abonnement Unibet Coolblue
pi_73903562
Deel 1: (ouders van) kinderen met autisme
Deel 2: (ouders van) kinderen met autisme deel 2
Deel 3: (ouders van) kinderen met autisme deel 3
Deel 4: (Ouders van) kinderen met autisme deel 4
Deel 5: (Ouders van) kinderen met autisme deel 5
Deel 6: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 6
Deel 7: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 7
Deel 8: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 8
deel 9: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 9
Deel 10: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 10
Deel 11: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 11
Deel 12: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 12
Deel 13: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 13
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:30 schreef nieslief het volgende:
Hoi,

Ik weet ff niet hoe ik moet beginnen.

Ik heb een tweeling van bijna 4 (vrijdag) en ze zijn gisteren allebei gediagnosticeerd met vermoedelijk PDD-NOS op Tesinkweide. Een dagbehandelingscentrum waar ze inmiddels al een half jaar met veel plezier naartoe gaan.

Ik zit even met veel onmacht thuis. Wat kan ik doen? Hoe gaat dat nu verder? Wat heb ik verkeerd gedaan? Waarom allebei hetzelfde?
....
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 07:01 schreef YPPY het volgende:
nieslief: ten eerste: je hebt niks verkeerd gedaan. Ten tweede: dit kun je niet voorkomen. Ten derde: als jij alles anders had gedaan, was het alsnog zo geweest. Ten vierde: je hebt niks fout gedaan. Dus.

Het is pure pech. En als het een tweeling is, dan is het dubbel pure pech, maar zeker een-eiig klinkt het logisch. En wat jij zegt: ze hebben altijd steun aan elkaar, dat is zo waardevol. Waar haal jij je steun vandaan? Omgeving? Familie? Vrienden? Zorg dat je niet alleen staat, het is zo'n heftig iets, alles nu, alles later, dat blijft het. Zorg dat jij ook hulp krijgt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_73903570
Eva kan (gelukkig, totaal terecht!!!!) binnen 4 weken terecht bij de kinderpsych.

Mwana heeft, indien nodig, een boksbal voor vrouwen in de aanbieding.

TF gaat een onzeker traject in.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_73904936
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 07:01 schreef YPPY het volgende:
nieslief: ten eerste: je hebt niks verkeerd gedaan. Ten tweede: dit kun je niet voorkomen. Ten derde: als jij alles anders had gedaan, was het alsnog zo geweest. Ten vierde: je hebt niks fout gedaan. Dus.

Het is pure pech. En als het een tweeling is, dan is het dubbel pure pech, maar zeker een-eiig klinkt het logisch. En wat jij zegt: ze hebben altijd steun aan elkaar, dat is zo waardevol. Waar haal jij je steun vandaan? Omgeving? Familie? Vrienden? Zorg dat je niet alleen staat, het is zo'n heftig iets, alles nu, alles later, dat blijft het. Zorg dat jij ook hulp krijgt.
Ik moest hier even op reageren, ik ben zelf het zusje van nieslief en heb haar gisteren ook al aan de telefoon gezegt dat ze er iets aan kan veranderen en niet schuldig is, dat er voor mijn geen andere moeder is die beter voor haar kinderen zorgt, aandacht geeft en ervoor vecht. Want vanaf baby af aan was het al duidelijk dat er iets was, en vanaf dat moment heeft ze samen met mijn moeder en andere familie bij iedereen aan het jasje gezeten om dit uit te laten zoeken.

Dus zus: niet schuldig zijn, hele dikke knuffel, en als je wil bellen en ff je hart wil uitstorten, wil schelden of uit wil huilen gewoon bellen. En die lieve knuffelbeertjes van je zijn de mooiste jongens die er zijn, ondanks (of misschien wel door) de PPD-NOS!
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_73905727
Nou ja waar ik mijn steun vandaan haal is inmiddels wel duidelijk denk ik. Dank zus.

Hele familie helpt mee. Mijn broer is gelijk de praktische modus ingegaan en denkt al aan whiteboards, magneten, huis verbouwen..... Maar vooralsnog is het vooral nog afwachten wat er gaat gebeuren en welk behandelplan opgesteld gaat worden.

En idd het elkaar hebben maakt het wel makkelijker. Vannacht weer rond 1 uur hoor ik er een huilen, uit bed stappen en zo het volgende bed weer instappen. Ik ga even kijken en daar liggen ze weer samen lepeltje-lepeltje te slapen.

Vanmorgen ook al zo heerlijk gesandwiched tussen die twee. Da´s wel erg lekker.

Nu nog twee nachtjes slapen en dan zijn ze jarig. Ik heb het heul geen zin in want dat betekend natuurlijk weer dat er vragen komen en dat wij dingen moeten uitleggen. Het grootste punt is juist dat in de huiselijke omgeving eigenlijk niet gezien wordt wat er mis is. Tenminste op die paar uurtjes dat visite er is.

Ook zijn ze de komende dagen vrij (vakantie) en da´s moeilijk uitleggen dat de bus niet komt en ze niet naar ´school´ gaan.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_73907297
Wat een nieuws voor je zeg. Eén ding is duidelijk. Het heeft niets met jou en je opvoeding te maken.

Wat ik je als tip kan geven om de vakantie door te komen, ondanks dat er geen behandelplan is, de dagen te strucureren en misschien hen zelfs wel met pictogrammen duidelijkheid te geven.

Ik heb hier ook het linkje naar sclera gevonden en daar staan vele pictogrammen op die misschien wat duidelijkheid kunnen verschaffen aan de kinderen.

Het handigste is om per dagdeel de picto's te gebruiken. Zo houdt je ze in het hier en nu. Uitstapjes etc kort van de voren vertellen zodat dat geen onnodige spanning en onduidelijkheid geeft.

Het belangrijkste is: geef duidelijkheid.

Als er vragen zijn, stel ze gerust (ik heb zelf geen kind met ASS, maar werk er wel mee)
pi_73908363
Wat heerlijk dat je zo bij je zusje terecht komt nieslief. Echt heel fijn, steun is zo welkom.

Wat die picto's betreft, zou ik even wachten. Er zijn verschillende systemen en het is handig als je bijvoorbeeld aan kunt sluiten bij het systeem dat elders wordt gebruikt, zoals op het dagverblijf. Dan hoeven ze maar 1 keer daar aan te wennen.

Over de verjaardag: wat jij ziet en meemaakt is anders dan wat anderen zien. Laat je daar niet door afleiden of van slag maken. Zij zien jouw kinderen maar heel even, dat is totaal anders dan hoe jij ze meemaakt. Trek je alleen iets van ze aan als dat jou helpt. Laat het anders van je afglijden.

O ja, nog iets: maak gebruik van hulp die je geboden wordt. Als mensen het aanbieden, willen ze helpen. Niet schamen of denken dat het te veel is, het is veel erger iemand te zien waar je om geeft die het niet trekt dan een keertje te helpen of voor de 10e keer het verhaal aan te worden. Dus, grijp de kans op hulp.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_73909687
Ja w.b.t. de picto's is geadviseerd even te wachten. Er wordt in de groepen gekeken welke het beste werken voor allebei en die gaan wij dan ook maken/krijgen/kopen ofzo. Dat kan nog wel even een paar weken duren. Ach we lopen hier al bijna 4 jaar mee die paar weken redden we ook nog wel. Het scheelt wel dat je nu van gedrag (waar ik me dus blauw aan erger) weet waar het vandaan komt. Het lijkt mij dat ik al met meer geduld daarop kan reageren zo van ja jongen jij kunt er ook niets aan doen.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_73917691
Dan heb je de 1e stap al gezet. En toch fijn om nu duidelijk te hebben dat je moeder instinct wel degelijk klopt.
Schaamte is nergens voor nodig. Zie je ook kenmerken hiervan in de rest van je familie? aan jouw kant of aan je mans kant. Dan kun je aan die gene ook vragen hoe hij/zij ermee omgaat.
pi_73921973
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:10 schreef ferrari_rood het volgende:
Dan heb je de 1e stap al gezet. En toch fijn om nu duidelijk te hebben dat je moeder instinct wel degelijk klopt.
Schaamte is nergens voor nodig. Zie je ook kenmerken hiervan in de rest van je familie? aan jouw kant of aan je mans kant. Dan kun je aan die gene ook vragen hoe hij/zij ermee omgaat.
ga ik even op reageren, in de naaste familie van moeders kant niet echt, iets verderop in de familie wel, een oom en een nicht zijn autistisch, welke 'soort' weet ik alleen niet. wel is bij hun heel duidelijk dat ze moeilijkheden hebben met contacten leggen en behouden, iets wat bij de jongens toch minder voor komt (ze zijn wel heel open naar iedereen toe)
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_73924388
Autisme en autisme aanverwante stoormissen zijn erfelijk belast. Alleen hoeft het niet heel duidelijk naar voren te komen bij iedereen. vandaar mijn vraag.
  Jubileum moderator woensdag 21 oktober 2009 @ 19:54:22 #11
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_73924994
Nieslief wat pittig, 2 kindjes... Aan de andere kant wel ontzettend fijn en lief dat ze zoveel steun aan elkaar hebben, vooral 's nachts.
Ik herken je schuldgevoelens heel erg, ik heb me ook afgevraagd wat ik verkeerd had gedaan in de zwangerschap, of juist nagelaten had, maar dat antwoord krijg je nooit. Het ligt ook niet aan jou, het ligt niet aan hen, er is gewoon in de aanleg iets niet goed verbonden.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_73928414
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 07:06 schreef YPPY het volgende:
Eva kan (gelukkig, totaal terecht!!!!) binnen 4 weken terecht bij de kinderpsych.

Mwana heeft, indien nodig, een boksbal voor vrouwen in de aanbieding.

TF gaat een onzeker traject in.
Nee niet aanbieding. Ies graties. Zonder saus bij maar alleen voor maisje zai heb verdrietig en boosj.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_73928587
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 19:54 schreef Lois het volgende:
Nieslief wat pittig, 2 kindjes... Aan de andere kant wel ontzettend fijn en lief dat ze zoveel steun aan elkaar hebben, vooral 's nachts.
Ik herken je schuldgevoelens heel erg, ik heb me ook afgevraagd wat ik verkeerd had gedaan in de zwangerschap, of juist nagelaten had, maar dat antwoord krijg je nooit. Het ligt ook niet aan jou, het ligt niet aan hen, er is gewoon in de aanleg iets niet goed verbonden.
Yup, ik denk dat elke ouder van een autist zichzelf vaak afgevraagd heeft of ze misschien toch niet per ongeluk teveel dit of dat gegeten had, of dat ze toen ze uitgegleden was toch iets beschadigd heeft of wat dan ook.

Bij mij zit het ontzettend in de familie dus ik weet het hier voor 99% zeker dat het aan mijn genenpakketje ligt en niet aan een stuk niet goed doorgekookte kip of mijn van de pot gerukte opvoeding ofzo. We zijn inmiddels van alle kanten doorgelicht en officieel goedgekeurd en normaal bevonden als ouders

Moeilijk nieslief! Probeer in ieder geval de weg (alvast) te vinden naar vrienden, familie of instanties, wie je ook maar tot hulp kan zijn. Sterkte!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_73939177
hoi allemaal....

nooit jezelf de schuld geven.... elk mens en dus ook elke ouder maakt wel eens een fout... geen ramp.... maar daar wordt niemand autistisch van en een kind kan wel tegen een stootje.

Ik heb gisteren een telefoongesprek gehad met bjz. Over mijn klacht en bezwaar. Bij navraag zou het volgens de indicatiesteller best kunnen dat ik de dingen anders had gezegd. En vanwege de veranderingen die daardoor zijn ontstaan, krijg ik toch voor een half jaar tijdelijk verblijf en ik krijg een aangepaste indicatie.

JOEHOE JIPPIE DE PIPPIE

als laatste zie hij dat hij nog nooit zo snel een bezwaar had ontvangen... HA, moet je maar niet van die fouten maken....

dames.. allemaal weer even het hoofd omhoog... wij zorgen GOED voor onze kids.... misschien wel beter dan een gemiddelde ouder

[ Bericht 0% gewijzigd door wendytje op 22-10-2009 18:14:38 ]
uit een aspergernest
pi_73939241
Fijn dat het aangepast is wendytje!!
Nieslief,
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_73942430
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 07:59 schreef wendytje het volgende:
... En vanwege de veranderingen die daardoor zijn ontstaan, krijg ik toch voor een half jaar tijdelijk verblijf en ik krijg een aangepaste indicatie.
...

Mooi zo! Schop kont!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 22 oktober 2009 @ 11:43:37 #17
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_73943900
Fijn Wendytje dat het nu wel voorlopig geregeld is.

TF gewoon even een dikke knuffel voor jou.

Lois is het nog een beetje uit te houden met het slapen totdat de vier weken voorbij zijn?

Mwana hoi voor jou ook. Tijd geleden dat ik iets van je gelezen heb (hint stoomafblaastopic!!!).

Nieslief jij ook veel succes met je twee jongens en wat fijn dat ze zo met elkaar verbonden zijn dat de een de ander troost 's nachts.
pi_73944438
He Wendytje... Fijn, dat het zo geregeld is!!

Ik hoop dat je snel echt de vruchten plukt van het pgb!

En de rest allemaal sterkte... hier staan we ook op de drempel om een tweede traject in te gaan voor onze jongste. Ik moet zelf een verslag schrijven.. en wederom ziet school niets, terwijl ik hier met een kind zit, dat vast loopt..
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  donderdag 22 oktober 2009 @ 16:45:10 #19
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_73954665
Waarom kiezen veel mensen voor een PGB, in plaats van Zorg in Natura?
Voor het PGB moet je een vreselijke administratie, bijhouden. Ik heb nog 4 mappen liggen, van een paar maanden PGB.
En je weet dan ook niet, of je betrouwbare zorg, hebt. Een HKZ-gecontroleerde instelling, is dat daarintegen wel.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_73954858
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:45 schreef Oxymoron het volgende:
Waarom kiezen veel mensen voor een PGB, in plaats van Zorg in Natura?
Voor het PGB moet je een vreselijke administratie, bijhouden. Ik heb nog 4 mappen liggen, van een paar maanden PGB.
En je weet dan ook niet, of je betrouwbare zorg, hebt. Een HKZ-gecontroleerde instelling, is dat daarintegen wel.
Ik had eerst ook ZIN, toen mn zoontje naar het kinderdagcentrum ging. Nu echter ben ik bezig met PGB aanvragen omdat er zowel als thuis echt 1 op 1 begeleiding nodig is. En zij geven een indicatie als 1 geheel af in deze.
Dus als ik kies voor ZIN, dan geef ik het budget aan de school maar zij hebben niemand om me hier thuis te helpen. Met PGB kan ik het verdelen over thuis en op school
  donderdag 22 oktober 2009 @ 16:58:09 #21
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_73955090
O ik wist niet, dat je ZIN niet kon ''splitsen''?
Je kunt toch van meerdere instanties, gebruikmaken? Weet MEE daar, niks van?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_73955270
Ik vind het zo belachelijk hoe sommige instellingen zulke verkeerde beslissingen maken.
Ik vind het fijn dat het is aangepast wendytje
pi_73955516
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:58 schreef Oxymoron het volgende:
O ik wist niet, dat je ZIN niet kon ''splitsen''?
Je kunt toch van meerdere instanties, gebruikmaken? Weet MEE daar, niks van?
Van MEE zeiden ze dat juist, omdat het nu is veranderd. Je hebt niet meer de verschillende vormen van begeleiding, alleen nog maar de indicatie Begeleiding bij het CIZ (vanaf 1 januari dan). En omdat het dan als 1 indicatie wordt afgegeven, kan je dit maar bij 1 school/organisatie etc onderbrengen.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 17:17:20 #24
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_73955716
O, dat wist ik niet, sorry. Omdat ik nu alleen maar ZiN heb, ben ik niet meer, zo op de hoogte.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_73960474
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 17:17 schreef Oxymoron het volgende:
O, dat wist ik niet, sorry. Omdat ik nu alleen maar ZiN heb, ben ik niet meer, zo op de hoogte.
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor, ik hoorde t vandaag ook voor het eerst
pi_73973068
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:45 schreef Oxymoron het volgende:
Waarom kiezen veel mensen voor een PGB, in plaats van Zorg in Natura?
Voor het PGB moet je een vreselijke administratie, bijhouden. Ik heb nog 4 mappen liggen, van een paar maanden PGB.
En je weet dan ook niet, of je betrouwbare zorg, hebt. Een HKZ-gecontroleerde instelling, is dat daarintegen wel.
met een PGB kun je ook andere hulp inschakelen.... mensen met een goede opleiding, maar minder duur dan via een bureau.... en nu komt het goed uit, want de bureau's hebben een wachtlijst en nu kan ik toch zorg inkopen.

als je alleen van een stichting wil, dan is ZiN wel makkelijker, maar ik wil graag de keuze hebben....

oxy... misschien rare vraag, maar ben jij man of vrouw? Ik dacht altijd man, maar in het santatopic las ik "ze" over jou......
uit een aspergernest
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:55:38 #27
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_73976720
Ik ben een meisje, ja.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_74012823
Pffff zit ik gisteren avond eens de googlen op pdd-nos. Niet slim zegt mrLief want het einde van het liedje was dat ik de halve nacht gepiekerd heb.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74049047
En de award voor het meest bizarre speelgedrag van deze week gaat naar....Lukas!!!
Hij heeft iets van 6 kuub didactisch en pedagogisch verantwoord speelgoed, maar heeft de hele dag lopen kroelen met...een ui. Een ui. Een ajuin. Gewoon een geschilde ui waar een paar ringen van gesneden waren. De eerste twee keer nam ik hem nog af, maar hij bleef er als een satelliet met schoteltjes van ogen omheen draaien dus uiteindelijk ging hij ruikend als een broodje haring terug naar zijn woonvorm, zoveel had hij ermee geknuffeld. Met het eten nam ie er nog een hap uit. Toen was de liefde over.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74049420
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 17:57 schreef Mwanatabu het volgende:
En de award voor het meest bizarre speelgedrag van deze week gaat naar....Lukas!!!
Hij heeft iets van 6 kuub didactisch en pedagogisch verantwoord speelgoed, maar heeft de hele dag lopen kroelen met...een ui. Een ui. Een ajuin. Gewoon een geschilde ui waar een paar ringen van gesneden waren. De eerste twee keer nam ik hem nog af, maar hij bleef er als een satelliet met schoteltjes van ogen omheen draaien dus uiteindelijk ging hij ruikend als een broodje haring terug naar zijn woonvorm, zoveel had hij ermee geknuffeld. Met het eten nam ie er nog een hap uit. Toen was de liefde over.
*PROEST*
uit een aspergernest
pi_74049546
Hihi die Lucas. Had hij geen lasr van zijn ogen dan?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_74049548
Dat soort dingen vind ik nou zo leuk aan autisten

Het gelukkig kunnen worden van zo iets kleins. De fascinaties voor dingen die bij normale mensen heel gewoon zijn. Lukas die dan een hele dag met een ui knuffeld. Eva die als favoriete beest een luiaard heeft. Een jongetje op mijn werk die dolgelukkig kan worden van het ronddraaien van speelgoedwiel (ja alle auto's zijn ondertussen wiel loos.

Ze drijven je absoluut soms tot wanhoop (dat zelfde jongetje op mijn werk MOET alles wat servies is kapot gooien, het kapot vallen is blijkbaar ook geweldig. het halve servies is ondertussen vervangen door plastic ikea spul). Maar stuk voor stuk zijn ook zo speciaal.
  zondag 25 oktober 2009 @ 18:21:47 #33
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_74049701
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 18:16 schreef p_iglet het volgende:
Dat soort dingen vind ik nou zo leuk aan autisten

Het gelukkig kunnen worden van zo iets kleins. De fascinaties voor dingen die bij normale mensen heel gewoon zijn. Lukas die dan een hele dag met een ui knuffeld. Eva die als favoriete beest een luiaard heeft. Een jongetje op mijn werk die dolgelukkig kan worden van het ronddraaien van speelgoedwiel (ja alle auto's zijn ondertussen wiel loos.

Ze drijven je absoluut soms tot wanhoop (dat zelfde jongetje op mijn werk MOET alles wat servies is kapot gooien, het kapot vallen is blijkbaar ook geweldig. het halve servies is ondertussen vervangen door plastic ikea spul). Maar stuk voor stuk zijn ook zo speciaal.
Herkenbaar: kindje van een vroegere vriendin maakte van plakband altijd zo graag spinnenhuisjes spinnenwebben. Dan werden door de hele tuin (incl fietsen, bankjes, deuren etc) 'draden' plakband gespannen. Als hij jarig was, kreeg hij altijd van mij een kadootje en een paar rollen plakband. Dat gezichtje!!!
  Jubileum moderator zondag 25 oktober 2009 @ 19:11:14 #34
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74051209
Heerlijk
Wij zijn eens wekenlang 2 x per week 1 citroen wezen halen bij de groenteboer, toen Eva een fiepje voor citroen had. Citroen was geweldig, niet rond, mooi geel, rook lekker en blijkbaar bijzonder knuffelbaar

Ze heeft het nu met een eikeltje, gewoon zo'n ding uit het bos. Hij lijkt op het eikeltje van het eekhoorntje van Ice Age, en dat is helemaal fantastisch. Als ik had geweten dat het zó'n bijzonder eikeltje zou worden had ik er wel meer in mijn zakken gestopt vorige week, maar vooralsnog duikt hij gelukkig elke keer weer op als hij ineens kwijt is. Hij is zelfs afgelopen dinsdag bij mijn schoonouders bezorgd nadat ze hem de dag ervoor bij mensen was kwijtgeraakt waar ze even was met Opa om de schaapjes te aaien
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74051428
Wat geweldig dat eikeltje toch weer terug is
  zondag 25 oktober 2009 @ 19:25:10 #36
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_74051755
Fiepjes

Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 25 oktober 2009 @ 19:57:39 #37
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_74053001
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 19:11 schreef Lois het volgende:
Heerlijk
Wij zijn eens wekenlang 2 x per week 1 citroen wezen halen bij de groenteboer, toen Eva een fiepje voor citroen had. Citroen was geweldig, niet rond, mooi geel, rook lekker en blijkbaar bijzonder knuffelbaar

Ze heeft het nu met een eikeltje, gewoon zo'n ding uit het bos. Hij lijkt op het eikeltje van het eekhoorntje van Ice Age, en dat is helemaal fantastisch. Als ik had geweten dat het zó'n bijzonder eikeltje zou worden had ik er wel meer in mijn zakken gestopt vorige week, maar vooralsnog duikt hij gelukkig elke keer weer op als hij ineens kwijt is. Hij is zelfs afgelopen dinsdag bij mijn schoonouders bezorgd nadat ze hem de dag ervoor bij mensen was kwijtgeraakt waar ze even was met Opa om de schaapjes te aaien
k vind t zo tof dat jullie, en ook jij Mwana, zo meegaan in de liefde voor een voorwerp
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 25 oktober 2009 @ 20:11:34 #38
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74053687
Een ui En citroenen En een eikeltje
Geweldig
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_74053852
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 19:57 schreef Ynske het volgende:

[..]

k vind t zo tof dat jullie, en ook jij Mwana, zo meegaan in de liefde voor een voorwerp
Ach, het is ook eigenbelang. Is Lukas blij, dan zijn we allemaal blij
Bij Lukas' broertje ga ik ook ernstig mee zitten legoën en met mijn dochtertje speel ik -the horror- met poppen, inclusief piepstemmetjes en theekransjes
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator zondag 25 oktober 2009 @ 20:21:18 #40
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74054148
Daarnaast maak je er Eva ook echt intens gelukkig mee. Wat begon met "theo" (geel plastic badeendje) en is via zijsporen (maar 1 tshirt aanwillen) naar Sammie de luiaard gegaan, met af en toe een zijfiepje in eikeltjes, balletjes, pluisjes etc.
Eva 'aard" met die dingen, geeft haar veiligheid. Dat vind ik belangrijk, zeker als je al geen snars van de wereld om je heen begrijpt.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74054385
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:20 schreef nieslief het volgende:
Pffff zit ik gisteren avond eens de googlen op pdd-nos. Niet slim zegt mrLief want het einde van het liedje was dat ik de halve nacht gepiekerd heb.
Niet doen joh, je zit nog zo aan het begin en dan kom je de meest verschrikkelijke spookverhalen tegen. Jij kent jouw kindjes het best en als je meer wilt lezen, kun je iemand anders vragen wat linkjes voor je te zoeken, dan kan die ander de informatie waar je wat aan hebt eruit filteren. Echt, er zijn zoveel gradaties en totaal niet met elkaar te vergelijken. Heb tientallen mensen gezien met allerhande vormen van autisme en bij iedereen is het weer wat anders.

