abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68785786
Het vorige topic: Het kolftopic

Borstvoedende moeders ontkomen er vaak niet aan: kolven. Omdat je weer aan het werk gaat, omdat je baby in het ziekenhuis ligt, omdat je een dagje weg moet of omdat je kindje nog niet zo goed aan de borst drinkt als je zou willen.

Hieronder hebben we wat handige links over kolven op een rijtje gezet.

Kolven; hoe werkt dat?
Over kolfapparaten
Bewaren van gekolfde melk
Opwarmen van moedermelk
Kolven en werken
Kolven en werken in Belgie
Oxytocine neusspray
(Allen afkomstig van Borstvoeding.com.)

In dit topic kan je alles bespreken wat met kolven te maken heeft. Voor borstvoedingsgerelateerde dingen is er het borstvoedingstopic.

Laatste posts in vorige topic:
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 17:44 schreef texelonia het volgende:
Ik ben nog niet begonnen met kolven. Maar morgen heb ik een afspraak bij de tandarts, waar ze 3 kwartier hebben gerekend. Dan nog erheen en weer terug, en eventueel dat het uitloopt. Mijn moeder komt oppassen, maar ik wil me liever niet druk hoeven maken of Hannah de boel al bij elkaar schreeuwt omdat ze wil drinken. Voor mijn moeder lijkt me dat ook vrij frustrerend...

Maar hoe snel geeft dat kolven resultaat, haal ik dat überhaupt wel voor morgenochtend? 's Ochtends voelen m'n borsten het volst aan, dus wat productie betreft lijkt me dat het beste moment om te kolven. Maar als de kans klein is dat je de eerste keer al voldoende resultaat krijgt, kan ik er misschien beter nu mee beginnen? En hoe zorg ik er dan voor dat dat de gewone voedingen van Hannah niet in de weg zit (ze heeft nog niet bepaald een soort ritme ofzow)?

En dan is het nog maar de vraag natuurlijk of ze zomaar uit een flesje gaat drinken, maar anders kan mn moeder het met een spuitje op theelepeltje naar binnen gieten ofzow....

Oftewel, iemand nog last minute tips&tricks?
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 18:00 schreef mrien het volgende:
Je kunt beter zo snel mogelijk beginnen nu Tex, dan heb je kans dat je voor morgen genoeg hebt
Probeer anderhalf uur na een voeding te kolven (zit je meestal redelijk goed) of tijdens een voeding de andere borst
Of je het uberhaupt redt voor morgen is natuurlijk de vraag..
's ochtends zou ik dan sowieso proberen, en anders evt s nachts als ze al doorslaapt

Niet te veel tegelijk verwachten en suc6!
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:26 schreef texelonia het volgende:
Bedankt voor de tips!
Net geprobeerd tegelijk met Hannah aan de andere borst, en ik had ruim 60 ml! Best goed voor een eerste keer denk ik? Meer dan ik verwacht had iig
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:32 schreef YPPY het volgende:
Wat megaveel tex! Ik had 3 druppels ofzo. Helemaal goed.
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:38 schreef cattie het volgende:
Mooie hoeveelheid Tex!

Even een crosspost, want ik denk dat het hier beter past:

Fee drinkt als ik werk maar 2 flesjes op een dag. Best weinig, want bij mij drinkt ze overdag zeker om de 2,5 a 3 uur. Nou ga ik haar vanaf morgen 2x 150 ml meegeven, want als ik meer meegeef wordt het toch weggegooid. Maar kan ik dan ook terug gaan van 3x naar 2x kolven? Qua werk zou dat wel fijn zijn, maar is dat niet slecht voor mijn productie, omdat ze bij mij wel vaker drinkt overdag? Na een werkdag drinkt ze 's avonds en 's nachts trouwens weer meer bij me. Dan haalt ze in.

En ik sloot hem met de volgende post:
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 20:42 schreef mrien het volgende:
Wat goed Tex!

Cattie, ik zou ook proberen terug te gaan naar 2x kolven. Hoeveel dagen in de week werk je? En aaneengesloten dagen?
Ik heb Lotte op een gegeven moment ook een bepaalde hoeveelheid mee gegeven en had zoiets van, de rest haalt ze later wel weer in

[ Bericht 2% gewijzigd door Lois op 07-05-2009 20:57:09 ]
  donderdag 7 mei 2009 @ 20:49:35 #2
108648 cattie
lieve moeder
pi_68785868
Ik werk drie dagen, maar wel aaneengesloten, dus dat is wat minder. Ik heb vandaag 2x gekolft en ik zie wel hoe het verder gaat. Misschien dat ik de ene dag 2x kolf en de andere 3x ofzo. Ik heb ondertussen een hele lading in de vriezer liggen!
pi_68786255
Goed de tijd in de gaten houden van de diepvriesmelk Onlangs alle diepvriesmelk gegeven en de verse in de diepvries gedaan. Wel heel goed hoor!

Volgens mij heb ik op het werk altijd maar 2x gekolfd, ook al dronk ze om de 2,5/3 uur.
pi_68787995
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 22:00 schreef mrien het volgende:
Llewella, je schreef ergens dat je nu het kolfrecht afloopt je ook niet meer gaat kolven. Bouw je die voeding dan helemaal af (waardoor vervang je die dan?) of op niet werkdagen wel voeden?

Ik kolf nu nog in mijn pauze maar ben dat wel "zat" aan het worden, wil eigenlijk wel gewoon pauze hebben en even kunnen wandelen
Op niet-werkdagen voed ik dan wel gewoon; en het lijkt erop dat de productie nu sinds kort ook dusdanig soepel is dat dat kan.
Ik red het net aan om op m'n werk niet te kolven, maar dan is het eenmaal thuis ook meteen aanleggen.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  vrijdag 8 mei 2009 @ 08:50:27 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_68798287
* Troel is zich alvast weer aan het inlezen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_68914255
Vandaag een klein emotioneel momentje gehad; afscheid genomen van m'n kolfhok op m'n werk. Koelkastje uitgeschakeld; even voor mezelf afscheid genomen. Het is toch een bijzonder kamertje voor me geworden, alleen voor mij.
Binnenkort komt een andere collega terug van zwangerschapsverlof, dus dan kan ze het stokje van me overnemen indien gewenst (had al een kleine rondleiding gegeven, maar zij geeft de voorkeur aan live voeden).

Ik had al eens een foto genomen, voor het plakboek

De productie loopt goed door zonder kolven! Was even een klein dipje wat het leek; maar dat is weer prima terug gebounced!
Alsof het niet-kolven geen verschil uit maakt!
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_68915559
Dat zal even wennen zijn Llewella!
Amber dronk toch al een tijdje niet meer uit de fles? Dronk ze dan wel moedermelk uit een bekertje, of kreeg ze dan wat anders?

Goed gedaan in ieder geval!
pi_68917659
Moedermelk drinkt ze idd al een tijdje niet meer uit de fles of beker, dat wil ze alleen nog uit de borst. Ze krijgt andere dingen dan, maar het zwaartepunt ligt nog steeds op de bv qua drinken.

En dankje, had niet echt verwacht van te voren dat ik ook voor het volledige kolfrecht zou gaan
Amber Mae
pi_68917827
Haha, ik had dat van te voren ook niet gedacht
Lotte drinkt gelukkig nog wel bv uit de fles. Ik probeer haar nu te laten wennen aan de smaak van gewone volle melk. Als dat een beetje lukt wil ik gaan afbouwen met kolven.

Binnenkort hebben we overigens met het werk een dagje uit, heel leuk natuurlijk. Maar...om 8 uur weg, tot half 11 's avonds ofzo..ik weet nog niet zo goed hoe ik dat ga doen qua kolven. We hebben ook een heel programma, met busreis en een groot gezelschap en niet alleen mijn directe collega's. 't is pas volgende maand geloof ik..dat scheelt dan wel weer. Denk dat ik m'n handkolf dan maar meeneem en wat ik dan kolf maar weggooi. Of toch gewoon de PISA meenemen en wat ik kan bewaren, bewaren..
Zucht..dilemma's
pi_69383464

Afgelopen vrijdag wilde ik 's morgens vroeg kolven (moest weg en Lotte sliep nog), sluit het slangetje aan, wil niet. Nog een keer, zie ik dat het "aansluitpunt" is afgebroken
Gelukkig had ik nog oude slangetjes die er over heen konden, maar de gewone niet meer.
Net maar naar de leverancier gemaild, valt gelukkig onder de garantie en ik krijg een nieuwe frontplaat
Hopelijk hoef ik de kapotte pas op te sturen als de nieuwe binnen is, ik zie het niet zitten om met de handkolf te moeten kolven op m'n werk..

Nog even en dan wil ik gaan afbouwen met kolven. Als ze een jaar is wil ik in ieder geval niet meer op m'n werk gaan kolven..nog een maand dus!
pi_69716764
Heeft er nog iemand tips om een koelelement een hele dag koel te houden.
Volgende week hebben we dus een afdelingsuitje, om 7:45 weg van huis en om 22:45 ongeveer thuis. Tussendoor zal ik wel een keer moeten kolven, maar het koelelement blijft denk ik niet zolang koud
pi_69717116
wat voor koelelement heb je?

Ik had/heb de pump in style kolf van medela, waar zo'n precies pas koeltasje bij zit incl precies pas koelelement, en dat haalde makkelijk de 24 uur echt koud.

Is er anders op je afdelingsuitje geen koelkast?
pi_69717267
Ik heb ook de PISA
Fijn dat hij bij jou de 24 uur goed haalde, hoef ik me daar geen zorgen over te maken

Nope, geen koelkast, we gaan echt een dag weg, met de bus, boot (naar een eiland)...
Wordt nog leuk om een plekje te zoeken voor het kolven
  donderdag 4 juni 2009 @ 21:48:08 #14
108648 cattie
lieve moeder
pi_69717616
Geef je wel even een verslagje van je kolfplekken?

Als op mijn werk alle kamers bezet zijn, kolf ik op de zolder. Oud, stoffig, maar wel uitzicht op de Grote Sint Bavo kerk van Haarlem.
pi_69717896
Dat heeft ook wel wat Cattie!

Tot nu toe is de score:
- kantoor van de bedrijfsarts (deur kon op slot, gordijn aanwezig, kraan aanwezig)
- toilet (stroom aanwezig, maar wel ijskoud en niet hygienisch)
- kantoor met glazen deur (kon wel op slot, dus maar in een hoekje gaan zitten)
- nog een kantoor met glazen deur en veel ramen (gelukkig wel lamellen die dicht konden voor de ramen, tegen collega's gezegd weg te blijven)
- keukentje op kantoor (zonder slot, met raam met gelukkig lamellen)
- nog een keukentje op kantoor (zonder slot, met binnenvallende collega)
- grote vergaderzaal (zonder lamellen, veel ramen, maar met grote presentatieborden (waar ik maar achter ben gaan zitten))
- onderweg in de auto op een parkeerplaats (auto stuk weg parkeren van andere auto's, trui achterstevoren aan en kolven maar)
- geweldige lactatieruimte op m'n huidige werk (ligbank, relaxstoel, koelkast, kraan met warm en koud water)
  donderdag 4 juni 2009 @ 21:58:25 #16
108648 cattie
lieve moeder
pi_69718155
Die laatste klinkt toch wel het fijnst!

Ik hang altijd een a4tje op met "niet storen, Fee heeft honger" en laatst flikte een collega het toch om binnen te lopen. Maar hij schrok er zo van dat hij me nu niet meer aan durft te kijken. Hij had volgens mij geen idee wat "Fee heeft honger" betekent. Ik had er al geen kolven op gezet omdat niet iedereen dat woord kent. Niet storen daarintegen zou hij toch moeten snappen.
pi_69718357
Haha
Die laatste is inderdaad het fijnste!
Mensen verstaan vaak golven als ik zeg dat ik ga kolven
Dan vragen ze later toch vaak nog wat heb je nou gedaan?
pi_69718939
hihi dat misverstand had ik ook regelmatig..
vraag je ergens op de 23ste verdieping van een gebouw om een ruimte om te kolven, staat iemand je dozig aan te kijken waarom je wilt Golven.

ik heb ook wel leuke kolfplekken gehad in de loop der tijd, ff nadenken wat ik zo nog aan aparte kan verzinnen

- het kantoor van de directeur van de gemeentelijke rampenbestreiding in rotterdam, op de 23ste verdieping van het wereld haven gebouw (enige kantoor zonder binnenmuren van glas, wel uitzicht over heel rotterdam en de stopcontacten in de vensterbank, hadden die meeuwen ook wat te zien )
- de EHBO ruimte van een concertzaal in brussel, waar we na het na afloop kolven terugkwamen in een volledig lege zaal waar we nog net met heftig zwaaien de aandacht konden trekken van de man die de voordeur op slot deed
- backstage in een tentje op lowlands (ja mensen van de powershop, ik moet ECHT stroom in mijn tent)
- een ehbo/brandweer/kolfruimte, keurig ingericht, alles in orde tot er brand was en de brandweer binnen kwam stormen voor hun spullen
- als reisleiding tijdens wielewaal vakanties, waarbij we het reisleiding overleg dan maar deden tijdens mijn kolfmomenten. dus continue met 2 toeschouwers

dat zijn zo de meest aparte die ik nu kan bedenken

en vooral heel vaak de koude lichamelijk onderzoek hokjes op de medische faculteit, of het kantoor op mijn werk.
pi_69719090
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 22:14 schreef p_iglet het volgende:
- de EHBO ruimte van een concertzaal in brussel, waar we na het na afloop kolven terugkwamen in een volledig lege zaal waar we nog net met heftig zwaaien de aandacht konden trekken van de man die de voordeur op slot deed
quote:
- een ehbo/brandweer/kolfruimte, keurig ingericht, alles in orde tot er brand was en de brandweer binnen kwam stormen voor hun spullen
  donderdag 4 juni 2009 @ 22:31:47 #20
108648 cattie
lieve moeder
pi_69719879
Die brandweermannen zullen wel raar opgekeken hebben! Dat kantoor in de Rotterdamse haven klinkt goed.

Ik heb 1 keer synchroon gekolfd met een andere cursiste in een cursusgebouw.
Ik kolf trouwens nog steeds meer dan dat Fee drinkt, ik heb een leuke voorraad al opgebouwd en kolf regelmatig nog maar 2x per werkdag.
pi_69728931
ik kolf 2 a 3 dagen per maand omdat het niet hoeft nog..maar merk wel dat ik steeds meer kolf..ook al zat er geen regelmaat in.

nu per borst 50 ml, ben ik wel tevreden over
  vrijdag 5 juni 2009 @ 09:40:22 #22
108648 cattie
lieve moeder
pi_69730139
Netjes hoor kleurdoos! Jij kolft natuurlijk tussen voedingen door en dan is het veel lastiger om in 1x een hele voeding te kolven dan als je in plaats van een voeding kolft.
pi_69735082
juhp.. al is het soms bijna een voeding bij elkaar

soms kolf ik meer als ik haar aan 1 borst leg en de andere kolf TSR ole
  vrijdag 5 juni 2009 @ 13:23:04 #24
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_69736864
Ik heb ook pas een paar keer gekolfd, maar het gaat hier als een tierelier! Althans, rechts... Links kolf ik een stuk minder (maar links produceert denk ik sowieso minder dan rechts, voelt altijd een stuk minder 'vol' aan). Ik heb nu 125ml en daarvan is zo'n 100 wel van rechts denk ik. Links eerst kwam er bijna niks eerst. Toen rechts gedaan, dat ging heel goed dus. Daarna links nog een keer geprobeerd en dat liep toen ook lekker door, maar toch maar gestopt omdat ten eerste het flesje bijna vol was en ten 2e Hannah straks ook nog wat te drinken moet hebben

Ik kolfde eerst trouwens ook terwijl Hannah aan de andere borst dronk, nu de eerste keer zonder Hannah er dat ging dus eigenlijk ook best goed. Al zal dat ook komen omdat ik nu ipv een voeding kolf
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_69737316
Je kolft enkelzijdig tex?
Het kan goed zijn dat als je een dubbelzijdige kolf hebt, je links ook meer kolft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')