abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74219961
http://en.wikipedia.org/wiki/Attachment_parenting

Een topic over AP, wat is het? Hoe pas jij het toe?

[ Bericht 36% gewijzigd door Lois op 30-10-2009 14:04:52 ]
pi_74220065
Ik ben draagmoeder, bv-moeder (en hopelijk och wel tot een maand of 9-10) en Senna slaapt nog steeds (en wat mij betreft nog wel een tijdje) bij on sop de kamer...ik verenig me graag met andere moekes !
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_74220067
http://en.wikipedia.org/wiki/Attachment_parenting

uitleg over wat AP nou eigenlijk is
pi_74220129
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:34 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben draagmoeder, bv-moeder (en hopelijk och wel tot een maand of 9-10) en Senna slaapt nog steeds (en wat mij betreft nog wel een tijdje) bij on sop de kamer...ik verenig me graag met andere moekes !
Whihiii

Mja ik merkte gewoon dat er eigenlijk 2 manieren van opvoeden zijn, en volgens anderen heb je de moeilijke en makkelijke moeders.. wij zijn volgens mij de moeilijke versie

Ik voed nu 10 maand en ben van plan om minstens een jaar te voeden, misschien bouw ik dan af.. misschien ook niet.
Elin slaapt bij ons op de kamer of bij ons in bed en dragen is
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:38:21 #5
108648 cattie
lieve moeder
pi_74220200
Moeilijke moeder meldt zich!
pi_74220248
hihi, Ik geloof dat ik hier ook wel thuis hoor!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:40:17 #7
108648 cattie
lieve moeder
pi_74220259
En direct een vraag. Fee slaapt normaal altijd in haar eigen kamer, maar in verband met oorontsteking belandt ze de afgelopen week nog wel eens bij ons in bed. En dan wekt ze me door aan mijn haren te gaan trekken.. Hoe doen co-sleepende ouders dat?
pi_74220292
Al vind ik mijzelf helemaal niet zo moeilijk het gaat juist ontzettend makkelijk
Maarre cattie over dat doorslapen he? als ik op D & V kijk is het meer uitzondering dan regel als kindjes nog niet doorslapen voor 12 mnd..
pi_74220342
Even een noob vraag! Krijgt Elin dan al die tijd alleen melk of krijgt ze dan ook wat anders?
BlaBlaBla
pi_74220355
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:40 schreef cattie het volgende:
En direct een vraag. Fee slaapt normaal altijd in haar eigen kamer, maar in verband met oorontsteking belandt ze de afgelopen week nog wel eens bij ons in bed. En dan wekt ze me door aan mijn haren te gaan trekken.. Hoe doen co-sleepende ouders dat?
ik ben vannacht wakker gemept door Elin dus ik zou t niet weten (of een trap in mn buik.. ) ik merk wel dat ze met een slaapzakje bovenop de deken rustiger slaapt en dus niet trapt of slaat in haar slaap.. of ik merk het dan gewoonweg niet.
pi_74220389
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:43 schreef MarjoleinA het volgende:
Even een noob vraag! Krijgt Elin dan al die tijd alleen melk of krijgt ze dan ook wat anders?
ook bijvoeding Rapley en af en toe een papje..maar borstvoeding is nog wel het grootste deel dat ze binnenkrijgt..verder gewoon fruit, groente en brood
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:44:41 #12
108648 cattie
lieve moeder
pi_74220413
Na ongeveer zes maanden krijgen kinderen ook vast voedsel.
Het niet doorslapen is ook niet bijzonder, maar soms wel vermoeiend. Ik vind het fijn om te weten dat Fee niet de enige is.
pi_74220422
Ah op die manier. En zijn er dan ook moeders die wel tot die tijd nog volledige BV geven?

Ik had de reactie van Cattie nog niet gezien. Dat van 6 maanden wist ik idd. Ik vroeg me eigenlijk alleen af of je al die tijd je kind ook volledige bv kan geven.
BlaBlaBla
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:45:47 #14
267451 Smikke
Formerly known as Smirre
pi_74220443
Als ik de 8 principes van attachment parenting nalees, herken ik me daar volledig in en durf zelfs te stellen dat iedere FOK-moeder dat zo ziet van zichzelf.
Ik lees echter niet dat borstvoeding of co-sleeping een voorwaarde is. Zonder op alto-tenen te willen gaan staan, hoe leggen jullie die link?
Opinions are like assholes, everybody's got one.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:45:48 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_74220444
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:31 schreef Kleurdoos het volgende:
Er is toch een clubje moeders die behoefte heeft aan dit topic en zich niet zozeer geroepen voelt om in het babytopic te posten,

Langvoedsters, draagmoeders, attachment parenting moeke's verenig u
En dan? Een topicje waar je onder elkaar over je babietjes gaat praten? Omdat er gezegd wordt dat men zich niet thuis voelt in het babietjes topic. Dat is natuurlijk onzin... er zijn zoveel verschilende opvoedstijlen...

Als dit topic echt over AP gaat, dan prima, maar keuvel verhaaltjes over kindjes die gaan staan etc. horen toch echt in het andere topic. Anders hebben we hier binnen de kortste keren voor elk clubje een eigen topic en dat is nou net niet de insteek van OUD...
pi_74220459
Oprechte vraag: die 8 basisprincipes van AP, he? Dat is toch eigenlijk wel het streven van elke ouder?
pi_74220464
OP aangepast, wasbare luiers en rapley staan er ook bij
pi_74220498
Ik zal zo even replyen BE omdat ik denk dat dit topic toch echt anders is.. eerst wil elin eten
  Moderator vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:50:43 #19
5428 crew  miss_sly
pi_74220603
Ik ben ook een moeilijke moeder, maar ik zie dat toch echt anders.

En dat vrijwel iedere ouder zich zal herkennen in die 8 punten, maar ik denk dat er wel een verschil zit in hoe men die wil toepassen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_74220704
Ik heb vier van de 13, toch best aardig voor een niet borstvoedende (wilde ik wel!) en niet dragende mamma.

-edit-: toch 3, ik ben niet anti-besnijden, heb gewoon geen religieuze overtuiging waar besnijden de norm is. bovendien:misschien heeft ie ooit een medisch probleem waarbij besnijden de oplossing is
pi_74220743
ik lees/lurk even mee.
Als ik de wiki over AP zo lees dan heeft bijvoorbeeld wasbare luiers niet direct iets hiermee te maken toch? Of begrijp ik het verkeerd? dan heb je het meer over dat nature gebeuren (naamvergetensorry )

Ik persoonlijk heb gewoon keuzes gemaakt, bij ons op de kamer slapen gaat gewoon niet ivm mijn slaapproblemen. Langer voeden dan zes maanden wil ik wel doen, en veel dragen doe ik ook. Ohja en rapley willen we ook gaan toepassen maar das nu nog een lange termijn verhaal. Oh en moeilijk ben ik ook als ik sommige mensen mag geloven
maar het dragen en voeden en dergelijke doe ik niet uit principe maar omdat ik het zelf prettig vind.
Hoe zit dat bij jullie dan? Zijn er mensen die echt dingen volgens die AP-richtlijn doen omdat dat een theorie is die ze aanhangen of gaat het er meer om dat je je kunt vinden in die principes?
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:55:03 #22
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_74220746
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:46 schreef bodpa09 het volgende:
Oprechte vraag: die 8 basisprincipes van AP, he? Dat is toch eigenlijk wel het streven van elke ouder?

I'm so glamourous I piss glitter!
pi_74220776
quote:
Is dat nou iets bijzonders dan dat AP? ik bedoel die 8 principes proberen we toch allemaal toe te passen. Sommige gaan beter dan andere punten maar oke. Dr Sears trapt een beetje een open deur in met zijn theorie volgens mij.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:56:02 #24
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74220789
Ik ben geen moeilijke moeder volgens mij dan, maar doe wel aan rapleyen waar hoor ik dan? Ik voel een identiteitscrisis opkomen en als ik zo lees zijn de regels in de verwijzing dingen waar iedere ouder zich mee kan verenigen dus wat is nu het punt. De moeder denken dat ze aparter zijn dus durven niet in het babietjestopic te posten en vragen dus om een apart topic zodat ze daar kunnen posten?
pi_74220819
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:55 schreef Estrys het volgende:

[..]

Is dat nou iets bijzonders dan dat AP? ik bedoel die 8 principes proberen we toch allemaal toe te passen. Sommige gaan beter dan andere punten maar oke. Dr Sears trapt een beetje een open deur in met zijn theorie volgens mij.
volgens mij ook.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_74220835
En waarom mogen er alleen moeilijke moeders zijn?!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:57:31 #27
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74220837
Wat zijn makkelijke moeders?
Tenminste als zgn AP-moeders zichzelf als moeilijk zien?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:58:35 #28
190853 RockabeIIa
pi_74220871
Ik ben een heel makkelijke moeder maar voldoe wel aan een aantal punten van de lijst
pi_74220946
*even tussendoor* niet alles wat in de OP staat heeft een directe link met AP hoor, het is ook een AP/altotopic vaak is het wel zo dat moeders die aan de zogenaamde AP doen (de andere toepassing zoals Miss Sly aangaf) ook vaak wasbare luiers gebruiken, dragen etc. maar het hoeft niet Ik gebruik geen wasbare luiers bijv. Ikzelf hou me niet aan de richtlijnen van AP ik kwam erachter dat ik volgens AP 'werk' dus dat ligt het meest in mijn straatje.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:00:37 #30
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74220955
Rocka daar had ik dus ook al last van vandaar mijn vraag hierboven.
pi_74221062
quote:
Ja maar een APer doet het heel anders. (Ik vind de wiki link niet erg goed overigens.)

Natuurlijk Ouderschap gaat uit van de volgende doelen: ken je kind, help je kind zich goed te voelen en geniet van het ouderschap. Om deze doelen te kunnen bereiken zijn handvatten geformuleerd:

1. Blijf na de geboorte in contact met je baby. Als na de geboorte het contact om medische of sociale redenen wordt verbroken, probeer dit dan te herstellen zodra dat kan.
2. Geef gehoor aan de signalen van je kind. Laat je kind niet alleen als het huilt maar koester het, ook als je het verdriet niet kunt wegnemen.
3. Geef zolang mogelijk borstvoeding. Borstvoeding is meer dan voeding. Het is een ideaal troostmiddel en kan op verzoek van het kind gegeven worden. Geef je geen borstvoeding, probeer dan flesvoeding op verzoek te geven en doe dit als ouders zoveel mogelijk zelf.
4. Draag je kind zoveel mogelijk bij je. Je kunt een drager gebruiken waardoor je je handen vrij hebt.
5. Slaap samen met je kind of zet een co-slaper tegen je bed aan.
6. Geef ruimte aan de ontwikkeling van empathie door positief in te grijpen en geen agressie te gebruiken.
7. Vermijd vaak voorkomende of langdurige scheiding.
8. Bewaar het evenwicht in je gezinsleven.

Wat betreft die 8 basispunten in de wiki dat wil iedereen maar de manier van APer is heel anders dan mainstream manieren.

Zo geloof ik heilig een bijpassende manier en dat is UP unconditional Parenting. Zie punt 6
Niet bestraffen maar luisteren naar je kind. Waarom doet het dit en waarom geeft dat deze reactie.
Praten is de oplossing en niet straffen.

Hier een stukje van natuurlijkouderschap.org
quote:
Hier zijn tien alternatieven die het kind alleen positieve, liefdevolle boodschappen geven:

1. Voorkom ongewenst gedrag door aan de behoeften van je kind tegemoet te komen als hij deze voor het eerst laat zien. Dat is wellicht de beste benadering. Het voorkomt niet alleen ongewenst gedrag, maar laat het kind ook zien dat je echt om haar geeft. Als er aan haar huidige behoeften wordt voldaan, is ze vrij om naar de volgende leerfase te gaan.

2. Zorg voor een veilige kindvriendelijke omgeving. Het heeft niet veel zin om waardevolle spullen in de buurt van een dreumes neer te zetten, als ze ook weggehouden kunnen worden tot het kind oud genoeg is om er voorzichtig mee om te kunnen gaan. Zorg bij oudere kinderen voor genoeg gelegenheid om actief te spelen.

3. Pas de gouden regel toe. Denk na over hoe jij behandeld zou willen worden als je je in dezelfde omstandigheden zou bevinden, en behandel je kind op dezelfde manier. Een mens is een mens ongeacht de leeftijd.

4. Laat zien dat je de gevoelens van je kind erkent. Ook al lijkt zijn gedrag niet logisch, de onderliggende gevoelens en behoeften zijn echt en dienen serieus genomen te worden. Als je zoiets zegt als: ”je ziet er verdrietig uit”, laat je zien dat je geeft om zijn behoeften en gevoelens.

5. Bevestig de gevoelens van je kind, zodat het weet dat je ze begrijpt en erom geeft. Dat hij geaccepteerd wordt om wat dan ook voor gevoelens te hebben, en dat hij nooit afgewezen zal worden vanwege het hebben van bepaalde gevoelens. “Dat vond ik ook eng.”

6. Kom aan de behoefte tegemoet die leidde tot het gedrag. Als we uiterlijk gedrag bestraffen, komt de ontkende behoefte op andere manieren naar buiten, tot er tenslotte aan tegemoet is gekomen. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: “voel je je verdrietig omdat je vriend is verhuisd?”.

7. Sta aan de kant van je kind. Indien mogelijk, probeer een oplossing te vinden die met ieders behoeften rekening houdt. Overweeg een cursus in geweldloze communicatie*, om conflictoplossende technieken te leren.

8. Verzeker je kind ervan dat hij gewaardeerd wordt en dat je van hem houdt. Zogenaamd slecht gedrag is vaak een poging van het kind om haar behoeften aan meer aandacht en liefde te tonen, op de beste manier die ze op dat moment kent. Als ze dat op een meer volwassen manier zou kunnen, zou ze dat doen. “Zullen we samen een boek lezen zodat we wat tijd met elkaar doorbrengen?”.

9. Zorg voor positieve alternatieve ervaringen en productieve activiteiten. Geef tekenspullen, lees een verhaaltje, zet een bak water neer of ga een wandeling maken. Dat kan de aandacht wegleiden van een situatie die te veel stress oproept om op dat moment op te kunnen lossen. “Laten we gaan kleien!”.

10. Vraag jezelf: zal ik hier later lachend op terug kijken? Als dat zo is, waarom dan nu niet lachen? Zoek een manier om de herinnering te maken die je later wilt hebben als je op deze dag terugkijkt.
pi_74221095
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:57 schreef DaviniaHR het volgende:
Wat zijn makkelijke moeders?
Tenminste als zgn AP-moeders zichzelf als moeilijk zien?
Dat lees je dan verkeerd, wij doen moeilijk volgens de makkelijke moeders maar dat is meer een verwijzing naar een discussie aan het begin van t jaar

Moeilijkdoenerij was dan: baby bij je laten slapen, borstvoeding, gezeik met wasbare luiers, dragen, rapley

makkelijkdoenerij was dan, baby op eigen kamer, flesvoeding, wegwerpluiers, buggy, potjes
pi_74221102
Ik ben gewoon een moeder, die het op haar manier goed wil doen voor haar kind en niet te vergeten voor zichzelf. Ik ben niet moeilijk, ik ben mezelf Wat iemand anders daarvan denkt is niet mijn probleem. Daar heb ik echt geen theorie voor nodig.

Maar nu heb je een theorie gevonden die toevallig bij jouw manier van doen past KD Niet een theorie die jij met voorbedachte rade toepast.
pi_74221146
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:56 schreef Books het volgende:
Ik ben geen moeilijke moeder volgens mij dan, maar doe wel aan rapleyen waar hoor ik dan? Ik voel een identiteitscrisis opkomen en als ik zo lees zijn de regels in de verwijzing dingen waar iedere ouder zich mee kan verenigen dus wat is nu het punt. De moeder denken dat ze aparter zijn dus durven niet in het babietjestopic te posten en vragen dus om een apart topic zodat ze daar kunnen posten?
Nee. Niet aparter we hebben een andere manier.. dat mag toch? Dat wil niet betekenen dat we specialer zijn we pakken het anders aan.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:06:08 #35
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_74221156
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 12:47 schreef Kleurdoos het volgende:
Ik zal zo even replyen BE omdat ik denk dat dit topic toch echt anders is.. eerst wil elin eten
Nee laat maar. Het is een forum voor en door users...
Ik heb mijn twijfels geuit, ik vind het verder wel best.
Wel heel zonde, want wmb is de kracht van FOK nou juist dat iedereen door elkaar post en dit soort afzondering (als het echt een apart SC-achtig topic gaat worden) doet daar in mijn ogen afbreuk aan.
pi_74221192
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:06 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Nee laat maar. Het is een forum voor en door users...
Ik heb mijn twijfels geuit, ik vind het verder wel best.
Wel heel zonde, want wmb is de kracht van FOK nou juist dat iedereen door elkaar post en dit soort afzondering (als het echt een apart SC-achtig topic gaat worden) doet daar in mijn ogen afbreuk aan.
Hoewel de discussie over AP dan wel weer interessant is vind ik
pi_74221234
Die 8 punten lijken mij nogal een gevalletje open deur voor ouders. Lijkt me dat iedereen dat wel wil.

Maar val je hier dan ook onder als je geen wasbare luiers gebruikt, wel een draagdoek gebruikt (maar de kinderwagen soms toch ook gewoon erg makkelijk vindt), flesvoeding geeft, aan rapley doet en juist weer niet aan thuisscholing doet? En wat is een makkelijke moeder dan?
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:08:37 #38
190853 RockabeIIa
pi_74221236
Heel eerlijk he, ik voldoe eigenlijk aan alle punten - gevoelsmatig al helemaal, maar ik kan niks met dit topic...
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:09:20 #39
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_74221270
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:07 schreef Estrys het volgende:

[..]

Hoewel de discussie over AP dan wel weer interessant is vind ik
Tuurlijk, dát zou ik ook geen probleem vinden, maar als ik de OP lees is het wel de bedoeling dat dit een 'babietjes-topic voor alt-ouders' wordt en dat vind ik persoonlijk echt zonde. En onnodig.

En ik vind het eigenlijk heel jammer dat er gerefereerd wordt aan een eedere discussie met ook nog (voor mij gevoel dan) een tikkie smeuiig met een hele vette knipoog waardoor er meteen een toon gezet lijkt te zijn ipv dat het een open discussie topic over AP zou kunnen zijn.
pi_74221297
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:08 schreef Stiemie het volgende:
Die 8 punten lijken mij nogal een gevalletje open deur voor ouders. Lijkt me dat iedereen dat wel wil.

Maar val je hier dan ook onder als je geen wasbare luiers gebruikt, wel een draagdoek gebruikt (maar de kinderwagen soms toch ook gewoon erg makkelijk vindt), flesvoeding geeft, aan rapley doet en juist weer niet aan thuisscholing doet? En wat is een makkelijke moeder dan?
Maar jullie bijten je nu vast op die zogenaamde 8 punten terwijl het daar niet alleen om gaat
pi_74221333
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:09 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Tuurlijk, dát zou ik ook geen probleem vinden, maar als ik de OP lees is het wel de bedoeling dat dit een 'babietjes-topic voor alt-ouders' wordt en dat vind ik persoonlijk echt zonde. En onnodig.
Ik ken ook eigenlijk niemand die echt álles doet wat ermee geassocieerd word. Iedereen lijkt er de voor hen handige dingen uit te pikken.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_74221358
quote:

[..]

Dat vind ik echt onnodig absoluut maar ik wil het stiekem wel eens hebben over C0-sleepen of hoe andere Ap-ers omgaan met een situatie omdat dat toch wel een andere insteek is.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:12:13 #43
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74221380
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:05 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Nee. Niet aparter we hebben een andere manier.. dat mag toch? Dat wil niet betekenen dat we specialer zijn we pakken het anders aan.
Ja en juist die andere aanpak delen in het babietjestopic met de (makkelijkere) moeders dat verenigt meer dan onderscheid maken tussen de moeilijke en makkelijke moeders. Wat voor mij lastig is want ik sta voor dat AP tot op een zekere hoogte. Ja ze hebben bv gehad, allebei op de kamer geslapen en ze rapleyen enz. maar intussen slapen ze in hun eigen bed (uitzonderingen nu met K daargelaten (loopt iedere nacht over) en E slaapt al sinds ze zes weken is in haar eigen kamertje omdat die wakker werd van het geluid als wij ons omdraaide en daar dus niet tegenkon. Dus waar hoor ik dan onder bij wijze van? In een derde topic met de moeimakke mama's?
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:13:42 #44
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_74221435
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:11 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Dat vind ik echt onnodig absoluut maar ik wil het stiekem wel eens hebben over C0-sleepen of hoe andere Ap-ers omgaan met een situatie omdat dat toch wel een andere insteek is.
Maar blijkbaar weten jullie dat er anderen zijn die het ook doen (gezien de 'er zijn een paar moeders' in de OP) waarom kan je die vraag dan niet gewoon in het babietjes topic stellen?

Maar goed, als het echt daarom zou gaan, dan vind ik een apart topic prima 'hoe gaan jullie om met...'
Maar een keuvel topic zoals het baby, peuter, dreumes, kleuter etc. topic vind ik persoonlijk dus niet nodig.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:14:37 #45
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74221469
Pvoesss waarom zou je het in het normale babietjestopic niet over cosleeping kunnen hebben. Herinner met me nog een heel topic met owlet en Ronja over co-sleepen en waarom niet. Er werd niets misgezegd en dat kon daar ook dus waarom denk je nu dat dat niet kan dan?
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:14:38 #46
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74221470
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:04 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Dat lees je dan verkeerd, wij doen moeilijk volgens de makkelijke moeders maar dat is meer een verwijzing naar een discussie aan het begin van t jaar

Moeilijkdoenerij was dan: baby bij je laten slapen, borstvoeding, gezeik met wasbare luiers, dragen, rapley

makkelijkdoenerij was dan, baby op eigen kamer, flesvoeding, wegwerpluiers, buggy, potjes

Jamaar, jamaar, flesvoeding kan ook heel moeilijk zijn, hoor!
* Hard wegrent

Sorry, moest ff.

al kan ik me wel helemaal vinden in de "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" gedachte. zo probeer ik wel om te gaan met eli. als hij aan het muiten is, proberen hem te kalmeren en te benoemen dat ik snap dat het allemaal ingewikkeld is, maar dat het toch echt geen reden is om te gaan gooien met van alles. werkt prima

en geen wasbare luiers hier, trouwens
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_74221581
Pvoesss, wanneer ben je een AP'er dan?
pi_74221596
Nou had ik een heel lang verhaal gemaakt, maar ik laat het maar.
Laat ik het zo zeggen: ik word een beetje verdrietig van de strijd tussen moeilijk en makkelijk, bv en fv, dragen of rijden. Denk je eens in dat het voor sommige mama's al lastig genoeg is om hun draai te vinden en dat het dan niet leuk is om ingedeeld te worden als makkelijk of moeilijk. Je wilt gewoon tips en die krijg je in het babytopic. En als ik dan iets wil weten of bv of fv of dragen kijk ik daar wel. Het is soms al zo moeilijk om eerlijk te zijn en dit maakt het dan niet beter...
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_74221640
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:13 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Maar blijkbaar weten jullie dat er anderen zijn die het ook doen (gezien de 'er zijn een paar moeders' in de OP) waarom kan je die vraag dan niet gewoon in het babietjes topic stellen?

Maar goed, als het echt daarom zou gaan, dan vind ik een apart topic prima 'hoe gaan jullie om met...'
Maar een keuvel topic zoals het baby, peuter, dreumes, kleuter etc. topic vind ik persoonlijk dus niet nodig.
Het is voor mij echt een hoe gaan jullie om met.!
En we kunnen ook wel terecht bij de buren
maar ook daar heb ik daar soms niet de behoefte voor of vind ik ze te fanatiek.

@books. Ja we kunnen het ook hebben over co sleepen of wasbare luiers. Maar nu heb ik een dame van 1.5 jaar en ga ik toch wel anders om met dingen en als ik puur AP oplossingen wil is dat een beetje lastig in of het beebie hoekje of het dreumes hoekje. Al is het zo lief bedoelt advies ik kan er dan helemaal niets mee.
pi_74221653
quote:

[..]

En ik vind het eigenlijk heel jammer dat er gerefereerd wordt aan een eedere discussie met ook nog (voor mij gevoel dan) een tikkie smeuiig met een hele vette knipoog waardoor er meteen een toon gezet lijkt te zijn ipv dat het een open discussie topic over AP zou kunnen zijn.
euh nee, dat is helemaal niet de bedoeling en het linkt ook niet naar 'die 'discussie.. het was juist meer een lollige discussie
pi_74221678
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:11 schreef Pvoesss het volgende:
Hier heeft Pvoess een punt waarin ik me herken, omdat je dingen soms anders doet, bijvoorbeeld samen slapen of dat je kindje nog steeds 3 keer per nacht voor een voeding komt of andere zaken, is het wel fijn om daarover met mensen te kunnen hebben die daar ervaring in hebben. Ook die met oudere kindjes.

Het lijkt soms zo veraf te staan van andere moeders in het babietjestopic dat ik maar liever mijn mond houd omdat ik geen zin heb in 'negatieve' reacties. Negatief tussen haakjes, omdat ze misschien niet zo bedoeld zijn maar mij wel zo'n gevoel geven.
pi_74221700
Maar kun je dan niet gewoon een cosleep topic openen dan? .
pi_74221716
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:19 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Het is voor mij echt een hoe gaan jullie om met.!
En we kunnen ook wel terecht bij de buren
maar ook daar heb ik daar soms niet de behoefte voor of vind ik ze te fanatiek.

@books. Ja we kunnen het ook hebben over co sleepen of wasbare luiers. Maar nu heb ik een dame van 1.5 jaar en ga ik toch wel anders om met dingen en als ik puur AP oplossingen wil is dat een beetje lastig in of het beebie hoekje of het dreumes hoekje. Al is het zo lief bedoelt advies ik kan er dan helemaal niets mee.
Inderdaad.

En ehm, nu is er een hele discussie over wel of geen topic.. maar wat is het probleem nou?
Als er een stel moeders wel aansluiting vinden in dit topic en weten wat ik bedoel dan is dat toch prima?
Dan posten die dus wel lekker hier omdat ze dat graag willen.
pi_74221736
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:21 schreef Jarno het volgende:
pi_74221802
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:14 schreef Books het volgende:
Pvoesss waarom zou je het in het normale babietjestopic niet over cosleeping kunnen hebben. Herinner met me nog een heel topic met owlet en Ronja over co-sleepen en waarom niet. Er werd niets misgezegd en dat kon daar ook dus waarom denk je nu dat dat niet kan dan?
Toch vroeg ik laatst iets over samenslapen aan Owlet en Ticootje en ik kreeg de reactie via PM omdat er eerder blijkbaar niet positief op was gereageerd.
pi_74221809
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:21 schreef Jarno het volgende:
Ja of je gooit t allemaal bij elkaar

Zijn jullie nou een westrijdje aan het houden waarom dit topic er niet mag komen ;')?
pi_74221822
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:18 schreef mefke79 het volgende:
Nou had ik een heel lang verhaal gemaakt, maar ik laat het maar.
Laat ik het zo zeggen: ik word een beetje verdrietig van de strijd tussen moeilijk en makkelijk, bv en fv, dragen of rijden. Denk je eens in dat het voor sommige mama's al lastig genoeg is om hun draai te vinden en dat het dan niet leuk is om ingedeeld te worden als makkelijk of moeilijk. Je wilt gewoon tips en die krijg je in het babytopic. En als ik dan iets wil weten of bv of fv of dragen kijk ik daar wel. Het is soms al zo moeilijk om eerlijk te zijn en dit maakt het dan niet beter...
vandaar dat ik daar vorige keer ook over begon..Nu wordt weer fv als de MAKKELIJKE manier genoemd.
Alsof ik een luie moeder ben..

Tess heeft ook bij mij op kamer geslapen maar voor haar was het beter dat ze op haar eigen kamertje sliep.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_74221844
Ik heb geen plannen om moeder te worden in de nabije toekomst, maar mijn zusje is net moeder en probeer me hier en daar een beetje erin te verdiepen omdat ik nooit iets snap van babydingen en dat ook wat ongeinteresseerd kan overkomen. Nu ahd een vriendin van haar het laatst over AP en ik heb geen idee wat het inhoudt.

Kan iemand mij in simpele en persoonlijke bewoordingen uitleggen wat het is en waarom je er voor kiest en zo?

Ik ben heel erg van de oude stempel en geneigd te denken dat je gewoon je kind kan opvoeden volgens je eigen idee, zondar dat daar een hele (met een simpel woord gezegd) religie achter zit, maar ben toch wel benieuwd hoe dat nou zit.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_74221861
Moeders onder elkaar. Heerlijk! . .
pi_74221887
Misschien kun je het ook omgekeerd zien, dat wij MOEILIJK zijn/doen. En dus overdreven doen.
Allebei kan je negatief/positief bezien.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:26:54 #61
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74221890
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:24 schreef oeke het volgende:

[..]

Toch vroeg ik laatst iets over samenslapen aan Owlet en Ticootje en ik kreeg de reactie via PM omdat er eerder blijkbaar niet positief op was gereageerd.
You've got mail.
pi_74221895
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:24 schreef Vicky het volgende:

[..]

vandaar dat ik daar vorige keer ook over begon..Nu wordt weer fv als de MAKKELIJKE manier genoemd.

Tess heeft ook bij mij op kamer geslapen maar voor haar was het beter dat ze op haar eigen kamertje sliep.
Nee.

pff ik zei al dat dit een verwijzing was naar een discussie een tijd terug

cattie en ik (bijv) noemden diaan en estrys( bijv) makkelijk en zij ons moeilijk. dat was dus meer op een grappige manier en dus geen verwijt.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:28:45 #63
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_74221949
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:20 schreef oeke het volgende:

[..]

Hier heeft Pvoess een punt waarin ik me herken, omdat je dingen soms anders doet, bijvoorbeeld samen slapen of dat je kindje nog steeds 3 keer per nacht voor een voeding komt of andere zaken, is het wel fijn om daarover met mensen te kunnen hebben die daar ervaring in hebben. Ook die met oudere kindjes.

Het lijkt soms zo veraf te staan van andere moeders in het babietjestopic dat ik maar liever mijn mond houd omdat ik geen zin heb in 'negatieve' reacties. Negatief tussen haakjes, omdat ze misschien niet zo bedoeld zijn maar mij wel zo'n gevoel geven.
Maar ik zie juist eerder negatieve reacties de andere kant op.
Dus again... the eye of the beholder...
Er zijn toch meerdere moeders zoals jij, waarom dan niet gewoon met elkaar daar posten maar je per se af willen zonderen? Dat is nl. het gevoel dat ik er van krijg...
pi_74221958
maar wat de een als iets grappigs ziet, kan een ander heel anders opvatten..
das het nadeel van een forum, je ziet geen emotie, alleen platte tekst.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_74221967
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:21 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Inderdaad.

En ehm, nu is er een hele discussie over wel of geen topic.. maar wat is het probleem nou?
Als er een stel moeders wel aansluiting vinden in dit topic en weten wat ik bedoel dan is dat toch prima?
Dan posten die dus wel lekker hier omdat ze dat graag willen.
Persoonlijk vind ik het jammer als een deel van de moeders het babietjestopic zou verlaten en hier voortaan verder post. Ook al voldoe ik niet aan het gros van de dingen waar alto/ap moeders aan voldoen, ik vind het wel leuk en interessant om te lezen hoe 'jullie' (daar heb je het al wij/zij denken ) dingen aanpakken/oplossen.

Het is voor mij een verrijking, in die zin dat ik in aanraking kom met dingen waar ik eerder niet van gehoord had. Die hele discussie over Rapley heeft er voor gezorgd dat ik deels Rapley, deels potjes doe, deels zelf kook.

Ik ben geen voorstander van clubjes waar mensen worden buitengesloten omdat ze niet borstvoeden/co sleepen/dragen/weet ik veel. Het wordt al snel wij/zij, moeilijk/makkelijk, beter/slechter. En dat vind ik sip.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:30:54 #66
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_74222025
Nou ja goed, het is idd wel wat zonde van een topic wat mss wel alleen over AP zou gaan zonder er een tweede SC topic van te maken.
Ik heb daar ook aan mee gedaan. Sorry!

Ripley's post lijkt me een mooie om het AP topic mee te starten dat gewoon gaat over wat is AP en hoe zit het nou...
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:25 schreef Ripley het volgende:
Ik heb geen plannen om moeder te worden in de nabije toekomst, maar mijn zusje is net moeder en probeer me hier en daar een beetje erin te verdiepen omdat ik nooit iets snap van babydingen en dat ook wat ongeinteresseerd kan overkomen. Nu ahd een vriendin van haar het laatst over AP en ik heb geen idee wat het inhoudt.

Kan iemand mij in simpele en persoonlijke bewoordingen uitleggen wat het is en waarom je er voor kiest en zo?

Ik ben heel erg van de oude stempel en geneigd te denken dat je gewoon je kind kan opvoeden volgens je eigen idee, zondar dat daar een hele (met een simpel woord gezegd) religie achter zit, maar ben toch wel benieuwd hoe dat nou zit.
pi_74222162
Ik wil mijzelf geen ap-moeder noemen. Wel een die het niet mainstream doet.

Marjolein, jij vroeg of er ook moeders zijn die langer dan 6 maanden exclusief borstvoeding geven. Ja die zijn er en het kan ook prima. Tot een jaar is bij voeding ook écht BIJvoeding en niet noodzakelijk vanwege de voedingswaarde.
Mijn zoon van 9 maanden eet bijvoorbeeld niet meer dan een halve boterham of cracker en sabbelt wat aan fruit en groente. Als je dat vergelijkt met wat een gemiddeld flessenkind eet en toch is hij hollands glorie!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  Jubileum moderator vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:35:04 #68
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74222199
Ik zie de meerwaarde van dit topic nog niet echt. Wel in een topic zoals BE voorstelt met de OP van Ripley, maar niet in wat er nu allemaal staat.\
Moeilijke moeders, niet thuisvoelen in het babietjestopic... nou nou...
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74222237
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:17 schreef Estrys het volgende:
Pvoesss, wanneer ben je een AP'er dan?
Niet laten huilen.
Samen slapen.
Borstvoeding als hoofdvoeding tot 1jaar.
Wasbare luiers (indien mogelijk)
Dragen.
Niet straffen maar luisteren. praten en meevoelen.

Maar Ap is vooral het luisteren naar je kind en dat doen we heel anders dan de mainstream.

Ap is luisteren naar wat je kind wil en daar naar handelen. Ze zijn de baas binnen je eigen grenzen

Vannacht wilde ze niet slapen. Dan geef ik haar de aandacht inplaats van laten huilen.
Ik vraag haar of ze niet kan slapen? wat er aan de hand is. Ik stel voor dat ze even lekker gaat spelen met haar popje in bed en dat ze daarna lekker weer moet gaan slapen. Is dat niet wat ze wil dan zoek ik de oplossing. Als ze aangaf midden in de nacht dorst te hebben dan kreeg ze wat van de melkbar.
Erg makkelijk want ze ligt tenslotte naast me
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:24 schreef Vicky het volgende:

Hier wil ik wat over zeggen als AP-er.
Dat jij Tess nu naar haar eigen bedje hebt gelegd is toch ook luisteren naar je kind.
De dame hier heeft de eerste 8 maanden bij mij gelegen dit was ze ineens zat.
Op naar haar eigen kamertje dus. Daar heeft ze ook weer 8 maanden gelegen.
Toen werd ze ziek en had ze wel de behoefte bij mij te zijn nu ligt ze alweer een aantal weken bij me omdat ze daar weer behoefte aan heeft. Haar behoefte = mijn actie.

Ik vind FV een prima optie als BV geen optie is trouwens.
pi_74222250
en de op mag van mij ook zeker anders
pi_74222275
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:29 schreef bodpa09 het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het jammer als een deel van de moeders het babietjestopic zou verlaten en hier voortaan verder post. Ook al voldoe ik niet aan het gros van de dingen waar alto/ap moeders aan voldoen, ik vind het wel leuk en interessant om te lezen hoe 'jullie' (daar heb je het al wij/zij denken ) dingen aanpakken/oplossen.

Het is voor mij een verrijking, in die zin dat ik in aanraking kom met dingen waar ik eerder niet van gehoord had. Die hele discussie over Rapley heeft er voor gezorgd dat ik deels Rapley, deels potjes doe, deels zelf kook.

Ik ben geen voorstander van clubjes waar mensen worden buitengesloten omdat ze niet borstvoeden/co sleepen/dragen/weet ik veel. Het wordt al snel wij/zij, moeilijk/makkelijk, beter/slechter. En dat vind ik sip.

Het is ook geen clubje en je mag hier gewoon posten Dit topic is misschien wel een goede aansluiting voor een aantal moeders die zich dus niet kan vinden in de 'normale' mainstream manier van opvoeden.
En misschien is het inderdaad wel interessant om te lezen hoe dat werkt. dat kan toch ook? En laat het babytopic dan lekker het babytopic zijn waar we het hebben over hoeveel die en die aangekomen is, hoeveel flessen hij zij nog moet, over prikjes, krampjes en wat dan ook.

Dit is toch totaal anders?
pi_74222281
BE, dan lezen we allebei selectief. En het maakt mij gewoon bijvoorbeeld heel onzeker om steeds maar weer te lezen dat kindjes jonger dan Ko moeten doorslapen terwijl hij dat niet doet.
Er schrijven op dit moment maar heel weinig moeders in dat topic waar ik herkenning mee heb. In de keuzes van 'opvoeding' dan. Voor de rest vind ik het juist leuk om te lezen hoe anderen het doen.
Moeilijk om uit te leggen hoor. Zou er dan liever eens een live gesprek over voeren.

Edit: sorry, ben een beetje langzame typist.

[ Bericht 28% gewijzigd door oeke op 30-10-2009 13:49:28 ]
pi_74222318
Fijn dat iedereen doorgaat met ruzie maken en niemand nog enige moeite heeft gedaan om een beetje uit te leggen hoe en wat overigens.
pi_74222331
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:35 schreef Lois het volgende:
Ik zie de meerwaarde van dit topic nog niet echt. Wel in een topic zoals BE voorstelt met de OP van Ripley, maar niet in wat er nu allemaal staat.\
Moeilijke moeders, niet thuisvoelen in het babietjestopic... nou nou...
Er is toch een clubje moeders die behoefte heeft aan dit topic en zich niet zozeer geroepen voelt om in het babytopic te posten,

Langvoedsters,rapleymoeders, wasbareluiermoeders, draagmoeders, attachment parenting moeke's verenig u

Ik lees niet wat jij in de OP leest blijkbaar
pi_74222396
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:39 schreef Ripley het volgende:
Fijn dat iedereen doorgaat met ruzie maken en niemand nog enige moeite heeft gedaan om een beetje uit te leggen hoe en wat overigens.
nou ik dacht dat ik aardig mijn best deed
pi_74222403
Mjah ik snap dus ook echt de ophef niet.
Oke als het voor jullie geen meerwaarde heeft.. dan kom je hier niet.
Als het voor een groepje wel meerwaarde heeft, dan is dat toch fijn?
pi_74222422
Oeke, ik kan me voorstellen dat je onzeker wordt omdat gezegd wordt dat Ko zou MOETEN doorslapen. Elk kindje is toch anders en elk kindje heeft zijn eigen behoefte.

Dragen doe ik als ik er zin in heb en mijn rug laat het toe, in de maxi cosi eigenlijk idem dito. Laten huilen doe ik wel heel even , nooit langer dan 5 minuten, maar Tess heeft huilen soms nodig om in slaap te vallen.

Tja straffen, ligt eraan hoe je straft denk ik. Ik straf Amber wel als ze iets doet wat niet mag. Althans, de 1e keer leg ik uit waarom ik niet wil dat ze iets doet, de 2e keer krijgt ze een waarschuwing en na de 3e keer gaat ze naar de gang toe.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_74222463
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:41 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

nou ik dacht dat ik aardig mijn best deed
Klopt, was aan het typen waarschijnlijk toen jij je post deed. Waarvoor dank
  Jubileum moderator vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:44:05 #79
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74222507
Ik vind het een beetje onzin om hier een apart groepje voor te vormen, een soort subkliekje. Kan aan mij liggen maar waarom kan dat niet gewoon in het babietjestopic? Dat is juist het leuke aan Fok!, al die verschillende mensen, al die stijlen, al die meningen.
Waarom je afzonderen als je allemaal hetzelfde doel hebt, nl. je kind gezond op te zien groeien?
Ik ben heus voor aparte topics, ik was ook nooit een fan van centralisering maar ik ben wel weer tegen kliekjes/selecte clubjes.
Wat nou niet thuisvoelen? Dan leg je toch uit waarom jij het anders ziet?
Als je elkaars mening maar respecteert dan is er toch niets aan de hand dat jij het anders doet dan iemand anders?
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74222593
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:36 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Niet laten huilen.
Samen slapen.
Borstvoeding als hoofdvoeding tot 1jaar.
Wasbare luiers (indien mogelijk)
Dragen.
Niet straffen maar luisteren. praten en meevoelen.

Maar Ap is vooral het luisteren naar je kind en dat doen we heel anders dan de mainstream.
Ok, dan heb ik een paar vragen.

Het dragen kan ik me voorstellen, het niet straffen maar praten ook en de borstvoeding ook.

Maar het samen slapen, is dat niet funest voor je eigen relatie?
En wat voegt wasbare luiers toe? Of is dat vanuit milieutechnische redenen.

Een vriendin van mij doet alles volgens het boekje - dat is zo ongeveer het tegenovergestelde natuurlijk. Dat vind ik ergens ook wel raar, dat ze niet haar kind voedt als het huilt, maar als het boekje zegt dat ze mag eten.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:47:04 #81
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74222602
Maar KD waarom moet je er voor jou zo nodig een apart topic over komen? Je had natuurlijk dit ook gewoon in het babietjestopic los kunnen laten toch? Ik vind het pure onzin en ik wil dan een derde-topic-voor-de-moeimakke-moeders-die-niet-meer-weten-waar-ze-horen. Volgens mij ben je gewoon een beetje je zin aan het doordrijven maar goed veel plezier hier verder mee dan maar. Ik heb al genoeg gezegd denk ik zo.
pi_74222603
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:37 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Het is ook geen clubje en je mag hier gewoon posten Dit topic is misschien wel een goede aansluiting voor een aantal moeders die zich dus niet kan vinden in de 'normale' mainstream manier van opvoeden.
En misschien is het inderdaad wel interessant om te lezen hoe dat werkt. dat kan toch ook? En laat het babytopic dan lekker het babytopic zijn waar we het hebben over hoeveel die en die aangekomen is, hoeveel flessen hij zij nog moet, over prikjes, krampjes en wat dan ook.

Ja, daar heb je gelijk in, ik kan het hier ook lezen. Da's waar. Ik kan me op zich wel voorstellen dat het lekker is om met wat meer gelijkgestemden te praten, dat kan ik wel invoelen. Maar toch, ik zou het erg jammer vinden als het uitloopt op wij/zij denken.

Tegelijkertijd valt het me op dat er aardig wat topics bestaan die zogezegd niet mainstream zijn (draagtopic, borstvoedingstopic, rapleytopic e.d.). Dit topic wordt dan een soort verzameltopic voor die topics ofzo?

Enne... for the record, ik ben niet tegen een apart topic hoor. Doe vooral wat je wilt doen. Ik vind het alleen jammer, dat mag toch ook.

[ Bericht 6% gewijzigd door bodpa09 op 30-10-2009 13:54:32 ]
pi_74222622
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:44 schreef Lois het volgende:
Ik vind het een beetje onzin om hier een apart groepje voor te vormen, een soort subkliekje. Kan aan mij liggen maar waarom kan dat niet gewoon in het babietjestopic? Dat is juist het leuke aan Fok!, al die verschillende mensen, al die stijlen, al die meningen.
Waarom je afzonderen als je allemaal hetzelfde doel hebt, nl. je kind gezond op te zien groeien?
Ik ben heus voor aparte topics, ik was ook nooit een fan van centralisering maar ik ben wel weer tegen kliekjes/selecte clubjes.
Wat nou niet thuisvoelen? Dan leg je toch uit waarom jij het anders ziet?
Als je elkaars mening maar respecteert dan is er toch niets aan de hand dat jij het anders doet dan iemand anders?
en dat werkt dus blijkbaar niet.

Maargoed als ik me echt zo ontzettend moet verantwoorden omdat ik een topic open dan halen jullie m maar weg hoor.
pff.
pi_74222625
Ik voel me ook weleens niet thuis in het baby topic maar dat komt omdat mijn kind te klein is voor het tafellaken en te groot voor het servet zeg maar niet omdat ik hem anders op zou voeden
pi_74222663
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:47 schreef Books het volgende:
Maar KD waarom moet je er voor jou zo nodig een apart topic over komen? Je had natuurlijk dit ook gewoon in het babietjestopic los kunnen laten toch? Ik vind het pure onzin en ik wil dan een derde-topic-voor-de-moeimakke-moeders-die-niet-meer-weten-waar-ze-horen. Volgens mij ben je gewoon een beetje je zin aan het doordrijven maar goed veel plezier hier verder mee dan maar. Ik heb al genoeg gezegd denk ik zo.
ik open alleen een topic? wtf.
pi_74222665
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:41 schreef Vicky het volgende:

Tja straffen, ligt eraan hoe je straft denk ik. Ik straf Amber wel als ze iets doet wat niet mag. Althans, de 1e keer leg ik uit waarom ik niet wil dat ze iets doet, de 2e keer krijgt ze een waarschuwing en na de 3e keer gaat ze naar de gang toe.
Hier wil ik wat over zeggen hoe een APer dat kan zien

Een kind doet iets voor een rede. als een kind de suikerpot steeds omgooit dan is daar een rede voor. Die kan heel simpel zijn bijvoorbeeld dat het mooi is. Ik leg niet uit maar vraag waarom. mooi is het in dit geval dus...
Ik erken dat ik begrijp dat ze het doet omdat het mooi is. Ik vertel dat ik dat heel goed kan begrijpen maar dat ik het niet leuk vind. Waarom ik het niet leuk vind en dat zij haar eigen mening mag hebben en het absoluut mooi mag vinden maar dat het niet kan. Ik geef haar vervolgens een alternatief wat wel mag. En wat ook mooi is.

Straffen kan maar dan weet ze niet waarom, hoe en wat. Een kind heeft geen geweldig geheugen bovendien. Dan herinnert ze zich de straf absoluut maar als het mooi is dan is het mooi toch en waarom niet? Dat wil ik haar dus laten begrijpen.
pi_74222698
Oeke, Ko moet hoeft niet door te slapen. Ik zou niet weten waarom zo'n klein ukkie een hele nacht door moet slapen? Omdat je als ouder dan langer slaapt? Mijn probleem met het weinig slapen van Ruben ligt ook aan het feit dat ik zelf vaak niet op tijd naar bed ga
Vanacht heeft hij trouwens de hele nacht bij ons geslapen. Wat dat betreft ben ik blij dat Mike daar ook geen probleem van maakt. (op zich wel logisch want ook hij slaapt meer als Ruben bij ons slaapt)

En in het kader van naar je kind luisteren, Emma heeft tot op haar 4e vrjaardag bij mij gedronken. We hebben wel eerder een poging gedaan om er mee te stoppen maar dat lukte niet. Omdat zij er niet aan toe was stopten we er al snel weer mee. Nu ging het veel 'natuurlijker' ik voel mij nu ook niet schuldig dat ze niet meer 'mag'.
  Jubileum moderator vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:53:46 #88
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74222816
Kleurdoos, het komt bij mij vooral door de TT en de OP denk ik dat ik zo fel reageer.
Als de TT bijv. was geweest "AP, hoe ga jij ermee om" of iets in die trant dan was het heel anders geweest. Maar nu dat nadrukkelijker Altomoeders en niet thuisvoelen, dan ga ik steigeren...
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:54:19 #89
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_74222832
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:37 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

En wat ik in jouw verhaal mis, is dat we in het babietjes topic juist over het opvoeden hebben. Hoe ga je om met waar je je kindje laat slapen? Hoe ga je om met als je kind ondeugend is? Hoe ga je om met enz. enz.????

Ik vind dit topic eigenlijk helemaal niet nodig, krijgen we dan ook een topic voor moeders met babietjes die er bewust voor kiezen niet te gaan werken? En één voor moeders die wel werken?
18-11-2008 Maarten Alexander
pi_74222834
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:46 schreef Ripley het volgende:

[..]

Het dragen kan ik me voorstellen, het niet straffen maar praten ook en de borstvoeding ook.

Een vriendin van mij doet alles volgens het boekje - dat is zo ongeveer het tegenovergestelde natuurlijk. Dat vind ik ergens ook wel raar, dat ze niet haar kind voedt als het huilt, maar als het boekje zegt dat ze mag eten.
Wasbare luiers zijn fijner voor de billetjes. En voelen natuurlijk. Helpen sowieso ook goed met het bewust zijn van de plasjes Dat geeft weer perspectieven bij het zindelijk worden etc en natuurlijk ook het milieu
Nu gebruik ik wegwerp luiers hoor. Ik ben AP uitschot

Samen slapen is alleen een optie als beide het zien zitten. Je man moet er natuurlijk ook achter staan.
Er zijn cosleepers dat zijn bedjes die zet je tegen je bed aan en kunnen ze toch bij je liggen. Die zijn ook af te sluiten voor veiligheid. En seks kan altijd en overal tussendoor he
pi_74222877
Weet je, Jelief, hij hoeft ook niet door te slapen. Ik vind het prima zoals het gaat. Maar als er zo op gehamerd wordt dat andermans baby's door moeten slapen, zo oud of jonger dan Ko, dan raakt me dat gewoon en dan voel ik ook geen ruimte om te posten dat hij niet doorslaapt. Maar goed, waarschijnlijk trek ik me dat teveel aan. Of lees ik dingen selectief.

Pvoess, dat praten en uitleggen, dat is toch de methode van Gordon? Hanteer jij die?
pi_74222896
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:53 schreef Lois het volgende:
Kleurdoos, het komt bij mij vooral door de TT en de OP denk ik dat ik zo fel reageer.
Als de TT bijv. was geweest "AP, hoe ga jij ermee om" of iets in die trant dan was het heel anders geweest. Maar nu dat nadrukkelijker Altomoeders en niet thuisvoelen, dan ga ik steigeren...
Zou de titel en OP anders mogen! want ik denk ook dat het misschien het verkeerde idee geeft zeker als je niet weet wat ap is. Ik wil juist graag antwoorden en uitleg geven en ook krijgen.

Ik denk dat het voor een boel mensen wel leerzaam kan zijn als er een andere draai aan gegeven isl
pi_74222923
Even een tvp voor later, had nog nooit van AP gehoord maar het lijkt erop dat het wel iets voor mij zal zijn in de toekomst.

Wat ik me afvroeg, hoe passen jullie (straks) AP toe als ze uit de luiers en borsten zijn? Want wat ik hier nu voornamelijk zie staan is gericht op babies. Nog steeds praten in plaats van straffen lijkt me, maar zijn er verder nog concrete zaken die voor oudere kinderen gelden? Tot welke leeftijd laat je je kinderen bij je slapen? En hoe combineer je dat met de intimiteit met je partner?
pi_74222972
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:46 schreef Ripley het volgende:

[..]

Funest voor de sex bedoel je? Onze relatie lijdt er niet onder want die hangt niet af van het wel of geen sex in bed hebben. sex kan ook ergens anders hè!?Geen sex daar zorgt het dagelijkse bloedverlies sinds het plaatsen van een spiraaltje wel voor
[/quote]
quote:

Ik vraag mij bij dat 'soort' moeders altijd af of ze ook zelf kunnen denken. Ik heb veel gelezen over van alles en nog wat en volg ook niet één bepaalde stijl van opvoeden maar haal er uit wat bij mij/ons past.
pi_74222999
Bij je slapen is eigenlijk afhankelijk van de wil van het kind en wat de ouders aankunnen. Zolang iedereen er veel geluk uithaalt en iedereen voldoende rust heeft is het prima vind ik. Seks kan altijd en overal. Zelfs tijdens een bumba filmpje

Dat praten en uitleggen hoe ik dat doe heb ik ooit ergens iets over geschreven. ik zal even kijken of ik dat kan vinden
pi_74223014
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:49 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Hier wil ik wat over zeggen hoe een APer dat kan zien

Een kind doet iets voor een rede. als een kind de suikerpot steeds omgooit dan is daar een rede voor. Die kan heel simpel zijn bijvoorbeeld dat het mooi is. Ik leg niet uit maar vraag waarom. mooi is het in dit geval dus...
Ik erken dat ik begrijp dat ze het doet omdat het mooi is. Ik vertel dat ik dat heel goed kan begrijpen maar dat ik het niet leuk vind. Waarom ik het niet leuk vind en dat zij haar eigen mening mag hebben en het absoluut mooi mag vinden maar dat het niet kan. Ik geef haar vervolgens een alternatief wat wel mag. En wat ook mooi is.

Straffen kan maar dan weet ze niet waarom, hoe en wat. Een kind heeft geen geweldig geheugen bovendien. Dan herinnert ze zich de straf absoluut maar als het mooi is dan is het mooi toch en waarom niet? Dat wil ik haar dus laten begrijpen.
Maar daarin kan je ook te ver gaan vind ik. Ik wil best aan Seb vragen waarom hij iets doet maar een alternatief voor de suikerpot omgooien? Ja sorry hoor maar ik kan toch gewoon zeggen dat hij dat niet mag doen? Omdat hij er dan een klerezooi van maakt? En je kan ook uitleggen waarom je kind straf krijgt he. Je gaat het niet straffen zonder het uit te leggen. Als Seb iets kapot maakt gewoon voor de leuk dan krijgt hij straf. En dan zal ik hem ook haarfijn uitleggen waarom hij straf krijgt, en dat zal hij begrijpen dat weet ik toch zeker. Hij moet leren dat een actie consequenties heeft. Dan kan ik wel zeggen dat ik het niet leuk vind maar zo werkt het in het 'echte' leven ook niet altijd.
En een kind heeft volgens mij juist een heel goed geheugen. Ik wist toch dondersgoed wanneer ik iets wel of niet mocht doen vroeger.
pi_74223099
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:04 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Ahja, ik gebruik wegwerpluiers, heb een wandelwagen, rapley niet altijd, geef flesvoeding én ze slaapt in dr eigen bedje. Ik ben dus een makkelijke moeder? Dacht het niet
  Jubileum moderator vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:03:10 #98
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74223121
Ik heb de TT aangepast, misschien dat het zo iets beter gaat. Oke dames??
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:03:37 #99
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74223143
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:49 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

ik open alleen een topic? wtf.
Laat maar...
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:05:03 #100
62233 Jelief
ikke lief!
pi_74223200
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:55 schreef oeke het volgende:
Weet je, Jelief, hij hoeft ook niet door te slapen. Ik vind het prima zoals het gaat. Maar als er zo op gehamerd wordt dat andermans baby's door moeten slapen, zo oud of jonger dan Ko, dan raakt me dat gewoon en dan voel ik ook geen ruimte om te posten dat hij niet doorslaapt. Maar goed, waarschijnlijk trek ik me dat teveel aan. Of lees ik dingen selectief.

Pvoess, dat praten en uitleggen, dat is toch de methode van Gordon? Hanteer jij die?
Ik post ook vaak niet hoe ik het met Ruben doe omdat er dan óf geen reactie op komt óf ikvoel mij geroepen om uit leggen waarom we het zo doen. Maar eigenlijk moeten we dus juist wél posten in het babietjestopic, het zou te jammer zijnals er twee of meer stromen komen.
Dit topic in de zin van tips en trics rond AP/NP vindt ik wel zinvol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')