quote:Kunstproject: als levend standbeeld in de regen
LONDEN - Op het Londense Trafalgar Square staan studenten, huisvrouwen en een bareigenaar op een sokkel.
De eerste deelneemster van het project op Trafalgar Square. (EPA) ‘Kun je geen paraplu omhoog gooien’, roept Suren (22), gekleed in een pandaberenpak. Al drie kwartier staat hij te huppelen op een metershoge zuil in hartje Londen. ‘Ik kan hier geen kant op in de regen.’
Obsceen
Een student, een huisvrouw, een verpleger, een opticien en een bareigenaar – zij behoren maandag tot de eersten die deelnemen aan een uniek kunstproject. Obscene of schokkende toestanden blijven uit, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd.
Drie maanden lang mogen gewone Britten op Trafalgar Square om beurten als levend standbeeld dienen. Elk uur is het een verrassing wie er met een kraan op het huizenhoge blok graniet wordt gehesen, dat is voorzien van een vangnet. Hoe ze de tijd besteden, mogen ze zelf weten.
In de noordwesthoek van het beroemde plein staat een sokkel die al decennialang leeg is. De laatste jaren mochten kunstenaars er bij toerbeurt hun werk tonen.
Beeldhouwer Antony Gormly (59) bedacht dat het aardig zou zijn het door militaire grandeur gedomineerde plein ‘terug te geven aan de mensen’. Hij spreekt van een ‘unieke existentiële test’ en een ‘filosofisch experiment’.
Lege zuil
Sinds hij groen licht kreeg voor zijn project One & Other, live te zien op oneandother.co.uk, hebben zestienduizend mensen van 16 tot 83 jaar zich aangemeld. Van hen mogen er tot begin oktober 2.400 – een computer deed de loting – een uur lang op de lege zuil staan.
Wapens en explosieven mogen niet mee naar boven. Maar voor de rest is bijna alles toegestaan op het zogeheten ‘vierde voetstuk’, dat ook ’s nachts bemand zal worden. De deelnemers mogen zoveel spullen meenemen als ze willen, zolang ze het maar kunnen dragen.
De eerste deelnemer is Rachel Wardell, een 35-jarige moeder uit de buurt van Nottingham. Met een plakkaat vraagt zij aandacht voor een stichting die strijdt tegen kindermishandeling. Ze wordt in de uren daarna afgelost door de meest uiteenlopende types.
Zo wil de 54-jarige Steve Platt iets doen waardoor zijn kleinzoon hem later zal herinneren. Hij heeft een schoolbord meegenomen waarop hij met krijt teksten schrijft zoals ‘Ik ben geen duif’, en ‘Wilt u stoppen met staren’.
Vijandige reacties
De eerste die vijandige reacties krijgt van het passerende publiek is Scott Illman (34). Hij is verkleed als middeleeuwse stadsomroeper, maar blijkt de tijd vooral te gebruiken om luidkeels reclame te maken voor zijn twee pubs in Londen.
‘Je hoeft niet te luisteren als het je niet aanstaat’, roept hij naar een man in het publiek. ‘Ik probeer alleen maar wat mensen naar mijn zaak te trekken. Al mijn spaargeld zit er in. We zitten middenin een recessie man!’
Vanaf de grond kijkt Antony Gormley het geamuseerd aan. ‘Ik ben heel blij met de eerste deelnemers. Dit project peilt de temperatuur in het land. We gaan precies zien wat er leeft onder mensen. Tegelijkertijd is dit een prachtig eerbetoon aan onze vrije samenleving. Tien jaar geleden was dit niet mogelijk geweest.’
Bewakers
Er wordt rekening gehouden met incidenten. Zes bewakers zijn dag en nacht aanwezig bij de zuil, waarvan beeld en geluid live wordt uitgezonden via het kunstkanaal van Sky en eerdergenoemde website.
Gormley heeft eerder gezegd dat hij arrestaties verwacht in de komende weken. ‘En ik zou teleurgesteld zijn als er niet iemand uit de kleren zou gaan. Wat een bal is voor het voetbal, is het naakt voor de kunst.’
En vervolgens twee rondjes lopen en dan weer gaan zitten.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:38 schreef karoltje het volgende:
Mag je een uur daar zitten, ga je je uitgebreid zitten opmaken???
G8 leaders - Take action on the sanitation crisis now.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:05 schreef Desunoto het volgende:
Oh wacht... 2.5 billion people don't have a toilet?
En de andere kant geen idee.
Ik vind het een mooi kostuumquote:
Jaquote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:00 schreef ChipsZak. het volgende:
Hij loopt nu de hele tijd vast hier.
Bij anderen ook?
Met extreme haperingen hier,quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:05 schreef SCH het volgende:
Visje is weer op het droge, we gaan weer wisslen. CHANGE
Zonet wel, maar dat chickie wat er nu zit is niet zoveel aan.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:40 schreef Grulez het volgende:
Is het de moeite?
Nou, ze peert m weer, dus mss komt er nu weer wat leuks.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:49 schreef Grulez het volgende:
Wat een saaie drol idd. Ga je lekker thuis pmsen.
Ja, dus nog maar 8 minuutjes.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:51 schreef Legwieh het volgende:
idd vaag wijf, nhopelijk snel wissel
elk heel uur word er gewisseld?
We hebben nog tot 00:00uquote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:56 schreef SCH het volgende:
Een van de leukere van vandaag toch?
Je moet niet alles willen snappenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:59 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
We hebben nog tot 00:00u
Ik vind d'r vrij weinig aan.
Ik snap ook niet wat ze doet.
Inderdaad, wat is dit voor zaai persoon die er nu op staat..quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:04 schreef Desunoto het volgende:
Er moet even een breakdancer komen met grote draagbare stereo en dan gaan dansen.
Of de zon moet gaan schijnen en een leuk meisje moet topless gaan zonnen.
Zoiets.
UK he.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:10 schreef Mark-Hgl het volgende:
Hahaha allemaal van die dikke kinderen onderaan
Toch bereikt ze blijkbaar daarmee haar doel.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:13 schreef Semmm het volgende:
"*doen alsof ze een regenjas niet aan kan doen zodat die kindjes gaan lachen, weet ze nks beters?
Klinkt als Michael Jacksonquote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:13 schreef Semmm het volgende:
"*doen alsof ze een regenjas niet aan kan doen zodat die kindjes gaan lachen, weet ze nks beters?
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:19 schreef Semmm het volgende:
Ik hoop dat het daar gaat onweren en dat zij als `het hoogste punt`` geraakt wordt
How are you? I'll draaaaawwwww you!!quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:21 schreef domhoofd het volgende:
"Helleeeeeeeeeuw!!!!!!!" roepen tegen elk willekeurig persoon...![]()
Waarom blijf ik hier naar kijken?
Precies.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:21 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
How are you? I'll draaaaawwwww you!!
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:57 schreef Legwieh het volgende:
bijna weer wisselen
I.p.v. HELLEUUUUUW is het iig nu GOODBYEEEEEE.quote:
Wat is 'ie uberhaupt aan het doen?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 15:19 schreef June. het volgende:
Kan iemand die camera ervan afgooien? Mijn god wat is hij saai zeg.
Over een half uur.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 15:28 schreef Grulez het volgende:
Wanneer komt de volgende, dan sla ik deze even over.
Stfu, hij is bezig met pure fotografiequote:Op dinsdag 7 juli 2009 15:19 schreef June. het volgende:
Kan iemand die camera ervan afgooien? Mijn god wat is hij saai zeg.
Jammer, dan moet ik alsnog aan de scriptie...quote:Op dinsdag 7 juli 2009 15:29 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Over een half uur.
Elk heel uur is d'r een nieuwe.
Als ik eraan denk kijk ik vanavond om 1 en 2 uur wel.quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:30 schreef June. het volgende:
Iemand vannacht nog gekeken? Wat doen ze dan? Slapen?
quote:I want to make a huge pack of cards from cardboard and try to build a house using these. I hope its not too wet or windy but if it is the attempt will be all the more relevant.
Ze kijkt ook een beetje verdwaasd rond van 'Ja..quote:Op woensdag 8 juli 2009 19:28 schreef Bluezz het volgende:
Ze probeert nu met tape een ander soort 'shelter' te maken
Etc. Etc.quote:Op donderdag 9 juli 2009 03:11 schreef Eltonno het volgende:
Haren knippen FTW!!!
[ afbeelding ]
Get it of goddamn hippie!! [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hapje tussendoor
[ afbeelding ]
Trafalgar Square dacht ik.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:01 schreef Powerkiwi het volgende:
Waar is dit eigenlijk precies in Londen, ik ga er mss deze vakantie nog heen, dan ga ik er zeker wel even langs
quote:Op zondag 12 juli 2009 21:01 schreef Powerkiwi het volgende:
Waar is dit eigenlijk precies in Londen, ik ga er mss deze vakantie nog heen, dan ga ik er zeker wel even langs
quote:
Sorryquote:
Vraag ik mij ook af,quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:37 schreef Powerkiwi het volgende:
Wat is deze nou aan het doen?
Ha, nog een gluurderquote:
Ja maar de kreukels blijven zitten, kijk maarquote:Op zondag 19 juli 2009 01:46 schreef Bluezz het volgende:
Is ze gewoon al 3 kwartier aan het strijken???![]()
![]()
De topictitel geeft ons vrijheid, dus ga je gang. Wat zou je doen als je 'n uur op die sokkel stond?quote:Op zondag 19 juli 2009 01:51 schreef Bluezz het volgende:
Is er al eigenlijk een topic met de TT : wat zou JIJ doen als je een uur op een sokkel stond??
Nee man niet hierquote:Op zondag 19 juli 2009 01:53 schreef Quir het volgende:
De topictitel geeft ons vrijheid, dus ga je gang. Wat zou je doen als je 'n uur op die sokkel stond?
Lijkt met het beste, en af en toe gewoon ff een uurtje kijkenquote:Op zondag 19 juli 2009 03:19 schreef MartijnIV2008 het volgende:
nou ik ga slapen hoor. K zet de site wel bij mn favoriten
Deze laatste meneer kreeg z'n ouwe discobroek niet dichtquote:
Moet ik zien!quote:Op zondag 19 juli 2009 17:31 schreef Irrem het volgende:
Up next:
I plan on dressing up like our pet cat to encourage you to read a children's story I have written where he is a main character.
Hee wat leuk, en wel een beetje jammer dat je niet wist dat je naar een langdurig kunstwerk (100 dagen) stond te kijkenquote:Op maandag 20 juli 2009 21:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
WTFIk was daar dit weekend! En ik vroeg me al af wat man daar deed op die sokkel
![]()
Jammer dat ik topic niet eerder zag. Wat een toeval
Klopt, was wel zonde. Die man was ook niet echt boeiend. Maar in elk geval heb ik een fotoquote:Op maandag 20 juli 2009 22:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Hee wat leuk, en wel een beetje jammer dat je niet wist dat je naar een langdurig kunstwerk (100 dagen) stond te kijken
-edit-quote:I like history, acting, and righting wrongs. What better way to do all three than to tell the story of Trafalgar Square as King William IV, the man originally destined for the plinth?
Should be fun. And you'll learn some truths about Trafalgar...
Inmiddels wel.quote:Op woensdag 22 juli 2009 09:09 schreef Disana het volgende:
Voor de bijtjes (beequeen, lurk je hier?)
http://www.oneandother.co.uk/participants , zoek en vindquote:
Heheh.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:12 schreef DJKoster het volgende:
Bwhehehe, een gast die elke minuut een andere tekst toont (waarvan hij de inhoud niet weet)
[ afbeelding ]
De volgende was:
"I was going to do this naked but I don't want to empty the square"
Hij blijft ook maar aan de gang he, met die platvoeten van hemquote:Op donderdag 23 juli 2009 20:43 schreef DJKoster het volgende:
[ afbeelding ]
Die vent is gek![]()
-edit-
Ghehe, het publiek doet wel leuk mee![]()
Hierna een singer/songwriter
Oh bah wat een smakeloos figuur. Blij dat ik hem heb gemist.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:01 schreef DJKoster het volgende:
De laatste paar seconden van Piehead
http://www.oneandother.co.uk/participants/Piehead (en nog een paar seconden bij de volgende: http://www.oneandother.co.uk/participants/ellenziegler )
Niet meer..quote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:00 schreef Thieske het volgende:
Hoe lang mogen we nog van deze dame "genieten"?
En dat ziet er zo uitquote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:36 schreef Mark-Hgl het volgende:
Nu iemand met een tuba met een grote zon daar aan
Daarom had ik ook wat meer screenshots gemaaktquote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:00 schreef DJKoster het volgende:
http://www.oneandother.co.uk/participants/LilacBonzai dus, zal straks wel online staan..
http://www.oneandother.co.uk/participants/Wendy![]()
-edit-
LilacBonzai staat online, wat een gek![]()
Oh fuck, mijn vriendin heeft dus net wel een plaatsje gewonnen op de plint. Ben heel benieuwd!quote:Op zondag 26 juli 2009 21:49 schreef MonopolyMan het volgende:
Heb maar even geregistreerd... woon d'r dan toch. Moet wel nog even iets bedenken...
Leuk! Waarschuw ons maar als het zover is.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 15:13 schreef MonopolyMan het volgende:
[..]
Oh fuck, mijn vriendin heeft dus net wel een plaatsje gewonnen op de plint. Ben heel benieuwd!
En weg is 'ie.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:00 schreef DJKoster het volgende:
http://www.oneandother.co.uk/participants/LilacBonzai dus, zal straks wel online staan..
http://www.oneandother.co.uk/participants/Wendy![]()
-edit-
LilacBonzai staat online, wat een gek![]()
Ja maar dat is maar even, daarna gaat het weer verder.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:35 schreef yavanna het volgende:
[..]
En weg is 'ie.'We have to stop streaming'.
Geniaalquote:Op woensdag 29 juli 2009 23:03 schreef DJKoster het volgende:
Nu iemand die een IKEA meubel in elkaar gaat zetten
Oh, dat zou een plausibele verklaring zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:20 schreef DJKoster het volgende:
Die heb ik eerder gezien, waarschijnlijk getraind om duiven te verjagen.
Wat leukquote:Op zondag 2 augustus 2009 21:38 schreef DJKoster het volgende:
Ghehe, nu iemand die om de zoveel minuten een andere dagelijkse activiteit uitvoert
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |