abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:56:32 #61
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_73849258
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:54 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Het moet voor jou dus op een speciale manier gebracht worden, anders luister je er niet naar. Daar begint pseudo-skepticisme.
Nou, als iemand stelt :
"En dan nu het verschil : We zijn daadwerkelijk ook dat radertje."
en dus verder geen ruimte open laat zegt dat niet zozeer iets over mij.
zzz
pi_73849291
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:54 schreef _Led_ het volgende:
Ik heb de kennis dat als ik op dit ogenblik jouw hoofd van jouw romp zou scheiden met een scherp zwaard, en twee minuten in de rondte zou dansen met jouw hoofd in mijn handen,
jij de pijp uit zou gaan.

Da's kennis, geen geloof.
Jawel.
En dat je dergelijke fantasiën hebt lijkt wellicht een indicatie te zijn dat het wat inhoudelijke argumenten nu klaar is met het licht ?
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:59:09 #63
31101 _Led_
pi_73849354
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:57 schreef bassos het volgende:

[..]

Jawel.
En dat je dergelijke fantasiën hebt lijkt wellicht een indicatie te zijn dat het wat inhoudelijke argumenten nu klaar is met het licht ?
Zolang de huidige argumenten niet weerlegd worden zie ik geen reden er meer te zoeken in ieder geval.
zzz
pi_73849371
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:56 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Nou, als iemand stelt :
De manier waarmee je erop reageert wel. Op inhoudelijk vlak ga je er namelijk niet vaak tegenin.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_73849394
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:56 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Nou, als iemand stelt :
Lieve schat, je hebt helemaal gelijk.
Die zin zegt niets over jou.

Wat iets over jou zegt is de manier waarop je post.
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:02:17 #66
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73849480
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:35 schreef mediaconsument het volgende:
Even uit interesse, maar hoe denk jij over gnostiek?
Ik zie dat als iets dat vooral uit persoonlijke overtuiging opereert. Die manier van kennen is vrijwel inherent persoonlijk. Dat is niet per se verkeerd, ik kan ook niet elk van mijn opvattingen bewijzen. Dat zijn echter opvattingen die ik zogezegd ‘niet-redelijk’ (zonder daar een negatieve lading aan te hangen) zou noemen. Verliefdheid is b.v. ook niet-redelijk.

Persoonlijk heb ik niet veel met de (Christelijke) gnostiek, en ik beschouw het ook als onwaar, omdat ik er geen bewijs voor heb.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73849493
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:59 schreef _Led_ het volgende:[..]Zolang de huidige argumenten niet weerlegd worden zie ik geen reden er meer te zoeken in ieder geval.
Ok.

Je claimt hier dat er argumenten zijn aangedragen die niet afdoende zijn weerlegd.

Prima.

Als je zo vriendelijk zou willen zijn om de meest openstaande vraag aan me voor te leggen, zal ik een poging wagen om alsnog duidelijkheid te verschaffen.
pi_73849529
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:02 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik zie dat als iets dat vooral uit persoonlijke overtuiging opereert. Die manier van kennen is vrijwel inherent persoonlijk. Dat is niet per se verkeerd, ik kan ook niet elk van mijn opvattingen bewijzen. Dat zijn echter opvattingen die ik zogezegd ‘niet-redelijk’ (zonder daar een negatieve lading aan te hangen) zou noemen. Verliefdheid is b.v. ook niet-redelijk.

Persoonlijk heb ik niet veel met de (Christelijke) gnostiek, en ik beschouw het ook als onwaar, omdat ik er geen bewijs voor heb.
Dus welke waarheid van welke groep vind je wel mooi ?
(poging tot aardig terwijl wel inhoudelijk)
pi_73849582
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:02 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat zijn jouw ideeën dan over dergelijke standpunten?
quote:
# Afwijzing van elk uiterlijk gezag van enig instituut over het geloof. De innerlijke goddelijke vonk verleent elk mens morele zelfstandigheid.
# De materiële wereld is geen historisch scheppingsproces, maar een emanatie
# Jezus had geen materieel lichaam, maar was louter geest, verschijnend aan de mensen in een lichamelijke gedaante.
# Geen verlossende werking van het zoenoffer van Jezus (verzoeningsleer).
# Geen verlossende werking van het geloof
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek

Om deze reden zal ik geen enkele invalshoek als onwaar kunnen beschouwen, ik ben alleen benieuwd met welke invalshoek mijn ideeën het beste te vergelijken zijn als ik straks oud en wijs ben. Tot die tijd kan ik hier werkelijk weinig zinnigs over vertellen.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:18:28 #70
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73850136
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:05 schreef mediaconsument het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek

Om deze reden zal ik geen enkele invalshoek als onwaar kunnen beschouwen, ik ben alleen benieuwd met welke invalshoek mijn ideeën het beste te vergelijken zijn als ik straks oud en wijs ben. Tot die tijd kan ik hier werkelijk weinig zinnigs over vertellen.
Ik onderschrijf geen van die punten. Maar dat ‘geen enkele invalshoek als onwaar beschouwen’ vind ik de valkuil bevatten dat je élke invalshoek, hoe absurd ook, serieus moet nemen. Dat is een houding die domweg niet kan.

Als je dat doet, dan kun je bij wijze van spreken geen sudoku oplossen ‘omdat je er misschien wel rekening mee moet houden dat er toch twee vieren in één rij kunnen staan’.

Het lijkt de ultieme redelijkheid, maar ik vind het in feite uiteindelijk op waanzin uitlopen.

Er zijn natuurlijk heel veel dingen die ik niet weet, en heel veel waar ik zeker van ben, en dan nog een boel ertussenin. Dat ik iets zeker weet, of zeker weet van niet, is natuurlijk, strikt filosofisch gezien niet houdbaar. Misschien word je door een demon bedrogen. Dat zal allemaal best, en die slag wil ik ook wel om de arm houden, maar ik doe nu eenmaal de aanname dat dat niet zo is (en iedereen doet dat in de praktijk, want anders ben je de hele dag mensen aan het opbellen of ze niet nog wat geld van je krijgen, want misschien heeft de kwade demon je wel wijs gemaakt dat je ze niets schuldig bent, maar is het wel zo).

Agnosticisme maakt echter m.b.t. een aantal van die feiten of opvattingen opeens een, naar mijn mening, rare sprong, en zegt ‘dit zijn speciale feiten, daarover zijn we agnostisch!’. B.v. ‘of God bestaat’.

Waarom die keuze? Je hebt toch een hele lijn van zeker van wel naar zeker van niet, waarom voldoet die opeens niet voor een aantal opvattingen?

Dat ik (nu) niet geloof dat God bestaat betekent natuurlijk niet per se dat ik dat volgend jaar ook nog geloof. Dat kan veranderen, het is niet dat ik daar per se niet open voor sta. Maar ik vind het onzinnig om te zeggen ‘dat ik geloof dat God niet bestaat’, meer geloven dan ‘dat ik geloof dat 3 + 3 = 6’ of ‘dat ik geloof dat als ik iets loslaat in de lucht het naar beneden valt’, of ‘dat ik geloof dat er geen onzichtbare paarse eenhoorns bestaan’.

Ik heb nog nooit ervaren dat 3 + 3 ≠ 6, of dat God zou bestaan, of dat iets omhoog viel, enz. Dus die zitten allemaal fijn in de categorie ‘zeker weten’. Dat is hoe zeker kennis wordt.

En ik ben evenmin agnostisch m.b.t. de Godsvraag als m.b.t. de 3 + 3 ≠ 6 vraag.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 19 oktober 2009 @ 19:20:37 #71
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_73854538
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:49 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Niet zozeer het overtuigd zijn dat er geen god is,
alswel geen reden zien om aan te nemen dat er WEL een god is.
Dat dus.
Je maakt weer een giant leap (Bassos)
Het doen van een (weloverwogen) aanname proberen weg te zetten als een "geloofsovertuiging".

Het ergste is nog wel dat je verder best een punt hebt, ook al rammelt er nog wel wat aan*, maar hou nou eens op om net als zoveel andere domme schapen (gek genoeg allemaal gelovigen) Atheïsme als "ook maar een geloof zoals alle andere" weg te relativeren en (daardoor) als "in strijd met zichzelf" af te schilderen. Ik schat je hoger in dan dat.

Verder ben ik het met Iblis eens, dat hoe leuk en reël een Agnostisch stanpunt ook aandoet, je kan er niets mee & komt dus ook niet verder/vooruit (eventuele wenselijkheid en/of uitzonderingen daargelaten).

In zekere zin is een Agnostisch standpunt een non-sceptisch standpunt. Alles is mogelijk (, en tegelijk helemaal niets). In dat geval neem je dus helemaal geen standpunt in en valt er ook niets te verdedigen of te verkondigen. Lekker makkelijk. Maar wat schiet je er mee op ? Wat leer je er mee over de "werkelijkheid" (zoals die nu voor ons is, ook al zou dat een "Matrix" achtige simulatie blijken te zijn) ?

* een voorbeeld van wat er rammelt:
Hoe kom jij aan de "kennis" dat de werkelijkheid dynamisch is ??? Er is toch geen kennis ???
Dat is dus ook maar een aanname of overtuiging, van jou. Je stelligheid valt dus als Pseudo-sceptisch uit te leggen
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_73855302
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik onderschrijf geen van die punten. Maar dat ‘geen enkele invalshoek als onwaar beschouwen’ vind ik de valkuil bevatten dat je élke invalshoek, hoe absurd ook, serieus moet nemen. Dat is een houding die domweg niet kan.

Als je dat doet, dan kun je bij wijze van spreken geen sudoku oplossen ‘omdat je er misschien wel rekening mee moet houden dat er toch twee vieren in één rij kunnen staan’.

Het lijkt de ultieme redelijkheid, maar ik vind het in feite uiteindelijk op waanzin uitlopen.

Er zijn natuurlijk heel veel dingen die ik niet weet, en heel veel waar ik zeker van ben, en dan nog een boel ertussenin. Dat ik iets zeker weet, of zeker weet van niet, is natuurlijk, strikt filosofisch gezien niet houdbaar. Misschien word je door een demon bedrogen. Dat zal allemaal best, en die slag wil ik ook wel om de arm houden, maar ik doe nu eenmaal de aanname dat dat niet zo is (en iedereen doet dat in de praktijk, want anders ben je de hele dag mensen aan het opbellen of ze niet nog wat geld van je krijgen, want misschien heeft de kwade demon je wel wijs gemaakt dat je ze niets schuldig bent, maar is het wel zo).

Agnosticisme maakt echter m.b.t. een aantal van die feiten of opvattingen opeens een, naar mijn mening, rare sprong, en zegt ‘dit zijn speciale feiten, daarover zijn we agnostisch!’. B.v. ‘of God bestaat’.

Waarom die keuze? Je hebt toch een hele lijn van zeker van wel naar zeker van niet, waarom voldoet die opeens niet voor een aantal opvattingen?

Dat ik (nu) niet geloof dat God bestaat betekent natuurlijk niet per se dat ik dat volgend jaar ook nog geloof. Dat kan veranderen, het is niet dat ik daar per se niet open voor sta. Maar ik vind het onzinnig om te zeggen ‘dat ik geloof dat God niet bestaat’, meer geloven dan ‘dat ik geloof dat 3 + 3 = 6’ of ‘dat ik geloof dat als ik iets loslaat in de lucht het naar beneden valt’, of ‘dat ik geloof dat er geen onzichtbare paarse eenhoorns bestaan’.

Ik heb nog nooit ervaren dat 3 + 3 ≠ 6, of dat God zou bestaan, of dat iets omhoog viel, enz. Dus die zitten allemaal fijn in de categorie ‘zeker weten’. Dat is hoe zeker kennis wordt.

En ik ben evenmin agnostisch m.b.t. de Godsvraag als m.b.t. de 3 + 3 ≠ 6 vraag.
Dit alles hangt ook af van het doel dat je ermee wil bereiken, oftewel wat je wil leren. Dit heb ik niet aangegeven, excuses.

Overigens begrijp ik niet waarom je de vraag niet beantwoord. Ik vraag wat je over deze punten denkt, hierop antwoord je dat je ze niet onderschrijft. Oftewel kan ik hieruit concluderen dat je het oneens bent met elk woord dat ik quotte?

Ik heb dat rechtstreeks van wikipedia gequote, en ben het dan ook oneens met het feit dat demonen en jezus als geest aangehaald worden. Mijn idee hierover is anders namelijk. Echter weet ik ook dat wikipedia hier niet alles over kan vertellen, mede doordat de geschiedenis van de gnostiek erg ver terug gaat.

Daarom is mijns inziens de grootste valkuil dat je door dit soort termen vaak in hokjes en buiten jezelf gaat denken. De geloven zijn dan ook goede hulpmiddelen om de oorsprong van bepaalde gedachten te kunnen achterhalen, om hier zodoende lering van te trekken. Met geloven bedoel ik dan ook religie, wetenschap, mythologie, etc, en alles wat hieronder valt. Uiteindelijk bepaal jij dan ook welke interpretatie je gebruikt, en is deze interpretatie persoonsgebonden.
  maandag 19 oktober 2009 @ 19:54:01 #73
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_73855695
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 19:43 schreef mediaconsument het volgende:
<snip>
Daarom is mijns inziens de grootste valkuil dat je door dit soort termen vaak in hokjes en buiten jezelf gaat denken. De geloven zijn dan ook goede hulpmiddelen om de oorsprong van bepaalde gedachten te kunnen achterhalen, om hier zodoende lering van te trekken. Met geloven bedoel ik dan ook religie, wetenschap, mythologie, etc, en alles wat hieronder valt. Uiteindelijk bepaal jij dan ook welke interpretatie je gebruikt, en is deze interpretatie persoonsgebonden.
Dat kan ik wel onderschrijven. (Ook al noem ik wetenschap geen geloof (Het één sluit het ander uit n.l.) maar goed, dat is muggenzifterij in deze )

Ik plaats mezelf dan ook in geen van de voornoemde 'hokjes', ook al weet ik zeker dat menig lezer dat inmiddels al wel doet

edit:
Hooguit die van (biased) scepticus.

edit2:
Wellicht dat ik ooit zal leven met de wetenschap dat er een God bestaat (Ook al heb ik momenteel geen enkele aanleiding om dat aan te nemen), maar geloven zal ik het nooit. Geloven = niet weten & Ik wil (zeker) weten !!! ... & die discussie hebben we al eerder gehad

[ Bericht 10% gewijzigd door R0N1N op 19-10-2009 20:07:53 ]
pi_73861636
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:45 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Dan kun je beter niet reageren als je niet toe wil geven dat je iets niet begrijpt, komt intelligenter over. Bassos doet namelijk ook zijn best en je mag blij zijn dat hij je iets wil vertellen. Een gegeven paard moet je namelijk niet in de bek kijken.
Waarom moet iemand blij zijn als Bassos zich verwaardigt om iets te vertellen?
Staat hij zover boven 'ons'? Begrijp jij zijn paar'len van wijsheid dan wel?
Ik begrijp Led veel beter en ook Iblis.
Led is nuchter en duidelijk.
Iblis legt heel goed uit.
Bassos is ingewikkeld-hij noemt het verfijnd-en vaak begrijp ik er niet veel van.
En ja, ik lees het heel goed, soms 2 of 3 keer.
pi_73869589
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 19:20 schreef R0N1N het volgende:[..]
Dat dus.
Je maakt weer een giant leap (Bassos)
Vrij van A naar D.
quote:
Het doen van een (weloverwogen) aanname proberen weg te zetten als een "geloofsovertuiging".
Nope.
Die aanname is eigenlijk ook wel al een te sterke overtuiging, maar die valt nog steeds onder [1].
Vinden dat geloven in god onverdedigbaar is.
Dat is nu precies agnostisch.

De geloofsovertuiging is het stellig beweren dat god niet bestaat.
quote:
Het ergste is nog wel dat je verder best een punt hebt, ook al rammelt er nog wel wat aan
Naja, aangezien je dit onderdeel van mijn punt onjuist representeerd is de kans dat je de rest hebt gesnapt niet zo goot.
quote:
maar hou nou eens op om net als zoveel andere domme schapen (gek genoeg allemaal gelovigen) Atheïsme als "ook maar een geloof zoals alle andere" weg te relativeren en (daardoor) als "in strijd met zichzelf" af te schilderen.
Je bent bezig met het scheppen en onderuithalen van een stroman argument.

Het typeren van gelovigen als allemaal schapen doet echter wel vermoeden dat jouw atheïsme veel meer is dan alleen maar een aanname.

Wellicht dat je daarom ook geraakt bent door de typering van je geloofsovertuiging.
quote:
Verder ben ik het met Iblis eens, dat hoe leuk en reël een Agnostisch stanpunt ook aandoet, je kan er niets mee & komt dus ook niet verder/vooruit (eventuele wenselijkheid en/of uitzonderingen daargelaten).
Onzin.
Een standpunt van waaruit je daadwerkelijk openlijk beseft dat je maar een gedeelte van de werkelijkheid kan beschrijven zorgt voor een open geest die niet gehinderd door vooringenomenheid en verwachting vrij kan beschouwen.
quote:
In zekere zin is een Agnostisch standpunt een non-sceptisch standpunt.
Alleen in de stroman zin.
Agnosme is nu juist per definitie sceptisch over alles.
quote:
Alles is mogelijk (, en tegelijk helemaal niets).
Onjuist.
We kunnen niet weten wat wel en niet mogelijk is.
Dat laat onverlet het observeren van regelmatigheden.

Het wordt gewoon alleen niet in een beperkend kader geduwd.
quote:
In dat geval neem je dus helemaal geen standpunt in en valt er ook niets te verdedigen of te verkondigen.
Behalve dan wat iedereen kan doen zonder gehinderd te worden door welke geloofsovertuiging dan ook.

Dus een fundamentalistische moslim is verwerpelijk, maar een fundamentalistische materialist niet ?
quote:
Lekker makkelijk.
Zie je reactie.
Niet echt makkelijk.
Als twijfelaar hoor je nooit bij een groep.
(zelfs niet in de groep twijfelaars)

Hup in de groep atheïsten, kunnen we lekker wijzen naar gelovigen.
Hup in de groep gelovigen, kunnen we lekker wijzen naar de atheïsten.

De agnost kijkt ernaar en schud zijn hoofd terwijl hij er ook om kan lachen en huilen tegelijk.
(en uiteraard goedkeurend knikt)
quote:
Maar wat schiet je er mee op ?
Vrijheid.
quote:
Wat leer je er mee over de "werkelijkheid" (zoals die nu voor ons is, ook al zou dat een "Matrix" achtige simulatie blijken te zijn) ?
Dat het niet belangrijk is om de werkelijkheid te beschrijven, aangezien dat niet kan.
Dus gebruikt de agnost wat nuttig is.
quote:
* een voorbeeld van wat er rammelt:
Hoe kom jij aan de "kennis" dat de werkelijkheid dynamisch is ???
Dat is het mysterie van Bassos.
quote:
Er is toch geen kennis ???
Inderdaad.
En als ik claim dat er geen kennis is, maar wel een uitspraak doe over de werkelijkheid, zou ik dan bedoelen dat die uitspraak een feit is ?
Of zou het meer een invalshoek zijn ?
Het universum is namelijk ook nog geheel statisch, maar dat is een andere invalshoek.
(een en ondeelbaar, eeuwig, oneindig, allemaal erg statische begrippen)
quote:
Dat is dus ook maar een aanname of overtuiging, van jou. Je stelligheid valt dus als Pseudo-sceptisch uit te leggen
Mijn stelligheid is een methode.
De inhoud bespreek je niet, alleen maar die methode, oftewel de vorm.
(en dan specifiek hier over het al dan niet dynamisch zijn van de werkelijkheid wat feitelijk(!) de actuele invalshoek is die de wetenschap ons voorschotelt)
pi_73869774
tvp, alleen het op nog maar gelezen, maar dat lijkt me nogal kort door de bocht...

Scheert een heel legio mensen over een kam en veroordeelt hen voor de fouten van een enkeling.
Daarnaast maakt de tekst in het op eerst zelf aannames om deze aannames daarna te verwerpen. Zo kan ik ook wel argumenten verzinnen.

edit: t.o.v. van het atheisme is ook een geloof gedoe. Volgens sommige in deze thread is de uitspraak: ik zie geen goede redenen om het bestaan van een god aan te nemen maar sluit de kans niet 100% uit agnostisch, en is atheisme het blinde ongeloof in een god. Volgens mij is dat niet zo, maar boeit het uberhaupt. Tis nogal een nutteloze discussie over definities. Een discussie over het naampje dat _led_ erop plakt is toch totaal inhoudsloos. Door daarop te focussen ontloop je de echte discussie en verval je in een, inhoudsloze, discussie over semantiek.

[ Bericht 46% gewijzigd door oompaloompa op 20-10-2009 07:04:48 ]
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_73870586
Ik plaats een TVP maar vooral ook omdat ik er nuchter nog niks van kan maken. Wellicht met een paar slokken op dat ik het dan begrijp
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:02:48 #78
31101 _Led_
pi_73870700
Ik denk dat ik eerder een vrij belangrijke opmerking heb gemaakt die tot nu toe compleet genegeerd wordt,
daarom doe ik even aan zelfverheerlijkende ego-quoting
quote:
Sterker nog, ik denk dat de hele discussie invalide is zolang we 'God' niet goed definieren,
en ik denk niet dat we tot een definitie kunnen komen die we allemaal accepteren.
zzz
pi_73870748
Wat maakt het mij als ik zeg dat ik niet in een "god" geloof maar in een autonome energie?
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:18:15 #80
31101 _Led_
pi_73870935
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 09:06 schreef Dragorius het volgende:
Wat maakt het mij als ik zeg dat ik niet in een "god" geloof maar in een autonome energie?
Dat bedoel ik dus - jij vindt dat je niet in God gelooft, maar voor een ander is die autonome energie dus God.
Daar zit je dan met je discussie over atheisme, agonosticisme en geloof
zzz
pi_73871230
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 09:18 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus - jij vindt dat je niet in God gelooft, maar voor een ander is die autonome energie dus God.
Daar zit je dan met je discussie over atheisme, agonosticisme en geloof
Daarom ook mijn vraag Het is een beetje een schimmenspel van definities omdat er geen algemene standaard is.
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:51:11 #82
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_73871508
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 04:45 schreef bassos het volgende:
<snip>
Het typeren van gelovigen als allemaal schapen doet echter wel vermoeden dat jouw atheïsme veel meer is dan alleen maar een aanname.
2x fout.
1. Ik typeer gelovigen niet als domme schapen, maar domme schapen als gelovigen.
2. & ja hoor ... Ik zei al zeker te weten dat er lezers zijn die mij in een bepaald hokje duwen, bij deze het bewijs.
Uitgerekend jij nog wel Jij doet aan hokjes denken. Triest.
quote:
Wellicht dat je daarom ook geraakt bent door de typering van je geloofsovertuiging.
Niet dus.
Wel dat je er alles aan gelegen lijkt om een niet-geloof als toch-een-geloof af te schilderen. That's it.

Niet geloven is toch geloven, Kaal is een haarkleur & een vacuum zit vol (met niets).
pi_73873468
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 08:55 schreef Dragorius het volgende:
Ik plaats een TVP maar vooral ook omdat ik er nuchter nog niks van kan maken. Wellicht met een paar slokken op dat ik het dan begrijp
Als de wijn is in den man, is de wijsheid in de kan. Alcohol en begrip staan vaak lijnrecht tegenover elkaar. Ruimer denken met alcohol is dan ook een mythe.

Pseudo-skeptici ontstaan dan ook vaak onder invloed van alcohol volgens mij, daar in mijn ervaring mensen hier sneller conclusies van gaan trekken. Het verdooft dan ook de hersenen.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:21:19 #84
31101 _Led_
pi_73873501
Anderen hebben helemaal geen alcohol nodig om psychotisch te zijn
zzz
pi_73873512
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:19 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Als de wijn is in den man, is de wijsheid in de kan. Alcohol en begrip staan vaak lijnrecht tegenover elkaar. Ruimer denken met alcohol is dan ook een mythe.

Pseudo-skeptici ontstaan dan ook vaak onder invloed van alcohol volgens mij, daar in mijn ervaring mensen hier sneller conclusies van gaan trekken. Het verdooft dan ook de hersenen.
Ah, maar een paddo-trip maakt het weer anders? Of een joint?

ik hoopte namelijk op een reactie in deze vorm
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:23:59 #86
31101 _Led_
pi_73873575
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:21 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ah, maar een paddo-trip maakt het weer anders?
Ja natuurlijk, daarvan gaan je hersenen meer open staan !
zzz
pi_73873650
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:21 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ah, maar een paddo-trip maakt het weer anders? Of een joint?

ik hoopte namelijk op een reactie in deze vorm
Daar komt het verschil tussen hard en softdrugs kijken mijns inziens. Alcohol valt dan ook niet voor niets onder de harddrugs.
pi_73873684
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:27 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Daar komt het verschil tussen hard en softdrugs kijken mijns inziens. Alcohol valt dan ook niet voor niets onder de harddrugs.
Hard of soft zegt niets over de uitwerking.
Waarom zou een paddo-trip of joint dan niet net zo werken? Een joint heeft qua fysiologische uitwerking verdomd veel vergelijkingen met alcohol

"Alle" drugs beinvloeden je waarneming, dus neutraal ben je nooit als je onder invloed bent.
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:29:24 #89
31101 _Led_
pi_73873703
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:27 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

soft- en hard- is natuurlijk een compleet arbitrair getrokken grens.
Maar paddo's vallen onder soft-drugs dus ? En LSD dan ? En DMT ?
zzz
pi_73873710
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:28 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Hard of soft zegt niets over de uitwerking.
Dat doet het wel. Kennelijk ben jij hierover niet goed geïnformeerd.
pi_73873738
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:29 schreef _Led_ het volgende:

[..]

soft- en hard- is natuurlijk een compleet arbitrair getrokken grens.
Maar paddo's vallen onder soft-drugs dus ? En LSD dan ? En DMT ?
LSD is een harddrug, van DMT weet ik het niet zeker. Dit heeft met de chemische bewerkingen te maken volgens mij.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:31:27 #92
31101 _Led_
pi_73873771
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:30 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

LSD is een harddrug, van DMT weet ik het niet zeker.
En paddo's ?
Kun je uitleggen op basis van welke criteria jij je onderscheid maakt tussen soft- en hard ?
zzz
pi_73873813
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:29 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Dat doet het wel. Kennelijk ben jij hierover niet goed geïnformeerd.
http://www.drugsweb.nl/drugsweb953.asp

En volgens de Opiumwet vallen paddo's (hun werkzame stof psilocybine [sp?] ) onder een harddrug-lijst.

Dus ja, ik ben wel geinformeerd

Nogmaals > alle drugs (zelfs caffeine, in lichte mate) beinvloedt je waarneming.
Mr. Prolapse 2009
pi_73874155
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:31 schreef _Led_ het volgende:

[..]

En paddo's ?
Kun je uitleggen op basis van welke criteria jij je onderscheid maakt tussen soft- en hard ?
Paddo's zijn softdrugs.
quote:
In de Nederlandse Opiumwet wordt onderscheid gemaakt tussen soft- en harddrugs. In geval van softdrugs worden de risico's toelaatbaar geacht. Harddrugs zijn in de praktijk veel schadelijker. Alcohol wordt door sommigen tot de harddrugs gerekend, alleen is het een legaal product en algemeen geaccepteerd.
Het idee van Wikipedia.

Mijn idee, na wat ervaring hiermee, is dat de invloed van harddrugs veel harder is, en vaak ook een veel langere kater heeft. Ik heb een aantal keer xtc gedaan, 1x coke, en een jaar of 7 wekelijks alcohol. Daartegenover heb ik een keer of 5 paddos gedaan en heb ik weleens geblowed. Dit over een tijdsbestek van 10 jaar gezien. De laatste keer is dan ook meer dan een jaar geleden.

Harddrugs geven een snoeiharde kater, je moet hier nog dagen van herstellen. Bij alcohol idem: vaak is je lichaam pas na een week hersteld van het nuttigen van een alcoholhoudende drank, echter is het enge hieraan dat je deze invloed bijna niet merkt, vaak is je conditie bijvoorbeeld net wat minder. Oftewel deze invloed is hard. Hetzelfde met XTC, je gaat anders nadenken door dat spul, ook weken nadat je het gebruikt hebt.
Met alcohol en alle andere harddrugs idem.

Daarbij is de opbouw en afkomst van de drugs bepalend voor dit verhaal. Wiet en paddo's komen direct uit de natuur, zonder bewerking. Bij alle andere soorten, inclusief alcohol, zit er een chemisch proces aan vast. Dit maakt de werking sowieso al heel wat harder. Codeïne legt zenuwen plat bijvoorbeeld, ibuprofen in mindere mate, uiteindelijk zijn dit dan ook net zo'n harde drugs als alcohol. Hoe meer alcohol je namelijk drinkt, hoe groter het verdoofde deel van de hersenen is. Daarom dat je ook vaak zwarte gaten in je geheugen hebt met alcohol, je geheugen werkt dan gewoon niet meer, omdat het verdoofd is.
pi_73874223
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:33 schreef Dragorius het volgende:

[..]

http://www.drugsweb.nl/drugsweb953.asp

En volgens de Opiumwet vallen paddo's (hun werkzame stof psilocybine [sp?] ) onder een harddrug-lijst.

Dus ja, ik ben wel geinformeerd

Nogmaals > alle drugs (zelfs caffeine, in lichte mate) beinvloedt je waarneming.
Volgens de huidige opiumwet ja. Er zijn hier op fok genoeg topics te vinden waar degelijk over dit onderwerp word gesproken, en dat er uit genoeg onderzoeken naar voren is gekomen dat tabak en alcohol heel wat gevaarlijker is.
Kabinet houdt vast aan paddoverbod

Je hebt dan ook gelijk dat alle drugs je waarneming beïnvloeden, het gaat er dan ook om hoe.

Daarom de vraag aan jou. Wat heb jij anders gedaan dan alcohol in je leven?
pi_73874251
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:44 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Paddo's zijn softdrugs.
Nee. http://www.politie.nl/KLP(...)ugs/Soortendrugs.asp
quote:
Mijn idee, na wat ervaring hiermee, is dat de invloed van harddrugs veel harder is, en vaak ook een veel langere kater heeft. Ik heb een aantal keer xtc gedaan, 1x coke, en een jaar of 7 wekelijks alcohol. Daartegenover heb ik een keer of 5 paddos gedaan en heb ik weleens geblowed. Dit over een tijdsbestek van 10 jaar gezien.

Harddrugs geven een snoeiharde kater, je moet hier nog dagen van herstellen. Bij alcohol idem: vaak is je lichaam pas na een week hersteld van het nuttigen van een alcoholhoudende drank, echter is het enge hieraan dat je deze invloed bijna niet merkt, vaak is je conditie bijvoorbeeld net wat minder. Oftewel deze invloed is hard. Hetzelfde met XTC, je gaat anders nadenken door dat spul, ook weken nadat je het gebruikt hebt.

Daarbij is de opbouw en afkomst van de drugs bepalend voor dit verhaal. Wiet en paddo's komen direct uit de natuur, zonder bewerking. Bij alle andere soorten, inclusief alcohol, zit er een chemisch proces aan vast. Dit maakt de werking sowieso al heel wat harder. Codeïne legt zenuwen plat bijvoorbeeld, ibuprofen in mindere mate, uiteindelijk zijn dit dan ook net zo'n harde drugs als alcohol. Hoe meer alcohol je namelijk drinkt, hoe groter het verdoofde deel van de hersenen is. Daarom dat je ook vaak zwarte gaten hebt met alcohol, je geheugen werkt dan gewoon niet meer, omdat het verdoofd is.
Codeïne en ibuprofen kun je niet vergelijken met alcohol, al helemaal niet m.b.t. de werking op je zenuwstelsel en de "nasleep" van alcoholgebruik is weer afhankelijk van de hoeveelheid. De toxiciteit is na een uur ongeveer weg (per genuttigd glas).

Alcohol is ook een natuurlijk product, en de meeste nederwiets is niet puur natuur.
Mr. Prolapse 2009
pi_73874304
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:47 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Volgens de huidige opiumwet ja. Er zijn hier op fok genoeg topics te vinden waar degelijk over dit onderwerp word gesproken, en dat er uit genoeg onderzoeken naar voren is gekomen dat tabak en alcohol heel wat gevaarlijker is.
Kabinet houdt vast aan paddoverbod
Paddo's zijn veel minder mainstream dan tabak en alcohol, dus de cijfers zullen inderdaad vrij krom zijn. Bij gematigd gebruik is er niks mis met alcohol, tabak is weer ander verhaal. Dat is pertinent slecht.
quote:
Daarom de vraag aan jou. Wat heb jij anders gedaan dan alcohol in je leven?
Hoe bedoel je dit precies?
Mr. Prolapse 2009
pi_73874320
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:48 schreef Dragorius het volgende:

[..]
<snip>
Heb jij zelf al eens wat anders gebruikt dan alcohol?
pi_73874342
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 00:53 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Het epistel gepost door Jogy is dan ook overduidelijk NIET door sceptici geschreven.
Men doet redelijk z'n best het te verbergen, maar zo links en rechts druipt de 'vooringenomenheid' er toch vanaf
True, true.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:51:31 #100
31101 _Led_
pi_73874361
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:44 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Paddo's zijn softdrugs.
[..]

Het idee van Wikipedia.

Mijn idee, na wat ervaring hiermee, is dat de invloed van harddrugs veel harder is, en vaak ook een veel langere kater heeft. Ik heb een aantal keer xtc gedaan, 1x coke, en een jaar of 7 wekelijks alcohol. Daartegenover heb ik een keer of 5 paddos gedaan en heb ik weleens geblowed. Dit over een tijdsbestek van 10 jaar gezien.

Daarbij is de opbouw en afkomst van de drugs bepalend voor dit verhaal. Wiet en paddo's komen direct uit de natuur, zonder bewerking. Bij alle andere soorten, inclusief alcohol, zit er een chemisch proces aan vast. Dit maakt de werking sowieso al heel wat harder. Codeïne legt zenuwen plat bijvoorbeeld, ibuprofen in mindere mate, uiteindelijk zijn dit dan ook net zo'n harde drugs als alcohol. Hoe meer alcohol je namelijk drinkt, hoe groter het verdoofde deel van de hersenen is. Daarom dat je ook vaak zwarte gaten hebt met alcohol, je geheugen werkt dan gewoon niet meer, omdat het verdoofd is.
Kortom, compleet arbitrair.

Van enkel coke heb je geen/amper een kater, van blowen kun je nog anderhalve dag duf zijn.

Helemaal het "puur uit de natuur" verhaal vind ik aan alle kanten rammelen, alcohol is een natuurlijk proces (gisting van rottende vruchten bijvoorbeeld).
DMT is natuurlijk, maar tegelijkertijd een van de zwaarste tripmiddelen dat je compleet opfuckt dat er bestaat.
zzz
pi_73874363
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:50 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Paddo's zijn veel minder mainstream dan tabak en alcohol, dus de cijfers zullen inderdaad vrij krom zijn. Bij gematigd gebruik is er niks mis met alcohol, tabak is weer ander verhaal. Dat is pertinent slecht.
Iets met een bord en een kop?
quote:
Hoe bedoel je dit precies?
Of je ooit iets anders hebt gebruikt dan alcohol. Dat is toch niet zo moeilijk?
pi_73874435
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:51 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Iets met een bord en een kop?
? Leg uit
quote:
Of je ooit iets anders hebt gebruikt dan alcohol. Dat is toch niet zo moeilijk?
Nope, en heb na al die jaren nog steeds de behoefte niet.
Mr. Prolapse 2009
pi_73874465
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:51 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Kortom, compleet arbitrair.

Van enkel coke heb je geen/amper een kater, van blowen kun je nog anderhalve dag duf zijn.

Helemaal het "puur uit de natuur" verhaal vind ik aan alle kanten rammelen, alcohol is een natuurlijk proces (gisting van rottende vruchten bijvoorbeeld).
DMT is natuurlijk, maar tegelijkertijd het zwaartste tripmiddel dat je compleet opfuckt dat er bestaat.
Coke heeft een duidelijke kater, echter voel je deze niet. Je moet maar eens letten op mensen die in de ochtend grote pupillen hebben. Dat krijgen ze namelijk pas tijdens de kater, of als het spul uitgewerkt is.

Daarbij heeft het volgens mij ook iets te maken met schade aan het lichaam. Van paddo's en wiet is bewezen dat er geen fysieke schade aan het lichaam wordt gedaan. Alcohol beschadigd alles wat het aanraakt. Net zoals dat xtc en coke in de hersenen flinke schade aanrichten.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:55:40 #104
31101 _Led_
pi_73874500
Maar het komt er dus op neer dat Mediaconsument gewoon op 'gevoel' zelf even bepaalt wat hard-drugs is en wat niet, en daarnaast nog eens dat soft-drugs niet slecht zijn voor je inzicht en hard-drugs wel.

Da's allemaal prima, maar compleet arbitrair en de onderbouwing rammelt aan alle kanten.
Verwacht dus niet dat andere mensen daar wat mee kunnen of zich in die stellin(en) kunnen vinden.
zzz
pi_73874528
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:53 schreef Dragorius het volgende:

[..]

? Leg uit
[..]

Nope, en heb na al die jaren nog steeds de behoefte niet.
Daarom is jouw mening bevooroordeeld, en ga ik hierover ook niet meer discussieren met jou. Het is dan ook niet mijn taak om jou te gaan overtuigen over dit onderwerp, kennelijk wil je er ook niet over leren, want weet je al precies hoe het zit. Succes nog met de experimenten iig, en veel plezier nog met je alcohol.
pi_73874583
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:19 schreef _Led_ het volgende:
Neuh, agonosticisme betekent voor mij dat ik zelf nog met een vraagstuk zit met betrekking tot het begin van dit alles, terwijl ik aan de andere kant geen reden zie om aan te nemen dat er iets is als een (bewuste) God zoals die in veel religies beschreven wordt.

Sterker nog, ik denk dat de hele discussie invalide is zolang we 'God' niet goed definieren,
en ik denk niet dat we tot een definitie kunnen komen die we allemaal accepteren.
Helemaal mee eens
pi_73874614
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:55 schreef _Led_ het volgende:
Maar het komt er dus op neer dat Mediaconsument gewoon op 'gevoel' zelf even bepaalt wat hard-drugs is en wat niet, en daarnaast nog eens dat soft-drugs niet slecht zijn voor je inzicht en hard-drugs wel.

Da's allemaal prima, maar compleet arbitrair en de onderbouwing rammelt aan alle kanten.
Verwacht dus niet dat andere mensen daar wat mee kunnen of zich in die stellin(en) kunnen vinden.
Dat bepaal ik niet op gevoel even zelf. Dit zijn standaard feiten. Daarom val jij ook onder de noemer waar ik Dragorius heb geplaatst. Jij weet hoe alles zit, je hoeft ook niets te leren. Volgens mij ben je gewoon te bang om een keer paddo's te doen om te weten waar je over praat. Want dat weet je niet.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:59:10 #108
31101 _Led_
pi_73874630
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:54 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Coke heeft een duidelijke kater, echter voel je deze niet. Je moet maar eens letten op mensen die in de ochtend grote pupillen hebben. Dat krijgen ze namelijk pas tijdens de kater, of als het spul uitgewerkt is.
Wat een quatsch.
De kater die je van coke kunt krijgen is dat je uitgeput bent.
De kater die je van wiet / hash kunt krijgen is dat je moe bent (tadaa), en duf in je kop.
quote:
Daarbij heeft het volgens mij ook iets te maken met schade aan het lichaam. Van paddo's en wiet is bewezen dat er geen fysieke schade aan het lichaam wordt gedaan.
Alcohol beschadigd alles wat het aanraakt. Net zoals dat xtc en coke in de hersenen flinke schade aanrichten.
De paddo-kater :"Als paddo's uitgewerkt lijken, blijft de gebruiker toch nog 5 tot 6 uur loom en ongeconcentreerd. Dus zolang moet verkeersdeelname in ieder geval worden afgeraden" (Wikipedia)
hm, een kater... paddo's zijn dus harddrugs.
zzz
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:59:45 #109
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_73874647
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:56 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Daarom is jouw mening bevooroordeeld, en ga ik hierover ook niet meer discussieren met jou. Het is dan ook niet mijn taak om jou te gaan overtuigen over dit onderwerp, kennelijk wil je er ook niet over leren, want weet je al precies hoe het zit. Succes nog met de experimenten iig, en veel plezier nog met je alcohol.
Vind je het zelf ook niet een beetje onzinnig om die wonderlijke wereld van drugs, met al die verschillende stoffen en uitwerkingen, in te delen in twee categorieen: hard en zacht.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:01:49 #110
31101 _Led_
pi_73874717
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:58 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Dat bepaal ik niet op gevoel even zelf. Dit zijn standaard feiten.
Helemaal niet, jouw onderscheid tussen soft- en harddrugs is compleet arbitrair, en verschillend van het algemeen in nederland geldende onderscheid (dat trouwens ook compleet arbitrair is - er is niet een verdeling tussen hard- en zacht, goed en slecht, zwart en wit).
quote:
Daarom val jij ook onder de noemer waar ik Dragorius heb geplaatst. Jij weet hoe alles zit, je hoeft ook niets te leren. Volgens mij ben je gewoon te bang om een keer paddo's te doen.
Gast, ik heb vaak genoeg paddo's gebruikt. Ook wel coke, speed, ghb, wiet, hash, alcohol, methylone, en nog 2 dingen geprobeerd waar ik even de scheikundige formule van zou moeten navragen.
Ga nou niet doen alsof jij hier de guru bent met je "ik heb op werkweek op m'n 15e wel eens geexperimenteerd"-verhalen.
zzz
pi_73874726
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:59 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Vind je het zelf ook niet een beetje onzinnig om die wonderlijke wereld van drugs, met al die verschillende stoffen en uitwerkingen, in te delen in twee categorieen: hard en zacht.
Waarom valt alcohol daar dan buiten?

Mjah, je moet het zelf maares proberen. De ene dag neem je een joint, niks meer. De volgende dag een xtc-pil, niks meer. Als je dan nog fut hebt, drink je een kratje bier. Uiteindelijk zul je zelf wel doorhebben wat hard is en wat niet.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:03:55 #112
31101 _Led_
pi_73874776
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 12:02 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Waarom valt alcohol daar dan buiten?
Alcohol valt daar niet buiten, dat zegt toch helemaal niemand ?

We zeggen dat sowieso de verdeling tussen hard- en soft-drugs een compleet arbitrair gebeuren is.
En die vergelijkingen van jou.... laten we 't eens omdraaien :
"Nou, moet je maar eens 1 pilsje drinken, en dan 4 dagen daarna 3 kilo paddestoelen eten EN 14 joints roken... dan merk je wel wat harddrugs is"
zzz
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:04:31 #113
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_73874799
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 12:02 schreef mediaconsument het volgende:

Mjah, je moet het zelf maares proberen. De ene dag neem je een joint, niks meer. De volgende dag een xtc-pil, niks meer. Als je dan nog fut hebt, drink je een kratje bier. Uiteindelijk zul je zelf wel doorhebben wat hard is en wat niet.
Ik heb genoeg ervaring met wiet en amfetamines om de uitwerking daarvan in te kunnen schatten. Maar je hoeft geen expert te zijn om te zien dat 1 joint en 1 xtc-pil matige hoeveelheden zijn. Een kratje bier is een zeer flinke hoeveelheid, dus als je die vergelijking eerlijk wil maken, moet je daar een paar glazen tegenover zetten.

Wiet is verder ook niet kater-vrij hoor. Ik ben eens 3 dagen compleet suf van de wereld geweest, na een iets te sterke spacecake
pi_73874871
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 12:03 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Alcohol valt daar niet buiten, dat zegt toch helemaal niemand ?

We zeggen dat sowieso de verdeling tussen hard- en soft-drugs een compleet arbitrair gebeuren is.
Ik hoop dan ook dat je het verschil hebt gevoeld tussen het stoned zijn, het hard gaan en de zatte bui. Bij BNN lieten ze dit laatst nog goed zien. Een bowlwedstrijd, tussen iemand die 7 joints gerookt had, en iemand die een krat bier op had. Het was wel duidelijk wie er gewonnen had, en hoe.
pi_73874981
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 12:04 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ik heb genoeg ervaring met wiet en amfetamines om de uitwerking daarvan in te kunnen schatten. Maar je hoeft geen expert te zijn om te zien dat 1 joint en 1 xtc-pil matige hoeveelheden zijn. Een kratje bier is een zeer flinke hoeveelheid, dus als je die vergelijking eerlijk wil maken, moet je daar een paar glazen tegenover zetten.

Wiet is verder ook niet kater-vrij hoor. Ik ben eens 3 dagen compleet suf van de wereld geweest, na een iets te sterke spacecake
Het probleem met spacecake is dan ook dat er vaak een erg hoge concentratie in zit. Daarbij weet ik iig wel het verschil tussen een joint en een xtc pil.

Hetzelfde met spullen kwijtraken, met alcohol en xtc is dat weleens gebeurd, met wiet nooit.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:11:20 #116
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73875001
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:50 schreef Dragorius het volgende:
Wat bedoel je met die ‘kromme cijfers’?

De verslavingskans is bij alcohol gewoon veel groter. Ook bij ‘gematigd gebruik’ is er een kans dat dit gebruik op den duur onmatig wordt. Daarnaast heeft ook matig gebruik een verhoging van de kans op slokdarm en speekselklierkanker tot gevolg. Maar ja, dat blijven absoluut gezien nog steeds kleine kansen.

Als je een drug evalueert moet je naar het totaalplaatje kijken. ‘Matig paddo’s’ gebruik is niet de reden waarom paddo’s worden verboden. Mensen die het zonder combinatie met andere drugs doen, in een vertrouwde omgeving, met eventueel een nuchtere persoon, daar gebeurt niets mee.

Even zo met degenen die maar twee biertjes per week drinken. Daar zul je geen last van hebben.

Echter, als mensen dan zeggen ‘van paddo’s kun je gaan flippen’ o.i.d. dan moet je wel zo fair zijn om aan te geven dat ‘je van alcohol een verslaafde kunt worden en mensen kunt doodrijden’. Dát zijn de excessen van alcohol.

Bij alcohol is het met name de dosis die maakt of iets ‘misbruik’ is, bij paddo’s is de manier waarop je gebruikt of het ‘misbruik’ is.

En ik zie vaak dat paddo’s een beetje langs de lat van alcohol gelegd worden ‘je kunt moeilijk doseren’, enz. Dat is niet de beste vergelijking naar mijn mening. De drugs werken anders, en vereisen een andere manier van gebruiken.

Maar als je de effecten van legalisering voor de samenleving bekijkt: m.a.w. het aantal mensen in de samenleving dat überhaupt paddo’s gaat gebruiken (of alcohol), het aantal gevallen van misbruik, de verslavingskans, het aantal doden en gewonden, enz. enz., dan komen paddo’s er telkens ‘goed’ af. Omdat vrij weinig mensen ze gebruiken, de mensen die ze gebruiken er doorgaans (m.u.v. toeristen) er goed mee omgaan.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:19:07 #117
31101 _Led_
pi_73875190
Omdat ie uiteindelijk toch wel gepost gaat worden doe ik 't dan nu maar :

Voor meer uitleg lees bv. http://transform-drugs.bl(...)-missing-bigger.html
zzz
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:21:20 #118
8372 Bastard
Persona non grata
pi_73875245
Is dit nou het drugstopic geworden
The truth was in here.
pi_73875289
Wow ja deze discussie over wie de beste scheidlijn voor drugs kan verzinnen is inderdaad erg relevant in een verweer tegen een pseudo-skeptic.

Of is de discussie bedoeld als bewijs dat discussies in deze thread altijd neerkomen op discussies over semantiek en wiens definitie het beste is?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_73875297
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 12:21 schreef Bastard het volgende:
Is dit nou het drugstopic geworden
Binnen het onderwerp drugs komt pseudo-skepticisme vaak bovendrijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')