Ja, en het is een hele welkome afwisseling op de kritiek van vooral "atheïstische" kantquote:Op woensdag 17 november 2010 00:10 schreef koningdavid het volgende:
Heeft iemand het eigenlijk gelezen?
Ja, ik heb het gelezen. Een geloofsbelijdenis als waarheidcriterium. Wat zich een paar duizend jaar geleden heeft afgespeeld rond een charismatische sekte/opstandelingen leider. Is natuurlijk per definitie iets om te wantrouwen! Wonderen, maagdelijke geboorte, opgestaan uit de dood. In essentie is het een ongeloofwaardig verhaal. Dat mensen hier hun leven voor willen inrichten is natuurlijk hun keuze.quote:Op woensdag 17 november 2010 00:10 schreef koningdavid het volgende:
Heeft iemand het eigenlijk gelezen?
Dat is de essentie van de post van koningdavid toch ook helemaal niet? Het gaat toch 'slechts' om Paulus' visie op de lichamelijkheid van de opstanding van Jezus?quote:Op woensdag 17 november 2010 11:07 schreef PietV. het volgende:
[..]
Ja, ik heb het gelezen. Een geloofsbelijdenis als waarheidcriterium. Wat zich een paar duizend jaar geleden heeft afgespeeld rond een charismatische sekte/opstandelingen leider. Is natuurlijk per definitie iets om te wantrouwen! Wonderen, maagdelijke geboorte, opgestaan uit de dood. In essentie is het een ongeloofwaardig verhaal. Dat mensen hier hun leven voor willen inrichten is natuurlijk hun keuze.
Blabla, volmaakt irrelevant allemaal.quote:Op woensdag 17 november 2010 11:07 schreef PietV. het volgende:
[..]
Ja, ik heb het gelezen. Een geloofsbelijdenis als waarheidcriterium. Wat zich een paar duizend jaar geleden heeft afgespeeld rond een charismatische sekte/opstandelingen leider. Is natuurlijk per definitie iets om te wantrouwen! Wonderen, maagdelijke geboorte, opgestaan uit de dood. In essentie is het een ongeloofwaardig verhaal. Dat mensen hier hun leven voor willen inrichten is natuurlijk hun keuze.
Dit soort reacties zie ik vaker op Koningdavids posts, en ik vind ze erg flauw. Hij geeft inhoudelijke en goede kritiek op bepaalde stukken, en als antwoord krijgt hij dit soort reacties. Je snapt zelf toch ook wel dat dat geen discusseren is?quote:Op woensdag 17 november 2010 11:07 schreef PietV. het volgende:
[..]
Ja, ik heb het gelezen. Een geloofsbelijdenis als waarheidcriterium. Wat zich een paar duizend jaar geleden heeft afgespeeld rond een charismatische sekte/opstandelingen leider. Is natuurlijk per definitie iets om te wantrouwen! Wonderen, maagdelijke geboorte, opgestaan uit de dood. In essentie is het een ongeloofwaardig verhaal. Dat mensen hier hun leven voor willen inrichten is natuurlijk hun keuze.
Het zijn steeds dezelfde zetten Haushofer. En dan maakt het nog uit welke christen je ontmoet. Van zingevende mythe tot een historisch document met een hoge graad van betrouwbaarheid.quote:Op woensdag 17 november 2010 11:54 schreef Haushofer het volgende:
Dat gebrek aan de gewilligheid om inhoudelijk de discussie aan te gaan met datgene wat zo fel bestreden wordt blijft me verbazen
Als je het zo stelt lijkt het mij het meest raadzaam om naar de oudste geschriften te kijken, die dus het dichtst bij het werkelijke leven van Jezus geschreven zijn.quote:Op woensdag 17 november 2010 15:54 schreef PietV. het volgende:
[..]
Het zijn steeds dezelfde zetten Haushofer. En dan maakt het nog uit welke christen je ontmoet. Van zingevende mythe tot een historisch document met een hoge graad van betrouwbaarheid.
Christenen horen wat anderen over hem vertellen. Is het op hol geslagen fantasie, gezien de bizarre verhalen rond deze persoon of zitten er historisch betrouwbare stukken tussen.
Het vergt een hoge mate van geloof. En een discussie kan soms bepaalde raakvlakken hebben. Is dat er niet dan hoef je er niet aan te beginnen. Of het nu Jezus, Mohammed, Boeddha etc is.
Zolang je er niet voor open staat. Dan kun je blijven melken, maar op een gegeven moment raakt de melk op. Het is wat de Engelse nieuwtestamenticus Streeter ooit opmerkte; het hele verhaal beslaat 3 weken. Er zijn zo weinig feiten, maar dat verlet christenen niet om er hele bibliotheken mee te vullen. De theoloog Schweitzer kwam met de opmerking dat er in 4de eeuw al 100 levensbeschrijvingen rond Jezus waren. Wat zijn het nu tienduizenden? Misschien is het handig dat daar eens naar gekeken wordt. Hoeveel wordt er verteld en wat is er eigenlijk waar. Zet eens een vraagteken? In plaats van steeds maar weer te stampen op een overlevering. Die alleen maar bestaat dankzij gelovige volgelingen.
Toch een opmerking die ik naast jouw tekst leg. Je zegt hier tussen de zinnen door, dit is ongeloofwaardig. En legt daarna de klemtoon op een leeg graf en koppelt dit aan het opstandingsverhaal. Als je dit soort elementen eruit filtert, wat is dan het volgende. Zijn er dan nog meer elementen die niet passen bij de persoon in kwestie. Die de schrijvers hebben verzonnen om de persoon in kwestie een bepaalde status aan te meten. Komt dat de vermeende historiciteit ten goede? Ook al benadruk je misschien ook hierboven wel tien keer dat het niets te maken heeft met de betrouwbaarheid van bepaalde elementen. Waar je dus achter blijft staan.quote:Op zondag 14 november 2010 13:22 schreef koningdavid het volgende:
Dit is wat je noemt een sterk 'argument from silence'. Een aardbeving is namelijk iets wat de andere evangelieschrijvers vrijwel zeker geweten en genoemd zouden hebben. Dit hoort bij mij in het rijtje van de opgestane heiligen en de daarbijbehorende aardbeving aan het einde van Matteüs 27. Symbolische, apocalyptische taal van Matteüs om de importantie van de opstanding te benadrukken.
