abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74223291
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 13:49 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Hier wil ik wat over zeggen hoe een APer dat kan zien

Een kind doet iets voor een rede. als een kind de suikerpot steeds omgooit dan is daar een rede voor. Die kan heel simpel zijn bijvoorbeeld dat het mooi is. Ik leg niet uit maar vraag waarom. mooi is het in dit geval dus...
Ik erken dat ik begrijp dat ze het doet omdat het mooi is. Ik vertel dat ik dat heel goed kan begrijpen maar dat ik het niet leuk vind. Waarom ik het niet leuk vind en dat zij haar eigen mening mag hebben en het absoluut mooi mag vinden maar dat het niet kan. Ik geef haar vervolgens een alternatief wat wel mag. En wat ook mooi is.

Straffen kan maar dan weet ze niet waarom, hoe en wat. Een kind heeft geen geweldig geheugen bovendien. Dan herinnert ze zich de straf absoluut maar als het mooi is dan is het mooi toch en waarom niet? Dat wil ik haar dus laten begrijpen.
Sta je dan niet voor je het weet hele discussies met een hysterische peuter te voeren midden in de AH? "Maar waarom ben je dan boos?", "Wat wíl je nu eigenlijk?".

Ik weet niet of kinderen hiervan opknappen eigenlijk. Maar da's puur gevoel.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_74223370
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:00 schreef Estrys het volgende:

[..]

Maar daarin kan je ook te ver gaan vind ik. Ik wil best aan Seb vragen waarom hij iets doet maar een alternatief voor de suikerpot omgooien?Ja waarom niet? Als mijn dochter de zelfde voldoening krijgt van een paard schilderen dan doe ik dat met haar. Ja sorry hoor maar ik kan toch gewoon zeggen dat hij dat niet mag doen? Omdat hij er dan een klerezooi van maakt? Ja dat kan en dat zou ik dus niet doen dat vind ik afschuwelijk. En waarom omdat een kind die klerenzooi niet altijd hoeft te zien. Wat voor jou een berg met klei is dat is voor een kind een kasteel met prinsen en prinsessen En je kan ook uitleggen waarom je kind straf krijgt he. Je gaat het niet straffen zonder het uit te leggen. Als Seb iets kapot maakt gewoon voor de leuk dan krijgt hij straf. En dan zal ik hem ook haarfijn uitleggen waarom hij straf krijgt, en dat zal hij begrijpen dat weet ik toch zeker.Dan begrijpt hij jou maar ik vind het belangrijk dat ik haar ook begrijp en haar beweegredenen weet. Hij moet leren dat een actie consequenties heeft. Dan kan ik wel zeggen dat ik het niet leuk vind maar zo werkt het in het 'echte' leven ook niet altijd. Mijn echte leven is ook hier thuis, Mijn gezinsleven is ook mijn leven en zo werkt het hier dus wel.
En een kind heeft volgens mij juist een heel goed geheugen. Ik wist toch dondersgoed wanneer ik iets wel of niet mocht doen vroeger. Ja dat leren ze vanzelf dat iets niet mag. Van uitleggen of straffen.Volhouden is bij beide manieren hoe je ze het bijbrengt. De 1 blijft op de gang zetten ik blijf praten
Voorbeeldje en dit is dus waarom ik graag met gelijke praat over hoe ik dingen kan oplossen met de AP manier omdat ik met dit soort manieren dus helemaal niets heb
pi_74223438
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:00 schreef Estrys het volgende:

[..]

Maar daarin kan je ook te ver gaan vind ik. Ik wil best aan Seb vragen waarom hij iets doet maar een alternatief voor de suikerpot omgooien? Ja sorry hoor maar ik kan toch gewoon zeggen dat hij dat niet mag doen? Omdat hij er dan een klerezooi van maakt? En je kan ook uitleggen waarom je kind straf krijgt he. Je gaat het niet straffen zonder het uit te leggen. Als Seb iets kapot maakt gewoon voor de leuk dan krijgt hij straf. En dan zal ik hem ook haarfijn uitleggen waarom hij straf krijgt, en dat zal hij begrijpen dat weet ik toch zeker. Hij moet leren dat een actie consequenties heeft. Dan kan ik wel zeggen dat ik het niet leuk vind maar zo werkt het in het 'echte' leven ook niet altijd.
En een kind heeft volgens mij juist een heel goed geheugen. Ik wist toch dondersgoed wanneer ik iets wel of niet mocht doen vroeger.
mijn kleuter weet zich nog feilloos dingen te herinneren van 2 jaar geleden...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_74223452
Oke nog even voor de duidelijkheid. het was niet mijn bedoeling om een club te vromen of mensen te vertellen dat ze het niet goed doen. Als jij je goed voelt bij iets dan werkt dat zo voor jou. Hoe ik het doe werkt voor mij. Dus geen belerend vingertje.
Ik wilde graag een topic over AP omdat daar vraag naar was, mijn OP was blijkbaar nogal krom geschreven waardoor er reacties kwamen die ik niet had verwacht..omdat ik het dus niet lullig bedoelde en ook niet als (wij zijn te goed voor t babytopic) maar juist omdat er maar weinig van zulks voorbij kwam.

de OP wordt iig aangepast en dit wordt dan een APtopic.
pi_74223556
Nou jammer dat het niet in het baby-topic is want ik vind dit juist erg interessant om te lezen. Moet zeggen dat het aan de situatie ligt hoe ik het aanpak, maar beide manieren (zowel die van Pvoesss als die van Estrys) worden hier gebruikt.
pi_74223575
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:11 schreef Vicky het volgende:

[..]

mijn kleuter weet zich nog feilloos dingen te herinneren van 2 jaar geleden...
ja ik weet ook dingen van 20 jaar terug dat is niet waar het om gaat.
1 keer iets uitleggen wat niet duidelijk is zorgt er niet voor dat het indruk maakt op een kind dat ze het altijd zullen gebruiken.

En ik ben me al suf aan het zoeken naar het recente onderzoek hier over maar ik kan het niet vinden
pi_74223589
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:07 schreef Jarno het volgende:

[..]

Sta je dan niet voor je het weet hele discussies met een hysterische peuter te voeren midden in de AH? "Maar waarom ben je dan boos?", "Wat wíl je nu eigenlijk?".

Ik weet niet of kinderen hiervan opknappen eigenlijk. Maar da's puur gevoel.
Inderdaad, dan sta je dus met een hysterische peuter een discussie te voeren over waarom we die snoep dus niet gaan kopen. En dan zeg je: Ik begrijp dat je die wil omdat je daar zin in hebt maar dan kopen we een zak appels, dat is toch OOK lekker En dan zegt je kind: oke mam je hebt gelijk, dan nemen we de appels of je staat nog een uur die discussie te voeren met een kind dat op de grond staat te stampen. Dat laatste lijkt me.

Dat deed mijn moeder vroeger ook altijd: mam ik heb zin in iets lekkers. pak dan een appel
ti amo più di ieri ma meno di domani
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:16:37 #108
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74223613
Pvoesss ik zie het wat anders en ik kan me meer vinden in Estrys maar ben absoluut geen makkelijke moeder maar zoals in jullie (ja de AP-ers) dan maar blijkbaar wel.

Maar als kitten op haar werk later zegt van ik heb geen zin om dit of dat te doen en haar baas zegt dat moet wel dan verwacht jij dus dat de maatschappij reageert op de AP methode? En een kort door de bocht voorbeeld hoor maar ik ben dan wel benieuwd hoe jij dat ziet want haar baas zal het na twee keer zeggen wel beu zijn en dan voor iemand anders kiezen die wel gewoon doet zoals haar gevraagd wordt. Jou leven is thuis zeg je maar er is ook nog een leven buiten de vier muren van je huis toch?
pi_74223670
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:15 schreef Stiemie het volgende:
Nou jammer dat het niet in het baby-topic is want ik vind dit juist erg interessant om te lezen. Moet zeggen dat het aan de situatie ligt hoe ik het aanpak, maar beide manieren (zowel die van Pvoesss als die van Estrys) worden hier gebruikt.
Ik zou dat zeker graag willen maar ik heb al vaak gehad dat ik commentaar kreeg of een pm of dat mijn opties bizar zijn of wreed. Tjah prima hoor maar dan ben ik er ook klaar mee
Het is zo jammer dat veel mensen zich geroepen voelen om hun keus te verdedigen
Ik mijn manier en jij de jouwe! Ik zeg niet dat ik iemand een slechte moeder vind omdat die het anders doet. Ik vind mijzelf een goede moeder omdat ik het op mijn manier doe en dat is een andere insteek imho
pi_74223713
Mijn neefje (bijna 5) en nichtje (bijna 3) worden ook zo opgevoed, met praten en uitleggen ed. Dat zijn geen verwende kinderen. Ze doen het enorm goed.
Af en toe hebben ze broer-zus ruzies, maar ik heb ze nog nooit op de grond zien liggen in de supermarkt huilend om een snoepje. Sterker nog, ze krijgen geen snoep/suiker.

Ik praat nu al Ko de oren van zijn hoofd, en dat zal ik ook blijven doen. Vooral zijn gevoel erkennen is een belangrijke in mijn ogen. Zo leert hij ook welk gevoel hij mij laat zien en of dat klopt met wat hij zelf voelt.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_74223772
Maar als die dingen nou juist gepost worden in het babietjestopic doen de andere moeders misschien ook nog ideetjes op?

En Kleurdoos, ik heb het topic gelezen, maar het voelt inderdaad een beetje als een kliekje...
pi_74223787
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:16 schreef Estrys het volgende:

[..]

Inderdaad, dan sta je dus met een hysterische peuter een discussie te voeren over waarom we die snoep dus niet gaan kopen. En dan zeg je: Ik begrijp dat je die wil omdat je daar zin in hebt maar dan kopen we een zak appels, dat is toch OOK lekker En dan zegt je kind: oke mam je hebt gelijk, dan nemen we de appels of je staat nog een uur die discussie te voeren met een kind dat op de grond staat te stampen. Dat laatste lijkt me.

Dat deed mijn moeder vroeger ook altijd: mam ik heb zin in iets lekkers. pak dan een appel
Anna mocht laatst (zoet) beleg uitzoeken, ik zeg, "Wil je hagelslag of pasta?" Hagelslag. Nou prima, ik pak de hagelslag. "NEE K3 HAGELSLAG!!!!111". . Dus ik zeg niks d'r van deze is net zo lekker. En doorlopen. Je gaat toch niet lopen plussen en minnen met een peuter?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:21:46 #113
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74223818
Ik leg uit dat K iets niet mag maar daarintegen gaat ze wel op de trap 2 minuutjes om te leren dat er ook consequenties aanvast zitten als je drie keer achter elkaar je beker drinken leegkiept over de vloer.

Jarna K is hier verbaal sterk en als die denkt dat ze gelijk heeft dan wil ze dat ook en ik sta dan zeker een uur te kletsen als brugman in de supermarkt nou geen haar op mijn hoofd. Nee is nee dan en klaar en dan zegt ze morgen weer en dan zeg ik ja dat is goed en loopt ze door.
pi_74223825
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:16 schreef Books het volgende:
Pvoesss ik zie het wat anders en ik kan me meer vinden in Estrys maar ben absoluut geen makkelijke moeder maar zoals in jullie (ja de AP-ers) dan maar blijkbaar wel.

Maar als kitten op haar werk later zegt van ik heb geen zin om dit of dat te doen en haar baas zegt dat moet wel dan verwacht jij dus dat de maatschappij reageert op de AP methode? En een kort door de bocht voorbeeld hoor maar ik ben dan wel benieuwd hoe jij dat ziet want haar baas zal het na twee keer zeggen wel beu zijn en dan voor iemand anders kiezen die wel gewoon doet zoals haar gevraagd wordt. Jou leven is thuis zeg je maar er is ook nog een leven buiten de vier muren van je huis toch?

Nee ik heb nooit gezegd over makkelijk of moeilijk dat zei kleurdoos.
En ik vind je voorbeeld een beetje belachelijk het gaat dan over een volwassene.
En ze zal leren in haar opvoeding dat niet alles gaat zoals wij dat doen. Haar juf op school zal het ook niet op de AP manier doen en dat is prima. Zo doe ik het! Mijn moeder doet ook niet aan AP en dat is prima..
Niet iedereen bid bij het eten en dat gaat toch ook prima in deze wereld.
Als zij geen zin heeft om iets te doen op haar wek dan hoop ik dat ze terugdenkt aan mijn uitleg over autoriteiten en het wel of niet kunnen discussieren over iets.
pi_74223826
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:16 schreef Books het volgende:

Die verwijzing naar moeilijke en makkelijke moeders staat hier totaal los van.. het is gewoon zo dat Diaan en Estrys zich bijvoorbeeld makkelijke moeders noemden en ik en cattie waren toen moeilijk.
Dat was dus meer een grapje. En het is dus NIET zo dat wij 'AP-ers ) jou makkelijk noemen
pi_74223892
Het is geen kwestie van het een of het ander wat mij betreft. Het is niet zo dat ik mijn kind alleen maar ga straffen en niet ga praten. Maar op een gegeven moment ben je gewoon uitgepraat denk ik.
Ik hoop dat ik tegen Seb kan zeggen dat hij iets niet mag doen en uitleggen waarom en dat hij dan het niet meer doet. Maar het is een utopie om te denken dat dat in iedere situatie gaat lukken.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_74223911
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:15 schreef Stiemie het volgende:
Maar er zijn toch ook moeders met oudere kinderen die dit toepassen, ik zou het juist mooi vinden als je ook ervaringen hoort van mensen met oudere kinderen. En in het babietjestopic is daar niet echt plek voor.

En over als Kitten groot is, dan is ze hopelijk gewoon een evenwichtig mens geworden en weet ze goed wat ze wil en wat ze voelt. Ik zie niet in waarom ze dan als een kleuter op haar baas zou moeten reageren.
pi_74223938
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:20 schreef Jarno het volgende:

[..]

Anna mocht laatst (zoet) beleg uitzoeken, ik zeg, "Wil je hagelslag of pasta?" Hagelslag. Nou prima, ik pak de hagelslag. "NEE K3 HAGELSLAG!!!!111". . Dus ik zeg niks d'r van deze is net zo lekker. En doorlopen. Je gaat toch niet lopen plussen en minnen met een peuter?
Ik zou in die situatie zeggen dat ik begrijp dat ze heel graag k3 hagelsag wil en dat ze later als ze centjes heeft dat zelf zeker mag kopen. Dat ik het niet ga kopen omdat ik dat geen goed idee vind omdat het A. duurder is en B niets toevoegt. En dan kan ze zeker gaan gillen en huilen etc.

Dan troost ik haar omdat ze verdriet heeft omdat ze iets niet mag.

Dat is mijn manier en tot nu toe werkt die prima
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:27:33 #119
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74224047
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:21 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Nee ik heb nooit gezegd over makkelijk of moeilijk dat zei kleurdoos.
En ik vind je voorbeeld een beetje belachelijk het gaat dan over een volwassene.
En ze zal leren in haar opvoeding dat niet alles gaat zoals wij dat doen. Haar juf op school zal het ook niet op de AP manier doen en dat is prima. Zo doe ik het! Mijn moeder doet ook niet aan AP en dat is prima..
Niet iedereen bid bij het eten en dat gaat toch ook prima in deze wereld.
Als zij geen zin heeft om iets te doen op haar wek dan hoop ik dat ze terugdenkt aan mijn uitleg over autoriteiten en het wel of niet kunnen discussieren over iets.
Volgens mij stond er al bij dat het een kort door de bocht voorbeeld was maar goed dat is een ander punt.

Als ze een vakantiebaantje/weekendbaantje krijgt is ze nog niet volwassen en ook nog een puber dus ik vraag me echt af hoe je dat dan ziet.

Maar je kan toch niet van haar verwachten dat als ze nooit tegengas/standjes of iets krijgt dat ze dan niet weet hoe ze daar later mee om moet gaan? Je kan wel hopen nu dat ze nooit gaat ageren maar weet ze later dan wel om te gaan met een boze juf/meester/baas/trainer/coach of is ze dan meteen van slag?
pi_74224075
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:24 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ik zou in die situatie zeggen dat ik begrijp dat ze heel graag k3 hagelsag wil en dat ze later als ze centjes heeft dat zelf zeker mag kopen. Dat ik het niet ga kopen omdat ik dat geen goed idee vind omdat het A. duurder is en B niets toevoegt. En dan kan ze zeker gaan gillen en huilen etc.

Dan troost ik haar omdat ze verdriet heeft omdat ze iets niet mag.

Dat is mijn manier en tot nu toe werkt die prima
En dát heet AP? Ok.

meestal kom ik dan trouwens thuis met kabouter plop koeken maar dit terzijde
pi_74224096
Het betekent toch niet dat je nooit tegengas krijgt? Tegengas hoeft alleen niet meteen straf of consequenties of 'nee is nee' of 'omdat ik dat zeg' te betekenen.
pi_74224158
Maar uitleggen waarom iets niet mag en erkennen dat je ziet dat je kind dat wel graag wil doen, maar dat dat niet kan omdat het geen goed idee is vanwege... Is toch ook tegengas geven.
Ik heb niet gelezen dat Kitten alles mag wat ze wil. Pvoess zoekt naar een manier waarop ze alletwee blij zijn, volgens mij en niet dat ze op de gang moet ofzo.
pi_74224159
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:28 schreef Jore het volgende:
Het betekent toch niet dat je nooit tegengas krijgt? Tegengas hoeft alleen niet meteen straf of consequenties of 'nee is nee' of 'omdat ik dat zeg' te betekenen.
alleen maar toegeven gaat volgens mij juist averechts werken...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:30:59 #124
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74224161
Ik moet echt weg (lees straks weer verder als ik terug ben), maar Jore zo staat het er ook niet. Het ging erom dat ik in de supermarkt geen uur gaat staan kletsen om uit te leggen dat ze iets niet mag dat staat er.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:31:06 #125
56471 pinquit
oh my lama!
pi_74224164
maar waarom niet die k3hagelslag dan?

* pinquit te makkelijk is
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')