quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:48 schreef huuphuup het volgende:
Nouja, lang verhaal kort. Dit topic lijkt me leuk om in te lezen enzo, om ervaringsverhalen te lezen, net zoals ik het draagdoekentopic leuk vind om te lezen, of het bv-topic enz. Maar pleaaaaase laat mij niet alleen achter in het babytopic met Estrysstraks is het besmettelijk en wordt mijn pindaatje net zo
bitchSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ook jullie adviezen en kijk op zaken vind ik heel waardevol om te lezen, ondanks dat ik lang niet altijd overal op reageer, gelezen en meegenomen in gedachten wordt het zeker!
![]()
ti amo più di ieri ma meno di domani
zoals vaker lees ik hier weer een veroordeling in tegen moeders die fv geven. Zo jammer vind ik dat. Bv is niet voor iedereen weggelegd, en die reden kan verschillende oorzaken hebben. Zo zwart/wit dat iedereen bv kan geven is het gewoon niet.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:42 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik krab mezelf ook wel regelmatig achter de oren als ik moeders hoor over gedoe met flesvoeding, het geld dat ze ervoor over hebben terwijl het zo makkelijk en gratis kan zijn, over kost wat kost in hun eigen bed slapen en dan zelf de hele nacht niet slapen, over groentenhapjes erin willen krijgen bij hele kleintjes, als ik mensen met buggy's zie zeulen...
Maar je kan er eigenlijk niets over zeggen, want het ligt blijkbaar erg gevoelig.
Geen veroordeling, ik snap het gewoon niet.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 11:22 schreef Lois het volgende:
[..]
zoals vaker lees ik hier weer een veroordeling in tegen moeders die fv geven. Zo jammer vind ik dat. Bv is niet voor iedereen weggelegd, en die reden kan verschillende oorzaken hebben. Zo zwart/wit dat iedereen bv kan geven is het gewoon niet.
Toch vind ik het wel jammer dat je deze quote er dan weer uithaalt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 11:22 schreef Lois het volgende:
[..]
zoals vaker lees ik hier weer een veroordeling in tegen moeders die fv geven. Zo jammer vind ik dat. Bv is niet voor iedereen weggelegd, en die reden kan verschillende oorzaken hebben. Zo zwart/wit dat iedereen bv kan geven is het gewoon niet.
Verder vind ik dit wel een heel leuk topic geworden, heel veel dingen die ik gewoon op gevoel deed blijken nu een naam te hebben.
Hier lees ik echt mezelf in. Behalve dat ik mezelf niet een rechtlijnig en rationeel persoon vond. Ik wist al wel dat er een grote 'alternatieve' kant in mij zat.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 11:14 schreef miss_sly het volgende:
Wij 'doen' geen AP, ik had de term wel eens gehoord, maar wist niet echt wat het betekende. Maar zoals nu blijkt, is het wel grotendeels zoals wij in de opvoeding staan. Ik heb tegenover anderen mezelf wel eens aangeduid als 'geitenwollensokkenmoeder' omdat ik ook wel zag dat ik neit mainstream was. Nooit gedacht ook van mezelf, want ik vond mezelf een tamelijk rationeel en rechtlijnig persoon.
Wat ik echter heel belangrijk vind, vooral nu in deze eerste tijd met een kind, is dat vrijwel alles in het teken staat van haar. Zij is het middelpunt, haar behoeften staan voorop, zij bepaalt of en waneer en hoe ik slaap, eet, tv kijk, kan douchen, etc. Ze hoeft niet te huilen; als ze huilt is er kennelijk een behoefte waaraan niet voldaan wordt op dat moment. Dus ga ik zoeken wat het is wat ze nodig heeft. En als dat rondjes lopen door de kamer is, dan worden er rondjes gelopen. En als dat weer drinken is, dan leg ik aan.
quote:Deze houding zullen veel (nieuwe) moeders, maar ook vaders, niet prettig vinden, en dat mag. Maar daardoor mis ik dus in sommige opzichten de aansluiting in het babietjestopic. Als Senna overdag niet goed slaapt, terwijl ik zie dat ze dat nodig heeft, kan ik niet zoveel met adviezen als inbakeren en laten huilen. Dat druist tegen mijn gevoel in.
nou ja, mijn moeder en zusje roepen al jaren dat ik zo rationeel ben en zij juist niet, dus dat heb ok overgenomen. schaap zegt al zo lang hij me kent dat mijn moeder en zusjet het verkeerd zienquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 11:50 schreef oeke het volgende:
[..]
Hier lees ik echt mezelf in. Behalve dat ik mezelf niet een rechtlijnig en rationeel persoon vond. Ik wist al wel dat er een grote 'alternatieve' kant in mij zat.![]()
inderdaad, een veilige basis leggen, dat vinden wij heel belangrijk, en dat doe je nu en voor ons gevoel op deze manier.quote:En dat is denk ik waarom ik zeg dat ik sommige dingen liever voor me houd. Reacties van medelijden of verbazing omdat je baby niet doorslaapt of adviezen over bijproducten om je baby langer te laten slapen, daar heb ik niets mee.
En ik volg niet dat lijstje van Pvoess, maar blijkbaar wel in grote lijnen. Vanuit mijn gevoel. Zeker het eerste jaar is volgens mij erg belangrijk om een veilige basis te leggen en dat is bij ons. Dus er heeft bijvoorbeeld nog steeds niemand anders op Ko gepast behalve een van ons twee.
maar dit klopt toch niet met:quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:18 schreef Groofsken het volgende:
Ik ken iemand die echt echt echt aan al die principes heeft voldaan, .............................
Want volgens mij houdt het helemaal dat je kind niet leert omgaan met 'nee' en frustraties, alleen dat het op een andere manier daarmee om leert gaan. Dus wellicht hebben deze ouders de zog principes toch niet allemaal perfect gevolgd (voor zover dat nu beslist noodzakelijk is, overigens), lijkt me.quote:Dit meisje heeft nooit geleerd met 'nee' om te gaan, kan niet tegen frustratie, heeft thuis de touwtjes in handen, gewoon omdat ze haar bleven volgen in alles wat ze aangaf. Nooit een 'nee', nooit een 'even wachten schat', nooit 'ja meiske, je moet toch echt ook je brocoli opeten'. Altijd, oh, ze huilt, ze vindt het niet fijn, ze wil het anders, dus doen we het anders.
Nee, vind ik ook niet, helemaal niet zelfs, maar ik zie er wel de gevaren van in bedoel ik meer, van een aantal zaken van AP.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:21 schreef Tan het volgende:
@Groofsken, ik ben het ook wel met jou eens, luisteren naar de behoeften van je kind is in de eerste jaren belangrijk, maar er komt een fase waarin je kind je gaat uitproberen. Grenzen stellen is óók liefde geven. Dat heeft niks met wel of geen AP te maken. Als je deze manier van opvoeden hanteert wil het niet zeggen dat je moet stoppen met je kind normen en waarden bij te brengen
Nee ik vind het geen gevaarlijke post. Ik vind het eigenlijk niet veel te maken hebben met wat wij vinden.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:18 schreef Groofsken het volgende:
Hoewel ik me niet helemaal in de principes heb verdiept nog en me zelfs heel erg betrokken voel bij de manier waarop de hier meeschrijvende moeders het aanpakken, heb ik toch een tegenwoord of zoiets, denk ik...
Ik ken iemand die echt echt echt aan al die principes heeft voldaan, en toch is het in mijn ogen daar nu goed mis aan het gaan. En dat heb ik nog nooit bij iemand gedacht.
Kind is nu ver jaar oud, heeft drie jaar borstvoeding gehad, sliep en slaapt bij de ouders in bed, werd bij elke kik gepakt, gevolgd, getroost, enz. enz.... En voor de eerste maanden sta ik daarachter, maar ergens moet er wel wat verlegd worden volgens mij.
Dit meisje heeft nooit geleerd met 'nee' om te gaan, kan niet tegen frustratie, heeft thuis de touwtjes in handen, gewoon omdat ze haar bleven volgen in alles wat ze aangaf. Nooit een 'nee', nooit een 'even wachten schat', nooit 'ja meiske, je moet toch echt ook je brocoli opeten'. Altijd, oh, ze huilt, ze vindt het niet fijn, ze wil het anders, dus doen we het anders.
En natuurlijk doen jullie het allemaal goed, voelen jullie wel haarfijn aan waar en wanneer er toch echt niet met het kind meegegaan moet worden, dat huilen als ze wat ouder worden echt anders kan worden geïnterpreteerd in ieder geval meer divers, enz. enz....
Gevaarlijk post, I know. Maar ik moest het toch ook even gezegd hebben
.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |