abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70712358
quote:
Op maandag 6 juli 2009 17:58 schreef capricia het volgende:
Heeft iemand enig idee hoeveel procent de 'goedkopere' woningen inmiddels al gedaald zijn?
Zeg de woningen tot 230K of zo.

De echt goedkope woningen zijn wel aan het dalen, maar dan heb ik het over huisjes en appartementjes tot 125k.
pi_70712420
Lijkt me vooral omdat niemand in een ghetto of in een of ander kut dorp in het noorden of oosten wil wonen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70712642
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Lijkt me vooral omdat niemand in een ghetto of in een of ander kut dorp in het noorden of oosten wil wonen
Naar huizen uit het goedkoopste segment is inderdaad minder vraag dan naar net wat duurdere huizen. Daarom zijn ze goedkoper.

Het sprookje dat huizen onbetaalbaar zijn gaat dus niet echt op. Elke starter die zijn zaakjes enigzins op orde heeft kan een huis kopen. Geen villa in het Gooi, maar wel een appartementje in pakweg Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Eindhoven, Tilburg, Arnhem, Nijmegen, etc. In de provincie koop je voor dat geld al gauw een rijtjescontainer.
pi_70717916
Ik zie de laatste tijd veel anti-kraak woningen. Studenten die bij het bewonen van een pand geld toe krijgen zolang ze maar hun boeken en kratten bier erin stallen.
  Moderator maandag 6 juli 2009 @ 21:58:15 #105
236264 crew  capricia
pi_70718981
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

De echt goedkope woningen zijn wel aan het dalen, maar dan heb ik het over huisjes en appartementjes tot 125k.
dat zijn zulke slechte plekken dat je er nog niet dood gevonden wil worden...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_70719031
quote:
Op maandag 6 juli 2009 21:58 schreef capricia het volgende:

[..]

dat zijn zulke slechte plekken dat je er nog niet dood gevonden wil worden...
Voor een betere plek, betaal je nu eenmaal wat meer.

Overigens is bijvoorbeeld Oostburg best een leuke uitvalsbasis.
pi_70719208
quote:
Op maandag 6 juli 2009 21:59 schreef Halcon het volgende:

[..]

Voor een betere plek, betaal je nu eenmaal wat meer.

Overigens is bijvoorbeeld Oostburg best een leuke uitvalsbasis.
Als vakantiewoning wel, ja.
pi_70722144
quote:
Op maandag 6 juli 2009 21:38 schreef Bankfurt het volgende:
Ik zie de laatste tijd veel anti-kraak woningen. Studenten die bij het bewonen van een pand geld toe krijgen zolang ze maar hun boeken en kratten bier erin stallen.
Inderdaad, tijdens de middagpauze lekker studentes kijken die met deze hitte vrijwel naakt in hun goedkope anti-kraakpandje zitten te studeren
Vitrage is ook zo duur
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_70722155
dubbel
I'll sing you a lullaby.
pi_70729505
ING schiet werkloze huiseigenaren te hulp

.

Mooi om te zien hoe krampachtig men de zeepbel bij elkaar probeert te houden.
pi_70729635
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 09:22 schreef pberends het volgende:

.

you ain't seen nothing yet.

En het mooiste is dat jij het gaat betalen
pi_70729732
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 09:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

you ain't seen nothing yet.

En het mooiste is dat jij het gaat betalen
Das het sneuste inderdaad.
pi_70731012
quote:
Op maandag 6 juli 2009 21:38 schreef Bankfurt het volgende:
Die krijgen helaas geen geld toe. Maar goed, meer dan 150 euro betaal je meestal ook niet per maand, dus goedkoop wonen is het zeker. En de panden zijn soms fantastisch...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 7 juli 2009 @ 10:55:43 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70731970
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 09:22 schreef pberends het volgende:

.

En dat met hypotheekrente op historisch extreem laag niveau.
Je wilt niet weten wat er gebeurt als die rente in de komende jaren weer naar normale niveaus gaat (of zelfs daarboven)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_70733164
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 10:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je wilt niet weten wat er gebeurt als die rente in de komende jaren weer naar normale niveaus gaat (of zelfs daarboven)
yeah, retirement!

nee, weerstandsvermogen is uit geloof ik.
pi_70740924
Soms moet ik lachen, terwijl mijn gevoel zegt dat de wereld kierewiet moet zijn

http://www.funda.nl/koop/(...)e-kamp/omschrijving/

ruim 1,4 mln incl. geindexeerde erfpacht, en circa 500 euro servicekosten per maand (!)
ruim 1,9 mln als je de erfpacht 50 jaar afkoopt.

een goddamn vier kamer appartment

Je zult zien dat het verkocht wordt. Dan is de vraag: wie heeft hier het geld voor over?
  dinsdag 7 juli 2009 @ 15:25:30 #117
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_70741547
Een hypotheek van 2800 p/m
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_70741889
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 15:25 schreef Zero2Nine het volgende:
Een hypotheek van 2800 p/m
hoe ze dat uitrekenen begrijp ik dan niet. Terugrekenen met 52% belasting en zonder rekening te houden met huurwaardeforfait is een rente van 4,3%. Aflossingsvrij.

Lijkt me nogal optimistisch

./edit/ sorry, 4,7%, het tarief waar je volgens funda een 5 jarige vast voor kunt krijgen. Nog steeds aflossingvrij, en nog steeds optimistisch lijkt me

Benodig inkomen: ruim 2 ton, en ruim 1 ton voor de partner
pi_70741892
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 15:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

ruim 1,4 mln incl. geindexeerde erfpacht, en circa 500 euro servicekosten per maand (!)

Je zult zien dat het verkocht wordt. Dan is de vraag: wie heeft hier het geld voor over?
WTF

Wie wil daar nou wonen?
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_70743003
ow ja, had ik ook al vermeld dat je voor een parkeerplaats 60.000 additionele euri moet betalen?
pi_70745215
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 15:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ow ja, had ik ook al vermeld dat je voor een parkeerplaats 60.000 additionele euri moet betalen?
En er dan een oud brik van ¤ 500,- opzetten...
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_70745604
Er gaan gewoon van dit soort toestanden komen. Op de hoogtijdagen is er als een gek begonnen met bouwen en nu is er zoveel aanbod dat de markt verzadigd is.

http://www.vpinfo.nl/regi(...)lat-aan-de-oude-maas
pi_70745865
Jongens, niet zo lullig doen. Voor die 1,9 miljoen mag je wel 50 jaar de lift gebruiken!
pi_70746359
quote:

[..]

Dan gaan ze de hypotheekrenteaftrek volledig aftrekbaar maken.
pi_70746667
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 17:12 schreef pberends het volgende:

[..]

Dan gaan ze de hypotheekrenteaftrek volledig aftrekbaar maken.
ik gok op een hypotheek credit. 150% aftrek of zo, of iedereen aftrek tegen 52%, want anders is het zo oneerlijk.

Heerlijk hoe alle frustraties van 12 jaar huizenboom (of eigenlijk alleen een boom van eind 90 tot begin 00, dat vergeten de meesten) in één hoopvol topic naar boven komen
pi_70746704
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 17:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik gok op een hypotheek credit. 150% aftrek of zo, of iedereen aftrek tegen 52%, want anders is het zo oneerlijk.

Heerlijk hoe alle frustraties van 12 jaar huizenboom (of eigenlijk alleen een boom van eind 90 tot begin 00, dat vergeten de meesten) in één hoopvol topic naar boven komen
Geld toekrijgen als je een hypotheek neemt .
pi_70746803
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 17:20 schreef pberends het volgende:

[..]

Geld toekrijgen als je een hypotheek neemt .
da's niet ongebruikelijk hoor, als ik netto niet meer kreeg over spaargeld dan ik netto aan hypotheek betaalde, had ik geen hypotheek Met dank aan alle belastingbetalers, incluis mezelf, mede namens de Rabo.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 17:35:42 #128
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_70747399
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 15:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Kansloos, in die omgeving zaten nog wel expats maar die vertrekken de laatste tijd en masse.
Daarnaast is het een lelijk gebouw
En dan 500k om die grond te huren? die grond moet je dan nog delen ook met de andere bewoners van dat gebouw
Nee dan zijn er betere koopjes denkbaar
pi_70747705
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 17:35 schreef WammesWaggel het volgende:

Nee dan zijn er betere koopjes denkbaar
joh

In Ravels, Belgie koop je voor pakweg de helft een nieuw gebouwd landhuis op 24 hectare (eigen grond ). Met de ander helft leef je de rest van je leven en koop je een pied-a-terre in A'dam erbij

En dan doe ik nog duur
pi_70752778
quote:

[..]

Inderdaad. Banken moeten de liquiditeiten weer aanspekken, de rente zal sowieso niet dalen, hoogstens wat stijgen in de toekomst. De risico-opslagen halen ze er voorlopig niet af en met name de mensen met een supertop-verstrekking zullen dus nog wel te maken krijgen met stijgende maandlasten.

Als dat maar goed gaat...
pi_70753205
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:52 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als dat maar goed gaat...
Als dat maar niet goed gaat...
pi_70753352
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:00 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Als dat maar niet goed gaat...
Op zich geen probleem, alleen vrees ik dat de belastingbetaler er voor op gaat draaien.
pi_70753470
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 10:22 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Die krijgen helaas geen geld toe. Maar goed, meer dan 150 euro betaal je meestal ook niet per maand, dus goedkoop wonen is het zeker. En de panden zijn soms fantastisch...
Zo zie je maar weer, hoe al die economische theorieen en woningmarktpolitiek op drijfzand zijn gebaseerd.
pi_70753495
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Op zich geen probleem, alleen vrees ik dat de belastingbetaler er voor op gaat draaien.
En waarom zouden die dat gaan pikken?

Let wel, er zijn een hoop mensen die van mening zijn niet voor de rotzooi van een ander op te willen draaien.
I'll sing you a lullaby.
pi_70753863
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ten eerste betaal ik geen belasting in Nederland (hoewel het hier in de UK ook geen feest is), ten tweede denk ik dat de huizenbezitter zelf de bitterste pil zal moeten slikken.
pi_70753997
het zal nooit bitter genoeg zijn voor sommigen......
  dinsdag 7 juli 2009 @ 20:19:07 #137
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_70754229
http://www.lisdoddelaan.n(...)onder-vliegtuig.html

De eigenaar is een Amerikaan, zal mij benieuwen voor hoeveel deze hut ooit verkocht gaat worden, het ligt dan wel aan de enige mooie straat op Ijburg, maar toch
pi_70754375
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:12 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ten eerste betaal ik geen belasting in Nederland (hoewel het hier in de UK ook geen feest is), ten tweede denk ik dat de huizenbezitter zelf de bitterste pil zal moeten slikken.
De voormalige huizenbezitter is in NL in 3 jaar schuldenvrij. Dat is niet zo´n bittere pil dus.
pi_70754435
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:05 schreef xenobinol het volgende:

[..]

En waarom zouden die dat gaan pikken?

Let wel, er zijn een hoop mensen die van mening zijn niet voor de rotzooi van een ander op te willen draaien.
Alsof de belastingbetaler er wat aan kan veranderen. Het is niet zo eenvoudig om te staken voor wat betreft het betalen van belasting bijvoorbeeld.
pi_70754578
Prijzen van huizen zijn de afgelopen eeuwen inflatiegecorrigeerd niet gestegen. Laatste jaren enorme bubbel ontstaan, die nu moet leeglopen. Ik verwacht -40%tot -50% de komende jaren. Ik geloof er niet in dat we nu in een andere tijd leven als vroeger, patronen herhalen zichzelf.
pi_70755752
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:21 schreef Halcon het volgende:

[..]

De voormalige huizenbezitter is in NL in 3 jaar schuldenvrij. Dat is niet zo´n bittere pil dus.
Wablief?

Mijn punt is enkel dat de huizenprijzen omlaag zullen gaan. Da's geen ramp voor de meesten en wel gunstig voor mij. Hopelijk wordt er iemand in Den Haag een keer wijs en schaffen ze ook de HRA af. Goed, da's dagdromerij...
pi_70756078
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:44 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Wablief?

Mijn punt is enkel dat de huizenprijzen omlaag zullen gaan. Da's geen ramp voor de meesten en wel gunstig voor mij. Hopelijk wordt er iemand in Den Haag een keer wijs en schaffen ze ook de HRA af. Goed, da's dagdromerij...
Veel van die paupers laten het op een veiling aankomen, duiken de WSNP in en zijn na 3 jaar schuldenvrij. De belastingbetaler betaalt wel.
pi_70756200
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:22 schreef Halcon het volgende:

[..]

Alsof de belastingbetaler er wat aan kan veranderen. Het is niet zo eenvoudig om te staken voor wat betreft het betalen van belasting bijvoorbeeld.
Hoezo niet, is gewoon een kwestie van niet meer betalen
I'll sing you a lullaby.
pi_70756326
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:52 schreef xenobinol het volgende:

[..]

zou ik ook zeggen als ik niks betaalde
pi_70756547
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:52 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dan krijg je de Belastingdeurwaarder over de vloer.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 21:01:01 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70756709
Ga naar een land waar ze geen HRA hebben.
Mijn reisverslagen
pi_70756761
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:01 schreef SeLang het volgende:
en geen ruimtelijke ordening. Mongolie bijvoorbeeld

/edit/ zuid west Sakhalin schijnt ook aardig te zijn /edit/
  dinsdag 7 juli 2009 @ 21:03:45 #148
44885 Metatron
THE VOICE
pi_70756879
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:25 schreef Vandergeld het volgende:
Prijzen van huizen zijn de afgelopen eeuwen inflatiegecorrigeerd niet gestegen. Laatste jaren enorme bubbel ontstaan, die nu moet leeglopen. Ik verwacht -40%tot -50% de komende jaren. Ik geloof er niet in dat we nu in een andere tijd leven als vroeger, patronen herhalen zichzelf.
Van mij mag het, dat betekent namelijk dat ik het type woning wat ik zoek dan gewoon kan aftikken, zonder hypotheek.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_70757520
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:01 schreef SeLang het volgende:
Ik ga ook niet terug naar NL. Ik wel er alleen iets kopen. En ja, dat is irrationeel.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 21:18:21 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70757711
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:14 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik ga ook niet terug naar NL. Ik wel er alleen iets kopen. En ja, dat is irrationeel.
Ik ga voorlopig ook nog even niet terug, maar als ik in de toekomst wel terugga (niet uitgesloten) dan koop ik in elk geval geen huis zolang de HRA nog bestaat. Dat zou in mijn geval ook erg dom zijn want dan zou ik EN de hoofdprijs betalen EN niks kunnen aftrekken
Mijn reisverslagen
pi_70758710
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:44 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Wablief?

Ik denk dat de klap al voorbij is; als er veel minder huizen worden verkocht/gekocht zoals nu het geval is, is er sprake van gebrek aan marktdynamiek, een grote onzekerheid bij alle partijen en dit komt de smering-liquiditeit van de woningfinanciers aan het gross van de kopers niet ten goede.

Dan kan je een daling verwachten van woningprijzen van woningen die vaak verkocht worden (om de som van transactie-woningwaarde in de breedte te verlagen); maar stijging van woningprijzen van woningen die iets speciaals zoals ligging, voorzieningen etc. hebben en zelden van bewoner wisselen,
pi_70758808
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:35 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Ik denk dat de klap al voorbij is; als er veel minder huizen worden verkocht/gekocht zoals nu het geval is, er sprake van gebrek aan marktdynamiek, een grote onzekerheid bij alle partijen en dit komt de smering-liquiditeit van de woningfinanciers aan het gross van de kopers niet ten goede.

Dan kan je een daling verwachten van woningprijzen van woningen die vaak verkocht worden (om de som van transactie-woningwaarde in de breedte te verlagen); maar stijging van woningprijzen van woningen die iets speciaals zoals ligging, voorzieningen etc. hebben en zelden van bewoner wisselen,
Er komt nog wel een klap aan qua werkeloosheid en een aanhoudende recessie. En dat met name in de bouw.

Financiering wordt ook moeilijker en in principe is er wel een relatie tussen wat iemand kan lenen en wat iemand kan betalen.

Prijzen zullen zeker in 2009 en 2010 wel onder blijven staan, daarna is het afwachten
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70760817
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Er komt nog wel een klap aan qua werkeloosheid en een aanhoudende recessie. En dat met name in de bouw.
En de rest van de industrie en ook de transport sector, dienstverleners draaien nog op reserve maar gaan ook proberen af te slanken, banken/verzekeraars en ander tuig gaan dan ook merken dat de inkomsten flink gaan dalen. Kortom volop malaisse in de gehele economie en binnenkort goed voelbaar in alle sectoren.
I'll sing you a lullaby.
pi_70761127
Industrie, Dienstensector en transportsector zijn al flink aan het downsizen, daar is al een grote ontslagronde geweest.

De meeste mensen met aflopende contracten zitten al thuis(of hebben een andere baan) dus daar zal weinig meer aan veranderen.

De klap van de bouwsector gaat na de bouwvak komen maar iedereen ziet die al mijlenver aankomen dus de meeste bedrijven zullen daar ook wel maatregelen voor hebben getroffen.

De bouwsector heeft natuurlijk een voortrekkersrol voor met name de transportsector, makelaardij en banksector maar ook daarvoor geldt dat het al maandenlang bekend is dat er iets staat te gebeuren

Vanaf 2011 komt er een veel verlichting doordat veel babyboomers met pensioen gaan maar dat is nog anderhalf jaar weg
pi_70761137
Na de zomer komen idd de klappen in de bouw. Nog meer werkloosheid en dat kan leiden tot nog meer gedwongen verkopen. Nu hebben mensen nog wel een buffertje, maar dat raakt ook op..

Hier in een nieuwbouwwijk zijn ook diverse projecten afgeblazen, omdat het nog niet voor 70% verkocht is (anders starten ze niet met bouwen). Logisch als je woningen van 350k+ gaat bouwen de markt wordt daarvoor steeds kleiner..

Ik werk indirect bij een makelaarskantoor en hoor heel vaak idioot lage openingsbiedingen. Bv huis staat te koop voor 275k, eerste bod is 220k, zoiets kan je als verkoper niet serieus nemen lijkt me. Dit gebeurt steeds vaker.

Tevens werk ik ook indirect bij een hypotheekverstrekker maar daar zie je nog wel beweging in het starters segment. Stelletjes die voor het eerst gaan samenwonen enz.. Dat wil nog wel. Maar de doorstroom zit vast.
pi_70761153
Gelukkig trekt de export aan en daar zal toch het herstel van moeten komen
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:28:29 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70761418
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:22 schreef AMDFreak het volgende:
Ik werk indirect bij een makelaarskantoor en hoor heel vaak idioot lage openingsbiedingen. Bv huis staat te koop voor 275k, eerste bod is 220k, zoiets kan je als verkoper niet serieus nemen lijkt me.
Draai het eens om.
Waarom zou een koper een prijs van 275k voor een rijtjeshuis of een twee-onder-een-kap serieus moeten nemen?
Mijn reisverslagen
pi_70761515
als de werkloosheid te hard gaat stijgen kan het herstel van de huizenmarkt nog weleens op zich laten wachten...
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:32:00 #159
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_70761584
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Draai het eens om.
Waarom zou een koper een prijs van 275k voor een rijtjeshuis of een twee-onder-een-kap serieus moeten nemen?
Precies, 175k lijkt mij een logischere prijs.
pi_70761594
Waarschijnlijk omdat er niks of weinig vergelijkbaars voor die prijs te koop staat.

Prijs kan pas serieus zakken als er een groter aanbod van geschikte huizen is. Dat komt er alleen als A)banken omvallen, B) er een hele diepe recessie komt met werkeloosheidscijfers van 12-15%

Beide lijken me niet waarschijnlijk
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:32:31 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70761609
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:30 schreef ricardo398 het volgende:
als de werkloosheid te hard gaat stijgen kan het herstel van de huizenmarkt nog weleens op zich laten wachten...
De huizenmarkt is nu aan het herstellen.
De enorme stijging was abnormaal. De daling is het herstel.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:36:29 #162
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_70761768
quote:

[..]

Draai het eens om.
Wees blij dat je iig een bod krijgt in deze markt..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:37:41 #163
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_70761823
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:36 schreef Perrin het volgende:

[..]

Take the money and run for the hills
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:39:59 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70761930
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:37 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Take the money and run for the hills
Ik zou het wel weten als ik een huis had
Het is ietsje gezakt maar je kunt nog steeds grof cashen.
Deze prijzen gaan we de komende 20-30 jaar niet meer zien (iig gecompenseerd voor inflatie).
Mijn reisverslagen
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:55:03 #165
44885 Metatron
THE VOICE
pi_70762626
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zou het wel weten als ik een huis had
Het is ietsje gezakt maar je kunt nog steeds grof cashen.
Deze prijzen gaan we de komende 20-30 jaar niet meer zien (iig gecompenseerd voor inflatie).
Vooralsnog doen helaas hele volksstammen krampachtig hun best om de Siamese tweeling van opgeblazen huizenprijzen en de HRA-leensubsidie kost wat kost in leven te houden.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_70763041
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:36 schreef Perrin het volgende:

[..]

Bod van 25% minder, ik zou dat bod niet serieus nemen
  dinsdag 7 juli 2009 @ 23:18:45 #167
44885 Metatron
THE VOICE
pi_70763662
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Of je moet als verkoper je roze bril afzetten, en je realiseren dat je vraagprijs simpelweg 15-20% te hoog ligt.
Meh.
pi_70763683
De markt zegt anders
pi_70764178
quote:

[..]

Draai het eens om.
Eens eens.. Verkoper denkt daar logischer wijs anders over. Het zorgt er wel voor dat het allemaal wat langer duurt..Maarja, ik blijf erbij, het is een onzin bod.
Begint net marktplaats te worden
pi_70764356
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

een collegaatje van me zou heel blij zijn met een bod van 20 % beneden de huidige vraagprijs (die ligt al 10.000 lager dan voorheen)
pi_70764547
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:34 schreef henkway het volgende:

[..]

een collegaatje van me zou heel blij zijn met een bod van 20 % beneden de huidige vraagprijs (die ligt al 10.000 lager dan voorheen)
waarom vraagt ze het dan niet minder? Als ik op zoek ben naar een bod van x, ga ik het niet 20% meer vragen, en al helemaal niet 25%
pi_70765338
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:22 schreef AMDFreak het volgende:

Ik werk indirect bij een makelaarskantoor en hoor heel vaak idioot lage openingsbiedingen. Bv huis staat te koop voor 275k, eerste bod is 220k, zoiets kan je als verkoper niet serieus nemen lijkt me. Dit gebeurt steeds vaker.

Jij hebt echt een goede mentaliteit, termen als "idioot laag start bod" en "niet serieus nemen"

Welkom in de wereld van vandaag, wat jij idioot laag noemt is de nieuwe realiteit, jammer hè
I'll sing you a lullaby.
pi_70765372
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:30 schreef ricardo398 het volgende:
Het herstel komt er voorlopig niet, de geest is uit de fles en voorlopig wil hij er niet meer in
I'll sing you a lullaby.
pi_70765483
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:30 schreef AMDFreak het volgende:

[..]

Eens eens.. Verkoper denkt daar logischer wijs anders over. Het zorgt er wel voor dat het allemaal wat langer duurt..Maarja, ik blijf erbij, het is een onzin bod.
275.000 voor een fluthuis, in alle opzichten, dat is pas onzin. En makelaars die huizen in de markt zetten voor een prijs die 50.000 boven het enige bod ligt zijn ronduit slechte makelaars.
pi_70765556
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:30 schreef AMDFreak het volgende:

[..]

Leg mij dan eens uit met inhoudelijke argumenten waarom het "onzin" is, doe b.v. eens een kostprijsberekening en haal daar een stuk afschrijving voor de 'tweedehands" woning overheen. Betaal jij ook extra veel voor een gebruikte auto? Waarom wel voor een huis dan? Kennelijk waren een hoop mensen zo gek genoeg om dit normaal te gaan vinden, misschien zet ik mijn 17 jaar oude Toyota starlet wel te koop voor 325k. Iedereen die minder dan 250k bied verklaar ik voor gek
I'll sing you a lullaby.
pi_70765598
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:05 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

275.000 voor een fluthuis, in alle opzichten, dat is pas onzin. En makelaars die huizen in de markt zetten voor een prijs die 50.000 boven het enige bod ligt zijn ronduit slechte makelaars.
ben ik nou gek, of weet jij wat voor een huis het is? Mis ik nou een linkje?
pi_70765667
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Geen enkel huis is 275k waard, misschien als er een gigantisch stuk grond bijzit
I'll sing you a lullaby.
pi_70765668
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:07 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Leg mij dan eens uit met inhoudelijke argumenten waarom het "onzin" is, doe b.v. eens een kostprijsberekening en haal daar een stuk afschrijving voor de 'tweedehands" woning overheen. Betaal jij ook extra veel voor een gebruikte auto? Waarom wel voor een huis dan? Kennelijk waren een hoop mensen zo gek genoeg om dit normaal te gaan vinden, misschien zet ik mijn 17 jaar oude Toyota starlet wel te koop voor 325k. Iedereen die minder dan 250k bied verklaar ik voor gek
zo naief ben jij niet om niet te begrijpen dat je behalve voor de stenen vooral voor de grond en de vergunning betaalt

waarom stijgen huren anders eigenlijk? Moeten die niet dalen dan bij gebruik van de woning.
pi_70765720
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Kom, daar heb je geen linkje voor nodig. Er staat in heel Nederland geen huis voor 275.000 euro aangeboden die dat waard zou kunnen zijn anders dan om het feit dat we in dit land geen echte huizen kunnen bouwen. (Zoals b.v. in Duitsland of Polen wel gedaan wordt)
Als het dan economisch tegen zit, dan zijn er nog steeds mensen die in de waan leven dat 9 keer modaal een redelijke prijs is voor een postzegeltuin of drie hoog achter.
pi_70765822
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

zo naief ben jij niet om niet te begrijpen dat je behalve voor de stenen vooral voor de grond en de vergunning betaalt

waarom stijgen huren anders eigenlijk? Moeten die niet dalen dan bij gebruik van de woning.
En ook ik snap dat best. Maar dat is wel allemaal kunstmatig gezeur. Er staan in de Eschmarke (Enschede) bergen fluthuizen voor 225.000 - 275.000 euro te koop. Letterlijk (maar dan ook echt letterlijk) op een steenworp afstand van de Duitse grens, waar de grond net zo (niet) schaars is als in dit deel van NL en toch kunnen de huizen in Duitsland wel betaalbaar zijn, ook als je rekening houdt met de HRA.
pi_70765867
Ga je toch lekker naar Duitsland, of liever nog naar Polen, waar ze faaaaaaaaaaantastische huizen bouwen. Wat let je? Ik help je verhuizen.
pi_70765883
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Van mij hoeven de huren ook niet te stijgen, echter heeft iemand bedacht dat dit wel het geval moet zijn. Nu is het wel zo dat een corporatie personeel in dienst heeft en kosten moet maken voor onderhoud en renovatie. Kosten die een huiseigenaar natuurlijk ook heeft, mits deze het onderhoud uitvoert en niet zijn uitgeleefde woning voor een premium prijs probeert te verkopen aan een naief stelletje, als 'starterswoning'

Huurhuizen zijn dik kassa voor de woningcorporaties, helaas zitten ze te vaak op hun geld of investeren ze het in nevenactiviteiten die niets met het voorzien in woonruimte te maken hebben.
I'll sing you a lullaby.
pi_70766001
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ga je toch lekker naar Duitsland, of liever nog naar Polen, waar ze faaaaaaaaaaantastische huizen bouwen. Wat let je? Ik help je verhuizen.
Nou.... laatst reed ik even door een stukje Duitsland net over de grens, maar een de nummerplaten op de opritten van de garage te zien woonden er eigenlijk alleen maar NL's.

Dus zo gek is het idee kennelijk niet, Polen is misschien iets te ver weg voor de vastgeroeste NL'er maar Duitsland lijk mij zo gek nog niet.
I'll sing you a lullaby.
pi_70766011
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:17 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Huurhuizen zijn dik kassa voor de woningcorporaties, helaas zitten ze te vaak op hun geld of investeren ze het in nevenactiviteiten die niets met het voorzien in woonruimte te maken hebben.
Leuke hobbies van Pvda-politici.
pi_70766016
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:21 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nou.... laatst reed ik even door een stukje Duitsland net over de grens, maar een de nummerplaten op de opritten van de garage te zien woonden er eigenlijk alleen maar NL's.

Dus zo gek is het idee kennelijk niet, Polen is misschien iets te ver weg voor de vastgeroeste NL'er maar Duitsland lijk mij zo gek nog niet.
ook jou verhuis ik

je moet dan wel een auto met Duits kenteken nemen, want anders krijg je een probleem met de Zoll.
pi_70766106
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[hap]
Oh, ik vind Polen geen prettig land om te wonen, dus dat zal het w.s. niet worden. Maar ik zit niet vast aan NL en Duitsland een land dat me aanspreekt. Er wonen zou dus zomaar kunnen. Leuk dat ik alvast een sjouwer heb.
[/hap]
Waarom ben je nu zo dom aan het trollen?
pi_70766169
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ook jou verhuis ik

je moet dan wel een auto met Duits kenteken nemen, want anders krijg je een probleem met de Zoll.
Eeeh... dat zal ik onthouden als ik die kant op ga, als tegenprestatie trakteer IK op appeltaart als ik je huis kom bezichtigen
I'll sing you a lullaby.
pi_70766302
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:26 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

[hap]
Oh, ik vind Polen geen prettig land om te wonen, dus dat zal het w.s. niet worden. Maar ik zit niet vast aan NL en Duitsland een land dat me aanspreekt. Er wonen zou dus zomaar kunnen. Leuk dat ik alvast een sjouwer heb.
[/hap]
Waarom ben je nu zo dom aan het trollen?
goed voorbeeld doet goed volgen
pi_70766311
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:28 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Eeeh... dat zal ik onthouden als ik die kant op ga, als tegenprestatie trakteer IK op appeltaart als ik je huis kom bezichtigen
alleen al daarom zou ik het te koop zetten of eigenlijk
  woensdag 8 juli 2009 @ 00:43:30 #190
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_70766466
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:17 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Van mij hoeven de huren ook niet te stijgen, echter heeft iemand bedacht dat dit wel het geval moet zijn. Nu is het wel zo dat een corporatie personeel in dienst heeft en kosten moet maken voor onderhoud en renovatie. Kosten die een huiseigenaar natuurlijk ook heeft, mits deze het onderhoud uitvoert en niet zijn uitgeleefde woning voor een premium prijs probeert te verkopen aan een naief stelletje, als 'starterswoning'

Ze voorzien wel in woonruimte, maar niet in het soort woonruimte waar de meeste vraag naar is (goedkope huurwoningen) omdat dat niet lucratief genoeg is.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_70766550
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:43 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Ze voorzien wel in woonruimte, maar niet in het soort woonruimte waar de meeste vraag naar is (goedkope huurwoningen) omdat dat niet lucratief genoeg is.
maar je zou toch zeggen dat daar juist woningcooperaties voor bedoeld zijn? Ze zijn toch juist in het leven geroepen voor huisvesting waarin 'echte' marktpartijen niet in zouden voorzien?
pi_70766626
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:34 schreef henkway het volgende:

[..]

Je collega woont dan in een kut buurt, kut plaats of in een kuthuis.

Een twee onder een kap is gewoon nauwelijks in prijs gedaald als het in een beetje gewone gemeente ligt en op een normale plek. En omdat dat soort huizen nauwelijks te koop aangeboden worden en er wel veel vraag naar is, is er absoluut geen reden om een bod van 25% serieus te nemen

Dat soort huizen verkopen nu ook en de prijzen dalen nauwelijks
pi_70766767
Is dat zo? Van Q3 naar Q4 is de prijs van een appartement in Amsterdam toch weer 5% gedaald. Misschien geen enorme verschuiving, maar de werkloosheid moet nog echt gaan toenemen. Nou ja, we zien wel.
pi_70766792
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 01:01 schreef Drive-r het volgende:
Is dat zo? Van Q3 naar Q4 is de prijs van een appartement in Amsterdam toch weer 5% gedaald. Misschien geen enorme verschuiving, maar de werkloosheid moet nog echt gaan toenemen. Nou ja, we zien wel.
Een appartement is geen Twee-onder-een-kap. Vrijwel iedereen wil daar wel in wonen
  woensdag 8 juli 2009 @ 01:06:34 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70766843
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:07 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat is anders in bijvoorbeeld China. Daar willen mensen niet in een tweedehands huis wonen.
O.a. door het 'stimuleringspakket' aldaar is er nu een nieuwe bubble ontstaan in appartementen (want al dat geld dat de overheid rondstrooit moet toch ergens naartoe en niemand gaat nu natuurlijk in nuttige productiemiddelen investeren want er is een enorme overcapaciteit). Het leuke is dat die appartementen bijna allemaal leegstaan want als je ze verhuurt dan is het daarna 'tweedehands' en minder geld waard. Dus mensen laten appartementen bouwen die leegstaan in de verwachting dat de prijzen zullen stijgen . Ow, en de grond waarop het staat is 50 jaar lease, dus als over 50 jaar (of eerder) het appartement aan het einde van zijn levensduur zit dan is al je geld gewoon weg.
En de banken worden dus door de staat gedwongen om hier leningen voor te verstrekken.
Dit gaat echt zo hard crashen...

Iedereen denkt bij China aan een groot land, maar het GDP is maar 4x zo groot als dat van NL. Maar wel een $580 miljard stimuleringspakket. Krijg je dit
Mijn reisverslagen
pi_70766874
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 01:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Een appartement is geen Twee-onder-een-kap. Vrijwel iedereen wil daar wel in wonen
Goed punt, maar kan helaas geen data vinden op dat niveau van detail. Echter, als de markt lijdt, zullen ook die woningen het niet makkelijk hebben. Mensen hielden hier in Londen ook altijd maar vol dat uiteindelijk van over de hele wereld rijke mensen verhuizen naar Londen en de dure woningen in Kensington echt wel hun waarde zouden houden. Mooi niet.

Maar goed, wellicht heb je gelijk. Ik hoef er in ieder geen, dus niet mijn zorg. Van mij mogen ook enkel de appartementen dalen, de te beter
  woensdag 8 juli 2009 @ 01:25:31 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70767099
Eén van de belangrijkste factoren voor de huizenmarkt is de rente, omdat die direct de betaalbaarheid beinvloed. Die rente is sinds begin jaren '80 continue in een dalende lange termijn trend geweest en staat nu op een extreem laag niveau. Dit is samen met de lossere leen standaard (aantal keren je inkomen dat je kunt lenen) en de zeer goede werkgelegenheidssituatie (kopen op twee inkomens) de hoofdreden van de huizenbubble. En natuurlijk is dat zichzelf verder gaan voeden omdat die trend zo lang duurde en mensen gingen denken dat huizenstijgingen een vaststaand gegeven waren.

Misschien dat dat lage renteniveau nog eventjes blijft ten gevolge van de economische crisis, maar gezien de enorme overheidstekorten wereldwijd waardoor de markt overspoeld wordt met leningen en men met hogere rentes tegen elkaar op zal moeten bieden ligt het voor de hand dat die rente de komende jaren gaat stijgen.

Daar bovenop komt nog de afschaffing van de HRA, want bij stijgende rente wordt dat veel duurder en zal voor NOG grotere begrotingstekorten zorgen. Je moet dan wel erg naief zijn om te denken dat die HRA is stand blijft. Bij een rentestijging van een paar % is dat letterlijk niet meer te betalen. De HRA wordt niet dit jaar afgeschaft en ook niet volgend jaar, maar over 20 jaar zal het zeker niet meer bestaan. Dat betekent dat tussen nu en twintig jaar de huizenprijzen zich zullen aanpassen aan het niveau zonder HRA.

Voor iedereen die 'schaarste' als argument gebruikt: kijk eens naar Japan. Daar is bebouwbare grond veel schaarser maar huizen kosten minder dan de helft van wat ze 20 jaar geleden kostten. Taiwan is een vergelijkbaar verhaal: veel schaarsere grond dan in NL, maar huizen zitten al jarenlang in een downtrend.
Mijn reisverslagen
pi_70767131
Eens.
pi_70767403
We zijn eens in Xining, China naar een nieuw opgelegd appartementencomplex wezen kijiken. God, wat een ellende. Scheuren, drama bouwtechnisch. En nog behoorlijk duur ook, omgerekend meen ik iets van 1300 euro per m2 (was drie jaar geleden, en zoek maar op: Xining ligt midden in China en is nauwelijks a-locatie te noemen). Kunnen we de huizen hier duur vinden, ik denk dat ze dan idd hier een betere investering zijn.

A propos: over 20 jaar. Of er wel of geen HRA bestaat, of de rente wel of niet stijgt: zeker is dat de huizen dan (gemiddeld en al dan niet relatief) veel goedkoper zullen zijn. Simpelweg op demografische gronden (speelt dat ook niet in Japan en Taiwan?). Baggerlocaties zullen n.m.m. gesloopt worden, top locaties worden wellicht nog opgeboden. Maar als de bevolking terugloopt, zal dat een veel grotere invloed hebben dan rente. Wellicht dat stijgende lonen als gevolg van een teruglopende (beroeps)bevolking een tegeneffect kunnen hebben, maar wie een huis koopt als belegging voor over 20, 30 jaar die komt bedrogen uit. De enige reden om een huis te kopen is om in te wonen, om een eigen plek te hebben.
pi_70767515
Dat laatste is het altijd geweest
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')