Sta je dan niet voor je het weet hele discussies met een hysterische peuter te voeren midden in de AH? "Maar waarom ben je dan boos?", "Wat wíl je nu eigenlijk?".quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:49 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Hier wil ik wat over zeggen hoe een APer dat kan zien
Een kind doet iets voor een rede. als een kind de suikerpot steeds omgooit dan is daar een rede voor. Die kan heel simpel zijn bijvoorbeeld dat het mooi is. Ik leg niet uit maar vraag waarom. mooi is het in dit geval dus...
Ik erken dat ik begrijp dat ze het doet omdat het mooi is. Ik vertel dat ik dat heel goed kan begrijpen maar dat ik het niet leuk vind. Waarom ik het niet leuk vind en dat zij haar eigen mening mag hebben en het absoluut mooi mag vinden maar dat het niet kan. Ik geef haar vervolgens een alternatief wat wel mag. En wat ook mooi is.
Straffen kan maar dan weet ze niet waarom, hoe en wat. Een kind heeft geen geweldig geheugen bovendien. Dan herinnert ze zich de straf absoluut maar als het mooi is dan is het mooi toch en waarom niet? Dat wil ik haar dus laten begrijpen.
Voorbeeldje en dit is dus waarom ik graag met gelijke praat over hoe ik dingen kan oplossen met de AP manier omdat ik met dit soort manieren dus helemaal niets hebquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:00 schreef Estrys het volgende:
[..]
Maar daarin kan je ook te ver gaan vind ik. Ik wil best aan Seb vragen waarom hij iets doet maar een alternatief voor de suikerpot omgooien?Ja waarom niet? Als mijn dochter de zelfde voldoening krijgt van een paard schilderen dan doe ik dat met haar. Ja sorry hoor maar ik kan toch gewoon zeggen dat hij dat niet mag doen? Omdat hij er dan een klerezooi van maakt? Ja dat kan en dat zou ik dus niet doen dat vind ik afschuwelijk. En waarom omdat een kind die klerenzooi niet altijd hoeft te zien. Wat voor jou een berg met klei is dat is voor een kind een kasteel met prinsen en prinsessen En je kan ook uitleggen waarom je kind straf krijgt he. Je gaat het niet straffen zonder het uit te leggen. Als Seb iets kapot maakt gewoon voor de leuk dan krijgt hij straf. En dan zal ik hem ook haarfijn uitleggen waarom hij straf krijgt, en dat zal hij begrijpen dat weet ik toch zeker.Dan begrijpt hij jou maar ik vind het belangrijk dat ik haar ook begrijp en haar beweegredenen weet. Hij moet leren dat een actie consequenties heeft. Dan kan ik wel zeggen dat ik het niet leuk vind maar zo werkt het in het 'echte' leven ook niet altijd. Mijn echte leven is ook hier thuis, Mijn gezinsleven is ook mijn leven en zo werkt het hier dus wel.
En een kind heeft volgens mij juist een heel goed geheugen. Ik wist toch dondersgoed wanneer ik iets wel of niet mocht doen vroeger. Ja dat leren ze vanzelf dat iets niet mag. Van uitleggen of straffen.Volhouden is bij beide manieren hoe je ze het bijbrengt. De 1 blijft op de gang zetten ik blijf praten
mijn kleuter weet zich nog feilloos dingen te herinneren van 2 jaar geleden...quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:00 schreef Estrys het volgende:
[..]
Maar daarin kan je ook te ver gaan vind ik. Ik wil best aan Seb vragen waarom hij iets doet maar een alternatief voor de suikerpot omgooien? Ja sorry hoor maar ik kan toch gewoon zeggen dat hij dat niet mag doen? Omdat hij er dan een klerezooi van maakt? En je kan ook uitleggen waarom je kind straf krijgt he. Je gaat het niet straffen zonder het uit te leggen. Als Seb iets kapot maakt gewoon voor de leuk dan krijgt hij straf. En dan zal ik hem ook haarfijn uitleggen waarom hij straf krijgt, en dat zal hij begrijpen dat weet ik toch zeker. Hij moet leren dat een actie consequenties heeft. Dan kan ik wel zeggen dat ik het niet leuk vind maar zo werkt het in het 'echte' leven ook niet altijd.
En een kind heeft volgens mij juist een heel goed geheugen. Ik wist toch dondersgoed wanneer ik iets wel of niet mocht doen vroeger.
ja ik weet ook dingen van 20 jaar terug dat is niet waar het om gaat.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:11 schreef Vicky het volgende:
[..]
mijn kleuter weet zich nog feilloos dingen te herinneren van 2 jaar geleden...
Inderdaad, dan sta je dus met een hysterische peuter een discussie te voeren over waarom we die snoep dus niet gaan kopen. En dan zeg je: Ik begrijp dat je die wil omdat je daar zin in hebt maar dan kopen we een zak appels, dat is toch OOK lekkerquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:07 schreef Jarno het volgende:
[..]
Sta je dan niet voor je het weet hele discussies met een hysterische peuter te voeren midden in de AH? "Maar waarom ben je dan boos?", "Wat wíl je nu eigenlijk?".
Ik weet niet of kinderen hiervan opknappen eigenlijk. Maar da's puur gevoel.
Ik zou dat zeker graag willen maar ik heb al vaak gehad dat ik commentaar kreeg of een pm of dat mijn opties bizar zijn of wreed. Tjah prima hoor maar dan ben ik er ook klaar meequote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:15 schreef Stiemie het volgende:
Nou jammer dat het niet in het baby-topic is want ik vind dit juist erg interessant om te lezen. Moet zeggen dat het aan de situatie ligt hoe ik het aanpak, maar beide manieren (zowel die van Pvoesss als die van Estrys) worden hier gebruikt.
Anna mocht laatst (zoet) beleg uitzoeken, ik zeg, "Wil je hagelslag of pasta?" Hagelslag. Nou prima, ik pak de hagelslag. "NEE K3 HAGELSLAG!!!!111".quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:16 schreef Estrys het volgende:
[..]
Inderdaad, dan sta je dus met een hysterische peuter een discussie te voeren over waarom we die snoep dus niet gaan kopen. En dan zeg je: Ik begrijp dat je die wil omdat je daar zin in hebt maar dan kopen we een zak appels, dat is toch OOK lekkerEn dan zegt je kind: oke mam je hebt gelijk, dan nemen we de appels of je staat nog een uur die discussie te voeren met een kind dat op de grond staat te stampen. Dat laatste lijkt me.
Dat deed mijn moeder vroeger ook altijd: mam ik heb zin in iets lekkers. pak dan een appel![]()
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:16 schreef Books het volgende:
Pvoesss ik zie het wat anders en ik kan me meer vinden in Estrys maar ben absoluut geen makkelijke moeder maar zoals in jullie (ja de AP-ers) dan maar blijkbaar wel.
Maar als kitten op haar werk later zegt van ik heb geen zin om dit of dat te doen en haar baas zegt dat moet wel dan verwacht jij dus dat de maatschappij reageert op de AP methode? En een kort door de bocht voorbeeld hoor maar ik ben dan wel benieuwd hoe jij dat ziet want haar baas zal het na twee keer zeggen wel beu zijn en dan voor iemand anders kiezen die wel gewoon doet zoals haar gevraagd wordt. Jou leven is thuis zeg je maar er is ook nog een leven buiten de vier muren van je huis toch?
Die verwijzing naar moeilijke en makkelijke moeders staat hier totaal los van.. het is gewoon zo dat Diaan en Estrys zich bijvoorbeeld makkelijke moeders noemden en ik en cattie waren toen moeilijk.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:16 schreef Books het volgende:
Pvoesss ik zie het wat anders en ik kan me meer vinden in Estrys maar ben absoluut geen makkelijke moeder maar zoals in jullie (ja de AP-ers) dan maar blijkbaar wel.
Maar als kitten op haar werk later zegt van ik heb geen zin om dit of dat te doen en haar baas zegt dat moet wel dan verwacht jij dus dat de maatschappij reageert op de AP methode? En een kort door de bocht voorbeeld hoor maar ik ben dan wel benieuwd hoe jij dat ziet want haar baas zal het na twee keer zeggen wel beu zijn en dan voor iemand anders kiezen die wel gewoon doet zoals haar gevraagd wordt. Jou leven is thuis zeg je maar er is ook nog een leven buiten de vier muren van je huis toch?
Maar er zijn toch ook moeders met oudere kinderen die dit toepassen, ik zou het juist mooi vinden als je ook ervaringen hoort van mensen met oudere kinderen. En in het babietjestopic is daar niet echt plek voor.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:15 schreef Stiemie het volgende:
Nou jammer dat het niet in het baby-topic is want ik vind dit juist erg interessant om te lezen. Moet zeggen dat het aan de situatie ligt hoe ik het aanpak, maar beide manieren (zowel die van Pvoesss als die van Estrys) worden hier gebruikt.
Ik zou in die situatie zeggen dat ik begrijp dat ze heel graag k3 hagelsag wil en dat ze later als ze centjes heeft dat zelf zeker mag kopen. Dat ik het niet ga kopen omdat ik dat geen goed idee vind omdat het A. duurder is en B niets toevoegt. En dan kan ze zeker gaan gillen en huilen etc.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:20 schreef Jarno het volgende:
[..]
Anna mocht laatst (zoet) beleg uitzoeken, ik zeg, "Wil je hagelslag of pasta?" Hagelslag. Nou prima, ik pak de hagelslag. "NEE K3 HAGELSLAG!!!!111".. Dus ik zeg niks d'r van deze is net zo lekker. En doorlopen. Je gaat toch niet lopen plussen en minnen met een peuter?
Volgens mij stond er al bij dat het een kort door de bocht voorbeeld was maar goed dat is een ander punt.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:21 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Nee ik heb nooit gezegd over makkelijk of moeilijk dat zei kleurdoos.![]()
En ik vind je voorbeeld een beetje belachelijk het gaat dan over een volwassene.
En ze zal leren in haar opvoeding dat niet alles gaat zoals wij dat doen. Haar juf op school zal het ook niet op de AP manier doen en dat is prima. Zo doe ik het! Mijn moeder doet ook niet aan AP en dat is prima..
Niet iedereen bid bij het eten en dat gaat toch ook prima in deze wereld.
Als zij geen zin heeft om iets te doen op haar wek dan hoop ik dat ze terugdenkt aan mijn uitleg over autoriteiten en het wel of niet kunnen discussieren over iets.
En dát heet AP? Ok.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:24 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik zou in die situatie zeggen dat ik begrijp dat ze heel graag k3 hagelsag wil en dat ze later als ze centjes heeft dat zelf zeker mag kopen. Dat ik het niet ga kopen omdat ik dat geen goed idee vind omdat het A. duurder is en B niets toevoegt. En dan kan ze zeker gaan gillen en huilen etc.
Dan troost ik haar omdat ze verdriet heeft omdat ze iets niet mag.
Dat is mijn manier en tot nu toe werkt die prima
alleen maar toegeven gaat volgens mij juist averechts werken...quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:28 schreef Jore het volgende:
Het betekent toch niet dat je nooit tegengas krijgt? Tegengas hoeft alleen niet meteen straf of consequenties of 'nee is nee' of 'omdat ik dat zeg' te betekenen.
Belerende vingertjes horen hier in OUDquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:12 schreef Kleurdoos het volgende:
Oke nog even voor de duidelijkheid. het was niet mijn bedoeling om een club te vromen of mensen te vertellen dat ze het niet goed doen. Als jij je goed voelt bij iets dan werkt dat zo voor jou. Hoe ik het doe werkt voor mij. Dus geen belerend vingertje.
Ik wilde graag een topic over AP omdat daar vraag naar was, mijn OP was blijkbaar nogal krom geschreven waardoor er reacties kwamen die ik niet had verwacht..omdat ik het dus niet lullig bedoelde en ook niet als (wij zijn te goed voor t babytopic) maar juist omdat er maar weinig van zulks voorbij kwam.
de OP wordt iig aangepast en dit wordt dan een APtopic.
punt!quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:31 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Belerende vingertjes horen hier in OUD
Wat ik wel heel jammer vind, is dat sommige mensen zich ondergesneeuwd voelen (zoals oeke, die zich bijna schaamt dat ko nog niet doorslaapt).
Leven en laten leven! iedereen doet zijn/haar ding in de hoop stabiele, gezonde, volwassen mensen op te leveren. of het nou linksom gaat of rechtsom, zolang een kind met liefde wordt behandeld en niet verwaarloosd, komt het toch wel goed? (medische zaken of psychiatrische aandoeningen daargelaten)
Waarom is daar niet meer ruimte voor?
Waarom meteen beoordelen / veroordelen ipv geïnteresseerd vragen waarom de ander dat zo doet en daar dan de dingen uitpakken die voor jou relevant / interessant zijn en de rest links laten liggen?
Ik ook hoor. Ik ga dan heel principieel over een pak hagelslag lopen doen en een pad verder pak ik 3 x zo dure toetjes met dora d'r op ofzoquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:31 schreef pinquit het volgende:
maar waarom niet die k3hagelslag dan?
* pinquit te makkelijk is![]()
Ik geef niet toe! ik leg alleen uit waarom ik niet Toe geef.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:30 schreef Vicky het volgende:
[..]
alleen maar toegeven gaat volgens mij juist averechts werken...
Argh.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:33 schreef Pvoesss het volgende:
Het is Erkennen en het daarna op moeders manier doen.
Anna is sowieso niet zo'n enorme gillert dus in de supermarkt durf ik dat nog wel aan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:35 schreef pinquit het volgende:
leren omgaan met een nee doe ik liever thuis![]()
![]()
Als een kindje wat ouder is ben ik helemaal voor maar als ik zie hou oud het kitten (raar om je kind zo aan te duiden op internet maar a la) is dan zijn er toch gewoon dingen niet uit te leggen en te benoemen zijn omdat ze daar te jong voor is? Misschien onderschat ik het vermogen van het kitten hoor maar ik zie niet helemaal hoe je een net dreumes vraagt naar de reden waarom ze iets doen en ze dan ook nog krijgt uitgelegd waarom je het niet wilt hebben.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:30 schreef oeke het volgende:
Maar uitleggen waarom iets niet mag en erkennen dat je ziet dat je kind dat wel graag wil doen, maar dat dat niet kan omdat het geen goed idee is vanwege... Is toch ook tegengas geven.
Ik heb niet gelezen dat Kitten alles mag wat ze wil. Pvoess zoekt naar een manier waarop ze alletwee blij zijn, volgens mij en niet dat ze op de gang moet ofzo.
Jaquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:34 schreef Jarno het volgende:
[..]
Argh.
Het is dus voornamelijk een vrouwending begrijp ik nu.
Dat moet dus ook niet, alleen maar toegeven. Volgens mij gaat het meer om de manier waarop, zoals ik in mijn post aangeef. Dus tegengas met uitleg, of alternatieven bieden. En op het niveau van het kind blijven, dat vind ik zelf heel belangrijk. Er worden m.i. te vaak dingen van baby's/kinderen verwacht die ze helemaal nog niet kunnen waarmaken gezien hun ontwikkeling.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:30 schreef Vicky het volgende:
[..]
alleen maar toegeven gaat volgens mij juist averechts werken...
En daar hebben ze geen k3-hagelslagquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:35 schreef pinquit het volgende:
leren omgaan met een nee doe ik liever thuis![]()
![]()
het 'geen geld voor' werkt hier ook wel opzich. wij kopen sowieso de hagelslag altijd bij de aldi
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:40 schreef Stiemie het volgende:
[..]
En daar hebben ze geen k3-hagelslagPinquit hoe heet deze unieke opvoedmethode?
Mijn dame is 1,5 jaar en begrijpt heel veel en kan goed praten maar natuurlijk niet alles uitleggen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:37 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Als een kindje wat ouder is ben ik helemaal voor maar als ik zie hou oud het kitten (raar om je kind zo aan te duiden op internet maar a la) is dan zijn er toch gewoon dingen niet uit te leggen en te benoemen zijn omdat ze daar te jong voor is? Misschien onderschat ik het vermogen van het kitten hoor maar ik zie niet helemaal hoe je een net dreumes vraagt naar de reden waarom ze iets doen en ze dan ook nog krijgt uitgelegd waarom je het niet wilt hebben.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:41 schreef pinquit het volgende:
[..]de vermijd-spullen-waarvan-je-kind-hebberig-wordt-methode. zo blijft het áltijd gezellig
In hoeverre verschilt dat dan structureel van:quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:43 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Mijn dame is 1,5 jaar en begrijpt heel veel en kan goed praten maar natuurlijk niet alles uitleggen.
En dan zeg ik dingen zoals Ik kan heel goed begrijpen dat je graag ... doet.
En dan zeg ik Misschien wel omdat het glinstert en omdat het leuke geluidjes maakt maar mama wil niet dat je dat doet omdat met een lepel op de moederhaard rammen(even gebrek aan fantasie) wel erg gevaarlijk is en mama niet wil dat jij pijn hebt of dat je iets naars overkomt. Mama begrijpt dat jij het echt heel erg leuk vind maar het kan niet. Dan troost ik haar tranen en dan na een minuut zegt ze dag en gaat verder spelen.
Dan kan je je vraag toch stellen in het dreumes/peuter/kleuter/tiener topic? Dat jouw kindje nog een baby is, wil niet zeggen dat je daar niks mag vragenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:24 schreef oeke het volgende:
[..]
Maar er zijn toch ook moeders met oudere kinderen die dit toepassen, ik zou het juist mooi vinden als je ook ervaringen hoort van mensen met oudere kinderen. En in het babietjestopic is daar niet echt plek voor.
Ik probeer ook altijd uit te leggen, en ik heb het gevoel dat Eli vooral steun krijgt uit het feit DAT er uitgelegd wordt. ookal snapt hij niet wat ik zeg. (inmiddels snapt hij het meeste wel, maar daar had ik in het begin wel mn twijfels overquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:37 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Als een kindje wat ouder is ben ik helemaal voor maar als ik zie hou oud het kitten (raar om je kind zo aan te duiden op internet maar a la) is dan zijn er toch gewoon dingen niet uit te leggen en te benoemen zijn omdat ze daar te jong voor is? Misschien onderschat ik het vermogen van het kitten hoor maar ik zie niet helemaal hoe je een net dreumes vraagt naar de reden waarom ze iets doen en ze dan ook nog krijgt uitgelegd waarom je het niet wilt hebben.
Je lijkt m'n vrouw wel.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:47 schreef Pvoesss het volgende:
Maar ik ga nu naar een biologische/eco kleding/spullen beurs.
Dan is het de snelste optie om een alternatief te bieden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:45 schreef Jarno het volgende:
[..]
In hoeverre verschilt dat dan structureel van:
- "Anna niet op de glazen tafel meppen met je vork"
- "Waarom niet"
- "Omdat dat herrie maakt en vervelend is"
- "Is leuk"
- "Zal best, maar dat vind IK niet"
Onder het eten?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:50 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Dan is het de snelste optie om een alternatief te bieden.
"als je herrie wil maken, kunnen we wel naar een andere tafel gaan en samen op tafel rammen met onze handjes en er een stom liedje bij zingen" zoiets
dat stond er niet bij!quote:
Echt? Is soms nee niet gewoon nee?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:50 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Dan is het de snelste optie om een alternatief te bieden.
"als je herrie wil maken, kunnen we wel naar een andere tafel gaan en samen op tafel rammen met onze handjes en er een stom liedje bij zingen" zoiets
Ik ook niet. Ik bemoei me dan ook niet met andermans opvoeding en ik heb nooit de behoefte om mijn wijze te verdedigen, t is ook nog nooit nodig geweest. Het belangrijkste is dat je kind gelukkig is lijkt me, en hoe je jezelf bij je manier van opvoeden voelt. klaaaar.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:49 schreef Jarno het volgende:
[..]
Je lijkt m'n vrouw wel..
Nee, maar waarom ik het vraag... ik heb het idee dat iets als negatief opvoeden bijna niet voorkomt, afgezien van wat tokkies die hun kind bij het minste een grote bek of duw geven. Hele normale dingen zijn kennelijk opeens tot 'methode' verheven ofzo. Afgezien van wat praktische zaken zoals bv, wel of niet in bed slapen, zie ik Het Grote Verschil gewoon niet zo.
Anders heeft ze geen vork in handen he.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:52 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
dat stond er niet bij!
naja, het gaat om het idee, toch?
Maar dat zei je er niet bij dat dat een reden was waarom ze het niet mocht! JIj zei dat het was omdat jij het niet leuk vond. Maar nu komt de aap uit de mouwquote:
Oké met jouw antwoord kan ik meer dan met die van Pvoesss om eerlijk te zijn. Zoals jij het stelt is het vooral de aandacht (en daarmee afleiding) die er voor zorgt dat je kind niet weer die suikerpot omkiepert. Dat kan ik beter behappen dan aan zo'n kleintje vragen waarom het iets doet en uit leggen waarom het niet mag en er dan ook nog vanuit gaan dat ze dat allemaal al begrijpen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:45 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Ik probeer ook altijd uit te leggen, en ik heb het gevoel dat Eli vooral steun krijgt uit het feit DAT er uitgelegd wordt. ookal snapt hij niet wat ik zeg. (inmiddels snapt hij het meeste wel, maar daar had ik in het begin wel mn twijfels over) gewoon even rustig met hem zitten, stevig vasthouden, beetje slap ouwehoeren, en hij is weer rustig. de aandacht an sich doet ook al wonderen
En over dat uitleggen heb je ook "positief opvoeden" http://www.positiefopvoeden.nl/
mss ook interessant om ff door te bladeren.
Zo kan het ook maar met AP geef je handvatten aan hun gevoel (huhquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:45 schreef Jarno het volgende:
[..]
In hoeverre verschilt dat dan structureel van:
- "Anna niet op de glazen tafel meppen met je vork"
- "Waarom niet"
- "Omdat dat herrie maakt en vervelend is"
- "Is leuk"
- "Zal best, maar dat vind IK niet"
het gaat natuurlijk wel om hoe dat verschilt van een andere opvoedingsstijlquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:53 schreef pinquit het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik bemoei me dan ook niet met andermans opvoeding en ik heb nooit de behoefte om mijn wijze te verdedigen, t is ook nog nooit nodig geweest. Het belangrijkste is dat je kind gelukkig is lijkt me, en hoe je jezelf bij je manier van opvoeden voelt. klaaaar.
maar t ging hier natuurlijk ook niet over verschillende opvoedstijlen maar over AP
dat is zoquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:54 schreef Estrys het volgende:
[..]
het gaat natuurlijk wel om hoe dat verschilt van een andere opvoedingsstijl
Dat hoort er ook absoluut bij hoor. Dat heb ik hier in het begin ook hepost. (over het 10 stappen plan anders dan straffenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:53 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Oké met jouw antwoord kan ik meer dan met die van Pvoesss om eerlijk te zijn. Zoals jij het stelt is het vooral de aandacht (en daarmee afleiding) die er voor zorgt dat je kind niet weer die suikerpot omkiepert. Dat kan ik beter behappen dan aan zo'n kleintje vragen waarom het iets doet en uit leggen waarom het niet mag en er dan ook nog vanuit gaan dat ze dat allemaal al begrijpen.
Misschien neem ik het wat te letterlijk maar wat pvoesss zegt dat ze dan tegen haar kind zegt vind ik gewoon echt te moeilijk voor een dreumes om wat mee te kunnen.
Maar in hoeverre is dat dan weer AP? Volgens mij geeft elke ouder zijn kind wat anders in de handen als dat wat ze nu vast hebben net wat te kostbaar is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:57 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Dat hoort er ook absoluut bij hoor. Dat heb ik hier in het begin ook hepost. (over het 10 stappen plan anders dan straffenen tegen estrys. Afleiding is ook zeker belangrijk
Het is wel nee, want ze mag nog steeds niet haar vork krom slaan op de tafel, maar de aandacht wordt er verder niet op gevestigd.quote:
Maar dan heb je ouders die willen dat het kind leert dat je aan tafel blijft zitten totdat iedereen klaar is... Maar dat is niet in de stijl van AP dan dus?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:01 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Het is wel nee, want ze mag nog steeds niet haar vork krom slaan op de tafel, maar de aandacht wordt er verder niet op gevestigd.
als eli alleenmaar aan het slaan is met zijn vork, vragen of hij klaar is met eten, en dan mag hij van tafel en daar net zoveel herrie maken als hij wil. (naja, soort van) aan tafel wordt er gegeten.
dan gaat eli altijd wel weer wat eten, of idd van tafel af om te spelen, in beide gevallen is er weer rust aan de tafel, en dat is toch het uiteindelijke doel?
Ik kan me deels wel vinden in wat punten van de methode, maar hierbij vraag ik me af of het soms niet goed is om de aandacht te vestigen op de nee. Het lijkt me voor een kind soms best goed op ook een nee te kunnen accepteren zondar dat dat evrzacht wordt met iets dat hij wel mag.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:01 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Het is wel nee, want ze mag nog steeds niet haar vork krom slaan op de tafel, maar de aandacht wordt er verder niet op gevestigd.
als eli alleenmaar aan het slaan is met zijn vork, vragen of hij klaar is met eten, en dan mag hij van tafel en daar net zoveel herrie maken als hij wil. (naja, soort van) aan tafel wordt er gegeten.
dan gaat eli altijd wel weer wat eten, of idd van tafel af om te spelen, in beide gevallen is er weer rust aan de tafel, en dat is toch het uiteindelijke doel?
(Al zie ik onze manier meer als positief opvoeden dan AP, maar het beestje moet een naampje hebben, toch?)
Bij ons is het uiteindelijk doel van eten aan tafel ehm, eten. Maar misschien is dat raar.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:01 schreef DaviniaHR het volgende:
Dat is imo hetzelfdequote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:04 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik kan me deels wel vinden in wat punten van de methode, maar hierbij vraag ik me af of het soms niet goed is om de aandacht te vestigen op de nee. Het lijkt me voor een kind soms best goed op ook een nee te kunnen accepteren zondar dat dat evrzacht wordt met iets dat hij wel mag.
En het doel lijkt me nit rust aan tafel, maar gezellig met elkaar kunnen eten ook al mag je soms iets niet.
Maar zoals gezegd ben ik geen moeder.
Ehm nee. Rust aan tafel terwijl je kind ergens anders zit te spelen is wat anders dan samen aan tafel eten, ook al mag er iets nietquote:
Maar wij willen (noem het maar ouderwets) dat de kinderen aan tafel blijven tot iedereen klaar is met eten. Overigens als hier met bestek geslagen/gegooid word dan wordt er twee keer gewaarschuwd en de derde keer aan de andere kant van de tafel gelegd. Wordt ze boos dan schuift ze in de kinderstoel een metertje opzij om daarna weer aan tafel te schuiven om weer rustig te blijven zitten tot iedereen klaar is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:01 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
(Al zie ik onze manier meer als positief opvoeden dan AP, maar het beestje moet een naampje hebben, toch?)
Ik ga ook niet in discussie! Absoluut niet ik wil wel weten waarom.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:02 schreef E.T. het volgende:
Ik ben blijkbaar erg ouderwets (al pas ik weer wel in veel van de 'punten' van AP) ..
Hier is nog steeds regelmatig "nee is nee" en ook de "omdat ik het zeg" komt zeer regelmatig voorbij.
Als ik met drie kinderen moet gaan discussieren over waarom iets wel of niet mag, dan heb ik een extra dag aan tijd nodig
En ze is hoe oud?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:10 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik ga ook niet in discussie! Absoluut niet ik wil wel weten waarom.
Maar als iets niet mag dan mag het niet.
Als iets niet kan dan kan het niet. Maar ik wil wel weten waarom zij denkt dat het kan![]()
Misschien is haar gedachte heel logisch en kan ik aan de hand daarvan beter duidelijk maken waarom het een nee is.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:43 schreef Leandra het volgende:
Even een vraag, ik ga er vanuit dat de AP moeders dus ook niet blijven werken na de bevalling?
Anders is het lastig om je kind niet regelmatig en langdurig alleen te laten lijkt me.
Draait daar het hele attachment principe niet om?
Zelf zo positief mogelijk voor je kind zorgen, zodat het kind zich veilig en vertrouwd voelt?
[disclaimer] Dit is een vraag, geen waardeoordeel over wel of niet blijven werken na de bevalling [/disclaimer]
En moet het dan de moeder zijn die thuisblijft of mag het ook de vader zijn?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:25 schreef Leandra het volgende:
Als het niet nodig is dan dus de voorkeur voor zelf volledig zorgen als onderdeel van AP?
Volgens mij maakt het op zich weinig uit, ik denk dat een vader net zo goed kan zorgen, alleen het zogen zal wat lastiger gaanquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:29 schreef Ripley het volgende:
[..]
En moet het dan de moeder zijn die thuisblijft of mag het ook de vader zijn?
Misschien ligt het ook aan het kind zelf? Het ene kind is nieuwschieriger en gaat verder terwijl het andere kind genoeg heeft aan uitleg als het iets doet wat niet mag.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:19 schreef oeke het volgende:
Mijn neefje (bijna 5) en nichtje (bijna 3) worden ook zo opgevoed, met praten en uitleggen ed. Dat zijn geen verwende kinderen. Ze doen het enorm goed.
Af en toe hebben ze broer-zus ruzies, maar ik heb ze nog nooit op de grond zien liggen in de supermarkt huilend om een snoepje. Sterker nog, ze krijgen geen snoep/suiker.![]()
Ik praat nu al Ko de oren van zijn hoofd, en dat zal ik ook blijven doen. Vooral zijn gevoel erkennen is een belangrijke in mijn ogen. Zo leert hij ook welk gevoel hij mij laat zien en of dat klopt met wat hij zelf voelt.
Dit ook! Heel belangrijk, vind ik, ook de wisselwerking.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:19 schreef oeke het volgende:
Ik praat nu al Ko de oren van zijn hoofd, en dat zal ik ook blijven doen. Vooral zijn gevoel erkennen is een belangrijke in mijn ogen. Zo leert hij ook welk gevoel hij mij laat zien en of dat klopt met wat hij zelf voelt.
Hier gaat het dus om, je waarschuwt niet, je erkent het gevoel dat het kind heeft.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 15:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Misschien ligt het ook aan het kind zelf? Het ene kind is nieuwschieriger en gaat verder terwijl het andere kind genoeg heeft aan uitleg als het iets doet wat niet mag.
Ik had dus zelf als kind dus echt duidelijke grenzen nodig en dan moesten m'n ouders echt wat verder gaan dan 'nee, nu niet, want....'
Terwijl mijn zusje niet zo was. Die stopte dan ook meteen en hoefde echt niet keer op keer gewaarschuwd te worden.
Maar wat doe je nou als je kind na die uitleg het keer op keer toch blijft doen? Waarbij ze bij anderen dus op een strafstoeltje terecht komen?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:01 schreef oeke het volgende:
[..]
Hier gaat het dus om, je waarschuwt niet, je erkent het gevoel dat het kind heeft.
Moeilijk om uit te leggen. AP heeft bijvoorbeeld ook geen strafbankje. Wat helemaal niet betekent dat dat kind alles mag. Je lost het alleen op een andere manier op. Die echt niet meer tijd kost dan gewoon nee zeggen.
Licht kritisch dus.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:17 schreef Estrys het volgende:
Hoe staan de papa's tegenover AP? Is ook een een interessante vraag.
Maar Yppy wil ook geen AP toepassen toch? Dat scheelt. Lijkt mij lastig als je als moeder het zo voelt en zo wilt doen maar je partner vindt het een hoop gezever en wilt een strafstoeltje.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Licht kritisch dus.. Maar ik heb het niet zo op 'methodes'.
Ik woonde in verschillende pleeggezinnen en internaten dus ken heel veel opvoedstijlenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:11 schreef bodpa09 het volgende:
[..]
Wat dan bijvoorbeeld? Wat vond je er (on)prettig aan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |