Ik heb het zelf nog niet aan de hand gehad, idd, maar ik volg hierin het voorbeeld van mijn zusje. Haar oudste twee (5 en ruim 3) doen het hier prima mee. Ze proberen best wel wat, en natuurlijk wordt er wel eens gevraagd ergens een hapje van te nemen of ze te paaien met iets, maarop zich gaat hetprima. En soms hebben ze periodes dat hetminder gaat en soms beter. Soms lusten ze veel en dan ineens niets meer. Maar strijd is er niet, en op deze manier krijgen ze een gezonde blik op eten. Die wordt gestart met bv, omdat een kind dan (mits op verzoek gegeven) zelf bepaald hoeveel en wanneer het eet. Het leert op die manier dat je eet tot je genoeg hebt en niet hoeft te eten als je niets hoeft, maar ook niet hoeft te proppen omdat er misschien voorlopig niets is. Als je daarna overstapt op Rapley, is dat eenzelfde zelfstandige manier van eten; ipv een lepeltje met eten hun mond in te schuiven, kunnen ze zelf bepalen of en wat en wanneer ze eten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:39 schreef Groofsken het volgende:
Ik zie het alleen als een gevaar, verder niks.
En mijn dochter eet absoluut nog geen lollies, enge dingen. Geen snoep sowieso. Wel koekjes bij anderen, maar thuis eigenlijk alleen liga, soepstengels en rijstewafels en natuurlijk ROZIJNTJES.
En Miss over dat eten... ik denk dat je daar misschien nu nog geen reëel beeld van hebt. Ik heb met S ook nooit strijd gehad over haar eten, maar ben wel begonnen met sturen en toetje als beloning. Want zo gezond en met genot als ze altijd gegeten heeft, zo sterk heeft ze nu haar voorkeur voor ongezond en dat vind ik gewoon niet goed zeg maar. Ik wil mijn kind een gezonde basis geven, ook in voeding. Jij ook, dat snap ik wel, maar echt, als je op een gegeven moment niet gaat sturen... Ik had nooit verwacht dat S moeilijk zou gaan doen over eten, mijn kleine bouwvakker die alles lustte en at. En nogmaals dat betekent geen strijd, dat betekent dat ze van alles ten minste één hapje moet hebben gegeten voordat ze haar toetjes krijgt. En dat doet ze goed hoor. Ze houdt nl van haar toetje, hihi. Dan komt het dus regelmatig voor, dat zij zegt 'klaar', en dat ik zeg 'ook een stukje aardappel en een stukje bloemkool, dan krijg je je toetje'. En dat doet ze dan. Ze heeft tot nu toe twee keer geweigerd, en dan is er ook geen strijd, alleen geen toetje. En daar legt ze zich bij neer. En over een tijdje worden het twee hapjes van de dingen die ze niet uit zichzelf eet.
Maar in eerste instantie laat ik haar altijd gewoon helemaal genietend eten en eruit kiezen wat ze zelf lekker vindt. En als ze uit zichzelf van alles één hapje heeft genomen, prijs ik haar de hemel in en krijgt ze een overheerlijk danoontje, of yoghurt met verse besjes...
Volgens mij heb je nog niet alles helemaal door hoe wij het bedoelen. imho haal je namelijk echt de verkeerde dingen aanquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:13 schreef AncientSound het volgende:
Wat ik bedoel met het eerste punt: jouw uitleg komt niet aan bij een dreumes of peuter. Heel jonge kinderen hebben nog weinig besef van het hoe en waarom van regels Als ze het hee en waarom niet snapt hoe snappen ze het dan dat ze op de gang zitten?(misschien is het interessant om iets te lezen over de stadia van morele ontwikkeling van Kohlberg). Tel daarbij op dat zelfs voor volwassenen geldt dat maar een klein deel van verbale communicatie echt aankomt. Natuurlijk is het voor jezelf wel heel verhelderend om te verwoorden wat er in het koppie van je kind zou kunnen omgaan, en geef je je kind daarmee ook een goed voorbeeld in kalmte en zelfbewustzijn. Maar er is ook een andere kant.
Ik heb me daar zeker in verdiept en er is ook uit genoeg onderzoeken gebleken dat straffen niet werkt. Bovendien moet ik het dan als ze dreumes is anders doen en als ze 4 is het weer anders. Nee als ik altijd een duidelijke manier voer dan weet zij ook waar ze aan toe is.
Als een kindje op één of andere manier gestraft wordt na een actie, zal hij (of zij) die actie niet meer uitvoeren.Hahah dat vind ik serieus grappig een kind die straf krijgt doet het nooit meer. Zoveel indruk maakt een straf niet altijd. Er is bijvoorbeeld ook gebleken dat een klap geen enkel effect heeft het kind herinnert dan alleen de klap. Toch zweren sommige ouders bij een goede tik voor de billen. Als hij bevestigd wordt in zijn gedrag, zal hij het juist vaker doen. Aandacht is een belangrijke bekrachtiger. Als je kind heel veel aandacht krijgt bij ongewenst gedrag, of dat nu uitleg of knuffels zijn, leert hij wezenlijk niet wat er wel en niet mag20 keer terug op de gang zetten is ook aandacht. Boos worden is ook aandacht.. De uitleg snapt hij niet en de aandacht bevestigt hem in zijn gedrag. Zéker als je kind op een leeftijd raakt dat hij ontdeugend wordt, raakt het kind in verwarring. In verwarring waarvan het feit dat ik zeg dat het niet mag?? Ik heb ook dudielijke regels ik leg het alleen uit. En bovendien wanneer weet je dat je wel kan uitleggen kinderen kunnen niet ineens zeggen ja mama begin nu maar met uitleggen zoiets groeit. Het heeft soms, net als in de natuur gebeurt, het simpelweg soms nodig om stevig op zijn plaats gezet te worden. Dat geeft veiligheid.
Verder denk ik dat het belangrijk is dat je kind niet alleen veiligheid ervaart, maar ook zelfstandigheid. Een kind moet leren omgaan met het uitstellen van behoeftes en frustraties. Ook zonder dat de negatieve gevoelens door de ouder geneutraliseerd worden. Op een bepaalde leeftijd moeten ze zich op emotioneel gebied enigszins zelf kunnen redden, bijvoorbeeld op school. Een baby is geen peuter is geen kleuter is geen schoolgaand kind. Bepaalde opvoedtechnieken horen bij een bepaalde leeftijd en bepaalde kinderen. Dat vind ik dus ook lariekoek. Wat goed werkt bij pietje kan een totaal ander effect hebben op jantje.Het is goed om je zo bewust te zijn van de manier waarop je met je kind omgaat, maar zelfs bij één en hetzelfde kind geldt dat er sprake is van ontwikkeling. Daar zul je je als sensitieve ouder denk ik op moeten instellen, ook als dat betekent dat het misschien niet AP-proof is.
beetje jammer. pvoess geeft uitleg over hoe en wat en geeft je niet zomaar gelijk, en dan reageer je zo?quote:
Ik was serieus. zelfs mijn grappig was serieusquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:39 schreef AncientSound het volgende:
Als ik een serieuze reactie geef en reacties krijg als: "Hahah dat vind ik serieus grappig", "Dat vind ik dus ook lariekoek" en "Je hebt het niet helemaal door", ontgaat mij de zin om erover verder te praten. In een topic waar het gaat over sensitiviteit, serieus nemen en veiligheid, nota bene. Vind ervan wat je vindt, maar ik neem mijzelf (en de ander!) wel serieus en ga niet verder mee in zo'n manier van discussiëren. Daar is het het onderwerp niet voor, in mijn ogen.
ik zie niet wat er verkeerd wordt gezegd. ze geeft aan dat zij dat vindt (een mening dus!) en dat ix volkomen legitiem. en dat je het nog niet helemaal doorhebt, leek mij ook, want je komt ook met dingen waar met name pvoess al eerder in het topic wat over gepost heeft.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:39 schreef AncientSound het volgende:
Als ik een serieuze reactie geef en reacties krijg als: "Hahah dat vind ik serieus grappig", "Dat vind ik dus ook lariekoek" en "Je hebt het niet helemaal door", ontgaat mij de zin om erover verder te praten. In een topic waar het gaat over sensitiviteit, serieus nemen en veiligheid, nota bene. Vind ervan wat je vindt, maar ik neem mijzelf (en de ander!) wel serieus en ga niet verder mee in zo'n manier van discussiëren. Daar is het het onderwerp niet voor, in mijn ogen.
Ik weet verder niet wat andere ouders doen en vinden, maar het consultatiebureau heeft ons ook dit advies gegeven.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 12:28 schreef miss_sly het volgende:
Tja, over eten hou ik er ook een ander idee op na dan de meeste ouders, heb ik de indruk.
Wij zijn voornemens om van eten geen strijd temaken, op geen enkele manier. Ze zal ook niet haar bord leeg hoeven eten, maar ze krijgt ook neits anders. Ze krijgt opgeschept wat er bereid is, en that's it. Eet ze niet, dan eet ze niet. Een toetje krijgt ze toch, omdat dat onderdeel van het avondeten is, en niet een te verdrienen prijs bij goed gedrag. Als ze neit goed eet, zal ik zeker proberen een aantal keer per week iets te maken dat ze lekker vindt en waarvan ik weet dat ze het goed eet. De overige dagen eet ze dan maar wat minder avondeten. Overdag moet er dan voldoende ruimte zijn voor fruit of komkommer, tomaatje, worteltje, enzovoort.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |