Thanks! Dan heb ik het nu niet helemaal goed gedaan. Dat van gisteravond stond nl al in de koelkast. Naja, voor een keertje kan het vast geen kwaad. Voortaan ff op letten dus.quote:Op maandag 9 november 2009 16:11 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Zolang het op dezelfde temperatuur is, mag je eea samenvoegen.
envoor je opbrengst
Ja en in dat gaatje stop je het tuutje. Aan de kant van de kolf waar je het flesje aanhangt kun je het erin stoppenquote:Op dinsdag 10 november 2009 09:26 schreef Iksje het volgende:
Troel, maar hoe zit het tuitje dan in het gaatje?
Bij mijn kolf zit er gewoon een rond gaatje waar je het sterretje instopt.
als je aanlegt, wordt er direct nwe melk gemaakt. je melk is nooit opquote:Op woensdag 18 november 2009 12:43 schreef martine1984 het volgende:
Moet je ingevroren melk langzaam laten ontdooien? Ik heb het gister in een flesje gedaan en het flesje toen in kokend water gezet. Dit kan toch geen kwaad? Jamie had honger en ik had het gevoel dat er geen voeding meer in mn borsten zat, dus ik moest ff snel wat voor hem regelen.
Flessenwarmer van Aventquote:Op woensdag 18 november 2009 13:50 schreef martine1984 het volgende:
Ik heb wel telkens geschud met t flesje. Het was overigens water dat net van de kook af was ( uit de water koker) Hoe warmen jullie de flesjes op dan?
Ik heb rechts ook veel meer dan links. Heb t gister nog gevraagd bij t consultatie bureau maar daar zeiden ze dat t normaal is en dat de meeste vrouwen dat hebben.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:33 schreef miss_sly het volgende:
Op mijn werk kolven gaat steeds beter, maar het verschil tussen de opbrengst links en rechts blijft toch wel erg groot en vreemd (tenminste, ik vind het vreemd, weet niet of het normaal is): net links bijna 50 cc, maar rechts ruim 130 ccen dat in een kleine 10 minuten, dus iig (meer dan) een complete voeding
ja nee heb ik hier dus niet, geen keukentje ofzo, ik zit gewoon op mn kantoortje en ik heb dat spul hier niet.quote:
ja inderdaad. T is gedaan, flesje water leeggekieperd en ik heb het spul overgegoten. Wat lijkt 180cc dan ineens ontzettend weinig zegquote:Op dinsdag 1 december 2009 13:32 schreef Ssserpente het volgende:
Flesje water idd. Die paar druppels mineraalwater die overblijven kunnen geen kwaad toch?
Hij ziet hoe makkelijk het is. J. was op een gegeven moment ook fanatieker dan ik.quote:Op vrijdag 11 december 2009 13:30 schreef Troel het volgende:
Ok, ik zit op het punt dat ik het niet meer snap.
Wilde Bert niet lang geleden nog dat ik de borstvoeding zou afbouwen, nu wil hij ineens wel weer een dubbele kolf voor me huren?? Snap er niets meer van!
Ik weet niet of het dat is. Ik kolf nu eigenlijk alleen nog maar met de handkolf. Puur omdat ik dan het vacuum langer kan laten zitten en mijn borsten sneller leeg zijn. Geen idee of het goed is hoor, maar het werkt prima.quote:Op vrijdag 11 december 2009 13:34 schreef YPPY het volgende:
[..]
Hij ziet hoe makkelijk het is. J. was op een gegeven moment ook fanatieker dan ik.
Ah, thnxquote:Op zaterdag 12 december 2009 13:43 schreef DaviniaHR het volgende:
wat ik deed was 1 uur na de ochtendvoeding 1x dubbelzijdig kolven.
en vanaf 6 wk begonnen idd.
het is vooral belangrijk dat als je eenmaal begint met oefenen, datje het dan dagelijks volhoudt. niet eerst aanleren, dan 3 weken niet meer en dan daarna weer wel, want dan heb je meer kans dat ze gaan weigeren.
hoeveel is voldoende oor een maaltijd? je hebt de richtlijn van 150 tot 180 ml per kg lichaamsgewicht totale intake per dag. dus als een kind 5 kg weegt, dan heb je 150*5 = 750 ml melk per dag totaal. doe jdat over 5 voedingen, dan is dat 750 / 5 = 150ml per voeding. (ben ff te lui om een rekenmachine erbij te pakken, dit kan uit het hoofd) dit is een richtlijn, dus voor het kind zelf geldt: als hij goed heeft gedronken, laat de speen los en gat de wereld om zich heen bekijken, dan issie wel verzadigd
ik tot nu toe ongeveer per 100 of 150 ml. Zodat mn lief zo een flesje kan pakken als het echt moet.quote:Op maandag 14 december 2009 15:05 schreef Claudia_x het volgende:
In welke hoeveelheden vriezen jullie in?
maar het kan ook in die bakjes ijsblokjes toch? En als het bevroren is dan in een diepvrieszak doen en nieuwe maken. Hoef je niet te hanessen met zakjes.quote:Op maandag 14 december 2009 17:22 schreef Troel het volgende:
Ik vind die ijsblokjeszakjes gruwelijk. Je krijgt van die vieze vingers ervan, zo vet lijkt die melk wel
Ik kolf nog steeds niet veel meer af dan dat... Volgens de lactatiekundige mag ik er al blij mee zijn.quote:Op donderdag 21 januari 2010 17:04 schreef Vlindur het volgende:
Rienk is nu 5 weken en we willen hem af en toe een flesje laten drinken, zodat ik op den duur ook eens zonder Rienk de deur uit kan. Nou heb ik wel eens 'afgekolfd' voor de stuwing, maar nu is het dus voor een echte voeding. Dus het hele rataplan is gesteriliseerd en ik heb er links 30 en rechts 20 cc uitgekregen. Maar dit is toch veels te weinig?
Ik lees steeds dat je je daar niet druk om hoeft te maken want als je straks op je werk gaat kolven in plaats van voeden dan kolf je veel meer af.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kolf nog steeds niet veel meer af dan dat... Volgens de lactatiekundige mag ik er al blij mee zijn.
Als ik dit soort dingen lees vraag ik me toch een beetje af hoe dat nu zit met hyperlactatie, ik kolf zo 150 cc op één borst, gisteravond met erge stuwing bijna 200 op één kantquote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kolf nog steeds niet veel meer af dan dat... Volgens de lactatiekundige mag ik er al blij mee zijn.
Ik vind het fijn om dat te lezen, want ik raak behoorlijk gedeprimeerd van tussen de voedingen in afkolven. Er komt niet zoveel uit en ik merk altijd dat het invloed heeft op Ivans voedingen. Hij drinkt na een kolfsessie ook als die een uur of 2 geleden is altijd langer, moeizamer en gefrustreerder. Als ik meermalen op een dag tussen voedingen in ga kolven gaat hij haast regelen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:34 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Ik lees steeds dat je je daar niet druk om hoeft te maken want als je straks op je werk gaat kolven in plaats van voeden dan kolf je veel meer af.
Dat is echt een mega-opbrengst! Ik heb gewoon nooit stuwing.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:35 schreef Incantrix het volgende:
[..]
Als ik dit soort dingen lees vraag ik me toch een beetje af hoe dat nu zit met hyperlactatie, ik kolf zo 150 cc op één borst, gisteravond met erge stuwing bijna 200 op één kantNu had ik gisteravond ook echt pijnlijke stuwing toen ik thuiskwam (was naar de film geweest), dus het viel me eigenlijk nog mee..
Waauw! Dank je! Ik wacht nog even de reacties in het KBT af. Anders ga ik zeker met dit aan de slag!quote:
dit had ik even gemist; ik zit/ zat met precies hetzelfde. Alleen kolfte ik 7 keer op een dag; en ben ik gaan afbouwen. Ik kolf nu 4-5 keer op een dag en heb ineens veel minder moeite om het vol te houden; mijn dag draait er iets minder om. Wel fijn.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:45 schreef DJRandall het volgende:
Zo, er is dus ook een kolftopic![]()
Zit er beetje doorheen. Momenteel is de situatie zo, dat ik 4 maal daags kolf. Maar ik trek het niet goed meer. Mijn verstand zegt dat ik moet stoppen, ik leef naar de kolfmomenten toe en zie er steeds meer tegenop. Maar mijn gevoel kan het geven van moedermelk gewoon NIET loslaten.
Ik wil mijn kleine het beste geven, maar momenteel gaat de borstvoeding ten koste van de vrolijke, blije moeder.
Mijn omgeving zegt eigenlijk al een tijdje dat ik beter kan stoppen, omdat ik teveel van mezelf vraag. En ik weet uit ervaring dat ze eigenlijk dan altijd wel gelijk hebben.
Ben zo bang dat ik spijt krijg van mijn keuze. Stoppen voelt alsof ik een slechte en egoïstische moeder ben. Omdat ik dan voor mezelf kies, voor mijn rust en mijn lijf. Al weet ik dat mijn kruimel weinig aan me heeft als ik me niet goed voel.
Heb geen idee wat ik nu van jullie verwacht, maar het is fijn om het in ieder geval even neer te zetten.
op je vraag kan ik geen antwoord geven; maar jouw verhaal lezende denk ik dat je een goede beslissing hebt genomen. Je klinkt veel rustiger en tevredener.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 21:42 schreef DJRandall het volgende:
Nou, hier een update dus: ik heb besloten te stoppen met kolven. Momenteel ben ik aan het afbouwen en heb vandaag nog helemaal niet gekolfd.
Vorige week hebben we Lucas een aantal dagen kunstvoeding gegeven om te kijken hoe hij daar op reageerde. Toen heb ik een keertje borstvoeding gegeven en het was meteen mis. Drie uur lang heeft hij liggen krijsen, kreunen en wurmen van de pijn. Waarschijnlijk heeft hij last van mijn eetgewoonten (al heb ik me netjes overal aan gehouden) en mijn medicijnen. Dit was zo zielig dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen nog eens te proberen om borstvoeding te geven.
Dit was dus de druppel, vanaf dat moment heb ik besloten dat ik beter kan stoppen. Stoppen met medicijnen is geen optie. Vanaf woensdag ben ik gaan afbouwen, steeds minder vaak en korter kolven. Vandaag nog niet de behoefte gehad om te kolven, dus ik hoop snel klaar te zijn.
Lucas heeft nog steeds krampen, maar is troostbaar. Nu is het uitzoeken waarmee we zijn krampen kunnen verlichten. We hebben al een andere fles, gebruiken Infacol en Cinababy en sinds gisteren ook geen kraanwater meer.
Maar zelf heb ik nu ook meer rust. Ik kan vanaf nu meer bezig zijn met Lucas, maar ook met mijn herstel.
Hebben jullie enig idee wanneer ik helemaal niet meer zou hoeven kolven?
Zeker weten, het geeft wel een heel veilig gevoel! En nu het zo goed gaat en ik zeker geen AB meer hoef te hebben kan ik er ook gebruik van naken en bijvz af en toe eens een wijntje drinkenquote:Op zondag 7 maart 2010 08:36 schreef Troel het volgende:
Wat heerlijk zo'n voorraad trix!
Ik heb nog steeds wat in de vriezer liggen, maar dat gaat binnenkort gewoon opExtra smullen voor meneer
ik voel me ook echt beter en fitter. En nu het geen 'moeten' meer is; gaat het allemaal veel makkelijk. Ga ook de eerste weken op het werk gewoon kijken hoe het gaat. Als ik 4-5 keer per dag blijf kolven zou ik maar 1 keer op mijn werk moeten kolven. (en net vtv, en vrij snel als ik weer thuis ben). Wil kijken of dat goed gaat lukken en misschien kan ik dr dan nog wel een langere periode BV achteraan plakken... zou mooi zijn.quote:Op zondag 7 maart 2010 09:00 schreef Incantrix het volgende:
[..]
BJ, fijn dat je het zo los hebt kunnen laten, ik heb het idee dat je nu veel beter in je vel zit als een week of 2 geleden. Grappig ook dat je ondanks dat nog niet echt naar de kv hebt hoeven grijpen! Zo zie je maar weer hoe raar een balletje rollen kan
als je kindje nog heel klein is moet je elke 24 uur alles uitkoken. en na elke sessie eerst schoonspoelen met koud en dan met heet water.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:03 schreef happyme28 het volgende:
Wij willen ook beginnen met afkolven aangezien ik veel productie heb die Daan nooit op kan en daarnaast is het met de fles geven van melk makkelijker om 'm rechtop te houden ivm de reflux. Zeker voor 's nachts zou dat een uitkomst zijn.
Even wat n00b vragen:
Hoe zit dat nou ook alweer met uitkoken/steriliseren van de kolfspullen? Ik lees er steeds andere dingen over. Wel / niet nodig, 1x per 24 uur of na iedere kolfsessie. Hoe zit dat nou?
En met opwarmen 'au bain marie' van (ontdooide) melk, hoe weet je dat de melk 35 graden is? Of is een flessenwarmer veel makkelijker? Wat is jullie ervaring?
Bedankt! Hebben besloten ook zo'n flessenverwarmer te kopen bij de prenatal. Hij is open vandaag in de stad en we wilden toch nog even wandelen.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:10 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
als je kindje nog heel klein is moet je elke 24 uur alles uitkoken. en na elke sessie eerst schoonspoelen met koud en dan met heet water.
Ik doe het nu met Evie net als met de flesjes: na elk gebruikt spoel ik schoon; en 1 keer per week gaat allles in de kook.
(en tnt gaat dat zonder problemen).
en au bain marie heb ik alleen nog bij ouders en schoonouders gedaan en ik merkte dat al snel de melk te heet is; en je dan weer moet wachten en afkoelen enzo. En dat is niet makkelijk als je een hongerig of ongeduldig kindje hebt. Wij hebben een stoomverwarmer van de prenatal. Niet duur en werkt prima.
succes Happy!
Ik antwoord even voor mijzelf, het werd eigenlijk bij mij van dagelijks, tot 1 maal in de twee dagen, en dat liet ik een beetje afhangen van hoeveel voedingen ik afkolfde. (Hoe meer ik het gebruikte, hoe vaker uitkoken, maar toen ze nog echt heel klein was deed ik het soms wel 2 keer per dag (daar ik alle voedingen kolfde)). Ook toen ik het gevoel kreeg dat ze echt groter werd, en minder vatbaar (zo rond de 2 maanden denk ik, toen 1 keer in 2 dagen), toen ben ik ook minder gaan uitkoken, maar nooit van 1 maal daags opeens naar wekelijks.quote:Op zondag 14 maart 2010 13:25 schreef happyme28 het volgende:
Na hoeveel weken/maanden ben je van 24 uur naar wekelijks gegaan met uitkoken?
ja dat heb ik idd niet verteld.. maar idd geleidelijk aan steeds wat minder vaakquote:Op zondag 14 maart 2010 13:45 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Ik antwoord even voor mijzelf, het werd eigenlijk bij mij van dagelijks, tot 1 maal in de twee dagen, en dat liet ik een beetje afhangen van hoeveel voedingen ik afkolfde. (Hoe meer ik het gebruikte, hoe vaker uitkoken, maar toen ze nog echt heel klein was deed ik het soms wel 2 keer per dag (daar ik alle voedingen kolfde)). Ook toen ik het gevoel kreeg dat ze echt groter werd, en minder vatbaar (zo rond de 2 maanden denk ik, toen 1 keer in 2 dagen), toen ben ik ook minder gaan uitkoken, maar nooit van 1 maal daags opeens naar wekelijks.
Ik heb altijd gekolfd met een medela handkolf, en ik merk dat door teveel uitkoken de kwaliteit toch echt hard achteruit gaat. (Op de schelp gaat het plastic lostlaten ed) Nooit vaatwasser ook. Gewoon sopje, warm water, afspoelen... Gaat heel goedquote:Op zondag 14 maart 2010 14:11 schreef mrien het volgende:
Ik kookte alles uit na een kolfsessie, had 2 sets dus kon zo 2x kolven op het werk.
Heb ik eigenlijk altijd gedaan, ook nooit in de vaatwasser..
Hoe vaak kolf je met de Swing?quote:Op zondag 20 juni 2010 21:07 schreef Beessie-Jen het volgende:
heyhey
Ik heb alleen ervaring met 2fasensysteem, zowel in ziekenhuis als thuis alleen hiermee gekolfd.
Ik heb de medela Swing, gebruikt deze inmiddels 6,5 maand zeer intensief en bevalt me prima.
Hmmm, dat had ik zelf ook kunnen bedenkenquote:Op zondag 20 juni 2010 22:20 schreef DaviniaHR het volgende:
ik heb ook een pisa (met 2fasensysteem, dus), maar ik krijg sinds een week of zo geen tsr meer op stap 1. die komt pas later. (wel een goedee tsr, trouwens)
ik zou zeggen, probeer eens met de 2fasending te kolven zonder stap 1 (meteen knopjedrukken, dus). als dat net zo goed gaat, weet je dat ook weer.
Ik kolf nu op werkdagen 3-4 keer per dag en als ik vrij ben 2 keer per dag. Ik heb echter in het begin 8x daags gekolfd.quote:Op zondag 20 juni 2010 22:51 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Hoe vaak kolf je met de Swing?
Ik twijfel nog heel erg of een enkele kolf niet teveel tijd gaat kosten. Zeker i.v.m. eventueel werk over een paar maanden. Voorlopig zal ik de kolf alleen gebruiken voor de avondvoeding (die gaat zo langzaam bij d'r dat ze en zichzelf uitput en mijn tepels er niet blij van worden).
[..]
Maar ga ik dan niet weer meer produceren?quote:Op zondag 12 september 2010 18:14 schreef DaviniaHR het volgende:
ik zou alleen de stuwing eraf kolven. dus 5 minuutjes of zo.
ben je helemaal gestopt met bv nu?
de pisa heeft ook een battery pack, zodat je zonder stopcontact kunt kolvenquote:Op maandag 4 oktober 2010 23:05 schreef Keshet het volgende:
Wat wil je er mee doen? Ga je 'm alleen thuis gebruiken of ook op andere plekken? Heb je dan altijd een stopcontact in de buurt of niet? Dat soort dingen moet je ook op letten.
Ik heb zelf de Medela Pump In Style gebruikt, ik vond 'm goed te doen. Een van de voordelen vond ik dat het ding ingebouwd zit in een rugzakje zodat je alles makkelijk mee kunt nemen.
Deze unit dus: [ afbeelding ]
Dat vind ik altijd een interessant iets. Mijn lactatiekundige zei hierover op dag 8 oid: "je baby is niet dom, ze voelt het verschil heus wel." insert zuidafrikaans accentquote:Op zondag 5 juni 2011 19:34 schreef Orea het volgende:
Het kan namelijk gebeuren dat je baby tepel-speen verwarring krijgt, en dus niet meer goed drinkt aan de borst. Maar dit hoeft niet. Het is dus wel aan te raden om eerst via een spuitje of cupje te geven. Maar dit is een beetje zoeken. Het wordt aangeraden pas na 6 weken flesjes te geven, maar het kan dus ook eerder, maar is afhankelijk van je kindje. Daarom is het ook verstandig om een lactatiekundige in te schakelen
Bedoel je hoe lang per keer? Of in tijd achter elkaar?quote:Op zondag 5 juni 2011 20:36 schreef Takkembah het volgende:
Orea, mag ik vragen, hoelang heb jij gekolfd?
Ik merk nu wederom dat de productie aan het teruglopen is, dus ik wil morgen weer (eventueel met LK) gaan proberen aan te leggen.
1700 euroquote:
Ligt er aan waar voor je de kolf wilt gebruiken. Als je alleen een handkolf in huis hebt en je moet gaan kolven in je kraamdagen om de boel op gang te krijgen is een elektrische kolf die je tijdelijk huurt bij de thuiszorgwinkel veel effectiever.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |