quote:Op vrijdag 11 september 2009 18:38 schreef freecell het volgende:
Iemand nog tip tegen pijnlijke tepels bij aanhappen van een dreumes?
Volgens mij komt het gewoon door de zwangerschap, maar als het op te lossen is hoor ik het graag
Bepanthen is ook niet zo'n goed zalfje voor tepels en zeker als, zoals bij freecell, de pijn niet door een wondje wordt veroorzaakt biedt smeren geen enkele hulp.quote:Op vrijdag 11 september 2009 23:56 schreef Kersjes het volgende:
Bepanthen werkt(e) bij mij dus voor geen meter.
Brrr... wat naar joh. Van die BO maar ook van die ranzige poedertjes. Blugh, ik proef ze zo nog.quote:Gelukkig doen de tepels zo goed als geen pijn meer. De linkerborst daarentegen![]()
Het is dus toch uitgelopen op een borstontsteking, ondanks het warm houden, leegkolven en masseren. Nu dus antibiotica, hele ranzige die opgelost moet worden in water![]()
quote:Nou ja, hopelijk binnenkort dus weer pijnvrij voeden. De huisarts raadde me trouwens aan een tepelhoedje te gebruiken omdat mijn tepel nogal vlak is. Bij Devin nooit gebruikt, vond het ongevraagde advies ook een beetje vreemd eerlijk gezegd![]()
Wat zou zo'n tepelhoedje kunnen betekenen?
je kan die gore meuk ook gewoon als pil nemen en dan 2 glazen water erachter aan gooien. dat poeder is echt niet te zuipenquote:Op vrijdag 11 september 2009 23:56 schreef Kersjes het volgende:
Ouch Freecell!
Da's een minder prettige bijkomstigheid van zwanger zijn...
Bepanthen werkt(e) bij mij dus voor geen meter. Gelukkig doen de tepels zo goed als geen pijn meer. De linkerborst daarentegen![]()
Het is dus toch uitgelopen op een borstontsteking, ondanks het warm houden, leegkolven en masseren. Nu dus antibiotica, hele ranzige die opgelost moet worden in water![]()
Nou ja, hopelijk binnenkort dus weer pijnvrij voeden. De huisarts raadde me trouwens aan een tepelhoedje te gebruiken omdat mijn tepel nogal vlak is. Bij Devin nooit gebruikt, vond het ongevraagde advies ook een beetje vreemd eerlijk gezegd![]()
Wat zou zo'n tepelhoedje kunnen betekenen?
Kobus kon gewoon niet goed doordrinken aan mijn tepel. Hij kreeg hem niet goed naar binnen gezogen. Hij hapte wel goed aan maar liet dan bijna meteen weer los. De LK gaf me dat tepelhoedje en het ging meteen goed. Het is al in een vorm dus hij hoeft de tepel niet zo ver naar binnen te zuigen. Het drinken zelf kost wel iets meer moeite schijnt het, maar het lukt hem nu eenmaal maar heel soms om zonder hoedje te drinken.quote:Op zaterdag 12 september 2009 00:35 schreef Kersjes het volgende:
Maar serieus, wat voor toegevoegde waarde heeft een tepelhoedje dan eigenlijk?
Oeke, wat is de reden dat jij er een gebruikt bijvoorbeeld?
jaaaa die handjes omgquote:Op dinsdag 15 september 2009 21:36 schreef _Bar_ het volgende:
heb je nog geen "ruzie"met een handje/armpje gehad Huup
Ik heb dat dus aldoor met Roy, die gooit handje precies tussen mij en de tepel...
quote:Op donderdag 17 september 2009 22:09 schreef mrien het volgende:
Ik ga nu officieel het opleidingstraject in van de VBN, binnenkort de eerste scholingsdag, ben erg benieuwd!
ik ook!quote:Op donderdag 17 september 2009 22:23 schreef mrien het volgende:
Ik vraag me af hoe het bij xxxkarinxxx gaat met de borstvoeding!
Mijn zoon (7,5 maand)slaat ook wel eens op de borst of trekt hem eruit. Vaak begint hij dan te praten. Het kan denk ik ook een teken zijn, dat hij genoeg heeft gehad. Hebben jullie zoiets ook wel eens meegemaakt? Ik vindt het wel een beetje apart want soms doet hij dat al na 10 minuten of een kwartiertje. Soms laat ik hem ook boeren en probeer het daarna nog eens. Meestal maakt hij wel gromgeluidjes als hem iets dwars zit.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:59 schreef Grijs het volgende:
Marlien duwt nog steeds regelmatig de borst weg (of in) tijdens het drinken. En dat slaan (of meer kloppen) doet ze ook best vaak. Dat laatste vind ik niet erg, maar dat wegduwen kan soms wel wat pijnlijk zijn. En als ik haar dan van de borst haal, dan wordt ze heel erg kwaad! En vervolgens hapt ze dan wel weer goed aan.
Marlien geniet nog steeds heel erg van het voeden en daar geniet ik dan weer van. Ze drinkt nog 's ochtends en 's avonds bij mij, overdag drinkt ze dan uit een (tuit)beker.
Kersjes heb je wel eens geprobeerd hem eerst de rechterborst te geven en daarna nog de linker? Misschien dat hij hem 'als toetje' wel wil?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:34 schreef Kersjes het volgende:
Sorry dames, ik moest even lachen om jullie tepel- en borstboetseerders![]()
Devin kon er ook wat van maar Toby is vooralsnog heel lief en rustig aan de borst.
Behalve dan voor de linker, die pakt hij 's nachts nooit. Overdag is er geen probleem maar 's nachts kan ik proberen wat ik wil: hij doet het gewoon niet![]()
Om het huilen te doen stoppen zwicht ik dus maar en geef hem alleen de rechter, die pakt hij probleemloos. Dat gaat nu al een week zo, hoe erg is dit voor mijn productie links?
Omdat hij 's nachts standaard elke 2 uur komt wil ik mijn kostbare slaaptijd liever niet verdoen met kolven....
Ik denk dat dat is omdat het hoedje vaak als een soort wondermiddel wordt gebruikt. Loopt het een beetje anders met de BV? Húp, de kraamverzorgster haalt een hoedje.quote:Op donderdag 24 september 2009 20:20 schreef oeke het volgende:
Ik weet trouwens niet precies waarom men er zo negatief tegenover staat. Natuurlijk zonder is beter, maar als je graag wil borstvoeden, en dat wilde ik ontzettend graag, en het lukt op deze manier dan snap ik niet waarom het niet goed is.
Hihi, bij mij noemden ze dat een hamburger ervan maken.quote:Op donderdag 24 september 2009 21:51 schreef Ca.ra het volgende:
Ze heeft me geleerd om mijn borst wat samen te knijpen om hem te helpen aanhappen. 'een puntje eraan vouwen' noemen we het grappend.
*die-hardtepelhoedjesgebruikster meldt zich!quote:Op donderdag 24 september 2009 22:05 schreef owlet het volgende:
Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor, dat het vervelend kan zijn dat er steeds maar weer zo negatief wordt gedaan over iets wat voor sommigen het verschil maakt tussen stoppen of niet stoppen.
Ach, dat weet ik niet hoor. Ik bedoel, een hoedje is meer gedoe en je moet het uitkoken enzo, maar je geeft maar wel gewoon mooi borstvoeding. En ieder grammetje dat je kind groeit komt gewoon omdat jij voor hem zorgt met jouw melk. Dat is zo mooiquote:Op donderdag 24 september 2009 22:27 schreef oeke het volgende:
Dankje Ca.ra.En wat fijn trouwens! Au naturel lijkt me stiekem toch veel fijner.
![]()
En daar kun je voor het voeden een beetje moedermelk in druppelen, daar gaat de neus weer even van open.quote:Op donderdag 24 september 2009 22:21 schreef owlet het volgende:
Een verstopte neus kan ook ja, arm ding.
JAAAAA!quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:27 schreef Nijna het volgende:
Succes poppedein, auw
Wij hebben een rotnacht gehad, vaak eruit en nu ben ik moe, het is een fase he... toch?!
Bij ons noemde de kv het ook een hamburger.quote:Op donderdag 24 september 2009 22:03 schreef oeke het volgende:
[..]
Hihi, bij mij noemden ze dat een hamburger ervan maken.![]()
Thnx Ticootje... Ik moest gewoon de suspensie gebruiken die hij voor Lena ook voorgeschreven heeft. Maar dat was ten eerste doordat t meer een drankje is niet de doen volgens de apotheek en ten tweede lees ik nu overal op internet dat de gebruikelijke dosering 4x4 ml is met als tip deze hoeveelheid te verdelen over "na elke voeding". Mijn HA heeft echter 4x1 ml voorgeschreven, veel te weinig dus en al helemaal als ik t zelf ook nog zou moeten gebruiken. Dus heb gebruik gemaakt van je tip en extra miconazolcreme meegenomen en voor Lena later deze week dan maar een herhaalrecept regelen....quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:20 schreef Ticootje het volgende:
Popedein, jij kunt gewoon Miconazolcreme halen. Dat is zonder recept verkrijgbaar. Het is heel belangrijk dat jullie beiden behandeld worden.
quote:Op vrijdag 25 september 2009 14:54 schreef Linda2205 het volgende:
naja, ze krijgt mn tepel gewoon niet ver genoeg dr mond in... maar ze heeft net gedronkenwelliswaar met tepelhoedje, maar man ik heb gehuild
Chan en ik gebruikten dus Daktarin. Ik zelf in combinatie met Gentiaan Violet, omdat Nystatine niet goed werkte en ik het rotspul vond. Mijn LK zei ook dat spruw vaak resistent word voor Nystatine vooral als je de kuur te snel afbreekt. Maar bij mij werkte het na 3 weken nog niet.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:55 schreef oeke het volgende:
Oh Chan, ik doe nu ook een Daktarin kuur. Niet naar je dokter luisteren, in de OP staat ook een link hoe je het moet doen. hier
Je doet elke keer na een voeding, dus bv. 8 keer per dag een beetje op je pink of een wattenstaafje en dat smeer je in zijn mond. Zo'n volle lepel is teveel voor hem om weg te werken.
Op je tepel smeer je liever een anti schimmelzalf van de etos of kruidvat. Wat ook voor zwemmerseczeem werkt , er moet in zitten miconazol. Dat smeer je na elke voeding dun op je tepelhof. Niet je hele borst. Als het is ingetrokken hoef je het bij de volgende voeding niet af te wassen, anders wel.
Voor je het erop smeert even je tepels wassen.
Dat kleeft niet zo.
Succes!
ok bedanktquote:Op vrijdag 25 september 2009 17:40 schreef owlet het volgende:
De werkzame stoffen in strepsils zijn Amylmetacresol en dichloorbenzylalcohol en die kan ik even niet terug vinden op de medicijnlijst op borstvoeding.com.
Voor zo ver ik weet (maar ik ben geen expert op dat gebied, eigen verantwoording enzo) kan je ze gewoon gebruiken.
Linda ik las laatst ergens een verhaal van iemand, die teveel melk had, had steeds stuwing en het kindje verslikte zich steeds. Deze mevrouw zei dat saliethee haar heel goed heeft geholpen. Ze had vervolgens niet meer te veel, geen stuwing meer, het kind verslikte zich niet meer en ze geeft met 7 maanden nog steeds bv. Ze moest 750 ml thee zetten, drie minuten laten trekken en over de hele dag verspreid opdrinken. Of het helpt weet ik niet. Maar het is het proberen wel waar denk ik.quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:39 schreef Linda2205 het volgende:
Maar zorgt veel kolven dan niet voor meer melk? Want ik heb al een overschot zeg maarZe drinkt al erg veel vandaag, voor haar doen, maar toch helpt het niet.
Morgen een dagje in bed klinkt goed! Had wel een boodschappentripje gepland met mn moeder, maar dan de rest van de dag maar in bed knuffelen
Ow, en thnx voor de link. Maar daar staat wel dat je juist moet warmhouden, niks over koelen...![]()
Rottig is dat hè als ze zo ineens het hele ritme omgooien wat terugkomen van het aantal voedingen betrefd.quote:Op woensdag 30 september 2009 15:59 schreef Nijna het volgende:
Het is bingo op het moment, de nachten zijn rot, overdag wil ze het liefst om de 2 uur en ik word er een beetje simpel van. Ze kwam overdag om de 3 a 4 uur of maakte 's middags een lange ruk en het lijkt allemaal helemaal zoek. De nachten werden weer wat beter, maar nu lijkt ze weer eerder te komen steeds.
Ik vind het moeilijk. Ik ben er gewoon het type niet voor om alsmaar met kind aan de borst te zitten, maar ja de bv loopt nu wel en omdat dan maar aan de wilgen te hangen is ook niet wat ik wil
Dat wist ik niet. Had alleen een verhaal gelezen, dat erg positief klonk. Linda als je te veel productie blijft houden kun je natuurlijk ook altijd hulp vragen bij een lactatiekundige.quote:Op woensdag 30 september 2009 20:27 schreef p_iglet het volgende:
Salie werkt enorm borstvoedingsproductie remmend.
Daar zou ik nooit zomaar zelf mee gaan klooien...
Het werd vroeger gebruikt om de melkproductie te remmen van moeders waarvan het kindje overleed.
Alle andere kids hebben tot max een half jaar bv gehad, toen was het op de een of andere manier op....quote:Op donderdag 1 oktober 2009 11:08 schreef Grijs het volgende:
Vamp, ik heb er (nog?) geen ervaring mee, maar ik denk dat ik zou verbieden dat mijn kind aan mijn kleren zou trekken. Mijn dochter (16 mnd) heeft al goed door wat 'nee' betekent.
Mijn andere dochter wilde toen ze zo'n 13 of 14 maanden oud was niet meer echt bij me drinken, maar wel lekker bij me liggen (in ons bed). Dan nam ze een paar slokjes en stopte er weer mee en even later wilde ze weer een paar slokjes. Daar had ik toen geen zin in, dus ging ik haar op haar kamer voeden. Dat vond zij weer niets en ze weigerde te drinken. Aangezien ik geen zin had in dat gedoe bij ons in bed, was dat 'einde borstvoeding'.
Diezelfde keuze zou ik nu weer maken, maar ik weet niet hoe jij daarin staat.
Ik blijf wel zeggen dat als je besluit lager door te gaan met borstvoeding geven dat je op een gegeven moment niet meer de enige die besluit om te stoppen..quote:Op donderdag 1 oktober 2009 14:27 schreef Tinuviel het volgende:
Nou dat ik doorga tot hij 2 of 3 jaar is denk ik niet. Tot rond een jaar lijkt me wel leuk om door te gaan. Maar het is misschien ook afhankelijk van je werksituatie. Gezien ik 32 uur werk en best een lange reistijd heb tot mijn werk heb ik dan ook weer niet de ambitie om tot 2 of 3 jaar door te gaan.
Vanaf midden november kan ik sowieso nog maar 1 keer op werk kolven hooguit in plaats van nu 4 keer. Dat is wel een erg groot verschil. Dus eerst maar even kijken hoe dat gaat.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 14:42 schreef Kersjes het volgende:
Op een gegeven moment hoef je niet meer te kolven en drinkt de kleine gewoon wanneer het kan, da's al een stuk gemakkelijker!
Als t ff kan...quote:
quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:07 schreef p_iglet het volgende:
Vamp, hier heeft Pepijn dat ook een tijdje geprobeerd... En gewoon heel lang hele concequent zijn helpt.
Toen de regel ingevoerd mama drinken gebeurd alleen voor het slapen... (dus op dat moment 3x per dag ofzo), en alle andere momenten drinkt hij maar mooi wat anders.
Zou toch proberen echt zo concequent mogelijk te zijn, en dat lang vol houden. Wellicht wat aantrekkelijke alternatieven voor moeilijke momenten ofzo. Hier hielpen pakjes drinken of knijpfruitjes altijd erg goed als noodafleidingstruc.
Over dat door als je eenmaal lang doorgaat nog langer doorgaan. Dat herken ik hier ook wel.
Ik zou toen Pepijn 13,5 maand was naar lowlands en op wielewaal vakantie gaan. En had van te voren bedacht dat ik het dan wel mooi zou vinden en dan niet meer zou willen kolven...
Maar hoe langer ik doorging hoe makkelijker het werd.
Ondertussen zijn we 2x lowlands, 3x wielewaal vakantie verder en krijgt Pepijn nu al 26 maanden borstvoeding. En lijkt hij absoluut niet van plan te zijn om te stoppen. Ik kan ondertussen 6 dagen van Pepijn weg zijn en maar 2 of 3x hoeven kolven in totaal zonder productie problemen. Nachtjes logeren ook heel enkel probleem. Ziek zijn en ineens weer 8x per dag ipv 2x willen drinken. Ook geen probleem.
Ideaal!!!!
Erg herkenbaar. De middelste heb ik 14 maanden gevoed en ik wist van tevoren niet eens of ik wel de hele kraamtijd zou gaan voeden. Toen bleek dat ze uitstekend uit de borst kon drinken, hoopte ik op een paar maandjes borstvoeding, het liefst een half jaar. Toen dat bereikt werd, zou ik wel kijken hoelang het nog lekker liep en dan uiterlijk met een jaar stoppen. En toen werd ze 1 jaar en ik bedacht me dat dat voor haar gewoon helemaal niets uitmaakt. Waarom zou ik dan stoppen?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:33 schreef Tinuviel het volgende:
Ik vind het erg apart, dat ik het gevoel heb als bv eenmal lekker loopt en je vindt het leuk je maar wilt doorgaan. Voor de geboorte dacht ik wel dat ik bv wilde geven als het lukte. Ondanks wat kleine tegenliggers (een lichtgewicht kind, flesvoeding aangepraat krijgen en niet de beste kolfopbrengst) wilde ik heel graag doorgaan tot hij 6 maanden oud was of het eerste tandje kwam, dat werdt minstens 6 maanden doorgaan, toch wel tot 9 maanden gezien ik dan nog mag kolven. Nu denk ik zelf dat het leuk zou zijn om tot een jaar toch wel door te gaan? Ging dat bij jullie, al langer voedende moeders, ook zo?
Auw pijnlijk Rockabella. Wat een slim idee met de avent potjes met een zakje erin. Moet ik onthouden. Heb te weinig flesjes en bakjes omdat er zo veel in de vriezer staat. En je had ook geen problemen om het nog goed dicht te krijgen en zo? Heb je dan een avent bakje vrij gehouden om zo nodig de voeding die in die vorm was ingevroren daarin te doen?quote:Op zondag 4 oktober 2009 22:16 schreef RockabeIIa het volgende:
Mefke, de vorige keer gebruikte ik van die avent-bekertjes. met een plastic zakje erin. Als het bevroren was kon ik het bekertje zo weer gebruiken. Vond ik wel handig...
Gister beetje pech gehad... Zoogcompresje zat vastgeplakt en heb ik per ongeluk losgetrokken(bloeden!!!
Auw bij het aanleggen!!!
Nu geneest het wel aardig dus morgen zal het wel weer ietsje beter zijn maar damn!)
ik heb wel een beetje pech geloof ik
Ik dacht dat er een uur per pond voor stond.. Maar dat is wel vanaf een aantal weken, Owlet weet jij vanaf hoeveel weken dat geldt?quote:Op maandag 5 oktober 2009 07:56 schreef huuphuup het volgende:
Rocka auwhopelijk is het nu al minder pijnlijk enzo
hoe lang mag er nou maximaal echt op zn allerlangst tussen twee voedingen zitten voor een kindje van 6 weken? Mn meisje is gisteravond tussen 10 en half 11 ongeveer gevoed, toen op bed gegaan en ze kwam vanmorgen om half 7 pas weer.ik had eigenlijk mn wekker willen zetten maar dacht uiteindelijk dat ze vanzelf wel zou komen rond 5 uur. Is dat niet te lang er tussenin of kan het wel?
En over zoogkompressen, man wat een verschil zit er per merk tussen die dingen zeg! Die van hema vind ik wel okay maar persoonlijk zijn ze bij mij snel "vol" die van kruidvat huismerk vind ik echt bagger en die van Etos vind ik het allerprettigst. Met een plakstripje op de achterkant zodat je ze in je bh kunt vastplakkenhendig als het normaal allemaal verschuift enzo.
Hoe bedoel je niet meer nodig?quote:Op maandag 5 oktober 2009 08:24 schreef Tinuviel het volgende:
Eventjes een vraagje puur uit interesse. Als je een kind van 1,5 of 2 jaar bv geeft en tegelijkertijd een baby. Wat voor soort melk maakt je lichaam dan aan? De melk verandert toch. Produceert je lichaam dan melk aangepast aan de behoeftes van de baby? Dat lijkt mij het meest logische. Gezien het ouder kind de melk niet meer nodig heeft als hoofdbron van alle voedingsstoffen, vitaminen en mineralen.
Even een stukje van borstvoeding.comquote:Duur van borstvoeding
Mensenkinderen zijn er ook voor ontwerpen om minimaal 2,5 jaar moedermelk als onderdeel van hun dieet te hebben, waarbij veel aanwijzingen aangeven dat zes tot zeven jaar de werkelijke fysiologische duur van borstvoeding is, ongeacht wat je culturele opvattingen mogen zijn.
quote:Is het wel OK?
Ja hoor, het is heel normaal en helemaal OK. De oudste heeft stug doorgedronken tijdens je zwangerschap en in de loop van de negen maanden is de smaak veranderd, is vaak je productie wat teruggelopen en is ook de samenstelling van je melk weer anders geworden. Nu je net bevallen bent is de melk optimaal van samenstelling voor de jongste! Je zult zien dat de jongste in een gespreid bedje komt: als hij voor het eerst drinkt is de melk direct voor hem beschikbaar. Hij zal minimaal afvallen en direct goed kunnen drinken. De oudste mag 'gewoon' ook blijven drinken. Moedermelk is nog steeds ook voor hem de allerbeste melk die er bestaat.
Zorgen maken of de jongste wel genoeg te drinken krijgt, hoef je niet: er is dubbele vraag en dus dubbele productie!
Ik heb niets gezegd over wat normaal is. Ik zei ook alleen dat melk niet meer de hoofdbron is van voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Dat is toch niet zo verkeerd. Tenslotte krijgt een kind op die leeftijd al brood, groenten, vlees, vis e.d. BV alleen is vanaf 6 maanden niet meer genoeg. Dat neemt niet weg, dat het goed voor het kind is om bv te blijven krijgen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 09:02 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Hoe bedoel je niet meer nodig?
[..]
Even een stukje van borstvoeding.com
Even simpel gezegd, een kind van 1,5 of 2 jaar is helemaal niet raar om borstvoeding te krijgen, sterker nog vanuit de natuur is het juist zo bedoeld. Onze cultuur vind het niet normaal en veel moeder stoppen met borstvoeding als ze weer gaan werken of als een kindje toe is aan vaste voeding. Daardoor is onze blik veranderd op wat nu normaal is. (Erg gevaarlijk woord "normaal")
De natuurlijke leeftijd (dus vanuit het kind) om te stoppen met borstvoeding ligt ongeveer tussen de 2,5 en de 7 jaar. http://www.borstvoeding.c(...)e-speenleeftijd.html
Dan een stukje over tandemvoeden:
[..]
Hier werd me al vrij snel verteld dat zodra ze snachts lekker slapen je ze echt niet meer wakker hoeft te maken.quote:Op maandag 5 oktober 2009 07:56 schreef huuphuup het volgende:
Rocka auwhopelijk is het nu al minder pijnlijk enzo
hoe lang mag er nou maximaal echt op zn allerlangst tussen twee voedingen zitten voor een kindje van 6 weken? Mn meisje is gisteravond tussen 10 en half 11 ongeveer gevoed, toen op bed gegaan en ze kwam vanmorgen om half 7 pas weer.ik had eigenlijk mn wekker willen zetten maar dacht uiteindelijk dat ze vanzelf wel zou komen rond 5 uur. Is dat niet te lang er tussenin of kan het wel?
het is niet zo dat ze alle dagen doorslaapt op deze manier maar het komt denk ik 3 dagen per week voor ofzo?quote:Op maandag 5 oktober 2009 08:42 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik dacht dat er een uur per pond voor stond.. Maar dat is wel vanaf een aantal weken, Owlet weet jij vanaf hoeveel weken dat geldt?
Oh en was dit eenmalig of deed ze het vanacht ook?
Raar dat soort heel verschillende adviezen. Op ons CB zeiden ze dat er niet meer dan maximaal 4,5 uur tussen mochten zitten overdag dan. Maar zij waren dan ook niet erg tevreden met zijn gewichtstoename hoewel al het andere echt goed liep: plasluiers, alertheid enzo was allemaal prima. S'nachts gaven zij mij toen jij nog geen twee manden oud was het advies een tijdlang nachtvoedingen te doen hoewel mijn zoon helemaal niet meer naar een voeding vroeg s'nachts. Ik heb het toen maar zo gedaan dat ik hem voedde als hij toch wakker was. Als zij goed groeit en alert is enzo zijn dat de beste tekenen, dat het goed met haar gaat Huup.quote:Op maandag 5 oktober 2009 11:00 schreef huuphuup het volgende:
[..]
het is niet zo dat ze alle dagen doorslaapt op deze manier maar het komt denk ik 3 dagen per week voor ofzo?
Maar ik heb het even nagevraagd bij het CB en die zei dat ik haar gewoon kon laten slapen 's nachts, geen enkel probleem.
@Bar, ik heb vrij weinig voedingen, ik kom in totaal aan ongeveer 5 maximaal 6 voedingen. Komt dus onder andere omdat ze 's nachts zo lang doorslaapt en overdag laat ze vaak minstens een uur of 4 tussen de voedingen maar meestal 5 uur. De cb arts vond dat eerst te weinig maar zei wel dat als ze verder goed groeit, wakker alert en tevreden is dat het geen punt was. En wakker is ze overdag wel, beetje om zich heen kijken en de wereld ontdekken enzo dus och. Ik mocht het zo laten
en das maar goed ook want ik heb haar wel eens geprobeerd eerder aan te leggen maar dan houdt ze dus mooi dr mond dichtdus ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten gaan forceren
Hihi, hier ook!quote:Op maandag 5 oktober 2009 12:23 schreef huuphuup het volgende:
en ik ben een ramp met schema's dus dat volledig op verzoek voeden komt mij wel goed uit
Tijdens regeldagen heb je ook geen ritmequote:Op maandag 5 oktober 2009 12:14 schreef Ssserpente het volgende:
Jullie voeden dus echt volledig op verzoek?
Dat raadde de intakemevrouw van de kraamzorg ook aan. Maar de 'echte' kraam legde haar om de drie uur aan en maakte d'r dan ook echt wakker. We hadden dus echt vaste voedertijden. (Klinkt als Artis...) Dat ging eigenlijk vrij goed. Maar sinds gister zijn we dus lekker aan het regelen, dus van een ritme is totaal geen sprake meer. Ik zat me al een beetje zorgen te maken over hoe ik dat terug moest zien te krijgen en of dat uberhaupt nodig was... Want wakker maken voor een voeding werkt idd niet (meer).
Bedankt voor je antwoord, Tico!
Rocka..!![]()
Dat is voor heel veel mensen niet bevorderlijk voor de productie, dan zou je eigenlijk ook 's nachts moeten gaan kolven om het vraag-aanbodprincipe niet te verstoren. Daarbij lijkt het mij redelijk onmogelijk om bij voedingen om de twee uur ook nog even een hele voeding af te kolven voor de nacht.quote:Op maandag 5 oktober 2009 16:50 schreef huuphuup het volgende:
is het anders geen optie om voedingen af te kolven en die 's nachts te laten geven door je partner? Dat was hier oorspronkelijk ook de bedoeling eigenlijk. Maar als mn meisje zo blijft slapen als ze nu doet dan is dat niet nodig.
Heb je al eens een ander flesje/ ander speentje geprobeerd? Dat kan natuurlijk ook, je hebt zoveel soorten!!quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 10:59 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben dus geen enkel probleem met de bv, maar het lijkt erop dat ze niet graag uit de fles drinkt. Hadden we een keer geoefend, en dat ging goed. Gisteravond was ik weg en heeft schaap weer een flesje geprobeerd, maar dat ging niet heel erg goed.
Aangezien ik over een aantal weken weer moet werken, moeten we dat gaan oefenen dus. Mijn productie mag natuurlijk niet teruglopen, dus hoe kan ik dat het beste doen? een hele voeding kolven en die dan in de fles aanbieden?
Haha, heb het toevallig vanmiddag ook ontdekt!quote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:38 schreef huuphuup het volgende:
Ssserpente ik heb gemerkt dat de hik weer over gaat ook van laten drinkenals ze nog een slokje lust zou ik dat even proberen
Mefkehihi fijn he?
