sorry, ik had je nog niet gezien, maar ik heb ook pas 1 zo'n oud topic doorgelezen.....quote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:24 schreef Haushofer het volgende:
Ah, rereformed. Daar heb ik inderdaad nog topics van meegemaakt. Wel Haushofer, dus
Haha, wat een geweldig rake uitleg van mijn persoon en opheldering van zaken.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 16:54 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Albert Vollbehr is Rereformed op freethinker.nl Debatteren is zijn lust en zijn leven (naast oa muziek, taal en theologie) Hij heeft een gigantisch E-book geschreven gedurende enkele jaren (01-05) getiteld 'Volwassen Geloof' waarin hij zijn transformatie van orthodox christen tot vrijzinnig christen tot atheïst beschrijft. http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/inhoud.htm (VEEL tekst)
Hij heeft in 2003-2004 een jaar op Fok gezeten, ik weet echter niet onder welke naam. Edit: Gewoon onder Rereformed. als je dat invult bij zoeken 'topicstarter' vind je nog een handvol topics. Wel leuk om te lezen, 5 jaar geleden en een totale ander generatiegeen HausH, Geen Iblis, Geen koningD, herken bijna niemand. De Nachtmerrie van de Christen Is een topic waarin Rereformed echt hele stukken heeft geschreven, en goed om iets over zijn denken te leren kennen. Die gast is wel van de lange lappen tekst, dus je moet wel van lezen houden.
Albert woont tegenwoordig in Finland en is musicus en muziekleraar.
Ik zou het ook erg waarderen als je deze discussie hier in WFL zou willen doen, Rereformedquote:
Ik begrijp dat een Koningdavid zijn hoge waardigheid heeft, maar de discussie over dit onderwerp wil ik voorzover ik eraan meedoe op één plaats hebben staan zodat ik daar gemakkelijk naar kan verwijzen. Ik zal er daarom hier niet op reageren. Ik hoop dat je dat kan begrijpen. Ook heb ik het artikel voor het Freethinkerforum geschreven en is het voor mij correct en voor iedereen handig dat ik dáár erover discussieer.quote:Op maandag 24 augustus 2009 12:52 schreef koningdavid het volgende:
Ik ga me niet registreren op freethinker, ik heb het al druk genoeg met de fora die ik nu bezoek. Maar ik ga zeker reageren op jouw post, ik doe dat gewoon hier.
Je kunt het ook over en weer copy/pasten aangezien de discussie hier aangewakkerd is.quote:Op maandag 24 augustus 2009 13:42 schreef Rereformed het volgende:
[..]
Ik begrijp dat een Koningdavid zijn hoge waardigheid heeft, maar de discussie over dit onderwerp wil ik voorzover ik eraan meedoe op één plaats hebben staan zodat ik daar gemakkelijk naar kan verwijzen. Ik zal er daarom hier niet op reageren. Ik hoop dat je dat kan begrijpen. Ook heb ik het artikel voor het Freethinkerforum geschreven en is het voor mij correct en voor iedereen handig dat ik dáár erover discussieer.
De reden waarom je niet aan mijn verzoek wil beantwoorden vind ik overigens niet erg sterk. Het kost ongeveer drie minuten om je aan te melden, en een beetje rondkijken op Freethinker maakt je weer een interessante ervaring rijker.
@Haushofer:
Dag Haushofer. Zoals gezegd draag ik het Fok forum warme gevoelens toe, maar wil ik mijn bijdragen aangaande dit onderwerp op één plaats hebben staan. Indien het onderwerp je interesseert, neem ook eens een kijkje op het Freethinkerforum. Zoals je uit mijn repliek kunt opmaken staat het freethinkerforum bol van andere postings en topics die ook betrekking hebben op het onderwerp.![]()
Ik ken mijzelf, als ik me weer op een ander forum registreer, wil ik ook daar actief gaan posten en hou ik helemaal geen tijd meer over.quote:Op maandag 24 augustus 2009 13:42 schreef Rereformed het volgende:
[..]
Ik begrijp dat een Koningdavid zijn hoge waardigheid heeft, maar de discussie over dit onderwerp wil ik voorzover ik eraan meedoe op één plaats hebben staan zodat ik daar gemakkelijk naar kan verwijzen. Ik zal er daarom hier niet op reageren. Ik hoop dat je dat kan begrijpen. Ook heb ik het artikel voor het Freethinkerforum geschreven en is het voor mij correct en voor iedereen handig dat ik dáár erover discussieer.
De reden waarom je niet aan mijn verzoek wil beantwoorden vind ik overigens niet erg sterk. Het kost ongeveer drie minuten om je aan te melden, en een beetje rondkijken op Freethinker maakt je weer een interessante ervaring rijker.
Haha, 't wordt wel ingewikkeld zo, maar mij best. Wie weet heb je zelfs gelijk en wordt het daardoor nog beter. Ik zal af en toe hier lurken en kijken of er iets interessants wordt gezegd om op te reageren, hetgeen ik dan becommentarieer op Freethinker.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:02 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Je kunt het ook over en weer copy/pasten aangezien de discussie hier aangewakkerd is.
Ikzelf vind dat juist beter. 2 gelijke discussies op 2 plekken.
Maar wie ben ik...
Tot dit topic behoren ook nog tot tweemaal toe napraten over dit topic:quote:(tegen iedereen in het algemeen): overigens is die Nachtmerrie discussie wel goed, je moet even door de negatieve titel heen prikken, het is ruim 300 posts lang en gaat nauwelijks over de topic titel...
Toch eens naar de definitie van bewijs kijken denk ik. Evenals Knevel.quote:Op maandag 24 augustus 2009 13:23 schreef Jovatov het volgende:
Een simpele tvp,
Maar met dit artikel van Andries Knevel uit de Volkskrant wat bewijzen geeft voor de lichamelijke opstanding van Jezus (en daarmee ook van de evangeliën op zich).
Akkoord, wellicht is 'argument' een beter woord.quote:Op maandag 24 augustus 2009 19:30 schreef Modus het volgende:
[..]
Toch eens naar de definitie van bewijs kijken denk ik. Evenals Knevel.
Knevel is een 'verkapte atheïst' omdat hij niet een creationist is? Wat is dat nou weer voor logica?quote:Op maandag 24 augustus 2009 19:35 schreef SpecialK het volgende:
Ah. Andries is even z'n inkomsten aan het verzekeren. Z'n baan stond nl. al een beetje op de wip met z'n "ik geloof in evolutie" grap. Die verkapte atheist moet zich nu wel een beetje van z'n christelijke kan laten zien. Maakt niet uit met wat voor belabberde stukjes tekst natuurlijk.
De schrijvers van de evangeliën laten Jezus van alles zeggen. zowel uitspraken die duiden op een 'Ik ben God' , 'Ik ben de Zoon van God' en 'Ik ben een mens' De meeste uitspraken duiden overigens op een 'Zoon van de Vader' De vraag is natuurlijk al eeuwenlang, wat dat precies betekent...quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 01:34 schreef Matteüs het volgende:
Staat er ergens niet in de bijbel dat juist Jezus zelf zegt geen zoon te zijn van god maar een zoon van de mensen zoals alle anderen? Staat me iets van bij.
Ik noemde hem een nono omdat zijn artikel nogal de impressie gaf geschreven te zijn door een overenthousiaste 'nono'. Vooral wat betreft de fout betreffende het einde van Markus en de hoogst merkwaardige datering van de evangeliën.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:38 schreef hardromacore het volgende:
Rereformed kan jij ons even een heldere schets geven over jouw bevinden aangaande de persoon KoningDavid?
Dat jij een Nono blijkt te zijn weten we.
zoiets bedoeld wellicht, of Jezus = Goddelijkquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 11:41 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
De schrijvers van de evangeliën laten Jezus van alles zeggen. zowel uitspraken die duiden op een 'Ik ben God' , 'Ik ben de Zoon van God' en 'Ik ben een mens' De meeste uitspraken duiden overigens op een 'Zoon van de Vader' De vraag is natuurlijk al eeuwenlang, wat dat precies betekent...
Joh 14:9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
Dit lijkt op Jezus=God
De wil van Jezus = de wil van God, tenminste dat is de bedoelingquote:Joh 14:28 Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.
(Johannes 6:38) Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
Dit lijkt dan weer op Jezus /= God
Yes.quote:(Johannes 5:30) Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.
Hier weer een aanwijzing voor Jezus = mens, want hij zegt dat hij zelf niks kan uit zichzelf, als een mens is hij hulpeloos , maar hij is gezonden door de Vader en voert diens wil uit.
Ja, idd.quote:(Mattheus 19:17) En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.
(Marcus 12:29) En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een enig Heere.
Kortom, die Drie-eenheid leer die enkele eeuwen later bedacht is, is nog niet zo dom, je komt er welhaast vanzelf op uit als je al die bijbelstukken naast elkaar ligt en er nog iets samenhangends van wilt maken.
Probleem is dat religies eeuwen de tijd hebben gehad om de ongerijmdheden in discussies te plaatsen. In al die tijd zijn de meeste tegenargumenten al onder de loep genomen door de religie fanatici en hebben ze diverse oplossingen bedacht:quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:48 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Mijn vraag is waarom je hier over wil discussieren? Het uitgangspunt van de almachtige, alwetende, inherent goede God die ons een eigen wil gaf, maar ons ongenadig straft wanneer we deze te veel naar eigen inzicht gebruiken.
Een God die geen enkele verantwoording neemt voor een schepping die hij lief zegt te hebben, maar van jou en mij verwacht dat we hem zoeken terwijl hij verstoppertje speelt.
Zelden zulle imperfecte kul gehoord. Diepere betekenissen doen daar niets aan af. Het woord van God verteld door mensen... Als er dan geen alarmbellen bij je afgaan dan kan niemand je meer helpen hoor, serieus..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |