Daar zit wat in.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:37 schreef bassos het volgende:
[..]
Ik vond een verwijzing naar asterix stukken beter dan de poging tot, naja <echt praten ist verboten> van een eerdere ongenoemde poster, toch stukken sterker.
Zit vette geschiedenis en voldoende verwijzing naar het aanroepen van goddelijke hulp in dacht ik zo.
Laten we beginnen met de eerste zin, waar de rest van de stellingen op gebaseerd is :quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:33 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Heb dan in ieder geval het respect om te zeggen dat je er niets van snapt. Om deze reden val jij ook onder de pseudo-skeptics waar dit topic over gaat. Liever een conclusie trekken dan jezelf nederig opstellen, toch?
Dan vraag je toch aan hem wat hij ermee bedoeld?quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:38 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Laten we beginnen met de eerste zin, waar de rest van de stellingen op gebaseerd is :
"De onmogelijkheid van kennis" - STOP HIER.
Kennis is niet onmogelijk, dus valt de rest van de conclusies uit elkaar.
Als de premisse niet klopt, klopt de rest ook niet.
Nee, dat doe ik niet ?quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:41 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Dan vraag je toch aan hem wat hij ermee bedoeldt?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Contextualisme_%28filosofie%29quote:Volgens de meeste contextualisten is contextualisme een acceptabel alternatief voor scepticisten. Scepticisme is, kort gezegd, de opvatting dat er nooit zekere kennis mogelijk is, omdat altijd de mogelijkheid bestaat, dat we misleid worden (door een kwaadwillende demoon, onze zintuigen, of anderszins).
Dan kun je beter niet reageren als je niet toe wil geven dat je iets niet begrijpt, komt intelligenter over. Bassos doet namelijk ook zijn best en je mag blij zijn dat hij je iets wil vertellen. Een gegeven paard moet je namelijk niet in de bek kijken.quote:
Aan de andere kant hoef je ook niet te zitten wachten op verbale diarree van een gegeven paard.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:45 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Dan kun je beter niet reageren als je niet toe wil geven dat je iets niet begrijpt, komt intelligenter over. Bassos doet namelijk ook zijn best en je mag blij zijn dat hij je iets wil vertellen. Een gegeven paard moet je namelijk niet in de bek kijken.
Krijg ik spontaan jeuk, al was het alleen maar dat ie het al zo stellig brengt alsof zijn mening de enige juiste is.quote:Het is nog altijd vele malen beter dan beweren dat je daadwerkelijk een radertje in het rad bent.
(atheisme, materialisme, we zijn dat radertje)
En dan nu het verschil :
We zijn daadwerkelijk ook dat radertje.
Hoe jij daartegenover staat, wat je vindt, wat je besluit, allemaal jij.
Oh gij internet wijzgeer,quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:38 schreef _Led_ het volgende:laten we beginnen met de eerste zin, waar de rest van de stellingen op gebaseerd is :"De onmogelijkheid van kennis" - STOP HIER.
Kennis is niet onmogelijk
Het moet voor jou dus op een speciale manier gebracht worden, anders luister je er niet naar. Daar begint pseudo-skepticisme.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:49 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Aan de andere kant hoef je ook niet te zitten wachten op verbale diarree van een gegeven paard.
Dat bassos een levensfilosofie heeft die hij baseert op enkele aannames en rare conclusies is zijn goed recht, maar dat wil toch niet zeggen dat ik op een uitleg daarvan zit te wachten ?
We hadden het over atheisme versus agnosticisme.
Als ik dan meuk over me heen krijg als
[..]
Krijg ik spontaan jeuk, al was het alleen maar dat ie het al zo stellig brengt alsof zijn mening de enige juiste is.
Nou, als iemand stelt :quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:54 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Het moet voor jou dus op een speciale manier gebracht worden, anders luister je er niet naar. Daar begint pseudo-skepticisme.
Jawel.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:54 schreef _Led_ het volgende:
Ik heb de kennis dat als ik op dit ogenblik jouw hoofd van jouw romp zou scheiden met een scherp zwaard, en twee minuten in de rondte zou dansen met jouw hoofd in mijn handen,
jij de pijp uit zou gaan.
Da's kennis, geen geloof.
Zolang de huidige argumenten niet weerlegd worden zie ik geen reden er meer te zoeken in ieder geval.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:57 schreef bassos het volgende:
[..]
Jawel.
En dat je dergelijke fantasiën hebt lijkt wellicht een indicatie te zijn dat het wat inhoudelijke argumenten nu klaar is met het licht ?
De manier waarmee je erop reageert wel. Op inhoudelijk vlak ga je er namelijk niet vaak tegenin.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:56 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nou, als iemand stelt :
"En dan nu het verschil : We zijn daadwerkelijk ook dat radertje."
en dus verder geen ruimte open laat zegt dat niet zozeer iets over mij.
Lieve schat, je hebt helemaal gelijk.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:56 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nou, als iemand stelt :
"En dan nu het verschil : We zijn daadwerkelijk ook dat radertje."
en dus verder geen ruimte open laat zegt dat niet zozeer iets over mij.
Ik zie dat als iets dat vooral uit persoonlijke overtuiging opereert. Die manier van kennen is vrijwel inherent persoonlijk. Dat is niet per se verkeerd, ik kan ook niet elk van mijn opvattingen bewijzen. Dat zijn echter opvattingen die ik zogezegd ‘niet-redelijk’ (zonder daar een negatieve lading aan te hangen) zou noemen. Verliefdheid is b.v. ook niet-redelijk.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:35 schreef mediaconsument het volgende:
Even uit interesse, maar hoe denk jij over gnostiek?
Ok.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:59 schreef _Led_ het volgende:[..]Zolang de huidige argumenten niet weerlegd worden zie ik geen reden er meer te zoeken in ieder geval.
Dus welke waarheid van welke groep vind je wel mooi ?quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zie dat als iets dat vooral uit persoonlijke overtuiging opereert. Die manier van kennen is vrijwel inherent persoonlijk. Dat is niet per se verkeerd, ik kan ook niet elk van mijn opvattingen bewijzen. Dat zijn echter opvattingen die ik zogezegd ‘niet-redelijk’ (zonder daar een negatieve lading aan te hangen) zou noemen. Verliefdheid is b.v. ook niet-redelijk.
Persoonlijk heb ik niet veel met de (Christelijke) gnostiek, en ik beschouw het ook als onwaar, omdat ik er geen bewijs voor heb.
Wat zijn jouw ideeën dan over dergelijke standpunten?quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zie dat als iets dat vooral uit persoonlijke overtuiging opereert. Die manier van kennen is vrijwel inherent persoonlijk. Dat is niet per se verkeerd, ik kan ook niet elk van mijn opvattingen bewijzen. Dat zijn echter opvattingen die ik zogezegd ‘niet-redelijk’ (zonder daar een negatieve lading aan te hangen) zou noemen. Verliefdheid is b.v. ook niet-redelijk.
Persoonlijk heb ik niet veel met de (Christelijke) gnostiek, en ik beschouw het ook als onwaar, omdat ik er geen bewijs voor heb.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiekquote:# Afwijzing van elk uiterlijk gezag van enig instituut over het geloof. De innerlijke goddelijke vonk verleent elk mens morele zelfstandigheid.
# De materiële wereld is geen historisch scheppingsproces, maar een emanatie
# Jezus had geen materieel lichaam, maar was louter geest, verschijnend aan de mensen in een lichamelijke gedaante.
# Geen verlossende werking van het zoenoffer van Jezus (verzoeningsleer).
# Geen verlossende werking van het geloof
Ik onderschrijf geen van die punten. Maar dat ‘geen enkele invalshoek als onwaar beschouwen’ vind ik de valkuil bevatten dat je élke invalshoek, hoe absurd ook, serieus moet nemen. Dat is een houding die domweg niet kan.quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:05 schreef mediaconsument het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek
Om deze reden zal ik geen enkele invalshoek als onwaar kunnen beschouwen, ik ben alleen benieuwd met welke invalshoek mijn ideeën het beste te vergelijken zijn als ik straks oud en wijs ben. Tot die tijd kan ik hier werkelijk weinig zinnigs over vertellen.
Dat dus.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:49 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Niet zozeer het overtuigd zijn dat er geen god is,
alswel geen reden zien om aan te nemen dat er WEL een god is.
Dit alles hangt ook af van het doel dat je ermee wil bereiken, oftewel wat je wil leren. Dit heb ik niet aangegeven, excuses.quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik onderschrijf geen van die punten. Maar dat ‘geen enkele invalshoek als onwaar beschouwen’ vind ik de valkuil bevatten dat je élke invalshoek, hoe absurd ook, serieus moet nemen. Dat is een houding die domweg niet kan.
Als je dat doet, dan kun je bij wijze van spreken geen sudoku oplossen ‘omdat je er misschien wel rekening mee moet houden dat er toch twee vieren in één rij kunnen staan’.
Het lijkt de ultieme redelijkheid, maar ik vind het in feite uiteindelijk op waanzin uitlopen.
Er zijn natuurlijk heel veel dingen die ik niet weet, en heel veel waar ik zeker van ben, en dan nog een boel ertussenin. Dat ik iets zeker weet, of zeker weet van niet, is natuurlijk, strikt filosofisch gezien niet houdbaar. Misschien word je door een demon bedrogen. Dat zal allemaal best, en die slag wil ik ook wel om de arm houden, maar ik doe nu eenmaal de aanname dat dat niet zo is (en iedereen doet dat in de praktijk, want anders ben je de hele dag mensen aan het opbellen of ze niet nog wat geld van je krijgen, want misschien heeft de kwade demon je wel wijs gemaakt dat je ze niets schuldig bent, maar is het wel zo).
Agnosticisme maakt echter m.b.t. een aantal van die feiten of opvattingen opeens een, naar mijn mening, rare sprong, en zegt ‘dit zijn speciale feiten, daarover zijn we agnostisch!’. B.v. ‘of God bestaat’.
Waarom die keuze? Je hebt toch een hele lijn van zeker van wel naar zeker van niet, waarom voldoet die opeens niet voor een aantal opvattingen?
Dat ik (nu) niet geloof dat God bestaat betekent natuurlijk niet per se dat ik dat volgend jaar ook nog geloof. Dat kan veranderen, het is niet dat ik daar per se niet open voor sta. Maar ik vind het onzinnig om te zeggen ‘dat ik geloof dat God niet bestaat’, meer geloven dan ‘dat ik geloof dat 3 + 3 = 6’ of ‘dat ik geloof dat als ik iets loslaat in de lucht het naar beneden valt’, of ‘dat ik geloof dat er geen onzichtbare paarse eenhoorns bestaan’.
Ik heb nog nooit ervaren dat 3 + 3 ≠ 6, of dat God zou bestaan, of dat iets omhoog viel, enz. Dus die zitten allemaal fijn in de categorie ‘zeker weten’. Dat is hoe zeker kennis wordt.
En ik ben evenmin agnostisch m.b.t. de Godsvraag als m.b.t. de 3 + 3 ≠ 6 vraag.
Dat kan ik wel onderschrijven. (Ook al noem ik wetenschap geen geloof (Het één sluit het ander uit n.l.) maar goed, dat is muggenzifterij in dezequote:Op maandag 19 oktober 2009 19:43 schreef mediaconsument het volgende:
<snip>
Daarom is mijns inziens de grootste valkuil dat je door dit soort termen vaak in hokjes en buiten jezelf gaat denken. De geloven zijn dan ook goede hulpmiddelen om de oorsprong van bepaalde gedachten te kunnen achterhalen, om hier zodoende lering van te trekken. Met geloven bedoel ik dan ook religie, wetenschap, mythologie, etc, en alles wat hieronder valt. Uiteindelijk bepaal jij dan ook welke interpretatie je gebruikt, en is deze interpretatie persoonsgebonden.
Waarom moet iemand blij zijn als Bassos zich verwaardigt om iets te vertellen?quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:45 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Dan kun je beter niet reageren als je niet toe wil geven dat je iets niet begrijpt, komt intelligenter over. Bassos doet namelijk ook zijn best en je mag blij zijn dat hij je iets wil vertellen. Een gegeven paard moet je namelijk niet in de bek kijken.
Vrij van A naar D.quote:Op maandag 19 oktober 2009 19:20 schreef R0N1N het volgende:[..]
Dat dus.
Je maakt weer een giant leap (Bassos)
Nope.quote:Het doen van een (weloverwogen) aanname proberen weg te zetten als een "geloofsovertuiging".![]()
![]()
Naja, aangezien je dit onderdeel van mijn punt onjuist representeerd is de kans dat je de rest hebt gesnapt niet zo goot.quote:Het ergste is nog wel dat je verder best een punt hebt, ook al rammelt er nog wel wat aan
Je bent bezig met het scheppen en onderuithalen van een stroman argument.quote:maar hou nou eens op om net als zoveel andere domme schapen (gek genoeg allemaal gelovigen) Atheïsme als "ook maar een geloof zoals alle andere" weg te relativeren en (daardoor) als "in strijd met zichzelf" af te schilderen.
Onzin.quote:Verder ben ik het met Iblis eens, dat hoe leuk en reël een Agnostisch stanpunt ook aandoet, je kan er niets mee & komt dus ook niet verder/vooruit (eventuele wenselijkheid en/of uitzonderingen daargelaten).
Alleen in de stroman zin.quote:In zekere zin is een Agnostisch standpunt een non-sceptisch standpunt.
Onjuist.quote:Alles is mogelijk (, en tegelijk helemaal niets).
Behalve dan wat iedereen kan doen zonder gehinderd te worden door welke geloofsovertuiging dan ook.quote:In dat geval neem je dus helemaal geen standpunt in en valt er ook niets te verdedigen of te verkondigen.
Zie je reactie.quote:Lekker makkelijk.
Vrijheid.quote:Maar wat schiet je er mee op ?
Dat het niet belangrijk is om de werkelijkheid te beschrijven, aangezien dat niet kan.quote:Wat leer je er mee over de "werkelijkheid" (zoals die nu voor ons is, ook al zou dat een "Matrix" achtige simulatie blijken te zijn) ?
Dat is het mysterie van Bassos.quote:* een voorbeeld van wat er rammelt:
Hoe kom jij aan de "kennis" dat de werkelijkheid dynamisch is ???
Inderdaad.quote:Er is toch geen kennis ???
Mijn stelligheid is een methode.quote:Dat is dus ook maar een aanname of overtuiging, van jou. Je stelligheid valt dus als Pseudo-sceptisch uit te leggen![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |