Heel fijn dat het praten hier hielp, maar bij zoals ts al zei 'bepaalde types' werkt dat helaas niet. Niet zelf meegemaakt maar wel in de omgevingquote:Op donderdag 18 juni 2009 12:00 schreef Urla het volgende:
Mijn zoon werd op de basisschool gepest vanwege bepaalde gedragingen ivm zijn autisme. Dit gebeurde in groepsverband.
Na overleg op school is er een weekthema opgezet met als onderwerp pesten en werd er veel over gepraat in de klas. Niet zo zeer met mijn zoon in de hoofdrol, maar er werd wel goed duidelijk gemaakt wat het precies teweeg kon brengen.
In de tussentijd hebben de leerkracht en ik een plan opgesteld hoe we de pesters en mijn zoon in gedragingen konden bijstellen en waar de echte conflictsituaties zaten.
Na heel veel praten wij/school zoon/pesters hebben we de hoofdredenen voor het gepest kunnen bijstellen en het contact tussen de kinderen onderling zo'n positieve wending kunnen geven dat ze elkaar accepteerden en er uiteindelijk zelfs vriendschappen ontstonden.
Dat dus inderdaadquote:Op donderdag 18 juni 2009 11:50 schreef Vivi het volgende:
Ik zal dit gedrag ook verre van promoten maar mocht het aan de orde zijn dat mijn kind meerdere malen fysiek wordt belaagd door een ander kind heb ik er totaal geen moeite mee als hijzij, na een waarschuwing van zijnhaar kant, uiteindelijk een optater terug verkoopt.
En ik zou het ook niet prettig vinden als in zo'n geval mijn kind als een lulletje rozewater afdruipt.
Maar je moet m ook leren mondiger te worden en zijn natuurlijk. Met woorden los je ook al veel op. Ik werd wel eens gepest maar nooit echt en veel omdat ik gewoon goed kon praten als kind. Ze vonden me eerder een vreemde eend, maar was geen pispaal.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:01 schreef babipangang het volgende:
Als mijn kind gepest/geslagen/lastig gevallen oid word dan zal ik hem echt wel stimuleren om er een keer goed tegenaan te slaan. Mijn kind hoeft geen doetje te zijn/worden...
Ik ben het hier helemaal mee eens.quote:Op donderdag 18 juni 2009 11:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik bedoel het echt niet opschepperig of wat dan ook hoor, ik hoop ook niet dat het zo overkomt.
Maar het is gewoon zo. Gelukkig. Zachtheid, liefde en respect gecombineerd met duidelijk zijn en grenzen stellen.
En natuurlijk reageren niet alle kinderen hetzelfde, en is mijn aanpak aangepast per kind, maar de basis is dezelfde. Positief benaderen.
Dat is natuurlijk de makkelijkste en snelste oplossing voor je eigen kind (mits het werkt), maar ik denk niet een goede toevoeging aan de maatschappijquote:Op donderdag 18 juni 2009 12:01 schreef babipangang het volgende:
Als mijn kind gepest/geslagen/lastig gevallen oid word dan zal ik hem echt wel stimuleren om er een keer goed tegenaan te slaan. Mijn kind hoeft geen doetje te zijn/worden...
Dat is natuurlijk geweldig en zo'n soort oplossing heeft altijd de voorkeur!quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:00 schreef Urla het volgende:
Mijn zoon werd op de basisschool gepest vanwege bepaalde gedragingen ivm zijn autisme. Dit gebeurde in groepsverband.
Na overleg op school is er een weekthema opgezet met als onderwerp pesten en werd er veel over gepraat in de klas. Niet zo zeer met mijn zoon in de hoofdrol, maar er werd wel goed duidelijk gemaakt wat het precies teweeg kon brengen.
In de tussentijd hebben de leerkracht en ik een plan opgesteld hoe we de pesters en mijn zoon in gedragingen konden bijstellen en waar de echte conflictsituaties zaten.
Na heel veel praten wij/school zoon/pesters hebben we de hoofdredenen voor het gepest kunnen bijstellen en het contact tussen de kinderen onderling zo'n positieve wending kunnen geven dat ze elkaar accepteerden en er uiteindelijk zelfs vriendschappen ontstonden.
Maar weglopen is dat wel? Leer je je kind dan niet dat het zich moet afkeren van dingen die te moeilijk worden?quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:05 schreef Urla het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de makkelijkste en snelste oplossing voor je eigen kind (mits het werkt), maar ik denk niet een goede toevoeging aan de maatschappij
weglopen ook niet. Discussie aangaan, desnoods met ouders erbij(komt ook ten goede van het andere kind).quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:06 schreef Vivi het volgende:
[..]
Maar weglopen is dat wel? Leer je je kind dan niet dat het zich moet afkeren van dingen die te moeilijk worden?
Ik denk dat ik dan toch ervoor zou kiezen om die personen te negeren en vrienden/omgeving op te zoeken die wel prettig is. De maatschappij is groot genoeg om er zelf iets van te maken en bovendien als het echt zo'n uitzichtloze situatie is waarom erin blijven zitten? Alleen maar om geen gezichtsverlies te hebben? Nee dan zou ik m'n energie liever in een andere oplossing willen steken.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:03 schreef Ayca het volgende:
[..]
Heel fijn dat het praten hier hielp, maar bij zoals ts al zei 'bepaalde types' werkt dat helaas niet. Niet zelf meegemaakt maar wel in de omgeving
Juistquote:Op donderdag 18 juni 2009 12:13 schreef RockabeIIa het volgende:
Gaat het nu over of je eigen kind een ander kind mag slaan?
Dat is idd vaag. Dan had de TT beter kunnen zijn: Mag jouw klnd andere kinderen slaanquote:Op donderdag 18 juni 2009 12:13 schreef RockabeIIa het volgende:
Gaat het nu over of je eigen kind een ander kind mag slaan?
Ben het met je eens, ik werd op de lagere school gepest ( veel 2de hands kleren, bril met erg dikke glazen enz.), mijn moeder was het zo zat dat ze zei, sla toch eens een keer terug.quote:Op donderdag 18 juni 2009 11:50 schreef Vivi het volgende:
Negeren gaat nogal lastig als zo iemand bij je in de klas zit bijvoorbeeld, en je elk speelkwartier en dreun verkoopt (ik noem maar even een situatie die niet zo makkelijk te ontwijken is, het gaat even om het principe).quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:10 schreef Urla het volgende:
[..]
Ik denk dat ik dan toch ervoor zou kiezen om die personen te negeren en vrienden/omgeving op te zoeken die wel prettig is. De maatschappij is groot genoeg om er zelf iets van te maken en bovendien als het echt zo'n uitzichtloze situatie is waarom erin blijven zitten? Alleen maar om geen gezichtsverlies te hebben? Nee dan zou ik m'n energie liever in een andere oplossing willen steken.
Maar zoals ik al zei, met sommige personen is geen discussie mogelijk. In dat geval opteer ik toch echt niet voor "dan loop ik maar weg".quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:09 schreef Michielos het volgende:
[..]
weglopen ook niet. Discussie aangaan, desnoods met ouders erbij(komt ook ten goede van het andere kind).
voedt het kind op tot democratisch burger i.p.v. een woesteling
@ post vorige topic over oudertyperingen
Klopt, er zijn mengelmoesen voor de oudertyperingen.![]()
quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:19 schreef fathank het volgende:
En vechten hoort toch een beetje bij opgroeien. Alsof een vechtpartijtje het einde van de wereld is.
Kinderen moeten niet zoveel beschermd worden. Ze moeten af en toe eens flink op hun bek gaan (letterlijk en figuurlijk). Laat ze toch lekker in bomen klimmen of weet ik veel wat. Een gebroken arm is vervelend als ze eruit vallen, maar de volgende keer denken ze wel 2x na voordat ze dezelfde stunt uithalen.quote:
Daarvoor heb je broers en zussen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:19 schreef fathank het volgende:
En vechten hoort toch een beetje bij opgroeien.
Vandaar ook bovenstaande oplossing bv en anders ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk niet bij jouw kind, maar de pestkop en zal de school daar actie op moeten ondernemen samen met de ouders van de aanrichter. Dit kan echter een lang proces zijn helaas, maar zelfs nu op het VO wordt er direct ingegrepen in zo'n situatie.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:19 schreef Vivi het volgende:
[..]
Negeren gaat nogal lastig als zo iemand bij je in de klas zit bijvoorbeeld, en je elk speelkwartier en dreun verkoopt (ik noem maar even een situatie die niet zo makkelijk te ontwijken is, het gaat even om het principe).
Tja vroeger in de 80's zat ik ook zonder bescherming achter op de fiets.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:26 schreef fathank het volgende:
[..]
Kinderen moeten niet zoveel beschermd worden. Ze moeten af en toe eens flink op hun bek gaan (letterlijk en figuurlijk). Laat ze toch lekker in bomen klimmen of weet ik veel wat. Een gebroken arm is vervelend als ze eruit vallen, maar de volgende keer denken ze wel 2x na voordat ze dezelfde stunt uithalen.
Persoonlijk ben ik het niet eens met deze redentatie. Tegenwoordig wordt de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk afgeschoven. "De school moet ingrijpen" "De overheid moet hier iets aan doen"quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:31 schreef Urla het volgende:
[..]
Vandaar ook bovenstaande oplossing bv en anders ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk niet bij jouw kind, maar de pestkop en zal de school daar actie op moeten ondernemen samen met de ouders van de aanrichter. Dit kan echter een lang proces zijn helaas, maar zelfs nu op het VO wordt er direct ingegrepen in zo'n situatie.
Mocht de school dit niet doen, dan zou ik persoonlijk een andere school zoeken met een ander beleid. Al moet ik zeggen dat ik denk dat het zorgbeleid op scholen tegenwoordig vanuit de regering steeds meer opvoedkundig word, zodat ze in principe verplicht gesteld zijn dit soort problemen mede op te lossen. Hier kun je zelf als ouder ook druk op uit oefenen.
Ja, maar denk je ook zo als t om je eigen kids gaat? Uit een boom vallen kan ook een gebroken nek opleverenquote:Op donderdag 18 juni 2009 12:26 schreef fathank het volgende:
[..]
Kinderen moeten niet zoveel beschermd worden. Ze moeten af en toe eens flink op hun bek gaan (letterlijk en figuurlijk). Laat ze toch lekker in bomen klimmen of weet ik veel wat. Een gebroken arm is vervelend als ze eruit vallen, maar de volgende keer denken ze wel 2x na voordat ze dezelfde stunt uithalen.
Als je zo denkt kun je beter geen kinderen nemen. Of net zoals Jozef Fritzl opsluiten in de kelder.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:39 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja, maar denk je ook zo als t om je eigen kids gaat? Uit een boom vallen kan ook een gebroken nek opleveren
School moet mede samen met ouders ingrijpen. Wisselwerking. Als ouder kun je tijdens schooluren niet zelf ingrijpen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:38 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik het niet eens met deze redentatie. Tegenwoordig wordt de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk afgeschoven. "De school moet ingrijpen" "De overheid moet hier iets aan doen"
Nee, als ouder is het je verantwoordelijkheid om je kind weerbaar te maken in de maatschappij, dat kun je doen door hem op karate te doen of vertellen dat ie de pestkoppen eens een flinke hengst moet verkopen.
Door deze zaken af te schuiven leer je je kind niks anders dan verantwoordelijkheid te ontlopen en je maakt hem niet assertief.
Ik vind wel dat kinderen hun fouten mogen maken maar denk dat elke ouder wel beschermend is.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:42 schreef fathank het volgende:
[..]
Als je zo denkt kun je beter geen kinderen nemen. Of net zoals Jozef Fritzl opsluiten in de kelder.
Mee eens. Je kan wel blijven verkassen zeg.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:38 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik het niet eens met deze redentatie. Tegenwoordig wordt de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk afgeschoven. "De school moet ingrijpen" "De overheid moet hier iets aan doen"
Nee, als ouder is het je verantwoordelijkheid om je kind weerbaar te maken in de maatschappij, dat kun je doen door hem op karate te doen of vertellen dat ie de pestkoppen eens een flinke hengst moet verkopen.
Door deze zaken af te schuiven leer je je kind niks anders dan verantwoordelijkheid te ontlopen en je maakt hem niet assertief.
Maar het probleem wat gesteld wordt in dit topic gaat ook op voor een kleine groep kids dat en gepest wordt en niet assertief is.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:45 schreef Moonah het volgende:
Waarom zou een kind dat niet fysiek assertief reageert een watje/lulletje rozenwater/oid zijn?
Ik hoop dat mijn kind later (.....) net zo goed gebekt is als zijn moeder. dan heeft hij dat fysieke niet nodig.
Dat dacht Joes Kloppenburg ook...quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:45 schreef Moonah het volgende:
Waarom zou een kind dat niet fysiek assertief reageert een watje/lulletje rozenwater/oid zijn?
Ik hoop dat mijn kind later (.....) net zo goed gebekt is als zijn moeder. dan heeft hij dat fysieke niet nodig.
Het duurt echter wel even nog wel even totdat het later is, en totdat zijn potentiele pestkoppen open staan voor argumenten op een volwassen niveau (bij sommige van die ettertjes dan!).quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:45 schreef Moonah het volgende:
Dat is een goede reden je kinderen te leren zich nergens mee te bemoeien. Weglopen is soms verstandiger dan je er in te mengen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat dacht Joes Kloppenburg ook...
leuk en aardig hoor. maar nee. nu leert je kind dat als hij of zij gepest wordt, dit probleem bij het kind wat gepest wordt ligt en niet bij de pester, want het kind wat gepest wordt, is niet weerbaar genoeg. blijkbaar is pesten dus ok. dat is wat je kind leert.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:38 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ik heb nog niet hoeven te verkassen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:50 schreef Vivi het volgende:
[..]
Mee eens. Je kan wel blijven verkassen zeg.
Volgens mij leer je je kind dat er simpelweg klootzakken op aarde zijn die niet voor rede vatbaar zijn. Het lijkt bijna op het echte leven.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:58 schreef simmu het volgende:
[..]
leuk en aardig hoor. maar nee. nu leert je kind dat als hij of zij gepest wordt, dit probleem bij het kind wat gepest wordt ligt en niet bij de pester, want het kind wat gepest wordt, is niet weerbaar genoeg. blijkbaar is pesten dus ok. dat is wat je kind leert.
Ik heb het nog niet eens over slaan, maar ik vind de instelling dat wanneer je weerbaarheid leert je het kind dan meegeeft dat de pesten ok is nogal ERG kort door de bocht.quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:15 schreef Stefan het volgende:
Sja, wat Swets zegt. Vroeger kon je iemand slaan en was het over, nu sla je ze en komen ze terug met een groep. Zoals wij op school zaten, zo is het nu niet meer.
tsja. met die redenatie kan je ook je kind met 5 naar een weeshuis in tailand sturen. da's ook het echte leven dan he. nog meer dooddoeners?quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:06 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Volgens mij leer je je kind dat er simpelweg klootzakken op aarde zijn die niet voor rede vatbaar zijn. Het lijkt bijna op het echte leven.
waar zeg ik dat je je kind geen weerbaarheid mag leren?quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb het nog niet eens over slaan, maar ik vind de instelling dat wanneer je weerbaarheid leert je het kind dan meegeeft dat de pesten ok is nogal ERG kort door de bocht.
Het ligt denk ik (heb geen kids) ook aan de ouders hoe weerbaar een kind is. Als je ze voor elke valpartij meteen in verband zwachteld zal ie andere signalen krijgen dan dat je zegt: kom op zeg, stel je niet eens zo aan.quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb het nog niet eens over slaan, maar ik vind de instelling dat wanneer je weerbaarheid leert je het kind dan meegeeft dat de pesten ok is nogal ERG kort door de bocht.
Maar dat vind ik iig heel iets anders, een vechtpartijtje hoort er zeker bij. Maar dat 'je gaat maar terug, want je laat je niet zomaar slaan' vind ik dus echt niet kunnen.quote:
Ok, dan ligt het aan de definitie van straf. Ik vond je namelijk wel heel erg een heilig boontje (niet vervelend bedoeld) met te zeggen dat je bijna nooit straft terwijl ik het in de box (of de hoek of waar dan ook) zetten al straf zou noemen. En dat is voor jou gewoon een consequentie is.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:45 schreef Moonah het volgende:
En Vief, ik heb die discussie wel eens met wat ouders moeten voeren. "Als mijn kind geslagen wordt, mag hij terugslaan." Maar op een school is dat niet houdbaar. Als je dat tolereert is het hek van de dam. En zoals in het vorige topic gezegd, soms knijp je als leerkracht wel eens een oogje toe, omdat het net voor dat ene kind wél goed is als hij eens terugslaat.
Wil als reactie op het vorige topic ik nog even aan Koosje en Grijs zeggen (en eigenlijk ook aan BE) dat we wrs verschillen over de definitie van straf. Ik vind straf iets dat wel volgt op ongewenst gedrag, maar dat er in vorm en/of tijd los van staat. Consequenties van ongewenst gedrag zie ik niet als straf. dat zijn gewoon logische gevolgen van gedrag.
Bv een kind in mijn kleutergroep tekende met stift op zijn gezicht. dan mag hij dat gaan poetsen en een poosje niet met stift, want stiften zijn om mee op papier te tekenen. Een meisje was in de hal aan het kleien. Ze maakte daarbij erg veel lawaai. na een waarschuwing bleef ze doorgaan. Consequentie is dat ze nu een week niet in de hal mag werken omdat ze daar anderen stoort met haar lawaai. Ik noem dat dus geen straf. Regels schrijven daarentegen wel, maar ja,dat kunnen kleuters nog niet.![]()
Dit is een hele goede oplossing!quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:00 schreef Urla het volgende:
quote:Op donderdag 18 juni 2009 11:51 schreef rene90 het volgende:
Je kan het ook van de andere kant bekijken, het komt voor zichzelf op. Voor sommige kinderen is dat al moeilijk genoeg.
Hm. Blijkbaar heb ik niet alleen een andere definitie van 'straf' dan sommige users, maar ook van 'weerbaar'.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:54 schreef Vivi het volgende:
Als Thies 3 keer een ram op zijn hoofd krijgt van een bullebakje en wederom op zachte toon meldt dat ie dat niet zo op prijs stelt zal dat niet echt veel uithalen denk ik.
Een tik zit bij mij niet in de automatische piloot.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:04 schreef marlieske het volgende:
Ik denk dat je in zulke situaties op de automatische piloot reageert en niet op de meest opvoedkundige,
Ja duh.quote:als je kind namelijk bijna onder een auto zou lopen ga je het ook niet bij de arm nemen en eerst rustig uitleggen dat een bumper au doet, dan trek je aan die arm zonder pardon uitleggen doe je dan later wel als de schrik wat gezakt is.
dat klinkt als een goeie trainingquote:Op donderdag 18 juni 2009 14:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Mijn oudste heeft weerbaarheidstraining gehad. Daar leerden ze 4 stappen plan. Weet niet precies wat de 4 stappen zijn maar wel dat je zegt dat ze moeten stoppen, vertellen wat je gaat doen als ze niet stoppen, en dan ook daadwerkelijk doen wat je beloofd hebt. volgens mij kozen 9 van de 10 voor een knal verkopen.
Het mooie is dat ze leren het eerst op een andere manier op te lossen, maar niet over zich te laten lopen. En die klap komt er vaak niet van. Het idee dat je een oplossing hebt voor een conflict geeft al zoveel zelfvertrouwen dat die conflicten vaak al niet eens meer ontstaan.
is dat zo'n Marietje Kesselsproject?quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:48 schreef debuurvrouw het volgende:
Die weerbaarheidstraining kregen ze op school Huup. Standaard in groep 7. Ook leerden ze zelfverdedigingstechnieken.
Ik moest het even google-en. Het is WIBO, en dat valt wel onder zulke projecten geloof ik ja.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:51 schreef Moonah het volgende:
[..]
is dat zo'n Marietje Kesselsproject?
oh dat klinkt wel als een heel goed project eigkquote:Op donderdag 18 juni 2009 14:48 schreef debuurvrouw het volgende:
Die weerbaarheidstraining kregen ze op school Huup. Standaard in groep 7. Ook leerden ze zelfverdedigingstechnieken.
[onzinenecdote]Het examen was openbaar. Één onderdeel is het lostrekken van je polsen en dan op de persoons wreef stampen terwijl je een kreet slaakt. Alleen dat oefenen ze op een kussen die redelijk ver naar voren ligt. Na een uurtje sloeg de meligheid toe en kreeg ik daar ernstig de slappe lach van. Ik zie het voor me dat ze zich losrukken van een belager en dan keihard op de grond stampen.![]()
[/onzinanecdote]
Buuf, je kan beter eerst stampen én gillen tegelijk. Want daardoor laten ze de pols los. Als iemand heel sterk is kan je trekken wat je wil, maar dan gebeurt er niksquote:Op donderdag 18 juni 2009 15:07 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik heb het voor de zekerheid wel even nagevraagd bij oudste. Of ie nog wel wist dat die stamp op de voet moest.![]()
Ik heb wel het idee dat ie er weerbaarder door is geworden. Ook thuis.![]()
Maar zonder dollen, het lijkt er op dat het weten wát je kan doen al maakt dat je de wereld zekerder tegemoet treed.
quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:25 schreef simmu het volgende:
[..]
tsja. met die redenatie kan je ook je kind met 5 naar een weeshuis in tailand sturen. da's ook het echte leven dan he. nog meer dooddoeners?
het is jouw redenatie hoorquote:Op donderdag 18 juni 2009 16:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Nou jij hebt in ieder geval gene moeite met drogredenaties.
Nou ja, ik ben dus wel een moeder die zegt dat hij terug moet slaan als ie geslagen wordt. Niet luisteren na het waarschuwen, dan maar in hun eigen taal.quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:42 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar dat vind ik iig heel iets anders, een vechtpartijtje hoort er zeker bij. Maar dat 'je gaat maar terug, want je laat je niet zomaar slaan' vind ik dus echt niet kunnen.
Of dat mensen semi-trots verkondigen dat ze dat hun kinderen idd leren, dat ze zich niet zomaar hoeven te laten slaan, dat ze dan best terug mogen meppen.
Natuurlijk vind ik ook dat mijn kind zich niet zomaar hoeft te laten slaan, maar om actief aan te moedigen dat ze terugmeppen is niet mijn ding.
Ja, ik ben zelf iemand die liever weg loopt. Mijn man niet en daar krijg ik dus echt de kriebels van. Die confrontatie zoeken aangaan maar steeds. Ik ben veel meer van 'de wijste zijn'.
Nou, vertel eens dan, ik ben heel benieuwd!quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:30 schreef Moonah het volgende:
[..]
Hm. Blijkbaar heb ik niet alleen een andere definitie van 'straf' dan sommige users, maar ook van 'weerbaar'.
Idd wat groot in dit topic, maar wél een mooie om te onthouden!quote:Op donderdag 18 juni 2009 17:46 schreef Vivi het volgende:
Ik sterf liever rechtop dan dat ik leef op mijn knieen.
Jij chargeerde mijn 'niet fysieke weerbaarheid'.quote:Op donderdag 18 juni 2009 17:52 schreef Vivi het volgende:
[..]
Nou, vertel eens dan, ik ben heel benieuwd!
Oh, maar dat leer ik mijn kind ook hoor, net zo goed als ik hem leer dat andere kinderen hem ook absoluut geen pijn mogen doenquote:Op donderdag 18 juni 2009 14:02 schreef snoopy het volgende:
BE, ik ben het met je eens. Wij leren onze kinderen dat ze anderen geen pijn mogen doen. Ik vind het dan ook best lastig dat andere ouders daarin soms anders zijn.
Maar als ze 12,13 of 14 zijn dan werkt dat toch niet? Sterker nog, ik denk dat het de zaak van mijn 9 jarige geen goed doet als hij uit de speeltuin komt om zijn moeder te halen. Als je al niet gepest werd dan gebeurd het nu alsnog.....quote:Op donderdag 18 juni 2009 17:58 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jij chargeerde mijn 'niet fysieke weerbaarheid'.
Ik vind (nog steeds) dat de insteek verbaal zal moeten zijn. En dat mag gewoon stevig beginnen als "Hou eens op, dat wil ik niet." Als er niet naar geluisterd wordt mag daar best een wat bozere toon aan gegeven worden, desnoods gepaard gaande met woorden als 'opzouten'. Gaat een kind dan nóg door, dan versterking roepen (als in mama, papa of juf).
En als er in de zandbak een speeltje wordt afgepakt, dan pakt mijnventje het gewoon terug, hard en boos "Thies!" roepend. Hij heeft een poosje geduwd (toen hij jonger was), maar dat mocht hij niet van mij. Vooralsnog gaat het goed.
Nou weet je, ik heb wel een aureooltje boven mijn hoofd.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:11 schreef Vivi het volgende:
Ben blij dat er nog iets menselijk in je schuilt.
Jajaja, daar was ik (tijdens het koken Koosjequote:Maar soms is er niet altijd versterking he, en om op je 10e nog je mammie te gaan roepen..tja ...
(ik vind trouwens net als jij dat de insteek verbaal zou moeten zijn, in eerste instantie.)
Ik vond de manier die jouw zoon op de weerbaarheidstraining heeft geleerd wel een hele goede hoor. Grens aangeven, daarna nog een keer met "Als - dan".quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:28 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou hebben mijn jongens nog nooit "slaande"ruzie gehad maar de tot nu toe aangedragen oplossingen zie ik niet zo 1,2,3 toepasbaar bij de wat oudere jeugd.
Ja dat eigenlijk wel, ik denk dat de juf of je moeder roepen echt maar tot een bepaalde (jonge) leeftijd het gewenste effect heeft. Daarna zal het ten eerste voor de reputatie van het kind weinig zin meerquote:Op donderdag 18 juni 2009 18:28 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Maar als ze 12,13 of 14 zijn dan werkt dat toch niet? Sterker nog, ik denk dat het de zaak van mijn 9 jarige geen goed doet als hij uit de speeltuin komt om zijn moeder te halen. Als je al niet gepest werd dan gebeurd het nu alsnog.....
En natuurlijk ga je voor een verbale oplossing en eventueel weglopen maar ze hoeven ze niet te laten wegjagen natuurlijk. Ze mogen ook op een schommel of speeltoestel wél voor zichzelf opkomen. Anders heeft de treiter alsnog zijn zin. Nou hebben mijn jongens nog nooit "slaande"ruzie gehad maar de tot nu toe aangedragen oplossingen zie ik niet zo 1,2,3 toepasbaar bij de wat oudere jeugd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat gebeurt al veel te veel, de generatie onder mij bestaat grotendeels uit ambitie en passieloze lamballen die verwachten dat een ander hun problemen wel zal oplossenquote:Op donderdag 18 juni 2009 18:46 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Ja dat eigenlijk wel, ik denk dat de juf of je moeder roepen echt maar tot een bepaalde (jonge) leeftijd het gewenste effect heeft. Daarna zal het ten eerste voor de reputatie van het kind weinig zin meermaar ergens vind ik ook dat je daarmee het signaal afgeeft dat een ander (een volwassene) het wel komt oplossen voor je als het te moeilijk wordt.
Ja... klootzakken in de maatschappij zijn even onwaarschijnlijk om tegen te komen als een uitwisselingsprogramma met Thaise weeskindjesquote:Op donderdag 18 juni 2009 17:26 schreef simmu het volgende:
[..]
het is jouw redenatie hoorik trek het enkel eventjes wat door.
Allemaal mooi en prachtig, maar wat heb je aan dit idealistische wereldbeeld als je in elkaar getremd wordt op het schoolplein? "Tis niet jouw schuld hoor lieverd. Foei pester!"quote:als je nu eens daadwerkelijk leest wat ik typte over pesten? in de herhaling dan, ik zal proberen het wat beter uit te leggen. wanneer je een gepest kind op e.o.a. cursus of judo of wat dan ook zet om dat kind weerbaarder te maken terwijl je verder niets doet aan het gedrag van de pester geef je dus de boodschap mee aan het gepeste kind dat het allemaal zijn of haar schuld is. het kind wat gepest wordt moet van alles doen om daar een einde aan te maken terwijl het kind wat pest gewoon zn gang kan gaan. en dat ook zal doen trouwens. zelfs als de gepest(t?)e de pester zover zal krijgen dat het pesten ophoudt zal de pester heus wel een ander kind te grazen nemen. en dan heb ik het nog niet over dat kindpesters uitgroeien tot volwassenen die nog steeds gewoon doorgaan met pesten.
haha daar zit wat in ja.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:54 schreef Vivi het volgende:
[..]
Dat gebeurt al veel te veel, de generatie onder mij bestaat grotendeels uit ambitie en passieloze lamballen die verwachten dat een ander hun problemen wel zal oplossen.
Maar dat is een andere discussie.
nou, niks doen en roepen dat zo'n kind maar moet wennen aan de harde werkelijkheid helpt al zeker niet iig. maar er is vast een topic speciaal over pesten. hier ging het over slaan en of pesten ophoudt als er geslagen wordt door de gepest(t?)e. mijn bijdrage in de discussie is enkel dat pesten heus niet zomaar ophoudt onafhankelijk van slaan of niet (in het beste geval gaat de pester gewoon door naar een nieuw pispaaltje) dus waarom zou je? er zijn betere methodes.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:09 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja... klootzakken in de maatschappij zijn even onwaarschijnlijk om tegen te komen als een uitwisselingsprogramma met Thaise weeskindjes
Nee dat was niet mijn redenatie helder licht.
[..]
Allemaal mooi en prachtig, maar wat heb je aan dit idealistische wereldbeeld als je in elkaar getremd wordt op het schoolplein? "Tis niet jouw schuld hoor lieverd. Foei pester!"
Tja, die toevoeging van jou lijkt me wat overbodig....quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:09 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee dat was niet mijn redenatie helder licht.
quote:Allemaal mooi en prachtig, maar wat heb je aan dit idealistische wereldbeeld als je in elkaar getremd wordt op het schoolplein? "Tis niet jouw schuld hoor lieverd. Foei pester!"
Maar werkt dat nog steeds zo anno 2009?quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:45 schreef Vivi het volgende:
Weet je wanneer het pesten stopte? Toen ik het spuug en spuugzat was en de aanvoerder van het groepje zo'n enorme oplawaai verkocht dat ze sterretjes zag. En alle meelopertjes wilden toen ineens vriendinnetjes met me zijn.
quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:21 schreef k_i_m het volgende:
Ik vind dit wel interessant trouwens. Ik heb voor mezelf nog niet echt bedacht welke lijn ik zelf ga doorvoeren. Ik heb zelf op de lagere school ook aardig wat kinderlijke wreedheid ondergaan zonder ooit wat terug te doen en ik vraag me wel eens af of ik ook niet beter de meest valse het haar uit het hoofd had kunnen trekken.
Maargoed, uiteindelijk is zij dik en lelijk geworden en ik alleen maar dik, dus wie heeft er nou gewonnen.
mijn grootste kwelgeest eindigde thuiswonend bij haar (gescheiden) moeder en werkend bij de aldiquote:Op donderdag 18 juni 2009 21:21 schreef k_i_m het volgende:
Maargoed, uiteindelijk is zij dik en lelijk geworden en ik alleen maar dik, dus wie heeft er nou gewonnen.
Pesters grijpen iedere reden aan om vervelend te kunnen doen, dat kan je haar kleur zijn, je schoenen, je tas noem het maar op en ik ben van mening dat je jezelf of je kind niet 200% hoeft aan te passen om maar vooral niet gepest te worden.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:24 schreef Moonah het volgende:![]()
Ik vind ook dat zowel pester als gepeste een situatie samen creëren en in standhouden. De gepeste laat zich immers pesten.
Ik weet niet of het al gezegd is, maar dit valt onder arbo-wetgeving: de veiligheid van de leerling moet door de school gewaarborgd worden omdat die leerling onder die wetgeving valt.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:31 schreef Urla het volgende:
Al moet ik zeggen dat ik denk dat het zorgbeleid op scholen tegenwoordig vanuit de regering steeds meer opvoedkundig word, zodat ze in principe verplicht gesteld zijn dit soort problemen mede op te lossen. Hier kun je zelf als ouder ook druk op uit oefenen.
Hee, dat klinkt wel goed, met die waarschuwing erbij. Heb pas Myrthe aangeraden een klasgenootje terug te slaan.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Mijn oudste heeft weerbaarheidstraining gehad. Daar leerden ze 4 stappen plan. Weet niet precies wat de 4 stappen zijn maar wel dat je zegt dat ze moeten stoppen, vertellen wat je gaat doen als ze niet stoppen, en dan ook daadwerkelijk doen wat je beloofd hebt. volgens mij kozen 9 van de 10 voor een knal verkopen.
Het mooie is dat ze leren het eerst op een andere manier op te lossen, maar niet over zich te laten lopen. En die klap komt er vaak niet van. Het idee dat je een oplossing hebt voor een conflict geeft al zoveel zelfvertrouwen dat die conflicten vaak al niet eens meer ontstaan.
Marlieske, ik zeg nergens dat iemand zich moet aanpassen om het pesten te voorkomen. Ik denk zelfs dat je dat juíst niet moet doen. En je vertaling van mijn opmerking (een gepeste laat zich pesten) vind ik niet correct. Uiteraard vraagt niemand erom, duh. Wellicht klinkt laten pesten cru, maar feitelijk is het wel zo. Beide partijen dragen bij aan de situatie (ook al is er niet om gevraagd). Pas als er één het patroon doorbreekt, zal het anders worden. En als je mijn eerdere posts hebt gelezen weet je dat ik wel eens net doe of ik niet zie als een bepaald kind een klap terug geeft.quote:Op donderdag 18 juni 2009 23:28 schreef marlieske het volgende:
[..]
Pesters grijpen iedere reden aan om vervelend te kunnen doen, dat kan je haar kleur zijn, je schoenen, je tas noem het maar op en ik ben van mening dat je jezelf of je kind niet 200% hoeft aan te passen om maar vooral niet gepest te worden.
En als je het allemaal correct denkt te willen doen door de leraar erbij te roepen enz is dat nog meer reden om na school de pispaal van de klas achterna te fietsen naar huis.... ik ben van mening dat een tikje hier en daar dan echt de betere oplossing is. En begrijp me niet verkeerd ik ben er absoluut niet voor om maar bij iedere scheet die overdwars zit je mouwen op te stropen maar als zelfs leraren anno 2009 denken dat iemand er om vraagt om gepest te worden of in jouw woorden zich laat pesten...sorry dan valt mijn onderkaak echt een eind naar beneden.
Een zelfverdedigingscursus is een heel goede manier voor een kind om zelfvertrouwen op te bouwen en weten om te gaan in noodsituaties. M'n zoon staat prima z'n mannetje in 1 op 1 situaties.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 01:01 schreef Faeroer het volgende:
Als ouder sta je verantwoordelijk voor de opvoeding van je kind. Het leren van het goed kunnen oplossen van problemen hoort hier uiteraard bij. Één van deze problemen is pestende kinderen in de vorm van lichamelijk of psychisch geweld. Het is de taak als ouder om ervoor te zorgen dat je kind zich kan afweren van dit soort problemen. Leer hem of haar zelfverdediging, een kind kan op zijn tijd zelf heel goed beseffen wanneer het nodig is en wanneer niet. We leven inderdaad in een redelijk beschaafde wereld, maar dit hoeft niet te zeggen dat iedereen zich hier ook aan houdt en je moet hiervoor voorbereid zijn.
Dat zou bij ons op school ook gebeurd zijn. Als het pispaaltje ineens bijdehand was gaan doen en was gaan slaan, dan had hij of zij dat dubbel en dwars teruggekregen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 23:25 schreef miss_sly het volgende:
Toch wil ik er even het voorbeeld van mijn zusje tegenover zetten. Die werd ook heel erg gepest; eerst op de kleuterschool en later op de lagere school ging dat verder. En die heeft ook een keer enorm uitgehaald en de grootste bullebak een oplawaai gegeven. En zij is daarvan geschrokken en de andere kinderen werden er alleen maar kwader van, en het pesten is de hele lagere schooltijd doorgegaan.
Het terugslaan hoeft dus ook niet altijd het pesten te laten stoppen.
Het lijkt me ook een te abstracte kwestie om je op voor te bereiden totdat die echt aan de orde is. Zelf hoop ik dat het nooit zover komt. Ik had mijn uiterlijk niet bepaald mee in mijn vroege jeugd en ik liet volledig over me heen lopen - als klein kind was ik zo iemand die over het hoofd gezien werd bij de bakker en iedereen voor liet gaan - maar ik ben altijd geaccepteerd omdat ik joviaal en slim was.quote:Overigens vind ik dat wel weer een hele andere, en erg moeilijke discussie en ben ik er nog niet over uit hoe ik daarmee om zou gaan.
Maar dat ben ik helemaal met je eens, voor 100 %. Alleen mijn kind mag dus wel terugslaan.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zelf vind ik dat de aangenaamste mensen, de denkers, de stille wateren, de kunstenaars in de dop, het type als-ie-maar-geen-voetballer-wordt-ze-schoppen-hem-misschien-halfdood. De belangrijkste vorm van weerbaarheid is wat mij betreft intellectuele weerbaarheid: zelf bepalen wat goed en kwaad is, je rug rechthouden en niet meelopen met de rest.
Na schooltijd ging het toen eigenlijk ook goed. Ze bleven vaak na schooltijd hutten bouwen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:12 schreef Vivi het volgende:
Maar ik had het niet alleen over op school...en het valt me nog steeds op dat de ouders die zo tegen terugslaan zijn, met allerlei wollige alternatieven komen die in de praktijk vaak geen zier uithalen. Ja, zolang er een volwassene staat toe te kijken misschien, maar vaak wordt het dan alleen maar erger zodra die uit zicht is.
Ik ga Dean ook op een verdedigingssport doen zodat hij hopelijk een "don't mess with me"outstraling krijgt![]()
![]()
Én ik zal hem leren dat hij nooit als eerste mag slaan. Maar hij hoeft zichzelf ook niet te laten slaan door een ander, lik op stuk, wmb. En dan meteen dubbel zo hard, leren ze het meteen af.
En Jolie vind ik stoer.
Is ook zo. Daarom maakte we vaak afspraken op bv woensdagmiddag 15.00 uur.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond zelf trouwens als kind van die ouders die op school langskwamen om met leraren te praten altijd tenenkrommend. Je zag hun kinderen ook denken: Pap, mam, doe nou alsjeblieft niet! Bemoei je er niet mee! Ik denk dat ik daar nog minder in geloof dan in terugslaan.
Ik vind het zo moeilijk om in algemene zin hierover te praten omdat het me volstrekt afhankelijk lijkt van het soort kind dat je hebt. Hoewel ik bijvoorbeeld van die zogenaamde kunstenaars in de dop houd vind ik ouders die hun kinderen als een geitenwollensok naar school sturen onbegrijpelijk. Tegen zo'n ouder zou ik zeggen: stop met naar de Zeeman gaan en geef je kind de Nikes die hij wil.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:21 schreef Vivi het volgende:
[..]
Maar dat ben ik helemaal met je eens, voor 100 %. Alleen mijn kind mag dus wel terugslaan.
"Je rug rechthouden en niet meelopen" is imo een nogal vaag begrip als je kind onderweg naar school voor de zoveelste keer van zijn fiets wordt afgetrapt. Ik hoop dan toch echt dat ie wat terug doet en niet als een bibberig muisje zijn broodtrommeltje uit de struiken gaat vissen. Ik mis dus nog steeds de praktijkoplossingen.
Heel goed!quote:Hoe gaat het met je?![]()
Hoe beeldend!!!quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:21 schreef Vivi het volgende:
...als een bibberig muisje zijn broodtrommeltje uit de struiken gaat vissen.
En waarom ben je dr niet trots op? Als je het mij vraagt is het iets om best trots op te zijn. Als het inderdaad echt zo'n etter is dan heeft ie 't gewoon verdiend en heeft ze het keurig opgelost zo. Wie niet horen wil moet maar voelen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:39 schreef Fuente het volgende:
Sara heeft zo'n klein ettertje op het kdv in haar groep (het zal vast niet perse 't ventje zijn schuld zijn, maar inmiddels vind ik 't wel een etter). Hij slaat veel, knijpt, bijt etc. Sara zit bij hem in de groep sinds ze baby was. De leidsters zitten er bovenop, het ventje staat regelmatig in de hoek en zo af en toe wordt hij van groep gewisseld zodat de leidster even rust heeft.
Toen Sara voor de zovelste maal met bijtafdrukken in haar arm thuiskwam, heb ik gezegd dat ze hem de volgende keer een lel mocht verkopen.
Wij slaan hier thuis nooit, maar ik was er zo klaar mee. Zo gezegd, zo gedaan, Sara heeft het kind bij de volgende keer een tik verkocht en sindsdien laat 'ie haar met rust.
Ik ben er niet perse trots op, maar woorden hadden hier gewoon geen effect.
\quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:34 schreef Claudia_x het volgende:
Het begint met normen en waarden bijbrengen, en daarna zal pragmatiek het over moeten nemen.![]()
[..]
Tja, dat is dan idd het verschil in persoonlijkheid, ik loop er (expresquote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:27 schreef Urla het volgende:
[..]
Na schooltijd ging het toen eigenlijk ook goed. Ze bleven vaak na schooltijd hutten bouwen.
En verder gewoon op straat niet veel problemen gehad na de weerbaarheids cursus. Hij straalde idd meer zekerheid uit helemaal na dat gedoe op school.
En als hij een vervelend groepje tegenkomt loopt hij er gewoon met een grote boog omheen. Werkt prima, maar dat doe ik zelf tegenwoordig eigenlijk ook na een paar keer problemen te hebben gehad met een groepje hangjongeren met gekleurd tintje.
Ik vind Jolie ook stoer! Inderdaad zelf opgelost, weliswaar met terugslaan maar daar vroeg de situatie ook om en ze deed het uit zichzelf. ze kwam voor zichzelf op, en dat is goed.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:43 schreef Sugar het volgende:
[..]
Hoe beeldend!!!![]()
![]()
![]()
Ik vind Jolie's reactie ook wel stoer en passend. Zonder aansporing (daar zit 't 'm vooral in, vind ik) zélf een effectieve manier gevonden om zich te verweren. Dat verweer-element vind ik wel het criterium ook, dat het nodig is omdat de ander je anders ook fysiek nog meer pijn doet. Als het gepest anders van aard is (schelden, treiteren, weet ik wat), dan vind ik het niet oké om je fysiek te verweren (lees: slaan).
Beetje zoals het wettelijk ook is?
Noodweer
2nood·weer de; v(m) (jur) noodzakelijke verdediging
Ik zou mijn kind denk ik meegeven dat het voor zichzelf moet opkomen. Zo abstract mogelijk dat benoemen. Misschien wel met 10 voorbeelden (waaronder: praten, roepen, iets wat is afgepakt weer terugpakken, wegduwen, een klap geven als de ander je pijn blijft doen, weglopen, ...), maar niet als enkele boodschap: sla nu maar eens terug. Denk ik.
Gelukkig!quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het zo moeilijk om in algemene zin hierover te praten omdat het me volstrekt afhankelijk lijkt van het soort kind dat je hebt. Hoewel ik bijvoorbeeld van die zogenaamde kunstenaars in de dop houd vind ik ouders die hun kinderen als een geitenwollensok naar school sturen onbegrijpelijk. Tegen zo'n ouder zou ik zeggen: stop met naar de Zeeman gaan en geef je kind de Nikes die hij wil.
Maar wat als je ziet dat het nu eenmaal in de aard van je kind zit om een geitenwollensok te zijn? Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om zo'n kind tegen zijn karakter in te laten slaan. Juist dat is capituleren. (Die redenatie werkt natuurlijk ook de andere kant op: als ik een voetballertje als zoon zou krijgen zou ik dat er niet uit willen werken alleen omdat ik een kunstenaar voor ogen had.)
Ik denk dat dat ons grootste schrikbeeld is, een kind krijgen dat al vroeg ongelukkig is bijvoorbeeld omdat hij gepest wordt. Over een praktijkoplossing zou ik nu absoluut niks kunnen zeggen. Het begint met normen en waarden bijbrengen, en daarna zal pragmatiek het over moeten nemen.![]()
[..]
Heel goed!![]()
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:43 schreef Sugar het volgende:
[..]
Ik zou mijn kind denk ik meegeven dat het voor zichzelf moet opkomen. Zo abstract mogelijk dat benoemen. Misschien wel met 10 voorbeelden (waaronder: praten, roepen, iets wat is afgepakt weer terugpakken, wegduwen, een klap geven als de ander je pijn blijft doen, weglopen, ...), maar niet als enkele boodschap: sla nu maar eens terug. Denk ik.
Ha Ha Wel stoer deed ik eerst heel naïef ook onder het mom van de straat is ook van mij, totdat het zomer werdt en ik alleen een shirtje met spaghettibandjes aanhad. Vonden ze te bloot en erg moeilijk mee om te gaan. En helaas was ik op dat moment niet echt weerbaar genoeg alleen tegen de hele groep en veel hulp van buitenstaanders hoefde ik ook niet te verwachten.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:48 schreef Vivi het volgende:
[..]
Tja, dat is dan idd het verschil in persoonlijkheid, ik loop er (expres) tussendoor met mijn meest charming glimlach. Omdat het kan
.
Oh, vertel mij wat..in mijn oude straat had ik ook zóveel last van dat soort dingen..ik had ook standaard een honkbalknuppel achter de voordeur staanquote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:56 schreef Urla het volgende:
[..]
Ha Ha Wel stoer deed ik eerst heel naïef ook onder het mom van de straat is ook van mij, totdat het zomer werdt en ik alleen een shirtje met spaghettibandjes aanhad. Vonden ze te bloot en erg moeilijk mee om te gaan. En helaas was ik op dat moment niet echt weerbaar genoeg alleen tegen de hele groep en veel hulp van buitenstaanders hoefde ik ook niet te verwachten.![]()
Sindsdien niet meer gedaan.
Dus mijn negatieve ervaring gebruik ik idd in mijn opvoeding geloof ik.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:54 schreef Vivi het volgende:
Mijn zoon is een zachtaardig mannetje maar kan best zijn tanden laten zien, alleen weet ie niet zo goed hoe. Hij komt nogal eens huilerig bij me aankloppen omdat een groter kind zijn speelgoedje heeft afgepakt in de zandbak bijvoorbeeld..dan zeg ik dat ie het gewoon terug mag pakken en ga ik het niet voor hem oplossen hoor. En dat doet ie dan ook wel (ondertussen over zijn schoudertje kijkend of ik er nog wel sta I.C.E).
oh, tuurlijk. de aard van het kind speelt zeker ook mee! wat iemand al zei: je kan van een bullebak niet zomaar een lieverd maken en van een verlegen introvert kind al evenmin een van zichzelf afbijtende sociaal vaardige slimmerd. moet je kijken naar pesten op de werkvloer. daar was laatst een onderzoek naar gedaan en dat bleek dus ook heel vaak voor te komen. je zou toch verwachten dat volwassen mensen beter zouden weten, maar helaas.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:56 schreef miss_sly het volgende:
Dat is dus wat ik zeg: er lijken aanwijsbare oorzaken te zijn, maar er zijn dan ook talloze voorbeelden te vinden van mensen/kinderen met dezelfde potentiele oorzaken die niet gepest worden.
Bij mij had het ook een oorzaak hoor, de vaders stonden op het schoolplein allemaal kwijlend naar mijn moeder te kijken waardoor geen kind bij me mocht spelen, die moesten tenslotte ook gehaald en gebracht worden, en ik had altijd de nieuwste trendy kleren aan..hoevaak ik mijn moeder niet heb gesmeekt om schoenen van de Bata en een jurk van C&Aquote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:33 schreef simmu het volgende:
mwoch. in mijn geval was er best een oorzaak hoor. mijn ouders hun zaak ging failliet en uit angst dat het besmettelijk was ofzo werden wij als gezin gewoon direct zonder pardon in "shun-modus" gezet. mijn moeder bracht me naar school voor het schoolreisje en iedereen keerde zich gewoon om (en trok de kindertjes mee). en toen stond mijn moeder te janken en ging ik op schoolreisje in de bus. alleen. want geen kind wilde met me praten want dat mocht niet van de ouders. kakkineuze krengen. (eindigend bij de aldi) allemaal keurig opgevoede kindertjes dus.
op de school die erop volgde na de verhuizing werd ik juist getreiterd omdat ik er niet uitzag. wat kwam omdat ik zelf ontbeet, aankleede, mijn haar deed en naar school ging. en uit school hetzelfde laken een pak want pa & ma werkten van 7 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds. tsja. dat zit je haar raar en dan heb je geen nafnaf aan. soms zijn dingen dan best voorspelbaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |