Goed, mijn seizoen 09/10 zit erop!
Even een screenie van de transfers:
![]()
Eigenlijk vooral geinvesteerd in de jeugd, met een paar hele grote beloftes die ik dit jaar nog niet in wil zetten.
Verder heb ik 1 hele grote uitgave gedaan, en dat was Marquinhos. Waarom hij? Ik miste vooral voorin een hoop scorend vermogen, al de goals in mijn vorig seizoen werden gemaakt door de middenvelders/verdedigers. Met Marquinhos ging ik proberen dit te veranderen. Verderop meer over Marquinhos en zijn doldwaze avonturen in Heerenveen.
Dan de opstelling. Ik speel 4-3-2-1 met 2 vleugelspitsen die de voorzetjes moeten geven op de scorende spits.
[img] [url=http://www.imperium-studios.nl/opstelling.jpg[/img]]http://www.imperium-studios.nl/opstelling.jpg[/img][/url]
Op links speel ik met Rossi, die we allemaal wel kennen. Erg getalenteerde dribbelaar die de voorzetten panklaar legt voor de spits om ze in te prikken. Op rechts heb ik de spits van vorig jaar gezet, Laurento Acosta. Laurento was ongelukkig bij Sevilla en kwam niet tot spelen toe, en hoopte via een omweg bij Heerenveen weer plezier te krijgen in het spelletje. Hardwerkend, niet te lui om een tackle in te zetten, kortom, een alleskunner op rechts.
Als backup voor de beide flanken had ik Pranjic en Grenier staan. Pranjic is mijn nummer 1 speler, professioneel als altijd, pikt zijn doelpuntjes mee en is niet voor niets vice-aanvoerder. Grenier is een speler die ik geleend heb van Olympique Lyon, en was voornamelijk bedoeld voor de breedte. Door blessures speelde hij echter behoorlijk wat wedstrijden en deed dat naar tevredenheid.
Op het middenveld heb ik een luxeprobleem met een aantal klasbakken en aanstormend talent, waarvan ik verwacht dat volgend jaar toch een aantal spelers weggekocht gaan worden.
De basisspelers Pranjic, Elm en Vayrynen konden elkaar goed vinden en zorgden voor een mooi evenwicht in zowel aanvallend als verdedigend opzicht. Als 1 van deze heren onverhoopt geblesseerd raakte kon ik terugvallen op Michal Svec, die niet moppert met zijn rol als invaller en laat zien dat ook hij niet onderdoet voor de basisklanten. Rodney Sneijder is de volgende backup, waarvan ik verwacht dat hij volgend jaar toch echt definitief gaat doorbreken, samen met Zuculini en Clemens Rutten.
Die Clemens Rutten is trouwens een heel grappig verhaal. Deze regen heeft een 7 sterren potentie, maar weigerde in 1e instantie om over te komen. Toen ik uiteindelijk zover was dat ik een deal had bleek de deal teveel te kosten (aan het begin van het seizoen) waardoor het afketste. Ik was bang dat ik hem nooit meer zou kunnen betalen, totdat zijn oude club RKC hem aanbood voor het luttele bedrag van 575.000. Een koopje, vooral omdat zijn salariseisen opeens een stuk omlaag waren gegaan! Ik voorspel deze jongen een gouden toekomst mocht hij volgend jaar genoeg minuten in het 1e pakken.
Achterin was de spoeling vrij dun, met Dingsdag en de mentaal labiele Bak Nielsen als voornamelijke steunpilaren. Door de verkoop van Janmaat moest ik een extra verdediger erbij halen die er gelijk zou staan.
De keuze was snel gemaakt; N`Koulou van AS Monaco stond op de transferlijst, en deed qua kwaliteit en vorm niet onder voor Bak Nielsen, met dien verstande dat de jongen pas 20 jaar was!
Ook hij pakte door blessures en schorsingen zijn minuutjes mee, al betwijfel ik het dat hij uit zal groeien tot een topper in spe. Eeuwig Talent zou hem beter staan.
Op de vleugels wilde ik in 1e instantie 2 verdedigers halen, maar doordat Marquinhos gehaald werd, heb ik het risico genomen om deze posities wat onderbezet te houden. De gok is goed uitgepakt, maar voor aankomend seizoen zijn dat de eerste versterkingen die op het lijstje staan.
In de spits: Marquinhos. Deze behoeft geen introductie.
