abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73848552
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:37 schreef bassos het volgende:

[..]

Ik vond een verwijzing naar asterix stukken beter dan de poging tot, naja <echt praten ist verboten> van een eerdere ongenoemde poster, toch stukken sterker.

Zit vette geschiedenis en voldoende verwijzing naar het aanroepen van goddelijke hulp in dacht ik zo.

Daar zit wat in.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:38:52 #52
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_73848563
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:33 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Heb dan in ieder geval het respect om te zeggen dat je er niets van snapt. Om deze reden val jij ook onder de pseudo-skeptics waar dit topic over gaat. Liever een conclusie trekken dan jezelf nederig opstellen, toch?
Laten we beginnen met de eerste zin, waar de rest van de stellingen op gebaseerd is :
"De onmogelijkheid van kennis" - STOP HIER.
Kennis is niet onmogelijk, dus valt de rest van de conclusies uit elkaar.
Als de premisse niet klopt, klopt de rest ook niet.
zzz
pi_73848671
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:38 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Laten we beginnen met de eerste zin, waar de rest van de stellingen op gebaseerd is :
"De onmogelijkheid van kennis" - STOP HIER.
Kennis is niet onmogelijk, dus valt de rest van de conclusies uit elkaar.
Als de premisse niet klopt, klopt de rest ook niet.
Dan vraag je toch aan hem wat hij ermee bedoeld?
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:42:46 #54
31101 _Led_
pi_73848729
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:41 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Dan vraag je toch aan hem wat hij ermee bedoeldt?
Nee, dat doe ik niet ?
zzz
pi_73848747
Leuk artikel ter omschrijving.

Contextualisme:
quote:
Volgens de meeste contextualisten is contextualisme een acceptabel alternatief voor scepticisten. Scepticisme is, kort gezegd, de opvatting dat er nooit zekere kennis mogelijk is, omdat altijd de mogelijkheid bestaat, dat we misleid worden (door een kwaadwillende demoon, onze zintuigen, of anderszins).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Contextualisme_%28filosofie%29
pi_73848811
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:42 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Nee, dat doe ik niet ?
Dan kun je beter niet reageren als je niet toe wil geven dat je iets niet begrijpt, komt intelligenter over. Bassos doet namelijk ook zijn best en je mag blij zijn dat hij je iets wil vertellen. Een gegeven paard moet je namelijk niet in de bek kijken.
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:49:20 #57
31101 _Led_
pi_73848974
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:45 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Dan kun je beter niet reageren als je niet toe wil geven dat je iets niet begrijpt, komt intelligenter over. Bassos doet namelijk ook zijn best en je mag blij zijn dat hij je iets wil vertellen. Een gegeven paard moet je namelijk niet in de bek kijken.
Aan de andere kant hoef je ook niet te zitten wachten op verbale diarree van een gegeven paard.
Dat bassos een levensfilosofie heeft die hij baseert op enkele aannames en rare conclusies is zijn goed recht, maar dat wil toch niet zeggen dat ik op een uitleg daarvan zit te wachten ?
We hadden het over atheisme versus agnosticisme.

Als ik dan meuk over me heen krijg als
quote:
Het is nog altijd vele malen beter dan beweren dat je daadwerkelijk een radertje in het rad bent.
(atheisme, materialisme, we zijn dat radertje)
En dan nu het verschil :
We zijn daadwerkelijk ook dat radertje.
Hoe jij daartegenover staat, wat je vindt, wat je besluit, allemaal jij.
Krijg ik spontaan jeuk, al was het alleen maar dat ie het al zo stellig brengt alsof zijn mening de enige juiste is.
zzz
pi_73849051
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:38 schreef _Led_ het volgende:laten we beginnen met de eerste zin, waar de rest van de stellingen op gebaseerd is :"De onmogelijkheid van kennis" - STOP HIER.
Kennis is niet onmogelijk
Oh gij internet wijzgeer,
Hoe is kennis mogelijk tenzij gij kennis vervangt door geloof ?

Ik verviel even uit mijn rol, ik laat het maar staan.

Het is niet mogelijk om iets te weten omdat :

De materialen die we gebruiken om de werkelijkheid te observeren allemaal inherent alleen maar een benadering kunnen beschrijven.

Begin bij hoe iets dat je leest meermaals vertaald was voordat het op papier/internet belandde en nadat jij het leest het wederom meermaals wordt vertaald voordat je een begrip begint te vormen.

Vervolg dat met de apparatuur die we hebben ontworpen om de werkelijkheid te kunnen bekijken die we zelf niet kunnen.

Dat is een keer extra verwijderd van kennis.

Vervolg dat met de computers die we nodig hebben om ons een beeld te kunnen vormen wat nog verfijndere data eigenlijk betekent.
Die computers zijn geprogrammeerd door mensen die een idee hebben van hoe de werkelijkheid in elkaar zit.

Aldus met verwachting.

Grappige van verwachting is dat als je het even terug naar meso trekt dat het juist een indicatie is van een hogere waarschijnlijkheid dat het waar is.

Er is geen kennis.
Een feit zou een vaststaand gegeven zijn.
De werkelijkheid is dynamisch.

Het is één beweging, maar elk afzonderlijk deeltje in die beweging ervaart het alsof het afgezonderd is.
pi_73849178
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:49 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Aan de andere kant hoef je ook niet te zitten wachten op verbale diarree van een gegeven paard.
Dat bassos een levensfilosofie heeft die hij baseert op enkele aannames en rare conclusies is zijn goed recht, maar dat wil toch niet zeggen dat ik op een uitleg daarvan zit te wachten ?
We hadden het over atheisme versus agnosticisme.

Als ik dan meuk over me heen krijg als
[..]

Krijg ik spontaan jeuk, al was het alleen maar dat ie het al zo stellig brengt alsof zijn mening de enige juiste is.
Het moet voor jou dus op een speciale manier gebracht worden, anders luister je er niet naar. Daar begint pseudo-skepticisme.
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:54:52 #60
31101 _Led_
pi_73849204
Ik heb de kennis dat als ik op dit ogenblik jouw hoofd van jouw romp zou scheiden met een scherp zwaard, en twee minuten in de rondte zou dansen met jouw hoofd in mijn handen,
jij de pijp uit zou gaan.

Da's kennis, geen geloof.
zzz
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:56:32 #61
31101 _Led_
pi_73849258
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:54 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Het moet voor jou dus op een speciale manier gebracht worden, anders luister je er niet naar. Daar begint pseudo-skepticisme.
Nou, als iemand stelt :
"En dan nu het verschil : We zijn daadwerkelijk ook dat radertje."
en dus verder geen ruimte open laat zegt dat niet zozeer iets over mij.
zzz
pi_73849291
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:54 schreef _Led_ het volgende:
Ik heb de kennis dat als ik op dit ogenblik jouw hoofd van jouw romp zou scheiden met een scherp zwaard, en twee minuten in de rondte zou dansen met jouw hoofd in mijn handen,
jij de pijp uit zou gaan.

Da's kennis, geen geloof.
Jawel.
En dat je dergelijke fantasiën hebt lijkt wellicht een indicatie te zijn dat het wat inhoudelijke argumenten nu klaar is met het licht ?
  maandag 19 oktober 2009 @ 16:59:09 #63
31101 _Led_
pi_73849354
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:57 schreef bassos het volgende:

[..]

Jawel.
En dat je dergelijke fantasiën hebt lijkt wellicht een indicatie te zijn dat het wat inhoudelijke argumenten nu klaar is met het licht ?
Zolang de huidige argumenten niet weerlegd worden zie ik geen reden er meer te zoeken in ieder geval.
zzz
pi_73849371
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:56 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Nou, als iemand stelt :
De manier waarmee je erop reageert wel. Op inhoudelijk vlak ga je er namelijk niet vaak tegenin.
pi_73849394
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:56 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Nou, als iemand stelt :
Lieve schat, je hebt helemaal gelijk.
Die zin zegt niets over jou.

Wat iets over jou zegt is de manier waarop je post.
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:02:17 #66
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73849480
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:35 schreef mediaconsument het volgende:
Even uit interesse, maar hoe denk jij over gnostiek?
Ik zie dat als iets dat vooral uit persoonlijke overtuiging opereert. Die manier van kennen is vrijwel inherent persoonlijk. Dat is niet per se verkeerd, ik kan ook niet elk van mijn opvattingen bewijzen. Dat zijn echter opvattingen die ik zogezegd ‘niet-redelijk’ (zonder daar een negatieve lading aan te hangen) zou noemen. Verliefdheid is b.v. ook niet-redelijk.

