Je zal alleen datgene dragen waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Als de mens bewust wordt Wie hij heeft ontkent en verbergt dan zal de mens zichzelf vernietigd wensen en de hel voor zichzelf creeren. God waarschuwt ons slechts voor de gevolgen van je eigen daden. Je bent vrij om die richting op te gaan, maar de gevolgen zijn dan ook voor jou. Je wenst je hand in het vuur te steken, maar wil geen pijn voelen? Steek dan je hand niet in het vuur.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:48 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Mijn vraag is waarom je hier over wil discussieren? Het uitgangspunt van de almachtige, alwetende, inherent goede God die ons een eigen wil gaf, maar ons ongenadig straft wanneer we deze te veel naar eigen inzicht gebruiken.
Hij 'verstopt' Zich niet, maar jij verstopt Hem. En om Hem te vinden zal je echt door die lagen van duisternis heen moeten gaan, die jij, je ouders, maatschappij, hebben aangebracht.quote:Een God die geen enkele verantwoording neemt voor een schepping die hij lief zegt te hebben, maar van jou en mij verwacht dat we hem zoeken terwijl hij verstoppertje speelt.
6:7 En indien Wij aan jou een Boek op perkament hadden doen neerdalen, zodat zij het met hun handen hadden kunnen aanraken, zouden degenen die ongelovig zijn zeker gezegd hebben: "Dit is slechts duidelijke tovenarij."quote:Het woord van God verteld door mensen... Als er dan geen alarmbellen bij je afgaan dan kan niemand je meer helpen hoor, serieus..
aan je hele manier van praten kun je gewoon zien dat je helemaal beïnvloed bent door de Koran. delen uit het boek napraten en er zelf niet kritisch naar kijken. ik zal je per paragraaf een vraag geven die je voor jezelf moet beantwoorden:quote:Op zondag 30 augustus 2009 15:05 schreef Tevik het volgende:
[..]
Je zal alleen datgene dragen waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Als de mens bewust wordt Wie hij heeft ontkent en verbergt dan zal de mens zichzelf vernietigd wensen en de hel voor zichzelf creeren. God waarschuwt ons slechts voor de gevolgen van je eigen daden. Je bent vrij om die richting op te gaan, maar de gevolgen zijn dan ook voor jou. Je wenst je hand in het vuur te steken, maar wil geen pijn voelen? Steek dan je hand niet in het vuur.
[..]
Hij 'verstopt' Zich niet, maar jij verstopt Hem. En om Hem te vinden zal je echt door die lagen van duisternis heen moeten gaan, die jij, je ouders, maatschappij, hebben aangebracht.
[..]
6:7 En indien Wij aan jou een Boek op perkament hadden doen neerdalen, zodat zij het met hun handen hadden kunnen aanraken, zouden degenen die ongelovig zijn zeker gezegd hebben: "Dit is slechts duidelijke tovenarij."
6:8 En zij (de ongelovigen) zeggen: "Waarom hebben zij geen Engel tot hem (de Boodschapper) doen neerdalen?" En indien Wij een Engel neergezonden hadden was de zaak zeker besloten en hadden zij geen tijd meer gekregen (voor reflectie).
6:9 En als Wij een Engel gestuurd hadden, dan hadden Wij hem als een man gestuurd en Wij hadden hen laten twijfelen waarover zij reeds twijfelden.
Moet Hij zich niet eerst onomstotelijk aan een mens openbaren voordat hij ook maar enige verantwoording draagt richting het wel of niet volgen van Zijn regels/aanbidden van Hem?quote:Je zal alleen datgene dragen waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Als de mens bewust wordt Wie hij heeft ontkent en verbergt dan zal de mens zichzelf vernietigd wensen en de hel voor zichzelf creeren. God waarschuwt ons slechts voor de gevolgen van je eigen daden. Je bent vrij om die richting op te gaan, maar de gevolgen zijn dan ook voor jou. Je wenst je hand in het vuur te steken, maar wil geen pijn voelen? Steek dan je hand niet in het vuur.
Hoe kun je iets verstoppen wat je niet kent?quote:Hij 'verstopt' Zich niet, maar jij verstopt Hem. En om Hem te vinden zal je echt door die lagen van duisternis heen moeten gaan, die jij, je ouders, maatschappij, hebben aangebracht.
Is twijfel zaaien met betrekking to goddelijke waarheid(en de eventuele gevolgen van het wel/niet geloven daarvan) wel echt een goed idee als je er zelf eens goed over nadenkt?quote:6:7 En indien Wij aan jou een Boek op perkament hadden doen neerdalen, zodat zij het met hun handen hadden kunnen aanraken, zouden degenen die ongelovig zijn zeker gezegd hebben: "Dit is slechts duidelijke tovenarij."
6:8 En zij (de ongelovigen) zeggen: "Waarom hebben zij geen Engel tot hem (de Boodschapper) doen neerdalen?" En indien Wij een Engel neergezonden hadden was de zaak zeker besloten en hadden zij geen tijd meer gekregen (voor reflectie).
6:9 En als Wij een Engel gestuurd hadden, dan hadden Wij hem als een man gestuurd en Wij hadden hen laten twijfelen waarover zij reeds twijfelden.
Ik ken de theorie juist uit dat boek.quote:Rereformed schreef het volgende:
Dat je het wel vaker hoort, maar denkt dat het ‘pure onzin’ is komt omdat je er nog niet op gestudeerd hebt en het je dus ontgaat hoe deze claim hard gemaakt wordt. Je kunt wat meer licht opsteken via het boek The Jesus Puzzle van Earl Doherty.
Op wat voor elementen doel je dan?quote:Rereformed schreef het volgende:
In een notendop: passages zoals die je hier citeerde laten juist bijzonder goed zien dat het om een religieuze mythe gaat, niet om een verslag van gebeurtenissen in het leven van een historisch persoon. Alle elementen die het historisch zouden kunnen maken ontbreken namelijk volkomen.
Paulus heeft dus wel 'weet' van een historische Jezus. Hij noemt specifiek dat het een echt mens was van vlees en bloed (Rom. 8 en 9). Afkomstig uit het geslacht van David (Rom. 1), geboren uit een vrouw (Gal. 4), hij heeft een broer genaamd Jakobus (Gal. 1) en Paulus heeft het over 'de nacht waarin hij verraden werd' (1 Kor. 11).quote:Rereformed schreef het volgende:
De (overigens typisch heidense) mythe vertelt over een goddelijk persoon die afstand deed van zijn goddelijkheid en in de gestalte van een mens op aarde verschijnt en via zijn dood de Satan verslaat en bevrijding schenkt aan het mensdom. Sommige onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat eerst deze mythe ontstond. Gaandeweg werd er met behulp van passages in het OT later een historisch persoon van gemaakt.
Zie hier en hier , hier en hier (en volgende post) om er iets meer over te lezen. In mijn artikel wil ik geen pleidooi voeren voor deze zienswijze, enkel erop wijzen dat vele christelijke documenten (waaronder de alleroudste, Paulus) geen enkele weet hebben van een historische Jezus. Een uiterst vreemde zaak.
Zoals eerder vermeld, dit klopt niet.quote:Rereformed schreef het volgende:
Het inzicht dat de mythe wel eens het eerst ontstaan kan zijn, en de historische Jezus pas later is een briljante gedachte. Wanneer het opstandingsverhaal oorspronkelijk een mythische betekenis had is het begrijpelijker dat het verhaal van Jezus’ opstanding uiteindelijk kon ontstaan. Wellicht begrijpelijker dan het omgekeerde te moeten uitleggen: hoe zoveel christelijke geschriften helemaal geen weet hebben van de historische Jezus
De gnostiek werd steeds docetischer. Gnostici zagen het stoffelijke/materiële als slechte creatie van de minderwaardige scheppergod en vonden het derhalve problematisch dat De Verlosser (Jezus) mens zou zijn geweest. Vandaar dat het 'mens-zijn'-aspect van Jezus steeds meer uit de gnostische werken verdwijnt.quote:Rereformed schreef het volgende:
en hoe bijvoorbeeld een evangelie van Thomas ontstaat dat helemaal geen gekruisigde en opgestane Jezus kent en daar dus helemaal geen waarde aan hecht.
Blijkbaar had Markus daar een reden voor. Dat er verschijningen waren, is immers al bekend uit het oudere 1. Kor. 15.quote:Rereformed schreef het volgende:
Je hebt gelijk. Ik ben hier onzorgvuldig in de formulering geweest. Het boek Marcus besluit met een leeg graf en de uitleg van “een in het wit geklede jongeman” die zich in het lege graf bevindt, dat Jezus opgestaan is uit de dood en hij aan de discipelen in Galilea zal verschijnen.
Wat ik had moeten zeggen en bedoelde te zeggen was dat er geen verschijningsverhalen verteld worden en dat de opgestane Jezus nergens optreedt. Een uiterst vreemde zaak, aangezien het hier om het oudste evangelie en om de meest cruciale zaak in het christelijk geloof gaat.
Lees dat lijstje nog eens terug. Dat zijn toch inderdaad details? Niet één evangelie spreekt tegen dat Jezus begraven lag in het graf van Jozef van Arimathea, dat de eerste getuige een vrouw was (Johannes noemt er 1, de anderen noemen er meer), dat zij 's ochtends het graf bezochten, dat een engelachtige figuur bij de tombe aanwezig was en dat Jezus daarna nog aan zijn volgelingen verscheen. Waarin verschillen zij? Was er één of twee engelen? Wat zeiden deze engelen? Welke vrouwen waren precies aanwezig? Dat soort zaken. Dat zijn details.quote:Rereformed schreef het volgende:
Zeer zeker geen nitpicking. Het is zelfs zo’n nijpend probleem dat er tientallen boeken over zijn geschreven en de problematiek in honderden theologische boeken wordt aangesneden. De verschillen zijn ten eerste talrijk en ten tweede zijn sommige zaken beslist geen details. Zie hier voor een opsomming van allerlei tegenstrijdigheden.
Ook bij ooggetuigen is te verwachten dat ze in details verschillen. Het zou pas verdacht zijn als in alles helemaal precies overeen kwamen.quote:Rereformed schreef het volgende:
Talloze tegenstrijdigheden zijn inderdaad wel te verwachten wanneer het verslag niet door ooggetuigen gemaakt wordt, zoals hier het geval is!
'Gods woord' geeft geen tegenstrijdige getuigenis, 'Gods woord' getuigt er in overdadige vorm van dat Jezus gekruisigd is, gestorven is, begraven is en weer opgestaan is. En m.i. is de getuigenis buitengewoon sterk, des te meer omdat we verschillende getuigenissen hebben terwijl misschien 1 Kor. 15 alleen al afdoende zou zijn.quote:Rereformed schreef het volgende:
Maar is het volstrekt niet te verwachten dat iets wat men Gods Woord noemt zo’n tegenstrijdig getuigenis geeft voor het meest cruciale onderdeel in het christelijk geloof. Om een buitengewone gebeurtenis redelijkerwijs te kunnen geloven is als eerste vereiste een buitengewoon sterk getuigenis nodig.
Welke opstandingmythe van Adonis bedoel je dan eigenlijk? Het verhaal dat hij verscheurd werd door wilde beren en zijn bloeddruppels bloeiende rozen voortbrachten? Je hebt wel ongelooflijk veel fantasie nodig om dat een opstanding te noemen en deze ook maar enigszins te vergelijken met Jezus' opstanding.quote:Rereformed schreef het volgende:
Het argument gaat niet op omdat de eerste vermelding van Adonis pas van het jaar 100 dateert? De religie is al oeroud en de opstandingsmythe is het centrale begrip in deze religie.
Osiris waarvan het lichaam in 14 stukken gehakt is? Isis 'herbouwt' Osiris als een soort Frankenstein en begraaft hem waarna Osiris een soort zombie-achtige koning van de onderwereld wordt, hij komt niet eens terug op aarde.quote:Rereformed schreef het volgende:
Adonis is enkel een syrische variant op dezelfde mythe. In Egypte was het Osiris
Een dode god die 6 maanden per jaar leeft, als een soort symbool voor de landbouw o.i.d.quote:Rereformed schreef het volgende:
in Soemerië Tammuz
Is nooit opgestaan. Zeus zorgde er alleen voor dat zijn vinger bewoog en zijn lichaam niet verging.quote:Rereformed schreef het volgende:
en in Griekenland Attis.
Zoals hierboven laten zien, lijkt het 'heidense concept' van de opstanding totaal niet op hoe het christendom het beschrijft. Je kan de zogenaamde 'opstandingen' van de heidense goden amper een 'opstanding' noemen. Waar jij nu mee komt is verschrikkelijk vergezocht op zijn best.quote:Rereformed schreef het volgende:Dus uiteraard gaat het argument wel degelijk op. Dit overal verspreid geloof in de opstanding is nota bene de basis voor het hele opstandingsgeloof van het Nieuwe Testament. Het oude joodse geloof kende helemaal geen opstandingsgeloof, zoals de Sadduceeërs in de evangeliën je laten weten. Het opstandingsgeloof is door en door heidens en via het heidendom in de laatste eeuwen voor de jaartelling het joodse geloof ingeslopen.
Maar niet met een opstanding en dat is mijn punt.quote:Rereformed schreef het volgende:
In Ezechiël 8:14 wordt al vermeld dat de religie van Tammuz voor de deur van de tempel van Jeruzalem gepraktiseerd werd!
Dat het niet als normaal beschouwd werd, is wel te merken aan de reacties van de omstanders in de verhalen. Veel joden hadden niet zoveel met een opstanding uit de dood, dat zei je zelf al. Anderen geloofden in de opstanding uit de dood aan het eind der tijden. De Greco-Romeinse cultuur kende ook geen vergelijkbare lichamelijke opstandingen, zoals eerder onderbouwd.quote:Rereformed schreef het volgende:
Jouw claim dat men niet geloofde in lichamelijke opstandingen en ze belachelijk vond gaat eenvoudig niet op. De evangeliën laten zelf zien dat opstaan uit de dood nogal vaak voorkomt: Jezus wekt nota bene drie personen op: de jongeling van Naïn, het dochtertje van Jaïrus en Lazarus. In Mt. 10 stuurt Jezus zijn discipelen erop uit vergezeld van de woorden “Genees de zieken en wek doden op, reinig melaatsen en drijf boze geesten uit”. Deze woorden laten zelfs zien dat het bijna als een doodnormale zaak wordt beschouwd! Voor Matteüs is dit overigens nog niet helemaal goed genoeg. Hij laat voor de goedgelovigsten nog een heel leger ‘heiligen’ opstaan die allang begraven zijn op het moment dat Jezus sterft!
Ik vind het citaat nog steeds misleidend zolang je er niet bij zet dat het verhaal omtrent Appolonius uit een veel latere tijd dateert dan Jezus. Nu wek je, ook al is het volgens jou onbedoeld, het beeld op dat het christelijke geloof 'gejat' heeft, wat dus duidelijk niet het geval is. Ik vind het voorbeeld daarom ook niet zo heel erg relevant, we weten dat de Greco-Romeinse bevolking destijds zeer bijgelovig was. Dat is nog geen reden om dan gelijk maar elke religieuze beweging af te schieten, simpelweg omdat rivalen later vergelijkbare bewegingen begonnen. Dat is zo non-sequitur als wat.quote:Rereformed schreef het volgende:
Hoezo domheid? Het gaat mij en Randel Helms er helemaal niet om te verdedigen dat ze serieus genomen moeten worden. Er is overigens (via de kerkvader Eusebius) wel een passage bewaard gebleven die naar alle waarschijnlijkheid oorspronkelijk door Apollonius zelf geschreven is, dus dat is al heel wat meer authenticiteit voor het bestaan van de persoon als voor Jezus!
Waar het mij om gaat is een beeld te schetsen van de goedgelovigheid van de mensen in die tijd: Apollonius was eeuwenlang een beroemdheid waar velen, ook filosofen en zelfs koningen heilig in geloofden. In het begin van de vierde eeuw schreef Eusebius een kritiek op iemand die een pamflet geschreven had waarin Apollonius een grotere wonderwerker genoemd werd dan Jezus. Eusebius’ antwoord was 1) dat Philostratus fabels schreef en 2) Apollonius een tovenaar was en zijn wonderen in de kracht van Satan deed.
Wanneer je het even overdenkt zie je meteen dat argument 2 argument 1 voor het grootste gedeelte uitwist. Of anders gezegd: de graad van goedgelovigheid (geloof in de meest buitensporige wonderen) in die tijd was nogal hoog. Men ontkende niet dat Apollonius grote wonderen had gedaan.
Graag verdere onderbouwing van dit punt.quote:Rereformed schreef het volgende:
Het is uiteraard mogelijk dat bepaalde verhalen over Apollonius gejat zijn uit het christendom, (hoewel Eusebius dit niet als argument aanvoert en dus niet deze mening was toegedaan). Maar dat verschilt niet van dat de evangeliën hun wonderverhalen verzonnen uit oa de verhalen over Elia en Elisa.
Hoe krijg jij die laatste boodschap? Dat lees ik er niet in namelijk. De discipelen krijgen onderricht over 'het koninkrijk', waar Lukas waarschijnlijk gewoon 'de christelijke leer bedoelde'. Kortom, Jezus vertelde, net als bij de Emmaüsgangers, waarschijnlijk over hoe men de messias moest zien en hoe Jezus in dat plaatje past. Kortom, zo ongeveer alles wat aan bod komt in de evangeliën. Ik zie niet in waarom Lukas dat weer helemaal zou moeten herhalen.quote:Rereformed schreef het volgende:
Ik reageer op de claim dat ze ‘uitvoerig en omstandig’ beschreven worden. Het tegendeel is waar. Als voorbeeld noem ik de vermelding dat de discipelen 40 dagen lang onderricht kregen, maar met geen woord wordt bericht wat Jezus onderrichtte. In plaats daarvan krijgen we de boodschap dat de discipelen aan het eind ervan nog steeds even onwetend zijn ‘aangaande het koninkrijk’ als altijd!
Er staat nergens dat ze 'veertig dagen lang in zijn gezelschap' waren. Hij verscheen een aantal keer gedurende veertig dagen.quote:Rereformed schreef het volgende:
Veertig dagen lang in gezelschap zijn van iemand die een zogenaamd ‘verheerlijkt lichaam’ heeft.
Dit klopt. Al is 125 de meest gangbare datering.quote:Rereformed schreef het volgende:
Alweer staat je opmerking van laatdunkendheid gelijk aan het tentoon stellen van je eigen onwetendheid of onzorgvuldigheid. Indien je op alle haken en ogen zou gaan studeren zou je zien dat de bewering helemaal niet vreemd is.
Ten eerste is je datum van 125 helemaal niet vaststaand. Het kan gerust een paar tientallen jaren eerder of later zijn.
Dit klopt in zekere zin, als is het natuurlijk wel het meest geloofwaardig dat het uit het evangelie van Johannes komt. Wij kennen immers geen andere teksten die deze passage bevatten ook weten we geen bron die daarvoor in aanmerking komen. Helemaal zeker weten we dus niet dat het Johannes is, maar het is wel het meest waarschijnlijk.quote:Rereformed schreef het volgende:
Ten tweede schijn je je niet te realiseren dat een piepklein fragment van een tekst die ook in het Johannesevangelie voorkomt helemaal niet zegt dat het evangelie van Johannes toen al bestond. De evangelisten hebben bronnen gebruikt voor hun schrijfsels. Ook het evangelie van Johannes is opgemaakt uit diverse bronnen (hetgeen een analyse van de tekst van het evangelie heel duidelijk maakt).
Waar baseer je dit op?quote:Rereformed schreef het volgende:
De hoofdgedachte die ik in deze passage naar voren breng is dat 1) de evangeliën duidelijk niet door ooggetuigen geschreven zijn
Het komt weer over als zo'n misleidende truc om overdreven veel scepsis te zaaien over de nieuwtestamentische evangeliën. Het is niet de eerste keer dat je terugkrabbelt als ik je ergens mee confronteer.quote:Rereformed schreef het volgende:
en 2) alle evangeliën tientallen jaren later dan de beschreven gebeurtenissen geschreven zijn. Het gaat mij er dus helemaal niet op te poneren dat de evangeliën uit de tweede eeuw stammen. Het oudste evangelie, dat van Marcus dateert imho zelfs duidelijk uit de eerste eeuw, aangezien Marcus in zijn evangelie meerdere malen schrijft dat de wederkomst van Jezus tijdens het leven van zijn toehoorders zal gebeuren. De opmerking van mij dat ze wel van 100 jaar later dateren is een bijgedachte. Het is een mogelijkheid die niet uitgesloten kan worden.
De hoofdgedachte had je ook wat verder moeten onderbouwen.quote:Rereformed schreef het volgende:
Maar enkel de hoofdgedachte is voor een rechter van belang en de twee punten die ik geef zijn doorslaggevende kritiek. En juist dát laat je helemaal liggen. Slim geprobeerd natuurlijk, maar niet slim genoeg.
Wel, door het overgrote deel, of ze nou orthodox of liberaal in hun opvattingen zijn. Maar goed, dat Jezus echt bestaan heeft wordt ook niet betwist door serieuze historici en dat trek jij ook in twijfel.quote:Rereformed schreef het volgende:
Ik heb niets op deze datering tegen. Al mijn conclusies aangaande de onbetrouwbaarheid van de evangeliën blijven staan met deze datering. Ik stel enkel dat men niet moet denken dat deze gegeven datering een uitgemaakte zaak is en zeker niet ‘door vrijwel iedereen geaccepteerd’.
Het is opvallend dat veel van de, door jouw genoemde, evangeliën juist de vroege kerk aanvielen, denk bijvoorbeeld aan het Evangelie van Judas. Denk aan andere gnostische werken die kenmerken van anti-exegese vertoonden.quote:Rereformed schreef het volgende:
Je begrijpt niet welk punt ik in de eerste plaats wil maken: de eerste gelovigen hebben bij elkaar een hele bibliotheek aan valse geschriften bij elkaar geschreven. Dus het bewust fabriceren van leugens was kenmerkend voor de vroege kerk. Wat heeft dit feit voor gevolgen wanneer we überhaupt over historische betrouwbaarheid van geloofspamfletten onze gedachten laten gaan?
Grappig dat je hiervoor wel een autoriteitsargument gebruikt als "alle theologen die niet ultraorthodox zijn...". Waarom accepteer je niet de autoriteit van vrijwel alle (ook atheïstische) historici die geloven dat Jezus echt bestaan heeft? Je bent nogal selectief-kritisch hier.quote:Rereformed schreef het volgende:
Ten tweede: het is zeker niet altijd prutswerk. Deze bibliotheek van valse geschriften sterkt zich namelijk zelfs uit tot binnen de canon. Het wordt bijvoorbeeld door alle theologen die niet ultraorthodox zijn onderschreven dat 2 Petrus niet door Petrus geschreven is en de Pastorale brieven niet door Paulus. Gelovigen hebben dus valse geschriften geproduceerd en ze laten doorgaan voor apostolische geschriften en hebben het soms op zeer ingenieuze manier gedaan.
Uitzonderingen zijn er altijd te noemen maar je zult moeten toegeven dat de evangeliën van Markus, Matteüs, Lukas en later Johannes aanzienlijk meer gebruikt werden dan de gnostische evangeliën van Thomas, Petrus en Maria Magdalena. Die laatsten kwamen qua status in de vroege kerk bij lange na niet in de buurt van de canonieke evangeliën, ze waren vrijwel alleen populair in kleine, gnostische, splintergroepjes. Dit lijkt mij toch een relevante zaak?quote:Rereformed schreef het volgende:
Ook je opmerking dat geschriften die niet in het NT terechtkwamen enkel in ‘splintergroepjes’ gebruikt werden gaat niet op. Ten eerste waren alle vroegchristelijke groeperingen waar ze zich ook bevonden splintergroepjes, en is ieder christelijk geschrift als het geschrift van een splintergroepje begonnen. Bijvoorbeeld de brief aan de Tessalonicenzen was oorspronkelijk enkel een brief aan een piepklein groepje. Voorts, sommige geschriften die beweren terug te gaan op een apostel, zoals de Apocalyps van Petrus, zijn wijdverbreid geweest en eeuwenlang door sommige gelovigen als geïnspireerde schrift beschouwd. Sommige geschriften, zoals de derde brief van Paulus aan de Korintiërs worden in de Armeense en Syrische kerk nog steeds tot de bijbel gerekend. De brief/evangelie (eigenlijk verhandeling) van Barnabas staat in de oudste verzameling van alle nieuwtestamentische geschriften, de Codex Sinaïticus, en werd dus in de vierde eeuw nog op die plaats als geïnspireerd beschouwd.
Sommige andere geschriften/evangeliën zijn later bewust door de kerk uitgeroeid, en men kan volstrekt niet weten hoe populair ze oorspronkelijk waren.
Je begint al gelijk weer met de volstrekt ongeloofwaardige claim van Doherty dat Paulus Jezus niet als een historische persoon zag, waar ik het volstrekt niet mee eens ben. En bijna niemand in het geleerdencircuit.quote:Rereformed schreef het volgende:
Een antwoord hierop vergt nogal veel leeswerk. Ik hoop dat je er de tijd voor neemt en deze bijdragen van mij aandachtig doorleest:
viewtopic.php?p=105661#p105661
viewtopic.php?p=106427#p106427
viewtopic.php?p=106674#p106674
viewtopic.php?p=106701#p106701
Wat een lariekoek. Dat jij vindt dat we niet met 'grote zekerheid' uitspraken kunnen doen over de datering van de evangeliën komt omdat jij, met je enorm radicale denkbeelden, alles in twijfel wilt trekken. We kunnen de evangeliën met grote zekerheid op zijn laatste tussen 70-100 n.c. dateren. Dat het gros van de niet-canonieke evangeliën, i.i.g. de belangrijke van deze evangeliën, later is geschreven kunnen we ook met redelijk grote zekerheid zeggen.quote:Rereformed schreef het volgende:
Aangezien ten eerste de datering van alle evangeliën een zaak is die niet definitief en met grote zekerheid kan opgelost worden, en ten tweede alle evangeliën ten vroegste tientallen jaren later geschreven werden en ten derde alle evangeliën putten uit oudere bronnen, is je eerste punt niet van heel groot belang.
Het spreekt wel over Jezus als preëexistente Zoon van God, dus wonderbaarlijkheden zijn in het evangelie van Thomas net zo goed aanwezig. Bovendien is Jezus als 'wonderwerken' juist wel iets wat geloofwaardig bij Jezus hoort. Of je nou gelooft dat wonderen bestaan, Jezus deed bijzondere, wonderlijke dingen. Dit wordt uiteraard bevestigd door christelijke bronnen maar ook door niet-christelijke bronnen. Denk aan bijv. Celsus en de schrijvers van De Talmoed.quote:Rereformed schreef het volgende:
Je punt twee gaat helemaal niet op. Het evangelie van Thomas bijvoorbeeld rept helemaal niet over een wonderwerker en opstanding van Jezus. Het geeft dus een veel geloofwaardiger beeld van Jezus: een leraar.
We kunnen de mondelinge overlevering bijvoorbeeld distilleren uit de brieven van vroege kerkvaders die zich wellicht meer lieten informeren door de mondelinge tradities dan de canonieke schrijfsels.quote:Rereformed schreef het volgende:Je punt drie kan nergens op gebaseerd zijn, want van mondelinge overlevering kunnen we per definitie nu net niet nagaan wat er nu wel toe behoorde of niet.
Wat doen we als we iets niet weten? Dan maken we schattingen toch?quote:Rereformed schreef het volgende:
Jouw redenering impliceert dat jij kunt weten hoe oud het Evangelie van Thomas is, maar dat weet echt niemand.
Wat betreft Matteüs en Johannes kunnen we daarover discussiëren, maar het lijkt wel aannemelijk dat ze i.i.g. uit de school van de apostelen komen en in de apostolische traditie staan. Dat kunnen we van de gnostische evangeliën niet zeggen.quote:Rereformed schreef het volgende:
Bovendien zijn alle evangeliën die wél aanvaard zijn ook niet door een apostel geschreven.
Het evangelie van Thomas is m.i. niet door vroege christenen geschreven maar door gnostici die Jezus wel zeer aantrekkelijk vonden maar het Oude Testament niet. Gnostici zochten naar een manier om een Jezus zonder het Oude Testament te krijgen. Zie daar het ontstaan van de gnostische traditie waar het EvT redelijk aan het begin stond en er later duidelijkere gnostische schriften kwamen als bijvoorbeeld het Evangelie van Judas.quote:Rereformed schreef het volgende:
Ik ben het met je eens dat het zeer waarschijnlijk is dat de apostel Thomas het evangelie van Thomas niet geschreven heeft, maar in dat geval zitten we weer met het probleem dat christenen dus weer een vals en onbetrouwbaar geschrift erbij geproduceerd hebben. Mooie klanten die lui die zo productief door een onheilige geest worden aangedreven, maar het doen voorkomen alsof ze door een heilige geest geïnspireerd worden.
Klopt. Echter wijkt het vooral ook op bepaalde essentiële gebieden ernstig af van de synoptici. Het EvT zeg op sommige momenten Jezus neer als een soort Greco-Romeinse mysticus die eigenlijk niet zoveel met het jodendom had, dit is uiterst merkwaardig en historisch-wetenschappelijk zeer onwaarschijnlijk.quote:Rereformed schreef het volgende:
Maar een groot gedeelte van de uitspraken in het evangelie van Thomas is ook in overeenstemming met de synoptische evangeliën.
Fraai hoor, zo'n quote uit de context rukken. Wat doe je dan met deze quotes?quote:Rereformed schreef het volgende:
Deze passage uit mijn artikel is een antwoord op de claim van christenen dat men enkel geschriften tot de canon toeliet die in overeenstemming waren met de overgeleverde leer. Maar het is een feit dat de evangeliën elkaar wat betreft cruciale zaken regelrecht tegenspreken. Dit probleem spitst zich toe op de kwestie hoe de persoon van Jezus bezien moet worden. In het oudste evangelie, van Marcus, is geen spoor te zien van een christologie dat hem als een goddelijk wezen neerzet. Integendeel, het geeft zelfs een uitspraak van Jezus zelf die het ontkent (“waarom noemt u mij goed, niemand is goed dan God alleen”)
De tegenstrijdigheid is niet aanwezig aangezien Jezus in Markus ook een 'goddelijke' status heeft.quote:Rereformed schreef het volgende:
Het evangelie van Johannes is juist het tegendeel daarvan; het kent praktisch geen andere leer van Jezus dan zijn goddelijkheid. De tegenstrijdigheid zou niet groter kunnen zijn.
Jezus praat wel degelijk over het koninkrijk in Johannes (zie Joh. 3, of Joh. 18) maar wel op een andere manier dan de synoptici, dat klopt. Maar is dit een tegenstrijdigheid? Nee toch? Een tegenstrijdigheid is als iets tegengesproken wordt, als tegengestelde informatie gegeven wordt, maar dat is hier geenszins aan de orde. Rereformed is hier, getuige ook zijn vorig punt (de christologie), zogenaamde tegenstrijdigheden aan het zoeken die er totaal niet zijn en negeert bovendien de vele overeenkomsten.quote:Rereformed schreef het volgende:
Een andere cruciale tegenstrijdigheid is dat Jezus in het evangelie van Johannes geen enkele weet heeft van het Koninkrijk van God dat voor de deur staat te komen en ingeluid zal worden door zijn spoedige terugkomst en het einde van het tegenwoordige tijdperk.
Huh? Alle evangeliën zeggen dat Jezus op vrijdag gekruisigd is?quote:Rereformed schreef het volgende:
Er zijn ook andere onoplosbare tegenstrijdigheden tussen Johannes en de synoptische evangeliën, zoals de dag van de kruisiging van Jezus.
Johannes plaatste Jezus 'laatste avondmaal' inderdaad anders met betrekking tot Pesach, dat klopt. Maar om dit nou een 'grote tegenstrijdigheid' te noemen gaat ook wat ver. Ik vind het juist te prijzen dat de vroege kerk dit soort verschillen niet heeft weggepoetst maar ze heeft laten staan. Voor de vroege kerk was het verschil over wanneer het avondmaal plaatsvond niet zo'n groot issue, waarom voor jou wel? Omdat je geen betere 'tegenstrijdigheid' kon verzinnen?quote:Rereformed schreef het volgende:
Volgens het evangelie van Johannes kan Jezus zelfs niet de pesachmaaltijd met zijn discipelen genoten hebben. Hij rept dan ook niet over de instelling van het avondmaal.
Omdat één monnik in Egypte (wat niet bepaald bekend staat als erg orthodox) ermee begraven is, zegt ons dat het zeer serieus genomen werd? Dat is nogal gebrekkig beargumenteerd. De enige keren dat het Evangelie van Petrus (waarvan we niet eens weten of dat hetzelfde is als het Akhmim fragment) ter sprake komt is als er gewaarschuwd wordt voor dwaalleer, met name, docetische dwaalleer. Je moet toch erkennen dat het in de verste verte niet de status had van een Markus, Matteüs, Lukas of Johannes?quote:Rereformed schreef het volgende:
Je commentaar klopt van geen kant. Als je erop gestudeerd zou hebben zou je weten dat het juist wél serieus genomen werd. Dat dit evangelie wijdverbreid was en wel degelijk zeer serieus genomen werd kan men opmaken uit het feit dat het fragment dat tegenwoordig bekend is en gevonden werd in 1886, zich bevond in het klooster van Akhmim (zuid Egypte) en nota bene in het graf van een monnik die begraven was met dit geschrift (voor hem blijkbaar zijn grootste schat) en dateeert uit de achtste of negende eeuw. Dus 800 jaar na het ontstaan van het christendom werd het nog in hoge ere gehouden. Ook de door de orthodoxen aanvaarde Apocalyps van Petrus werd erbij gevonden. Duidelijk hoorden ze bij elkaar. Het laat zien dat het ook in orthodoxe kringen gebruikt werd.
Hij heeft het hier vermoedelijk over iets anders dan het Akhmim fragment aangezien daar niets over de maagdelijkheid van Maria instaat.quote:Rereformed schreef het volgende:
Origenus noemt het Evangelie van Petrus als de basis voor het geloof dat Maria altijd maagdelijk bleef.
Nogmaals: of Eusebius en Serapion het over hetzelfde evangelie hebben als het Akhmim fragment is nog maar zeer te bezien. Docetische opvattingen komen namelijk niet echt voor in het Akhmim fragment.quote:Rereformed schreef het volgende:
Het evangelie van Petrus is een interessant voorbeeld om te bestuderen, aangezien het bovendien heel goed laat zien hoe men redeneerde en te werk ging. Toevallig bestaat er namelijk een verslag van de eerste kerkhistoricus Eusebius over de wederwaardigheden van dit evangelie. Hij verhaalt van bisschop Serapion van Antiochië (eind tweede eeuw), die een bezoek maakte aan een christelijke gemeenschap in een dorpje Rhossos. Serapion maakt daar voor het eerst kennis met het evangelie van Petrus, dat daar gelezen werd. Zonder het boek te lezen stelde Serapion dat indien Petrus een evangelie geschreven had het uiteraard acceptabel is en hij gaf toestemming tot het gebruik van dit evangelie. Weer teruggekomen in Antiochië werd hem door anderen erop gewezen dat dit evangelie ketters is en door de christenen die de docetische leer aanhangen gebruikt wordt. Hierop vroeg Serapion een kopie van het boek en las hij het zelf. Zijn conclusie was dat het boek voor het grootste gedeelte orthodox was, maar het enige passages bevatte die inderdaad door aanhangers van de docetische leer aangegrepen zouden kunnen worden. Daarop schreef hij een brief aan die gemeente waarin hij stelde dat het evangelie vanwege deze dubieuze passages niet door Petrus geschreven kan zijn, en hij verbood het lezen ervan. (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Serapion_of_Antioch )
Uit dit voorbeeld kan men dus goed opmaken hoe men besloot of iets ‘geïnspireerd’ was of niet. Serapion is niet geïnteresseerd in of het bepaalde wonderen bevat die niet acceptabel zijn, noch doet hij onderzoek naar de historische betrouwbaarheid. Hij heeft maar één gedachte: of er lering in staat die volgens zijn eigen kijk op het geloof ketters is. Wanneer hij die ketterse leer vindt, concludeert hij bijgevolg dat het niet door Petrus geschreven kan zijn.
Wat een lariekoek weer. Er zijn andere redenen voor, ik noem er een aantal:quote:Rereformed schreef het volgende:
Dat het evangelie door moderne onderzoekers gedateerd wordt op tweede helft van de tweede eeuw
heeft geen enkele andere basis dan het feit dat we er voor het eerst over horen aan het eind van deze eeuw.
Dat is de eerste referentie (Iraneaus) die ze allemaal als viertal noemt, we komen natuurlijk al eerder sporen van de evangeliën tegen, denk bijv. ook aan Papias.quote:Rereformed schreef het volgende:Maar hetzelfde kan gezegd worden voor de vier evangeliën in de bijbel: we horen er voor het eerst pas van in 180!
Wat een relativistische onzin, sorry hoor. Maar er is genoeg reden om de canonieke evangeliën eerder te dateren dan het Akhmin fragment, zoals hierboven al onderbouwd.quote:Rereformed schreef het volgende:
Indien men de andere evangeliën toch in de eerste eeuw kan plaatsen, dan is er ook geen reden om hetzelfde te doen met het evangelie van Petrus, vooral omdat het evangelie niet op duidelijke wijze laat zien dat de schrijver gebruik heeft gemaakt van de bijbelse evangeliën.
Het lijkt mij echt zeer onwaarschijnlijk dat Justinus daarmee verwees naar het Akhmin fragment, ik ken ook echt geen enkele geleerde die dat zou denken.quote:Rereformed schreef het volgende:
Ook heeft Justinus Martelaar het over 'de herinneringen van Petrus', waarmee hij wellicht dit evangelie bedoelt. In dat geval zou het evangelie al meteen een halve eeuw eerder gedateerd moeten worden en is het het eerste evangelie waar melding van wordt gemaakt.
Tsja, allemaal leuk en aardig dat die andere stukjes redelijk sober geschreven zijn, maar die ene passage over het pratende kruis en de enorm lange Jezus geeft toch echt een enorme blijk van 'mythologisering'. Wat je ook mag verwachten bij een document dat een stuk later geschreven is dan de canonieke evangeliën.quote:Rereformed schreef het volgende:
Je laatste opmerking, dat het evangelie zogenaamd kenmerken van mythologisering bevat is ook niet erg zorgvuldig. Wanneer je op het fragment dat we nu hebben studeert merk je juist op dat het gedetailleerde beschrijvingen geeft van het ons bekende passieverhaal, gedetailleerder dan welk ander verslag ook, hetgeen juist zou kunnen wijzen op grote betrouwbaarheid. Zo geeft deze tekst als enige de naam van de hoofdman van de Romeinse wacht (Petronius)! En laat het weten dat Jozef van Arimatea bekend was met Pilatus, of dat men met lampen liep in de hof van Getsemane.
Het doet er wel toe, zoals ik ook al aan Haushofer antwoordde.quote:Rereformed schreef het volgende:
De bijbel bevat zoveel absurde zaken dat een paar meer of minder er weinig toe doen, zoals Haushofer al duidelijk maakt in de discussie op Fok.
Dan heb je het pas over de vierde eeuw n.c. Daarvoor waren dergelijke visies, zoals terug te vinden in gnostische en andere apocriefe geschriften, al verre van dominant.quote:Rereformed schreef het volgende:
Zou het zijn omdat men niet in de tijd van het internet leefde?
Zou het zijn omdat keizer Constantijn te Rome de kerk van Rome uiteindelijk alle macht gaf en alle andere varianten van het christendom daarna te vuur en te zwaard bestreden werden?
Die leefden inderdaad dicht 'bij het vuur', so to speak. Maar dat leefden de christelijke gemeentes in bijv. Korinthe en Efeze ook. Waarom? Omdat er apostolische traditie was. Paulus heeft meerdere keren gesproken met mensen als Jakobus, Petrus en Johannes om te kijken of ze nog wel hetzelfde dachten over zaken. Natuurlijk waren er meningsverschillen, zoals ook belicht in bijv. Handelingen en de brieven van Paulus, maar ze waren het in grote mate toch met elkaar eens.quote:Rereformed schreef het volgende:
De kerk die het dichtst bij de volgelingen van Jezus leefde was de kerk van joodse christenen te Jeruzalem, de Ebionieten, die niets van Paulus wilden weten (maar zich beriepen op het evangelie van Matteus, echter zonder het verhaal van de maagdelijke geboorte, waarin Jezus duidelijk uitspreekt dat de joodse wet onderhouden dient te worden), noch van de goddelijkheid van Jezus, en zich beriepen op de originele joodse leer van Jezus en Jacobus.
Gelukkigen hebben we ook een zeer betrouwbare geschiedenis, en worden de belangrijke gebeurtenissen in overdaad bevestigd door verschillende bronnen. Dat je iets dergelijks alleen wilt aannemen als het helemaal foutloos/vlekkeloos is zegt meer over jouw vooronderstellingen dan over de betrouwbaarheid van de evangeliën.quote:Rereformed schreef het volgende:
Zaals gezegd is zo’n claim wel degelijk nodig. Aangezien het om buitengewoon onwaarschijnlijke zaken gaat is het minste wat men kan verwachten een vlekkeloos, foutloos en betrouwbare geschiedenis.
Over welke claim heb je het nu?quote:Rereformed schreef het volgende:
Mijn artikel ontkracht op talloze manieren beargumenteerd jouw claim. Jouw claim daarentegen wordt op geen enkele manier onderbouwd.
Dat doe ik wel. Bijvoorbeeld de claim dat de apocriefe evangeliën niet van 'mindere kwaliteit' zijn dan de canonieke is natuurlijk een wereldvreemde claim. Noem eens één apocrief evangelie dat qua kwaliteit gelijk is aan de canonieke evangeliën?quote:Rereformed schreef het volgende:
Indien de zaak er zo voor zou staan zou het inderdaad bedroevend zijn. Maar zulke aantijgingen moet je met argumenten aantonen en dat doe je niet.
Ik heb het evangelie van Petrus wel degelijk gelezen, dat kost ook niet bepaald veel moeite aangezien het vrij kort is. In mijn hoofd is het beeld ontstaan dat de figuren tot 'boven de bomen reikten', maar je hebt gelijk dat het evangelie het over de 'hemel' heeft, dat klopt. Foutje van mijn kant.quote:Rereformed schreef het volgende:
Maar aan de andere kant kan ik beargumenteerd aantonen dat jijzelf schuldig bent aan iets becommentariëren terwijl je het niet gelezen hebt. Je laat weten dat het evangelie van Petrus het heeft over figuren die tot boven de bomen uitreiken, in een volgende post heb je het over een ‘boomlange Jezus’. Zoals ik hierboven heb laten zien spreekt het hele evangelie niet van bomen, maar zegt het dat ze tot aan en in de hemel reikten. Jij laat dus goed je eigen onwetendheid zien.
Ik ken Ehrman. Ik ken de inhoud van dat boek, maar ik ben er niet zo lovend over als jij. Ehrman maakt zich schuldig aan onterechte twijfel zaaien bij de leek met popi-jopi taal die hij academisch niet zou kunnen onderbouwen. Dat deed hij in 'Misquoting Jesus' al veelvuldig. Ik lees liever andere boeken.quote:Rereformed schreef het volgende:
Ik raad je bovendien aan om eens een goed boek over dit onderwerp te lezen. Je zou kunnen beginnen met dit boek dat recentelijk uitgekomen is: Bart Ehrman, iemand die er ooit orthodox evangelische opinies op nahield, maar ze na grondige studie allemaal op moest geven. Hij legt hier in eenvoudige taal uit wat in de theologie al tenminste 100 jaar bekend is. Het is vlot geschreven en je kunt het boek in één weekend doorlezen.
Volgens mij impliceert Jezus in Markus 14 niet per se een spoedige wederkomst. Dat hij zegt 'u zult Hem (de Mensenzoon) zien komen op de wolken..." bedoel hij niet per se dat de Hogepriester hem op dat moment nog zal zien komen. Hij bedoelt het volgens mij meer in de zin van "we zullen hem allemaal (elk mens van elke plaats en tijd) zien komen op de wolken". Volgens mij lees jij dingen in de tekst die er niet mee bedoeld worden.quote:Rereformed schreef het volgende:
Leuk indien je nog zin hebt het tweede deel van mijn artikel te becommentariëren. Ik heb de afgelopen tijd overigens af en toe weer nieuw materiaal gevonden om aan de serie voorbeelden van verdraaiingen toe te voegen. Hier een goede vondst die ik me nog herinner:
In het oudste evangelie (Marcus 14: 61, 62) staat:
"Toen vroeg de hogepriester hem: ‘Bent u de messias, de Zoon van de Gezegende?’ Jezus zei: ‘Dat ben ik, en u zult de Mensenzoon aan de rechterhand van de Machtige zien zitten en hem zien komen op de wolken van de hemel.’ "
Hier voorspelt Jezus dus zijn spoedige wederkomst, het zal nog tijdens het leven van de hogepriester gebeuren.
Lucas schrijft zijn evangelie enkele tientallen jaren later en gebruikt oa Marcus als bron. Wanneer hij bij deze passage komt verdraait hij deze volkomen:
"Ze zeiden: ‘Als u de messias bent, zeg het ons dan.’ Maar Jezus antwoordde: ‘Als ik het u zeg, gelooft u mij toch niet. En als ik een vraag stel, antwoordt u toch niet. Maar vanaf nu zal de Mensenzoon gezeten zijn aan de rechterhand van de Almachtige.’ Toen zeiden allen: ‘U bent dus de Zoon van God?’ Hij antwoordde: ‘U zegt dat ik het ben.’ Ze zeiden: ‘Waarvoor hebben we nog getuigenverklaringen nodig? We hebben het immers zelf uit zijn eigen mond gehoord!’ " (Luc. 22:67-71)
Lucas laat hier opzettelijk de woorden weg "en u zult hem zien komen op de wolken van de hemel", uiteraard omdat deze voorspelling niet uitgekomen was en het te laat was om nog uit te kunnen komen. Zoals men weer ziet: allesbehalve betrouwbaar en eerlijk.
Het zou nog geloofwaardiger zijn als je eens goed verdiept in het ziekenbeeld MS. Met zijn remissies en exacerbaties. Een groter wonder zou het aangroeien van een been of het herstel van een complete dwarsleasie. MS is wispelturig en kent perioden van ogenschijnlijke stilstand of zelfs verbetering en dan...quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:17 schreef koningdavid het volgende:
Ik vind een wonder dat iemand, medisch onverklaarbaar, van MS geneest geloofwaardiger dan dat iemand door een wonder verandert in een groene, levende bowlingbal die kerstliedjes zingt. Waarom zou ik dat onderscheid in 'geloofwaardigheid' niet mogen maken?
quote:Op woensdag 16 september 2009 13:07 schreef koningdavid het volgende:
'Gods woord' geeft geen tegenstrijdige getuigenis,
Ik heb geen bewijsvoering voor een wonder, een wonder is dan ook niet te bewijzen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 21:27 schreef PietV. het volgende:
[..]
Het zou nog geloofwaardiger zijn als je eens goed verdiept in het ziekenbeeld MS. Met zijn remissies en exacerbaties. Een groter wonder zou het aangroeien van een been of het herstel van een complete dwarsleasie. MS is wispelturig en kent perioden van ogenschijnlijke stilstand of zelfs verbetering en dan...
Dus dit als bewijsvoering voor een wonder?
Ik zeg niet dat er totaal geen tegenstrijdigheden in de bijbel zitten, je moet die quote dan ook in de context lezen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 21:41 schreef PietV. het volgende:
[..]
http://www.infidels.org/l(...)-contradictions.html
Het zou heel raar zijn als hier geen tegenstrijdigheden tussen zitten. Misschien vallen een aantal af, maar toch.
Rereformed zoekt niet alleen naar parallellen. Als je de context beetpakt, dan zie je een extreem bijgelovige samenleving die sterk geloofde in wonderen. Elke verering ging gepaard met bijzondere gebeurtenissen. Een normaal verschijnsel in de Hellenistisch cultuur. Ook elders kom je dit tegen. In dit gezichtspunt zijn verslagen uit deze tijd tamelijk onbetrouwbaar. Hier nog een voorbeeld. En dan vraag ik aan jou of dit waar gebeurd is. Ik neem twee geschiedschrijvers. Dus plaats hun "objectieve" schrijfsels bij elkaar. Datgene wat jij ook doet bij de evangeliën die hun intrede doen tientallen jaren na de dood van Jezus. In een andere cultuur en opgetekend in een andere taal door auteurs die ogenschijnlijk geen ooggetuige waren.quote:Op woensdag 16 september 2009 13:07 schreef koningdavid het volgende:
je komt aan met hele vergezochte parallellen met heidense mythen.
Zwakjes.
De orthodoxe gelovige (Katholiek, Oosters Orthodox of protestants) hoeft niet zo bang te zijn voor de theologische wetenschap. Het is eerder zo dat de visie die hier door Rereformed wordt neergezet de toets van de wetenschap niet kan doorstaan. Het is een pad dat al bewandeld is, en mislukt is.quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:44 schreef PietV. het volgende:
[..]
De discrepantie tussen kansel en de theologische wetenschap komt bij deze mensen scherp naar voren. Misschien doet dit pijn voor de orthodoxe gelovige?
Deze snap ik niet KD. Datgene wat Ehrman doet heeft mijns inziens alles met theologie te maken, en zijn inleiding op het Nieuwe Testament is 1 van de meeste gebruikte boeken voor theologiestudenten.quote:Op zaterdag 19 september 2009 02:03 schreef koningdavid het volgende:
Bart Ehrman een 'theoloog' noemen is ook niet echt pienter...
Rereformed schreef:Ten tweede: het is zeker niet altijd prutswerk. Deze bibliotheek van valse geschriften strekt zich namelijk zelfs uit tot binnen de canon. Het wordt bijvoorbeeld door alle theologen die niet ultraorthodox zijn onderschreven dat 2 Petrus niet door Petrus geschreven is en de Pastorale brieven niet door Paulus. Gelovigen hebben dus valse geschriften geproduceerd en ze laten doorgaan voor apostolische geschriften en hebben het soms op zeer ingenieuze manier gedaan.quote:KoningDavid schreef:.....
quote:koningdavid:Grappig dat je hiervoor wel een autoriteitsargument gebruikt als "alle theologen die niet ultraorthodox zijn...". Waarom accepteer je niet de autoriteit van vrijwel alle (ook atheïstische) historici die geloven dat Jezus echt bestaan heeft? Je bent nogal selectief-kritisch hier.
quote:KoningDavid schreef:Over de vraag of 2. Petrus door Petrus, en de pastorale brieven door Paulus geschreven zijn, kunnen we lang over in discussie gaan. Dat lijkt mij niet zo zinvol.
quote:KoningDavid schreef:De desbetreffende brieven zijn, met alle respect, brieven in de marge van het NT. Ze zijn geenzins fundamenteel om het bestaan van Jezus te onderzoeken of om te kijken hoe betrouwbaar de overige geschriften in de bijbel zijn. Maakt het eventuele bestaan van psuedepigrafische brieven van Paulus de authentieke brieven van Paulus minder betrouwbaar? Nee toch?
quote:KoningDavid schreef:Uitzonderingen zijn er altijd te noemen maar je zult moeten toegeven dat de evangeliën van Markus, Matteüs, Lukas en later Johannes aanzienlijk meer gebruikt werden dan de gnostische evangeliën van Thomas, Petrus en Maria Magdalena. Die laatsten kwamen qua status in de vroege kerk bij lange na niet in de buurt van de canonieke evangeliën, ze waren vrijwel alleen populair in kleine, gnostische, splintergroepjes. Dit lijkt mij toch een relevante zaak?
quote:KoningDavid schreef:Je begint al gelijk weer met de volstrekt ongeloofwaardige claim van Doherty dat Paulus Jezus niet als een historische persoon zag, waar ik het volstrekt niet mee eens ben. En bijna niemand in het geleerdencircuit.
quote:KoningDavid schreef: Dat jij vindt dat we niet met 'grote zekerheid' uitspraken kunnen doen over de datering van de evangeliën komt omdat jij, met je enorm radicale denkbeelden, alles in twijfel wilt trekken. We kunnen de evangeliën met grote zekerheid op zijn laatste tussen 70-100 n.c. dateren. Dat het gros van de niet-canonieke evangeliën, i.i.g. de belangrijke van deze evangeliën, later is geschreven kunnen we ook met redelijk grote zekerheid zeggen.
quote:Rereformed schreef:Je punt twee gaat helemaal niet op. Het evangelie van Thomas bijvoorbeeld rept helemaal niet over een wonderwerker en opstanding van Jezus. Het geeft dus een veel geloofwaardiger beeld van Jezus: een leraar
quote:koningdavid:Het spreekt wel over Jezus als preëexistente Zoon van God, dus wonderbaarlijkheden zijn in het evangelie van Thomas net zo goed aanwezig.
quote:KoningDavid schreef:Bovendien is Jezus als 'wonderwerker' juist wel iets wat geloofwaardig bij Jezus hoort. Of je nou gelooft dat wonderen bestaan, Jezus deed bijzondere, wonderlijke dingen. Dit wordt uiteraard bevestigd door christelijke bronnen maar ook door niet-christelijke bronnen. Denk aan bijv. Celsus en de schrijvers van De Talmoed.
Alweer verwijs je naar de latere gnostiek. Laten we die erbuiten houden. Ik beperk me tot de oudste christelijke bronnen. Hiertoe behoort Paulus die helemaal niets weet over een Jezus die een orthodoxe jood was en het evangelie van Thomas dat helemaal niets jouw aangevoerde gnostische visies laat zien.quote:KoningDavid schreef:Maar wat ik bedoelde met 'geloofwaardig beeld' van Jezus is het beeld dat volgens het NT Jezus een orthodoxe jood is die zichzelf in traditie plaatst van de Tenach. Dit lijkt geloofwaardig te passen bij de historische Jezus. Het gnostische idee dat Jezus eigenlijk de Tenach maar bekrompen vond en JHWH als kwaadaardige Demiurg zag, lijkt historisch-wetenschappelijk lariekoek. Dat maakt deze schrijfsels minder betrouwbaar dan de canonieke schrijfsels.
quote:Rereformed schreef:Je punt drie kan nergens op gebaseerd zijn, want van mondelinge overlevering kunnen we per definitie nu net niet nagaan wat er nu wel toe behoorde of niet.
quote:KoningDavid schreef: We kunnen de mondelinge overlevering bijvoorbeeld distilleren uit de brieven van vroege kerkvaders die zich wellicht meer lieten informeren door de mondelinge tradities dan de canonieke schrijfsels.
quote:Rereformed schreef:Jouw redenering impliceert dat jij kunt weten hoe oud het Evangelie van Thomas is, maar dat weet echt niemand.
quote:koningdavid: Wat doen we als we iets niet weten? Dan maken we schattingen toch?
quote:KoningDavid schreef:Mij lijkt het het meest aannemelijk dat het EvT ergens tussen 120 -150 n.c. is geschreven. Aantal redenen daarvoor
quote:KoningDavid schreef:- Het EvT wordt pas zeer laat genoemd in de correspondentie van kerkvaders.
quote:KoningDavid schreef:Ze hebben het ook nooit over een groep 'Thomas-christenen' gehad, een term die een van de EvT-liefhebbers Pagels graag gebruikt.
quote:KoningDavid schreef:Toch vreemd als ze veel dwaalleer bespreken maar nooit met een woord repten over het EvT voor de derde eeuw.
quote:KoningDavid schreef:- Het EvT kent de gepolijste grammatica van Lukas en Matteüs, niet de slordige grammatica van Markus.
Het lijkt erop dat het EvT de gepolijste teksten van het latere Lukas en Matteüs hebben overgenomen en niet de ongepolijste vroege teksten zoals die er waren ten tijde van Markus.
quote:KoningDavid schreef:- De banden die het EvT lijkt te hebben met de Syrische traditie die pas begon op te bloeien eind 2e eeuw. Zie bijvoorbeeld de Diatessaron
quote:Rereformed schreef:Bovendien zijn alle evangeliën die wél aanvaard zijn ook niet door een apostel geschreven.
quote:koningdavid:Wat betreft Matteüs en Johannes kunnen we daarover discussiëren, maar het lijkt wel aannemelijk dat ze i.i.g. uit de school van de apostelen komen en in de apostolische traditie staan. Dat kunnen we van de gnostische evangeliën niet zeggen.
Klopt. Echter wijkt het vooral ook op bepaalde essentiële gebieden ernstig af van de synoptici.quote:KoningDavid schreef:
Rereformed schreef:Maar een groot gedeelte van de uitspraken in het evangelie van Thomas is ook in overeenstemming met de synoptische evangeliën.
Nogmaals, enkel een zeer bijgelovig mens kan de evangeliën serieus nemen als waar gebeurde geschiedenis.quote:KoningDavid schreef:Dan zetten de synoptische evangeliën toch echt een geloofwaardiger beeld neer.
quote:Rereformed schreef:In het oudste evangelie, van Marcus, is geen spoor te zien van een christologie dat hem als een goddelijk wezen neerzet. Integendeel, het geeft zelfs een uitspraak van Jezus zelf die het ontkent (“waarom noemt u mij goed, niemand is goed dan God alleen”)
quote:koningdavid
Fraai hoor, zo'n quote uit de context rukken. Wat doe je dan met deze quotes?
Markus 1:
9 In die tijd kwam Jezus vanuit Nazaret, dat in Galilea ligt, naar de Jordaan om zich door Johannes te laten dopen. 10 Op het moment dat hij uit het water omhoogkwam, zag hij de hemel openscheuren en de Geest als een duif op zich neerdalen, 11 en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde.’
23 Er was in de synagoge ook een man die bezeten was door een onreine geest, en hij schreeuwde: 24 ‘Wat hebben wij met jou te maken, Jezus van Nazaret? Ben je gekomen om ons te vernietigen? Ik weet wel wie je bent, de heilige van God.’
Markus 3:
11 Telkens als de onreine geesten hem zagen, vielen ze voor hem neer en schreeuwden: ‘Jij bent de Zoon van God!’ 12 Hij sprak hen bestraffend toe, en verbood hun bekend te maken wie hij was.
Markus 5:
5 En altijd, dag en nacht, liep hij schreeuwend tussen de rotsgraven en door de bergen en sloeg hij zichzelf met stenen. 6 Toen hij Jezus in de verte zag, rende hij op hem af en viel voor hem neer, 7 en luid schreeuwend zei hij: ‘Wat heb ik met jou te maken, Jezus, Zoon van de allerhoogste God? Ik bezweer je bij God: doe me geen pijn!’
etc. etc.
Dan zou ik ook nog quotes van Jezus erbij kunnen pakken waarin Hij naar zichzelf verwijst als de messiaanse Zoon des Mensen. Kortom een christologie is wel degelijk aanwezig in Markus.
quote:KoningDavid schreef:
Rereformed schreef:Het evangelie van Johannes is juist het tegendeel daarvan; het kent praktisch geen andere leer van Jezus dan zijn goddelijkheid. De tegenstrijdigheid zou niet groter kunnen zijn.
De tegenstrijdigheid is niet aanwezig aangezien Jezus in Markus ook een 'goddelijke' status heeft.
Jezus praat wel degelijk over het koninkrijk in Johannes (zie Joh. 3, of Joh. 18) maar wel op een andere manier dan de synoptici, dat klopt. Maar is dit een tegenstrijdigheid? Nee toch? Een tegenstrijdigheid is als iets tegengesproken wordt, als tegengestelde informatie gegeven wordt, maar dat is hier geenszins aan de orde. Rereformed is hier, getuige ook zijn vorig punt (de christologie), zogenaamde tegenstrijdigheden aan het zoeken die er totaal niet zijn en negeert bovendien de vele overeenkomsten.quote:KoningDavid schreef:
Rereformed schreef:Een andere cruciale tegenstrijdigheid is dat Jezus in het evangelie van Johannes geen enkele weet heeft van het Koninkrijk van God dat voor de deur staat te komen en ingeluid zal worden door zijn spoedige terugkomst en het einde van het tegenwoordige tijdperk.
Johannes plaatste Jezus 'laatste avondmaal' inderdaad anders met betrekking tot Pesach, dat klopt. Maar om dit nou een 'grote tegenstrijdigheid' te noemen gaat ook wat ver.quote:KoningDavid schreef:
Rereformed schreef:Volgens het evangelie van Johannes kan Jezus zelfs niet de pesachmaaltijd met zijn discipelen genoten hebben. Hij rept dan ook niet over de instelling van het avondmaal.
Omdat één monnik in Egypte (wat niet bepaald bekend staat als erg orthodox) ermee begraven is, zegt ons dat het zeer serieus genomen werd? Dat is nogal gebrekkig beargumenteerd.quote:KoningDavid schreef:
Rereformed schreef:Je commentaar klopt van geen kant. Als je erop gestudeerd zou hebben zou je weten dat het juist wél serieus genomen werd. Dat dit evangelie wijdverbreid was en wel degelijk zeer serieus genomen werd kan men opmaken uit het feit dat het fragment dat tegenwoordig bekend is en gevonden werd in 1886, zich bevond in het klooster van Akhmim (zuid Egypte) en nota bene in het graf van een monnik die begraven was met dit geschrift (voor hem blijkbaar zijn grootste schat) en dateeert uit de achtste of negende eeuw. Dus 800 jaar na het ontstaan van het christendom werd het nog in hoge ere gehouden. Ook de door de orthodoxen aanvaarde Apocalyps van Petrus werd erbij gevonden. Duidelijk hoorden ze bij elkaar. Het laat zien dat het ook in orthodoxe kringen gebruikt werd.
Hij heeft het hier vermoedelijk over iets anders dan het Akhmim fragment aangezien daar niets over de maagdelijkheid van Maria instaat.quote:KoningDavid schreef:
Origenus noemt het Evangelie van Petrus als de basis voor het geloof dat Maria altijd maagdelijk bleef.
Jazeker hebben ze het over hetzelfde evangelie.quote:KoningDavid schreef:Nogmaals: of Eusebius en Serapion het over hetzelfde evangelie hebben als het Akhmim fragment is nog maar zeer te bezien. Docetische opvattingen komen namelijk niet echt voor in het Akhmim fragment.
quote:KoningDavid schreef:Maar ik vind de manier waarop Eusebius en Serapion daarnaar kijken eigenlijk best te begrijpen. "Komt de informatie overeen met wat wij weten?" Als blijkt dat er zaken instaan die niet terug te voeren zijn op de apostolische traditie, zaken die Petrus en zijn volgelingen ons nooit geleerd hebben is het vrijwel onmogelijk dat het desbetreffende evangelie afkomstig is van Petrus zelf.
Wat een lariekoek weer. Er zijn andere redenen voor, ik noem er een aantal:quote:koningdavid:Dat het evangelie door moderne onderzoekers gedateerd wordt op tweede helft van de tweede eeuw heeft geen enkele andere basis dan het feit dat we er voor het eerst over horen aan het eind van deze eeuw.
Haha, en Johannes noemt alle tegenstanders van Jezus “de joden”. Hoe antisemitisch wil je het hebben? Iemand in de eerste eeuw zou toch wel op z’n minst begrijpen dat Jezus en zijn discipelen ook joden waren. Johannes is dus ook duidelijk tweede eeuw?quote:KoningDavid schreef:- Het is op sommige punten vrij antisemitisch. De mensen die in de eerste eeuw n.c. evangeliën schreven waren allemaal zo ongeveer joden of sympathisanten, antisemitisme onder 'christenen' kwam niet voor.
Ik zou wel eens willen weten welk apologetisch boekje jij kwoot.quote:KoningDavid schreef:- De ogenschijnlijke, typische legendarische elementen die historisch-wetenschappelijk eerder terug te vinden zijn in latere dan vroegere documenten. Het gegeven dat de engelen en Jezus zo lang zijn dat ze tot de wolken uitkomen verraad mogelijke invloed van de Herder van Hermas (110-140 n.c.)
Tsja, allemaal leuk en aardig dat die andere stukjes redelijk sober geschreven zijn, maar die ene passage over het pratende kruis en de enorm lange Jezus geeft toch echt een enorme blijk van 'mythologisering'. Wat je ook mag verwachten bij een document dat een stuk later geschreven is dan de canonieke evangeliën.quote:KoningDavid schreef:
Rereformed schreef:- Je laatste opmerking, dat het evangelie zogenaamd kenmerken van mythologisering bevat is ook niet erg zorgvuldig. Wanneer je op het fragment dat we nu hebben studeert merk je juist op dat het gedetailleerde beschrijvingen geeft van het ons bekende passieverhaal, gedetailleerder dan welk ander verslag ook, hetgeen juist zou kunnen wijzen op grote betrouwbaarheid. Zo geeft deze tekst als enige de naam van de hoofdman van de Romeinse wacht (Petronius)! En laat het weten dat Jozef van Arimatea bekend was met Pilatus, of dat men met lampen liep in de hof van Getsemane.
quote:KoningDavid schreef:Wat betreft de doden die Jeruzalem binnenliepen, over die passage heb ik ook al regelmatig mijn verbazing uitgesproken. Dat riekt inderdaad naar een mythologisch, en niet historisch, verhaal.
quote:[quote]Rereformed schreef:Ik raad je bovendien aan om eens een goed boek over dit onderwerp te lezen. Je zou kunnen beginnen met dit boek dat recentelijk uitgekomen is: Bart Ehrman, iemand die er ooit orthodox evangelische opinies op nahield, maar ze na grondige studie allemaal op moest geven. Hij legt hier in eenvoudige taal uit wat in de theologie al tenminste 100 jaar bekend is. Het is vlot geschreven en je kunt het boek in één weekend doorlezen
quote:koningdavid:Ik ken Ehrman. Ik ken de inhoud van dat boek, maar ik ben er niet zo lovend over als jij. Ehrman maakt zich schuldig aan onterechte twijfel zaaien bij de leek met popi-jopi taal die hij academisch niet zou kunnen onderbouwen. Dat deed hij in 'Misquoting Jesus' al veelvuldig. Ik lees liever andere boeken.
quote:Rereformed schreef:Ik heb de afgelopen tijd overigens af en toe weer nieuw materiaal gevonden om aan de serie voorbeelden van verdraaiingen toe te voegen. Hier een goede vondst die ik me nog herinner:
In het oudste evangelie (Marcus 14: 61, 62) staat:
"Toen vroeg de hogepriester hem: ‘Bent u de messias, de Zoon van de Gezegende?’ Jezus zei: ‘Dat ben ik, en u zult de Mensenzoon aan de rechterhand van de Machtige zien zitten en hem zien komen op de wolken van de hemel.’ "
Hier voorspelt Jezus dus zijn spoedige wederkomst, het zal nog tijdens het leven van de hogepriester gebeuren.
quote:koningdavidVolgens mij impliceert Jezus in Markus 14 niet per se een spoedige wederkomst. Dat hij zegt 'u zult Hem (de Mensenzoon) zien komen op de wolken..." bedoel hij niet per se dat de Hogepriester hem op dat moment nog zal zien komen. Hij bedoelt het volgens mij meer in de zin van "we zullen hem allemaal (elk mens van elke plaats en tijd) zien komen op de wolken". Volgens mij lees jij dingen in de tekst die er niet mee bedoeld worden.
quote:KoningDavid schreef:Conclusie:
Wat is nou precies je punt? Dat het nieuwe testament onbetrouwbaar is? Of wil je ook beweren dat Jezus nooit bestaan heeft?
quote:KoningDavid schreef:Hij klinkt wat bitterder nu. Nu zegt hij veel one-liners als "lees eens wat anders dan orthodoxe boeken" en "wat voor apologeetje etc. etc.", terwijl hij uitsluitend radicale geleerden noemt en citeert. Grappig.
Bart Ehrman een 'theoloog' noemen is ook niet echt pienter, en dat geeft ook aan waarom 'Jesus Interrupted', wat Rereformed overduidelijk goed heeft gelezen, wat problematisch is.
Maar goed, Rereformed komt zeker met goede dingen en ik zal zeker weer reageren. Al heb ik minder tijd dan Rereformed vrees ik, dus het kan wel even duren.
One-liners? Come on, zeg, ik durf te wedden dat jij van je leven nog nooit zo'n uitgebreid commentaar op je eigen zienswijzen hebt gekregen.quote:Heb je het overwogen dat mijn advies om eens andere boeken te lezen dan orthodoxe wel eens terecht kan zijn? Ik kan niet in je boekenkast kijken, maar als ik een gok mag doen ontbreekt David Strauss, Albert Schweizer, William Wrede, K.L. Schmidt, Rudolf Bultmann, Ernst Haenchen, Kloppenburg, M. Borg, J.D. Crossan, R. Price, G.A. Wells, von Campenhausen, C.A. Evans, Burton Mack, D. Nineham, Randell Helms, Heikki Räisänen.
Ehrman schrijft wel theologische boeken (zoals bijv. ook 'Interrupting Jesus'), maar hij is geen theoloog. Hij is tekstcriticus.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:52 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Deze snap ik niet KD. Datgene wat Ehrman doet heeft mijns inziens alles met theologie te maken, en zijn inleiding op het Nieuwe Testament is 1 van de meeste gebruikte boeken voor theologiestudenten.
http://blog.beliefnet.com(...)s-kingdom-has-n.htmlquote:Bart Ehrman: "I am not a theologian"
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=183919#p183919quote:Op zaterdag 19 september 2009 16:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ehrman schrijft wel theologische boeken (zoals bijv. ook 'Interrupting Jesus'), maar hij is geen theoloog. Hij is tekstcriticus.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Ik ken de theorie juist uit dat boek.
Paulus heeft geen weet van Jezus maagdelijke geboorte, zijn vader Jozef, de kerstgeschiedenis, geen weet van Bethlehem, geen Nazareth of Galilea, geen Jeruzalem in verband met Jezus, geen weet van de jonge Jezus in de tempel, de verleiding in de woestijn, geen bruiloft in Kana, geen gesprek met Nicodemus, geen Samaritaanse vrouw, weet niets van de doop van Jezus door Johannes de Doper, heeft weet van geen enkele gelijkenissen (zelfs geen verloren zoon, geen barmhartige samaritaan, zelfs geen goede herder op zoek naar een verdwaald schaapje), van geen enkel wonder van Jezus (zelfs geen Lazarus of genezing van blinden of tweemaal vermenigvuldiging van brood), geen weet van de talloze uitspraken van Jezus (zoals de bergrede of de lange preken van Jezus in het evangelie van Johannes, zelfs geen OnzeVader gebed of een Ik ben uitspraak van Jezus), geen weet van duiveluitbanningen, geen weet van zijn voorspellingen, geen weet van zalving van Maria, van eten met zondaars, tollenaars en omgaan met lichte vrouwen, geen weet van Judas de verrader, geen weet van de zelfmoord van Judas (hij schrijft in 1 Kor. 15 dat Jezus zich aan de 12 liet zien!), geen weet van Herodessen en Pilatus, geen weet van de verheerlijking op de berg, geen weet van de farizeeën als tegenstanders van Jezus (Paulus was trots op zijn Farizeërschap), geen weet van de tempelreiniging, van de intocht in Jeruzalem, van voetwassing, geen weet van Getsemané, van de verloochening van Petrus, en dat de kruisiging in Jeruzalem plaatsvond, geen weet van de naam Golgotha, geen weet van de twee andere gekruisigden, van het graf van Josef van Arimathea, geen weet van leeg graf , geen weet van de opstandingsverhalen in de evangeliën (geen weet van vrouwen die Jezus het eerst zagen, geen weet van Thomas), geen weet van de zendingsopdracht die door Jezus zou zijn uitgesproken, geen weet van Jezus’ uitspraken over het Gehenna (de hel), geen weet van de rede van Jezus over de laatste dingen, geen weet van de hemelvaart.quote:KoningDavid schreef:
Op wat voor elementen doel je dan?
quote:KoningDavid schreef:
Paulus heeft dus wel 'weet' van een historische Jezus. Hij noemt specifiek dat het een echt mens was van vlees en bloed (Rom. 8 en 9). Afkomstig uit het geslacht van David (Rom. 1), geboren uit een vrouw (Gal. 4), hij heeft een broer genaamd Jakobus (Gal. 1) en Paulus heeft het over 'de nacht waarin hij verraden werd' (1 Kor. 11).
Voeg daarbij de andere passages waarin hij duidelijk een mens beschrijft. Hoe kan je dan nog beweren dat hij 'geen weet heeft van een historische Jezus'?
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Het inzicht dat de mythe wel eens het eerst ontstaan kan zijn, en de historische Jezus pas later is een briljante gedachte. Wanneer het opstandingsverhaal oorspronkelijk een mythische betekenis had is het begrijpelijker dat het verhaal van Jezus’ opstanding uiteindelijk kon ontstaan.
.quote:KoningDavid schreef:
De gnostiek werd steeds docetischer. Gnostici zagen het stoffelijke/materiële als slechte creatie van de minderwaardige scheppergod en vonden het derhalve problematisch dat De Verlosser (Jezus) mens zou zijn geweest. Vandaar dat het 'mens-zijn'-aspect van Jezus steeds meer uit de gnostische werken verdwijnt
quote:Blijkbaar had Markus daar een reden voor. Dat er verschijningen waren, is immers al bekend uit het oudere 1. Kor. 15.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Lees dat lijstje nog eens terug. Dat zijn toch inderdaad details? Niet één evangelie spreekt tegen dat Jezus begraven lag in het graf van Jozef van Arimathea, dat de eerste getuige een vrouw was (Johannes noemt er 1, de anderen noemen er meer), dat zij 's ochtends het graf bezochten, dat een engelachtige figuur bij de tombe aanwezig was en dat Jezus daarna nog aan zijn volgelingen verscheen. Waarin verschillen zij? Was er één of twee engelen? Wat zeiden deze engelen? Welke vrouwen waren precies aanwezig? Dat soort zaken. Dat zijn details.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Ook bij ooggetuigen is te verwachten dat ze in details verschillen. Het zou pas verdacht zijn als in alles helemaal precies overeen kwamen.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
'Gods woord' geeft geen tegenstrijdige getuigenis. 'Gods woord' getuigt er in overdadige vorm van dat Jezus gekruisigd is, gestorven is, begraven is en weer opgestaan is. En m.i. is de getuigenis buitengewoon sterk, des te meer omdat we verschillende getuigenissen hebben terwijl misschien 1 Kor. 15 alleen al afdoende zou zijn.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Elke parallel [van opstandingsverhalen in heidense godsdiensten] met Jezus is echt verschrikkelijk vergezocht.
Zoals hierboven laten zien, lijkt het 'heidense concept' van de opstanding totaal niet op hoe het christendom het beschrijft. Je kan de zogenaamde 'opstandingen' van de heidense goden amper een 'opstanding' noemen. Waar jij nu mee komt is verschrikkelijk vergezocht op zijn best.
quote:KoningDavid schreef:
Dat het niet als normaal beschouwd werd, is wel te merken aan de reacties van de omstanders in de verhalen. Veel joden hadden niet zoveel met een opstanding uit de dood, dat zei je zelf al. Anderen geloofden in de opstanding uit de dood aan het eind der tijden. De Greco-Romeinse cultuur kende ook geen vergelijkbare lichamelijke opstandingen, zoals eerder onderbouwd.
Rereformed schreefquote:KoningDavid schreef:
We weten dat de Greco-Romeinse bevolking destijds zeer bijgelovig was. Dat is nog geen reden om dan gelijk maar elke religieuze beweging af te schieten, simpelweg omdat rivalen later vergelijkbare bewegingen begonnen. Dat is zo non-sequitur als wat.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Graag verdere onderbouwing van dit punt.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Hoe krijg jij die laatste boodschap?
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Dat lees ik er niet in namelijk. De discipelen krijgen onderricht over 'het koninkrijk', waar Lukas waarschijnlijk gewoon 'de christelijke leer bedoelde'. Kortom, Jezus vertelde, net als bij de Emmaüsgangers, waarschijnlijk over hoe men de messias moest zien en hoe Jezus in dat plaatje past. Kortom, zo ongeveer alles wat aan bod komt in de evangeliën. Ik zie niet in waarom Lukas dat weer helemaal zou moeten herhalen.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Veertig dagen lang in gezelschap zijn van iemand die een zogenaamd ‘verheerlijkt lichaam’ heeft.
Er staat nergens dat ze 'veertig dagen lang in zijn gezelschap' waren. Hij verscheen een aantal keer gedurende veertig dagen.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Ten eerste is je datum van 125 helemaal niet vaststaand. Het kan gerust een paar tientallen jaren eerder of later zijn.
Dit klopt. Al is 125 de meest gangbare datering.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef
Dit klopt in zekere zin, als is het natuurlijk wel het meest geloofwaardig dat het uit het evangelie van Johannes komt. Wij kennen immers geen andere teksten die deze passage bevatten ook weten we geen bron die daarvoor in aanmerking komen. Helemaal zeker weten we dus niet dat het Johannes is, maar het is wel het meest waarschijnlijk.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Het punt is dat jij je post zei dat de evangeliën heel goed '100 jaar' na de gebeurtenissen geschreven konden zijn. Dat is natuurlijk een absurde en nogal wereldvreemde positie. Dan moet je een hoop gegevens op een omslachtige manier wegspeculeren zoals de P52 bijvoorbeeld.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Waar baseer je dit op?
quote:KoningDavid schreef:
en 2) alle evangeliën tientallen jaren later dan de beschreven gebeurtenissen geschreven zijn. Het gaat mij er dus helemaal niet op te poneren dat de evangeliën uit de tweede eeuw stammen. Het oudste evangelie, dat van Marcus dateert imho zelfs duidelijk uit de eerste eeuw, aangezien Marcus in zijn evangelie meerdere malen schrijft dat de wederkomst van Jezus tijdens het leven van zijn toehoorders zal gebeuren. De opmerking van mij dat ze wel van 100 jaar later dateren is een bijgedachte. Het is een mogelijkheid die niet uitgesloten kan worden.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Het komt weer over als zo'n misleidende truc om overdreven veel scepsis te zaaien over de nieuwtestamentische evangeliën. Het is niet de eerste keer dat je terugkrabbelt als ik je ergens mee confronteer.
quote:KoningDavid schreef:
Je zegt eerst:
"Het is zelfs mogelijk dat de evangeliën pas zo’n 100 jaar of nog later na de beschreven gebeurtenissen geschreven zijn."
en daarna:
"Het oudste evangelie, dat van Marcus dateert imho zelfs duidelijk uit de eerste eeuw"
Waarom krabbel je terug? Waarom dan toch die eerdere opmerking? Om de ongeïnformeerde mee te nemen in je betoog en meer twijfel te zaaien dan nodig is?
quote:KoningDavid schreef:
De hoofdgedachte had je ook wat verder moeten onderbouwen.
1. Waarom is een schrijfsel onbetrouwbaar als het niet door een ooggetuige geschreven is?
2. Waarom is een schrijfsel onbetrouwbaar als het enkele decennia na dato is geschreven?
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Maar goed, dat Jezus echt bestaan heeft wordt ook niet betwist door serieuze historici en dat trek jij ook in twijfel.
Rereformed schreef:quote:KoningDavid schreef:
Het is opvallend dat veel van de, door jouw genoemde, evangeliën juist de vroege kerk aanvielen, denk bijvoorbeeld aan het Evangelie van Judas. Denk aan andere gnostische werken die kenmerken van anti-exegese vertoonden.
Samen met de vele mensen die in Jezus geloofden en zijn waarschijnlijke leer aanhingen, 'mainstream christendom', waren ook velen die moeite hadden met bepaalde aspecten van Jezus of het christelijke geloof, gnostici voorop. Als een persoon zo'n impact maakt en zoveel mensen in hun hart weet te raken, is het alleen maar te verwachten dat veel mensen zich ermee gaan boeien en het een en ander verschillend interpreteren. Het is zaak dat men scherp blijft kijken wat betrouwbaar is en wat niet, wat echt bij de historische Jezus hoort en wat niet, en volgens mij was de vroege kerk daar juist vrij bedreven in en heeft ze een goede keuze gemaakt wat betreft de canon.
Valt dit misschien te verklaren uit het feit dat de Opstanding het wezenlijke feit is van het Evangelie: ''zoek de dingen die boven zijn''? Louter giswerk, natuurlijk.quote:In mijn artikel wil ik geen pleidooi voeren voor de zienswijze dat Jezus nooit bestaan heeft, enkel erop wijzen dat vele christelijke documenten (waaronder de alleroudste, Paulus) geen enkele weet hebben van een historische Jezus. Een uiterst vreemde zaak.
quote:Op zondag 20 september 2009 13:03 schreef TitusPullo het volgende:
Dag Rereformed, ik heb enige jaren geleden met jou geconverseerd (ik heb nogal wat pseudoniemen gebruikt hier, maar volgens mij heette ik toen SportsIllustrated) en ik verheug mij in je terugkeer.
quote:Ik houd mij nog maar zelden bezig met de geschiedenis van het Christendom, maar ik vind de huidige discussie erg interessant. Een vraag:
[..]
Valt dit misschien te verklaren uit het feit dat de Opstanding het wezenlijke feit is van het Evangelie: ''zoek de dingen die boven zijn''? Louter giswerk, natuurlijk.
Ik ben er van de week even mee bezig geweest. Heb 1/3e van de post van Rereformed behandelt. Heb nog wel ff te gaan dus, hoop nog wat tijd te vinden deze week.quote:
Nou, dit topic was eigenlijk bedoeld voor de wat meer wetenschappelijke consensus in plaats van filmscripts a la Dan Brown.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 22:15 schreef Bankfurt het volgende:
Ik mis in de grote lijst:
"Het evangelie van de waarheid" van Valentinus en het "geheime evangelie" van Markus.
Jezus heeft de kruisiging overleefd en is via Damascus ontsnapt naar India.
Ik waardeer het erg dat je er zoveel tijd in wil steken KD. Neem alle tijdquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:50 schreef koningdavid het volgende:
Ik geloof dat die reactie op 1/3e van RRs post al 11 pagina's in Word was ofzo.
Beste David,quote:Op maandag 5 oktober 2009 13:10 schreef koningdavid het volgende:
Het probleem is dat ik retedruk ben en de laatste tijd amper nog tijd heb voor F&L en een reply aan Rereformed nogal wat tijd zou kosten. Maar hij gaat er zeker komen, geduld is een schone zaak.
En schiet het al op?quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:50 schreef koningdavid het volgende:
Ik geloof dat die reactie op 1/3e van RRs post al 11 pagina's in Word was ofzo.
Een feit nog wel? Zozo. Aparte definitie van een 'feit' heb jij. Ik heb nog nooit een 'feit' gezien wat door zoveel wetenschappers wordt afgewezen. Ja, dat is een autoriteitsargument.quote:Rereformed schreef het volgende:
Wel, dan moet je de desbetreffende bladzijden nog maar eens lezen want dan kun je de volledige afwezigheid van de historische Jezus (de Jezus die we uit de evangeliën kennen) bij Paulus (dwz de 7 brieven van hem die authentiek zijn), en in de rest van het NT echt geen ‘pure onzin’ noemen. Het gaat hier namelijk om een feit.
Complimenten voor deze uitvoerige argumentum ex silentio.quote:Rereformed schreef het volgende:
Paulus heeft geen weet van Jezus maagdelijke geboorte, zijn vader Jozef, de kerstgeschiedenis, geen weet van Bethlehem, geen Nazareth of Galilea, geen Jeruzalem in verband met Jezus, geen weet van de jonge Jezus in de tempel, de verleiding in de woestijn, geen bruiloft in Kana, geen gesprek met Nicodemus, geen Samaritaanse vrouw, weet niets van de doop van Jezus door Johannes de Doper, heeft weet van geen enkele gelijkenissen (zelfs geen verloren zoon, geen barmhartige samaritaan, zelfs geen goede herder op zoek naar een verdwaald schaapje), van geen enkel wonder van Jezus (zelfs geen Lazarus of genezing van blinden of tweemaal vermenigvuldiging van brood), geen weet van de talloze uitspraken van Jezus (zoals de bergrede of de lange preken van Jezus in het evangelie van Johannes, zelfs geen OnzeVader gebed of een Ik ben uitspraak van Jezus), geen weet van duiveluitbanningen, geen weet van zijn voorspellingen, geen weet van zalving van Maria, van eten met zondaars, tollenaars en omgaan met lichte vrouwen, geen weet van Judas de verrader, geen weet van de zelfmoord van Judas (hij schrijft in 1 Kor. 15 dat Jezus zich aan de 12 liet zien!), geen weet van Herodessen en Pilatus, geen weet van de verheerlijking op de berg, geen weet van de farizeeën als tegenstanders van Jezus (Paulus was trots op zijn Farizeërschap), geen weet van de tempelreiniging, van de intocht in Jeruzalem, van voetwassing, geen weet van Getsemané, van de verloochening van Petrus, en dat de kruisiging in Jeruzalem plaatsvond, geen weet van de naam Golgotha, geen weet van de twee andere gekruisigden, van het graf van Josef van Arimathea, geen weet van leeg graf , geen weet van de opstandingsverhalen in de evangeliën (geen weet van vrouwen die Jezus het eerst zagen, geen weet van Thomas), geen weet van de zendingsopdracht die door Jezus zou zijn uitgesproken, geen weet van Jezus’ uitspraken over het Gehenna (de hel), geen weet van de rede van Jezus over de laatste dingen, geen weet van de hemelvaart.
Kortom hij weet niets over wat de evangeliën ons wijs proberen te maken over de historische Jezus.
Dit slaat echt nergens op. Je wuift alle details die Paulus geeft over de 'mens' Jezus, weg onder het mom van "ja, maar hij noemt heel veel andere dingen niet".quote:Rereformed schreef het volgende:
Wel, dat is zeer gemakkelijk. Je hoeft enkel mijn bovenstaande opsomming nog eens een paar maal door te lezen om te beseffen dat de afwezigheid van kennis aangaande de Jezus die we uit de evangeliën kennen bij Paulus echt niet te ontkennen valt. Daarna kun je opmerken dat die schamele gegevens die er te vinden zijn deze figuur uit de evangeliën echt niet historisch maakt, net zoals een verhaal over Orfeüs en Eurydice waar in geloofd wordt niet per definitie inhoudt dat er op een exact punt in tijd en ruimte een historische Orfeüs verliefd op een Eurydice heeft rondgelopen. Om historie te kunnen onderscheiden van een mythe hebben we een hoop details nodig die alles in het echte aardse leven neerzetten op een bepaalde plaats en in een bepaalde tijd. De zaken die je aanhaalt geven geen beeld van een historische Jezus, maar duiden op mythologie
Ridderbos, Herman. Paul and Jesus: Origin and General Character of Paul’s Preaching of Christ. (blz. 3,4)quote:“The theme retains its significance because no one who examines the gospels, especially the synoptic gospels, and then reads the epistles of Paul, can escape the impression that he is moving in two entirely different spheres. The difference has a special relation to the position which the person of Jesus Christ takes in both groups of New Testament writings. The gospels portray Jesus as the preacher of the kingdom of heaven; a person who walked on the hills of Galilee, and gave his commandments in the sermon on the mount. They depict a Jesus who was moved by the fate of distressed sinners; a person who ate with both Pharisees and publicans; a man who suffered, died, and penetrated into the deepest depths of human existence. However, when Paul writes of Jesus, as the Christ, all such historical and human traits appear to be obscure and Christ appears to have significance only as a transcendent divine being. It is true that he (Jesus) enters the fullness of time and descends to earth to take part in the conflict against superhuman powers, and therefore permits himself to be nailed to the cross, and given over to death, but in all this he remains the pre-existent, eternal Son of God”
Ridderbos, Herman. Paul and Jesus: Origin and General Character of Paul’s Preaching of Christ. (blz. 51, 52)quote:“Again and again even in the most exalted Christological statements such as Philippians 2:6-8, Romans 15:3, 2 Corinthians 8:9, Galatians 4:4, there clearly comes to the forefront the historical picture of Jesus in his earthly wanderings and humiliation, a knowledge of the tradition concerning Jesus, appears as one of the essential presuppositions of Paul’s gospel proclamation”
Ridderbos, Herman. Paul and Jesus: Origin and General Character of Paul’s Preaching of Christ. (blz. 63)quote:“In summary, with respect to the sources of Paul’s preaching of Christ, the direct data of the New Testament points before everything else to the revelation which Paul received from the risen, exalted Christ, and to the tradition received from the early Christian church. This does not deny but rather presupposes that his preaching bears the stamp of his own personality, spiritual gifts, and theological powers. Nevertheless, in spite of all these personal, penetrating, and unique characteristics, and even a one-sided emphasis, Paul is, in the most absolute sense of the word, aware that he is a legitimate proclaimer of the historical Jesus Christ, and that he is in full harmony with his fellow apostles, and is also in a direct continuous relationship with the Old Testament revelation. Moreover, Paul passionately opposes any falsification of the gospel, and appeals to the leading of the Spirit of Christ in support of his conception of the wisdom of God”
Van de latere gnostiek kunnen we veel leren over de vroegere gnostiek. In de gnostiek speelt de lijdensgeschiedenis en opstanding van Jezus logischerwijs geen grote rol, omdat het lijden en opstaan van Jezus niet binnen hun theologie past. Een verlossing van onze zonde d.m.v. het lijden en opstaan van Jezus is niet nodig, omdat enkel de 'gnosis' ons kan verlossen.quote:Rereformed schreef het volgende:
De latere gnostiek kunnen we in de discussie eenvoudig links laten liggen. Het gaat er hier om dat het evangelie van Thomas geen lijdensgeschiedenis van Jezus en geen opstandingsverhalen van hem kent.
Niet expliciet, maar zeker wel impliciet. Joden destijds geloofden in een lichamelijke opstanding (zie bijv. 2 Baruch 50, 1 Enoch 51). Dus als Paulus zegt dat Jezus begraven en opgestaan is (1 Kor. 15), impliceert dat voor Paulus duidelijk een leeg graf. Het zal waarschijnlijk niet eens in hem opgekomen zijn over een leeg graf te praten, aangezien dat voor hem overduidelijk was. Als Jezus begraven is en hij is opgestaan, is het graf leeg.quote:Rereformed schreef het volgende:
Uiteraard had hij er een reden voor, maar de reden die jij geeft kan niet waar zijn, want in die oude overlevering die Paulus aanhaalt wordt niet gesproken over een leeg graf.
De verschijning bij Paulus is absoluut niet te vergelijken met zomaar een 'visioen' of iets dat veel mensen vandaag de dag ervaren. Toen Paulus Jezus zag vlakbij Damascus werd hij voor 3 dagen verblind, het licht was zo fel dat Paulus' medereizigers het ook zagen.quote:Rereformed schreef het volgende:
Het gaat bij Paulus om visionaire verschijningen, dezelfde soort van verschijningen als die hijzelf heeft ervaren en die hysterische mensen vandaag de dag nog steeds ervaren.
Dit is nogal gevaarlijk beredeneerd. Des te meer omdat we niet precies weten hoe het evangelie van Markus werkelijk eindigt. Dat het stuk vanaf vers 9 een latere toevoeging is, moge duidelijk zijn. Maar het is ook goed mogelijk dat het origineel niet eindigde bij vers 8.quote:Rereformed schreef het volgende:
Markus is er uiteraard stil over omdat er helemaal geen enkele traditie is van verschijningen van een Jezus uit een graf, een Jezus tegen wie men kan spreken en die antwoordt, die nog 40 dagen op aartde onderricht geeft, die eet en drinkt en aangeraakt kan worden (oftewel de verzinsels die latere evangelisten bijelkaar gefantaseerd hebben).
De stilte van Markus en de laatste woorden van zijn evangelie (“[De vrouwen] gingen naar buiten en vluchtten weg bij het graf vandaan, want ze waren bevangen door angst en schrik. Ze waren zo erg geschrokken dat ze tegen niemand iets zeiden”) is het grootste dilemma voor christenen, want het is volstrekt uitgesloten dat Markus stil zou zijn over verschijningen indien hij ervan geweten had en zijn laatste zin zou eenvoudig een absurditeit zijn indien iedereen wist dat de vrouwen wel degelijk meteen naar de andere volgelingen van Jezus waren gegaan en verteld hadden van het lege graf (zoals Matteüs beweert). Het einde van Marcus is alleen zinnig indien Marcus hier iets probeert aan de man te brengen waar de traditie helemaal geen weet van had. Zijn laatste zin is duidelijk bedoeld als een uitleg voor waarom niemand ooit eerder gehoord had van het verhaal van het lege graf.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_16#Scholarly_opinionsquote:Among the scholars who reject Mark 16:9–20, a debate continues about whether the ending at 16:8 is intentional or accidental. Some scholars consider the original ending to have been verse 8. Others argue that Mark never intended to end so abruptly: either he planned another ending that was never written, or the original ending has been lost. C. H. Turner argued that the original version of the Gospel could have been a codex, with the last page being especially vulnerable to damage. Whatever the case, many scholars, including Rudolf Bultmann, have concluded that the Gospel most likely ended with a Galilean resurrection appearance and the reconciliation of Jesus with the Eleven,[33] even if verses 9–20 are unautographic.
Dit heb ik hierboven al behandeld.quote:Rereformed schreef het volgende:
Je walst wel bijzonder nonchalant over de informatie die de bijbel geeft! Ga de verschillende opstandingsverhalen weer eens opnieuw lezen, zou ik zeggen!
1. Het oudste evangelie kent geen enkel verschijningsverhaal. Dit is uiteraard een doorslaggevend gegeven. Indien het oudste verslag geen verschijningsverhalen kent, dan waren er dus oorspronkelijk geen verschijningsverhalen van Jezus die uit een leeg graf opstaat. Waren er verschijningsverhalen voorhanden voor Markus dan zou Markus er ongetwijfeld verslag van gemaakt hebben.
Je gaat weer uit van 'of' 'of'. Omdat Matteüs en Lukas alleen verschijningen in respectievelijk Galilea en Jeruzalem laten plaatsvinden spreken ze volgens jou tegen dat er ooit andere verschijningen plaats hebben gevonden. Ze noemen ze niet, dus ze hebben niet plaatsgevonden. Weer een 'argument from silence'.quote:Rereformed schreef het volgende:
2. Matteüs kent maar één verschijning aan de discipelen. Deze verschijning heeft plaats in Galilea. In tegenstrijd met Lukas die alle verschijningen heeft in Jeruzalem en Jezus uitdrukkelijk tegen de discipelen laat zeggen dat ze Jeruzalem niet mogen verlaten. Als de één een ongeluk met klem in Amsterdam laat plaatsvinden en een ander in Leeuwarden dan is er echt geen sprake van een detail waarin één van beiden zich vergist, maar dan riekt het naar een urban legend.
Het is inderdaad een bijzonder slecht verhaal als Matteüs (of wie jij als schrijver van het evangelie ziet) het bedacht zou hebben. Kijk, het hele verhaal van de wacht lijkt een reactie op een gerucht dat joden zeiden dat de christenen zelf het lichaam gestolen hadden (zie bijv. ook Justinus de Martelaars Dialogus cum Tryphone). Als Matteüs daarop dit verhaal verzint als uitleg, maakt hij een paar grove fouten:quote:Rereformed schreef het volgende:
3. Matteüs verzint er een Romeinse wacht bij. Dit is bepaald geen detail. Het is ondenkbaar dat alle andere bijbelse evangelisten dit niet vermelden aangezien het een cruciaal gegeven is indien het echt zo was. Maar we kunnen meteen begrijpen waarom Matteüs, of beter gezegd de latere christenen dit gegeven verzonnen: uiteraard als antwoord op joodse kritiek op hun verhalen (zoals Matteüs ook zelf laat horen; maar zijn eigen uitleg van de ware gang van zaken is nogal doorzichtig, want het betoog rammelt aan alle kanten. Zo zouden de farizeeën nooit op sabbat naar Pilatus gegaan zijn om te vragen om een wacht, en bovendien zouden ze de wacht ook al de eerste nacht erbij willen hebben indien ze bang zouden zijn dat het lichaam gestolen zou kunnen worden. Het verhaal dat de joden de romeinse wacht om zouden kunnen kopen en de zaak wel met Pilatus in orde zouden krijgen is al even ongeloofwaardig. Op het inslapen van de wacht stond de doodstraf. En indien de romeinen echt een engel hadden zien neerdalen en een aardbeving en getuige waren geweest van een echte opstanding zouden ze echt niet met een beetje geld om te kopen zijn om het tegenovergestelde te gaan vertellen, maar zouden ze christen geworden zijn).
Dit is wat je noemt een sterk 'argument from silence'. Een aardbeving is namelijk iets wat de andere evangelieschrijvers vrijwel zeker geweten en genoemd zouden hebben. Dit hoort bij mij in het rijtje van de opgestane heiligen en de daarbijbehorende aardbeving aan het einde van Matteüs 27. Symbolische, apocalyptische taal van Matteüs om de importantie van de opstanding te benadrukken.quote:Rereformed schreef het volgende:
4. Matteüs vermeldt een aardbeving. Hoe je van een aardbeving een detail kunt maken moet je nog maar eens overdenken. Alweer is het duidelijk een verzinsel van Matteüs. Zoals je weet is hij verzot op aardbevingen.
Weer een 'argument from silence'. Paulus noemt ze niet dus hij heeft er geen weet van. Ga je altijd zo kort door de bocht? Misschien formuleerde hij het op deze manier omdat dit de meest 'gewichtige figuren' waren voor de kerk van Corinthe?quote:Rereformed schreef het volgende:
5. Paulus geeft in 1 Kor. 15 een opsomming van verschijningen. Deze opsomming wordt door theologen gezien als een bestaande (vaststaande, uit het hoofd geleerde) formule die hij ‘overgeleverd heeft gekregen’. Deze lijst van verschijningen komt op geen enkele manier overeen met die van de evangeliën. Paulus heeft geen weet van vrouwen aan wie Jezus eerst verscheen.
Weer zo'n verschrikkelijke kort-door-de-bocht conclusie, dat begint echt jouw specialiteit te worden. Wie waren 'de Twaalf' rond de tijd van Paulus? Dezelfde elf als voorheen met Matthias als vervanger van Judas Iskariot. Matthias is volgens Handelingen een ooggetuige van Jezus' verkondiging en opstanding dus de beschrijving van Paulus klopt feitelijk volledig.quote:Rereformed schreef het volgende:
Bovendien heeft hij er geen weet van dat Jezus niet aan ‘de 12’ kon verschijnen, aangezien Judas er niet meer bij was. Dit laat zien dat de evangelieverhalen over Judas dus later verzonnen zijn.
Ze noemen niet specifiek de '500' maar ze hebben het wel over verschijningen waar vermoedelijk meer mensen bij waren dan alleen de discipelen. De verschijning van Jezus bijv. op de berg in Galilea of de verschijning van Jezus voor zijn hemelvaart.quote:Rereformed schreef het volgende:
Bovendien noemt hij een verschijning aan 500. Alweer is dit bepaald geen verschil in details. Indien er ook maar iets van een betrouwbare overlevering was dan zouden alle evangeliën dit gegeven genoemd hebben.
Dit heb ik al eerder behandeld. In Paulus' joodse visie was het vanzelfsprekend dat een opstanding uit de dood lichamelijk was. Dat het graf in dat geval leeg is, behoeft geen verdere uitleg.quote:Rereformed schreef het volgende:
6. Je zegt dat overal een leeg graf wordt vermeld, maar Paulus, het oudste christelijke getuigenis, vermeldt dit juist niet! Hij kent geen paasdag, hij kent geen herrijzenis van het lichaam van Jezus uit een graf.
Wright, N.T. The Resurrection of the Son of God. (blz. 322)quote:The phrase ‘after three days’, looking back mainly to Hosea 6:2, is frequently referred to in rabbinic mentions of the resurrection. This does not mean that Paul or anyone else in early Christianity supposed that it was a purely metaphorical statement, a vivid way of saying ‘the biblical hope has been fulfilled'.
In fact, the mention of any time-lag at all between Jesus’ death and his resurrection is a further strong indication of what is meant by the latter: not only was Jesus’ resurrection in principle a dateable event for the early Christians, but it was always something that took place, not immediately upon his death, but a short interval thereafter.
En de manier waarop mensen volgens de joodse traditie, die Paulus zeer waarschijnlijk onderschrijft, opgewekt zouden worden is lichamelijk. Vandaar ook de ‘beenderenkisten’.quote:Rereformed schreef het volgende:
Integendeel, in hetzelfde hoofdstuk van de Korintenbrief waarin hij over de verschijningen spreekt (15) laat hij weten dat Christus is opgestaan ‘als de eerste van de gestorvenen’ (vers 20), op dezelfde manier zoals alle mensen ooit eens opgewekt worden (vers 21).
Ehrman, Bart D. The New Testament: A Historical Introduction to the Early Christian Writings (blz. 322)quote:Sometimes this chapter is misunderstood by modern readers as an attempt to prove that Jesus was raised from the dead, for example, by citing a group of ‘witnesses’ in verses 5-8. In fact, Paul is not trying to demonstrate to the Corinthians something they don’t believe, he is reminding them of something they already know (see vv. 1 and 3), that Jesus was raised bodily from the dead.
Paul spends most of chapter 15 demonstrating that since Christ was raised bodily from the dead-and since he is the ‘first fruit’ of the resurrection, as all of the Corinthians came to believe when they accepted his gospel message-then there is going to be a future resurrection of the dead when Christians come to participate in Christ’s exalted status, that is, when they themselves are raised in glorious immortal bodies (15:12-23, 50-55)
Hij heeft het vooral over een 'aards lichaam'. Dat geloven christenen natuurlijk ook niet, dat Jezus is opgestaan met een 'aards lichaam'. Jezus had inderdaad een 'hemels lichaam', een onvergankelijk 'getransformeerd' lichaam. Maar wel een lichaam.quote:Rereformed schreef het volgende:
En even later houdt Paulus zich bezig met een mogelijke tegenwerping: “Nu zou iemand kunnen vragen: ‘Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?’ Uiteraard zou Paulus hier meteen hebben kunnen verwijzen naar het lichaam van Jezus zoals hij uit het graf opstand. Maar let op: Paulus doet juist het omgekeerde: “Dwaas die u bent!” Oftewel hoe dom van jullie om te denken dat men in een stoffelijk lichaam zal opstaan!
Heb je je ooit afgevraagd wat Paulus hier bedoelt met 'vlees en bloed'? Met 'vlees en bloed' benadrukt hij op symbolische manier weer het vergankelijke, het aardse van het 'aardse lichaam' t.o.v. van het hemelse/geestelijke lichaam. Het geestelijke lichaam is niet hetzelfde als een geest, het gaat nog steeds over een lichaam.quote:Rereformed schreef het volgende:
Paulus vervolgt met een lange uitleg dat het hier niet om een stoffelijk lichaam gaat, maar men ‘een hemels lichaam’ of ‘een geestelijk lichaam’ zal krijgen. “Wat uit vlees en bloed bestaat kan geen deel hebben aan het Koninkrijk van God” (vers 50). Paulus geloofde dus beslist niet dat Jezus opgestaan was met een lichaam van vlees en bloed en een hapje zou eten en een slokje drinken, zoals de evangeliën en Handelingen (10:41) ons willen wijsmaken.
Sanders, E.P. Paul. (blz. 28-30)quote:The change would make them like the risen Lord. ‘Just as we have borne the image of the man of dust [Adam], we shall also bear the image of the man of heaven [Christ]’ (1 Cor. 15:49). Just what would this be like? Paul understandably had difficulty in saying precisely what the transformed body would be. He was convinced that he had seen the risen Lord (1 Cor. 9:1), and thus it follows that the ‘man of heaven’ was both visible and identifiable. On the other hand, there had been (and would be) a real transformation. ‘Flesh and blood cannot inherit the kingdom of heaven’ (1 Cor. 15:50). The chief characteristic of bodies of flesh and blood is that they are perishable, and the perishable cannot inherit what is imperishable (1 Cor. 15: 42, 50).
Paul, that is, thought of the resurrected Jesus neither as a corpse which had regained the ability to breathe and walk nor as a ghost. He regarded Jesus as ‘first fruits’ of the resurrection (1 Cor. 15:20) and thought that all Christians would become like him. He denied that the resurrected body would be the ‘natural’ body, but maintained that it would be a ‘spiritual’ body (1 Cor. 15:44-46). ‘Not a natural body’ excludes a walking corpse, while ‘spiritual body’ excludes a ghost (which would be called in Greek simply a ‘spirit,’ pneuma). Positively, there would be continuity between the ordinary and the resurrected person, as there was in the case of Jesus. To express this, Paul used the simile of seed, which, when planted, is in one form, but, when grown, in another (1 Cor. 15:36-38).
The degree to which he thought of ‘transformation’, rather than either disembodiment or resuscitation, can be seen in his discussion of ‘putting on’ immortality. Thinking of those who would still be alive when the Lord returned, he wrote that the ‘perishable nature must put on the imperishable, and this mortal nature must put on immortality. This would fulfill the Scripture, ‘Death is swallowed up in victory’ (1 Cor. 15:53f.). He used the same imagery in 2 Corinthians 5. The living are in an ‘earthly tent’, and they wish not to be ‘unclothed,’ ‘but that we would be further clothed, so that what is mortal may be swallowed up by life’ (2 Cor. 5:4). The metaphor changes from ‘tent’ to ‘clothing’, but the meaning is nevertheless clear. Immortality is ‘put on’ and replaces mortality. Paul was not thinking of an interior soul which escapes its mortal shell and floats free, nor of new life being breathed into the same body, but again of transformation, achieved by covering mortality with immortality, which then ‘swallows’ it.
Thx, ben nooit echt weg geweest, maar gebrek aan tijd belet me helaas meer te posten.quote:
Ja, en het is een hele welkome afwisseling op de kritiek van vooral "atheïstische" kantquote:Op woensdag 17 november 2010 00:10 schreef koningdavid het volgende:
Heeft iemand het eigenlijk gelezen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |