Een agnost zegt 'ik weet het niet' een atheist zegt 'ik geloof het niet'. Een wezelijk verschil en het is uit te leiden van de betekenis 'a-gnost'quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 14:47 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Atheïsme is geen geloof, maar het tegenovergestelde ervan. De Atheïst is juist degene die kijkt naar waarschijnlijkheid & niet oordeelt. God bestaat waarschijnlijk niet. Dat 'ie wel bestaat is net zo waarschijnlijk als het bestaan van 'The flying spagetti monster'. Dus is de kans nihil, maar het valt niet uit te sluiten. ZELFS Richard Dawkins zal dat erkennen.
Ofwel:
Atheïsme is "ik weet het niet".
& de Agnost zegt : "Ik denk dat er meer is, maar weet niet precies wat."
Voor de rest ben ik het met je eens.
Edit:
"Calling Atheism a religion, is like calling 'bald' a hair color."
Zegt eigenlijk wel alles lijkt me.quote:agnosticism (ăgnŏs`tĭsĭzəm), form of skepticism that holds that the existence of God cannot be logically proved or disproved. Among prominent agnostics have been Auguste Comte, Herbert Spencer, and T. H. Huxley (who coined the word agnostic in 1869). Immanuel Kant was an agnostic who argued that belief in divinity can rest only on faith. Agnosticism is not to be confused with atheism atheism (ā`thē-ĭz'əm)
..... Click the link for more information. , which asserts that there is no God.
quote:Op zondag 18 oktober 2009 05:44 schreef jogy het volgende:
[..]
Een agnost zegt 'ik weet het niet' een atheist zegt 'ik geloof het niet'. Een wezelijk verschil en het is uit te leiden van de betekenis 'a-gnost'
heeeeeel herkenbaar , zo'n houding spat er gewoon vanaf en kan je niet missen en daarvan heb je er idd een x aantal van hier op fok , meer wel dan niet lijkt wel .quote:But rather than inquiring, or asking questions to try to understand something, they seek to debunk, discredit and ridicule anything that doesn't fit into their belief system. And rather than suspending judgment, they make accusations of fraud and delusion of all paranormal claimants. Hence, we call them pseudoskeptics (a term coined by the late Marcello Truzzi) for their actions and behaviors are the complete antithesis of what skepticism truly means.
Wat ik altijd jammer vind is dat als ik uitleg vraag mensen boos worden, roepen dat ik uit het topic moet verdwijnen etcetera.quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:09 schreef Summers het volgende:
[..]
heeeeeel herkenbaar , zo'n houding spat er gewoon vanaf en kan je niet missen en daarvan heb je er idd een x aantal van hier op fok , meer wel dan niet lijkt wel .
mensen steken heel veel tijd en moeite en pagina's om jou iets uit te leggen , door je houding komt dat niet aan , ze worden boos door het ridiculiseren , niet door sceptisch zijn ( lees de OP en de voorbeelden )quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:34 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Wat ik altijd jammer vind is dat als ik uitleg vraag mensen boos worden, roepen dat ik uit het topic moet verdwijnen etcetera.
ipv doorvragen heb je al besloten dat het nergens op slaat OMDAT het geen wetenschappelijke achtergrond hebt , je leert dus niks en wilt niks weten .quote:Laatst ook weer zo'n mooi voorbeeld - iemand zegt dat "iedereen zijn eigen realiteit maakt".
Ik vraag wat ie verstaat onder 'eigen realiteit', waarop het topic tot 2x toe leeg gehaald moet worden door Mods omdat de reacties - compleet buiten elke proportie - aggressief zijn.
Net als al die lui die altijd roepen "dat komt doordat je op een hogere frequentie zit"
Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op,
Dat kunnen ze wel, JIJ kan er niks mee DOOR je houding en omdat jij gelooft dat het een wetenschappelijke achtergrond MOET hebben om waar te zijn of waar te kunnen zijn .quote:dus als je ze dan vraagt om het uit te leggen kunnen ze dat niet, of komen ze aan met een verhaal dat echt aantoonbaar nergens op slaat.
En dan worden ze meestal boos
quote:But rather than inquiring, or asking questions to try to understand something, they seek to debunk, discredit and ridicule anything that doesn't fit into their belief system. And rather than suspending judgment, they make accusations of fraud and delusion of all paranormal claimants. Hence, we call them pseudoskeptics (a term coined by the late Marcello Truzzi) for their actions and behaviors are the complete antithesis of what skepticism truly means.
quote:Op maandag 19 oktober 2009 10:25 schreef Summers het volgende:
[..]
mensen steken heel veel tijd en moeite en pagina's om jou iets uit te leggen , door je houding komt dat niet aan ,
Ik vraag gewoon door hoor.quote:ipv doorvragen heb je al besloten dat het nergens op slaat OMDAT het geen wetenschappelijke achtergrond hebt , je leert dus niks en wilt niks weten .
Als je geen onderbouwing vereist kan iedereen overal natuurlijk een fantastisch verhaal omheen verzinnen.quote:Dat kunnen ze wel, JIJ kan er niks mee DOOR je houding en omdat jij gelooft dat het een wetenschappelijke achtergrond MOET hebben om waar te zijn of waar te kunnen zijn .
WIkipedia begin :quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 14:47 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Atheïsme is geen geloof, maar het tegenovergestelde ervan. De Atheïst is juist degene die kijkt naar waarschijnlijkheid & niet oordeelt. God bestaat waarschijnlijk niet. Dat 'ie wel bestaat is net zo waarschijnlijk als het bestaan van 'The flying spagetti monster'. Dus is de kans nihil, maar het valt niet uit te sluiten. ZELFS Richard Dawkins zal dat erkennen.
Ofwel:
Atheïsme is "ik weet het niet".
& de Agnost zegt : "Ik denk dat er meer is, maar weet niet precies wat."
Voor de rest ben ik het met je eens.
Edit:
"Calling Atheism a religion, is like calling 'bald' a hair color."
Dus het overtuigd zijn dat er geen god is ?quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:24 schreef _Led_ het volgende:
Geloven is een actieve bezigheid.
Ergens niet in geloven is dus geen geloof, maar een gebrek aan geloof.
Net zoals "niet voetballen" niet een sport is
Niet zozeer het overtuigd zijn dat er geen god is,quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:48 schreef bassos het volgende:
[..]
Dus het overtuigd zijn dat er geen god is ?
En dan zijn we meteen terug bij het eerdere standpunt.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:49 schreef _Led_ het volgende:[..]
Niet zozeer het overtuigd zijn dat er geen god is,
alswel geen reden zien om aan te nemen dat er WEL een god is.
/hugquote:
Het komt van de grieken, zeg maar oudgrieks.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:11 schreef Iblis het volgende:
Het zwakste punt aan agnosticisme vind ik dat het zo ad-hoc is.
Naja, dat was het dus altijd al.quote:Het is opeens een houding m.b.t. bepaalde zaken, met name metafysische (zie hierboven dat Wikipedia-citaat).
Naja, dat is jouw beperkte instelling.quote:Iemand kan zo een hele reeks stellingen neerschrijven die ik stuk voor stuk niet kan ontkrachten, maar waar ik desondanks ‘geen agnostische houding tegenover aanneem’, ook al kunnen ze strikt genomen wel waar zijn.
En daar is het moment waarop een echte scepticus die een agnost is overgaat tot een atheïst die een "believert" is.quote:<snip onzin>
Wat dat betreft zijn een heleboel grondhoudingen van mensen ontzettend biased;. En terecht denk ik.
Ik denk dat je zijn post niet goed hebt begrepen, dit gaat echt nergens over.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:18 schreef bassos het volgende:
[..]
Het komt van de grieken, zeg maar oudgrieks.
Zeg maar sinds Pyrrho.
(om er een sceptisch tintje aan te geven)
[..]
Naja, dat was het dus altijd al.
Sinds de oprichters dat zo vonden.
Wat je wellicht bedoelt is dat jij er pas recent achter bent gekomen.
[..]
Naja, dat is jouw beperkte instelling.
Dat kan je het concept toch moeilijk kwalijk nemen.
[..]
En daar is het moment waarop een echte scepticus die een agnost is overgaat tot een atheïst die een "believert" is.
<aandachtsfocussingsnip>
Agnostische gedachten beschrijven dit verhaal beter denk ik. Dat hokjes denken is namelijk ook iets van een "believert" oftewel pseude-skeptic.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:18 schreef bassos het volgende:
En daar is het moment waarop een echte scepticus die een agnost is overgaat tot een atheïst die een "believert" is.
<aandachtsfocussingsnip>
Lieve Lamp,quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:19 schreef _Led_ het volgende:
Neuh, agonosticisme betekent voor mij dat ik zelf nog met een vraagstuk zit met betrekking tot het begin van dit alles, terwijl ik aan de andere kant geen reden zie om aan te nemen dat er iets is als een (bewuste) God zoals die in veel religies beschreven wordt.
Sterker nog, ik denk dat de hele discussie invalide is zolang we 'God' niet goed definieren,
en ik denk niet dat we tot een definitie kunnen komen die we allemaal accepteren.
Dus?quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:18 schreef bassos het volgende:
Het komt van de grieken, zeg maar oudgrieks.
Zeg maar sinds Pyrrho.
(om er een sceptisch tintje aan te geven)
Deze twee volg ik niet helemaal.quote:Naja, dat was het dus altijd al.
Sinds de oprichters dat zo vonden.
Wat je wellicht bedoelt is dat jij er pas recent achter bent gekomen.
Ja, dat is mijn beperkte instelling, maar daarnaast is dat iedereens beperkte instelling. Sterker nog, het is belangrijk concept in feit in de rechtspraak om je te beperken tot hetgeen bewezen kan worden.quote:Naja, dat is jouw beperkte instelling.
Dat kan je het concept toch moeilijk kwalijk nemen.
Waarom is dat ‘believer’? Wil die uitspraak enige zeggingskracht hebben, dan zouden er ook mensen moeten zijn die geen believer zijn. En die zijn er volgens mij niet.quote:En daar is het moment waarop een echte scepticus die een agnost is overgaat tot een atheïst die een "believert" is.
Heb dan in ieder geval het respect om te zeggen dat je er niets van snapt. Om deze reden val jij ook onder de pseudo-skeptics waar dit topic over gaat. Liever een conclusie trekken dan jezelf nederig opstellen, toch?quote:
Even uit interesse, maar hoe denk jij over gnostiek?quote:
Ik vond een verwijzing naar asterix stukken beter dan de poging tot, naja <echt praten ist verboten> van een eerdere ongenoemde poster, toch stukken sterker.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:33 schreef mediaconsument het volgende:[..]Heb dan in ieder geval het respect om te zeggen dat je er niets van snapt. Om deze reden val jij ook onder de pseudo-skeptics waar dit topic over gaat. Liever een conclusie trekken dan jezelf nederig opstellen, toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |