Klachten: VEH. Zij hebben die cijfers op hun site staanquote:Op donderdag 9 juli 2009 10:14 schreef Basp1 het volgende:
[ code verwijderd ]
Even in excel gezet, er klopt gewoon iets niet aan de cijfertjes ondanks je afrondingen.
En weer een positief bericht van wij van wceend adviseren wceend.
[..]
Als dat stukje van verkoopprijs tov vraagprijs echt klopt, is de verkoopprijs 26,47% lager. Oftewel, een daling van meer dan 25% op de huizenprijzenquote:De huizenmarkt heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de neerwaartse spiraal van de drie kwartalen ervoor doorbroken. In de maanden april, mei en juni steeg de verkoopprijs van een gemiddelde woning. Ook werden er weer meer woningen verkocht.
Dat maakte de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) donderdag bekend. De prijs van een gemiddelde woning steeg in het tweede kwartaal met 1,4 procent ten opzichte van het eerste kwartaal tot 225.000 euro. Er werden 32.000 woningen verkocht, 26 procent meer dan in de eerste drie maanden van dit jaar.
,,De consument lijkt de eerste schok van de kredietcrisis te hebben overleefd en stelt de aankoop niet langer uit'', zei NVM-voorzitter Ger Hukker. In de laatste twee kwartalen van vorig jaar en het eerste kwartaal van dit jaar was er sprake van dalende prijzen en een afname van het aantal transacties.
Werkloosheid
Toch is Hukker voorzichtig over het herstel. ,,Dit lijkt goed nieuws, maar nog steeds is het aantal verkopen 33 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2008. Ook liggen de prijzen gemiddeld 5,6 procent lager dan een jaar geleden.''
Of de opleving doorzet, hangt volgens de NVM af van veel factoren, zoals de ontwikkeling van de werkloosheid. Daarom houdt de makelaarsvereniging vast aan de verwachting dat de verkoopprijs van een gemiddelde woning dit jaar met 5 procent daalt ten opzichte van 2008. ,,Ten aanzien van het aantal transacties sluit ik niet uit dat de komende kwartalen nog behoorlijk kunnen tegenvallen'', stelde Hukker.
Meer woningen
De NVM constateert dat er steeds meer woningen op de markt komen. In het tweede kwartaal stonden er in totaal 162.000 woningen te koop. Een woning staat inmiddels gemiddeld 182 dagen te koop, ofwel een half jaar. Dat is een forse stijging ten opzichte van het eerste kwartaal, toen huizen gemiddeld nog 105 dagen te koop stonden.
Mensen die een huis willen kopen, hebben inmiddels gemiddeld de keuze uit vijftien woningen. De gemiddelde verkoopprijs bedraagt 225.000 euro, terwijl de gemiddelde vraagprijs 306.000 euro bedraagt. Van alle woningen die werden verkocht in het tweede kwartaal, werd er voor 3,1 procent meer betaald dan de vraagprijs.
De NVM stelt dat het voor makelaars voorlopig nog zware tijden blijven. Gemiddeld draaien de NVM-leden ongeveer 40 procent minder omzet dan vorig jaar.
quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:14 schreef Basp1 het volgende:
En weer een positief bericht van wij van wceend adviseren wceend.
[..]
mag ik dat niet snappenquote:Mensen die een huis willen kopen, hebben inmiddels gemiddeld de keuze uit vijftien woningen. De gemiddelde verkoopprijs bedraagt 225.000 euro, terwijl de gemiddelde vraagprijs 306.000 euro bedraagt. Van alle woningen die zijn verkocht in het tweede kwartaal, is er voor 3,1 procent meer betaald dan de vraagprijs.
Dat lijkt me een betere verklaring jaquote:Op donderdag 9 juli 2009 10:19 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Klachten: VEH. Zij hebben die cijfers op hun site staan
[edit]
De tekst op BNR is een stuk minder positief:
[..]
Als dat stukje van verkoopprijs tov vraagprijs echt klopt, is de verkoopprijs 26,47% lager. Oftewel, een daling van meer dan 25% op de huizenprijzen
Of dure huizen die niet verkocht worden. Maar goed jij wil lezen dat de verkoopprijs 26.47% lager is, geloof wat je wilquote:Op donderdag 9 juli 2009 10:19 schreef RvLaak het volgende:
Als dat stukje van verkoopprijs tov vraagprijs echt klopt, is de verkoopprijs 26,47% lager. Oftewel, een daling van meer dan 25% op de huizenprijzen
Te triest voor woorden en dat dan nog zoveel mensen zoveel gebras statisiek en nep rekenmethodieken van vlaak en consorten geloven.quote:
De wens is de vader van de gedachten nietwaar?quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Te triest voor woorden en dat dan nog zoveel mensen zoveel gebras statisiek en nep rekenmethodieken van vlaak en consorten geloven.
Nou daar lijkt het idd wel op.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:50 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
De wens is de vader van de gedachten nietwaar?
En dan zeggen dat huiseigenaren boter op hun hoofd hebbenquote:
Verzin eens wat anders, dit heeft al heel lang een baardquote:Op donderdag 9 juli 2009 12:39 schreef pberends het volgende:
Wie had dat plaatje van Gek Hukker als de minister van Informatie ook alweer?
Nee dat zegt dat er meer goedkopere huizen dan duurdere huizen verkocht worden........starters gaan blijkbaar nu hun kans pakken...lage rente en relatief lage prijs....dus iedereen die hier zit te wachten tot een dieptepunt...dit zou het wel eens kunnen zijn in de lagere prijssectoren.quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:19 schreef RvLaak het volgende:
Er is niets mis met mijn rekenmethode. Gewoon ((verkoopprijs-vraagprijs)/vraagprijs)*100 = percentage.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Te triest voor woorden en dat dan nog zoveel mensen zoveel gebras statisiek en nep rekenmethodieken van vlaak en consorten geloven.
NVM doet dat, ik nietquote:Op donderdag 9 juli 2009 12:55 schreef Scorpie het volgende:
Alsof je 1 op 1 kunt zeggen dat elk huis een vraagprijs van 3 ton heeft, en voor 225k weggaat.
Als je de gemiddelde verkoopprijs van 225 vergelijkt met de gemiddelde vraagprijs van 306 dan moet dat gaan over dezelfde huizen...dat is niet het geval...de verkoopprijs gaat over de huizen die verkocht zijn en de vraagprijs gaat over de huizen die te koop staan. Aangezien er op basis van jouw berekening (die wel klopt maar de verkeerde uitgangspunten heeft) een dusdanig verschil zit..kun je veilig concluderen dat vooral de huizen in het goedkopere segment verkocht worden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 12:54 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Er is niets mis met mijn rekenmethode. Gewoon ((verkoopprijs-vraagprijs)/vraagprijs)*100 = percentage.
Vandaar mijn (imo heel duidelijke) disclaimerquote:Op donderdag 9 juli 2009 13:00 schreef Salitos1 het volgende:
[..]
Als je de gemiddelde verkoopprijs van 225 vergelijkt met de gemiddelde vraagprijs van 306 dan moet dat gaan over dezelfde huizen...dat is niet het geval...de verkoopprijs gaat over de huizen die verkocht zijn en de vraagprijs gaat over de huizen die te koop staan. Aangezien er op basis van jouw berekening (die wel klopt maar de verkeerde uitgangspunten heeft) een dusdanig verschil zit..kun je veilig concluderen dat vooral de huizen in het goedkopere segment verkocht worden.
Mijn moeder woont in een twee onder 1 kap gekocht in 1978 (nieuwbouw) voor iets over de ton (gulden). Die woning zou 2 jaar geleden op papier iets meer dan 225 (euro) moeten opleveren. Denk je dat die het wat uitmaakt dat de prijs zakt naar 150-175. Die blijft echt wel lachen in haar afbetaalde woning. Die woning is immers nog steeds drie keer over de kop gegaan.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:17 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Of dure huizen die niet verkocht worden. Maar goed jij wil lezen dat de verkoopprijs 26.47% lager is, geloof wat je wil
Als ik een huis van 250k wil kopen en ik bied 175 dan lacht die verkoper mij echt helemaal uit dan moet de nood wel heel erg hoog zijn wil hij zoveel verlies nemen
Hoezo stemmingmakerij?
Dat is natuurlijk een hele andere situatie dan de mensen die nu een jaar of 10 in hun huis zitten.quote:Op donderdag 9 juli 2009 13:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Mijn moeder woont in een twee onder 1 kap gekocht in 1978 (nieuwbouw) voor iets over de ton (gulden). Die woning zou 2 jaar geleden op papier iets meer dan 225 (euro) moeten opleveren. Denk je dat die het wat uitmaakt dat de prijs zakt naar 150-175. Die blijft echt wel lachen in haar afbetaalde woning. Die woning is immers nog steeds drie keer over de kop gegaan.
Mocht de nood echt aan de man (vrouw) komen dan is die woning voor die prijs dus wel weg.
Een heleboel mensen van mijn moeders generatie zitten in huizen die alleen op papier waarde hebben. Ze zijn in veel gevallen hypotheekvrij en kunnen echt wel wat in waarde dalen. Haar winst pakt ze wel
mensen die al 10 jaar de hypotheek niet aflossen, of telkens ophogen, verdienen het om in de problemen te komen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 13:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een hele andere situatie dan de mensen die nu een jaar of 10 in hun huis zitten.
Hierboven deed je anders doodleuk of het kommer en kwel zou worden als de prijzen wat naar beneden zouden gaan. De situatie die ik schets geldt bij mijn weten voor een heleboel mensen. Dus het zal wel wat mee vallen met de doemscenario's.quote:Op donderdag 9 juli 2009 13:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een hele andere situatie dan de mensen die nu een jaar of 10 in hun huis zitten.
Ik die stijging niet seizoensgebonden? In het voorjaar worden er toch altijd relatief meer huizen verkocht dan in het najaar? Er is namelijk nog steeds een significante daling ten opzichte van vorig jaar.quote:Op donderdag 9 juli 2009 12:59 schreef Sjabba het volgende:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)e_op_huizenmarkt.xml
Zoals ik al eerder vertelde, ik signaleerde al een verbeterende verkoop tov de laatste maanden...
Dat is een stijging van 4,4% op jaarbasis, net iets boven de gemiddelde inflatie.quote:Op donderdag 9 juli 2009 13:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
Denk je dat die het wat uitmaakt dat de prijs zakt naar 150-175. Die blijft echt wel lachen in haar afbetaalde woning. Die woning is immers nog steeds drie keer over de kop gegaan.
Mijn gedachte ook. En zo zijn er veel in Nederland. Die kunnen best een stapje terug ipv de ons straks met diepe schulden achterlaten en een onbetaalbare vergrijzingquote:Op donderdag 9 juli 2009 14:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is een stijging van 4,4% op jaarbasis, net iets boven de gemiddelde inflatie.
Maar natuurlijk wel al die jaren gewoond en HRA gehad, dus inderdaad niets te zeuren.
Prijs wordt nu gezet en niet een jaar geleden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:09 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Bij deze:
[..]
Jouw reactie:
[..]
En:
[..]
idd zeg je niet dat de prijzen niet gezakt zijn, maar nauwelijks gezakt zijn. Dat is een behoorlijke ontkenning van een daling van 12%.
Ja voor de babyboomers voor de rest echt niet hoor alsof je voorbeeld echt toonaangevend is ik denk het nietquote:Op donderdag 9 juli 2009 13:19 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hierboven deed je anders doodleuk of het kommer en kwel zou worden als de prijzen wat naar beneden zouden gaan. De situatie die ik schets geldt bij mijn weten voor een heleboel mensen. Dus het zal wel wat mee vallen met de doemscenario's.
Omdat jij hier iets nu wel zegt zou dat wel exemplarisch moeten zijn voor de rest van de populatie.quote:Op donderdag 9 juli 2009 15:19 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ja voor de babyboomers voor de rest echt niet hoor alsof je voorbeeld echt toonaangevend is ik denk het niet
100m^2 net buiten de ring van tilburg, van een WBV overgekocht met koopgarant. Koopgarant houdt hier bij deze constructie in: 25% korting, waarbij je dan ook maar 50% waardestijging krijgt of maar 50% onderwaarde zou hoeven bij te betalen. Verder koopt de WBV het ook binnen 1 maand terug als ik het aanbiedt. Dus mocht de markt echt helemaal crashen dan zou ik rationeel gezien het eigenlijk moeten verkopen en meteen weer terug kopen. Alleen even uitkijken met de overdrachtsbelasting en andere kosten of het dan nog rendabel is.quote:Op donderdag 9 juli 2009 16:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En hoe groot is dat appartement en waar ligt het?
Vroeger was dit heel normaal.quote:Op donderdag 9 juli 2009 16:06 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb een appartement gekocht waarbij ik 1/3 van eigen geld heb betaald, verder heb ik 2* mijn jaarsalaris als hypotheek moeten afsluiten. Nog meer voorbeelden nodig van mensen die wel verstandig vastgoed kopen, en of wel bezig zijn om hun hypotheeek af te lossen.?
Misschien wel seizoensgebonden, ik heb nergens gezegd dat de stijging weer ineens een ommekeer betekent ofzo... Mij viel op dat er ineens best wat woning verkocht worden na een periode van nagenoeg geen verkopen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 14:03 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik die stijging niet seizoensgebonden? In het voorjaar worden er toch altijd relatief meer huizen verkocht dan in het najaar? Er is namelijk nog steeds een significante daling ten opzichte van vorig jaar.
Dit nieuws heeft voor mij dezelfde waarde als alle andere "green shoots" uit het nieuws.
Jij geeft twee voorbeelden waarin die NIET over de tijd verandert en waarbij je geen rekening houdt met het feit dat een duur huis daadwerkelijk duurder is dan een goedkoop huis en wat voor effect dat heeft op het gemiddelde. Alleen als de samenstelling van de total markt niet verandert en de samenstellende delen even duur zijn klopt je rekenenarij.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:12 schreef Basp1 het volgende:
Dan nog kun je nog niet op op een gemiddelde percentage uitkomen wat lager is dan het laagste cijfer.
Voorbeeld
90% dure huizen die 5% in prijs gezakt zijn,
10% appartementen die 12% in prijs gezakt zijn.
Gemiddelde zakking is dan 0.9*0.05 + 0.1*0.12 = 5.7 gemiddeld.
Nu verandering van de groepen.
10% dure huizen nog steeds maar 5% gezakt,
90% appartementen nog steeds 12% gezakt.
=> 0.1*0.05+0.9*0.12 = 10.8% gemiddeld.
Ik zal nooit of te nimmer met een gemiddeld percentage boven het laagste kunnen uitkomen.
" Mensen die een huis willen kopen, hebben inmiddels gemiddeld de keuze uit vijftien woningen. De gemiddelde verkoopprijs bedraagt 225.000 euro, terwijl de gemiddelde vraagprijs 306.000 euro bedraagt. Van alle woningen die werden verkocht in het tweede kwartaal, werd er voor 3,1 procent meer betaald dan de vraagprijs."quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:19 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Klachten: VEH. Zij hebben die cijfers op hun site staan
[edit]
De tekst op BNR is een stuk minder positief:
[..]
Het gereken van RvLaak was beter dan dat van jou hoorquote:Op donderdag 9 juli 2009 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mooie uitleg.quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:53 schreef Doc het volgende:
ECHTER: Ik schreef:
“Dat kan als de samenstelling van de groep "Alle woningen" over de verschillende groepen ook verandert in de tijd.”
De specifieke voorwaarde dat de samenstelling van de groep "Alle woningen" over de verschillende groepen ook verandert in de tijd. Onder die voorwaarde kan een grotere daling voor het gemiddelde groter zijn dan voor de samenstellende groepen, als de markt wat betreft de samenstelling verandert! Er worden meer goedkope huizen verkocht en dat heeft OOK een effect op de gemiddelde woning.
Dank jequote:
Dat is heel iets anders dan je bewering dat de gemiddelde prijs niet meer kan dalen dan de samenstellende delen. Want dat is dus aantoonbare onzin.quote:Op donderdag 9 juli 2009 19:15 schreef Basp1 het volgende:
Helaas veranderd de groep niet, en ja die voorwaarde had ik zien staan en niet erbij vermeld dat die mijns inziens niet geldt.
Het verschil is natuurlijk niet van 90-10 naar 10-90. Het verschil tussen de gemiddelde huizenprijs daling is dan ook echter niet zodanig dat die nu plots 35% is. Het verschil is subtieler.quote:Op donderdag 9 juli 2009 19:15 schreef Basp1 het volgende:
Het is namelijk niet het geval dat er opeens allemaal villa's of allemaal appartementen opgeleverd zijn dat deze verschillen in de gepresenteerde groepen van de cijfertjes bij de VEH kunnen verklaren.
Wanneer je inderdaad opeens met andere groepen (duur en goedkoop) gaat werken kan jou voorbeeld natuurlijk wel werken.
Een voorbeeld van een verdeling van de markt waarbij alle cijfers van VEH kloppen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kan het van alle woningen totaal op -13% uitkomen en elke woning die hier benoemd wordt nooit onder de -12% komen.![]()
Welke groep ontbreekt nog en heeft een nog grotere daling meegemaakt om het gemiddelde van alle woningen op -13% te trekken.
| 1 2 3 | 2008-2 100 18% 18% 18% 12% 34% 2009-1 100 18% 18% 18% 8% 38% |
quote:o 09 jul 2009, 18:07
NVM: huizenverkoper wil vaak te hoge prijs
AMSTERDAM (AFN) - Veel mensen die hun woning te koop hebben staan, vragen nog steeds een veel te hoge prijs. Omdat het aanbod momenteel erg groot is, worden alleen de scherpst geprijsde huizen snel verkocht.
Dat zei voorzitter Ger Hukker van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) donderdag bij de presentatie van de woningmarktcijfers over het tweede kwartaal.
,,We zitten met een woningvoorraad waarbij de verkoper niet wil bewegen om naar het transactiemoment te gaan. Wil je echt zaken doen, dan moet je huis scherp te koop staan en moet je je huis tiptop in orde hebben. Als je woning dan ook nog op een mooie locatie staat, dan trek je de cherry pickers aan. Maar bij de huidige vraagprijs van veel woningen denk je: wil jij blijven of verkopen?'', aldus Hukker.
Cijfers over het tweede kwartaal illustreren de kloof tussen vraag en aanbod. Hieruit blijkt dat een gemiddelde woning werd verkocht voor 225.000 euro, terwijl de woningen die nu nog te koop staan, een vraagprijs kennen van gemiddeld 306.000 euro. In het tweede kwartaal nam de tijd dat een huis gemiddeld te koop stond toe tot 110 dagen, tegen 105 dagen in het eerste kwartaal.
Ik wil ook niet zeggen dat jij dat gezegd hebt. Het is meer een reactie op het bericht zelf, dat wel een licht halleluja stemming heeft.quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:42 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Misschien wel seizoensgebonden, ik heb nergens gezegd dat de stijging weer ineens een ommekeer betekent ofzo... Mij viel op dat er ineens best wat woning verkocht worden na een periode van nagenoeg geen verkopen.
Uiteraard niet zoveel als vorig jaar en tegen lagere prijzen. Maar er wordt dus wel weer wat verkocht..
Kan iemand even in mijn arm knijpen.... De NVM vindt de huizenprijzen te hoog!quote:
Dat denk ik ja, ze zijn de huidige situatie spuugzat, het is ook niet leuk als je het hele jaar naar die lege huizen moet rijden en dan sjagerijnige mensen moet bellen, dat de koper eigenlijk helemaal niets kan kopen of 30% onder de vraagprijs geboden heeftquote:Op donderdag 9 juli 2009 21:33 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Kan iemand even in mijn arm knijpen.... De NVM vindt de huizenprijzen te hoog!![]()
Waarschijnlijk willen de aangesloten makelaars weer beleg op brood.
Tja... elk lichtpuntje wordt tot het niveau supernova opgedrevenquote:Op donderdag 9 juli 2009 12:59 schreef Sjabba het volgende:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)e_op_huizenmarkt.xml
Zoals ik al eerder vertelde, ik signaleerde al een verbeterende verkoop tov de laatste maanden...
Het kan ook gewoon aan het segment liggen - dat mensen minder dure huizen kopen.quote:
en elk deukje wordt een bodemloos gat.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Tja... elk lichtpuntje wordt tot het niveau supernova opgedreven
Lijkt me eerder een kwestie van instelling. Zie je een huis enkel als een plek om te wonen (en een thuis te maken), dan zal je hoogst waarschijnlijk de prijzen belachelijk vinden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 23:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
en elk deukje wordt een bodemloos gat.
Het is geloof ik maar net of je wel of geen huis hebt
Ik begrijp die NVM ook niet helemaal. Natuurlijk hebben ze liever hoge prijzen omdat ze een % van de prijs krijgen, maar uiteindelijk gaat het voor hen vooral om VEEL huizen te verkopen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:38 schreef henkway het volgende:
[..]
Dat denk ik ja, ze zijn de huidige situatie spuugzat, het is ook niet leuk als je het hele jaar naar die lege huizen moet rijden en dan sjagerijnige mensen moet bellen, dat de koper eigenlijk helemaal niets kan kopen of 30% onder de vraagprijs geboden heeft
Ach, als je niet persee je huis uit moet...kun je het altijd proberen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:14 schreef FP128 het volgende:
Iets anders: Ik moet ontzettend lachen om bewoners die hier in Amsterdam hu woningen te koop zetten voor prijzen waarvan je zegt: Die hebben het dus niet begrepen he dat in een tijd van crisis je niet moet denken
de hoofdprijs voor je woning te kunnen krijgen. Maar wel klagen dat ze hun woning niet kwijt kunnen.
Jij woont toch in engeland?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:25 schreef SeLang het volgende:
Btw: ik zag gisteren dat bij mij in de buurt een makelaarskantoor is gesloten en in dat pand zit nu een winkel die hasjpijpen e.d. verkoopt. Je ziet dus dat de handel zich aan de crisis begint aan te passen.
Er wordt in Engeland meer geblowed dan in NL. Vrijgeven zoals in NL leidt altijd tot een lager gebruik omdat het dan niet meer spannend is: iedereen probeert het een keer en ervaart dat het overrated is.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij woont toch in engeland?
Zijn ze daar de poten onder de nederlandse telers aan het afzagen, gaan ze zelf telen door de crisis daar.
Goed. Je zegt dus eigenlijk dat ergens in de toekomst prijzen weer omhoog gaan. Daar durf ik mijn geld ook wel op te zetten. De vraag is echter hoe diep is die dip en hoe lang duurt die dip?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:30 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Alle verhalen en scenario's ten spijt, de geschiedenis leert ons tot nu toe dat de prijzen altijd door gestegen zijn na een dip. En dat gaat straks ook weer gebeuren. Alleen al inflatie die ons staat te wachten kan niet anders dan effect hebben in positieve zin voor de huiseigenaren.
Je moet dan ook even kijken naar de geschiedenis, ik heb het zo niet paraat. Maar ik denk zelf dat de schade met een jaar of vier weer ingehaald is. Ik denk ook dat het niet veel dieper zal gaan dan nu.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:33 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Goed. Je zegt dus eigenlijk dat ergens in de toekomst prijzen weer omhoog gaan. Daar durf ik mijn geld ook wel op te zetten. De vraag is echter hoe diep is die dip en hoe lang duurt die dip?
In nominale termen ja.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:30 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Alle verhalen en scenario's ten spijt, de geschiedenis leert ons tot nu toe dat de prijzen altijd door gestegen zijn na een dip. En dat gaat straks ook weer gebeuren. Alleen al inflatie die ons staat te wachten kan niet anders dan effect hebben in positieve zin voor de huiseigenaren.
Gebaseerd op? Probeer het eens te onderbouwenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
In nominale termen ja.
Gecorrigeerd voor inflatie durf ik de voorspelling wel aan (met ca 80% zekerheid) dat we de 2007 prijzen de komende 20 jaar niet meer gaan terugzien.
Op de totale economische achteruitgang natuurlijk. De kurk waarop de huizenprijs dreef was het feit dat Jan en Alleman goedkoop enorme bedragen konden lenen, en genoeg vertrouwen in de toekomst hadden om dat ook daadwerkelijk te doen. De kans dat die situatie zich de komende jaren weer zal voordoen is niet groot (al zijn er gekken die daar anders over denken).quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:55 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Gebaseerd op? Probeer het eens te onderbouwen![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |