Verzin eens wat anders, dit heeft al heel lang een baardquote:Op donderdag 9 juli 2009 12:39 schreef pberends het volgende:
Wie had dat plaatje van Gek Hukker als de minister van Informatie ook alweer?
Nee dat zegt dat er meer goedkopere huizen dan duurdere huizen verkocht worden........starters gaan blijkbaar nu hun kans pakken...lage rente en relatief lage prijs....dus iedereen die hier zit te wachten tot een dieptepunt...dit zou het wel eens kunnen zijn in de lagere prijssectoren.quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:19 schreef RvLaak het volgende:
Als dat stukje van verkoopprijs tov vraagprijs echt klopt, is de verkoopprijs 26,47% lager. Oftewel, een daling van meer dan 25% op de huizenprijzen
Er is niets mis met mijn rekenmethode. Gewoon ((verkoopprijs-vraagprijs)/vraagprijs)*100 = percentage.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Te triest voor woorden en dat dan nog zoveel mensen zoveel gebras statisiek en nep rekenmethodieken van vlaak en consorten geloven.
NVM doet dat, ik nietquote:Op donderdag 9 juli 2009 12:55 schreef Scorpie het volgende:
Alsof je 1 op 1 kunt zeggen dat elk huis een vraagprijs van 3 ton heeft, en voor 225k weggaat.
Als je de gemiddelde verkoopprijs van 225 vergelijkt met de gemiddelde vraagprijs van 306 dan moet dat gaan over dezelfde huizen...dat is niet het geval...de verkoopprijs gaat over de huizen die verkocht zijn en de vraagprijs gaat over de huizen die te koop staan. Aangezien er op basis van jouw berekening (die wel klopt maar de verkeerde uitgangspunten heeft) een dusdanig verschil zit..kun je veilig concluderen dat vooral de huizen in het goedkopere segment verkocht worden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 12:54 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Er is niets mis met mijn rekenmethode. Gewoon ((verkoopprijs-vraagprijs)/vraagprijs)*100 = percentage.
Vandaar mijn (imo heel duidelijke) disclaimerquote:Op donderdag 9 juli 2009 13:00 schreef Salitos1 het volgende:
[..]
Als je de gemiddelde verkoopprijs van 225 vergelijkt met de gemiddelde vraagprijs van 306 dan moet dat gaan over dezelfde huizen...dat is niet het geval...de verkoopprijs gaat over de huizen die verkocht zijn en de vraagprijs gaat over de huizen die te koop staan. Aangezien er op basis van jouw berekening (die wel klopt maar de verkeerde uitgangspunten heeft) een dusdanig verschil zit..kun je veilig concluderen dat vooral de huizen in het goedkopere segment verkocht worden.
Mijn moeder woont in een twee onder 1 kap gekocht in 1978 (nieuwbouw) voor iets over de ton (gulden). Die woning zou 2 jaar geleden op papier iets meer dan 225 (euro) moeten opleveren. Denk je dat die het wat uitmaakt dat de prijs zakt naar 150-175. Die blijft echt wel lachen in haar afbetaalde woning. Die woning is immers nog steeds drie keer over de kop gegaan.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:17 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Of dure huizen die niet verkocht worden. Maar goed jij wil lezen dat de verkoopprijs 26.47% lager is, geloof wat je wil
Als ik een huis van 250k wil kopen en ik bied 175 dan lacht die verkoper mij echt helemaal uit dan moet de nood wel heel erg hoog zijn wil hij zoveel verlies nemen
Hoezo stemmingmakerij?
Dat is natuurlijk een hele andere situatie dan de mensen die nu een jaar of 10 in hun huis zitten.quote:Op donderdag 9 juli 2009 13:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Mijn moeder woont in een twee onder 1 kap gekocht in 1978 (nieuwbouw) voor iets over de ton (gulden). Die woning zou 2 jaar geleden op papier iets meer dan 225 (euro) moeten opleveren. Denk je dat die het wat uitmaakt dat de prijs zakt naar 150-175. Die blijft echt wel lachen in haar afbetaalde woning. Die woning is immers nog steeds drie keer over de kop gegaan.
Mocht de nood echt aan de man (vrouw) komen dan is die woning voor die prijs dus wel weg.
Een heleboel mensen van mijn moeders generatie zitten in huizen die alleen op papier waarde hebben. Ze zijn in veel gevallen hypotheekvrij en kunnen echt wel wat in waarde dalen. Haar winst pakt ze wel
mensen die al 10 jaar de hypotheek niet aflossen, of telkens ophogen, verdienen het om in de problemen te komen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 13:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een hele andere situatie dan de mensen die nu een jaar of 10 in hun huis zitten.
Hierboven deed je anders doodleuk of het kommer en kwel zou worden als de prijzen wat naar beneden zouden gaan. De situatie die ik schets geldt bij mijn weten voor een heleboel mensen. Dus het zal wel wat mee vallen met de doemscenario's.quote:Op donderdag 9 juli 2009 13:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een hele andere situatie dan de mensen die nu een jaar of 10 in hun huis zitten.
Ik die stijging niet seizoensgebonden? In het voorjaar worden er toch altijd relatief meer huizen verkocht dan in het najaar? Er is namelijk nog steeds een significante daling ten opzichte van vorig jaar.quote:Op donderdag 9 juli 2009 12:59 schreef Sjabba het volgende:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)e_op_huizenmarkt.xml
Zoals ik al eerder vertelde, ik signaleerde al een verbeterende verkoop tov de laatste maanden...
Dat is een stijging van 4,4% op jaarbasis, net iets boven de gemiddelde inflatie.quote:Op donderdag 9 juli 2009 13:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
Denk je dat die het wat uitmaakt dat de prijs zakt naar 150-175. Die blijft echt wel lachen in haar afbetaalde woning. Die woning is immers nog steeds drie keer over de kop gegaan.
Mijn gedachte ook. En zo zijn er veel in Nederland. Die kunnen best een stapje terug ipv de ons straks met diepe schulden achterlaten en een onbetaalbare vergrijzingquote:Op donderdag 9 juli 2009 14:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is een stijging van 4,4% op jaarbasis, net iets boven de gemiddelde inflatie.
Maar natuurlijk wel al die jaren gewoond en HRA gehad, dus inderdaad niets te zeuren.
Prijs wordt nu gezet en niet een jaar geleden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:09 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Bij deze:
[..]
Jouw reactie:
[..]
En:
[..]
idd zeg je niet dat de prijzen niet gezakt zijn, maar nauwelijks gezakt zijn. Dat is een behoorlijke ontkenning van een daling van 12%.
Ja voor de babyboomers voor de rest echt niet hoor alsof je voorbeeld echt toonaangevend is ik denk het nietquote:Op donderdag 9 juli 2009 13:19 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hierboven deed je anders doodleuk of het kommer en kwel zou worden als de prijzen wat naar beneden zouden gaan. De situatie die ik schets geldt bij mijn weten voor een heleboel mensen. Dus het zal wel wat mee vallen met de doemscenario's.
Omdat jij hier iets nu wel zegt zou dat wel exemplarisch moeten zijn voor de rest van de populatie.quote:Op donderdag 9 juli 2009 15:19 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ja voor de babyboomers voor de rest echt niet hoor alsof je voorbeeld echt toonaangevend is ik denk het niet
100m^2 net buiten de ring van tilburg, van een WBV overgekocht met koopgarant. Koopgarant houdt hier bij deze constructie in: 25% korting, waarbij je dan ook maar 50% waardestijging krijgt of maar 50% onderwaarde zou hoeven bij te betalen. Verder koopt de WBV het ook binnen 1 maand terug als ik het aanbiedt. Dus mocht de markt echt helemaal crashen dan zou ik rationeel gezien het eigenlijk moeten verkopen en meteen weer terug kopen. Alleen even uitkijken met de overdrachtsbelasting en andere kosten of het dan nog rendabel is.quote:Op donderdag 9 juli 2009 16:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En hoe groot is dat appartement en waar ligt het?
Vroeger was dit heel normaal.quote:Op donderdag 9 juli 2009 16:06 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb een appartement gekocht waarbij ik 1/3 van eigen geld heb betaald, verder heb ik 2* mijn jaarsalaris als hypotheek moeten afsluiten. Nog meer voorbeelden nodig van mensen die wel verstandig vastgoed kopen, en of wel bezig zijn om hun hypotheeek af te lossen.?
Misschien wel seizoensgebonden, ik heb nergens gezegd dat de stijging weer ineens een ommekeer betekent ofzo... Mij viel op dat er ineens best wat woning verkocht worden na een periode van nagenoeg geen verkopen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 14:03 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik die stijging niet seizoensgebonden? In het voorjaar worden er toch altijd relatief meer huizen verkocht dan in het najaar? Er is namelijk nog steeds een significante daling ten opzichte van vorig jaar.
Dit nieuws heeft voor mij dezelfde waarde als alle andere "green shoots" uit het nieuws.
Jij geeft twee voorbeelden waarin die NIET over de tijd verandert en waarbij je geen rekening houdt met het feit dat een duur huis daadwerkelijk duurder is dan een goedkoop huis en wat voor effect dat heeft op het gemiddelde. Alleen als de samenstelling van de total markt niet verandert en de samenstellende delen even duur zijn klopt je rekenenarij.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:12 schreef Basp1 het volgende:
Dan nog kun je nog niet op op een gemiddelde percentage uitkomen wat lager is dan het laagste cijfer.
Voorbeeld
90% dure huizen die 5% in prijs gezakt zijn,
10% appartementen die 12% in prijs gezakt zijn.
Gemiddelde zakking is dan 0.9*0.05 + 0.1*0.12 = 5.7 gemiddeld.
Nu verandering van de groepen.
10% dure huizen nog steeds maar 5% gezakt,
90% appartementen nog steeds 12% gezakt.
=> 0.1*0.05+0.9*0.12 = 10.8% gemiddeld.
Ik zal nooit of te nimmer met een gemiddeld percentage boven het laagste kunnen uitkomen.
" Mensen die een huis willen kopen, hebben inmiddels gemiddeld de keuze uit vijftien woningen. De gemiddelde verkoopprijs bedraagt 225.000 euro, terwijl de gemiddelde vraagprijs 306.000 euro bedraagt. Van alle woningen die werden verkocht in het tweede kwartaal, werd er voor 3,1 procent meer betaald dan de vraagprijs."quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:19 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Klachten: VEH. Zij hebben die cijfers op hun site staan
[edit]
De tekst op BNR is een stuk minder positief:
[..]
Als dat stukje van verkoopprijs tov vraagprijs echt klopt, is de verkoopprijs 26,47% lager. Oftewel, een daling van meer dan 25% op de huizenprijzen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |