Sta je dan niet voor je het weet hele discussies met een hysterische peuter te voeren midden in de AH? "Maar waarom ben je dan boos?", "Wat wíl je nu eigenlijk?".quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:49 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Hier wil ik wat over zeggen hoe een APer dat kan zien
Een kind doet iets voor een rede. als een kind de suikerpot steeds omgooit dan is daar een rede voor. Die kan heel simpel zijn bijvoorbeeld dat het mooi is. Ik leg niet uit maar vraag waarom. mooi is het in dit geval dus...
Ik erken dat ik begrijp dat ze het doet omdat het mooi is. Ik vertel dat ik dat heel goed kan begrijpen maar dat ik het niet leuk vind. Waarom ik het niet leuk vind en dat zij haar eigen mening mag hebben en het absoluut mooi mag vinden maar dat het niet kan. Ik geef haar vervolgens een alternatief wat wel mag. En wat ook mooi is.
Straffen kan maar dan weet ze niet waarom, hoe en wat. Een kind heeft geen geweldig geheugen bovendien. Dan herinnert ze zich de straf absoluut maar als het mooi is dan is het mooi toch en waarom niet? Dat wil ik haar dus laten begrijpen.
Voorbeeldje en dit is dus waarom ik graag met gelijke praat over hoe ik dingen kan oplossen met de AP manier omdat ik met dit soort manieren dus helemaal niets hebquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:00 schreef Estrys het volgende:
[..]
Maar daarin kan je ook te ver gaan vind ik. Ik wil best aan Seb vragen waarom hij iets doet maar een alternatief voor de suikerpot omgooien?Ja waarom niet? Als mijn dochter de zelfde voldoening krijgt van een paard schilderen dan doe ik dat met haar. Ja sorry hoor maar ik kan toch gewoon zeggen dat hij dat niet mag doen? Omdat hij er dan een klerezooi van maakt? Ja dat kan en dat zou ik dus niet doen dat vind ik afschuwelijk. En waarom omdat een kind die klerenzooi niet altijd hoeft te zien. Wat voor jou een berg met klei is dat is voor een kind een kasteel met prinsen en prinsessen En je kan ook uitleggen waarom je kind straf krijgt he. Je gaat het niet straffen zonder het uit te leggen. Als Seb iets kapot maakt gewoon voor de leuk dan krijgt hij straf. En dan zal ik hem ook haarfijn uitleggen waarom hij straf krijgt, en dat zal hij begrijpen dat weet ik toch zeker.Dan begrijpt hij jou maar ik vind het belangrijk dat ik haar ook begrijp en haar beweegredenen weet. Hij moet leren dat een actie consequenties heeft. Dan kan ik wel zeggen dat ik het niet leuk vind maar zo werkt het in het 'echte' leven ook niet altijd. Mijn echte leven is ook hier thuis, Mijn gezinsleven is ook mijn leven en zo werkt het hier dus wel.
En een kind heeft volgens mij juist een heel goed geheugen. Ik wist toch dondersgoed wanneer ik iets wel of niet mocht doen vroeger. Ja dat leren ze vanzelf dat iets niet mag. Van uitleggen of straffen.Volhouden is bij beide manieren hoe je ze het bijbrengt. De 1 blijft op de gang zetten ik blijf praten
mijn kleuter weet zich nog feilloos dingen te herinneren van 2 jaar geleden...quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:00 schreef Estrys het volgende:
[..]
Maar daarin kan je ook te ver gaan vind ik. Ik wil best aan Seb vragen waarom hij iets doet maar een alternatief voor de suikerpot omgooien? Ja sorry hoor maar ik kan toch gewoon zeggen dat hij dat niet mag doen? Omdat hij er dan een klerezooi van maakt? En je kan ook uitleggen waarom je kind straf krijgt he. Je gaat het niet straffen zonder het uit te leggen. Als Seb iets kapot maakt gewoon voor de leuk dan krijgt hij straf. En dan zal ik hem ook haarfijn uitleggen waarom hij straf krijgt, en dat zal hij begrijpen dat weet ik toch zeker. Hij moet leren dat een actie consequenties heeft. Dan kan ik wel zeggen dat ik het niet leuk vind maar zo werkt het in het 'echte' leven ook niet altijd.
En een kind heeft volgens mij juist een heel goed geheugen. Ik wist toch dondersgoed wanneer ik iets wel of niet mocht doen vroeger.
ja ik weet ook dingen van 20 jaar terug dat is niet waar het om gaat.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:11 schreef Vicky het volgende:
[..]
mijn kleuter weet zich nog feilloos dingen te herinneren van 2 jaar geleden...
Inderdaad, dan sta je dus met een hysterische peuter een discussie te voeren over waarom we die snoep dus niet gaan kopen. En dan zeg je: Ik begrijp dat je die wil omdat je daar zin in hebt maar dan kopen we een zak appels, dat is toch OOK lekkerquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:07 schreef Jarno het volgende:
[..]
Sta je dan niet voor je het weet hele discussies met een hysterische peuter te voeren midden in de AH? "Maar waarom ben je dan boos?", "Wat wíl je nu eigenlijk?".
Ik weet niet of kinderen hiervan opknappen eigenlijk. Maar da's puur gevoel.
Ik zou dat zeker graag willen maar ik heb al vaak gehad dat ik commentaar kreeg of een pm of dat mijn opties bizar zijn of wreed. Tjah prima hoor maar dan ben ik er ook klaar meequote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:15 schreef Stiemie het volgende:
Nou jammer dat het niet in het baby-topic is want ik vind dit juist erg interessant om te lezen. Moet zeggen dat het aan de situatie ligt hoe ik het aanpak, maar beide manieren (zowel die van Pvoesss als die van Estrys) worden hier gebruikt.
Anna mocht laatst (zoet) beleg uitzoeken, ik zeg, "Wil je hagelslag of pasta?" Hagelslag. Nou prima, ik pak de hagelslag. "NEE K3 HAGELSLAG!!!!111".quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:16 schreef Estrys het volgende:
[..]
Inderdaad, dan sta je dus met een hysterische peuter een discussie te voeren over waarom we die snoep dus niet gaan kopen. En dan zeg je: Ik begrijp dat je die wil omdat je daar zin in hebt maar dan kopen we een zak appels, dat is toch OOK lekkerEn dan zegt je kind: oke mam je hebt gelijk, dan nemen we de appels of je staat nog een uur die discussie te voeren met een kind dat op de grond staat te stampen. Dat laatste lijkt me.
Dat deed mijn moeder vroeger ook altijd: mam ik heb zin in iets lekkers. pak dan een appel![]()
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:16 schreef Books het volgende:
Pvoesss ik zie het wat anders en ik kan me meer vinden in Estrys maar ben absoluut geen makkelijke moeder maar zoals in jullie (ja de AP-ers) dan maar blijkbaar wel.
Maar als kitten op haar werk later zegt van ik heb geen zin om dit of dat te doen en haar baas zegt dat moet wel dan verwacht jij dus dat de maatschappij reageert op de AP methode? En een kort door de bocht voorbeeld hoor maar ik ben dan wel benieuwd hoe jij dat ziet want haar baas zal het na twee keer zeggen wel beu zijn en dan voor iemand anders kiezen die wel gewoon doet zoals haar gevraagd wordt. Jou leven is thuis zeg je maar er is ook nog een leven buiten de vier muren van je huis toch?
Die verwijzing naar moeilijke en makkelijke moeders staat hier totaal los van.. het is gewoon zo dat Diaan en Estrys zich bijvoorbeeld makkelijke moeders noemden en ik en cattie waren toen moeilijk.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:16 schreef Books het volgende:
Pvoesss ik zie het wat anders en ik kan me meer vinden in Estrys maar ben absoluut geen makkelijke moeder maar zoals in jullie (ja de AP-ers) dan maar blijkbaar wel.
Maar als kitten op haar werk later zegt van ik heb geen zin om dit of dat te doen en haar baas zegt dat moet wel dan verwacht jij dus dat de maatschappij reageert op de AP methode? En een kort door de bocht voorbeeld hoor maar ik ben dan wel benieuwd hoe jij dat ziet want haar baas zal het na twee keer zeggen wel beu zijn en dan voor iemand anders kiezen die wel gewoon doet zoals haar gevraagd wordt. Jou leven is thuis zeg je maar er is ook nog een leven buiten de vier muren van je huis toch?
Maar er zijn toch ook moeders met oudere kinderen die dit toepassen, ik zou het juist mooi vinden als je ook ervaringen hoort van mensen met oudere kinderen. En in het babietjestopic is daar niet echt plek voor.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:15 schreef Stiemie het volgende:
Nou jammer dat het niet in het baby-topic is want ik vind dit juist erg interessant om te lezen. Moet zeggen dat het aan de situatie ligt hoe ik het aanpak, maar beide manieren (zowel die van Pvoesss als die van Estrys) worden hier gebruikt.
Ik zou in die situatie zeggen dat ik begrijp dat ze heel graag k3 hagelsag wil en dat ze later als ze centjes heeft dat zelf zeker mag kopen. Dat ik het niet ga kopen omdat ik dat geen goed idee vind omdat het A. duurder is en B niets toevoegt. En dan kan ze zeker gaan gillen en huilen etc.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:20 schreef Jarno het volgende:
[..]
Anna mocht laatst (zoet) beleg uitzoeken, ik zeg, "Wil je hagelslag of pasta?" Hagelslag. Nou prima, ik pak de hagelslag. "NEE K3 HAGELSLAG!!!!111".. Dus ik zeg niks d'r van deze is net zo lekker. En doorlopen. Je gaat toch niet lopen plussen en minnen met een peuter?
Volgens mij stond er al bij dat het een kort door de bocht voorbeeld was maar goed dat is een ander punt.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:21 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Nee ik heb nooit gezegd over makkelijk of moeilijk dat zei kleurdoos.![]()
En ik vind je voorbeeld een beetje belachelijk het gaat dan over een volwassene.
En ze zal leren in haar opvoeding dat niet alles gaat zoals wij dat doen. Haar juf op school zal het ook niet op de AP manier doen en dat is prima. Zo doe ik het! Mijn moeder doet ook niet aan AP en dat is prima..
Niet iedereen bid bij het eten en dat gaat toch ook prima in deze wereld.
Als zij geen zin heeft om iets te doen op haar wek dan hoop ik dat ze terugdenkt aan mijn uitleg over autoriteiten en het wel of niet kunnen discussieren over iets.
En dát heet AP? Ok.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:24 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik zou in die situatie zeggen dat ik begrijp dat ze heel graag k3 hagelsag wil en dat ze later als ze centjes heeft dat zelf zeker mag kopen. Dat ik het niet ga kopen omdat ik dat geen goed idee vind omdat het A. duurder is en B niets toevoegt. En dan kan ze zeker gaan gillen en huilen etc.
Dan troost ik haar omdat ze verdriet heeft omdat ze iets niet mag.
Dat is mijn manier en tot nu toe werkt die prima
alleen maar toegeven gaat volgens mij juist averechts werken...quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:28 schreef Jore het volgende:
Het betekent toch niet dat je nooit tegengas krijgt? Tegengas hoeft alleen niet meteen straf of consequenties of 'nee is nee' of 'omdat ik dat zeg' te betekenen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |