abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73836937
Lang verhaal maar ik ga het zo kort mogelijk samenvatten.

Een huisgenoot van mij heeft een vriendin. Die vriendin is hier 1 a 2 nachtjes per week en woont verder bij haar ouders. Nu heef zij zich afgelopen zomer ingeschreven op ons huisadres. Mede om zo een hogere uitwonende beurs te ontvangen. De huisbaas is akkoord mits wij als mede huisgenoten akkoord zijn. Ze is ook bij de gemeente ingeschreven als woonachtig hier.

Wij weten dat ze hier eigenlijk helemaal niet woont.

Vraag: Zijn wij medeplichtig aan dit strafbare feit (uitwonende beurs maar nog gewoon thuiswonend) omdat wij weten dat zij hier niet woont?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_73837022
Ja. Het is daarnaast natuurlijk ook extreem asociaal.
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:26:59 #3
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_73837043
Zolang jij niets tekent hoef je je nergens zorgen om te maken lijkt mij.
pi_73837063
Is het pakkie an van de huisbaas, niet van jou. Tenzij je natuurlijk iets ondertekend, maar dat zou nergens op slaan.
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:28:36 #5
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_73837092
"Ben ik mijn broeders hoeder?"
pi_73837109
Ik zou me toch schuldig voelen over zoiets, ook al krijg jij er zelf geen straf voor. Die vriendin in kwestie is in feite crimineel. Daar wil je toch niet aan meewerken?
Op dinsdag 20 oktober 2009 16:01 schreef wise het volgende:
neem dan een hond. Golden retriever ofzo. Die kan je veel makkelijker penetreren dan een kat :')¡¡¡
kansloos om een kat te "nemen"
pi_73837120
Waarom de fok moet dat in overleg?
pi_73837164
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:29 schreef Airlocker het volgende:
Ik zou me toch schuldig voelen over zoiets, ook al krijg jij er zelf geen straf voor. Die vriendin in kwestie is in feite crimineel. Daar wil je toch niet aan meewerken?
Kom op zeg, 'crimineel'.

Tis niet alsof het geen bekend trucje is
pi_73837168
Als zij ook een deel van de huur ophoest en er verder geen haan naar kraait, who cares?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_73837182
fraude! your ass is going to jail
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:32:44 #11
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_73837220
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:23 schreef mark_dabomb het volgende:
Lang verhaal maar ik ga het zo kort mogelijk samenvatten.

Een huisgenoot van mij heeft een vriendin. Die vriendin is hier 1 a 2 nachtjes per week en woont verder bij haar ouders. Nu heef zij zich afgelopen zomer ingeschreven op ons huisadres. Mede om zo een hogere uitwonende beurs te ontvangen. De huisbaas is akkoord mits wij als mede huisgenoten akkoord zijn. Ze is ook bij de gemeente ingeschreven als woonachtig hier.

Wij weten dat ze hier eigenlijk helemaal niet woont.

Vraag: Zijn wij medeplichtig aan dit strafbare feit (uitwonende beurs maar nog gewoon thuiswonend) omdat wij weten dat zij hier niet woont?

Wees nou niet zon NSB'er en teken gewoon. Wie weet geeft ze jou als dank een flinke beurt.

Alsnog wees geen NSB'er en teken. Geloof mij je wilt niet als een NSB'er door je huisgenoten gezien worden.
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_73837233
Wat boeit jou het. Zijn niet jouw zaken.
pi_73837248
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:31 schreef Loveless85 het volgende:
Kom op zeg, 'crimineel'.

Tis niet alsof het geen bekend trucje is
Tasjesroof is ook een bekend trucje.
pi_73837269
Wat een moraalridders hier meer dan de helft van de studenten flikt dit geloof ik...
pi_73837344
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:33 schreef The_End het volgende:

[..]

Tasjesroof is ook een bekend trucje.

pi_73837374
Niks moraalridder; het kost mij geld kansloze paupers.
pi_73837387
Waarom is dit strafbaar? Ze staat toch gewoon netjes op dat adres ingeschreven bij de gemeente?
pi_73837435
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:32 schreef Montelly het volgende:

[..]

Wees nou niet zon NSB'er en teken gewoon. Wie weet geeft ze jou als dank een flinke beurt.

Alsnog wees geen NSB'er en teken. Geloof mij je wilt niet als een NSB'er door je huisgenoten gezien worden.
Een flinke beurt? De vriendin van een huisgenoot? Waarom maken Fokkers toch overal het verband met seks. Kansloze rukkers.

En ik geloof je niet, lekker boeiend als je hierop tegen bent. Ik zou er ook niet zomaar mee instemmen, al is het een principieel iets tegen spoorstudenten.
pi_73837507
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:37 schreef Mysterion het volgende:
Waarom is dit strafbaar? Ze staat toch gewoon netjes op dat adres ingeschreven bij de gemeente?
Omdat ze niet echt uitwonend is misschien?
pi_73837568
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:41 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Juist en dan moraalridder of niet, maar hier is die uitwonende beurs niet voor uitgevonden.
En daarbij komt het toch wel goed. Aangezien jullie verbruik niet stijgt. Het verbuik bij haar ouders niet zakt, wordt dit dmv nader onderzoek terug gedraaid. incl. geldboete en alles terug betalen met terugwerkendekracht.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_73837586
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:41 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

En als zij nou de huur deelt met haar vriend, waarom zou je dan moeilijk doen?
Je kunt het ook zo beschouwen dat ze uitwonend is maar gewoon vaak bij haar ouders logeert.
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:43:18 #22
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_73837592
TS is en blijft een kansloze faler

Ik zie het al voor me straks in bedrijfsleven. TS alles en iedereen erbij lappen als het even niet "pricipieel" is bij de baas.

Ja baas slup*slup* wat ik nou gehoord heb! Die en die doen zus en zo en dat mag niet. Mag ik het bij u aangeven? slup*slup*
pi_73837616
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:43 schreef Montelly het volgende:

Ik zie het al voor me straks in bedrijfsleven. TS alles en iedereen erbij lappen als het even niet "pricipieel" is bij de baas.

Ja baas slup*slup* wat ik nou gehoord heb! Die en die doen zus en zo en dat mag niet. Mag ik het bij u aangeven? slup*slup*
Op dinsdag 20 oktober 2009 16:01 schreef wise het volgende:
neem dan een hond. Golden retriever ofzo. Die kan je veel makkelijker penetreren dan een kat :')¡¡¡
kansloos om een kat te "nemen"
pi_73837638
quote:
TS is en blijft een kansloze falen

Ga lekker bij de DSB werken, daar hadden ze ook allemaal meelopers. Eng he, 'principes'.
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:45:08 #25
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_73837660
Dat moet je een beetje handig aanpakken man en niet roomser willen zijn dan de paus. Gewoon chanteren dat wijf. Zeggen dat je minstens 50 euro + 2 beurten per maand verlangt voor het feit dat zij een veel hogere beurs ontvangt.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_73837753
even een kleine zijdelingse tip, hou er wel rekeningmee dat de gemeente belastingen komend jaar ook voor haar gelden (riool, afval etc. dus dat jullie daar een hogere rekening voor gaan krijgen).
pi_73837776
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:47 schreef Elcadarn het volgende:
even een kleine zijdelingse tip, hou er wel rekeningmee dat de gemeente belastingen komend jaar ook voor haar gelden (riool, afval etc. dus dat jullie daar een hogere rekening voor gaan krijgen).
Gewoon afspreken dat ze een x bedrag per maand betaalt aan de huishoudpot ofzo. Om die kosten te dekken en evt. er nog wat aan over te houden
pi_73837863
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:47 schreef Elcadarn het volgende:
Huisbaas krijgt daar de rekening voor toch, als je inclusief woont heb je daar geen last van.
pi_73837926
quote:

Begrijpelijke reactie, maar dan een vraag aan jou. Waar trek jij de grens?
Deze studente gebruikt het adres van haar vriend voor een paar honderd euro extra. Moet kunnen.
Jouw buurvrouw heeft een uitkering maar werkt er zwart 6 dagen per week bij en vangt kinderbijslag voor kinderen waarvan ze claimt dat die in het buitenland wonen. Haar man vangt WAO maar mankeert niets; werkt er ook bij, het ruikt sterk naar hennep en er staat een BMW X5 voor de deur.
Moet kunnen? Is 'mijn broeders hoeder' een excuus om de andere kant op te kijken?
Van die studente lig je misschien niet wakker, maar dat stel uit het 2e voorbeeld tilt de samenleving op elke mogelijke manier. Waar ligt de grens?
pi_73837938
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:48 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Gewoon afspreken dat ze een x bedrag per maand betaalt aan de huishoudpot ofzo. Om die kosten te dekken en evt. er nog wat aan over te houden
Of natuurlijk gewoon de eerdergenoemde wekelijkse beurt.
gr gr
pi_73837956
de kosten voor water en electriciteit zullen wel stijgen, als zij van die kosten ook een een deel bijdraagt zie ik het probleem niet.
pi_73838033
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:54 schreef lesley het volgende:
de kosten voor water en electriciteit zullen wel stijgen, als zij van die kosten ook een een deel bijdraagt zie ik het probleem niet.

En nu de OP lezen.
Ze gaat er niet daadwerkelijk wonen
pi_73839173
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:53 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Of natuurlijk gewoon de eerdergenoemde wekelijkse beurt.
Zielige klote fokkers.
  maandag 19 oktober 2009 @ 12:36:21 #34
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_73839317
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:42 schreef Chinless het volgende:
En daarbij komt het toch wel goed. Aangezien jullie verbruik niet stijgt. Het verbuik bij haar ouders niet zakt, wordt dit dmv nader onderzoek terug gedraaid. incl. geldboete en alles terug betalen met terugwerkendekracht.
Hoe efficiënt en doortastend denk jij nu eigenlijk dat de Nederlandse ambtenarij is?

Ik denk dat je wat minder CSI moet kijken.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  maandag 19 oktober 2009 @ 12:38:53 #35
194833 Hanoying
pi_73839398
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:53 schreef mgerben het volgende:
Waar ligt de grens?
De grens ligt bij het naaien van je vriend en huisgenoot.

Als TS mijn huisgenoot was geweest dan had ik hem om dit topic alleen al een enorme schop voor zijn hol gegeven.
  maandag 19 oktober 2009 @ 12:40:45 #36
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_73839463
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:34 schreef OxygeneFRL het volgende:
Wat een moraalridders hier meer dan de helft van de studenten flikt dit geloof ik...
oh, in dat geval is het ok

grappig dat volwassen mensen dat als argument aandragen.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  maandag 19 oktober 2009 @ 12:50:04 #37
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_73839834
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 12:38 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Als TS mijn huisgenoot was geweest dan had ik hem om dit topic alleen al een enorme schop voor zijn hol gegeven.
rot toch op zeg. alsof het geld dat zon oplichtster steelt uit de lucht komt vallen. daar moeten andere mensen gewoon krom voor liggen hoor. als je vind dat het niet klopt wat er gebeurt, moet je er niet mee instemmen. als een of andere malafide sloeber je een matenaaier vind omdat je je principes ook aanhoud als het wat minder leuk is, dan is dat niet jouw probleem lijkt me.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  maandag 19 oktober 2009 @ 12:52:31 #38
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_73839939
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:53 schreef mgerben het volgende:

[..]

Begrijpelijke reactie, maar dan een vraag aan jou. Waar trek jij de grens?
Deze studente gebruikt het adres van haar vriend voor een paar honderd euro extra. Moet kunnen.
Jouw buurvrouw heeft een uitkering maar werkt er zwart 6 dagen per week bij en vangt kinderbijslag voor kinderen waarvan ze claimt dat die in het buitenland wonen. Haar man vangt WAO maar mankeert niets; werkt er ook bij, het ruikt sterk naar hennep en er staat een BMW X5 voor de deur.
Moet kunnen? Is 'mijn broeders hoeder' een excuus om de andere kant op te kijken?
Van die studente lig je misschien niet wakker, maar dat stel uit het 2e voorbeeld tilt de samenleving op elke mogelijke manier. Waar ligt de grens?
Errhm..loop jij hier een suggestieve vergelijking te maken tussen AOW trekkende allochtonen en studenten?

student uitwonende beurs max 250 extra pm!
allochtonen hennep plantage + bmw x5 +kinderbijslag(in buitenland) +bijverdienen 6dgn p/w. = 10000euro extra

Wat is je punt eigenlijk?

Ontopic: TS als je mijn huigenoot was had ik je dagenlang opgesloten in de WC.
  maandag 19 oktober 2009 @ 12:55:48 #39
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_73840052
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 12:50 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

rot toch op zeg. alsof het geld dat zon oplichtster steelt uit de lucht komt vallen. daar moeten andere mensen gewoon krom voor liggen hoor. als je vind dat het niet klopt wat er gebeurt, moet je er niet mee instemmen. als een of andere malafide sloeber je een matenaaier vind omdat je je principes ook aanhoud als het wat minder leuk is, dan is dat niet jouw probleem lijkt me.
Dachten ze in 2de wereldoorlog ook. Hup gewoon aangeven die Joden het is niet onze pakkie aan. Wij zijn pricipieel want als je Joden onderdak gaf was je niet principieel en medeschuldig.
  maandag 19 oktober 2009 @ 12:58:27 #40
194833 Hanoying
pi_73840129
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 12:50 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

Ach gossie... Wat een oplichter zeg.. Het meisje slaapt sowieso 2 a 3 dagen per week in hun studentenhuis dus half uitwonend is ze toch al. Daarnaast staat ze netjes ingeschreven op het adres, is er een akkoord met de huisbaas en is dus alles prima in orde.

Vervolgens maakt TS zich echter druk over eventuele medeplichtigheid aan fraude.. Alsof je hier ooit problemen mee krijgt zeg en als er al iemand problemen zou krijgen dan was het dat meisje en niet TS.

Los van dat alles heb je het over je huisgenoot en vind ik het inderdaad bijzonder asociaal om ook maar te overwegen in dit geval dwars te liggen.
  maandag 19 oktober 2009 @ 13:00:44 #41
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_73840218
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 12:58 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ach gossie... Wat een oplichter zeg.. Het meisje slaapt sowieso 2 a 3 dagen per week in hun studentenhuis dus half uitwonend is ze toch al. Daarnaast staat ze netjes ingeschreven op het adres, is er een akkoord met de huisbaas en is dus alles prima in orde.

Vervolgens maakt TS zich echter druk over eventuele medeplichtigheid aan fraude.. Alsof je hier ooit problemen mee krijgt zeg en als er al iemand problemen zou krijgen dan was het dat meisje en niet TS.

Los van dat alles heb je het over je huisgenoot en vind ik het inderdaad bijzonder asociaal om ook maar te overwegen in dit geval dwars te liggen.
So true..
pi_73840261
Gewoon door laten gaan. Mocht het uitgaan heb je iets om haar mee te chanteren.
Altijd lachen.
Overigens, wat hierboven is gezegd, helft vd studenten flikt dit?
Misschien in jou buurt, maar nee, meeste mensen zijn wel braaf.
pi_73840313
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:31 schreef Loveless85 het volgende:

Kom op zeg, 'crimineel'.
Ow dus een beetje oplichten is niet crimineel, maar meer oplichten opeens wel.

Het is wel bewust de bestaande regels overtreden om meer geld te krijgen.

Kijk eens hoe furieus mensen hier reageren wanneer het om uitkeringsfraude gaat, maar als het om STUFI fraude gaat mag het opeens door de vingers gezien worden.
pi_73840708
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 12:52 schreef Montelly het volgende:

[..]

Errhm..loop jij hier een suggestieve vergelijking te maken tussen AOW trekkende allochtonen en studenten?

allochtonen hennep plantage + bmw x5 +kinderbijslag(in buitenland) +bijverdienen 6dgn p/w. = 10000euro extra

Het punt is dat het allebei niet volgens de regels is. Als je fraude accepteert, waar leg je dan de grens?
  maandag 19 oktober 2009 @ 13:16:31 #45
194833 Hanoying
pi_73840883
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:12 schreef Light het volgende:

[..]

Het punt is dat het allebei niet volgens de regels is. Als je fraude accepteert, waar leg je dan de grens?
Als je bij een vriend in de auto zit en ziet dat hij 140 rijdt waar 120 is toegestaan dan is dit ook niet volgens de regels. Maak je dan ook een filmpje met je mobiel?
  maandag 19 oktober 2009 @ 13:18:44 #46
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_73840947
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:12 schreef Light het volgende:

[..]

Ow heel simpel hoor het gaat nu over TS en zijn situatie.

Keuze is dan snel gemaakt. TS is geen AMBTENAAR, TS is een vriend/huisgenoot en TS hoeft vervolgens zich nergens mee te bemoeien. TS tekent en hoopt vervolgens heel hard dat ie zelf een vriedin krijgt.

TENZIIJ ts een kansloze rukkende moraalridder NERD is. Tja dan wordt het lastig.
  maandag 19 oktober 2009 @ 13:20:01 #47
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_73840987
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:16 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Als je bij een vriend in de auto zit en ziet dat hij 140 rijdt waar 120 is toegestaan dan is dit ook niet volgens de regels. Maak je dan ook een filmpje met je mobiel?

TS zal nog zijn moeder aangeven voor te hard rijden maak jem aar geen zorgen.
pi_73840999
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:16 schreef Hanoying het volgende:

Wat een ontiegelijk slechte vergelijking, fraude goed proberen te praten met een verkeersovertreding.

Wanneer je als student al fraudeert wie garandeerd mij dat deze persoon wanneer deze eenmaal binnen het bedrijfleven werkzaam wordt ook niet net zo makkelijk met de regeltjes om zal gaan.
  maandag 19 oktober 2009 @ 13:26:35 #49
194833 Hanoying
pi_73841250
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een ontiegelijk slechte vergelijking, fraude goed proberen te praten met een verkeersovertreding.
Wat een ontiegelijk slechte vergelijking, roekeloos rijgedrag goed proberen te praten met een aan waarheid grenzend leugentje om een studiebeurs.
quote:
Wanneer je als student al fraudeert wie garandeerd mij dat deze persoon wanneer deze eenmaal binnen het bedrijfleven werkzaam wordt ook niet net zo makkelijk met de regeltjes om zal gaan.
Waarom wil jij deze garantie?
pi_73841619
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:26 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Wat een ontiegelijk slechte vergelijking, roekeloos rijgedrag goed proberen te praten met een aan waarheid grenzend leugentje om een studiebeurs.[..]
Fraude. Geen discussie over mogelijk.
pi_73841664
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:18 schreef Montelly het volgende:
Ow heel simpel hoor het gaat nu over TS en zijn situatie.

Keuze is dan snel gemaakt. TS is geen AMBTENAAR, TS is een vriend/huisgenoot en TS hoeft vervolgens zich nergens mee te bemoeien. TS tekent en hoopt vervolgens heel hard dat ie zelf een vriedin krijgt.

TENZIIJ ts een kansloze rukkende moraalridder NERD is. Tja dan wordt het lastig.
En waarom hoeft hij zich er niet mee te bemoeien? Het is toch ook zijn geld wat gejat wordt??? Als iemand geld van jou jat, dan zeg je er zeker niks van omdat je bang bent dat ze je niet meer aardig vinden?
  maandag 19 oktober 2009 @ 13:52:25 #52
194833 Hanoying
pi_73842292
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:36 schreef The_End het volgende:

[..]

En waarom hoeft hij zich er niet mee te bemoeien? Het is toch ook zijn geld wat gejat wordt??? Als iemand geld van jou jat, dan zeg je er zeker niks van omdat je bang bent dat ze je niet meer aardig vinden?
Das heullll wat anders

In dit geval maakt TS zich druk om niets. TS wordt er niet minder van, loopt geen risico en zjin vriend en diens vriendin hebben er profijt bij.

Er zijn dus geen verliezers. Ts zou binnen de grenzen van de sociale redelijkheid hooguit een krat of twee per maand kunnen eissen als compensatie voor haar energieverbruik maar daar houdt het ook wel mee op.
pi_73842375
First of all, ik hoef niks te tekenen maar inderdaad, mijn belastingcenten gaan naar die griet toe die fraudeert. Nee, ik hoef geen beurt 2 x in de maand of andere vleselijke tegemoetkomingen.

Er blijkt uit de posts dat ik niet medeplichtig ben! Bedankt!
pi_73842381
TS hoeft zich geen zorgen te maken dat hij 'medeplichtig' is. Hooguit die huisgenoot en zijn vriendin en de huisbaas.

Niet dat de situatie in mijn ogen strafbaar is. Dat meisje is gewoon op dat adres ingeschreven bij de gemeente, deelt een kamer met haar vriend, zal waarschijnlijk wel bijdragen aan de huur, en kiest er toevallig voor om nog vaak bij haar ouders te logeren (wat waarschijnlijk op den duur ook wel minder zal worden).

Kun je goed opschieten met die huisgenoot en zijn vriendin? Zo nee: begrijpelijk dat je je twijfels hebt want je huis moet natuurlijk wel een leuke woonsfeer hebben, zo ja: wat een 'regeln-sind-regeln' NSB'er ben je als je hier moeilijk over gaat doen.
pi_73842438
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:52 schreef Hanoying het volgende:
Das heullll wat anders
Dat is helemaal niet anders. In de grote mensenwereld wordt belasting betaald om dingen als stufi te kunnen betalen. Als je dus stufi ontvangt die je eigenlijk niet hoort te krijgen, omdat je zit je jokken, dan ben je dus gewoon geld aan het pikken van de grote mensen. Snap je het zo?
pi_73842465
quote:

[..]

Das heullll wat anders

In dit geval maakt TS zich druk om niets. TS wordt er niet minder van, loopt geen risico en zjin vriend en diens vriendin hebben er profijt bij.

Er zijn dus geen verliezers. Ts zou binnen de grenzen van de sociale redelijkheid hooguit een krat of twee per maand kunnen eissen als compensatie voor haar energieverbruik maar daar houdt het ook wel mee op.
TS wordt er niet minder van? Ze snijden zeker in de studiefinanciering omdat niemand de boel oplicht en het allemaal steeds minder gaat kosten.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_73842622
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:54 schreef mark_dabomb het volgende:
First of all, ik hoef niks te tekenen maar inderdaad, mijn belastingcenten gaan naar die griet toe die fraudeert. Nee, ik hoef geen beurt 2 x in de maand of andere vleselijke tegemoetkomingen.

Er blijkt uit de posts dat ik niet medeplichtig ben! Bedankt!
Ik neem aan dat je dus geen vrienden bent met die huisgenoot en zijn chick?
pi_73842710
quote:

[..]

Das heullll wat anders
quote:

Er zijn dus geen verliezers.
Toch wel. Ik, omdat ik belasting moet betalen. En omdat er mensen frauderen, moet ik meer betalen dan wanneer dat niet het geval zou zijn. Waar denk je dat gemeenschapsgeld vandaan komt?
quote:
Ts zou binnen de grenzen van de sociale redelijkheid hooguit een krat of twee per maand kunnen eissen als compensatie voor haar energieverbruik maar daar houdt het ook wel mee op.
Een anonieme tip richting de IBG vind ik ook nog wel binnen die grenzen vallen..
  maandag 19 oktober 2009 @ 14:07:52 #59
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_73842972
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:02 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

Toch wel. Ik, omdat ik belasting moet betalen. En omdat er mensen frauderen, moet ik meer betalen dan wanneer dat niet het geval zou zijn. Waar denk je dat gemeenschapsgeld vandaan komt?
[..]

Een anonieme tip richting de IBG vind ik ook nog wel binnen die grenzen vallen..

Vooral dat laatste hoor.. Ga je schamen hoor, heeft mama je nou zo opgevoed?
  maandag 19 oktober 2009 @ 14:08:17 #60
194833 Hanoying
pi_73842995
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:55 schreef The_End het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet anders. In de grote mensenwereld wordt belasting betaald om dingen als stufi te kunnen betalen. Als je dus stufi ontvangt die je eigenlijk niet hoort te krijgen, omdat je zit je jokken, dan ben je dus gewoon geld aan het pikken van de grote mensen. Snap je het zo?
Dat wil nog niet zeggen dat hij dus zijn eigen huisgenoot maar aan moet geven. Die paar tientjes die zij per maand al dan niet terecht opstrijkt maken het verschil echt niet hoor. Het is sowieso al een grensgeval trouwens want ze staat er netjes ingeschreven en slaapt er meerdere keren per week.

Als men niet wil dat er gefraudeerd wordt dan past men overigens de regels maar aan of intensiveert men de controle. In mijn studententijd is er precies nul keer gecontroleerd of ik al dan niet op het adres woonde waarop ik ingeschreven stond en ik ken ook niemand anders die ooit is gecontroleerd. Het systeem zoals het nu is leidt inherent tot fraude. Als je daar veranderingen wil zien dan zet je je daar maar voor in, dat is een stuk efficiënter dan het uitratten van je eigen vrienden. Zo werkt dat in de wereld van de grote mensen. Snap je het zo?
pi_73843241
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:08 schreef Hanoying het volgende:
Dat wil nog niet zeggen dat hij dus zijn eigen huisgenoot maar aan moet geven. Die paar tientjes die zij per maand al dan niet terecht opstrijkt maken het verschil echt niet hoor.
Gast Als ik van jou een paar tientjes per maand jat, dan vind je het dus niet erg? Snap je nou echt niet hoe ontzettend dom die redenatie is??
quote:
Het is sowieso al een grensgeval trouwens want ze staat er netjes ingeschreven en slaapt er meerdere keren per week.
Het is helemaal geen grensgeval; er staat heel duidelijk omschreven wanneer je je ergens moet inschrijven. Zij voldoet daar in de verste verte niet aan.
pi_73843388
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:07 schreef Montelly het volgende:
Sorry, ik heb het niet zo op parasitair gedrag. Parasieten moet je verdelgen, niet bijvoeren.
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:08 schreef Hanoying het volgende:
..
Het systeem zoals het nu is leidt inherent tot fraude. Als je daar veranderingen wil zien dan zet je je daar maar voor in, dat is een stuk efficiënter dan het uitratten van je eigen vrienden. Zo werkt dat in de wereld van de grote mensen. Snap je het zo?
Als er bij jou wordt ingebroken is het dus niet de schuld van de dief, want de politie had immers meer moeten controleren.

maandag 19 oktober 2009 @ 14:25:12 #63
194833 Hanoying
pi_73843688
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:14 schreef The_End het volgende:

[..]

Gast Als ik van jou een paar tientjes per maand jat, dan vind je het dus niet erg? Snap je nou echt niet hoe ontzettend dom die redenatie is??

Een paar tientjes per maand van de Nederlandse staat. Niet van TS zelf. TS zelf betaalt netto sowieso waarschijnlijk 0 euro/jaar belasting. Snap je het verschil?

Van deze belastingbetaler mag ze overigens jatten hoor. Ik betaal liever 10 euro/jaar extra belasting aan inwonend uitwonende studenten dan 1 euro extra aan compensatie voor mensen die hun zelf aangegane leenschulden niet meer op kunnen brengen.

Mijn zegen heeft ze.
  maandag 19 oktober 2009 @ 14:27:33 #64
194833 Hanoying
pi_73843771
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:17 schreef DonJames het volgende:

Als er bij jou wordt ingebroken is het dus niet de schuld van de dief, want de politie had immers meer moeten controleren.

Wel als er bij wet bepaalt is dat er ten hoogste één keer per decennium een agent eventueel door je straat rijdt. In dat geval zouden de twee voorbeelden vergelijkbaar zijn.
pi_73843804
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:25 schreef Hanoying het volgende:
Een paar tientjes per maand van de Nederlandse staat. Niet van TS zelf. TS zelf betaalt netto sowieso waarschijnlijk 0 euro/jaar belasting. Snap je het verschil?
Ja, ik snap dat er geen verschil is. Denk je dat de nederlandse staat elk jaar nieuw geld maakt om uit te geven ofzo?

Zou lekker zijn als we bij alle misdrijven maar de andere kant op moeten kijken 'omdat het onze zaak niet is'. Wat een mentaliteit
quote:
Van deze belastingbetaler mag ze overigens jatten hoor. Ik betaal liever 10 euro/jaar extra belasting aan inwonend uitwonende studenten dan 1 euro extra aan compensatie voor mensen die hun zelf aangegane leenschulden niet meer op kunnen brengen.

Mijn zegen heeft ze.
Het is niet jouw geld om weg te geven. Je bent niet de enige belasting betaler. Ik betaal liever niet voor frauderende studenten en ook niet voor mensen die hun schulden kunnen betalen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2009 14:28:43 ]
pi_73843939
quote:
Ik heb het dan ook over mijn bijdrage aan de Nederlandse staat, niet over die van iemand anders.
quote:

Mijn zegen heeft ze.
In dat geval zal ik mijn rekeningnummer even PM-en, kan je mooi dat tientje aan mij overmaken.
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:27 schreef Hanoying het volgende:
Wel als er bij wet bepaalt is dat er ten hoogste één keer per decennium een agent eventueel door je straat rijdt. In dat geval zouden de twee voorbeelden vergelijkbaar zijn.
Dus als iets niet of nauwelijks wordt gecontroleerd, is het opeens niet meer verboden? Je ziet ze vliegen kerel!
pi_73844503
quote:

[..]

Mijn zegen heeft ze.
Ik heb een eigen bedrijf en betaal enkele duizenden euro's per jaar. Dus ook aan mijn geld komt ze
pi_73845154
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:32 schreef DonJames het volgende:

Dus als iets niet of nauwelijks wordt gecontroleerd, is het opeens niet meer verboden? Je ziet ze vliegen kerel!
Toen je dit zei moest ik gelijk denken aan dit stukje...
quote:
Ethisch besef jonge manager onder de maat

Veertig procent van de bedrijven heeft de afgelopen twee jaar ‘afscheid genomen' van high potentials van wie de normen en waarden te wensen overlieten.

Eveneens veertig procent vindt dat jonge managers minder strikt zijn dan de oude garde als het gaat om ethische vraagstukken.

Dat blijkt uit onderzoek van organisatieadviseur KPMG onder 157 hr-professionals van Nederlandse bedrijven met meer dan 250 werknemers. Onder afscheid nemen valt: ontslag, het niet verlengen van een tijdelijk contract of het afbreken van een traineeship.

Onterecht bonnetjes declareren

‘Bedrijven zijn meer dan ik verwacht had met ethiek bezig. Dat ze jonge mensen die vakinhoudelijk goed zijn, laten gaan om hun morele waarden, vind ik een positieve ontwikkeling', zegt Martijn Kiewit, adviseur Integrity bij KPMG en betrokken bij het onderzoek. KPMG denkt dat universiteiten meer aandacht moeten besteden aan ethische vorming van studenten. ‘Ik weet dat het moeilijk is tegen ervaren collega's in te gaan. Maar het is zinvol in ieder geval al een keer gehoord te hebben dat onterecht bonnetjes declareren niet ethisch is.'

Het is niet zo vreemd dat ouderen hun jonge collega's als minder ethisch beschouwen, want oudere mensen zijn nou eenmaal ethischer dan jongere mensen, zegt Laetitia Mulder, universitair docent in Groningen en gepromoveerd op ethiek en besluitvorming. ‘Je verfijnt je "ethisch kompas" naarmate je ouder wordt.' Daarnaast begint ethiek op de werkvloer met de ethiek van de organisatie. ‘Als hun omgeving ethiek niet zo hoog op het lijstje heeft staan, vinden jonge werknemers de meeste onethische gedragingen binnen korte tijd doodnormaal. Mensen worden nou eenmaal sterk beïnvloed door de mensen om hen heen. Al zullen ze dat niet snel erkennen', zegt Mulder.

Ethiek bij Enron

Ethisch gedrag is zeker aan te leren, al ziet Mulder dat ook dat ouderen beter af gaat. ‘Trainingen kunnen je bewust maken dat er in veel beslissingen op de werkvloer morele aspecten meespelen die je anders over het hoofd zou zien.'

http://www.intermediair.n(...)r-onder-de-maat.html

Ik denk dat je moedwillig frauderen wel onder het tekortschieten van ethisch besef kunt scharen.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_73845702
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:05 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Toen je dit zei moest ik gelijk denken aan dit stukje...
[..]

http://www.intermediair.n(...)r-onder-de-maat.html

Ik denk dat je moedwillig frauderen wel onder het tekortschieten van ethisch besef kunt scharen.
Het bagatelliseren of zelfs het goedpraten van fraude zou ik echter eerder onder een compleet gebrek aan intellect scharen. Als je niet ziet dat misbruik van gemeenschapsgeld iedereen geld kost heb je het écht niet begrepen.
pi_73845827
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het bagatelliseren of zelfs het goedpraten van fraude zou ik echter eerder onder een compleet gebrek aan intellect scharen. Als je niet ziet dat misbruik van gemeenschapsgeld iedereen geld kost heb je het écht niet begrepen.
Tja, hij roept zelf dat hij daar wel voor wil betalen. Jammer genoeg dat meneer er geen rekening mee houdt dat er ook mensen zijn (zoals jij en ik) die daar niet voor willen betalen.

En wie is er dan egoïstisch...
pi_73845863
quote:
Dat denk ik ook. Zie de compleet achterlijke reactie van Montelly:
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:07 schreef Montelly het volgende:
Frauderen moet gewoon kunnen, maar als je er wat van zegt, dan heeft je mama je slecht opgevoed! Hoe komt hij er op.
pi_73845916
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:47 schreef mark_dabomb het volgende:

[..]

Ik heb een eigen bedrijf en betaal enkele duizenden euro's per jaar. Dus ook aan mijn geld komt ze
Enkele duizenden euro's, toe maar, je kan vast niet veel missen.

Wat doe je trouwens nog in een studentenhuis als je een eigen bedrijf hebt?
pi_73846038
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:27 schreef Mysterion het volgende:
Doet dat er toe? Inbreken bij mensen die wat kunnen missen mag?
quote:
Doet dat er toe? Mischien studeert hij wel?
  maandag 19 oktober 2009 @ 15:33:48 #74
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_73846145
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:27 schreef Mysterion het volgende:

[..]

Ja dat vroeg ik mij nou ook af Als hij maar daar niet zit om financieel voordeel uit te slaan.
  maandag 19 oktober 2009 @ 15:34:30 #75
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_73846176
Alleen als je huisbaas akkoord gaat met de huurverlaging.

Als er 5 mensen in een huis wonen ipv van 4, kan je huur ook wel met 20% omlaag
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_73846178
Precies En ook al heb ik genoeg centen, waarom moeten andere mensen daarop teren of daaraan komen? Ik ben principieel tegen frauderen en zal er dan ook serieus over nadenken om actie te ondernemen.
pi_73846247
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:33 schreef Montelly het volgende:

[..]

Ja dat vroeg ik mij nou ook af Als hij maar daar niet zit om financieel voordeel uit te slaan.
Er is een verschil tussen financieel voordeel behalen en frauderen.
pi_73846287
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:31 schreef The_End het volgende:

[..]

Doet dat er toe? Inbreken bij mensen die wat kunnen missen mag?
Enkele tientjes per maand, gedeeld door miljoenen belastingbetalers. Netto effect voor TS: minder dan een eurocent. Ik vind het daarom erg sneu dat hij over "het is ook mijn geld" gaat miepen.
quote:
[..]

Doet dat er toe? Mischien studeert hij wel?
Gewoon nieuwsgierig. Als ik een huisgenoot had met een eigen bedrijf die over dit soort dingen moeilijk gaat doen zou dat de sfeer in huis niet bevorderen.
pi_73846419
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:36 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen financieel voordeel behalen en frauderen.
Inderdaad, ik ga na mijn studie gelijk uit mijn studentenhuis om komende studenten een plek te gunnen. Momenteel studeer ik nog en waarom zou ik dan niet op een studenten kamer mogen zitten? Ik vang geen stufi meer omdat ik over de grens heen ga en trek dus ook niet onnodig geld van het belastingstelsel.

Wat de personen in kwestie doen is pure fraude.

Wat ik verdien of op mijn rekening heb staan heeft toch overigens niks te maken met het feit dat ZIJ een fout maken?
  maandag 19 oktober 2009 @ 15:41:35 #80
194833 Hanoying
pi_73846454
quote:

[..]

Ik zie prima in dat gemeenschapsgeld uit belastinggelden moet worden opgebracht. Meer basaal zie ik echter ook in dat je een behoorlijk besef aan ethiek hebt als je ook maar overweegt je eigen vriend er bij te lappen om iets waar jijzelf geen enkele schade van ondervindt.

Frauderen met je studiebeurs is wellicht laakbaar maar je eigen vriend aangeven is verwerpelijkheid van een heel andere orde.
pi_73846507
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:37 schreef Mysterion het volgende:

[..]

Enkele tientjes per maand, gedeeld door miljoenen belastingbetalers. Netto effect voor TS: minder dan een eurocent. Ik vind het daarom erg sneu dat hij over "het is ook mijn geld" gaat miepen.
[..]
En zij is de enige student die fraudeert? Als je de ene fraude al toestaat, des te lager zal de drempel zijn om de volgende keer te frauderen.
Als er straks gesneden wordt in de studiefinanciering staan er weer een x-aantal studenten te razen en te tieren ergens in Den Haag, allemaal poppetjes als jij die vinden dat fraude m.b.t. de uitwonende beurs moet kunnen, maar zodra er aan de studiefinanciering getornt wordt....
quote:
Gewoon nieuwsgierig. Als ik een huisgenoot had met een eigen bedrijf die over dit soort dingen moeilijk gaat doen zou dat de sfeer in huis niet bevorderen.
Dat zegt dan meer over jou dan over degene die er iets over zegt....
pi_73846563
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:41 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ik zie prima in dat gemeenschapsgeld uit belastinggelden moet worden opgebracht. Meer basaal zie ik echter ook in dat je een behoorlijk besef aan ethiek hebt als je ook maar overweegt je eigen vriend er bij te lappen om iets waar jijzelf geen enkele schade van ondervindt.

Frauderen met je studiebeurs is wellicht laakbaar maar je eigen vriend aangeven is verwerpelijkheid van een heel andere orde.
Onderscheid maken tussen vrienden en onbekenden met betrekking tot fraude is verschrikkelijk hypocriet.
pi_73846650
Toch jammer dat mensen die in andere situaties waarschijnlijk ook wel de wet zo op het randje interpreteren zoals het ze uitkomt, zich vasthouden aan harde regels zodra ze de kans krijgen om iemand die ze niet mogen erbij te naaien.
pi_73846690
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:37 schreef Mysterion het volgende:
...
Het gaat natuurlijk niet om dit ene geval, maar over (stufi)fraude in het algemeen. En dat kost mij geld, ja.
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:41 schreef Hanoying het volgende:

Ik zie prima in dat gemeenschapsgeld uit belastinggelden moet worden opgebracht.
Fijn, maar dat rijmt niet echt met de volgende zin:
quote:
Meer basaal zie ik echter ook in dat je een behoorlijk besef aan ethiek hebt als je ook maar overweegt je eigen vriend er bij te lappen om iets waar jijzelf geen enkele schade van ondervindt.
Nee, je hebt er nog steeds helemaal niets van begrepen. Echt niet
quote:
Lekker egoïstisch.
pi_73846707
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:47 schreef Mysterion het volgende:
Toch jammer dat mensen die in andere situaties waarschijnlijk ook wel de wet zo op het randje interpreteren zoals het ze uitkomt, zich vasthouden aan harde regels zodra ze de kans krijgen om iemand die ze niet mogen erbij te naaien.
Ik dacht dat het om een vriend van TS ging?
pi_73846811
quote:
De wet op het randje interpreteren??? Er is geen randje hier; dit is overduidelijk fraude.
pi_73846850
quote:
En die mensen die wel eens een "klein beetje" over het randje gaan, doen natuurlijk geen aangifte als hun fiets is gejat, auto is bekrast of als ze zijn getild bij het afsluiten van een hypotheek. Want de wet moet je een beetje flexibel interpreteren, ook als het jou niet helemaal uitkomt

denk eens na man
  maandag 19 oktober 2009 @ 15:52:23 #88
194833 Hanoying
pi_73846854
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:44 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Onderscheid maken tussen vrienden en onbekenden met betrekking tot fraude is verschrikkelijk hypocriet.
Als jij bv zou weten dat het visum van de vriendin van je broer een maand geleden is verlopen geef je haar dan ook aan?

Schijnbaar wel, wat onderscheid maken is hypocriet.

Het gaat hier overigens niet eens zozeer om onderscheid maken tussen vrienden en onbekenden. Het gaat hier om het verschil tussen fraude in zijn algemeenheid afkeuren en daadwerkelijk een individu aangeven (voor de meest onschuldige en gangbare vorm van fraude die Nederland rijk is bovendien)
  maandag 19 oktober 2009 @ 15:54:31 #89
194833 Hanoying
pi_73846939
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:48 schreef DonJames het volgende:

Nee, je hebt er nog steeds helemaal niets van begrepen. Echt niet

Lekker egoïstisch.

Want het is lekker sociaal om de vriendin van je huisgenoot aan te geven dmv een anoniem telefoontje met de IBG?

Veel vrienden zul je niet hebben
pi_73846958
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:52 schreef Hanoying het volgende:
Als jij bv zou weten dat het visum van de vriendin van je broer een maand geleden is verlopen geef je haar dan ook aan?

Dan had ik al meer dan een maand geleden tegen hara gezegd dat ze haar visum zou moeten verlengen.
quote:
Het gaat hier overigens niet eens zozeer om onderscheid maken tussen vrienden en onbekenden. Het gaat hier om het verschil tussen fraude in zijn algemeenheid afkeuren en daadwerkelijk een individu aangeven (voor de meest onschuldige en gangbare vorm van fraude die Nederland rijk is bovendien)
Jij bent echt triest.
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:54 schreef Hanoying het volgende:
Want het is lekker sociaal om de vriendin van je huisgenoot aan te geven dmv een anoniem telefoontje met de IBG?

Ik heb idd geen frauderende vrienden. Zegt wat over ons allebei he.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2009 15:55:46 ]
pi_73847034
quote:
...(voor de meest onschuldige en gangbare vorm van fraude die Nederland rijk is bovendien)
Het is niet onschuldig want het kost mij geld, snap dat nou eens! En omdat het "de meest gangbare manier van fraude" is, is ook geen grond om het dan maar goed te keuren.

Ben je nou aan het trollen of meen je dit echt?
pi_73847088
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:54 schreef Hanoying het volgende:
Genoeg vrienden om mij niet in te laten met parasitaire fraudeurs als jij
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:00:14 #93
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73847147
Maar IS TS nou akkoord gegaan met deze constructie? Want daar begint het toch mee, om daar tegen te protesteren? Niet lafjes instemmen om vervolgens achter haar rug om haar te verlinken bij de IBG.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:02:05 #94
194833 Hanoying
pi_73847208
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:54 schreef The_End het volgende:

[..]

Dan had ik al meer dan een maand geleden tegen hara gezegd dat ze haar visum zou moeten verlengen.
En toch was ze het alsnog vergeten of was ze niet in staat een verlenging te krijgen. Nu geef je haar dus aan?
quote:
Jij bent echt triest.
Sterke argumentatie. Jij komt er wel.
quote:
Ik heb idd geen frauderende vrienden. Zegt wat over ons allebei he.
Ik ook niet. Maar als in mijn studententijd zich een vergelijkbare situatie had voorgedaan had ik er geen enkel punt van gemaakt. Niemand in ons studentenhuis overigens dat weet ik zeker. Ik weet ook zeker dat een eventuele huisgenoot die het in zijn hoofd zou hebben gehaald om een telefoontje naar de IBG te plaatsen op zou hebben kunnen bokken. Vriendschap stond bij ons vrij hoog in het vaandel.
pi_73847445
quote:

[..]

Mijn broer heeft geen vriendin (meer), maar als haar visum op het punt stond om te verlopen dan zou ik er ver van te voren tegen haar en hem wat van zeggen zodat ze het gaan verlengen.
quote:
Als je fraude in zijn algemeenheid afkeurt, ben je heel hypocriet als je niets doet op het moment dat je fraude constateert.

En het maakt niet uit hoe gangbaar en onschuldig de fraude is, als je een soort van fraude toelaat "omdat je er geen last van hebt" en omdat het de meest onschuldige en gangbare vorm van fraude is, moet je ook je scheur niet opentrekken als je het slachtoffer wordt van fraude als je er wel last van hebt en als het iets minder onschuldig en gangbaar is......
pi_73847482
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:02 schreef Hanoying het volgende:
En toch was ze het alsnog vergeten of was ze niet in staat een verlenging te krijgen. Nu geef je haar dus aan?
Ik zou haar haarzelf laten aangeven.
quote:
Sterke argumentatie. Jij komt er wel.
Ik ben er al.
quote:
Ik ook niet. Maar als in mijn studententijd zich een vergelijkbare situatie had voorgedaan had ik er geen enkel punt van gemaakt. Niemand in ons studentenhuis overigens dat weet ik zeker. Ik weet ook zeker dat een eventuele huisgenoot die het in zijn hoofd zou hebben gehaald om een telefoontje naar de IBG te plaatsen op zou hebben kunnen bokken. Vriendschap stond bij ons vrij hoog in het vaandel.
Jij zou het goed doen in het leger bij de groepsverkrachtingen. "ja, het zijn toch je vrienden he, die ga je niet verlinken. Dan maar meedoen."
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:18:01 #97
194833 Hanoying
pi_73847760
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:09 schreef The_End het volgende:

[..]

Ik zou haar haarzelf laten aangeven.
[..]

Ik ben er al.
[..]

Jij zou het goed doen in het leger bij de groepsverkrachtingen. "ja, het zijn toch je vrienden he, die ga je niet verlinken. Dan maar meedoen."
Straw man argument werkt soms vrij aardig maar ben je nu serieus studiebeursfraude met groepsverkrachtiging aan het vergelijken?

Ik ben werkelijk weer eens met stomheid geslagen bij het zien van zoveel users die rücksichtslos hun eigen huisgenoot zouden aangeven bij het constateren van wat dan ook.
pi_73847896
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:18 schreef Hanoying het volgende:
Straw man argument werkt soms vrij aardig maar ben je nu serieus studiebeursfraude met groepsverkrachtiging aan het vergelijken?
Ik hoorde je anders net niet klagen toen Montelly mensen uitmaakte voor NSBer en het aangeven van fraudeurs vergeleek met het deporteren van joden in WOII. Ik bedoelde trouwens ook de meest onschuldige en gangbare vorm van groepsverkrachting die Nederland rijk is bovendien.

Ik ben dan wel benieuwd welke misdrijven dan allemaal wel ok zijn en wanneer begin je dan met het aangeven van je 'vrienden'?
quote:
Ik ben werkelijk weer eens met stomheid geslagen bij het zien van zoveel users die rücksichtslos hun eigen huisgenoot zouden aangeven bij het constateren van wat dan ook.
En ik omdat weer blijkt dat nederland vol zit met meelopers die bang zijn dat mensen ze niet meer aardig vinden als je hen aanspreekt op asociaal gedrag.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2009 16:24:42 ]
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:22:43 #99
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73847951
HALLO! Dat aanspreken op a-sociaal gedrag kon TS toch doen toen ter sprake werd gebracht dat de huisgenoten er akkoord mee moesten gaan??

"Ik vind dat niet kunnen. Ik werk daar niet aan mee."
The love you take is equal to the love you make.
pi_73848021
Die huisbaas weet zeker niet dat ze zovaak aanwezig is in dat huis van jullie anders zou ie niet blij zijn met de extra stookkosten e.d.
pi_73848025
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:18 schreef Hanoying het volgende:
..
Jij bent anders diegene die over "verlinken" begint. (een drogreden van formaat, tuin ik natuurlijk niet in). Dat heeft natuurlijk niets met het goed- of afkeuren van fraude te maken heeft, maar aangezien er geen goeie argumenten zijn te bedenken hou je het maar op een ad hominemmetje. Zwakjes. Had je nog argumenten die wél geldig zijn?
pi_73848148
Met andere woorden, iedereen mag frauderen, zolang je ze maar persoonlijk kent?
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:30:06 #103
194833 Hanoying
pi_73848249
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:21 schreef The_End het volgende:

[..]

Ik hoorde je anders net niet klagen toen Montelly mensen uitmaakte voor NSBer en het aangeven van fraudeurs vergeleek met het deporteren van joden in WOII. Ik bedoelde trouwens ook de meest onschuldige en gangbare vorm van groepsverkrachting die Nederland rijk is bovendien.
Hij vergeleek het met NSB-ers die hun buren aangeven voor het onderdak bieden aan Joden. Nu ben ik geen fan van Godwins maar ik begrijp de vergelijking wel.

Het groepsverkrachtingargument mag je nu echt wel laten vallen hoor, ik denk niet dat er hier ook maar iemand is die zijn huisgenoot niet zou aangeven in het geval van verkrachting. Ik begrijp dat het eenvoudiger voor je is om je gesprekspartner aan te vallen als je hem eerst als imbeciel kan neerzetten maar het gaat simpelweg niet op. Zoals ik al zei, een "straw man argument". Populair in het Britse lagerhuis en in Nederland is met name Wilders er een ster in maar het maakt een argument feitelijk zwakker.

[..]
quote:
En ik omdat weer blijkt dat nederland vol zit met meelopers die bang zijn dat mensen ze niet meer aardig vinden als je hen aanspreekt op asociaal gedrag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet, hij die zonder zonden is werpe de eerste steen en zo.

aanspreken =/= aangeven btw.
pi_73848299
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:30 schreef Hanoying het volgende:
Hij vergeleek het met NSB-ers die hun buren aangeven voor het onderdak bieden aan Joden. Nu ben ik geen fan van Godwins maar ik begrijp de vergelijking wel.
Dan ben je best wel zwakzinnig hoor. Mensen aangeven die niks fout hebben gedaan, waardoor ze vermoord kunnen worden door een bezetter vergelijken met het aangeven van mensen die fraude plegen waardoor ze waarschijnlijk alleen het gefraudeerde bedrag terug moeten betalen.
quote:
Het groepsverkrachtingargument mag je nu echt wel laten vallen hoor, ik denk niet dat er hier ook maar iemand is die zijn huisgenoot niet zou aangeven in het geval van verkrachting. Ik begrijp dat het eenvoudiger voor je is om je gesprekspartner aan te vallen als je hem eerst als imbeciel kan neerzetten maar het gaat simpelweg niet op. Zoals ik al zei, een "straw man argument". Populair in het Britse lagerhuis en in Nederland is met name Wilders er een ster in maar het maakt een argument feitelijk zwakker.
Mijn punt: "Ik ben dan wel benieuwd welke misdrijven dan allemaal wel ok zijn en wanneer begin je dan met het aangeven van je 'vrienden'?"
quote:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet, hij die zonder zonden is werpe de eerste steen en zo.

aanspreken =/= aangeven btw.
Zoals fraude b.v.?

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2009 16:33:47 ]
pi_73848369
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:21 schreef The_End het volgende:

[..]

Ik ben dan wel benieuwd welke misdrijven dan allemaal wel ok zijn en wanneer begin je dan met het aangeven van je 'vrienden'?
[..]

Eens.
pi_73848470
quote:

[..]

Die 250 per maand is anders 3000 (!) per jaar. Ik vind het nogal een bedrag eigenlijk en dat waarschijnlijk nog een aantal jaren. Wat zal het zijn aan totale schade? 10.000 euro?
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:37:47 #107
194833 Hanoying
pi_73848518
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Jij bent anders diegene die over "verlinken" begint. (een drogreden van formaat, tuin ik natuurlijk niet in). Dat heeft natuurlijk niets met het goed- of afkeuren van fraude te maken heeft, maar aangezien er geen goeie argumenten zijn te bedenken hou je het maar op een ad hominemmetje. Zwakjes. Had je nog argumenten die wél geldig zijn?
Waar begin ik over verlinken?

Er zijn voldoende goede argumenten te bedenken. Niet in de laatste plaats dat je in een studentenhuis (als het goed is) vriendschappelijk met elkaar omgaat en voor elkaar op komt. Als TS al een probleem zou hebben met het feit dat dit meisje in zijn huis is ingeschreven dan had hij dit in een eerder stadium persoonlijk aan zijn huisgenoot duidelijk kunnen maken.

Het meisje is overigens pas een paar maanden ingeschreven en slaapt wel degelijk een aantal dagen per week in het huis. Het zit er dik in dat de frequentie langzaam maar zeker toe gaat nemen. Als TS al ergens over zou willen zeuren dan zou het kunnen zijn over het al dan niet bijdragen in de huur op het moment dat het meisje met regelmaat in hun huis verblijft.

Bellen met de IBG = not done.
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:47:36 #108
194833 Hanoying
pi_73848910
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:31 schreef The_End het volgende:

Mijn punt: "Ik ben dan wel benieuwd welke misdrijven dan allemaal wel ok zijn en wanneer begin je dan met het aangeven van je 'vrienden'?"

Dat is dus schijnbaar voor iedereen anders.

Ik zou mijn huisgenoot in ieder geval niet aangeven om het simpele feit dat ze twee dagen per week te weinig in ons studentenhuis slaapt.

Ik zou mijn huisgenoot ook niet aangeven voor het branden van dvd's, openbare dronkenschap, het stelen van een verkeersbord (aanspreken ja, aangeven nee), het plaatsen van afval naast de voor afval bestemde container, het reizen op een OV-jaarkaart zonder het recht op een OV, etc.

Ik zou mijn huisgenoot zelf op zijn #### geven in het geval van het stelen van een fiets/alcoho/sigaretten/..., het telen van wiet, etc.

Ik zou mijn huisgenoot aangeven bij diefstal van dingen met een waarde X > een fiets (eventueel, eerst een gesprek), aanranding(zeker), verkrachting(zeker), inbraak(vrijwel zeker), excessief geweld(zeker), vernieling/vandalisme (groter dan een verkeersbord (eventueel, eerst een gesprek), etc.)

Zo ongeveer.

Bij veel fokkers ligt de grens van aangifte schijnbaar al bij het plaatsen van afval buiten de daar voor bestemde container.
pi_73849097
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:47 schreef Hanoying het volgende:
Bij veel fokkers ligt de grens van aangifte schijnbaar al bij het plaatsen van afval buiten de daar voor bestemde container.
Ga je nou het plaatsen van afval buiten de daar voor bestemde container vergelijken met fraude!?!?!?!
pi_73849164
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:37 schreef Hanoying het volgende:
Er zijn voldoende goede argumenten te bedenken. Niet in de laatste plaats dat je in een studentenhuis (als het goed is) vriendschappelijk met elkaar omgaat en voor elkaar op komt.
Hoe is dit een argument om fraude goed te praten? "Fraude is OK, want in een studentenhuis gaat men vriendschappelijk met elkaar om"
quote:
Als TS al een probleem zou hebben met het feit dat dit meisje in zijn huis is ingeschreven dan had hij dit in een eerder stadium persoonlijk aan zijn huisgenoot duidelijk kunnen maken.
Eerst probeer je fraude goed te praten, maar langzamerhand verschuift jouw beargumentatie richting of je al dan niet je vrienden moet verlinken. Niet raar, want dat eerste valt natuurlijk op geen enkele manier te verantwoorden.
quote:
Het meisje is overigens pas een paar maanden ingeschreven en slaapt wel degelijk een aantal dagen per week in het huis. Het zit er dik in dat de frequentie langzaam maar zeker toe gaat nemen. Als TS al ergens over zou willen zeuren dan zou het kunnen zijn over het al dan niet bijdragen in de huur op het moment dat het meisje met regelmaat in hun huis verblijft.
Dus jij steelt ook een brood bij de bakker, en dan kom je waarschijnlijk volgende week wel terug om het alsnog te kopen? Vreemde redeneringen hou jij erop na..
quote:
Bellen met de IBG = not done.
Ik heb het over 'Fraude = not done". Niet ergens anders over.
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:54:32 #111
194833 Hanoying
pi_73849191
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:52 schreef The_End het volgende:

[..]

Ga je nou het plaatsen van afval buiten de daar voor bestemde container vergelijken met fraude!?!?!?!
Ik vraag me overigens af of het uberhaupt wel fraude is. Laat me de regel maar eens zien waaruit blijkt dat hier gefraudeerd wordt.
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:02:50 #112
194833 Hanoying
pi_73849501
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:53 schreef DonJames het volgende:
Eerst probeer je fraude goed te praten, maar langzamerhand verschuift jouw beargumentatie richting of je al dan niet je vrienden moet verlinken. Niet raar, want dat eerste valt natuurlijk op geen enkele manier te verantwoorden.
Mijn punt was van het begin af aan dat je je eigen vrienden niet aangeeft om iets futiels als (eventuele) fraude met hun studiebeurs. Mag ik concluderen dat je het dus eigenlijk met me eens bent?
pi_73849563
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:54 schreef Hanoying het volgende:
Ik vraag me overigens af of het uberhaupt wel fraude is. Laat me de regel maar eens zien waaruit blijkt dat hier gefraudeerd wordt.
http://www.st-ab.nl/wette(...)gegevens_Wet_GBA.htm
quote:
Woonadres:
a. het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
b. het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder a, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derden van de tijd zal overnachten;
pi_73849682
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:02 schreef Hanoying het volgende:
Mijn punt was van het begin af aan dat je je eigen vrienden niet aangeeft om iets futiels als (eventuele) fraude met hun studiebeurs. Mag ik concluderen dat je het dus eigenlijk met me eens bent?
Frauderen vind je futiel??? Het kost jaarlijks vele miljoenen.

Vind je het ook niet erg als iemand jou geld afhandig maakt dmv fraude?
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:11:58 #115
194833 Hanoying
pi_73849859
quote:
IBG graag
pi_73850257
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:11 schreef Hanoying het volgende:

[..]

IBG graag
nou ja, pvda
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:29:57 #117
194833 Hanoying
pi_73850613
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:21 schreef Adames het volgende:

[..]

nou ja, pvda
Uit zijn stuk is dit toch wel het meest treffend:

Gevraagd naar de handhaving door de IB-groep krijg ik te horen dat men op een budget van ca. 3,5 miljard euro maar liefst zeven (!) medewerkers heeft voor de handhaving. En dat men op onduidelijke gronden een handhavingovereenkomst met de gemeente Den Haag op het laatste moment heeft opgezegd. Bij meldingen van onjuistheid vanuit het GBA zou de IB-groep aan de betrokken student een briefje schrijven met de mededeling om de feitelijke woonsituatie in overeenstemming te brengen met hun gegevens in plaats van de ‘uitwonende’ beurs onmiddellijk om te zetten in een ‘thuiswonende’ beurs.

Inderdaad te ridicuul voor woorden en precies wat ik al eerder aangaf. Als er geen handhavingsapparaat is mag je niet verwachten dat mensen zich aan de regels houden.

Overigens komt de IBG dus niet veel verder dan dat je GBA adres in overeenstemming moet zijn met het adres dat je op geeft bij je aanvraag studiefinanciëring. Het meisje uit TS zijn voorbeeld voldoet hier dus prima aan en heeft volgens de IBG recht op een uitwonende beurs.
pi_73850644
quote:

[..]

Als je eigenlijk zegt dat fraude verwerpelijk is en op geen enkele manier is goed te praten, ja, dan zijn we het eens
pi_73850757
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:29 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Gevraagd naar de handhaving door de IB-groep krijg ik te horen dat men op een budget van ca. 3,5 miljard euro maar liefst zeven (!) medewerkers heeft voor de handhaving. En dat men op onduidelijke gronden een handhavingovereenkomst met de gemeente Den Haag op het laatste moment heeft opgezegd. Bij meldingen van onjuistheid vanuit het GBA zou de IB-groep aan de betrokken student een briefje schrijven met de mededeling om de feitelijke woonsituatie in overeenstemming te brengen met hun gegevens in plaats van de ‘uitwonende’ beurs onmiddellijk om te zetten in een ‘thuiswonende’ beurs.

Inderdaad te ridicuul voor woorden en precies wat ik al eerder aangaf. Als er geen handhavingsapparaat is mag je niet verwachten dat mensen zich aan de regels houden.

Overigens komt de IBG dus niet veel verder dan dat je GBA adres in overeenstemming moet zijn met het adres dat je op geeft bij je aanvraag studiefinanciëring. Het meisje uit TS zijn voorbeeld voldoet hier dus prima aan en heeft volgens de IBG recht op een uitwonende beurs.

Dat de controle bagger is, wilt toch niet zeggen dat je mag frauderen.
Of zit je vader ook thuis als zogenaamd WAO'er?
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:43:31 #120
194833 Hanoying
pi_73851164
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:33 schreef Adames het volgende:

[..]

Dat de controle bagger is, wilt toch niet zeggen dat je mag frauderen.
Of zit je vader ook thuis als zogenaamd WAO'er?
Ze voldoet aan de voorwaarden zoals gesteld door de IBG.
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:54:42 #121
271762 Bestolene
tax is theft
pi_73851509
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:02 schreef DonJames het volgende:

Grappig, jij denkt dat je minder belasting hoeft te betalen als er minder wordt gefraudeerd.

Is dit idealisme of naïviteit?
pi_73851784
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:29 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Nee.
quote:
Woonadres:
a. het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
b. het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder a, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derden van de tijd zal overnachten;
En ze verblijft maar één a twee nachtjes per week op het adres waar ze zich wil inschrijven. Ze pleegt dus fraude bij het GBA. Het feit dat ze onterecht op dat adres ingeschreven staat bij het GBA betekent ook dat ze geen beurs voor uitwonende mag ontvangen volgens mij.
pi_73852008
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:54 schreef Bestolene het volgende:

[..]

Grappig, jij denkt dat je minder belasting hoeft te betalen als er minder wordt gefraudeerd.

Is dit idealisme of naïviteit?
Och, het "de overheid is er enkel om mij erbij te naaien"-clubje is ook weer van de partij.

Is dat nou paranoia of een gebrek aan intelligentie?
  maandag 19 oktober 2009 @ 18:28:35 #124
194833 Hanoying
pi_73852568
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 18:04 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Nee.
[..]

En ze verblijft maar één a twee nachtjes per week op het adres waar ze zich wil inschrijven. Ze pleegt dus fraude bij het GBA. Het feit dat ze onterecht op dat adres ingeschreven staat bij het GBA betekent ook dat ze geen beurs voor uitwonende mag ontvangen volgens mij.
De IBG heeft nergens in haar reglementen staan dat je een X aantal dagen/jaar op je GBA adres moet doorbrengen maar enkel en alleen dat het adres zoals opgegeven bij de aanvraag studiefinanciëring gelijk moet zijn aan je GBA. Dat is het en dus staat ze in haar recht.

Hoe ze aan haar GBA gekomen is is voor de IBG geheel niet interessant, dit valt volledig buiten hun scope. Overigens is ze geheel niet wettelijk verplicht om zichzelf uit te schrijven op het moment dat ze niet langer 2/3 van haar tijd op haar GBA adres doorbrengt. Ze kan dit doen maar moet het niet, als ze het niet doet is het aan de gemeente om het voor haar te doen. Dat de gemeente hierbij in gebreke blijft is niet haar schuld en dus heeft ze op didt moment wettelijk gezien recht op een uitwonende beurs. Dat kan je belachelijk vinden en dat is het misschien ook wel maar het is aan de wetgever om dit soort loopholes te dichten, niet aan de burger om er uit een soort Balkenendisch normbesef geen gebruik van te maken.

Bewijs:

Artikel 27
1. Op grond van zijn aangifte van adreswijziging wordt de ingezetene die zijn adres in een andere
gemeente dan de gemeente van inschrijving heeft gevestigd, in die andere gemeente in de
basisadministratie ingeschreven.
2. Indien een ingezetene als bedoeld in het eerste lid in gebreke is met het doen van aangifte, draagt
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar deze zijn adres heeft,
ambtshalve zorg voor de inschrijving.

[ Bericht 13% gewijzigd door Hanoying op 19-10-2009 18:37:44 (duidelijker artikel) ]
pi_73853094
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 18:28 schreef Hanoying het volgende:

[..]

De IBG heeft nergens in haar reglementen staan dat je een X aantal dagen/jaar op je GBA adres moet doorbrengen maar enkel en alleen dat het adres zoals opgegeven bij de aanvraag studiefinanciëring gelijk moet zijn aan je GBA. Dat is het en dus staat ze in haar recht.

Hoe ze aan haar GBA gekomen is is voor de IBG geheel niet interessant, dit valt volledig buiten hun scope. Overigens is ze geheel niet wettelijk verplicht om zichzelf uit te schrijven op het moment dat ze niet langer 2/3 van haar tijd op haar GBA adres doorbrengt.
Nee, maar het zou niet eens mogelijk voor haar moeten zijn om zich in het studentenhuis in te schrijven als ze niet van plan is daar 2/3e van de tijd te wonen. Dus dat is wel zeker fraude.

Daar is een tijdje geleden ook al een brief over gestuurd naar het IBG door de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken. De fraude begint al met het inschrijven in het GBA op een adres waar men niet wil gaan wonen om vervolgens een uitwonendenbeurs aan te vragen.

http://www.nvvb.nl/websites/common/download.asp?PropId=973

Kortom: Fraude. En er wordt gesproken over 40.000 mensen die dit doen. Reken maar uit hoeveel het de staat (dus belastingcenten) kost.
  maandag 19 oktober 2009 @ 18:54:03 #126
194833 Hanoying
pi_73853509
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 18:42 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Nee, maar het zou niet eens mogelijk voor haar moeten zijn om zich in het studentenhuis in te schrijven als ze niet van plan is daar 2/3e van de tijd te wonen. Dus dat is wel zeker fraude.

Daar is een tijdje geleden ook al een brief over gestuurd naar het IBG door de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken. De fraude begint al met het inschrijven in het GBA op een adres waar men niet wil gaan wonen om vervolgens een uitwonendenbeurs aan te vragen.

http://www.nvvb.nl/websites/common/download.asp?PropId=973

Kortom: Fraude. En er wordt gesproken over 40.000 mensen die dit doen. Reken maar uit hoeveel het de staat (dus belastingcenten) kost.
Dat is een brief van één of andere vereniging met een advies en dat is dus heel wat anders dan wetgeving. Het is duidelijk dat er heel wat hiaten in de wetgeving en de mogelijkheden tot handhaving zitten maar dat is niet het probleem van dat meisje maar het probleem van de wetgever.

Op dit moment is de wetgeving heel simpel:
  • De gemeente heeft als eis voor de inschrijving GBA dat er toestemming van de verhuurder is en die is er.
  • De IBG stelt als eis dat je stufi adres gelijk is aan je GBA adres.

Het meisje voldoet aan beide voorwaarden dus einde discussie. TS hoeft haar dus niet aan te geven ( )
  • Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
    pi_73853877
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 18:54 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Dat is een brief van één of andere vereniging met een advies en dat is dus heel wat anders dan wetgeving. Het is duidelijk dat er heel wat hiaten in de wetgeving en de mogelijkheden tot handhaving zitten maar dat is niet het probleem van dat meisje maar het probleem van de wetgever.

• De gemeente heeft als eis voor de inschrijving GBA dat er toestemming van de verhuurder is en die is er.

Het meisje voldoet aan beide voorwaarden dus einde discussie. TS hoeft haar dus niet aan te geven ( )
  • Ja hoor, daarom wordt er zoveel gesproken over 'fraude met de uitwonendenbeurs'.

Overigens, een stukje eerder was het volgens jou nog fraude en moesten we niet zo zeuren omdat het zo vaak voorkwam, en nu ineens is het volgens de regels. Ben je er zelf al uit?

Andere mensen zijn er overigens wel van overtuigd dat het fraude is.
    quote:
    Van de in totaal 250.000 studenten met een basisbeurs voor uitwonenden zouden ruim 40.000 niet daadwerkelijk op zichzelf wonen. Door zich uit te schrijven bij hun ouders ontvangen de studenten jaarlijks 1.920 euro extra.
    http://www.mdweekly.nl/91(...)hte-uitwonendenbeurs
    quote:
    Het misbruik van de uitwonendenregeling is al langer bekend. In het Jaarverslag 2009 van OCW2 - dat onlangs met de Tweede Kamer is besproken ­ is dit ook gemeld, evenals het voornemen om door middel van een pilot te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de fraude vast te stellen en aan te pakken. Onder fraude versta ik in dit kader dat een studerende valsheid in geschrifte pleegt door moedwillig zowel bij de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) als de IB-Groep een onjuist woonadres door te geven,
    Valsheid in geschrifte zelfs!
    http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/09/03/R260.htm

Ergo: fraude.
      maandag 19 oktober 2009 @ 19:23:39 #128
    194833 Hanoying
    pi_73854642
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 19:04 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Ja hoor, daarom wordt er zoveel gesproken over 'fraude met de uitwonendenbeurs'.

Overigens, een stukje eerder was het volgens jou nog fraude en moesten we niet zo zeuren omdat het zo vaak voorkwam, en nu ineens is het volgens de regels. Ben je er zelf al uit?
    Omdat ik in eerste instantie ook niet wist of het al dan geen fraude was maar los van die vraag sowieso vind dat je een zwak excuus voor een huisgenoot bent als je je eigen huisgenoten aangeeft.

quote:
    Andere mensen zijn er overigens wel van overtuigd dat het fraude is.
    [..]

http://www.mdweekly.nl/91(...)hte-uitwonendenbeurs
    [..]
    Uit je eerste link:
    `Dit gaat om massale fraude en het breidt zich als een olievlek uit. Het is ontzettend lonend omdat niemand wordt gepakt of hoeft terug te betalen`

Als er niemand wordt gepakt of hoeft terug te betalen dan kan men wel heel populistisch over fraude spreken maar dan zou het beschreven moeten worden als "gebrekkige en lekke regelgeving". Schijnbaar heeft men niet de instrumenten om er iets aan te doen dat al deze inwonende studenten uitwonende stufi ontvangen. Als de instrumenten er niet zijn dan moet je daar iets aan doen, tot die tijd kan je verwachten dat men gebruik maakt van de mogelijkheden die de wet ze biedt.
    quote:
    Valsheid in geschrifte zelfs!
    http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/09/03/R260.htm

Ergo: fraude.
    neen... Als je de context van die valsheid in geschrifte er even bij zou geven dan had je dit gepost:

Het misbruik van de uitwonendenregeling is al langer bekend. In het Jaarverslag 2009 van OCW2 - dat onlangs met de Tweede Kamer is besproken ­ is dit ook gemeld, evenals het voornemen om door middel van een pilot te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de fraude vast te stellen en aan te pakken. Onder fraude versta ik in dit kader dat een studerende valsheid in geschrifte pleegt door moedwillig zowel bij de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) als de IB-Groep een onjuist woonadres door te geven, terwijl hij in werkelijkheid bij zijn ouders woont.
    Onder Fraude verstaat de minister in dit kader.... Met andere woorden: Een persoonlijke mening, vooralsnog is er geen wettelijke basis om dit fraude te noemen nog om dit aan te pakken.

Dit wordt ook nog eens geillustreerd door het feit dat ze het voornemen hebben om door middel van een pilot te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de fraude:
    A) Vast te stellen
    B) Aan te pakken.

Met name B is interessant. Vooralsnog weet men niet eens of men er uberhaupt iets tegen kan doen. De wetgeving is ontoereikend.

Dat ze dit aan willen passen lijkt me prima, maar daar zullen ze dan eerst de wet voor aan moeten passen en aangezien ze dat ook niet met terugwerkende kracht zulen kunnen doen betekent dat het meisje vooralsnog in haar recht staat.
    pi_73855130
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 19:23 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Omdat ik in eerste instantie ook niet wist of het al dan geen fraude was maar los van die vraag sowieso vind dat je een zwak excuus voor een huisgenoot bent als je je eigen huisgenoten aangeeft.

[..]

Uit je eerste link:
    `Dit gaat om massale fraude en het breidt zich als een olievlek uit. Het is ontzettend lonend omdat niemand wordt gepakt of hoeft terug te betalen`

Als er niemand wordt gepakt of hoeft terug te betalen dan kan men wel heel populistisch over fraude spreken maar dan zou het beschreven moeten worden als "gebrekkige en lekke regelgeving". Schijnbaar heeft men niet de instrumenten om er iets aan te doen dat al deze inwonende studenten uitwonende stufi ontvangen. Als de instrumenten er niet zijn dan moet je daar iets aan doen, tot die tijd kan je verwachten dat men gebruik maakt van de mogelijkheden die de wet ze biedt.
    [..]
    Tja, je kan het wel goed praten, maar het argument 'gebrekkige en lekke regelgeving' praat fraude nog steeds niet goed.
    quote:
    neen... Als je de context van die valsheid in geschrifte er even bij zou geven dan had je dit gepost:

Het misbruik van de uitwonendenregeling is al langer bekend. In het Jaarverslag 2009 van OCW2 - dat onlangs met de Tweede Kamer is besproken ­ is dit ook gemeld, evenals het voornemen om door middel van een pilot te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de fraude vast te stellen en aan te pakken. Onder fraude versta ik in dit kader dat een studerende valsheid in geschrifte pleegt door moedwillig zowel bij de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) als de IB-Groep een onjuist woonadres door te geven, terwijl hij in werkelijkheid bij zijn ouders woont.
    Onder Fraude verstaat de minister in dit kader.... Met andere woorden: Een persoonlijke mening, vooralsnog is er geen wettelijke basis om dit fraude te noemen nog om dit aan te pakken.
    Jammer, fout. Er wordt regelmatig valsheid in geschrifte gepleegd met het inschrijven van 'verkeerde' adressen, waar denk je dat de sociale dienst en de sociale recherche zich mee bezighouden? Er zijn ook al mensen veroordeeld vanwege het inschrijven op adressen waar ze niet werkelijk wonen omdat ze daarmee voordeel dachten te kunnen behalen.

voorbeeldje: http://jure.nl/bi3082
    quote:
    Dit wordt ook nog eens geillustreerd door het feit dat ze het voornemen hebben om door middel van een pilot te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de fraude:
    A) Vast te stellen
    B) Aan te pakken.

Met name B is interessant. Vooralsnog weet men niet eens of men er uberhaupt iets tegen kan doen. De wetgeving is ontoereikend.

Dat ze dit aan willen passen lijkt me prima, maar daar zullen ze dan eerst de wet voor aan moeten passen en aangezien ze dat ook niet met terugwerkende kracht zulen kunnen doen betekent dat het meisje vooralsnog in haar recht staat.
    Ach, als de sociale dienst er iets aan kan doen, dan zal er ook wel een basis zijn waarmee fraude met de uitwonende beurs aangepakt kan worden.
      maandag 19 oktober 2009 @ 19:52:43 #130
    194833 Hanoying
    pi_73855637
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 19:38 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Tja, je kan het wel goed praten, maar het argument 'gebrekkige en lekke regelgeving' praat fraude nog steeds niet goed.
    [..]

Jammer, fout. Er wordt regelmatig valsheid in geschrifte gepleegd met het inschrijven van 'verkeerde' adressen, waar denk je dat de sociale dienst en de sociale recherche zich mee bezighouden? Er zijn ook al mensen veroordeeld vanwege het inschrijven op adressen waar ze niet werkelijk wonen omdat ze daarmee voordeel dachten te kunnen behalen.

voorbeeldje: http://jure.nl/bi3082
    [..]

Ach, als de sociale dienst er iets aan kan doen, dan zal er ook wel een basis zijn waarmee fraude met de uitwonende beurs aangepakt kan worden.
    De minister vatte het in jouw vorige link aardig samen:

15
    Is het waar dat de IB-Groep bij de bepaling of iemand in aanmerking komt voor een uitwonenden beurs te allen tijde uitgaat van de gegevens van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA)? Bent u van mening dat daardoor onvoldoende kan worden gesignaleerd dat iemands opgegeven woonsituatie niet overeen komt met de werkelijke woonsituatie? Zo ja, wat kan hieraan worden gedaan?

Het feit of een studerende een uitwonendenbeurs ontvangt, hangt af van twee separate elementen. In de eerste plaats moet het in de GBA geregistreerde adres overeenkomen met het bij de IB-Groep geregistreerde adres. In de tweede plaats moet het door de studerende bij de IB-Groep opgegeven woonadres (hetgeen dus hetzelfde is als het GBA-adres) niet hetzelfde zijn als dat van zijn ouders. Dit betekent dat bij de bepaling van het feit of iemand een uitwonendenbeurs krijgt, inderdaad het adres, opgenomen in de GBA leidend is. De vermeende fraude met de uitwonendenbeurs is gekoppeld aan het tweede element.

Ik kan geen uitspraken doen over de kwaliteit van de gegevens uit de GBA, ik kan alleen constateren dat de IB-Groep bij het uitvoeren van de controles op het toekennen van bovengenoemde uitwonendenbeurs afhankelijk is van de gegevens van de GBA. Dit past ook bij het karakter van de GBA als basisregistratie.

Heel beknopt:
    - De IBG gaat uit van de GBA.
    - Als de GBA strookt met het door de aanvrager opgegeven adres is er voldaan aan de voorwaarden em wordt er geen vervolgonderzoek gedaan.

De IBG heeft verder nog de bevoegdheid nog de capaciteit om te onderzoeken of de GBA gegevens van de aanvrager al dan niet rechtmatig zijn.

Anyway ik ben er wel klaar mee, tijd voor een filmpje. 2010, the year we made contact (vervolg op 2001 a space odyssey, zal wel een zware teleurstelling worden... )
    pi_73855707
    Ik ben zo'n hufter die dat inderdaad zou melden. Dankzij een opsomming aan dit soort gevallen betalen we zoveel belasting. Aanpakken die handel
    pi_73855788
    quote:

[..]

Lead me away, come inside,
    see my mind in kaleidoscope
    Muziekje d'r bij? http://www.soundcloud.com/fufr
    pi_73855846
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 19:54 schreef draaijer het volgende:
    Ik ben zo'n hufter die dat inderdaad zou melden. Dankzij een opsomming aan dit soort gevallen betalen we zoveel belasting. Aanpakken die handel
    ik zou dan met plezier jouw gezicht verbouwen, landverrader
    Lead me away, come inside,
    see my mind in kaleidoscope
    Muziekje d'r bij? http://www.soundcloud.com/fufr
    pi_73855869
    quote:

[..]

Gast waar ligt de grens. Vrienden of niet, het is gewoon ongepast en ik zou ze er zeer zeker op aanspreken. Als dat niet werkt, dan maak ik er werk van. Ik laat mijn huis ook niet zwart verbouwen. Als we dat nou met z'n allen netjes zouden doen, kunnen de belastingen ook naar beneden. Lekker toch?
    pi_73855964
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 19:57 schreef FUFR het volgende:

[..]

ik zou dan met plezier jouw gezicht verbouwen, landverrader
    Ach, als je ouders je zonder normen en waarden hebben laten opgroeien, kan ik me voorstellen dat mijn post je raakt. Je zal de kans niet krijgen
    pi_73855967
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 11:29 schreef Airlocker het volgende:
    En wat is onze regering dan?
    Netjes en beleefd en schei uit man
    //Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
    pi_73856026
    quote:

[..]

Ach, wat grappig. Je bent onzeker. Bang wat anderen van je zouden kunnen denken. Je bent te slap voor een eigen mening. Geen rug
    pi_73856132
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 19:52 schreef Hanoying het volgende:

Heel beknopt:
    - Als de GBA strookt met het door de aanvrager opgegeven adres is er voldaan aan de voorwaarden em wordt er geen vervolgonderzoek gedaan.

De IBG heeft verder nog de bevoegdheid nog de capaciteit om te onderzoeken of de GBA gegevens van de aanvrager al dan niet rechtmatig zijn.

Anyway ik ben er wel klaar mee, tijd voor een filmpje. 2010, the year we made contact (vervolg op 2001 a space odyssey, zal wel een zware teleurstelling worden... )
    Klopt en klopt.
    Maar eerder is aangegeven dat GBA fraude strafbaar is. Daar keek je voor je eigen gemakt maar even overheen.
    pi_73856590
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 20:03 schreef Adames het volgende:

[..]

Klopt en klopt.
    Maar eerder is aangegeven dat GBA fraude strafbaar is. Daar keek je voor je eigen gemakt maar even overheen.
    Gelukkig, iemand die het wel begrijpt...
      maandag 19 oktober 2009 @ 20:14:52 #140
    241811 Matthijs-
    Nice car, Bob
    pi_73856612
    @ TS

Maar vertel je vriend dan in ieder geval wel eerlijk dat je hem en zijn vriendin gaat naaien, i.p.v. het stiekem te doen.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Oh really?
    pi_73856751
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 20:14 schreef Matthijs- het volgende:
    @ TS

Maar vertel je vriend dan in ieder geval wel eerlijk dat je hem en zijn vriendin gaat naaien, i.p.v. het stiekem te doen.
    Waarom noem je het naaien?
      maandag 19 oktober 2009 @ 20:21:04 #142
    241811 Matthijs-
    Nice car, Bob
    pi_73856880
    Beetje zwak geformuleerd van mij; ik bedoel dat als het stiekem zou gebeuren dat het "naaien" zou zijn. Terecht of niet, ik zou mijn vrienden in ieder geval niet aangeven buiten hun medeweten om.
    Oh really?
    pi_73857554
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 18:54 schreef Hanoying het volgende:

• Nee, het meisje handelt in strijd met de wetgeving omtrend inschrijving in het GBA.
    quote:
    Woonadres:
    1+1=2 dus ze heeft geen recht op een uitwonende beurs want ze staat ten onrechte inschreven op dat adres.
    pi_73860860
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 12:38 schreef Hanoying het volgende:
    [..]

Sweet. Dus als je huisgenoot een henneplantage heeft = niet naaien.
    Als hij daarvoor illegaal stroom aftapt = niet naaien.
    Als de amateuristisch aangelegde installatie brandgevaar voor iedereen oplevert = niet naaien, want het is je huisgenoot.
    Waar leg je de grens?
    quote:

He, ik weet best dat een beurs geen vetpot is.
    Sterker nog, als je het uitrekent kun je niet eens je collegegeld ervan betalen.

Maar betekent dat ook dat je moet zeggen dat je ergens woont waar je niet woont, om zo meer geld te krijgen?
    Anderen zonder die mogelijkheid doen het toch ook met een lagere beurs.
    Je kunt er bij lenen, wat je later met een baan met gemak terugbetaalt (ik spreek uit ervaring).

Mijn punt is: als 250,- 'moet kunnen', en de vergelijking met 10.000 bevalt je niet; waar ligt de grens dan?
    ¤300?
    ¤1000?
    ¤1321.68?
    Hoeveel?
    pi_73869823
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 21:52 schreef mgerben het volgende:

[..]

Sweet. Dus als je huisgenoot een henneplantage heeft = niet naaien.
    Als hij daarvoor illegaal stroom aftapt = niet naaien.
    Als de amateuristisch aangelegde installatie brandgevaar voor iedereen oplevert = niet naaien, want het is je huisgenoot.
    Waar leg je de grens?
    [..]

He, ik weet best dat een beurs geen vetpot is.
    Sterker nog, als je het uitrekent kun je niet eens je collegegeld ervan betalen.

Maar betekent dat ook dat je moet zeggen dat je ergens woont waar je niet woont, om zo meer geld te krijgen?
    Anderen zonder die mogelijkheid doen het toch ook met een lagere beurs.
    Je kunt er bij lenen, wat je later met een baan met gemak terugbetaalt (ik spreek uit ervaring).

Mijn punt is: als 250,- 'moet kunnen', en de vergelijking met 10.000 bevalt je niet; waar ligt de grens dan?
    ¤300?
    ¤1000?
    ¤1321.68?
    Hoeveel?
    Precies. Fraudeurs hebben altijd wel een excuus
    pi_73871099
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 19:52 schreef Hanoying het volgende:
    Heel beknopt:

Ze staat ten onrechte ingeschreven in dat huis en dat doet ze expres. DAT IS FRAUDE.

Wel triest dat je nu zo je gelijk gaat proberen te halen. Het is gewoon 100% overduidelijk fraude. Geen twijfel mogelijk.
    pi_73871117
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 09:27 schreef The_End het volgende:

[..]

Ze staat ten onrechte ingeschreven in dat huis en dat doet ze expres. DAT IS FRAUDE.

Wel triest dat je nu zo je gelijk gaat proberen te halen. Het is gewoon 100% overduidelijk fraude. Geen twijfel mogelijk.
    Sterker nog, dat is valsheid in geschrifte. Dat probeer ik hem al een tijdje aan zijn verstand te brengen, maar op de een of andere manier negeert hij dat stelselmatig.
    pi_73884805
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 09:29 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Sterker nog, dat is valsheid in geschrifte. Dat probeer ik hem al een tijdje aan zijn verstand te brengen, maar op de een of andere manier negeert hij dat stelselmatig.
    Sommige mensen willen het blijknaar niet horen of zien. Erg jammer, dan ben ik van mening dat mensen inderdaad medeplichtig zijn
    pi_73887771
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 09:27 schreef The_End het volgende:

[..]

Juist.
    Maar heel veel mensen denken dat "ingeschreven staan bij het GBA" hetzelfde is als "hoofdverblijf hebben op".
    Een controle op hoofdverblijf gebeurt niet alleen op "aantal keren overnachten".
    Het meisje zal er een eigen ruimte moeten hebben, kleding, toiletspullen, administratie enz. En dan niet een laatje met een schoon slipje en een doosje tampons. Uit alles moet blijken dat zij daar woont. Een paar keer per week pitten bij haar vriendje is niet hetzelfde als hoofdverblijf houden.
    Gewoon fraude dus. Bij IBG en bij GBA.
    pi_73889022
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 17:08 schreef draaijer het volgende:

[..]

Sommige mensen willen het blijknaar niet horen of zien. Erg jammer, dan ben ik van mening dat mensen inderdaad medeplichtig zijn
    Ze mogen dit soort fraude ("die heel vaak voorkomt en de minst schadelijke fraude is die TS bovendien ook nog eens helemaal niets kost" volgens sommige mensen) best wat harder aanpakken. Jammer dat de mensen die er wat van willen zeggen door sommige mensen gelijk NSB-ers genoemd worden....
    pi_73889067
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 19:16 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Ze mogen dit soort fraude ("die heel vaak voorkomt en de minst schadelijke fraude is die TS bovendien ook nog eens helemaal niets kost" volgens sommige mensen) best wat harder aanpakken. Jammer dat de mensen die er wat van willen zeggen door sommige mensen gelijk NSB-ers genoemd worden....
    Ik denk dat dit soort fraude de samenleving zelfs het meeste geld kost. Meer dan "grote oplichters".
    pi_73889127
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 19:17 schreef lezzer het volgende:

[..]

Ik denk dat dit soort fraude de samenleving zelfs het meeste geld kost. Meer dan "grote oplichters".
    Ik dus ook. En zelfs al zijn er fraudes die meer geld kosten, dan is er nog geen reden om deze fraude niet aan te pakken. Juist omdat het blijkbaar ingeburgerd begint te raken.
      maandag 9 november 2009 @ 10:45:31 #153
    29985 gigatech
    Rosie the bear
    pi_74533899
    ma 09 nov 2009, 05:30

Plasterk jaagt op student bij adresfraude door Jaap Folkerts
    DEN HAAG - Met huisbezoeken en forse boetes wil minister Plasterk (Onderwijs) studenten aanpakken die ten onrechte een beurs voor uitwonenden krijgen.

De bewindsman vindt het onacceptabel dat studenten meer geld opstrijken, 260 euro in plaats van 95 euro per maand, omdat ze beweren op kamers te wonen, maar nog gewoon in het ouderlijk huis slapen.

PvdA-Kamerlid Spekman kaartte de kwestie onlangs aan en vermoedt dat de schade voor de staat 80 miljoen euro per jaar bedraagt.

Naar aanleiding daarvan presenteert Plasterk vandaag een reeks maatregelen tegen studenten die de boel flessen met een vals adres.

Ons land telt ongeveer 225.000 uitwonende studenten, die samen per jaar 700 miljoen euro aan beurzen ontvangen.

Adresfraude

Minister Plasterk (Onderwijs) wil tegen sjoemelende studenten dezelfde aanpak hanteren die wordt toegepast bij fraude met uitkeringen.

Als er sterke vermoedens van adresfraude zijn, bijvoorbeeld dat een thuiswonende student het adres van familieleden of vrienden gebruikt om de zaak te tillen, komt de sociale recherche straks langs.

De minister denkt er sterk over studenten te beboeten. Op dit moment kan alleen het bedrag dat te veel is ontvangen, worden teruggevorderd. Hij overweegt een boete van 25 procent, net als bij uitkeringsfraude.

Een student die misbruik heeft gemaakt van de uitwonende beurs heeft ongeveer 2000 euro per jaar te veel ontvangen en zal dan dus 2500 euro moeten terugstorten. Dat zal per omgaande moeten gebeuren. Mogelijk worden ook ouders, tantes, ooms en vrienden beboet die willens en wetens meewerkten door een postadres beschikbaar te stellen.

Daarnaast gaat Plasterk de bewijslast omdraaien. Nu moet de IB-Groep, die de studiefinanciering uitvoert, aantonen dat een frauderende student thuis woont om de uitwonende beurs te kunnen terugvorderen. Straks moet een verdachte student kunnen bewijzen dat hij op kamers woont.

In overleg met het openbaar ministerie wil Plasterk de zware fraudegevallen ook strafrechtelijk aanpakken. In 2011 moet de nieuwe, strenge aanpak wettelijk helemaal in kannen en kruiken zijn.

Tot die tijd wordt een proef in Twente – aanpak van misbruik door allerlei bestanden te koppelen en samenwerking met de sociale recherche – uitgebreid naar andere studentensteden. Ook zal de voorlichting aan studenten en ouders een extra impuls krijgen.

BRON: TELEGRAAF
    Reisverslag Camper Rondreis USA : http://usa2006.alibalex.com
    Cosmic news : http://cosmicgravity.net
    pi_74535183
    Imo is dit gewoon pure fraude. Ik zelf zou het aangeven Ze krijgt haar geld van de belasting... waar ik dus ook aan betaal. Verder is het verschil 95 euro - 250 euro een behoorlijk verschil.

[ Bericht 0% gewijzigd door ReWout op 09-11-2009 11:43:17 ]
    pi_74535273
    quote:
    Op maandag 19 oktober 2009 12:58 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ze zal echter wel geen huur betalen he...
    Oh en vergeet niet dat de grote schaal van fraude die gepleegd wordt met het uit/inwonen van studenten ook een rede is van Plasterk om de prestatiebeurs af te schaffen...

[ Bericht 10% gewijzigd door ReWout op 09-11-2009 11:44:11 ]
      maandag 9 november 2009 @ 12:02:40 #156
    233702 Uro
    Veni, vidi, uro!
    pi_74536217
    Ik zou zeggen wacht een paar maanden en verlink haar dan bij de IB-groep.
    pi_74537827
    ze gaan iig strenger controleren blijkbaar

http://www.nu.nl/politiek(...)derende-student.html
    In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
    RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
    Lid van de MamaSquad
    pi_74547524
    Mensen die zeggen 'dat kost mij ook geld als iemand fraudeert'

Dat is misschien 0.00001 cent waar je het dan over hebt
    You and Me and the Devil makes 3
    pi_74548321
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 18:02 schreef AnusPolijster het volgende:

Mensen die elk excuus gebruiken om fraude goed te praten.
    pi_74549185
    Inmiddels een stevig gesprek gehad en als het goed is, is ze uitgeschreven...
      Spellchecker maandag 9 november 2009 @ 20:06:27 #161
    41063 crew  NoBody122
    Taalnationalist
    pi_74551756
    Er loopt in dit topic een paar discussies door en langs elkaar; namelijk over achteraf (al dan niet stiekem) aangeven, of gewoon vanaf het begin af aan (de topicstart dus) al medewerking weigeren.

Dat is niet hetzelfde
    Tevens -purist.
    pi_74552329
    Ik hoop dat ze dat soort mensen gewoon aanpakken en enorm uitkleden
    pi_74557793
    quote:

Ik stort geld in een algemene pot.
    Ik sta er achter dat die pot wordt gebruikt om mensen te helpen die het nodig hebben.
    Maar ik mag dus wel een mening hebben over mensen die met opzet valse gegevens opgeven om geld uit die pot te halen terwijl ze het niet nodig hebben.

Als de hoogte van het bedrag uitmaakt of ik er iets over mag zeggen of niet, wil ik het gerust omdraaien: Ik vind dat iedere wereldburger best ¤0,01 kan missen die ze aan mij geven zodat ik de rest van mijn leven op mijn luie reet kan zitten.
    En dat is ook zo. Iedere wereldburger kan dat best missen.
    En toch, wat denk je dat iedere wereldburger van dat plan van mij vindt?
      Spellchecker maandag 9 november 2009 @ 23:31:49 #164
    41063 crew  NoBody122
    Taalnationalist
    pi_74559318
    AnusPolijster zal jouw plan zeker ondersteunen
    Tevens -purist.
    pi_74561274
    quote:
    Op maandag 9 november 2009 23:31 schreef NoBody122 het volgende:
    AnusPolijster zal jouw plan zeker ondersteunen
    Nu die andere 6499999999 nog, en wij gaan samen een potje bier drinken. Ik betaal.
    pi_74596067
    quote:

Wat heeft dat er nou mee te maken? Ik ben blij dat jij het nooit ver zult schoppen en dus nooit belangrijke beslissingen mag gaan nemen die een grote groep mensen aangaan.
      woensdag 11 november 2009 @ 10:05:59 #167
    241811 Matthijs-
    Nice car, Bob
    pi_74596412
    Mijn huisbaas doet het ook. Hun dochter studeert nog en staat ook ingeschreven als inwonenende van het huis waarin ik woon. Not. Ze woont heerlijk thuis bij haar ouders.

Maar ik durf er niets van te zeggen zolang ik nog geen andere kamer heb gevonden.
    Oh really?
    pi_74600866
    je kan ook anonieme tips geven bij de IB-groep.
      woensdag 11 november 2009 @ 13:29:48 #169
    241811 Matthijs-
    Nice car, Bob
    pi_74602719
    We hebben het type huisbaas die ons dan liever vandaag dan morgen al op straat zet (hij zal die anonieme tip gauw genoeg aan mij en mijn huisgenoten linken). Vrijwel alles aan die vent is niet helemaal zuivere koffie.

Als ik hier eenmaal weg ben, en we plannen dat zo snel mogelijk te doen (want iedereen heeft het wel gehad met hen), geef ik de IB-groep die tip wel, en tegen die tijd hoeft dat ook niet anoniem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Matthijs- op 11-11-2009 13:34:55 ]
    Oh really?
    pi_74635900
    quote:
    Op woensdag 11 november 2009 13:29 schreef Matthijs- het volgende:
    We hebben het type huisbaas die ons dan liever vandaag dan morgen al op straat zet (hij zal die anonieme tip gauw genoeg aan mij en mijn huisgenoten linken). Vrijwel alles aan die vent is niet helemaal zuivere koffie.

Als ik hier eenmaal weg ben, en we plannen dat zo snel mogelijk te doen (want iedereen heeft het wel gehad met hen), geef ik de IB-groep die tip wel, en tegen die tijd hoeft dat ook niet anoniem.
    Helaas voor hem kan je niet zomaar op straat gezet worden.
    pi_74751689
    quote:

[..]

Hij hoeft helemaal niks te tekenen ouwe oorlogsheld.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')