abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 september 2009 @ 17:34:32 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72523957
Ik heb een poosje getwijfeld, omdat ik ook dol ben op Thais, maar met nog net een beetje zomer in de lucht toch maar voor overheerlijke, zomerse kleine hapjes: Mezze, of alles wat kan doorgaan voor Libanees, Syrisch, Grieks, Turks of Marokkaans fingerfood...

De bekende regels:
# Iedereen kan meedoen
# Geef in je inzending het precieze recept
# Post tenminste één foto van het eindresultaat. Een verslag met ervaringen, extra foto's etc. is zeer welkom!
# De wedstrijd loopt tot woensdagavond 30 september 24.00
# Na afloop van de wedstrijd kan iedereen in dit topic stemmen op hun favoriete gerecht
# Stemmen kan de twee dagen erna dus van donderdag 1 oktober 0.05 tot vrijdag 24.00
# De winnaar van deze wedstrijd mag het gerecht voor de volgende wedstrijd kiezen.

[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza) met als winnaar Isabeau
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken! Nasi goreng met als winnaar childintime
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken! Pasta met witte/roomsaus met als winnaar vaagsel
CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Indiaas! met als winnaar SuperRembo
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Marokkaans! met als winnaar RobinOok
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Soufflé! met als winnaar SuperRembo
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Oranje toetje met als winnaar RobinOok
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! Gevulde Pasta met als winnaar Yinny
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Gehaktbal(len)! met als winnaar vaagsel
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! Back to basics: AGV! met als winnaar Yinny
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! We gaan sla eten! met als winnaar Yinny
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! Fast food thuis! met als winnaar Knuffleheinz
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! Mexicaans! met als winnaar Hik
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_72525136
mezze! lekker.... zou ik nou eindelijk eens mee gaan doen?
(tis er niet de beste tijd voor deze maand alleen maar goed, wie weet heb ik ergens wat tijd..)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_72530295
Hmmm, zaterdag eens kijken
pi_72542272
Ha leuk! Ik ben zeker van plan mee te doen! Mijn baba ghanoush is niet te versmaden!

[ Bericht 6% gewijzigd door minilot op 08-09-2009 08:03:45 ]
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:55:55 #5
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72544001
Baba ghanoush
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_72610374
Leuk! Nieuwe wedstrijd, maar helaas zit ik de komende weken erg krap in de tijd, dus weet niet of ik mee kan doen...
pi_72611228
Ooh wat leuk! Misschien wil ik nu ook wel eens meedoen...
Even kijken of ik er tijd voor kan vinden en of ik iets fatsoenlijks kan creëren in m'n ministudentenkeukentje (incl. studentenbudget!)
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_72611547
Leuk! Ik ga wellicht ook meedoen
looooooooooooooooool lol
  zaterdag 19 september 2009 @ 11:06:21 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72900265
Zo, ik zet 'm er maar eens op, want vanaf morgen ben ik er even 10 dagen uit.
(En gelijk een goeie kick voor hopelijk heel veel lekkere recepten )

Marokkaanse visballetjes
Deze vis balletjes zijn ideaal voor feestjes: ze zijn makkelijk vooraf te bereiden (en dan op te warmen in de magnetron, maar ook koud zijn ze prima te eten (picknick! ). Het recept is een aanpassing van een recept van Claudia Roden, maar omdat ik simpelweg dol ben op ingemaakte citroen (waarschijnlijk het lekkerste, meest aromatische ingrediënt uit de midden-oosterse keukens) bezuinig ik daar niet op. Mjam.

Ingredienten

Ongeveer 300 gram visfilet. Dit kan van alles zijn, ik gebruik hier Tilapia, maar Kabeljauw en Panga werken ook en ik heb het zelfs al eens met Zalm gemaakt.
1 ingemaakte citroen
1 ei
1-2 tl. gemalen komijnzaad
Flinke snuf chilipoeder
2 teentjes knoflook
Zout
Een klein handje platte peterselie
Bloem
Olijfolie

• Snijdt de visfilets zeer klein. Je kunt dit in een keukenmachine doen (heb ik niet) of met de hand. Doe het in elk geval niet met een staafmixer, want dan ben je de rest van de dag bezig de visresten uit je mes te peuren... Het is ook belangrijk dat je ingrediënten niet te klein worden; een beetje structuur is lekker hier! Het betekent overigens wel dat "balletjes" een beetje vreemde benaming kan worden. In mijn geval zijn het altijd meer een soort visrotsjes

• Van de citroen heb je alleen de schil nodig. Als je de citroen in 4 parten snijdt, kun je vrij eenvoudig het vruchtvlees als het ware uit de citroen "fileren". Ook de citroenschil snijdt je heel klein.

• Doe de vis en de citroen in een bak en voeg toe: zout, chilipoeder, komijn, knoflook (fijngesneden of door de knoflookpers), fijngehakte perterselie en het losgeklopte ei. Roer alles goed door elkaar.

• Voeg nu beetje bij beetje bloem toe tot er een min of meer solide massa ontstaat. Bij mij wordt het nooit zo stevig als bijvoorbeeld gehaktballetjes. Dat geeft ook niet, maar je moet er wel balletjes van kunnen vormen. Om te voorkomen dat je tot aan je ellebogen onder de vismeuk zit: maak je handen even nat voor je balletjes vormt; dat maakt het een stuk makkelijker!

• Zet je afzuigkap flink aan en verhit in een pan een laag van ongeveel 1 cm olijfolie. Laat het heel goed heet worden voor je de balletjes goudbruin laat worden. Help ze eventueel even met keren. (Niet teveel balletjes in één keer, dat wordt een puinhoop)

• Vis de balletjes uit de pan en laat ze uitlekken op keukenpapier.

• Serveer de visballetjes met partjes (gewone) citroen in een bakje.

• Ik heb de visballetjes vanavond gemaakt als onderdeel van een mezze-maaltijd met verder: Olijven, met kaas gevulde pepers, Turks brood (kant en klaar gekocht), feta-bladerdeegrolletjes met citroenzest en munt, tomatensalade en een labneh-achtige dip (kwark met munt en knoflook).

Bismillah!
  • Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_72900608
      zaterdag 19 september 2009 @ 22:29:07 #11
    50936 The_Hives
    Is nu tripple oom Hives O+ !!!
    pi_72918617
    ziet erg goed uit

Jammer dat er verder weinig aanmeldingen zijn.
    AFC AJAX Kampioen 2012-2013
    Fok! Federatie
    1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
      zondag 20 september 2009 @ 01:23:45 #12
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_72922429
    Ik sla deze keer eens over. Ik heb ook eigenlijk niks met dat soort hapjes.
    pi_73084784
    * krioro kijkt mee.
    full stops and exclamation marks
    pi_73086873
    Nog maar 1 inzending en nog maar 6 dagen te gaan
    Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
    pi_73089690
    in het buitenland zitten kookt niet makkelijk. en wat let jou?
      maandag 28 september 2009 @ 18:10:50 #16
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_73186306
    Hmmm...
    Ik zit ook in het buitenland en was vrij internetloos de afgelopen week. Toch jammer dat er nog geen inzendingen zijn verder... Zou het helpen als we de uiterste datum een weekje (of twee) uitstellen? Gezien de enthousiaste reacties eerst zouden er toch nog een paar dingen moeten komen dan?

Toch?
    pi_73186340
    quote:
    Op vrijdag 25 september 2009 00:50 schreef Den_Haag het volgende:
    in het buitenland zitten kookt niet makkelijk. en wat let jou?
    ik heb nog nooit mezze gemaakt.. maak niet gauw kleine hapjes of ze zijn dodelijk saai
    Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
    pi_73201963
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 18:10 schreef Hik het volgende:
    Hmmm...
    Ik zit ook in het buitenland en was vrij internetloos de afgelopen week. Toch jammer dat er nog geen inzendingen zijn verder... Zou het helpen als we de uiterste datum een weekje (of twee) uitstellen? Gezien de enthousiaste reacties eerst zouden er toch nog een paar dingen moeten komen dan?

Toch?
    Correct. alleen kwamen er bij mij enkele dinertjes tussendoor. Dit weekend weer.
      dinsdag 29 september 2009 @ 08:57:33 #19
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_73202369
    Dus....

Deadline uitgesteld met twee weken, tot woensdagavond 14 oktober 24:00

Hopelijk kunnen we nog wat lekkere recepten verwachten?
    pi_73202955
    ik zal proberen wat te maken maar ik ben nog niet zo bekent met kleine hapjes....
    “I want to die in my sleep like my grandfather... Not screaming and yelling like the passengers in his car.”
      dinsdag 29 september 2009 @ 09:49:46 #21
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_73203247
    Een mooie gelegenheid om wat uit te proberen toch?
    pi_73204806
    dat wou ik zeggen joa! dit weekend sta ik achter het vuur te kokkerellen
    “I want to die in my sleep like my grandfather... Not screaming and yelling like the passengers in his car.”
      vrijdag 2 oktober 2009 @ 16:06:04 #23
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_73308894
    Nog meer mensen die dit weekend aan de slag gaan (heeele subtiele kick )?
    pi_73331864
    quote:
    Op vrijdag 2 oktober 2009 16:06 schreef Hik het volgende:
    Ik niet! Maar ik vond wel een leuk boekje bij de DDD: 80bites, reis om de wereld in 80 heerlijke snacks, appetizers, mezze en tapas.
    En dat voor 4 euro!
    Doe wat je niet durft.
    Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
    www.Facebook.com/AbecoleNL
    pi_73432249
    quote:
    Op vrijdag 2 oktober 2009 16:06 schreef Hik het volgende:
    moest weer uit eten
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')