abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70799447
Zomaar een gemeente:

15 2-onder-1-kappers tussen de 250.000 en 350.000. Zoveel is dat natuurlijk niet. Voor iemand die persé in Vught wil wonen is er gewoon weinig keus en van die 15 is altijd wel de helft dat om een of andere reden niet interessant is
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70799476
Maarssen 2 woningen

http://www.funda.nl/koop/(...)2-onder-1-kapwoning/

Alblasserdam: 2 woningen

Beekbergen:

Heemskerk:

Zomaar effe willekeurig wat gemeentes gekozen om te laten zien dat er niet veel van dat soort huizen te koop staan

[ Bericht 66% gewijzigd door DiegoArmandoMaradona op 09-07-2009 00:17:10 ]
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70799732
Ik denk dat je er lang genoeg op door bent gegaan
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  Moderator donderdag 9 juli 2009 @ 00:26:10 #229
236264 crew  capricia
pi_70799881
Maar kunnen we de conclusie trekken dat een gemiddelde daling in de verkoopprijs van zeg 10% niet betekent dat de woningen 10% minder waard geworden zijn?
M.i. betekent dat namelijk alleen dat de gemiddeld verkochte woning 10% lager is dan vorig jaar...
Toch?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_70800178
Als voorbeeld met fictieve getallen

Jaar 1

Omzet:
100 x 100 euro = 10.000 euro
100 x 150 Euro = 15.000 euro
100 x 200 Euro = 20.000 euro

300 huizen = 45.000 Euro = 133,00 gemiddeld

Omzet

75 x 105 euro = 7875
60 x 125 euro = 7500
75 x 160 euro = 12.000

210 huizen = 23400 = 110 euro gemiddeld

Prijzen en aantallen gezakt maar prijzen in het goedkope segment gestegen
pi_70802214
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 00:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als voorbeeld met fictieve getallen

Jaar 1

Omzet:
100 x 100 euro = 10.000 euro
100 x 150 Euro = 15.000 euro
100 x 200 Euro = 20.000 euro

300 huizen = 45.000 Euro = 133,00 gemiddeld

Omzet

75 x 105 euro = 7875
60 x 125 euro = 7500
75 x 160 euro = 12.000

210 huizen = 23400 = 110 euro gemiddeld

Prijzen en aantallen gezakt maar prijzen in het goedkope segment gestegen
Wat wil je nou aantonen? Dat je getallen op kan schrijven? Je hebt het de hele tijd over dat de prijzen niet gezakt zijn, terwijl zelfs de meest partijdige organisatie dit toegeeft.
pi_70802446
quote:
AMSTERDAM - Financieel dienstverleners grijpen de verruimde Nationale Hypotheek Garantie (NHG) aan om hypotheken op grote schaal over te sluiten. Zij wijzen klanten actief op deze mogelijkheid, die het voordeel kent van een fors lagere hypotheekrente.

Om de vastgelopen woningmarkt vlot te trekken is de NHG-grens op 1 juli opgehoogd van 265.000 naar 350.000 euro, waardoor veel meer huizenkopers voor de aantrekkelijke rentekorting in aanmerking komen. Maar huizenbezitters met een lopende hypotheek van maximaal 350.000 euro kunnen deze met slechts een kleine verbouwing aan hun woning oversluiten.

Lucratief

De Vereniging Eigen Huis waarschuwt echter voor allerlei neveneffecten van het oversluiten. "Er kunnen veel kosten bij komen kijken. Zo moet je opnieuw afsluitprovisie betalen, notariskosten en kun je te maken krijgen met boeterente. Je moet dus een behoorlijk rentevoordeel kunnen behalen voordat oversluiten lucratief wordt", aldus een woordvoerder.

Werkeloos

Voor adviseurs is het interessant om een nieuwe hypotheek te sluiten om de provisie. Daarnaast verplicht de NHG ook een groot deel van de hypotheek af te lossen, wat betekent dat nieuwe spaar- of beleggingsproducten verkocht kunnen worden. Zoals de speciale woonlastenbeschermers, die de consumenten beschermen mochten ze straks werkeloos raken.

Minimumeis

Voor banken zijn hypotheken met NHG ook aantrekkelijk omdat dat zij daarmee geen enkel risico lopen. Volgens directeur Karel Schiffer van de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, verantwoordelijk voor de uitvoering van de NHG, is het verhogen van de grens echter niet bedoeld voor, zoals hij noemt, 'strategisch gebruik'. Schiffer: "We zullen de komende tijd nauwlettend in de gaten houden of er sprake is van oneigenlijk gebruik. Als blijkt dat er strategisch gebruik van wordt gemaakt, zullen we daar een stokje voor steken. Dan zou bijvoorbeeld een minimumeis aan de verbouwing gesteld kunnen worden."
Bron
Zo wordt er weer meer risico bij de belastingbetaler neergelegd. Of er door de verruiming van de NHG meer woningen verkocht worden is nog niet duidelijk. Het zou best wel eens tegen kunnen vallen aangezien er in het onderste segment (lees starters) niet meer aanwas bij komt door deze regeling.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_70802665
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 07:40 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Zo wordt er weer meer risico bij de belastingbetaler neergelegd. Of er door de verruiming van de NHG meer woningen verkocht worden is nog niet duidelijk. Het zou best wel eens tegen kunnen vallen aangezien er in het onderste segment (lees starters) niet meer aanwas bij komt door deze regeling.
http://www.fd.nl/artikel/11927876/banken-stunten-nhg

NHG wordt ook steeds interessanter voor het midden en hogere segement. Het drukt simpelweg de rentevoet.
pi_70802801
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 06:20 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Wat wil je nou aantonen? Dat je getallen op kan schrijven? Je hebt het de hele tijd over dat de prijzen niet gezakt zijn, terwijl zelfs de meest partijdige organisatie dit toegeeft.
Quote?
pi_70803459
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 08:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Quote?
Bij deze:
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:18 schreef Metatron het volgende:

[..]

Of je moet als verkoper je roze bril afzetten, en je realiseren dat je vraagprijs simpelweg 15-20% te hoog ligt.
Jouw reactie:
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De markt zegt anders
En:
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Je collega woont dan in een kut buurt, kut plaats of in een kuthuis.

Een twee onder een kap is gewoon nauwelijks in prijs gedaald als het in een beetje gewone gemeente ligt en op een normale plek. En omdat dat soort huizen nauwelijks te koop aangeboden worden en er wel veel vraag naar is, is er absoluut geen reden om een bod van 25% serieus te nemen

Dat soort huizen verkopen nu ook en de prijzen dalen nauwelijks
idd zeg je niet dat de prijzen niet gezakt zijn, maar nauwelijks gezakt zijn. Dat is een behoorlijke ontkenning van een daling van 12%.
pi_70803512
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:15 schreef Doc het volgende:

[..]

Dat kan als de samenstelling van de groep "Alle woningen" over de verschillende groepen ook verandert in de tijd: als het type dat toch al goedkoper is een groter deel uit gaat maken van het totaal en het dure type een kleiner deel heeft dat allleen al een dalend effect op "Alle Woningen".

RvLaak had de dalingen prima uitgerekend
Dan nog kun je nog niet op op een gemiddelde percentage uitkomen wat lager is dan het laagste cijfer.

Voorbeeld
90% dure huizen die 5% in prijs gezakt zijn,
10% appartementen die 12% in prijs gezakt zijn.
Gemiddelde zakking is dan 0.9*0.05 + 0.1*0.12 = 5.7 gemiddeld.

Nu verandering van de groepen.

10% dure huizen nog steeds maar 5% gezakt,
90% appartementen nog steeds 12% gezakt.
=> 0.1*0.05+0.9*0.12 = 10.8% gemiddeld.

Ik zal nooit of te nimmer met een gemiddeld percentage boven het laagste kunnen uitkomen.
pi_70803580
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 09:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan nog kun je nog niet op op een gemiddelde percentage uitkomen wat lager is dan het laagste cijfer.

Voorbeeld
90% dure huizen die 5% in prijs gezakt zijn,
10% appartementen die 12% in prijs gezakt zijn.
Gemiddelde zakking is dan 0.9*0.05 + 0.1*0.12 = 5.7 gemiddeld.

Nu verandering van de groepen.

10% dure huizen nog steeds maar 5% gezakt,
90% appartementen nog steeds 12% gezakt.
=> 0.1*0.05+0.9*0.12 = 10.8% gemiddeld.

Ik zal nooit of te nimmer met een gemiddeld percentage boven het laagste kunnen uitkomen.
Zoals ik al zei, ik heb mijn percentages afgerond. Als je dit niet doet, zal het totaal percentage wel kloppen... Denk ik, ik ga het niet narekenen
pi_70804496
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 09:15 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, ik heb mijn percentages afgerond. Als je dit niet doet, zal het totaal percentage wel kloppen... Denk ik, ik ga het niet narekenen
Ja zo kan ik ook wel meer afronden en rekenfouten maken zodat er cijfers uitkomen dat het net lijkt alsof er nog groei is ipv krimp.
pi_70804773
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 09:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja zo kan ik ook wel meer afronden en rekenfouten maken zodat er cijfers uitkomen dat het net lijkt alsof er nog groei is ipv krimp.
Nee hoor, geen rekenfouten. Zelfs geen afrondingsfouten. Enkel luiheid. Vond het niet nodig om getallen achter de komma te plaatsen
pi_70804872
1
2
3
4
5
6
7
Kwartalen 2008-2 2008-3 2008-4 2009-1    2008-2   2008-3   2008-4    2009-1   
Alle woningen    251   246   233   218   13.15%
Tussenwoningen    219   219   211   204   6.85%
Hoekwoningen    242   237   230   219   9.50%
2 onder 1 kap woningen    303   295   286   266   12.21%
Vrijstaande woningen    429   423   404   380   11.42%
Appartementen    183   180   173   167   8.74%

Even in excel gezet, er klopt gewoon iets niet aan de cijfertjes ondanks je afrondingen. :')

En weer een positief bericht van wij van wceend adviseren wceend.
quote:
Huizenmarkt veert op
9 juli 2009, 10:00 uur | FD.nl

De huizenmarkt heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de neerwaartse spiraal van de drie kwartalen ervoor doorbroken.

In de maanden april, mei en juni is de verkoopprijs van een gemiddelde woning gestegen. Ook zijn er weer meer woningen verkocht.

Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) donderdag bekendgemaakt.

De prijs van een gemiddelde woning is in het tweede kwartaal met 1,4% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal tot 225.000 euro. Er zijn 32.000 woningen verkocht, 26%meer dan in de eerste drie maanden van dit jaar.

De analyse van de NVM over de huizenmarkt tweede kwartaal 2009 (pdf, 91 KB)
De macro-economische analyse van de NVM tweede kwartaal 2009 (pdf, 96 KB)
De berekeningsmethodiek van de NVM (pdf, 36 KB)
Schok

'De consument lijkt de eerste schok van de kredietcrisis te hebben overleefd en stelt de aankoop niet langer uit', zegt NVM-voorzitter Ger Hukker. In de laatste twee kwartalen van vorig jaar en het eerste kwartaal van dit jaar was er sprake van dalende prijzen en een afname van het aantal transacties.

Hukker relativeert het opveren van de huizenmarkt door te benadrukken dat het aantal verkopen 33% lager ligt dan in het tweede kwartaal van 2008. Ook liggen de prijzen gemiddeld 5,6% lager dan een jaar geleden.

Volg ook de ontwikkelingen op de huizenmarkt op het blog Dorpsstraat
Transacties

Of de opleving doorzet, hangt volgens de NVM af van veel factoren, zoals de ontwikkeling van de werkloosheid. Daarom houdt de makelaarsvereniging vast aan de verwachting dat de verkoopprijs van een gemiddelde woning dit jaar met 5% daalt ten opzichte van 2008. 'Wat betreft het aantal transacties sluit ik niet uit dat de komende kwartalen nog behoorlijk kunnen tegenvallen', aldus Hukker.

De NVM constateert dat er steeds meer woningen op de markt komen. In het tweede kwartaal stonden er in totaal 162.000 woningen te koop. Een woning staat inmiddels gemiddeld 182 dagen te koop, ofwel een half jaar. Dat is een forse stijging ten opzichte van het eerste kwartaal, toen huizen gemiddeld nog 105 dagen te koop stonden.

Keuze

Mensen die een huis willen kopen, hebben inmiddels gemiddeld de keuze uit vijftien woningen. De gemiddelde verkoopprijs bedraagt 225.000 euro, terwijl de gemiddelde vraagprijs 306.000 euro bedraagt. Van alle woningen die zijn verkocht in het tweede kwartaal, is er voor 3,1 procent meer betaald dan de vraagprijs.

De NVM stelt dat het voor makelaars voorlopig nog zware tijden blijven. Gemiddeld draaien de NVM-leden ongeveer 40% minder omzet dan vorig jaar
pi_70804977
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 10:14 schreef Basp1 het volgende:

[ code verwijderd ]

Even in excel gezet, er klopt gewoon iets niet aan de cijfertjes ondanks je afrondingen.

[..]

Klachten: VEH. Zij hebben die cijfers op hun site staan

[edit]
De tekst op BNR is een stuk minder positief:
quote:
De huizenmarkt heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de neerwaartse spiraal van de drie kwartalen ervoor doorbroken. In de maanden april, mei en juni steeg de verkoopprijs van een gemiddelde woning. Ook werden er weer meer woningen verkocht.

Dat maakte de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) donderdag bekend. De prijs van een gemiddelde woning steeg in het tweede kwartaal met 1,4 procent ten opzichte van het eerste kwartaal tot 225.000 euro. Er werden 32.000 woningen verkocht, 26 procent meer dan in de eerste drie maanden van dit jaar.

,,De consument lijkt de eerste schok van de kredietcrisis te hebben overleefd en stelt de aankoop niet langer uit'', zei NVM-voorzitter Ger Hukker. In de laatste twee kwartalen van vorig jaar en het eerste kwartaal van dit jaar was er sprake van dalende prijzen en een afname van het aantal transacties.

Werkloosheid
Toch is Hukker voorzichtig over het herstel. ,,Dit lijkt goed nieuws, maar nog steeds is het aantal verkopen 33 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2008. Ook liggen de prijzen gemiddeld 5,6 procent lager dan een jaar geleden.''

Of de opleving doorzet, hangt volgens de NVM af van veel factoren, zoals de ontwikkeling van de werkloosheid. Daarom houdt de makelaarsvereniging vast aan de verwachting dat de verkoopprijs van een gemiddelde woning dit jaar met 5 procent daalt ten opzichte van 2008. ,,Ten aanzien van het aantal transacties sluit ik niet uit dat de komende kwartalen nog behoorlijk kunnen tegenvallen'', stelde Hukker.

Meer woningen
De NVM constateert dat er steeds meer woningen op de markt komen. In het tweede kwartaal stonden er in totaal 162.000 woningen te koop. Een woning staat inmiddels gemiddeld 182 dagen te koop, ofwel een half jaar. Dat is een forse stijging ten opzichte van het eerste kwartaal, toen huizen gemiddeld nog 105 dagen te koop stonden.

Mensen die een huis willen kopen, hebben inmiddels gemiddeld de keuze uit vijftien woningen. De gemiddelde verkoopprijs bedraagt 225.000 euro, terwijl de gemiddelde vraagprijs 306.000 euro bedraagt. Van alle woningen die werden verkocht in het tweede kwartaal, werd er voor 3,1 procent meer betaald dan de vraagprijs.

De NVM stelt dat het voor makelaars voorlopig nog zware tijden blijven. Gemiddeld draaien de NVM-leden ongeveer 40 procent minder omzet dan vorig jaar.
Als dat stukje van verkoopprijs tov vraagprijs echt klopt, is de verkoopprijs 26,47% lager. Oftewel, een daling van meer dan 25% op de huizenprijzen

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2009 10:27:05 ]
pi_70805148
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 10:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
quote:
Mensen die een huis willen kopen, hebben inmiddels gemiddeld de keuze uit vijftien woningen. De gemiddelde verkoopprijs bedraagt 225.000 euro, terwijl de gemiddelde vraagprijs 306.000 euro bedraagt. Van alle woningen die zijn verkocht in het tweede kwartaal, is er voor 3,1 procent meer betaald dan de vraagprijs.
mag ik dat niet snappen
pi_70805514
Een kwartaal kent ongeveer 91 dagen. Als de gemiddelde te koop sta tijd in die periode oploopt van 105 naar 182 dagen, dan kan dat volgens mij ook alleen maar heel erg slecht zijn en is dat niet in overeenstemming met aantrekkende verkopen.
pi_70805550
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 10:25 schreef henkway het volgende:

[..]

[..]

mag ik dat niet snappen
Goedkopere huizen verkopen beter.
pi_70805731
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 10:19 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Klachten: VEH. Zij hebben die cijfers op hun site staan

[edit]
De tekst op BNR is een stuk minder positief:
[..]

Als dat stukje van verkoopprijs tov vraagprijs echt klopt, is de verkoopprijs 26,47% lager. Oftewel, een daling van meer dan 25% op de huizenprijzen
Dat lijkt me een betere verklaring ja
pi_70806472
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 10:19 schreef RvLaak het volgende:

Of dure huizen die niet verkocht worden. Maar goed jij wil lezen dat de verkoopprijs 26.47% lager is, geloof wat je wil

Als ik een huis van 250k wil kopen en ik bied 175 dan lacht die verkoper mij echt helemaal uit dan moet de nood wel heel erg hoog zijn wil hij zoveel verlies nemen

Hoezo stemmingmakerij?
pi_70806950
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 11:17 schreef Bulletdodger het volgende:

Hoezo stemmingmakerij?
Te triest voor woorden en dat dan nog zoveel mensen zoveel gebras statisiek en nep rekenmethodieken van vlaak en consorten geloven.
pi_70807494
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 11:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Te triest voor woorden en dat dan nog zoveel mensen zoveel gebras statisiek en nep rekenmethodieken van vlaak en consorten geloven.
De wens is de vader van de gedachten nietwaar?
pi_70807779
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 11:50 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

De wens is de vader van de gedachten nietwaar?
Nou daar lijkt het idd wel op.
pi_70809191
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 11:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou daar lijkt het idd wel op.
En dan zeggen dat huiseigenaren boter op hun hoofd hebben

Mensen die hopen op een daling willen dit ook uit eigen belang, of uit frustratie vanwege het niet kunnen kopen.

En dalende huizenprijzen leid meestal niet tot betere betaalbaarheid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')