Persoonlijk heb ik niet veel met de (Christelijke) gnostiek, en ik beschouw het ook als onwaar, omdat ik er geen bewijs voor heb.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73849493
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:59 schreef _Led_ het volgende:[..]Zolang de huidige argumenten niet weerlegd worden zie ik geen reden er meer te zoeken in ieder geval.
Ok.

Je claimt hier dat er argumenten zijn aangedragen die niet afdoende zijn weerlegd.

Prima.

Als je zo vriendelijk zou willen zijn om de meest openstaande vraag aan me voor te leggen, zal ik een poging wagen om alsnog duidelijkheid te verschaffen.
pi_73849529
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:02 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik zie dat als iets dat vooral uit persoonlijke overtuiging opereert. Die manier van kennen is vrijwel inherent persoonlijk. Dat is niet per se verkeerd, ik kan ook niet elk van mijn opvattingen bewijzen. Dat zijn echter opvattingen die ik zogezegd ‘niet-redelijk’ (zonder daar een negatieve lading aan te hangen) zou noemen. Verliefdheid is b.v. ook niet-redelijk.

Persoonlijk heb ik niet veel met de (Christelijke) gnostiek, en ik beschouw het ook als onwaar, omdat ik er geen bewijs voor heb.
Dus welke waarheid van welke groep vind je wel mooi ?
(poging tot aardig terwijl wel inhoudelijk)
pi_73849582
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:02 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat zijn jouw ideeën dan over dergelijke standpunten?
quote:
# Afwijzing van elk uiterlijk gezag van enig instituut over het geloof. De innerlijke goddelijke vonk verleent elk mens morele zelfstandigheid.
# De materiële wereld is geen historisch scheppingsproces, maar een emanatie
# Jezus had geen materieel lichaam, maar was louter geest, verschijnend aan de mensen in een lichamelijke gedaante.
# Geen verlossende werking van het zoenoffer van Jezus (verzoeningsleer).
# Geen verlossende werking van het geloof
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek

Om deze reden zal ik geen enkele invalshoek als onwaar kunnen beschouwen, ik ben alleen benieuwd met welke invalshoek mijn ideeën het beste te vergelijken zijn als ik straks oud en wijs ben. Tot die tijd kan ik hier werkelijk weinig zinnigs over vertellen.
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:18:28 #70
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73850136
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:05 schreef mediaconsument het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek

Om deze reden zal ik geen enkele invalshoek als onwaar kunnen beschouwen, ik ben alleen benieuwd met welke invalshoek mijn ideeën het beste te vergelijken zijn als ik straks oud en wijs ben. Tot die tijd kan ik hier werkelijk weinig zinnigs over vertellen.
Ik onderschrijf geen van die punten. Maar dat ‘geen enkele invalshoek als onwaar beschouwen’ vind ik de valkuil bevatten dat je élke invalshoek, hoe absurd ook, serieus moet nemen. Dat is een houding die domweg niet kan.

Als je dat doet, dan kun je bij wijze van spreken geen sudoku oplossen ‘omdat je er misschien wel rekening mee moet houden dat er toch twee vieren in één rij kunnen staan’.

Het lijkt de ultieme redelijkheid, maar ik vind het in feite uiteindelijk op waanzin uitlopen.

Er zijn natuurlijk heel veel dingen die ik niet weet, en heel veel waar ik zeker van ben, en dan nog een boel ertussenin. Dat ik iets zeker weet, of zeker weet van niet, is natuurlijk, strikt filosofisch gezien niet houdbaar. Misschien word je door een demon bedrogen. Dat zal allemaal best, en die slag wil ik ook wel om de arm houden, maar ik doe nu eenmaal de aanname dat dat niet zo is (en iedereen doet dat in de praktijk, want anders ben je de hele dag mensen aan het opbellen of ze niet nog wat geld van je krijgen, want misschien heeft de kwade demon je wel wijs gemaakt dat je ze niets schuldig bent, maar is het wel zo).

Agnosticisme maakt echter m.b.t. een aantal van die feiten of opvattingen opeens een, naar mijn mening, rare sprong, en zegt ‘dit zijn speciale feiten, daarover zijn we agnostisch!’. B.v. ‘of God bestaat’.

Waarom die keuze? Je hebt toch een hele lijn van zeker van wel naar zeker van niet, waarom voldoet die opeens niet voor een aantal opvattingen?

Dat ik (nu) niet geloof dat God bestaat betekent natuurlijk niet per se dat ik dat volgend jaar ook nog geloof. Dat kan veranderen, het is niet dat ik daar per se niet open voor sta. Maar ik vind het onzinnig om te zeggen ‘dat ik geloof dat God niet bestaat’, meer geloven dan ‘dat ik geloof dat 3 + 3 = 6’ of ‘dat ik geloof dat als ik iets loslaat in de lucht het naar beneden valt’, of ‘dat ik geloof dat er geen onzichtbare paarse eenhoorns bestaan’.

Ik heb nog nooit ervaren dat 3 + 3 ≠ 6, of dat God zou bestaan, of dat iets omhoog viel, enz. Dus die zitten allemaal fijn in de categorie ‘zeker weten’. Dat is hoe zeker kennis wordt.

En ik ben evenmin agnostisch m.b.t. de Godsvraag als m.b.t. de 3 + 3 ≠ 6 vraag.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 19 oktober 2009 @ 19:20:37 #71
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_73854538
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:49 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Niet zozeer het overtuigd zijn dat er geen god is,
alswel geen reden zien om aan te nemen dat er WEL een god is.
Dat dus.
Je maakt weer een giant leap (Bassos)
Het doen van een (weloverwogen) aanname proberen weg te zetten als een "geloofsovertuiging".

Het ergste is nog wel dat je verder best een punt hebt, ook al rammelt er nog wel wat aan*, maar hou nou eens op om net als zoveel andere domme schapen (gek genoeg allemaal gelovigen) Atheïsme als "ook maar een geloof zoals alle andere" weg te relativeren en (daardoor) als "in strijd met zichzelf" af te schilderen. Ik schat je hoger in dan dat.

Verder ben ik het met Iblis eens, dat hoe leuk en reël een Agnostisch stanpunt ook aandoet, je kan er niets mee & komt dus ook niet verder/vooruit (eventuele wenselijkheid en/of uitzonderingen daargelaten).

In zekere zin is een Agnostisch standpunt een non-sceptisch standpunt. Alles is mogelijk (, en tegelijk helemaal niets). In dat geval neem je dus helemaal geen standpunt in en valt er ook niets te verdedigen of te verkondigen. Lekker makkelijk. Maar wat schiet je er mee op ? Wat leer je er mee over de "werkelijkheid" (zoals die nu voor ons is, ook al zou dat een "Matrix" achtige simulatie blijken te zijn) ?

* een voorbeeld van wat er rammelt:
Hoe kom jij aan de "kennis" dat de werkelijkheid dynamisch is ??? Er is toch geen kennis ???
Dat is dus ook maar een aanname of overtuiging, van jou. Je stelligheid valt dus als Pseudo-sceptisch uit te leggen
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_73855302
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik onderschrijf geen van die punten. Maar dat ‘geen enkele invalshoek als onwaar beschouwen’ vind ik de valkuil bevatten dat je élke invalshoek, hoe absurd ook, serieus moet nemen. Dat is een houding die domweg niet kan.

Als je dat doet, dan kun je bij wijze van spreken geen sudoku oplossen ‘omdat je er misschien wel rekening mee moet houden dat er toch twee vieren in één rij kunnen staan’.

Het lijkt de ultieme redelijkheid, maar ik vind het in feite uiteindelijk op waanzin uitlopen.

Er zijn natuurlijk heel veel dingen die ik niet weet, en heel veel waar ik zeker van ben, en dan nog een boel ertussenin. Dat ik iets zeker weet, of zeker weet van niet, is natuurlijk, strikt filosofisch gezien niet houdbaar. Misschien word je door een demon bedrogen. Dat zal allemaal best, en die slag wil ik ook wel om de arm houden, maar ik doe nu eenmaal de aanname dat dat niet zo is (en iedereen doet dat in de praktijk, want anders ben je de hele dag mensen aan het opbellen of ze niet nog wat geld van je krijgen, want misschien heeft de kwade demon je wel wijs gemaakt dat je ze niets schuldig bent, maar is het wel zo).

Agnosticisme maakt echter m.b.t. een aantal van die feiten of opvattingen opeens een, naar mijn mening, rare sprong, en zegt ‘dit zijn speciale feiten, daarover zijn we agnostisch!’. B.v. ‘of God bestaat’.

Waarom die keuze? Je hebt toch een hele lijn van zeker van wel naar zeker van niet, waarom voldoet die opeens niet voor een aantal opvattingen?

Dat ik (nu) niet geloof dat God bestaat betekent natuurlijk niet per se dat ik dat volgend jaar ook nog geloof. Dat kan veranderen, het is niet dat ik daar per se niet open voor sta. Maar ik vind het onzinnig om te zeggen ‘dat ik geloof dat God niet bestaat’, meer geloven dan ‘dat ik geloof dat 3 + 3 = 6’ of ‘dat ik geloof dat als ik iets loslaat in de lucht het naar beneden valt’, of ‘dat ik geloof dat er geen onzichtbare paarse eenhoorns bestaan’.

Ik heb nog nooit ervaren dat 3 + 3 ≠ 6, of dat God zou bestaan, of dat iets omhoog viel, enz. Dus die zitten allemaal fijn in de categorie ‘zeker weten’. Dat is hoe zeker kennis wordt.

En ik ben evenmin agnostisch m.b.t. de Godsvraag als m.b.t. de 3 + 3 ≠ 6 vraag.
Dit alles hangt ook af van het doel dat je ermee wil bereiken, oftewel wat je wil leren. Dit heb ik niet aangegeven, excuses.

Overigens begrijp ik niet waarom je de vraag niet beantwoord. Ik vraag wat je over deze punten denkt, hierop antwoord je dat je ze niet onderschrijft. Oftewel kan ik hieruit concluderen dat je het oneens bent met elk woord dat ik quotte?

Ik heb dat rechtstreeks van wikipedia gequote, en ben het dan ook oneens met het feit dat demonen en jezus als geest aangehaald worden. Mijn idee hierover is anders namelijk. Echter weet ik ook dat wikipedia hier niet alles over kan vertellen, mede doordat de geschiedenis van de gnostiek erg ver terug gaat.

Daarom is mijns inziens de grootste valkuil dat je door dit soort termen vaak in hokjes en buiten jezelf gaat denken. De geloven zijn dan ook goede hulpmiddelen om de oorsprong van bepaalde gedachten te kunnen achterhalen, om hier zodoende lering van te trekken. Met geloven bedoel ik dan ook religie, wetenschap, mythologie, etc, en alles wat hieronder valt. Uiteindelijk bepaal jij dan ook welke interpretatie je gebruikt, en is deze interpretatie persoonsgebonden.
  maandag 19 oktober 2009 @ 19:54:01 #73
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_73855695
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 19:43 schreef mediaconsument het volgende:
<snip>
Daarom is mijns inziens de grootste valkuil dat je door dit soort termen vaak in hokjes en buiten jezelf gaat denken. De geloven zijn dan ook goede hulpmiddelen om de oorsprong van bepaalde gedachten te kunnen achterhalen, om hier zodoende lering van te trekken. Met geloven bedoel ik dan ook religie, wetenschap, mythologie, etc, en alles wat hieronder valt. Uiteindelijk bepaal jij dan ook welke interpretatie je gebruikt, en is deze interpretatie persoonsgebonden.
Dat kan ik wel onderschrijven. (Ook al noem ik wetenschap geen geloof (Het één sluit het ander uit n.l.) maar goed, dat is muggenzifterij in deze )

Ik plaats mezelf dan ook in geen van de voornoemde 'hokjes', ook al weet ik zeker dat menig lezer dat inmiddels al wel doet

edit:
Hooguit die van (biased) scepticus.

edit2:
Wellicht dat ik ooit zal leven met de wetenschap dat er een God bestaat (Ook al heb ik momenteel geen enkele aanleiding om dat aan te nemen), maar geloven zal ik het nooit. Geloven = niet weten & Ik wil (zeker) weten !!! ... & die discussie hebben we al eerder gehad

[ Bericht 10% gewijzigd door R0N1N op 19-10-2009 20:07:53 ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_73861636
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:45 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Waarom moet iemand blij zijn als Bassos zich verwaardigt om iets te vertellen?
Staat hij zover boven 'ons'? Begrijp jij zijn paar'len van wijsheid dan wel?
Ik begrijp Led veel beter en ook Iblis.
Led is nuchter en duidelijk.
Iblis legt heel goed uit.
Bassos is ingewikkeld-hij noemt het verfijnd-en vaak begrijp ik er niet veel van.
En ja, ik lees het heel goed, soms 2 of 3 keer.
pi_73869589
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 19:20 schreef R0N1N het volgende:[..]
Dat dus.
Je maakt weer een giant leap (Bassos)
Vrij van A naar D.
quote:
Het doen van een (weloverwogen) aanname proberen weg te zetten als een "geloofsovertuiging".
Nope.
Die aanname is eigenlijk ook wel al een te sterke overtuiging, maar die valt nog steeds onder [1].
Vinden dat geloven in god onverdedigbaar is.
Dat is nu precies agnostisch.

De geloofsovertuiging is het stellig beweren dat god niet bestaat.
quote:
Het ergste is nog wel dat je verder best een punt hebt, ook al rammelt er nog wel wat aan
Naja, aangezien je dit onderdeel van mijn punt onjuist representeerd is de kans dat je de rest hebt gesnapt niet zo goot.
quote:
maar hou nou eens op om net als zoveel andere domme schapen (gek genoeg allemaal gelovigen) Atheïsme als "ook maar een geloof zoals alle andere" weg te relativeren en (daardoor) als "in strijd met zichzelf" af te schilderen.
Je bent bezig met het scheppen en onderuithalen van een stroman argument.

Het typeren van gelovigen als allemaal schapen doet echter wel vermoeden dat jouw atheïsme veel meer is dan alleen maar een aanname.

Wellicht dat je daarom ook geraakt bent door de typering van je geloofsovertuiging.
quote:
Verder ben ik het met Iblis eens, dat hoe leuk en reël een Agnostisch stanpunt ook aandoet, je kan er niets mee & komt dus ook niet verder/vooruit (eventuele wenselijkheid en/of uitzonderingen daargelaten).
Onzin.
Een standpunt van waaruit je daadwerkelijk openlijk beseft dat je maar een gedeelte van de werkelijkheid kan beschrijven zorgt voor een open geest die niet gehinderd door vooringenomenheid en verwachting vrij kan beschouwen.
quote:
In zekere zin is een Agnostisch standpunt een non-sceptisch standpunt.
Alleen in de stroman zin.
Agnosme is nu juist per definitie sceptisch over alles.
quote:
Alles is mogelijk (, en tegelijk helemaal niets).
Onjuist.
We kunnen niet weten wat wel en niet mogelijk is.
Dat laat onverlet het observeren van regelmatigheden.

Het wordt gewoon alleen niet in een beperkend kader geduwd.
quote:
In dat geval neem je dus helemaal geen standpunt in en valt er ook niets te verdedigen of te verkondigen.
Behalve dan wat iedereen kan doen zonder gehinderd te worden door welke geloofsovertuiging dan ook.

Dus een fundamentalistische moslim is verwerpelijk, maar een fundamentalistische materialist niet ?
quote:
Lekker makkelijk.
Zie je reactie.
Niet echt makkelijk.
Als twijfelaar hoor je nooit bij een groep.
(zelfs niet in de groep twijfelaars)

Hup in de groep atheïsten, kunnen we lekker wijzen naar gelovigen.
Hup in de groep gelovigen, kunnen we lekker wijzen naar de atheïsten.

De agnost kijkt ernaar en schud zijn hoofd terwijl hij er ook om kan lachen en huilen tegelijk.
(en uiteraard goedkeurend knikt)
quote:
Maar wat schiet je er mee op ?
Vrijheid.
quote:
Wat leer je er mee over de "werkelijkheid" (zoals die nu voor ons is, ook al zou dat een "Matrix" achtige simulatie blijken te zijn) ?
Dat het niet belangrijk is om de werkelijkheid te beschrijven, aangezien dat niet kan.
Dus gebruikt de agnost wat nuttig is.
quote:
* een voorbeeld van wat er rammelt:
Hoe kom jij aan de "kennis" dat de werkelijkheid dynamisch is ???
Dat is het mysterie van Bassos.
quote:
Er is toch geen kennis ???
Inderdaad.
En als ik claim dat er geen kennis is, maar wel een uitspraak doe over de werkelijkheid, zou ik dan bedoelen dat die uitspraak een feit is ?
Of zou het meer een invalshoek zijn ?
Het universum is namelijk ook nog geheel statisch, maar dat is een andere invalshoek.
(een en ondeelbaar, eeuwig, oneindig, allemaal erg statische begrippen)
quote:
Dat is dus ook maar een aanname of overtuiging, van jou. Je stelligheid valt dus als Pseudo-sceptisch uit te leggen
Mijn stelligheid is een methode.
De inhoud bespreek je niet, alleen maar die methode, oftewel de vorm.
(en dan specifiek hier over het al dan niet dynamisch zijn van de werkelijkheid wat feitelijk(!) de actuele invalshoek is die de wetenschap ons voorschotelt)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')