Wil dit dan zeggen dat het hele 'lege graf'-verhaal onzin is? Nee. Absoluut niet. Netzomin als het verhaal over de opgestane heiligen in Matteüs 27 de kruisiging en dood van Jezus onwaarschijnlijk maakt.
Dat is dus de crux. Wanneer Matteüs schrijft over de aardbeving en de opgewekte heiligen denk ik inderdaad aan mythische elementen. Wat mijn redenen daarvoor zijn heb ik al eerder aangegeven.quote:Op woensdag 17 november 2010 18:40 schreef PietV. het volgende:
[..]
Toch een opmerking die ik naast jouw tekst leg. Je zegt hier tussen de zinnen door, dit is ongeloofwaardig. En legt daarna de klemtoon op een leeg graf en koppelt dit aan het opstandingsverhaal. Als je dit soort elementen eruit filtert, wat is dan het volgende. Zijn er dan nog meer elementen die niet passen bij de persoon in kwestie. Die de schrijvers hebben verzonnen om de persoon in kwestie een bepaalde status aan te meten. Komt dat de vermeende historiciteit ten goede? Ook al benadruk je misschien ook hierboven wel tien keer dat het niets te maken heeft met de betrouwbaarheid van bepaalde elementen. Waar je dus achter blijft staan.
Waar begint mythevorming?
Ja de hoeveelheid bronnen zijn 'tamelijk indrukwekkend'. Maken zij bijv. de opstanding geloofwaardig? Nee, absoluut niet.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:21 schreef koningdavid het volgende:
Wat betreft Jezus' kruising, begrafenis en opstanding lijkt het me tamelijk duidelijk dat het tot de historische kern van de overlevering over Jezus behoort, toe te schrijven aan de historische Jezus zelf. De datering is oud en de hoeveelheid bronnen, is voor historische begrippen, tamelijk indrukwekkend.
Voor iemand met een materialistische/ naturalistische levensbeschouwing is een opstanding per definitie niet geloofwaardig, nee. Zelfs al zou het voor je ogen gebeuren.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:33 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Ja de hoeveelheid bronnen zijn 'tamelijk indrukwekkend'. Maken zij bijv. de opstanding geloofwaardig? Nee, absoluut niet.
Dat laatste zou voor bepaalde mensen een reden kunnen zijn om hun beeld bij te stellen of een psychiater te bezoeken, maar het is niet geloofwaardig in de zin dat je bijna wel tot de conclusie moet komen dat de opstanding heeft plaatsgevonden, na het bestuderen van de 'tamelijk indrukwekkende' bronnen. Dat blijkt min of meer ook wel uit jouw woordkeuze.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Voor iemand met een materialistische/ naturalistische levensbeschouwing is een opstanding per definitie niet geloofwaardig, nee. Zelfs al zou het voor je ogen gebeuren.
Het is mijn standpunt dat als je niet geleid wordt door filosofische of methodologische vooronderstellingen de opstandings-hypothese de meest overtuigende en geloofwaardige verklaring is voor de historische gegevens omtrent Jezus dood en vermeende opstanding.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:43 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Dat laatste zou voor bepaalde mensen een reden kunnen zijn om hun beeld bij te stellen of een psychiater te bezoeken, maar het is niet geloofwaardig in de zin dat je wel tot de conclusie moet komen dat de opstanding heeft plaatsgevonden, na het bestuderen van de 'tamelijk indrukwekkende' bronnen.
Dat kan. Er zijn miljoenen mensen die het zomaar aannemen en er nooit verder over na hebben gedacht en persoonlijk zie ik weinig reden om het als een serieuze, historische gebeurtenis te beschouwen. Ik heb er verder ook geen belang bij of het wel of niet is gebeurd, maar zoals gezegd zie ik weinig aanleiding om er vanuit te gaan.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:45 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het is mijn standpunt dat als je niet geleid wordt door filosofische of methodologische vooronderstellingen de opstandings-hypothese de meest overtuigende en geloofwaardige verklaring is voor de historische gegevens omtrent Jezus dood en vermeende opstanding.
Natuurlijk wel. Dan heb je het empirisch vastgesteld.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Voor iemand met een materialistische/ naturalistische levensbeschouwing is een opstanding per definitie niet geloofwaardig, nee. Zelfs al zou het voor je ogen gebeuren.
Nou, al die getuigen hebben het empirisch vastgesteld en daarna overgeleverd. Waterdicht toch?quote:Op donderdag 18 november 2010 09:43 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk wel. Dan heb je het empirisch vastgesteld.
De vraag is wat je dan empirisch hebt vastgesteld. In het geval van Jezus' opstanding spreken we over iemand die op een metafysische manier uit de dood wordt opgewekt, niet over een natuurlijk proces. Als je een naturalist/ materialist bent is een bovennatuurlijke opwekking per definitie niet mogelijk, dat was mijn punt.quote:Op donderdag 18 november 2010 09:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Dan heb je het empirisch vastgesteld.
Waarom eigenlijk niet?quote:Op donderdag 18 november 2010 13:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De vraag is wat je dan empirisch hebt vastgesteld. In het geval van Jezus' opstanding spreken we over iemand die op een metafysische manier uit de dood wordt opgewekt, niet over een natuurlijk proces.
Omdat het m.i. overduidelijk geen natuurlijk proces was. Jezus werd door God zelf opgewekt uit de dood met een soort bovennatuurlijk lichaam. Ik zie niet in hoe dit een natuurlijk proces kan zijn geweest.quote:
Als christen zeg ik dat dit afhankelijk is van Gods wil. Jezus stond niet op uit de dood uit eigen kracht o.i.d., Hij werd opgewekt uit de dood door God. Een opwekking die volgens mij uniek is in de hele geschiedenis. Jezus werd immers opgewekt met een 'hemels lichaam', een bovennatuurlijk lichaam. Jezus stierf daarna ook niet meer. De opwekking van bijv. Lazarus was anders in die zin omdat hij werd opgewekt met een aards lichaam en enige tijd later gewoon overleed. Ik geloof dat dit laatste tegenwoordig nog kan, mits God het wil uiteraard. De Jezusachtige opwekking was volgens mij eenmalig en is een voorbode van hoe ons lichaam zou zijn op de 'nieuwe aarde'.quote:Op donderdag 18 november 2010 14:25 schreef Haushofer het volgende:
En als Jezus uit de dood kan opstaan, betekent dat ook dat dat ook met andere mensen kan, ook nu nog tegenwoordig?
Dat klinkt als een contradictio in terminis.quote:Op donderdag 18 november 2010 14:35 schreef koningdavid het volgende:
Jezus werd door God zelf opgewekt uit de dood met een soort bovennatuurlijk lichaam.
Sterker nog, ik zou tegen koningdavid willen zeggen dat het idee dat Jezus' lichaam na zijn opstanding een bovennatuurlijk lichaam was, niet alleen onduidelijk en misschien zelfs contradictoir is, maar dat het ook Bijbels onhoudbaar is. Wil het verhaal waarin Jezus verschijnt aan zijn discipelen niet juist duidelijk maken dat Jezus ook echt lichámelijk uit de dood is opgestaan? Daarom vraagt hij toch om iets te eten?quote:Op donderdag 18 november 2010 16:32 schreef Modus het volgende:
Hoe ziet een bovennatuurlijk lichaam er precies uit? Hij werd blijkbaar herkend nadat hij weer was opgestaan, dus heel veel anders dan voor zijn dood kan dat niet geweest zijn.
quote:Lukas 24:36-43
36 Terwijl ze nog aan het vertellen waren, kwam Jezus zelf in hun midden staan en zei: Vrede zij met jullie. 37 Verbijsterd en door angst overmand, meenden ze een geestverschijning te zien. 38 Maar hij zei tegen hen: Waarom zijn jullie zo ontzet en waarom zijn jullie ten prooi aan twijfel? 39 Kijk naar mijn handen en voeten, ik ben het zelf! Raak me aan en kijk goed, want een geest heeft geen vlees en beenderen zoals jullie zien dat ik heb. 40 Daarna toonde hij hun zijn handen en zijn voeten. 41 Omdat ze het van vreugde nog niet konden geloven en stomverbaasd waren, vroeg hij hun: Hebben jullie hier iets te eten? 42 Ze gaven hem een stuk geroosterde vis. 43 Hij nam het aan en at het voor hun ogen op.
Marcus (latere toevoeging):quote:De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.
Lucas:quote:Toen
Noot [sluiten]
(16:9-20)
Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven. 10 Ze ging het nieuws vertellen aan de mensen die hem hadden vergezeld en die nu om hem treurden en rouwden. 11 Toen ze hoorden dat hij leefde en dat zij hem had gezien, geloofden ze het niet. 12 Daarna verscheen hij in een andere gedaante aan twee van hen toen ze buiten de stad aan het wandelen waren. 13 Ze gingen terug en vertelden het aan de anderen; maar ook zij werden niet geloofd. 14 Ten slotte verscheen hij aan de elf terwijl ze aan het eten waren, en hij verweet hun hun ongeloof en halsstarrigheid, omdat ze geen geloof hadden geschonken aan degenen die hem hadden gezien nadat hij uit de dood was opgewekt. 15 En hij zei tegen hen: Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. 16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.
19 Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God. 20 En zij gingen op weg om overal het nieuws bekend te maken. De Heer hielp hen daarbij en zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen die ermee gepaard gingen.
Johannes:quote:Diezelfde dag gingen twee van de leerlingen op weg naar een dorp dat Emmaüs heet en zestig stadie van Jeruzalem verwijderd ligt. 14 Ze spraken met elkaar over alles wat er was voorgevallen. 15 Terwijl ze zo met elkaar in gesprek waren, kwam Jezus zelf naar hen toe en liep met hen mee, 16 maar hun blik werd vertroebeld, zodat ze hem niet herkenden. 17 Hij vroeg hun: Waar loopt u toch over te praten? Daarop bleven ze somber gestemd staan. 18 Een van hen, die Kleopas heette, antwoordde: Bent u dan de enige vreemdeling in Jeruzalem die niet weet wat daar deze dagen gebeurd is? 19 Jezus vroeg hun: Wat dan? Ze antwoordden: Wat er gebeurd is met Jezus uit Nazaret, een machtig profeet in woord en daad in de ogen van God en van het hele volk. 20 Onze hogepriesters en leiders hebben hem ter dood laten veroordelen en laten kruisigen. 21 Wij leefden in de hoop dat hij degene was die Israël zou bevrijden, maar inmiddels is het de derde dag sinds dit alles gebeurd is. 22 Bovendien hebben enkele vrouwen uit ons midden ons in verwarring gebracht. Toen ze vanmorgen vroeg naar het graf gingen, 23 vonden ze zijn lichaam daar niet en ze kwamen zeggen dat er engelen aan hen waren verschenen. De engelen zeiden dat hij leeft. 24 Een paar van ons zijn toen ook naar het graf gegaan en troffen het aan zoals de vrouwen hadden gezegd, maar Jezus zagen ze niet. 25 Toen zei hij tegen hen: Hebt u dan zo weinig verstand en bent u zo traag van begrip dat u niet gelooft in alles wat de profeten gezegd hebben? 26 Moest de messias al dat lijden niet ondergaan om zijn glorie binnen te gaan? 27 Daarna verklaarde hij hun wat er in al de Schriften over hem geschreven stond, en hij begon bij Mozes en de Profeten.
28 Ze naderden het dorp waarheen ze op weg waren. Jezus deed alsof hij verder wilde reizen. 29 Maar ze drongen er sterk bij hem op aan om dat niet te doen en zeiden: Blijf bij ons, want het is bijna avond en de dag loopt ten einde. Hij ging mee het dorp in en bleef bij hen. 30 Toen hij met hen aan tafel aanlag, nam hij het brood, sprak het zegengebed uit, brak het en gaf het hun. 31 Nu werden hun ogen geopend en herkenden ze hem. Maar hij werd onttrokken aan hun blik. 32 Daarop zeiden ze tegen elkaar: Brandde ons hart niet toen hij onderweg met ons sprak en de Schriften voor ons ontsloot? 33 Ze stonden op en gingen meteen terug naar Jeruzalem, waar ze de elf en de anderen aantroffen, 34 die tegen hen zeiden: De Heer is werkelijk uit de dood opgewekt en hij is aan Simon verschenen! 35 De twee leerlingen vertelden wat er onderweg gebeurd was en hoe hij zich aan hen kenbaar had gemaakt door het breken van het brood.
36 Terwijl ze nog aan het vertellen waren, kwam Jezus zelf in hun midden staan en zei: Vrede zij met jullie. 37 Verbijsterd en door angst overmand, meenden ze een geestverschijning te zien. 38 Maar hij zei tegen hen: Waarom zijn jullie zo ontzet en waarom zijn jullie ten prooi aan twijfel? 39 Kijk naar mijn handen en voeten, ik ben het zelf! Raak me aan en kijk goed, want een geest heeft geen vlees en beenderen zoals jullie zien dat ik heb. 40 Daarna toonde hij hun zijn handen en zijn voeten. 41 Omdat ze het van vreugde nog niet konden geloven en stomverbaasd waren, vroeg hij hun: Hebben jullie hier iets te eten? 42 Ze gaven hem een stuk geroosterde vis. 43 Hij nam het aan en at het voor hun ogen op. 44 Hij zei tegen hen: Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan. 45 Daarop maakte hij hun verstand ontvankelijk voor het begrijpen van de Schriften. 46 Hij zei tegen hen: Er staat geschreven dat de messias zal lijden en sterven, maar dat hij op de derde dag zal opstaan uit de dood, 47-48 en dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. Jullie zullen hiervan getuigenis afleggen, te beginnen in Jeruzalem. 48 [4748] 49 Ik zal ervoor zorgen dat de belofte van mijn Vader aan jullie wordt ingelost. Blijf in de stad tot jullie met kracht uit de hemel zijn bekleed.
50 Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief hij zijn handen op en zegende hen. 51 Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. 52 Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, 53 waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden.
Ik denk dat verscheidene auteurs verschillende opvattingen hadden over wat die opstanding nu precies moest betekenen. Voor chronologische redenen denk ik dat Paulus' schrijfsel in 1 Cor. in dat opzicht erg interessant is, omdat het voor de evangelieën geschreven is.quote:Op donderdag 18 november 2010 17:24 schreef Gaspedaal het volgende:
Is dat een reactie op mijn post, Haushofer? Even voor de goede orde
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen omdat we verschillende definities hanteren. Uiteraard onderschrijf ik dat Jezus lichamelijk opgestaan. Dat maakt de bijbel volstrekt duidelijk, alle evangeliën onderschrijven het en de brieven van Paulus ook. Jezus was na zijn opstanding niet een soort geest, hij had een lichaam. Maar hij was ook geen 'zombie' in de zin van dat hij met zijn oude, vermoedelijk half-ontbonden, lichaam was opgestaan. Paulus spreekt erover dat Jezus' aardse lichaam getransformeerd werd tot een 'geestelijk lichaam':quote:Op donderdag 18 november 2010 17:00 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Sterker nog, ik zou tegen koningdavid willen zeggen dat het idee dat Jezus' lichaam na zijn opstanding een bovennatuurlijk lichaam was, niet alleen onduidelijk en misschien zelfs contradictoir is, maar dat het ook Bijbels onhoudbaar is. Wil het verhaal waarin Jezus verschijnt aan zijn discipelen niet juist duidelijk maken dat Jezus ook echt lichámelijk uit de dood is opgestaan? Daarom vraagt hij toch om iets te eten?
Ik heb het natuurlijk over:
[..]
Klopt, ik kan deze post van je alleen wat lastig rijmen met:quote:Op donderdag 18 november 2010 17:39 schreef koningdavid het volgende:
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen omdat we verschillende definities hanteren. Uiteraard onderschrijf ik dat Jezus lichamelijk opgestaan. Dat maakt de bijbel volstrekt duidelijk, alle evangeliën onderschrijven het en de brieven van Paulus ook.
Bedoel je nu te zeggen dat het proces van Jezus' opstandig niet natuurlijk was, maar het lichaam dat het resultaat van dat proces was, wél natuurlijk was (of althans min of meer natuurlijk)?quote:Op donderdag 18 november 2010 14:35 schreef koningdavid het volgende:
Omdat het m.i. overduidelijk geen natuurlijk proces was. Jezus werd door God zelf opgewekt uit de dood met een soort bovennatuurlijk lichaam. Ik zie niet in hoe dit een natuurlijk proces kan zijn geweest.
Daar heb je denk ik gelijk in, maar ik meen er toch wel uit te mogen halen dat de lichamelijkheid van de opgestane Jezus op meerdere plaatsen wordt benadrukt. Dat zie je bij het eten van de vis, dat zie je bij Thomas en dat zie je bij Maria Magdalena. De gedachte 'het zal wel een geest geweest zijn' zal vast niet alleen in het verhaal bij Thomas zijn opgekomen, maar ook bij de lezers van de evangeliën en de toehoorders van de apostelen.quote:Op donderdag 18 november 2010 17:32 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat verscheidene auteurs verschillende opvattingen hadden over wat die opstanding nu precies moest betekenen. Voor chronologische redenen denk ik dat Paulus' schrijfsel in 1 Cor. in dat opzicht erg interessant is, omdat het voor de evangelieën geschreven is.
Ja, eigenlijk wel. Misschien was het proces ook deels natuurlijk, ik heb geen idee. Feit is dat het in ieder geval een deels bovennatuurlijke gebeurtenis moet zijn geweest aangezien er sprake was van 'bemoeiing' van een bovennatuurlijk wezen (God).quote:Op donderdag 18 november 2010 18:43 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Klopt, ik kan deze post van je alleen wat lastig rijmen met:
[..]
Bedoel je nu te zeggen dat het proces van Jezus' opstandig niet natuurlijk was, maar het lichaam dat het resultaat van dat proces was, wél natuurlijk was (of althans min of meer natuurlijk)?
Dat klopt. Ik denk en geloof dat het bovennatuurlijke invloed kan uitoefenen op het natuurlijke. Maar ik kan begrijpen waarom jij daar in contradictie in ziet.quote:Op donderdag 18 november 2010 18:43 schreef Gaspedaal het volgende:
Waarschijnlijk zit het 'm erin dat ik met het begrip 'niet-natuurlijk lichaam' niets aan kan. Als je eerst zegt "Jezus is niet natuurlijk opgestaan" en vervolgens "Jezus is wel degelijk lichamelijk opgestaan", dan lees ik een contradictie; terwijl voor jou 'lichamelijk' en 'natuurlijk' niet samen hoeven te vallen.
Dat is in de verste verte geen feit. Het is slechts een conclusie op basis van jouw idee dat god hier aan het werk was. En ook dat is geen feit.quote:Op donderdag 18 november 2010 22:11 schreef koningdavid het volgende:
Ja, eigenlijk wel. Misschien was het proces ook deels natuurlijk, ik heb geen idee. Feit is dat het in ieder geval een deels bovennatuurlijke gebeurtenis moet zijn geweest aangezien er sprake was van 'bemoeiing' van een bovennatuurlijk wezen (God).
Natuurlijk zijn het geen feiten, dat heb ik ook nooit geclaimd. Het zijn geloofsclaims of, zoals jij het noemt, geloofsinterpretaties. Dat ik daar "feit is" gebruik, is spreektaal.quote:Op donderdag 18 november 2010 23:14 schreef Modus het volgende:
[..]
Dat is in de verste verte geen feit. Het is slechts een conclusie op basis van jouw idee dat god hier aan het werk was. En ook dat is geen feit.
Je kan trouwens beide kanten op redeneren:
-Aangezien er sprake was van een bovennatuurlijke gebeurtenis moet er wel een bovennatuurlijk wezen bezig geweest zijn.
-Aangezien er een bovennatuurlijk wezen bezig was moet de gebeurtenis wel bovennatuurlijk zijn.
Wat het in beide gevallen nog steeds geen feiten maakt, maar slechts geloofsinterpretaties.
Wat is eigenlijk je religieuze achtergrond. Of anders gezegd: "Welke stroming vertegenwoordig jij op fok"?quote:Op vrijdag 19 november 2010 00:47 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn het geen feiten, dat heb ik ook nooit geclaimd. Het zijn geloofsclaims of, zoals jij het noemt, geloofsinterpretaties. Dat ik daar "feit is" gebruik, is spreektaal.
Ik vertegenwoordig alleen mijzelf.quote:Op vrijdag 19 november 2010 11:12 schreef PietV. het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk je religieuze achtergrond. Of anders gezegd: "Welke stroming vertegenwoordig jij op fok"?
Soms Opwekking met band maar vooral Psalmen (NB) en Gezangen met orgel hoor.quote:Op vrijdag 19 november 2010 13:33 schreef speknek het volgende:
Progressieve vleugel denk ik? Opwekkingsliederen enzo?
Nee, het is hier redelijk progressief. Al heb je nog progessievere CGK-kerken waar ze helemaal niet meer aan het orgel doen en alleen maar Opwekking en Psalmen voor Nu zingen. Onze kerk zit aan de behoudende kant van de progessieve vleugel, zou ik zeggen. Een beetje de Rouvoet en Knevel kant, beiden ook CGK'ers.quote:Op vrijdag 19 november 2010 13:48 schreef speknek het volgende:
Ja ik bedoelde inderdaad dat je ook CGK groepen hebt met hoedjes en zwarte kleding, maar daar leek je me niet het type voor (en volgens mij zitten die niet in de omgeving Utrecht).
Haha, vrij treffend omschreven ja.quote:Op vrijdag 19 november 2010 13:57 schreef speknek het volgende:
Zeg maar de "oeioeioei wat de EO nu toch weer doet, daar hebben we zo onze bedenkingen bij, laten we dat wel even stellen (maar stiekem is het waarschijnlijk wel goed) en we blijven wel lid", kant.
Goed plan. Niks mis met die evangeliën.quote:Op vrijdag 19 november 2010 13:57 schreef speknek het volgende:
(enniewees terug naar de evangelien).
Een zeer bekende stroming. Mijn ouders zeiden vroeger op vakantie. Laten we maar de christelijk gereformeerde kerk gaan. Dat lijkt het meest op wat we thuis gewend zijnquote:Op vrijdag 19 november 2010 13:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik vertegenwoordig alleen mijzelf.
Maar ik ben Christelijk Gereformeerd.
Zou kunnen, maar ik bedoelde het niet verkeerd. Ik wilde er enkel mee zeggen dat onze kerk vrij 'strak in de leer' is. De autoriteit en inhoud van de bijbel staat centraal, sola scriptura. Er zijn kerken waar de nadruk minder op de bijbel, of op het gezag daarvan, ligt.quote:Op vrijdag 19 november 2010 14:43 schreef Modus het volgende:
Zegt elke tak niet van zichzelf dat ze zeer bijbelgetrouw zijn?
Wel er is uiteraard geen haast, zoals je aan de voorgeschiedenis van dit debat kunt zien.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 12:26 schreef Molurus het volgende:
Ik denk niet dat KD op die site zal reageren, en niet alleen omdat hij al maanden niet meer gesignaleerd is in F&L.
Het ontgaat me gewoon waarom je je reactie daar post.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 13:47 schreef Rereformed het volgende:
[..]
Wel er is uiteraard geen haast, zoals je aan de voorgeschiedenis van dit debat kunt zien.
Dat hij zich liever niet op het Freethinkerforum wil begeven is ook heel begrijpelijk.
Rereformed zou echter Rereformed niet zijn als hij het laatste woord niet had.
Is daar de laatste tijd wat stilletjes. Ben daar ook in de kortste keren weggepest.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het ontgaat me gewoon waarom je je reactie daar post.(Anders dan een ongegeneerde poging om reclame te maken voor een ander forum.)
Je hebt je blijkbaar niet erg ingelezen in dit topic, iets wat meer dan begrijpelijk is overigens. Het artikel dat de topicopener geplaatst heeft is door mij geschreven en heeft hij gekopieerd van het Freethinkerforum waar het twee jaar geleden geplaatst werd, tesamen met een forumtopic ter discussie van het onderwerp.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het ontgaat me gewoon waarom je je reactie daar post.(Anders dan een ongegeneerde poging om reclame te maken voor een ander forum.)
Geheel misplaatst ad hominem argument.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:49 schreef Rereformed het volgende:
[..]
Je hebt je blijkbaar niet erg ingelezen in dit topic, iets wat meer dan begrijpelijk is overigens.
KD voelde kennelijk niet de behoefte jullie forum te bezoeken, en ik eerlijk gezegd ook niet. Dat freethinker niet genoeg aandacht krijgt is ieg niet mijn probleem.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:49 schreef Rereformed het volgende:
Het artikel dat de topicopener geplaatst heeft is door mij geschreven en heeft hij gekopieerd van het Freethinkerforum waar het twee jaar geleden geplaatst werd, tesamen met een forumtopic ter discussie van het onderwerp.
Het was mijn wens de discussie te houden op de plaats waar het oorspronkelijk hoorde, maar aangezien KD daar geen zin in had besloten we de discussie op twee plaatsen tegelijk te houden. De topicopener vond het zelfs interessanter het op twee plaatsen te hebben.
En wat heb je dan zoals geleerd op deze topic ?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:42 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
Ik heb de OP gelezen en de reactie van KD.Verdere lange reacties gaan me boven mijn pet.
Ik ben het helemaal met KD eens en ben blij om wat ik allemaal door dit topic heb geleerd. Het meest leerzame topic op fok over de evangelien.
* Markus beschreef wat absoluut waar was voor iedereen. (Eigen conclusie)quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 22:15 schreef ATON het volgende:
[..]
En wat heb je dan zoals geleerd op deze topic ?
Tsja het is jammer dat we niet eerder in het topic beland zijn.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 22:15 schreef ATON het volgende:
[..]
En wat heb je dan zoals geleerd op deze topic ?
Tja, zo te zien heb je nog een lange weg te gaan. En wat denk je van de Freethinker-linken van Rereformed ? Het enige waar ik het niet mee eens ben is dat de historische Jezus totaal verzonnen is.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 23:36 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
* Markus beschreef wat absoluut waar was voor iedereen. (Eigen conclusie)
* Johannes schreef wat Jezus bedoelde. (Eigen conclusie)
* Evangelie Petrus complete onzin.
* Dat er zo veel evangelien zijn
* Velen hadden Markus teksten er bij.
* Dat er duidelijk in de bijbel staat dat Jezus god is.
En zo nog 10tallen andere dingen.
Ik hoop niet dat ik dit in een overmoedige bui gezegd heb. Ik vind het fascinerend en de moeite waard om deze hypothese te bestuderen en onderbouwen om te laten zien dat deze veronderstelling verre van belachelijk is, maar zie niet in hoe iemand dogmatisch hierover zou kunnen zijn. Wat mij betreft mag er ooit een Jezus hebben bestaan die broertjes had en die volgens zijn familie zijn verstand had verloren terwijl hij op zijn beurt zijn familiebanden verachtte (Marcus 3).quote:Op zondag 14 augustus 2011 00:53 schreef ATON het volgende:
Het enige waar ik het niet mee eens ben is dat de historische Jezus totaal verzonnen is.
Wat zou volgens jou deze charismatische rondtrekkende prediker dan wel gepredikt hebben ? ( In de veronderstelling dat ie al zou bestaan hebben )quote:Het verschil tussen een charismatische rondtrekkende prediker die je overhoudt wanneer je de propaganda, de overduidelijk verzonnen legenden en bijgelovigheden uit de evangeliën weghaalt en een totaal verzonnen Jezus is wat mij betreft zo klein dat het er weinig toe doet.
Vraag niet gezien Groene_Democraat ?quote:Op zondag 14 augustus 2011 00:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, zo te zien heb je nog een lange weg te gaan. En wat denk je van de Freethinker-linken van Rereformed ? Het enige waar ik het niet mee eens ben is dat de historische Jezus totaal verzonnen is.
Ik hoor bij de gelovigen. Ik lees alleen op dit forum en hier lees ik ook niet alles. Is het echt heel interessant die links naar het Freethinker forum?quote:
Is ' gelovigen ' het synoniem van ' onwetenden ' ?quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:57 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Ik hoor bij de gelovigen. Ik lees alleen op het dit forum en hier lees ik ook niet alles. Is het echt heel interessant die links naar het Freethinker forum?
Ik ben inderdaad een leek op het gebied van interpretatie van de bijbel.
Is dat zo ? Wie schrijft hier dan onder de nick De_Groene_Democraat ??quote:Ik lees alleen op het dit forum
Je moet ook niet opzoek naar de interpretatie van de bijbel. Dat ding is multi interpretabel.quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:57 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Ik hoor bij de gelovigen. Ik lees alleen op het dit forum en hier lees ik ook niet alles. Is het echt heel interessant die links naar het Freethinker forum?
Ik ben inderdaad een leek op het gebied van interpretatie van de bijbel.
Ik lees niet op een ander forum, bedoel ik. Ik schrijf ook alleen hier.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:09 schreef ATON het volgende:
[..]
Is ' gelovigen ' het synoniem van ' onwetenden ' ?
[..]
Is dat zo ? Wie schrijft hier dan onder de nick De_Groene_Democraat ??
Ik vind de interpretaties veel interessanter.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:20 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Je moet ook niet opzoek naar de interpretatie van de bijbel. Dat ding is multi interpretabel.
Je moet op zoek naar de historie van de bijbel. Dat is waar je de interessante dingen zult vinden.
Interpretaties van iets waar je to-taaal niks over weet ! Wat voor waarde hebben zulke interpretaties? Geen enkele waarde, waar-de-loos.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:36 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Ik vind de interpretaties veel interessanter.
Sorry meneer die alles weet.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Interpretaties van iets waar je to-taaal niks over weet ! Wat voor waarde hebben zulke interpretaties? Geen enkele waarde, waar-de-loos.
Dat snap ik want dan hoef je je geen zorgen te maken over het waarheidsgehalte en je kunt besluiten dat ieder zijn eigen interpretatie heeft en daar mee verder leven.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:36 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Ik vind de interpretaties veel interessanter.
Alles vast niet, maar ik kan wel bevestigen dat hij meer weet dan jij.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:05 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Sorry meneer die alles weet.
Weer zo'n enorm flauwe opmerking ! Waar beweer ik alles te weten ?? Heb jij zo'n angst om achter de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel te komen ?quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:05 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Sorry meneer die alles weet.
@ATONquote:Op zondag 14 augustus 2011 16:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Weer zo'n enorm flauwe opmerking ! Waar beweer ik alles te weten ?? Heb jij zo'n angst om achter de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel te komen ?
Omdat je letterlijk alles over de inhoud van de bijbel kunt weten en niets over de bijbel zelf.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:21 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
@ATON
Interpretaties van iets waar je to-taaal niks over weet
Waarom zou ik niets over de bijbel weten?
Zoals je zegt heeft ieder zijn eigen waarheid bij de bijbel en ik heb gekozen voor de interpretatie van de Lutherse kerk.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:10 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat snap ik want dan hoef je je geen zorgen te maken over het waarheidsgehalte en je kunt besluiten dat ieder zijn eigen interpretatie heeft en daar mee verder leven.
Iedereen die in de bijbel / koran of welk religieus boek dan ook geloofd zou historisch onderzoek moeten doen naar het desbetreffende boek. En bekijken of de claims die het boek maakt wel overeenkomen met de werkelijkheid.
Hihihi, ik gok eerder dat jouw angst de eindigheid van die zoektocht is.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:25 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
Eeuwig blijven zoeken naar de waarheid vind ik niets.
Je zegt dat je alles over de inhoud kunt weten, dan weet ik toch niet totaaaaaaal niets van de bijbel. Zoals ATON beweert.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:23 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Omdat je letterlijk alles over de inhoud van de bijbel kunt weten en niets over de bijbel zelf.
En de ontstaansgeschiedenis van de bijbel verandert je blik op de inhoud van de bijbel.
Omdat je zelf beweerd op de posting van Daniel :quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:21 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
@ATON
Interpretaties van iets waar je to-taaal niks over weet
Waarom zou ik niets over de bijbel weten?
Daarom!quote:Ik vind de interpretaties veel interessanter.
Ik heb er volledig vertrouwen in dat mijn kerkleiders resultaten hebben waaruit ik dezelfde conclusies kan trekken als zij zelf.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:26 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hihihi, ik gok eerder dat jouw angst de eindigheid van die zoektocht is.
Of terwijl stel dat je resultaten tegen komt waaruit je conclusies kunt trekken.
Die zijn er namelijk wel.
Goed zo jochie, huppel daar maar achteraan.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:28 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Ik heb er vol vertrouwen in dat mijn kerkleiders resultaten hebben waaruit ik dezelfde conclusies kan trekken als zij zelf.
Het kost minder energie een kerkleider voor je te laten denken, dan om zelf te hoeven denken natuurlijk.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:31 schreef ATON het volgende:
[..]
Goed zo jochie, huppel daar maar achteraan.
Zij hebben er voor gestudeerd. Neemt niet weg dat ik andere interpretaties heel erg interessant vind, en daar wil ik best over nadenken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het kost minder energie een kerkleider voor je te laten denken, dan om zelf te hoeven denken natuurlijk.
Zelfs dat niet, ze hebben gestudeerd op de inhoud in een sterk door de kerk beperkte visie.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:40 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
Zij hebben er voor gestudeerd. Neemt niet weg dat ik andere interpretaties heel erg interessant vind, en daar wil ik best over nadenken.
Ik vind het helemaal niet erg dat ze de kerkelijke visie volgen en zich in die visie gespecialiseerd hebben. Zolang ik me als leek in hun visie kan vinden ben ik tevreden.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:44 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Zelfs dat niet, ze hebben gestudeerd op de inhoud in een sterk door de kerk beperkte visie.
In je opleiding tot voorganger (dominee priester / pastoor) krijg je hele andere dingen helaas.
Dat klopt want die liggen het dichtste bij Q.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:52 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
on topic
Voor zover ik begrepen heb zijn de evangelien van Lucas en Matteus de betrouwbaarste?
Kijk, als je op deze wijze de Bijbel gaat interpreteren ga je er niet veel van opsteken hoor !quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:33 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
Mijn eigen interpretaties zijn heel erg waardevol voor mezelf en jij noemt ze waardeloos en zegt dat in principe ik niet zelf mag nadenken tot ik net zoveel weet van interpretaties als jij.
Het kwam op mijn over als bek houden jij, ik weet er meer van af.
En waarom zou die vermeende bron Q "betrouwbaarder" zijn dan het evangelie van Marcus?quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:27 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat klopt want die liggen het dichtste bij Q.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bron_Q
(Deze vraag van je verbaast me dan weer, maar ga zo door!)
quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:28 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Ik heb er volledig vertrouwen in dat mijn kerkleiders resultaten hebben waaruit ik dezelfde conclusies kan trekken als zij zelf.
Dat is een keuze die ik heb gemaakt voor mijn geloof
quote:Dooft de Geest niet uit, veracht de profetieën niet, maar toetst alles en behoudt het goede.
Eigenlijk wel een goede vraag, maar niet zo eenvoudig te beantwoorden denk ik.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En waarom zou die vermeende bron Q "betrouwbaarder" zijn dan het evangelie van Marcus?
We weten toch wel iets meer over Q?quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Eigenlijk wel een goede vraag, maar niet zo eenvoudig te beantwoorden denk ik.
Het is een vraag die dan weer nieuwe vragen oproept zoals:
- Gaat Q uit van een historische verslaggeving of uit van een Hellenistisch gnostische interpretatie van een historische Q.
- In de veronderstelling dat Q een historische verslaggeving zou kunnen zijn, vanuit welke hoek is die gedaan ? Vanuit Hellenistische of uit Joodse bron.
Een zaak is zeker, dat zowel de Romeinen als de Joden er alles aan gedaan hebben deze geschiedenis te wissen. De Romeinen om herhaling te voorkomen en de Joden uit schaamte.
Het is in mijn ogen slechts 1 mogelijke verklaring voor het synoptische probleem, en na de vondst van het Thomas-evangelie weten we inderdaad dat dergelijke teksten met alleen uitspraken daadwerkelijk geschreven zijn.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:59 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
We weten toch wel iets meer over Q?
Het lijkt er toch op dat Q een verzameling is van alle uitspraken die jezus tijdens zijn leven gedaan zou hebben. Waar o.a. later de bergrede van is samengesteld?!
Waarom? Die teksten liggen dichter bij de bron. Dat maakt ze niet a priori betrouwbaarder, maar waarschijnlijk wel minder vatbaar voor herschrijvingen.quote:Het is misschien een verkeerde opvatting om te stellen dat de oudere boeken betrouwbaarder zouden zijn...
Ik neem Q toch wel erg serieus eigenlijk. Omdat veel wetenschappers goede argumentatie hebben voor Q en omdat je Q wel uit het NT kunt halen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is in mijn ogen slechts 1 mogelijke verklaring voor het synoptische probleem, en na de vondst van het Thomas-evangelie weten we inderdaad dat dergelijke teksten met alleen uitspraken daadwerkelijk geschreven zijn.
Ja true. Hoewel ik vind dat de waarheid daarover ergens in het midden ligt. Ik ga daar nog eens even over nadenken.quote:Waarom? Die teksten liggen dichter bij de bron. Dat maakt ze niet a priori betrouwbaarder, maar waarschijnlijk wel minder vatbaar voor herschrijvingen.
Ik denk dat net dit niet te vinden is in de Q.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:59 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
We weten toch wel iets meer over Q?
Het lijkt er toch op dat Q een verzameling is van alle uitspraken die jezus tijdens zijn leven gedaan zou hebben.
Later... maar dan zitten we al voorbij de Q. Later zitten we grotendeels in Alexandrië, dé metropool waar zowel oost en west elkaar ontmoette. Later... krijgen we maar pas de N.T. manuscripten en zijn doorspekt met oosterse invloeden. Zelfs in die mate dat men opperde dat Jezus in Indië geweest was, maar het was Indië dat naar Alexandrië kwam. Zo zou bv. de Bergrede hier perfect op geënt zijn.http://nl.wikipedia.org/wiki/Srimad_bhagavatam#Belangquote:Waar o.a. later de bergrede van is samengesteld?!
Ik verwacht Q niet als een geschreven document, maar uit fragmenten te vinden in het N.T. die iets vertellen over de historische jezus en zijn ' beweging '. De evangeliën, zowel canoniek als apocrief zijn geen historische weergave van zowel de figuur Jezus als zijn ' missie '.quote:Het is misschien een verkeerde opvatting om te stellen dat de oudere boeken betrouwbaarder zouden zijn, echter het omgekeerde lijkt mij niet voor de hand liggend. Maar als je naar de verschillen gaat kijken tussen johannes en lucas aan de ene kant en marcus en mattheus aan de andere kant.
Jazeker! Na de val van Jeruzalem ( 70 n.C.) hebben de Romeinen alles van Joodse geschriften verbrand. Ze hebben letterlijk een poging gedaan deze cultuur en religie uit te roeien en met de grond gelijk te maken. Wat nog restte waren de diaspora zoals we in de brieven van Paulus terugvinden. Voor de joden waren deze gehelleniseerde joden heidenen. Maar toch bleven het joden en werden er ook zo op nagekeken. De nood aan een eigen mythische held was groot en gaf een antwoord op " waarom moet dit ons overkomen ". Hier begint het verhaal van Paulus.quote:Maar ATON, zoals jij het beschrijft verwacht je dus ook dat Q met opzet is vernietigd door de romeinen of de joden?
Teksten door een gnostische ' sekte ' geschreven, maar daarom niet de woorden van Jezus.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:27 schreef Haushofer het volgende:
Het is in mijn ogen slechts 1 mogelijke verklaring voor het synoptische probleem, en na de vondst van het Thomas-evangelie weten we inderdaad dat dergelijke teksten met alleen uitspraken daadwerkelijk geschreven zijn.
Zeker minder vatbaar voor herschrijvingen vanuit het gnostisch christendom door de orthodox revaliserende ' sekte '. En dan nogmaals de vraag: wat verwacht men te vinden in Q, de historische of de religieuze 'Jezusversie '? De apocrieve manuscripten ( bv.Nag hammadi ) liggen dichter bij de religieuze bron. Ze hadden ook niet de bedoeling een historisch verslag van het leven van Jezus en zijn ' beweging ' te doen, net zo min als wat Paulus schreef.quote:Waarom? Die teksten liggen dichter bij de bron. Dat maakt ze niet a priori betrouwbaarder, maar waarschijnlijk wel minder vatbaar voor herschrijvingen.
Hoe zou je die bron Q "uit het NT kunnen halen"?quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik neem Q toch wel erg serieus eigenlijk. Omdat veel wetenschappers goede argumentatie hebben voor Q en omdat je Q wel uit het NT kunt halen.
Dat weet ik, maar één van de vroegere tegenargumenten tegen het bestaan van Q was dat men nog nooit eerder een tekst had gevonden met slechts uitspraken van Jezus (of die nou historisch betrouwbaar zijn of niet). Met de vondst van het Thomas-evangelie blijkt dat dit soort teksten wel degelijk geschreven zijn.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Teksten door een gnostische ' sekte ' geschreven, maar daarom niet de woorden van Jezus.
[..]
Is dat niet Q + L & M? Maar goed, meer info is altijd welkom.quote:Eén manier op dit te verklaren is om nog een andere bron te poneren. Ik zal vanavond eens thuis kijken in de literatuur naar alternatieven voor dit probleem met wat bronvermeldingen
En dan ? Veel van die uitspraken bestonden reeds vóór Christus.quote:Op maandag 15 augustus 2011 11:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar één van de vroegere tegenargumenten tegen het bestaan van Q was dat men nog nooit eerder een tekst had gevonden met slechts uitspraken van Jezus (of die nou historisch betrouwbaar zijn of niet). Met de vondst van het Thomas-evangelie blijkt dat dit soort teksten wel degelijk geschreven zijn.
Dan zul je moeten verklaren waarom de vroege kerkvaders er nergens naar refereren, ook niet in vroege catalogi. Persoonlijk heb ik het nooit zo'n bevredigende oplossing gevondenquote:Op maandag 15 augustus 2011 11:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Is dat niet Q + L & M? Maar goed, meer info is altijd welkom.
De algemene consensus is wel dat Q bestaan heeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |