abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 24 juli 2009 @ 23:40:06 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71303857

Hier alweer deel # in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 8% gewijzigd door James1988 op 26-07-2009 00:14:59 ]
  vrijdag 24 juli 2009 @ 23:42:58 #2
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_71303947
Trouwens nog 2 lintjes op de gevoelige plaat gezet vandaag:

Oldenzaal-Zutphen



En de andere richting uit:



Beiden in de buurt van de passagepunt Lochem
  vrijdag 24 juli 2009 @ 23:45:13 #3
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_71304026
Mag ik hier even mijn liefde opmerken voor de Nozomi?



Een bijzonder staaltje Japans vernuft, al zeg ik het zelf. Dank u wel.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 24 juli 2009 @ 23:47:55 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71304119
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 23:42 schreef Erasmo het volgende:
Trouwens nog 2 lintjes op de gevoelige plaat gezet vandaag:

Oldenzaal-Zutphen

[ afbeelding ]

En de andere richting uit:

[ afbeelding ]

Beiden in de buurt van de passagepunt Lochem
Die horen in het bussentopic thuis
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_71304545
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 23:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Die horen in het bussentopic thuis
Met die mooie wolken nog eerder in DE
dag
pi_71304926
Ik heb de Wiki-OP aangepast. Alle dode links eruit, dan wel vervangen door andere foto´s. Hier en daar wat tekst gewijzigd/ toegevoegd.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 00:26:56 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71305176
OP hier ook aangepast
pi_71305196
Hoeveel km rijd een gemiddelde koploper gemiddeld wel niet, bedacht ik me laatst? Iemand een suggestie?:)
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
pi_71305292
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 00:26 schreef James1988 het volgende:
OP hier ook aangepast
Mooi zo. Alleen wat ´enters´ komen niet helemaal goed door helaas. Zie onder bij de verhalen en bovenaan bij een aantal kopjes. Krijg het niet voor elkaar in de Wiki, misschien iemand die er verstand van heeft, thanx.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 juli 2009 @ 00:39:36 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71305465
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 00:27 schreef kebabkever het volgende:
Hoeveel km rijd een gemiddelde koploper gemiddeld wel niet, bedacht ik me laatst? Iemand een suggestie?:)
op een dag denk ik toch zeker meer dan 900 kilometer, maar er zijn er genoeg die ruim boven de 1000 per dag uit komen denk ik.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 25 juli 2009 @ 00:51:34 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71305739
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 00:32 schreef Socios het volgende:

[..]

Mooi zo. Alleen wat ´enters´ komen niet helemaal goed door helaas. Zie onder bij de verhalen en bovenaan bij een aantal kopjes. Krijg het niet voor elkaar in de Wiki, misschien iemand die er verstand van heeft, thanx.
Zet de boel in een codeblok zoals het eerst ook stond?
pi_71306104
Dat was het inderdaad! Bij dezen gefixt!
  zaterdag 25 juli 2009 @ 01:16:24 #13
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_71306214
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 22:25 schreef Socios het volgende:
Koplopers komen niet meer in Den Bosch. Eerst zaten ze nog wel in de 3500 (Eindhoven - Schiphol), maar nu slecht heel sporadisch nog... Voor Koplopers even naar Amersfoort ofzo.
Komen ze ook steeds minder
Reis regelmatig op Zaterdag naar Leeuwarden, en zit meestal in een VIRM, terugweg vaak ook.
Alhoewel, als ik op een vrijdag ga, zit ik weer meer in een koploper
Worden de koplopers soms minder ingezet tegenwoordig?
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 juli 2009 @ 01:19:02 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71306267
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 01:16 schreef greavy het volgende:

[..]

Komen ze ook steeds minder
Reis regelmatig op Zaterdag naar Leeuwarden, en zit meestal in een VIRM, terugweg vaak ook.
Alhoewel, als ik op een vrijdag ga, zit ik weer meer in een koploper
Worden de koplopers soms minder ingezet tegenwoordig?
Nee hoor. Ze worden dan wel gerenoveerd, maar ze worden nog erg veel ingezet. Dat je in een VIRM zit, is omdat er dagelijk 1 slag met dat materieel gereden wordt. Maandag - Vrijdag Groningen - Den Haag Centraal en op zaterdag en zondag is er daarnaast nog een slag Leeuwarden - Rotterdam.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 25 juli 2009 @ 01:32:15 #15
238231 3FMaster
Wat dacht je anders?
pi_71306492
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 00:39 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

op een dag denk ik toch zeker meer dan 900 kilometer, maar er zijn er genoeg die ruim boven de 1000 per dag uit komen denk ik.
Is er ergens een site over dat soort info? Nog nieuw hier in dit subforum, en wil me wat meer verdiepen in treinen enz.
Flickr // Nu ook op Last.fm! en Twitter!
  zaterdag 25 juli 2009 @ 02:38:16 #16
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_71307298
ik Trein Voornamelijk in Parijs
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 07:48:14 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_71308078
goedemorgen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_71308110
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 23:45 schreef JAM het volgende:
Mag ik hier even mijn liefde opmerken voor de Nozomi?

[ afbeelding ]

Een bijzonder staaltje Japans vernuft, al zeg ik het zelf. Dank u wel.
pi_71314304
beste mensen. morgen ga ik van Varsseveld met de trein via Deventer naar Apeldoorn. Aan het einde van de dag wil ik weer (dit keer niét via Deventer) weer terug naar Varsseveld. Welke kaart(jes) kan ik het beste kopen? Bedankt voor de tips!

Ps. In Varsseveld hebben we een 'simpele' ticketautomaat (dus zonder touchscreen).
  zaterdag 25 juli 2009 @ 14:57:47 #20
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_71314688
Een enkeltje via, maar dat kan helaas niet op jouw automaat...
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 15:04:43 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_71314900
Ik ben groen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 25 juli 2009 @ 15:55:10 #22
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_71316285
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 00:27 schreef kebabkever het volgende:
Hoeveel km rijd een gemiddelde koploper gemiddeld wel niet, bedacht ik me laatst? Iemand een suggestie?:)
Jaren geleden kwam 'de NS' nog weleens met feitjes over treinen. Toen werd gezegd dat een gemiddeld treinstel 200.000 kilometer per jaar rijdt. Ik kan dit niet meer vinden, maar het klopt wel aardig denk ik, als je het hierboven genoemde gemiddelde per dag neemt en het aantal dagen dat een treinstel daadwerkelijk rijdt.

Maar ik zou ook weleens willen weten wat bijv. de 1251 (voor zover die bestaat) gereden heeft, of een plan T.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 16:02:39 #23
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_71316511
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 23:45 schreef JAM het volgende:
Mag ik hier even mijn liefde opmerken voor de Nozomi?

[ afbeelding ]

Een bijzonder staaltje Japans vernuft, al zeg ik het zelf. Dank u wel.
De 700-serie
Nozomi is een treinproduct, ze kennen ook nog de Hikari en Kodama. Ik heb bovenstaande stel ook weleens gehad in een Hikari, al rijden ze die meestal met dit type (300 serie):



Die zitten trouwens ook fijn
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 juli 2009 @ 16:25:46 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71317281
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 15:04 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik ben groen
Paars lijkt me je beter te staan
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 25 juli 2009 @ 17:27:25 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71319217
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:44 schreef ghizzer het volgende:
beste mensen. morgen ga ik van Varsseveld met de trein via Deventer naar Apeldoorn. Aan het einde van de dag wil ik weer (dit keer niét via Deventer) weer terug naar Varsseveld. Welke kaart(jes) kan ik het beste kopen? Bedankt voor de tips!

Ps. In Varsseveld hebben we een 'simpele' ticketautomaat (dus zonder touchscreen).
Hier kun je wel een Via-ticket kopen: http://www.ns.nl/eticket/ticket

Nu ik erover nadenk, is dit meer een rondreisticket. Je gaat van Varsseveld naar Deventer, van Deventer naar Apeldoorn en daarna weer naar Varsseveld. Dat kost ¤25,60. Een retourtje via Deventer kost ¤26,90.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')