abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74316839

Hier alweer deel 190 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon, vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 2 november 2009 @ 15:08:55 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_74316898
quote:
Op maandag 2 november 2009 14:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Lekker handig, dat gedoe in Den Bosch. Er heeft dus een trein met ruim 500 man erin ruim 4 uur stilgestaan, zonder meer.

http://www.nu.nl/binnenla(...)n-vast-in-trein.html
Lekker dat er zo met de treinpassagiers omgegaan wordt ...

Nog mazzel dat het geen hartje winter was dat het gebeurde ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_74316936
idd, 500 mensen nog wel
pi_74317010
Hadden ze dat treinstel niet weg kunnen slepen met een dieselloc ofzo?
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  maandag 2 november 2009 @ 15:13:39 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_74317064
Ik (en me ma en pa) hebben er geen goed woord voor over..
Konden ze de trein niet eerder wegslepen, de andere richting uit
Er zijn genoeg diesel locs te vinden, desnoods van een goederen bedrijf.. Dan kunnen ze je toch echt wel slepen?
quote:
Er was niet voor gekozen om mensen te evacueren, omdat die dan langs het spoor zouden moeten lopen, wat gevaarlijk kan zijn.
Welke idiote knaak bij de NS leiding kan niet begrijpen dat, als er geen enkele trein kan rijden, het niet te gevaarlijk is om over het spoor te lopen?
Het enigste wat kan gebeuren is op je bek pleuren, maar dat is dan je eigen schuld..
pi_74317108
4 uur zonder eten, drinken, verwarming, dat moet toch wat voor te verzinnen zijn.. Wat was er zo gevaarlijk geweest aan langs het spoor lopen, 't is toch niet alsof er elk moment een trein langs kan razen
  Redactie Sport maandag 2 november 2009 @ 15:17:15 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74317205
Schandalig idd...


Bovenstaande foto heeft er niks mee te maken hoor
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_74317335


Edit;
Toch nog een plaatje dan ^^/ Niet van mij. dunno van wie wel.



[ Bericht 48% gewijzigd door Crientj op 02-11-2009 17:13:17 ]
pi_74317526
Waarom staat er bij Syntus niet Arnhem - Doetinchem.
Mn eerste post ooit in deze reeks. maar vroeg me dat af omdat ik er laats inzat
pi_74317605
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:27 schreef Tazar_Yoot het volgende:
Waarom staat er bij Syntus niet Arnhem - Doetinchem.
Rijdt daar ooit wat dan?

Overigens staat er al Arnhem - Winterswijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 2 november 2009 @ 15:31:18 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_74317614
Omdat Arnhem - Doetinchem onderdeel uitmaakt van het traject Arnhem - Winterswijk
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 2 november 2009 @ 16:10:56 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74318876
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:17 schreef dennistd het volgende:
Schandalig idd...

[ afbeelding ]
Bovenstaande foto heeft er niks mee te maken hoor
Zou knap zijn als dat wél zo zou zijn, want volgens mij is dat ICK.
  maandag 2 november 2009 @ 16:12:24 #13
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74318933
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:10 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zou knap zijn als dat wél zo zou zijn, want volgens mij is dat ICK.
Wat is de actuele stand van zaken in Vught?
pi_74319837
quote:
Het is nog onduidelijk wat het effect van het instorten van de bouwput is op de stabiliteit van de sporen. Op dit moment wordt onderzocht wat de schade is en wat de mogelijke consequenties voor de treindienst zijn. Daarom is er geen treinverkeer tussen Den Bosch en Boxtel en tussen Den Bosch en Tilburg. Doorgaande reizigers worden geadviseerd om te reizen via Rotterdam. Naar verwachting is in de loop van de middag duidelijk hoe lang de stremming nog zal duren.
prorail.nl

Ziet er niet goed uit dus (qua prognose).
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74319847
Der was er vanochtend ook eentje gesprongen in zoetermeer, maar daar hoor ik niks meer over
pi_74319971
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:39 schreef Yreal het volgende:
Der was er vanochtend ook eentje gesprongen in zoetermeer, maar daar hoor ik niks meer over
Daar rijdt alles ook weer normaal
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74321003
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

prorail.nl

Ziet er niet goed uit dus (qua prognose).
Ik houd er dan maar rekening mee morgen via Rotterdam te moeten. Vanavond het nieuws maar in de gaten houden.
pi_74321188
Tvp
pi_74321451
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:21 schreef Crientj het volgende:


Edit;
Toch nog een plaatje dan ^^/ Niet van mij. dunno van wie wel.

[ afbeelding ]
Een keer geen windows maar linux?
hula
  maandag 2 november 2009 @ 17:36:00 #20
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74321513
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:21 schreef Crientj het volgende:


Edit;
Toch nog een plaatje dan ^^/ Niet van mij. dunno van wie wel.

[ afbeelding ]
De NS blijft me verbazen als ze zelfs niet weten hoe ze met Linux moeten omgaan.

Ik kan niet vragen of ze dat besturingssysteem bij de kiosk hebben gekocht, want daar komen mijn Fedora en Kubuntu vandaan.
pi_74321619
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:36 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De NS blijft me verbazen als ze zelfs niet weten hoe ze met Linux moeten omgaan.

Ik kan niet vragen of ze dat besturingssysteem bij de kiosk hebben gekocht, want daar komen mijn Fedora en Kubuntu vandaan.
Zo te zien was de CTA gewoon nog bezig met opstarten? Niks aan de hand dus?
pi_74321674
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:21 schreef Crientj het volgende:


Edit;
Toch nog een plaatje dan ^^/ Niet van mij. dunno van wie wel.

[ afbeelding ]
't Is weer eens wat anders dan

  maandag 2 november 2009 @ 17:41:27 #23
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74321690
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo te zien was de CTA gewoon nog bezig met opstarten? Niks aan de hand dus?
Het kan ook een herstart zijn. Ik vind mijn post nog gerechtvaardigd.
  maandag 2 november 2009 @ 18:05:02 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_74322332
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 2 november 2009 @ 18:23:39 #25
254558 tomtomkortom
ik maak plaatjes
pi_74322796
Grappige foto met 2 1800 of 1600's!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')