi_74548117
Volgens de kraamverzorgster maakte de temperatuur niet zo heel veel meer uit, ik vond het nogal raar, maar dat schijnt hetgeen te zijn wat ze op de laatste cursus (van afgelopen maand) geleerd had
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74548426
Volgens is het ergste wat kan gebeuren dat het kan schiften.
Daar gaan we weer
pi_74548758
Ik lief het vers gekolfde ook afkoelen en dan gooide ik het bij elkaar en dan in diepvrieszakjes.
allemaal hartjes moedermelk
pi_74556023
Ik gebruik melk van vrijdag nog op maandag, en als er dan nog over is soms ook op dinsdag. Dat is ongeveer mijn maximum (maar de koelkast staat dus goed koud en de melk achterin)

voor goede kolfopbrengsten!

Ach, en de voorkeuren van baby's voor het drinken uit een flesje, spreek me eer niet van
Bij de onthaalouder gaat het prima, maar de grootouders hebben altijd 1 of 2 flesjes nodig eer het ietwat wil vlotten. Welke houding ze ook proberen...

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met de AVENT handkolf? Welk soort ventieltje zit er bij jullie op?
pi_74556137
Ik heb de Avent Isis IQ Uno, dat is eigenlijk de elektrische kolf, maar ik gebruik de motor nooit. Bij de elektrische kolf hoort zo'n tuitje, die heb ik dus. Kolft heel prima!
pi_74557386
de handkolf heeft een sterventieltje waar ik compleet kriegel van word...
nu meen ik mij te herinneren dat er vroeger dames waren die een handkolf hadden en een tuitje hadden, maar ik zou niet weten hoe je dat in een handkolf assembleert... dus ik vrees dat het ook vrouwen waren die de elektrische kolf zonder motor gebruikten...

En om nu nog een elektrische te kopen, voor de tijd dat ik nog zal kolven overdag? Moest ik nu zeker zijn dat er een derde zou komen, maar ik vermoed van niet

Pfff, zo stresserend om 10x dat sterretje eruit te vissen en weer in te stoppen.(ja, ik heb het weer gehad voor vandaag sorry )
pi_74558871
Is het een avent sterretje? Ik heb een nieuwe gekregen en die bleef wel goed zitten
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_74563141
Een nieuw sterretje helpt wel, maar blijft meestal ook maar een maand of 3 goed, daarna begint het naar binnen schieten weer.
  dinsdag 10 november 2009 @ 09:21:26 #15
35189 Troel
scherp en bot
pi_74564012
Ik gebruik het tuutje van mijn elektrische kolf ook als ik met de hand kolf. Die sterretjes zijn ronduit klote en trekken de boel gewoon niet goed genoeg vacuüm. Maar ik geloof toch dat je die tuutjes kan bestellen bij Avent?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74564142
Troel, maar hoe zit het tuitje dan in het gaatje?
Bij mijn kolf zit er gewoon een rond gaatje waar je het sterretje instopt.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 november 2009 @ 09:27:36 #17
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_74564178
Bij ons op het werk hebben we een geitenwollensokkenman die de kolfruimte reserveert om er te mediteren. Dit doet hij dagelijks...een uur.

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes,

Krea.

p.s. ik ben geen kolfhater.
  dinsdag 10 november 2009 @ 09:31:57 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_74564269
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 09:26 schreef Iksje het volgende:
Troel, maar hoe zit het tuitje dan in het gaatje?
Bij mijn kolf zit er gewoon een rond gaatje waar je het sterretje instopt.
Ja en in dat gaatje stop je het tuutje. Aan de kant van de kolf waar je het flesje aanhangt kun je het erin stoppen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74568716
Heb je daar toevallig een plaatje van?
Beetje gekke vraag maar ik kan het niet voor me zien. En dan kan ik het misschien ook tonen aan de apotheek want die besteld telkens sterretjes...
  dinsdag 10 november 2009 @ 12:47:17 #20
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74569860
Ik snap niks van die sterretjes en tuutjes van jullie. Ik heb een medela kolf, die heeft een flapje
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_74585720
Ik wil even jubelen, want het kolven gaat steeds beter: dubbelzijdig en binnen niet al te lange tijd 100-120 cc Daarmee ben ik er bijna voor mijn voedingen voor de volgende dag. Zo fijn dat het goed gaat, was er best een beetje bang voor dat het niet zou lukken en ik toch iig gedeeltelijk met de bv zou moeten stoppen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_74585755
Wat fijn
pi_74585918
Super Miss_sly!

En dat sterretje van de avent kolf inderdaad Ik gebruik die kolf alleen in geval van nood, heb ook de ameda (en die heeft tuutjes ).
pi_74586395
Wat goed, Miss! Wat moet je opgelucht zijn!

Lente heeft gister bij N. uit het flesje gedronken! Ik had er weer even een hard hoofd in, want ze ging weer net zo tekeer als de dag ervoor, maar zodra ik besloot om gewoon maar even weg te gaan en ze met z'n tweeen aan te laten klooien, was het binnen drie minuten stil en lag ze gulzig te klokken bij papa.

Straks weer proberen!
pi_74587662
Wat fijn Miss Sly!

En Sserpente ook al zo'n goed nieuws!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_74590325
't Is weer gelukt! Lente drinkt uit de fles! En da's fijn, want dan kan ik donderdag naar een feestje van m'n werk. Een mosselfeest.

Ik heb trouwens ook zo'n zin om weer eens ouderwets op stap te gaan! Ik vrees alleen dat ik na twee wijntjes straalbezopen ben en krijg nu al spijt als ik eraan denk dat ik de vlogende dag met een kater m'n afgekolfde melk door de gootsteen moet spoelen. Dan maar geen wijntje.

Maar goed, het kolven zelf gaat ook steeds beter. Ik heb net binnen een kwartiertje 120 cc uit één borst gekolfd.

Thanks voor de tips en support!
pi_74812293
Ha!

Weer even een vraagje. Vorige week had ik een voeding ingevroren om te kijken of Lente ook ontdooide melk lust. Ik had nl gelezen dat dat nogal anders van smaak kan zijn en dat sommige kindjes dat weigeren.

Nou, dat snap ik!

Had de voeding na het kolven direct ingevroren in een goeie, grote vriezer (-18). En ook weer langzaam laten ontdooien achter in de koelkast.

Maar wat wordt dat smerig zeg! Het rook ranzig en zurig. Eerlijkgezegd een beetje naar kots. En Lente hoefde het ook niet.

Stel ik me nu erg aan of hoort het echt niet zo te ruiken?

Ik las dat het tot max 24 uur na ontdooien gedronken moet worden. Ik denk dat de melk vanaf het moment dat ie in de koelkast werd gezet, daar zo'n 28 uur gestaan heeft. Maar dan was ie ook niet direct ontdooit natuurlijk. Dat gaat niet zo snel in de koelkast.

Zou het helpen als ik het sneller ontdooi, of smaakt ingevroren melk nu eenmaal anders?
pi_74812621
Moet je ingevroren melk langzaam laten ontdooien? Ik heb het gister in een flesje gedaan en het flesje toen in kokend water gezet. Dit kan toch geen kwaad? Jamie had honger en ik had het gevoel dat er geen voeding meer in mn borsten zat, dus ik moest ff snel wat voor hem regelen.
pi_74812792
Als de melk snel moei worden ontdooit, is het het beste om het onder een stromende kraan te doen, die je langzaam van koud naar warm draait. Als je het in kokend water zet, gaan er door de snelle temperatuurwisseling anders te veel cellen verloren.
  woensdag 18 november 2009 @ 13:26:25 #30
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74814072
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:43 schreef martine1984 het volgende:
Moet je ingevroren melk langzaam laten ontdooien? Ik heb het gister in een flesje gedaan en het flesje toen in kokend water gezet. Dit kan toch geen kwaad? Jamie had honger en ik had het gevoel dat er geen voeding meer in mn borsten zat, dus ik moest ff snel wat voor hem regelen.
als je aanlegt, wordt er direct nwe melk gemaakt. je melk is nooit op

maar idd, bij te snel opwarmen heb je kans op hittepieken in de melk (doordat er overal eiwitten zweven en het gewoon niet constant is qua samenstelling binnen de voeding) en in die hittepieken sloop je dan de goede eiwitten.

maar als je het er steeds uithaalt, even roert of zwenkt, dan verdeelt de warmte zich wel weer.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_74814937
Ik heb wel telkens geschud met t flesje. Het was overigens water dat net van de kook af was ( uit de water koker) Hoe warmen jullie de flesjes op dan?
  woensdag 18 november 2009 @ 13:52:04 #32
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74815001
quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:50 schreef martine1984 het volgende:
Ik heb wel telkens geschud met t flesje. Het was overigens water dat net van de kook af was ( uit de water koker) Hoe warmen jullie de flesjes op dan?
Flessenwarmer van Avent

of als ik veel geduld had onder stromend warm water
of idd in de magnetron en iedere 10 seconden (als het vloeibaar was) ff roeren
pi_74816357
Op mijn werk kolven gaat steeds beter, maar het verschil tussen de opbrengst links en rechts blijft toch wel erg groot en vreemd (tenminste, ik vind het vreemd, weet niet of het normaal is): net links bijna 50 cc, maar rechts ruim 130 cc en dat in een kleine 10 minuten, dus iig (meer dan) een complete voeding
pi_74816896
quote:
Op woensdag 18 november 2009 14:33 schreef miss_sly het volgende:
Op mijn werk kolven gaat steeds beter, maar het verschil tussen de opbrengst links en rechts blijft toch wel erg groot en vreemd (tenminste, ik vind het vreemd, weet niet of het normaal is): net links bijna 50 cc, maar rechts ruim 130 cc en dat in een kleine 10 minuten, dus iig (meer dan) een complete voeding
Ik heb rechts ook veel meer dan links. Heb t gister nog gevraagd bij t consultatie bureau maar daar zeiden ze dat t normaal is en dat de meeste vrouwen dat hebben.
pi_74822327
Fijn Miss! Lijkt me super als het kolven op m'n werk goed gaat!
pi_74870405
Ik heb nog even een praktische vraag.
Ik kolf momenteel iedere avond rond 23 uur. Ik doe dit vanuit het idee dat ik hoop dat Senna nog een ritme gaat krijgen waarin ze zich in deze tijd meldt voor een voeding, waarna ze tot de morgen slaapt. So far is dat nog niet vaak voorgekomen. Ze gaat meestal rond 7 uur slapen, meldt zich ergens in de nacht een keer (of meer) en dan in de morgen weer.
Ik kolfde ook omdat ik een beetje bang was dat ik met alleen kolven op mijn werk misschie niet voldoende zou hebben voor de dagen dat ik neit werk. Dat blijkt dus wel zo te zijn!

Als ik nu dat kolven 's avonds ga skippen, hoe moeilijk zou het dan zijn als Senna straks toch ineens voor een late voeding komt? Past mijn produktie zich dan op korte termijn daarop aan, of duurt dat lang? Ik ben het kolven rond deze tijd wel een beetje zat
  vrijdag 20 november 2009 @ 09:32:21 #37
108648 cattie
lieve moeder
pi_74877142
Miss-sly, volgens mij past je productie zich daar direct op aan hoor. Bij Fee wisselt het ook altijd wanneer en of ze een late avondvoeding heeft en dat gaat altijd goed. Ik zou gewoon stoppen met kolven dan en lekker gaan slapen.
pi_74877657
Dank je cattie!
haha, ja en zul je net zien: ging ik een half uurtje na het kolven ongeveer naar bed, werd Senna wakker en wilde ze drinken
Maar het ging prima, ook al had ik gekolfd, dus ik denk idd dat ik er maar gewoon mee stop en kijk hoe het loopt.
pi_75022680
Op dagen dat ik werk krijgt Toby flesjes afgekolfde melk.
Hij is best een flinkerd (volgende week weer wegen op het CB) van 3 maanden oud en ik voed hem vlak voor ik de deur uitga nog, da's om 8:00 uur. Verspreid over de dag krijgt hij momenteel 3 flesjes van 125 cc die hij leegdrinkt, maar als ik hem om ongeveer18:15 weer zie en wil aanleggen dan sabbelt hij wat maar drinkt niet echt.

Zijn de flesjes te veel voor hem?
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 26 november 2009 @ 17:30:02 #40
35189 Troel
scherp en bot
pi_75026384
Is er een veilige manier om nu af te kolven en te bewaren voor einde december ondanks de spruw of is de kans echt gewoon veel te groot dat ik Jochem dan opnieuw besmet (ervan uitgaande dat het dan over is )

Wat ik nu op een dag kolf drinkt hij vaak niet helemaal op en ik vind het eigenlijk best zonde om het weg te gooien.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75027281
KErs, ik denk dat het meer ligt aan de verdeling van de flesjes en dat Toby op het moment dat hij weer bij jou is gewoon nog vol zit van het laatste flesje. Om e hoeveel uur drinkt hij ongeveer? Je zou kunnen vragen aan de flesgever om Toby geen fles meer te geven in de 2 uur voordat je weer bij hem bent. (als hij om de 3uur drinkt komt het net lastig uit, 8.00 11.00, 14.00 17.00) Als Toby het pakt zou dat laatste flesje om rond 17.00 uur een kleiner flesje kunnen zijn. Je komt er helaas niet anders achter dan uitproberen.

Troel,volgens mij is die melk veilig als je het verhit, ik ga nog even op zoek voor een duidelijker antwoord.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_75030998
Kersjes, ik sluit me aan bij Jelief. Je zou kunnen kijken of hij misschien 2x een grotere fles wil, dan doe je 8, 12, 16 en weer bij thuiskomst.

Troel, je kunt het invriezen, bakje markeren met een S en dan bij het ontdooien tot aan het kookpunt verhitten.
pi_75031865
Troel, hier ophet borstvoedingsforum staat onder het kopje kolf schoonhouden een regeltje waarin staat wat Cattie schreef.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_75033718
Dank voor de tips dames, ik heb de flesgevers erover ingelicht
.... met gevoel voor drama....
  Moderator dinsdag 1 december 2009 @ 11:47:01 #45
5428 crew  miss_sly
pi_75176617
OK, er gaat hier iets niet helemaal goed.
Mijn ene tepel bloedt, dus dat ie pijn deed kwam waarschijnlijk toch van een kloofje en niet goed aangelegd zijn.
Nu ben ik dus aan het kolven (wat door stress ook al niet erg lekker loopt) en is dus in een flesje de melk roze.

Kan ik die melk gewoon aan haar (laten) geven morgen? En hoe kan ik die kloof het snelste weer in orde krijgen?
  dinsdag 1 december 2009 @ 11:51:54 #46
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_75176796
melk kan toch ook zelf roze zijn? als je gister bietjes hebt gegeten of zo, wordt je melk roze. schijnt. ik eet nooit bietjes

kloofjes krijg je het beste weer heel door een beetje melk op te smeren en aan de lucht te laten opdrogen.

ik denk dat je het wel mag geven, maar daar hebben meer ervaren mensen vast ook een mening over (die ik dan meer vertrouw)
pi_75177215
Bloed in de melk is niet heel erg hoor miss_sly, het ziet er wat vreemd uit, maar je kunt het gewoon geven
pi_75178380
shit shit shit
ik heb vandaag braaf mn kolf meegenomen naar mn werk enzo maar nu ben ik het dekseltje van het flesje vergeten uit de categorie niet-handig!

Iemand die zo snel een oplossing kan bedenken? Ik heb hier geen beschikking over een keukentje ofzo dus dat zuigt.

Ik wist wel dat ik iets vergat
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:43:57 #49
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_75178528
folie? plastic?
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_75178596
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:43 schreef _Bar_ het volgende:
folie? plastic?
ja nee heb ik hier dus niet, geen keukentje ofzo, ik zit gewoon op mn kantoortje en ik heb dat spul hier niet.

Ik ben geneigd om een flesje water uit de automaat te trekken en die leeg te kiepen en de melk daarin over te gieten. Kan dat een beetje? Ik bedoel, water = water toch? Of moet het flesje echt droog zijn van binnen voor ik de melk erin giet ofzo?

god wat een gnorfmoment weer zeg
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:48:07 #51
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_75178670
nee dat zou je ook kunnen doen.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:03:37 #52
35189 Troel
scherp en bot
pi_75179171
flesje lijkt me de beste optie inderdaad
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75180104
Flesje water idd. Die paar druppels mineraalwater die overblijven kunnen geen kwaad toch?
pi_75180445
Gewoon in een plastic flesje doen inderdaad, water eruit halen, even goed schudden dat meeste druppels eruit zijn en vullen maar

Zo ben ik op een gegeven moment van die kolfzakjes mee gaan nemen voor als ik ooit eens iets vergeet...
Nooit nodig gehad, vond ze ook niet echt handig zelf
Wel een keer het koelelement vergeten, minder handig als je geen koelkast hebt
pi_75180479
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:32 schreef Ssserpente het volgende:
Flesje water idd. Die paar druppels mineraalwater die overblijven kunnen geen kwaad toch?
ja inderdaad. T is gedaan, flesje water leeggekieperd en ik heb het spul overgegoten. Wat lijkt 180cc dan ineens ontzettend weinig zeg

leer voor de volgende keer, ik stop dus maar standaard zo'n dopje in mn tas denk ik, ik gebruik ze toch nooit allemaal tegelijk.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_75204729
Vanmorgen kreeg Senna dus Fristi mee naar het kdv

De kloof is weer dicht, nog wat gevoelig, maar komt goed. Volgende vraag nu: ik heb het idee dat mijnproductie wat aan het minderen is. Hoe kan ik het beste omgaan met kolven op mijn werk? beter dan 3 keer 15 minuten kolven dan 2 keer 20 minuten? Dus beter vaker dan langer? of maakt dat niet uit?
pi_75204822
Ja, beter vaker korter dan minder vaak langer. Wees er ook op bedacht dat stress (ik las 't in het baby'tjestopic, ) ook van invloed kan zijn op je productie.
pi_75204923
Dank je voor je snelle antwoord Jore!
Ja, die stress, die zit er nu al een paar dagen en die zal ook niet zo snel weer weggaan,denk ik. En ik merk dat het niet goed is voor mijn produktie, dus ik wil redden wat er te redden valt. Dus ga ik nu maar meteenkolven en zal dat dus vaker en korter doen. En Senna ook maar wat vaker aanleggen thuis, zodat de produktie ven een boost krijgt. Het zou toch wel heel erg zijn als mijn bv niet goed gaat lopen hierdoor. Dan word ik pas echt heel erg ongelofelijk boos, denk ik.
  woensdag 2 december 2009 @ 11:33:58 #59
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_75206395
miss, hoeveel je kolft, zegt NIETS over je productie. met een kolf krijg je (wel, de meste mensen, ik was nog steeds koe, maar dat terzijde ) minder lekker een tsr, en komt er bijna altijd minder uit dan bij een voeding.
zolang senna op de dagen dat je volledig live voedt net zo lang tevreden is, hoef je niet te denken dat je productie eronder lijdt. tis alleen k*t voor je voorraad waar je op in gaaat teren.
pi_75206496
Volgens mij was dat live voeden nou juist het punt Davinia
pi_75207064
Ik heb idd het idee dat mijn produktie overall aan het teruglopen is. Op zich niet raar: Senna ziek geweest dus minder gedronken, de 4-maandsdip en de stress nu hebben geen al te beste invloed. Ik wil dus even een boost geven aan mijn produktie. Thuis is dat niet moeilijk, vaker aanleggen dus, maar ik vroeg me af hoe ik dan het beste met kolven om kon gaan.
pi_75207153
Volgens mij gaat het helemaal goedkomen miss. Maak je niet teveel zorgen, jullie trekken het samen wel weer bij. ging het kolven wel een beetje?
pi_75231090
M'n borsten zijn leeg.

Net nu ik besloten had om 'r weer elke avond een flesje bv te geven. Tot twee weken geleden deden we dit dagelijks, maar omdat ze toch goed uit een flesje dronk, had ik op een gegeven geen zin meer in dat gekolf en ben ik er mee gestopt.

Maar volgende week wil ik een avondje weg, dus vandaag besloten om toch maar weer te kolven zodat N. 'r 's avonds de fles kan geven.

Ik kreeg vannavond vanaf een uur na de voeding tot de volgende voeding met heel veel moeite in totaal 40 cc uit beide borsten. En toen ik het probeerde te geven, weigerde die tuttebel ook nog pertinent om uit de fles te drinken. Maar m'n borsten zijn ook zo goed als leeg, dus daar heeft ze vervolgens nog een uur aan liggen sabbelen zonder veel resultaat.

Nu slaapt, maar ze zal straks wel weer wakker worden omdat ze honger heeft.

Dat wordt dus een regelnachtje, denk ik zomaar. Probeer 'r maar zo veel mogelijk aan te leggen. Kolven probeer ik dan maar weer opnieuw als vraag en aanbod weer wat op elkaar zijn afgestemd.

Zijn er spenen die makkelijker drinken? Ze lijkt nl echt de speen zelf niet fijn te vinden. Want als ze probeert te zuigen moet ze vaak kokhalzen. We hebben nu spenen van Avent, nr 1.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ssserpente op 02-12-2009 23:05:29 ]
pi_75312328
Ssserpente, wat ik begrijp zijn borsten nooit leeg, ook al voelen ze zo aan voor ons. Ze zijn dan alleen niet volgelopen en de melk wordt direct gedronken.
Mijn ervaring is dat kolven ook met ups en downs gaat en als ik een paar dagen wat minder heb gekolfd, er ook minder uitkomt. Ik hoop dus voor je dat het weer beter zal gaan

Ik heb een vraagje over sterilliseren enzo. Ik doe iedere avond voor ik de volgende dag mijn kolf mee naar mijn werk neem, de flesjes en schelpen enzo allemaal sterilliseren. De fles (eentje hebben we er maar) steriliseren we bij het eerste gebruik die dag, maar niet iedere keer. Ik denk zelf dat dit wel goed gaat, wat vinden jullie?

Nou zit ik alleen nog met die aventbakjes om de melk in te bewaren. Als die weer leeg zijn, gaan ze eerst in de vaatwasser. En nu staat er dus een heel regiment lege, afgewassen bakjes op de kast. Moeten die allemaal gesteriliseerd voor bolend gebruik, of is alleen de vaatwasser in principe voldoende?
  zaterdag 5 december 2009 @ 14:18:09 #65
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_75313491
miss, de regels daaromrent veranderen jaarlijks. maar 1x per dag steriliseren is genoeg. (dat blijft wel hetzelfde.)

en de vaatwasser telt geloof ik ook als steriliseren. staat er niet iets over op bv.com?
pi_75480767
Hm, ik zit een beetje in dubio. Mees is nu 8 maanden, en krijgt nog helemaal bv. Ik kolf alleen lang niet zoveel meer per keer dan een aantal maanden geleden, dus af en toe vullen we aan met kv (ik kolf ook nog maar 1 keer per dag). Daarbij wil ik ook graag stoppen met kolven op mijn werk, het valt gewoon niet zo goed te combineren met al het onderwijs dat ik moet geven de komende periode. Maarrrr, stoppen met bv wil ik nog niet, Mees geniet er nog zo van (en ik ook), en hij is ook niet zo fan van flesjes. \
Heeft er iemand ervaring met het stoppen met kolven, en op vrije dagen wel volledig bv blijven geven (ik werk drie dagen)? Zou het kunnen? En kan mijn productie nu al stabiel genoeg zijn daarvoor? Ik merk nu al wel dat ik langer zonder kolven kan, het duurt zeg maar echt lang voordat ik het gevoel heb dat ik moet kolven. Ben benieuwd naar jullie ideeen!
  vrijdag 11 december 2009 @ 01:21:41 #67
267451 Smikke
Formerly known as Smirre
pi_75505408
Je hoeft maar eens per dag te steriliseren. Als je tussendoor goed uitspoelt en daarna in de koelkast zet, is het prima.
Vaatwasser en steriliseren is niet hetzelfde. Om iets steriel te krijgen moet je het toch 100 graden verhitten. Leg je het daarna op een schone doek neer, is wel schoon, maar niet meer steriel.
MissSly, ik zou die bakjes niet meer steriliseren. Schoon en droog(!) opbergen is voldoende. Je vriest het daarna ook nog in, toch? En zo klein is Senna niet meer.
Opinions are like assholes, everybody's got one.
pi_75506650
Zo doe ik het idd tegenwoordig ook Smikke
En wat je zegt, zo klein is ze niet meer en bovendien is steriel hebben en vooral houden zo'n gedoe iedere keer! Ik denk dat zoals ik het momenteel doe, ik voldoende de hygiene in het oog hou zonder te overdrijven

Jula, ik heb geen idee, zo ver zijn we hier nog lang niet
  vrijdag 11 december 2009 @ 08:30:53 #69
108648 cattie
lieve moeder
pi_75507174
Jula, wat jij wilt, wil ik ook. Volgens mij zou je productie vanaf ongeveer 9 maanden er stabiel genoeg voor moeten zijn. Je zou het een weekje kunnen proberen. Werk je drie dagen achter elkaar? Als je om en om werkt, zal het denk ik makkelijker gaan. Ik wil als Fee 1 jaar is stoppen met kolven. Ik hoop dat dat dan lukt.
  vrijdag 11 december 2009 @ 13:30:45 #70
35189 Troel
scherp en bot
pi_75515149
Ok, ik zit op het punt dat ik het niet meer snap.

Wilde Bert niet lang geleden nog dat ik de borstvoeding zou afbouwen, nu wil hij ineens wel weer een dubbele kolf voor me huren?? Snap er niets meer van!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75515276
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 13:30 schreef Troel het volgende:
Ok, ik zit op het punt dat ik het niet meer snap.

Wilde Bert niet lang geleden nog dat ik de borstvoeding zou afbouwen, nu wil hij ineens wel weer een dubbele kolf voor me huren?? Snap er niets meer van!
Hij ziet hoe makkelijk het is. J. was op een gegeven moment ook fanatieker dan ik.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 11 december 2009 @ 13:37:05 #72
35189 Troel
scherp en bot
pi_75515404
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 13:34 schreef YPPY het volgende:

[..]

Hij ziet hoe makkelijk het is. J. was op een gegeven moment ook fanatieker dan ik.
Ik weet niet of het dat is. Ik kolf nu eigenlijk alleen nog maar met de handkolf. Puur omdat ik dan het vacuum langer kan laten zitten en mijn borsten sneller leeg zijn. Geen idee of het goed is hoor, maar het werkt prima.

Erg irritant trouwens als je borsten blijven spuiten terwijl de kolf er al af is. Dat heeft Jochem ook heel erg vaak, dan laat ie los en ben je meteen helemaal nat omdat je niet doorhebt dat je nog aan het spuiten bent
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75517534
Ha Troel, dat is wel lastig ja, ik vind die melkvlekken ook zo irritant. Ik krijg ze er ook zo lastig uit gewassen, maar dat ligt misschien eerder aan mijn waskunsten

Cattie, ik werk op ma, do en vr, dus max twee dagen achter elkaar. Ik heb trouwens wel het idee dat bij een tweede de productie eerder stabiel is, nu bij Mees heb ik echt bijna geen last gehad van productiedips, terwijl ik daar bij de Sepp veel gevoeliger voor was. Ik ga het na de kerst denk ik een weekje uitproberen, wordt vervolgd dus! En anders inderdaad nog wat langer het kolven proberen vol te houden.
  zaterdag 12 december 2009 @ 12:50:49 #74
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_75546144
Hullo allemaal Ik kom ook even voorbij fietsen met een paar vragen! Ik ga zodadelijk een handkolf kopen (misschien later een elektrische erbij voor als ik weer ga werken, maar eerst maar eens afwachten of ik an nog bv geef enzo) en ik wil beginnen met het opbouwen van een voorraadje en het wennen van Stef aan een flesje. Nu vraag ik me af of ik dat nu allemaal al kan doen, of is dat nog veels te vroeg? Stef is dinsdag drie weken oud en ik heb wel eens gelezen dat je wennen aan een flesje moet doen voor ze vier weken zijn omdat het anders moeizamer gaat, maar elders lees ik weer dat je dat pas moet doen als hij de 6 weken gepasseerd is?

Ik vraag me ook af wanneer je dan moet kolven, omdat meer vraag natuurlijk meer productie betekent kun je denk ik niet zomaar te pas en te onpas kolven? Hoe doen jullie dat? Na een bepaalde voeding altijd even? En hoe lang dan?

Laatste vraag: hoe weten jullie hoeveel je kindje uit die fles moet drinken om een goede maaltijd te hebben? Aan de borst weet je natuurlijk nooit echt hoeveel hij precies drinkt..

Alvast dank jullie wel
3!
  zaterdag 12 december 2009 @ 13:43:35 #75
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_75547417
wat ik deed was 1 uur na de ochtendvoeding 1x dubbelzijdig kolven.
en vanaf 6 wk begonnen idd.
het is vooral belangrijk dat als je eenmaal begint met oefenen, datje het dan dagelijks volhoudt. niet eerst aanleren, dan 3 weken niet meer en dan daarna weer wel, want dan heb je meer kans dat ze gaan weigeren.

hoeveel is voldoende oor een maaltijd? je hebt de richtlijn van 150 tot 180 ml per kg lichaamsgewicht totale intake per dag. dus als een kind 5 kg weegt, dan heb je 150*5 = 750 ml melk per dag totaal. doe jdat over 5 voedingen, dan is dat 750 / 5 = 150ml per voeding. (ben ff te lui om een rekenmachine erbij te pakken, dit kan uit het hoofd ) dit is een richtlijn, dus voor het kind zelf geldt: als hij goed heeft gedronken, laat de speen los en gat de wereld om zich heen bekijken, dan issie wel verzadigd
  zondag 13 december 2009 @ 12:53:36 #76
95408 Incantrix
pi_75574093
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 13:43 schreef DaviniaHR het volgende:
wat ik deed was 1 uur na de ochtendvoeding 1x dubbelzijdig kolven.
en vanaf 6 wk begonnen idd.
het is vooral belangrijk dat als je eenmaal begint met oefenen, datje het dan dagelijks volhoudt. niet eerst aanleren, dan 3 weken niet meer en dan daarna weer wel, want dan heb je meer kans dat ze gaan weigeren.

hoeveel is voldoende oor een maaltijd? je hebt de richtlijn van 150 tot 180 ml per kg lichaamsgewicht totale intake per dag. dus als een kind 5 kg weegt, dan heb je 150*5 = 750 ml melk per dag totaal. doe jdat over 5 voedingen, dan is dat 750 / 5 = 150ml per voeding. (ben ff te lui om een rekenmachine erbij te pakken, dit kan uit het hoofd ) dit is een richtlijn, dus voor het kind zelf geldt: als hij goed heeft gedronken, laat de speen los en gat de wereld om zich heen bekijken, dan issie wel verzadigd
Ah, thnx Je bent een schat! En dan ga ik nu toch weer zitten twijfelen, daar is die 6 weken weer.. Ik wil niets verpesten nu het zo goed gaat met de borstvoeding, dus misschien moet ik toch dat flesje gewoon maar even uitstellen voor een paar weken.. Mijn lief daarentegen heeft zoiets van 'och, komt wel goed toch?' maar ik ben zo bang dat hij strakjes niet meer goed bij me zal drinken.. Het kolven zelf gaat overigens wel goed, ik heb vanochtend een minuut of 7 a 8 gekolfd aan één borst met mijn nieuwe handkolf en dat leverde een dikke 30 cc op

Als je de voeding op een andere manier aanbied dan met een fles (bijv. fingerfeeden), kan er dan ook tepel-speenverwarring ontstaan?
3!
pi_75574654
Trix, bij mij op het cb zeiden dat vanaf zes weken het beste is, omdat ze dan (pas) de techniek voor het drinken uit de borst voldoende onder de knie hebben. Dan schijn je de minste kans te hebben op tepel-speenverwarring.

En ook als je tussendoor niet stopt met het geven van een flesje, beginnen veel kinderen rond drie maanden alsnog de fles ineens te weigeren, heb ik opgemaakt uit veel verhalen op Internet. Maar voor de zekerheid, zou ik het toch maar gewoon dagelijks blijven geven.

Ik kolf 's ochtends, net ff na de ochtendvoeding een extra voeding af en dan 's avonds weer, als Lente d'r flesje drink. Áls...
pi_75594140
Incantrix, ik zou het inderdaad zeker in het geval van jou en Stef eerst maar even zo laten. Gewoon de borst en niet ook nog een flessenspeen nu hij net goed drinkt zonder tepelhoedje. Hij moet even heel goed gaan groeien en dan kun je over een paar weken wel dat flesje gaan proberen.
  maandag 14 december 2009 @ 10:45:48 #79
95408 Incantrix
pi_75606067
Thnx Ssserpente en Jore Ik ben het vergeten neer te zetten (hersenen? Ik?), maar na deze post had ik eigenlijk vrijwel meteen al besloten dat ik het risico niet wilde lopen nu het zo goed gaat. We houden het gewoon lekker op de borst de komende weken en daarna zien we nog wel even!
3!
  maandag 14 december 2009 @ 11:49:10 #80
35189 Troel
scherp en bot
pi_75608159
Jochem gaat binnenkort wennen op het kdv en per januari gaat hij daar hele dagen heen. Als ik uitga van een kleine 200 ml per voeding, moet ik echt behoorlijk gaan kolven. Dat gaat mij hoogstwaarschijnlijk nooit lukken (ik mag al blij zijn als ik in januari weer kan gaan werken, laat staan dat ik van mijn baas dan kan verwachten dat ze me 2 uur laten kolven). Waarschijnlijk zal ik dus slechts 1 keer kunnen kolven, namelijk in de lunchpauze. Drie dagen in de week kan ik echter wel gewoon live voeden (en de andere dagen natuurlijk vroeg en laat op de dag en in de nacht ook wel). Hoe kan ik dat het beste doen met het kdv? Zowel mamamelk als flesvoeding meegeven? De ene dag mamamelk de andere dag flesvoeding?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75610697
heeft jochem dan echt 200ml per voeding nodig? Veel BV kindjes halen dat bij lange na niet.

En het is je wettelijk recht he om te kolven...dus een gesprek met je baas/arboarts of weet ik veel wie is wel de moeite waard. Ze mogen het je namelijk officieel helemaal niet weigeren.
Het zou ook wel erg belachelijk zijn dat je alleen maar 1x in je lunchpauze kunt kolven, en helemaal niet in "de baas zijn tijd". 2 uur per dag is dan weer het andere uiterste, maar wellicht heb je dat niet eens nodig...
  maandag 14 december 2009 @ 13:36:18 #82
35189 Troel
scherp en bot
pi_75611248
Nee, hij zal dat echt niet nodig hebben, maar het rekent makkelijk en in januari zal hij echt wel over de 5 kilo zijn gok ik.

En ik snap dat het mijn recht is, maar om net als nieuwe werkneemster daar om te gaan vragen, tja, ik zou het niet fijn vinden als werkgever denk ik.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75614124
In welke hoeveelheden vriezen jullie in?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_75615468
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:05 schreef Claudia_x het volgende:
In welke hoeveelheden vriezen jullie in?
ik tot nu toe ongeveer per 100 of 150 ml. Zodat mn lief zo een flesje kan pakken als het echt moet.
Maar je kunt ook met ijsblokjesvormen werken en dan losse ijsblokjes invriezen, zo kun je kleine beetjes ontdooien steeds.
Wat ik inmiddels uit de praktijk geleerd heb is dat het onhandig is om meer dan dat in te vriezen per keer. Maar misschien dat het verschilt hoor, dat er mensen zijn die grote hoeveelheden wel handig vinden

Booooh mn meiske sliep vannacht zomaar ineens door, van half 8 's avonds tot vanmorgen half 8. (wel met 2 speen-pitstoppen tussendoor ) maar mén ik werd gewoon wakker van de stuwing zeg. Oho dat had ik sinds de bevalling niet meer zo gevoeld Vooral rechts want die was dus sinds half 5 ofzo niet meer aan de beurt geweest. Dus die leeggekolfd en dr kwam maar liefs 250 ml uit toen was t flesje vol en ben ik gestopt. Gebakje uit bed geplukt en aan de andere kant aangelegd did the trick. Ik was blij dat ik voor de zekerheid mn kolf in de tas had gemikt
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  maandag 14 december 2009 @ 17:22:33 #85
35189 Troel
scherp en bot
pi_75618829
Ik vind die ijsblokjeszakjes gruwelijk. Je krijgt van die vieze vingers ervan, zo vet lijkt die melk wel
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75619043
quote:
Op maandag 14 december 2009 17:22 schreef Troel het volgende:
Ik vind die ijsblokjeszakjes gruwelijk. Je krijgt van die vieze vingers ervan, zo vet lijkt die melk wel
maar het kan ook in die bakjes ijsblokjes toch? En als het bevroren is dan in een diepvrieszak doen en nieuwe maken. Hoef je niet te hanessen met zakjes.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  maandag 14 december 2009 @ 17:40:28 #87
35189 Troel
scherp en bot
pi_75619531
Klopt, maar dat past niet in mijn vriezer, die ligt daarvoor te vol Ik moet gewoon mijn viabekertjes gaan gebruiken
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_77103973
Hi

Ik heb gekolfd!

Rienk is nu 5 weken en we willen hem af en toe een flesje laten drinken, zodat ik op den duur ook eens zonder Rienk de deur uit kan. Nou heb ik wel eens 'afgekolfd' voor de stuwing, maar nu is het dus voor een echte voeding. Dus het hele rataplan is gesteriliseerd en ik heb er links 30 en rechts 20 cc uitgekregen. Maar dit is toch veels te weinig?

Wordt het nu elke keer meer als ik serieus kolven ga? En wanneer kan ik het het beste doen? Voor een voeding? Na een voeding? En als hij nou eens van plan is om door te slapen, kan ik die rit dan helemaal leegkolven?

Vragen, vragen, vragen Hoop dat jullie de antwoorden hebben
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_77110073
Goed bezig, Vlindur!

't Is idd te weinig voor een voeding ja. Geadviseerd wordt om een uur na de voeding een extra voeding af te kolven. Dan 'pik' je niets in van Rienk en heeft ie voor de volgende voeding weer genoeg melk. Maar ikzelf krijg er eigenlijk alleen een uurtje na de ochtendvoeding (van 06:00 uur ) wat uit. Meestal laat ik 'r dan maar één borst leegrinken (want dan zitten te toch vol zat) en kolf ik de andere helemaal leeg. En als N. haar dat dan bijv. 's avonds geeft, kolf ik weer een nieuwe voeding af. Zo kun je een voorraadje opbouwen.

't Is ook wel handig om te testen of Rienk ontdooide melk lust. Dat smaakt nogal anders dan verse en sommige kindjes schijnen dat niet lusten. Zo lullig als je daar pas achterkomt als je hele koelkast vol bloed, zweet en tranen staat.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 11:11:22 #90
35189 Troel
scherp en bot
pi_77133133
Eventjes een crosslinkje: vraag en aanbod kinderspullen deeltje 43

Ik verkoop mijn kolf met toebehoren tegen een zeker niet verkeerde prijs!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_77133794
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:04 schreef Vlindur het volgende:
Rienk is nu 5 weken en we willen hem af en toe een flesje laten drinken, zodat ik op den duur ook eens zonder Rienk de deur uit kan. Nou heb ik wel eens 'afgekolfd' voor de stuwing, maar nu is het dus voor een echte voeding. Dus het hele rataplan is gesteriliseerd en ik heb er links 30 en rechts 20 cc uitgekregen. Maar dit is toch veels te weinig?
Ik kolf nog steeds niet veel meer af dan dat... Volgens de lactatiekundige mag ik er al blij mee zijn.
pi_77133883
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 11:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kolf nog steeds niet veel meer af dan dat... Volgens de lactatiekundige mag ik er al blij mee zijn.
Ik lees steeds dat je je daar niet druk om hoeft te maken want als je straks op je werk gaat kolven in plaats van voeden dan kolf je veel meer af.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  vrijdag 22 januari 2010 @ 11:35:34 #93
95408 Incantrix
pi_77133908
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 11:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Als ik dit soort dingen lees vraag ik me toch een beetje af hoe dat nu zit met hyperlactatie, ik kolf zo 150 cc op één borst, gisteravond met erge stuwing bijna 200 op één kant Nu had ik gisteravond ook echt pijnlijke stuwing toen ik thuiskwam (was naar de film geweest), dus het viel me eigenlijk nog mee..

Ik heb zonet trouwens mijn elektrische kolf besteld! Enige dat dan wel weer jammer is is dat ideal vastliep en ik nu dus niet heb betaald en ik zit echt te springen om dat ding (krijg lamme armen met de handkolf zo onderhand ).. Zo maar even de winkel mailen nadat ik mijn arme ventje van zijn poepbroek heb verlost
3!
pi_77134105
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 11:34 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Ik lees steeds dat je je daar niet druk om hoeft te maken want als je straks op je werk gaat kolven in plaats van voeden dan kolf je veel meer af.
Ik vind het fijn om dat te lezen, want ik raak behoorlijk gedeprimeerd van tussen de voedingen in afkolven. Er komt niet zoveel uit en ik merk altijd dat het invloed heeft op Ivans voedingen. Hij drinkt na een kolfsessie ook als die een uur of 2 geleden is altijd langer, moeizamer en gefrustreerder. Als ik meermalen op een dag tussen voedingen in ga kolven gaat hij haast regelen.
pi_77134159
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 11:35 schreef Incantrix het volgende:

[..]

Als ik dit soort dingen lees vraag ik me toch een beetje af hoe dat nu zit met hyperlactatie, ik kolf zo 150 cc op één borst, gisteravond met erge stuwing bijna 200 op één kant Nu had ik gisteravond ook echt pijnlijke stuwing toen ik thuiskwam (was naar de film geweest), dus het viel me eigenlijk nog mee..
Dat is echt een mega-opbrengst! Ik heb gewoon nooit stuwing.

Oh trouwens, ik heb een paar dagen geleden ineens meegemaakt dat melk eruit bleef spuiten toen Ivan losliet, terwijl ik pas nog tegen jou had gezegd dat ik dat nooit meemaakte. Ik was er haast blij om.
pi_77137755
Nou, dat was leuk geprobeerd, hij wil de fles niet Niet bij mij, niet bij mijn vriend.
Ik heb advent flessen. Wat nu, gewoon andere fles proberen zeker?
En je mag melk niet twee keer opwarmen toch?
pi_77138390
Ik heb een medelakolf en nu ga ik volgende week voor het eerst een paar uurtjes weg zonder Lotte. Nu zou het moeten kunnen, tussen 2 voedingen in, maar ik wil toch voor de zekerheid een flesje hebben staan. Kan het flesje van de Medela gewoon zo in de vriezer of kan ik het beter omgieten naar een bakje?
Lotte!
Noah!
  vrijdag 22 januari 2010 @ 13:57:08 #98
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_77138974
trixie, veel kolven zegt niks over hyperlactatie. ik trok er in de kraamweek al 100cc uit, uit 1 kant. de een kolft makkelijker dan de ander, that's all.

vlindur, mss wil hij de melk wel koud? je mag idd maar 1x opwarmen. ik zou niet meteen verschillende soorten flessen gan proberen, mss went het vanzelf. dat hij nog niet snapt wat de bedoeling is, zeg maar. dan kanje mss de speen even onderdompelen in de melk, en dan proeft hij melk zodra de fles in zijn mond komt. mss dat dan het kwartje valt?

linda, medela flesjes kunnen in de vriezer
pi_77139092
Ah dank je davinia!

Vlindur, Lotte kreeg de eerste paar dagen afgekolfde melk en die kreeg ze gewoon op kamertemperatuur. Misschien dat proberen? Dan kan je het ook rustig laten staan en later nog een keertje proberen te geven. Mijn vk zei toen dat je het 8u mocht bewaren, buiten de koelkast.
Lotte!
Noah!
pi_77139363
Vlindur, hier wat tips:

Flesweigeren
Probeer alleen datgene uit waar je zelf iets in ziet!

Oefen met vers afgekolfde borstvoeding. Moedermelk uit de vriezer kan vreemd smaken. En soms uit de koelkast ook al. Je kan dus een half uurtje voor je hem verwacht zo'n 20 ml afkolven en daarmee oefenen.

Alles wat je probeert moet je een paar dagen volhouden. Een nieuw tijdstip, nieuwe speen, ander persoon.

• Probeer regelmatig een flesje te geven; elke dag of om de dag. Al is het maar 20 cc.
  • Als hij honger heeft, als hij 1 borst gedronken heeft - dus tussendoor, als hij geen honger heeft.... het juiste moment is iets dat je moet uitproberen. Half slapend?
  • Afgekolfde borstvoeding koud geven of juist iets warmer?
  • Andere fles en/of speen proberen. Bijvoorbeeld een dodie speen die wat langer en stugger is. Of juist een platte dental. Of een (zachte) tuit. Of bruine, rubberen speen.
  • Soms lukt het wel opeens als een ander de fles geeft: papa, oma, buurvrouw of die onbekende leidster op het kinderdagverblijf. En dan mag mama ook niet in de buurt zijn.
  • Andere houding: in borstvoedingshouding of juist niet? In wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de televisie, in een draagzak of -doek.
  • Aluminiumfolie om de fles wikkelen. Dat leidt de aandacht af en is leuk om mee te spelen. Of speeltjes of ballonnen.
  • Niet dwingen: laat hem lekker een beetje op de speen kauwen. Als hij dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en hij wil meer, dan moet hij de tijd krijgen om iets te proberen.
  • de speen in de borstvoeding dopen en/of voorverwarmen; liefst in mama's beha.
  • het kinnetje op en neer bewegen om zo het drinken te stimuleren.
  • beetje in de speen knijpen om de melkstroom te bevorderen.
  • eerst even op je pink laten zuigen, de fles ernaast steken en dan je pink weghalen.
  • kinnetje ondersteunen met je hand en dan met duim en wijsvinger de wangen ritmisch ietsje samendrukken.
  • de zuigreflex opwekken door rondom het mondje te strelen en masseren.

Bij Lente werkte het erg goed om tijdens het drinken te lopen.

Maar als het drinken uit de fles nog steeds niet lukt, zijn er andere mogelijkheden:
    - geven met een lepeltje (evt. iets dikker maken)
    - met een spuitje (Vingervoeden )
    - uit een bekertje laten drinken (Cupfeeding)
    - de Softcup
    - de "Special Needs Feeder"

En vwb kolven, opwarmen en bewaren:

Verse moedermelk: -Buiten de koelkast blijft net afgekolfde moedermelk 6 tot 10 uur goed. Niet in de zon zetten.
  • Moedermelk melk mag maximaal 5 dagen in de koelkast (4 tot 7 graden) worden bewaard.
  • Niet in de deur, liefst achterin en onderin de koelkast vanwege de temperatuurschommelingen als de deur wordt geopend.
  • De melk direct na kolven in de koelkast zetten
  • Geen vers gekolfde melk bij reeds gekoelde melk gieten. Eerst laten afkoelen zodat het dezelfde temperatuur heeft.
  • Tijdens vervoer werk <-> huis <-> oppas gekoeld meenemen (koeltas + diepvrieselementen)
  • Tijdens het bewaren kan vet zich van de rest van de melk scheiden en als een lobbig laagje bovenop de melk drijven. Om het weer met elkaar te vermengen mag je schudden. Om schuimvorming te voorkomen kun je beter zwenken i.p.v. heftig schudden. Het mengen gaat beter als de melk warm is.
  • Warm moedermelk op in de flessenwarmer of in een bakje warm (niet heet!!) water. Liever niet in de magnetron ivm verlies van antistoffen en antibacteriële eigenschappen.
  • De moedermelk mag ook koel of op kamertemperatuur gegeven worden.
  • Eenmaal opgewarmde melk moet zo snel mogelijk gebruikt worden.
  • Niet in de flessenwarmer laten staan voor later gebruik. Zodra het warm is uit de flessenwarmer halen en de rest na 1 uur weggooien. Niet opnieuw opwarmen of in de koelkast zetten.

De kolf schoonhouden:
  • Na elk gebruik afspoelen met koud water, daarna eventueel nog met heet water
  • 1x per dag alle onderdelen loshalen. Afwassen in een sopje of vaatwasser
  • daarna eventueel nog uitkoken in pan met ruim koud water en 5 minuten doorkoken
  • of in een (magnetron)sterilisator. Bij gebruik van een vaatwasser boven de 65 graden, is apart uitkoken/steriliseren niet nodig.

Wanneer de melk dezelfde of de volgende dag al gebruikt wordt, of als je het in wilt vriezen, is dagelijks afwassen en 1x per week uitkoken voldoende.
    Wil je de melk langer dan 48 uur in de koelkast bewaren, kolf je voor een zieke/premature baby of bij spruw: dagelijks uitkoken/steriliseren. Als je je flesjes ook gebruikt voor kunstvoeding: dagelijks uitkoken/steriliseren.

Diepvriesmoedermelk:
  • Ontdooide moedermelk mag 24 uur in de koelkast bewaard worden.
  • Ingevroren melk het liefst in de koelkast laten ontdooien.
  • Als je wat meer haast hebt kun je het ook onder stromend water laten ontdooien: het water dan steeds warmer zetten zodat de melk langzaam opwarmt. Melk die op deze manier is opgewarmd na ontdooien binnen een uur opmaken.
  • Eventueel kan het ontdooien ook in de magnetron. Kies een laag vermogen en schud elke 20 seconden. Een deel van de antistoffen gaat hierdoor helaas wel verloren, maar de kwaliteit is nog altijd beter dan die van kunstvoeding.
  • Moedermelk kun je tot 6 maanden in de vriezer goed houden.
  • Je kan per etmaal moedermelk opsparen en dan invriezen. Het advies is om het eerst te laten afkoelen en dan pas bij elkaar te gieten, om schiften te voorkomen.
  • Wanneer je de melk binnen 5 dagen weer nodig hebt, liever niet invriezen. Bij invriezen gaat toch een deel van de bijzondere eigenschappen verloren wat zonde is. Bij een 2 of 3 daagse werkweek is het meestal dus niet nodig om in te vriezen.

Bron
  • pi_77139996
    quote:
    Op vrijdag 22 januari 2010 14:06 schreef Ssserpente het volgende:
    Vlindur, hier wat tips:

*lap tekst*
    Waauw! Dank je! Ik wacht nog even de reacties in het KBT af. Anders ga ik zeker met dit aan de slag!
      zaterdag 27 februari 2010 @ 08:53:09 #102
    95408 Incantrix
    pi_78512558
    Goodmornings Toch even een berichtje van mij, want ik kan wel wat meedenkers gebruiken. Het zit als volgt:

Stef slaapt al een flinke tijd door van een uur of 10 in de avond tot ca. 7 in de ochtend. Na die eerste voeding kolf ik altijd de tweede borst af (Stef drinkt altijd maar aan 1 borst, wisselen werkt niet want dan wil hij niet meer aanhappen), omdat ik in de ochtend altijd vreselijke stuwing heb. Om eerlijk te zijn ben ik dat kolfmoment goed zat, want dat kost me veel extra tijd en als ik binnenkort ga werken moet ik er ws achterlijk vroeg voor opstaan. Afbouwen heb ik nog niet geprobeerd omdat ik eerst wilde aankijken hoe mijn productie straks is als ik op mijn werk ga kolven, máár.. Nu ik ziek ben heb ik 's-morgens ineens geen stuwing meer Nu twijfel ik dus: van het moment gebruik maken en niet meer kolven in de ochtend (ik vermoed dat dat die extra voeding die ik er dan uithaal om zeep brengt?) of toch blijven kolven en pas afbouwen als ik zeker weet dat het kolven op mijn werk goed gaat? Daarbij in ogenschouw genomen dat we nu begrijpen hoe die boeren zitten met hun melkplassen (we hebben nu ca. 4,5 liter in de vriezer en er past niets meer bij) neig ik naar het eerste, maar dan heb ik ineens helemaal geen extra productie meer.. Wat dan als we door onze voorraad heen raken? Kortom: halp! Watzouden jullie doen?
    3!
    pi_78512689
    Incantrix, ik ben ook net een paar weken verkouden en ziek geweest waardoor mijn productie echt heel erg terugliep. Daarbij is L ook ziek geweest waardoor ze minder dronk en de vraag dus ook minder groot was. Ik had ook wel een beetje twijfel of alles weer goed zou komen, maar ik heb nu gewoon weer net zoveel productie als anders en kan ook gewoon weer kolven 's ochtends.

Je zou als alles weer normaal is 's ochtends ook alleen kunnen kolven om de spanning er af te halen. Misschien dat je lijf de productie dan 's ochtends wel wat aanpast omdat de vraag kleiner is zonder dat je met een zere/vervelende borst zit.
      zaterdag 27 februari 2010 @ 13:45:42 #104
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_78518266
    trixie, ik zou niet bijkolven als je geen stuwing hebt. al is het maar omdat je het niet kan opslaan!

vwb je voorraad, 4,5 l is best heel veel. als je door die voorraad heen bent, kan je altijd opnieuw beginnen mmet bijkolven of in het weekend een paar keer. (of kv geven op het kdv ter aanvulling)
      dinsdag 2 maart 2010 @ 16:16:18 #105
    95408 Incantrix
    pi_78640519
    Rubey en Davinia, thnx voor de adviezen Ik heb uiteindelijk besloten niet meer te kolven als er geen sprake is van stuwing en verder te zien waar het schip strand. Vanmorgen heb ik deze belofte aan mezelf al wel weer stiekum doorbroken: ik had nog even niet bedacht dat we dan niet meer constant minimaal 1 voeding op voorraad hebben in de koelkast en vandaag moest Stef naar het KDV, dus heb ik vanochtend maar even een voeding bijgekolfd nog. Vervolgens heb ik Stef weggebracht en ben ik de hele ochtend vergeten te kolven ( ) en toen ik daarachter kwam moest ik bijna naar een afspraak toe Rubey, meteen jouw tactiek toegepast en alleen de ergste druk even weggekolfd en dat ging hardstikke goed! Ik denk dat je me aan de perfecte oplossing hebt geholpen, hele erge thnx!

En Davinia, jah, best veel voorraad he? Een voeding extra per dag dus Heb ook echt enorm lopen hamsteren toen die AB-kuur me nog als een soort van zwaard van Damocles boven mijn hoofd hing, maar nu daar geen sprake meer van is vraag ik me af wat we er in vredesnaam mee moeten Ik denk dat ik een beetje voorraad ga verspreiden: beetje bij mijn moeder, beetje op het KDV, beetje bij mijn schoonzus.. Hebben we in elk geval overal wat liggen, whehe!
    3!
      dinsdag 2 maart 2010 @ 20:45:12 #106
    64262 DJRandall
    zijn vrouw!
    pi_78652594
    Zo, er is dus ook een kolftopic

Zit er beetje doorheen. Momenteel is de situatie zo, dat ik 4 maal daags kolf. Maar ik trek het niet goed meer. Mijn verstand zegt dat ik moet stoppen, ik leef naar de kolfmomenten toe en zie er steeds meer tegenop. Maar mijn gevoel kan het geven van moedermelk gewoon NIET loslaten.
    Ik wil mijn kleine het beste geven, maar momenteel gaat de borstvoeding ten koste van de vrolijke, blije moeder.
    Mijn omgeving zegt eigenlijk al een tijdje dat ik beter kan stoppen, omdat ik teveel van mezelf vraag. En ik weet uit ervaring dat ze eigenlijk dan altijd wel gelijk hebben.
    Ben zo bang dat ik spijt krijg van mijn keuze. Stoppen voelt alsof ik een slechte en egoïstische moeder ben. Omdat ik dan voor mezelf kies, voor mijn rust en mijn lijf. Al weet ik dat mijn kruimel weinig aan me heeft als ik me niet goed voel.

Heb geen idee wat ik nu van jullie verwacht, maar het is fijn om het in ieder geval even neer te zetten.
      zaterdag 6 maart 2010 @ 17:15:22 #107
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_78818933
    djr, hoe gaat het nu met jou? en de bv?
      zaterdag 6 maart 2010 @ 17:48:11 #108
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_78820113
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 20:45 schreef DJRandall het volgende:
    Zo, er is dus ook een kolftopic

Zit er beetje doorheen. Momenteel is de situatie zo, dat ik 4 maal daags kolf. Maar ik trek het niet goed meer. Mijn verstand zegt dat ik moet stoppen, ik leef naar de kolfmomenten toe en zie er steeds meer tegenop. Maar mijn gevoel kan het geven van moedermelk gewoon NIET loslaten.
    Ik wil mijn kleine het beste geven, maar momenteel gaat de borstvoeding ten koste van de vrolijke, blije moeder.
    Mijn omgeving zegt eigenlijk al een tijdje dat ik beter kan stoppen, omdat ik teveel van mezelf vraag. En ik weet uit ervaring dat ze eigenlijk dan altijd wel gelijk hebben.
    Ben zo bang dat ik spijt krijg van mijn keuze. Stoppen voelt alsof ik een slechte en egoïstische moeder ben. Omdat ik dan voor mezelf kies, voor mijn rust en mijn lijf. Al weet ik dat mijn kruimel weinig aan me heeft als ik me niet goed voel.

Heb geen idee wat ik nu van jullie verwacht, maar het is fijn om het in ieder geval even neer te zetten.
    dit had ik even gemist; ik zit/ zat met precies hetzelfde. Alleen kolfte ik 7 keer op een dag; en ben ik gaan afbouwen. Ik kolf nu 4-5 keer op een dag en heb ineens veel minder moeite om het vol te houden; mijn dag draait er iets minder om. Wel fijn.
    Over 1,5 week moet ik weer aan het werk; dan maar weer zien hoe het dan gaat Ttnt heb ik Evie nog geen KV hoeven geven; wat wel heel fijn is. Inmiddels krijgt ze alweer 13 weken (afgekolfte) BV.

En ik kan jou ook niet helpen met een keuze; aangezien ik zelf de beslissing ook niet echt kan nemen. Ben ook bang om te vroeg te stoppen.. maar soms is het wel beter voor jezelf en je kindje..
    heel veel succes met de keuze...
    05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
    17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
      zaterdag 6 maart 2010 @ 21:42:49 #109
    64262 DJRandall
    zijn vrouw!
    pi_78828356
    Nou, hier een update dus: ik heb besloten te stoppen met kolven. Momenteel ben ik aan het afbouwen en heb vandaag nog helemaal niet gekolfd.

Vorige week hebben we Lucas een aantal dagen kunstvoeding gegeven om te kijken hoe hij daar op reageerde. Toen heb ik een keertje borstvoeding gegeven en het was meteen mis. Drie uur lang heeft hij liggen krijsen, kreunen en wurmen van de pijn. Waarschijnlijk heeft hij last van mijn eetgewoonten (al heb ik me netjes overal aan gehouden) en mijn medicijnen. Dit was zo zielig dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen nog eens te proberen om borstvoeding te geven.
    Dit was dus de druppel, vanaf dat moment heb ik besloten dat ik beter kan stoppen. Stoppen met medicijnen is geen optie. Vanaf woensdag ben ik gaan afbouwen, steeds minder vaak en korter kolven. Vandaag nog niet de behoefte gehad om te kolven, dus ik hoop snel klaar te zijn.

Lucas heeft nog steeds krampen, maar is troostbaar. Nu is het uitzoeken waarmee we zijn krampen kunnen verlichten. We hebben al een andere fles, gebruiken Infacol en Cinababy en sinds gisteren ook geen kraanwater meer.
    Maar zelf heb ik nu ook meer rust. Ik kan vanaf nu meer bezig zijn met Lucas, maar ook met mijn herstel.

Hebben jullie enig idee wanneer ik helemaal niet meer zou hoeven kolven?
      zondag 7 maart 2010 @ 08:00:08 #110
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_78838877
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 21:42 schreef DJRandall het volgende:
    Nou, hier een update dus: ik heb besloten te stoppen met kolven. Momenteel ben ik aan het afbouwen en heb vandaag nog helemaal niet gekolfd.

Vorige week hebben we Lucas een aantal dagen kunstvoeding gegeven om te kijken hoe hij daar op reageerde. Toen heb ik een keertje borstvoeding gegeven en het was meteen mis. Drie uur lang heeft hij liggen krijsen, kreunen en wurmen van de pijn. Waarschijnlijk heeft hij last van mijn eetgewoonten (al heb ik me netjes overal aan gehouden) en mijn medicijnen. Dit was zo zielig dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen nog eens te proberen om borstvoeding te geven.
    Dit was dus de druppel, vanaf dat moment heb ik besloten dat ik beter kan stoppen. Stoppen met medicijnen is geen optie. Vanaf woensdag ben ik gaan afbouwen, steeds minder vaak en korter kolven. Vandaag nog niet de behoefte gehad om te kolven, dus ik hoop snel klaar te zijn.

Lucas heeft nog steeds krampen, maar is troostbaar. Nu is het uitzoeken waarmee we zijn krampen kunnen verlichten. We hebben al een andere fles, gebruiken Infacol en Cinababy en sinds gisteren ook geen kraanwater meer.
    Maar zelf heb ik nu ook meer rust. Ik kan vanaf nu meer bezig zijn met Lucas, maar ook met mijn herstel.

Hebben jullie enig idee wanneer ik helemaal niet meer zou hoeven kolven?
    op je vraag kan ik geen antwoord geven; maar jouw verhaal lezende denk ik dat je een goede beslissing hebt genomen. Je klinkt veel rustiger en tevredener.
    En darmkrampen zijn zooooo vervelend: Evie heeft ze ook nog steeds. Maar het wordt wel steeds beter... er zijn nu dagen dat ze geen last meer heeft. (Wij gebruiken de infacol ook nog steeds....we waren 2 weken geleden daarmee gestopt en prompt werden de krampen weer erger)...

Houd je ons op de hoogte van je vorderingen? want ik ben ook wel benieuwd na hoe het straks gaat als ik verder wil afbouwen en gaan stoppen...
      zondag 7 maart 2010 @ 08:36:07 #111
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_78839000
    Wat heerlijk zo'n voorraad trix!

Ik heb nog steeds wat in de vriezer liggen, maar dat gaat binnenkort gewoon op Extra smullen voor meneer
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
      zondag 7 maart 2010 @ 09:00:08 #112
    95408 Incantrix
    pi_78839126
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 08:36 schreef Troel het volgende:
    Wat heerlijk zo'n voorraad trix!

Ik heb nog steeds wat in de vriezer liggen, maar dat gaat binnenkort gewoon op Extra smullen voor meneer
    Zeker weten, het geeft wel een heel veilig gevoel! En nu het zo goed gaat en ik zeker geen AB meer hoef te hebben kan ik er ook gebruik van naken en bijvz af en toe eens een wijntje drinken Was jij nu helemaal gestopt met de bv, Troel? Nee toch?

DJR, ik denk dat je er goed aan doet jezelf niet te pijnigen en voor jezelf te kiezen. Als moeder is het hardstikke belangrijk dat je ook goed voor jezelf bent, anders is zorgen voor je kind heel zwaar. Dikke

BJ, fijn dat je het zo los hebt kunnen laten, ik heb het idee dat je nu veel beter in je vel zit als een week of 2 geleden. Grappig ook dat je ondanks dat nog niet echt naar de kv hebt hoeven grijpen! Zo zie je maar weer hoe raar een balletje rollen kan
    3!
      zondag 7 maart 2010 @ 17:05:19 #113
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_78851888
    djr, fijn dat er een beslissing is genomen! het klinkt als de beste oplossing voor jullie allemaal.
      zondag 7 maart 2010 @ 17:10:45 #114
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_78852038
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 09:00 schreef Incantrix het volgende:

[..]

BJ, fijn dat je het zo los hebt kunnen laten, ik heb het idee dat je nu veel beter in je vel zit als een week of 2 geleden. Grappig ook dat je ondanks dat nog niet echt naar de kv hebt hoeven grijpen! Zo zie je maar weer hoe raar een balletje rollen kan
    ik voel me ook echt beter en fitter. En nu het geen 'moeten' meer is; gaat het allemaal veel makkelijk. Ga ook de eerste weken op het werk gewoon kijken hoe het gaat. Als ik 4-5 keer per dag blijf kolven zou ik maar 1 keer op mijn werk moeten kolven. (en net vtv, en vrij snel als ik weer thuis ben). Wil kijken of dat goed gaat lukken en misschien kan ik dr dan nog wel een langere periode BV achteraan plakken... zou mooi zijn.

Ik ben dus ook niet actief aan het afbouwen nog. wil dit schema zo gewoon een beetje volhouden eerst...
      zondag 14 maart 2010 @ 11:03:26 #115
    57497 happyme28
    I'm so happy
    pi_79120096
    Wij willen ook beginnen met afkolven aangezien ik veel productie heb die Daan nooit op kan en daarnaast is het met de fles geven van melk makkelijker om 'm rechtop te houden ivm de reflux. Zeker voor 's nachts zou dat een uitkomst zijn.

Even wat n00b vragen:
    Hoe zit dat nou ook alweer met uitkoken/steriliseren van de kolfspullen? Ik lees er steeds andere dingen over. Wel / niet nodig, 1x per 24 uur of na iedere kolfsessie. Hoe zit dat nou?

En met opwarmen 'au bain marie' van (ontdooide) melk, hoe weet je dat de melk 35 graden is? Of is een flessenwarmer veel makkelijker? Wat is jullie ervaring?
      zondag 14 maart 2010 @ 12:10:35 #116
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_79121569
    quote:
    Op zondag 14 maart 2010 11:03 schreef happyme28 het volgende:
    Wij willen ook beginnen met afkolven aangezien ik veel productie heb die Daan nooit op kan en daarnaast is het met de fles geven van melk makkelijker om 'm rechtop te houden ivm de reflux. Zeker voor 's nachts zou dat een uitkomst zijn.

Even wat n00b vragen:
    Hoe zit dat nou ook alweer met uitkoken/steriliseren van de kolfspullen? Ik lees er steeds andere dingen over. Wel / niet nodig, 1x per 24 uur of na iedere kolfsessie. Hoe zit dat nou?

En met opwarmen 'au bain marie' van (ontdooide) melk, hoe weet je dat de melk 35 graden is? Of is een flessenwarmer veel makkelijker? Wat is jullie ervaring?
    als je kindje nog heel klein is moet je elke 24 uur alles uitkoken. en na elke sessie eerst schoonspoelen met koud en dan met heet water.
    Ik doe het nu met Evie net als met de flesjes: na elk gebruikt spoel ik schoon; en 1 keer per week gaat allles in de kook.
    (en tnt gaat dat zonder problemen).

en au bain marie heb ik alleen nog bij ouders en schoonouders gedaan en ik merkte dat al snel de melk te heet is; en je dan weer moet wachten en afkoelen enzo. En dat is niet makkelijk als je een hongerig of ongeduldig kindje hebt. Wij hebben een stoomverwarmer van de prenatal. Niet duur en werkt prima.

succes Happy!
      zondag 14 maart 2010 @ 13:25:04 #117
    57497 happyme28
    I'm so happy
    pi_79124010
    quote:
    Op zondag 14 maart 2010 12:10 schreef Beessie-Jen het volgende:

[..]

als je kindje nog heel klein is moet je elke 24 uur alles uitkoken. en na elke sessie eerst schoonspoelen met koud en dan met heet water.
    Ik doe het nu met Evie net als met de flesjes: na elk gebruikt spoel ik schoon; en 1 keer per week gaat allles in de kook.
    (en tnt gaat dat zonder problemen).

en au bain marie heb ik alleen nog bij ouders en schoonouders gedaan en ik merkte dat al snel de melk te heet is; en je dan weer moet wachten en afkoelen enzo. En dat is niet makkelijk als je een hongerig of ongeduldig kindje hebt. Wij hebben een stoomverwarmer van de prenatal. Niet duur en werkt prima.

succes Happy!
    Bedankt! Hebben besloten ook zo'n flessenverwarmer te kopen bij de prenatal. Hij is open vandaag in de stad en we wilden toch nog even wandelen.

Na hoeveel weken/maanden ben je van 24 uur naar wekelijks gegaan met uitkoken?
      zondag 14 maart 2010 @ 13:45:05 #118
    283712 Basboussa
    Tuo neito noita on
    pi_79124594
    quote:
    Op zondag 14 maart 2010 13:25 schreef happyme28 het volgende:

Na hoeveel weken/maanden ben je van 24 uur naar wekelijks gegaan met uitkoken?
    Ik antwoord even voor mijzelf, het werd eigenlijk bij mij van dagelijks, tot 1 maal in de twee dagen, en dat liet ik een beetje afhangen van hoeveel voedingen ik afkolfde. (Hoe meer ik het gebruikte, hoe vaker uitkoken, maar toen ze nog echt heel klein was deed ik het soms wel 2 keer per dag (daar ik alle voedingen kolfde)). Ook toen ik het gevoel kreeg dat ze echt groter werd, en minder vatbaar (zo rond de 2 maanden denk ik, toen 1 keer in 2 dagen), toen ben ik ook minder gaan uitkoken, maar nooit van 1 maal daags opeens naar wekelijks.
    Ne ne placha az,veche niamam glas
    niamam nishto az na tozi sviat.
    Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
    Wafdal dayman gambek alatoul
      zondag 14 maart 2010 @ 13:48:12 #119
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_79124697
    quote:
    Op zondag 14 maart 2010 13:45 schreef Basboussa het volgende:

[..]

Ik antwoord even voor mijzelf, het werd eigenlijk bij mij van dagelijks, tot 1 maal in de twee dagen, en dat liet ik een beetje afhangen van hoeveel voedingen ik afkolfde. (Hoe meer ik het gebruikte, hoe vaker uitkoken, maar toen ze nog echt heel klein was deed ik het soms wel 2 keer per dag (daar ik alle voedingen kolfde)). Ook toen ik het gevoel kreeg dat ze echt groter werd, en minder vatbaar (zo rond de 2 maanden denk ik, toen 1 keer in 2 dagen), toen ben ik ook minder gaan uitkoken, maar nooit van 1 maal daags opeens naar wekelijks.
    ja dat heb ik idd niet verteld.. maar idd geleidelijk aan steeds wat minder vaak
    pi_79125411
    Ik kookte alles uit na een kolfsessie, had 2 sets dus kon zo 2x kolven op het werk.
    Heb ik eigenlijk altijd gedaan, ook nooit in de vaatwasser..
      zondag 14 maart 2010 @ 14:13:29 #121
    283712 Basboussa
    Tuo neito noita on
    pi_79125490
    quote:
    Op zondag 14 maart 2010 14:11 schreef mrien het volgende:
    Ik kookte alles uit na een kolfsessie, had 2 sets dus kon zo 2x kolven op het werk.
    Heb ik eigenlijk altijd gedaan, ook nooit in de vaatwasser..
    Ik heb altijd gekolfd met een medela handkolf, en ik merk dat door teveel uitkoken de kwaliteit toch echt hard achteruit gaat. (Op de schelp gaat het plastic lostlaten ed) Nooit vaatwasser ook. Gewoon sopje, warm water, afspoelen... Gaat heel goed
    Ne ne placha az,veche niamam glas
    niamam nishto az na tozi sviat.
    Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
    Wafdal dayman gambek alatoul
    pi_79126413
    Ik ook medela (pump in style advanced), maar geen kwaliteitsverslies gelukkig

Heb je al die tijd met een handkolf gekolfd? Wow...
    pi_83070739
    Hallo dames

Ik ben op zoek naar ervaringen wat betreft Medela kolven.

Ik zie dat er kolven zijn met en zonder tweefasensysteem. Nu gebruik ik een aantal dagen een gehuurde kolf met dat systeem, maar ik wil zelf een kolf gaan kopen en vraag me af of dat systeem nou echt meerwaarde heeft. Ik heb dus geen ervaring met een kolf zonder dat systeem.

Qua prijs zit ik te denken aan een kolf in de categorie Swing (enkele kolf met tweefasensysteem) of Mini electric plus (dubbele kolf (lekker makkelijk) zonder tweefasensysteem).

Help!
      zondag 20 juni 2010 @ 21:07:43 #124
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_83071162
    heyhey

Ik heb alleen ervaring met 2fasensysteem, zowel in ziekenhuis als thuis alleen hiermee gekolfd.
    Ik heb de medela Swing, gebruikt deze inmiddels 6,5 maand zeer intensief en bevalt me prima.
      zondag 20 juni 2010 @ 22:20:36 #125
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_83076280
    ik heb ook een pisa (met 2fasensysteem, dus), maar ik krijg sinds een week of zo geen tsr meer op stap 1. die komt pas later. (wel een goedee tsr, trouwens)
    ik zou zeggen, probeer eens met de 2fasending te kolven zonder stap 1 (meteen knopjedrukken, dus). als dat net zo goed gaat, weet je dat ook weer.
    pi_83078432
    quote:
    Op zondag 20 juni 2010 21:07 schreef Beessie-Jen het volgende:
    heyhey

Ik heb alleen ervaring met 2fasensysteem, zowel in ziekenhuis als thuis alleen hiermee gekolfd.
    Ik heb de medela Swing, gebruikt deze inmiddels 6,5 maand zeer intensief en bevalt me prima.
    Hoe vaak kolf je met de Swing?
    Ik twijfel nog heel erg of een enkele kolf niet teveel tijd gaat kosten. Zeker i.v.m. eventueel werk over een paar maanden. Voorlopig zal ik de kolf alleen gebruiken voor de avondvoeding (die gaat zo langzaam bij d'r dat ze en zichzelf uitput en mijn tepels er niet blij van worden ).
    quote:
    Op zondag 20 juni 2010 22:20 schreef DaviniaHR het volgende:
    ik heb ook een pisa (met 2fasensysteem, dus), maar ik krijg sinds een week of zo geen tsr meer op stap 1. die komt pas later. (wel een goedee tsr, trouwens)
    ik zou zeggen, probeer eens met de 2fasending te kolven zonder stap 1 (meteen knopjedrukken, dus). als dat net zo goed gaat, weet je dat ook weer.
    Hmmm, dat had ik zelf ook kunnen bedenken
    Heb net wel vrij direct na de avondvoeding gekolfd, want aan de tweede borst viel ze steeds in slaap. Toen heb ik inderdaad meteen de 2e fase aangezet, omdat ze zelf al de 1e fase had gedaan. Maar ik kan morgen wel tussen twee voedingen in proberen om meteen de tweede fase aan te zetten voor een betere test
      maandag 21 juni 2010 @ 19:01:34 #127
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_83110791
    quote:
    Op zondag 20 juni 2010 22:51 schreef CrazyPrincess het volgende:

[..]

Hoe vaak kolf je met de Swing?
    Ik twijfel nog heel erg of een enkele kolf niet teveel tijd gaat kosten. Zeker i.v.m. eventueel werk over een paar maanden. Voorlopig zal ik de kolf alleen gebruiken voor de avondvoeding (die gaat zo langzaam bij d'r dat ze en zichzelf uitput en mijn tepels er niet blij van worden ).
    [..]

Ik kolf nu op werkdagen 3-4 keer per dag en als ik vrij ben 2 keer per dag. Ik heb echter in het begin 8x daags gekolfd.
    En het ligt eraan hoe 'makkelijk' je kolft. Ik heb met mijn enkele kolf, binnen een kwartier beide borsten leeg over het algemeen..
    en ik doe de 1e fase alleen tot de eerste druppels melk komen, en schakel dan direct over op fase 2. Hier werkt dat prima tnt.
    pi_86348791
    Heeft iemand van jullie een idee hoe lang stuwing duurt? Ik heb vrijdagochtend de laatste keer gekolfd maar man mijn rechterborst doet nu echt wel pijn :X Wat is beter? Nog even doorbijten en hopen dat het morgen verdwenen is? Of toch nog even kolven? Ik had echt gehoopt om na het weekend niet meer te moeten kolven, maar kan stuwing zomaar verdwijnen?
      zondag 12 september 2010 @ 18:14:48 #129
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_86350239
    ik zou alleen de stuwing eraf kolven. dus 5 minuutjes of zo.

ben je helemaal gestopt met bv nu?
    pi_86350445
    quote:
    Op zondag 12 september 2010 18:14 schreef DaviniaHR het volgende:
    ik zou alleen de stuwing eraf kolven. dus 5 minuutjes of zo.

ben je helemaal gestopt met bv nu?
    Maar ga ik dan niet weer meer produceren?

En bijna helemaal gestopt dus :Y Doordat Thomas nu ongeveer 240cc per fles drinkt, moest ik al 3 dagen kolven om die hoeveelheid te halen.
    Thomas heeft ongeveer 6maand bv gedronken, da's 3,5 maand langer dan ik eerst had gedacht. Het is mooi geweest :Y
      zondag 12 september 2010 @ 18:29:45 #131
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_86350776
    mss wel eventjes, maar nu heb je er pijn van. dat is ook weer zoiets.
    en dan duurt het mss een dagje langer, als het pijnloos gaat, is dat ook wat waard, nietwaar?

en zolang je je borst redelijk vol houdt, komt er toch nog een seintje dat er geen nwe melk gemaakt moet worden. daarom dus eventjes kolven, en niet helemaal leeg.
    pi_87189684
    Ik heb nu nog steeds een huurkolf in huis, een medela symphony, maar ik wil er zelf een kopen. Een dubbele electrische in elk geval, maar verder heb ik dus geen idee waar ik op moet letten of wat een goede is.. Iemand tips/ervaringen?
    ...and together we'll stand on the threshold of a dream[
      maandag 4 oktober 2010 @ 23:02:00 #134
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_87190690
    de medela pump is style advanced (PISA) is een koopkolf van die soort, zeg maar :)
    dus als de symphony voor jou werkt, dan heb je best kans dat je ook goed kolft met de pisa
      maandag 4 oktober 2010 @ 23:05:59 #135
    265732 Keshet
    Alle kleuren van de regenboog
    pi_87190903
    Wat wil je er mee doen? Ga je 'm alleen thuis gebruiken of ook op andere plekken? Heb je dan altijd een stopcontact in de buurt of niet? Dat soort dingen moet je ook op letten. ;)

Ik heb zelf de Medela Pump In Style gebruikt, ik vond 'm goed te doen. Een van de voordelen vond ik dat het ding ingebouwd zit in een rugzakje zodat je alles makkelijk mee kunt nemen.

Deze unit dus:
    A grand adventure has begun.
      maandag 4 oktober 2010 @ 23:07:12 #136
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_87190956
    quote:
    Op maandag 4 oktober 2010 23:05 schreef Keshet het volgende:
    Wat wil je er mee doen? Ga je 'm alleen thuis gebruiken of ook op andere plekken? Heb je dan altijd een stopcontact in de buurt of niet? Dat soort dingen moet je ook op letten. ;)

Ik heb zelf de Medela Pump In Style gebruikt, ik vond 'm goed te doen. Een van de voordelen vond ik dat het ding ingebouwd zit in een rugzakje zodat je alles makkelijk mee kunt nemen.

Deze unit dus: [ afbeelding ]
    de pisa heeft ook een battery pack, zodat je zonder stopcontact kunt kolven :)
    staat links op je plaatje ;)
      maandag 4 oktober 2010 @ 23:16:11 #137
    265732 Keshet
    pi_87191316
    Ja, dat weet ik, die heb ik regelmatig gebruikt! Maar als je wilt kolven op plekken waar geen stopcontacten zijn dan heb je die dus wel nodig en moet je kolf er dus over beschikken. ;)

Tessie, misschien heeft je LK ook nog tips voor je?
    pi_87192050
    Ik heb nu nog geen baan, dus voorlopig gebruik ik hem voornamenlijk thuis. Maar het is wel fijn als ie makkelijk mee te nemen is natuurlijk, kan ik ook eens ergens heen ;)
    Mijn LK heb ik het gevraagd, maar zij had het alleen over een enkele kolf die ik dan bij haar kon kopen, maar ik wil geen enkele.
    pi_87198952
    Ik zou zeker inderdaad voor een dubbele electrische kolf gaan. Zelf heb ik ook de pisa en er goede ervaringen mee, hij is wel prijzig ;)
    Je heb ook de ameda lactine (uit mn hoofd), naar omdat je nu ivm de huurkolf al een opzetstuk van medela hebt zou ik persoonlijk eerder gaan voor de medela kolven.
    Je kunt anders ook een contactpersoon van de VBN of LLL bellen om het even voor te leggen, of een andere LK
      dinsdag 5 oktober 2010 @ 09:56:45 #140
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_87199137
    Avent heeft vlgs mij ook een dubbele electrische kolf.

Ik weet niet of je tijd hebt, maar mss is het handig om deze serie ff goed door te spitten. Er staat me iets bij dat de merken eerder vergeleken zijn hier.

(zal je je hele BV-periode moeten nakolven?)
    pi_87202563
    Oh dit topic heeft maar 3 delen, die kan ik wel idd even doorlezen ja.
    Ik neig nu toch naar de Pump in Style, ziet er wel prima en handig uit.
    pi_87203221
    Avent heeft inderdaad een dubbele kolf, de Avent Isis IQ duo. Bij deze kolf kolf je eerst even handmatig en daarna neemt de kolf het ritme over. Dit hebben andere kolven niet.

Op www.prettymum.nl kun je de diverse kolven ook zien. De Calypso kolf zou ik persoonlijk pas aanraden op het moment dat de productie echt goed op gang is.
    pi_87207942
    Als toevoeging: de naam van de Ameda kolf is Lactaline. Ik heb 'm zelf en ben er wel tevreden over.
    pi_87265078
    Die bedoelde ik inderdaad ;)
    De Lactine is de huurkolf daarvan

Ik heb overigens maar nieuwe onderdelen voor m'n kolf besteld, had 2 sets maar toen ik die pas eens bekeek waren ze helaas beschimmeld :( Heb ze altijd in de koelkast bewaard maar toen ik geen bv meer gaf ging het op een gegeven moment mee naar de opslag. Zat een klein laagje schimmel op, toch maar voor de zekerheid nieuwe besteld dus (1 set nu)
      woensdag 6 oktober 2010 @ 22:10:15 #145
    108648 cattie
    lieve moeder
    pi_87265215
    Ameda Lactaline heb ik ook, vind ik een hele fijne kolf. En de goedkoopste.
    Die Avent Duo is trouwens bijna ¤ 500.. Meer dan 2x de enkelvoudige electrische kolf (de Uno)!!
      woensdag 6 oktober 2010 @ 22:34:18 #146
    12913 GreatWhiteSilence
    Bite me! (Not you, Annicka!)
    pi_87266349
    Ik ben juist niet tevreden over de Ameda Lactaline. Er zit nauwelijks kracht achter voor mijn gevoel. -O-
    Ik kan juist meer met mijn handkolf van Avent, daar heb ik een maand voltijd mee gekolfd.
    Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
      maandag 18 oktober 2010 @ 10:21:55 #147
    265732 Keshet
    pi_87663230
    Ik ben wel beniewd welke het uiteindelijk is geworden Tessie!
    pi_87668021
    Maar is jouw kolf dan wel in orde GWS? Want ik kan maar tot halve kracht kolven met mijn Lactaline, daarna gaat het pijn doen.
    pi_87672067
    Het is de PISA geworden.
    En ik denk dat ik er even aan moet wennen ofzo, want ik vind het best een rotding eigenlijk. Maar misschien komt dat omdat hij heel anders is dan de symphony.
    En hij maakt irritant geluid, en de snelheid vind ik raar. En ik vind het stom dat als ie eenmaal in die 2e fase zit, dat je dat knopje niet meer kan gebruiken om terug te gaan naar de eerste fase (wat bij de symphony wel kon)
    Maar goed, hij doet zijn werk, ik krijg er melk mee uit mijn borsten, en hij is heel makkelijk mee te nemen. Dat is dan weer wel fijn.

Anna krijgt sinds vorige week ipv 7 nog maar 5 voedingen per dag. Dus ik kan nu ook elke 4,5 uur kolven ipv elke 3 uur. En dat is toch zo fijn! Het is steeds maar 1,5 uur meer, maar jee, wat een verschil zeg! Veel relaxter zo. En ik kolf nu meestal rond de 70cc, dus ze krijgt nog steeds ongeveer de helft aan mm. Dus ik ben blij :)
    pi_88095999
    Nou ik had iets eerder een nieuwe schelp moeten hebben voor mijn Swing geloof ik, wat een verschil in kolven meteen, die andere is gewoon echt versleten!!

Hoe vaak vervangen jullie de schelp? Ik kolfde bijna niet meer, maar wil voorraad hebben, dus kolf 1 voeding per dag extra af nu. Dat red ik nu in 1 kolfbeurt, met oude schelp deed ik er 3 kolfbeurten over :') hoe bedoel je hij was echt aan vervanging toe!
    pi_88280999
    Een versleten schelp? Geen last van, maar kolfde tot voor kort niet heel veel.

Nu kolf ik 2 keer per dag en kan wel wat advies gebruiken. Het zit als volgt:

Omdat de avondvoeding steeds erg lang duurde heb ik besloten te gaan kolven en 's avonds een flesje te geven. Na het geven van de fles kolf ik dan 2 borsten. Daar haal ik echter niet genoeg uit voor 1 voeding, dus kolf ik de volgende ochtend nadat er aan elke borst 1 keer gedronken is (ik wil niet teveel voormelk kolven voor de avondvoeding) 2 borsten. Dan heb ik ruim voldoende voor de avondvoeding.
    Nu is mijn vraag of het kwaad kan dat ik 's morgens borst 1 leeg kolf, maar borst 2 niet.
    Het lijkt allemaal goed te gaan, maar wellicht zijn er nog dingen waar ik rekening mee kan/moet houden? :)
    pi_89910575
    Ik had net in mn kolfhok een leuk ideetje... Plaats een foto van je kolfplek op je werk. Altijd leuk om te zien hoe bedrijven omgaan met hun voedende moeders.

Ik zal vanmiddag nog ff een foto maken van mijn plekkie.
    I am unconditionally and irrevocably in love with him.
    I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
    pi_89910667
    :')

Nou bij ons ís er tenminste wel een kolfplek (moet ook wel met zo'n groot bedrijf) maar meer als een klein kantoortje, met alleen 2 stoelen, een koelkast (die te smerig is om aan te pakken.. sowieso hou ik mijn melk wel bij me, mijn vriesding houdt het prima koel de hele dag.. en ik wil het risico niet lopen dat ik naar huis wil, mijn melk wil ophalen en iemand net zit te kolven zodat ik de ruimte niet inkan :')) is het niet. Maargoed, het volstaat. En leuk op de 7e verdieping, dus je kijkt nog een beetje over de stad uit :')
    pi_89913183
    Bij ons zijn er 2 prachtige kolfkamers... op een andere afdeling. Niet handig natuurlijk als je de spoedtelefoon bij je hebt of bevallingen staat te begeleiden :') In de praktijk kolf ik op (lege) verloskamers. Geloof dat de meeste onder ons wel weten hoe dat eruit ziet toch ;)
      dinsdag 14 december 2010 @ 12:41:48 #155
    68900 Saffier
    Tobias en Ylana
    pi_89913430
    Ik kolf 'achter', gewoon daar waar de horloge-batterijen geregeld moeten worden, gegraveerd moet worden, klusjes gedaan worden, waar er pauze gehouden moet worden, de ruimte die we ook nog delen met met een ander bedrijf.... 8-) echt goed geregeld :') . In het pand waar we in zitten is gewoon geen plek, ze kunnen er ook niets even aanbouwen ;) . Ik kan niet alleen gaan zitten, mijn collega's zullen de andere kant op moeten kijken als ze het niet willen zien, het is niet anders. Ik probeer het wel zo te regelen dat ik niet kolf tijdens een ander haar lunchpauze. Bij mij gaat er een knop om en gaan met die banaan kolf. Gelukkig wel allemaal vrouwen in de teams.
    Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
    De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
    Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
    Ylana
    pi_89921124
    Ik heb weleens een foto gemaakt van onze lacatieruimte. Echt goed geregeld gelukkig, afsluitbaar, relax stoel en ligbank, koelkast (die ik niet zal gebruiken), elektriciteit, warm en koud water.
    We kunnen de ruimte reserveren en dan is hij voor je beschikbaar
    pi_89921920

Mijn stekkie!
    pi_89921938
    Op de eerste foto zie je die mega doos?? Die schuif ik voor de deur, want ik kan de deur niet op slot doen.
      dinsdag 14 december 2010 @ 16:27:26 #159
    68900 Saffier
    Tobias en Ylana
    pi_89922335
    -O- ik heb geen internet op het werk, laat staan op mijn kolfplek :P
    Ylana
    pi_89928743
    Ik neem m'n iPad mee.
      dinsdag 14 december 2010 @ 20:07:52 #161
    68900 Saffier
    Tobias en Ylana
    pi_89931369
    Ik mijn telefoon, maar die knikkert me sinds kort meteen van inet af zodra ik op het forum zit en ik weet niet waarom :{
    Ylana
    pi_89937031
    Zo kun je ook best kolven

Op een invalidentoilet tijdens een dagje uit met het werk, kolf in wandelrugzak gestopt ivm vele wandelen enzo

Die andere foto kan ik niet meer vinden, maak ik met een paar maanden wel opnieuw ;)
    pi_90122497
    haha Mrien! Zo kan het inderdaad ook!

Er is een nieuwe kolf van Difrax, ben benieuwd of het wat is.

hier
    pi_90122765
    Whehe! Die nieuwe kolf: niemand ziet dat je aan het kolven bent. Behalve dan dat er 1 of 2 slangetjes onder je kleding uit komen, en dat daar een flesje aan vast zit, die steeds voller komt te zitten met melk :')
    Ik vraag me ook af of die schelpen dan wel goed blijven zitten. Volgens mij zou ik continue onder de melk zitten :X
    pi_97046806
    Zow, even een kick!
    Inmiddels weer 3 weken aan het werk sinds het zwangerschaps en ouderschapsverlof en het kolven gaat gelukkig prima. Wat ik soms wel lastig vind, en dat had ik bij Lotte niet wegens ander werk, is dat ik nu ook regelmatig vergaderingen/besprekingen heb waardoor het kolven soms vervroegd of verlaat moet worden. Echt vaste tijden heb ik ook nog niet, laat het een beetje afhangen van hoe laat Jelle 's ochtends gedronken heeft.
    Tot nu toe kolf ik 2 of 3 keer op een dag, ook afhankelijk dus van hoe laat en hoe goed hij gedronken heeft en van of ik een afspraak heb ja/nee.

De kolfruimte is hier (overheid) echt prima geregeld, zoals beloofd dus nog de foto ;)

Voorzien van warm (erg warm) en koud water, koelkast (die ik niet gebruik, koeltasje houdt het goed koud), stroom, relaxstoel, hometrainer en een ligbank. De ruimte is ook bedoeld als "rustruimte", vandaar ;)
    pi_97050164
    Geweldig, zo'n kolfruimte! Ik heb het geluk dat ik in een kamer schuin tegenover mijn eigen kamer kan kolven omdat die collega een tijdje weg is. Maarja, dan zit ik dus wel voor een open raam. En het is altijd koud in ons gebouw.

Ik vind het kolven heel vreselijk, vooral omdat ik telkens mijn werk moet onderbreken. Ik ben een echte flowwerker.
    pi_97080319
    Dat probleem met die besprekingen heb ik dus ook. Ik wil 2 keer kolven per dag (3 zou ws beter zijn). Vandaag laatste voeding om 7 uur, om 9 op werk en meteen in bespreking, maar mijn vergadering was pas om 12 uur afgelopen. Dan zit de tweede keer er eigenlijk te dicht op. Dit gaat waarschijnlijk voor vrijwel alle besprekingen zo werken en ik heb er een hoop. Altijd op verkeerde tijden. Later voeden is geen optie agz ik om half 8 de deur uit moet. Niks handig, ik heb sterk de indruk dat het regelen daarom ook zo lang duurt nu. Vermoeiend.

Mijn overheidskolfkamer is trouwens iets minder luxe, maar ik hoop nog steeds dat mijn eigen kamer geschikt kan worden gemaakt. Dat zou enorm schelen.
    Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
    pi_97086680
    We hebben een speciale kolfruimte op werk, met een bank, een koelkast en een wasbak! de muren zijn blauw geschilderd...zal eens een foto maken! O+
    **human milk for human babies**
    Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
    pi_97748489
    Hallo kolvende dames. Ik ben nog lang niet aan het kolven toe (ben pas halverwege zwangerschap), maar mijn vrouw heeft aangegeven dat ze het wel heel fijn zou vinden als ik al vanaf begin af en toe zou willen kolven zodat zij ook eens het flesje kan geven.
    Nu is mijn vraag aan jullie ervaringsdeskundigen: is dat goed te doen? Of kolven jullie alleen op het werk? Ik zou dan nml al in de eerste weken beginnen.

Heb trouwens al voorgesteld dat ze er best snachts uit mag voor t flesje ;)
    pi_97750071
    Ik (en anderen) moest in het begin (eerste/ tweede dag) wel kolven omdat het rechtstreeks voeden niet goed ging. Dat was voor ons achteraf gezien heel handig om een aantal redenen. Oh joepie, een opsommingsoptie 8-)
    • Mrs. V kon af en toe een fles geven voor de leuk.
    • Toen ik het continu met voeden bezig zijn niet meer trok, kon Mrs. V tijdelijk de avond/nachtvoedingen overnemen (waarbij ik dus wel moest kolven, dit op advies van een lactatiekundige). Dat gaf binnen een week zoveel rust en extra slaap dat het voeden ook stukken beter ging.
    • Ons kindje wende al vroeg aan het drinken uit de fles en wij hebben nooit problemen gehad met flesweigeren.
    • Ik was gewend aan/ geoefend met kolven voor ik weer aan het werk ging.

Minder leuk is dat kolven gewoon niet echt een inspirerende bezigheid is en soms ook best pijnlijk kan zijn, maar dat vond ik het drinken in het begin ook :X
    Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
    pi_97751033
    Je kan prima al kolven in het begin :Y zelf ben ik op dag 3 begonnen met kolven ivm kloven (aanleggen was echt té pijnlijk, bloed spoot eruit idee :X) om de boel wat meer tot rust te laten komen... als je de mogelijkheid hebt zou ik wel contact leggen met een lactatiekundige, want voor je het weet heb je een overstimulatie, en dat is echt géén pretje.

Hier heeft mijn dochter de eerste beetjes steeds dmv fingerfeeding gehad, maar na een week of 3 zijn we overgestapt op flesjes, dat ging hier prima want ze had de borst inmiddels goed door. Het kan namelijk gebeuren dat je baby tepel-speen verwarring krijgt, en dus niet meer goed drinkt aan de borst. Maar dit hoeft niet. Het is dus wel aan te raden om eerst via een spuitje of cupje te geven. Maar dit is een beetje zoeken. Het wordt aangeraden pas na 6 weken flesjes te geven, maar het kan dus ook eerder, maar is afhankelijk van je kindje. Daarom is het ook verstandig om een lactatiekundige in te schakelen :)
    pi_97752055
    quote:
    0s.gif Op zondag 5 juni 2011 19:34 schreef Orea het volgende:
    Het kan namelijk gebeuren dat je baby tepel-speen verwarring krijgt, en dus niet meer goed drinkt aan de borst. Maar dit hoeft niet. Het is dus wel aan te raden om eerst via een spuitje of cupje te geven. Maar dit is een beetje zoeken. Het wordt aangeraden pas na 6 weken flesjes te geven, maar het kan dus ook eerder, maar is afhankelijk van je kindje. Daarom is het ook verstandig om een lactatiekundige in te schakelen :)
    Dat vind ik altijd een interessant iets. Mijn lactatiekundige zei hierover op dag 8 oid: "je baby is niet dom, ze voelt het verschil heus wel." insert zuidafrikaans accent O+. Dat bleek hier ook te kloppen, maar door alle info over tepelspeenverwarring vond ik het wel eng om flesjes te geven in het begin. Ben blij dat ze (iig in ons geval) gelijk had.
    pi_97752254
    Goed om te lezen :) maar je hebt toch ook van die speciale spenen voor flesvoeding waardoor je die tepel/speen verwarring niet krijgt? Volgens mij gebruikt mijn buurvrouw die..
    pi_97754076
    Wij hebben 1 difraxspeen gebruikt en voor de rest altijd avent.
    pi_97754156
    Vanyel, ik denk dat heel veel kindjes het eerder ook wel prima kunnen, maar dat er altijd een veilige marge ingebouwd wordt :) (ik ben geen deskundige he ;) dus het is iets wat ik denk, geen idee of dat ook zo bewezen is of niet).. Hier ook geen enkel probleem gehad, hadden eerder zelfs wel flesjes kunnen gaan geven :)

Nirak, de breastflow spenen zijn dat, denk ik :) die lijken er het meest op (baby moet zelfde techniek gebruiken als bij het drinken aan de borst) maar, het blijft wel nét anders.

Wij zijn op een gegeven moment (na de fingerfeeding) over gegaan op de Medela fles met speen, ging gelijk goed! (ik had alles van Tommee Tippee in huis en tot op heden moet ze die niet :D)
      zondag 5 juni 2011 @ 20:36:53 #176
    38223 Takkembah
    Beetje gek en raar
    pi_97754752
    Orea, mag ik vragen, hoelang heb jij gekolfd?

Ik merk nu wederom dat de productie aan het teruglopen is, dus ik wil morgen weer (eventueel met LK) gaan proberen aan te leggen.
    Alexa en Seth zijn lief
    See everything; overlook a great deal; correct a little
    pi_97754941
    Balen Takkembah! Hoevaak kolf je nu?
      zondag 5 juni 2011 @ 20:46:52 #178
    38223 Takkembah
    Beetje gek en raar
    pi_97755461
    Wanneer Seth eet, dus 8x p.24u., maar vandaag 2x meer gedaan al.
    Alexa en Seth zijn lief
    See everything; overlook a great deal; correct a little
    pi_97755851
    Hmm, ik denk na jullie ervaring te hebben gelezen toch niet meer dat het overdreven is om voor de bevalling al een borstkolf aan te schaffen. Dus tegen die tijd kom ik nog eens terug om daar weer ove te vragen waarschijnlijk ;)
    En tot die tijd lurk ik verder, kan er alleen maar wijzer van worden :)
    pi_97757024
    En dan heb je zo'n ding, wil je toch liever een professionele dubbelzijdige medela symphony, moet je vrouw naar de thuiszorgwinkel om dat te regelen :)
    pi_97757670
    Huren? Tegenwoordig kun je toch alles kopen?
    pi_97757843
    quote:
    0s.gif Op zondag 5 juni 2011 20:36 schreef Takkembah het volgende:
    Orea, mag ik vragen, hoelang heb jij gekolfd?

Ik merk nu wederom dat de productie aan het teruglopen is, dus ik wil morgen weer (eventueel met LK) gaan proberen aan te leggen.
    Bedoel je hoe lang per keer? Of in tijd achter elkaar?

Vanaf dag 3 tot dag 8 heb ik gekolfd (en had dus een kraam die me op zo'n schema zette dat ik op dag 5 al een overstimulatie ontwikkelde :X) daarna heb ik heel sporadisch gekolfd (en vooral om de druk eraf te halen bijv.)..

Proberen weer aan te leggen is altijd goed, maar hou goed in de gaten dat het je niet tegen gaat staan. Met hulp van een LK kan ik echt heel erg toejuichen!! :Y
    pi_97758220
    quote:
    0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:19 schreef Nirak het volgende:
    1700 euro >:O
      zondag 5 juni 2011 @ 21:29:32 #184
    198722 Dizzy-Miss-Lizzy
    spin me around
    pi_97758406
    quote:
    0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:19 schreef Nirak het volgende:
    Ligt er aan waar voor je de kolf wilt gebruiken. Als je alleen een handkolf in huis hebt en je moet gaan kolven in je kraamdagen om de boel op gang te krijgen is een elektrische kolf die je tijdelijk huurt bij de thuiszorgwinkel veel effectiever.

Voor het kolven op het werk is een dubbelzijdige elektrische kolf vaak het makkelijkst en het snelst maar die zou ik niet aanschaffen voor de bevalling.
    Je weet namelijk nooit hoe het gaat lopen en het zou zonde zijn als je een dure kolf hebt staan en geen borstvoeding meer geeft tegen de tijd dat je gaat werken. (Niet om je te ontmoedigen uiteraard maar de statistieken geven nou eenmaal aan dat het percentage na een paar maanden hard terug loopt).

Een handkolf van te voren in huis hebben is wel fijn, ook met stuwing en geen enorme uitgave.
    You make me dizzy, Miss Lizzy,
    The way you rock'n'roll
    Ik heb je lief mijn hele leven
    pi_97759954
    Ik had alleen de swing (enkelzijdig) en daar ging het prima mee. Ik heb uiteindelijk na een tijd (afgelopen maart, na 7,5 maand) alsnog een PISA (pump in style advanced, dubbelzijdig) aangeschaft en die heb ik er inmiddels ook alweer uit ;)

Dus aanschaffen is niet verkeerd. Ik heb niks hoeven huren. Het kan alle kanten op!
    pi_97760289
    Ow maar ik weet nu al dat ik niet zoooo lang borstvoeding ga geven.. Knap dat mensen het zo lang volhouden.. Maar weet nu al dat ik dat niet vol ga houden..
    Dan is huren en evt kopen niet zo'n verkeerde optie idd :)
      maandag 13 juni 2011 @ 08:37:34 #187
    128491 J-net
    Prettig gestoord
    pi_98102211
    Hier ook gaan kolven vanwege mindere start. Vanaf dag 3 heeft meneertje zowel uit borst als speen gedronken en dat gaat nog steeds goed.

Over paar weken weer aan t werk, dus ben benieuwd hoe het op hte werk gaat.

Ik werk 9 uur en wil hem om 5.30 a 6 uur voeden, dan gaat hij naar oppas en ik werken. Ik begin meestal 7.15 a 7.30.
    Voorlopig in mijn agenda geblokt om om 9.30 en 13.30 te kolven.
    Ik kom alleen denk ik aan einde middag knijp, dat hij al om 17 uur wil drinken maar ik pas 17.30 a 17.45 thuis ben.
    Ik ga eerste dagen wel kijken hoe het gaat, anders met mn leidinggevende bespreken, want ik kolf dan 1 uur, etrwijl 2,25 is toegestaan. Misschien de eerste periode iets eerder weg ten laste van kolftijd om hem langzaam te kunnen gaan rekken naar 17.30. Maar we zien wel hoe het gaat. Voor ik ga werken komen er als het goed is nog wa regeldagen, dus mijn mooie schame van nu kan misschien weer helemaal de prullenbak in ;-)
    ~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
    pi_107996941
    Even een enorme schop.

Mijn zoontje is nu 3 weken oud, dus over een week of 7 moet ik weer gaan werken, en dan wil ik ook gaan kolven. Ik heb een Avent handkolf, en tijdelijk een elektrische opzet daarvoor te leen. Gisteravond even geprobeerd, maar dat was nog geen succes. Hoe vaak moet je 'oefenen' voor je het kolven een beetje onder de knie hebt? En nog meer vragen:

Ik ga werken op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag, gemiddeld wel zo'n beetje van 9 - 17 (werk op een hbo, dus tijden verschillen wat), plus reistijd, ben ik ongeveer van 8.15 tot 17.45 van huis weg, dus dat zullen zo'n 3 voedingen zijn? Is het realistisch om ervan uit te gaan dat ik dat ook gewoon bij elkaar kan kolven op mijn werkdagen? Of moet ik echt voorraad gaan aanleggen? En zo ja, hoeveel dan? Hij komt nu nog zo'n beetje elke 2,5 uur voor een voeding, dan ook nog kolven, pfff, dan ben ik nergens anders meer mee bezig ongeveer ;( .

En dan over het opwarmen van mm. Heeft iemand ervaring met flessenwarmers? Ik heb het bij de peuter (die paar keer dat ik gekolfd had) wel au bain marie geprobeerd, maar dat vond ik echt helemaal niets, was ik eindeloos mee bezig, en dat is niet fijn met een hongerige baby. Dus bij haar uiteindelijk de magnetron gebruikt (ja ja, ik weet het, maar het ging dus maar om sporadisch een flesje, en het moest voor haar WARM zijn), maar Pietje zal aanzienlijk meer gekolfde melk krijgen, als alles goed gaat, dus dan wil ik gewoon een goede oplossing - vooral voor haar vader, die vaker dan ik gekolfde melk zal geven natuurlijk (van mijn werkdagen gaat Pietje 3 dagen naar het kdv, en is hij 1 dag thuis bij manlief).
    pi_108536897
    We hebben een Avent flessenwarmer van MamaPurk gekregen O+ het is een fijne ding!
    **human milk for human babies**
    Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
      woensdag 29 februari 2012 @ 11:12:57 #190
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_108537864
    Bleie, het is wrs wel verstandig om een voorraadje op te bouwen. Al os het maar voor de rust. Als je een makkelijke kolver bent, kan je Mss wel drie voedingen bij elkaar kolven in 2x. Anders is het idd 3x kolven. Je hebt wel recht om zo vaak te kolven. Je kan ook kiezen om eerder naar huis te gaan, zodat het "maar" 2 voedingen zijn die je moet kolven. Is ff uitproberen.

Qua opwarmen, kan in een flessenwarmer maar wel tussentijds even schudden/zwenken om hot spots te voorkomen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')