Over naar de Talentjes die ik gestrikt heb voor de Toekomst:
Mark John. Een keeper die gauw begint te morren als hij niet in de basis staat. Is even goed als Brian Vandenbussche maar wel 6 jaar jonger en meer potentie, waardoor hij aankomend seizoen Brian zal opvolgen als eerste keeper.
Xabier Jiminez: Een regen met een klein prijsje; 250.000 euro kostte deze 17 jarige verdediger mij. Heeft nog niet veel kunnen laten zien aangezien hij in de winterstop overkwam. Zal volgend jaar wat minuten gaan pakken.
Mark Lopez: zie Xabier Jiminez
Luis Miquel Ortega Momparlet: Deze jongen voetbalt net zo mooi als dat zijn naam klinkt: met sierlijke bewegingen laat hij op het middenveld de tegenstander ver achter zich. Al is hij jong en werd hij in het begin van de competitie in het diepe gegooid, hij heeft laten zien dat hij over behoorlijk wat talent beschikt.
Adrian Rodriquez Fernandez: Deze spaanse jonge aanvallende middenvelder moet de opvolger van Pranjic worden. Met zijn onmetelijke techniek en zijn prachtige voorzetten zal hij met een beetje geluk de assist-machine worden van mijn elftal over niet al te korte tijd. Overgekomen van Albacete.
En dan het Marquinhos verhaal:
Marquinhos kwam in de zomerstop over van Palmeiras waar hij behoorlijk indruk had gemaakt. Door zijn hoge vraagprijs werden de meeste clubs afgeschrikt, maar ik besloot de kleine gok te wagen en hem over te halen zich in het barre Friesland in de schijnwerpers te spelen bij de echte topclubs. Hij ging akkoord onder de voorwaarde dat hij een behoorlijk salaris kreeg, wat na veel wikken en wegen gebeurde.
De eerste wedstrijd dat hij opgesteld werd liet Marquinhos gelijk zien wat hij waard was. Tegen Dinamo Kiev (de heenwedstrijd werd met 2-0 kansloos verloren, beide doelpunten gemaakt door ene Milevskyi) scoorde hij 2x, waardoor er penalties moesten worden genomen. Deze reeks won Heerenveen, waardoor Marquinhos gelijk verantwoordelijk was voor het doorgaan in de CL. Een mooie binnenkomer!
Tot aan de winterstop ging het goed met Heerenveen. Er werd weliswaar een aantal keer verloren, maar de tendens was vooral winnen, winnen, winnen. Met Marquinhos voorop werd het ene mooie doelpunt na het andere gemaakt. Tot aan de winterstop was Marquinhos mijn topscoorder en heeft hij in 28 optredens in totaal 25 keer gescoord, 8 assists gegeven, 7 keer tot MoM uitgeroepen, en was zijn average rating een 7.6.
De transferperiode in de winterstop was aangebroken, en Marquinhos kunsten waren niet onopgemerkt gebleven. Het grote Barcelona kwam langs, en bood 25 miljoen, schoon in het handje. Na lang wikken en wegen toch maar besloten het bod aan te nemen, met een 10% doorverkoop clausule. Marquinhos bedankte mij voor de prachtige 4 maanden, waarna ik op zoek moest naar een andere spits.
Ik herinnerde mij dat ik tegen Dinamo Kiev speelde in de voorrondes, en dat daar een verdomd goeie spits rondliep. Met een gevulde buidel op zak zou hij misschien wel te halen zijn naar het pittoreske Friesland.
Ik stuurde mijn scouts op hem af, en zij bevestigden wat ik vermoedde; dit was de vervanger voor Marquinhos, ze wisten het zeker!
Na een week onderhandelen werd overeenstemming bereikt: 13 miljoen kostte de vervanger van Marquinhos.
Een grote gok, maar het bleek het waard; tot aan de zomerstop speelde Milevskyi 19 wedstrijden, scoorde daarin 17 keer, gaf 5 assists en werd 5 keer tot MoM uitgeroepen met een avg rating van 7.55!
Het duo Marquinhos/Milevskyi heeft Heerenveen tot kampioen geschopt, ook al speelden ze nooit samen.
Voor het volgend jaar ligt de focus op overwintering in de CL, en het verbeteren van de verdediging met een paar goede gerichte aankopen. Verder moet ik (natuurlijk) meedoen om het kampioenschap.
Screens op aanvraag
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2009 23:39:05 ]