Ik sta er idd niet achter, maar het moet gewoon. Wel ben ik erg blij met de opvang voor Senna de drie dagen dat ik weg ben: 1 dag zorgt papa voor haar, een dag om en om de oma's en ze hoeft maar 1 dag naar het kdv. Op zich vind ik het voor haar ook wel goed dat ze ook naar het kdv gaat, aangezien ze geen broertje of zusje zal krijgen, maar ik geloof inet dat ze er nu al direct echt iets aan heeft. Maar goed, het is maar 1 dag, dus dat is te overzien.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 18:17 schreef Kleurdoos het volgende:
Pff Sly, lijkt me erg lastig, weer gaan werken als je er zelf niet echt achter staat. Het went vast wel, maar ik begrijp dat het ergis in t begin.
Nu Elin 10 mnd is (vandaag!) zit ik er dus weer aan te denken buitenshuis te gaan werken (part time, en zelfs dat vind ik al lastig)
weet je wat mij nou zo tegen staat en me heel recalcitrant maakt? dat er aan natuurlijk ouderschap vervolgens regeltjes worden gehangenquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 18:46 schreef Pvoesss het volgende:
Natuurlijk Ouderschap (AP) gaat uit van de volgende doelen: ken je kind, help je kind zich goed te voelen en geniet van het ouderschap. Om deze doelen te kunnen bereiken zijn handvatten geformuleerd:1. Blijf na de geboorte in contact met je baby. Als na de geboorte het contact om medische of sociale redenen wordt verbroken, probeer dit dan te herstellen zodra dat kan. 2. Geef gehoor aan de signalen van je kind. Laat je kind niet alleen als het huilt maar koester het, ook als je het verdriet niet kunt wegnemen. 3. Geef zolang mogelijk borstvoeding. Borstvoeding is meer dan voeding. Het is een ideaal troostmiddel en kan op verzoek van het kind gegeven worden. Geef je geen borstvoeding, probeer dan flesvoeding op verzoek te geven en doe dit als ouders zoveel mogelijk zelf. 4. Draag je kind zoveel mogelijk bij je. Je kunt een drager gebruiken waardoor je je handen vrij hebt. 5. Slaap samen met je kind of zet een co-slaper tegen je bed aan. 6. Geef ruimte aan de ontwikkeling van empathie door positief in te grijpen en geen agressie te gebruiken. 7. Vermijd vaak voorkomende of langdurige scheiding. 8. Bewaar het evenwicht in je gezinsleven.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:45 schreef Groofsken het volgende:
Ik zier er dus ook echt een gevaar in, vooral in het principieel volgen van die 8 uitgangspunten. Volgens mij is het veel natuurlijker en gezonder om gewoon per moment te bepalen wat voor iedereen het beste is. En ik geloof ook dat de meeste moeders/ ouders automatisch in eerste instantie hun kind voorop stellen in behoeften. Dat dat net zo goed natuurlijk is inderdaad
.
dit klinkt wel heel komischquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:21 schreef Pvoesss het volgende:
vaders kunnen toch ook borstvoeding geven??
Gekolfde melk van mama in een flesje in een mannenbh verstoppenquote:
Waarmee je suggereert dat dat samenhangt met het coslapen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:29 schreef snakelady het volgende:
Het neefje van mijn man heeft ook tot zijn 12de ofzo bij zijn moeder in bed geslapen ( ouders zijn gescheiden) en moet wel eerlijk zeggen, kind is een enorm mama's kindje en best een watje.
Zelfs nu hij 20 jaar is is hij nog totaal niet zelfstandig.
Ik stel me zo voor dat de voorstanders van borstvoeding die niet alleen waardevol vinden vanwege de eigenschappen van de melk zelf, maar ook de manier van contact hebben met je kind. BV-melk geven met behulp van een flesje is volgens zo'n theorie wel praktisch, maar ook ondergeschikt aan de warmte/geborgenheid van het aan de borst liggen. Nu ben ik zelf van plan om borstvoeding te gaan geven, maar ik zou dus misschien uit principe/gevoel ook erbij kolven zodat papa soms de fles kan geven. Dat lijkt me zo waardevol.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:21 schreef Pvoesss het volgende:
vaders kunnen toch ook borstvoeding geven??
Zoals Davinia ook al zegt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:27 schreef DaviniaHR het volgende:
Claudia, weet je wat het mooie is, door je kind dicht bij je te houden, merk je heel gauw wanneer hij meer behoefte aan afstand heeft. (en dan heb ik het niet over co-sleepen, meer iha)
als je kind weet dat jij er altijd bent als stabiele basis waarop ze kunnen terugvallen, worden ze zekerder van zichzelf en durven ook beter de wereld te ontdekken. het ligt in elkaars verlengde, ookal lijkt het paradoxaal.
Nou geloof ik best dat dat zo is hoor, maar wij doen dus niet aan co- sleepen en zo lang mogenlijk borstvoeding geven enz. en als er iemand zelfverzekerd is is het Demi wel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:27 schreef DaviniaHR het volgende:
Claudia, weet je wat het mooie is, door je kind dicht bij je te houden, merk je heel gauw wanneer hij meer behoefte aan afstand heeft. (en dan heb ik het niet over co-sleepen, meer iha)
als je kind weet dat jij er altijd bent als stabiele basis waarop ze kunnen terugvallen, worden ze zekerder van zichzelf en durven ook beter de wereld te ontdekken. het ligt in elkaars verlengde, ookal lijkt het paradoxaal.
Ik ook niet, maar soms ontkom je er bijna niet aan helaas. We houden het beperkt tot 2 dagen in de week, gelukkig. De enige andere optie was dat ik zou stoppen met werken, maar dat is vanwege verschillende redenen niet haalbaar.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:33 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waarmee je suggereert dat dat samenhangt met het coslapen?
Ik ben het met diverse dames, vooral AncientSound, eens. AP heeft prachtprincipes, maar een ouder die sensitief is (en ik zie mijzelf en ook mijn partner zo) zal ze eigenlijk als vanzelf volgen.
En heel eerlijk gezegd kan ik een KDV (op jonge leeftijd) niet rijmen met AP.
Maar niemand zegt toch dat een niet-AP kind dat allemaal nooit zal hebben?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nou geloof ik best dat dat zo is hoor, maar wij doen dus niet aan co- sleepen en zo lang mogenlijk borstvoeding geven enz. en als er iemand zelfverzekerd is is het Demi wel.
Dat kind blaakt van zelfvertrouwen.
Maar dat komt door het positief benaderen, dus als ze iets goeds doet complimentjes geven.
Veel knuffelen, stoeien, dansen, gek doen en laten helpen.
Laten weten aan haar dat we blij zijn met haar.
Dus dat staat denk ik toch los van AP.
Ik had ook een beetje zo'n gevoel dat het alleen maar om de moeder draait en de vader er voor de leuk bijhangt.
Maar dat zou geloof ik nog uitgelegd worden later hoe dat echt zit.
Aangezien ik de rol van de vader ook enorm belangrijk vind, net zo belangrijk als die van de moeder.
Ik zeg niet dat het alleen maar samenhangt met co-sleepen, maar een jongen van 12 wat niet mee wil op kamp omdat hij nog nooit een nacht alleen heeft geslapen zonder zijn moeder vind ik toch wel zorgelijkquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:33 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waarmee je suggereert dat dat samenhangt met het coslapen?
Ik ben het met diverse dames, vooral AncientSound, eens. AP heeft prachtprincipes, maar een ouder die sensitief is (en ik zie mijzelf en ook mijn partner zo) zal ze eigenlijk als vanzelf volgen.
En heel eerlijk gezegd kan ik een KDV (op jonge leeftijd) niet rijmen met AP.
maar co-sleepen wil toch niet zeggen dat je kind nooit ergens anders logeert?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:42 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het alleen maar samenhangt met co-sleepen, maar een jongen van 12 wat niet mee wil op kamp omdat hij nog nooit een nacht alleen heeft geslapen zonder zijn moeder vind ik toch wel zorgelijk
Nee, dat bedoel ik juist, er werd gesuggereerd dat door deze methode je kind zelfverzekerd word, maar met andere wijze van opvoeden kan je kind ook zelfverzekerd worden, dus ik link die zelfverzekerdheid dan niet aan het AP maar gewoon aan het positief benaderen van je kind.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:41 schreef cattie het volgende:
[..]
Maar niemand zegt toch dat een niet-AP kind dat allemaal nooit zal hebben?
Ben ik helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik krijg een beetje het idee dat het topic zijn doel voorbijschiet. Voelde ik me in het babietjestopic met mijn manier van met Senna omgaan soms niet thuis, nu krijg ik nog het gevoel dat ik me moet verdedigen, terwijl ik ook al heb gezegd dat ik niet volgens AP opvoed, maar volgens gevoel en dat er veel raakvlakken zijn met AP.
Volgens mij is dat juist de basis van AP. Los van de middelen die je gebruikt (bv en cosleepen, dus)quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nou geloof ik best dat dat zo is hoor, maar wij doen dus niet aan co- sleepen en zo lang mogenlijk borstvoeding geven enz. en als er iemand zelfverzekerd is is het Demi wel.
Dat kind blaakt van zelfvertrouwen.
Maar dat komt door het positief benaderen, dus als ze iets goeds doet complimentjes geven.
Veel knuffelen, stoeien, dansen, gek doen en laten helpen.
Laten weten aan haar dat we blij zijn met haar.
Dus dat staat denk ik toch los van AP.
Ik had ook een beetje zo'n gevoel dat het alleen maar om de moeder draait en de vader er voor de leuk bijhangt.
Maar dat zou geloof ik nog uitgelegd worden later hoe dat echt zit.
Aangezien ik de rol van de vader ook enorm belangrijk vind, net zo belangrijk als die van de moeder.
Positief benaderen vind ik wel weer erg aan AP gekoppeld.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik juist, er werd gesuggereerd dat door deze methode je kind zelfverzekerd word, maar met andere wijze van opvoeden kan je kind ook zelfverzekerd worden, dus ik link die zelfverzekerdheid dan niet aan het AP maar gewoon aan het positief benaderen van je kind.
Ik heb nooit bij mijn ouders in bed geslapen, en ik wilde ook neit mee op kamp, want ik vond het eng.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:42 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het alleen maar samenhangt met co-sleepen, maar een jongen van 12 wat niet mee wil op kamp omdat hij nog nooit een nacht alleen heeft geslapen zonder zijn moeder vind ik toch wel zorgelijk
Maar het topic gaat toch over AP? Ik vind de discussie ook niet een heel gezellige toon hebben en heb zelfs de hele tijd het idee dat iedereen eigenlijk hetzelfde bedoeltquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik krijg een beetje het idee dat het topic zijn doel voorbijschiet. Voelde ik me in het babietjestopic met mijn manier van met Senna omgaan soms niet thuis, nu krijg ik nog het gevoel dat ik me moet verdedigen, terwijl ik ook al heb gezegd dat ik niet volgens AP opvoed, maar volgens gevoel en dat er veel raakvlakken zijn met AP.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:49 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Maar het topic gaat toch over AP? Ik vind de discussie ook niet een heel gezellige toon hebben en heb zelfs de hele tijd het idee dat iedereen eigenlijk hetzelfde bedoelt, maar het is wel een discussie over AP, zoals dacht ik bij de topictitel past?
Voel je je in het babytopic of moedertopic ofzo dan beoordeeld over hoe jij/ jullie het doen? Je komt op mij gewoon over als een hele lieve moeder hoor, die geniet van haar dochter en het beste voor haar wil
.
ja dat denk ik ook! dat we het in feite enorm met elkaar eens zijn! Daarom vind ik het jammer dat jij en miss sly bijvoorbeeld het gevoel hebben dat jullie je moeten verdedigen, want waarom zou je dat moeten doen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:45 schreef cattie het volgende:
Misschien ben jij stiekem ook wel aan het AP-en Kezz!![]()
Ik draag Fee ook echt niet de hele dag en Ive al zeker niet, maar dan doe ik het net als jij. En troosten hoeft ook niet aan de borst wat mij betreft (Fee wil helemaal niet met de borst getroost worden. Borst is drinken voor haar). Die punten zijn wat mij betreft uitgangspunten, maar het gaat er volgens mij meer om wat je insteek er achter is. En ik denk dat onze insteek toch wel redelijk hetzelfde is. De uitwerking is op een paar punten alleen anders.
Denk dat ik er mee probeer te zeggen, voed je kind niet alleen op volgens de voorgeschreven regeltjes van anderen maar luister naar je gevoel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:44 schreef p_iglet het volgende:
[..]
maar co-sleepen wil toch niet zeggen dat je kind nooit ergens anders logeert?
Voor je 12de nooit een nacht bij je moeder vandaag geweest zijn lijkt me een aparte keuze, welke manier van opvoeden je ook hebt.
Hier is het wel een zeer bewuste keuze dat Pepijn nog nooit langer dan 1 nacht uit logeren is geweest zonder papa of mama erbij.
Ja, dat roept wel dingen op inderdaad, dat is volgens mij ook wat Kezz zegt toch? Daar krijgt ze jeuk van.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:51 schreef cattie het volgende:
[..]
![]()
Maar als je er een etiketje op plakt, wordt het blijkbaar engig.
Dan komt het gewoon denk ik dat ik het stom vind dat het ineens een naam moet hebben, hahaha.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:47 schreef cattie het volgende:
[..]
Positief benaderen vind ik wel weer erg aan AP gekoppeld.
En er zijn ook opvoedmanieren waar je kind niet zelfverzekerd van wordt. Helaas zie ik die 3 dagen in de week voorbij komen.
Ik hou ook neit van hokjes!quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:48 schreef kezz het volgende:
wat is het doel van het topic dan miss Sly? dat alleen mensen die zich aangesproken voelen hier posten? dat kan toch niet? Ik denk overigens dat als de gemoederen wel weer zullen bedaren hoor en dat dan alleen die mensen over blijven
Ik wil overigens ook helemaal niet zeggen dat ik er iets slecht aan vind, helemaal niet zelfs.
het is mijn probleem dat ik er jeuk van krijg hoor, ik heb gewoon iets tegen dat soort hokjes.
doe gewoon je ding, zoals het voor jou goed voelt is mijn idee
Als je het enkel voor je eigen gemak doet, (dus geen nare geschiedenis, of medicatie, of borstverkleiningen of andere zwaarwegende argumenten, gewoon "dan kan manlief ook mooi die nachtvoeding doen") vind ik heel wat anders dan als iemand vanuit het kind denkt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:52 schreef snakelady het volgende:
[..]
Denk dat ik er mee probeer te zeggen, voed je kind niet alleen op volgens de voorgeschreven regeltjes van anderen maar luister naar je gevoel.
Sommige mensen nemen de regeltjes iets te letterlijk en sluiten hun eigen gevoel compleet uit en slaan dan dus door.
Nou geloof ik echt wel dat de meerderheid hier een geweldige middenweg hierin kan vinden.
Maar ik krijg er gewoon een vreemd gevoel bij dat mensen echt hun kinderen opvoeden volgens de opgeschreven regeltjes van anderen, dat je een leidraad gebruikt kan natuurlijk maar proef her en der toch wel een afwijzing naar andere opvoedingsmanieren en dat vind ik jammer ( gelukkig de meeste niet hoor).
Zoals borstvoeden, ik ken een vrouw die geen borstvoeding wil geven ivm dat ze vroeger misbruikt is, ze kan er gewoonweg niet tegen.
Zo ken ik iemand die geen borstvoeding wil geven ivm dat ze zich er gewoonweg niet fijn bij voelt.
Ook vrouwen die het niet doen ivm werk.
En sommige willen het wel maar het lukt gewoonweg niet.
Waneer mag het wel en waneer niet?
Lees eerder dat het bij demi niet erg was want ik heb geprobeerd en mijn best gedaan, had ik dan de wind van voren gekregen als ik het gewoonweg niet had gewild?
Ik ben meer van je eigen intutie gebruiken en doen waar je je goed bij voelt.
Huh? Dat wordt toch ook gezegd, dat je naar houvast kan zoeken (tips) als iets niet lukt of anders gaat dan je zou willen. dat heeft toch niks te maken met volgens een ritjje principes opvoeden ofzo?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:55 schreef Pvoesss het volgende:
Toch grappig dat het 5-10-15 systeem hier op fok hartstikke in is.
Wie heeft dat bedacht dan? En is dat geen regeltjes?
Omdat dit een naampje heeft is het ineens regeltjes?
Juist, dat heb ik dus ook, maar dat kan ook gewoon aan mijzelf liggen, ik heb geen hokjesgeest ofzo.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:48 schreef kezz het volgende:
wat is het doel van het topic dan miss Sly? dat alleen mensen die zich aangesproken voelen hier posten? dat kan toch niet? Ik denk overigens dat als de gemoederen wel weer zullen bedaren hoor en dat dan alleen die mensen over blijven
Ik wil overigens ook helemaal niet zeggen dat ik er iets slecht aan vind, helemaal niet zelfs.
het is mijn probleem dat ik er jeuk van krijg hoor, ik heb gewoon iets tegen dat soort hokjes.
doe gewoon je ding, zoals het voor jou goed voelt is mijn idee
En ik denk juist dat mensen die op een alternatievere manier hun kinderen opvoeden, of meestal door anderen versleten worden voor alternatief, juist meer opvoeden zonder voorgeschreven regeltjes, maar wellicht soms met strengere eigen principes.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:52 schreef snakelady het volgende:
[..]
Denk dat ik er mee probeer te zeggen, voed je kind niet alleen op volgens de voorgeschreven regeltjes van anderen maar luister naar je gevoel.
Sommige mensen nemen de regeltjes iets te letterlijk en sluiten hun eigen gevoel compleet uit en slaan dan dus door.
Nou geloof ik echt wel dat de meerderheid hier een geweldige middenweg hierin kan vinden.
Maar ik krijg er gewoon een vreemd gevoel bij dat mensen echt hun kinderen opvoeden volgens de opgeschreven regeltjes van anderen, dat je een leidraad gebruikt kan natuurlijk maar proef her en der toch wel een afwijzing naar andere opvoedingsmanieren en dat vind ik jammer ( gelukkig de meeste niet hoor).
ehm, wat is dat? voelt zich blondTquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:55 schreef Pvoesss het volgende:
Toch grappig dat het 5-10-15 systeem hier op fok hartstikke in is.
Wie heeft dat bedacht dan? En is dat geen regeltjes?
Omdat dit een naampje heeft is het ineens regeltjes?
Weetje ik ben er toch al klaar mee. En aanvallen nee maar het is een beetje storend dat er allemaal dingen bijgehaald worden die er niets mee te maken hebbenquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:54 schreef Groofsken het volgende:
En pvoessss, waarom moet je de theorie zo verdedigen? Niemand valt jou of jouw manier van opvoeden aan volgens mij.
Ik moet zeggen dat voor mij deze discussie wel nut heeft gehad, was wel een beetje bevooroordeeld en dat is nu ook minder.quote:
Oh, ik wist echt helemaal niet dat dat de insteek van dit topic was. Ik wil ook helemaal niet aanvallend ofzo reageren. Mijn excuses, ik dacht echt dat het gewoon puur over de theorie AP ging. Ik sta juist helemaal achter wat je zegt hoor wat ik dik gemaakt heb.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hou ook neit van hokjes!
Maar, zoals gezegd, voelde ik me in het babietjestopic lang niet altijd thuis, kreeg ik ook regelmatig geen reacties op dingen, of reacties waar ik niets mee kan, omdat mijn insteek anders is.
En daarom dit topic, met als insteek AP, omdat we met een aantal mensen het idee hadden dat we iets wat daarop lijkt gemeen hebben. Op die manier krijg je eerder een advies of antwoord op je vraag dat past in hoe je eea ziet. Natuurlijk mag er over gesproken/gediscussieerd worden, maar ik vind het erg naar dat het dan op zo'n negatieve manier moet gebeuren (zoals met voorbeelden die niets met AP te maken hebben om aan te tonen dat AP minder goed is en de manier die de ander gebruikt juist beter).
Er is imo geen beter of slechter (ja, extremen daargelaten, maar even uitgaande van liefhebbende ouders die het beste voor hebben met hun kind) en toch krijg ik hier nu het gevoel me te moeten verdedigen. Dat zal zeker ook voor een deel aan mij liggen, maar ook voor een deel aan de (manier van) posten.
Dit topic is ook niet gestart vanuit een hokjesgeest, integendeel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:57 schreef snakelady het volgende:
[..]
Juist, dat heb ik dus ook, maar dat kan ook gewoon aan mijzelf liggen, ik heb geen hokjesgeest ofzo.
ja dat snap ik wel en dan snap ik ook wel dat het vervelend is dat hier alsnog alllerlei vragen gesteld worden en dat dat dan weer heel negatief over komt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hou ook neit van hokjes!
Maar, zoals gezegd, voelde ik me in het babietjestopic lang niet altijd thuis, kreeg ik ook regelmatig geen reacties op dingen, of reacties waar ik niets mee kan, omdat mijn insteek anders is.
En daarom dit topic, met als insteek AP, omdat we met een aantal mensen het idee hadden dat we iets wat daarop lijkt gemeen hebben. Op die manier krijg je eerder een advies of antwoord op je vraag dat past in hoe je eea ziet. Natuurlijk mag er over gesproken/gediscussieerd worden, maar ik vind het erg naar dat het dan op zo'n negatieve manier moet gebeuren (zoals met voorbeelden die niets met AP te maken hebben om aan te tonen dat AP minder goed is en de manier die de ander gebruikt juist beter).
Er is imo geen beter of slechter (ja, extremen daargelaten, maar even uitgaande van liefhebbende ouders die het beste voor hebben met hun kind) en toch krijg ik hier nu het gevoel me te moeten verdedigen. Dat zal zeker ook voor een deel aan mij liggen, maar ook voor een deel aan de (manier van) posten.
Ik kwam er alleen maar mee omdat ik eraan moest denken toen ik in dit topic las en dacht dan is dat misschien wel een gevaar. Jij ging daar heel verhelderend op in voor mij en ik heb dat toen meteen erkend toch? Is dat dan zo gek overgekomen dat ik daarmee kwam. Ik zie het nu zoals jij het zo goed wist te verwoorden. Dat is toch fijn juist? Vind ik welquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:03 schreef oeke het volgende:
Ik sluit me aan bij Miss Sly. Ik wil best vertellen waarom ik voor bepaalde dingen kies. Maar de discussie gaat steeds over de uiterlijke kenmerken van AP.
Zoals in het voorbeeld van Groofsken en Snakelady, dat zijn volgens mij geen keuzes vanuit AP maar vanuit de ouder(s) die gevolgen hebben voor hoe het kind wordt. Het een lijkt me verwennerij of geen nee kunnen zeggen tegen je kind vanuit bv schuldgevoel en het andere klinkt als een moeder die haar eenzaamheid probeert op te vullen met haar kind.![]()
Beide gaan absoluut niet in op AP als manier om positief en luisterend om te gaan met je kind.
Kezz, ik houd ook niet van lijstjes, dus ik doe het ook niet volgens dat lijstje, ik doe dingen vanuit mijn gevoel, vanuit mijn kennis en vanuit mijn verleden. Dit lijstje staat er vooral zodat je een handvat hebt waar je over kan praten.
Ik wil graag de Gordon methode toepassen in de opvoeding, ik wil mijn kind de wereld laten ontdekken van bij zijn ouders dmv een draagdoek en ik wil graag borstvoeding geven omdat ik vind dat dat beter voor hem is (ivm allergieen van mijn lief), Wij slapen gedrieen in een ruimte, maar niet bij ons in bed, alleen af en toe. Ik wil de eerste 2 jaar geen suiker aan hem geven... en nog veel meer van deze dingen.
Mijn geliefde had eerder een draagdoek dan ik, we kibbelen over wie hem mag dragen, hij leest het boek over de Gordonmethode dat ik had gekregen, hij pikte het in, we hebben allebei 2 dagen oppasdienst de overige 3 dagen delen we samen in. En mijn lief zegt heel simpel: We zijn nu met zijn drieen.![]()
En sex, tja in al die landen waar ze met zijn allen in 1 kamertje wonen worden ook kinderen geboren. En veel zelfs! Bovendien een beetje creativiteit, daar word het alleen maar leuker van.
Daar heb je wel helemaal gelijk in ja, daarom zeg ik ook, sommige voeren het door in het extreme.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:03 schreef oeke het volgende:
Ik en het andere klinkt als een moeder die haar eenzaamheid probeert op te vullen met haar kind.![]()
Dat er vragenworden gesteld, vind ik neit erg. En ik wil ook best uitleggen waarom ik iets op een bepaalde manier doe of wil gaan doen. Ik wil me alleen niet hoeven verdedigen. Er zou geen lijstje in het topic hebben gestaan, als de modjes van OUD niet hadden gevonden dat het topic overbodig was, als we er niet een echt goede reden voor hadden; een alternatieve manier van opvoeden dus die een naam moet hebben. Dat hele lijstje had ik nog nooit gezien, en ik volg dat ook echt niet naar de letter. Ik volg mijn gevoel, en dat is zo totaal anders dan ik had verwacht dat het zou zijn. Ik heb een aansluiting bij een paar andere moeders hier, en allemaal voelen we ons in het voor ons bestemde topic niet thuis.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:05 schreef kezz het volgende:
[..]
ja dat snap ik wel en dan snap ik ook wel dat het vervelend is dat hier alsnog alllerlei vragen gesteld worden en dat dat dan weer heel negatief over komt.
dat is overigens niet mijn bedoeling, het spijt me als ik iemand voor het hoofd gestoten heb, echt.
want wat je zegt over beter of slechter geldt voor mij ook
Het is denk ik ook dat mijn kinderen al wat ouder zijn en ik heb gewoon niet zo veel vragen (meer) en ook niet zo de behoefte (meer) om vanalles te delen.
Voor veel mensen ( incl. ikzelf) is dit iets compleets nieuws en hebben hier nog nooit van gehoord.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit topic is ook niet gestart vanuit een hokjesgeest, integendeel.
We hadden het ook "bespreek hier alternatieve manieren om met je kind om te gaan en vraag alternatieve adviezen" maar dan was het zeker neit van de grond gekomen. Kennelijk moeten we dus OF een stickertje plakken op onze gevoelsmatige manier van opvoeden OF in het babietjestopic verdergaan met ons niet thuis voelen en adviezen krijgen waar je niets mee kunt.
Davinia, ik hoop dat het zo loopt en dat het straks wat bedaard. Op dit moment geen specifieke vraag, maar ik vraag me af of ik, als ik die op het moment had, zou stellen nu.
nou ja, dit dus, al pratend snap je de dingen beter toch?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:12 schreef snakelady het volgende:
[..]
Voor veel mensen ( incl. ikzelf) is dit iets compleets nieuws en hebben hier nog nooit van gehoord.
Dus we zijn nieuwsgierig en proberen ook kritische vragen te stellen om te kijken in hoevere dit doorgetrokken kan worden in het dagelijks leven.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het beoordeel/veroordeel, het is gewoon willen weten hoe het zit.
En zoals ik al schreef, kijk er nu milder tegenaan als in het begin van het eerste topic aangezien ik het nu beter begrijp.
Het was geen aanval naar jou ( of andere toe) maar gewoon puur nieuwsgierigheid.
Je hoeft toch niet meteen weg?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:03 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Oh, ik wist echt helemaal niet dat dat de insteek van dit topic was. Ik wil ook helemaal niet aanvallend ofzo reageren. Mijn excuses, ik dacht echt dat het gewoon puur over de theorie AP ging. Ik sta juist helemaal achter wat je zegt hoor wat ik dik gemaakt heb.
So, I'm gone.
Maar Miss, k denk echt dat dat ook door de titel komt. kan die niet veranderd worden dan?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je hoeft toch niet meteen weg?
En natuurlijk kan er ook over gepraat worden hoe zoiets dan ingevuld wordt. Ik ben over een hoop dingen zelf ook nog niet uit. Je kunt wel wat theoretische zaken bedenken, maar hoe dat in de praktijk uitpakt, moet je ook nog maar zien.
Maar goed, ik denk dat ik er maar mee stop, zoals gezegd schiet het topic zijn doel op deze manier voorbij en daar heb ik weinig zin in.
Ik zal het misschien wel verkeerd opgenomen hebben dan, maar in mijn optiek wordt nieuwsgierigheid niet geuit met een negatieve insteek, en dat is wel de manier waarop men in dit topic binnengerold komt. Er zijn weinig mensen die gewoon vragen "goh, hoe zou je dit of dat nou doen" maar de meesten komen met "nou, maar dat lukt toch nooit zo" of "je kind leert toch niets als je nooit nee zegt" en meer van dat soort opmerkingen met een negatieve lading.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:12 schreef snakelady het volgende:
Het was geen aanval naar jou ( of andere toe) maar gewoon puur nieuwsgierigheid.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:18 schreef Groofsken het volgende:
Hoewel ik me niet helemaal in de principes heb verdiept nog en me zelfs heel erg betrokken voel bij de manier waarop de hier meeschrijvende moeders het aanpakken, heb ik toch een tegenwoord of zoiets, denk ik...
Ik ken iemand die echt echt echt aan al die principes heeft voldaan, en toch is het in mijn ogen daar nu goed mis aan het gaan. En dat heb ik nog nooit bij iemand gedacht.
Kind is nu ver jaar oud, heeft drie jaar borstvoeding gehad, sliep en slaapt bij de ouders in bed, werd bij elke kik gepakt, gevolgd, getroost, enz. enz.... En voor de eerste maanden sta ik daarachter, maar ergens moet er wel wat verlegd worden volgens mij.
Dit meisje heeft nooit geleerd met 'nee' om te gaan, kan niet tegen frustratie, heeft thuis de touwtjes in handen, gewoon omdat ze haar bleven volgen in alles wat ze aangaf. Nooit een 'nee', nooit een 'even wachten schat', nooit 'ja meiske, je moet toch echt ook je brocoli opeten'. Altijd, oh, ze huilt, ze vindt het niet fijn, ze wil het anders, dus doen we het anders.
En natuurlijk doen jullie het allemaal goed, voelen jullie wel haarfijn aan waar en wanneer er toch echt niet met het kind meegegaan moet worden, dat huilen als ze wat ouder worden echt anders kan worden geïnterpreteerd in ieder geval meer divers, enz. enz....
Gevaarlijk post, I know. Maar ik moest het toch ook even gezegd hebben
.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 16:52 schreef oeke het volgende:
@Groofsken: Volgens mij doen die ouders niet aan AP, maar gewoon aan alles toegeven wat dat meisje wil. De dingen die jij opnoemt zijn vooral de uiterlijke kenmerken van AP. Tenminste in mijn ogen dan. Ik ben trouwens geen AP-er maar doe alles op mijn gevoel en dat blijkt daar dicht bij te liggen. Bijvoorbeeld bij de ouders slapen is dat een bewuste keus met een grond of is dat gewoon omdat ze geen nee kunnen zeggen tegen hun kind. Op welk gebied dan ook.
Vind je dit dan echt zo negatief?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 19:10 schreef Groofsken het volgende:
Je maakt een goed punt daar oeke, ik denk idd dat het gezin waar ik het over heb niet zozeer bewust heeft gekozen voor coslapen en misschien zelfs wel niet voor 3 jaar borstvoeding, maar inderdaad liep het zo, omdat ze geen nee konden/ wilden zeggen (ter compensatie van veel te hard/ veel werken, denk ik wel eens).
Besef wel dat het op internet anders kan overkomen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zal het misschien wel verkeerd opgenomen hebben dan, maar in mijn optiek wordt nieuwsgierigheid niet geuit met een negatieve insteek, en dat is wel de manier waarop men in dit topic binnengerold komt. Er zijn weinig mensen die gewoon vragen "goh, hoe zou je dit of dat nou doen" maar de meesten komen met "nou, maar dat lukt toch nooit zo" of "je kind leert toch niets als je nooit nee zegt" en meer van dat soort opmerkingen met een negatieve lading.
Nieuwsgierigheid is imo een positieve benadering, geen negatieve.
Gelukkig maar danquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:39 schreef oeke het volgende:
Groofsken, ik vind je reactie niet negatief.
Maar wat Miss Sly zegt, er was behoefte aan een topic waar je alternatieve manieren van opvoeden kan bespreken dan de gangbare. Bijvoorbeeld de regel om je kind eerst 5 minuten te laten huilen, dan troosten en dan 10 min, en troosten en dan 15 min. etc. Dat is iets waar ik niets mee kan. Hoe kan ik het slapen dan anders doen?
juist ja, dat kon ik zo snel in deze methode niet terugvinden maar dat is dus toch ook zo.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:28 schreef cattie het volgende:
Snakelady, dat lijkt mij wel een AP benadering. Zo doe ik het ook. Want mi moet je niet alleen vertellen, maar je kind ook leren zelf na te denken.
hier sluit ik me bij aan.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:45 schreef tessie het volgende:
Om nog even terug te komen op fv op verzoek....
Ik denk niet dat een baby gaat drinken als hij er echt geen zin in heeft hoor, dan laten ze het gewoon staan. En ´wij fv moeders´ laten onze baby´s heus niet huilen van de honger omdat het toevallig nog geen tijd is....
Mijn baby komt gewoon ongeveer elke 4 uur. Soms is het 3,5 uur en soms is het 4,5 uur, maar hij is gewoon wat dat betreft heel stipt. En dan krijgt hij een flesje. En daar heeft ie dan genoeg aan. En ja, hij slaapt ´s nachts door, van half 9 ´s avonds tot een uur of half 8 ´s ochtends. Dat is toch fijn voor ons dat het zo werkt? Ik begrijp niet zo goed waarom daar zo moeilijk over gedaan moet worden . Ik dring mijn kind niks op en ik ontzeg hem al helemaal niks omdat ik het toevallig makkelijk zou vinden om hem 4 flessen met 4 uur ertussen te geven. Zo is het ritme van mijn baby. Good for us toch?
Ik snap dat eerlijk gezegd ook niet. In het peutertopic denk ik ook wel eens "Dat zou ik niet zo doen" en heb ik ook niet (even veel) aansluiting met iedereen. Dat kan toch ook niet? Met zo veel mensen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:42 schreef Raissa het volgende:
En daarom snap ik dus niet helemaal waarom het in een apart topic moet.. Als je een vraag stelt in het babietjestopic dan krijg je gewoon de ene keer wél een antwoord waar je iets mee kunt en de andere keer niet.. Als dan iedereen gewoon in het centrale topic post leren de mensen die niets doen met AP misschien ook nog wel dingen...?
nee.. ieder heeft zijn eigen manier van opvoeden. Wat de een goed vind vind de ander waardeloos, maar moed dat dan in een apart topic? Nee, vind ik niet.. maar ja, wie ben ik.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:54 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik snap dat eerlijk gezegd ook niet. In het peutertopic denk ik ook wel eens "Dat zou ik niet zo doen" en heb ik ook niet (even veel) aansluiting met iedereen. Dat kan toch ook niet? Met zo veel mensen.
En dit soort posts past toch prima in het babietjestopic? Daar leer je toch van? Van elkaar? Zo is het bij mij indertijd (en nog steeds eigenlijk) wel gegaan.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:52 schreef p_iglet het volgende:
tsja en ik snap niet dat je je kind 4 maaltijden per dag geeft ipv wat meer kleinere. Gewoon omdat het biologisch gezien raar is om maar 4x per dag te eten. Voor volwassenen al, laat staan voor zo'n kleintje.
Grote maaltijden is een aangeleerd iets, dus wanneer je vanaf het begin vaak kleine flesjes geeft ipv zo groot mogelijk zodat hij/zij wel 3-4 uur volhoud. Dan zou 8x 100cc of 6x 150cc ipv 4x 200cc ook moeten werken. In theorie dan. Dat zal ook wel per baby verschillen. Net zoals dat er ook best bv kindjes zijn die het prima doen op 5-6 voedingen per dag ipv 10-12
bij fv mogen kindjes niet meer dan 1 liter krijgen vanwege de darmpjes...quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:55 schreef Pvoesss het volgende:
Ik lees toch redelijk vaak over nog een half uurtje rekken of een flesje minder geven omdat ze nu max zoveel mogen krijgenOf hopen dat ze doorslapen tot het volgende drink moment
Was ook niet speciaal naar jou bedoeld P_iglet. Maar als voorbeeld dat het wmb niet allemaal in een apart topic hoeft.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:56 schreef p_iglet het volgende:
die post had wat mij betreft ook prima in het babietjes topic gekunt, maar was een reactie op tessie's post hier...
Vicky dat weten we nou wel, dat wil niet zeggen dat je dat in ieder topic waarin losse ritmes besproken wordne hoeft te vermelden en je tig keer hoeft te verdedigen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:57 schreef Vicky het volgende:
[..]
bij fv mogen kindjes niet meer dan 1 liter krijgen vanwege de darmpjes...
En ja, soms probeer ik het een half uurtje te rekken, maar dat heeft meer met haal en brengtijden van Amber te maken. Ik kan moeilijk lopend de fles geven.
Mijn kind is gewoon heel erg gebaat bij REGELMAAT en RITME. Zodra ik hiervan afwijk heb ik de poppen aan het dansen.
blijkbaar is dat wel nodig want er word maar op gehamerd dat het niet "goed" is om vaste tijden aan te houden...quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:59 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Vicky dat weten we nou wel, dat wil niet zeggen dat je dat in ieder topic waarin losse ritmes besproken wordne hoeft te vermelden en je tig keer hoeft te verdedigen.
Als jou kind daarbij gebaad is en je luistert daarnaar dan is dat toch prima.
Er wordt niet op gehamerd dat dat niet goed is. Er wordt gemeld dat er ook nog de mogelijkheid is om er los mee om te gaan en dat fv niet automatisch gelijk hoeft te staan aan schema, ritme en vaste tijden. Zoals het CB en overige instanties graag duidelijk wensen te maken.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:00 schreef Vicky het volgende:
[..]
blijkbaar is dat wel nodig want er word maar op gehamerd dat het niet "goed" is om vaste tijden aan te houden...
tuurlijk zou 8x 125 kunnen... maar waar zie jij dan ruimte voor een slaapje??quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:01 schreef Pvoesss het volgende:
Ja en bij bv mag het onbeperkt is dat niet lekker? Ik WEET nu wel waarom dingen zo zijn bij flesvoeding dat krijg ik namelijk iedere keer dat ik buiten het bv topic over bv praat te horen van alle flesvoedende moeders.
En ja ik weet dat die max is er is. als je kind 4 keer op een dag 250 cc geeft
Zou dat ook 8 keer 125 kunnen zijn op eigen verzoek! Dat is alles wat we zeggen meer niet
Maar Pvoesss, denk je niet dat juist iedereen wel weet dat borstvoeding in ieder geval voor de eerste zes maanden wordt aangeraden omdat het zo goed is voor vanalles en nog wat. Ik denk dus ook dat de kv-moeders zichzelf eerder proberen te verdedigen dan dat ze jou proberen aan te vallen op jouw keuze, waarvan iedereen ergens wel weet dat dat eerste keus is, als het lukt/ kan/ enz.enz.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:01 schreef Pvoesss het volgende:
Ja en bij bv mag het onbeperkt is dat niet lekker? Ik WEET nu wel waarom dingen zo zijn bij flesvoeding dat krijg ik namelijk iedere keer dat ik buiten het bv topic over bv praat te horen van alle flesvoedende moeders.
En ja ik weet dat die max is er is. als je kind 4 keer op een dag 250 cc geeft
Zou dat ook 8 keer 125 kunnen zijn op eigen verzoek! Dat is alles wat we zeggen meer niet
Vaste tijden en ritme en regelmaat zijn m.i. niet hetzelfde.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:00 schreef Vicky het volgende:
[..]
blijkbaar is dat wel nodig want er word maar op gehamerd dat het niet "goed" is om vaste tijden aan te houden...
is een optie, maar persoonlijk hecht ik ook wel wat waarde aan mijn nachtrust en heb ik er nog eentje rondlopen die ook graag aandacht van mama wil.quote:
Ik begrijp gewoon niet waarom het nodig is om elke keer toch weer hetzelfde foute beeld van fv moeders naar boven te brengen. Het klopt gewoon niet. En ja, daar voel ik me door aangevallen en dan ga ik me verdedigen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:06 schreef cattie het volgende:
[..]
Vaste tijden en ritme en regelmaat zijn m.i. niet hetzelfde.
En ik snap niet waarom jij en tessie nou weer zo vreselijk aangevallen doen. Willen jullie echt elke keer deze discussie weer voeren? Als jij dat het beste vindt voor je kind, dan doe je dat toch?
Ja maar lieverd als hij dat op verzoek doet is het toch prima.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:04 schreef tessie het volgende:
Ja maar Pvoess wat ik nu probeer te zeggen is juist, dat mijn baby gewoon op zijn verzoek uitkomt op 4 flessen per dag. Als mijn baby zelf liever 8 flessen van de helft zou willen had ik het ook best gevonden hoor. Ok, voor mij was dat wat lastiger geweest, maar als hij dat wou, prima toch. Pas ik me aan.
Waarom is het zo moeilijk te geloven dat hij gewoon echt deze hoeveelheid per keer wil drinken? Dat heeft hij zelf zo opgebouwd door aan te geven dat hij aan kleine hoeveelheden per keer niet genoeg had.
bij mij is dat wel hetzelfde.. vaste tijden zitten verwerkt in het ritme en zijn dus ook een regelmaat...quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:06 schreef cattie het volgende:
[..]
Vaste tijden en ritme en regelmaat zijn m.i. niet hetzelfde.
En ik snap niet waarom jij en tessie nou weer zo vreselijk aangevallen doen. Willen jullie echt elke keer deze discussie weer voeren? Als jij dat het beste vindt voor je kind, dan doe je dat toch?
in de regel gaat dat idd op. je hebt uitzonderingen, zoals tess.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:00 schreef Vicky het volgende:
[..]
Pvoess, je lijkt inderdaad wel de bv- of misschien wel AP-maffiaquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:15 schreef Pvoesss het volgende:
Ooh nee dat vind ik absoluut niet maar iedere keer valt hier 1 moeder over 1 ding en als wij dan iets vertellen over Bv en KV vallen er 4 andere moeders meeTerwijl ik ook niet in het babietjes topic wel 30 keer aangeef waarom bv een makkelijkere keuze is
En ja ik lees ook hier op fok wel dat er mensen rekken of flessen willen afbouwen
Maar ik denk dat het mij gewoon opvalt omdat het me raakt en pijn doet
Dat had ik bij Demi wel inderdaad, en dat vind ik achteraf jammer aangezien Demi niks te kort is gekomen en Nika echt niet meer heeft gehad dan Demi, gewoon anders.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:06 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Volgens mij hebben meer kv-moeders het gevoel gefaald te hebben of zich te moeten verdedigen dan bv-moeders, toch? Niet dat ik vind dat dat zou moeten hoor.
wat het cb zegt gaat hier het ene oor in en het ander oor net zo hard weer uit.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:20 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
in de regel gaat dat idd op. je hebt uitzonderingen, zoals tess.
net zoals alle 'moeten' van het cb. voor de meeste kinders werkt het op het zus-en-zo te doen, maar wellicht niet voor de jouwe.
lang leve gezond verstand![]()
Eens.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:21 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Pvoess, je lijkt inderdaad wel de bv- of misschien wel AP-maffia. Je kan toch niet voor anderen bepalen wat een makkelijkere keuze is of wat beter is? Miss Sly en oeke enzo geven aan dat ze dit niet beter vinden, maar dat het beter bij hun past. Jij neemt toch wel heel duidelijk een standpunt in over wat volgens jou beter is. Daarmee roep je natuurlijk wel verdedigende reacties op.
Omdat het gezonder is om te voeden wanneer ze dat aangeven. Een baby lichaampje kan 4 keer 100 cc beter aan dan 1 keer 250. En een kind kan zelf heel goed aangeven wanneer het dorst heeft of genoeg heeft.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:19 schreef Vicky het volgende:
waarom doet dat je pijn dan?
en wat is dan voor jou een signaal om te voeden? een huilend kindje of een wakker kindje?
En waarom mag ik dat niet zeggen en kan er hier wel 20 keer vermeld worden maarom flesvoeding ook goed is? Ik zal al mijn posts editen en er ik in zeggen dan zien jullie goed dat het mijn mening isquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:21 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Pvoess, je lijkt inderdaad wel de bv- of misschien wel AP-maffia. Je kan toch niet voor anderen bepalen wat een makkelijkere keuze is of wat beter is? Miss Sly en oeke enzo geven aan dat ze dit niet beter vinden, maar dat het beter bij hun past. Jij neemt toch wel heel duidelijk een standpunt in over wat volgens jou beter is. Daarmee roep je natuurlijk wel verdedigende reacties op.
zoekend rondhappen, op handjes sabbelen, sabbel geluidjes maken, herhaaldelijk tongetje naar buiten doen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:26 schreef Vicky het volgende:
maar wat is dan een hongersignaal??
en hoe geeft een baby van 4 maanden in godsnaam aan dat ze honger heeft? Ik ben dat signaal nog niet tegengekomen hoor. Bij zowel Amber als Tess niet.
Omdat het bij een kind soms echt beter past.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:24 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Omdat het gezonder is om te voeden wanneer ze dat aangeven. Een baby lichaampje kan 4 keer 100 cc beter aan dan 1 keer 250. En een kind kan zelf heel goed aangeven wanneer het dorst heeft of genoeg heeft.
Waarom dan volgens het vaste schema 4 keer 200 en niet 6 keer 88 als ze dat liever hebben.
Ik heb bij de jongste kv op verzoek gegeven, maar ik vind dat je nu zó aan het pushen bent met jouw principe's dat ik me voor kan stellen dat Vicky het gevoel heeft zich te moeten verdedigen. HEt kan ook best een beetje minder en milder lijkt mij..quote:Een signaal om te voeden is als ze dat aangeven en honger signalen geven.
Als ze huilen ben je imho vaak al te laat.
Bij Demi en Nika was dat lipjes tuiten, gapen en op de vuistjes sabbelen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:26 schreef Vicky het volgende:
en hoe geeft een baby van 4 maanden in godsnaam aan dat ze honger heeft? Ik ben dat signaal nog niet tegengekomen hoor. Bij zowel Amber als Tess niet.
Smakken, met handje langs mondje gaan, als je over het wangetje strijkt dan naar vinger happen. Fee en Ive hebben dat direct altijd gehad en volgens mij hebben alle baby's die signalen wel. De een misschien andere signalen dan de ander.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:26 schreef Vicky het volgende:
Wat ik al zei, volgens mij weet iedereen wel dat borstvoeding an sich eerste keus is en aangeraden wordt. Maar er is een heel groot grijs gebied denk ik waarin die keuze gemaakt moet worden en waardoor die ook beïnvloed wordt. En niet voor iedereen (lees iedere moeder) is de keuze bv het beste. Zoveel meer motieven spelen een rol. Wie ben jij dat je denkt dat je daar zo zwart-wit zomaar over te kunnen oordelen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:06 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Maar Pvoesss, denk je niet dat juist iedereen wel weet dat borstvoeding in ieder geval voor de eerste zes maanden wordt aangeraden omdat het zo goed is voor vanalles en nog wat. Ik denk dus ook dat de kv-moeders zichzelf eerder proberen te verdedigen dan dat ze jou proberen aan te vallen op jouw keuze, waarvan iedereen ergens wel weet dat dat eerste keus is, als het lukt/ kan/ enz.enz.
Volgens mij hebben meer kv-moeders het gevoel gefaald te hebben of zich te moeten verdedigen dan bv-moeders, toch? Niet dat ik vind dat dat zou moeten hoor.
Tess sabbelt de hele dag o phaar handjes, hapt de hele dag naar mijn vinger, zelfs nadat ze gedronken heeft.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:28 schreef cattie het volgende:
[..]
Smakken, met handje langs mondje gaan, als je over het wangetje strijkt dan naar vinger happen. Fee en ive hebben dat direct altijd gehad en volgens mij hebben alle baby's die signalen wel.
Pvoess, ik heb allebei gedaan, (tot 4 mnd bv), en als je een kind een grotere fles geeft, komt het ook later. daarmee voed je nog steeds op verzoek, maar dan minder vaak. zou het bijna een vicieuze cirkel willen noemen, maar dat heef zo'n negatieve intonatie. als je een kind een fles van 200cc geeft, issie 4 uur tevreden, geef je minder, dan issie minder lang tevreden. is best simpel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:24 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Omdat het gezonder is om te voeden wanneer ze dat aangeven. Een baby lichaampje kan 4 keer 100 cc beter aan dan 1 keer 250. En een kind kan zelf heel goed aangeven wanneer het dorst heeft of genoeg heeft.
Waarom dan volgens het vaste schema 4 keer 200 en niet 6 keer 88 als ze dat liever hebben.
Een signaal om te voeden is als ze dat aangeven en honger signalen geven.
Als ze huilen ben je imho vaak al te laat.
Nou ja, dit.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:20 schreef Moonah het volgende:
Ah, ik zie dat het gekissebis van het babietjestopic zich naar hier heeft verplaatst.
Kan ook heel subtiel zijn of bv gapen, bij baby's is dat vaker een teken van honger dan moe zijn.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:29 schreef Vicky het volgende:
[..]
Tess sabbelt de hele dag o phaar handjes, hapt de hele dag naar mijn vinger, zelfs nadat ze gedronken heeft.
Ik kan er de signalen dus echt niet in herkennen.
als ze honger hebben, zit er een bepaalde agressiviteit bij. tenminste eli veranderde in een echt piranha als hij honger had.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:29 schreef Vicky het volgende:
[..]
Tess sabbelt de hele dag o phaar handjes, hapt de hele dag naar mijn vinger, zelfs nadat ze gedronken heeft.
Ik kan er de signalen dus echt niet in herkennen.
Deze discussie wordt met enige regelmaat opgerakeld en ik heb he tnooit een prettige gevonden. Iedereen denkt zich te moeten verdedigen, terwijl dat helemaal niet nodig is. Er zullen best mensen zijn die tot de zogenaamde bv-maffia horen, maar volgens mij zitten die hier niet.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:36 schreef Groofsken het volgende:
cattie en miss-sly, aan dat soort reacties heeft toch ook niemadn iets.
Stel dan gewoon voor om een discussietopic te openen over bv versus kv, ofzo. Dat is nog enigzins opbouwend, ipv te gaan zitten zuchten.
Dat jullie dit topic anders voor ogen hadden is nu wel duidelijk denk ik. Maar er is een discussie gaande die misschien ook niet zomaar gestopt kan worden, omdat jullie iets anders bedoeld hadden, toch?
Misschien in het feedbacktopic vragen om een nieuw topic met een passende titel voor jullie oorspronkelijke bedoeling?
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Deze discussie wordt met enige regelmaat opgerakeld en ik heb he tnooit een prettige gevonden. Iedereen denkt zich te moeten verdedigen, terwijl dat helemaal niet nodig is. Er zullen best mensen zijn die tot de zogenaamde bv-maffia horen, maar volgens mij zitten die hier niet.
Van mij mag die discussie weer gevoerd worden, hoor, maar doe dat dan in een apart toic, want ik heb geen zin in die discussie en dit topic gaat daar ook niet over. Ik ga ervan uit dat anderen een heel prima reden voor zichzelf hebben om voor fv te kiezen, net als ik voor bv heb gekozen. En wat die reden is, maakt me verder niet uit; als die voor hun goed is, is het een goede reden.
Ik mag toch ook wel eens iets zeggen zonder dat iemand er wat aan heeft?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:36 schreef Groofsken het volgende:
cattie en miss-sly, aan dat soort reacties heeft toch ook niemadn iets.
Stel dan gewoon voor om een discussietopic te openen over bv versus kv, ofzo. Dat is nog enigzins opbouwend, ipv te gaan zitten zuchten.
Dat jullie dit topic anders voor ogen hadden is nu wel duidelijk denk ik. Maar er is een discussie gaande die misschien ook niet zomaar gestopt kan worden, omdat jullie iets anders bedoeld hadden, toch?
Misschien in het feedbacktopic vragen om een nieuw topic met een passende titel voor jullie oorspronkelijke bedoeling?
Ikke niet! Dat stukje opvoeding komt al vaak genoeg terug in de baby/dreumes/peuter/kleuter/pubertopics. Niet álles hoeft toch centraal?!quote:
Bang voor concurrentie? geintjequote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:43 schreef moussy het volgende:
[..]
Jullie doen dit gewoon allemaal om de reldelaward binnen te slepen
die verdien jij tochquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:43 schreef moussy het volgende:
[..]
Ikke niet! Dat stukje opvoeding komt al vaak genoeg terug in de baby/dreumes/peuter/kleuter/pubertopics. Niet álles hoeft toch centraal?!
Jullie doen dit gewoon allemaal om de reldelaward binnen te slepen
zeg het, of zeg niets, dit is wel laag.. vind ik.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:46 schreef Pvoesss het volgende:
ik weet alleen dat ik sommige moeders hier..
jij hoort er vast bij.. en ik ws ook...quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:50 schreef moussy het volgende:
[..]
zeg het, of zeg niets, dit is wel laag.. vind ik.
ik niet, want ik voel me niet aangesprokenquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:51 schreef Vicky het volgende:
[..]
jij hoort er vast bij.. en ik ws ook...
ach, we zijn allemaal mens met eigen ideeen.
En zo'n opmerking is nodig omdat???quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:53 schreef Vivi het volgende:
En ik ben ook meteen weer weg voordat de halfnaakte foto's met aan de tet lebberende kleuters tevoorschijn worden getrokken hoor.
oke.. jij niet..quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:53 schreef moussy het volgende:
[..]
ik niet, want ik voel me niet aangesproken
Huhhh ??? ooh nee ik was nog niet klaar en typ in meerdere schermpjes.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:50 schreef moussy het volgende:
[..]
zeg het, of zeg niets, dit is wel laag.. vind ik.
Nou, als ik je reacties zo lees, boeit het je wel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:56 schreef Vicky het volgende:
[..]
oke.. jij niet..
het boeit me niet wat mensen van mij vinden. Ik heb mijn manier van opvoeden...
het boeit me niet wat mensen van mijn karakter vindenquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:57 schreef cattie het volgende:
[..]
Nou, als ik je reacties zo lees, boeit het je wel.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:54 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik snap dat eerlijk gezegd ook niet. In het peutertopic denk ik ook wel eens "Dat zou ik niet zo doen" en heb ik ook niet (even veel) aansluiting met iedereen. Dat kan toch ook niet? Met zo veel mensen.
Ik denk dat het badinerende toontje wat door sommigen gebezigd wordt nogal wat irritatie opwekt, dat is wat anders dan je persoonlijk aangesproken voelen....quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:57 schreef cattie het volgende:
[..]
Nou, als ik je reacties zo lees, boeit het je wel.
Oh, dat vond ik gewoon even lollig.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:54 schreef p_iglet het volgende:
[..]
En zo'n opmerking is nodig omdat???
Dan lees ik de rezties van Vicky blijkbaar anders. En ik zie vervelende toontjes bij bijna iedereen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:59 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ik denk dat het badinerende toontje wat door sommigen gebezigd wordt nogal wat irritatie opwekt, dat is wat anders dan je persoonlijk aangesproken voelen....
Vandaar die " ..." . Het was een soort cliffhanger?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:56 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Huhhh ??? ooh nee ik was nog niet klaar en typ in meerdere schermpjes.
Dat is een hele mooie!quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:58 schreef Brighteyes het volgende:
TT aangepast. Hopelijk gaat het dan wat meer over van discussie-topic naar algemeen topic over AP.
Er is inmiddels ook wel weer genoeg gezegd over bv/fv lijkt me, dat is niet de insteek van het topic.
Ik zou graag een 9e regeltje toe willen voegen, en die mag dan ook toegevoegd aan het babietjes-topic:
Laat iedereen in zijn/haar waarde, ongeacht opvoedmethode/-stijl.
[..]
Ik heb je van de week nog aangehaald tijdens de 'Peuter in zicht' cursus die ik gevolgd heb.
Ik wist je niet meer letterlijk te quoten, maar hoe was het ook al weer? 'Een kind kan pas vrij zijn als het zich goed bewust is van de grenzen.'Zoiets toch?
Er zijn heel erg veel meer posts bijgekomen toen ik nog aan het lezen en reageren was.
*terugleest*
Dit kan de bedoeling niet zijn toch? Dat degenen die behoefte aan dit topic hadden nu juist weggaan?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:05 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben er wel klaar mee.
Misschien kom ik nog wel eens kijken hier, of in eht babietjestopic ofzo, maar voor nu is de lust me wel ontnomen, eigenlijk.
Fijne avond verder
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:14 schreef Brighteyes het volgende:
Van een heel andere orde, maar ik moet denken aan het Sonja Bakker topic in LIF dat op een gegeven moment gewoon gezuiverd is van discussies, daar is een apart topic voor geopend toen, omdat het absoluut onmogelijk was voor degenen die dat wilden ervaringen uit te wisselen.
Dat deed je ook, en ik had daar grote bewondering voor. Ik ben toen ook gestopt met zeggen dat ik het een onnodig topic vond en ben gaan meelezen over het hoe of wat.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:27 schreef Pvoesss het volgende:
Ik ben zo ontzettend verdrietig en gekwetst dat ik niet meer over ap hoef te praten.
Ik heb vooral in het eerste topic zo mijn best gedaan om normaal en goed te antwoorden maar mijn energie is op.
Het doet me allemaal veel verdriet dat ik niet over mijn manier mag praten zonder dat ik te horen krijg dat het verkeerd is of dat een andere manier ook goed is. Terwijl ik juist mijn best deed om normaal te antwoorden.
Dat vind ik in ieder geval fijn.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:31 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat deed je ook, en ik had daar grote bewondering voor. Ik ben toen ook gestopt met zeggen dat ik het een onnodig topic vond en ben gaan meelezen over het hoe of wat.
Maar jij bent niet de enige die het nodig vond zich te moeten verdedigen, er zijn wel degelijk over en weer dingen gezegd die anderen kwetsen. Mss onbedoeld, maar daar hebben we een heel topic voor 'dingen die je nooit meer wil horen'. Daar zie ik mensen dingen afwijzen en tegelijkertijd een ander weer op zijn ziel trappen etc. etc.
Give and take.
Ik zou het heel jammer vinden als het nu alsnog zou stranden...
Maar daar werd dus over gezegd dat die soms weer net een tikkie té fanatiek waren soms, vandaar dat sommige mensen hoopten hier een plekje te vinden waar er op een iets opener manier over gepraat kon worden.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:33 schreef poemojn het volgende:
Er zijn ook andere fora dan fok, waar lang bv geven, dragen, samen slapen enz de norm is ipv de mainstreammethodes.Via de links op het borstvoedingsforum zijn die wel te vinden. Bovendien nog afgeschermd, dus niet openbaar terug te vinden met google zoals fok.
Meis, dikke pluim voor jou! Je hebt het heel goed uitgelegd. En je doet het zo goed met je kleine meisje.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:35 schreef Pvoesss het volgende:
Dat vind ik in ieder geval fijn.
ik ben nu in ieder geval compleet over de rooie van verdriet dat ik het gewoon allemaal slecht trek![]()
Klopt, al posten er ook flesvoeders waarbij BV niet gelukt is, dus wel de insteek idd.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:41 schreef poemojn het volgende:
heel fanatiek is 't er nietmaar de sfeer is er wel meer pro dan hier.
Borstvoeding is er overigens wel echt de norm, maar ik vind dat juist prettig.Scheelt weer mensen die vallen over peuters aan de borst enzo.
quote:Ja dat kan en dat zou ik dus niet doen dat vind ik afschuwelijk.
Ik ben zo'n toevallige passant en voor mij zijn die 8 punten juist een aanknopingspunt om er inhoudelijk op in te gaan. niet in de vorm van een discussie, maar als in 'ik herken mij erin op die en die punten'.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:41 schreef Brighteyes het volgende:
Zoiets?
Ik zou die 8 punten zelf niet in de OP zetten omdat ze veel te snel discussie uitlokken voor de toevallige passanten zeg maar. ]
Idd dat blijf je altijd wel houden. Ik denk dat iedere moeder vanuit haar gevoel opvoedt, en meestal denk je dat wat jij doet, het best is.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:52 schreef snakelady het volgende:
Jammer idd dat het zo is uitgelopen, ik vind het toch wel een interessant iets, dat AP en wilde er wel wat meer over leren.
En helemaal jammer dat mensen zich zo aangevallen voelen, van beide kanten en dat er niet normaal gediscussieerd kan worden.
Beide kanten hebben al aangegeven te respecteren en te begrijpen hoe de ander het doet, dus dat is het probleem niet eens.
Denk dat opvoeden gewoon een gevoelige kwestie is en mensen ( incl. ik) zich dus onnodig snel aangevallen voelen en meteen zich gaan verdedigen.
hmmzquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:56 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Maar Pvoesss, je schrijft zélf behoorlijk afkeurend tussen de regels door en soms ook wat minder tussen de regels door. Vind ik dan.
Zulks bijvoorbeeld, als reactie op Estrys die voorstelt haar kind te zeggen dat iets niet mag:
[..]
Dat is wel de kern van het probleem natuurlijk. Als je aangeeft dat je met 6 maanden beter vindt ivm de gevoeligheid van de darmpjes, dan kan een ander zich aangevallen voelen en het lezen als 'jij keurt dus af wat ik doe omdat ik met 4 maanden een potje bloemkool geef.' En dan heb ik het nog niet eens over de potjes discussiequote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:02 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Als iemand aan mij vraagt, bijvoeden met 4 mnd of 6 mnd dan ga ik voor 6 mnd omat ik denk dat dat het beste is (en het staat overal op internet), terwijl een ander juist zegt dat het vanaf 4 mnd prima kan want het staat op de potjes (en overal op internet) dus dan heb je die discussie weer![]()
Je mag best iets op een afkeurende toon schrijven maar dan moet je niet zeuren als iemand anders afkeurend schrijft over jouw methode. Daar heeft MVD het over.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:07 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
hmmz
Dat bedoel ik dus..
Ze mag dat eigenlijk toch zeggen, omdat ze het dus echt afkeurt?
Ik vind het zielig als mensen baby's laten huilen, afschuwelijk zelfs (slaaphuiltjes en huilbaby's daarbuiten gelaten) Dit valt allemaal samen met AP Maar dat klinkt allemaal weer heel lullig en gemeen tegen de moeders die dat wel doen..maar het is nou eenmaal mijn mening. hoe zouden jullie daar dan mee om gaan.. erover zwijgen? of eh mja, wel gewoon zeggen omdat dat nou eenmaal niet jouw manier van opvoeden is?
Ik zeg dus niet dat het ok isquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:09 schreef tessie het volgende:
Maar waarom is dat dan wel ok om dat zo af te keuren, en is het niet ok om bv af te keuren zoals bijvoorbeeld Vivi op haar eigen ´subtiele´ manier deed? Wat is daar dan het verschil tussen?
iddquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:11 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat is wel de kern van het probleem natuurlijk. Als je aangeeft dat je met 6 maanden beter vindt ivm de gevoeligheid van de darmpjes, dan kan een ander zich aangevallen voelen en het lezen als 'jij keurt dus af wat ik doe omdat ik met 4 maanden een potje bloemkool geef.' En dan heb ik het nog niet eens over de potjes discussieTerwijl je op zich best van mening kunt zijn dat met 6 maanden bijvoeden beter is voor de darmen, maar dat het met 4 waarschijnlijk ook niet zo heel veel kwaad kan als de baby niet huilt van de darmkramp oid. Je kunt ook afhankelijk van de baby een andere mening hebben. Maar dat blijft gevoelig.
In een algemeen topic, ja. In een topic voor gelijkgestemden wat minder? Ik doe maar een gooi.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:11 schreef Estrys het volgende:
[..]
Je mag best iets op een afkeurende toon schrijven maar dan moet je niet zeuren als iemand anders afkeurend schrijft over jouw methode.
Ja maar het was toch niet de bedoeling dat dit een plekje zou worden om je af te zonderen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:14 schreef Marrije het volgende:
[..]
In een algemeen topic, ja. In een topic voor gelijkgestemden wat minder? Ik doe maar een gooi.
Ahzo,klopt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:11 schreef Estrys het volgende:
[..]
Je mag best iets op een afkeurende toon schrijven maar dan moet je niet zeuren als iemand anders afkeurend schrijft over jouw methode. Daar heeft MVD het over.
Ooh, je bedoelde het als vraag. Ok.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:13 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Ik zeg dus niet dat het ok isIk vraag me af hoe jullie met zoiets omgaan? (aangezien het bij mij altijd wat rot mijn strot uitkomt
)
Ik snap dan niet waarom iemand zich aangevallen voelt...quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:11 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat is wel de kern van het probleem natuurlijk. Als je aangeeft dat je met 6 maanden beter vindt ivm de gevoeligheid van de darmpjes, dan kan een ander zich aangevallen voelen en het lezen als 'jij keurt dus af wat ik doe omdat ik met 4 maanden een potje bloemkool geef.' En dan heb ik het nog niet eens over de potjes discussieTerwijl je op zich best van mening kunt zijn dat met 6 maanden bijvoeden beter is voor de darmen, maar dat het met 4 waarschijnlijk ook niet zo heel veel kwaad kan als de baby niet huilt van de darmkramp oid. Je kunt ook afhankelijk van de baby een andere mening hebben. Maar dat blijft gevoelig.
oooh nog even snel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:17 schreef tessie het volgende:
[..]
Ooh, je bedoelde het als vraag. Ok.
Nou ik vind zelf dat je altijd gewoon je mening moet kunnen zeggen, maar ik vind wel dat je een beetje moeite kan doen om jezelf gewoon subtiel uit te drukken en te proberen anderen niet te kwetsen door het bij jezelf te houden.
Als je dus wil zeggen dat je het echt afschuwelijk vind dat iemand zijn kind laat huilen, dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je zelf daar niet voor zou kiezen, en eventueel uitleggen waarom je er zo over denkt en eventueel (als je geinteresseerd bent) vragen waarom die ander daar wel voor kiest.
Maar een discussietopic is ook niet gewenst.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:16 schreef moussy het volgende:
[..]
Ja maar het was toch niet de bedoeling dat dit een plekje zou worden om je af te zonderen?
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:14 schreef Brighteyes het volgende:
Zoals ik gisteren zei, ik zou het zonde vinden als men zich af ging zonderen, maar blijkbaar is de behoefte wel erg groot dus vind ik ook dat het topic open moet kunnen blijven.
En dan dus idd zonder de oeverloze bv/kv discussie of wat dan ook.
Natuurlijk mogen er kritische vragen gesteld worden, maar als het nu zo ver gaat dat degenen die behoefte aan het topic hebben er vandaan weglopen, dan schieten we het doel van een discussie-forum volgens mij ook voorbij.
Er moet voor iedereen plek zijn.
Ik ben bijna geneigd om te zeggen dat we deze gewoon even sluiten om een adempauze in te lassen (ik durf het woord time-out niet te gebruiken) en dat we dan morgen een nieuw deel 2 openen, met een OP die iets uitgebreider is dan alleen het 8-punten lijstje, met daarbij een toelichting van de insteek van dit topic en dan moet het toch gewoon mogelijk zijn hier een normaal lopend topic van te maken waar mensen die daar behoefte aan hebben vragen kunnen stellen of hun verhaal kwijt kunnen.
volgens mij bedoel je een ander forum dan ik?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:52 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Klopt, al posten er ook flesvoeders waarbij BV niet gelukt is, dus wel de insteek idd.
Mij stoort het alleen dat het er voornamelijk wat zweverig is..en dat je dan ook werkelijk geen kritiek mag geven. En dat er bijv. geen slecht nieuws gepost mag worden
Waarom vraag je er dan naar?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:21 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
oooh nog even snel.
ik ben daar echt bar slecht in
Ben bang dat ik mijn interesse zal faken, en dat is ook niet fair.
Dus ik denk dat ik het maar voor mijzelf ga houden.
toch bedankt voor je antwoord
Dat is toch wel jammer als dat zou gebeuren. Ik heb, zeker bij Jetske, erg veel gehad aan de adviezen van anderen. Er waren toen ook wel mensen die het anders deden en ook mensen die "mijn"manier niet OK vonden. Prima toch, daar las ik gewoon overheen. Mensen die m.i. moeilijk reageerden die zette ik op de ignore stand en anderen daar luisterde ik naar of vroeg ik advies, Maar uiteindelijk ben ik de moeder en samen met de papa zijn wij verantwoordelijk. Daarover twijfelde ik nooit.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:14 schreef miss_sly het volgende:
En het gaat gewoon op de oude voet verder.
Ik krijg er gewoon steeds minder zin in om hier iets over mezelf en mijn manier van omgaan met Senna te posten. Het gaat steeds meer voelen als me kwetsbaarder opstellen dan ik wil zijn.
Omdat ik wel benieuwd ben. En ik wil niet lomp doen ik kan het gewoon slecht nuanceren, geen kwade wil trouwens. het zit zo in mijn hoofd en zo gaat het eruit. Ik ben een flapuit dus maar het is dus niet mijn bedoeling om te kwetsen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:24 schreef tessie het volgende:
[..]
Waarom vraag je er dan naar?
No offence (of misschien eigenlijk wel) maar ik vind dit zo´n zwak antwoord. Ja daar ben ik nu eenmaal slecht in, ja zo ben ik nou eenmaal. Alsof dat een excuus is om lomp te doen.
Je hoeft geen interesse te faken. Ik zei ook, als je geinteresseerd bent, kan je vragen waarom iemand het zo doet. Je kan toch gewoon je best doen om jezelf wat neutraler uit te drukken? Dan ben je toch niet gelijk nep. Ik noem dat gewoon fatsoen.
Dat is niet waar, ik probeer het namelijk altijd en ik weet dat het er verkeerd uitkomtquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:36 schreef tessie het volgende:
Maar wat is er mis met proberen dan? Je kan toch gewoon proberen om voordat je op het invoeren knopje drukt je post even na te lezen en te kijken of je het misschien niet wat genuanceerder kan omschrijven?
Je geeft zelf aan dat je wéét dat je jezelf ongenuanceerd uitdrukt. En als je het weet, kan je het dus ook veranderen. Je moet er alleen wel een beetje moeite in steken natuurlijk.
Ik vind het jammer als je die moeite niet wil doen (het niet eens wil proberen) en daarom voortaan je mond maar houdt. Dat heeft zo weinig nut op een forum.
En jij kunt alleen in bed met je partner sex hebben?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
Hé dames, ik vroeg het in het vorige topic al maar hoe zit het met de seks met je partner als je kind(eren) bij je in bed slapen?
Oh, ok. Dacht dat co-sleeping betekent dat je kindje ook echt bij je in bed slaapt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:46 schreef Pvoesss het volgende:
Heheh daar is antwoord op gegeven hoor
Volgens mij ik zelfsDat je overal seks kan hebben. Niet alleen in bed.
En co sleepen kan ook zo dat je kindje niet letterlijk bij je in bed ligt maar in een eigen bedje naast het bed.
(dat heb ik dus ze slaapt bij mij in haar bedje maar wel direct tegen mijn bed)
En als een kindje slaapt merkt het toch niet veelMaar ik heb geen seksleven dus ik spreek niet uit ervaring
Kan me voorstellen dat je na de keukentafel, de bank en het toilet ook eens lekker in bed met elkaar wilt rollebollen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:45 schreef p_iglet het volgende:
[..]
En jij kunt alleen in bed met je partner sex hebben?
Ok, sorry dan. Ik dacht dat je het wel wist, maar niet eens probeerde te verbeteren. Tof dat je het in elk geval probeert, jammer dat het nog niet zo lukt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:39 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Dat is niet waar, ik probeer het namelijk altijd en ik weet dat het er verkeerd uitkomtmaar een betere manier heb ik gewoon niet voor ogen (daar hebben we al veel bewijs van..) over deze posts doe ik ook al zo lang. Ik zie dus ook vaak niet goed wat ik precies verkeerd doe als ik het post, totdat er reacties komen. En dan is het al te laat uiteraard
maargoed, dit is volkomen offtopic..:+
men neme een ledikant, sloopt daar de spijlen aan 1 kant vanaf, tada, co-sleeperquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Oh, ok. Dacht dat co-sleeping betekent dat je kindje ook echt bij je in bed slaapt.
Nee hoor. Ik heb wel wat afbeeldingen van co sleeping voor je eventueel?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Oh, ok. Dacht dat co-sleeping betekent dat je kindje ook echt bij je in bed slaapt.
Ik deed dus expres niet meequote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:53 schreef tessie het volgende:
[..]
Ok, sorry dan. Ik dacht dat je het wel wist, maar niet eens probeerde te verbeteren. Tof dat je het in elk geval probeert, jammer dat het nog niet zo lukt.
Gewoon op blijven letten dan, waar mensen op reageren. Dan moet je op een gegeven moment toch wel wat meer inzicht krijgen lijkt me?
En het is misschien wel offtopic, maar ik denk dat je ongenuanceerd uitdrukken wel mee helpt aan zo´n uit de hand gelopen discussie zoals hier net geweest is.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:14 schreef miss_sly het volgende:
En het gaat gewoon op de oude voet verder.
Ik krijg er gewoon steeds minder zin in om hier iets over mezelf en mijn manier van omgaan met Senna te posten. Het gaat steeds meer voelen als me kwetsbaarder opstellen dan ik wil zijn.
she started the whole damn thingquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:53 schreef tessie het volgende:
[..]
En het is misschien wel offtopic, maar ik denk dat je ongenuanceerd uitdrukken wel mee helpt aan zo´n uit de hand gelopen discussie zoals hier net geweest is.
Volgens mij waren we daar al over uit dat het allemaal verkeerd ging.quote:
Egni, topickapersquote:
Het is ook niet de bedoeling dat je je er zelf ongemakkelijk bij gaat voelen omdat het zo onnatuurlijk voelt natuurlijk. Maar ik denk dat het wel iets is om over na te denken, je hoeft niet zomaar op te geven omdat het tot nu toe misscihen nog niet helemaal gelukt is zoals je zou willen. Ik vind het in elk geval wel leuk om te horen dat je er wel mee bezig bent, want eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:57 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Ik deed dus expres niet mee
En ik probeer het wel ja, af en toe zie je wel eens een 'wat vervelend voor je (empahtie) maar..' post van me. ziet er erg onnatuurlijk uitik ben sociaal enigzins verknipt maar ben best aardig
En vaak is er natuurlijk een wedstrijdje wie er het grappigst en het lompst is en daar doe ik ook wel aan mee.. dan is het alleen nog uit te vinden wanneer dat juist niet te doenIk ga ook niet voor de lol topics af om daar wat mensen even de grond in te boren en daarna weer te vertrekken zoals ik mensen vaak zie doen.
Dat is lief van je om te zeggen. Ik vind het gewoon een nare gewaarwording om zo bekritiseerd te worden (want zo voelt het) omdat ik het iets anders wil doen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:57 schreef CartWOman het volgende:
[..]
Mag ik als 'buitenstaander' even iets zeggen? Ik heb een paar keer op m'n handen moeten zitten tijdens dit topic, door jouw reacties.
Als lurker volg ik jullie babietjestopics en wat me sinds de geboorte van Senna opvalt is (zodra je op je welverdiende roze wolk belandde) je/jullie manier van omgaan met Senna, de liefde en aandacht spat van m'n scherm en wat mij betreft had ze geen liefhebbender ouders kunnen treffen. Wellicht dat je daarom niet veel reacties krijgt want er valt niets op aan te merken.
Daarom vind ik het oprecht jammer dat juist jij nu zo onzeker overkomt en telkens de behoefte hebt je te verdedigen. Nérgens voor nodig, imo.
D & V trouwensquote:Op zondag 1 november 2009 00:02 schreef poemojn het volgende:
hup, in de hoek met die hardnekkige volwassenen
Nee joh! Alleen kwam je zo onzeker over doordat je de behoefte had je te moeten verdedigen. En daar werd ik pissig van.quote:Op zondag 1 november 2009 00:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is lief van je om te zeggen. Ik vind het gewoon een nare gewaarwording om zo bekritiseerd te worden (want zo voelt het) omdat ik het iets anders wil doen.
Ik snap alleen niet helemaal waarom je juist door mijn reacties dan op je handen moest zitten. zei ik zulke vreselijke dingen dan?
Maar het is wel haar manier van zich uiten en reageren.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:24 schreef tessie het volgende:
[..]
Waarom vraag je er dan naar?
No offence (of misschien eigenlijk wel) maar ik vind dit zo´n zwak antwoord. Ja daar ben ik nu eenmaal slecht in, ja zo ben ik nou eenmaal. Alsof dat een excuus is om lomp te doen.
Je hoeft geen interesse te faken. Ik zei ook, als je geinteresseerd bent, kan je vragen waarom iemand het zo doet. Je kan toch gewoon je best doen om jezelf wat neutraler uit te drukken? Dan ben je toch niet gelijk nep. Ik noem dat gewoon fatsoen.
Juhp, ik welquote:Op zondag 1 november 2009 01:12 schreef AncientSound het volgende:
Als iedereen nu gewoon vanuit zijn/haar eigen ervaringen zou spreken zonder constant te vergelijken met andere methodes ("in tegenstelling tot de mainstream moeders", "in plaats van bv/fv", "ik ken mensen die hun kind van de trap gooien") dan is er volgens mij geen probleem.
Ik had nog een vraagje: is er vanuit AP ook een koppeling naar schooltype te maken? Zouden jullie (vanuit de AP-gedachtegang dus) bijvoorbeeld kiezen voor Montessori, Vrijeschool, een christelijke school, een openbare school of juist weer iets anders?
ik hoop dat je dan wel naar je kind blijft kijken wat vor haar het beste is, want je kunt als ouder wel willen dat je kind naar de montessorischool gaat, als het niet past dan schiet dat niet op lijkt me.quote:Op zondag 1 november 2009 10:07 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Juhp, ik welWelk type weet ik op dit moment nog niet maar ik zal me er zeker in verdiepen en hopen dat het aansluit bij de opvoeding (waar vooral de zelfstandigheid van het kind voorop staat)
Gewoon omdat ik het er volledig mee eens ben in de herhalingquote:Op zondag 1 november 2009 01:34 schreef Ca.ra het volgende:
Pfoe wat een discussie! Ik denk even lekker bijlezen tijdens het kolven (yay, ik geef bv met de fles! bruggenbouwer!) maar het is een halve (hele?) rel geworden hier.
Ik moet zeggen dat ik een aantal posts uit het eerste deel erg interessant vond. Echt dingen die me aan het denken hebben gezet. Wel jammer (verdrietig) om ook te lezen dat sommige mensen zich zo niet-thuis-voelen in het babytjestopic, dat had ik niet gedacht. Ik vind het juist een verrijking, om over verschillende manieren van opvoeden te lezen, dus ik hoor graag jullie visie. Ik had nog nooit over AP gehoord maar als ik zo wat posts van o.a. Pvoesss lees kan ik me goed vinden in de principes. Ik hoop dan ook dat er ofwel hier, ofwel in het babytjestopic meer over zal worden gepost.
Aan de ene kant lijkt juist een 'eigen' topic me erg zinvol. Een discussieforum is ten slotte niet alleen voor de discussie-op-dit-moment maar ook een fijne plaats om terug te lezen hoe andere mensen het op een ander moment hebben gedaan. Zoals ik in mijn geval bijvoorbeeld steun of nuttige tips zou kunnen vinden in een reflux-topic uit 2007. Dus een eigen topic lijkt me fijn voor andere AP-ouders of alternatievo's of hoe ze zich dan ook willen noemen later, als naslagwerk. In het babietjestopic raakt zoiets toch sneller verloren tussen het algemene 'kijk hij kan staan' en 'vandaag weer inentingen'.
Ik hoop echt dat het topic van de grond gaat komen. Vanuit mezelf gesproken: hoe meer methodes of manieren-van-dingen-aanpakken of tips ik in mijn mentale gereedschapskoffertje kan stoppen, hoe groter de kans dat ik iets vind wat werkt voor mijn kind en mij. Dus zelfs al ga ik het niet op manier zus of manier zo doen, er over lezen en er over nadenken is alleen maar een verrijking.
Om even maar een persoonlijk voorbeeld aan te dragen: zonder het forum en zonder het aanbod van Asy om een draagdoek te lenen was ik Thomas niet gaan dragen. Terwijl ik er nu zo blij mee ben, want het blijkt voor ons de perfecte oplossing. Als hij onrustig is komt hij in de draagdoek tot rust zodat hij kan slapen. Waar voor een ander het inbakeren (ook geprobeerd) de oplossing bleek, was dat voor ons de draagdoek. Dat bedoel ik met het gereedschapskoffertje. Je probeert dingen en pikt eruit wat voor jou werkt.
Hopelijk morgen weer met frisse moed? Ik zou het erg jammer vinden als jullie het hierna voor gezien zouden houden. En nu ga ik mijn zoon de fles geven.
Je post precies wat ik al twee dagen probeer te formuleren! Als ik lees hier in OUD, heeft iedereen echt het beste met zijn kinderen voor. Alleen niet iedereen maakt dezelfde keuzes wat betreft de uitvoering...quote:Op zondag 1 november 2009 00:13 schreef CartWOman het volgende:
[..]
Nee joh! Alleen kwam je zo onzeker over doordat je de behoefte had je te moeten verdedigen. En daar werd ik pissig van.Want jullie doen het imo fantastisch.
Trouwens, dat vind ik van alle moeders hier, kan niemand noemen waarbij ik zou twijfelen aan de liefde voor het kind. Maar elk kind, elke ouder is anders, gelukkig wel, maar daardoor zal er altijd discussie blijven.
En als het om kinderen gaat wil dat dus wel eens uit de hand lopen.Zolang het respect maar de overhand houdt.
Precies!quote:Op zondag 1 november 2009 10:54 schreef kezz het volgende:
[..]
ik hoop dat je dan wel naar je kind blijft kijken wat vor haar het beste is, want je kunt als ouder wel willen dat je kind naar de montessorischool gaat, als het niet past dan schiet dat niet op lijkt me.
Wij wilden ook graag dat onze zoon naar de Montessorischool zou gaan, maar hebben toch gekozen voor regulier onderwijs omdat het bij hem niet past, hij zou zich verloren hebben gevoeld.
het lijkt me juist belangrijk dat je, zeker vanuit deze ap gedachte, goed kijkt naar wat je kind nodig heeft toch?
wat ik dan wel weer moeilijk vind is dat het bij de jongste wel lijkt te passen, maar 2 kinderen op 2 verschillende scholen is ook niet echt handig.
Dat hoop ik niet wat dat vind ik een reuze interessant onderwerp.quote:Op zondag 1 november 2009 11:53 schreef Macka66 het volgende:
[..]Zijn er hier ouders die voor thuisonderwijs kiezen of dat overwegen? Of is het nog een brug te ver om het daar hier over te hebben?
Ik ook, ook achteraf nog.quote:Op zondag 1 november 2009 11:58 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat hoop ik niet want dat vind ik een reuze interessant onderwerp.
quote:Op zondag 1 november 2009 12:17 schreef Diaan73 het volgende:
Pfff heb een klein stukje van deze 2 topics doorgelezen... maar ben maar gestopt. Ik hou er ook niet van om in een bepaald hokje te worden gestopt. Ik doe het zoals ik het doe en waar wij ouder en indons goed bij voelen. Je kunt wel van alles vooraf bedenken, maar vaak zul je zien dat je kind toch net de andere kant opwil/gaat. De uiteindelijke bedoeling is dat als je kind zo'n 18 jaar is, de wereld zelf kan verkennen met goede normen en waarden en ook een beetje zelfstandigheid. Een ieder doet dat op zn eigen manier van opvoeden en plukt overal wel wat kennis weg.
Over dat makkelijke moeder zijn wat ik denk ik ben bedoelde ik niet alleen de flesvoeding, potjes en op eigen kamer slapen, maar ook dat ik er minder moeit mee heb dat het kind/de kinderen bij anderen op schoot zit, mag blijven slapen en dat ik ook helemaal geen moeite heb om te gaan werken en de kinderen naar opvang te brengen. Af en toe ben ik zelfs blij dat ik weer mag gaan werken, even niet alleen maar mama zijn, maar ook mezelf, er zijn zelfs dagen dat ik dan gewoon meer tot rust kom dan thuis. Ik ben gewoon niet zo'n übermoedertje, maar daar ben ik toch zeker niet een minder leuke/goede moeder om? Ik ben ook geen moeder die de hele dag met haar kind gaat zitten tutten/spelen, ik ben van mening dat een kind zichzelf ook moet kunnen vermaken...
Wat school betreft, bekijken wij het praktisch... is de school in de buurt en minder naar welk onderwijs. Wel kijken we naar het niveau, maar minder naar het soort onderwijs.
Nou ja, just my 2 cents....
O maar dat zal ik ook zeer zeker wel doen, logischerwijs. Ik zei al dat ik niet leef volgens de AP richtlijnen maar dat ik erachter kwam dat het aansluit.quote:Op zondag 1 november 2009 10:54 schreef kezz het volgende:
[..]
ik hoop dat je dan wel naar je kind blijft kijken wat vor haar het beste is, want je kunt als ouder wel willen dat je kind naar de montessorischool gaat, als het niet past dan schiet dat niet op lijkt me.
Wij wilden ook graag dat onze zoon naar de Montessorischool zou gaan, maar hebben toch gekozen voor regulier onderwijs omdat het bij hem niet past, hij zou zich verloren hebben gevoeld.
het lijkt me juist belangrijk dat je, zeker vanuit deze ap gedachte, goed kijkt naar wat je kind nodig heeft toch?
wat ik dan wel weer moeilijk vind is dat het bij de jongste wel lijkt te passen, maar 2 kinderen op 2 verschillende scholen is ook niet echt handig.
laat maar....quote:Op zondag 1 november 2009 12:24 schreef snoopy het volgende:
[..]
ik geloof dat na 2 topics mensen nog steeds niet begrijpen dat het er niet over gaat of JIJ (en anderen) het wel goed doet of niet maar men wil graag praten over bepaalde manieren van opvoeden.
Echt hoor, ik voel mezelf niet een specifieke AP moeder maar vind het interessant om erover mee te lezen, DAAR gaat het volgens mij om.
Ik wel, van top tot teen. Pas als de kinderen op bed liggen ben ik even mij zonder moederrol. Ik zou niet anders willen. Ik ben wel een moeilijk type wat betreft kinderen uit handen geven. Maar ik doe het wel af e toe, ook beter voor de oudste, bij de jongste komt dat vanzelf ook wel. Ik tuttel niet de hele dag met ze, maar ik vind het heerlijk ze wel de hele dag om me heen te hebben. Juist daarom ben ik gestopt met werken, ik geniet ervan, elke dag.quote:Op zondag 1 november 2009 12:17 schreef Diaan73 het volgende:
Pfff heb een klein stukje van deze 2 topics doorgelezen... maar ben maar gestopt. Ik hou er ook niet van om in een bepaald hokje te worden gestopt. Ik doe het zoals ik het doe en waar wij ouder en indons goed bij voelen. Je kunt wel van alles vooraf bedenken, maar vaak zul je zien dat je kind toch net de andere kant opwil/gaat. De uiteindelijke bedoeling is dat als je kind zo'n 18 jaar is, de wereld zelf kan verkennen met goede normen en waarden en ook een beetje zelfstandigheid. Een ieder doet dat op zn eigen manier van opvoeden en plukt overal wel wat kennis weg.
Over dat makkelijke moeder zijn wat ik denk ik ben bedoelde ik niet alleen de flesvoeding, potjes en op eigen kamer slapen, maar ook dat ik er minder moeit mee heb dat het kind/de kinderen bij anderen op schoot zit, mag blijven slapen en dat ik ook helemaal geen moeite heb om te gaan werken en de kinderen naar opvang te brengen. Af en toe ben ik zelfs blij dat ik weer mag gaan werken, even niet alleen maar mama zijn, maar ook mezelf, er zijn zelfs dagen dat ik dan gewoon meer tot rust kom dan thuis. Ik ben gewoon niet zo'n übermoedertje, maar daar ben ik toch zeker niet een minder leuke/goede moeder om? Ik ben ook geen moeder die de hele dag met haar kind gaat zitten tutten/spelen, ik ben van mening dat een kind zichzelf ook moet kunnen vermaken...
Wat school betreft, bekijken wij het praktisch... is de school in de buurt en minder naar welk onderwijs. Wel kijken we naar het niveau, maar minder naar het soort onderwijs.
Nou ja, just my 2 cents....
Interessant om te lezenquote:Op zondag 1 november 2009 12:21 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Ik ook, ook achteraf nog.
We hebben het er wel vaak over gehad, nooit gedaan.
Voor een groot deel vanwege het geregel.
Ook hebben we regelmatig nagedacht over verhuizen (wonen in het noorden) om een Eigenwijs school te hebben voor beide kinderen. Ook vanwege woonkomfort en regelen niet voor gekozen.
Als ik nu terugkijk had ik er zeker voor de basisschooltijd voor willen gaan. Thuisschool.
Alleen hoe en wat de aansluiting naar regulier onderwijs?
Geen idee.
Maar het uitstellen van dat een ander meer zeggenschap/wetenschap over mijn kind krijgt had ik met liefde willen hebben, achteraf he. Jongste heeft tot dit jaar, hij is nu 19, zich nooit echt thuis gevoelt op een school. Dit itt mijn oudste.
Ook daarin heb ik veel dilemma's gekend:
Verschil van karakter tussen beide kinderen.
Je bent na een klein stukje lezen gestopt maar wil dan nog wel even posten dat jij het anders doet. Volgens mij probeert men nu al 2 delen duidelijk te maken dat het niet gaat over voor of tegen AP maar om ervaringen en interessante info.quote:Op zondag 1 november 2009 12:29 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Het was ook geen specifieke vraag... maar ik ben hier alweer weg![]()
ik vond het wel interessant om te lezen. Hele andere manier van opvoeden als ik hanteer.quote:Op zondag 1 november 2009 12:24 schreef snoopy het volgende:
[..]
ik geloof dat na 2 topics mensen nog steeds niet begrijpen dat het er niet over gaat of JIJ (en anderen) het wel goed doet of niet maar men wil graag praten over bepaalde manieren van opvoeden.
Echt hoor, ik voel mezelf niet een specifieke AP moeder maar vind het interessant om erover mee te lezen, DAAR gaat het volgens mij om.
Daarom ga ik ook maar weer weg hier... geen ervaringen en interessante info van mij over AP voor zover ik het weet en zeker niet bewust.quote:Op zondag 1 november 2009 12:33 schreef snoopy het volgende:
[..]
Je bent na een klein stukje lezen gestopt maar wil dan nog wel even posten dat jij het anders doet. Volgens mij probeert men nu al 2 delen duidelijk te maken dat het niet gaat over voor of tegen AP maar om ervaringen en interessante info.
ok, maar ik dacht dit topic daar juist niet over ging. Of heb ik het verkeerd?quote:Op zondag 1 november 2009 12:35 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik vond het wel interessant om te lezen. Hele andere manier van opvoeden als ik hanteer.
Klopt en niet zozeer om het waardeoordeel, maar goed, daar kan ik ook proberen overheen te lezen en al dan niet te negerenquote:Op zondag 1 november 2009 12:33 schreef snoopy het volgende:
[..]
Je bent na een klein stukje lezen gestopt maar wil dan nog wel even posten dat jij het anders doet. Volgens mij probeert men nu al 2 delen duidelijk te maken dat het niet gaat over voor of tegen AP maar om ervaringen en interessante info.
het gaat hier hoofdzakelijk over AP maar volgens mij ontkom je niet aan het tegengeluid en zolang dat respectvol gebeurt. . .quote:Op zondag 1 november 2009 12:36 schreef snoopy het volgende:
[..]
ok, maar ik dacht dit topic daar juist niet over ging. Of heb ik het verkeerd?
Het was zeer zeker niet de bedoeling om een waardeoordeel neer te zetten, maar als dat wel zo is wat ik me met het gebruik van de naam übermoedertje kan voorstellen , sorry!quote:Op zondag 1 november 2009 12:36 schreef Marrije het volgende:
[..]
Klopt en niet zozeer om het waardeoordeel, maar goed, daar kan ik ook proberen overheen te lezen en al dan niet te negeren
wat een goede post! dit precies, maar dat is nogal moeilijk te begrijoen idd. en ik vind het dan ook heel erg jammer dat er telkens mensen komen met een oordeel of die menen zich te moeten verdedigen....tegen wat??quote:Op zondag 1 november 2009 12:24 schreef snoopy het volgende:
[..]
hetzelfde als ik dusquote:Op zondag 1 november 2009 12:43 schreef Zweefvliegje het volgende:
Toen ik via het draagdoekentopic op dat andere forum terechtkwam, ontdekte ik daar het draadje over AP. Daarvoor had ik er nog nooit van gehoord.
Wat ik grappig vind is dat ik aan al die punten "voldoe", dus ik kan wel zeggen dat ik mijn opvoeding doe volgens AP. Maar dat doe ik dus onbewust, want in feite doe ik de opvoeding zo als die mij het beste lijkt.
Ik moet zeggen dat ik de discussie hier niet heb gevolgd, ik heb eigenlijk alleen de OP gelezen en de laatste pagina, dus sorry dat ik hier zo binnenval!
Zoals ik al ergens eerder heb gezegd, een beetje diversiteit is toch juist mooi. Als iedereen hetzelfde was zou het ook maar saai zijn.quote:Op zondag 1 november 2009 12:35 schreef Diaan73 het volgende:
Ik ben zelf heel benieuwd naar hoe onze kinderen zijn over zo'n pakweg 18 jaar.... ieder met zn eigen opvoeding.
ik dacht dat kritische vragen hier ook gesteld mochten worden en daarmee heb je dus een kritisch tegengeluid. Afkeuring hoort er niet thuis, eens.quote:Op zondag 1 november 2009 12:41 schreef Kleurdoos het volgende:
nou en daar is het topic dus niet voor, ik hoef niet te lezen waarom men er NIET aan doet, maar waarom wel en hoe
Nou voor mij hoeft dat niet eigenlijk.. als het interesse is okay.. maar als het een vraag is om te zien hoe we ons daar nou weer uit redden.. neequote:Op zondag 1 november 2009 12:47 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik dacht dat kritische vragen hier ook gesteld mochten worden en daarmee heb je dus een kritisch tegengeluid. Afkeuring hoort er niet thuis, eens.
Waarom bij voorbaat al van het negatieve uitgaan? Ik snap dat nooit zo... Ik lees graag en veel over vanalles en nog wat. En soms zie ik dingen staan waarvan ik denk 'Goh, nog nooit zo over nagedacht'. Dan wil ik gewoon graag weten wat de achterliggende gedachte van een handeling is. Puur interesse dus, terwijl ik soms niet eens overweeg verder iets met die informatie te doen.quote:Op zondag 1 november 2009 12:56 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Nou voor mij hoeft dat niet eigenlijk.. als het interesse is okay.. maar als het een vraag is om te zien hoe we ons daar nou weer uit redden.. nee
Kun je niet kijken of je misschien niet kan carpoolen met een paar mama's, iemand anders die wel zou willen inspringen of iets anders regelen? Het zou jammer zijn als je je jongste kind voor je gevoel 'niet het beste kan geven', omdat het niet haalbaar is qua tijd/energie van de ouders. Ik nam voor het gemak even aan dat het dus gaat om het vervoer en je hoopt natuurlijk dat het kind dat uiteindelijk zelf kan binnen een redelijke tijd.quote:Op zondag 1 november 2009 12:57 schreef kezz het volgende:
Ik denk dus idd dat de jongste ook maar naar de gewone school gaat, vanwege al het geregel, maar ik vind het tegelijkertijd wel jammer.
Waar ik zelf van geleerd heb zijn mijn 2 kinderen. Wat bij de oudste wel werkte sloeg bij de jongste niet aan. Was echt even verbaasd in het begin, want ik dacht dat de oudste zo lief en rustig was door mijn opvoedingquote:Op zondag 1 november 2009 12:53 schreef kahlie het volgende:
Ik kan nu wel zeggen: "Ik zou mijn baby nooit laten huilen", maar als ik idd een kindje krijgt dat die 5-minuten verwerkhuil heeft, zal ik het toch moeten leren. Ik vind het daarom verstandig om meer van verschillende dingen af te weten. Als er dus nog moeders zijn die ervaringen willen delen dan zou ik ze graag lezen.
gewoon negeren danquote:Op zondag 1 november 2009 12:56 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Nou voor mij hoeft dat niet eigenlijk.. als het interesse is okay.. maar als het een vraag is om te zien hoe we ons daar nou weer uit redden.. nee
Niet bij voorbaat, heb je het vorige topic gelezen?quote:Op zondag 1 november 2009 13:00 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Waarom bij voorbaat al van het negatieve uitgaan? Ik snap dat nooit zo... Ik lees graag en veel over vanalles en nog wat. En soms zie ik dingen staan waarvan ik denk 'Goh, nog nooit zo over nagedacht'. Dan wil ik gewoon graag weten wat de achterliggende gedachte van een handeling is. Puur interesse dus, terwijl ik soms niet eens overweeg verder iets met die informatie te doen.
Diagonaal...quote:Op zondag 1 november 2009 13:06 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Niet bij voorbaat, heb je het vorige topic gelezen?
een kritische vraag vind ik oke.. maar als er dan een prima uitleg komt van een APér over hoe zij het doet dan vind ik dat het daar dan bij moet blijven, zij doet het op die manier en dat is dus AP, waar we het hier dus over hebben. Als er dan keer op keer een wedervraag komt om ons/ haar ervan te overtuigen dat het niet goed is, dat vind ik dus niet juist want daar gaat het niet over in dit topic.quote:Op zondag 1 november 2009 13:13 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Diagonaal...
En als ik iets tegenkom waarvan ik denk 'Goh, nog nooit zo over nagedacht' dan zal ik de vraag hier gewoon stellen. Weet je alvast dat daar verder gaan aanval achter zit
Heb je gelijk inquote:Op zondag 1 november 2009 13:18 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
een kritische vraag vind ik oke.. maar als er dan een prima uitleg komt van een APér over hoe zij het doet dan vind ik dat het daar dan bij moet blijven, zij doet het op die manier en dat is dus AP, waar we het hier dus over hebben. Als er dan keer op keer een wedervraag komt om ons/ haar ervan te overtuigen dat het niet goed is, dat vind ik dus niet juist want daar gaat het niet over in dit topic.
Geef een kind de ruimte, niet de leegte.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:58 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb je van de week nog aangehaald tijdens de 'Peuter in zicht' cursus die ik gevolgd heb.
Ik wist je niet meer letterlijk te quoten, maar hoe was het ook al weer? 'Een kind kan pas vrij zijn als het zich goed bewust is van de grenzen.'
Zoiets toch?
Ik denk dat dat een goede zaak is. Ik heb zelf in de kinderopvang gewerkt en merkte dat iedereen toch vooral zijn eigen ding doet. Een kinderopvangorganisatie heeft wel een motto, maar dat is vaak zo breed dat het in praktijk eigenlijk weinig kader geeft. Als je als ouder van de Gordonmethode uitgaat dan lijkt het me heel prettig dat je wéét dat dat buitenshuis ook zo gebeurt.quote:Op zondag 1 november 2009 04:46 schreef oeke het volgende:
Ancient Sound, mijn nichtje zit op een kdv dat de Gordon methode aanhangt.
Ik heb t 1 keer overwogen, tot ik bedacht dat ik dan zelf ook weer erg in de basisschoolboeken moet gaan wroeten wil ik het allemaal goed over kunnen brengen. ik denk zelf dat ik niet zoveel tijd en energie erin kan steken. Ik help haar wel met haar huiswerkquote:Op zondag 1 november 2009 13:40 schreef moussy het volgende:
Ik heb wel eens gedacht aan thuisonderwijs! (ik ben meer AP dan dat ik zelf dacht volgens mij, alleen heeft er hier nooit een naam aan gehangen)
Ik heb het dus niet zien zitten sowieso ivm mijn gebrek aan geduld en ik 'moeder' wilde zijn en niet ook nog eens de juf. Voor de rest heb ik er veel over gelezen, maar bleek tijdens het lezen het toch niet mijn ding te zijn. En nu merk ik met huiswerk dat ik er idd echt niet geschikt voor zou zijn!
het is niet alleen dat, het lijkt me ook heel raar dat je broer of zus op een andere school zit dan jij, beetje vreemd voelt dat en niet goed. daar kan zo'n kind zich dan weer heel onzeker over gaan voelen denk ik dan. de oudste zou kunnen denken: ben ik niet goed genoeg ofzo? zoiets. en dat wil ik al helemaal niet.quote:Op zondag 1 november 2009 13:03 schreef kahlie het volgende:
[..]
Kun je niet kijken of je misschien niet kan carpoolen met een paar mama's, iemand anders die wel zou willen inspringen of iets anders regelen? Het zou jammer zijn als je je jongste kind voor je gevoel 'niet het beste kan geven', omdat het niet haalbaar is qua tijd/energie van de ouders. Ik nam voor het gemak even aan dat het dus gaat om het vervoer en je hoopt natuurlijk dat het kind dat uiteindelijk zelf kan binnen een redelijke tijd.
Ik heb dat een tijdje gehad, de 1 nog op het reguliere onderwijs en de andere al op het jenaplan, maar beide vonden dit geen probleem.quote:Op zondag 1 november 2009 13:46 schreef kezz het volgende:
[..]
het is niet alleen dat, het lijkt me ook heel raar dat je broer of zus op een andere school zit dan jij, beetje vreemd voelt dat en niet goed. daar kan zo'n kind zich dan weer heel onzeker over gaan voelen denk ik dan. de oudste zou kunnen denken: ben ik niet goed genoeg ofzo? zoiets. en dat wil ik al helemaal niet.
Op zich zijn de 2 scholen niet ver uit elkaar, het zou best kunnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |