Thanks voor de tipquote:Op maandag 22 juni 2009 17:05 schreef Lienekien het volgende:
Daar is nog een recent topic over:
Kopen vs Huren
Verbouwen in een huurwoning is tegenwoordig relatief vrij, dus dat valt wel mee hoor die beperkingquote:Op maandag 22 juni 2009 17:07 schreef Newyorkuni22 het volgende:
Altijd kopen.
Huren is kapitaalsvernietiging . Daarnaast zijn er vaak beperkingen als het gaat om verbouwen enz.
Wel kijken wát je koopt. Als je niet handig bent moet je dus niet een relatief oud huis kopen waarin veel moet gebeuren.....
Tenzij je natuurlijk een flinke slok gespaard hebt. Perfecte tijd om nu iets (onder de 300 k ) te kopen.
Noem mij eens een verhuurder die het jouw toestaat een nieuwe keuken , badkamer enz te installeren .quote:Op maandag 22 juni 2009 17:12 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Verbouwen in een huurwoning is tegenwoordig relatief vrij, dus dat valt wel mee hoor die beperking
En kopen kan ook kapitaalsvernietiging zijn, als je nu een huis koopt is er geen enkele garantie dat de waarde zal stijgen. Daarnaast, niet iedereen kan een koopwoning betalen. De hypotheek vast wel, maar vervolgens komen daar allerlei andere kosten bij die je als huurder niet hebt, zoals onderhoud of levensverzekeringen. Ook heb je in geval van werkeloosheid een buffer nodig om je lasten van je koophuis te kunnen blijven betalen, in geval van een huurwoning vraag je huursubsidie aan als de werkeloosheid te lang duurt.
Ik vind dat kopen of huren dus geheel situatie afhankelijk is. Het opbouwen van kapitaal vind ik geen argument om een woning te kopen, met name in de huidige markt.
quote:Op maandag 22 juni 2009 20:52 schreef Newyorkuni22 het volgende:
Noem mij eens een verhuurder die het jouw toestaat een nieuwe keuken , badkamer enz te installeren .![]()
Er staat niks fatsoenlijks te koop voor onder de 3 tonquote:Op maandag 22 juni 2009 17:07 schreef Newyorkuni22 het volgende:
Tenzij je natuurlijk een flinke slok gespaard hebt. Perfecte tijd om nu iets (onder de 300 k ) te kopen.
Totdat je de huur opzegt en erachter komt dat de woning in de respectievelijke oorspronkelijke staat dient te worden opgelevert . Dan heb jij best wel een probleemquote:Op maandag 22 juni 2009 20:56 schreef MamsX het volgende:
[..]
Dat is dus echt onzin.
Ja ik mag een nieuwe keuken etc plaatsen, ik mag zelfs een muur metselen in de woonkamer.
En ik mag ook de badkamer opnieuw laten betegelen, nieuwe kranen etc.
Hebben ze geen enkele moeite mee.
quote:Op maandag 22 juni 2009 20:59 schreef Newyorkuni22 het volgende:
Totdat je de huur opzegt en erachter komt dat de woning in de respectievelijke oorspronkelijke staat dient te worden opgelevert . Dan heb jij best wel een probleem
In Wassenaar of Blaricum vast niet nee. De rest van Nederland wel.quote:Op maandag 22 juni 2009 20:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Er staat niks fatsoenlijks te koop voor onder de 3 ton
hey randstadfokker: NL is groter dan alleen amsterdam.quote:Op maandag 22 juni 2009 20:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dus als jij een knalroze badkamer en een Paarse keuken met groene stippen in je woning monteert dan gaat de verhuurder op het moment dat jij de huur opzegt hier geen punt van maken?quote:
Je huurhuis moet je in dezelfde staat weer opleveren als dat het was toen je er in ging. Met een huurhuis moet je genoeg problemen alsnog zelf oplossen (Glas, verstoppingen, etc). Je huurwoning heeft ook een vereniging van Eigenaren, alleen zul je daar weinig mee te maken hebben als huurder, je mag niet meestemmen en je huisbaas beslist dus alles. Je huur stijgt, je hypotheek niet. Het geld dat je aan huur betaald, ben je kwijt, hop weg de prullenbak in. Het geld dat je in je koopwoning steekt krijg je weer terug bij de verkoop van de woning.quote:Op maandag 22 juni 2009 17:32 schreef MamsX het volgende:
Ik snap dat niet, dat er altijd wel iemand roept huren is altijd verkeerd.
Ik heb een huurwoning maar ik mag verbouwen.Als alles maar voldoet aan de juiste normen etc.
Ik weet dat mijn huurhuis niet veel in prijs stijgt, maar een max procent met jaar.
Geen Vereniging Van eigenaren.
Problemen hoef ik niet zelf op te lossen.
Als ik weg wil hoef ik me geen zorgen te maken over een eventuele hypotheek en het niet kwijtraken van mijn huis. Een huurhuis is tenslotte makkelijk op te zetten.
Het is maar net hoelang je in een huis wil blijven.
Wil je ergens 30 jaar blijven dan is kopen wel handig. weet je niet hoe lang je ergens zult blijven dan is huren erg makkelijk.
En wat staat daar?quote:Op maandag 22 juni 2009 21:09 schreef Lienekien het volgende:
Nou, dat je een huurwoning in oude staat terug moet brengen, klopt lang niet (meer) in alle gevallen. Je kunt voor bepaalde verbeteringen zelfs een vergoeding van de verhuurder verwachten.
Bron
Glas en verstoppingen worden gewoon door mijn verhuurder geregeld hoor. Heb er al 4 nieuwe ruiten in zitten sinds ik hier woon, waarvan er 3 "lek" waren wat je normaal als eigenaar van een woning zelf moet betalen om te laten vervangen (lekkage van thermopeen wordt doorgaans niet vergoed door de glasverzekering). Ik hoef mijn woning niet in originele staat achter te laten en inspraak heb ik wel degelijk. Bovendien, als ik problemen heb met omwonenden hebben wij een wijkbeheerder die vanalles daarin aan actie onderneemt. Het geld dat ik aan huur betaal ben ik inderdaad kwijt, maar ik krijg er een hoop voor terug. De hypotheek kan wel degelijk stijgen omdat de rentes maar voor een bepaalde periode vaststaan. Daarnaast is die investering dus helemaal niet meer zeker in de huidige economische situatie. Ik denk namelijk dat huizen helemaal niet meer zo snel zullen stijgen (ik denk zelfs dat ze, zoals voorspeld is, zullen blijven dalen in prijs).quote:Op maandag 22 juni 2009 21:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je huurhuis moet je in dezelfde staat weer opleveren als dat het was toen je er in ging. Met een huurhuis moet je genoeg problemen alsnog zelf oplossen (Glas, verstoppingen, etc). Je huurwoning heeft ook een vereniging van Eigenaren, alleen zul je daar weinig mee te maken hebben als huurder, je mag niet meestemmen en je huisbaas beslist dus alles. Je huur stijgt, je hypotheek niet. Het geld dat je aan huur betaald, ben je kwijt, hop weg de prullenbak in. Het geld dat je in je koopwoning steekt krijg je weer terug bij de verkoop van de woning.
Dat is een beetje kort door de bocht denk ikquote:Op maandag 22 juni 2009 20:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Glas, verstoppingen etc hoef ik niet zelf op te lossen.quote:Op maandag 22 juni 2009 21:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Je huurhuis moet je in dezelfde staat weer opleveren als dat het was toen je er in ging. Met een huurhuis moet je genoeg problemen alsnog zelf oplossen (Glas, verstoppingen, etc). Je huurwoning heeft ook een vereniging van Eigenaren, alleen zul je daar weinig mee te maken hebben als huurder, je mag niet meestemmen en je huisbaas beslist dus alles. Je huur stijgt, je hypotheek niet. Het geld dat je aan huur betaald, ben je kwijt, hop weg de prullenbak in. Het geld dat je in je koopwoning steekt krijg je weer terug bij de verkoop van de woning.
Ik ben ook aan het kijken in (de buurt van) Arnhem. Mij valt het nog een beetje tegen, ik ga dan ook nog geen 3 ton uitgeven.quote:Op maandag 22 juni 2009 21:28 schreef Ender_W het volgende:
Toch opvallend dat de waarheid nooit in het midden blijkt te liggen....
Beiden hebben voor en nadelen, waarom zijn er zo weinig mensen die dat durven toe te geven?
Maar valt mij wel op dat het vaak ook met de achtergrond van de personen an sich te maken heeft. Als ik in mijn vriendenkring kijk, dan valt het op dat de kinderen van huurders later ook vaker huren en koperskinderen later eerder geneigd zijn om te kopen. (Niet altijd, maar wel regelmatig)
Maar zoals er dure huizen zijn om te huren zijn er ook goedkope. Datzelfde geldt voor kopen.
Sommige mensen vinden het fijn om geen zorgen te hebben,elke maand hun huur te betalen en relatief weinig zorgen te hebben. Ik persoonlijk vind het leuk om te klussen. Als het moet gebeuren dan doe ik het zelf wel.
Ben op dit moment toevallig aan het kijken in de regio Arnhem om samen te gaan wonen. Daar staan schitterende huizen (nieuwbouw) te koop voor onder de 3 ton. En nog groot ook.
Zoals gezegd, de waarheid ligt in het midden... zoals altijd. En het heeft meer te maken met je eigen referentiekader.
Post jij maar eens de passage uit je huurcontract waarin duidelijk naar voren komt dat jij ongeacht wat dan ook zomaar de hele boel mag verbouwen. Ik geloof er namelijk geen reet vanquote:Op maandag 22 juni 2009 21:20 schreef MamsX het volgende:
[..]
Glas, verstoppingen etc hoef ik niet zelf op te lossen.
Nee ik hoef niet alles terug te brengen in dezelfde staat.
Ook is er een project dat we mee mogen beslissen over een heleboel
En inderdaad dus meestemmen, zo zijn er al veel dingen gerealiseerd waar de woningbouw niet achter stond in het begin.
hmz echt veel snap je niet van economie hequote:Op maandag 22 juni 2009 20:52 schreef Newyorkuni22 het volgende:
[..]
Verder weet je met huren in ieder geval zeker dat je geen kapitaal opbouwt . Weet niet wat de jaarlijkse verhoging van de huur dit jaar was? Procentje of 3? Reken eens uit over 10 jaar. Betaal je dus 30 % meer huur mensen.
Nogmaals als je iets koopt waar je lang kunt blijven zitten krijg je uiteindelijk altijd winst. Zolang geld bestaat is er inflatie daardoor stijgen de lonen , en zolang de lonen stijgen zullen (uiteindelijk) de huizenprijzen ook blijven stijgen
Rot op man.quote:Op maandag 22 juni 2009 21:37 schreef dddour het volgende:
[..]
hmz echt veel snap je niet van economie he
Sommige mensen (de zwakken) moeten gewoon in een boerengehucht blijven wonen.quote:Op maandag 22 juni 2009 21:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik wil nog niet in de randstad wonen als ik er geld bij krijg
Ik ben er geboren , maar fuck die hele Randstad . Een grote allochtone pauperbende tegenwoordig.quote:Op maandag 22 juni 2009 21:41 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
Sommige mensen (de zwakken) moeten gewoon in een boerengehucht blijven wonen.
Je kan de randstad niet eens aan, laat staan dat je in new york of londen moet wonen en werken.
Zeg ik ongeacht alles? Neequote:Op maandag 22 juni 2009 21:35 schreef Newyorkuni22 het volgende:
Post jij maar eens de passage uit je huurcontract waarin duidelijk naar voren komt dat jij ongeacht wat dan ook zomaar de hele boel mag verbouwen. Ik geloof er namelijk geen reet van
quote:Op maandag 22 juni 2009 17:32 schreef MamsX het volgende:
Ik heb een huurwoning maar ik mag verbouwen.Als alles maar voldoet aan de juiste normen etc.
Ik ga morgen kijken naar een tussenwoning voor 85.000 euroquote:Op maandag 22 juni 2009 20:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Post dan het gedeelt waarin staat dat jij ongeacht kleur , materiaal naar willekeur je keuken en je badkamer mag vernieuwen.quote:
Je bedoelt wiskunde...quote:Op maandag 22 juni 2009 21:37 schreef dddour het volgende:
[..]
hmz echt veel snap je niet van economie he
En waarom zou ik dat zelf doen wanneer het op kosten van mijn woningbouw kan en ik zelf alles mag uitkiezenquote:Op maandag 22 juni 2009 21:44 schreef Newyorkuni22 het volgende:
[..]
Post dan het gedeelt waarin staat dat jij ongeacht kleur , materiaal naar willekeur je keuken en je badkamer mag vernieuwen.
Volgens mij ben je slecht ingelicht namelijk
Je "krijgt" nietsquote:Op maandag 22 juni 2009 21:47 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
En waarom zou ik dat zelf doen wanneer het op kosten van mijn woningbouw kan en ik zelf alles mag uitkiezenIk heb een nieuwe badkamer en toilet gekregen toen ik hier kwam wonen en volgend jaar krijg ik een nieuwe keuken.
Voor die *insert huurprijs* x 24 maanden (laten we even uitgaan dat je er twee jaar zit, waarschijnlijk langer) had ik ook aardig wat kunnen verbouwen.quote:Op maandag 22 juni 2009 21:47 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
En waarom zou ik dat zelf doen wanneer het op kosten van mijn woningbouw kan en ik zelf alles mag uitkiezenIk heb een nieuwe badkamer en toilet gekregen toen ik hier kwam wonen en volgend jaar krijg ik een nieuwe keuken.
Tussenwoningquote:Op maandag 22 juni 2009 21:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik ga morgen kijken naar een tussenhuis voor 85.000 euro
Dus dan ga je nog meer betalen?quote:Op maandag 22 juni 2009 21:46 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Je bedoelt wiskunde...
En waar je de fout ingaat Newyorkuni22 is dat het rente op rente betreft. Immers, de verhoging vindt jaarlijks plaats over de hogere huur. Dan kun je wel zeggen dat dddour op moet rotten, maar je rekensom klopt gewoon niet...
Daar wordt ik zeker blij van, ik hoef niet te gaan lopen janken als de huizenprijs maar blijft dalenquote:Op maandag 22 juni 2009 21:49 schreef Newyorkuni22 het volgende:
[..]
Je "krijgt" niets![]()
Maargoed. Lekker blijven huren als je daar blij van wordt
Ik zie het ook nu pasquote:
Ik woon hier nu 4 jaar, waarvan ik 3 jaar nog geen 200 euro per maand betaald heb door de toeslag. Ik woon in een 3-verdiepingen tellende bovenwoning waar ik mij als student prima heb kunnen redden. Naast de keuken, badkamer en toilet heb ik dus meerdere malen nieuwe ruiten gehad, hebben ze mijn plafonds gewit en vanalles opgeknapt toen ik hier kwam wonen (ik had 2 klusjesmannen van de woningbouw voor een weekquote:Op maandag 22 juni 2009 21:50 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Voor die *insert huurprijs* x 24 maanden (laten we even uitgaan dat je er twee jaar zit, waarschijnlijk langer) had ik ook aardig wat kunnen verbouwen.
HOAX , de huizenprijzen in het midden/laag segment gaan niet dalen. Verder wordt alles keurig doorberekend in je huurprijs. Ook zal er op je huur-specificatie exact vermeldt staan wat en waarvoor er zaken in rekening worden gebracht.quote:Op maandag 22 juni 2009 21:52 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Daar wordt ik zeker blij van, ik hoef niet te gaan lopen janken als de huizenprijs maar blijft dalen
Maar het is afhankelijk van de situatie wat het beste past. Als ik had gekocht jaren geleden dat had ik niet meer kunnen gaan studeren. Ik heb het max aan huurtoeslag gehad de afgelopen jaren waardoor ik minder betaalde voor mijn huis dan voor een reguliere studentenkamer. En kopen gebeurd vast ook ooit nog wel, maar niet nu.
Hoax, nou ik dacht het niet, maar goed, dat is afwachten natuurlijk. Maar aangezien de crisis alleen nog maar erger zal worden, denk ik dat ook in dat segment wel dingen veranderen.quote:Op maandag 22 juni 2009 21:58 schreef Newyorkuni22 het volgende:
[..]
HOAX , de huizenprijzen in het midden/laag segment gaan niet dalen. Verder wordt alles keurig doorberekend in je huurprijs. Ook zal er op je huur-specificatie exact vermeldt staan wat en waarvoor er zaken in rekening worden gebracht.
Woningbouw is ook een bedrijf , dat aan het einde van het jaar winstgevend moet zijn.
De koopprijzen zullen niet zoveel dalen als dat ze gestegen zijn. Daarnaast wordt je hypotheeklast daar niet anders van, jouw huur stijgt ook tijdens de crisis vrolijk door.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:04 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Hoax, nou ik dacht het niet, maar goed, dat is afwachten natuurlijk. Maar aangezien de crisis alleen nog maar erger zal worden, denk ik dat ook in dat segment wel dingen veranderen.
En ik heb nog nooit wat bij hoeven te betalen (jaarlijks is er een afrekening van de servicekosten). Doordat ik niet gekocht heb ben ik dus nog een stuk vrijer in het maken van keuzes. Ook omdat ik nog niet weet waar ik wil gaan wonen, dat is afhankelijk van waar ik een leuke baan ga vinden. Nogmaals, het is geheel afhankelijk van de situatie wat past. Ik ken genoeg mensen die nooit zouden moeten kopen om de simpele reden dat ze niet met geld om kunnen gaan. Ieder z'n ding toch? En ik zit hier erg goed
En naast de hypotheeklast heb je zoveel andere kosten (die zie ik hier amper voorbij komen), dat het volgens mij qua kosten duurder is om te kopen, ondanks dat het je bezit is. Daar moet je dus maar net trek in hebben
Je moet niet zo pessimistisch denken. Figuren zoals jij die angstvallig de hand op de knip houden zijn de belangrijkste oorzaak van de huidige crisis an sig .quote:Op maandag 22 juni 2009 22:04 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Hoax, nou ik dacht het niet, maar goed, dat is afwachten natuurlijk. Maar aangezien de crisis alleen nog maar erger zal worden, denk ik dat ook in dat segment wel dingen veranderen.
En ik heb nog nooit wat bij hoeven te betalen (jaarlijks is er een afrekening van de servicekosten). Doordat ik niet gekocht heb ben ik dus nog een stuk vrijer in het maken van keuzes. Ook omdat ik nog niet weet waar ik wil gaan wonen, dat is afhankelijk van waar ik een leuke baan ga vinden. Nogmaals, het is geheel afhankelijk van de situatie wat past. Ik ken genoeg mensen die nooit zouden moeten kopen om de simpele reden dat ze niet met geld om kunnen gaan. Ieder z'n ding toch? En ik zit hier erg goed
En naast de hypotheeklast heb je zoveel andere kosten (die zie ik hier amper voorbij komen), dat het volgens mij qua kosten duurder is om te kopen, ondanks dat het je bezit is. Daar moet je dus maar net trek in hebben
Jij snapt net zoveel van de crisis als van wiskunde hoor ik al welquote:Op maandag 22 juni 2009 22:07 schreef Newyorkuni22 het volgende:
[..]
Je moet niet zo pessimistisch denken. Figuren zoals jij die angstvallig de hand op de knip houden zijn de belangrijkste oorzaak van de huidige crisis an sig .
Het is waard wat de gek er voor geeft! Ik zie het probleem niet zo hoor?quote:Op maandag 22 juni 2009 22:06 schreef Newyorkuni22 het volgende:
Overigens een kleine correctie. Iedereen heeft inderdaad zijn eigen redenen waarom hij/zij wel niet koopt/huurt. Waar ik wel moeite mee heb is het smerig cashen van bepaalde grote organisaties . Bijvoorbeeld: Er stond bij ons in de straat een huis te huur . Onze woning kostte rond de 280k KK Een zelfde soort huis werd verhuurd voor ca 2300 euro per maand. Gemeubileert , dat dan weer wel. Wij betalen rond de 700 euro hypotheek. Ik bedoel maar
Is nog geen reden om te gaan kopen toch? Voor mij hoeft dat niet zo nodig, ik hoef niet honkvast te zijn tegen de hoofdprijs (die betaal je immers in dit land). Als je kijkt naar onze buurlanden zijn de huizenprijzen hier sowieso veel te hoog, maar dat is even terzijdequote:Op maandag 22 juni 2009 22:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De koopprijzen zullen niet zoveel dalen als dat ze gestegen zijn. Daarnaast wordt je hypotheeklast daar niet anders van, jouw huur stijgt ook tijdens de crisis vrolijk door.
quote:Op maandag 22 juni 2009 22:10 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Is nog geen reden om te gaan kopen toch? Voor mij hoeft dat niet zo nodig, ik hoef niet honkvast te zijn tegen de hoofdprijs (die betaal je immers in dit land). Als je kijkt naar onze buurlanden zijn de huizenprijzen hier sowieso veel te hoog, maar dat is even terzijde
Ik zie op dit moment geen voordelen aan een huis kopen wat het voor mij beter zou maken ten opzichte van nu huren
Ik betaal nu 400 huur in een achterbuurt met enkelglas, geen cv, baggerstaat, 66M2.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:10 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Is nog geen reden om te gaan kopen toch? Voor mij hoeft dat niet zo nodig, ik hoef niet honkvast te zijn tegen de hoofdprijs (die betaal je immers in dit land). Als je kijkt naar onze buurlanden zijn de huizenprijzen hier sowieso veel te hoog, maar dat is even terzijde
Ik zie op dit moment geen voordelen aan een huis kopen wat het voor mij beter zou maken ten opzichte van nu huren
Studie, ben bijna klaar, morgen het laatste tentamenquote:Op maandag 22 juni 2009 22:13 schreef Newyorkuni22 het volgende:
[..]
Maar ok. Werk je nu fulltime of ben je nog druk aan de studie?
Dan ben je inderdaad een uitzonderingquote:Op maandag 22 juni 2009 21:55 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ik woon hier nu 4 jaar, waarvan ik 3 jaar nog geen 200 euro per maand betaald heb door de toeslag. Ik woon in een 3-verdiepingen tellende bovenwoning waar ik mij als student prima heb kunnen redden. Naast de keuken, badkamer en toilet heb ik dus meerdere malen nieuwe ruiten gehad, hebben ze mijn plafonds gewit en vanalles opgeknapt toen ik hier kwam wonen (ik had 2 klusjesmannen van de woningbouw voor een week), verstoppingen worden gratis geregeld, stopcontacten worden vervangen, jaarlijks komen ze hier alles controleren en stellen ze deuren en dergelijke af. Nee, ik zit hier voorlopig prima. Maar dat is dus mijn mening.
Oke. Kijk er is een scheefgroei gaande op de woningmarkt . Starters kunnen moeilijk tot niet aan een betaalbare huurwoning komen . Aan de andere kant heb je 2 verdieners die dan jaren blijven hangen in hun huurhuisje van 25 m2 omdat het zo lekker goedkoop is.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:15 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Studie, ben bijna klaar, morgen het laatste tentamen
Daarna opzoek naar werk, maar waar weet ik dus nog niet, dat zie ik vanzelf wel
Verhuisplannen dus, dat is altijd leukquote:Op maandag 22 juni 2009 22:14 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik betaal nu 400 huur in een achterbuurt met enkelglas, geen cv, baggerstaat, 66M2.
Vanaf september betaal ik 480 euro hypotheek netto, centrum, dubbelglas en CV, goede staat, 100M2.
Dat noem ik niet echt de hoofdprijs.
Waarom? Dat vind ik helemaal onzinnig om dat tegen te gaan. Dat noem ik mensen-pesten. Laat die woningbouwverenigingen eerst maar eens huizen bouwen van al dat opgepotte geld, dan praten we pas verder over maatregelen. Ow, en natuurlijk een salarisverlaging van de directeur, komt er weer wat meer geld vrij om te bouwenquote:Op maandag 22 juni 2009 22:17 schreef Newyorkuni22 het volgende:
[..]
Oke. Kijk er is een scheefgroei gaande op de woningmarkt . Starters kunnen moeilijk tot niet aan een betaalbare huurwoning komen . Aan de andere kant heb je 2 verdieners die dan jaren blijven hangen in hun huurhuisje van 25 m2 omdat het zo lekker goedkoop is.
Daar zou vanuit de overheid meer stimulans gegeven moeten worden om e.e.a. recht te trekken.
Ik betaalde in Kampala 50 euro per maand voor een huisjequote:Op maandag 22 juni 2009 22:23 schreef Marijkezwolle het volgende:
Vergeleken met andere landen vind ik het wel degelijk de hoofdprijs.
Mensen pesten.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:24 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Waarom? Dat vind ik helemaal onzinnig om dat tegen te gaan. Dat noem ik mensen-pesten. Laat die woningbouwverenigingen eerst maar eens huizen bouwen van al dat opgepotte geld, dan praten we pas verder over maatregelen. Ow, en natuurlijk een salarisverlaging van de directeur, komt er weer wat meer geld vrij om te bouwen
Ik betaalde in New York 2950 $ voor een 2 kamer appartement in downtown Manhattan.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik betaalde in Kampala 50 euro per maand voor een huisjeMoest wel iedere dag jerrycans water halen, douchen met bakken koud water en poepen en een gat. Maar hey, ik woonde wél goedkoop!
quote:Op maandag 22 juni 2009 22:23 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Verhuisplannen dus, dat is altijd leukIs het een flat of eengezinswoning?
Volledig aflossingsvrij is in Nederland niet mogelijk. Deze hypotheek is 15.000 aflossingsvrij (iets minder dan tien procent).quote:Vergeleken met andere landen vind ik het wel degelijk de hoofdprijs. Ik gok ook dat je met die 480 euro niets aflost.
Balkon van 11x2quote:En dan hebben we het nog niet eens over de leuke, schattige, kleine tuintjes die we hier in NL kennen.
Centrum Rotterdam, 3 slaapkamers, woonkamer, open grote keuken, giga balkon, rustig complex zonder auto's, 145.000 euro.quote:In Duitsland bijvoorbeeld ben je een stuk goedkoper uit, zonder hypotheekrenteaftrek.De grond is hier zo achterlijk duur, en allerlei projectontwikkelaars willen zo graag geld aan je verdienen... Ik sta echt versteld van de prijzen. In Zwolle betaal je voor een klein 2-kamer flatje in een achterstandswijk al meer dan 110.000.
Mijn vriendin heeft een tijdje in de studentenflat naast het park gewoond, in zwolle, huizen zoals die wijk daarachter zijn volgens mij erg betaalbaar in Zwolle...quote:Dat vind ik persoonlijk echt te gortig... Om nog maar niet te spreken over de prijzen van eengezinswoningen hier.
Waarom? Mensen mogen zelf weten waar en hoe ze wonen. Hetgeen de overheid moet doen is het volgende:quote:Op maandag 22 juni 2009 22:17 schreef Newyorkuni22 het volgende:
[..]
Oke. Kijk er is een scheefgroei gaande op de woningmarkt . Starters kunnen moeilijk tot niet aan een betaalbare huurwoning komen . Aan de andere kant heb je 2 verdieners die dan jaren blijven hangen in hun huurhuisje van 25 m2 omdat het zo lekker goedkoop is.
Daar zou vanuit de overheid meer stimulans gegeven moeten worden om e.e.a. recht te trekken.
Dat is niet waar, "officieel" (zowel juridisch als economisch) ben je eigenaar van de koopwoning. Het pandrecht doet daar niets aan af.quote:Op maandag 22 juni 2009 23:12 schreef Kaar68 het volgende:
...
Nadeel is alleen dat het nooit echt van ons zal worden. Aan de andere kant zijn veel koophuizen ook niet echt van de bewoner, maar officieel van de bank tot alle hypotheek betaald is.
...
Plus de huren vrijgeven. Waarom zou iemand voor een prikkie in een Amsterdams grachtenpand moeten kunnen wonen? Hier in Amsterdam komt het regelmatig voor dat een bejaarde in een huis woont van >300.000 euro, tegen een huur van nog geen 100 euro/maand. Dan is het ook niet zo gek dat de eigenaar van het pand niet wil investeren in het onderhoud. Wat mij brengt op nog een voordeel van kopen: de buurt wordt er beter van. Ceteris paribus kan je beter in een buurt wonen met veel koophuizen, dan in een buurt met veel huurhuizen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom? Mensen mogen zelf weten waar en hoe ze wonen. Hetgeen de overheid moet doen is het volgende:
Alle stimulering voor de woningmarkt stoppen, dus HRA en huurtoeslag. Alles weg.
De vrije markt zijn gang lagen gaan in NL
Belasting verlagen omdat er kosten wegvallen
Daar ben ik het niet in alle gevallen mee eens. Huurwoningen (van de woningbouw dan) worden in het algemeen keurig bijgehouden, en is je voortuin bijvoorbeeld een rommeltje dan wordt daar meteen iets van gezegd en kun je het opruimen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:56 schreef DonJames het volgende:
Wat mij brengt op nog een voordeel van kopen: de buurt wordt er beter van. Ceteris paribus kan je beter in een buurt wonen met veel koophuizen, dan in een buurt met veel huurhuizen.
Er is toch allang sprake van een vrije particuliere marktquote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom? Mensen mogen zelf weten waar en hoe ze wonen. Hetgeen de overheid moet doen is het volgende:
Alle stimulering voor de woningmarkt stoppen, dus HRA en huurtoeslag. Alles weg.
De vrije markt zijn gang lagen gaan in NL
Belasting verlagen omdat er kosten wegvallen
Precies mijn gedachte.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 23:08 schreef Revolution-NL het volgende:
Voordeel van kopen:
Over 30 jaar betaal ik nog steeds 780 euro hypotheek p/mnd terwijl de huur tegen die tijd rond de 2000 euro p/mnd zal liggen. Tevens heb ik over 30 jaar een aardig kapitaal opgebouwt waar ik van kan genieten op mijn oude dag
Maar dan bouw je dus géén kapitaal op.quote:Op woensdag 24 juni 2009 07:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies mijn gedachte.
Wij betalen nu voor onze eigen woning slecht 350 euro bruto per maand. (Aflossingsvrije hypotheek) Daar heb ik geen vergelijkbare huurwoning voor.
Wel degelijk. In de vorm van vastgoed.quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:43 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Maar dan bouw je dus géén kapitaal op.
Wat bouwt ze wél op, dan?quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:46 schreef sanger het volgende:
[..]
Wel degelijk. In de vorm van vastgoed.
Er wordt echter geen kapitaal opgebouwd om het huis af te lossen. Dat is wel weer zonde, want dan maak je per saldo geen winst.
als je het met winst verkoopt. dat ging de laatste jaren wel goed maar ik vraag me af of dat de komende 10 jaar wel het geval isquote:
Hoezo niet? Wij hebben zo'n 80 000 euro overwaarde op het huis. Plus het geld dat ik uitspaar op een veel te hoge huur, kan ik nu sparen. Wij sparen automatisch 250 euro per maand. Dat zou ik met een vergelijkbaar huurhuis niet overhouden!quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:43 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
dit laat weer eens zien hoe verneukt de markt is.quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoezo niet? Wij hebben zo'n 80 000 euro overwaarde op het huis. Plus het geld dat ik uitspaar op een veel te hoge huur, kan ik nu sparen. Wij sparen automatisch 250 euro per maand. Dat zou ik met een vergelijkbaar huurhuis niet overhouden!
Ja, nou en? Ik heb ze ook nu nog niet nodig! Aangezien we nog makkelijk 250 euro per maand kunnen sparen, zitten we niet om geld verlegen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:25 schreef Matty___ het volgende:
[..]
dit laat weer eens zien hoe verneukt de markt is.
die 80k heb je pas als je het huis hebt verkocht.
Overwaarde heb je pas als je het geld op de bank hebt staan. Hoeveel jaar geleden heb je gekocht?quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoezo niet? Wij hebben zo'n 80 000 euro overwaarde op het huis. Plus het geld dat ik uitspaar op een veel te hoge huur, kan ik nu sparen. Wij sparen automatisch 250 euro per maand. Dat zou ik met een vergelijkbaar huurhuis niet overhouden!
ozbquote:Op woensdag 24 juni 2009 10:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Welke kosten heb je niet als je huurt en wel als je koopt?
Groot onderhoud en verzekeringen?
Groot onderhoud: 200 euro in de maand, OZB 100 euro in de maand, brandverzekering 50 euro in de maand?quote:
ligt aan het huis eh. prijs en staat van het huis en de gemeentequote:Op woensdag 24 juni 2009 10:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Groot onderhoud: 200 euro in de maand, OZB 100 euro in de maand, brandverzekering 50 euro in de maand?
Zoiets voor een rijtjeshuis?
Hummm, maar dan ben je nog niet je hele kapitaal kwijt maar een bepaald percentage.quote:Op maandag 22 juni 2009 17:12 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Verbouwen in een huurwoning is tegenwoordig relatief vrij, dus dat valt wel mee hoor die beperking
En kopen kan ook kapitaalsvernietiging zijn, als je nu een huis koopt is er geen enkele garantie dat de waarde zal stijgen. Daarnaast, niet iedereen kan een koopwoning betalen. De hypotheek vast wel, maar vervolgens komen daar allerlei andere kosten bij die je als huurder niet hebt, zoals onderhoud of levensverzekeringen. Ook heb je in geval van werkeloosheid een buffer nodig om je lasten van je koophuis te kunnen blijven betalen, in geval van een huurwoning vraag je huursubsidie aan als de werkeloosheid te lang duurt.
Ik vind dat kopen of huren dus geheel situatie afhankelijk is. Het opbouwen van kapitaal vind ik geen argument om een woning te kopen, met name in de huidige markt.
Dat begrijp ik daarom heb je ook voldoende aan een indicatiequote:Op woensdag 24 juni 2009 10:38 schreef Matty___ het volgende:
[..]
ligt aan het huis eh. prijs en staat van het huis en de gemeente
Tarief 2009:quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat begrijp ik daarom heb je ook voldoende aan een indicatie
9quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Overwaarde heb je pas als je het geld op de bank hebt staan. Hoeveel jaar geleden heb je gekocht?
Wat was de aankoopwaarde?quote:
Tuurlijk wel. Je hebt toch iets wat je later weer kunt verkopen. Als je 30 jaar huurt voor 500 euro excl dan ben je 30*52*500 kwijt. Daar kun je niks meer van doen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:43 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
De rekening moet 12x30x500 zijn lijkt mequote:Op woensdag 24 juni 2009 10:47 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Je hebt toch iets wat je later weer kunt verkopen. Als je 30 jaar huurt voor 500 euro excl dan ben je 30*52*500 kwijt. Daar kun je niks meer van doen.
Als je koopt met een aflossing van 600 p/m dan kun je na 30 jaar laten we zeggen 30*52*500 opnieuw gebruiken. Stel dat je daarna gaat huren voor je overige 30 jaar die je hebt. Dan hoef je geen inkomen meer te hebben voor je huur, terwijl dat wel moet als je die eerste 30 jaar reeds gehuurd hebt (dat is een redelijk gekke situatie, maar dat geeft wel aan wat voor voordeel kopen heeft).
Je hebt weliswaar een deel van je kapitaal vernietigd, maar je hebt ook een groot deel bewaard voor later.
Right. Echt niet. 200 euro per maand aan onderhoud? 1200 euro per jaar aan OZB? Kom op zeg!!quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Groot onderhoud: 200 euro in de maand, OZB 100 euro in de maand, brandverzekering 50 euro in de maand?
Zoiets voor een rijtjeshuis?
186.000 gulden!quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wat was de aankoopwaarde?
350 met wat voor rente tarief? is wel lekker goedkoop zoquote:Op woensdag 24 juni 2009 10:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Right. Echt niet. 200 euro per maand aan onderhoud? 1200 euro per jaar aan OZB? Kom op zeg!!
En een brand- en inboedelverzekering heeft iedereen. Je zult wel de woonhuisverzekering bedoelen. Die kost ons 8.35 per maand.
Verder krijgen we uiteraard van die 350 euro rente nog aardig wat terug van de belasting.
Voor wat wij kwijt zijn aan onze koopwoning kan ik niet gaan huren. Nergens.
Is alleen rente. Wij wonen in een nette buurt in een gewoon rijtjeshuis. Tuin op het zuiden. Vaste trap naar de zolder. (vierde slaapkamer) Brede straat met plantsoenstrook tussen trottoir en straat.quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Maar ook niet iedereen wil in een huis wonen met een bruto hypotheek van 350 euro
Sorry, uiteraardquote:Op woensdag 24 juni 2009 10:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
De rekening moet 12x30x500 zijn lijkt me
Pfff. Dacht dat we op dit moment ergens rond de 6 % zaten, toch wel. Misschien dat hubby me nog kan verbeteren?quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:54 schreef Matty___ het volgende:
[..]
350 met wat voor rente tarief? is wel lekker goedkoop zo
en worden die ook verkocht?quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:53 schreef Gia het volgende:
[..]
186.000 gulden!
Huizen hier in de straat staan nu te koop tussen de 180 000 en 205 000 euro.
Het gaat er om wat uiteindelijk op je bankrekening staatquote:Op woensdag 24 juni 2009 10:53 schreef Gia het volgende:
[..]
186.000 gulden!
Huizen hier in de straat staan nu te koop tussen de 180 000 en 205 000 euro.
oh vandaarquote:Op woensdag 24 juni 2009 10:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Pfff. Dacht dat we op dit moment ergens rond de 6 % zaten, toch wel. Misschien dat hubby me nog kan verbeteren?![]()
We hebben een hyptheek van slechts een goeie ton.
Ja, die worden ook verkocht. We hebben nog niet zo heel lang nieuwe buren. Die zijn stikjaloers op ons, uiteraard, want zij hebben voor 192 000 euro gekocht. Onze andere buren wonen hier al zo'n 25 jaar. Die lachen ook.quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:58 schreef Matty___ het volgende:
[..]
en worden die ook verkocht?![]()
gaat toch nergens meer over.
reken even hoeveel je per maand nu kwijt zo zijn als je het zou moeten kopen.
gaan je woonlasten ff met 50% omhoog.
We hebben geen eigen geld ingelegd. Kregen em toch aflossingsvrij. Waarschijnlijk omdat de euro eraan zat te komen en een sterke stijging te verwachten was.quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Het gaat er om wat uiteindelijk op je bankrekening staat
Maar vanuitgaande dat je 40.000 gulden eigen geld ingelegd hebt dan heb je over dat geld ongeveer 45% rendement gemaakt ervanuitgaande van 4% rente
186k + KK = ca. 200kquote:Op woensdag 24 juni 2009 11:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, die worden ook verkocht. We hebben nog niet zo heel lang nieuwe buren. Die zijn stikjaloers op ons, uiteraard, want zij hebben voor 192 000 gekocht. Onze andere buren wonen hier al zo'n 25 jaar. Die lachen ook.
Daarbij, als je een vergelijkbaar huis nu koopt, tegen de huidige rente, laten we voor het gemak effe 5 % nemen voor een huis van 186 000, dan betaal je zo'n 775 euro bruto per maand. Vergelijkbare huurwoning hier in de wijk zijn duurder, hoor!
dat er een euro teken voor is gegaan komt nu kei hard terug. daar hebben we nog jaren plezier van vrees isquote:Op woensdag 24 juni 2009 11:06 schreef Gia het volgende:
[..]
We hebben geen eigen geld ingelegd. Kregen em toch aflossingsvrij. Waarschijnlijk omdat de euro eraan zat te komen en een sterke stijging te verwachten was.
Overwaarde heb je pas als het geld op je rekening staatquote:Op woensdag 24 juni 2009 11:06 schreef Matty___ het volgende:
[..]
186k + KK = ca. 200k
als je NU koopt mag je blij zijn als over 5 jaar je huis nog hetzelfde waard is. met de overwaardes die jij nog hebt is het voorgoed afgelopen.
lezen wat er staat.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Overwaarde heb je pas als het geld op je rekening staat
Dat deed ikquote:
Voorgoed? Dat betwijfel ik. Volgens mij trekt die markt op den duur echt wel weer aan.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:06 schreef Matty___ het volgende:
[..]
186k + KK = ca. 200k
als je NU koopt mag je blij zijn als over 5 jaar je huis nog hetzelfde waard is. met de overwaardes die jij nog hebt is het voorgoed afgelopen.
nouja 200k is vrij normaal voor een huis.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat deed ik
Verder zal je ook een nieuw huis moeten kopen of huren, waarmee je overwaarde sws weinig waard is
Ik vind het wel gek dat de huizenprijzen echt de pan uitgerezen zijn, alleen omdat huizenbezitters er aan moesten verdienen. Althans, zo zou je dat in praktijk kunnen uitleggen. Ik heb er verder weinig verstand van maar ik heb het vermoeden dat de bezitters van huizen erg zijn gematst de afgelopen jaren.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:07 schreef Matty___ het volgende:
[..]
dat er een euro teken voor is gegaan komt nu kei hard terug. daar hebben we nog jaren plezier van vrees is
Als wij dit huis verkopen gaan we een flatje of seniorenwoning huren.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat deed ik
Verder zal je ook een nieuw huis moeten kopen of huren, waarmee je overwaarde sws weinig waard is
omdat je het geld van de bank kreeg. dat is nu niet meer het geval. als er minder mensen zijn die zoveel voor je huis KUNNEN betalen van zal je wel in prijs meoten zakken wil je het echt kwijt.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:13 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik vind het wel gek dat de huizenprijzen echt de pan uitgerezen zijn, alleen omdat huizenbezitters er aan moesten verdienen. Althans, zo zou je dat in praktijk kunnen uitleggen. Ik heb er verder weinig verstand van maar ik heb het vermoeden dat de bezitters van huizen erg zijn gematst de afgelopen jaren
Maar dan heb je wel weer een hypoteek van 25 a 30 jaarquote:Op woensdag 24 juni 2009 11:13 schreef Matty___ het volgende:
[..]
nouja 200k is vrij normaal voor een huis.
zeg dat je 60k overwaarde overhoud.
hypotheel van 120k is prima te doen per maand.
alleen de generatie die nu koopt (waaronder ik, nieuwbouw 1 jaar geleden) zal nooit zoveel overwaarde krijgen
want je krijgt nu niet meer zo makkelijk een hoge hypotheek
Mijn schoonvader heeft zijn eerste huis gekocht voor 12 000 gulden. Was een vrijstaand huis.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:13 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik vind het wel gek dat de huizenprijzen echt de pan uitgerezen zijn, alleen omdat huizenbezitters er aan moesten verdienen. Althans, zo zou je dat in praktijk kunnen uitleggen. Ik heb er verder weinig verstand van maar ik heb het vermoeden dat de bezitters van huizen erg zijn gematst de afgelopen jaren.
En om nog maar een vooroordeel te gebruiken: het zal mij niks verbazen als dat weer een op lange destructief trucje van onze gewaardeerde babyboomers is. Die nog even snel goed geld voor hun bezittingen willen zien.
?quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Maar dan heb je wel weer een hypoteek van 25 a 30 jaar
Kan je beter 10 jaar huren en sparen en na 10 jaar een huis kopen zonder hypotheek
Je hoeft een hypotheek niet 30 jaar te houden. Je mag gewoon eerder verkopen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Kan je beter 10 jaar huren en sparen en na 10 jaar een huis kopen zonder hypotheek. 500 euro in de maand sparen en je kan een huis kopen
ohzoquote:Op woensdag 24 juni 2009 11:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wel met 60k overwaarde en 20k eigen geld volgens jou berekening
Omdat je laag bent ingestapt maar dat gaat nu nietquote:Op woensdag 24 juni 2009 11:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Je hoeft een hypotheek niet 30 jaar te houden. Je mag gewoon eerder verkopen.![]()
Daarbij zou ik met eenzelfde huurhuis niet zoveel kunnen sparen als we nu doen.
Rond '82 zijn de huizenprijzen volgens mij ook nog eens gekelderd he? Mn oom kocht een huis van 500000 gulden. Raakte werkloos bij het Rijk, ondanks harde garanties van het Rijk en moest hem voor 200000 weer verkopen. Dan baal jequote:Op woensdag 24 juni 2009 11:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn schoonvader heeft zijn eerste huis gekocht voor 12 000 gulden. Was een vrijstaand huis.
Dat zal nu zo'n 47 jaar geleden zijn.
Die wonen, dankzij de overwaarde van 40 jaar, nu in een hus van 5 ton. Nieuwbouw.
Dus, dat was echt niet van de laatste jaren. Is al wel 50 jaar aan de gang.
Tja, en ooit stopt dat.
Maar dan ben je wel 10 jaar huurgeld kwijt. Dat is helemaal zondequote:Op woensdag 24 juni 2009 11:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Kan je beter 10 jaar huren en sparen en na 10 jaar een huis kopen zonder hypotheek. 500 euro in de maand sparen en je kan een huis kopen
Dan nog!quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Omdat je laag bent ingestapt maar dat gaat nu niet
Dat is dan netto en aflossingsvrij. Anders kan dat niet.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:27 schreef Matty___ het volgende:
LOL zie in het reclameblok onder dit topic:
¤400.000 hypotheek va ¤832. pm
¤300.000 va 624 pm
Ja, dat snap ik dus niet. Je kunt aftrekken, dus een deel van de rente krijg je terug. Maar er blijft nog altijd een deel rente over en dat zijn wel extra kosten, kosten die je niet hebt zónder hypotheek.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarbij is het helemaal niet slim om een huis contant te kopen. Kun je niks aftrekken!!
blijft de vraag hoelang je nog iets mag aftrekken. deze regeling is ook niet lang houdbaar.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan nog!
Als ik nu zou verkopen en 10 jaar ga huren, dan geloof maar niet dat de rente op die 80 k meer oplevert dan wat ik aan huur weggooi.
Stel je huurt een huis van 500 euro. Dat is 6000 per jaar. Geld dat gewoon weg is, ook niet meer terugkomt.
Of je koopt een huis van 180 000, waarvan je de rente kunt aftrekken. Denk maar niet dat zo'n huis 6000 euro per jaar in waarde gaat dalen. Dus, zoveel verlies je er niet op. Aan rente betaal je dan 750 bruto. Krijg je ook nog wat van terug.
Denk ik toch dat kopen uiteindelijk voordeliger is.
Daarbij is het helemaal niet slim om een huis contant te kopen. Kun je niks aftrekken!!
betaal je wel belasting over je huis.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik dus niet. Je kunt aftrekken, dus een deel van de rente krijg je terug. Maar er blijft nog altijd een deel rente over en dat zijn wel extra kosten, kosten die je niet hebt zónder hypotheek.
Betaal je dan géén belasting over je huis zolang je een hypotheek hebt?quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:36 schreef Matty___ het volgende:
[..]
betaal je wel belasting over je huis.
het is niet van jou maar van de bank. nee dusquote:Op woensdag 24 juni 2009 11:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Betaal je dan géén belasting over je huis zolang je een hypotheek hebt?
(Excuses voor de wellicht domme vragen.)
Niet per se opbouwen, maar vastgoed is in principe waardevast. Dus als de waarde van het huis de hypotheek (min of meer) dekt dan zit je toch nog goed. Ergo: je hebt na afloop van de hypotheek hypothetisch gezien geen schulden.quote:
Ik welquote:Op woensdag 24 juni 2009 11:40 schreef Matty___ het volgende:
[..]
het is niet van jou maar van de bank. nee dus
heb het rekenprogramma van de belastingdienst niet bij de hand.
zou je dat een keer door moeten laten rekenen.
wel huis maar geen schulden. volgens mij wordt dan x% van de waarde van het huis bij je inkomen opgeteld.
maar ben geen belastingsadviseur dus zou best kunnen dat ik het verkeerd heb hoor![]()
Tuurlijk heb je die kosten dan ook. Dat heet dan huur. Dat verschil is meestal echt niet zo groot.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik dus niet. Je kunt aftrekken, dus een deel van de rente krijg je terug. Maar er blijft nog altijd een deel rente over en dat zijn wel extra kosten, kosten die je niet hebt zónder hypotheek.
duidelijk dan. moet je dan helemaal niets meer betalen als het huis volledig van jou is?quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik welEn je hebt het verkeerd, dat is niet meer sinds 2005 (Wet Hillen).
En laat dat bij huren nou net zo zijn.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:45 schreef sanger het volgende:
[..]
Niet per se opbouwen, maar vastgoed is in principe waardevast. Dus als de waarde van het huis de hypotheek (min of meer) dekt dan zit je toch nog goed. Ergo: je hebt na afloop van de hypotheek hypothetisch gezien geen schulden.
Ja, óf onderwaarde.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Met een eigen huis heb je nog een kans een overwaarde op te bouwen, of je lost af en spaart zodoende een kapitaaltje bij elkaar. Die mogelijkheid heb je met huren niet.
Dat zal ook wel gaan gebeuren, maar dan voor huizen boven een bepaalde waarde. Een deel zal sowieso aftrekbaar blijven. Als het daar over gaat, hebben ze het vaak over 350 000 nog aftrekbaar, daarboven niet meer of minder. Kan ik nog aardig duurder gaan wonen dan nu.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:35 schreef Matty___ het volgende:
[..]
blijft de vraag hoelang je nog iets mag aftrekken. deze regeling is ook niet lang houdbaar.
kost miljaren per jaar en daarom zijn de belastingen ook zo hoog in nederland. en omdat de huizen steeds duurder worden wordt er meer uitgekeerd dus belastingen weer omhoog.
over paar jaar beginnen ze met afbouwen.
Toch nog altijd wel vermogensbelasting!quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:49 schreef Matty___ het volgende:
[..]
duidelijk dan. moet je dan helemaal niets meer betalen als het huis volledig van jou is?
En als je huis over 5 jaar nog 150k waard is. En voor 180 gekocht hebtquote:Op woensdag 24 juni 2009 11:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan nog!
Als ik nu zou verkopen en 10 jaar ga huren, dan geloof maar niet dat de rente op die 80 k meer oplevert dan wat ik aan huur weggooi.
Stel je huurt een huis van 500 euro. Dat is 6000 per jaar. Geld dat gewoon weg is, ook niet meer terugkomt.
Of je koopt een huis van 180 000, waarvan je de rente kunt aftrekken. Denk maar niet dat zo'n huis 6000 euro per jaar in waarde gaat dalen. Dus, zoveel verlies je er niet op. Aan rente betaal je dan 750 bruto. Krijg je ook nog wat van terug.
Ghighighi, jawel, als mn vrouw er niet isquote:Op woensdag 24 juni 2009 11:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan nog!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb dit topic doorgelezen: Huis financieren met eigen geld of met een Hypotheek en daaruit begrijp ik dat je huis niet meetelt in box 3.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Tuurlijk heb je die kosten dan ook. Dat heet dan huur. Dat verschil is meestal echt niet zo groot.
Met een eigen huis heb je nog een kans een overwaarde op te bouwen, of je lost af en spaart zodoende een kapitaaltje bij elkaar. Die mogelijkheid heb je met huren niet.
edit: Verkeerd begrepen. Je bedoelde een eigen huis zonder hypotheek. Dan betaal je dus vermogensbelasting.
http://www.nrc.nl/krant/a(...)rdt_vragen_over_geldquote:Binnen een jaar loopt mijn hypotheek af. Moet ik dan over de waarde van het huis vermogensbelasting betalen? Is dat 1,2 procent? Is het verstandig om een deel van de schuld niet af te lossen, waardoor ik de vermogensbelasting over mijn huis ontloop? Hoeveel schuld en hoe lang moet/mag ik die dan houden?
(E. de R.)
Uw onbezwaarde huis, mits het uw hoofdwoning is, blijft in box 1 en daar geldt niet de 1,2 procent vermogensrendementsheffing van box 3. De vermogensbelasting bestaat al sinds 1 januari 2001 niet meer. Door de aflossing, mits uw huis niet op erfpachtgrond staat, hoeft u vanaf 1 januari 2005 het eigenwoningforfait niet meer bij uw inkomen te tellen.
Ja ho, maar van het geld dat je in dat huis hebt gestopt krijg je ook weer een deel terug indien je het ooit verkoopt. En dat krijg je met huren niet.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En als je huis over 5 jaar nog 150 is.
Hypotheek kan je altijd nog afsluiten, het gaat vooral om dat je geen risico loopt
als je nog een hypotheek hebt niet nee...quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb dit topic doorgelezen: Huis financieren met eigen geld of met een Hypotheek en daaruit begrijp ik dat je huis niet meetelt in box 3.
Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Als mijn huis in waarde moet zakken wat ik aan huur kwijt zou zijn, dan is nederland over 5 jaar compleet failliet. Die mogelijke onderwaarde weegt niet op tegen de kosten van huren.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:49 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
En laat dat bij huren nou net zo zijn.
Kapitaalopbouw doe je alleen maar als je aflost of spaart. En sparen kan je ook als je huurt.
[..]
Ja, óf onderwaarde.
Als je huurt kan je ook prima sparen hoor. Het is alleen belastingtechnisch wat minder aantrekkelijk. Voordeel is wel weer dat je het aan alles kan besteden wat je wilt. Als je je hypotheek aflost of gaat banksparen of kapitaalverzekeren, dan besteedt je je geld dus aan aflossing van je hypotheekschuld.
Zie mijn edit boven: je betaalt géén vermogensbelasting (meer) over een afgelost huis.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:59 schreef Matty___ het volgende:
[..]
als je nog een hypotheek hebt niet nee...
Dan heb ik nog 50 000 euro overwaarde. Geld dat ik eerst niet had.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En als je huis over 5 jaar nog 150k waard is. En voor 180 gekocht hebt
Hypotheek kan je altijd nog afsluiten, het gaat vooral om dat je geen risico loopt
quote:Op woensdag 24 juni 2009 12:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zie mijn edit boven: je betaalt géén vermogensbelasting (meer) over een afgelost huis.
Wij kopen geen ander huis, als we dit verkopen. Tenzij we een financiele meevaller krijgen, dan misschien wel.quote:Op woensdag 24 juni 2009 12:09 schreef Karina het volgende:
Iedereen heeft het maar over de overwaarde van je huis, maar vergeet niet, alle andere huizen hebben OOK overwaarde. Dus als jij je huis verkoopt, zal het nieuwe huis dat je wilt kopen ook duurder zijn geworden, de overwaarde verdwijnt dan meteen weer in je nieuwe huis.
Vooral natuurlijk omdat je, als je een ander huis koopt, je er meestal op vooruit wilt gaan.
Plus dat tegenwoordig die nieuwe belastingregels van kracht zijn met betrekking tot overwaarde.
Huren is schijnbaar toch niet zo verkeerdquote:Op woensdag 24 juni 2009 12:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij kopen geen ander huis, als we dit verkopen. Tenzij we een financiele meevaller krijgen, dan misschien wel.
Het ging om een aflossingsvrije hypotheek hè.quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:47 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Je hebt toch iets wat je later weer kunt verkopen. Als je 30 jaar huurt voor 500 euro excl dan ben je 30*52*500 kwijt. Daar kun je niks meer van doen.
Als je koopt met een aflossing van 600 p/m dan kun je na 30 jaar laten we zeggen 30*52*500 opnieuw gebruiken. Stel dat je daarna gaat huren voor je overige 30 jaar die je hebt. Dan hoef je geen inkomen meer te hebben voor je huur, terwijl dat wel moet als je die eerste 30 jaar reeds gehuurd hebt (dat is een redelijk gekke situatie, maar dat geeft wel aan wat voor voordeel kopen heeft).
Je hebt weliswaar een deel van je kapitaal vernietigd, maar je hebt ook een groot deel bewaard voor later.
heeft ook met leeftijd te maken denk ik.quote:Op woensdag 24 juni 2009 12:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Huren is schijnbaar toch niet zo verkeerd
Schijnbaar niet neequote:Op woensdag 24 juni 2009 12:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Tuurlijk kan je wel vermogen opbouwen als je huurt.quote:Op woensdag 24 juni 2009 12:31 schreef _Flash_ het volgende:
Diego, huren is over het algemeen wel duurder dan kopen. Tenzij je een appartementje met maar 2 slaapkamers ofzo huurt. Dus cash opbouwen lukt dan niet goed.
Wat je zegt over jonge stelletjes klopt. Hoeveel topics komen er niet voorbij op Fok! over hoe zo'n situatie van uitkopen etc op te lossen. Men kan beter een paar jaar in een huurwoning samenwonen dan direct na een relatie van maar twee of drie jaar een huis te kopen op beide namen.
Ongeveer 1500 euro in de maandquote:Op woensdag 24 juni 2009 12:41 schreef _Flash_ het volgende:
Hoe kan je vermogen opbouwen met een huur van 600 en een netto inkomen van 1200 3500?
dan ga je er van uit dat je leefsituatie nooit veranderd.quote:Op woensdag 24 juni 2009 12:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ongeveer 1500 euro in de maand
Met 20k eigen geld heb je dan na 5 jaar 125k en na 10 250k
Een scheiding met een huurhuis kost in elk geval minderquote:Op woensdag 24 juni 2009 13:10 schreef Matty___ het volgende:
[..]
dan ga je er van uit dat je leefsituatie nooit veranderd.
auto stuk, baan tijdje kwijt, relatie met op eens een kind, scheiding met allimentatie.
er kan van alles gebeuren waardoor jij niet aan je spaarbedrag toe komt.
dat klopt.quote:Op woensdag 24 juni 2009 13:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Een scheiding met een huurhuis kost in elk geval minder
Ik denk dat je over 3-5 jaar met een grote pot cashgeld, hoger inkomen en lagere prijzen veel betere zaken doet dan nu met een beetje eigen vermogen, laag inkomen en hoge prijzen in een dalende markt te kopen
Het verschil tussen die 2 verdien je niet terug met 3 tot 5 jaar hypotheekopbouw(waar eigenlijk niemand nog aan toe komt)
Lagere woonlasten.quote:Op woensdag 24 juni 2009 12:19 schreef Karina het volgende:
[..]
Schijnbaar niet neeIk heb ook eerst in een huurhuis gewoond, toen in een koophuis en nu weer huur.
Huren bevalt mij prima, ik hoef niet zo nodig een eigen huis om "kapitaal op te bouwen". Stel ik koop op een gegeven momen een huis en bljf daar wonen tot ik dood ga. Wat heb ik dan aan dat geld, dat het huis meer waard is geworden? Helemaal niets.
En het huis is pas van jou als je de hypotheek hebt afbetaald, daarvoor is het van de bank.
Aanbod genoeg en hoe erger de crisis wordt hoe meer huurhuizen er op de markt komenquote:Op woensdag 24 juni 2009 13:19 schreef Matty___ het volgende:
[..]
dat klopt.
nu nog een betaalbaar huurhuis vinden. daar kunnen we een eigen topic mee vullen denk ik.
Als we dit huis verkopen zijn we tegen de 60. Moeten ook nog wat tijd over houden om de overwaarde op te maken!! Blijf niet tot mijn dood in een koopwoning zitten en dan mijn kinderen de winst op laten strijken? Dacht het niet.quote:Op woensdag 24 juni 2009 12:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat wel. Wij hebben de eerste jaren van onze relatie ook gehuurd. Gespaard, getrouwd, kindje op komst en toen ons eerste huis gekocht. Na 4 jaar hadden we 40 000 gulden overwaarde. Daarvan hadden we, toen kon dat nog, een splinternieuwe auto gekocht. Jaar later verhuisd naar dit huis. Kostte ongeveer evenveel, maar betere buurt.quote:Op woensdag 24 juni 2009 12:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Huren is een goede manier om cash vermogen op te bouwen waardoor je sneller financieel onafhankelijker bent dan wanneer je koopt.
Het duurt een jaar of 3 - 5 voordat je een huurwoning krijgt toegewezen vanaf het moment dat je je daar voor in laat schrijven. Daarbij krijg je je huidige woning niet verkocht.quote:Op woensdag 24 juni 2009 14:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nu met (sterk) dalende prijzen is het gewoon interessant om even een jaar of 3-5 te huren en te sparen.
Met mijn salaris kan ik geen hypotheek krijgen om een appartement te kopen dat gelijk is aan wat ik nu huur. Maar dat komt waarschijnlijk ook door het feit dat ik geen concessies wil doen met betrekking tot de stad/buurt waar ik wil wonen.quote:
En je huur van 600 is na die 10 jaar pakweg 768 euro (2,5 procent per jaar er bij). Dus gemiddeld per maand 84 euro meer betaald, is ruim 10.000 euro meer betaald dan wat je aan je koopwoning kwijt zou zijn. Heb je voor een starterswoning de kostenkoper op die manier dus al terug verdient. Daarnaast zal de koopwoning in waarde gestegen zijn (dergelijke dipjes als nu hebben hier in Nederland relatief weinig impact, en herstellen snel). Plus dat je bij verkoop je inleg - rente terug krijgt.quote:Op woensdag 24 juni 2009 12:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Die overwaarde heb je alleen iets aan als je daarna geen nieuwe woning koopt, maar gaat huren. Anders kun je die overwaarde linea recta in je nieuwe woning stoppen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 15:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En je huur van 600 is na die 10 jaar pakweg 768 euro (2,5 procent per jaar er bij). Dus gemiddeld per maand 84 euro meer betaald, is ruim 10.000 euro meer betaald dan wat je aan je koopwoning kwijt zou zijn. Heb je voor een starterswoning de kostenkoper op die manier dus al terug verdient. Daarnaast zal de koopwoning in waarde gestegen zijn (dergelijke dipjes als nu hebben hier in Nederland relatief weinig impact, en herstellen snel). Plus dat je bij verkoop je inleg - rente terug krijgt.
Dus als je een woning koopt van 150.000, die na 10 jaar voor 1/3 (dus 50.000) heb afbetaald, 15.000 overwaarde hebt (= kostenkoper terug verdient dus kosteloos verkocht), dan heb je dus al 60.000 euro "gespaard". Daarnaast kan je naast diezelfde koopwoning net zo goed sparen als in jou berekeningMijn koopwoning kost per maand minder dan jouw huurwoning...
Servicekosten?quote:Op woensdag 24 juni 2009 15:30 schreef Karina het volgende:
[..]
Met mijn salaris kan ik geen hypotheek krijgen om een appartement te kopen dat gelijk is aan wat ik nu huur. Maar dat komt waarschijnlijk ook door het feit dat ik geen concessies wil doen met betrekking tot de stad/buurt waar ik wil wonen.
Ik heb even op Funda gezocht. Een appartement met ongeveer dezelfde m2 als ik nu heb en bij mij in de buurt kost ongeveer 280.000 Euro, dat zou betekenen een netto maandlast van ca. 700 Euro. Ik betaal nu 425 Euro per maand. En bij een koopappartement zijn de servicekosten vaak hoger dan bij een huurwoning.
Je kunt dan natuurlijk zeggen: ja dan koop je ergens anders een huis, maar dat wil ik dus niet.
Want?quote:Op woensdag 24 juni 2009 15:32 schreef Karina het volgende:
[..]
Die overwaarde heb je alleen iets aan als je daarna geen nieuwe woning koopt, maar gaat huren. Anders kun je die overwaarde linea recta in je nieuwe woning stoppen.
Ja Servicekosten VVE.quote:Op woensdag 24 juni 2009 15:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Servicekosten?Je bedoelt de VVE?
Ik ga nu, binnen de stad, naar een centralere, in een betere wijk gelegen, nieuwere en beter onderhoude woning met meer vierkante meters verhuizen. Mijn maandlasten zullen met 80 euro de maand stijgen, ongeveer (Electra water en stadsverwarming niet meegeteld, CV stookt meer euro's op dan een gaskachel .. dat gaat dus ook wat stijgen). Komt wel 100 euro VVE bij.
Als ik in dit zelfde complex een woning die half zo groot is zou huren, ben ik 2x mijn hypotheeklast per maand kwijt. Per vierkante meter is een woning op dezelfde ligging dus 4x zo duur als huurwoning (nu al, neem dan een huurstijging mee over meerdere jaren, en het wordt helemaal erg).
Overigens gekocht voor 145.000 ex KK met een salaris van 2000 br/maand.
quote:Eigenwoningschuld, eigenwoningreserve en overwaarde
De eigenwoningschuld is het bedrag van de lening(en) voor de eigen woning waarover u rente mag aftrekken in box 1. Het gaat om de (hypotheek)schuld die u afsluit voor:
de aankoop
de aankoopkosten
de verbetering en het onderhoud
de afkoop van de rechten van erfpacht, opstal of beklemming
Het bedrag van de leningen waarover u rente mag aftrekken, wordt beperkt door de eigenwoningreserve. De eigenwoningreserve is het bedrag waarvoor u geen eigenwoningschuld mag aangaan. De eigenwoningreserve ontstaat als de oude woning bij verkoop een vervreemdingssaldo (hierna: overwaarde) heeft. Als u al een eigenwoningreserve hebt, voegt u de overwaarde hieraan toe. Als u nog geen eigenwoningreserve hebt, is de eigenwoningreserve gelijk aan de overwaarde. De overwaarde is wat u overhoudt als u de eigenwoningschuld voor de oude woning aftrekt van de netto-opbrengst.
quote:Voorbeeld
Uw nieuwe woning kost ¤ 100.000 en u hebt een eigenwoningreserve van ¤ 20.000. U kunt dan voor ¤ 80.000 een lening afsluiten. De rente is aftrekbaar in box 1. Leent u niet voor ¤ 80.000, maar voor ¤ 100.000? Dan kunt u over ¤ 20.000 geen rente aftrekken.
Uw eigenwoningschuld kan dus niet hoger zijn dan de aankoopsom van uw woning min de eigenwoningreserve. De eigenwoningreserve neemt dan af.
Hoeveel starters ken jij met een salaris van 3500 netto? Of heb je het uitsluitend over stelletjes?quote:Op woensdag 24 juni 2009 12:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik heb het inderdaad over stelletjes, uberhaubt zijn er nauwelijks starters met inkomen die kunnen kopenquote:Op woensdag 24 juni 2009 15:41 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Hoeveel starters ken jij met een salaris van 3500 netto? Of heb je het uitsluitend over stelletjes?
Als je koopt kan je meer sparen en heb je na 10 jaar meer dan 3 ton + je overwaarde.
Verder ga je niet uit vanquote:Op woensdag 24 juni 2009 15:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En je huur van 600 is na die 10 jaar pakweg 768 euro (2,5 procent per jaar er bij). Dus gemiddeld per maand 84 euro meer betaald, is ruim 10.000 euro meer betaald dan wat je aan je koopwoning kwijt zou zijn. Heb je voor een starterswoning de kostenkoper op die manier dus al terug verdient. Daarnaast zal de koopwoning in waarde gestegen zijn (dergelijke dipjes als nu hebben hier in Nederland relatief weinig impact, en herstellen snel). Plus dat je bij verkoop je inleg - rente terug krijgt.
Dus als je een woning koopt van 150.000, die na 10 jaar voor 1/3 (dus 50.000) heb afbetaald, 15.000 overwaarde hebt (= kostenkoper terug verdient dus kosteloos verkocht), dan heb je dus al 60.000 euro "gespaard". Daarnaast kan je naast diezelfde koopwoning net zo goed sparen als in jou berekeningMijn koopwoning kost per maand minder dan jouw huurwoning...
1. VVE. Daar dus geen last van.quote:Op woensdag 24 juni 2009 15:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Verder ga je niet uit van
1 Groot onderhoud en de sores die er bij komt kijken
2 Weinig flexibilteit
3 Kans dat je na een scheiding niet van je partner af kan
4 Risico dat je huis niet verkocht wordt
5 Niet waardevast
Je kan ook wel beweren dat huizenprijzen altijd zullen stijgen op de langere termijn maar over de komende 3 tot 5 jaar is het zeer waarschijnlijk dat dit niet het geval is, daarna vallen de babyboomers om en weet je niet wie in die huizen moeten gaan wonen
Met 400 euro in de maand sparen voor 10 jaar met een inleg van 20k heb je ook 60k
Verder heb ik het niet over een periode van 10 jaar maar over 3 tot 5 jaar, dat zijn bij starters ook net de jaren dat relaties op de klippen lopen
quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
1. VVE. Daar dus geen last van. Je hebt geen huis?
2. Want? De eerste +/- 5 jaar niet nee, maar daarna net zo goed. Je flexibiliteit is wel degelijk stukken minder
3. Huiisverkopen en partner afkopen? In het geval dat je huurt hoef je dat 2e niet in elk geval, dan hoeft er maar een op te stappen en moet je eventueel de spaarrekening splitsen en regelen wie de TV krijgt
4. Ja, dat klopt. Net zo goed dat je met een huurwoning het risico loopt dat je huisbaas besluit over 3 maanden de hele woning op te knappen en in de verkoop te gooien. Of dat je het huis uitwordt gezet door je bank. Beide zijn bij normaal gedrag niet waarschijnlijk. Verder is het niet verkoopbaar zijn van een huis wel reeel, zeker als de crisis erger wordt
5. Wel waardevast. Niet op een half jaar nee, maar wel op de lange termijn. Door wie gegarandeerd?
Die 400 in de maand sparen kan net zo goed zo niet beter naast de investering "huis", aangezien een soortgelijke woning in de verhuur (veel) hogere maandlasten heeft, en daarnaast stijgende maandlasten.
Heb je met een huis geen last van stijgende maandlasten?
Dat valt echt reuze mee. Je koopt geen bouwval! En onderhoud binnenin de woning heb je bij een huurwoning gewoon ook zelf. Keuken of badkamer bijvoorbeeld, kunnen best 25 jaar mee.quote:Op woensdag 24 juni 2009 15:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Groot onderhoud en de sores die er bij komt kijken
Hoezo dat? Verhuizen kost ook veel als het steeds van huurwoning naar huurwoning is. Tja, een huis verkopen duurt iets langer, zeker nu. Maar je gaat geen huis kopen met de bedoeling over 2 jaar weer te verhuizen.quote:Weinig flexibilteit
quote:
Kans dat je na een scheiding niet van je partner af kan
Ja, op dit moment wel, inderdaad. Ons vorige huis waren we binnen 3 maanden kwijt.quote:Risico dat je huis niet verkocht wordt
Goed moment kiezen, natuurlijk.quote:Niet waardevast
Die hebben allemaal kinderen. Overigens verkopen de meeste babyboomers hun huizen nu al om te kunnen genieten van hun overwaarde. Die blijven echt niet zitten tot hun dood.quote:Je kan ook wel beweren dat huizenprijzen altijd zullen stijgen op de langere termijn maar over de komende 3 tot 5 jaar is het zeer waarschijnlijk dat dit niet het geval is, daarna vallen de babyboomers om en weet je niet wie in die huizen moeten gaan wonen
Wil je als starter koopsubsidie dan zal je het zelfs vast moeten zetten voor minimaal 10 jaar.quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nog een nadeel, renterisico. Dat kan je redelijk regelen met vaste rente, maar dan zijn je maandlasten ook een stuk hoger
Voor wel 4,9 procent rente. Woohoo...quote:Op donderdag 25 juni 2009 19:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wil je als starter koopsubsidie dan zal je het zelfs vast moeten zetten voor minimaal 10 jaar.
is bijna hetzelfde al de hypotheelrenteaftrekquote:Op donderdag 25 juni 2009 20:38 schreef _Flash_ het volgende:
Koopsubsidie is toch wel zo een belachelijk iets.
Onze nieuwbouwhuis is ook met 30k gesubsidieerd het mooie is dat het niet aan de gemeente terugbetaald hoeft te wordenquote:Op donderdag 25 juni 2009 20:38 schreef _Flash_ het volgende:
Koopsubsidie is toch wel zo een belachelijk iets.
Altijd ... Sowieso, de verhuurder zal naast zijn 'hypotheek', kosten voor het onderhoud, reserveringen ed., ook nog winst willen maken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:50 schreef capricia het volgende:
Conclusie: kopen is vaak goedkoper dan huren op termijn?
Ik denk dat het wat kort door de bocht te stellen dat het altijd goedkoper is....quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Altijd ... Sowieso, de verhuurder zal naast zijn 'hypotheek', kosten voor het onderhoud, reserveringen ed., ook nog winst willen maken.
Daar kan je toch al snel 120.000 voor kopen...quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:11 schreef davidvp01 het volgende:
Woon nu in appartement a ¤425,- pm
wil ik een huis/appartement gaan kopen nu, dan ben ik dit ook zeker kwijt aan rente.
Daarbij komt nog hogere belastingen (ozb e.d.)
Met de huidige zakkende huizenprijzen (verwacht nog wel een klapper) ga ik nog geen huis kopen...
quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Daar kan je toch al snel 120.000 voor kopen...
Leuk, dan woon je zo ongeveer in een garagebox. Voor 120.000 verkopen ze hier niets hoor!quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Daar kan je toch al snel 120.000 voor kopen...
Rotterdam: ja. Amsterdam: geen kans. Groningen: moeilijk.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
In elk geval niet centrum RotterdamBij mn ouders in het dorp is het lastig om voor dat geld iets te kopen, maar in een beetje stad met een beetje zoekwerk wel hoor
groot dorp in brabant. Tussenwoning kost hier toch minimaal 2 ton, verder een hoop vrijstaand en twee-onder-een kappers, begint ergens rond de 3 ton. De paar apartementen die er zijn, erg luxe vaak, tussen de 3 en de 4 ton.quote:
Dat is ook zo'n hoop flauwekul dat je met huren vrijer bent dan met kopen.quote:Op maandag 22 juni 2009 17:32 schreef MamsX het volgende:
Ik weet dat mijn huurhuis niet veel in prijs stijgt, maar een max procent met jaar.
Geen Vereniging Van eigenaren.
Problemen hoef ik niet zelf op te lossen.
Als ik weg wil hoef ik me geen zorgen te maken over een eventuele hypotheek en het niet kwijtraken van mijn huis. Een huurhuis is tenslotte makkelijk op te zetten.
Het is maar net hoelang je in een huis wil blijven.
Wil je ergens 30 jaar blijven dan is kopen wel handig. weet je niet hoe lang je ergens zult blijven dan is huren erg makkelijk.
Is dat niet zo'n anti-speculatie verhaal?quote:Op donderdag 25 juni 2009 22:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Onze nieuwbouwhuis is ook met 30k gesubsidieerd het mooie is dat het niet aan de gemeente terugbetaald hoeft te worden
Het enigste wat ik ervoor hoef te doen is er 2 jaar te wonen.
Ja doos, daar huur je dus ook niet voor 425. Wel een beetje in vergelijking blijven zien. Ik kan de centrum appartementen hier van 6 ton en meer ook wel nemen, en dan roepen dat ze veel duurder zijn dan een sociale huurwoning op zuid.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:24 schreef Kaar68 het volgende:
[..]
groot dorp in brabant. Tussenwoning kost hier toch minimaal 2 ton, verder een hoop vrijstaand en twee-onder-een kappers, begint ergens rond de 3 ton. De paar apartementen die er zijn, erg luxe vaak, tussen de 3 en de 4 ton.
Ik huur een tussenwoning voor 426 in de maand. Links en rechts van mij zijn precies dezelfde huizen, alleen zijn die gekocht. Vorig jaar stond het buurhuis te koop voor 235.000, is uiteindelijk weggegaan voor 215.000 euro.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:44 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja doos, daar huur je dus ook niet voor 425. Wel een beetje in vergelijking blijven zien. Ik kan de centrum appartementen hier van 6 ton en meer ook wel nemen, en dan roepen dat ze veel duurder zijn dan een sociale huurwoning op zuid.
Maar als ik kijk naar mijn nieuwe, centraal en centraler gelegen koopwoning van 145.000 in het centrum, of mijn huidige, 75 jaar oude gammele huurwoning, dan ga ik niet heel veel meer betalen voor toch heel erg veel meer huis.
http://www.heliportmakelaardij.nl/huur.aspquote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:47 schreef Kaar68 het volgende:
[..]
Ik huur een tussenwoning voor 426 in de maand. Links en rechts van mij zijn precies dezelfde huizen, alleen zijn die gekocht. Vorig jaar stond het buurhuis te koop voor 235.000, is uiteindelijk weggegaan voor 215.000 euro.
Goedkope gemeente woon je dan.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:24 schreef Kaar68 het volgende:
[..]
groot dorp in brabant. Tussenwoning kost hier toch minimaal 2 ton, verder een hoop vrijstaand en twee-onder-een kappers, begint ergens rond de 3 ton. De paar apartementen die er zijn, erg luxe vaak, tussen de 3 en de 4 ton.
ik woon in een koopwoning voor 550 netto. Dus iets meer dan 100 euro meer dan jij.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:47 schreef Kaar68 het volgende:
[..]
Ik huur een tussenwoning voor 426 in de maand. Links en rechts van mij zijn precies dezelfde huizen, alleen zijn die gekocht. Vorig jaar stond het buurhuis te koop voor 235.000, is uiteindelijk weggegaan voor 215.000 euro.
Met een inkomen van 1200 krijg je huurtoeslag hoorquote:Op woensdag 24 juni 2009 12:41 schreef _Flash_ het volgende:
Hoe kan je vermogen opbouwen met een huur van 600 en een netto inkomen van 1200?
Klopt.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:40 schreef AMDFreak het volgende:
[..]
Is dat niet zo'n anti-speculatie verhaal?
Maargoed, wat nou als je wilt scheiden? Ik zie het vaak genoeg gebeuren op me werk. Leuk samen wonen, nieuwbouw huis enz.. en dan merken ze de vaste lasten, of is de buurman toch leuker.. Persoon 1 vertrekt.. laat niks meer van zich horen.. Persoon 2, kan de hypotheek niet betalen alleen, sta je dan
Maargoed, we gaan er niet vanuit dat zoiets gebeurt
Je post was echt zinvol, totdat ik dit las. Je hebt geen economie gestudeerd he? (Wiskunde trouwens ook niet gezien je berekening van het stijgingspercentage van huurprijzen)quote:Op maandag 22 juni 2009 20:52 schreef Newyorkuni22 het volgende:
Nogmaals als je iets koopt waar je lang kunt blijven zitten krijg je uiteindelijk altijd winst. Zolang geld bestaat is er inflatie daardoor stijgen de lonen , en zolang de lonen stijgen zullen (uiteindelijk) de huizenprijzen ook blijven stijgen
www.hypotheker.nlquote:Op maandag 20 juli 2009 10:59 schreef Staartaap het volgende:
Ik heb mijn huis verkocht en een stukje overwaarde gecreëerd. Nu wil ik rustig op zoek gaan naar een nieuwe woning. Uiteraard wil ik straks de overwaarde weer inbrengen in een nieuwe woning. Ook mijn huidige hypotheek wil ik voortzetten. Waar kan ik het beste in de tussentijd de overwaarde parkeren? Op een gewone spaarrekening of kan ik hiervoor een depot o.i.d. nemen bij de hypotheekverstrekker waar het geld tijdelijk wordt geparkeerd? Wat zijn van beide mogelijkheden de voor- en nadelen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |