abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 juni 2009 @ 00:23:15 #151
189777 zagevent
what's in a name
pi_70345280
Ik kom elke dag twee keer langs het Atheneum -prachtig gebouw, daar niet van- en de blanke leerlingen kan je er op één hand tellen. Net zoals het Ruggeveldatheneum, maar soit.
  donderdag 25 juni 2009 @ 00:51:47 #152
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_70345902
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:48 schreef Iblis het volgende:

[..]

Heb je de gehele motivatie gelezen, of was dat je te veel moeite? De directrice heeft lange tijd gepoogd om het niet te verbieden (waar andere scholen dat wel hadden gedaan), waarna er veel moslimmeisjes naar haar school kwamen. Met hen kwamen er echter ook fanatieke moslims die meisjes die geen hoofddoek wilden dragen ertoe dwongen dat wél te doen. Is dat niet ook ‘nazi’-gedrag?
En we moeten deze directrice maar op haar woord geloven?
What lies in the shadow of the statue?
pi_70346097
Als Christelijke scholen het recht hebben om een homoseksuele leraar te weigeren omdat hij homoseksueel is, zie ik werkelijk niet in waarom een Antwerpse school geen hoofddoekverbod aan leerlingen mag opleggen. Hopelijk houdt deze directie de rug recht.
  donderdag 25 juni 2009 @ 01:44:39 #154
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_70346655
Effe vlug reageren:

Waarom mag men een petje dragen wel verbieden en het dragen van een hoofddoek niet:
Met een petje heb je een nogal respectloze air, logisch dat leerkrachten zich hier aan storen. Het dragen van een hoofddoek heeft niets met respect of disrespect tegenover de school te maken, onmogelijk dus dat een leerkracht zich eraan kan storen.

Maar als ik het verhaal van deze school lees kan ik het verbod wel begrijpen, maar dit lijkt me dan ook wel een extreem geval.
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
  donderdag 25 juni 2009 @ 07:54:52 #155
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70347934
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 00:08 schreef Iblis het volgende:

[..]

Een hoofddoek die onder dwang gedragen wordt, zoals alles wat onder dwang gebeurt, is natuurlijk wel onderdrukking.
[..]
Maar het dan voor iedereen verbieden is net zo goed onderdrukking van de groep die het wel wil.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:10:47 #156
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70348059
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 07:54 schreef Marrije het volgende:

[..]

Maar het dan voor iedereen verbieden is net zo goed onderdrukking van de groep die het wel wil.
Ja, snap ik, maar je moet mijn reacties op Meki even in de context van die discussie lezen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:14:13 #157
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70348086
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 00:51 schreef Ghazi het volgende:

[..]

En we moeten deze directrice maar op haar woord geloven?
Wat kunnen we anders wat deze discussie betreft? Natuurlijk kun je vraagtekens plaatsen, maar doe dat dan gemotiveerd. Meki roept 'ze liegt', en daarmee klaar. Geen motivatie waarom. Ik denk: Als die directrice écht wat tegen hoofddoekjes had, dan had ze al wel veel eerder, zoals op andere scholen, een verbod ingevoerd. Dat lijkt me logisch voor iemand die er mordicus op tegen is. Verder weet ik het ook niet, maar ik zie in eerste instantie geen redenen om direct aan het verhaal van haar motivatie te twijfelen.

Dan blijft de vraag over of dit de beste oplossing is, en daar heb ik m'n mening al over gegeven.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70348305
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 01:44 schreef Bonzai. het volgende:
Effe vlug reageren:

Waarom mag men een petje dragen wel verbieden en het dragen van een hoofddoek niet:
Met een petje heb je een nogal respectloze air, logisch dat leerkrachten zich hier aan storen. Het dragen van een hoofddoek heeft niets met respect of disrespect tegenover de school te maken, onmogelijk dus dat een leerkracht zich eraan kan storen.

Maar als ik het verhaal van deze school lees kan ik het verbod wel begrijpen, maar dit lijkt me dan ook wel een extreem geval.
Ik zal je even gaan helpen om je uit de brand te helpen
een pet is geen geloofsovertuiging, een hoofddoek is wel een geloofsovertuiging.
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:36:19 #159
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348328
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 10:49 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Op school of werk gewoon een algeheel hoofddeksel verbod, in je pauze of na werk/school al doe je 10 hoofddoekjes ( ) op
Precies, als je een petje op hebt moet je m ook af doen, omdat dit onbeleefd is. Hoofddoekje idem dito
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:38:49 #160
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348355
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:34 schreef Meki het volgende:

[..]

Ik zal je even gaan helpen om je uit de brand te helpen
een pet is geen geloofsovertuiging, een hoofddoek is wel een geloofsovertuiging.
Geloofsuiting .

En in Nederland en België respecteer je mensen dor niet met vanalles op je hoofd te gaan lopen en jezelf te verbergen, maar door ze de gelegenheid te geven je recht aan te kijken.

Dat is de Nederlandse en Belgische (en de hele Europese) overtuiging en daar heb je je op aan te passen. Als je dat niet bevalt dan ga je naar een land waar alles wel in jouw straatje gedaan wordt. Probleem opgelost.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:42:37 #161
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70348399
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:38 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Geloofsuiting .

En in Nederland en België respecteer je mensen dor niet met vanalles op je hoofd te gaan lopen en jezelf te verbergen, maar door ze de gelegenheid te geven je recht aan te kijken.

Dat is de Nederlandse en Belgische (en de hele Europese) overtuiging
Met een hoofddoek op kun je mensen nog steeds recht aankijken
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:44:01 #162
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348415
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:18 schreef moussie het volgende:

[..]

waar komen ze onderuit dan?
De morele plicht je medemens te respecteren als ie tegen je praat.

Bovendien remt jezelf verbergen je ontwikkeling.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:44:54 #163
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348426
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:42 schreef Marrije het volgende:

[..]

Met een hoofddoek op kun je mensen nog steeds recht aankijken
.

Jij wel, iemand anders mist je hele mimiek etc.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:46:35 #164
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70348455
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:44 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

.

Jij wel, iemand anders mist je hele mimiek etc.
Heb je het nu over een niqab of een hoofddoek?? Ik dacht dat je het over de hoofddoek had, die bedekt je haar, niet je gezicht dus de mimiek kun je nog prima zien.
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:50:53 #165
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348521
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:46 schreef Marrije het volgende:

[..]

Heb je het nu over een niqab of een hoofddoek?? Ik dacht dat je het over de hoofddoek had, die bedekt je haar, niet je gezicht dus de mimiek kun je nog prima zien.
Maakt niet uit. In Europa getuigt het van respect als je alles kunt zien van de mensen waarmee je op formele wijze omgaat. Een hoofddoek of andere hoofdbedekking past daar dus niet in
pi_70348620
Ik vind het een goed iets wat deze directrice doet.
Kan er verder heel kort over zijn, ik vind geloof echt ontzettende bullshit en ik heb niet in die mate respect voor geloof dat ik vind dat gelovigen zichzelf boven bepaalde regelgevingen mogen stellen omdat zij een bepaalde keuze hebben gemaakt in hun leven.
Waarom wordt zoiets dan ineens gezien als oke of goed? Is het het aantal dat achter dit geloof staat? Is het omdat het geloof al oud is? Stel ik zou nu een geloof oprichten en ik zou daar een hoofddeksel bij verzinnen, mag ik die dan ook gebruiken op school of krijg ik dat recht pas met een bepaald aantal volgelingen?
  donderdag 25 juni 2009 @ 08:59:34 #167
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70348668
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:50 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Maakt niet uit. In Europa getuigt het van respect als je alles kunt zien van de mensen waarmee je op formele wijze omgaat. Een hoofddoek of andere hoofdbedekking past daar dus niet in
Als je de hoofddoek op één hoop gooit met andere hoofdbedekkingen dan ontgaat je de essentie.
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:03:17 #168
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70348740
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:59 schreef Marrije het volgende:

[..]

Als je de hoofddoek op één hoop gooit met andere hoofdbedekkingen dan ontgaat je de essentie.
De essentie is dat geloof privé is en dat respect universeel is. In Europa is het de gewoonte dat je je hoofd niet bedekt en zodoende valt een hoofddoek op een hoop met andere hoofdbedekkingen: ze bedekken namelijk allebei je hoofd .
pi_70348868
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:03 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

De essentie is dat geloof privé is en dat respect universeel is. In Europa is het de gewoonte dat je je hoofd niet bedekt en zodoende valt een hoofddoek op een hoop met andere hoofdbedekkingen: ze bedekken namelijk allebei je hoofd .
Gewoonte om je hoofd niet te bedekken? Waar slaat dat nou weer op?
Joden lopen al eeuwen met keppeltjes. Traditionele klederdracht heeft ook een hoofdbedekking. Plasterk, minister van cultuur, draagt vaak een hoed. Tieners dragen vaak petjes.

Waarom is een hoofddoek dan zoveel "erger".
pi_70348888
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:03 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Inderdaad, sowieso omdat deze geloven niet uit Europa origineren. Daarnaast omdat het in Europa gewenst is niet je hoofd te bedekken, uit respect. Dat respect staat inderdaad boven het respect dat deze geloven verdienen, omdat Europa groter is dan religie en net zoals wij ons aan religieuzen moeten aanpassen, moeten zij dat ook aan atheïsten. Daar komt nog eens voor mij persoonlijk bij dat ik me echt vreselijk stoor aan religieuzen die zich boven de standaard verheffen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2009 09:12:53 ]
pi_70348901
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:10 schreef YouNaiveHuman het volgende:

[..]

Gewoonte om je hoofd niet te bedekken? Waar slaat dat nou weer op?
Joden lopen al eeuwen met keppeltjes. Traditionele klederdracht heeft ook een hoofdbedekking. Plasterk, minister van cultuur, draagt vaak een hoed. Tieners dragen vaak petjes.

Waarom is een hoofddoek dan zoveel "erger".
Hoeden worden gedragen en ook afgezet wanneer het daar de gelegenheid voor is. Volgens mij geldt dat ook voor keppeltjes maar dat weet ik niet zeker. Daarnaast, hoeveel mensen kom jij tegen met keppeltjes, en hoeveel met hoofddoeken?
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:12:23 #172
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_70348904
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:59 schreef Marrije het volgende:

[..]

Mensen zoals jij zijn voorspelbaar.

Als ik zou stellen dat ik een persoonlijk geloof heb, met eigen regels en voorschriften. Van mijn geloof, dat overigens bij niemand bekend is, moet ik een petje dragen, of beter nog, moet ik de vlag van het land waarin ik woon dragen op mijn kleding. Daarbij stelt mijn geloof dat niet iedereen gelijk is, dat bepaalde religieuze overtuigingen een slechte invloed zijn, en dat de mensen die deze religies aanhangen zwakbegaafd en onrein zijn.

Mag ik handelen naar mijn geloof?

Jij zult stellen dat ik dat niet mag, want ineens is mijn geloof niet "echt" genoeg.

Heel hypocriet verhef je 1 geloof boven anderen. Stel je een hele groep boven alle andere,

Neem bijvoorbeeld een Sikh... die moeten een ritueel mes bij zich dragen, ten alle tijden... vind jij dat dit zou mogen op school?
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
pi_70348958
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:12 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Hoeden worden gedragen en ook afgezet wanneer het daar de gelegenheid voor is. Volgens mij geldt dat ook voor keppeltjes maar dat weet ik niet zeker. Daarnaast, hoeveel mensen kom jij tegen met keppeltjes, en hoeveel met hoofddoeken?
Hoeveel ik er tegenkom maakt mij niet uit. Er wordt gesteld dat het niet de gewoonte is om je hoofd te bedekken in Europa. En dat is natuurlijk grote onzin.
En de keppel wordt ook gewoon de hele dag gedragen door gelovigen Joden.
pi_70348989
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:14 schreef YouNaiveHuman het volgende:

[..]

Hoeveel ik er tegenkom maakt mij niet uit. Er wordt gesteld dat het niet de gewoonte is om je hoofd te bedekken in Europa. En dat is natuurlijk grote onzin.
En de keppel wordt ook gewoon de hele dag gedragen door gelovigen Joden.
Jawel dat maakt juist wel uit, want van die hoofddoeken is er veel meer overlast.
Daarnaast is een hoofddoek wel even iets anders dan een rondje met een diameter van 15cm op je hoofd.
Verder is het geen gewoonte om dat gewoon ongegeneerd te doen inderdaad, met lak aan alle regelgeving en jezelf verheffend boven al het andere.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2009 09:17:24 ]
pi_70349031
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:12 schreef Cairon het volgende:

[..]

Mensen zoals jij zijn voorspelbaar.

Als ik zou stellen dat ik een persoonlijk geloof heb, met eigen regels en voorschriften. Van mijn geloof, dat overigens bij niemand bekend is, moet ik een petje dragen, of beter nog, moet ik de vlag van het land waarin ik woon dragen op mijn kleding. Daarbij stelt mijn geloof dat niet iedereen gelijk is, dat bepaalde religieuze overtuigingen een slechte invloed zijn, en dat de mensen die deze religies aanhangen zwakbegaafd en onrein zijn.

Mag ik handelen naar mijn geloof?

Jij zult stellen dat ik dat niet mag, want ineens is mijn geloof niet "echt" genoeg.

Heel hypocriet verhef je 1 geloof boven anderen. Stel je een hele groep boven alle andere,

Neem bijvoorbeeld een Sikh... die moeten een ritueel mes bij zich dragen, ten alle tijden... vind jij dat dit zou mogen op school?
Jij denkt even een individueel geloof te kunnen introduceren? Dat is pas een voorspelbaar argument in dit soort discussies.

Voor het dragen van wapens zijn al tientallen jaren wetten. Die worden niet ineens verzonnen. En daarbij zijn er overduidelijke redenen aan te dragen waarom iemand geen mes mee zou mogen nemen naar school. Daar kan ik nog wel mogelijke kwalijke gevolgen bij bedenken.
Niemand kan mij vertellen wat de kwalijke gevolgen van een hoofddoek zouden kunnen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')