Wat heerlijk, die fiepjes. Echt goed, dat geeft ze zo'n veiligheid.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_74054837
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 20:21 schreef Lois het volgende:
...
Eva 'aard" met die dingen, geeft haar veiligheid. Dat vind ik belangrijk, zeker als je al geen snars van de wereld om je heen begrijpt.
En dat al helemaal. Lukas "overkomt" het leven gewoon. Er komen per seconde een miljard indrukken op hem af, zomaar vanuit het niets dus het is erg moeilijk voor hem om zich überhaupt op één ding te concentreren, laat staan iets te doen wat hem lang genoeg bezighoudt en onschadelijk is voor de omgeving.

Daardoor gaat vaak compleet aan hem voorbij wat wij doen met alles en dat dat "normaal" is (zoals: Ergens binnenkomen en hallo zeggen en de poes aaien. Je kan toch ook de deur aaien en hallo zeggen tegen de poes? Of de poes tussen de deur prakken terwijl je hallo roept? En als je ouders dan op je af komen rennen en de poes ontzetten en zomaar opeens tegen je uitvaren dat dat niet mag, dan is dat even schrikken, maar gelukkig zijn er leukere dingen om je op te richten, zoals het lichtknopje, het pluisje op je mouw, je veters en de haren van je zusje, hee is dat een ui?)

Dus als er ergens een ui ligt die naar hem lonkt, dan doet ie maar. Daar wordt niemand minder van en hij heel blij

P.S: we hebben geen poes, het was gewoon een voorbeeld, kee? No animals were harmed during the creation of this post
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator zondag 25 oktober 2009 @ 20:46:14 #43
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74055445
Haha

Speaking of animals, Eva heeft onze poes ontdekt. Jarenlang 4 katten gehad, deed haar nooit wat. Ze riep ze hooguit af en toe, liet soms doelbewust wat eten vallen voor ze maar verder...
Nu hebben we nog 1 kat, de laatste, in reservetijd en nu is Lois (want zo heet de kat) ineens het mooiste wat er in huis rondloopt. "ach wat een lieverdje" hoor je haar regelmatig roepen als kat ineens voorbij loopt, kat moet geaaid, en is echt de ontdekking van de eeuw.
"zullen we ook een poesje nemen" hoor je ook ineens voorbij komen, alsof we die al niet jaren hebben
(wat ook meteen mooi aangeeft hoeveel zaken er aan haar voorbij gaan)
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74055660
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 20:46 schreef Lois het volgende:
Haha

Speaking of animals, Eva heeft onze poes ontdekt. Jarenlang 4 katten gehad, deed haar nooit wat. Ze riep ze hooguit af en toe, liet soms doelbewust wat eten vallen voor ze maar verder...
Nu hebben we nog 1 kat, de laatste, in reservetijd en nu is Lois (want zo heet de kat) ineens het mooiste wat er in huis rondloopt. "ach wat een lieverdje" hoor je haar regelmatig roepen als kat ineens voorbij loopt, kat moet geaaid, en is echt de ontdekking van de eeuw.
"zullen we ook een poesje nemen" hoor je ook ineens voorbij komen, alsof we die al niet jaren hebben
(wat ook meteen mooi aangeeft hoeveel zaken er aan haar voorbij gaan)
Inderdaad zeg. Vier katten negeren...dat zal ze leren! Weten ze ook eens hoe het voelt
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 25 oktober 2009 @ 20:59:36 #45
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_74056208
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 20:35 schreef Mwanatabu het volgende:
En dat al helemaal. Lukas "overkomt" het leven gewoon. Er komen per seconde een miljard indrukken op hem af, zomaar vanuit het niets dus het is erg moeilijk voor hem om zich überhaupt op één ding te concentreren, laat staan iets te doen wat hem lang genoeg bezighoudt en onschadelijk is voor de omgeving.
Wederkerigheid
Vraag:
Weet je niet eens
hoe dat voelt
verliefd zijn op een ander?

Antwoord:
Verliefd dat is papiertjes kopen
bij de winkel op de hoek
En dan ook nog lijntjes lopen
bij de beestjes een roze koek

Verliefd dat is mijn wereldwonder
Hoe ik het allemaal verzin
Hoe ik mij vasthoud aan die dingen
Hoe ik kleine rondjes spring

De wereld is mij veel te wijd
ik kan er niks van brouwen
Geef mij verliefdheid
niet een ander
maar een Iets!

Dat is verliefd.
(c) Oxymoron

--------------

Ik vind dat jullie zoveel snappen!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_74056611
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 20:26 schreef YPPY het volgende:

[..]

Niet doen joh, je zit nog zo aan het begin en dan kom je de meest verschrikkelijke spookverhalen tegen. Jij kent jouw kindjes het best en als je meer wilt lezen, kun je iemand anders vragen wat linkjes voor je te zoeken, dan kan die ander de informatie waar je wat aan hebt eruit filteren. Echt, er zijn zoveel gradaties en totaal niet met elkaar te vergelijken. Heb tientallen mensen gezien met allerhande vormen van autisme en bij iedereen is het weer wat anders.

Wat heerlijk, die fiepjes. Echt goed, dat geeft ze zo'n veiligheid.
het is denk ik voor nieslief ook meer dat er volgens een bepaalde website een link zit tussen PDD-NOS en CVS. en daar ik als zusje van nieslief CVS heb schrikt dat nogal. maar ik heb zelf die website en hun uitleg erbij doorgelezen en vond dit zelf (als CVS patient) nogal knullig overkomen en vooral niet verdiept in de CVS kant van de ziekte.

maar het is gewoon schrikken om dat soort dingen te lezen, om dingen te herkennen en bang te zijn voor de toekomst. dat heb ik al en dan ben ik 'alleen maar' de suikertante van die lieverds
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_74056744
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 20:59 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Wederkerigheid
Vraag:
Weet je niet eens
hoe dat voelt
verliefd zijn op een ander?

Antwoord:
Verliefd dat is papiertjes kopen
bij de winkel op de hoek
En dan ook nog lijntjes lopen
bij de beestjes een roze koek

Verliefd dat is mijn wereldwonder
Hoe ik het allemaal verzin
Hoe ik mij vasthoud aan die dingen
Hoe ik kleine rondjes spring

De wereld is mij veel te wijd
ik kan er niks van brouwen
Geef mij verliefdheid
niet een ander
maar een Iets!

Dat is verliefd.
(c) Oxymoron

--------------

Ik vind dat jullie zoveel snappen!
En ik vind het meer dan interessant om jouw invalshoek hierin te lezen. Een beetje een inside-kennis is echt ontzettend waardevol als ouders van (een compleet andere en unieke) autist
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 25 oktober 2009 @ 21:11:23 #48
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_74056955
Graag, gedaan hoor, ouders-van!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 26 oktober 2009 @ 15:23:16 #49
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_74079259
Is iedereen, nu verliefd aan het fiepen geslagen? Of heb ik, de discussie/verhalen over fiepjes dood''gedrukt'' door, mijn gedicht?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 26 oktober 2009 @ 16:09:28 #50
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74080901
Nee hoor Oxy, je hebt niets dood gedrukt
Ik denk dat de mensen gewoon even niets te vertellen hebben
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_74083910
tot nu toe alleen kleine fiepen meegemaakt...
pokemonkaarten
gogo's
maar voor mijn jongste is zijn doekje heilig.... hij moet kunnen "krabben" aan het doekje.. iets met de structuur...

nu letters... bij de oudste (groep 3) dus hij blijft maar schrijven..... helaas is dit een grotere fiep, want als hij voor het slapen niet heeft kunnen schrijven, dan hebben we drama
uit een aspergernest
pi_74090169
De eerste paar verhaaltjes van fiepjes (huh hoe kom je nou aan dat woord??) vond ik erg grappig. Tot het laatste en verrek die van mij hebben al jaren een klein fiepje. En dat zijn die monddoekjes van de prenatal of van de hema. Wel die met een boordje met kleurtjes en bij voorkeur met rood of grijs. Blauw mag ook nog maar die ikea dingen zijn het helemaal niet (mama denkt oh leuk da's goedkoop duurkoop dus). Gelukkig willen ze graag voor het slapen gaan een schone want die frummelen het fijnst. Zonder wordt er echt niet geslapen. En als mama ze ooooit vergeet bij opa en oma ofzo dan is een gewone keukenhanddoek ook goed. Gelukkig begrijpen ze dat wel en verzinnen ze zelf ook vervanging. Dat met die keukenhanddoek is puur toeval van een keer logeren bij oma. Eerst in tranen en toen op een spurt naar de keuken waar ze samen trots en dolgelukkig met een enorme handdoek aan kwamen zetten. Echt zo'n strandgeval.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74090439
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 17:34 schreef wendytje het volgende:
tot nu toe alleen kleine fiepen meegemaakt...
pokemonkaarten
gogo's
maar voor mijn jongste is zijn doekje heilig.... hij moet kunnen "krabben" aan het doekje.. iets met de structuur...

nu letters... bij de oudste (groep 3) dus hij blijft maar schrijven..... helaas is dit een grotere fiep, want als hij voor het slapen niet heeft kunnen schrijven, dan hebben we drama

Mijn broertje heeft destijds de muren van zijn kamer helemaal volgeschreven. Echt tot hoe hoog hij kwam en 360 graden in de rondte met allerlei kleuren viltstift. Mijn vader heeft het 5x overgeschilderd en het komt er nog doorheen overal
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 26 oktober 2009 @ 21:20:44 #54
274310 agenda
altijd vol!
pi_74092298
Hallo,

Mag ik mij hier ook melden dan? Moeder van een dove zoon van 12 die ook PDD-Nos heeft. Voorlopige diagnose, omdat er ook het een en ander samen kan hangen met zijn doofheid.

Die fiepjes herken ik wel; bakken/dozen alles waar je iets in kunt verzamelen. In de doos, uit de doos, nee toch weer een andere bak en ga zo maar door. Overal bakken meenemen en dol zijn op containers.

Momenteel is het fiepje: hama kralen uitsorteren op kleur.

Als ik jullie verhalen zo lees zie ik toch wel overeenkomsten.

[ Bericht 0% gewijzigd door agenda op 27-10-2009 18:13:52 ]
pi_74101054
welkom agenda...
uit een aspergernest
pi_74234440
Even iets heel anders: het jongetje van 6 uit het nieuws vandaag, eén van de Mexicaanse-griepdoden, dat is dus een jongetje van Lukas' dagbestedingscentrum...
In het nieuws was sprake van dat het jochie medische problemen had, maar volgens de groepsleiding die ik sprak was het juist een erg sterk kind. Ik denk dat ik voorlopig even wat minder lekker slaap
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74236011
Welkom agenda, hoe ga jij om met de PDD-NOS en wat was je reactie toen je daar vermoedens van kreeg of toen erover gesproken werd?

Wat eng Mwana.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_74236271
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 20:44 schreef YPPY het volgende:
...

Wat eng Mwana.
Het wordt nog enger: mijn dochter ligt met koorts in bed nu. Begon zomaar ineens met een snotneusje vanmiddag en ervoor was ze nog kiplekker dus het komt vrij snel op allemaal. Aargh
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74236693
*ril* dat idee, ik krijg er al rillingen van, laat staan jij.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_74245732
En mevroi is weer prima te doen. Beetje snot, geen koorts.
Mama moet misschien iets minder hysterisch gaan reageren op gesnotter
Maja, context he...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74245838
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 08:06 schreef Mwanatabu het volgende:
En mevroi is weer prima te doen. Beetje snot, geen koorts.
Mama moet misschien iets minder hysterisch gaan reageren op gesnotter
Maja, context he...
ik had al bij de hap gezeten.....
uit een aspergernest
pi_74246753
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 08:24 schreef wendytje het volgende:

[..]

ik had al bij de hap gezeten.....
Haha, nee dat doe ik pas als er meer aan de hand is dan "ziek", dus als ze niet meer willen drinken een paar uur, je geen goed contact meer kan krijgen.

En in die context: Lukas heeft toen ie 3 was een epileptische aanval gehad ooit, en toen heb ik 112 gebeld:

- "MIJN KIND HEEFT STUIPTREKKINGEN EN ZIJN OGEN ZIJN WEGGEDRAAID EN HIJ LOOPT BLAUW AAN!!!"
-"Kun u nog contact krijgen met uw kind mevrouw?"
-"Uh nee, maar dat is normaal...eh...ik bedoel...dat lukt nooit eh...eh...hij is nogal autistisch maar eh....MIJN KIND HEEFT STUIPTREKKINGEN EN ZIJN OGEN ZIJN WEGGEDRAAID EN HIJ LOOPT BLAUW AAN!!!
-"We sturen een ambulance!"

Krijg je in de ambulance een hoop gehannes met het personeel:
-"Hee ventje, ben je er weer? Wat was er gebeurd knullie?"
(Lukas kijkt meteen weg, is veel te moe om oogcontact te maken)
-"Hier, een pop. Lief he?
(Laat pop slap uit de armen vallen)
-"Ach gos, dat is niet goed he? Je kunt de pop niet vasthouden?"
(Lukas kijkt wazig alle kanten op en begint een sirene te imiteren)

Toen ben ik maar gaan uitleggen dat hij niet zoveel gaf om communicatie enzo maar dat het alweer redelijk normaal leek te zijn voor zijn doen
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:35:09 #63
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_74247030
Ohh
Ik kwam een keer thuis uit schooll (was toen 7 jaar), met buikpijn.
''Mama, volgens mij heb ik appendicitis'' (mooie woorden-fiepje destijds).
- Nee, dat heb je niet, denk ik

Dokter gebeld na 3 uur schreeuwen
''Dokter, volgens mij heb ik appendicitis''.
- Wat bedoel je?
''Nou ik heb appendicitis''.
- Aan moeder vraagt: ''Weet dat kind dat?''
Ik: ''Ja appendicitis is ''blindedarmontsteking, in de volksmond.''
- Dokter: Ehmm

In bij de EH: ''Volgens mij heeft dit kind een blindedarmontsteking''.
Ik: ''APPENDICITIS!''

En toen lag Oxy daar, in de operatiekamer met een bijna-geklapte, blindedarm. Eén van de hilarische familie-verhalen
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_74247084
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:35 schreef Oxymoron het volgende:
Ohh
Ik kwam een keer thuis uit schooll (was toen 7 jaar), met buikpijn.
''Mama, volgens mij heb ik appendicitis'' (mooie woorden-fiepje destijds).
- Nee, dat heb je niet, denk ik

Dokter gebeld na 3 uur schreeuwen
''Dokter, volgens mij heb ik appendicitis''.
- Wat bedoel je?
''Nou ik heb appendicitis''.
- Aan moeder vraagt: ''Weet dat kind dat?''
Ik: ''Ja appendicitis is ''blindedarmontsteking, in de volksmond.''
- Dokter: Ehmm

In bij de EH: ''Volgens mij heeft dit kind een blindedarmontsteking''.
Ik: ''APPENDICITIS!''

En toen lag Oxy daar, in de operatiekamer met een bijna-geklapte, blindedarm. Eén van de hilarische familie-verhalen

Geweldig! (Dat het goed afliep ook natuurlijk!)
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:13:56 #65
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74249990
Hoewel misschien niet zo netjes moest ik wel lachen bij die ziekte verhalen

Even een tv tip (in de hoop dat ik het dan zelf ook onthoudt )

Autistisch wat nu
Autistisch wat nu
Vanaf dinsdag 3 november op Familie 24 de vierdelige serie 'Autistisch wat nu' gemaakt door de EO. In elke aflevering worden twee gezinnen, waarvan een of meerdere kinderen autistisch zijn, gevolgd in het dagelijkse leven. Wat voor invloed heeft het hebben van een autistisch kind voor het gezin, de omgeving en hoe leer je een autistisch kind geestelijk groeien; maar ook begrijpen.

Gedragsdeskundige Autisme Colette de Bruin begeleidt de gezinnen en geeft in de uitzendingen uitleg bij bepaalde situaties.

De serie wordt uitgezonden op dinsdag 3, 10, 17 en 24 november, om 21.00 uur op Familie 24. Aansluitend op 'Autistisch wat nu' vertoont Familie 24 diverse andere programma's rondom het thema autisme, waaronder de ingrijpende documentaire 'Ik ben autistisch'.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74253442
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 13:13 schreef Lois het volgende:
Hoewel misschien niet zo netjes moest ik wel lachen bij die ziekte verhalen

Even een tv tip (in de hoop dat ik het dan zelf ook onthoudt )

Autistisch wat nu
Autistisch wat nu
Vanaf dinsdag 3 november op Familie 24 de vierdelige serie 'Autistisch wat nu' gemaakt door de EO. In elke aflevering worden twee gezinnen, waarvan een of meerdere kinderen autistisch zijn, gevolgd in het dagelijkse leven. Wat voor invloed heeft het hebben van een autistisch kind voor het gezin, de omgeving en hoe leer je een autistisch kind geestelijk groeien; maar ook begrijpen.

Gedragsdeskundige Autisme Colette de Bruin begeleidt de gezinnen en geeft in de uitzendingen uitleg bij bepaalde situaties.

De serie wordt uitgezonden op dinsdag 3, 10, 17 en 24 november, om 21.00 uur op Familie 24. Aansluitend op 'Autistisch wat nu' vertoont Familie 24 diverse andere programma's rondom het thema autisme, waaronder de ingrijpende documentaire 'Ik ben autistisch'.
*pakt agenda en noteert. Dank je wel.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74254504
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 15:38 schreef nieslief het volgende:

[..]

*pakt agenda en noteert. Dank je wel.
+1
Bedankt Lois!

(En: hoe gaat ie?)
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74255687
Het is nog een voorlopige diagnose, veel dingen kunnen ook samen hangen met zijn doofheid. Het angst voor onbekende, schrikken als er iets onverwachts gebeurd enz. De fiepjes zijn volgens mij wel een beeld van PDD/NOS evenals zijn onverwachte woede aanvallen. Hij kan zomaar om niets ineens gaan gillen, ook dit kan een vorm zijn van onmacht omdat hij zich moelijk kan uiten vanwege zijn doofheid.

Hij is op school getest, hij zit op speciaal dovenonderwijs voor zmlk kinderen en de juffen vonden ook dat het gillen wel extreem was, vandaar de test. We hadden wel zoiets verwacht, leggen ook veel uit dmv tekeningen en picto´s. Als hij ongeveer 14 jaar is wordt hij nogmaals getest, maar veel uitmaken over hoe we met hem om gaan zal het niet, denk ik. Het was in ieder geval geen verrassing dat er iets mis was, hij is geboren met 27 weken dus we hadden al wat tegenslagen gehad. Het was voor ons meer een etiketje wat erop geplakt wordt.

Toch herken ik veel dingen die jullie schrijven, vandaar toch mijn aanmelding in dit topic.
pi_74256666
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 17:12 schreef agenda het volgende:
... Het was voor ons meer een etiketje wat erop geplakt wordt...
Inderdaad joh, je zoon blijft toch hetzelfde. Op zich denk ik ook dat jullie al heel ver zijn gekomen zonder da etiketje met de picto's en dergelijke dus jullie hebben veel voeling met hem. Dat moet je altijd in je achterhoofd houden vind ik, wat ze ook voor etiketje op hem willen plakken, jullie kennen hem het best en als enige helemaal
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74257549
Dank je Mwanatabu.

De picto´s waren al vroeg in beeld overigens ivm met zijn doofheid natuurlijk. Dit was het voorstadium van gebarentaal. Soms is een picto of een tekening makkelijker als gebaren, of we doen het naast gebaren om iets duidelijker te maken.
pi_74285305
Een paar weken terug was het nog niet echt samenspelen met de oudste van ons. We mochten niets kopen in zijn ´winkeltje´ want hij was echt druk met van alles en nog wat we hadden zelfs een ´echte´ kassa geregeld. We mochten ook niet zelf met een poppetje in de bus komen want hij was druk met rijden. En dat poppetje kon toch echt niet naar het station want dat was nergens.



Gisteren samen met hem een kassa gekocht. Een mooie roze...... Hij is er helemaal weg van en wil de hele dag niets anders dan winkeltje spelen. Nu ´moeten´ we zelfs kopen bij hem......
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  zondag 1 november 2009 @ 20:14:20 #72
274310 agenda
altijd vol!
pi_74288486
Klinkt goed nieslief.
  Jubileum moderator zondag 1 november 2009 @ 20:54:50 #73
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74290801
Wat gezellig en leuk nieslief!

Agenda welkom hier!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74301588
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:54 schreef Lois het volgende:
Wat gezellig en leuk nieslief!

Agenda welkom hier!
Oh ja Agenda welkom.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74301870
Ik kwam de aflevering Autisme van de serie Buitenbeentjes (TELEAC) tegen en moest even aan dit topic denken. Jullie zullen deze informatie wel kennen, maar misschien handig voor een niet-ervaringsdeskundige ofzo.
  Jubileum moderator dinsdag 3 november 2009 @ 21:03:33 #76
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74363730
*kick*

Nu dus op Familie 24 Autistisch wat nu.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74374737
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:03 schreef Lois het volgende:
*kick*

Nu dus op Familie 24 Autistisch wat nu.
Telaat.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  woensdag 4 november 2009 @ 09:52:49 #78
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74376115
Ik kan hier geen Familie 24 ontvangen
De aanvraag is enkele weken geleden naar Centrum Autisme gefaxt maar ik heb nog niets gehoord :-/ Weet iemand hoe lang dat ongeveer duurt, of kan ik beter zelf contact opnemen?
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_74390355
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:52 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik kan hier geen Familie 24 ontvangen
De aanvraag is enkele weken geleden naar Centrum Autisme gefaxt maar ik heb nog niets gehoord :-/ Weet iemand hoe lang dat ongeveer duurt, of kan ik beter zelf contact opnemen?
Familie 24 is volgens mij te volgen via internet http://www.nederland24.nl/#OPV
Weet alleen niet of je het terug kunt kijken.
  woensdag 4 november 2009 @ 21:42:35 #80
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_74401553
Ik zag, dat er in dat programma ook over Colette de Bruin wordt gesproken, nou die heeft mijn leven, echt ten goede veranderd . Ook al heb, ik haar nog nooit IRL gezien, haar boeken (maar ook vooral het boek van Evelien, waarvan ze co-auteur is..) en visies en lezingen (k ga deze maand nogeens)...
En ze mailt terug, als je een vraag hebt. Gewoon echt goed.

Gedraag ik me als een vervelend wijf?
Geef me de Vijf!

Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_74409194
Nou, sinds gisteren was de mexicaanse griep een fiep. "Mama, was je wel je handen? Broertje raak me niet aan want jij hebt bij A gespeeld (broertje van A had griep)". En wie ligt er nu met (waarschijnlijk mexicaanse) griep op de bank?
De fiepert.....
uit een aspergernest
  Jubileum moderator donderdag 5 november 2009 @ 08:23:37 #82
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74409450
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:52 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik kan hier geen Familie 24 ontvangen
De aanvraag is enkele weken geleden naar Centrum Autisme gefaxt maar ik heb nog niets gehoord :-/ Weet iemand hoe lang dat ongeveer duurt, of kan ik beter zelf contact opnemen?
Ik zou gewoon even bellen TF!

(dat had ik gisteren ook al getypt maar blijkbaar niet op invoeren gedrukt )
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Jubileum moderator donderdag 5 november 2009 @ 10:26:15 #83
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74411762
Het Riagg, wat Eva zou helpen heeft zich gisteren teruggetrokken. Onder het motto "er is niet genoeg expertise in huis om een cognitief beperkte autist te helpen" zijn we afgewezen. Dat hebben we niet zonder slag of stoot laten gebeuren natuurlijk maar helaas resistance was futile.
Jeroen heeft gevraagd waar we dan wel moesten wezen maar verder als het MEE konden ze ook niet bedenken. Hij heeft ze gelukkig ook nog gevraagd om de kinderarts hierover in te lichten want die heeft ons tenslotte doorverwezen.

Toen ik buiten stond te vloeken en huilen belde de kinderarts al (iets wat ikzeer verrassend vond en geweldig) en die was net zo verontwaardigd als ik. Hij had gezocht naar een alternatief en dat was de instelling waar ik in 1e instantie contact mee heb gehad maar waar we de wachtlijst zo lang vonden.

Dus.. .vanmorgen heb ik gebeld om Eva aan te melden. Ik ben van kastje naar muur gestuurd, 5 keer doorverbonden, 3 keer ander nummer gehad om vervolgens weer bij nr 1 aan te belanden. Die houdt nog stug vol dat ik daar verkeerd zit maar ik heb opdracht gegeven om dan maar uit te zoeken waar ik wel moet wezen en mij terug te bellen want ik blijf niet bezig
Loket 1 is autisme
Loket 2 is cognitieve beperkingen
Loket 3 is slaapproblemen
Loket 4 is kinderen
Loket 5 is jeugdpsychatrie

Een combi van deze loketten vinden is blijkbaar erg erg moeilijk
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 5 november 2009 @ 10:58:22 #84
35189 Troel
scherp en bot
pi_74412623
Ik zou in jouw geval al zo pissig geweest zijn dat ik een conferentiegesprek aan zou vragen met alle loketten

Ik hoop dat ze snel terugbellen, want het lijkt me echt killing voor jullie!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator donderdag 5 november 2009 @ 11:10:12 #85
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74412947
Meneer van loket 1 heeft gebeld, die heeft mijn gegevens en hulpvraag opgenomen en gaat dat faxen naar loket 2 en 3. Maandag gaat meneer 3 en/of meneer 2 mij bellen.

(Ik heb wel handig even alle namen, directe nummers e.d. gevraagd en opgeschreven )
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74413091
Vooral die namen regelmatig noemen Lois, dat werkt. En dan vragen wanneer je antwoord krijgt. "dus als u morgen faxt, kan ik overmorgen antwoord verwachten? Als ik niks hoor, bel ik na de middag zelf wel, wat is uw naam ook alweer?" "Dossieroverleg?, komende donderdag? Hoe laat is dat afgelopen? Half 3? Mooi, dan bel ik om 3 uur terug om te vragen wie deze zaak behandeld. Dat kunt u meteen de naam en het directe nummer doorgeven."

Schrijf alles op, wie je wanneer spreekt. Kijk bij MEE of ze een 'signaleringsafdeling' oid hebben. Die zijn blij met gedocumenteerde verhalen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 5 november 2009 @ 16:13:24 #87
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_74423383
Kennen jullie deze al?
www.taxipaspoort.nl
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_74423630
quote:
Op donderdag 5 november 2009 11:10 schreef Lois het volgende:

(Ik heb wel handig even alle namen, directe nummers e.d. gevraagd en opgeschreven )
Heel slim Louis.
En wat Yppy zegt alles noteren.

Triest dat het zo moet, maar zo werkt het nou eenmaal. Succes verder.
pi_74423704
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:13 schreef Oxymoron het volgende:
Kennen jullie deze al?
www.taxipaspoort.nl
Nee, die kende ik nog niet. Dank je Oxy.
pi_74428545
oh Lois.......
dit is toch te verschrikkelijk voor woorden!
ik.... ik... ik...
uit een aspergernest
pi_74431004
Jeetje Lois, wat wordt er toch veel van de veerkracht en het doorzettingsvermogen van ouders gevraagd. Ik vraag me wel eens af wat er met de kinderen van minder assertieve ouders gebeurt.

Maar wat een ontzettend betrokken en persoonlijke kinderarts hebben jullie. Top.
pi_74431452
Lois.... man, wat krijgen jullie toch veel op jullie bordje. Ik blijf jullie doorzettingsvermogen echt super! respect. Jullie zijn echt kei-kei goede ouders!

En ik zag wat nieuwe het topic binnen komen. Welkom. dat jullie je hier thuis mogen voelen.
pi_74431519
Ohh Loïs..... ik zou met liefde voor je willen bellen....
Ik zou willen dat alle ouders van mijn leerlingen zo vochten voor hun kind..
  Jubileum moderator donderdag 5 november 2009 @ 20:14:35 #94
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74431805
Nou weet je wat ik ook tegen die kinderarts zei, die blijkbaar toch meer betrokken is dan ik had ingeschat , het is weer duidelijk dat je kind thuis willen houden bij niemand op komt als optie.
Elke keer weer wordt ons duidelijk gemaakt dat die problemen zo opgelost zouden zijn als we eventjes Eva uit huis zouden plaatsen, hetzij tijdelijk hetzij voor langere tijd.
Elke keer moet ik aangeven dat dat geen optie is, maar dat we hier wel aan onderdoor dreigen te gaan. Waarop vervolgens weer de voordelen van een gezinsvervangend tehuis worden uitgelegd.

Niets ten nadele hiervan hoor, maar ik ben echt nog niet zover.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74431872
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:14 schreef Lois het volgende:ou weet je wat ik ook tegen die kinderarts zei, die blijkbaar toch meer betrokken Waarop vervolgens weer de voordelen van een gezinsvervangend tehuis worden uitgelegd.

Niets ten nadele hiervan hoor, maar ik ben echt nog niet zover.
Volgens mij vervallen al die voordelen als je ouders hebt die zo ontzettend actief zijn en vol blijven houden. Echt, ik vind het zo knap dat jullie door blijven gaan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_74432774
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:14 schreef Lois het volgende:
Nou weet je wat ik ook tegen die kinderarts zei, die blijkbaar toch meer betrokken is dan ik had ingeschat , het is weer duidelijk dat je kind thuis willen houden bij niemand op komt als optie.
Elke keer weer wordt ons duidelijk gemaakt dat die problemen zo opgelost zouden zijn als we eventjes Eva uit huis zouden plaatsen, hetzij tijdelijk hetzij voor langere tijd.
Elke keer moet ik aangeven dat dat geen optie is, maar dat we hier wel aan onderdoor dreigen te gaan. Waarop vervolgens weer de voordelen van een gezinsvervangend tehuis worden uitgelegd.

Niets ten nadele hiervan hoor, maar ik ben echt nog niet zover.
Je laat je in ieder geval niks aanpraten

Ik ben bang dat je nog lang een kapotte grammofoonplaat moet imiteren ("wij zorgen het liefst zelf voor Eva...krrrrgk....wij zorgen het liefst zelf voor Eva...krrrrgk...wij...") want ik hoor inderdaad vaak dat de "observatie-opnames" en crisisopvang heel vaak naar voren komt als eerste "oplossing". En dat terwijl jullie keihard aan het knokken zijn voor überhaupt een oplossing! Gaat Eva ineens perfect slapen in een Kort Verblijf Tehuis. Kdachtutniet. Doorzetten! (En neem een kilo extra chocola naar bed mee vanavond, jullie hebben het verdiend!)

Bij ons was het andersom: ik heb mezelf te lang aangepraat dat wij Lukas wél zelf aankonden. En elke keer dat ik dan een glazige blik van een zorgverlener zag die het ook allemaal niet meer wist ("hij is wel érg chaotisch he mevrouw?" "uhhhh de test is een beetje niet gelukt want uhhh Lukas heeft een half uur pluisjes uit het gordijnkoordje zitten trekken in plaats van de testjes te willen doen") dan werd ik weer eventjes bevestigd in mijn zelfvertrouwen dat het niet aan ons lag en dat we het zo slecht niet deden allemaal. Helaas zaten wij nou net in zo'n omgeving dat het woord "logeerhuis" pas viel toen ik al door mijn tandvlees heengesleten was
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74433036
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:14 schreef Lois het volgende:
Nou weet je wat ik ook tegen die kinderarts zei, die blijkbaar toch meer betrokken is dan ik had ingeschat , het is weer duidelijk dat je kind thuis willen houden bij niemand op komt als optie.
Elke keer weer wordt ons duidelijk gemaakt dat die problemen zo opgelost zouden zijn als we eventjes Eva uit huis zouden plaatsen, hetzij tijdelijk hetzij voor langere tijd.
Elke keer moet ik aangeven dat dat geen optie is, maar dat we hier wel aan onderdoor dreigen te gaan. Waarop vervolgens weer de voordelen van een gezinsvervangend tehuis worden uitgelegd.

Niets ten nadele hiervan hoor, maar ik ben echt nog niet zover.
Een gvt lost ook zeker niet alles op. Ik had ooit ook een jongentje op mijn groep die een verstoord bioritme had. Ging vaak spoken 's nachts, dan liep hij door het hele huis, gooide dingen om, of ging op de vloer in de gang zitten en dan kreeg je hem met geen mogelijkheid overeind.

Hij kreeg antroposofische druppels, ik weet niet meer wat het precies was. Had een pictobord met een maantje en een zonnetje erop. Als hij 's nachts spookte, wezen we naar het maantje en dat het dan tijd was om te slapen. We hebben beloningssystemen geprobeerd, als hij de hele nacht op zijn kamer bleef, kreeg hij de volgende dag een presentje. We hebben slaaprituelen ingevoerd. Voor het slapen gaan deden we het licht uit, staken we een kaarsje aan en gingen we fluisterend voorlezen. Slaap-lekker thee gemaakt. Een bad met ontspannende druppels. Rustgevende snoezelmuziekjes op zijn kamer. We hebben zijn deur doormidden gezaagd en de onderste helft op slot gedaan. Hij kon dan zijn kamer niet uit, maar wel naar buiten kijken. Maar ja, dan ging hij de hele nacht op de verwarming bonken en werd het hele huis wakker.

Hij was echter niet zo consequent als Eva. Als hij 2 nachten had gespookt, sliep hij de derde nacht wel.
pi_74433254
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:46 schreef Xennia het volgende:

[..]

Een gvt lost ook zeker niet alles op. Ik had ooit ook een jongentje op mijn groep die een verstoord bioritme had. Ging vaak spoken 's nachts, dan liep hij door het hele huis, gooide dingen om, of ging op de vloer in de gang zitten en dan kreeg je hem met geen mogelijkheid overeind.

Hij kreeg antroposofische druppels, ik weet niet meer wat het precies was. Had een pictobord met een maantje en een zonnetje erop. Als hij 's nachts spookte, wezen we naar het maantje en dat het dan tijd was om te slapen. We hebben beloningssystemen geprobeerd, als hij de hele nacht op zijn kamer bleef, kreeg hij de volgende dag een presentje. We hebben slaaprituelen ingevoerd. Voor het slapen gaan deden we het licht uit, staken we een kaarsje aan en gingen we fluisterend voorlezen. Slaap-lekker thee gemaakt. Een bad met ontspannende druppels. Rustgevende snoezelmuziekjes op zijn kamer. We hebben zijn deur doormidden gezaagd en de onderste helft op slot gedaan. Hij kon dan zijn kamer niet uit, maar wel naar buiten kijken. Maar ja, dan ging hij de hele nacht op de verwarming bonken en werd het hele huis wakker.

Hij was echter niet zo consequent als Eva. Als hij 2 nachten had gespookt, sliep hij de derde nacht wel.
Heette hij Lukas?
On second thought, waarschijnlijk niet. Ik lees namelijk niks over De Kabouterpolonaise zingen om 3 uur 's nachts
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 5 november 2009 @ 20:52:22 #99
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_74433274
Oh Lois, wat vreselijk tenenkrommend allemaal weer zeg...
***
pi_74433477
quote:
Op donderdag 5 november 2009 20:51 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Heette hij Lukas?
On second thought, waarschijnlijk niet. Ik lees namelijk niks over De Kabouterpolonaise zingen om 3 uur 's nachts
Haha nee. Hij kon niet praten. Wat hij wel goed kon, als er even geen toezicht was, was alles stukgooien wat op tafel stond, of razendsnel weglopen.
pi_74527828
hoi

ik ben trouw lurker van dit geweldige topic. En nu móest ik jullie even wijzen over een geweldige animatie film die ik net gezien heb mary and max. Het is een hele mooie maar 'donkere' animatie film over geestelijke problemen waaronder asperger. Echt een aanrader!
Ondanks dat het animatie is niet zomaar met je kinderen kijken, want het is best confronterend!
pi_74537058
Hoi,

Ben ik weer even. Ik vroeg me af of iemand hier ooit van een TOG gehoord had....
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  maandag 9 november 2009 @ 12:35:13 #103
35189 Troel
scherp en bot
pi_74537116
Ja, wel van gehoord, hoezo

(Neem tenminste aan dat het om deze gaat: http://www.svb.nl/int/nl/tog/index.jsp )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 9 november 2009 @ 14:43:37 #104
274310 agenda
altijd vol!
pi_74541169
Als je TOG van Troel bedoeld, ja inderdaad is bekend. Wat wil je weten hierover?
  Jubileum moderator maandag 9 november 2009 @ 14:47:45 #105
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74541350
Ik heb vorige maand de TOG van Eva opnieuw aangevraagd, heb je vragen hierover nieslief?

Ik heb net maar even gebeld, want ik werd het wachten op een telefoontje zat Persoon die ik moet hebben is er natuurlijk niet en niemand wist verder waar het over ging Morgen nieuwe poging....
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 9 november 2009 @ 14:51:56 #106
274310 agenda
altijd vol!
pi_74541524
Louis . Ik heb bewondering voor jouw geduld.
  maandag 9 november 2009 @ 15:12:07 #107
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_74542237
Ik (mijn ouders, bedoel ik) kregen geen TOG. Omdat ik niks stukmaakte of zo.

Tot ik 18 werd, toen vielen de scherven en het TOG-recht is dan op.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_74543505
quote:
Op maandag 9 november 2009 14:47 schreef Lois het volgende:
Ik heb vorige maand de TOG van Eva opnieuw aangevraagd, heb je vragen hierover nieslief?

Ik heb net maar even gebeld, want ik werd het wachten op een telefoontje zat Persoon die ik moet hebben is er natuurlijk niet en niemand wist verder waar het over ging Morgen nieuwe poging....
Ja die van de SVB ja. Heb al even op de site gekeken en gezien dat wij met beide jongens binnen de criteria vallen. Alleen hoe vraag je zoiets aan?? Centjes extra zou wel fijn zijn ik mag aannemen dat het aanschaffen van picto's en ophangdingen geld kosten en ook willen we graag dat de jongens watervrij worden maar dan moeten we buiten piekuren naar een best duur zwembad dus dat hebben we eigenlijk nooit gedaan. Zwemlessen moeten we trouwens ook eens aan gaan denken ze zijn al 4 maar ja zo'n grote groep lukt ook niet voor ze.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  Jubileum moderator maandag 9 november 2009 @ 16:01:52 #109
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74543938
http://www.svb.nl/int/nl/(...)geen_klant/index.jsp

Hier staan de aanvraagformulieren, die vul je in en stuur je met medische gegevens op en dan wacht je..... redelijk lang.... op antwoord
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74547628
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:01 schreef Lois het volgende:
http://www.svb.nl/int/nl/(...)geen_klant/index.jsp

Hier staan de aanvraagformulieren, die vul je in en stuur je met medische gegevens op en dan wacht je..... redelijk lang.... op antwoord
binnen 4 weken was het helemaal rond.....
uit een aspergernest
pi_74563252
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:01 schreef Lois het volgende:
http://www.svb.nl/int/nl/(...)geen_klant/index.jsp

Hier staan de aanvraagformulieren, die vul je in en stuur je met medische gegevens op en dan wacht je..... redelijk lang.... op antwoord
En die medische gegevens is dat een briefje van de huisarts of is dat een diagnose van de kinderpsycholoog?
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  Jubileum moderator dinsdag 10 november 2009 @ 08:46:57 #112
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74563440
Zoveel mogelijk is mijn ervaring. Ik stuur bij dit soort dingen altijd de diagnose mee, evt. medicijnlijsten, en nog wat verslagen van de diverse mensen die Eva onder behandeling hebben of handelingsplannen van school e.d.
Zo duidelijk mogelijk beeld scheppen helpt is mijn ervaring.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74563506
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 08:46 schreef Lois het volgende:
Zoveel mogelijk is mijn ervaring. Ik stuur bij dit soort dingen altijd de diagnose mee, evt. medicijnlijsten, en nog wat verslagen van de diverse mensen die Eva onder behandeling hebben of handelingsplannen van school e.d.
Zo duidelijk mogelijk beeld scheppen helpt is mijn ervaring.
OK dank je.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74596720
ik lees met grote verbazing bovenstaande om geld van ons allen te gebruiken voor kinderen met autisma. kan me niet voorstellen dat die meer geld kosten dan een 'gezond' kind. Is tog niet bedoeld voor de mensen met kinderen met een lzware handicap, waarvoor aanpassingen gedaan moeten worden in huis. kan me kwaad maken over de handje ophouden cultuur. volgens mij kost een planbord etc niet zoveel.
  Jubileum moderator woensdag 11 november 2009 @ 10:34:15 #115
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74597182
Moet ik me verantwoorden?
Nah geen zin in....
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 11 november 2009 @ 10:35:01 #116
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_74597210
lijkt me volstrekt overbodig lois.
in de haak.
pi_74597316
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:19 schreef jannen het volgende:
ik lees met grote verbazing bovenstaande om geld van ons allen te gebruiken voor kinderen met autisma. kan me niet voorstellen dat die meer geld kosten dan een 'gezond' kind. Is tog niet bedoeld voor de mensen met kinderen met een lzware handicap, waarvoor aanpassingen gedaan moeten worden in huis. kan me kwaad maken over de handje ophouden cultuur. volgens mij kost een planbord etc niet zoveel.
Even een ding he. Mijn tweeling heeft dus PDD/NOS. Ze kunnen niet in groepen dingen leren. Dat betekend dus dat als ik ze wil leren dat ze niet moeten verzuipen in water maar moeten blijven dobberen/watertrappelen/etc. ik daarvoor een prive leraar aan moet nemen. Nou is daarvoor de PGB uitgevonden. Heb je enig idee wat dat aan administratie meebrengt?? Vast niet. Met een TOG kan ik ook zo'n prive leraar regelen die er in ieder geval voor kan zorgen dat mijn tweeling veilig in water kan spelen. Als ze 6 zijn komt m.i. de zwemles voor een diploma om de hoek kijken dan vraag ik de PGB wel aan. Daarnaast praat je over autisme waarbij ook agressie kan horen. Je wil niet weten hoeveel kasten ik al heb moeten vervangen omdat ze simpelweg vernield zijn...... Dat doet een 'normaal' kind niet. Ook spelletjes of speelgoed moet ik educatief kopen dat betekend dus dat veel dingen die hun wat leren niet in een 'normale' winkel te verkrijgen zijn maar bij een groothandel voor scholen. Om het over de kosten van pictogrammen maar niet te hebben die moet je aanschaffen. Dat heeft een 'normaal' kind niet nodig.

Het gaat niet alleen om een planbord maar het gaat ook om een planbord bij de douche, de wc, op hun slaapkamer, in de woonkamer, in de keuken, bij de kapstok, voor op reis, etc etc etc.

Dus weet je wat ik voorstel: als jij je nou eerst eens even verdiept in het fenomeen autisme en dan even je breintje openstelt voor andere mensen (m.a.w. je oogkleppen afdoen) kom dan maar terug. Ik heb zo'n vermoeden dat ik jou niet meer terugzie en mag voor jou hopen dat jij noooooooit een kind met beperkingen krijgt want ik heb nu al medelijden met een kind dat niet geaccepteerd/begrepen wordt door zijn ouder.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74597577
@nieslief;

laat even duidelijk zijn ik heb zelf een zoontje die autistisch is. maar kosten die daaraan verbonden zijn vallen best mee. koop goede kasten. koop planborden van de action. etc. mijn ervaring is dat iedereen heel graag handjes ophoud en wij de mensen die gewoon keihard werken voor hun kids daarvoor opdraaien. TOG is bedoeld voor mensen met een zwaar gehandicapt kind en niet voor mensen die hun kinderen niet in de hand kunnen houden. Ook kinderen met autisme kunnen regels leren door veel geduld met ze te hebben. en wat betreft zwemles, wie wil dat zijn/d\haar kind leert zwemmen. Bij alle kinderen kost zwemles de ouders veel geld. dus om je handje op te houden. is erg makkelijk, ga wat meer werken als je kinderen niet thuis zijn, doe thuis werk doe iets.....uit liefde voor je kind
  woensdag 11 november 2009 @ 10:49:34 #119
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_74597655
niet elke autist is 't zelfde, jannen. er zijn wel degelijk vormen van autisme die als zware handicap mogen worden beschouwd. en 't gaat echt niet alleen om planborden natuurlijk.
in de haak.
pi_74598021
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:46 schreef jannen het volgende:
@nieslief;

laat even duidelijk zijn ik heb zelf een zoontje die autistisch is. maar kosten die daaraan verbonden zijn vallen best mee. koop goede kasten. koop planborden van de action. etc. mijn ervaring is dat iedereen heel graag handjes ophoud en wij de mensen die gewoon keihard werken voor hun kids daarvoor opdraaien. TOG is bedoeld voor mensen met een zwaar gehandicapt kind en niet voor mensen die hun kinderen niet in de hand kunnen houden. Ook kinderen met autisme kunnen regels leren door veel geduld met ze te hebben. en wat betreft zwemles, wie wil dat zijn/d\haar kind leert zwemmen. Bij alle kinderen kost zwemles de ouders veel geld. dus om je handje op te houden. is erg makkelijk, ga wat meer werken als je kinderen niet thuis zijn, doe thuis werk doe iets.....uit liefde voor je kind
Nog een keer doe je oogkleppen even af.......

Er zijn meer vormen van autisme. Er zijn meer mensen in de wereld. Iedereen heeft andere methodes en ga mij niet vertellen wat ik moet doen liefde voor mijn autistische kinderen. Bemoei je gewoon met je eigen zaken. Jij weet niet wie ik ben, jij weet niet of ik werk, jij kent met beide autistische kinderen niet, jij weet niet hoe zij zijn. Jij weet eigenlijk helemaal niks over mij en toch heb je je oordeel over mij klaar.

Weet je ik vind jou eigenlijk heeeeel zielig.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  Jubileum moderator woensdag 11 november 2009 @ 11:01:32 #121
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74598049
Volgens mij kunnen we het beter negeren Nieslief Het gaat nl. niet opschieten deze discussie
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † woensdag 11 november 2009 @ 11:03:35 #122
43556 miss_dynastie
pi_74598121
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:46 schreef jannen het volgende:
@nieslief;

laat even duidelijk zijn ik heb zelf een zoontje die autistisch is. maar kosten die daaraan verbonden zijn vallen best mee. koop goede kasten. koop planborden van de action. etc. mijn ervaring is dat iedereen heel graag handjes ophoud en wij de mensen die gewoon keihard werken voor hun kids daarvoor opdraaien. TOG is bedoeld voor mensen met een zwaar gehandicapt kind en niet voor mensen die hun kinderen niet in de hand kunnen houden. Ook kinderen met autisme kunnen regels leren door veel geduld met ze te hebben. en wat betreft zwemles, wie wil dat zijn/d\haar kind leert zwemmen. Bij alle kinderen kost zwemles de ouders veel geld. dus om je handje op te houden. is erg makkelijk, ga wat meer werken als je kinderen niet thuis zijn, doe thuis werk doe iets.....uit liefde voor je kind
Dat je een andere mening hebt kan, maar dat je het dan hebt over 'liefde voor je kind' vind ik misselijkmakend . TOG is bedoeld voor mensen die ervoor in aanmerking komen, als je het daar niet mee eens bent, moet je lekker de politiek ingaan en de boel eens goed veranderen. Daarnaast geloof ik echt niet dat je zelf een autistisch zoontje hebt, want dan zou je het nooit zo moreel superieur hebben over 'kind niet in de hand houden'. Autisme is niet, IK HERHAAL: NIET, een kwestie van opvoeden. Dat zou je, als je echt een autistisch kind had, toch echt wel moeten weten.
  † In Memoriam † woensdag 11 november 2009 @ 11:04:03 #123
43556 miss_dynastie
pi_74598133
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:01 schreef Lois het volgende:
Volgens mij kunnen we het beter negeren Nieslief Het gaat nl. niet opschieten deze discussie
Excuus Lois, ik was nog aan het spuien . Moet ik het weghalen?
  Jubileum moderator woensdag 11 november 2009 @ 11:05:26 #124
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74598180
Nee hoor spuien moet mogen Ik denk alleen dat het geen zinvolle discussie gaat worden met dit soort vooringenomenheid.
Ik kijk het even aan, mocht het nou uit de klauwen lopen dan haal ik het weg voor in een apart topic, want eigenlijk vind ik dit soort gejammer zonde van dit topic.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74598692
hoezo? Autisme geen kwestie van opvoeden, weleens gehoord van een tik over de vingers en dan eens kijken wie er volhoudt......en ja ik hou van mijn kind met al men hart en ja, ik betaal zelf de kosten zoals ik dat ook doe voor mijn eigen kinderen. Ps als je hele dag op fok zit ben je niet aan het werk ofwel? ik ga stoppen moet werken! Voor mijn kids!
  woensdag 11 november 2009 @ 11:25:39 #126
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_74598770
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:22 schreef jannen het volgende:
ik betaal zelf de kosten zoals ik dat ook doe voor mijn eigen kinderen.
je autistische zoontje is iets minder eigen?

wat een bullshit, dat je autisme wel even oplost met een tik over de vingers.
in de haak.
pi_74598913
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:22 schreef jannen het volgende:
hoezo? Autisme geen kwestie van opvoeden, weleens gehoord van een tik over de vingers en dan eens kijken wie er volhoudt......en ja ik hou van mijn kind met al men hart en ja, ik betaal zelf de kosten zoals ik dat ook doe voor mijn eigen kinderen. Ps als je hele dag op fok zit ben je niet aan het werk ofwel? ik ga stoppen moet werken! Voor mijn kids!
Hoe dúrf je!

Dit moet wel een relkloon zijn. Delete dit maar hoor, Lois.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
  † In Memoriam † woensdag 11 november 2009 @ 11:31:05 #128
43556 miss_dynastie
pi_74598931
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:22 schreef jannen het volgende:
hoezo? Autisme geen kwestie van opvoeden, weleens gehoord van een tik over de vingers en dan eens kijken wie er volhoudt......en ja ik hou van mijn kind met al men hart en ja, ik betaal zelf de kosten zoals ik dat ook doe voor mijn eigen kinderen. Ps als je hele dag op fok zit ben je niet aan het werk ofwel? ik ga stoppen moet werken! Voor mijn kids!
Is dat een vraag aan jezelf? Anyway, ik mag hopen dat je e.e.a. consequent doortrekt. Dus geen kinderbijslag, geen hypotheekrenteaftrek/ huursubsidie, etcetera, etcetera. Jij houdt je handje niet op bij de samenleving, toch? Jij deelt er liever tikken mee uit, toch? Werk ze!
  woensdag 11 november 2009 @ 11:33:27 #129
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74599011
Deleten maar Lois, voor we hier straks een hele rel hebben en meneer jannen zich een breuk lacht
I`m not weird. I`m limited edition.
  † In Memoriam † woensdag 11 november 2009 @ 11:34:27 #130
43556 miss_dynastie
pi_74599043
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:30 schreef CartWOman het volgende:
Delete dit maar hoor, Lois.
Idem! En jannen erbij, graag
  Jubileum moderator woensdag 11 november 2009 @ 11:35:37 #131
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74599086
Het is niet tegen de policy dit he, ik denk dat we het beter kunnen negeren.Mocht het echt de spuigaten uitlopen kan ik altijd nog achter aan de bel trekken.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74604379
Ik heb het idee dat als je soft meepraat het goed doet, maar oh wee als je tegengas geeft in de zin dat ik vind dat autisme iets anders is dan gehandicapt.. inderdaad bedoelde ik ipv eigen kinderen 'gezonde' kinderen.

@dynastie; tuurlijk ontvang ik ook gewoon kinderbijslag, of mag dat niet. ik vind dat het hele Pdd-nos hier zwaar overtrokken wordt en jullie jullie kinderen wel heel erg een stempel op het hoofd drukken.

ben wel benieuwd of jullie kinderen naar gewoon onderwijs gaan....? mijn zoontje is nu 3 en ik wil graag dat hij naar gewoon basisonderwijs gaat en dat gaat gewoon gebeuren, hij is aangemeld en geaccepteerd.

en oh ja, opvoeden moet ook gewoon met pdd-nos, het is wel erg gemakkelijk om het afbreken van kasten etc allemaal ongestraft te laten gebeuren. hoezo autistische kinderen zijn niet te corrigeren. tik over de vingers werkt na 100X herhaling hier echt uiteindelijk wel!

en oh ja, relzoekers gooi ze eraf! Wat stuur de fok politie op ze af.....

Ik geef gewoon net als jullie mijn mening!
pi_74604997
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:20 schreef jannen het volgende:
Ik heb het idee dat als je soft meepraat het goed doet, maar oh wee als je tegengas geeft in de zin dat ik vind dat autisme iets anders is dan gehandicapt.. inderdaad bedoelde ik ipv eigen kinderen 'gezonde' kinderen.

@dynastie; tuurlijk ontvang ik ook gewoon kinderbijslag, of mag dat niet. ik vind dat het hele Pdd-nos hier zwaar overtrokken wordt en jullie jullie kinderen wel heel erg een stempel op het hoofd drukken.

ben wel benieuwd of jullie kinderen naar gewoon onderwijs gaan....? mijn zoontje is nu 3 en ik wil graag dat hij naar gewoon basisonderwijs gaat en dat gaat gewoon gebeuren, hij is aangemeld en geaccepteerd.

en oh ja, opvoeden moet ook gewoon met pdd-nos, het is wel erg gemakkelijk om het afbreken van kasten etc allemaal ongestraft te laten gebeuren. hoezo autistische kinderen zijn niet te corrigeren. tik over de vingers werkt na 100X herhaling hier echt uiteindelijk wel!

en oh ja, relzoekers gooi ze eraf! Wat stuur de fok politie op ze af.....

Ik geef gewoon net als jullie mijn mening!
Nu valt het wel mee op 3 jarige leeftijd misschien, maar hoe ouder de kinderen worden des te meer "autistischer" ze worden in vergelijking met leeftijdsgenootjes.
En naar de gewone basisschool. Super. Deed mijn zoon ook erg goed tot groep 5 en escaleerde totaal in groep 6. Rugzaksysteem werd toen ingevoerd en ik mocht daar 3 jaar op wachten.
De kosten die je op latere leeftijd mag betalen worden steeds pittiger. Geloof mij maar. Evt hulp inkopen hebben de kindjes hard nodig om ze mee te kunnen laten draaien in de maatschappij.
Helemaal als het thuisfront die tijd niet meer heeft om onderzoek te doen en de kinderen te begeleiden doordat ze te druk zijn met werk.
Hier heb ik het ook gedaan zonder TOG of PGB. En dat heeft me uiteindelijk een burn-out opgeleverd.
Maar ik was wel stoer en heb m'n handje niet opgehouden.
pi_74605236
OK, Klinkt inderdaad dat ik nog maar in beginstadium zit helaas......hoop echter niet dat het met Daan ook zo afloopt. Maar goed toch ben ik van mening dat er gevalle zijn waarbij het handje opgehouden wordt zonder er zelf energie in te stoppen

ik was wel een beetje kort door de boch maar dat komt omdat ik echt vind dat je ook gewoon zelf moet werken voor bijv zwemlessen etc. Bij gezonde kinderen (ik heb er nog 2) kost dat ook een boel centjes. misschien eerst eens proberen gewone lessen dan bij voorbaat al uitgaan van prive-les. En al wordt dat een priveles tja dan kun je dat ook misschien wel zelf betalen. men rend nu wel heel snel naar de staat.Het komt ook doordat ik een neefje heb die echt zwaar gehandicapt is, en als je ziet wat voor moeite die mensen moeten doen om bijv een aangepaste fiets te krijgen, als die al komt....

hoop dat ik het wel volhoudt, en niet opbrand..ik geef de centjes nu liever aan mensen die het echt nodig zijn!
pi_74605467
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:51 schreef jannen het volgende:
OK, Klinkt inderdaad dat ik nog maar in beginstadium zit helaas......hoop echter niet dat het met Daan ook zo afloopt. Maar goed toch ben ik van mening dat er gevalle zijn waarbij het handje opgehouden wordt zonder er zelf energie in te stoppen

ik was wel een beetje kort door de boch maar dat komt omdat ik echt vind dat je ook gewoon zelf moet werken voor bijv zwemlessen etc. Bij gezonde kinderen (ik heb er nog 2) kost dat ook een boel centjes. misschien eerst eens proberen gewone lessen dan bij voorbaat al uitgaan van prive-les. En al wordt dat een priveles tja dan kun je dat ook misschien wel zelf betalen. men rend nu wel heel snel naar de staat.Het komt ook doordat ik een neefje heb die echt zwaar gehandicapt is, en als je ziet wat voor moeite die mensen moeten doen om bijv een aangepaste fiets te krijgen, als die al komt....

hoop dat ik het wel volhoudt, en niet opbrand..ik geef de centjes nu liever aan mensen die het echt nodig zijn!
Zo dacht ik ook altijd. Te trots misschien of gewoon een ontkenningsfase.
Maar toen het mij op begon te breken (een burn-out sluipt erin en dan ga je hard neer) duurde het ontzettend lang voor de hulp er was.
Het is een mooie gedachten die je hebt, maar ieders level van iets aankunnen of de nood ligt natuurlijk voor iedereen anders.
Ik kan alleen maar zeggen. Zorg dat je die voor blijft ook al kost het de staat/belastingbetaler iets meer.
Mijn herstelperiode heeft de staat ook aardig wat gekost.

Ik wens je veel succes met Daan. Tegenwoordig zijn er mooie regelingen, waar ouders hard voor geknokt hebben. Chroom niet om er gebruik van te maken als het iets minder gaat. BTW Ze noemen autisme ook niet voor niets "onzichtbare" handicap.

[ Bericht 9% gewijzigd door Urla op 11-11-2009 15:06:20 ]
  Jubileum moderator woensdag 11 november 2009 @ 15:02:56 #136
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74605562
Nou Jannen Ik denk gewoon dat er een groot verschil zit tussen jouw autische kindje en mijn autistische dochter
En zonder te vervallen in een discussie wat erger is, met 1000 keer herhalen en zonder tik op de vingers kom ik nog nergens
Ik wil niet zeggen dat ik PDD-NOS minder erg vind dan kernautisme maar ik kom er niet met jouw principes, en god weet dat ik er genoeg energie insteek, en daarnaast ook nog gewoon werk.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74605789
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:02 schreef Lois het volgende:
Nou Jannen Ik denk gewoon dat er een groot verschil zit tussen jouw autische kindje en mijn autistische dochter
En zonder te vervallen in een discussie wat erger is, met 1000 keer herhalen en zonder tik op de vingers kom ik nog nergens
Ik wil niet zeggen dat ik PDD-NOS minder erg vind dan kernautisme maar ik kom er niet met jouw principes, en god weet dat ik er genoeg energie insteek, en daarnaast ook nog gewoon werk.
Helemaal mee eens. Dingen komen hier gewoon niet aan en geloof me die inzinking van tik op de vingers heb ik allang gehad. Als ik Jannen zo hoor zit ik al een gigantisch stuk verder in het proces. Voor die van mij is een gewone basisschool gewoon niet haalbaar. Net als dingen doen in groepen. Ook al is het maar een groepje van 5 kinderen.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74605988
OK, lees inderdaad dat het met jullie kinderen anders loopt dan tot nu toe met Daan. maar hoe doen jullie dat dan als ze constant alles doen wat niet mag etc. Lijkt me super-irri! en op visite gaan?

Hoop niet dat ik in beginstadium ben van ...? zoals jullie zeggen dat jullie al stappen verder zijn, maakt bij jullie straffen vanaf het begin al geen indruk??

lijkt me zwaar.....zeker als je bij anderen bent, waar de boel stuk kan..........zal mijn verzekering eens checken;-)
pi_74606061
@nieslief; hoe oud zijn ze? En herken je wel dat je eerst wel kon corrigeren, hoop van niet dan kan het met Daan ook moeilijk worden op basisschool. en naar wat voor school gaan jouw kids dan??
pi_74606290
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:17 schreef jannen het volgende:
OK, lees inderdaad dat het met jullie kinderen anders loopt dan tot nu toe met Daan. maar hoe doen jullie dat dan als ze constant alles doen wat niet mag etc. Lijkt me super-irri! en op visite gaan?

Hoop niet dat ik in beginstadium ben van ...? zoals jullie zeggen dat jullie al stappen verder zijn, maakt bij jullie straffen vanaf het begin al geen indruk??

lijkt me zwaar.....zeker als je bij anderen bent, waar de boel stuk kan..........zal mijn verzekering eens checken;-)
Iedere Ass-kind reageert anders. Mijn zoon had normaliteit geen woedeuitbarstingen indien hij zijn omgeving als veilig beschouwt. Dus negeerden we de plaatsen/situaties die voor teveel prikkeling zorgden of gingen eerder naar huis. Door allerlei foefjes/training en door ouder worden kon hij hier beter mee omgaan.
Maargoed hij heeft PDD en is normaal begaaft. Ook heeft hij geen gedragsstoornissen waarmee ASS vaak samenvalt.
pi_74606354
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:19 schreef jannen het volgende:
@nieslief; hoe oud zijn ze? En herken je wel dat je eerst wel kon corrigeren, hoop van niet dan kan het met Daan ook moeilijk worden op basisschool. en naar wat voor school gaan jouw kids dan??
De jongens zijn 4 zijn naar de peuterspeelzaal geweest en waren daar allebei totaal niet te hanteren. Niet bij elkaar in een groep en ook niet in aparte groepen. Via een team vroegsignalering bij jeugdzorg terecht gekomen en nu zitten ze al een half jaar op medisch dagbehandeling 4 hele dagen in de week. Wij lopen al vanaf dat ze 8 maanden zijn te drenzen en zeuren overal en hebben nu eindelijk gelijk gekregen. Dat hele traject is zo inspannend en vermoeiend geweest dat ik niet in staat ben om meer te werken dan ik nu doe. Ik heb de jongens eigenlijk nooit kunnen corrigeren en heb moeten leren om het geduld op te brengen om er gewoon elke keer weer op een goeie toon wat van te zeggen. Gaan ze echt over de schreef dan gaan ze in de hoek maar dat maakt ook maar even indruk. Aangezien ik er twee tegelijk heb die ook nog eens ieder voor zich een aapje zijn en ik ook maar twee ogen heb; gebeurd het hier weleens dat puur per ongeluk iets kapot gaat. Zoals een kast ofzo. Op visite gaan doen we alleen bij mensen die begrip hebben voor hun problematiek. Winkelen wil aardig. Zindelijk zijn absoluut niet.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74606410
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:19 schreef jannen het volgende:
@nieslief; hoe oud zijn ze? En herken je wel dat je eerst wel kon corrigeren, hoop van niet dan kan het met Daan ook moeilijk worden op basisschool. en naar wat voor school gaan jouw kids dan??
Mijn zoon was op school een totaal ander kind als thuis.
Naarmate er op school de werkdruk en zelfstandigheid werd verhoogt werd hij heel druk/sloopte/niet corrigeerbaar/moeilijk bereikbaar enz
pi_74606507
@urla; dat blijkt wel. tot nu heb ik alleen diagnose en probeer zelf maar wat wijzer te worden

Ik vraag me af hoe ik dat straks ga doen met op visite gaan en naar omgevingen te gaan waar daan niet bekent is. lijkt me lastig om alleen naar adressen te kunnen van mensen die het snappen. want je ontkomt er toch niet aan om bijv naar familie te moeten die problemen niet zien. Of gaan jullie daar niet meer heen?

Ik snap dat ik aan het begin zit, maar hoop dat het bij ons allemaal nog mee valt....

zindelijkheid wil hier ook niet lukken......wordt daar zo moe van....dus maar lees nu dat ik gelukkig niet de enige ben.
pi_74606683
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:35 schreef jannen het volgende:
@urla; dat blijkt wel. tot nu heb ik alleen diagnose en probeer zelf maar wat wijzer te worden

Ik vraag me af hoe ik dat straks ga doen met op visite gaan en naar omgevingen te gaan waar daan niet bekent is. lijkt me lastig om alleen naar adressen te kunnen van mensen die het snappen. want je ontkomt er toch niet aan om bijv naar familie te moeten die problemen niet zien. Of gaan jullie daar niet meer heen?

Ik snap dat ik aan het begin zit, maar hoop dat het bij ons allemaal nog mee valt....

zindelijkheid wil hier ook niet lukken......wordt daar zo moe van....dus maar lees nu dat ik gelukkig niet de enige ben.
Ik moet zeggen dat met de jaren de familie/vrienden kring behoorlijk uitgedunt is.
Een dikke olifantenhuid en oordoppen indoen wil ook helpen.

Ook hier leek het thuis ook in de beginjaren mee te vallen, vooral ook omdat ik geen vergelijkingsmateriaal had in de vorm van een tweede kind.
Echter buiten het veilige cirkeltje en naarmate de maatschappij meer ging eisen werd het Autisme deel steeds duidelijker naarmate de tijd verstreek.
pi_74606705
@lois ik zie inderdaad dat ieder geval aparte problemen heeft en Daan misschien anders reageert dan zwaardere autische kinderen....hoop dat het ook zo blijft....
pi_74607025
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:35 schreef jannen het volgende:
zindelijkheid wil hier ook niet lukken......wordt daar zo moe van....dus maar lees nu dat ik gelukkig niet de enige ben.
Daar wordt je ook moe van. Gewoon ophouden met proberen wat komt komt en komt het niet dan niet. Uiteindelijk zal je kind het snappen hoor. Maar ja met een luier om mag hij/zij niet naar de basisschool dan wordt 'ie gewoon geweigerd. En als hij/zij gewoon niet snapt dat plassen en poepen op de wc moet zit je dus toch vast aan speciaal onderwijs op welke manier dan ook. Punt is gewoon dat je nog zovaak kunt vertellen hoe iets moet een autist denkt in beelden en niet in woorden dus jouw woorden komen niet aan. En dan sta je dus gewoon voor jan joker iets uit te leggen. Zowiezo moet je naar een speciaal iets toe om erachter te komen welke picto's jouw kind begrijpt en welke niet. Het is geen kwestie van picto's bestellen, betalen, ophangen en klaar ermee nee het is een heel systeem wat je gewoon moet leren. En dan nog er zijn tig verschillende soorten picto's.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74607070
lees uit bericht dat niet iedereen even begripvol is, herken dat wel....schoonfamilie leer ik goed kennen nu...maar ja....
pi_74607496
Oh bij onze basisschool zindelijkheid op zich geen reden om een kind te weigeren. want er zijn wel meer kinderen nog niet goed zindelijk als ze 4 zijn. gelukkig heeft daan ook een streepje voor omdat zijn broer en zus daar al op schoool zitten..
pi_74607654
quote:
Op woensdag 11 november 2009 16:09 schreef jannen het volgende:
Oh bij onze basisschool zindelijkheid op zich geen reden om een kind te weigeren. want er zijn wel meer kinderen nog niet goed zindelijk als ze 4 zijn. gelukkig heeft daan ook een streepje voor omdat zijn broer en zus daar al op schoool zitten..

Dan heb jij een goede basisschool gevonden. Maar gaat jouw kind nog niet naar een peuterspeelzaal of KDV..... Als hij/zij daar niet heen gaat kun je ook niet zeggen of het wel goed gaat komen op de basisschool. Ik bedoel 1 juf minimaal 20 kindjes.... lukt dat wel dan voor jouw kind of moet hij/zij dan op zijn/haar tenen gaan lopen want dan schiet het niet op en beland je van de wal in de sloot.

Trouwens niet goed zindelijk zijn is wel wat anders dan helemaal niet zindelijk zijn als in helemaal niet aangeven dat je luier vol poep zit.....
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74607902
Daan gaat nu 2 dagdelen per week naar peuterspeelzaal, en dat gaat op zich prima! ietwat met extra aandacht.. daan is in zoverre niet zindelijk dat plassen nog vaak niet op de wc gebeurt. poepen doet hij wel op de wc. maar is dus erg vaak nat. of loopt met luier...
pi_74608054
hebben jullie ook dat je zoveel vragen krijgt waar jezelf eigenlijk geen antwoord op weet omdat je niet weet hoe toekomstbeeld is...? en hoe reageren jullie families. die van ons op zich goed, dwz mijn familie is erg begripvol en staat voor ons klaar. Mijn schoonfamilie is minder begripvol en neemt niet de moeite om hier te komen of zich in daan te verdiepen....
Met als gevolg dat we daar ook niet veel meer komen.......jammer....maaar helaas....
pi_74608854
quote:
Op woensdag 11 november 2009 16:26 schreef jannen het volgende:
hebben jullie ook dat je zoveel vragen krijgt waar jezelf eigenlijk geen antwoord op weet omdat je niet weet hoe toekomstbeeld is...? en hoe reageren jullie families. die van ons op zich goed, dwz mijn familie is erg begripvol en staat voor ons klaar. Mijn schoonfamilie is minder begripvol en neemt niet de moeite om hier te komen of zich in daan te verdiepen....
Met als gevolg dat we daar ook niet veel meer komen.......jammer....maaar helaas....
Toekomstbeeld is moeilijk te zeggen. De hersenen ontwikkelen zich nog steeds.
Zo als het er nu ietziet hier denk ik redelijk redzaam in de maatschappij, maar wel met de nodige sturing/toezicht/begeleiding oa met werk/opzichzelf wonen. Nu 14 jaar oud
pi_74609619
Je kunt dus wel normaal posten, jannen.
Jammer dat je je excuses niet aanbiedt aan de ouders hier, na je binnenkomst als een olifant in een porseleinkast, met fikse vooroordelen.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
  † In Memoriam † woensdag 11 november 2009 @ 18:34:09 #154
37843 lady-wrb
kortaf
pi_74611644
quote:
Op woensdag 11 november 2009 16:26 schreef jannen het volgende:
hebben jullie ook dat je zoveel vragen krijgt waar jezelf eigenlijk geen antwoord op weet omdat je niet weet hoe toekomstbeeld is...? en hoe reageren jullie families. die van ons op zich goed, dwz mijn familie is erg begripvol en staat voor ons klaar. Mijn schoonfamilie is minder begripvol en neemt niet de moeite om hier te komen of zich in daan te verdiepen....
Met als gevolg dat we daar ook niet veel meer komen.......jammer....maaar helaas....
aan mijn kant is mijn zoon gewoon geaccepteerd, maar bijv. de familie van mijn vriend en vrienden kennissen of collegas van mijn vriend en zelfs mijn vriend (die niet de vader is dus) vinden mijn zoon bij tijd en wijle "vreemd" of "raar" of "onaangepast" .
ze weten wat er loos is, maar ze blijven er zo over denken.
het zal me boeien
pi_74613453
quote:
Op woensdag 11 november 2009 17:15 schreef CartWOman het volgende:
Je kunt dus wel normaal posten, jannen.
Jammer dat je je excuses niet aanbiedt aan de ouders hier, na je binnenkomst als een olifant in een porseleinkast, met fikse vooroordelen.
Inderdaad. Jannen je merkt zelf al hoe vervelend het is dat je schoonfamilie geen begrip op brengt en wat doe jij hier vervolgens met alle ouders die dag in dag uit vechten voor de toekomst van hun kind...

En verdiep je ook maar even in het verschil tussen pdd-nos en kernautisme al dan niet gecombineerd met laagbegaafdheid.
pi_74614260
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:31 schreef Urla het volgende:

[..]

Mijn zoon was op school een totaal ander kind als thuis.
Naarmate er op school de werkdruk en zelfstandigheid werd verhoogt werd hij heel druk/sloopte/niet corrigeerbaar/moeilijk bereikbaar enz
oh... zo herkenbaar.... nu in groep 3 is het weer een graadje erger geworden. Hij klaagt nu zelf ook over "drukte in zijn hoofd".

Hoe zit het met iedereen met de sint-tijd? Ze zijn hier flink chagerijnig, maar ik weet dat nog aan de griep..... begin nu te vermoeden dat het wel eens van de sint kan komen...
uit een aspergernest
pi_74614544
ennuhhhh jannen...... mijn zonen hebben bijvoorbeeld 3x per seizoen nieuwe broeken nodig.... (veel kruipen en tijgeren, ook buiten ) dus dan is zo'n TOG wel erg handig.... ook een gewone oppas lukt vaak niet, waardoor je ook duurder uit bent en zo nog meer...
Als je de uitleg van de TOG leest zie je dat het daar niet eens voor is... het is omdat ouders met gehandicapte kinderen het al zwaar genoeg hebben. En jij kan niet af zien aan een Fok! bericht hoe zwaar wij het hebben.

En sommigen van ons hebben het nu eenmaal niet breed.... als ik miljonair was, of boven gemiddeld zou verdienen zou ik hem misschien ook niet aanvragen....
uit een aspergernest
pi_74614603
quote:
Op woensdag 11 november 2009 17:15 schreef CartWOman het volgende:
Je kunt dus wel normaal posten, jannen.
Jammer dat je je excuses niet aanbiedt aan de ouders hier, na je binnenkomst als een olifant in een porseleinkast, met fikse vooroordelen.
well said
uit een aspergernest
pi_74615659
Ik vraag me af hoe jannen het voor zich ziet: een kind dat regelmatig alleen maar reageert op de term "chocola" of "planeet" eventjes rechtbreien met behulp van 100 tikken, een kind dat zich nog niet eens lang genoeg kan concentreren om een sok aan te doen. Als je maar volhoudt he.

Een kind dat 6 van de 7 dagen nog niet eens zijn neus kan aanwijzen op commando en een motoriek waar je van dubbelligt, dat kleren obsessief uit elkaar peutert, draadje voor draadje evenals meubelstukken, splinter voor splinter en dat de Lion King of Watskeburt aanheft als het in hem opkomt, dus ook om half drie 's nachts, dat je huis doet veranderen in Fort Knox en bloed "heel lief" vindt en dus niet even roept als ie een bloedneus heeft maar liever alle muren even volsmeert. Klinkt het al anders dan jouw zoontje, jannen? Vast wel, want anders had je je "mening" niet zo neergekwakt "uit liefde voor je kind".

Nou jannen, om je vraag te beantwoorden:
quote:
en hoe reageren jullie families. die van ons op zich goed, dwz mijn familie is erg begripvol en staat voor ons klaar. Mijn schoonfamilie is minder begripvol en neemt niet de moeite om hier te komen of zich in daan te verdiepen....
Ik heb inderdaad regelmatig last van die laatste categorie familieleden, die zeg maar een beetje denken zoals jij: "Och als je beter had opgevoed..."

Ik hoop toch bijna dat je dat keihard in je smoel terugkrijgt als jouw zoontje straks op het regulier onderwijs wat minder goed opgevoed lijkt opdat hij wat minder goed kan omgaan met zijn emoties of impulsen, dat je van die blikken krijgt van andere ouders zoals wij zo vaak hebben gehad in de speeltuin of in restaurants, dat je zo'n moeder achter je nog net even hoort zeggen "als ik 'm een weekje had...", of dat andere moeders hem liever in in de buurt van hun kind hebben, of de eerste drie keer nog net wel als je ervoor kiest om open te zijn vanaf het begin en uitlegt wat hij heeft, maar dat het ze daarna te lastig wordt.

Dat kortom de schuld voor zijn gedrag of afwijking in jouw richting terug afgeserveerd wordt. Google maar even op ijskastmoeder.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74616030
Mwana. !

Ik kwam hier blij melden dat de TOG vandaag is goedgekeurd, zit ik hier verdomme met een bonkend hart van frustratie om dergelijke posts en ik ben me toch een partij woest, dat wil je niet weten.
Het botte lef, de ongelooflijke kortzichtigheid, de ultíeme stupiditeit om het aan opvoeding of gebrek aan liefde te wijten maken dat ik eigenlijk helemaal niet boos moet zijn, maar intens verdretig dat er mensen zijn die eigenlijk veel beperkter zijn dan mijn kind.

Die heeft wel gevoel in z'n donder, en die weet tenminste dat ie z'n waffel moet houden als het om dingen gaat waar hij de ballen verstand van heeft.

Zo, nu ga ik een paar keer heel diep in en uitademen, en blij zijn dat ik ondanks mijn harde werken elke dag, tóch mijn handje (waar ík overigens geen kinderen die niet beter weten mee sla) heb opgehouden met resultaat.

Alle lieve ouders hier moeten maar denken: je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn.
En daarme bedoel ik niet het fiepje van Eva.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  Jubileum moderator woensdag 11 november 2009 @ 20:33:36 #161
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74616077
Mwana

Shmoops
(en ik moest lachen om je eikel )

Eva heeft vandaag trouwens keigoed Sint Maarten gelopen. Ze zong wel tegen de bomen, struiken en straatstenen (oogcontact is eng) en rukte ergens onderweg nog even een deurbel van de muur af per ongeluk (lalalala ) maar ze vond het geweldig! Ernstig teleurgesteld dat ze overal snoep kreeg en hieperdepiep als iemand dan eindelijk een mandarijntje gaf. Die mensen kregen ook gelijk een kopje (ja echt als een poesje) zo leuk vond ze dat.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74616600
zow, die zit mwana
Have you had your kezzzzzz today???
  woensdag 11 november 2009 @ 20:50:48 #163
274310 agenda
altijd vol!
pi_74616741
quote:
[b] Die mensen kregen ook gelijk een kopje (ja echt als een poesje) zo leuk vond ze dat.


Herkenbaar Louis
Die van mij gaf (toen hij jonger was) van opluchting dat het bij de tandarts geen zeer had gedaan, spontaan de tandarts een zoen.

Lois is het nog gelukt met bellen?
pi_74616798
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:32 schreef shmoopy het volgende:
Mwana. !

Ik kwam hier blij melden dat de TOG vandaag is goedgekeurd, zit ik hier verdomme met een bonkend hart van frustratie om dergelijke posts en ik ben me toch een partij woest, dat wil je niet weten.
voor jou en nog een omdat je de TOG rond hebt gefeliciteerd.

Zo voelde ik me vanmiddag dus ook.

Maar goed soms hebben mensen gewoon even een draai om de oren (figuurlijk dan he) nodig om het licht te zien en ik denk dat Jannen inmiddels al weer aardig bijgedraaid is. Tenminste ze heeft een aantal posts toch wel laten zien meer te willen weten van ons. En ook zelf nog niet zoveel inzicht te hebben in hoe breed het autistisch spectrum eigenlijk is en hoezeer ze wie dan ook op haar blote knietjes mag danken dat haar zoontje uberhaupt half zindelijk is en zoals het ernaar uit ziet voorlopig naar een ´gewone´ basisschool mag.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74616886
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:33 schreef Lois het volgende:
Mwana

Shmoops
(en ik moest lachen om je eikel )

Eva heeft vandaag trouwens keigoed Sint Maarten gelopen. Ze zong wel tegen de bomen, struiken en straatstenen (oogcontact is eng) en rukte ergens onderweg nog even een deurbel van de muur af per ongeluk (lalalala ) maar ze vond het geweldig! Ernstig teleurgesteld dat ze overal snoep kreeg en hieperdepiep als iemand dan eindelijk een mandarijntje gaf. Die mensen kregen ook gelijk een kopje (ja echt als een poesje) zo leuk vond ze dat.
Ah wat schattig. Ik baalde altijd intens als ik een mandarijntje kreeg.

En mwana en shmoops, dat hebben jullie mooi gezegd. Vooral dat stukje dat andere mensen beperkter zijn dan je kind vind ik treffend.

Jannen, ik hoop dat jij je ogen uit je kop schaamt voor zo veel kortzichtigheid.
Nieslief, kan wel zijn dat ze is bij gedraaid maar een excuus zou echt op zijn plaats zijn.
  Jubileum moderator woensdag 11 november 2009 @ 20:56:59 #166
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74616953
Owja ik heb ook nog gebeld gisteren, en kreeg een zeer verbaasde meneer aan de telefoon. Nee de aanmelding was gewoon goed ontvangen, ik hoefde helemaal niet te bellen alles was heel duidelijk en ja ik zat eindelijk bij het juiste loket...tenminste dat hoopte hij dan
De afspraak was al met de post verzonden voor ik hem sprak dus die zou vandaag dan wel op de deurmat liggen.


Weet iemand tot hoe laat de post vandaag bezorgd wordt?
Maar we houden moed, misschien morgen dan.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74617272
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:33 schreef Lois het volgende:
.... onderweg nog even een deurbel van de muur af per ongeluk (lalalala ) ...

Sta je daar met een meisje met een deurbel in de handen. "Uhhh....Sint Maaaarten..."

Maar wel geweldig dat ze het zo leuk vonden joh, daar doe je het voor!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74617649
shmoopy, wat goed dat de TOG is goedgekeurd! Echt heel fijn.

Eva is wel heel stoer geweest dan door zomaar rond te lopen met Sint Maarten.

Als ze dat zeggen, komt de brief op z'n vroegst over drie dagen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_74619612
quote:
Op woensdag 11 november 2009 16:26 schreef jannen het volgende:
hebben jullie ook dat je zoveel vragen krijgt waar jezelf eigenlijk geen antwoord op weet omdat je niet weet hoe toekomstbeeld is...? en hoe reageren jullie families. die van ons op zich goed, dwz mijn familie is erg begripvol en staat voor ons klaar. Mijn schoonfamilie is minder begripvol en neemt niet de moeite om hier te komen of zich in daan te verdiepen....
Met als gevolg dat we daar ook niet veel meer komen.......jammer....maaar helaas....
ik ga lekker als tante van de twee knuffelbeertjes van nieslief hierop reageren. ik behandel ze niet anders dan mijn andere neefje en nichtje. ja ze hebben een keer me hele behang (net verhuisd super duur behang gekocht) onder getekend, who cares dat kan ook met een ander kindje voorkomen alleen bij hun misschien wat vaker dan bij mijn andere neefje. verder zijn het gewoon mijn knuffelbeertjes, die hier altijd welkom zijn, hoe slecht ze zich ook gedragen, ik kan ze niet de deur wijzen want hun kunnen er niets aan doen!

en zoals nieslief ook weet: zelfs bij het doomsenario dat er wat met nieslief en partner gebeurt zijn die kids welkom, ondanks mijn eigen lichamelijke handicap!

edit: o ja de penstrepen op het behang zitten er nog steeds, als ik nu in me bedje omhoog kijk heb ik een mooi aandenken aan die twee

[ Bericht 6% gewijzigd door gothic-blackie op 11-11-2009 22:43:28 ]
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_74620275
Die trolposten deden mijn bloeddruk vanmiddag ook wel wat stijgen.

Ik twijfel dus wel een beetje aan jannen's verhaal.
Het lijkt me dat een diagnose met een heel onderzoeks- en begeleidingstrajekt gepaard gaat en zij klinkt niet echt alsof ze die begeleiding heeft gehad.
En dan: met drie al een diagnose?

Gefeliciteerd met de goedgekeurde TOG's!
Wat krijg ik een sik van PGB-formulieren.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_74625066
quote:
Op woensdag 11 november 2009 22:16 schreef gothic-blackie het volgende:

[..]

ik ga lekker als tante van de twee knuffelbeertjes van nieslief hierop reageren. ik behandel ze niet anders dan mijn andere neefje en nichtje. ja ze hebben een keer me hele behang (net verhuisd super duur behang gekocht) onder getekend, who cares dat kan ook met een ander kindje voorkomen alleen bij hun misschien wat vaker dan bij mijn andere neefje. verder zijn het gewoon mijn knuffelbeertjes, die hier altijd welkom zijn, hoe slecht ze zich ook gedragen, ik kan ze niet de deur wijzen want hun kunnen er niets aan doen!

en zoals nieslief ook weet: zelfs bij het doomsenario dat er wat met nieslief en partner gebeurt zijn die kids welkom, ondanks mijn eigen lichamelijke handicap!

edit: o ja de penstrepen op het behang zitten er nog steeds, als ik nu in me bedje omhoog kijk heb ik een mooi aandenken aan die twee
van twee knuffelbeertjes voor Tante CADEAU.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  Jubileum moderator donderdag 12 november 2009 @ 08:58:56 #172
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74625257
Wat een lieve tante ben jij GB
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74625426
quote:
Op donderdag 12 november 2009 08:58 schreef Lois het volgende:
Wat een lieve tante ben jij GB
dankewel lois. maar dan moet ik ook eerlijk zijn dat ik ook blij ben als de kids wel weer weg zijn, maar dat heb ik met mijn andere neefje en nichtje ook, denk dat dat vooral komt omdat ik zelf op dit moment nog geen behoefte heb aan kinderen en alleen het leuke wil hebben van ze
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_74627619
Excuses omdat ik mijn mening geef, tja... weet niet het is mijn mening nog steeds dat er gevallen zijn die erg snel handje ophouden. Geldt natuurlijk niet voor iedereen. Maar vindt echt dat je sommige dingen eerst eens moet proberen...

Maar voor degene die zich aangevallen voelden excuus

Je mag hier blijkbaar alleen dingen posten die iedereen als muziek in de oren klinkt, jammer!

@GB Lieve Tante, de 2 kids boffen maar!

Zou willen dat mijn (schoon)familie ook zo begripvol was. Maar moet ook zeggen dat op de muren tekenen ondankts dat Daan autistisch is door wij (zijn ouders) absoluut niet geaccepteerd word! Ondankt dat ze er niet altijd wat aan kunnen doen wil niet zeggen dat alles maar ongestraft mag! Tja want waar eindigd het dan, keuren je deuken in auto's kapotte ramen etc dan ook goed van tja ze kunnen er niks aan doen en och als ze e dan niet zijn heb ik iets waardoor ik aan ze denk. Gaat denk ik de verkeerde kant uit, corrigeren en blijven corrigeren denk ik. Ik zou als moeder me kapot schamen als mijn kind zulke dingen doet!
pi_74627767
@mjana en smoops, dank voor jullie mening! Nee is die echt heel lief en die getuigd echt van respect! Meningen die anders zijn dan de jouwe; direct eropaf,
pi_74628128
Wil hier nog aan toevoegen dat ik inderdaad niet alle gevallen op FOK op zwaarte kan inschatten. Maar daarom zei ik ook sommige mensen lopen wel heel snel naar de staat. Zitten de hele dag te fokken terwijl ze ook aandacht en liefde en werk voor de kids kunnen doen!

NOGMAALS ERG RESPECTVOL DE OPMERKINGEN DIE GEPLAATST ZIJN.

GA ZO DOOR MET ZIJN ALLEN EN GEEF VOORAL FOK VEEL AANDACHT EN ACH JA DIE KIDS ZITTEN TOCH DE HELE DAG IN OPVANG, LEKKER RUSTIG!
  donderdag 12 november 2009 @ 11:08:37 #177
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74628398
Jannen ik denk juist dat Lois, Mwana, Smoophy en alle andere de waarheid weergeven en dat jij het nog niet echt wil accepteren dat jou zoontje niet aan al je verwachtingen kan voldoen. Ze zeggen ook wel dat het niet mag bv behang kleuren maar het komt niet aan. Ook niet al zouden ze het 100 keer herhalen en als jij er dan voor kiest om dat met 10 tikken eruit te meppen prima, maar ik denk dat je op de lange termijn er net zo instaat als bovenstaande dames van wie bekend is dat ze alles zo goed mogelijk doen met hun kinderen en er alles voor opgeven of overnemen als dat zou kunnen en bij hun staat niet het eigen belang bovenaan maar juist onderop en daar ligt het verschil. Zij zijn blij als ze een keer iets uit zichzelf doen en teren daarop en teren niet op de dingen die al vijf jaar niet goed gaan. Ze blijven niet hangen in het negatieve maar zien juist het positieve.

Toevoeging:

jij wilt respect maar als je zelf ook zonder respect praat dan kan je het ook moeilijk terug verwachten denk ik zo.
pi_74628412
quote:
Op donderdag 12 november 2009 10:44 schreef jannen het volgende:
Excuses omdat ik mijn mening geef, tja... weet niet het is mijn mening nog steeds dat er gevallen zijn die erg snel handje ophouden. Geldt natuurlijk niet voor iedereen. Maar vindt echt dat je sommige dingen eerst eens moet proberen...

Maar voor degene die zich aangevallen voelden excuus

Je mag hier blijkbaar alleen dingen posten die iedereen als muziek in de oren klinkt, jammer!

@GB Lieve Tante, de 2 kids boffen maar!

Zou willen dat mijn (schoon)familie ook zo begripvol was. Maar moet ook zeggen dat op de muren tekenen ondankts dat Daan autistisch is door wij (zijn ouders) absoluut niet geaccepteerd word! Ondankt dat ze er niet altijd wat aan kunnen doen wil niet zeggen dat alles maar ongestraft mag! Tja want waar eindigd het dan, keuren je deuken in auto's kapotte ramen etc dan ook goed van tja ze kunnen er niks aan doen en och als ze e dan niet zijn heb ik iets waardoor ik aan ze denk. Gaat denk ik de verkeerde kant uit, corrigeren en blijven corrigeren denk ik. Ik zou als moeder me kapot schamen als mijn kind zulke dingen doet!
oh maar ze hebben toen ook zeker wel straf gekregen hoor, en wij zorgen er nu gewoon voor dat als ze komen alle pennen/potloden/stiften of ander mogelijk tekengerei veilig achter slot en grendel zit
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
  † In Memoriam † donderdag 12 november 2009 @ 11:54:40 #179
43556 miss_dynastie
pi_74629843
quote:
Op donderdag 12 november 2009 10:44 schreef jannen het volgende:
Excuses omdat ik mijn mening geef, tja... weet niet het is mijn mening nog steeds dat er gevallen zijn die erg snel handje ophouden. Geldt natuurlijk niet voor iedereen. Maar vindt echt dat je sommige dingen eerst eens moet proberen...
Jij koppelt dat aan liefde en weet ik wat meer. Gister gaf je als vanzelfsprekend aan wel van de kinderbijslag gebruik te maken. Ik vind dat raar, dat is toch net zo goed 'je handje ophouden' volgens je eigen criteria. Ik denk dat het zou lonen als je je eens zou verdiepen in andermans kinderen i.p.v. je oordeel te geven, gebaseerd op je eigen 'lichte' geval.

Ik zou bijna zeggen: leen er eens een dagje één, maar dat zou zielig zijn voor de kinderen, dus doe maar niet... ik herhaal nog maar eens, autisme is géén kwestie van opvoeding. Dat wil niet zeggen dat je een kind maar niet meer op hoeft te voeden omdat het een 'stempeltje' heeft, die suggestie lijk jij te doen en er is niemand die dat beweert. Het is alleen zo dat je autisme niet 'geneest' met opvoeding.
  donderdag 12 november 2009 @ 11:56:15 #180
35189 Troel
scherp en bot
pi_74629901
Was het maar waar dat het daarmee te genezen was
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 12 november 2009 @ 13:12:34 #181
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74632156
Zo, nadat ik deze weekn og steeds niets gehoord had van Centrum Autisme heb ik er een telefoontje aan gewaagd..hebben ze heel de aanvraag niet binnen
Straks de huisarts dus aar bellen om te vragen of hij opnieuw wil faxen. Jeuj
I`m not weird. I`m limited edition.
  donderdag 12 november 2009 @ 13:13:32 #182
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_74632191
tsjonge tf, stom zeg!
in de haak.
pi_74632253
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:12 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Zo, nadat ik deze weekn og steeds niets gehoord had van Centrum Autisme heb ik er een telefoontje aan gewaagd..hebben ze heel de aanvraag niet binnen
Straks de huisarts dus aar bellen om te vragen of hij opnieuw wil faxen. Jeuj
balen!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_74633058
Goed dat je gebeld hebt TF. Het kan ook zijn dat een aanvraag wel binnen is, maar niet op de goede plek. Had ik een tijdje terug. Drie keer iets verstuurd, bleek dat er een tiepmiep de geboortedatum verkeerd had ingetikt (ja, er zal echt iemand komen uit 1862 ) die een aanvraag wil doen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Jubileum moderator donderdag 12 november 2009 @ 13:53:59 #185
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74633367
Whahaha 1862 !
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † donderdag 12 november 2009 @ 13:57:48 #186
43556 miss_dynastie
pi_74633499
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:43 schreef YPPY het volgende:
Goed dat je gebeld hebt TF. Het kan ook zijn dat een aanvraag wel binnen is, maar niet op de goede plek. Had ik een tijdje terug. Drie keer iets verstuurd, bleek dat er een tiepmiep de geboortedatum verkeerd had ingetikt (ja, er zal echt iemand komen uit 1862 ) die een aanvraag wil doen.
Dan zou je toch juist verwachten dat ze een beetje haast maken
pi_74633563
Jeetje balen TF.
En wat een domme tieppmiep.
pi_74633587
Smoopy, super dat het nu geregeld is!
TF, goed dat je gebeld hebt! Hopelijk nu wel meteen naar de juiste persoon dat je goed geholpen kunt worden.
Yppy OMG hoe verzinnen ze het!
Lois, is de post al geweest?

En omdat ik nu toch weer meer de gedragingen van een kindje herken in jullie verhalen de vraag: vanaf welke leeftijd is autisme officieel te diagnoseren? Al vanaf baby-tijd het vermoeden gehad. Huilde constant, maar in de box of bed was ze rustig. Op peuterleeftijd lijkt het te veranderen. Ze maakt wel contact, maar is angstig tot teruggetrokken in grote groepen. Houdt de handen voor de oren bij heftige geluiden (van huilen baby tot een dichtslaande deur). Heeft een slechte grove motoriek. Toont moeilijk genegenheid, maar bij echt bekende wel. Heeft grote behoefte aan vaste structuur bij verandering is ze onrustig en terruggetrokken.Ik wil niet dat ze autistisch is, maar als ik de ouders kan helpen om hun kind verder te helpen dan doe ik dit.
  Jubileum moderator donderdag 12 november 2009 @ 14:04:46 #189
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74633726
Officieel is het 5-6 jaar dacht ik Chaca, ligt ook een beetje aan de gradatie denk ik. Bij Eva was het vroeg duidelijk maar ik weet weer andere PDD-NOS kindjes waar het nog steeds vaag is (8 jaar).

TF wat goed dat je gebeld hebt trouwens, want anders wacht je dus mooi voor niks

Post is geweest
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74633856
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:53 schreef Lois het volgende:
Whahaha 1862 !
Wat ook handig is: afdelingen binnen een nader te noemen indicatie orgaan.
Dat je iets verstuurd, dat ze niet hebben ontvangen. Na wat gezeur van mij gaat ze toch nog eens zoeken.
Drie keer de pauzemuziekjes gehoord en dan blijkt er wel iets te zijn. Het was op de verkeerde afdeling gekomen. Kan gebeuren, dus ik vroeg wat ik dan op de envelop moet schrijven, zodat het de volgende keer goed gaat. Misschien een ander adres of een afdelingsnaam of een nummer ofzo?
Dat is niet nodig. Ok, maar hoe weet ze dan dat het de volgende keer wel goed gaat? Weet ze niet. Dus ik nog heel vriendelijk "maar dan zitten we de volgende keer weer 20 minuten aan de telefoon??" ze beaamde dat, maar direct doorsturen naar de goede afdeling was echt niet mogelijk.
Als ik nu bel, zeg ik al meteen dat mijn client niet bestaat.

O ja, ik heb mijn baas maar geadviseerd een rekening te sturen voor mijn uren.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 12 november 2009 @ 14:08:54 #191
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_74633863
Ik dacht, dat dit topic ineens een kant opging, die ik niet leuk zou vinden. Maar de rust, is weer, een beetje terug. Jannen, ik hoop dat je hier wat leert over autisme. En voor je kind, hoop ik stiekem, dat je een relkloon bent. Sorry, maar ik vind je, meningen echt Middeleeuws.

Je moet juist alle kansen grijpen nu je weet dat je kind, autistisch is. Alle hulp is welkom, mits het past bij het kind.
En vergeet ze niet te vertellen, dat ze autisme hebben, voor die kinderen die het snappen dan. Ik hoorde het pas toen ik volwassen (18 jaar) was. Terwijl ze het al zo lang wisten. Pas toen ik 18 werd, werd ik minder wereldvreemd, en snapte ik iets meer van mensen. Met vlagen ben ik weer dat, kind dat zo (té) makkelijk is, maar ook zo ''bizar''.

En over de toekomst: wees realistisch.
IEDER kind heeft het (emotionele) RECHT om tussen gelijken te zijn. Als je al anders bent door je autisme, in de kern anders, dan is een speciaal onderwijs, met GELIJKEN helemaal niet, zo verkeerd.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_74633880
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:04 schreef Lois het volgende:

Post is geweest
Dat zei ik toch, als ze zeggen dat het verstuurd is, nog 3 dagen .
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Jubileum moderator donderdag 12 november 2009 @ 14:10:54 #193
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74633924
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:08 schreef Oxymoron het volgende:


En over de toekomst: wees realistisch.
IEDER kind heeft het (emotionele) RECHT om tussen gelijken te zijn. Als je al anders bent door je autisme, in de kern anders, dan is een speciaal onderwijs, met GELIJKEN helemaal niet, zo verkeerd.
Mooi gezegd Oxy en heel erg waar
Ik had vandaag gesprek op de school van Eva. Ik was te vroeg dus moest in de gang even wachten. In de tussentijd ben ik 4 keer geknuffeld door wildvreemde kindjes en ben ik blijkbaar een soort ubermama want ik werd steeds begroet met "daaahaaag mama!"
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 12 november 2009 @ 14:26:47 #194
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74634467
Ach Lois wat lief!
Nou, huisarts is gebeld en het hele zaakje gaat (weer) met de fax. Als ik volgende week vrijdag niets gehoord heb ga ik weer aan de bel trekken. Even geen dingen op z`n beloop laten nu
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_74634642
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:10 schreef Lois het volgende:

[..]

Mooi gezegd Oxy en heel erg waar
Ik had vandaag gesprek op de school van Eva. Ik was te vroeg dus moest in de gang even wachten. In de tussentijd ben ik 4 keer geknuffeld door wildvreemde kindjes en ben ik blijkbaar een soort ubermama want ik werd steeds begroet met "daaahaaag mama!"
Is toch lief.....

Vanmiddag Gawain opgehaald van Tesinkweide. Komt er een jochie vol trots zijn verzameling haarknipjes laten zien. Geweldig. Ook even geflipt. Die zot van een chauffeur van ons wil dat we om 10 over 8 klaar staan als in kindjes in de kleertjes, tasjes klaar en schoentjes aan.

Ja zo zitten we idd al vanaf 8 uur. Alleen in die 10 minuten krijgen ze het altijd voor elkaar om van alles in elkaars tas te doen wat er weer uit moet. Ach geeft niet.

Vervolgens moeten we van de eerste verdieping via de trap met twee kindjes op de billen (ga nou eens zitten op de billen Gawain toe nou voor mama alsjeblieft ga nou zitten), zijn we halverwege gaat de bel al want muts is ongeduldig Dan moeten ze allebei nog de jas aan. Kjell wil je alsjeblieft even je eigen jas pakken, nee niet die van mama maar je eigen, ja die ja, en nu muts op en armen in de mouwen. Nee niet je linkerarm in je rechtermouw da's verkeerd. Gawain loop niet aan me te trekken ga nou ook je jas pakken, nee niet je regenjas, je rode jas. Ja die ja. Ok allemaal jassen aan? Gawain waarom zijn je schoenen nou weer uit...... Goed schoenen weer aan. Kjell niet weer naar boven gaan kom maar rits dicht doen.

Zucht ende diep ademhalen want ondertussen is de bel al wel drie keer gegaan.

Staat muts dus bij die deur te zuchten pakt allebei de jongens bij de hand en neemt ze mee naar de bus Hallo het is maar 5 meter dat kunnen ze ook wel alleen. Dan moet ze ze jongen voor jongen in de bus tillen Hoezo ik heb ze toch wel benen meegegeven tijdens de zwangerschap.

Zucht en nu krijg ik weer op m'n flikker dat ik niet op tijd klaar sta met die twee. Tsjonge zeg werd ik weer even pissig. Hallooooo aarde mama nies aan mars muts chauffeur ik heb er wel twee he.....

En nu is het tijd voor
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74634643
Dankje Lois. Ik ga het in elk geval in de gaten houden... Jij ubermama

Oxy, goed gezegd!

TF, nogmaals succes.

Ohhh, Nieslief het bloed onder je nagels. Maar helpt het misschien een heel klein beetje als ik je vertel dat mijn terror-peuter-puber (die van tijd tot tijd in mijn dochter woont) ook zo kan zijn. Nu zal het bij jou de gang van zaken zijn, maar de herkenning van het gevoel is er wel. En hier is het dan geen dagelijkse gang van zaken, maar momenteel wel te vaak voor mijn geduld. Gelukkig heb ik dan niet zo'n %&*^%*-busmuts die dat niet kan begrijpen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 37% gewijzigd door chacama op 12-11-2009 14:40:44 ]
pi_74635891
quote:
Op donderdag 12 november 2009 11:08 schreef Books het volgende:
Jannen ik denk juist dat Lois, Mwana, Smoophy en alle andere de waarheid weergeven en dat jij het nog niet echt wil accepteren dat jou zoontje niet aan al je verwachtingen kan voldoen. Ze zeggen ook wel dat het niet mag bv behang kleuren maar het komt niet aan. Ook niet al zouden ze het 100 keer herhalen en als jij er dan voor kiest om dat met 10 tikken eruit te meppen prima, maar ik denk dat je op de lange termijn er net zo instaat als bovenstaande dames van wie bekend is dat ze alles zo goed mogelijk doen met hun kinderen en er alles voor opgeven of overnemen als dat zou kunnen en bij hun staat niet het eigen belang bovenaan maar juist onderop en daar ligt het verschil. Zij zijn blij als ze een keer iets uit zichzelf doen en teren daarop en teren niet op de dingen die al vijf jaar niet goed gaan. Ze blijven niet hangen in het negatieve maar zien juist het positieve.

Toevoeging:

jij wilt respect maar als je zelf ook zonder respect praat dan kan je het ook moeilijk terug verwachten denk ik zo.
Heel mooi gezegt. Zo denk ik er exact over.,
Jannen Ik denk dat je waarschijnlijk de diagnose vermoedelijk stoornis in het ASS Spectrum hebt gekregen. Dit was hier de eerste stempel de officieele kwam pas bij 9 jaar.
Toen wij de eerste diagnose hadden gekregen zaten wij ook heel erg in ontkenning. Negeerden de ASS trekken en benadrukten de gewone kenmerken. Hij was nog erg jong en als je hem niet goed kende, dan zou je zeggen niets aan het handje/valt wel mee.
Tevens was er inwendig een groot verdriet en woede. Het kan niet anders dan dat jij dit waarschijnlijk ook voelt. Misschien dat berichten die je hier leest gewoon erg confronterend zijn. Je bent er denk ik nog niet aan toe. Probeer eerst dat stukje rouwverwerking te doen en er rust in te vinden. Je woede op ons projecteren heeft niemand wat aan. Wij hebben dit niet veroorzaakt.

En even over dat stukje van de kinderen in de opvang gooien.
Ik heb zelf m'n baan opgezegd en ben flink onder mijn nivo gaan werken, zodat ik er voor m'n zoon was en juist niet naar de opvang hoefde. Eigenlijk heb ik mijn hele leven voor hem opzij geschoven.

Bah Ik word hier altijd zo verdrietig. Ik lurkte soms wel eens mee, maar vind het eigenlijk zo confronterend en herkenbaar allemaal. Nu m'n zoon iets ouder is, is er hier meer ademruimte gekomen. Die rust geniet ik zo van. Echt ik hoop dat dit voor jullie ook mag komen.
pi_74636352
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:05 schreef Urla het volgende:

[..]

Heel mooi gezegt. Zo denk ik er exact over.,
Jannen Ik denk dat je waarschijnlijk de diagnose vermoedelijk stoornis in het ASS Spectrum hebt gekregen. Dit was hier de eerste stempel de officieele kwam pas bij 9 jaar.
Toen wij de eerste diagnose hadden gekregen zaten wij ook heel erg in ontkenning. Negeerden de ASS trekken en benadrukten de gewone kenmerken. Hij was nog erg jong en als je hem niet goed kende, dan zou je zeggen niets aan het handje/valt wel mee.
Tevens was er inwendig een groot verdriet en woede. Het kan niet anders dan dat jij dit waarschijnlijk ook voelt. Misschien dat berichten die je hier leest gewoon erg confronterend zijn. Je bent er denk ik nog niet aan toe. Probeer eerst dat stukje rouwverwerking te doen en er rust in te vinden. Je woede op ons projecteren heeft niemand wat aan. Wij hebben dit niet veroorzaakt.


En even over dat stukje van de kinderen in de opvang gooien.
Ik heb zelf m'n baan opgezegd en ben flink onder mijn nivo gaan werken, zodat ik er voor m'n zoon was en juist niet naar de opvang hoefde. Eigenlijk heb ik mijn hele leven voor hem opzij geschoven.

Bah Ik word hier altijd zo verdrietig. Ik lurkte soms wel eens mee, maar vind het eigenlijk zo confronterend en herkenbaar allemaal. Nu m'n zoon iets ouder is, is er hier meer ademruimte gekomen. Die rust geniet ik zo van. Echt ik hoop dat dit voor jullie ook mag komen.
Toen wij de diagnose kregen, (Ze zijn nu 4 dus het is een voorlopige diagnose.) hadden we allebei zoiets van hehe het beestje heeft een naam. We kunnen nu aan al die rare dingen die ze doen een labeltje plakken wat ervoor zorgt dat wij zelf relaxter omgaan met hun rare dingen die ze doen (zoals tekenen op behang of 'niet luisteren' wat nu bij ons niet kunnen luisteren is) wat ervoor zorgt dat we niet meer zo vaak de agent uithangen maar eerder afleiden en geduldig blijven herhalen.

Ook ik heb de keuze gemaakt om financieel in te leveren en zo min mogelijk oppas te hebben. Eigenlijk alleen 's avonds tussen na het eten en voor het naar bed gaan. Maar ik ben thuis als ze thuis komen, ik ben er bij het eten, mijn man is er bij het naar bed gaan. Structuur zit er goed in hier. En we hebben een fantastische oppas, die heel natuurlijk met de jongens omgaat.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74637359
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:20 schreef nieslief het volgende:

[..]

Toen wij de diagnose kregen, (Ze zijn nu 4 dus het is een voorlopige diagnose.) hadden we allebei zoiets van hehe het beestje heeft een naam. We kunnen nu aan al die rare dingen die ze doen een labeltje plakken wat ervoor zorgt dat wij zelf relaxter omgaan met hun rare dingen die ze doen (zoals tekenen op behang of 'niet luisteren' wat nu bij ons niet kunnen luisteren is) wat ervoor zorgt dat we niet meer zo vaak de agent uithangen maar eerder afleiden en geduldig blijven herhalen.

De puzzelstukjes vielen hier ook wel in elkaar, maar eigenlijk kwamen we daar niet voor bij Jeugdzorg.
Ik was erg jong moeder en onzeker. Van buitenstaanders kreeg ik steeds te horen dat het aan mij lag. Met de jaren had ik er ook wel een aparte opvoedtechniek aan over gehouden, maargoed dat was het enige wat werkte.
Dus toen we bij jeugdzorg zaten dacht ik eigenlijk te horen te krijgen dat het aan mij lag. Op het moment dat mij de diagnose verteld werd was dat echt een klap in het gezicht... Lag het toch maar aan mij.
Mijn kereltje zou hier ook nooit meer beter van worden en de moeilijkheden waar we al tegenop moesten boksen zou hij zijn hele leven houden.
Echt de meest overweldigende emoties had ik hierbij.
Daarna werd ik gewoon weer leuk buitengezet onder het mom van je bent goed bezig ga zo door en veel hulp had ik eigenlijk niet gehad.
pi_74643109
quote:
Op donderdag 12 november 2009 11:00 schreef jannen het volgende:
Wil hier nog aan toevoegen dat ik inderdaad niet alle gevallen op FOK op zwaarte kan inschatten. Maar daarom zei ik ook sommige mensen lopen wel heel snel naar de staat. Zitten de hele dag te fokken terwijl ze ook aandacht en liefde en werk voor de kids kunnen doen!
Dus als jij hier post komen jouw kinderen ook aandacht en liefde tekort?
quote:
NOGMAALS ERG RESPECTVOL DE OPMERKINGEN DIE GEPLAATST ZIJN.

GA ZO DOOR MET ZIJN ALLEN EN GEEF VOORAL FOK VEEL AANDACHT EN ACH JA DIE KIDS ZITTEN TOCH DE HELE DAG IN OPVANG, LEKKER RUSTIG!
Schreeuw jij altijd zo, joh?
In de ene post moeten mensen maar meer gaan werken als ze van hun kinderen houden, en nu zeg je weer dat de kinderen niet in de opvang mogen.

Ik raad je aan eerst eens na te denken voordat je je onderbuik loslaat en in het wilde weg mensen die keihard werken voor hun kind (in- en buitenshuis) zo schoffeert.
Het is je diverse keren duidelijk gemaakt dat je met je ongenuanceerde post mensen tot op het bot hebt gekwetst, maar een excuus kan er niet vanaf, en dan durf jij het over respect te hebben...

@Oxy, ik zal er over ophouden nu, dit hoort een topic te zijn waar mensen zich veilig voelen om hun hart te luchten, maar dit moest ik nog wel even kwijt.

Voor de wachtenden onder ons: heel veel geduld en sterkte. De stroperigheid van instanties, we zouden er inmiddels een boek over kunnen schrijven.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_74644138
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:51 schreef Urla het volgende:

[..]

De puzzelstukjes vielen hier ook wel in elkaar, maar eigenlijk kwamen we daar niet voor bij Jeugdzorg.
Ik was erg jong moeder en onzeker. Van buitenstaanders kreeg ik steeds te horen dat het aan mij lag. Met de jaren had ik er ook wel een aparte opvoedtechniek aan over gehouden, maargoed dat was het enige wat werkte.
Dus toen we bij jeugdzorg zaten dacht ik eigenlijk te horen te krijgen dat het aan mij lag. Op het moment dat mij de diagnose verteld werd was dat echt een klap in het gezicht... Lag het toch maar aan mij.
Mijn kereltje zou hier ook nooit meer beter van worden en de moeilijkheden waar we al tegenop moesten boksen zou hij zijn hele leven houden.
Echt de meest overweldigende emoties had ik hierbij.
Daarna werd ik gewoon weer leuk buitengezet onder het mom van je bent goed bezig ga zo door en veel hulp had ik eigenlijk niet gehad.
Ach toch, dat lijkt me inderdaad heel moeilijk. Maar ik denk dat je jezelf ook wel even een gigantische veer in je r**t mag steken: je hebt het gewoon zo goed gedaan met hem dat je zelf niet meer door had hoe diep je voor hem aan het gaan was!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74646271
quote:
Op donderdag 12 november 2009 19:27 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ach toch, dat lijkt me inderdaad heel moeilijk. Maar ik denk dat je jezelf ook wel even een gigantische veer in je r**t mag steken: je hebt het gewoon zo goed gedaan met hem dat je zelf niet meer door had hoe diep je voor hem aan het gaan was!
Dankje. Je bent lief.
Je weet half niet hoe goed dat is om een keer te horen.
Maar dit geld wel voor alle ouders hier in dit topic.
pi_74647635
quote:
Op donderdag 12 november 2009 20:39 schreef Urla het volgende:

[..]

Dankje. Je bent lief.
Je weet half niet hoe goed dat is om een keer te horen.
Maar dit geld wel voor alle ouders hier in dit topic.
ik vind persoonlijk, maar ik kom dan verder behalve dit topic niet in OUD dat de ouders die hier zitten een permanente een fok award voor beste pappa of mamma moeten hebben!!!
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
  donderdag 12 november 2009 @ 21:20:17 #204
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_74647857
Ik wil nog een ding zeggen richting Jannen...

Je hebt het steeds over niet straffen en straffen...
Maar ik heb hier nog niemand zien zeggen dat ze gaan staan juichen als hun autistische kind het behang vol krast of een deuk in de auto schopt. Die kinderen worden ook echt wel gecorrigeerd voor dat soort gedrag.
Het is alleen vaak vechten tegen de bierkaai omdat je niet door dringt of omdat het niet blijft hangen. Ook niet na 100 keer...
***
pi_74657031
quote:
Op donderdag 12 november 2009 21:20 schreef Brighteyes het volgende:
Maar ik heb hier nog niemand zien zeggen dat ze gaan staan juichen als hun autistische kind het behang vol krast of een deuk in de auto schopt. Die kinderen worden ook echt wel gecorrigeerd voor dat soort gedrag.
Het is alleen vaak vechten tegen de bierkaai omdat je niet door dringt of omdat het niet blijft hangen. Ook niet na 100 keer...
Zucht laatst is nadat ik of mr.Lief het al honderd keer hadden gezegd heeft eindelijk de lamp de geest gegeven. Zo finaal van de muur afgebroken. De schroeven zitten er gewoon nog in.

Maar ook even goed nieuws ik heb gisteren een dikke veer gekregen van de leiding van de school. Die vertelden dat zij het ook zwaar hadden met de jongens en dan hebben zij er nog maar een tegelijk in de groep. Ze konden zich niet voorstellen hoe wij dat toch volhielden. Toen stortte ik even in en het eindresultaat is dat maandagmiddag de maatsch. werker komt. En dat is een leuke meid. Soms he heb je gewoon even de erkenning nodig dat het gewoon hard werken is.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74660233
ik ben erg blij dat jullie openstaan vooor andermans meningen, dat jullie dat eens bedenken dat er verschillende vormen van autisme zijn. dat gelukkig geen kind -maar ook bij geznde kinderen met elkaar te vergelijken is.

ik denk alleen dat er genoeg lichte gevallen zijn die nu in een 'hokje' geplaatst worden door instanties etc. waardoor hun toekomst een beetje in het niet valt. tuurlijk hoop ik dat mijjn jongen in de eerste instantie gelukkig wordt. men een lach op zijn gezicht door het leven gaat. Maar ik hoop ook dat mijn kind een beetje een toekomst heeft. ik heb nl. het idee (misschien klopt het niet) maar dat speciaal onderwijs niet echt gericht is op een normale toekomst. en daarmee bedoel ik echt niet dat sociale werkplaatsen niet goed zijn maar ik hoop dat dit voor Daan niet de toekomst is. Hij hoeft echt geen ingeneur te worden maar een beetje normale baan en een toekomstbeeld van onafhankelijkheid daar gaan wij voor!

Ik viind het jammer dat mijn berichten verkeerd uitgelicht worden, tuurlijk bedoel ik niet dat jullie jullie kinderen niet straffen en dat geen van jullie recht heeft op hulp in welke vorm dan ook. maar ik zeg dat er gevallen zijn, ik spreek uit ervaring waarbij je je echt afvraagt of het ook niet een klein beetje aan ouders ligtt. het maar accepteren en in de slachtofferrol zitten en blijven. het maar door de vingers zien van dingen die echt niet mogen. ik zeg niet dat jullie dit allemaal doen. maar ik vind het niet meer politieagentje hoeven spelen onder noemer hij is autistisch en kan er niks aan doen. een beetje te kort door de bocht.

voor degenen die me van alles toewensen, aangeven dat mij EQ erg laag is, bedankt ik hoop dat het opucht en dat jullie je er lekker bij voelen. ik weet zelf wel dat ik voor mijn kind door het vuur ga en zielsveel van hem hou!

Vind het jammer dat berichten die niet in jullie straatje passen zo worden uitgelicht, tuurlijk snap ik ook wel dat er lichte en zware gevallen zijn.

doei denk dat het geen zin heeft om me hier nog te proberen wijzer te worden, ik zoek het zelf allemaal wel uit!!!
  vrijdag 13 november 2009 @ 11:20:53 #207
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74660379
Jammer dat je je eigen berichten niet nog even terugleest en dan inziet dat je wel erg om je hee aan het schoppen bent en erg kort door de bocht. Maar fijn dat je ziet dat wij er voor openstaan dat er verschillende vormen van autisme zijn. Heel fijn. Mijn dag is weer goed
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_74661795
met alle respect als ik mijn berichten teruglees lees ik niks waarvan ik denk dat ik mensen op de ziel trap. Ik geef mijn menig en hoe ik/wij erin staan. maar dat mag niet he? Ik heb heus niet bewust mensen willen kwetsen en tuurlijk zijn de zware gevallen hulp nodig. misschien ben ik naief en wil ik problemen niet zien....maar ik vecht voor een normale opvoeding net als mijn andere 2 kinderen en ook Daan moet zich aanpassen aan de regels al duurt dat besef bij hem soms erg lang.................

Ik loop ook tegen dingen aan. Ik loop ook tegen familie/vrienden aan waarvan je denkt dacht dat we een band hadden. vooral mijn schoonfamilie laat ons vallen en doet veel pijn, ach nee, inmiddels ook al niet meer..

nou goed blijf praten tegen een groep die niet openstaat voor andere meningen dus dit is echt het laatste bercht op een site waar ik niet bij wil horen. ik bedoel niet de mensen die echt diep in de elende zitten maar de mensen die kicken op labels plakken op lieve kindertjes...

doei doei........jahoe, ga me stuk beter voelen nu, al die shit die ik over me heen heb gekregn applausje voor jullie!!!
  Jubileum moderator vrijdag 13 november 2009 @ 12:05:15 #209
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74661834
Daag Jannen
Ik wilde nog meer zeggen maar ik ben te druk met kicken op het stickertje van mijn dochter
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 13 november 2009 @ 12:53:11 #210
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74663392
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 12:03 schreef jannen het volgende:
met alle respect als ik mijn berichten teruglees lees ik niks waarvan ik denk dat ik mensen op de ziel trap. Ik geef mijn menig en hoe ik/wij erin staan. maar dat mag niet he? Ik heb heus niet bewust mensen willen kwetsen en tuurlijk zijn de zware gevallen hulp nodig. misschien ben ik naief en wil ik problemen niet zien....maar ik vecht voor een normale opvoeding net als mijn andere 2 kinderen en ook Daan moet zich aanpassen aan de regels al duurt dat besef bij hem soms erg lang.................

Ik loop ook tegen dingen aan. Ik loop ook tegen familie/vrienden aan waarvan je denkt dacht dat we een band hadden. vooral mijn schoonfamilie laat ons vallen en doet veel pijn, ach nee, inmiddels ook al niet meer..

nou goed blijf praten tegen een groep die niet openstaat voor andere meningen dus dit is echt het laatste bercht op een site waar ik niet bij wil horen. ik bedoel niet de mensen die echt diep in de elende zitten maar de mensen die kicken op labels plakken op lieve kindertjes...

doei doei........jahoe, ga me stuk beter voelen nu, al die shit die ik over me heen heb gekregn applausje voor jullie!!!

Veel plezier ermee!
Dan ga ik ff verder strijden voor een stickertje voor mijn schat van een zoon die naar alle regels luistert die ik hem opleg, hoe achterlijk ze ook zijn. Gewoon, alleen omdat ik daar op kick
I`m not weird. I`m limited edition.
  vrijdag 13 november 2009 @ 13:01:07 #211
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_74663645
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 11:16 schreef jannen het volgende:
tuurlijk hoop ik dat mijjn jongen in de eerste instantie gelukkig wordt. men een lach op zijn gezicht door het leven gaat. Maar ik hoop ook dat mijn kind een beetje een toekomst heeft. ik heb nl. het idee (misschien klopt het niet) maar dat speciaal onderwijs niet echt gericht is op een normale toekomst. en daarmee bedoel ik echt niet dat sociale werkplaatsen niet goed zijn maar ik hoop dat dit voor Daan niet de toekomst is. Hij hoeft echt geen ingeneur te worden maar een beetje normale baan en een toekomstbeeld van onafhankelijkheid daar gaan wij voor!
Nog 1 keer dan, en nu echt persoonlijk: ik heb Havo gedaan. Maar na elke les, zat ik huilend op de toilet. Ik snapte de leerstof niet, kon er niets mee, behalve uit mijn hoofd leren. En dan ook nog zo'n economieleraar die, bij het aanschouwen van de groenwerkers rond de plantsoenen, zei: ''Kijk, als je je best niet doet, dan kom je daar terecht''.

En oooooo wat een pijn deed dat. Ik wilde NIETS LIEVER dan dáár werken, in de plantsoenendienst. Echt, dat was welk doel ik voor ogen had. Maar dat kon ik niet communiceren. Toen nog, niet. Ik heb daar nachten wakker van gelegen.

Mensen snappen vaak niet, wat autisme inhoudt. Het spectrum, wordt steeds breder, en dan zijn er inderdaad mensen met autisme, die een betaalde baan hebben en een gezin, etc. Maar er zijn autisten, die kunnen dat niet, en die kunnen dat NOOIT. Zoals ik bijvoorbeeld. Nu werk ik op een dagbesteding.
En heb een uitkering. En el-ke-keer moet ik mijzelf verantwoorden. Terwijl ik gewoon simpel beperkt ben door mijn autisme. Dat is kernautisme. Dat je je doelen, bij moet stellen. En denk je dat ik blij ben, als ik elke maand mijn uitkering krijg?! Nee, dan schaam ik me kapot. Want ik heb toch een paar, benen en handen.

Maar dan, heb ik weer een confrontatie met de realiteit. Ik kan mezelf niet goed verzorgen. Ik kan niet zonder 24-uurs begeleiding. Dát is wat het is. En ik ben dus niet onafhankelijk of heb een normale baan. Maar ik moet dat KEIHARDE FEIT accepteren; het is nu eenmaal zo. Ik ben een autist.

En dat gaat NOOOOIT meer over.

Kebeng!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_74663743
Oxy Wat goed gezegd. Maar ook zo verdrietig.

Alle mama's en papa's hier: keep up the good work!!!!
  vrijdag 13 november 2009 @ 13:05:28 #213
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74663800
Oxy een dikke voor jou!
I`m not weird. I`m limited edition.
  vrijdag 13 november 2009 @ 13:09:46 #214
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_74663943
Oxy een hele dikke knuffel voor jou
En een diep respect voor alle ouders die zó hard knokken voor hun kind zoals oa Lois en Mwana dat doen (zonder dat ik hiermee iemand tekort wil doen )
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  Jubileum moderator vrijdag 13 november 2009 @ 13:12:24 #215
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74664041
Oxy ik moet er van huilen maar ik vind het wel ontzettend mooi gezegd!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74664061
jannen, je bent niet realistisch, je hebt je nog niet genoeg verdiept in wat autisme inhoudt en op deze manier met je autistische kind omgaan zoals jij pretendeert te doen, dat is ronduit zielig. je verlangt dingen van hem die hij misschien gewoon niet kan of niet begrijpt. wil je dat nou echt?
Stel je verwachtingen bij, wees niet zo knetterhard.
Lees Oxy haar stuk en neem het aan.

Lieve Oxy

en ook voor alle worstelende ouders hier
Have you had your kezzzzzz today???
pi_74664119
Oxy ik ben ook zo vrij je een te geven.
Je boekjes heb ik inmiddels gelezen en tjongejonge wat heb jij een mooi talent meegekregen.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_74664179
Oxy, meissie, probeer het je niet aan te trekken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 13 november 2009 @ 14:54:22 #219
274310 agenda
altijd vol!
pi_74667298
Oxy
pi_74677116
oxy.... even niet lezen


jannen ROT OP! Als jij niet snapt dat jij geen mening geeft, maar gewoon dom wat kwetsende kreten rond gooit, dan verdien je het niet hier te posten. Geld aannemen is geld aannemen. En dan bepaal jij niet wat wel of niet acceptabel is om aan te nemen. Mijn god, wat haal je je in je hoofd... jij bent de almachtige niet!
Ik heb medelijden met jouw kind. En waarschijnlijk zul je snel zelf ervaren hoe het is als je kind niet (meer) KAN luisteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door wendytje op 14-11-2009 09:09:02 ]
uit een aspergernest
pi_74678658
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 12:03 schreef jannen het volgende:
met alle respect als ik mijn berichten teruglees lees ik niks waarvan ik denk dat ik mensen op de ziel trap. Ik geef mijn menig en hoe ik/wij erin staan. maar dat mag niet he? Ik heb heus niet bewust mensen willen kwetsen en tuurlijk zijn de zware gevallen hulp nodig.
Dat mag, maar je hebt zelf nogal wat moeite met onze mening over jouw mening.
quote:
misschien ben ik naief en wil ik problemen niet zien....maar ik vecht voor een normale opvoeding net als mijn andere 2 kinderen en ook Daan moet zich aanpassen aan de regels al duurt dat besef bij hem soms erg lang.................

Ik loop ook tegen dingen aan. Ik loop ook tegen familie/vrienden aan waarvan je denkt dacht dat we een band hadden. vooral mijn schoonfamilie laat ons vallen en doet veel pijn, ach nee, inmiddels ook al niet meer..

nou goed blijf praten tegen een groep die niet openstaat voor andere meningen dus dit is echt het laatste bercht op een site waar ik niet bij wil horen. ik bedoel niet de mensen die echt diep in de elende zitten maar de mensen die kicken op labels plakken op lieve kindertjes...
Ja, ik kick e-norm op dat labeltje. Lukas is natuurlijk compleet normaal geboren maar omdat ik een labeltje wilde heb ik hem een aantal keer op zijn hoofd laten vallen zodat ik lekker kon gaan genieten van een labeltje. En dan ga ik lekker met de andere ouders die lid zijn van deze club over dit labeltje zitten kletsen terwijl we pizza bestellen van het PGB wat aan het labeltje vastzit. Maar alleen na 12 uur 's middags. Eerder kom ik mijn nest niet uit hoor, het is toch geen porum om voor de lunch al op een krat bier op je stoep te gaan zitten.
quote:
doei doei........jahoe, ga me stuk beter voelen nu, al die shit die ik over me heen heb gekregn applausje voor jullie!!!
Als je ook maar één millimeter meer besef hebt gekregen van andermans situatie, dan neem ik dit applausje volgaarne in ontvangst. Daar doe ik het namelijk voor, mijn handje ophouden
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74678739
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 13:01 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Nog 1 keer dan, en nu echt persoonlijk: ik heb Havo gedaan. Maar na elke les, zat ik huilend op de toilet. Ik snapte de leerstof niet, kon er niets mee, behalve uit mijn hoofd leren. En dan ook nog zo'n economieleraar die, bij het aanschouwen van de groenwerkers rond de plantsoenen, zei: ''Kijk, als je je best niet doet, dan kom je daar terecht''.

En oooooo wat een pijn deed dat. Ik wilde NIETS LIEVER dan dáár werken, in de plantsoenendienst. Echt, dat was welk doel ik voor ogen had. Maar dat kon ik niet communiceren. Toen nog, niet. Ik heb daar nachten wakker van gelegen.

Mensen snappen vaak niet, wat autisme inhoudt. Het spectrum, wordt steeds breder, en dan zijn er inderdaad mensen met autisme, die een betaalde baan hebben en een gezin, etc. Maar er zijn autisten, die kunnen dat niet, en die kunnen dat NOOIT. Zoals ik bijvoorbeeld. Nu werk ik op een dagbesteding.
En heb een uitkering. En el-ke-keer moet ik mijzelf verantwoorden. Terwijl ik gewoon simpel beperkt ben door mijn autisme. Dat is kernautisme. Dat je je doelen, bij moet stellen. En denk je dat ik blij ben, als ik elke maand mijn uitkering krijg?! Nee, dan schaam ik me kapot. Want ik heb toch een paar, benen en handen.

Maar dan, heb ik weer een confrontatie met de realiteit. Ik kan mezelf niet goed verzorgen. Ik kan niet zonder 24-uurs begeleiding. Dát is wat het is. En ik ben dus niet onafhankelijk of heb een normale baan. Maar ik moet dat KEIHARDE FEIT accepteren; het is nu eenmaal zo. Ik ben een autist.

En dat gaat NOOOOIT meer over.

Kebeng!
En jij hoeft jezelf voor niets te verantwoorden. Jij hebt alleen al ontzettend veel gedaan door je inside view hier aan ons te laten zien en je hebt geen idee wat een diepe indruk dat op mij heeft gemaakt
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74678928
Oxy wat zeg je dat mooi En een dikke voor alle papa's en mama's in dit topic die zo hard hun best doen voor hun kinderen. Echt petje af!

Jannen het lijkt er volgens mij een beetje op of je nog niet volledig kunt accepteren dat je zoontje misschien later niet 'normaal' zal functioneren (en dan bedoel ik met 'normaal' zoals de gemiddelde persoon)
pi_74679548
Jannen, helaas zul je dit op elke plek op internet tegenkomen. Dat geld ook voor de "lichtere" soorten.
Je hebt nu nog het voordeel om het een stapje voor te zijn, maak daar gebruik van joh. Dat scheelt zo enorm straks voor jezelf en voor Daan. Verder heb ik eigenlijk niet eens zin meer om hierop te reageren. Ik vind het alleen erg verdrietig voor je kindje. Ik hoop van harte dat je dit later zelf begrijpt en de weg voor jullie zult vinden.
Nu zeg ik even iets heel naars terug: De instellingen zitten tegenwoordig barstens vol en ja helaas ook met kindjes die een lichte vorm hebben. Zorg ervoor dat jullie daar niet 1 van worden.

Oxy wat prachtig gezegd. Hulde.
De berichten van Jannen kwetsen mij ook heel erg hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Urla op 13-11-2009 22:08:08 (Zo van m'n opropo af dat ik alles verkeerd tik) ]
  † In Memoriam † vrijdag 13 november 2009 @ 21:42:35 #225
43556 miss_dynastie
pi_74679790
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 12:03 schreef jannen het volgende:
Ik loop ook tegen dingen aan. Ik loop ook tegen familie/vrienden aan waarvan je denkt dacht dat we een band hadden. vooral mijn schoonfamilie laat ons vallen en doet veel pijn, ach nee, inmiddels ook al niet meer..
Heeft dat te maken met je zoon of met je eigen starre houding?

Oxy
  † In Memoriam † vrijdag 13 november 2009 @ 22:29:32 #226
37843 lady-wrb
kortaf
pi_74681381
volgens mij is jannen net zo autistisch (of misschien nog autistischer dan zijn/haar kind.
  vrijdag 13 november 2009 @ 22:39:48 #227
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74681753
Oxy ik kan alleen hiervandaan een dikke knuffel geven en op jou manier bereik je zoveel mensen (schuin kijkend in mijn boekenkast) meer dan Jannen met haar verkeerde interpretatie van autisme.
pi_74686740
Als dan toch iedereen zijn zegje nog even doet, dan post ik ook nog even het stuk dat ik ingeslikt had.
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:22 schreef jannen het volgende:
ik ga stoppen moet werken! Voor mijn kids!
Dus je zoontje zat op de opvang en dat liep dusdanig niet lekker dat hij getest is?
Want je claimt een (waarschijnlijk voorlopige) diagnose autisme te hebben.
Je bent je nu aan het orienteren en schrikt je rot als je ziet dat daar toch wel erg vaak speciaal onderwijs aan te pas komt. Kan ik me voorstellen.

Ook niet erg bemoedigend als je hier leest hoe het dagelijkse gezinsleven ontregeld kan raken.
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:46 schreef jannen het volgende:
Ook kinderen met autisme kunnen regels leren door veel geduld met ze te hebben.
Zeker. Maar er is zoveel meer te leren dan regels.
Er is zoveel dat niet vanzelfsprekend opgepikt wordt en meer aandacht vergt.
Dat kom je nu blijkbaar al tegen en dan is je zoontje pas drie. Hij gaat steeds meer een eigen wil en karakter krijgen.
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:22 schreef jannen het volgende:
hoezo? Autisme geen kwestie van opvoeden, weleens gehoord van een tik over de vingers en dan eens kijken wie er volhoudt......en ja ik hou van mijn kind met al men hart
Dit klinkt wel heel hard en onwetend. Denken dat je een autistisch kind zich normaal kan laten gedragen door ongewenste uitingen af te straffen met tikken.
Dat veel geduld met ze hebben zou ik toch graag wat mededogender zien.

Want wat nou als jouw boodschap gewoon niet is aangekomen? Door onmacht iets te begrijpen, ergens mee om te gaan?
Dan krijgt je kind steeds een onvriendelijke bejegening terwijl hij nog niet eens de intentie had iets verkeerd te doen, dwars te zijn.
Natuurlijk is het juist bij deze kinderen belangrijk om konsekwent te zijn, maar dan wel met begrip voor de beperkingen die autisme met zich meebrengt. En dat kan bij ieder kind weer heel anders zijn; er is niet maar één uniform soort autisme.

Veel geduld heb je dus nodig, maar ook de bereidheid een beetje mee te buigen om onnodige conflicten te voorkomen.
Van de hele dag door conflicten, die jij zegt aan te willen gaan met je tikken, wordt je kind ongelukkig.
En om te kunnen leren en 'groeien' moet je kind zich veilig en gewaardeerd voelen.
Bij hem ligt veel onmacht, bij jou zou daar begrip voor moeten zijn.
Zie het als een creatieve uitdaging om toch ongeveer in de goede richting uit te komen.

Natuurlijk heeft een ouder zijn kind graag op het gewoone onderwijs, maar dat moet dan wel passen. Zeker vanaf groep drie gaat dat moeilijker worden; grote groepen, serieus werken, kinderen die een al te afwijkend kind niet accepteren.
Dan zou hij wel eens meer kunnen leren in de kleine groepen van het speciaal onderwijs.
Maar voorlopig heb je nog groep drie en vier om te kijken hoe het een en ander uitpakt.

Misschien is het de stess na de diagnose, maar ik vind je bijzonder onredelijk en kwetsend tegen de ouders die hier posten.
Jouw zoon is pas drie en zal jou nog op heel wat creatieve manieren onbedoeld tot wanhoop drijven. Ik hoop dat er dan geen scherprechter voor je klaar staat en dat je na een diepe zucht gewoon weer welgemoed verder gaat. Net als de ouders hier.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_74687029
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 13:01 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Nog 1 keer dan, en nu echt persoonlijk: ik heb Havo gedaan. Maar na elke les, zat ik huilend op de toilet. Ik snapte de leerstof niet, kon er niets mee, behalve uit mijn hoofd leren. En dan ook nog zo'n economieleraar die, bij het aanschouwen van de groenwerkers rond de plantsoenen, zei: ''Kijk, als je je best niet doet, dan kom je daar terecht''.

En oooooo wat een pijn deed dat. Ik wilde NIETS LIEVER dan dáár werken, in de plantsoenendienst. Echt, dat was welk doel ik voor ogen had. Maar dat kon ik niet communiceren. Toen nog, niet. Ik heb daar nachten wakker van gelegen.

Mensen snappen vaak niet, wat autisme inhoudt. Het spectrum, wordt steeds breder, en dan zijn er inderdaad mensen met autisme, die een betaalde baan hebben en een gezin, etc. Maar er zijn autisten, die kunnen dat niet, en die kunnen dat NOOIT. Zoals ik bijvoorbeeld. Nu werk ik op een dagbesteding.
En heb een uitkering. En el-ke-keer moet ik mijzelf verantwoorden. Terwijl ik gewoon simpel beperkt ben door mijn autisme. Dat is kernautisme. Dat je je doelen, bij moet stellen. En denk je dat ik blij ben, als ik elke maand mijn uitkering krijg?! Nee, dan schaam ik me kapot. Want ik heb toch een paar, benen en handen.

Maar dan, heb ik weer een confrontatie met de realiteit. Ik kan mezelf niet goed verzorgen. Ik kan niet zonder 24-uurs begeleiding. Dát is wat het is. En ik ben dus niet onafhankelijk of heb een normale baan. Maar ik moet dat KEIHARDE FEIT accepteren; het is nu eenmaal zo. Ik ben een autist.

En dat gaat NOOOOIT meer over.

Kebeng!

pi_74687937
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 21:14 schreef Stiemie het volgende:
Oxy wat zeg je dat mooi En een dikke voor alle papa's en mama's in dit topic die zo hard hun best doen voor hun kinderen. Echt petje af!

Jannen het lijkt er volgens mij een beetje op of je nog niet volledig kunt accepteren dat je zoontje misschien later niet 'normaal' zal functioneren (en dan bedoel ik met 'normaal' zoals de gemiddelde persoon)
jij zegt wat ik ook wil zeggen!!

Ik neem ook mijn pethe af voor Oxy en de mama's hier die zo hard vechten voor hun kids. Ongelofelijk dat het allemaal zolang moet duren voor er iets geregeld kan worden!
Oxy, Lois, Mwata, TF, nieslief
ik hoop dat ik niemand vergeten ben

en Jannen... haal die oogkleppen weg!!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_74688462
Oxy ik wou dat ik naast je zat en je een dikke knuffel kon geven. Je hebt geen idee wat jouw woorden met mij doen. Ik hoop voor mijn jongens dat ze zich ooit net zo goed als jou kunnen uitdrukken, en dat ik ze dat mag leren. Dikke en dank je wel.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  Jubileum moderator zaterdag 14 november 2009 @ 09:55:53 #232
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74688675
de post de post de post
Intakegesprek op 3 december
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 14 november 2009 @ 09:58:50 #233
274310 agenda
altijd vol!
pi_74688697
Fijn Lois
pi_74688869
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74689178
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 09:55 schreef Lois het volgende:
de post de post de post
Intakegesprek op 3 december
super!!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zaterdag 14 november 2009 @ 10:38:58 #236
137556 L.no
Midlife crisis
pi_74689195
Dus alleen ouders kunnen hierover praten? Grote zussen niet?
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
  † In Memoriam † zaterdag 14 november 2009 @ 10:40:51 #237
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_74689227
'Fijn' Lois

ik lees en leer hier in stilte mee
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_74689377
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:38 schreef L.no het volgende:
Dus alleen ouders kunnen hierover praten? Grote zussen niet?
Oh, wmb wel, hoor, een ander perspectief vind ik heel interessant, wees welkom.

En Lois!
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zaterdag 14 november 2009 @ 11:41:32 #239
137556 L.no
Midlife crisis
pi_74690308
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:49 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Oh, wmb wel, hoor, een ander perspectief vind ik heel interessant, wees welkom.

En Lois!
Ja, misschien leer ik wel wat dingen als ik hier blijf rondhangen. Ik wil namelijk ook uit een andere perspectief zien hoe anderen het ervaren.
Mijn zusje Ella is nu 12 en sinds ze klein was, was het al bekend dat ze autisme heeft. Ze kan niet praten, wel geluidjes maken, kreten, etc.
Ze ging vanaf het begin naar speciale scholen en ze heeft geleerd hoe ze zichzelf duidelijk kan maken als ze iets wilt. Wij hoeven ons niet zorgen te maken als ze honger heeft, iets niet lekker vindt, wanneer ze iets wel/niet wilt, etc.
Soms is het moeilijk te begrijpen. Soms doet ze haar best om zichzelf duidelijk te maken, maar het kan moeilijk zijn voor de ander. Dan wordt ze verdrietig en boos. Ik en mijn moeder begrijpen haar als beste gelukkig, maar de rest niet.
Momenteel is ze in een verblijf waar er onderzoek op haar wordt gedaan en dan krijgt ze medicatie wat zij denken dat het beste voor haar past. Ze heeft bepaalde tikjes wat moeilijk te onderhouden zijn. Het ging totaal mis toen ze aan haar vingers ging knagen en al haar haren spontaan uittrok. Nu is het twee jaar geleden dat ze dat doet en nu verblijft ze daar nog steeds. Nu komt ze iedere weekend langs (over een paar uur halen we haar op) en doordeweeks gaan mijn ouders dinsdag en donderdag langs om haar te bezoeken. In het begin was het enorm wennen, maar nu valt het enorm mee.
Toen mijn zusje daar verbleef in het begin, at ze niets. Ze was enorm afgevallen. Nu is ze weer gezonder en voelt zich lekkerder in haar vel.
Het wordt wel steeds moeilijker. Mijn zusje wordt volwassener en is in haar puberteit. Later weet ik niet echt wat er zal gebeuren. Als mijn ouders er niet zijn, dan wil ik erg graag voor haar verzorgen. Zoals ik zei, mijn moeder en ik begrijpen haar als beste, ik zou het niet willen dat ze de rest van dr leven in een verblijf zit met onbekende mensen die haar niet snappen. Maarja, het kan ook weer goed zijn voor haar zodat haar wereldje breder wordt.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
  zaterdag 14 november 2009 @ 12:23:38 #240
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_74691386
Lois wat fijn dat de post gekomen is.

L.No welkom met je eigen verhaal en ook al heb ik geen ervaring met autisme vind ik het een mooi topic om te zien hoe ouders/tantes/zussen omgaan met hun speciale kinderen waar ze zo voor moeten vechten.
  zaterdag 14 november 2009 @ 12:47:25 #241
137556 L.no
Midlife crisis
pi_74692120
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 12:23 schreef Books het volgende:
Lois wat fijn dat de post gekomen is.

L.No welkom met je eigen verhaal en ook al heb ik geen ervaring met autisme vind ik het een mooi topic om te zien hoe ouders/tantes/zussen omgaan met hun speciale kinderen waar ze zo voor moeten vechten.
Leuk zo'n topic. Zo leert iedereen van elkaar.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_74692391
Ik heb niet de hele discussie gelezen, ik zoek hulp
Een van mijn VMBO leerlingen heeft Asperger... hij zit in een mega drukke klas en ik weet niet zo geod wat ik voor hem kan doen. Ik probeer zo veel mogelijk structuur te bieden (voor alle leerlingen overigens) maar hebben jullie nog tips ?


Lois wat fijn !!
  zaterdag 14 november 2009 @ 13:16:08 #243
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_74693022
Stout kan je dat niet beter aan je leerling zelf vragen? Iedereen heeft zijn eigen 'gebruiksaanwijzing' denk ik?

Lois wat fijn! Eindelijk
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_74693361
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 12:55 schreef Stout het volgende:
Ik heb niet de hele discussie gelezen, ik zoek hulp
Een van mijn VMBO leerlingen heeft Asperger... hij zit in een mega drukke klas en ik weet niet zo geod wat ik voor hem kan doen. Ik probeer zo veel mogelijk structuur te bieden (voor alle leerlingen overigens) maar hebben jullie nog tips ?


Lois wat fijn !!
Lastig is dat. Zelf hebben wij de keuze gemaakt hem naar het VSO te doen. Hij zit nu in een Auti klas met 8 jongeren.
Waar mijn zoon in gr 8 op gewoon onderwijs veel aan had was een uitrustplekje als het hem even te veel werd. Daar kon hij evt ook zelfstandig werken. Wel was het belangrijk dat de keuze om daar naar toe te gaan bij hem zelf werd gelegd.
Alle wijzigingen of oplossingen werden trouwens ook met hemzelf besproken. Hij had er echt moeite mee om "speciale" voordelen te krijgen ten opzichte van zijn klasgenoten. Kijken waar hij het meeste last van heeft. Heel belangrijk is ook om een klik met hem/haar te hebben. De leerkrachten die dit niet hadden of erg autoritair opstelden konden helemaal niets bereiken.
Schrijven kostte veel energie of kon pijnlijk zijn dus veel op de computer werken.
Lesmateriaal wat een beetje glanst kan voor veel irritatie zorgen onder een tl-lamp. Plaats waar ze zitten kan ook van belang zijn. Voorrin werkt het best.
Lesstof/huiswerk in blokken geven. Anders kan het als een grote berg overkomen en gaat de motivatie weg.
En zeer zeker een rugzakje aanvragen. Hulpmiddelen en advies van experts zijn zeer handig.
En geef duidelijke korte instructies. Letterlijk stapje voor stapje wat ze moeten doen.

Super Lois.
Eindelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Urla op 14-11-2009 13:35:10 ]
pi_74693884
nou Lois.... weer een overbrugbare periode.......

veel slaap toegewenst...

L.no welkom
uit een aspergernest
  † In Memoriam † zaterdag 14 november 2009 @ 14:52:32 #246
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_74695311
Oxy heeft mij hier ooit geattendeerd op de autistische Professor Temple Grandin.
Ik kwam een filmpje van een interessante lezing van haar tegen. Gaat over autisme, talenten, leren, haar eigen beelddenken en haar werk met vee (dat zijn ook beelddenkers).
klik voor een pagina met het filmpje, Temple Grandin begint op 03.13.
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_74695361
lois, goed nieuws zeg!! mag het een keer mee zitten misschien?
Have you had your kezzzzzz today???
  zaterdag 14 november 2009 @ 14:54:53 #248
137556 L.no
Midlife crisis
pi_74695362
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:50 schreef wendytje het volgende:
nou Lois.... weer een overbrugbare periode.......

veel slaap toegewenst...

L.no welkom
Dankje.
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 14:52 schreef Macka66 het volgende:
Oxy heeft mij hier ooit geattendeerd op de autistische Professor Temple Grandin.
Ik kwam een filmpje van een interessante lezing van haar tegen. Gaat over autisme, talenten, leren, haar eigen beelddenken en haar werk met vee (dat zijn ook beelddenkers).
klik voor een pagina met het filmpje, Temple Grandin begint op 03.13.
Hm, interessant.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_74695945
Wat fijn Lois! Dat is gelukkig niet heel lang meer!
Trekken jullie het nog een beetje?
pi_74696078
Dankje voor de info Urla ! Hier kan ik goed mee uit de voeten !
  Jubileum moderator zaterdag 14 november 2009 @ 15:52:21 #251
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74696760
Het is alleen de intake hè liefjes, daarna gaan we pas
op de [quote telefoonmeneer] "aanzienlijke wachtlijst" en dat is pas nadat de hoge heren hebben besloten of ze eva kunnen behandelen.
Jullie willen veel te snel


Tnx Macka, dat ga ik vanavond even bekijken.

Welkom ook grote zus! Leuk om eens een ander standpunt te
lezen idd.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74697781
ow
Have you had your kezzzzzz today???
pi_74699885
Hoi Stout, mijn man werkt op een MBO opleiding als leraar, niveau 1 t/m 4, en heeft het mentoraat van alle risico leerlingen binnen zijn sector (vervoer en logistiek) en hij geeft deze tips...

Je leerling moet een week/dagschema hebben, wanneer begin ik ergens aan en wanneer moet ik het af hebben. Waarschijnlijk heeft tie moeite met plannen...
Verder alert zijn op pestgedrag ten aanzien van je leerling.
De ouders attenderen dat het mogelijk is om leerling gebonden financiering (rugzakje) aan te vragen voor extra begeleiding, die zelfs door kan lopen tot MBO.
En ook een vast aanspreekpunt is heel belangrijk, dat kan jij zijn of bv de concierge, maar iemand die altijd tijd voor hem vrij kan maken. (een vertrouwenspersoon )

Hopelijk heb je hier iets aan, sterkte!

En verder van mij ook een dikke pluim voor alle ouders die hier mee te maken hebben, ik hoor er regelmatig over via mijn man dus, echt...petje af!
"I'm not expecting to grow flowers in a desert, but i can live and breathe and see the sun in wintertime"
https://www.youtube.com/watch?v=jbhtJh1LXHQRoll
pi_74702390
Lois, het lijkt bijna Sinterklaas he, letterlijk
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_74702726
Oxy

En voor alle ouders hier!
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_74702953
Plannen en in overzichtelijke blokken aanbieden werkt hier ook goed.
Sowieso een gesprekje met de leerling en de ouders om eens te kijken wat zij aan kunnen dragen qua tips?

Ik ben even te lui om te zoeken maar op internet zijn ook 'handleidingen' te vinden voor leerkrachten van deze kinderen.
Heb ik ook ooit aan de leerkracht van mijn zoontje gegeven toen die nog op de gewone basisschool zat.
Toen ik haar aan het eind van het schooljaar vroeg of ze er wat aan had gehad, zei ze: Oh, dat zal ik eens doornemen, ja.

Niettemin, er stonden echt goede tips in.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_74704399
euhm Oxy, las ik het goed dat jij boeken hebt geschreven? zo ja mag ik weten welke dat zijn, want ik ben zeer benieuwd, vooral omdat je hier al zo'n mooie schrijfstijl hebt.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_74719362
Uit de moppentrommel van Bizarrostan:

Lukas: kuch kuch kuch
Ik: Hier, een hapje honing. Lekker? (*lepel in kindergezichtje steekt*)
Lukas: Bijen! (*loopt weg*)
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator zondag 15 november 2009 @ 18:40:57 #259
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_74721541
Whahahahhaa!!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_74735058
Oxy, ik wil je hier ook nog even een knuffel geven Ik gun je zo dat je je leven kan leiden zoals jij dat prettig vindt, zonder dat je je moet schamen of dat je teleurgesteld ben over wat je kan/niet kan... Ik gun je gelukkig zijn!
pi_74806076
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:27 schreef Mwanatabu het volgende:
Uit de moppentrommel van Bizarrostan:

Lukas: kuch kuch kuch
Ik: Hier, een hapje honing. Lekker? (*lepel in kindergezichtje steekt*)
Lukas: Bijen! (*loopt weg*)
Hahahahaha geweldig.

Even een vraagje: hoe lossen jullie (als jullie gaan tenminste) dat hele gedoe rond die massale griepvaccinatie op. Wij hebben de oproep gekregen voor de heren en ik ben wel van plan ze die te geven. Maar ik zie op tegen de grote sporthallen en de grote rijen en dat ze kunnen zien dat er geprikt wordt.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74809827
kun je daarvoor de GGD niet even bellen? om je situatie uit te leggen en te vragen of je zonen niet in een apart kamertje geënt kunnen worden?
pi_74811087
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:22 schreef mijsje het volgende:
kun je daarvoor de GGD niet even bellen? om je situatie uit te leggen en te vragen of je zonen niet in een apart kamertje geënt kunnen worden?
Ja maar ik wou ze niet lastigvallen, moet toch want ik wordt net gebeld dat familie van mij een verbod op het halen van die griepprik heeft gehad i.v.m. allergieen en dat ik dus maar eens even moet gaan informeren.....

Dus ik ben al aan het bellen.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_74811167
succes!
  woensdag 18 november 2009 @ 13:33:28 #265
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_74814315
quote:
Op woensdag 18 november 2009 09:06 schreef nieslief het volgende:
[..] Even een vraagje: hoe lossen jullie (als jullie gaan tenminste) dat hele gedoe rond die massale griepvaccinatie op. Wij hebben de oproep gekregen voor de heren en ik ben wel van plan ze die te geven. Maar ik zie op tegen de grote sporthallen en de grote rijen en dat ze kunnen zien dat er geprikt wordt.
Bij dit soort massale prik-acties is er altijd een mogelijkheid voor de "bijzondere gevallen" om apart van de grote groep geprikt te worden.

Het gaat het makkelijkst als je je meteen meldt bij een medewerker, zodra je binnen bent. die brengt jullie dan naar de aparte ruimte. je hoeft niks uit te leggen. gewoon melden dat je graag apart geprikt wil worden.
je hoeft dus niet vooraf te bellen (en te "reserveren").
succes!

dit geldt bij alle massale vaccinatie's, niet alleen bij vaccineren tegen mexicaanse griep. ook bij baarmoederhalskanker (maar dat geldt dan weer voor oudere meisjes) of hepatitus of watdanook is er altijd de mogelijkheid om in een rustige, aparte ruimte geprikt te worden.

[ Bericht 16% gewijzigd door KWAKje op 18-11-2009 13:45:20 ]
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
pi_74819731
quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:33 schreef KWAKje het volgende:

[..]

Bij dit soort massale prik-acties is er altijd een mogelijkheid voor de "bijzondere gevallen" om apart van de grote groep geprikt te worden.

Het gaat het makkelijkst als je je meteen meldt bij een medewerker, zodra je binnen bent. die brengt jullie dan naar de aparte ruimte. je hoeft niks uit te leggen. gewoon melden dat je graag apart geprikt wil worden.
je hoeft dus niet vooraf te bellen (en te "reserveren").
succes!

dit geldt bij alle massale vaccinatie's, niet alleen bij vaccineren tegen mexicaanse griep. ook bij baarmoederhalskanker (maar dat geldt dan weer voor oudere meisjes) of hepatitus of watdanook is er altijd de mogelijkheid om in een rustige, aparte ruimte geprikt te worden.

Dat werd mij dus ook verteld. Ik moet me gewoon melden bij de balie en dan wordt ik naar een aparte ruimte verwezen met de jongens.

Nog even over die allergie het ging om een produkt dat ook in de BMR vaccinatie zit en aangezien ze die gewoon gehad hebben en nergens last van hadden mogen ze deze ook gewoon.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  woensdag 18 november 2009 @ 16:24:18 #267
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74820607
Bevestiging van centrum autisme is binnen, nu afwachten wat er verder gaat gebeuren
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_74840629
Goed nieuws TF.

Lois, is het nog gelukt op zoek te gaan naar een logeermogelijkheid voor Eva? En is 'juillie yppy' inmiddels vervangen? Ik kwam dat ouders van mijn oppaskindje tegen en het gaat nu zo goed met d'r, echt fijn om te horen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 19 november 2009 @ 15:56:17 #269
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74853596
Zo woei, vandaag een heel boekwerk in de bus van het centrum, of ik even heel specifiek uit wil leggen wat de hulpvraag is. En of we er meteen ook een soort analyse van zijn gedrag bij maken.
Ik schoot meteen in een soort intern verzet. Vanavond maar even rustig naar kijken..
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_74856249
quote:
Op donderdag 19 november 2009 15:56 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Zo woei, vandaag een heel boekwerk in de bus van het centrum, of ik even heel specifiek uit wil leggen wat de hulpvraag is. En of we er meteen ook een soort analyse van zijn gedrag bij maken.
Ik schoot meteen in een soort intern verzet. Vanavond maar even rustig naar kijken..
heerlijk he al die formulieren.....
uit een aspergernest
  donderdag 19 november 2009 @ 17:31:49 #271
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74856871
Als het niet zo belangrijk was zou ik er nu al klaar mee zijn Maargoed..ik heb manlief eindelijk ook echt aan mijn zijde, die vond het allemaal maar onzin en overtrokken, maar hij ziet nu wel in waarom ik aan de bel trekt en zoekt aktief mee naar alles..dus dat is wel fijn
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_75020675
Misschien nog handig/leuk voor ouders met kinderen in de sint-leeftijd?

Dag Sinterklaasje... HAARLEM - In alle steden en dorpen van Nederland wordt de intocht van Sint Nicolaas uitgebreid gevierd, maar hoe de Goedheiligman weer weggaat, weet niemand. Zo niet in Haarlem. Sint en zijn pieten vertrekken daar op 6 december met de boot en kinderen en hun ouders kunnen hem gaan uitzwaaien. Dat liet de stichting Intocht Sinterklaas Haarlem donderdag weten naar aanleiding van een bericht daarover in het Haarlems Dagblad.

De uittocht wordt gehouden naar aanleiding van een oproep van de actiegroep 'Weg met Sinterklaas' van ouders van autistische kinderen. Vooral voor deze kinderen is het verwarrend dat Sint niet duidelijk vertrekt en er op die manier een einde komt aan de periode dat hij in het land is.

Vorig jaar heeft Sinterklaas zich ook in Scheveningen voor de eerste keer laten uitzwaaien vanuit de Scheveningse haven. Toen kwamen er een paar duizend kinderen en ouders naar de haven om nog een laatste feestje te bouwen met de Sint. Dit is de Sint zó goed bevallen dat in overleg met wethouder citymarketing Frits Huffnagel en wethouder Sociale zaken en Scheveningen Henk Kool is besloten dit ook dit jaar te laten plaatsvinden.
pi_75082565
Hier net een Sinterklaasfeest overleefd. God wat heb ik toch een hekel aan deze dagen, al die onrust en dat blij doen. AAAAARGHHH.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_75082594
*zen* *zen* *zen*

*hum* *hum* *hum*

Je kunt het! Tsjakka!!!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 28 november 2009 @ 14:28:43 #275
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_75083779
Mijn eigen ''trauma'' rond de Sint is zeker niet door mijn, ouders aangewakkerd, maar door tv en alles buitenshuis en dus ook op school.
Zeker voor kinderen met ASS, is het een veel leuker feest als ze niet meer geloven voor de gek worden gehouden in een wereld die erg onvoorspelbaar, en ingewikkeld is.
Er is al zoveel dat we niet snappen!
Dus neem die vreselijke Sint mee, en vermijdt de feesten en onzin, tot ze weten dat het NEP is.

Een fijne Sint !
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_75084001
Oxy, denk jij dat het dan verstandig is om het al veel jonger te vertellen? Hoe was dat voor jou geweest? En zou je het dan geheim kunnen houden voor andere kinderen die wel geloven?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 28 november 2009 @ 15:09:16 #277
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_75084774
Sinds de problemen met Job zich met name concentreren in de periode rond zijn verjaardag en Sinterklaas (dicht bij elkaar) ben ik ook niet meer zo blij met de feestdagen. Terwijl ik me er vroeger zo op verheugde. Ik doseer het wel enorm. Zo gaan we niet naar Sinterklaasfeestjes op het werk en zo. Op school heb ik me opgegeven om te helpen, maar dat is stiekem alleen maar om Job in het gareel proberen te houden. Als het dan uit de hand loopt, ga ik gewoon met hem naar huis.
Overigens denk ik dat het wel of niet geloven met de problemen van Job weinig van doen hebben, het gaat meer om de verandering in ritme en een hoop extra drukte waar het bij Job fout gaat.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_75085869
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 15:09 schreef livelink het volgende:
Sinds de problemen met Job zich met name concentreren in de periode rond zijn verjaardag en Sinterklaas (dicht bij elkaar) ben ik ook niet meer zo blij met de feestdagen. Terwijl ik me er vroeger zo op verheugde. Ik doseer het wel enorm. Zo gaan we niet naar Sinterklaasfeestjes op het werk en zo. Op school heb ik me opgegeven om te helpen, maar dat is stiekem alleen maar om Job in het gareel proberen te houden. Als het dan uit de hand loopt, ga ik gewoon met hem naar huis.
Wat een goed idee! Volgend jaar gaat Lukas denk ik ook niet meer naar dit feest. Hij snapt het toneelstukje niet, meezingen begint hij pas een minuut later mee ( ) en dus zit het arme joch twee uur in de chaos te wachten op zijn cadeautje. Het voelt alleen zo slecht als hij er niet bij is (ja, voor ons denk ik ...)

Dit zijn denk ik gewoon dagen waarin we er extra hard tegenaan lopen dat het hier nooit normaal en vanzelf gaat...
quote:
Overigens denk ik dat het wel of niet geloven met de problemen van Job weinig van doen hebben, het gaat meer om de verandering in ritme en een hoop extra drukte waar het bij Job fout gaat.
Ja, hier is dat ook het euvel. Lukas hoeft niet te geloven in Sinterklaas, Sinterklaas ís er gewoon. Ik zou hem niet eens kunnen uitleggen dat het een verklede vent is denk ik en het zou hem niet boeien ook. Sinterklaas is een symbool voor cadeautjes, snoep en lawaaimuziek en dus: flippen maar!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator zaterdag 28 november 2009 @ 16:15:51 #279
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_75086415
Hoe erg ik het ook vind, wij nemen eva ook niet mee naar het Sint feest op mijn werk. Ze staat ofwel onafgebroken op het springkussen waardoor er geen ander kind meer op kan behalve hele kleintjes want dat is niet eng, of ze staat buiten (en ik of jeroen dus ook).

Jeroen heeft net een tv'tje op haar kamertje gezet ( compleet met decodertje). We willen hiermee proberen of ze dan 's nachts in ieder geval op haar kamertje blijft en lekker in bed tv gaat kijken. Ze kijkt het liefst jimjam of babytv en dat word 24/7 uitgezonden.
Ze vind het zelf wel een geinig idee, in bed tv kijken dus ik ben benieuwd vannacht
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_75086585
Ik reageer hier eigenlijk nooit, lees soms wel mee.
Slaapt ze nog steeds zo slecht/niet Lois?
  Jubileum moderator zaterdag 28 november 2009 @ 16:32:38 #281
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_75086871
Nog steeds geen enkele verbetering op slaapgebied helaas ingrid
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 28 november 2009 @ 16:50:41 #282
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_75087364
ik ben normaal helemaal niet voor tv op de kamer.
Maar misschien helpt dit wel voor jullie Lois.
Al kijkt ze liggend vanuit bed, dan rust haar lijfje misschien in ieder geval wat.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_75090228
Das balen Lois. Kim is nu sinds een week om 5.00 wakker, dat vind ik al zwaar.
Relativeert wel.
Ik hoop dat de tv helpt.
pi_75090355
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 16:32 schreef Lois het volgende:
Nog steeds geen enkele verbetering op slaapgebied helaas ingrid
Arghh
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 28 november 2009 @ 18:47:19 #285
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_75090484
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 14:39 schreef YPPY het volgende:
Oxy, denk jij dat het dan verstandig is om het al veel jonger te vertellen? Hoe was dat voor jou geweest? En zou je het dan geheim kunnen houden voor andere kinderen die wel geloven?
Ja, ik ben een voorstander, van zo vroeg mogelijk. Ik heb het zelf ''uitgevogeld'' toen ik 2,5 jaar was, en mijn ouders hebben gewoon eerlijk antwoord, gegeven aan mij, en zo heel veel stress en angst weggehaald.

Daarna geloofde ik niet meer, en andere kinderen, daar ''had ik niks mee'' dus die zei ik niks. Ik stelde wel allemaal vragen, zoals: Vind je het niet onlogisch (logisch was mijn favoriete woord toen), dat er in een boek staat dat de oudste mens x jaar oud is, en dat Sinterklaas dus nooit zo oud kan zijn?
En toen ik klaar was, met mijn vraag, liep ik gewoon weg. De kinderen blijkbaar, in tranen en vol, verbazing achterlatend.

Mijn broertje heeft wel langer geloofd, maar die zei ik niks over logisch of onlogisch, want ik dacht, dat hij ook wel, wist dat het nep was.

Het was en ís inderdaad de hele verandering, en de gruwelijke spanning die ik (aan)voel, de verklede mensen, de sminck, de andere lekkernijen, etc. En wat háátte ik die Rommelpiet op school.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_75117436
Ik kom even uit lurk stand.

BIj mij op het werk, merk ik echt dat deze maand echt zoveel invloed op de kids heeft. En dan vind ik het zo fijn om het vanuit Oxy haar kant te lezen. Want "mijn" kindjes kunnen dat niet zo verwoorden.


Heeft iemand een idee waar ik het beste iets kan bestellen/maken ivm een kindje wat nu al een paar keer er van tussen is geglipt op school. Naast dat dit ellendig is, wil ik wel graag dat als hij dat weer doet mensen weten wie hij is en wat hij heeft enz. Dus een naamketting ofzoiets?????
  Jubileum moderator zondag 29 november 2009 @ 19:26:32 #287
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_75118144
ik zou zeggen dit: http://www.autipas.nl/
en dan evt aanpassen zoals wij ook hebben gedaan.
Wij hebben de originele autipas van Eva ingescand en een beetje aangepast. We hebben er een foto van Eva opgeplakt en ons mobiele nummer bijgevoegd.
Die afdruk hebben we ingeseald en aan een ketting gemaakt, dat draagt Eva altijd als we ergens heen gaan
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 29 november 2009 @ 19:39:38 #288
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_75118643
Je kunt, een autipas aanvragen. En een soort Dog-tag (verschillende bedrijven, die dat maken). Of een SOS-ketting of bandje omdoen.
Kan hij, een keycord, verdragen? Dan kan je de autipas en dogtag, daaraan hangen.
Zorg dat hij altijd een ''iets'' heeft, met een telefoonnummer erop, waar van je zeker weet, dat het meteen bereikbaar, is.

En zorg ook, dat je de reden achterhaalt, waarom hij steeds wegloopt. Ziet hij, iets dat zijn interesse heeft? Of is hij ergens bang voor?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † zondag 29 november 2009 @ 21:13:05 #289
37843 lady-wrb
kortaf
pi_75123262
oxy, als jij school over zou kunnen doen, zou je dan naar een speciale school voor voortgezet onderwijs gaan of toch weer een normale?
  zondag 29 november 2009 @ 21:22:19 #290
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_75123769
Ik zou, naar een speciale school, zijn gegaan. De normale school, was traumatiserend en verschrikkelijk. En ik had liever, wat praktische dingen geleerd, over omgang en bijv. opruimen, schoonmaken, koken, etc (levenslessen), dan die vreselijke economie en talen en wiskunde. Waar je niks aan hebt.
Een kind heeft het recht om onder 'gelijken' te zijn, en niet altijd ''anders'' te zijn.

God wat haat ik autisme.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † zondag 29 november 2009 @ 21:28:08 #291
37843 lady-wrb
kortaf
pi_75124150
ik vind het ook verschrikkelijk, oxy. wat had ik mijn kind een normaal leven gegund, wat zou zijn leven dan gemakkelijker verlopen.

maar aan de andere kant: ik hou zielsveel van hem zoals hij is, mij maakt het niet uit, hij is mijn byzondere kind
  zondag 29 november 2009 @ 21:29:08 #292
144006 chacama
Ondernemend!
pi_75124219
quote:
Op zondag 29 november 2009 21:22 schreef Oxymoron het volgende:
Ik zou, naar een speciale school, zijn gegaan. De normale school, was traumatiserend en verschrikkelijk. En ik had liever, wat praktische dingen geleerd, over omgang en bijv. opruimen, schoonmaken, koken, etc (levenslessen), dan die vreselijke economie en talen en wiskunde. Waar je niks aan hebt.
Een kind heeft het recht om onder 'gelijken' te zijn, en niet altijd ''anders'' te zijn.

God wat haat ik autisme.
Geen , maar ik schuif je symbolisch een mooie steen toe. Eentje die ik vroeger op het strand gevonden heb en de vorm van een oor heeft. Als ik ooit de gelegenheid heb om hem terug te vinden in mijn warboel van een huis, dan is ie voor jou. Want ook ik hou van mooie stenen.
  † In Memoriam † zondag 29 november 2009 @ 21:34:38 #293
37843 lady-wrb
kortaf
pi_75124549
Je bent zo
Mooi
Anders
Dan ik,

Natuurlijk
Niet meer of
Minder
Maar

Zo mooi
Anders,

Ik zou je
Nooit

Anders dan
Anders willen

gedicht van hans andreus.
ik vind het zo mooi en het verwoord zo goed wat ik voel voor mijn kind
  zondag 29 november 2009 @ 21:51:09 #294
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_75125473
Ach, ik moet niet zeuren, ik heb benen, armen, een hoofd, een hart en alle, organen nog.
Kwaad ben ik, gewoon op mezelf.
Zelfmedelijden omdat ik gewoon, niet tevreden ben, met hoe ik ben.

En dan, het besef dat ik niks kan veranderen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_75125718
Lieve Oxy, je bent gezond, je hebt armen, benen, een hoofd een hart en alles wat je nodig hebt om te leven... maar je hebt ook een autisme stoornis... en je weet inderdaad dat er niks verandert, en je mag echt wel eens gewoon lekker kwaad zijn, maar jij bent wie je bent, en je mag er zijn zoals je bent! Je draagt ook volop aan deze maatschappij bij hoor! (kijk maar naar je gedichten... dat kan voor iemand al een ontzettende steun zijn om jouw gedichten te lezen! ) ik gun je een gelukkig leven waarin jij ook tevreden met jezelf kunt zijn. Ik snap dat dat heel moeilijk is, en dat het frustrerend is voor jezelf, maar ik gun het je wel... (van mij wel een want ik heb niet een mooie steen )
  zondag 29 november 2009 @ 21:59:24 #296
24188 Belana
kloon van belana
pi_75125885
oxy, in dit kleine stukje wereld dat OUD heet, ben je heel waardevol voor veel mensen, gewoon precies zoals je bent. Ik snap je boosheid wel en dat mag je ook voelen, het is heel vaak helemaal niet makkelijk denk ik...
zelfmedelijden hebben we allemaal wel eens.
stormy waters...
sailin'
pi_75134798
Lois, hoe is het met het slapen/tv kijken? Biedt het jullie wat meer slaap?
uit een aspergernest
  maandag 30 november 2009 @ 17:26:19 #298
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_75150043
Wij hebben vandaag een gesprek gehad waarbij we hoopten een diagnose te krijgen. Helaas scoort Job hoog op zowel ADHD, Autisme als ODD. We zijn dus nog niet echt verder. Hij heeft kenmerken van al deze 'stoornissen', maar kan ook heel ander gedrag vertonen. Dus hij gaat nu in speltherapie in de hoop iets meer duidelijkheid te krijgen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 30 november 2009 @ 17:29:12 #299
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_75150149
lastig livelink... het kan natuurlijk ook wel echt een combinatie zijn. ik ben benieuwd wat er uit de speltherapie komt!

we denken bij onze dochter nu toch ook steeds meer in de richting van iets autisme-achtigs. het plaatje past steeds beter. wachttijd voor een onderzoek bij 't UMC bleek an-der-half jaar te zijn....! gelukkig is er nog een andere instantie (virenze) waar we sneller terecht kunnen.
in de haak.
pi_75150500
Wat ik me afvroeg naar aanleiding van het Sinterklaas-gebeuren en wat voor invloed dat heeft op autistische kinderen.... zijn hier gelovige ouders (dus niet in Sint maar in een religie), en hoe voeden jullie je autistische kind religieus op? Ik kan me zo voorstellen dat het fenomeen geloof erg verwarrend is voor iemand met autisme. Ik zelf, zonder autisme, kan er al weinig mee...
  maandag 30 november 2009 @ 17:39:27 #301
35189 Troel
scherp en bot
pi_75150614
quote:
Op maandag 30 november 2009 17:36 schreef Pyttpytt het volgende:
Wat ik me afvroeg naar aanleiding van het Sinterklaas-gebeuren en wat voor invloed dat heeft op autistische kinderen.... zijn hier gelovige ouders (dus niet in Sint maar in een religie), en hoe voeden jullie je autistische kind religieus op? Ik kan me zo voorstellen dat het fenomeen geloof erg verwarrend is voor iemand met autisme. Ik zelf, zonder autisme, kan er al weinig mee...
Ik denk zelf dat het geloof niet veel verwarrender is voor iemand met een licht autistische stoornis dan iemand zonder die stoornis. Ik merk tenminste dat ik net zoveel vragen heb als andere gelovigen om me heen en niet echt meer of heel andere vragen. Ik kan me wel voorstellen dat als je een zwaardere stoornis hebt dat het dan moeilijker zal zijn.
Heel erg afhankelijk van de autist dus, maar ook heel erg afhankelijk van de ouders natuurlijk

(En als je als ouders al vanaf dag 1 je geloof uit en je kind meeneemt naar de kerk, dan is dat natuurlijk iets wat een autist kan leren en dus als "normaal" kan gaan zien).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')