abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 juni 2009 @ 00:23:15 #151
189777 zagevent
what's in a name
pi_70345280
Ik kom elke dag twee keer langs het Atheneum -prachtig gebouw, daar niet van- en de blanke leerlingen kan je er op één hand tellen. Net zoals het Ruggeveldatheneum, maar soit.
  donderdag 25 juni 2009 @ 00:51:47 #152
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_70345902
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:48 schreef Iblis het volgende:

[..]

Heb je de gehele motivatie gelezen, of was dat je te veel moeite? De directrice heeft lange tijd gepoogd om het niet te verbieden (waar andere scholen dat wel hadden gedaan), waarna er veel moslimmeisjes naar haar school kwamen. Met hen kwamen er echter ook fanatieke moslims die meisjes die geen hoofddoek wilden dragen ertoe dwongen dat wél te doen. Is dat niet ook ‘nazi’-gedrag?
En we moeten deze directrice maar op haar woord geloven?
What lies in the shadow of the statue?
pi_70346097
Als Christelijke scholen het recht hebben om een homoseksuele leraar te weigeren omdat hij homoseksueel is, zie ik werkelijk niet in waarom een Antwerpse school geen hoofddoekverbod aan leerlingen mag opleggen. Hopelijk houdt deze directie de rug recht.
  donderdag 25 juni 2009 @ 01:44:39 #154
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_70346655
Effe vlug reageren:

Waarom mag men een petje dragen wel verbieden en het dragen van een hoofddoek niet:
Met een petje heb je een nogal respectloze air, logisch dat leerkrachten zich hier aan storen. Het dragen van een hoofddoek heeft niets met respect of disrespect tegenover de school te maken, onmogelijk dus dat een leerkracht zich eraan kan storen.

Maar als ik het verhaal van deze school lees kan ik het verbod wel begrijpen, maar dit lijkt me dan ook wel een extreem geval.
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
  donderdag 25 juni 2009 @ 07:54:52 #155
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70347934
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 00:08 schreef Iblis het volgende:

[..]

Een hoofddoek die onder dwang gedragen wordt, zoals alles wat onder dwang gebeurt, is natuurlijk wel onderdrukking.
[..]
Maar het dan voor iedereen verbieden is net zo goed onderdrukking van de groep die het wel wil.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:10:47 #156
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70348059
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 07:54 schreef Marrije het volgende:

[..]

Maar het dan voor iedereen verbieden is net zo goed onderdrukking van de groep die het wel wil.
Ja, snap ik, maar je moet mijn reacties op Meki even in de context van die discussie lezen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:14:13 #157
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70348086
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 00:51 schreef Ghazi het volgende:

[..]

En we moeten deze directrice maar op haar woord geloven?
Wat kunnen we anders wat deze discussie betreft? Natuurlijk kun je vraagtekens plaatsen, maar doe dat dan gemotiveerd. Meki roept 'ze liegt', en daarmee klaar. Geen motivatie waarom. Ik denk: Als die directrice écht wat tegen hoofddoekjes had, dan had ze al wel veel eerder, zoals op andere scholen, een verbod ingevoerd. Dat lijkt me logisch voor iemand die er mordicus op tegen is. Verder weet ik het ook niet, maar ik zie in eerste instantie geen redenen om direct aan het verhaal van haar motivatie te twijfelen.

Dan blijft de vraag over of dit de beste oplossing is, en daar heb ik m'n mening al over gegeven.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70348305
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 01:44 schreef Bonzai. het volgende:
Effe vlug reageren:

Waarom mag men een petje dragen wel verbieden en het dragen van een hoofddoek niet:
Met een petje heb je een nogal respectloze air, logisch dat leerkrachten zich hier aan storen. Het dragen van een hoofddoek heeft niets met respect of disrespect tegenover de school te maken, onmogelijk dus dat een leerkracht zich eraan kan storen.

Maar als ik het verhaal van deze school lees kan ik het verbod wel begrijpen, maar dit lijkt me dan ook wel een extreem geval.
Ik zal je even gaan helpen om je uit de brand te helpen
een pet is geen geloofsovertuiging, een hoofddoek is wel een geloofsovertuiging.
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:36:19 #159
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348328
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 10:49 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Op school of werk gewoon een algeheel hoofddeksel verbod, in je pauze of na werk/school al doe je 10 hoofddoekjes ( ) op
Precies, als je een petje op hebt moet je m ook af doen, omdat dit onbeleefd is. Hoofddoekje idem dito
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:38:49 #160
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348355
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:34 schreef Meki het volgende:

[..]

Ik zal je even gaan helpen om je uit de brand te helpen
een pet is geen geloofsovertuiging, een hoofddoek is wel een geloofsovertuiging.
Geloofsuiting .

En in Nederland en België respecteer je mensen dor niet met vanalles op je hoofd te gaan lopen en jezelf te verbergen, maar door ze de gelegenheid te geven je recht aan te kijken.

Dat is de Nederlandse en Belgische (en de hele Europese) overtuiging en daar heb je je op aan te passen. Als je dat niet bevalt dan ga je naar een land waar alles wel in jouw straatje gedaan wordt. Probleem opgelost.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:42:37 #161
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70348399
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:38 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Geloofsuiting .

En in Nederland en België respecteer je mensen dor niet met vanalles op je hoofd te gaan lopen en jezelf te verbergen, maar door ze de gelegenheid te geven je recht aan te kijken.

Dat is de Nederlandse en Belgische (en de hele Europese) overtuiging
Met een hoofddoek op kun je mensen nog steeds recht aankijken
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:44:01 #162
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348415
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:18 schreef moussie het volgende:

[..]

waar komen ze onderuit dan?
De morele plicht je medemens te respecteren als ie tegen je praat.

Bovendien remt jezelf verbergen je ontwikkeling.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:44:54 #163
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348426
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:42 schreef Marrije het volgende:

[..]

Met een hoofddoek op kun je mensen nog steeds recht aankijken
.

Jij wel, iemand anders mist je hele mimiek etc.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:46:35 #164
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70348455
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:44 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

.

Jij wel, iemand anders mist je hele mimiek etc.
Heb je het nu over een niqab of een hoofddoek?? Ik dacht dat je het over de hoofddoek had, die bedekt je haar, niet je gezicht dus de mimiek kun je nog prima zien.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:50:53 #165
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348521
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:46 schreef Marrije het volgende:

[..]

Heb je het nu over een niqab of een hoofddoek?? Ik dacht dat je het over de hoofddoek had, die bedekt je haar, niet je gezicht dus de mimiek kun je nog prima zien.
Maakt niet uit. In Europa getuigt het van respect als je alles kunt zien van de mensen waarmee je op formele wijze omgaat. Een hoofddoek of andere hoofdbedekking past daar dus niet in
pi_70348620
Ik vind het een goed iets wat deze directrice doet.
Kan er verder heel kort over zijn, ik vind geloof echt ontzettende bullshit en ik heb niet in die mate respect voor geloof dat ik vind dat gelovigen zichzelf boven bepaalde regelgevingen mogen stellen omdat zij een bepaalde keuze hebben gemaakt in hun leven.
Waarom wordt zoiets dan ineens gezien als oke of goed? Is het het aantal dat achter dit geloof staat? Is het omdat het geloof al oud is? Stel ik zou nu een geloof oprichten en ik zou daar een hoofddeksel bij verzinnen, mag ik die dan ook gebruiken op school of krijg ik dat recht pas met een bepaald aantal volgelingen?
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:59:34 #167
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70348668
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:50 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Maakt niet uit. In Europa getuigt het van respect als je alles kunt zien van de mensen waarmee je op formele wijze omgaat. Een hoofddoek of andere hoofdbedekking past daar dus niet in
Als je de hoofddoek op één hoop gooit met andere hoofdbedekkingen dan ontgaat je de essentie.
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:03:17 #168
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348740
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:59 schreef Marrije het volgende:

[..]

Als je de hoofddoek op één hoop gooit met andere hoofdbedekkingen dan ontgaat je de essentie.
De essentie is dat geloof privé is en dat respect universeel is. In Europa is het de gewoonte dat je je hoofd niet bedekt en zodoende valt een hoofddoek op een hoop met andere hoofdbedekkingen: ze bedekken namelijk allebei je hoofd .
pi_70348868
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:03 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

De essentie is dat geloof privé is en dat respect universeel is. In Europa is het de gewoonte dat je je hoofd niet bedekt en zodoende valt een hoofddoek op een hoop met andere hoofdbedekkingen: ze bedekken namelijk allebei je hoofd .
Gewoonte om je hoofd niet te bedekken? Waar slaat dat nou weer op?
Joden lopen al eeuwen met keppeltjes. Traditionele klederdracht heeft ook een hoofdbedekking. Plasterk, minister van cultuur, draagt vaak een hoed. Tieners dragen vaak petjes.

Waarom is een hoofddoek dan zoveel "erger".
pi_70348888
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:03 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Inderdaad, sowieso omdat deze geloven niet uit Europa origineren. Daarnaast omdat het in Europa gewenst is niet je hoofd te bedekken, uit respect. Dat respect staat inderdaad boven het respect dat deze geloven verdienen, omdat Europa groter is dan religie en net zoals wij ons aan religieuzen moeten aanpassen, moeten zij dat ook aan atheïsten. Daar komt nog eens voor mij persoonlijk bij dat ik me echt vreselijk stoor aan religieuzen die zich boven de standaard verheffen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2009 09:12:53 ]
pi_70348901
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:10 schreef YouNaiveHuman het volgende:

[..]

Gewoonte om je hoofd niet te bedekken? Waar slaat dat nou weer op?
Joden lopen al eeuwen met keppeltjes. Traditionele klederdracht heeft ook een hoofdbedekking. Plasterk, minister van cultuur, draagt vaak een hoed. Tieners dragen vaak petjes.

Waarom is een hoofddoek dan zoveel "erger".
Hoeden worden gedragen en ook afgezet wanneer het daar de gelegenheid voor is. Volgens mij geldt dat ook voor keppeltjes maar dat weet ik niet zeker. Daarnaast, hoeveel mensen kom jij tegen met keppeltjes, en hoeveel met hoofddoeken?
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:12:23 #172
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_70348904
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:59 schreef Marrije het volgende:

[..]

Mensen zoals jij zijn voorspelbaar.

Als ik zou stellen dat ik een persoonlijk geloof heb, met eigen regels en voorschriften. Van mijn geloof, dat overigens bij niemand bekend is, moet ik een petje dragen, of beter nog, moet ik de vlag van het land waarin ik woon dragen op mijn kleding. Daarbij stelt mijn geloof dat niet iedereen gelijk is, dat bepaalde religieuze overtuigingen een slechte invloed zijn, en dat de mensen die deze religies aanhangen zwakbegaafd en onrein zijn.

Mag ik handelen naar mijn geloof?

Jij zult stellen dat ik dat niet mag, want ineens is mijn geloof niet "echt" genoeg.

Heel hypocriet verhef je 1 geloof boven anderen. Stel je een hele groep boven alle andere,

Neem bijvoorbeeld een Sikh... die moeten een ritueel mes bij zich dragen, ten alle tijden... vind jij dat dit zou mogen op school?
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
pi_70348958
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:12 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Hoeden worden gedragen en ook afgezet wanneer het daar de gelegenheid voor is. Volgens mij geldt dat ook voor keppeltjes maar dat weet ik niet zeker. Daarnaast, hoeveel mensen kom jij tegen met keppeltjes, en hoeveel met hoofddoeken?
Hoeveel ik er tegenkom maakt mij niet uit. Er wordt gesteld dat het niet de gewoonte is om je hoofd te bedekken in Europa. En dat is natuurlijk grote onzin.
En de keppel wordt ook gewoon de hele dag gedragen door gelovigen Joden.
pi_70348989
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:14 schreef YouNaiveHuman het volgende:

[..]

Hoeveel ik er tegenkom maakt mij niet uit. Er wordt gesteld dat het niet de gewoonte is om je hoofd te bedekken in Europa. En dat is natuurlijk grote onzin.
En de keppel wordt ook gewoon de hele dag gedragen door gelovigen Joden.
Jawel dat maakt juist wel uit, want van die hoofddoeken is er veel meer overlast.
Daarnaast is een hoofddoek wel even iets anders dan een rondje met een diameter van 15cm op je hoofd.
Verder is het geen gewoonte om dat gewoon ongegeneerd te doen inderdaad, met lak aan alle regelgeving en jezelf verheffend boven al het andere.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2009 09:17:24 ]
pi_70349031
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:12 schreef Cairon het volgende:

[..]

Als ik zou stellen dat ik een persoonlijk geloof heb, met eigen regels en voorschriften. Van mijn geloof, dat overigens bij niemand bekend is, moet ik een petje dragen, of beter nog, moet ik de vlag van het land waarin ik woon dragen op mijn kleding. Daarbij stelt mijn geloof dat niet iedereen gelijk is, dat bepaalde religieuze overtuigingen een slechte invloed zijn, en dat de mensen die deze religies aanhangen zwakbegaafd en onrein zijn.

Jij zult stellen dat ik dat niet mag, want ineens is mijn geloof niet "echt" genoeg.

Heel hypocriet verhef je 1 geloof boven anderen. Stel je een hele groep boven alle andere,

Neem bijvoorbeeld een Sikh... die moeten een ritueel mes bij zich dragen, ten alle tijden... vind jij dat dit zou mogen op school?
Jij denkt even een individueel geloof te kunnen introduceren? Dat is pas een voorspelbaar argument in dit soort discussies.

Voor het dragen van wapens zijn al tientallen jaren wetten. Die worden niet ineens verzonnen. En daarbij zijn er overduidelijke redenen aan te dragen waarom iemand geen mes mee zou mogen nemen naar school. Daar kan ik nog wel mogelijke kwalijke gevolgen bij bedenken.
Niemand kan mij vertellen wat de kwalijke gevolgen van een hoofddoek zouden kunnen zijn.
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:17:43 #176
122997 zquing
Drama Junk
pi_70349042
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:25 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

vrij land,
bla bla
hoofddoek, geen entree!
Klaar!
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_70349076
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:15 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Jawel dat maakt juist wel uit, want van die hoofddoeken is er veel meer overlast.
Daarnaast is een hoofddoek wel even iets anders dan een rondje met een diameter van 15cm op je hoofd.
Verder is het geen gewoonte om dat gewoon ongegeneerd te doen inderdaad, met lak aan alle regelgeving en jezelf verheffend boven al het andere.
Ik zal mijn denkwijze even aanpassen aan die van jou. Mannen veroorzaken ook meer overlast dan vrouwen, dan ook maar alle mannen verbieden? Tieners veroorzaken meer overlast dan bejaarden. Alle tieners verbieden?
pi_70349119
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:17 schreef YouNaiveHuman het volgende:

[..]

Jij denkt even een individueel geloof te kunnen introduceren? Dat is pas een voorspelbaar argument in dit soort discussies.

Voor het dragen van wapens zijn al tientallen jaren wetten. Die worden niet ineens verzonnen. En daarbij zijn er overduidelijke redenen aan te dragen waarom iemand geen mes mee zou mogen nemen naar school. Daar kan ik nog wel mogelijke kwalijke gevolgen bij bedenken.
Niemand kan mij vertellen wat de kwalijke gevolgen van een hoofddoek zouden kunnen zijn.
Ten eerste is een argument dat het respectloos is om ten alle tijden zo een ding te dragen.
Ten tweede is het een argument dat wanneer men dit gedoogd, het alleen maar radicaler wordt en men straks rondloopt met complete burka's waarbij nog alleen de ogen te zien zijn.

Verder staat het natuurlijk los van het geloof en moet het dragen van hoofddeksels in het algemeen gewoon verboden zijn op bepaalde plaatsen. School is geen hangplek, op school ben je niet thuis, school is inderdaad een plek waar je zou moeten studeren. Anderen hoeven daar niet geconfronteerd te worden met jouw overtuigingen, daar zit echt niemand op te wachten. Gewoon aanpassen aan elkaar. Ik stoor me net zo goed aan gabbertjes met hun master of hardcore kledij hoor. Die petjes mogen van mij ook verboden worden. Heeft niets met geloof te maken, voor mij .
pi_70349147
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:19 schreef YouNaiveHuman het volgende:

[..]

Ik zal mijn denkwijze even aanpassen aan die van jou. Mannen veroorzaken ook meer overlast dan vrouwen, dan ook maar alle mannen verbieden? Tieners veroorzaken meer overlast dan bejaarden. Alle tieners verbieden?

Deze mensen kiezen er zelf voor, ik weet niet of dat inmiddels tot je door gedrongen is? Zo ver ik weet kiest men bij geboorte het geslacht niet (buiten dat de grootste ergernis op de weg natuurlijk de vrouw is ).
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:23:54 #180
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_70349178
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:17 schreef YouNaiveHuman het volgende:
Het maakt jou en je soortgenoten niet minder hypocriet.
quote:
Een hypocriet EN een racist. Applaus. Dus voor moslims moeten er uitzonderingssituaties worden gemaakt, maar andere geloven zitten niet in zo'n positie dat ze van jou vrijstelling krijgt. Bravo, ongelofelijk, zeg eens, doet dat nou pijn? Een hypocriete racist zijn?
I'm hungry!
pi_70349254
Er komt nogal sterk naar voren uit sommige posts dat deze regelgeving gezien wordt als een directe aanval op de Islam, terwijl ik denk dat er hetzelfde gebeurd was wanneer er heel veel joden in ons land rond zouden lopen met keppeltjes. Het wordt natuurlijk pas storend bij een bepaalde hoeveelheid, lijkt me logisch. Wanneer het om kleine groepen gaat, kun je hen er op aanspreken dat het niet netjes is om ten alle tijden zo een ding te dragen, als je dat echt vindt. Wanneer een land overloopt met een bepaald volk met bepaalde - niet ten alle tijden passende - kledij, wordt het moeilijk om ze er allemaal individueel op aan te spreken en kun je dus beter regels maken.
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:29:45 #182
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70349315
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:12 schreef Cairon het volgende:

[..]

Van mij mag jij je geloof hebben hoor, en of je de nederlandse, surinaamse of turkse vlag (of welke dan ook) op je kleding wil dragen, prima! Jij mag vinden dat niet iedereen gelijk is en dat bepaalde religieuze overtuigingen slecht zijn, je mag (bepaalde of alle) gelovigen zwakbegaafd en onrein vinden. Prima. Van mij mag je alles denken. En handelen mag je ook, zolang het binnen de wet valt van het land waar je bent. Zo werkt het nou eenmaal. En daarom mogen mensen ook hoofddoeken dragen.
Ik zal niet stellen dat jouw geloof niet echt genoeg is hoor, al ben je de enige op de wereld, als dat jouw ding is: prima!

Wat ik wel jammer vind is dat je mij af doet als hypocriet, nog voor je de discussie met me aangaat.
Ik vind juist dat iedereen de vrijheid moet hebben om te geloven wat ie wil, en het handelen is nou eenmaal iets dat binnen de landelijke wet moet passen.

Wat betreft Sikh, ik weet er niet zoveel van, wel dat de mannen een tulband dienen te dragen en ik vind dus dat zij dat op school ook moeten kunnen. En dan specifiek een mes, dat neem ik maar even van je aan, desnoods alleen al om het idee. Van mij mag het. Maar ja daar heb je niet zoveel aan als het niet mag van de wet.
pi_70349342
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:21 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ten eerste is een argument dat het respectloos is om ten alle tijden zo een ding te dragen.
Ten tweede is het een argument dat wanneer men dit gedoogd, het alleen maar radicaler wordt en men straks rondloopt met complete burka's waarbij nog alleen de ogen te zien zijn.

Verder staat het natuurlijk los van het geloof en moet het dragen van hoofddeksels in het algemeen gewoon verboden zijn op bepaalde plaatsen. School is geen hangplek, op school ben je niet thuis, school is inderdaad een plek waar je zou moeten studeren. Anderen hoeven daar niet geconfronteerd te worden met jouw overtuigingen, daar zit echt niemand op te wachten. Gewoon aanpassen aan elkaar. Ik stoor me net zo goed aan gabbertjes met hun master of hardcore kledij hoor. Die petjes mogen van mij ook verboden worden. Heeft niets met geloof te maken, voor mij .
Dat het respectloos zou zijn om een hoofddoek te dragen is jouw mening. Ik kan net zo goed zeggen dat het respectloos is om te eisen dat die af gaat.
De hoeden in Nederland, zoals die 50 jaar geleden veelal te zien waren, zijn in het straatbeeld ook verdwenen. De suggestie dat het toestaan van een hoofddoek uit zal lopen op het dragen van een burqa is een uit de lucht gegrepen vermoeden.

Als er 1 lijn getrokken gaat worden vind ik het prima. Als het ene wel mag en het andere niet (omdat het met een geloof te maken heeft) dan is dat juist een reden om het niet te doen.
Maar nogmaals, ik zie geen gevaar in het dragen van een hoofddoek, pet, keppel of traditionele kleding.
pi_70349370
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:22 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Deze mensen kiezen er zelf voor, ik weet niet of dat inmiddels tot je door gedrongen is? Zo ver ik weet kiest men bij geboorte het geslacht niet (buiten dat de grootste ergernis op de weg natuurlijk de vrouw is ).
Jij hebt het over grote die overlast zouden bezorgen en wilt daarom die groepen aanpakken. Nou, dan heb ik nog wel andere groepen die overlast veroorzaken.
pi_70349422
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:23 schreef Cairon het volgende:

[..]

Het maakt jou en je soortgenoten niet minder hypocriet.
[..]

Een hypocriet EN een racist. Applaus. Dus voor moslims moeten er uitzonderingssituaties worden gemaakt, maar andere geloven zitten niet in zo'n positie dat ze van jou vrijstelling krijgt. Bravo, ongelofelijk, zeg eens, doet dat nou pijn? Een hypocriete racist zijn?
Mijn soortgenoten?
Van welk "soort" ben ik dan?

In plaats van die stupide beschuldigingen, zou je ook gewoon inhoudelijk op de reactie kunnen reageren. Of gewoon lezen wat er staat en niet gaan verzinnen wat ik zeg. Want nergens zeg ik dat er alleen voor moslims uitzonderingsposities moeten worden gemaakt.
pi_70349431
Ik geloof in kaboutertjes, en wil dus graag overal een kaboutermuts dragen. Waarom mag dat dan ineens niet?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:37:19 #187
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70349484
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:21 schreef RRGJL het volgende:

[..]

En daarom moeten hoofddoekdragers zich maar aanpassen aan de mensen die geen hoofddoek wensen te zien? Waarom integreert de autochtoon niet wat meer en past zich aan door hoofddoekjes gewoon te accepteren. Of werkt integratie maar één kant op? Moet de 'allochtoon' zich maar aanpassen? Met de komst van de multiculturele samenleving is een aantal autochtonen vergeten mee te gaan in die omslag. Vasthouden aan hoe Nederland was ipv aan hoe Nederland nu is: een land waar je een hoofddoek mag dragen.
pi_70349635
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:37 schreef Marrije het volgende:

[..]

En daarom moeten hoofddoekdragers zich maar aanpassen aan de mensen die geen hoofddoek wensen te zien? Waarom integreert de autochtoon niet wat meer en past zich aan door hoofddoekjes gewoon te accepteren. Of werkt integratie maar één kant op? Moet de 'allochtoon' zich maar aanpassen? Met de komst van de multiculturele samenleving is een aantal autochtonen vergeten mee te gaan in die omslag. Vasthouden aan hoe Nederland was ipv aan hoe Nederland nu is: een land waar je een hoofddoek mag dragen.
Ey doe eens even snel normaal, veel gekker moet het niet worden
Ik ga me mooi niet aanpassen aan mensen uit andere landen die hier komen wonen. Dat is hun keuze geweest, en ik weiger me aan te passen aan iets dat voortkomt uit een keuze van een ander. Ongeacht geloof, ongeacht cultuur. Ik wil me graag aanpassen, maar niet omdat een ander het afdwingt.
pi_70349781
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:43 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ik ga me mooi niet aanpassen aan mensen uit andere landen die hier komen wonen. Dat is hun keuze geweest, en ik weiger me aan te passen aan iets dat voortkomt uit een keuze van een ander. Ongeacht geloof, ongeacht cultuur. Ik wil me graag aanpassen, maar niet omdat een ander het afdwingt.
Iemand draagt een hoofddoek.
Op welke manier moet jij je dan aanpassen
pi_70349801
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik geloof in kaboutertjes, en wil dus graag overal een kaboutermuts dragen. Waarom mag dat dan ineens niet?
Is dat een wet of regel dan dat je geen kaboutermuts mag dragen?
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:55:21 #191
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70350022
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:43 schreef RRGJL het volgende:

[..]

De samenleving is nou eenmaal aan verandering onderhevig. Dat vergt aanpassing van iedereen, ook van de autochtoon. Wat te denken van het idee om Godslastering toe te staan. Daar raak je echt niet alleen de 'allochtone moslim' mee.
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:58:48 #192
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70350107
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:47 schreef YouNaiveHuman het volgende:

[..]

Iemand draagt een hoofddoek.
Op welke manier moet jij je dan aanpassen
Ik bedoelde het in de zin van tolerantie.
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:59:56 #193
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70350133
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
Prima dat je dat op straat doet, maar scholen kunnen natuurlijk grenzen stellen, en aangezien docenten vaak genoeg met soortgelijke scherpzinnige puberlogica van doen hebben, zullen ze dat ook doen.
  donderdag 25 juni 2009 @ 10:14:34 #194
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_70350585
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:35 schreef YouNaiveHuman het volgende:
Mijn soortgenoten?
Van welk "soort" ben ik dan?
Het soort van hypocriete racisten natuurlijk.

Mensen die het ene geloof boven het andere tillen. Figuren die de regels aan willen passen zodat een een groep zich niet aan die regels hoeft te houden. Wat dat betreft vertonen jij en Geert Wilders overeenkomsten.
quote:
In plaats van die stupide beschuldigingen, zou je ook gewoon inhoudelijk op de reactie kunnen reageren. Of gewoon lezen wat er staat en niet gaan verzinnen wat ik zeg. Want nergens zeg ik dat er alleen voor moslims uitzonderingsposities moeten worden gemaakt.
Je had ook gewoon kunnen lezen wat er stond.

Jij vind dat moslims wel hun cultuur mogen laten zien door hoofddoeken te dragen, maar een Sikh mag dat niet. Jij vind dat de regels moeten worden aangepast zodat gelovigen wel een hoofddeksel mogen dragen, maar andersgelovigen, of ongelovigen, mogen dat vab jou niet. Je stelt dus braaf de uitingen van 1 enkele groep boven de uitingen van andere groepen.

Een school stelt een regel in die voor iedereen moet gelden... maar volgens jou moet 1 enkele groep boven die regels worden geplaatst.

Discrimineren is niet bepaald een kunst die je niet beheerst.
I'm hungry!
pi_70350874
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:14 schreef Cairon het volgende:

[..]

Het soort van hypocriete racisten natuurlijk.

Mensen die het ene geloof boven het andere tillen. Figuren die de regels aan willen passen zodat een een groep zich niet aan die regels hoeft te houden. Wat dat betreft vertonen jij en Geert Wilders overeenkomsten.
[..]

Je had ook gewoon kunnen lezen wat er stond.

Jij vind dat moslims wel hun cultuur mogen laten zien door hoofddoeken te dragen, maar een Sikh mag dat niet. Jij vind dat de regels moeten worden aangepast zodat gelovigen wel een hoofddeksel mogen dragen, maar andersgelovigen, of ongelovigen, mogen dat vab jou niet. Je stelt dus braaf de uitingen van 1 enkele groep boven de uitingen van andere groepen.

Een school stelt een regel in die voor iedereen moet gelden... maar volgens jou moet 1 enkele groep boven die regels worden geplaatst.

Discrimineren is niet bepaald een kunst die je niet beheerst.
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik het ene geloof boven het andere til. Het enige geloof waar ik wat commentaar op had was jouw verzonnen geloof. In dit soort discussies verzinnen mensen wel vaker een (raar) geloof en proberen daar indruk mee te maken.
En tja, een geloof dat ineens uit de mouw wordt geschud, kan ik niet serieus nemen.

Waarom ik geen noodzaak zie dat een Sikh een mes bij zich draagt heb ik al uitgelegd. Ik heb nergens gezegd dat die op geen enkele andere manier zijn geloof mag uiten.
Ik heb ook nergens gezegd dat regels aangepast moeten worden. Ik heb nergens gezegd dat mensen geen hoofddeksel mogen dragen. Ik heb juist net nog gezegd dat er best wel regels in gevoerd moeten worden en dat die dan voor iedereen moeten gelden en dat er dan geen uitzonderingen voor een geloof moeten worden gemaakt.

Kom nog eens een keer terug als je een discussie wilt voeren op wat ik echt zeg. Als je dingen voor mij blijft verzinnen heeft het geen zin om een discussie met jou te voeren.
  donderdag 25 juni 2009 @ 10:25:27 #196
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_70350946
quote:
Recht op hoofddoek mag geen plicht zijn

Het hoofddoekendebat laait opnieuw hoog op. De directies van de Athenea van Antwerpen en Hoboken voeren op 1 september een verbod op het dragen van de hoofddoek in. De reacties in de moslimgemeenschap zijn hevig. Vandaag (-edit- dit was gisteren 24/06) wordt de Franklin Rooseveltplaats het toneel van het protest.

Ik ken Karin Heremans, de directrice van het Atheneum van Antwerpen, goed genoeg om te weten dat zij bij het nemen van deze beslissing niet over één nacht ijs is gegaan. Haar besluit is het gevolg van jarenlang zoeken naar oplossingen, in overleg met moslims binnen en buiten haar school. Heel lang was het Atheneum de enige school in de binnenstad waar de hoofddoek juist nog wél mocht. Heremans wilde elke jonge moslima dat recht gunnen. Maar de jongste jaren heeft ze vastgesteld dat van dat recht steeds meer misbruik werd gemaakt om meisjes zonder hoofddoek onder druk te zetten. En dus vonden zij en haar leerkrachten dat ze moesten ingrijpen.

Het Atheneum van Antwerpen heeft de voorbije jaren een indrukwekkend leerprogramma uitgewerkt, met veel aandacht voor samenleven in diversiteit. De gereputeerde school, met leerlingen van meer dan honderd verschillende nationaliteiten, nam haar verantwoordelijkheid helemaal op. Maar als je als enige school de hoofddoek toestaat, dan trek je logischerwijze ook steeds meer moslimmeisjes aan die een hoofddoek willen (of moeten) dragen. Die meisjes komen alleen om die reden, en niet omdat ze in het Atheneum de voor hen meest geschikte opleiding kunnen volgen. Zo’n evolutie strookt natuurlijk helemaal niet met het streven naar gelijke kansen in onze samenleving.

Het Atheneum heeft altijd duidelijke spelregels gehad, gebaseerd op pluralisme en wederkerigheid. Anders gezegd: de leerlingen genieten er van een grote vrijheid, maar het is wel een kwestie van geven en nemen, de inspanningen moeten rechtvaardig worden verdeeld. Het recht op het dragen van een hoofddoek begon die pluralistische vrijheid steeds meer onder druk te zetten. En als je basiswaarden in gevaar komen, dan moet je als directie ingrijpen. Het Atheneum is tot nader order geen islamschool.

Jammer voor al die moslimmeisjes die uit vrije wil en overtuiging een hoofddoek dragen. Er blijven nu nog maar enkele Antwerpse scholen over waar ze dat mogen doen. Dat is de trieste oogst van wat radicale moslimjongeren hebben gezaaid.

door Lex MOOLENAAR
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  donderdag 25 juni 2009 @ 10:27:37 #197
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_70351011
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:23 schreef YouNaiveHuman het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik het ene geloof boven het andere til. Het enige geloof waar ik wat commentaar op had was jouw verzonnen geloof. In dit soort discussies verzinnen mensen wel vaker een (raar) geloof en proberen daar indruk mee te maken.
En tja, een geloof dat ineens uit de mouw wordt geschud, kan ik niet serieus nemen.
Wat je reinste bullshit is.

Jij hanteert dus een lijst met 'officiele, echte religies' en 'neppe'?

Maar vanuit het perspectief van iemand die niet gelooft is het allemaal bullshit.

Dus verwacht van dat soort mensen niet dat ze je verhaaltje meezingen.
  donderdag 25 juni 2009 @ 10:28:49 #198
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_70351047
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:25 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Goede analyse, komt eigenlijk ook wel overeen met wat ik eerder gezegd heb... In deze situatie is een verbod goed te rechtvaardigen, maar het zijn juist de verboden op andere scholen geweest die de problemen hebben aangewakkerd.
pi_70351206
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:27 schreef ExTec het volgende:

[..]

Wat je reinste bullshit is.

Jij hanteert dus een lijst met 'officiele, echte religies' en 'neppe'?

Maar vanuit het perspectief van iemand die niet gelooft is het allemaal bullshit.

Dus verwacht van dat soort mensen niet dat ze je verhaaltje meezingen.
Van iemand die roept dat die in kabouters gelooft en daarom met een kaboutermuts rond wil lopen, hoop ik niet dat die met mij mee gaat zingen.

Dus ja, ik maar onderscheid tussen echte geloven en "ik verzin een geloof om een argument te maken op een forum"-geloof.
Als jij dat bullshit vind, is dat tekenend voor hoe jij dingen beoordeeld.
  donderdag 25 juni 2009 @ 10:34:28 #200
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70351273
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:23 schreef YouNaiveHuman het volgende:
Waarom ik geen noodzaak zie dat een Sikh een mes bij zich draagt heb ik al uitgelegd. Ik heb nergens gezegd dat die op geen enkele andere manier zijn geloof mag uiten.
De Kirpan (meer een dolk) heeft vaak een louter religieuze betekenis, en er zou ook geëist kunnen worden dat de dolk stomp is, of zelfs dat de het lemmet niet uit de schede te halen valt. Daarbij: de dolk wordt niet zichtbaar gedragen. Het is echter wél een belangrijk symbool voor de Sikh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')