Dat verschil is zo groot dat ik het wel zou weten. Bovendien, als je goed woont en niet hoeft te verhuizen dan kun je natuurlijk best wel wat investeren in het huis. Je rechten als huurder zijn bijna gelijk aan die van een koper, ze kunnen je er nooit uit zetten. Wanneer je een nieuwe badkamer zou willen en je weet dat je er 15 jaar blijft wonen kun je dat gerust doen. Want ook in een koophuis schrijft een badkamer in 15 jaar af.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:20 schreef snakelady het volgende:
Maandlasten zouden bij kopen op ¤ 1.135,83 euro uitkomen exclusief de levensverzekering, die zit geloof ik voor 2 personen rond de 250 euro ( kan er langs zitten hoor)
En dat is toch wel een enorm groot verschil!!!
En wat je schrijft LXIV klopt wel, eigenlijk koop je een huis voor de nabestaanden, zelf kan je er namenlijk toch nooit lang van genieten als het eenmaal is afbetaald en is het afbetaald dan komt de fiscus nog eens langs.
Wat bouw je op aan eigendom met een huurwonen? 0,0.. Koop is uiteindelijk voordeliger. Daarnaast betaal je een hypotheek in ongeveer 30 jaar af..? Dan kan je echt nog wel van je geld genieten.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:20 schreef snakelady het volgende:
Maandlasten zouden bij kopen op ¤ 1.135,83 euro uitkomen exclusief de levensverzekering, die zit geloof ik voor 2 personen rond de 250 euro ( kan er langs zitten hoor)
En dat is toch wel een enorm groot verschil!!!
En wat je schrijft LXIV klopt wel, eigenlijk koop je een huis voor de nabestaanden, zelf kan je er namenlijk toch nooit lang van genieten als het eenmaal is afbetaald en is het afbetaald dan komt de fiscus nog eens langs.
Mijn schoonouders hebben dat ook aangeboden, financieel steunen, maar dat willen wij niet, we willen niet bij het kopen van een huis financieel afhankelijk zijn van anderen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:07 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Wat bouw je op aan eigendom met een huurwonen? 0,0.. Koop is uiteindelijk voordeliger. Daarnaast betaal je een hypotheek in ongeveer 30 jaar af..? Dan kan je echt nog wel van je geld genieten.
Bij mij is het 100% zeker koop.
heb dan wel het geluk dat mijn ouders financiële steun bieden
Nee, dat is zo. Zo is het ook helemaal niet zeker dat de spaarrente niet naar 0% gaat, of dat niet alle banken er tegelijkertijd met je geld vandoor gaan.. Niemand kan in de toekomst kijken, dus zullen we het moeten doen met voorspellingen gebaseerd op het verleden. En dan kan je rustig zeggen dat een huis over een langere periode meer waard wordt. Al zou de waarde van het huis slechts de inflatie volgen, dan nóg win je ermee. Je hypotheekschuld blijft immers hetzelfde.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:43 schreef LXIV het volgende:
...
Bovendien is het helemaal niet zeker dat woningen over 10 jaar duurder zullen zijn dan nu.
Over een periode van 30 jaar ben ik dat zeker met je eens. Maar 10 jaar is relatief kort hoor. Als de huizenprijzen nu met 30% zakken, moeten ze daarna alweer met 50% stijgen om terug op het oude niveau te zijn. Gezien vanaf de top in 1982 duurde het ook 15 jaar voordat de prijzen absoluut weer op het oude niveau waren. En dat in een periode van economische voorspoed (vanaf 88)quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, dat is zo. Zo is het ook helemaal niet zeker dat de spaarrente niet naar 0% gaat, of dat niet alle banken er tegelijkertijd met je geld vandoor gaan.. Niemand kan in de toekomst kijken, dus zullen we het moeten doen met voorspellingen gebaseerd op het verleden. En dan kan je rustig zeggen dat een huis over een langere periode meer waard wordt. Al zou de waarde van het huis slechts de inflatie volgen, dan nóg win je ermee. Je hypotheekschuld blijft immers hetzelfde.
Daar heb je gelijk in, maar in the long run is het over het algemeen voordeliger om een huis te kopen. Dat jij daar bewust niet voor kiest (omdat je nu meer te besteden wil), en ik er juist bewust wel voor kies (omdat o.a. huren geen optie is in Amsterdam), dat zijn allemaal dingen die de doorslag geven. Maar als je alleen naar de het bedrag onder aan de streep kijkt..quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Over een periode van 30 jaar ben ik dat zeker met je eens. Maar 10 jaar is relatief kort hoor. Als de huizenprijzen nu met 30% zakken, moeten ze daarna alweer met 50% stijgen om terug op het oude niveau te zijn. Gezien vanaf de top in 1982 duurde het ook 15 jaar voordat de prijzen absoluut weer op het oude niveau waren. En dat in een periode van economische voorspoed (vanaf 88)
Het hangt inderdaad van de persoonlijke en lokale omstandigheden af. Als je nagaat dat je in Amsterdam gewoon 400 euro betaalt voor een simpel 3-kamer appartementje! Man, daar heb je hier gewoon een eengezinswoning in een nette buurt voor. Logisch dat je dan gaat kijken naar een koopwoning. En het hangt er ook vanaf hoeveel de persoon verdient (HRA vs huursubsidie), hoevaak hij moet verhuizen enzovoort.quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar in the long run is het over het algemeen voordeliger om een huis te kopen. Dat jij daar bewust niet voor kiest (omdat je nu meer te besteden wil), en ik er juist bewust wel voor kies (omdat o.a. huren geen optie is in Amsterdam), dat zijn allemaal dingen die de doorslag geven. Maar als je alleen naar de het bedrag onder aan de streep kijkt..
We zijn het waarschijnlijk met elkaar eens dat je niet zomaar kan zeggen "huren is beter" of "kopen is beter".![]()
Mee eens; kopen is mi veeel beter dan huren, maar op dit moment is alles erg onzeker.quote:Op dinsdag 21 april 2009 17:00 schreef dahei het volgende:
Ik zou het gaan huren! De optie die je krijgt is in mijn ogen echt perfect. Nu huren (in deze onzekere tijd) en straks kunnen kopen (meestal met zo'n 10% korting).
Wat je vergeet in dit verhaal is de inflatie, die word in een huurwoning meestal wel gecompenseerd door de huur omhoog te gooien maar met koop niet... zet het ff in een voorbeeldje waarin de maandlasten ongeveer gelijk zijn:quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:24 schreef snakelady het volgende:
[..]
Mijn schoonouders hebben dat ook aangeboden, financieel steunen, maar dat willen wij niet, we willen niet bij het kopen van een huis financieel afhankelijk zijn van anderen.
Koop uiteindelijk voordeliger dat weet ik nog zo net niet, als je een huis koopt van 290.000 euro dan heb je in werkelijkheid na 30 jaar ongeveer 426.300,- afgelost. ( bij het vastzetten van rente 5 jaar of 10 jaar nog de vraag wat de rente na die periode doet, kan positief maar ook negatief uitvallen)
Bij een huurwoning van ongeveer 650,- euro heb je over 30 jaar uiteindelijk 234.000,- euro betaald aan je huis en als je huis is afbetaald heb je nog te maken met de fiscus.
uiteraard gaan de huurprijzen ieder jaar omhoog dus laat het uiteindelijk 300.000,- zijn.
Met enige verschil dat het niet je eigendom is.
Het is eigenlijk dus alleen voordelig als je je huis duurder kan verkopen en dan weer een ander pand kopen of voor de nabestaanden.
Over 30 jaar zijn wij 60 jaar, de kinderen zullen dan het huis uit zijn en een groot huis hebben we dan niet meer nodig, dus je gaat kleiner wonen en dan heb je dus een leuk pensioen als je de woning verkoopt of bij overlijden hebben de nabestaanden een leuke erfenis ( waar ze ook weer successierechten over moeten betalen)
Dus eigenlijk wordt de belastingdienst nog het meest gelukkig van dit alles.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |