Ik herken wel dingen hoor. Rapley hebben we geprobeerd, het uitleggen waarom gebeurt regelmatig, het dragen in een draagdoek... Maar ik geloof nooit zo in een receptenboek en dat het nauwkeurig volgen daarvan als generieke oplossing zou werken.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:20 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Maar Yppy wil ook geen AP toepassen toch? Dat scheelt. Lijkt mij lastig als je als moeder het zo voelt en zo wilt doen maar je partner vindt het een hoop gezever en wilt een strafstoeltje.
Ik denk dat schaap er anders over denkt dat in. NIet geheel tegenovergesteld, hoor, maar wel wat andes. Hij is op vrijdag thuis en heeft dan dus de volledige zorg. Normaal doen we het samen. Maar wie ben ik om van hem te verlangen dat hij het op vrijdag op 'mijn'manier doet? Ik moet natuurlijk niet alleen mijn kinds gevoel en eigenheid erkennen, maar ookd at van mijn partner. Dus als het over hele belangrijke, grote zaken gaat, zullen we het erover hebben en samen tot een beslissing komen, en anders doen we het beide op onze manier. En dat zal Senna dan ook als zodanig leren, neem ik aan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:18 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Maar wat doe je nou als je kind na die uitleg het keer op keer toch blijft doen? Waarbij ze bij anderen dus op een strafstoeltje terecht komen?
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:23 schreef Rechterbal het volgende:
Attackment parenting is gewoon op een bepaalde manier opvoeden die de veilige hechting van een kind optimaliseert. Bij een beetje ouder gaat die hechting vanzelf.
Opvoeden om het te optimaliseren lijkt me dan ook overbodig.
Taal naziquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:25 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
hehe attackment, ik denk dat ik die maar oversla
Ik denk dat je een verkeerde quote te pakken hebt van mij want het is wel een antwoord op mijn vraag over wat als de papa er anders over denkt maar niet op mijn vraag wat je doet als je kind laks heeft aan je uitleg en toch gewoon verder gaat met het ongewenste gedrag.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat schaap er anders over denkt dat in. NIet geheel tegenovergesteld, hoor, maar wel wat andes. Hij is op vrijdag thuis en heeft dan dus de volledige zorg. Normaal doen we het samen. Maar wie ben ik om van hem te verlangen dat hij het op vrijdag op 'mijn'manier doet? Ik moet natuurlijk niet alleen mijn kinds gevoel en eigenheid erkennen, maar ookd at van mijn partner. Dus als het over hele belangrijke, grote zaken gaat, zullen we het erover hebben en samen tot een beslissing komen, en anders doen we het beide op onze manier. En dat zal Senna dan ook als zodanig leren, neem ik aan.
Ik haak er even op in.. Mijn vriend en ik overleggen iig wat we doen. en als de een zijn mening erg afwijkt van de ander dan zoeken we een middenweg.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:29 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ik denk dat je een verkeerde quote te pakken hebt van mij want het is wel een antwoord op mijn vraag over wat als de papa er anders over denkt maar niet op mijn vraag wat je doet als je kind laks heeft aan je uitleg en toch gewoon verder gaat met het ongewenste gedrag.
Ik snap je antwoord maar wat nou als schaap haar tijdens zijn papa dag huilend op de gang zet om af te koelen omdat dit een prima methode is volgens hem?
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:38 schreef Estrys het volgende:
Ik heb er nog helemaal niet over nagedacht, over dat opvoedenmisschien eens tijd
Logisch. Ik vroeg me alleen oprecht af wat te doen als jij alleen wilt uitleggen en vriendlief wilt haar op de gang zetten. Het ligt zo ver uit elkaar dat het volgens mij voor je gevoel ook moeilijk is dan om een compromis te vinden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:32 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Ik haak er even op in.. Mijn vriend en ik overleggen iig wat we doen. en als de een zijn mening erg afwijkt van de ander dan zoeken we een middenweg.
ik neem aan dat je als ouder sowieso afspraken maakt over bepaalde 'regels'omdat je kind anders ook niet weet waar het aan toe is?
dan zet je je vriend op de gang!quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:41 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Logisch. Ik vroeg me alleen oprecht af wat te doen als jij alleen wilt uitleggen en vriendlief wilt haar op de gang zetten. Het ligt zo ver uit elkaar dat het volgens mij voor je gevoel ook moeilijk is dan om een compromis te vinden.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:44 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Volgens ons CB: ''Krijgt fruitpap en groentenpap in stukjes."
Lurk meestal mee in OUD, maar het valt me op dat het van beide kanten gevoelig lijkt te liggen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:42 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik vind mezelf eigenlijk totaal niet 'alternatief'. Maar we krijgen dat dus wel regelmatig te horen van andere mensen. Wij doen veel dingen zoals samen slapen, dragen, borstvoeding, rapley,...eigenlijk gewoon omdat het veel makkelijker en minder vermoeiend is.
Ik krab mezelf ook wel regelmatig achter de oren als ik moeders hoor over gedoe met flesvoeding, het geld dat ze ervoor over hebben terwijl het zo makkelijk en gratis kan zijn, over kost wat kost in hun eigen bed slapen en dan zelf de hele nacht niet slapen, over groentenhapjes erin willen krijgen bij hele kleintjes, als ik mensen met buggy's zie zeulen...
Maar je kan er eigenlijk niets over zeggen, want het ligt blijkbaar erg gevoelig.
het ligt ook gevoelig, ik geef graag borstvoeding, ik vind het fijn, zij vind het fijn het is supergezond en het werkt voor ons. Ik draag mijn kindje omdat ook dat ontzettend fijn en kalmerend is voor haar..en het is goed tegen krampjes en reflux (en ik kan shoppen terwijl ik en beide handen vrij heb en geen gewurm met de buggy). Co-sleeping is voor mij erg praktisch omdat ik bv geef en haar zo bij me in bed kan nemen en terugleggen zonder al teveel moeite. En rapley, mja het geeft veel troep maar het is een investering..ze eet nu al meer verschillende dingen dan ikquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:52 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Lurk meestal mee in OUD, maar het valt me op dat het van beide kanten gevoelig lijkt te liggen.
Ik weet niet wat makkelijker is, flesvoeding of borstvoeding, in de buggy of in de draagdoek, bij de ouders in bed of alleen in het bedje enz enz. Daar is geen regel voor en bij elk kindje en bij elke moeder ligt dat anders.
Je moet gewoon doen waar je je fijn bij voelt en je niks aantrekken van wat anderen zeggen en denken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ook jullie adviezen en kijk op zaken vind ik heel waardevol om te lezen, ondanks dat ik lang niet altijd overal op reageer, gelezen en meegenomen in gedachten wordt het zeker!
nee dat begrijp ik wel, en daarom hoop ik ook dat dit een soort ernaast-topic wordt, net zoals het draagdoeken topic of het bv-topic snap je wat k bedoel? Dat je hier terecht kunt met specifieke vragen en ervaringen en dergelijke. Maar hou alsjeblieft niet je mond als ik een keer vraag van goh hoe pak ik dit nu aan? In het babytopic hoor! Want ik vind dat juist fijn om ook van dit soort methodes te horen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:57 schreef Pvoesss het volgende:
Huup het is niet zozeer denk ik dat we niet willen posten in het dreumes of baby topic maar soms wil je net iets vragen met een AP insteek en dan heb ik niets aan geef haar een timeout of ik laat haar 15 minuten huilen.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:48 schreef huuphuup het volgende:
Nouja, lang verhaal kort. Dit topic lijkt me leuk om in te lezen enzo, om ervaringsverhalen te lezen, net zoals ik het draagdoekentopic leuk vind om te lezen, of het bv-topic enz. Maar pleaaaaase laat mij niet alleen achter in het babytopic met Estrysstraks is het besmettelijk en wordt mijn pindaatje net zo
bitchSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ook jullie adviezen en kijk op zaken vind ik heel waardevol om te lezen, ondanks dat ik lang niet altijd overal op reageer, gelezen en meegenomen in gedachten wordt het zeker!
![]()
ti amo più di ieri ma meno di domani
zoals vaker lees ik hier weer een veroordeling in tegen moeders die fv geven. Zo jammer vind ik dat. Bv is niet voor iedereen weggelegd, en die reden kan verschillende oorzaken hebben. Zo zwart/wit dat iedereen bv kan geven is het gewoon niet.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:42 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik krab mezelf ook wel regelmatig achter de oren als ik moeders hoor over gedoe met flesvoeding, het geld dat ze ervoor over hebben terwijl het zo makkelijk en gratis kan zijn, over kost wat kost in hun eigen bed slapen en dan zelf de hele nacht niet slapen, over groentenhapjes erin willen krijgen bij hele kleintjes, als ik mensen met buggy's zie zeulen...
Maar je kan er eigenlijk niets over zeggen, want het ligt blijkbaar erg gevoelig.
Geen veroordeling, ik snap het gewoon niet.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 11:22 schreef Lois het volgende:
[..]
zoals vaker lees ik hier weer een veroordeling in tegen moeders die fv geven. Zo jammer vind ik dat. Bv is niet voor iedereen weggelegd, en die reden kan verschillende oorzaken hebben. Zo zwart/wit dat iedereen bv kan geven is het gewoon niet.
Toch vind ik het wel jammer dat je deze quote er dan weer uithaalt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 11:22 schreef Lois het volgende:
[..]
zoals vaker lees ik hier weer een veroordeling in tegen moeders die fv geven. Zo jammer vind ik dat. Bv is niet voor iedereen weggelegd, en die reden kan verschillende oorzaken hebben. Zo zwart/wit dat iedereen bv kan geven is het gewoon niet.
Verder vind ik dit wel een heel leuk topic geworden, heel veel dingen die ik gewoon op gevoel deed blijken nu een naam te hebben.
Hier lees ik echt mezelf in. Behalve dat ik mezelf niet een rechtlijnig en rationeel persoon vond. Ik wist al wel dat er een grote 'alternatieve' kant in mij zat.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 11:14 schreef miss_sly het volgende:
Wij 'doen' geen AP, ik had de term wel eens gehoord, maar wist niet echt wat het betekende. Maar zoals nu blijkt, is het wel grotendeels zoals wij in de opvoeding staan. Ik heb tegenover anderen mezelf wel eens aangeduid als 'geitenwollensokkenmoeder' omdat ik ook wel zag dat ik neit mainstream was. Nooit gedacht ook van mezelf, want ik vond mezelf een tamelijk rationeel en rechtlijnig persoon.
Wat ik echter heel belangrijk vind, vooral nu in deze eerste tijd met een kind, is dat vrijwel alles in het teken staat van haar. Zij is het middelpunt, haar behoeften staan voorop, zij bepaalt of en waneer en hoe ik slaap, eet, tv kijk, kan douchen, etc. Ze hoeft niet te huilen; als ze huilt is er kennelijk een behoefte waaraan niet voldaan wordt op dat moment. Dus ga ik zoeken wat het is wat ze nodig heeft. En als dat rondjes lopen door de kamer is, dan worden er rondjes gelopen. En als dat weer drinken is, dan leg ik aan.
quote:Deze houding zullen veel (nieuwe) moeders, maar ook vaders, niet prettig vinden, en dat mag. Maar daardoor mis ik dus in sommige opzichten de aansluiting in het babietjestopic. Als Senna overdag niet goed slaapt, terwijl ik zie dat ze dat nodig heeft, kan ik niet zoveel met adviezen als inbakeren en laten huilen. Dat druist tegen mijn gevoel in.
nou ja, mijn moeder en zusje roepen al jaren dat ik zo rationeel ben en zij juist niet, dus dat heb ok overgenomen. schaap zegt al zo lang hij me kent dat mijn moeder en zusjet het verkeerd zienquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 11:50 schreef oeke het volgende:
[..]
Hier lees ik echt mezelf in. Behalve dat ik mezelf niet een rechtlijnig en rationeel persoon vond. Ik wist al wel dat er een grote 'alternatieve' kant in mij zat.![]()
inderdaad, een veilige basis leggen, dat vinden wij heel belangrijk, en dat doe je nu en voor ons gevoel op deze manier.quote:En dat is denk ik waarom ik zeg dat ik sommige dingen liever voor me houd. Reacties van medelijden of verbazing omdat je baby niet doorslaapt of adviezen over bijproducten om je baby langer te laten slapen, daar heb ik niets mee.
En ik volg niet dat lijstje van Pvoess, maar blijkbaar wel in grote lijnen. Vanuit mijn gevoel. Zeker het eerste jaar is volgens mij erg belangrijk om een veilige basis te leggen en dat is bij ons. Dus er heeft bijvoorbeeld nog steeds niemand anders op Ko gepast behalve een van ons twee.
maar dit klopt toch niet met:quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:18 schreef Groofsken het volgende:
Ik ken iemand die echt echt echt aan al die principes heeft voldaan, .............................
Want volgens mij houdt het helemaal dat je kind niet leert omgaan met 'nee' en frustraties, alleen dat het op een andere manier daarmee om leert gaan. Dus wellicht hebben deze ouders de zog principes toch niet allemaal perfect gevolgd (voor zover dat nu beslist noodzakelijk is, overigens), lijkt me.quote:Dit meisje heeft nooit geleerd met 'nee' om te gaan, kan niet tegen frustratie, heeft thuis de touwtjes in handen, gewoon omdat ze haar bleven volgen in alles wat ze aangaf. Nooit een 'nee', nooit een 'even wachten schat', nooit 'ja meiske, je moet toch echt ook je brocoli opeten'. Altijd, oh, ze huilt, ze vindt het niet fijn, ze wil het anders, dus doen we het anders.
Nee, vind ik ook niet, helemaal niet zelfs, maar ik zie er wel de gevaren van in bedoel ik meer, van een aantal zaken van AP.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:21 schreef Tan het volgende:
@Groofsken, ik ben het ook wel met jou eens, luisteren naar de behoeften van je kind is in de eerste jaren belangrijk, maar er komt een fase waarin je kind je gaat uitproberen. Grenzen stellen is óók liefde geven. Dat heeft niks met wel of geen AP te maken. Als je deze manier van opvoeden hanteert wil het niet zeggen dat je moet stoppen met je kind normen en waarden bij te brengen
Nee ik vind het geen gevaarlijke post. Ik vind het eigenlijk niet veel te maken hebben met wat wij vinden.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:18 schreef Groofsken het volgende:
Hoewel ik me niet helemaal in de principes heb verdiept nog en me zelfs heel erg betrokken voel bij de manier waarop de hier meeschrijvende moeders het aanpakken, heb ik toch een tegenwoord of zoiets, denk ik...
Ik ken iemand die echt echt echt aan al die principes heeft voldaan, en toch is het in mijn ogen daar nu goed mis aan het gaan. En dat heb ik nog nooit bij iemand gedacht.
Kind is nu ver jaar oud, heeft drie jaar borstvoeding gehad, sliep en slaapt bij de ouders in bed, werd bij elke kik gepakt, gevolgd, getroost, enz. enz.... En voor de eerste maanden sta ik daarachter, maar ergens moet er wel wat verlegd worden volgens mij.
Dit meisje heeft nooit geleerd met 'nee' om te gaan, kan niet tegen frustratie, heeft thuis de touwtjes in handen, gewoon omdat ze haar bleven volgen in alles wat ze aangaf. Nooit een 'nee', nooit een 'even wachten schat', nooit 'ja meiske, je moet toch echt ook je brocoli opeten'. Altijd, oh, ze huilt, ze vindt het niet fijn, ze wil het anders, dus doen we het anders.
En natuurlijk doen jullie het allemaal goed, voelen jullie wel haarfijn aan waar en wanneer er toch echt niet met het kind meegegaan moet worden, dat huilen als ze wat ouder worden echt anders kan worden geïnterpreteerd in ieder geval meer divers, enz. enz....
Gevaarlijk post, I know. Maar ik moest het toch ook even gezegd hebben
.
Ik heb het zelf nog niet aan de hand gehad, idd, maar ik volg hierin het voorbeeld van mijn zusje. Haar oudste twee (5 en ruim 3) doen het hier prima mee. Ze proberen best wel wat, en natuurlijk wordt er wel eens gevraagd ergens een hapje van te nemen of ze te paaien met iets, maarop zich gaat hetprima. En soms hebben ze periodes dat hetminder gaat en soms beter. Soms lusten ze veel en dan ineens niets meer. Maar strijd is er niet, en op deze manier krijgen ze een gezonde blik op eten. Die wordt gestart met bv, omdat een kind dan (mits op verzoek gegeven) zelf bepaald hoeveel en wanneer het eet. Het leert op die manier dat je eet tot je genoeg hebt en niet hoeft te eten als je niets hoeft, maar ook niet hoeft te proppen omdat er misschien voorlopig niets is. Als je daarna overstapt op Rapley, is dat eenzelfde zelfstandige manier van eten; ipv een lepeltje met eten hun mond in te schuiven, kunnen ze zelf bepalen of en wat en wanneer ze eten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:39 schreef Groofsken het volgende:
Ik zie het alleen als een gevaar, verder niks.
En mijn dochter eet absoluut nog geen lollies, enge dingen. Geen snoep sowieso. Wel koekjes bij anderen, maar thuis eigenlijk alleen liga, soepstengels en rijstewafels en natuurlijk ROZIJNTJES.
En Miss over dat eten... ik denk dat je daar misschien nu nog geen reëel beeld van hebt. Ik heb met S ook nooit strijd gehad over haar eten, maar ben wel begonnen met sturen en toetje als beloning. Want zo gezond en met genot als ze altijd gegeten heeft, zo sterk heeft ze nu haar voorkeur voor ongezond en dat vind ik gewoon niet goed zeg maar. Ik wil mijn kind een gezonde basis geven, ook in voeding. Jij ook, dat snap ik wel, maar echt, als je op een gegeven moment niet gaat sturen... Ik had nooit verwacht dat S moeilijk zou gaan doen over eten, mijn kleine bouwvakker die alles lustte en at. En nogmaals dat betekent geen strijd, dat betekent dat ze van alles ten minste één hapje moet hebben gegeten voordat ze haar toetjes krijgt. En dat doet ze goed hoor. Ze houdt nl van haar toetje, hihi. Dan komt het dus regelmatig voor, dat zij zegt 'klaar', en dat ik zeg 'ook een stukje aardappel en een stukje bloemkool, dan krijg je je toetje'. En dat doet ze dan. Ze heeft tot nu toe twee keer geweigerd, en dan is er ook geen strijd, alleen geen toetje. En daar legt ze zich bij neer. En over een tijdje worden het twee hapjes van de dingen die ze niet uit zichzelf eet.
Maar in eerste instantie laat ik haar altijd gewoon helemaal genietend eten en eruit kiezen wat ze zelf lekker vindt. En als ze uit zichzelf van alles één hapje heeft genomen, prijs ik haar de hemel in en krijgt ze een overheerlijk danoontje, of yoghurt met verse besjes...
Volgens mij heb je nog niet alles helemaal door hoe wij het bedoelen. imho haal je namelijk echt de verkeerde dingen aanquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:13 schreef AncientSound het volgende:
Wat ik bedoel met het eerste punt: jouw uitleg komt niet aan bij een dreumes of peuter. Heel jonge kinderen hebben nog weinig besef van het hoe en waarom van regels Als ze het hee en waarom niet snapt hoe snappen ze het dan dat ze op de gang zitten?(misschien is het interessant om iets te lezen over de stadia van morele ontwikkeling van Kohlberg). Tel daarbij op dat zelfs voor volwassenen geldt dat maar een klein deel van verbale communicatie echt aankomt. Natuurlijk is het voor jezelf wel heel verhelderend om te verwoorden wat er in het koppie van je kind zou kunnen omgaan, en geef je je kind daarmee ook een goed voorbeeld in kalmte en zelfbewustzijn. Maar er is ook een andere kant.
Ik heb me daar zeker in verdiept en er is ook uit genoeg onderzoeken gebleken dat straffen niet werkt. Bovendien moet ik het dan als ze dreumes is anders doen en als ze 4 is het weer anders. Nee als ik altijd een duidelijke manier voer dan weet zij ook waar ze aan toe is.
Als een kindje op één of andere manier gestraft wordt na een actie, zal hij (of zij) die actie niet meer uitvoeren.Hahah dat vind ik serieus grappig een kind die straf krijgt doet het nooit meer. Zoveel indruk maakt een straf niet altijd. Er is bijvoorbeeld ook gebleken dat een klap geen enkel effect heeft het kind herinnert dan alleen de klap. Toch zweren sommige ouders bij een goede tik voor de billen. Als hij bevestigd wordt in zijn gedrag, zal hij het juist vaker doen. Aandacht is een belangrijke bekrachtiger. Als je kind heel veel aandacht krijgt bij ongewenst gedrag, of dat nu uitleg of knuffels zijn, leert hij wezenlijk niet wat er wel en niet mag20 keer terug op de gang zetten is ook aandacht. Boos worden is ook aandacht.. De uitleg snapt hij niet en de aandacht bevestigt hem in zijn gedrag. Zéker als je kind op een leeftijd raakt dat hij ontdeugend wordt, raakt het kind in verwarring. In verwarring waarvan het feit dat ik zeg dat het niet mag?? Ik heb ook dudielijke regels ik leg het alleen uit. En bovendien wanneer weet je dat je wel kan uitleggen kinderen kunnen niet ineens zeggen ja mama begin nu maar met uitleggen zoiets groeit. Het heeft soms, net als in de natuur gebeurt, het simpelweg soms nodig om stevig op zijn plaats gezet te worden. Dat geeft veiligheid.
Verder denk ik dat het belangrijk is dat je kind niet alleen veiligheid ervaart, maar ook zelfstandigheid. Een kind moet leren omgaan met het uitstellen van behoeftes en frustraties. Ook zonder dat de negatieve gevoelens door de ouder geneutraliseerd worden. Op een bepaalde leeftijd moeten ze zich op emotioneel gebied enigszins zelf kunnen redden, bijvoorbeeld op school. Een baby is geen peuter is geen kleuter is geen schoolgaand kind. Bepaalde opvoedtechnieken horen bij een bepaalde leeftijd en bepaalde kinderen. Dat vind ik dus ook lariekoek. Wat goed werkt bij pietje kan een totaal ander effect hebben op jantje.Het is goed om je zo bewust te zijn van de manier waarop je met je kind omgaat, maar zelfs bij één en hetzelfde kind geldt dat er sprake is van ontwikkeling. Daar zul je je als sensitieve ouder denk ik op moeten instellen, ook als dat betekent dat het misschien niet AP-proof is.
beetje jammer. pvoess geeft uitleg over hoe en wat en geeft je niet zomaar gelijk, en dan reageer je zo?quote:
Ik was serieus. zelfs mijn grappig was serieusquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:39 schreef AncientSound het volgende:
Als ik een serieuze reactie geef en reacties krijg als: "Hahah dat vind ik serieus grappig", "Dat vind ik dus ook lariekoek" en "Je hebt het niet helemaal door", ontgaat mij de zin om erover verder te praten. In een topic waar het gaat over sensitiviteit, serieus nemen en veiligheid, nota bene. Vind ervan wat je vindt, maar ik neem mijzelf (en de ander!) wel serieus en ga niet verder mee in zo'n manier van discussiëren. Daar is het het onderwerp niet voor, in mijn ogen.
ik zie niet wat er verkeerd wordt gezegd. ze geeft aan dat zij dat vindt (een mening dus!) en dat ix volkomen legitiem. en dat je het nog niet helemaal doorhebt, leek mij ook, want je komt ook met dingen waar met name pvoess al eerder in het topic wat over gepost heeft.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:39 schreef AncientSound het volgende:
Als ik een serieuze reactie geef en reacties krijg als: "Hahah dat vind ik serieus grappig", "Dat vind ik dus ook lariekoek" en "Je hebt het niet helemaal door", ontgaat mij de zin om erover verder te praten. In een topic waar het gaat over sensitiviteit, serieus nemen en veiligheid, nota bene. Vind ervan wat je vindt, maar ik neem mijzelf (en de ander!) wel serieus en ga niet verder mee in zo'n manier van discussiëren. Daar is het het onderwerp niet voor, in mijn ogen.
Ik weet verder niet wat andere ouders doen en vinden, maar het consultatiebureau heeft ons ook dit advies gegeven.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:28 schreef miss_sly het volgende:
Tja, over eten hou ik er ook een ander idee op na dan de meeste ouders, heb ik de indruk.
Wij zijn voornemens om van eten geen strijd temaken, op geen enkele manier. Ze zal ook niet haar bord leeg hoeven eten, maar ze krijgt ook neits anders. Ze krijgt opgeschept wat er bereid is, en that's it. Eet ze niet, dan eet ze niet. Een toetje krijgt ze toch, omdat dat onderdeel van het avondeten is, en niet een te verdrienen prijs bij goed gedrag. Als ze neit goed eet, zal ik zeker proberen een aantal keer per week iets te maken dat ze lekker vindt en waarvan ik weet dat ze het goed eet. De overige dagen eet ze dan maar wat minder avondeten. Overdag moet er dan voldoende ruimte zijn voor fruit of komkommer, tomaatje, worteltje, enzovoort.
Precies dat dusquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 14:16 schreef Tan het volgende:
Ook bij oudere kinderen (mijn oudste twee zijn 12 en 13) werkt het trouwens ook goed als het gaat om begrip tonen. Soms willen ze dingen waar ze zichzelf groot genoeg voor vinden, maar ik ze echt nog te jong voor vind.
Ik kan ze misschien wel hun zin geven of juist botweg NEE roepen, maar je bereikt meer wederzijds begrip door uit te leggen dat je begrijpt waarom ze iets willen, en ook snapt dat ze het niet leuk vinden dat het nog niet mag, maar ik leg dan ook mijn bezwaren uit. Meestal bereik ik dan wel dat ze inzien dat ik gelijk heb en zeuren ze er niet meer over. Dat is bij peuters en kleuters niet anders, alleen gaat het bij oudere kinderen een stapje verder.
Mijn vragen waren in zijn algemeenheid gesteld, aangezien ik nog wat vraagtekens heb bij de methode, niet bij de manier waarop Pvoesss haar dochter opvoedt. Dat wil niet zeggen dat ik niet weet waar ik het over hebt, enkel dat mijn vragen nog niet beantwoord zijn door wat er eerder geschreven is. Kan toch? Op mij komt Pvoesss' reactie, met name de toon, dan ook kattig over. Ik denk dat je niet heel veel moeite hoeft te doen om te begrijpen wat mij eraan tegenstaat. Het is geen kwestie van op mijn teentjes getrapt zijn of het niet met elkaar eens zijn (teleurstellende aanname, trouwens), maar een kwestie van andermans mening voor onzin of lachwekkend uitmaken. Geen probleem, maar dan praat ik liever met een ander.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik zie niet wat er verkeerd wordt gezegd. ze geeft aan dat zij dat vindt (een mening dus!) en dat ix volkomen legitiem. en dat je het nog niet helemaal doorhebt, leek mij ook, want je komt ook met dingen waar met name pvoess al eerder in het topic wat over gepost heeft.
Oh, misschien heb ik het wat onhandig geformuleerd. Ik bedoelde niet te zeggen dat AP-ouderschap makkelijker is, hoor. Het ging mij er meer om dat ik denk dat het in de babytijd eenvoudiger toe te passen is dan later. De keuzes zijn niet altijd eenvoudig te maken, denk ik, maar ze zijn wel helder: borstvoeding of flesvoeding, dragen of de wagen, niet laten huilen of wel, etc. Als je kind wat ouder is, lijkt het mij lastiger om de principes vast te blijven houden.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:56 schreef Tan het volgende:
Ik wil even ingaan op wat AncientSound schrijft dat het in het eerste jaar niet zo moeilijk is om aan AP te doen. In mijn ogen is het dat ook niet, maar voor veel mensen wel. Ik hoor toch veel vaker nog dat laten huilen gezond is dan dat ik iemand hoor over dat je je kind in zijn of haar behoefte aan aandacht moet voorzien. Ook hoor ik vele malen meer dat je beter je kind op zijn of haar eigen kamertje moet leggen zodat je aan je eigen rust komt dan dat het fijner is om bij je kind te slapen.
Mijn jongste zoon is bijna anderhalf en ik geef nog steeds bv. Als hij zelf aangeeft er genoeg van te hebben dan houdt het op. Of als hij twee is ofzo, dan denk ik dat ik het wel heb gehad.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:03 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
3. Geef zolang mogelijk borstvoeding. Borstvoeding is meer dan voeding. Het is een ideaal troostmiddel en kan op verzoek van het kind gegeven worden. Geef je geen borstvoeding, probeer dan flesvoeding op verzoek te geven en doe dit als ouders zoveel mogelijk zelf.
Ik ben het veel met jou eens merk ik wel, hier ben ik het ook weer helemaal mee eens!quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:09 schreef Books het volgende:
[..]
Maar wij willen (noem het maar ouderwets) dat de kinderen aan tafel blijven tot iedereen klaar is met eten. Overigens als hier met bestek geslagen/gegooid word dan wordt er twee keer gewaarschuwd en de derde keer aan de andere kant van de tafel gelegd. Wordt ze boos dan schuift ze in de kinderstoel een metertje opzij om daarna weer aan tafel te schuiven om weer rustig te blijven zitten tot iedereen klaar is.
Het is gevoelig omdat het een beetje kortzichtig is.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 11:30 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Geen veroordeling, ik snap het gewoon niet.
En ik hoor regelmatig mensen die dingen doen waarbij je zo weet dat het dan niet gaat lukken. En dan snap ik echt niet waarom ze zich niet meer ingelezen hebben, er is informatie genoeg te vinden.
Maar zoals ik al zei, het ligt te gevoelig om er iets over te zeggen.
Niet te verantwoorden, mening uitleggen waarom iemand iets op een bepaalde wijze doet, net als jij dat doet.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 15:45 schreef Kleurdoos het volgende:
iedereen heeft zo ontzettend de drang om zich te verantwoordenAP is geen vooroordeel het is een wijze waarop wat mensen opvoeden.. en nu krijgt het topic weer een bv/fv wending terwijl dat niet de bedoeling is
Er is geen leeftijd aan gebonden toch.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 14:51 schreef Marrije het volgende:
[..]
Mijn jongste zoon is bijna anderhalf en ik geef nog steeds bv. Als hij zelf aangeeft er genoeg van te hebben dan houdt het op. Of als hij twee is ofzo, dan denk ik dat ik het wel heb gehad.
hier ook dat adviesquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 14:16 schreef Pvoesss het volgende:
Klopt het cb geeft hierover vind ik een goed advies. Wat Miss zegt is zon beetje letterlijk het advies wat ik kreeg.
Mijn mond viel open en ik was echt verbaasd. Ik vind het geweldig![]()
Ik ken dus zeker wel ouders die er een strijd van maken zelfs zo erg dat ze eerst het kind een zak met snoep laten eten en vervolgens eisen dat het hele bord leeg gaat.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 16:18 schreef huuphuup het volgende:
[..]
hier ook dat advies![]()
en het advies is ook om minimaal 6 maanden bv te geven, langer wordt alleen maar toegejuicht (maar als je om wat voor reden dan ook geen bv wil/kan geven wordt daar ook niet moeilijk over gedaan.) en mijn wvk sprong bijna enthousiast overeind toen ik vertelde dat ik rapley wilde gaan doen uiteindelijk. Dat wordt erg aangemoedigt vanuit ons cb, in ieder geval door haar. Dus yay
overigens ken ik trouwens maar weinig ouders die een strijd maken van eten om eerlijk te zijn dus ik vraag me af of dat echt zo uitzonderlijk is.
Zoals ik al eerder aangaf, wil mijn vriend niet dat ze bij on sop de kamer blijft met een co-sleeper. Dat gaat dus ook niet gebeuren. Voorlopig nog wel (ze is bijna 15 weken) en daarna gaat ze naar haar eigen kamer, met wel altijd de mogelijkheid om bij ons te komen als ze daar behoefte aan heeft.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 14:35 schreef AncientSound het volgende:
Maar nog even over die kinders die in/bij het ouderlijk bed slapen: dat zou mijn keuze geloof ik niet zijn en die van mijn man al helemaal niet. Het zou mij lijken alsof ik dan helemaal nergens meer gewoon even Mij ben in plaats van Mama. Hebben jullie daar geen last van? En wat vindt je partner daarvan?
oh wat een josti's dan zegquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 16:25 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik ken dus zeker wel ouders die er een strijd van maken zelfs zo erg dat ze eerst het kind een zak met snoep laten eten en vervolgens eisen dat het hele bord leeg gaat.
Ik zei halverwege de snoep zak nog misschien beter om te stoppen met snoepen maar dat zag ik verkeerd.
En toen het kind geen eten wilde was de kamer te klein
Ik heb het er met het cb nog niet over gehad, maar ik hoop dat ze dat hier ook zo zien en adviserenquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 14:16 schreef Pvoesss het volgende:
Klopt het cb geeft hierover vind ik een goed advies. Wat Miss zegt is zon beetje letterlijk het advies wat ik kreeg.
Mijn mond viel open en ik was echt verbaasd. Ik vind het geweldig![]()
Ik had vooraf nooit gedacht dat ik het zo zou ervaren, maar ik vind 3 maanden thuis ook echt veel te kort. Ik heb 3 weken extra vakantie genomen en ze is 2 weken voor de uitgerekende datum geboren, waardoor ze 15 weken is als ik volgende week weer ga werken, maar het is voor mijn gevoel echtnog te vroeg. Een jaar thuis zijn zou imo ook veel beter zijn, omdat je dan echt als ouder de basis kunt leggen zoals je dat zou willen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:56 schreef Tan het volgende:
Ik wil even ingaan op wat AncientSound schrijft dat het in het eerste jaar niet zo moeilijk is om aan AP te doen. In mijn ogen is het dat ook niet, maar voor veel mensen wel. Ik hoor toch veel vaker nog dat laten huilen gezond is dan dat ik iemand hoor over dat je je kind in zijn of haar behoefte aan aandacht moet voorzien. Ook hoor ik vele malen meer dat je beter je kind op zijn of haar eigen kamertje moet leggen zodat je aan je eigen rust komt dan dat het fijner is om bij je kind te slapen.
Zoals veel vrouwen borstvoeding na drie maanden opgeven omdat ze weer gaan werken, om het nog maar niet te hebben over dat werken op zích. In mijn ogen is gaan werken na drie maanden véél te vroeg, en ik weet dat ik daar veel ouders mee beledig of wat dan ook, maar ik kan het zélf niet combineren met een opvoeding die aan mijn wensen voldoet. En ik weet dat het in een aantal gevallen echt niet anders kan, en wie ben ik om er over te oordelen, maar ik haal het alleen maar aan om duidelijk te maken dat AP in het eerste jaar écht niet voor iedereen vanzelfsprekend is, zeker niet in deze tijd.
Hier ook nog ff een ouwe moeke met twee uithuiskinderen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 14:35 schreef AncientSound het volgende:
Maar nog even over die kinders die in/bij het ouderlijk bed slapen: dat zou mijn keuze geloof ik niet zijn en die van mijn man al helemaal niet. Het zou mij lijken alsof ik dan helemaal nergens meer gewoon even Mij ben in plaats van Mama. Hebben jullie daar geen last van? En wat vindt je partner daarvan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |