Whihiiiquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:34 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben draagmoeder, bv-moeder (en hopelijk och wel tot een maand of 9-10) en Senna slaapt nog steeds (en wat mij betreft nog wel een tijdje) bij on sop de kamer...ik verenig me graag met andere moekes !
ik ben vannacht wakker gemept door Elin dus ik zou t niet wetenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:40 schreef cattie het volgende:
En direct een vraag. Fee slaapt normaal altijd in haar eigen kamer, maar in verband met oorontsteking belandt ze de afgelopen week nog wel eens bij ons in bed. En dan wekt ze me door aan mijn haren te gaan trekken.. Hoe doen co-sleepende ouders dat?
ook bijvoedingquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:43 schreef MarjoleinA het volgende:
Even een noob vraag! Krijgt Elin dan al die tijd alleen melk of krijgt ze dan ook wat anders?
En dan? Een topicje waar je onder elkaar over je babietjes gaat praten? Omdat er gezegd wordt dat men zich niet thuis voelt in het babietjes topic. Dat is natuurlijk onzin... er zijn zoveel verschilende opvoedstijlen...quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:31 schreef Kleurdoos het volgende:
Er is toch een clubje moeders die behoefte heeft aan dit topic en zich niet zozeer geroepen voelt om in het babytopic te posten,
Langvoedsters, draagmoeders, attachment parenting moeke's verenig u
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:46 schreef bodpa09 het volgende:
Oprechte vraag: die 8 basisprincipes van AP, he? Dat is toch eigenlijk wel het streven van elke ouder?
Is dat nou iets bijzonders dan dat AP? ik bedoel die 8 principes proberen we toch allemaal toe te passen. Sommige gaan beter dan andere punten maar oke. Dr Sears trapt een beetje een open deur in met zijn theorie volgens mij.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:46 schreef bodpa09 het volgende:
Oprechte vraag: die 8 basisprincipes van AP, he? Dat is toch eigenlijk wel het streven van elke ouder?
volgens mij ook.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:55 schreef Estrys het volgende:
[..]
Is dat nou iets bijzonders dan dat AP? ik bedoel die 8 principes proberen we toch allemaal toe te passen. Sommige gaan beter dan andere punten maar oke. Dr Sears trapt een beetje een open deur in met zijn theorie volgens mij.
Ja maar een APer doet het heel anders. (Ik vind de wiki link niet erg goed overigens.)quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:46 schreef bodpa09 het volgende:
quote:Hier zijn tien alternatieven die het kind alleen positieve, liefdevolle boodschappen geven:
1. Voorkom ongewenst gedrag door aan de behoeften van je kind tegemoet te komen als hij deze voor het eerst laat zien. Dat is wellicht de beste benadering. Het voorkomt niet alleen ongewenst gedrag, maar laat het kind ook zien dat je echt om haar geeft. Als er aan haar huidige behoeften wordt voldaan, is ze vrij om naar de volgende leerfase te gaan.
2. Zorg voor een veilige kindvriendelijke omgeving. Het heeft niet veel zin om waardevolle spullen in de buurt van een dreumes neer te zetten, als ze ook weggehouden kunnen worden tot het kind oud genoeg is om er voorzichtig mee om te kunnen gaan. Zorg bij oudere kinderen voor genoeg gelegenheid om actief te spelen.
3. Pas de gouden regel toe. Denk na over hoe jij behandeld zou willen worden als je je in dezelfde omstandigheden zou bevinden, en behandel je kind op dezelfde manier. Een mens is een mens ongeacht de leeftijd.
4. Laat zien dat je de gevoelens van je kind erkent. Ook al lijkt zijn gedrag niet logisch, de onderliggende gevoelens en behoeften zijn echt en dienen serieus genomen te worden. Als je zoiets zegt als: ”je ziet er verdrietig uit”, laat je zien dat je geeft om zijn behoeften en gevoelens.
5. Bevestig de gevoelens van je kind, zodat het weet dat je ze begrijpt en erom geeft. Dat hij geaccepteerd wordt om wat dan ook voor gevoelens te hebben, en dat hij nooit afgewezen zal worden vanwege het hebben van bepaalde gevoelens. “Dat vond ik ook eng.”
6. Kom aan de behoefte tegemoet die leidde tot het gedrag. Als we uiterlijk gedrag bestraffen, komt de ontkende behoefte op andere manieren naar buiten, tot er tenslotte aan tegemoet is gekomen. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: “voel je je verdrietig omdat je vriend is verhuisd?”.
7. Sta aan de kant van je kind. Indien mogelijk, probeer een oplossing te vinden die met ieders behoeften rekening houdt. Overweeg een cursus in geweldloze communicatie*, om conflictoplossende technieken te leren.
8. Verzeker je kind ervan dat hij gewaardeerd wordt en dat je van hem houdt. Zogenaamd slecht gedrag is vaak een poging van het kind om haar behoeften aan meer aandacht en liefde te tonen, op de beste manier die ze op dat moment kent. Als ze dat op een meer volwassen manier zou kunnen, zou ze dat doen. “Zullen we samen een boek lezen zodat we wat tijd met elkaar doorbrengen?”.
9. Zorg voor positieve alternatieve ervaringen en productieve activiteiten. Geef tekenspullen, lees een verhaaltje, zet een bak water neer of ga een wandeling maken. Dat kan de aandacht wegleiden van een situatie die te veel stress oproept om op dat moment op te kunnen lossen. “Laten we gaan kleien!”.
10. Vraag jezelf: zal ik hier later lachend op terug kijken? Als dat zo is, waarom dan nu niet lachen? Zoek een manier om de herinnering te maken die je later wilt hebben als je op deze dag terugkijkt.
Dat lees je dan verkeerd, wij doen moeilijk volgens de makkelijke moeders maar dat is meer een verwijzing naar een discussie aan het begin van t jaarquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:57 schreef DaviniaHR het volgende:
Wat zijn makkelijke moeders?
Tenminste als zgn AP-moeders zichzelf als moeilijk zien?
Nee. Niet aparter we hebben een andere manier.. dat mag toch? Dat wil niet betekenen dat we specialer zijn we pakken het anders aan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:56 schreef Books het volgende:
Ik ben geen moeilijke moeder volgens mij dan, maar doe wel aan rapleyen waar hoor ik dan? Ik voel een identiteitscrisis opkomenen als ik zo lees zijn de regels in de verwijzing dingen waar iedere ouder zich mee kan verenigen dus wat is nu het punt. De moeder denken dat ze aparter zijn dus durven niet in het babietjestopic te posten en vragen dus om een apart topic zodat ze daar kunnen posten?
Nee laat maar. Het is een forum voor en door users...quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:47 schreef Kleurdoos het volgende:
Ik zal zo even replyen BE omdat ik denk dat dit topic toch echt anders is.. eerst wil elin eten
Hoewel de discussie over AP dan wel weer interessant is vind ikquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:06 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Nee laat maar. Het is een forum voor en door users...
Ik heb mijn twijfels geuit, ik vind het verder wel best.
Wel heel zonde, want wmb is de kracht van FOK nou juist dat iedereen door elkaar post en dit soort afzondering (als het echt een apart SC-achtig topic gaat worden) doet daar in mijn ogen afbreuk aan.
Tuurlijk, dát zou ik ook geen probleem vinden, maar als ik de OP lees is het wel de bedoeling dat dit een 'babietjes-topic voor alt-ouders' wordt en dat vind ik persoonlijk echt zonde. En onnodig.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:07 schreef Estrys het volgende:
[..]
Hoewel de discussie over AP dan wel weer interessant is vind ik
Maar jullie bijten je nu vast op die zogenaamde 8 punten terwijl het daar niet alleen om gaatquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:08 schreef Stiemie het volgende:
Die 8 punten lijken mij nogal een gevalletje open deur voor ouders. Lijkt me dat iedereen dat wel wil.
Maar val je hier dan ook onder als je geen wasbare luiers gebruikt, wel een draagdoek gebruikt (maar de kinderwagen soms toch ook gewoon erg makkelijk vindt), flesvoeding geeft, aan rapley doet en juist weer niet aan thuisscholing doet? En wat is een makkelijke moeder dan?
Ik ken ook eigenlijk niemand die echt álles doet wat ermee geassocieerd word. Iedereen lijkt er de voor hen handige dingen uit te pikken.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:09 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Tuurlijk, dát zou ik ook geen probleem vinden, maar als ik de OP lees is het wel de bedoeling dat dit een 'babietjes-topic voor alt-ouders' wordt en dat vind ik persoonlijk echt zonde. En onnodig.
Dat vind ik echt onnodig absoluut maar ik wil het stiekem wel eens hebben over C0-sleepen of hoe andere Ap-ers omgaan met een situatie omdat dat toch wel een andere insteek is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:09 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Tuurlijk, dát zou ik ook geen probleem vinden, maar als ik de OP lees is het wel de bedoeling dat dit een 'babietjes-topic voor alt-ouders' wordt en dat vind ik persoonlijk echt zonde. En onnodig.
Ja en juist die andere aanpak delen in het babietjestopic met de (makkelijkere) moeders dat verenigt meer dan onderscheid maken tussen de moeilijke en makkelijke moeders. Wat voor mij lastig is want ik sta voor dat AP tot op een zekere hoogte. Ja ze hebben bv gehad, allebei op de kamer geslapen en ze rapleyen enz. maar intussen slapen ze in hun eigen bed (uitzonderingen nu met K daargelaten (loopt iedere nacht over) en E slaapt al sinds ze zes weken is in haar eigen kamertje omdat die wakker werd van het geluid als wij ons omdraaide en daar dus niet tegenkon. Dus waar hoor ik dan onder bij wijze van? In een derde topic met de moeimakke mama's?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:05 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Nee. Niet aparter we hebben een andere manier.. dat mag toch? Dat wil niet betekenen dat we specialer zijn we pakken het anders aan.
Maar blijkbaar weten jullie dat er anderen zijn die het ook doen (gezien de 'er zijn een paar moeders' in de OP) waarom kan je die vraag dan niet gewoon in het babietjes topic stellen?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:11 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Dat vind ik echt onnodig absoluut maar ik wil het stiekem wel eens hebben over C0-sleepen of hoe andere Ap-ers omgaan met een situatie omdat dat toch wel een andere insteek is.
Jamaar, jamaar, flesvoeding kan ook heel moeilijk zijn, hoor!quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:04 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Dat lees je dan verkeerd, wij doen moeilijk volgens de makkelijke moeders maar dat is meer een verwijzing naar een discussie aan het begin van t jaar
Moeilijkdoenerij was dan: baby bij je laten slapen, borstvoeding, gezeik met wasbare luiers, dragen, rapley
makkelijkdoenerij was dan, baby op eigen kamer, flesvoeding, wegwerpluiers, buggy, potjes
Het is voor mij echt een hoe gaan jullie om met.!quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:13 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar blijkbaar weten jullie dat er anderen zijn die het ook doen (gezien de 'er zijn een paar moeders' in de OP) waarom kan je die vraag dan niet gewoon in het babietjes topic stellen?
Maar goed, als het echt daarom zou gaan, dan vind ik een apart topic prima 'hoe gaan jullie om met...'
Maar een keuvel topic zoals het baby, peuter, dreumes, kleuter etc. topic vind ik persoonlijk dus niet nodig.
euh nee, dat is helemaal niet de bedoeling en het linkt ook niet naar 'die 'discussie.. het was juist meer een lollige discussiequote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:09 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
En ik vind het eigenlijk heel jammer dat er gerefereerd wordt aan een eedere discussie met ook nog (voor mij gevoel dan) een tikkie smeuiig met een hele vette knipoog waardoor er meteen een toon gezet lijkt te zijn ipv dat het een open discussie topic over AP zou kunnen zijn.
Hier heeft Pvoess een punt waarin ik me herken, omdat je dingen soms anders doet, bijvoorbeeld samen slapen of dat je kindje nog steeds 3 keer per nacht voor een voeding komt of andere zaken, is het wel fijn om daarover met mensen te kunnen hebben die daar ervaring in hebben. Ook die met oudere kindjes.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:11 schreef Pvoesss het volgende:
Dat vind ik echt onnodig absoluut maar ik wil het stiekem wel eens hebben over C0-sleepen of hoe andere Ap-ers omgaan met een situatie omdat dat toch wel een andere insteek is.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:19 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Het is voor mij echt een hoe gaan jullie om met.!
En we kunnen ook wel terecht bij de buren![]()
maar ook daar heb ik daar soms niet de behoefte voor of vind ik ze te fanatiek.
@books. Ja we kunnen het ook hebben over co sleepen of wasbare luiers. Maar nu heb ik een dame van 1.5 jaar en ga ik toch wel anders om met dingen en als ik puur AP oplossingen wil is dat een beetje lastig in of het beebie hoekje of het dreumes hoekje. Al is het zo lief bedoelt advies ik kan er dan helemaal niets mee.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:21 schreef Jarno het volgende:
Maar kun je dan niet gewoon een cosleep topic openen dan?.
Toch vroeg ik laatst iets over samenslapen aan Owlet en Ticootje en ik kreeg de reactie via PM omdat er eerder blijkbaar niet positief op was gereageerd.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:14 schreef Books het volgende:
Pvoesss waarom zou je het in het normale babietjestopic niet over cosleeping kunnen hebben. Herinner met me nog een heel topic met owlet en Ronja over co-sleepen en waarom niet. Er werd niets misgezegd en dat kon daar ook dus waarom denk je nu dat dat niet kan dan?
Ja of je gooit t allemaal bij elkaarquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:21 schreef Jarno het volgende:
Maar kun je dan niet gewoon een cosleep topic openen dan?.
vandaar dat ik daar vorige keer ook over begon..Nu wordt weer fv als de MAKKELIJKE manier genoemd.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:18 schreef mefke79 het volgende:
Nou had ik een heel lang verhaal gemaakt, maar ik laat het maar.
Laat ik het zo zeggen: ik word een beetje verdrietig van de strijd tussen moeilijk en makkelijk, bv en fv, dragen of rijden. Denk je eens in dat het voor sommige mama's al lastig genoeg is om hun draai te vinden en dat het dan niet leuk is om ingedeeld te worden als makkelijk of moeilijk. Je wilt gewoon tips en die krijg je in het babytopic. En als ik dan iets wil weten of bv of fv of dragen kijk ik daar wel. Het is soms al zo moeilijk om eerlijk te zijn en dit maakt het dan niet beter...
You've got mail.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:24 schreef oeke het volgende:
[..]
Toch vroeg ik laatst iets over samenslapen aan Owlet en Ticootje en ik kreeg de reactie via PM omdat er eerder blijkbaar niet positief op was gereageerd.
Nee.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:24 schreef Vicky het volgende:
[..]
vandaar dat ik daar vorige keer ook over begon..Nu wordt weer fv als de MAKKELIJKE manier genoemd.
Alsof ik een luie moeder ben..
Tess heeft ook bij mij op kamer geslapen maar voor haar was het beter dat ze op haar eigen kamertje sliep.
Maar ik zie juist eerder negatieve reacties de andere kant op.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:20 schreef oeke het volgende:
[..]
Hier heeft Pvoess een punt waarin ik me herken, omdat je dingen soms anders doet, bijvoorbeeld samen slapen of dat je kindje nog steeds 3 keer per nacht voor een voeding komt of andere zaken, is het wel fijn om daarover met mensen te kunnen hebben die daar ervaring in hebben. Ook die met oudere kindjes.
Het lijkt soms zo veraf te staan van andere moeders in het babietjestopic dat ik maar liever mijn mond houd omdat ik geen zin heb in 'negatieve' reacties. Negatief tussen haakjes, omdat ze misschien niet zo bedoeld zijn maar mij wel zo'n gevoel geven.
Persoonlijk vind ik het jammer als een deel van de moeders het babietjestopic zou verlaten en hier voortaan verder post. Ook al voldoe ik niet aan het gros van de dingen waar alto/ap moeders aan voldoen, ik vind het wel leuk en interessant om te lezen hoe 'jullie' (daar heb je het al wij/zij denkenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:21 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Inderdaad.
En ehm, nu is er een hele discussie over wel of geen topic.. maar wat is het probleem nou?
Als er een stel moeders wel aansluiting vinden in dit topic en weten wat ik bedoel dan is dat toch prima?
Dan posten die dus wel lekker hier omdat ze dat graag willen.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:25 schreef Ripley het volgende:
Ik heb geen plannen om moeder te worden in de nabije toekomst, maar mijn zusje is net moeder en probeer me hier en daar een beetje erin te verdiepen omdat ik nooit iets snap van babydingen en dat ook wat ongeinteresseerd kan overkomen. Nu ahd een vriendin van haar het laatst over AP en ik heb geen idee wat het inhoudt.
Kan iemand mij in simpele en persoonlijke bewoordingen uitleggen wat het is en waarom je er voor kiest en zo?
Ik ben heel erg van de oude stempel en geneigd te denken dat je gewoon je kind kan opvoeden volgens je eigen idee, zondar dat daar een hele (met een simpel woord gezegd) religie achter zit, maar ben toch wel benieuwd hoe dat nou zit.
Niet laten huilen.quote:
Hier wil ik wat over zeggen als AP-er.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:24 schreef Vicky het volgende:
vandaar dat ik daar vorige keer ook over begon..Nu wordt weer fv als de MAKKELIJKE manier genoemd.
Alsof ik een luie moeder ben..
Tess heeft ook bij mij op kamer geslapen maar voor haar was het beter dat ze op haar eigen kamertje sliep.
Het is ook geen clubje en je mag hier gewoon postenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:29 schreef bodpa09 het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het jammer als een deel van de moeders het babietjestopic zou verlaten en hier voortaan verder post. Ook al voldoe ik niet aan het gros van de dingen waar alto/ap moeders aan voldoen, ik vind het wel leuk en interessant om te lezen hoe 'jullie' (daar heb je het al wij/zij denken) dingen aanpakken/oplossen.
Het is voor mij een verrijking, in die zin dat ik in aanraking kom met dingen waar ik eerder niet van gehoord had. Die hele discussie over Rapley heeft er voor gezorgd dat ik deels Rapley, deels potjes doe, deels zelf kook.
Ik ben geen voorstander van clubjes waar mensen worden buitengesloten omdat ze niet borstvoeden/co sleepen/dragen/weet ik veel. Het wordt al snel wij/zij, moeilijk/makkelijk, beter/slechter. En dat vind ik sip.
Er is toch een clubje moeders die behoefte heeft aan dit topic en zich niet zozeer geroepen voelt om in het babytopic te posten,quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:35 schreef Lois het volgende:
Ik zie de meerwaarde van dit topic nog niet echt. Wel in een topic zoals BE voorstelt met de OP van Ripley, maar niet in wat er nu allemaal staat.\
Moeilijke moeders, niet thuisvoelen in het babietjestopic... nou nou...
nou ik dacht dat ik aardig mijn best deedquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:39 schreef Ripley het volgende:
Fijn dat iedereen doorgaat met ruzie maken en niemand nog enige moeite heeft gedaan om een beetje uit te leggen hoe en wat overigens.
Klopt, was aan het typen waarschijnlijk toen jij je post deed. Waarvoor dankquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:41 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
nou ik dacht dat ik aardig mijn best deed
Ok, dan heb ik een paar vragen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:36 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Niet laten huilen.
Samen slapen.
Borstvoeding als hoofdvoeding tot 1jaar.
Wasbare luiers (indien mogelijk)
Dragen.
Niet straffen maar luisteren. praten en meevoelen.
Maar Ap is vooral het luisteren naar je kind en dat doen we heel anders dan de mainstream.
Ja, daar heb je gelijk in, ik kan het hier ook lezen. Da's waar. Ik kan me op zich wel voorstellen dat het lekker is om met wat meer gelijkgestemden te praten, dat kan ik wel invoelen. Maar toch, ik zou het erg jammer vinden als het uitloopt op wij/zij denken.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:37 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Het is ook geen clubje en je mag hier gewoon postenDit topic is misschien wel een goede aansluiting voor een aantal moeders die zich dus niet kan vinden in de 'normale' mainstream manier van opvoeden.
En misschien is het inderdaad wel interessant om te lezen hoe dat werkt. dat kan toch ook? En laat het babytopic dan lekker het babytopic zijn waar we het hebben over hoeveel die en die aangekomen is, hoeveel flessen hij zij nog moet, over prikjes, krampjes en wat dan ook.
Dit is toch totaal anders?
en dat werkt dus blijkbaar niet.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:44 schreef Lois het volgende:
Ik vind het een beetje onzin om hier een apart groepje voor te vormen, een soort subkliekje. Kan aan mij liggen maar waarom kan dat niet gewoon in het babietjestopic? Dat is juist het leuke aan Fok!, al die verschillende mensen, al die stijlen, al die meningen.
Waarom je afzonderen als je allemaal hetzelfde doel hebt, nl. je kind gezond op te zien groeien?
Ik ben heus voor aparte topics, ik was ook nooit een fan van centralisering maar ik ben wel weer tegen kliekjes/selecte clubjes.
Wat nou niet thuisvoelen? Dan leg je toch uit waarom jij het anders ziet?
Als je elkaars mening maar respecteert dan is er toch niets aan de hand dat jij het anders doet dan iemand anders?
ik open alleen een topic? wtf.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:47 schreef Books het volgende:
Maar KD waarom moet je er voor jou zo nodig een apart topic over komen? Je had natuurlijk dit ook gewoon in het babietjestopic los kunnen laten toch? Ik vind het pure onzin en ik wil dan een derde-topic-voor-de-moeimakke-moeders-die-niet-meer-weten-waar-ze-horen. Volgens mij ben je gewoon een beetje je zin aan het doordrijven maar goed veel plezier hier verder mee dan maar. Ik heb al genoeg gezegd denk ik zo.
Hier wil ik wat over zeggen hoe een APer dat kan zienquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:41 schreef Vicky het volgende:
Tja straffen, ligt eraan hoe je straft denk ik. Ik straf Amber wel als ze iets doet wat niet mag. Althans, de 1e keer leg ik uit waarom ik niet wil dat ze iets doet, de 2e keer krijgt ze een waarschuwing en na de 3e keer gaat ze naar de gang toe.
En wat ik in jouw verhaal mis, is dat we in het babietjes topic juist over het opvoeden hebben. Hoe ga je om met waar je je kindje laat slapen? Hoe ga je om met als je kind ondeugend is? Hoe ga je om met enz. enz.????quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:37 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Het is ook geen clubje en je mag hier gewoon postenDit topic is misschien wel een goede aansluiting voor een aantal moeders die zich dus niet kan vinden in de 'normale' mainstream manier van opvoeden.
En misschien is het inderdaad wel interessant om te lezen hoe dat werkt. dat kan toch ook? En laat het babytopic dan lekker het babytopic zijn waar we het hebben over hoeveel die en die aangekomen is, hoeveel flessen hij zij nog moet, over prikjes, krampjes en wat dan ook.
Dit is toch totaal anders?
Wasbare luiers zijn fijner voor de billetjes. En voelen natuurlijk. Helpen sowieso ook goed met het bewust zijn van de plasjesquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:46 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ok, dan heb ik een paar vragen.
Het dragen kan ik me voorstellen, het niet straffen maar praten ook en de borstvoeding ook.
Maar het samen slapen, is dat niet funest voor je eigen relatie?
En wat voegt wasbare luiers toe? Of is dat vanuit milieutechnische redenen.
Een vriendin van mij doet alles volgens het boekje - dat is zo ongeveer het tegenovergestelde natuurlijk. Dat vind ik ergens ook wel raar, dat ze niet haar kind voedt als het huilt, maar als het boekje zegt dat ze mag eten.
Zou de titel en OP anders mogen! want ik denk ook dat het misschien het verkeerde idee geeft zeker als je niet weet wat ap is. Ik wil juist graag antwoorden en uitleg geven en ook krijgen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:53 schreef Lois het volgende:
Kleurdoos, het komt bij mij vooral door de TT en de OP denk ik dat ik zo fel reageer.
Als de TT bijv. was geweest "AP, hoe ga jij ermee om" of iets in die trant dan was het heel anders geweest. Maar nu dat nadrukkelijker Altomoeders en niet thuisvoelen, dan ga ik steigeren...
Funest voor de sex bedoel je? Onze relatie lijdt er niet onder want die hangt niet af van het wel of geen sex in bed hebben. sex kan ook ergens anders hè!?Geen sex daar zorgt het dagelijkse bloedverlies sinds het plaatsen van een spiraaltje wel voorquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:46 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ok, dan heb ik een paar vragen.
Het dragen kan ik me voorstellen, het niet straffen maar praten ook en de borstvoeding ook.
Maar het samen slapen, is dat niet funest voor je eigen relatie?
Ik vraag mij bij dat 'soort' moeders altijd af of ze ook zelf kunnen denken. Ik heb veel gelezen over van alles en nog wat en volg ook niet één bepaalde stijl van opvoeden maar haal er uit wat bij mij/ons past.quote:En wat voegt wasbare luiers toe? Of is dat vanuit milieutechnische redenen.
Een vriendin van mij doet alles volgens het boekje - dat is zo ongeveer het tegenovergestelde natuurlijk. Dat vind ik ergens ook wel raar, dat ze niet haar kind voedt als het huilt, maar als het boekje zegt dat ze mag eten.
Maar daarin kan je ook te ver gaan vind ik. Ik wil best aan Seb vragen waarom hij iets doet maar een alternatief voor de suikerpot omgooien? Ja sorry hoor maar ik kan toch gewoon zeggen dat hij dat niet mag doen? Omdat hij er dan een klerezooi van maakt? En je kan ook uitleggen waarom je kind straf krijgt he. Je gaat het niet straffen zonder het uit te leggen. Als Seb iets kapot maakt gewoon voor de leuk dan krijgt hij straf. En dan zal ik hem ook haarfijn uitleggen waarom hij straf krijgt, en dat zal hij begrijpen dat weet ik toch zeker. Hij moet leren dat een actie consequenties heeft. Dan kan ik wel zeggen dat ik het niet leuk vind maar zo werkt het in het 'echte' leven ook niet altijd.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:49 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Hier wil ik wat over zeggen hoe een APer dat kan zien
Een kind doet iets voor een rede. als een kind de suikerpot steeds omgooit dan is daar een rede voor. Die kan heel simpel zijn bijvoorbeeld dat het mooi is. Ik leg niet uit maar vraag waarom. mooi is het in dit geval dus...
Ik erken dat ik begrijp dat ze het doet omdat het mooi is. Ik vertel dat ik dat heel goed kan begrijpen maar dat ik het niet leuk vind. Waarom ik het niet leuk vind en dat zij haar eigen mening mag hebben en het absoluut mooi mag vinden maar dat het niet kan. Ik geef haar vervolgens een alternatief wat wel mag. En wat ook mooi is.
Straffen kan maar dan weet ze niet waarom, hoe en wat. Een kind heeft geen geweldig geheugen bovendien. Dan herinnert ze zich de straf absoluut maar als het mooi is dan is het mooi toch en waarom niet? Dat wil ik haar dus laten begrijpen.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:04 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Dat lees je dan verkeerd, wij doen moeilijk volgens de makkelijke moeders maar dat is meer een verwijzing naar een discussie aan het begin van t jaar
Moeilijkdoenerij was dan: baby bij je laten slapen, borstvoeding, gezeik met wasbare luiers, dragen, rapley
makkelijkdoenerij was dan, baby op eigen kamer, flesvoeding, wegwerpluiers, buggy, potjes
Ik post ook vaak niet hoe ik het met Ruben doe omdat er dan óf geen reactie op komt óf ikvoel mij geroepen om uit leggen waarom we het zo doen. Maar eigenlijk moeten we dus juist wél posten in het babietjestopic, het zou te jammer zijnals er twee of meer stromen komen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:55 schreef oeke het volgende:
Weet je, Jelief, hij hoeft ook niet door te slapen. Ik vind het prima zoals het gaat. Maar als er zo op gehamerd wordt dat andermans baby's door moeten slapen, zo oud of jonger dan Ko, dan raakt me dat gewoon en dan voel ik ook geen ruimte om te posten dat hij niet doorslaapt. Maar goed, waarschijnlijk trek ik me dat teveel aan. Of lees ik dingen selectief.
Pvoess, dat praten en uitleggen, dat is toch de methode van Gordon? Hanteer jij die?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |