abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Jubileum moderator maandag 9 november 2009 @ 16:31:24 #1
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74544998
Vervolg van: Het kolftopic deel 2

Borstvoedende moeders ontkomen er vaak niet aan: kolven. Omdat je weer aan het werk gaat, omdat je baby in het ziekenhuis ligt, omdat je een dagje weg moet of omdat je kindje nog niet zo goed aan de borst drinkt als je zou willen.

Hieronder hebben we wat handige links over kolven op een rijtje gezet.

Kolven; hoe werkt dat?
Over kolfapparaten
Bewaren van gekolfde melk
Opwarmen van moedermelk
Kolven en werken
Kolven en werken in Belgie
Oxytocine neusspray
(Allen afkomstig van Borstvoeding.com.)

In dit topic kan je alles bespreken wat met kolven te maken heeft. Voor borstvoedingsgerelateerde dingen is er het borstvoedingstopic.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 9 november 2009 @ 17:00:28 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_74545895
Wat is een fatsoenlijke prijs voor een tweede of meerderehands dubbele medela kolf?

Overigens ben ik best trots op mezelf, 80 cc rechts met 4 minuten kolven
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74547339
4 minuten? Wauw, da's snel! Dan heb je toch wel een tsr van heb-ik-jou-daar?
  maandag 9 november 2009 @ 18:08:04 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_74547669
Ja, rechts wel Links absoluut niet
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74547710
Dat is best veel troel!
Daar gaan we weer
pi_74547784
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:11 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Zolang het op dezelfde temperatuur is, mag je eea samenvoegen.

en voor je opbrengst
Thanks! Dan heb ik het nu niet helemaal goed gedaan. Dat van gisteravond stond nl al in de koelkast. Naja, voor een keertje kan het vast geen kwaad. Voortaan ff op letten dus.
  maandag 9 november 2009 @ 18:24:12 #7
35189 Troel
scherp en bot
pi_74548117
Volgens de kraamverzorgster maakte de temperatuur niet zo heel veel meer uit, ik vond het nogal raar, maar dat schijnt hetgeen te zijn wat ze op de laatste cursus (van afgelopen maand) geleerd had
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74548426
Volgens is het ergste wat kan gebeuren dat het kan schiften.
Daar gaan we weer
pi_74548758
Ik lief het vers gekolfde ook afkoelen en dan gooide ik het bij elkaar en dan in diepvrieszakjes.
allemaal hartjes moedermelk
pi_74556023
Ik gebruik melk van vrijdag nog op maandag, en als er dan nog over is soms ook op dinsdag. Dat is ongeveer mijn maximum (maar de koelkast staat dus goed koud en de melk achterin)

voor goede kolfopbrengsten!

Ach, en de voorkeuren van baby's voor het drinken uit een flesje, spreek me eer niet van
Bij de onthaalouder gaat het prima, maar de grootouders hebben altijd 1 of 2 flesjes nodig eer het ietwat wil vlotten. Welke houding ze ook proberen...

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met de AVENT handkolf? Welk soort ventieltje zit er bij jullie op?
pi_74556137
Ik heb de Avent Isis IQ Uno, dat is eigenlijk de elektrische kolf, maar ik gebruik de motor nooit. Bij de elektrische kolf hoort zo'n tuitje, die heb ik dus. Kolft heel prima!
pi_74557386
de handkolf heeft een sterventieltje waar ik compleet kriegel van word...
nu meen ik mij te herinneren dat er vroeger dames waren die een handkolf hadden en een tuitje hadden, maar ik zou niet weten hoe je dat in een handkolf assembleert... dus ik vrees dat het ook vrouwen waren die de elektrische kolf zonder motor gebruikten...

En om nu nog een elektrische te kopen, voor de tijd dat ik nog zal kolven overdag? Moest ik nu zeker zijn dat er een derde zou komen, maar ik vermoed van niet

Pfff, zo stresserend om 10x dat sterretje eruit te vissen en weer in te stoppen.(ja, ik heb het weer gehad voor vandaag sorry )
pi_74558871
Is het een avent sterretje? Ik heb een nieuwe gekregen en die bleef wel goed zitten
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_74563141
Een nieuw sterretje helpt wel, maar blijft meestal ook maar een maand of 3 goed, daarna begint het naar binnen schieten weer.
  dinsdag 10 november 2009 @ 09:21:26 #15
35189 Troel
scherp en bot
pi_74564012
Ik gebruik het tuutje van mijn elektrische kolf ook als ik met de hand kolf. Die sterretjes zijn ronduit klote en trekken de boel gewoon niet goed genoeg vacuüm. Maar ik geloof toch dat je die tuutjes kan bestellen bij Avent?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74564142
Troel, maar hoe zit het tuitje dan in het gaatje?
Bij mijn kolf zit er gewoon een rond gaatje waar je het sterretje instopt.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 november 2009 @ 09:27:36 #17
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_74564178
Bij ons op het werk hebben we een geitenwollensokkenman die de kolfruimte reserveert om er te mediteren. Dit doet hij dagelijks...een uur.

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes,

Krea.

p.s. ik ben geen kolfhater.
  dinsdag 10 november 2009 @ 09:31:57 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_74564269
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 09:26 schreef Iksje het volgende:
Troel, maar hoe zit het tuitje dan in het gaatje?
Bij mijn kolf zit er gewoon een rond gaatje waar je het sterretje instopt.
Ja en in dat gaatje stop je het tuutje. Aan de kant van de kolf waar je het flesje aanhangt kun je het erin stoppen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74568716
Heb je daar toevallig een plaatje van?
Beetje gekke vraag maar ik kan het niet voor me zien. En dan kan ik het misschien ook tonen aan de apotheek want die besteld telkens sterretjes...
  dinsdag 10 november 2009 @ 12:47:17 #20
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74569860
Ik snap niks van die sterretjes en tuutjes van jullie. Ik heb een medela kolf, die heeft een flapje
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_74585720
Ik wil even jubelen, want het kolven gaat steeds beter: dubbelzijdig en binnen niet al te lange tijd 100-120 cc Daarmee ben ik er bijna voor mijn voedingen voor de volgende dag. Zo fijn dat het goed gaat, was er best een beetje bang voor dat het niet zou lukken en ik toch iig gedeeltelijk met de bv zou moeten stoppen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_74585755
Wat fijn
pi_74585918
Super Miss_sly!

En dat sterretje van de avent kolf inderdaad Ik gebruik die kolf alleen in geval van nood, heb ook de ameda (en die heeft tuutjes ).
pi_74586395
Wat goed, Miss! Wat moet je opgelucht zijn!

Lente heeft gister bij N. uit het flesje gedronken! Ik had er weer even een hard hoofd in, want ze ging weer net zo tekeer als de dag ervoor, maar zodra ik besloot om gewoon maar even weg te gaan en ze met z'n tweeen aan te laten klooien, was het binnen drie minuten stil en lag ze gulzig te klokken bij papa.

Straks weer proberen!
pi_74587662
Wat fijn Miss Sly!

En Sserpente ook al zo'n goed nieuws!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_74590325
't Is weer gelukt! Lente drinkt uit de fles! En da's fijn, want dan kan ik donderdag naar een feestje van m'n werk. Een mosselfeest.

Ik heb trouwens ook zo'n zin om weer eens ouderwets op stap te gaan! Ik vrees alleen dat ik na twee wijntjes straalbezopen ben en krijg nu al spijt als ik eraan denk dat ik de vlogende dag met een kater m'n afgekolfde melk door de gootsteen moet spoelen. Dan maar geen wijntje.

Maar goed, het kolven zelf gaat ook steeds beter. Ik heb net binnen een kwartiertje 120 cc uit één borst gekolfd.

Thanks voor de tips en support!
pi_74812293
Ha!

Weer even een vraagje. Vorige week had ik een voeding ingevroren om te kijken of Lente ook ontdooide melk lust. Ik had nl gelezen dat dat nogal anders van smaak kan zijn en dat sommige kindjes dat weigeren.

Nou, dat snap ik!

Had de voeding na het kolven direct ingevroren in een goeie, grote vriezer (-18). En ook weer langzaam laten ontdooien achter in de koelkast.

Maar wat wordt dat smerig zeg! Het rook ranzig en zurig. Eerlijkgezegd een beetje naar kots. En Lente hoefde het ook niet.

Stel ik me nu erg aan of hoort het echt niet zo te ruiken?

Ik las dat het tot max 24 uur na ontdooien gedronken moet worden. Ik denk dat de melk vanaf het moment dat ie in de koelkast werd gezet, daar zo'n 28 uur gestaan heeft. Maar dan was ie ook niet direct ontdooit natuurlijk. Dat gaat niet zo snel in de koelkast.

Zou het helpen als ik het sneller ontdooi, of smaakt ingevroren melk nu eenmaal anders?
pi_74812621
Moet je ingevroren melk langzaam laten ontdooien? Ik heb het gister in een flesje gedaan en het flesje toen in kokend water gezet. Dit kan toch geen kwaad? Jamie had honger en ik had het gevoel dat er geen voeding meer in mn borsten zat, dus ik moest ff snel wat voor hem regelen.
pi_74812792
Als de melk snel moei worden ontdooit, is het het beste om het onder een stromende kraan te doen, die je langzaam van koud naar warm draait. Als je het in kokend water zet, gaan er door de snelle temperatuurwisseling anders te veel cellen verloren.
  woensdag 18 november 2009 @ 13:26:25 #30
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74814072
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:43 schreef martine1984 het volgende:
Moet je ingevroren melk langzaam laten ontdooien? Ik heb het gister in een flesje gedaan en het flesje toen in kokend water gezet. Dit kan toch geen kwaad? Jamie had honger en ik had het gevoel dat er geen voeding meer in mn borsten zat, dus ik moest ff snel wat voor hem regelen.
als je aanlegt, wordt er direct nwe melk gemaakt. je melk is nooit op

maar idd, bij te snel opwarmen heb je kans op hittepieken in de melk (doordat er overal eiwitten zweven en het gewoon niet constant is qua samenstelling binnen de voeding) en in die hittepieken sloop je dan de goede eiwitten.

maar als je het er steeds uithaalt, even roert of zwenkt, dan verdeelt de warmte zich wel weer.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_74814937
Ik heb wel telkens geschud met t flesje. Het was overigens water dat net van de kook af was ( uit de water koker) Hoe warmen jullie de flesjes op dan?
  woensdag 18 november 2009 @ 13:52:04 #32
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74815001
quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:50 schreef martine1984 het volgende:
Ik heb wel telkens geschud met t flesje. Het was overigens water dat net van de kook af was ( uit de water koker) Hoe warmen jullie de flesjes op dan?
Flessenwarmer van Avent

of als ik veel geduld had onder stromend warm water
of idd in de magnetron en iedere 10 seconden (als het vloeibaar was) ff roeren
pi_74816357
Op mijn werk kolven gaat steeds beter, maar het verschil tussen de opbrengst links en rechts blijft toch wel erg groot en vreemd (tenminste, ik vind het vreemd, weet niet of het normaal is): net links bijna 50 cc, maar rechts ruim 130 cc en dat in een kleine 10 minuten, dus iig (meer dan) een complete voeding
pi_74816896
quote:
Op woensdag 18 november 2009 14:33 schreef miss_sly het volgende:
Op mijn werk kolven gaat steeds beter, maar het verschil tussen de opbrengst links en rechts blijft toch wel erg groot en vreemd (tenminste, ik vind het vreemd, weet niet of het normaal is): net links bijna 50 cc, maar rechts ruim 130 cc en dat in een kleine 10 minuten, dus iig (meer dan) een complete voeding
Ik heb rechts ook veel meer dan links. Heb t gister nog gevraagd bij t consultatie bureau maar daar zeiden ze dat t normaal is en dat de meeste vrouwen dat hebben.
pi_74822327
Fijn Miss! Lijkt me super als het kolven op m'n werk goed gaat!
pi_74870405
Ik heb nog even een praktische vraag.
Ik kolf momenteel iedere avond rond 23 uur. Ik doe dit vanuit het idee dat ik hoop dat Senna nog een ritme gaat krijgen waarin ze zich in deze tijd meldt voor een voeding, waarna ze tot de morgen slaapt. So far is dat nog niet vaak voorgekomen. Ze gaat meestal rond 7 uur slapen, meldt zich ergens in de nacht een keer (of meer) en dan in de morgen weer.
Ik kolfde ook omdat ik een beetje bang was dat ik met alleen kolven op mijn werk misschie niet voldoende zou hebben voor de dagen dat ik neit werk. Dat blijkt dus wel zo te zijn!

Als ik nu dat kolven 's avonds ga skippen, hoe moeilijk zou het dan zijn als Senna straks toch ineens voor een late voeding komt? Past mijn produktie zich dan op korte termijn daarop aan, of duurt dat lang? Ik ben het kolven rond deze tijd wel een beetje zat
  vrijdag 20 november 2009 @ 09:32:21 #37
108648 cattie
lieve moeder
pi_74877142
Miss-sly, volgens mij past je productie zich daar direct op aan hoor. Bij Fee wisselt het ook altijd wanneer en of ze een late avondvoeding heeft en dat gaat altijd goed. Ik zou gewoon stoppen met kolven dan en lekker gaan slapen.
pi_74877657
Dank je cattie!
haha, ja en zul je net zien: ging ik een half uurtje na het kolven ongeveer naar bed, werd Senna wakker en wilde ze drinken
Maar het ging prima, ook al had ik gekolfd, dus ik denk idd dat ik er maar gewoon mee stop en kijk hoe het loopt.
pi_75022680
Op dagen dat ik werk krijgt Toby flesjes afgekolfde melk.
Hij is best een flinkerd (volgende week weer wegen op het CB) van 3 maanden oud en ik voed hem vlak voor ik de deur uitga nog, da's om 8:00 uur. Verspreid over de dag krijgt hij momenteel 3 flesjes van 125 cc die hij leegdrinkt, maar als ik hem om ongeveer18:15 weer zie en wil aanleggen dan sabbelt hij wat maar drinkt niet echt.

Zijn de flesjes te veel voor hem?
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 26 november 2009 @ 17:30:02 #40
35189 Troel
scherp en bot
pi_75026384
Is er een veilige manier om nu af te kolven en te bewaren voor einde december ondanks de spruw of is de kans echt gewoon veel te groot dat ik Jochem dan opnieuw besmet (ervan uitgaande dat het dan over is )

Wat ik nu op een dag kolf drinkt hij vaak niet helemaal op en ik vind het eigenlijk best zonde om het weg te gooien.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75027281
KErs, ik denk dat het meer ligt aan de verdeling van de flesjes en dat Toby op het moment dat hij weer bij jou is gewoon nog vol zit van het laatste flesje. Om e hoeveel uur drinkt hij ongeveer? Je zou kunnen vragen aan de flesgever om Toby geen fles meer te geven in de 2 uur voordat je weer bij hem bent. (als hij om de 3uur drinkt komt het net lastig uit, 8.00 11.00, 14.00 17.00) Als Toby het pakt zou dat laatste flesje om rond 17.00 uur een kleiner flesje kunnen zijn. Je komt er helaas niet anders achter dan uitproberen.

Troel,volgens mij is die melk veilig als je het verhit, ik ga nog even op zoek voor een duidelijker antwoord.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_75030998
Kersjes, ik sluit me aan bij Jelief. Je zou kunnen kijken of hij misschien 2x een grotere fles wil, dan doe je 8, 12, 16 en weer bij thuiskomst.

Troel, je kunt het invriezen, bakje markeren met een S en dan bij het ontdooien tot aan het kookpunt verhitten.
pi_75031865
Troel, hier ophet borstvoedingsforum staat onder het kopje kolf schoonhouden een regeltje waarin staat wat Cattie schreef.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_75033718
Dank voor de tips dames, ik heb de flesgevers erover ingelicht
.... met gevoel voor drama....
  Moderator dinsdag 1 december 2009 @ 11:47:01 #45
5428 crew  miss_sly
pi_75176617
OK, er gaat hier iets niet helemaal goed.
Mijn ene tepel bloedt, dus dat ie pijn deed kwam waarschijnlijk toch van een kloofje en niet goed aangelegd zijn.
Nu ben ik dus aan het kolven (wat door stress ook al niet erg lekker loopt) en is dus in een flesje de melk roze.

Kan ik die melk gewoon aan haar (laten) geven morgen? En hoe kan ik die kloof het snelste weer in orde krijgen?
  dinsdag 1 december 2009 @ 11:51:54 #46
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_75176796
melk kan toch ook zelf roze zijn? als je gister bietjes hebt gegeten of zo, wordt je melk roze. schijnt. ik eet nooit bietjes

kloofjes krijg je het beste weer heel door een beetje melk op te smeren en aan de lucht te laten opdrogen.

ik denk dat je het wel mag geven, maar daar hebben meer ervaren mensen vast ook een mening over (die ik dan meer vertrouw)
pi_75177215
Bloed in de melk is niet heel erg hoor miss_sly, het ziet er wat vreemd uit, maar je kunt het gewoon geven
pi_75178380
shit shit shit
ik heb vandaag braaf mn kolf meegenomen naar mn werk enzo maar nu ben ik het dekseltje van het flesje vergeten uit de categorie niet-handig!

Iemand die zo snel een oplossing kan bedenken? Ik heb hier geen beschikking over een keukentje ofzo dus dat zuigt.

Ik wist wel dat ik iets vergat
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:43:57 #49
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_75178528
folie? plastic?
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_75178596
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:43 schreef _Bar_ het volgende:
folie? plastic?
ja nee heb ik hier dus niet, geen keukentje ofzo, ik zit gewoon op mn kantoortje en ik heb dat spul hier niet.

Ik ben geneigd om een flesje water uit de automaat te trekken en die leeg te kiepen en de melk daarin over te gieten. Kan dat een beetje? Ik bedoel, water = water toch? Of moet het flesje echt droog zijn van binnen voor ik de melk erin giet ofzo?

god wat een gnorfmoment weer zeg
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')