abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71738288
Borstvoeding deel 54

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_71741941
Een tvp-tje .

Iris was weer goed gegroeid vandaag .
Het loopt best lekker, alleen heeft ze soms echt geen zin om wakker te worden.
Ondanks verschonen en wat aan voetjes/handjes frotten... iemand nog een tip?
Fake it till you make it...
pi_71746017
Ik heb geen tip voor je, herken het zelfde bij Roy, als Roy slaapt moet hij ook echt niet wakker gemaakt worden voor een voeding, want dan drinkt hij echt niet
En niets helpt, meneer slaapt gewoon door
Als Roy uit zich zelf wakker word, is drinken geen probleem.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_71748502
Waarom wil je dat ze gaat drinken als ze aan het slapen is?Laat ze extreem veel tijd tussen haar voedingen?
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_71748543
Gewoon opletten dat er niet te veel tijd tussen gaat zitten, tussen "zelf wakker worden" om goed te drinken.
Sommige baby's zijn iets te rustig uit zichzelf en daar kan je maar beter proberen in de lichte slaapfase aan te leggen (in diepe slaap is dat te moeilijk)
Maar als er een keer of 8 goed gedronken wordt, moet je niet zelf gaan aanleggen of extra wakker maken.
pi_71752390
Ik probeerde eerst ook om de 2-2,5 uur aan te leggen, maar vaak was ze dan gewoon nog niet wakker genoeg en dat werkte niet echt. Sinds een paar dagen heb ik dat laten varen, en ga ik vanaf 3 uur pas kijken of het niet te lang is en haar slaap in de gaten houden om haar in haar lichte slaap wat te helpen wakker te worden, en dat werkt veel beter.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_71753616
Na 3-3,5 uur moet ik haar toch wel weer voeden volgens de kraamverzorgster. Gister zat er per ongeluk 4 uur tussen, sliep ze ook nog gewoon. 's Nachts mag ze wel wat langer wegblijven trouwens, dan zet ik wel de wekker, maar meldt ze zich netjes een kwartier voor die tijd.
Fake it till you make it...
pi_71755060
Ik moet Timo ook af en toe wakker maken omdat hij zo diep in slaap is en niet wil drinken. Normaal drinkt ie dan wel goed zodra hij eenmaal wakker is, maar vandaag maak ik me toch wat zorgen. Hij drinkt telkens heel kort en wil daarna echt niet meer.. En ik heb 39,2 graden koorts.. Zou mn borstvoeding daarvan terug kunnen lopen? Ik heb de huisarts al gebeld, ze zouden terugbellen, maar het duurt lang..
pi_71755804
Chan als jij genoeg blijft drinken, extra veel in dit geval dus, dan moet de borstvoeding redelijk op peil blijven. Afgelopen week was ik ziek en op de dag dat ik mij het naarste voelde ging Ruben regelen Lastig voor mij maar wel goed want hij zorgde er dus zelf voor dat er genoeg melk was.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_71755989
Als je ziek bent kan je gewoon door voeden dat is in ieder geval geen probleem..
Gewoon goed vocht innemen en voor jezelf zorgen.
En aanleggen wanneer nodig.
pi_71763907
Hoe tel je nou eigenlijk met regeldagen? Vanaf de geboorte of vanaf de uitgerekende datum? En als het vanaf uitgerekende datum is, waarom eigenlijk?

Volgens mij heeft Senna een regeldag. ze heeft vanaf vanmorgen 8 uur tot een half uurtje geleden constant bij me gelegen, gehangen en gedronken. Als ik haar even in de box legde of aan papa gaf omdat ik naar de wc moest of moest eten, was het meteen huilen. Nu ligt ze even in de box; ben benieuwd hoe lang het duurt.
Ze is vandaag alweer 3 weken en eht is 11 dagen na de uitgerekende datum. Volgens diverse bronnen beide moment voor regeldagen.
  maandag 10 augustus 2009 @ 16:31:00 #12
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_71764085
OVERHEID KOMT MET VOORSCHRIFT H1N1 GRIEPVIRUS
Zuigeling meest gebaat bij borstvoeding tijdens griep
Moeders en zuigelingen zijn het meest gebaat bij borstvoeding, direct na de geboorte én op lange
termijn. Ook als moeder zelf door de griep getroffen is en virusremmers slikt, moet ze doorgaan
met borstvoeding. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde richtlijnen van de NVL, de
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (NVL) op www.nvlborstvoeding.nl.
Richtlijnen borstvoeding bij griep
Bij de geboorte wordt direct huid-op-huid contact geadviseerd en ook om moeder en kind vooral niet
te scheiden. Ook als de moeder ziek is, wordt borstvoeding blijvend aangeraden; de baby krijgt zo alle
benodigde antistoffen. Verder adviseert de NVL hygiënische maatregelen zoals regelmatig handen
wassen en een fopspeen niet door volwassenen in de mond te laten nemen. Voor overige adviezen
tijdens het geven van borstvoeding wordt verwezen naar de website van de NVL.
Overdracht griepvirus via moedermelk
Baby's en moeders zijn al blootgesteld aan het virus voordat griepverschijnselen zich uiten. Moeder en
kind scheiden nadat de moeder griep heeft zal daarom niet preventief werken. De overdracht van
influenza-virussen via de moedermelk is niet aangetoond. Zodra de moeder in contact komt met het
virus worden, net als bij alle andere infecties, via de moedermelk afweerstoffen in hoge concentraties
afgegeven aan de zuigeling. Baby's die geen moedermelk krijgen zijn vatbaarder voor infecties.
Kunstvoeding versus moedermelk
In tegenstelling tot kunstvoeding biedt moedermelk direct natuurlijke bescherming tegen infecties.
Commerciële organisaties ondermijnen het belang van borstvoeding door de promotie van
kunstvoeding. “We dringen erop aan dat alle gezondheidsinstellingen en families borstvoeding
stimuleren en beschermen tijdens deze en andere tijden van onverwachte gebeurtenissen” zegt Angela
Smith, directeur van de International Lactation Consultant Association (ILCA) in Amerika. “Moeders
hebben accurate informatie nodig en steun om hun baby de beste bescherming te bieden die er is:
moedermelk.”
Start virusremmers
Een zwangere vrouw heeft niet meer kans om griep te krijgen, maar mogelijk wel meer kans op
complicaties. Er zijn aanwijzingen dat zwangere vrouwen een ernstiger verloop van het H1N1
griepvirus hebben. Bij griepverschijnselen wordt aangeraden direct telefonisch contact op te nemen
met de huisarts. Bij de eerste verschijnselen van griep kan worden overwogen te starten met
virusremmers.
Voordelen 6 maanden borstvoeding
Minimaal 6 maanden borstvoeding biedt aantoonbaar levenslang een gezonder kind. Uit onderzoek is
gebleken dat vrouwen die borstvoeding hebben gegeven, minder kans op eierstok en borstkanker
hebben, minder bloedverlies na de bevalling en daardoor een sneller herstel van het lichaam.
Borstvoeding is milieuvriendelijk en scheelt ook aanzienlijk in de portemonnee.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_71764620
Gewoon vanaf de geboorte, Miss-Sly!
Variety is the spice of life
pi_71766650
Bedankt Nebelung!
dus dit is de 3-weken regeldag, vermoed ik, hoewel ze daarover ook niet eenduidig zijn qua info.
pi_71770949
kun je ook te vaak aanleggen? of weigert een baby als er geen behoefte is?
pi_71771645
Nee hoor, je kunt niet te vaak aanleggen. Als een baby echt niet meer hoeft, dan zal dat mondje ook niet open gaan Of misschien met dit regelen wel, maar ze kan in elk geval niet te veel moedermelk drinken.

Regeldagen kun je verwachten rond 1 dagen, 3 weken, 3 maanden (en soms 6 maanden). En op allerlei andere data, bijvoorbeeld als het heel warm is, of als je kindje ziek is of erg geprikkeld is of als je ongesteld wordt/gaat worden. Noem maar op. Maar die bovengenoemde weken staan toch wel bekend als data waarop de meeste kindjes gaan regelen

Trek je het nog? Wat ik altijd deed was lekker drinken en iets te snaaien bij de hand, afstandsbediening en boek naast me. En als ik het echt even niet trok, dan ging ze naar papa even.
pi_71771943
Maar bij papa is ze ook niet blij en gaat ze huilen.
Ze wil echt maar een ding: aan de borst. En ondanks goed aanleggen, gaan mijn tepels wel pijn doen na zoveel tijd een baby er aan. En ik trek het nu even niet meer zo goed. papa is haar nu een schone luier aan doen, maar dat is ook maar kort en dadelijk wil ze weer aan de borst. Ze heeft anderhalf uur geslapen, en verder zat er max 10 minuten tussen aanleggen, meestal maar een paar minuutjes. Ze drinkt even, valt in slaap, laat los, schrikt wakker en dan begint het van voor af aan. Ik weet ook even niet welke borst ik aan moet bieden, want ze zijn allebei gevoelig nu...
pi_71771990
miss_sly, en als papa even een avondwandelingetje met haar gaat maken?

Dat was iets wat hier nog wel eens werkte, gewoon met papa ook uit de buurt van mama. Want als mama in de buurt is dan is natuurlijk niets anders goed.
pi_71772046
Hier idem, al heb ik nooit echt gemerkt dat er regeldagen waren. Er wordt de ene dag wat vaker gedronken dan de andere. Hier drinkt L. het beste als hij ook echt honger heeft, als ik hem op mijn verzoek aanleg loop ik de kans dat hij even drinkt om mij een plezier te doen en vervolgens alles weer uitspuugt Ik voed dus ook overal. Maar dat is helemaal geen antwoord op je vraag, dat wilde ik gewoon even vertellen.

Ik dacht vanavond wat te gaan doen aan het niet doorslapen van mijn kind. Biobim gekocht, in een fles afgekolfde melk gestopt en kind voorgehouden maar hij wilde pertinent niet drinken. Ik heb zelf even geprobeerd of het gat in de speen groot genoeg was, dat was zo (best lekker trouwens, ondanks de geur) maar hij werd hartstikke onrustig. Het einde van het liedje was dat hij gewoon aan de borst heeft gedronken, maar door de onrust lag hij wel veel later op bed dan anders. Arm kind.
Ik hoop dat dit flesweigeren eenmalig is, hij heeft niet zo heel vaak geoefend maar ik moet toch echt vanaf begin september stagelopen. Morgen maar overdag oefenen met een flesje, ik weet dat hij het kan maar ik begin 'm nu toch wel te knijpen.
pi_71772113
Bovenstaande was een reactie op post #16.

Miss_sly, wat rot zeg, ik kan me voorstellen dat je er een beetje doorheen zit na al een paar weken heel vaak voeden. Sterkte en ik hoop dat ze ook even rustig wordt bij schaap vanavond.
pi_71772124
Avondwandelingetje ga ik wel onthouden, maar is voor nu geen goed idee: het regent helaas.
Na het verschonen zit ze nu nog steeds bij papa en is ze redelijk rustig. Even pauze dus!
pi_71781900
Goede nacht gehad: samen in slaap gevallen tijdens het liggend voeden (wat een uitvinding ). Rond kwart voor 1 werd ik wakker en sliep ze door. in haar wiegje gelegd en ze bleef slapen 5 uur gevoed, verder geslapen tot bijna 8 uur

Als ze vandaag nog wat wil regelen kan dat, want mama is weer bijgetankt
pi_71781963
Ik kom net een interessant bericht tegen:

http://www.telegraaf.nl/b(...)n_griep__.html?p=7,3
.... met gevoel voor drama....
pi_71781975
Miss_Sly, dat klinkt goed!
.... met gevoel voor drama....
pi_71782479
Lekker Miss-Sly, grote kans dat ze er doorheen is, hoor!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')