Ik heb regelmatig dat die compressen scheef zitten. Ik doe ze altijd braaf in maar hmm mja blijkbaar verplaatst het dus wel tijdens dragen (ondanks plakstickers!) en daar kom ik pas achter als ik denk van goh wat voelt het nat
![]()
Oh maar we blijven sowieso proberen met aanleggen. Maar zodra mevrouw weer gaat overstrekken en gestresst wordt, dan kap ik ermee! Ze blijft dan ook lange tijd gestresst namelijk. Net heeft ze weer gedronken en ze is dan zoooo veel meer ontspannen gelukkig.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 13:22 schreef freecell het volgende:
Joh, dat het nu niet meteen goed gaat wil niet zeggen dat het helemaal niet gaat lukken hoor
Geef het nog even tijd, gewoon af en toe even proberen en de rest van de tijd met het flesje
Wie weet hapt ze morgen aan alsof ze nooit iets anders gedaan heeft.
Even hierop inhakend: je weet niet hoe alexa is. het kan best zijn dat ze slaapt, een half oog open doet, en meteen de sirene open gooitquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 15:25 schreef Ticootje het volgende:
takkembah, wanneer ga je voeden? Let je op de hongersignalen die vooraf gaan aan huilen? Huilen is het laatste signaal dat een kleintje afgeeft als ze honger heeft. Vooraf komen zoeken, sabbelen of een handje bij het oortje.. dat soort dingen.
Je kan ook proberen haar eerder aan te leggen al, dat je haar "verwacht". Dat is makkelijk gezegd, maar ik bedoel ermee, misschien laat ze nu zo'n 3 uur tussen de voedingen, probeer haar dan aan te legg. en na 2 uur of 2,5 uur. Zo heeft ze nog geen reuze honger en heeft ze misschien wat meer geduld.
Je kan haar ook slapend aanleggen. Zie je dat ze bijna wakker aan het worden is kun je haar naast je neerleggen en zo voeden.
das idd beter. niet aan gedachtquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 15:54 schreef Ticootje het volgende:
Ja davinia dat kan heel goed hoor. Maar wat je zelf al zegt, elk kindje is anders. Misschien werkt dit wel voor Alexa.
Met het flesje blijven voeden, persoonlijk, dat zou ik toch laten. Als je vooraf wat wilt geven om de ergste honger te stillen kun je overwegen om dat via vingervoeden of cubfeeding. Zo leert ze geen verkeerde zuigtechniek aan die het geven van borstvoeding in de weg kan staan.
Dit is wel echt waar.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 14:00 schreef p_iglet het volgende:
Wat het scheelt je ook heel veel tijd als het voeden goed gaat en je niet eerst hoeft te kolven.
quote:Op vrijdag 11 september 2009 18:40 schreef freecell het volgende:
Ho, ik gooide hem dicht!
Borstvoeding deel 56
101 redenen om borstvoeding te geven![]()
Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren
Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.
Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
En ik vroeg dus:
[..]
Open er één zou ik zeggenquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 18:19 schreef Gits het volgende:
[..]
Is er ook een anti-borstvoedings topic in de buurt???![]()
Kreeg er wel de neiging toe toen ik die openingspost zag.quote:
borstvoedingsmaffia zit in je hoofdquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 12:51 schreef Gits het volgende:
[..]
Kreeg er wel de neiging toe toen ik die openingspost zag.
Borstvoedingsmaffia wordt dat ook wel genoemd.
In juniquote:Op zondag 11 oktober 2009 14:08 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Pvoess
Wanneer ben je gestopt met voeden? Ik was na een maand echt wel helemaal opgedroogd, gaf geen druppel meer.
Ik zit er aan te denken om ook contactpersoon bij de vbn te gaan worden, maar twijfel nog omdat ik best wel een beetje een betweter kan zijn..vraag me af of het me lukt om niet te drammen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alvast bedankt
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
Ik heb het wel gelezen, de baby moet een grote hap nemen, het hele tepelhof moet in de mond genomen worden en de tepel moet tot op het zachte gedeelte van het gehemelte komen, de lippen moeten naar buiten gekruld zijn.quote:Op maandag 12 oktober 2009 11:32 schreef Ticootje het volgende:
Twinkly heb jij je ook goed ingelezen over hoe je je kindje goed aanlegt. Dat is echt heel belangrijk!
Ik ben even opzoek naar een filmpje voor je, even geduld, komt goed!quote:Op maandag 12 oktober 2009 11:36 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Ik heb het wel gelezen, de baby moet een grote hap nemen, het hele tepelhof moet in de mond genomen worden en de tepel moet tot op het zachte gedeelte van het gehemelte komen, de lippen moeten naar buiten gekruld zijn.
Maar ik denk dat het echt doen nog steeds moeilijk is, ik kan het me nog niet zo goed voorstellen. Kan ik het beste daar ook iets over in het geboorteplan zetten?
Idem hier, heb al van LLL-vrijwilligster het aanbod gekregen om in de opleiding te stappen, ze vonden het wat voor mij.quote:Op zondag 11 oktober 2009 14:08 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik zit er aan te denken om ook contactpersoon bij de vbn te gaan worden, maar twijfel nog omdat ik best wel een beetje een betweter kan zijn..vraag me af of het me lukt om niet te drammen
dankjewel!quote:Op maandag 12 oktober 2009 11:49 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik ben even opzoek naar een filmpje voor je, even geduld, komt goed!
hier is ie!
Idd!quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 09:16 schreef Twinkly het volgende:
[..]
dankjewel!
Wat zijn die mondjes klein en die tepels groot
Thanks!quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:12 schreef Ticootje het volgende:
SSSerpente, nee het is niet normaal dat je borsten pijnlijk zijn.
Je zou kunnen proberen om voordat je gaat voeden je borst even lekker warm te maken met een kompres. Zo gaat de melk nog wat beter stromen. Tijdens het voeden kun je je borst zachtjes masseren op de beurse plek. Als je het idee hebt dat ze de borst niet goed leegdrinkt kun je deze na de voeding nog eens goed nakolven.
zachtjes erover wrijven he... het hoeft geen taise massage te zijn..quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:21 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Thanks!![]()
Dat compres ga ik proberen! Masseren doe ik wel, maar da's wel erg pijnlijk op het moment.
Ze drinkt sowieso nog steeds niet meer dan één borst per keer. (En dan verschoon ik 'r ook nog tussendoor omdat ze halverwege in slaap valt.) Dus het kan idd best zo zijn dat ze 'm toch niet helemaal leegdrinkt.
Heb gister een kolf gekocht, dus die ga ik dan nog 'ns opzetten na het voeden.
Ah, dan zal ik snel aan dat Thaise meisje vragen of ze met d'r blote voeten van m'n borsten afstapt!quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:48 schreef Ticootje het volgende:
[..]
zachtjes erover wrijven he... het hoeft geen taise massage te zijn..
Dat het erg pijnlijk is kan kloppen. Ik weet verder niets van je af qua medicijn gebruik enz. Maar je kunt je huisarts vragen, of misschien weet je dat zelf, of je paracetamol mag gebruiken.
Ibuprofen mag ook samen met borstvoeding, maar daar geldt hetzelfde voor. Ik weet niet of jij dat mag gebruiken.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:54 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Ah, dan zal ik snel aan dat Thaise meisje vragen of ze met d'r blote voeten van m'n borsten afstapt!![]()
Paracetamol mag ik gebruiken. Maar dat werkt niet ontstekingsremmend toch? Alleen pijnstillend. Maar da's ook al fijn.
vwb die massage, volgens mij is het wel dan vooral vanaf je oksel (of waar de plk dan ook zit, echt wel beginnen bij de aanhechting van je borst, zeg maar) richting tepel schuiven met je hand. niet rondjes draaien of iets.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:54 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Ah, dan zal ik snel aan dat Thaise meisje vragen of ze met d'r blote voeten van m'n borsten afstapt!![]()
Paracetamol mag ik gebruiken. Maar dat werkt niet ontstekingsremmend toch? Alleen pijnstillend. Maar da's ook al fijn.
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 17:18 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
vwb die massage, volgens mij is het wel dan vooral vanaf je oksel (of waar de plk dan ook zit, echt wel beginnen bij de aanhechting van je borst, zeg maar) richting tepel schuiven met je hand. niet rondjes draaien of iets.
just to be sure
(* denkt aan reanimatiereclame "tot hier het borstbeen indrukken, en dan zo het hoofd kantelen.... ja, het is toch belangrijk om te zien wat je doet..." )
Thanks! Ga idd ook maar eens koelen achteraf. Volgens de ha is het stuwing en moet ik viermaaldaags een paracetamol nemen. Als het over een paar dagen niet terug is, moet ik terugkomen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:29 schreef Linda2205 het volgende:
Ssserpente, ik had dat een tijdje terug ook. Kreeg de tips om tijdens het voeden de plek warm te houden en na het voeden te koelen (alleen die plek, niet je hele borst). Verder veel aanleggen en masseren inderdaad, bijvoorbeeld onder de douche, met de warme straal erop. Bij mij was het toen binnen 48u weer weg (volgende dag was het al een heel stuk verbeterd). Sterkte
Dat heb ik hier her en der ook gelezen idd! Apart hè? Zal 'ns aan N. vragen of ie van de week een kooltje meeneemt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:13 schreef Linda2205 het volgende:
Beetje raar misschien, maar hier in Dld zeggen ze dat je moet koelen met witte kool. Kool in de koelkast leggen, blaadje op maat scheuren en dan in je bh dragen tot het warm is, dan een nieuw blaadje enz.enz. Helpt heel goed, die kool is echt heet als je 'm van je borst haalt
Of kwark in een hydrofiel, doen ze hier ook... mafkezenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:57 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Dat heb ik hier her en der ook gelezen idd! Apart hè? Zal 'ns aan N. vragen of ie van de week een kooltje meeneemt.
Echt? Ow.. Ik dacht dat het zo'n maffe Duitse actie wasquote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:17 schreef Jelief het volgende:
Kwark is ook in Nederland bekend als goed koelmiddel hoor!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |