Er is een verschil tussen financieel voordeel behalen en frauderen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:33 schreef Montelly het volgende:
[..]
Ja dat vroeg ik mij nou ook afAls hij maar daar niet zit om financieel voordeel uit te slaan.
Enkele tientjes per maand, gedeeld door miljoenen belastingbetalers. Netto effect voor TS: minder dan een eurocent. Ik vind het daarom erg sneu dat hij over "het is ook mijn geld" gaat miepen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:31 schreef The_End het volgende:
[..]
Doet dat er toe? Inbreken bij mensen die wat kunnen missen mag?
Gewoon nieuwsgierig. Als ik een huisgenoot had met een eigen bedrijf die over dit soort dingen moeilijk gaat doen zou dat de sfeer in huis niet bevorderen.quote:[..]
Doet dat er toe? Mischien studeert hij wel?
Inderdaad, ik ga na mijn studie gelijk uit mijn studentenhuis om komende studenten een plek te gunnen. Momenteel studeer ik nog en waarom zou ik dan niet op een studenten kamer mogen zitten? Ik vang geen stufi meer omdat ik over de grens heen ga en trek dus ook niet onnodig geld van het belastingstelsel.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:36 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen financieel voordeel behalen en frauderen.
Ik zie prima in dat gemeenschapsgeld uit belastinggelden moet worden opgebracht. Meer basaal zie ik echter ook in dat je een behoorlijk besef aan ethiek hebt als je ook maar overweegt je eigen vriend er bij te lappen om iets waar jijzelf geen enkele schade van ondervindt.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het bagatelliseren of zelfs het goedpraten van fraude zou ik echter eerder onder een compleet gebrek aan intellect scharen. Als je niet ziet dat misbruik van gemeenschapsgeld iedereen geld kost heb je het écht niet begrepen.
En zij is de enige student die fraudeert? Als je de ene fraude al toestaat, des te lager zal de drempel zijn om de volgende keer te frauderen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:37 schreef Mysterion het volgende:
[..]
Enkele tientjes per maand, gedeeld door miljoenen belastingbetalers. Netto effect voor TS: minder dan een eurocent. Ik vind het daarom erg sneu dat hij over "het is ook mijn geld" gaat miepen.
[..]
Dat zegt dan meer over jou dan over degene die er iets over zegt....quote:Gewoon nieuwsgierig. Als ik een huisgenoot had met een eigen bedrijf die over dit soort dingen moeilijk gaat doen zou dat de sfeer in huis niet bevorderen.
Onderscheid maken tussen vrienden en onbekenden met betrekking tot fraude is verschrikkelijk hypocriet.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:41 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik zie prima in dat gemeenschapsgeld uit belastinggelden moet worden opgebracht. Meer basaal zie ik echter ook in dat je een behoorlijk besef aan ethiek hebt als je ook maar overweegt je eigen vriend er bij te lappen om iets waar jijzelf geen enkele schade van ondervindt.
Frauderen met je studiebeurs is wellicht laakbaar maar je eigen vriend aangeven is verwerpelijkheid van een heel andere orde.
Het gaat natuurlijk niet om dit ene geval, maar over (stufi)fraude in het algemeen. En dat kost mij geld, ja.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:37 schreef Mysterion het volgende:
Enkele tientjes per maand, gedeeld door miljoenen belastingbetalers. Netto effect voor TS: minder dan een eurocent. Ik vind het daarom erg sneu dat hij over "het is ook mijn geld" gaat miepen.
...
Fijn, maar dat rijmt niet echt met de volgende zin:quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:41 schreef Hanoying het volgende:
Ik zie prima in dat gemeenschapsgeld uit belastinggelden moet worden opgebracht.
Nee, je hebt er nog steeds helemaal niets van begrepen. Echt nietquote:Meer basaal zie ik echter ook in dat je een behoorlijk besef aan ethiek hebt als je ook maar overweegt je eigen vriend er bij te lappen om iets waar jijzelf geen enkele schade van ondervindt.
Lekker egoïstisch.quote:Frauderen met je studiebeurs is wellicht laakbaar maar je eigen vriend aangeven is verwerpelijkheid van een heel andere orde.
Ik dacht dat het om een vriend van TS ging?quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:47 schreef Mysterion het volgende:
Toch jammer dat mensen die in andere situaties waarschijnlijk ook wel de wet zo op het randje interpreteren zoals het ze uitkomt, zich vasthouden aan harde regels zodra ze de kans krijgen om iemand die ze niet mogen erbij te naaien.
De wet op het randje interpreteren??? Er is geen randje hier; dit is overduidelijk fraude.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:47 schreef Mysterion het volgende:
Toch jammer dat mensen die in andere situaties waarschijnlijk ook wel de wet zo op het randje interpreteren zoals het ze uitkomt, zich vasthouden aan harde regels zodra ze de kans krijgen om iemand die ze niet mogen erbij te naaien.
En die mensen die wel eens een "klein beetje" over het randje gaan, doen natuurlijk geen aangifte als hun fiets is gejat, auto is bekrast of als ze zijn getild bij het afsluiten van een hypotheek. Want de wet moet je een beetje flexibel interpreteren, ook als het jou niet helemaal uitkomtquote:Op maandag 19 oktober 2009 15:47 schreef Mysterion het volgende:
Als jij bv zou weten dat het visum van de vriendin van je broer een maand geleden is verlopen geef je haar dan ook aan?quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:44 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Onderscheid maken tussen vrienden en onbekenden met betrekking tot fraude is verschrikkelijk hypocriet.
Want het is lekker sociaal om de vriendin van je huisgenoot aan te geven dmv een anoniem telefoontje met de IBG?quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:48 schreef DonJames het volgende:
Nee, je hebt er nog steeds helemaal niets van begrepen. Echt niet![]()
Lekker egoïstisch.
Dan had ik al meer dan een maand geleden tegen hara gezegd dat ze haar visum zou moeten verlengen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:52 schreef Hanoying het volgende:
Als jij bv zou weten dat het visum van de vriendin van je broer een maand geleden is verlopen geef je haar dan ook aan?
Schijnbaar wel, wat onderscheid maken is hypocriet.
Jij bent echt triest.quote:Het gaat hier overigens niet eens zozeer om onderscheid maken tussen vrienden en onbekenden. Het gaat hier om het verschil tussen fraude in zijn algemeenheid afkeuren en daadwerkelijk een individu aangeven (voor de meest onschuldige en gangbare vorm van fraude die Nederland rijk is bovendien)
Ik heb idd geen frauderende vrienden. Zegt wat over ons allebei he.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:54 schreef Hanoying het volgende:
Want het is lekker sociaal om de vriendin van je huisgenoot aan te geven dmv een anoniem telefoontje met de IBG?
Veel vrienden zul je niet hebben
Het is niet onschuldig want het kost mij geld, snap dat nou eens! En omdat het "de meest gangbare manier van fraude" is, is ook geen grond om het dan maar goed te keuren.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:52 schreef Hanoying het volgende:
...(voor de meest onschuldige en gangbare vorm van fraude die Nederland rijk is bovendien)
En toch was ze het alsnog vergeten of was ze niet in staat een verlenging te krijgen. Nu geef je haar dus aan?quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:54 schreef The_End het volgende:
[..]
Dan had ik al meer dan een maand geleden tegen hara gezegd dat ze haar visum zou moeten verlengen.
Sterke argumentatie. Jij komt er wel.quote:Jij bent echt triest.
Ik ook niet. Maar als in mijn studententijd zich een vergelijkbare situatie had voorgedaan had ik er geen enkel punt van gemaakt. Niemand in ons studentenhuis overigens dat weet ik zeker. Ik weet ook zeker dat een eventuele huisgenoot die het in zijn hoofd zou hebben gehaald om een telefoontje naar de IBG te plaatsen op zou hebben kunnen bokken. Vriendschap stond bij ons vrij hoog in het vaandel.quote:Ik heb idd geen frauderende vrienden. Zegt wat over ons allebei he.![]()
Mijn broer heeft geen vriendin (meer), maar als haar visum op het punt stond om te verlopen dan zou ik er ver van te voren tegen haar en hem wat van zeggen zodat ze het gaan verlengen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:52 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Als jij bv zou weten dat het visum van de vriendin van je broer een maand geleden is verlopen geef je haar dan ook aan?
Schijnbaar wel, wat onderscheid maken is hypocriet.
Als je fraude in zijn algemeenheid afkeurt, ben je heel hypocriet als je niets doet op het moment dat je fraude constateert.quote:Het gaat hier overigens niet eens zozeer om onderscheid maken tussen vrienden en onbekenden. Het gaat hier om het verschil tussen fraude in zijn algemeenheid afkeuren en daadwerkelijk een individu aangeven (voor de meest onschuldige en gangbare vorm van fraude die Nederland rijk is bovendien)
Ik zou haar haarzelf laten aangeven.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:02 schreef Hanoying het volgende:
En toch was ze het alsnog vergeten of was ze niet in staat een verlenging te krijgen. Nu geef je haar dus aan?
Ik ben er al.quote:Sterke argumentatie. Jij komt er wel.
Jij zou het goed doen in het leger bij de groepsverkrachtingen. "ja, het zijn toch je vrienden he, die ga je niet verlinken. Dan maar meedoen."quote:Ik ook niet. Maar als in mijn studententijd zich een vergelijkbare situatie had voorgedaan had ik er geen enkel punt van gemaakt. Niemand in ons studentenhuis overigens dat weet ik zeker. Ik weet ook zeker dat een eventuele huisgenoot die het in zijn hoofd zou hebben gehaald om een telefoontje naar de IBG te plaatsen op zou hebben kunnen bokken. Vriendschap stond bij ons vrij hoog in het vaandel.
Straw man argument werkt soms vrij aardig maar ben je nu serieus studiebeursfraude met groepsverkrachtiging aan het vergelijken?quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:09 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik zou haar haarzelf laten aangeven.
[..]
Ik ben er al.
[..]
Jij zou het goed doen in het leger bij de groepsverkrachtingen. "ja, het zijn toch je vrienden he, die ga je niet verlinken. Dan maar meedoen."
Ik hoorde je anders net niet klagen toen Montelly mensen uitmaakte voor NSBer en het aangeven van fraudeurs vergeleek met het deporteren van joden in WOII. Ik bedoelde trouwens ook de meest onschuldige en gangbare vorm van groepsverkrachting die Nederland rijk is bovendien.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:18 schreef Hanoying het volgende:
Straw man argument werkt soms vrij aardig maar ben je nu serieus studiebeursfraude met groepsverkrachtiging aan het vergelijken?![]()
En ik omdat weer blijkt dat nederland vol zit met meelopers die bang zijn dat mensen ze niet meer aardig vinden als je hen aanspreekt op asociaal gedrag.quote:Ik ben werkelijk weer eens met stomheid geslagen bij het zien van zoveel users die rücksichtslos hun eigen huisgenoot zouden aangeven bij het constateren van wat dan ook.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |