abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:50:29 #1
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70125518
Wat ik wel interessant vond in het vorige topic is dat iedereen roept hoe tenenkrommend het is als je je kind zegt dat het terug mag slaan als het geslagen wordt (door een ander kind) .

Persoonlijk vraag ik me dan af hoe jullie dit gaan oplossen? Ik zal dit gedrag ook verre van promoten maar mocht het aan de orde zijn dat mijn kind meerdere malen fysiek wordt belaagd door een ander kind heb ik er totaal geen moeite mee als hij, na een waarschuwing van zijn kant, uiteindelijk een optater terug verkoopt.

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het dan meestal snel over is met het getreiter. Ik ben er niet voor en geloof in de kracht van het woord, maar soms heeft redeneren niet veel zin, met bepaalde "types" .

En ik zou het ook niet prettig vinden als in zo'n geval mijn kind als een lulletje rozewater afdruipt. Het is wel een jongen en geen zachtgekookt ei hoor.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_70125567
Je kan het ook van de andere kant bekijken, het komt voor zichzelf op. Voor sommige kinderen is dat al moeilijk genoeg.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:53:01 #3
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70125615
Bedoel je dat kinderen elkaar mogen slaan of volwassenen kinderen of ouders kinderen?
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_70125693
Ja het mag, dat kind moet voor zichzelf opkomen, anders lopen ze later ook over hem heen.
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:57:31 #5
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70125774
Als het om kinderen onderling gaat, laat het ze maar oplossen. Zolang het uit zelfverdediging is, niet omdat ze t leuk vinden natuurlijk,
pi_70125904
Mijn zoon werd op de basisschool gepest vanwege bepaalde gedragingen ivm zijn autisme. Dit gebeurde in groepsverband.
Na overleg op school is er een weekthema opgezet met als onderwerp pesten en werd er veel over gepraat in de klas. Niet zo zeer met mijn zoon in de hoofdrol, maar er werd wel goed duidelijk gemaakt wat het precies teweeg kon brengen.
In de tussentijd hebben de leerkracht en ik een plan opgesteld hoe we de pesters en mijn zoon in gedragingen konden bijstellen en waar de echte conflictsituaties zaten.
Na heel veel praten wij/school zoon/pesters hebben we de hoofdredenen voor het gepest kunnen bijstellen en het contact tussen de kinderen onderling zo'n positieve wending kunnen geven dat ze elkaar accepteerden en er uiteindelijk zelfs vriendschappen ontstonden.
pi_70125965
Als mijn kind gepest/geslagen/lastig gevallen oid word dan zal ik hem echt wel stimuleren om er een keer goed tegenaan te slaan. Mijn kind hoeft geen doetje te zijn/worden...
pi_70126016
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:00 schreef Urla het volgende:
Mijn zoon werd op de basisschool gepest vanwege bepaalde gedragingen ivm zijn autisme. Dit gebeurde in groepsverband.
Na overleg op school is er een weekthema opgezet met als onderwerp pesten en werd er veel over gepraat in de klas. Niet zo zeer met mijn zoon in de hoofdrol, maar er werd wel goed duidelijk gemaakt wat het precies teweeg kon brengen.
In de tussentijd hebben de leerkracht en ik een plan opgesteld hoe we de pesters en mijn zoon in gedragingen konden bijstellen en waar de echte conflictsituaties zaten.
Na heel veel praten wij/school zoon/pesters hebben we de hoofdredenen voor het gepest kunnen bijstellen en het contact tussen de kinderen onderling zo'n positieve wending kunnen geven dat ze elkaar accepteerden en er uiteindelijk zelfs vriendschappen ontstonden.
Heel fijn dat het praten hier hielp, maar bij zoals ts al zei 'bepaalde types' werkt dat helaas niet. Niet zelf meegemaakt maar wel in de omgeving
pi_70126024
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:50 schreef Vivi het volgende:
Ik zal dit gedrag ook verre van promoten maar mocht het aan de orde zijn dat mijn kind meerdere malen fysiek wordt belaagd door een ander kind heb ik er totaal geen moeite mee als hijzij, na een waarschuwing van zijnhaar kant, uiteindelijk een optater terug verkoopt.

En ik zou het ook niet prettig vinden als in zo'n geval mijn kind als een lulletje rozewater afdruipt.
Dat dus inderdaad
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:04:22 #10
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70126049
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:01 schreef babipangang het volgende:
Als mijn kind gepest/geslagen/lastig gevallen oid word dan zal ik hem echt wel stimuleren om er een keer goed tegenaan te slaan. Mijn kind hoeft geen doetje te zijn/worden...
Maar je moet m ook leren mondiger te worden en zijn natuurlijk. Met woorden los je ook al veel op. Ik werd wel eens gepest maar nooit echt en veel omdat ik gewoon goed kon praten als kind. Ze vonden me eerder een vreemde eend, maar was geen pispaal.

Word je kind gepest, doe hem dan bv op karate, niet om de anderen in elkaar te slaan, maar zodat ie gewon steviger in zijn eigen schoenen staat.
pi_70126068
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:18 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik bedoel het echt niet opschepperig of wat dan ook hoor, ik hoop ook niet dat het zo overkomt.
Maar het is gewoon zo. Gelukkig. Zachtheid, liefde en respect gecombineerd met duidelijk zijn en grenzen stellen.

En natuurlijk reageren niet alle kinderen hetzelfde, en is mijn aanpak aangepast per kind, maar de basis is dezelfde. Positief benaderen.
Ik ben het hier helemaal mee eens.

Mijn kind is ook makkelijk en dat zal een deel karakter zijn, maar ik denk ook graag dat het komt door de manier waarop ik met haar omga.

Wat betreft terugslaan, tja ik ben er geen voorstander van maar het is wel afhankelijk van de situatie. Ik probeer mijn dochter wel weerbaar te maken door haar o.a. heel veel zelfvertrouwen mee te geven.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_70126077
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:01 schreef babipangang het volgende:
Dat is natuurlijk de makkelijkste en snelste oplossing voor je eigen kind (mits het werkt), maar ik denk niet een goede toevoeging aan de maatschappij
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:05:44 #13
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70126100
quote:
Dat is natuurlijk geweldig en zo'n soort oplossing heeft altijd de voorkeur!
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:06:40 #14
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70126135
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:05 schreef Urla het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk de makkelijkste en snelste oplossing voor je eigen kind (mits het werkt), maar ik denk niet een goede toevoeging aan de maatschappij
Maar weglopen is dat wel? Leer je je kind dan niet dat het zich moet afkeren van dingen die te moeilijk worden?
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:09:18 #15
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70126214
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:06 schreef Vivi het volgende:

[..]

Maar weglopen is dat wel? Leer je je kind dan niet dat het zich moet afkeren van dingen die te moeilijk worden?
weglopen ook niet. Discussie aangaan, desnoods met ouders erbij(komt ook ten goede van het andere kind).
voedt het kind op tot democratisch burger i.p.v. een woesteling

@ post vorige topic over oudertyperingen
Klopt, er zijn mengelmoesen voor de oudertyperingen.
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_70126272
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:03 schreef Ayca het volgende:

[..]

Heel fijn dat het praten hier hielp, maar bij zoals ts al zei 'bepaalde types' werkt dat helaas niet. Niet zelf meegemaakt maar wel in de omgeving
Ik denk dat ik dan toch ervoor zou kiezen om die personen te negeren en vrienden/omgeving op te zoeken die wel prettig is. De maatschappij is groot genoeg om er zelf iets van te maken en bovendien als het echt zo'n uitzichtloze situatie is waarom erin blijven zitten? Alleen maar om geen gezichtsverlies te hebben? Nee dan zou ik m'n energie liever in een andere oplossing willen steken.
pi_70126281
nou, ik moet zeggen dat mijn ouders/grootouders altijd tegen mij zeiden toen ik gepest werd dat ik terug moest slaan. ik durfde dat nooit tot ik het op de mavo echt zat was. toen vloog ik op een dag dusdanig uit mijn panty (waar de docent die nooit een poot uitstak bij was) dat het ook direct afgelopen was met het gesodemieter. maar nog steeds zonder fysiek te worden (al had een viswijf aardig bij me in de leer gekund)

tsja. het heeft denk ik weinig zin om een kind te stimuleren tot geweld als dat niet in de aard van het kind ligt. nog buiten het morele idee. tis een beetje als de doodstraf imo, ook zo stom. "gij zult niet doden, dus dood ik nu jou". je mag niet slaan, ander mensen slaan mij dus mag ik nu ook slaan. dat slaat toch nergens op?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:13:50 #18
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_70126374
Gaat het nu over of je eigen kind een ander kind mag slaan?
I'm so glamourous I piss glitter!
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:14:15 #19
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_70126393
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:13 schreef RockabeIIa het volgende:
Juist
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:14:49 #20
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70126423
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:13 schreef RockabeIIa het volgende:
Dat is idd vaag. Dan had de TT beter kunnen zijn: Mag jouw klnd andere kinderen slaan
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:14:59 #21
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_70126431
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:50 schreef Vivi het volgende:
Ben het met je eens, ik werd op de lagere school gepest ( veel 2de hands kleren, bril met erg dikke glazen enz.), mijn moeder was het zo zat dat ze zei, sla toch eens een keer terug.
Dat heb ik toen gedaan ( goed hard ook) en het pesten was ook meteen over.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_70126464
ik geloof dat het nu gaat over slaan an sich
pi_70126491
Topic begint idd een andere wending aan te nemen.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:17:42 #24
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70126542
Ik ging verder waar het andere topic was gebleven en een TT wijziging zou idd misschien duidelijker zijn .
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:19:13 #25
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_70126594
Het gaat nu meer over algemeen, kinderen en slaan.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:19:21 #26
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_70126602
In wat Vief?
Zelfverdediging van kinderen?
I'm so glamourous I piss glitter!
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:19:23 #27
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70126605
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:10 schreef Urla het volgende:

[..]

Ik denk dat ik dan toch ervoor zou kiezen om die personen te negeren en vrienden/omgeving op te zoeken die wel prettig is. De maatschappij is groot genoeg om er zelf iets van te maken en bovendien als het echt zo'n uitzichtloze situatie is waarom erin blijven zitten? Alleen maar om geen gezichtsverlies te hebben? Nee dan zou ik m'n energie liever in een andere oplossing willen steken.
Negeren gaat nogal lastig als zo iemand bij je in de klas zit bijvoorbeeld, en je elk speelkwartier en dreun verkoopt (ik noem maar even een situatie die niet zo makkelijk te ontwijken is, het gaat even om het principe).
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:19:54 #28
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_70126621
Als er aanleiding is om die ander te slaan zou ik er totaal geen moeite mee hebben. Boontje komt om zijn loontje. Sommige kinderen verdienen het gewoon een keer om corrigerende tik van een leeftijfdsgenoot te krijgen. En vechten hoort toch een beetje bij opgroeien. Alsof een vechtpartijtje het einde van de wereld is.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:23:20 #29
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70126749
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:09 schreef Michielos het volgende:

[..]

weglopen ook niet. Discussie aangaan, desnoods met ouders erbij(komt ook ten goede van het andere kind).
voedt het kind op tot democratisch burger i.p.v. een woesteling

@ post vorige topic over oudertyperingen
Klopt, er zijn mengelmoesen voor de oudertyperingen.
Maar zoals ik al zei, met sommige personen is geen discussie mogelijk. In dat geval opteer ik toch echt niet voor "dan loop ik maar weg".

Het is niet zo zwartwit, óf beschaafd, óf woesteling.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:24:37 #30
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70126799
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:19 schreef fathank het volgende:
En vechten hoort toch een beetje bij opgroeien. Alsof een vechtpartijtje het einde van de wereld is.
.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:26:54 #31
157922 fathank
pi_70126876
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:24 schreef Vivi het volgende:

[..]

.
Kinderen moeten niet zoveel beschermd worden. Ze moeten af en toe eens flink op hun bek gaan (letterlijk en figuurlijk). Laat ze toch lekker in bomen klimmen of weet ik veel wat. Een gebroken arm is vervelend als ze eruit vallen, maar de volgende keer denken ze wel 2x na voordat ze dezelfde stunt uithalen.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:30:30 #32
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70127005
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:19 schreef fathank het volgende:
En vechten hoort toch een beetje bij opgroeien.
Daarvoor heb je broers en zussen.

Alsof er op t schoolplein veel wordt gevochten. Ik zat in de jaren 70 op de basisschool en toen was er echt amper geweld
pi_70127046
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:19 schreef Vivi het volgende:

[..]

Negeren gaat nogal lastig als zo iemand bij je in de klas zit bijvoorbeeld, en je elk speelkwartier en dreun verkoopt (ik noem maar even een situatie die niet zo makkelijk te ontwijken is, het gaat even om het principe).
Vandaar ook bovenstaande oplossing bv en anders ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk niet bij jouw kind, maar de pestkop en zal de school daar actie op moeten ondernemen samen met de ouders van de aanrichter. Dit kan echter een lang proces zijn helaas, maar zelfs nu op het VO wordt er direct ingegrepen in zo'n situatie.
Mocht de school dit niet doen, dan zou ik persoonlijk een andere school zoeken met een ander beleid. Al moet ik zeggen dat ik denk dat het zorgbeleid op scholen tegenwoordig vanuit de regering steeds meer opvoedkundig word, zodat ze in principe verplicht gesteld zijn dit soort problemen mede op te lossen. Hier kun je zelf als ouder ook druk op uit oefenen.
pi_70127098
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:26 schreef fathank het volgende:

[..]

Kinderen moeten niet zoveel beschermd worden. Ze moeten af en toe eens flink op hun bek gaan (letterlijk en figuurlijk). Laat ze toch lekker in bomen klimmen of weet ik veel wat. Een gebroken arm is vervelend als ze eruit vallen, maar de volgende keer denken ze wel 2x na voordat ze dezelfde stunt uithalen.
Tja vroeger in de 80's zat ik ook zonder bescherming achter op de fiets.
Jammer alleen dat het aantal gewonden en doden toen ook een stuk hoger was.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:38:56 #35
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_70127268
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:31 schreef Urla het volgende:

[..]

Vandaar ook bovenstaande oplossing bv en anders ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk niet bij jouw kind, maar de pestkop en zal de school daar actie op moeten ondernemen samen met de ouders van de aanrichter. Dit kan echter een lang proces zijn helaas, maar zelfs nu op het VO wordt er direct ingegrepen in zo'n situatie.
Mocht de school dit niet doen, dan zou ik persoonlijk een andere school zoeken met een ander beleid. Al moet ik zeggen dat ik denk dat het zorgbeleid op scholen tegenwoordig vanuit de regering steeds meer opvoedkundig word, zodat ze in principe verplicht gesteld zijn dit soort problemen mede op te lossen. Hier kun je zelf als ouder ook druk op uit oefenen.
Persoonlijk ben ik het niet eens met deze redentatie. Tegenwoordig wordt de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk afgeschoven. "De school moet ingrijpen" "De overheid moet hier iets aan doen"
Nee, als ouder is het je verantwoordelijkheid om je kind weerbaar te maken in de maatschappij, dat kun je doen door hem op karate te doen of vertellen dat ie de pestkoppen eens een flinke hengst moet verkopen.
Door deze zaken af te schuiven leer je je kind niks anders dan verantwoordelijkheid te ontlopen en je maakt hem niet assertief.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:39:17 #36
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70127283
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:26 schreef fathank het volgende:

[..]

Ja, maar denk je ook zo als t om je eigen kids gaat? Uit een boom vallen kan ook een gebroken nek opleveren
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:42:58 #37
157922 fathank
pi_70127400
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:39 schreef Stefan het volgende:

[..]

Ja, maar denk je ook zo als t om je eigen kids gaat? Uit een boom vallen kan ook een gebroken nek opleveren
Als je zo denkt kun je beter geen kinderen nemen. Of net zoals Jozef Fritzl opsluiten in de kelder.
pi_70127402
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:38 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik het niet eens met deze redentatie. Tegenwoordig wordt de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk afgeschoven. "De school moet ingrijpen" "De overheid moet hier iets aan doen"
Nee, als ouder is het je verantwoordelijkheid om je kind weerbaar te maken in de maatschappij, dat kun je doen door hem op karate te doen of vertellen dat ie de pestkoppen eens een flinke hengst moet verkopen.
Door deze zaken af te schuiven leer je je kind niks anders dan verantwoordelijkheid te ontlopen en je maakt hem niet assertief.
School moet mede samen met ouders ingrijpen. Wisselwerking. Als ouder kun je tijdens schooluren niet zelf ingrijpen.
Natuurlijk leer ik mijn kind zichzelf weerbaar maken, maar als bv nu op het VO er een groep tegenover hem staat of in het ergst geval een messentrekker dan ga ik niet zeggen mep maar even terug. Safety first.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:45:56 #39
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70127518
Waarom zou een kind dat niet fysiek assertief reageert een watje/lulletje rozenwater/oid zijn?
Ik hoop dat mijn kind later (..... ) net zo goed gebekt is als zijn moeder. dan heeft hij dat fysieke niet nodig.

En Vief, ik heb die discussie wel eens met wat ouders moeten voeren. "Als mijn kind geslagen wordt, mag hij terugslaan." Maar op een school is dat niet houdbaar. Als je dat tolereert is het hek van de dam. En zoals in het vorige topic gezegd, soms knijp je als leerkracht wel eens een oogje toe, omdat het net voor dat ene kind wél goed is als hij eens terugslaat.

Wil als reactie op het vorige topic ik nog even aan Koosje en Grijs zeggen (en eigenlijk ook aan BE) dat we wrs verschillen over de definitie van straf. Ik vind straf iets dat wel volgt op ongewenst gedrag, maar dat er in vorm en/of tijd los van staat. Consequenties van ongewenst gedrag zie ik niet als straf. dat zijn gewoon logische gevolgen van gedrag.
Bv een kind in mijn kleutergroep tekende met stift op zijn gezicht. dan mag hij dat gaan poetsen en een poosje niet met stift, want stiften zijn om mee op papier te tekenen. Een meisje was in de hal aan het kleien. Ze maakte daarbij erg veel lawaai. na een waarschuwing bleef ze doorgaan. Consequentie is dat ze nu een week niet in de hal mag werken omdat ze daar anderen stoort met haar lawaai. Ik noem dat dus geen straf. Regels schrijven daarentegen wel, maar ja,dat kunnen kleuters nog niet.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:47:25 #40
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70127568
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:42 schreef fathank het volgende:

[..]

Als je zo denkt kun je beter geen kinderen nemen. Of net zoals Jozef Fritzl opsluiten in de kelder.
Ik vind wel dat kinderen hun fouten mogen maken maar denk dat elke ouder wel beschermend is.

In de jaren zestig was het nog normaal om andermans kinderen te slaan.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:50:52 #41
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70127674
quote:

[..]

Mee eens. Je kan wel blijven verkassen zeg.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:54:03 #42
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70127781
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:45 schreef Moonah het volgende:
Waarom zou een kind dat niet fysiek assertief reageert een watje/lulletje rozenwater/oid zijn?
Ik hoop dat mijn kind later (..... ) net zo goed gebekt is als zijn moeder. dan heeft hij dat fysieke niet nodig.
Maar het probleem wat gesteld wordt in dit topic gaat ook op voor een kleine groep kids dat en gepest wordt en niet assertief is.

Ik denk dat als je merkt dat je kind een melkmuil is je m ook zelf kan leren voor zichzelf op te komen. Of n og beter, een ander kan t beter doen. Een ander familielid bv, je neemt nu eenmaal meer aan van anderen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 juni 2009 @ 12:54:32 #43
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70127793
quote:
Dat dacht Joes Kloppenburg ook...
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:54:54 #44
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70127808
quote:

Het duurt echter wel even nog wel even totdat het later is, en totdat zijn potentiele pestkoppen open staan voor argumenten op een volwassen niveau (bij sommige van die ettertjes dan!).
Als Thies 3 keer een ram op zijn hoofd krijgt van een bullebakje en wederom op zachte toon meldt dat ie dat niet zo op prijs stelt zal dat niet echt veel uithalen denk ik?

Ben nu zwemmen!
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:57:49 #45
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70127895
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat dacht Joes Kloppenburg ook...
Dat is een goede reden je kinderen te leren zich nergens mee te bemoeien. Weglopen is soms verstandiger dan je er in te mengen.
pi_70127917
quote:

[..]

leuk en aardig hoor. maar nee. nu leert je kind dat als hij of zij gepest wordt, dit probleem bij het kind wat gepest wordt ligt en niet bij de pester, want het kind wat gepest wordt, is niet weerbaar genoeg. blijkbaar is pesten dus ok. dat is wat je kind leert.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:59:05 #47
134630 aeque
Zijne draequeligheid
pi_70127939
Die van ons 'slaat' ook wel is uit baldadigheid(ze is 2,5). Is nooit echt hard of echt zo bedoeld.

Wat we wel is hebben mee gemaakt is dat haar nichtje van 9 haar speelgoed afpakte terwijl zij er mee aan het spelen was. Toen sloeg ze niet maar ze werd boos, pakte het terug en kneep haar toen heel even.

Toen zeiden wij wel van samen delen en niet pijn doen.

Maarja ik denk dat je het tot op een bepaald punt kan tegen houden, als een kind het wilt doen doet hij/zij het toch wel.
Op dinsdag 22 oktober 2024 17:23 schreef maily het volgende:
Aquequelequ :B
pi_70127944
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:50 schreef Vivi het volgende:

[..]

Mee eens. Je kan wel blijven verkassen zeg.
Ik heb nog niet hoeven te verkassen.
Karate is misschien wel een idee, maar dan krijg je straks zo'n manga/pokemon tafereeltje op het schoolplein als iedereen dat zou doen.
Ik weet niet of dat ook echt zal werken.
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:00:32 #49
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70127983
Maar wat als JOUW kind die pestkop is die anderen zomaar slaat?
Hoe ga je daar mee om als ouder?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 juni 2009 @ 13:06:17 #50
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70128156
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:58 schreef simmu het volgende:

[..]

leuk en aardig hoor. maar nee. nu leert je kind dat als hij of zij gepest wordt, dit probleem bij het kind wat gepest wordt ligt en niet bij de pester, want het kind wat gepest wordt, is niet weerbaar genoeg. blijkbaar is pesten dus ok. dat is wat je kind leert.
Volgens mij leer je je kind dat er simpelweg klootzakken op aarde zijn die niet voor rede vatbaar zijn. Het lijkt bijna op het echte leven.
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:15:04 #51
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70128409
Sja, wat Swets zegt. Vroeger kon je iemand slaan en was het over, nu sla je ze en komen ze terug met een groep. Zoals wij op school zaten, zo is het nu niet meer.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 juni 2009 @ 13:22:36 #52
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70128670
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:15 schreef Stefan het volgende:
Sja, wat Swets zegt. Vroeger kon je iemand slaan en was het over, nu sla je ze en komen ze terug met een groep. Zoals wij op school zaten, zo is het nu niet meer.
Ik heb het nog niet eens over slaan, maar ik vind de instelling dat wanneer je weerbaarheid leert je het kind dan meegeeft dat de pesten ok is nogal ERG kort door de bocht.
pi_70128761
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:06 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Volgens mij leer je je kind dat er simpelweg klootzakken op aarde zijn die niet voor rede vatbaar zijn. Het lijkt bijna op het echte leven.
tsja. met die redenatie kan je ook je kind met 5 naar een weeshuis in tailand sturen. da's ook het echte leven dan he. nog meer dooddoeners?
pi_70128846
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik heb het nog niet eens over slaan, maar ik vind de instelling dat wanneer je weerbaarheid leert je het kind dan meegeeft dat de pesten ok is nogal ERG kort door de bocht.
waar zeg ik dat je je kind geen weerbaarheid mag leren?

ik stel enkel dat wanneer de oplossing enkel gezocht wordt bij het kind wat gepest wordt, dit een (in mijn optiek) verkeerde boodschap geeft aan alle betrokken kinderen. namelijk dat een ander pesten ok is want die ander doet er tenslotte toch niks aan. moet de gepeste maar niet zo slap zijn.
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:31:00 #55
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70129002
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het ligt denk ik (heb geen kids) ook aan de ouders hoe weerbaar een kind is. Als je ze voor elke valpartij meteen in verband zwachteld zal ie andere signalen krijgen dan dat je zegt: kom op zeg, stel je niet eens zo aan.
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:42:38 #56
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70129436
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:24 schreef Vivi het volgende:

[..]

.
Maar dat vind ik iig heel iets anders, een vechtpartijtje hoort er zeker bij. Maar dat 'je gaat maar terug, want je laat je niet zomaar slaan' vind ik dus echt niet kunnen.
Of dat mensen semi-trots verkondigen dat ze dat hun kinderen idd leren, dat ze zich niet zomaar hoeven te laten slaan, dat ze dan best terug mogen meppen.
Natuurlijk vind ik ook dat mijn kind zich niet zomaar hoeft te laten slaan, maar om actief aan te moedigen dat ze terugmeppen is niet mijn ding.

Ja, ik ben zelf iemand die liever weg loopt. Mijn man niet en daar krijg ik dus echt de kriebels van. Die confrontatie zoeken aangaan maar steeds. Ik ben veel meer van 'de wijste zijn'.

[ Bericht 9% gewijzigd door BE op 18-06-2009 14:04:44 (Beter woord gekozen. ) ]
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:46:01 #57
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70129559
quote:

En Vief, ik heb die discussie wel eens met wat ouders moeten voeren. "Als mijn kind geslagen wordt, mag hij terugslaan." Maar op een school is dat niet houdbaar. Als je dat tolereert is het hek van de dam. En zoals in het vorige topic gezegd, soms knijp je als leerkracht wel eens een oogje toe, omdat het net voor dat ene kind wél goed is als hij eens terugslaat.

Wil als reactie op het vorige topic ik nog even aan Koosje en Grijs zeggen (en eigenlijk ook aan BE) dat we wrs verschillen over de definitie van straf. Ik vind straf iets dat wel volgt op ongewenst gedrag, maar dat er in vorm en/of tijd los van staat. Consequenties van ongewenst gedrag zie ik niet als straf. dat zijn gewoon logische gevolgen van gedrag.
Bv een kind in mijn kleutergroep tekende met stift op zijn gezicht. dan mag hij dat gaan poetsen en een poosje niet met stift, want stiften zijn om mee op papier te tekenen. Een meisje was in de hal aan het kleien. Ze maakte daarbij erg veel lawaai. na een waarschuwing bleef ze doorgaan. Consequentie is dat ze nu een week niet in de hal mag werken omdat ze daar anderen stoort met haar lawaai. Ik noem dat dus geen straf. Regels schrijven daarentegen wel, maar ja,dat kunnen kleuters nog niet.
Ok, dan ligt het aan de definitie van straf. Ik vond je namelijk wel heel erg een heilig boontje (niet vervelend bedoeld) met te zeggen dat je bijna nooit straft terwijl ik het in de box (of de hoek of waar dan ook) zetten al straf zou noemen. En dat is voor jou gewoon een consequentie is.
Scheelt mij weer een rondje 'slechte, strenge moeder' zijn.
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:53:39 #58
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_70129816
Mijn vader heeft ons vroeger al heel klein op karate gezet, daar leerden we zelfverdediging en zelfbeheersing, en zo waren we echt in alle situaties weerbaar zonder zelf te hoeven meppen.
Alleen het feit dat we er op zaten was volgens mij ook al genoeg reden dat we nooit klappen kregen hoor.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_70130070
Als Isa of Ties ooit gepest worden op het schoolplein en er is vaak genoeg door hun aangegeven genoeg is genoeg, en ze zouden dan als laatste reactie op hun frustratie een vuistje op de neus van de pestkop plaatsen zou ik dat aan de ene kant niet oke vinden, maar aan de andere kant weet ik uit ervaring dat leraren de pester vaak te mild aanpakken (of zelfs helemaal niet!) en zou wat mij betreft die vuist best nog wat harder tegen die neus aan mogen ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik dat nooit gedaan had.
Bij ons op school werd zelfs zoveel gepest dat er kinderen naar andere scholen zijn gegaan omdat ze niet meer naar school wilden of durfde.
Mama van Isa en Ties
pi_70130124
BE, ik ben het met je eens. Wij leren onze kinderen dat ze anderen geen pijn mogen doen. Ik vind het dan ook best lastig dat andere ouders daarin soms anders zijn.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_70130200
ooh en nog een reactie op het vorige topic, Moonah we hebben hier gelukkig nooit kaarsen aan dus dat tikje is er nooit geweest het was meer een bij wijze van situatie dan zou ik een snel tikje als angstige reactie oke vinden.
Ik denk dat je in zulke situaties op de automatische piloot reageert en niet op de meest opvoedkundige, als je kind namelijk bijna onder een auto zou lopen ga je het ook niet bij de arm nemen en eerst rustig uitleggen dat een bumper au doet, dan trek je aan die arm zonder pardon uitleggen doe je dan later wel als de schrik wat gezakt is.
Mama van Isa en Ties
pi_70130283
BE als straf in de box waar hij kan spelen? spelen is toch geen straf? vind dat jou straf wel mee valt
Mama van Isa en Ties
  donderdag 18 juni 2009 @ 14:09:23 #63
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70130382
Haha, als je het zo bekijkt wel ja Marlieske. Maar ja, het ging mij erom dat hij echt nog te klein was om in een hoek gezet te worden, de gang is geen optie met de trap (plus dat ik hem daar wel heel klein voor vind ook) dus dan maar de box. En afgezien van wat gemopper de eerste 2 tellen gaat hij daarna heel rustig zitten spelen.
pi_70130556
Een tik van een ouder tegen zijn kind is onmacht, een kind een ander kind laten slaan is dat niet? Ik zou het mijn kind zeker afraden en misschien helpen zoeken naar een andere oplossing
quote:
Dit is een hele goede oplossing!
pi_70130638
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:51 schreef rene90 het volgende:
Je kan het ook van de andere kant bekijken, het komt voor zichzelf op. Voor sommige kinderen is dat al moeilijk genoeg.
  donderdag 18 juni 2009 @ 14:29:43 #66
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70131221
Mijn oudste heeft weerbaarheidstraining gehad. Daar leerden ze 4 stappen plan. Weet niet precies wat de 4 stappen zijn maar wel dat je zegt dat ze moeten stoppen, vertellen wat je gaat doen als ze niet stoppen, en dan ook daadwerkelijk doen wat je beloofd hebt. volgens mij kozen 9 van de 10 voor een knal verkopen.
Het mooie is dat ze leren het eerst op een andere manier op te lossen, maar niet over zich te laten lopen. En die klap komt er vaak niet van. Het idee dat je een oplossing hebt voor een conflict geeft al zoveel zelfvertrouwen dat die conflicten vaak al niet eens meer ontstaan.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  donderdag 18 juni 2009 @ 14:30:47 #67
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70131261
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:54 schreef Vivi het volgende:
Als Thies 3 keer een ram op zijn hoofd krijgt van een bullebakje en wederom op zachte toon meldt dat ie dat niet zo op prijs stelt zal dat niet echt veel uithalen denk ik.
Hm. Blijkbaar heb ik niet alleen een andere definitie van 'straf' dan sommige users, maar ook van 'weerbaar'.
  donderdag 18 juni 2009 @ 14:32:40 #68
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70131341
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:04 schreef marlieske het volgende:
Ik denk dat je in zulke situaties op de automatische piloot reageert en niet op de meest opvoedkundige,
Een tik zit bij mij niet in de automatische piloot.
quote:
als je kind namelijk bijna onder een auto zou lopen ga je het ook niet bij de arm nemen en eerst rustig uitleggen dat een bumper au doet, dan trek je aan die arm zonder pardon uitleggen doe je dan later wel als de schrik wat gezakt is.
Ja duh.
pi_70131612
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Mijn oudste heeft weerbaarheidstraining gehad. Daar leerden ze 4 stappen plan. Weet niet precies wat de 4 stappen zijn maar wel dat je zegt dat ze moeten stoppen, vertellen wat je gaat doen als ze niet stoppen, en dan ook daadwerkelijk doen wat je beloofd hebt. volgens mij kozen 9 van de 10 voor een knal verkopen.
Het mooie is dat ze leren het eerst op een andere manier op te lossen, maar niet over zich te laten lopen. En die klap komt er vaak niet van. Het idee dat je een oplossing hebt voor een conflict geeft al zoveel zelfvertrouwen dat die conflicten vaak al niet eens meer ontstaan.
dat klinkt als een goeie training hoe kom je aan zoiets?

Lief's broertje werd op de basisschool regelmatig in elkaar geslagen, hij was (is) erg klein en in tegenstelling tot mijn lief ook nog ns erg iel enzo. Easy target voor de grotere jongens. Er was van alles geprobeerd door zn moeder die trouwens RT op dezelfde school was maar niets hielp.
Toen t arme mannetje voor de zoveelste keer die week met bloedneus enzo thuiskwam heeft ze ook gezegd van ja nu is het afgelopen, nu mep je maar een keer terug. Zodoende. En het is daarna nooit meer gebeurd.

Natuurlijk leer je je kind het best aan dat gelijk erop los meppen niet de oplossing is en mijn nekharen gaan ook overeind staan van ouders die trots vertellen dat hun sjonnie zich niet op de kop laat zitten. Maar soms, heel soms kan het wel eens goed zijn.
Als je daarna maar wel aan het kind duidelijk maakt dat het hier om een eenmalige oplossing gaat en niet dat ie ineens denkt van goh, das handig, slaan werkt.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  donderdag 18 juni 2009 @ 14:48:33 #70
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70132025
Die weerbaarheidstraining kregen ze op school Huup. Standaard in groep 7. Ook leerden ze zelfverdedigingstechnieken.

[onzinenecdote]Het examen was openbaar. Één onderdeel is het lostrekken van je polsen en dan op de persoons wreef stampen terwijl je een kreet slaakt. Alleen dat oefenen ze op een kussen die redelijk ver naar voren ligt. Na een uurtje sloeg de meligheid toe en kreeg ik daar ernstig de slappe lach van. Ik zie het voor me dat ze zich losrukken van een belager en dan keihard op de grond stampen. [/onzinanecdote]
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  donderdag 18 juni 2009 @ 14:51:20 #71
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70132132
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:48 schreef debuurvrouw het volgende:
Die weerbaarheidstraining kregen ze op school Huup. Standaard in groep 7. Ook leerden ze zelfverdedigingstechnieken.
is dat zo'n Marietje Kesselsproject?
  donderdag 18 juni 2009 @ 14:54:45 #72
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70132278
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:51 schreef Moonah het volgende:

[..]

is dat zo'n Marietje Kesselsproject?
Ik moest het even google-en. Het is WIBO, en dat valt wel onder zulke projecten geloof ik ja.

Van de site
Het lesprogramma Weerbaarheid in het BasisOnderwijs (WIBO) maakt kinderen weerbaarder tegen machtsmisbruik en grensoverschrijdend gedrag
  donderdag 18 juni 2009 @ 14:58:41 #73
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70132424
Ik zal ook eens googlen. Tnx.
pi_70132536
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:48 schreef debuurvrouw het volgende:

[onzinenecdote]Het examen was openbaar. Één onderdeel is het lostrekken van je polsen en dan op de persoons wreef stampen terwijl je een kreet slaakt. Alleen dat oefenen ze op een kussen die redelijk ver naar voren ligt. Na een uurtje sloeg de meligheid toe en kreeg ik daar ernstig de slappe lach van. Ik zie het voor me dat ze zich losrukken van een belager en dan keihard op de grond stampen. [/onzinanecdote]
oh dat klinkt wel als een heel goed project eigk
ik dacht dat je daar zelf achteraan moest als je kind gepest werd ofzo.

En niet alleen goed voor weerbaarheid tegen andere kindjes/pesters maar net als dat lostrekken ook goed in dreigende situaties enzo.

en je onzinanecdote, ik zou daar denk ik ook wel lacherig van worden op een bepaald moment
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  donderdag 18 juni 2009 @ 15:07:17 #75
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70132766
Ik heb het voor de zekerheid wel even nagevraagd bij oudste. Of ie nog wel wist dat die stamp op de voet moest.
Ik heb wel het idee dat ie er weerbaarder door is geworden. Ook thuis.
Maar zonder dollen, het lijkt er op dat het weten wát je kan doen al maakt dat je de wereld zekerder tegemoet treed.
  donderdag 18 juni 2009 @ 15:14:59 #76
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70133090
Ik leer mijn kinderen om eerst aan te geven dat ze niet leuk vinden dat een kind (op wat voor manier dan ook) vervelend tegen ze doet. Gaat een kind desondanks door, dan moeten ze de juf of pleinwacht erbij halen. Thuis werkt dat ook zo, maar dan komen ze uiteraard naar mij . Volgens mij wordt ze dat op school ook zo geleerd, maar ik zou daar eens naar kunnen informeren.
Mijn kinderen lopen trouwens eerder weg, dan dat ze terug gaan rammen. Het is voor hun weerbaarheid volgens mij beter dat ze eerst aangeven dat ze bepaald gedrag vervelend vinden.

En Moonah, ik had al een idee dat jij een andere definitie van straf hanteerde dan ik. Volgens jouw definities krijgen mijn kinderen ook nauwelijks straf .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  donderdag 18 juni 2009 @ 15:30:24 #77
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_70133722
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 15:07 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik heb het voor de zekerheid wel even nagevraagd bij oudste. Of ie nog wel wist dat die stamp op de voet moest.
Ik heb wel het idee dat ie er weerbaarder door is geworden. Ook thuis.
Maar zonder dollen, het lijkt er op dat het weten wát je kan doen al maakt dat je de wereld zekerder tegemoet treed.
Buuf, je kan beter eerst stampen én gillen tegelijk. Want daardoor laten ze de pols los. Als iemand heel sterk is kan je trekken wat je wil, maar dan gebeurt er niks /jiu-jitsu mode off
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 juni 2009 @ 16:32:59 #78
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70136603
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:25 schreef simmu het volgende:

[..]

tsja. met die redenatie kan je ook je kind met 5 naar een weeshuis in tailand sturen. da's ook het echte leven dan he. nog meer dooddoeners?
Nou jij hebt in ieder geval gene moeite met drogredenaties.
pi_70138079
Ik heb wel eens gezegd dat hij alleen grotere kindjes mocht terugslaan. Nadat hij een baby die iets afnam een duw gaf...
Maar ik weet het eigenlijk niet goed. Het hangt van de situatie af volgens mij.
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:26:14 #80
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70138609
Moonah, ik ben zojuist met mijn kinderen naar de speeltuin geweest en heb (nogmaals) de 10-seconden truc toegepast. Verdorie, het werkt

Maar toen bedacht ik me ook ineens waarom de kinderen in jouw klas meestal gehoorzamen als je bepaalde 'technieken' gebruikt. Het maakt voor die kinderen heel veel uit dat jij niet de ouder bent, maar de leerkracht. Ik denk nog steeds (sorry!) dat de manier waarop jij Thies opvoedt niet bij elk kind zal werken

Goh, en daar denk ik dan over na, als ik met twee kinderen op de fiets weer huiswaarts keer
pi_70138631
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 16:32 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou jij hebt in ieder geval gene moeite met drogredenaties.
het is jouw redenatie hoor ik trek het enkel eventjes wat door.

als je nu eens daadwerkelijk leest wat ik typte over pesten? in de herhaling dan, ik zal proberen het wat beter uit te leggen. wanneer je een gepest kind op e.o.a. cursus of judo of wat dan ook zet om dat kind weerbaarder te maken terwijl je verder niets doet aan het gedrag van de pester geef je dus de boodschap mee aan het gepeste kind dat het allemaal zijn of haar schuld is. het kind wat gepest wordt moet van alles doen om daar een einde aan te maken terwijl het kind wat pest gewoon zn gang kan gaan. en dat ook zal doen trouwens. zelfs als de gepest(t?)e de pester zover zal krijgen dat het pesten ophoudt zal de pester heus wel een ander kind te grazen nemen. en dan heb ik het nog niet over dat kindpesters uitgroeien tot volwassenen die nog steeds gewoon doorgaan met pesten.
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:32:16 #82
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70138805
Moonah, ik sprak je definitie van straf trouwens niet tegen hoor Begreep wel wat je bedoelt.
Nu ik in het vorige topic nog even terug lees, zie ik ook dat je daar al aangaf als leerkracht een andere positie tegenover het kind te hebben.

Ik zou gewoon van het mooie weer moeten genieten in plaats van Fok! te overpeinzen
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:46:06 #83
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70139236
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:42 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Maar dat vind ik iig heel iets anders, een vechtpartijtje hoort er zeker bij. Maar dat 'je gaat maar terug, want je laat je niet zomaar slaan' vind ik dus echt niet kunnen.
Of dat mensen semi-trots verkondigen dat ze dat hun kinderen idd leren, dat ze zich niet zomaar hoeven te laten slaan, dat ze dan best terug mogen meppen.
Natuurlijk vind ik ook dat mijn kind zich niet zomaar hoeft te laten slaan, maar om actief aan te moedigen dat ze terugmeppen is niet mijn ding.

Ja, ik ben zelf iemand die liever weg loopt. Mijn man niet en daar krijg ik dus echt de kriebels van. Die confrontatie zoeken aangaan maar steeds. Ik ben veel meer van 'de wijste zijn'.
Nou ja, ik ben dus wel een moeder die zegt dat hij terug moet slaan als ie geslagen wordt. Niet luisteren na het waarschuwen, dan maar in hun eigen taal.

De wijste zijn zie ik, en dat bedoel ik echt niet persoonlijk, vaak toch als een vorm van lafheid dat dan een leuke sticker krijgt "ik ben nu eenmaal de verstandigste".

Ik sterf liever rechtop dan dat ik leef op mijn knieen. Nu is dat wel heel extreem maar dat is de strekking van wat ik duidelijk probeer te maken.

Wat iemand hierboven zegt over je nergens mee bemoeien en gewoon doorlopen, dat vind ik echt fout, eng en laf.

Heel leuk allemaal, die pedagogische verhalen over signalen uitzenden etc, maar we leven (helaas) niet in een soort roze Eftelingland en in de praktijk moet je toch soms echt even op minder eloquente wijze je punt duidelijk maken, vaak is het ook maar een keer nodig en dan heb je het respect al vergaard van de Neanderthalers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vivi op 18-06-2009 17:55:46 ]
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:47:26 #84
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70139276
Wat ik trouwens nog steeds mis zijn concrete alternatieven? Wat doen jullie als je ziet of hoort dat je kind wordt geslagen, geduwd of zijn speelgoed hardhandig wordt afgepakt door een vreemd kind?
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:52:42 #85
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70139418
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:30 schreef Moonah het volgende:

[..]

Hm. Blijkbaar heb ik niet alleen een andere definitie van 'straf' dan sommige users, maar ook van 'weerbaar'.
Nou, vertel eens dan, ik ben heel benieuwd!
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:53:06 #86
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70139430
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 17:46 schreef Vivi het volgende:
Ik sterf liever rechtop dan dat ik leef op mijn knieen.
Idd wat groot in dit topic, maar wél een mooie om te onthouden!

Koosje, dit topic houdt mij ook bezig op de fiets en bij de boodschappen hoor.
Wat zeg ik, het heeft me vandaag zelfs te veel van mijn werk (ik moet verslagen maken) gehouden.
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:58:10 #87
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70139580
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 17:52 schreef Vivi het volgende:

[..]

Nou, vertel eens dan, ik ben heel benieuwd!
Jij chargeerde mijn 'niet fysieke weerbaarheid'.
Ik vind (nog steeds) dat de insteek verbaal zal moeten zijn. En dat mag gewoon stevig beginnen als "Hou eens op, dat wil ik niet." Als er niet naar geluisterd wordt mag daar best een wat bozere toon aan gegeven worden, desnoods gepaard gaande met woorden als 'opzouten'. Gaat een kind dan nóg door, dan versterking roepen (als in mama, papa of juf).
En als er in de zandbak een speeltje wordt afgepakt, dan pakt mijnventje het gewoon terug, hard en boos "Thies!" roepend. Hij heeft een poosje geduwd (toen hij jonger was), maar dat mocht hij niet van mij. Vooralsnog gaat het goed.
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:00:13 #88
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70139642
Oh en ja, als hij geslagen wordt..... dat heb ik nog niet meegemaakt geloof ik.
Ik hoop dan van harte dat hij heel boos wordt en dat dat afdoende is.
Wat dat betreft voel ik toch wel een verschil met wat ik voor de klas predik...
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:11:55 #89
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70139986
Ben blij dat er nog iets menselijk in je schuilt .

Maar soms is er niet altijd versterking he, en om op je 10e nog je mammie te gaan roepen..tja .. .

(ik vind trouwens net als jij dat de insteek verbaal zou moeten zijn, in eerste instantie.)
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:16:44 #90
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70140127
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:02 schreef snoopy het volgende:
BE, ik ben het met je eens. Wij leren onze kinderen dat ze anderen geen pijn mogen doen. Ik vind het dan ook best lastig dat andere ouders daarin soms anders zijn.
Oh, maar dat leer ik mijn kind ook hoor, net zo goed als ik hem leer dat andere kinderen hem ook absoluut geen pijn mogen doen .

(En zoals BM al zei, ik heb het dan uiteraard niet over kleinere kindjes).
pi_70140361
Ik zou een kind niet aanleren dat slaan dé oplossing is. Zelf heb ik altijd geleerd dat weglopen of negeren de beste oplossing is. Als kind hoor je niet na de eerste de beste vervelende actie van een ander kind geweld te gebruiken. Daar ben ik heilig van overtuigd. Ik had ook kinderen in mijn klas die van hun ouders geleerd hadden te mogen slaan en die sloegen vaak veel te snel. Die kinderen konden helemaal niets hebben en begonnen dus bij het minste probleem al gelijk te vechten. Dat werden dus ook al snel de kinderen waar de anderen zich tegen moesten verdedigen.

Een andere extreme is het pispaaltje van de klas. Altijd maar afdruipen en nooit zijn of haar eigen grenzen aangeven. Op fluisterende toon aangeven dat je iets niet kan waarderen komt niet echt sterk over. De pestkoppen achtervolgen het pispaaltje op een gegeven moment ook gewoon als ze zien dat hij toch niets terug durft te doen. Vervolgens word de juffrouw erbij gehaald of komt moeders het probleem wel even oplossen. Dit zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat de pesters weer een reden hebben om achter het pispaaltje aan te gaan. Pesten is niet per definitie alleen de 'schuld' van de pester. Een kind dat zich als een zachtgekookt ei gedraagt en constant een moeder bij zich heeft om een handje vast te houden vraagt er als het ware om om gepest te worden. Kinderen zien daar nou eenmaal een easy target in. Daar heb je als ouder rekening mee te houden in de opvoeding.

Een kind hoort niet direct bij elk wissewasje beginnen te slaan, maar wel moet duidelijk zijn dat er bepaalde grenzen zijn. Slaan is in sommige gevallen een uitstekende oplossing om het pesten te stoppen. Het is een signaal aan de pesters dat ze er niet meer ongestoord mee weg komen. Hetzelfde effect heeft goed uit je slof schieten waar iemand eerder hier het al over had.

Kinderen moeten leren dat ze voor zichzelf op moeten komen. Je kan niet altijd terecht bij moeders of de juffrouw.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:28:08 #92
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70140444
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 17:58 schreef Moonah het volgende:

[..]

Jij chargeerde mijn 'niet fysieke weerbaarheid'.
Ik vind (nog steeds) dat de insteek verbaal zal moeten zijn. En dat mag gewoon stevig beginnen als "Hou eens op, dat wil ik niet." Als er niet naar geluisterd wordt mag daar best een wat bozere toon aan gegeven worden, desnoods gepaard gaande met woorden als 'opzouten'. Gaat een kind dan nóg door, dan versterking roepen (als in mama, papa of juf).
En als er in de zandbak een speeltje wordt afgepakt, dan pakt mijnventje het gewoon terug, hard en boos "Thies!" roepend. Hij heeft een poosje geduwd (toen hij jonger was), maar dat mocht hij niet van mij. Vooralsnog gaat het goed.
Maar als ze 12,13 of 14 zijn dan werkt dat toch niet? Sterker nog, ik denk dat het de zaak van mijn 9 jarige geen goed doet als hij uit de speeltuin komt om zijn moeder te halen. Als je al niet gepest werd dan gebeurd het nu alsnog.....
En natuurlijk ga je voor een verbale oplossing en eventueel weglopen maar ze hoeven ze niet te laten wegjagen natuurlijk. Ze mogen ook op een schommel of speeltoestel wél voor zichzelf opkomen. Anders heeft de treiter alsnog zijn zin. Nou hebben mijn jongens nog nooit "slaande"ruzie gehad maar de tot nu toe aangedragen oplossingen zie ik niet zo 1,2,3 toepasbaar bij de wat oudere jeugd.
pi_70140802
Sara heeft zo'n klein ettertje op het kdv in haar groep (het zal vast niet perse 't ventje zijn schuld zijn, maar inmiddels vind ik 't wel een etter). Hij slaat veel, knijpt, bijt etc. Sara zit bij hem in de groep sinds ze baby was. De leidsters zitten er bovenop, het ventje staat regelmatig in de hoek en zo af en toe wordt hij van groep gewisseld zodat de leidster even rust heeft.
Toen Sara voor de zovelste maal met bijtafdrukken in haar arm thuiskwam, heb ik gezegd dat ze hem de volgende keer een lel mocht verkopen.
Wij slaan hier thuis nooit, maar ik was er zo klaar mee. Zo gezegd, zo gedaan, Sara heeft het kind bij de volgende keer een tik verkocht en sindsdien laat 'ie haar met rust.

Ik ben er niet perse trots op, maar woorden hadden hier gewoon geen effect.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:41:57 #94
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70140873
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:11 schreef Vivi het volgende:
Ben blij dat er nog iets menselijk in je schuilt .
Nou weet je, ik heb wel een aureooltje boven mijn hoofd.
quote:
Maar soms is er niet altijd versterking he, en om op je 10e nog je mammie te gaan roepen..tja .. .

(ik vind trouwens net als jij dat de insteek verbaal zou moeten zijn, in eerste instantie.)
Jajaja, daar was ik (tijdens het koken Koosje ) ook over aan het nadenken.
Ik ben er nog niet over uit. Ik heb alleen ervaring met jongere kinderen...
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:44:09 #95
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70140929
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:28 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou hebben mijn jongens nog nooit "slaande"ruzie gehad maar de tot nu toe aangedragen oplossingen zie ik niet zo 1,2,3 toepasbaar bij de wat oudere jeugd.
Ik vond de manier die jouw zoon op de weerbaarheidstraining heeft geleerd wel een hele goede hoor. Grens aangeven, daarna nog een keer met "Als - dan".

Zo, nu eten.
pi_70141005
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:28 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Maar als ze 12,13 of 14 zijn dan werkt dat toch niet? Sterker nog, ik denk dat het de zaak van mijn 9 jarige geen goed doet als hij uit de speeltuin komt om zijn moeder te halen. Als je al niet gepest werd dan gebeurd het nu alsnog.....
En natuurlijk ga je voor een verbale oplossing en eventueel weglopen maar ze hoeven ze niet te laten wegjagen natuurlijk. Ze mogen ook op een schommel of speeltoestel wél voor zichzelf opkomen. Anders heeft de treiter alsnog zijn zin. Nou hebben mijn jongens nog nooit "slaande"ruzie gehad maar de tot nu toe aangedragen oplossingen zie ik niet zo 1,2,3 toepasbaar bij de wat oudere jeugd.
Ja dat eigenlijk wel, ik denk dat de juf of je moeder roepen echt maar tot een bepaalde (jonge) leeftijd het gewenste effect heeft. Daarna zal het ten eerste voor de reputatie van het kind weinig zin meer maar ergens vind ik ook dat je daarmee het signaal afgeeft dat een ander (een volwassene) het wel komt oplossen voor je als het te moeilijk wordt. Natuurlijk moeten ze het verbaal af kunnen en niet gelijk erop los meppen. Maar ik twijfel of een volwassene erbij roepen voor oudere kinderen ook het gewenste effect heeft.
Voor jongere kinderen duidelijk wel natuurlijk.

oh enne Moonah
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:54:26 #97
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70141256
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:46 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Ja dat eigenlijk wel, ik denk dat de juf of je moeder roepen echt maar tot een bepaalde (jonge) leeftijd het gewenste effect heeft. Daarna zal het ten eerste voor de reputatie van het kind weinig zin meer maar ergens vind ik ook dat je daarmee het signaal afgeeft dat een ander (een volwassene) het wel komt oplossen voor je als het te moeilijk wordt.
Dat gebeurt al veel te veel, de generatie onder mij bestaat grotendeels uit ambitie en passieloze lamballen die verwachten dat een ander hun problemen wel zal oplossen .

Maar dat is een andere discussie .
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 juni 2009 @ 19:09:53 #98
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70141782
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 17:26 schreef simmu het volgende:

[..]

het is jouw redenatie hoor ik trek het enkel eventjes wat door.
Ja... klootzakken in de maatschappij zijn even onwaarschijnlijk om tegen te komen als een uitwisselingsprogramma met Thaise weeskindjes

Nee dat was niet mijn redenatie helder licht.
quote:
als je nu eens daadwerkelijk leest wat ik typte over pesten? in de herhaling dan, ik zal proberen het wat beter uit te leggen. wanneer je een gepest kind op e.o.a. cursus of judo of wat dan ook zet om dat kind weerbaarder te maken terwijl je verder niets doet aan het gedrag van de pester geef je dus de boodschap mee aan het gepeste kind dat het allemaal zijn of haar schuld is. het kind wat gepest wordt moet van alles doen om daar een einde aan te maken terwijl het kind wat pest gewoon zn gang kan gaan. en dat ook zal doen trouwens. zelfs als de gepest(t?)e de pester zover zal krijgen dat het pesten ophoudt zal de pester heus wel een ander kind te grazen nemen. en dan heb ik het nog niet over dat kindpesters uitgroeien tot volwassenen die nog steeds gewoon doorgaan met pesten.
Allemaal mooi en prachtig, maar wat heb je aan dit idealistische wereldbeeld als je in elkaar getremd wordt op het schoolplein? "Tis niet jouw schuld hoor lieverd. Foei pester!"
pi_70141929
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:54 schreef Vivi het volgende:

[..]

Dat gebeurt al veel te veel, de generatie onder mij bestaat grotendeels uit ambitie en passieloze lamballen die verwachten dat een ander hun problemen wel zal oplossen .

Maar dat is een andere discussie .
haha daar zit wat in ja.

Inderdaad een andere discussie maar ik vraag me nu wel ineens af of dat misschien inderdaad toch een beetje met het soort opvoeding te maken heeft gehad. Misschien te soft ofzo en niet gewend om door te pakken en verantwoording te nemen.

Maar goed, dat was idd niet het onderwerp hier
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_70142249
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:09 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja... klootzakken in de maatschappij zijn even onwaarschijnlijk om tegen te komen als een uitwisselingsprogramma met Thaise weeskindjes

[..]

Allemaal mooi en prachtig, maar wat heb je aan dit idealistische wereldbeeld als je in elkaar getremd wordt op het schoolplein? "Tis niet jouw schuld hoor lieverd. Foei pester!"
nou, niks doen en roepen dat zo'n kind maar moet wennen aan de harde werkelijkheid helpt al zeker niet iig. maar er is vast een topic speciaal over pesten. hier ging het over slaan en of pesten ophoudt als er geslagen wordt door de gepest(t?)e. mijn bijdrage in de discussie is enkel dat pesten heus niet zomaar ophoudt onafhankelijk van slaan of niet (in het beste geval gaat de pester gewoon door naar een nieuw pispaaltje) dus waarom zou je? er zijn betere methodes.
  donderdag 18 juni 2009 @ 19:24:44 #101
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70142309
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:09 schreef Swetsenegger het volgende:
Tja, die toevoeging van jou lijkt me wat overbodig....
quote:
Ik vind ook dat zowel pester als gepeste een situatie samen creëren en in standhouden. De gepeste laat zich immers pesten.

Nou, net eens even met de wederhelft de discussie doorgenomen.
Hij vindt dat jonge kinderen onderling niet zo'n last hebben van een tik over en weer. Dat het dan meer de ouders zijn die dat als heftig interpreteren. Dat is denk ik ook wel zo. Ik vond het ook heel genant toen Thies een poos zo aan het duwen was. En ík corrigeerde hem ook, hoewel dat mss niet eens nodig was geweest.
En verder kwamen wij er ook op uit dat een kind heel veel meekrijgt van de ouders, hoe die met situaties omgaan qua assertiviteit. Tenminste, als ik zo in mijn omgeving kijk klopt dat wel. Dus hopelijk hoef ik tzt niet expliciet na te denken over hoe ik vind dat Thies in die speeltuin zou moeten reageren, maar heeft hij mijn verbale assertiviteit en de relaxedheid van zijn vader al geïnternaliseerd.
  donderdag 18 juni 2009 @ 19:45:43 #102
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70142937
Moonah, ik ben ook gepest op de lagere school, en ik liet het tijdenlang over me heen gaan, negeerde het, wat je als relaxed reageren kan beschouwen. Later toen ik het zat begon te worden maakte ik wat snappy remarks, en zoals je weet ben ik ook heus niet op mijn mondje gevallen. Ook dit haalde echter niets uit.

Weet je wanneer het pesten stopte? Toen ik het spuug en spuugzat was en de aanvoerder van het groepje zo'n enorme oplawaai verkocht dat ze sterretjes zag. En alle meelopertjes wilden toen ineens vriendinnetjes met me zijn .

Ik denk toch dat je het allemaal wat erg rooskleurig ziet. Kinderen op een bepaalde leeftijd zijn niet zo vatbaar voor een kind wat verbaal wat sterker is, eerder zal dat toch nog meer frustratie lijden denk ik zelfs ("Oh, denk je dat je slim bent?!") .
  donderdag 18 juni 2009 @ 21:21:45 #103
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_70146136
Ik vind dit wel interessant trouwens. Ik heb voor mezelf nog niet echt bedacht welke lijn ik zelf ga doorvoeren. Ik heb zelf op de lagere school ook aardig wat kinderlijke wreedheid ondergaan zonder ooit wat terug te doen en ik vraag me wel eens af of ik ook niet beter de meest valse het haar uit het hoofd had kunnen trekken.

Maargoed, uiteindelijk is zij dik en lelijk geworden en ik alleen maar dik, dus wie heeft er nou gewonnen .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  donderdag 18 juni 2009 @ 21:31:02 #104
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_70146468
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:45 schreef Vivi het volgende:

Weet je wanneer het pesten stopte? Toen ik het spuug en spuugzat was en de aanvoerder van het groepje zo'n enorme oplawaai verkocht dat ze sterretjes zag. En alle meelopertjes wilden toen ineens vriendinnetjes met me zijn .

Maar werkt dat nog steeds zo anno 2009?
  donderdag 18 juni 2009 @ 21:31:25 #105
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_70146479
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 21:21 schreef k_i_m het volgende:
Ik vind dit wel interessant trouwens. Ik heb voor mezelf nog niet echt bedacht welke lijn ik zelf ga doorvoeren. Ik heb zelf op de lagere school ook aardig wat kinderlijke wreedheid ondergaan zonder ooit wat terug te doen en ik vraag me wel eens af of ik ook niet beter de meest valse het haar uit het hoofd had kunnen trekken.

Maargoed, uiteindelijk is zij dik en lelijk geworden en ik alleen maar dik, dus wie heeft er nou gewonnen .

Interessante discussie trouwens.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_70146528
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 21:21 schreef k_i_m het volgende:
mijn grootste kwelgeest eindigde thuiswonend bij haar (gescheiden) moeder en werkend bij de aldi

maar dit is ook wel weer een beetje in lijn met wat ik bedoel. een enkeling zal met bullebakken, slaan en pesten heus wel wat kunnen maken van zn leven. maar op een dag komt die iemand tegen die het gepest niet pikt en er op een slimme manier tegenin gaat. het kind wat pest heeft net zo goed een sociaal probleem als het kind wat gepest wordt.
  Moderator donderdag 18 juni 2009 @ 23:25:11 #107
5428 crew  miss_sly
pi_70151237
Toch wil ik er even het voorbeeld van mijn zusje tegenover zetten. Die werd ook heel erg gepest; eerst op de kleuterschool en later op de lagere school ging dat verder. En die heeft ook een keer enorm uitgehaald en de grootste bullebak een oplawaai gegeven. En zij is daarvan geschrokken en de andere kinderen werden er alleen maar kwader van, en het pesten is de hele lagere schooltijd doorgegaan.

Het terugslaan hoeft dus ook niet altijd het pesten te laten stoppen.

Overigens vind ik dat wel weer een hele andere, en erg moeilijke discussie en ben ik er nog niet over uit hoe ik daarmee om zou gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 18 juni 2009 @ 23:28:19 #108
124696 marlieske
Isa en Ties
pi_70151347
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:24 schreef Moonah het volgende:

Ik vind ook dat zowel pester als gepeste een situatie samen creëren en in standhouden. De gepeste laat zich immers pesten.

Pesters grijpen iedere reden aan om vervelend te kunnen doen, dat kan je haar kleur zijn, je schoenen, je tas noem het maar op en ik ben van mening dat je jezelf of je kind niet 200% hoeft aan te passen om maar vooral niet gepest te worden.
En als je het allemaal correct denkt te willen doen door de leraar erbij te roepen enz is dat nog meer reden om na school de pispaal van de klas achterna te fietsen naar huis.... ik ben van mening dat een tikje hier en daar dan echt de betere oplossing is. En begrijp me niet verkeerd ik ben er absoluut niet voor om maar bij iedere scheet die overdwars zit je mouwen op te stropen maar als zelfs leraren anno 2009 denken dat iemand er om vraagt om gepest te worden of in jouw woorden zich laat pesten... sorry dan valt mijn onderkaak echt een eind naar beneden.
Mama van Isa en Ties
pi_70151898
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:31 schreef Urla het volgende:
Al moet ik zeggen dat ik denk dat het zorgbeleid op scholen tegenwoordig vanuit de regering steeds meer opvoedkundig word, zodat ze in principe verplicht gesteld zijn dit soort problemen mede op te lossen. Hier kun je zelf als ouder ook druk op uit oefenen.
Ik weet niet of het al gezegd is, maar dit valt onder arbo-wetgeving: de veiligheid van de leerling moet door de school gewaarborgd worden omdat die leerling onder die wetgeving valt.
pi_70152267
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Hee, dat klinkt wel goed, met die waarschuwing erbij. Heb pas Myrthe aangeraden een klasgenootje terug te slaan. Die probeerde eerst manier A, zij zei stoppen,luisterde niet, zij naar juf, juf zei stoppen, klasgenootje ging door met manier B (die nog niet verboden was). Ik heb haar gezegd dat ze in zo'n geval best mag terugslaan (als zelfverdediging) en eigenlijk hoop ik dat ze dat dan doet ook.
  donderdag 18 juni 2009 @ 23:54:23 #111
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70152297
Maar is dit wel een haalbare kaart? En hebben we het dan alleen over tot aan het hek van de school?

(Kim )
  vrijdag 19 juni 2009 @ 00:23:27 #112
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70152964
Maar als je kind een keer een stomp krijgt of geslagen wordt, is dat toch niet gelijk pesten?! Als het regelmatig door hetzelfde kindje gebeurd, dan zou daar sprake van kunnen zijn en dan kan ik me voorstellen dat je tegen je kind zegt dat het wel terug mag slaan. Maar in dat geval is de juf als het goed is al op de hoogte (en is het pest-protocol waarschijnlijk al in werking getreden).
Ik blijf me erover verbazen dat zoveel ouders de kinderen adviezen geven om gelijk terug te slaan! (Maar ik ben nooit gepest, misschien dat ik daarom wat positiever tegen andere mensen en kinderen aankijk?)
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_70153113
Niet meteen, eerst volgens de regels zelf iets ervan zeggen, stap 2 juf/volwassene waarschuwen, stap 3 bij volharden vd zondaar terugslaan. Als ze dat tenminste durft, ze is er te veel van overtuigd dat slaan niet goed is. En dan hoop ik idd dat dat werkt, omdat ik zag dat dat werkte bij ons op de basisschool (en het zelf nooit durfde, waardoor het met praten wel opgelost is maar toen waren we ook 5 jaar verder).
pi_70153602
Als ouder sta je verantwoordelijk voor de opvoeding van je kind. Het leren van het goed kunnen oplossen van problemen hoort hier uiteraard bij. Één van deze problemen is pestende kinderen in de vorm van lichamelijk of psychisch geweld. Het is de taak als ouder om ervoor te zorgen dat je kind zich kan afweren van dit soort problemen. Leer hem of haar zelfverdediging, een kind kan op zijn tijd zelf heel goed beseffen wanneer het nodig is en wanneer niet. We leven inderdaad in een redelijk beschaafde wereld, maar dit hoeft niet te zeggen dat iedereen zich hier ook aan houdt en je moet hiervoor voorbereid zijn.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 06:48:51 #115
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_70155194
Maar euhm voor de mensen die zeggen dat hun kind niet terug mag slaan. Wat doe je dan als je het ziet gebeuren? Wat zeg je dan tegen je kind?

Want ik heb dat namelijk pas geleden meegemaakt. Ik heb het met Jolie nooit over zulke dingen gehad, het is nooit aan de orde geweest. Dus ik heb het haar niet verboden ofzo er is nooit over gesproken. Het zou niet iets zijn dat ik zou voorstellen om te doen denk ik. Maar ik weet het niet.

Maar er 'spelen' hier in de buurt twee broertjes die niet echt geliefd zijn bij mij, om het subtiel te omschrijven. Omdat ze altijd lopen te vloeken, hangen, slopen enzovoorts (zes en acht jaar) Soms komen ze gewoon de tuin in als Jolie er aan het spelen is. Om met haar te spelen: lees 5 minuten al haar speelgoed bekijken en vervolgens de was van de waslijn aftrekken, Jolie opsluiten in haar tent, uitschelden, bellenblazen leeggooien und so weiter. Die zijn hier dus niet meer welkom en als ze om haar heen lopen te dreinen in de speeltuin komt ze vaak gewoon in de tuin spelen. Maar laatst is ze wel door hen geslagen, met stokken nota bene terwijl ze op de grond lag. In het pad achter ons huis, ik zag het toevallig gebeuren omdat ik de was ophing. Terwijl ik erheen liep was Jolie (en vriendinnetje) inmiddels opgestaan en zag ik hoe ze een schop gaf en het jongetje tegen de muur duwde en vervolgens naar huis wilde rennen.

Tja, wat doe je dan? Ik ben er geen voorstander van en heb ook gezegd dat ze uit de buurt moet blijven en moet zorgen dat ze geen ruzie uitlokt en niet mag schoppen en slaan. Maar ergens, als ik dan zie dat iemand haar pijn doet en zij voor zichzelf opkomt dan voelt het tegenstrijdig met wat ik tegen haar zeg. Een deel zegt dan toch, als jij pijn hebt en geslagen wordt en je doet het terug omdat je boos wordt en weg wil gaan; logisch....
  vrijdag 19 juni 2009 @ 07:35:13 #116
105850 Fuente
mamamuts
pi_70155380
Sjah LB, dat is dus een situatie waarin ik zou 'willen' dat Sara terug zou meppen, omdat woorden daar geen zin hebben (niet dat ik het fijn vindt dat ze zou slaan, maar omdat ik het nog minder fijn vindt wanneer ze zich in elkaar laat slaan zeg maar).
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  vrijdag 19 juni 2009 @ 07:37:32 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70155400
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 23:28 schreef marlieske het volgende:

[..]

Pesters grijpen iedere reden aan om vervelend te kunnen doen, dat kan je haar kleur zijn, je schoenen, je tas noem het maar op en ik ben van mening dat je jezelf of je kind niet 200% hoeft aan te passen om maar vooral niet gepest te worden.
En als je het allemaal correct denkt te willen doen door de leraar erbij te roepen enz is dat nog meer reden om na school de pispaal van de klas achterna te fietsen naar huis.... ik ben van mening dat een tikje hier en daar dan echt de betere oplossing is. En begrijp me niet verkeerd ik ben er absoluut niet voor om maar bij iedere scheet die overdwars zit je mouwen op te stropen maar als zelfs leraren anno 2009 denken dat iemand er om vraagt om gepest te worden of in jouw woorden zich laat pesten... sorry dan valt mijn onderkaak echt een eind naar beneden.
Marlieske, ik zeg nergens dat iemand zich moet aanpassen om het pesten te voorkomen. Ik denk zelfs dat je dat juíst niet moet doen. En je vertaling van mijn opmerking (een gepeste laat zich pesten) vind ik niet correct. Uiteraard vraagt niemand erom, duh. Wellicht klinkt laten pesten cru, maar feitelijk is het wel zo. Beide partijen dragen bij aan de situatie (ook al is er niet om gevraagd). Pas als er één het patroon doorbreekt, zal het anders worden. En als je mijn eerdere posts hebt gelezen weet je dat ik wel eens net doe of ik niet zie als een bepaald kind een klap terug geeft.
Maar ik ben het met Sly eens dat dit een ander issue is dan waar dit topic oorspronkelijk over gaat.

LB, als ik het zo lees denk ik dat Jolie het zelf heel goed heeft opgelost.
Lastige materie dit.
pi_70155688
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 01:01 schreef Faeroer het volgende:
Als ouder sta je verantwoordelijk voor de opvoeding van je kind. Het leren van het goed kunnen oplossen van problemen hoort hier uiteraard bij. Één van deze problemen is pestende kinderen in de vorm van lichamelijk of psychisch geweld. Het is de taak als ouder om ervoor te zorgen dat je kind zich kan afweren van dit soort problemen. Leer hem of haar zelfverdediging, een kind kan op zijn tijd zelf heel goed beseffen wanneer het nodig is en wanneer niet. We leven inderdaad in een redelijk beschaafde wereld, maar dit hoeft niet te zeggen dat iedereen zich hier ook aan houdt en je moet hiervoor voorbereid zijn.
Een zelfverdedigingscursus is een heel goede manier voor een kind om zelfvertrouwen op te bouwen en weten om te gaan in noodsituaties. M'n zoon staat prima z'n mannetje in 1 op 1 situaties.

Ik ben het er wel mee eens dat pest/agressie situaties altijd een oorzaak hebben. Vaak in gedrag.
Voor de pester is het natuurlijk heerlijk om gewoon die "macht" te hebben dat het kan en stijgt in aanzien en op de populariteitslijst van de medeklasgenoten. Of gewoon ergenissen/karakterbotsingen. En ik denk ook dat de minder weerbaardere kinderen sneller prooi zijn van dit gedrag. Waarom niet dit gedrag proberen te veranderen, zodat er een eind aan de pestcyclus komt dan een tijdelijke oplossing als bv terugmeppen?
ViVi had geloof ik een mooie uitspraak, maar helaas zijn er ook zwakkere kinderen in de maatschappij die dit misschien nooit zullen kunnen evenaren. Moeten hun daar de dupe van worden?
Bovendien vind ik dat een kind wanneer de situatie te complex word, waar wij als volwassenen het al moeilijk vinden om mee om te gaan best hulp mag inroepen zonder een watje te zijn. De kinderen moeten het idd uiteindelijk zelf doen, maar zijn met name op basisschool/jongere leeftijd nog best kneedbaar genoeg om bepaalde gedragingen met een beetje sturing van bovenaf een richting aan te geven. Dat hoeven ze zelf niet eens in de gaten te hebben wanneer er een goede regie achter de schermen afspeelt en het er op een informatieve en speelse manier gedaan word.
Dit kan best zonder geweld/gemep vind ik.
Ik besef dat deze oplossing echter alleen werkt als idd school en ouders bereid zijn om hier ook energie in te steken. Dat is niet overal mogelijk, maar als je in principe de school achter je hebt (Wat ze eigenlijk ook wettelijk moeten uitvoeren, maar ivm tijdgebrek niet altijd doen) kom je al een heel eind, omdat de kinderen van deze "Neanderthalers" toch indirect beinvloed worden of ze willen of niet. School bepaald mede toch een groot deel van de opvoeding. Waarom zou je anders voor een bepaalde school kiezen die bij je past oa cns/vrije/montessori?
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:12:01 #119
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70156761
Maar ik had het niet alleen over op school...en het valt me nog steeds op dat de ouders die zo tegen terugslaan zijn, met allerlei wollige alternatieven komen die in de praktijk vaak geen zier uithalen. Ja, zolang er een volwassene staat toe te kijken misschien, maar vaak wordt het dan alleen maar erger zodra die uit zicht is.

Ik ga Dean ook op een verdedigingssport doen zodat hij hopelijk een "don't mess with me"outstraling krijgt
Én ik zal hem leren dat hij nooit als eerste mag slaan. Maar hij hoeft zichzelf ook niet te laten slaan door een ander, lik op stuk, wmb. En dan meteen dubbel zo hard, leren ze het meteen af.

En Jolie vind ik stoer.
pi_70156821
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 23:25 schreef miss_sly het volgende:
Toch wil ik er even het voorbeeld van mijn zusje tegenover zetten. Die werd ook heel erg gepest; eerst op de kleuterschool en later op de lagere school ging dat verder. En die heeft ook een keer enorm uitgehaald en de grootste bullebak een oplawaai gegeven. En zij is daarvan geschrokken en de andere kinderen werden er alleen maar kwader van, en het pesten is de hele lagere schooltijd doorgegaan.

Het terugslaan hoeft dus ook niet altijd het pesten te laten stoppen.
Dat zou bij ons op school ook gebeurd zijn. Als het pispaaltje ineens bijdehand was gaan doen en was gaan slaan, dan had hij of zij dat dubbel en dwars teruggekregen.
quote:
Overigens vind ik dat wel weer een hele andere, en erg moeilijke discussie en ben ik er nog niet over uit hoe ik daarmee om zou gaan.
Het lijkt me ook een te abstracte kwestie om je op voor te bereiden totdat die echt aan de orde is. Zelf hoop ik dat het nooit zover komt. Ik had mijn uiterlijk niet bepaald mee in mijn vroege jeugd en ik liet volledig over me heen lopen - als klein kind was ik zo iemand die over het hoofd gezien werd bij de bakker en iedereen voor liet gaan - maar ik ben altijd geaccepteerd omdat ik joviaal en slim was.

Vooralsnog geloof ik niet in terugslaan; ik heb liever een zachtaardige zoon die door veel ouders hier waarschijnlijk als een watje gezien zou worden. Zelf vind ik dat de aangenaamste mensen, de denkers, de stille wateren, de kunstenaars in de dop, het type als-ie-maar-geen-voetballer-wordt-ze-schoppen-hem-misschien-halfdood. De belangrijkste vorm van weerbaarheid is wat mij betreft intellectuele weerbaarheid: zelf bepalen wat goed en kwaad is, je rug rechthouden en niet meelopen met de rest.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_70156920
Ik vond zelf trouwens als kind van die ouders die op school langskwamen om met leraren te praten altijd tenenkrommend. Je zag hun kinderen ook denken: Pap, mam, doe nou alsjeblieft niet! Bemoei je er niet mee! Ik denk dat ik daar nog minder in geloof dan in terugslaan.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:21:53 #122
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70156927
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zelf vind ik dat de aangenaamste mensen, de denkers, de stille wateren, de kunstenaars in de dop, het type als-ie-maar-geen-voetballer-wordt-ze-schoppen-hem-misschien-halfdood. De belangrijkste vorm van weerbaarheid is wat mij betreft intellectuele weerbaarheid: zelf bepalen wat goed en kwaad is, je rug rechthouden en niet meelopen met de rest.
Maar dat ben ik helemaal met je eens, voor 100 %. Alleen mijn kind mag dus wel terugslaan.
"Je rug rechthouden en niet meelopen" is imo een nogal vaag begrip als je kind onderweg naar school voor de zoveelste keer van zijn fiets wordt afgetrapt. Ik hoop dan toch echt dat ie wat terug doet en niet als een bibberig muisje zijn broodtrommeltje uit de struiken gaat vissen . Ik mis dus nog steeds de praktijkoplossingen.

Hoe gaat het met je?
  Licht Ontvlambaar vrijdag 19 juni 2009 @ 09:22:50 #123
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_70156949
Poeh, moeilijke materie... LB, ik vind dat Jolie het heel goed aangepakt heeft! Hoop dat Isa zoiets niet zal overkomen, maar als ik terugkijk naar mijn eigen jeugd dan denk ik dat het heus zal gebeuren.

Wat ik me trouwens herinner van vroeger is niet alleen het klieren op het schoolplein, maar eerder de rivaliteit tussen basisscholen onderling. Mijn buurmeisje zat op de katholieke school en werd heel vaak opgewacht en gepest door die van mijn school. Heb me daar vaak genoeg tussengegooid... En ik ben nogal een explosieve, dus daar zullen beslist ook wel eens klappen gevallen zijn

Ben in principe van het mondeling oplossen nu ( )... Duidelijk aangeven dat je iets niet fijn vindt en als het niet ophoudt een volwassene erbij halen (tot een bepaalde leeftijd). Vooralsnog is dat ook de methode die Isa toepast, als ik de verhalen van het schoolplein hoor
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_70157058
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:12 schreef Vivi het volgende:
Maar ik had het niet alleen over op school...en het valt me nog steeds op dat de ouders die zo tegen terugslaan zijn, met allerlei wollige alternatieven komen die in de praktijk vaak geen zier uithalen. Ja, zolang er een volwassene staat toe te kijken misschien, maar vaak wordt het dan alleen maar erger zodra die uit zicht is.

Ik ga Dean ook op een verdedigingssport doen zodat hij hopelijk een "don't mess with me"outstraling krijgt
Én ik zal hem leren dat hij nooit als eerste mag slaan. Maar hij hoeft zichzelf ook niet te laten slaan door een ander, lik op stuk, wmb. En dan meteen dubbel zo hard, leren ze het meteen af.

En Jolie vind ik stoer.
Na schooltijd ging het toen eigenlijk ook goed. Ze bleven vaak na schooltijd hutten bouwen.
En verder gewoon op straat niet veel problemen gehad na de weerbaarheids cursus. Hij straalde idd meer zekerheid uit helemaal na dat gedoe op school.
En als hij een vervelend groepje tegenkomt loopt hij er gewoon met een grote boog omheen. Werkt prima, maar dat doe ik zelf tegenwoordig eigenlijk ook na een paar keer problemen te hebben gehad met een groepje hangjongeren met gekleurd tintje.
pi_70157134
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond zelf trouwens als kind van die ouders die op school langskwamen om met leraren te praten altijd tenenkrommend. Je zag hun kinderen ook denken: Pap, mam, doe nou alsjeblieft niet! Bemoei je er niet mee! Ik denk dat ik daar nog minder in geloof dan in terugslaan.
Is ook zo. Daarom maakte we vaak afspraken op bv woensdagmiddag 15.00 uur.
pi_70157193
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:21 schreef Vivi het volgende:

[..]

Maar dat ben ik helemaal met je eens, voor 100 %. Alleen mijn kind mag dus wel terugslaan.
"Je rug rechthouden en niet meelopen" is imo een nogal vaag begrip als je kind onderweg naar school voor de zoveelste keer van zijn fiets wordt afgetrapt. Ik hoop dan toch echt dat ie wat terug doet en niet als een bibberig muisje zijn broodtrommeltje uit de struiken gaat vissen . Ik mis dus nog steeds de praktijkoplossingen.
Ik vind het zo moeilijk om in algemene zin hierover te praten omdat het me volstrekt afhankelijk lijkt van het soort kind dat je hebt. Hoewel ik bijvoorbeeld van die zogenaamde kunstenaars in de dop houd vind ik ouders die hun kinderen als een geitenwollensok naar school sturen onbegrijpelijk. Tegen zo'n ouder zou ik zeggen: stop met naar de Zeeman gaan en geef je kind de Nikes die hij wil.

Maar wat als je ziet dat het nu eenmaal in de aard van je kind zit om een geitenwollensok te zijn? Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om zo'n kind tegen zijn karakter in te laten slaan. Juist dat is capituleren. (Die redenatie werkt natuurlijk ook de andere kant op: als ik een voetballertje als zoon zou krijgen zou ik dat er niet uit willen werken alleen omdat ik een kunstenaar voor ogen had.)

Ik denk dat dat ons grootste schrikbeeld is, een kind krijgen dat al vroeg ongelukkig is bijvoorbeeld omdat hij gepest wordt. Over een praktijkoplossing zou ik nu absoluut niks kunnen zeggen. Het begint met normen en waarden bijbrengen, en daarna zal pragmatiek het over moeten nemen.
quote:
Hoe gaat het met je?
Heel goed!
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:43:45 #127
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_70157414
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:21 schreef Vivi het volgende:
...als een bibberig muisje zijn broodtrommeltje uit de struiken gaat vissen .
Hoe beeldend!!!

Ik vind Jolie's reactie ook wel stoer en passend. Zonder aansporing (daar zit 't 'm vooral in, vind ik) zélf een effectieve manier gevonden om zich te verweren. Dat verweer-element vind ik wel het criterium ook, dat het nodig is omdat de ander je anders ook fysiek nog meer pijn doet. Als het gepest anders van aard is (schelden, treiteren, weet ik wat), dan vind ik het niet oké om je fysiek te verweren (lees: slaan).
Beetje zoals het wettelijk ook is?
Noodweer
2nood·weer de; v(m) (jur) noodzakelijke verdediging

Ik zou mijn kind denk ik meegeven dat het voor zichzelf moet opkomen. Zo abstract mogelijk dat benoemen. Misschien wel met 10 voorbeelden (waaronder: praten, roepen, iets wat is afgepakt weer terugpakken, wegduwen, een klap geven als de ander je pijn blijft doen, weglopen, ...), maar niet als enkele boodschap: sla nu maar eens terug. Denk ik.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:43:51 #128
157922 fathank
pi_70157417
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:39 schreef Fuente het volgende:
Sara heeft zo'n klein ettertje op het kdv in haar groep (het zal vast niet perse 't ventje zijn schuld zijn, maar inmiddels vind ik 't wel een etter). Hij slaat veel, knijpt, bijt etc. Sara zit bij hem in de groep sinds ze baby was. De leidsters zitten er bovenop, het ventje staat regelmatig in de hoek en zo af en toe wordt hij van groep gewisseld zodat de leidster even rust heeft.
Toen Sara voor de zovelste maal met bijtafdrukken in haar arm thuiskwam, heb ik gezegd dat ze hem de volgende keer een lel mocht verkopen.
Wij slaan hier thuis nooit, maar ik was er zo klaar mee. Zo gezegd, zo gedaan, Sara heeft het kind bij de volgende keer een tik verkocht en sindsdien laat 'ie haar met rust.

Ik ben er niet perse trots op, maar woorden hadden hier gewoon geen effect.
En waarom ben je dr niet trots op? Als je het mij vraagt is het iets om best trots op te zijn. Als het inderdaad echt zo'n etter is dan heeft ie 't gewoon verdiend en heeft ze het keurig opgelost zo. Wie niet horen wil moet maar voelen.
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 09:47:08 #129
5428 crew  miss_sly
pi_70157516
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:34 schreef Claudia_x het volgende:
Het begint met normen en waarden bijbrengen, en daarna zal pragmatiek het over moeten nemen.
[..]
\
Opvoeden in een notedop? Ik vind het een hele goede uitspraak. Wij komen daar ook regelmatig op uit, als we het erover hebben hoe we bepaalde dingen zouden willen doen in de opvoeding.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:48:06 #130
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70157549
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:27 schreef Urla het volgende:

[..]

Na schooltijd ging het toen eigenlijk ook goed. Ze bleven vaak na schooltijd hutten bouwen.
En verder gewoon op straat niet veel problemen gehad na de weerbaarheids cursus. Hij straalde idd meer zekerheid uit helemaal na dat gedoe op school.
En als hij een vervelend groepje tegenkomt loopt hij er gewoon met een grote boog omheen. Werkt prima, maar dat doe ik zelf tegenwoordig eigenlijk ook na een paar keer problemen te hebben gehad met een groepje hangjongeren met gekleurd tintje.
Tja, dat is dan idd het verschil in persoonlijkheid, ik loop er (expres ) tussendoor met mijn meest charming glimlach. Omdat het kan .
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 09:50:49 #131
5428 crew  miss_sly
pi_70157621
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:43 schreef Sugar het volgende:

[..]

Hoe beeldend!!!

Ik vind Jolie's reactie ook wel stoer en passend. Zonder aansporing (daar zit 't 'm vooral in, vind ik) zélf een effectieve manier gevonden om zich te verweren. Dat verweer-element vind ik wel het criterium ook, dat het nodig is omdat de ander je anders ook fysiek nog meer pijn doet. Als het gepest anders van aard is (schelden, treiteren, weet ik wat), dan vind ik het niet oké om je fysiek te verweren (lees: slaan).
Beetje zoals het wettelijk ook is?
Noodweer
2nood·weer de; v(m) (jur) noodzakelijke verdediging

Ik zou mijn kind denk ik meegeven dat het voor zichzelf moet opkomen. Zo abstract mogelijk dat benoemen. Misschien wel met 10 voorbeelden (waaronder: praten, roepen, iets wat is afgepakt weer terugpakken, wegduwen, een klap geven als de ander je pijn blijft doen, weglopen, ...), maar niet als enkele boodschap: sla nu maar eens terug. Denk ik.
Ik vind Jolie ook stoer! Inderdaad zelf opgelost, weliswaar met terugslaan maar daar vroeg de situatie ook om en ze deed het uit zichzelf. ze kwam voor zichzelf op, en dat is goed.

Dat is ook wat me tegenstaat in het principe: ga maar terug en sla maar terug. Het kind heeft dat kennelijk nog niet gedaan, maar de volwassene stuurt het daarom terug. Dat is geen lik op stuk meer, dat is achteraf gedoe en dat werkt niet. Zeker niet als kinderen nog kleiner zijn.

Het abstract benoemen wat je hier zegt, vind ik ook wel een goede, Sugar! En dan zit terugslaan er wel bij als optie, maar zeker niet als voornaamste en wel met restristies (als iemand jou slaat).
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:54:23 #132
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70157734
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het zo moeilijk om in algemene zin hierover te praten omdat het me volstrekt afhankelijk lijkt van het soort kind dat je hebt. Hoewel ik bijvoorbeeld van die zogenaamde kunstenaars in de dop houd vind ik ouders die hun kinderen als een geitenwollensok naar school sturen onbegrijpelijk. Tegen zo'n ouder zou ik zeggen: stop met naar de Zeeman gaan en geef je kind de Nikes die hij wil.

Maar wat als je ziet dat het nu eenmaal in de aard van je kind zit om een geitenwollensok te zijn? Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om zo'n kind tegen zijn karakter in te laten slaan. Juist dat is capituleren. (Die redenatie werkt natuurlijk ook de andere kant op: als ik een voetballertje als zoon zou krijgen zou ik dat er niet uit willen werken alleen omdat ik een kunstenaar voor ogen had.)

Ik denk dat dat ons grootste schrikbeeld is, een kind krijgen dat al vroeg ongelukkig is bijvoorbeeld omdat hij gepest wordt. Over een praktijkoplossing zou ik nu absoluut niks kunnen zeggen. Het begint met normen en waarden bijbrengen, en daarna zal pragmatiek het over moeten nemen.
[..]

Heel goed!
Gelukkig!

En een hele goede post! Je kind wat extreem zachtaardig is dwingend aansporen om maar vooral terug te slaan terwijl dat helemaal niet in de aard zit is alleen maar zielig. Dan vind ie buiten al geen veiligheid en thuis wordt ie dan ook niet geaccepteerd. Mijn zoon is een zachtaardig mannetje maar kan best zijn tanden laten zien, alleen weet ie niet zo goed hoe. Hij komt nogal eens huilerig bij me aankloppen omdat een groter kind zijn speelgoedje heeft afgepakt in de zandbak bijvoorbeeld..dan zeg ik dat ie het gewoon terug mag pakken en ga ik het niet voor hem oplossen hoor. En dat doet ie dan ook wel (ondertussen over zijn schoudertje kijkend of ik er nog wel sta I.C.E ).
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:55:31 #133
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70157757
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:43 schreef Sugar het volgende:

[..]
.
pi_70157778
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:48 schreef Vivi het volgende:

[..]

Tja, dat is dan idd het verschil in persoonlijkheid, ik loop er (expres ) tussendoor met mijn meest charming glimlach. Omdat het kan .
Ha Ha Wel stoer deed ik eerst heel naïef ook onder het mom van de straat is ook van mij, totdat het zomer werdt en ik alleen een shirtje met spaghettibandjes aanhad. Vonden ze te bloot en erg moeilijk mee om te gaan. En helaas was ik op dat moment niet echt weerbaar genoeg alleen tegen de hele groep en veel hulp van buitenstaanders hoefde ik ook niet te verwachten.
Sindsdien niet meer gedaan.
Dus mijn negatieve ervaring gebruik ik idd in mijn opvoeding geloof ik.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:59:37 #135
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70157866
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:56 schreef Urla het volgende:

[..]

Ha Ha Wel stoer deed ik eerst heel naïef ook onder het mom van de straat is ook van mij, totdat het zomer werdt en ik alleen een shirtje met spaghettibandjes aanhad. Vonden ze te bloot en erg moeilijk mee om te gaan. En helaas was ik op dat moment niet echt weerbaar genoeg alleen tegen de hele groep en veel hulp van buitenstaanders hoefde ik ook niet te verwachten.
Sindsdien niet meer gedaan.
Dus mijn negatieve ervaring gebruik ik idd in mijn opvoeding geloof ik.
Oh, vertel mij wat..in mijn oude straat had ik ook zóveel last van dat soort dingen..ik had ook standaard een honkbalknuppel achter de voordeur staan .

Ik ben geloof ik een beetje een raar mens..ik sla erop los indien nodig en daarna ga ik Narziss und Goldmund zitten lezen
.
pi_70157957
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:54 schreef Vivi het volgende:
Mijn zoon is een zachtaardig mannetje maar kan best zijn tanden laten zien, alleen weet ie niet zo goed hoe. Hij komt nogal eens huilerig bij me aankloppen omdat een groter kind zijn speelgoedje heeft afgepakt in de zandbak bijvoorbeeld..dan zeg ik dat ie het gewoon terug mag pakken en ga ik het niet voor hem oplossen hoor. En dat doet ie dan ook wel (ondertussen over zijn schoudertje kijkend of ik er nog wel sta I.C.E ).

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat mijn ouders ooit een probleem voor me opgelost hebben. Ik kon thuis wel overal over praten, maar ze gingen niet naar school toe en ook niet naar andere ouders. Mijn broertje is op school wel gepest, maar dat ging duidelijk met vlagen (het ene moment waren ze vriendjes en het andere moment waren ze met elkaar gebrouilleerd; als mijn ouders zich ermee bemoeid hadden was het alleen nog lastiger geworden om weer vriendjes te worden).

Maar goed, dat is allemaal makkelijk praten als je een kind hebt wiens leven niet zuur gemaakt wordt. Daarom had ik het ook over pragmatiek: een incident is wat anders dan een kind dat structureel gepest wordt. Er wordt hier een nogal scherpe tweedeling geschetst, je pest of je wordt gepest. De werkelijkheid lijkt me wat complexer. (Hierbij moet ik ook denken aan alle ruzietjes die kinderen weer gauw bijlegden maar die levend werden gehouden door de ouders die elkaar in de haren vlogen.)
pi_70158321
in mijn ervaring is juist bij stelselmatig treiteren de oorzaak meestal eerder bij de ouders te vinden dan bij het kind. en als dat maar vroeg genoeg begint zitten de kinderen vast in hun rol, zowel de pester als de gepeste.
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 10:20:47 #138
5428 crew  miss_sly
pi_70158446
Ik vind het zo vreemd dat mensen werkelijk nog denken dat er ergens een oorzaak is voor het pesten.

Imo is er geen oorzaak, het gebeurt. Het is een wisselwerking tussen mensen (want het gebeurt ook bij oudere kinderen of zelfs volwassenen) waar in veel gevallen geen verklaring voor is. En zelfs als er een verklaring lijkt te zijn (uiterlijkheden bijv) dan zijn er legio voorbeelden te vinden van mensen met dezelfde uiterlijkheden die neit het slachtoffer worden.

Wat betreft pesters: dat zijn niet altijd bullebakken of slecht opgevoede kinderen. Vaak zijn het mensen waarmee anderen het prima kunnen vinden en die niet als pester aangewezen zouden worden door buitenstaanders.
pi_70158809
mwoch. in mijn geval was er best een oorzaak hoor. mijn ouders hun zaak ging failliet en uit angst dat het besmettelijk was ofzo werden wij als gezin gewoon direct zonder pardon in "shun-modus" gezet. mijn moeder bracht me naar school voor het schoolreisje en iedereen keerde zich gewoon om (en trok de kindertjes mee). en toen stond mijn moeder te janken en ging ik op schoolreisje in de bus. alleen. want geen kind wilde met me praten want dat mocht niet van de ouders. kakkineuze krengen. (eindigend bij de aldi ) allemaal keurig opgevoede kindertjes dus.

op de school die erop volgde na de verhuizing werd ik juist getreiterd omdat ik er niet uitzag. wat kwam omdat ik zelf ontbeet, aankleede, mijn haar deed en naar school ging. en uit school hetzelfde laken een pak want pa & ma werkten van 7 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds. tsja. dat zit je haar raar en dan heb je geen nafnaf aan. soms zijn dingen dan best voorspelbaar.
pi_70158819
Een beetje offtopic:
Ik denk dat pesten altijd een oorzaak heeft. Ook al kan het gewoon in je gedrag zitten.
Pesten geeft ook een soort van beloning en macht wat goed voelt, waardoor het gedrag is wat lastig is om te laten.
Veel pesters hebben juist een grote vriendenkring. De mens is nu eenmaal een kuddedier wat zich graag aansluit bij de sterkste.
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 10:56:56 #141
5428 crew  miss_sly
pi_70159448
Dat is dus wat ik zeg: er lijken aanwijsbare oorzaken te zijn, maar er zijn dan ook talloze voorbeelden te vinden van mensen/kinderen met dezelfde potentiele oorzaken die niet gepest worden.
pi_70159655
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 10:56 schreef miss_sly het volgende:
Dat is dus wat ik zeg: er lijken aanwijsbare oorzaken te zijn, maar er zijn dan ook talloze voorbeelden te vinden van mensen/kinderen met dezelfde potentiele oorzaken die niet gepest worden.
oh, tuurlijk. de aard van het kind speelt zeker ook mee! wat iemand al zei: je kan van een bullebak niet zomaar een lieverd maken en van een verlegen introvert kind al evenmin een van zichzelf afbijtende sociaal vaardige slimmerd. moet je kijken naar pesten op de werkvloer. daar was laatst een onderzoek naar gedaan en dat bleek dus ook heel vaak voor te komen. je zou toch verwachten dat volwassen mensen beter zouden weten, maar helaas.

maar slaan is imo geen oplossing, hooguit een middel wat een aardige start is tot een oplossing.
pi_70159658
Jah. ik zie gedrag ook als oorzaak. Kan ook gewijzigd worden.
Het hoeft volgens mij niet altijd invloed van buitenaf te hebben, waarom iemand pest.
pi_70160568
Ik heb vroeger best wat afgevochten in de basisschool tijd. 5e tegen de 6e. Beetje duwen, stomp in de maag, in de prikkelbosjes gooien. En nooit is er een maatschappelijk werker / ouder / leerkracht geweest die er een hele heisa van maakte. Leraren haalde ons, indien echt nodig, uitelkaar tijdens het speelkwartier en soms mocht je binnen lekker sommen gaan maken. Misschien dat ik daarom wel zo goed was in wiskunde op de middelbare school . Maar dit moet je wel zien als een robbertje vechten, stoeien. We hielden er geen lichamelijk letsel aan over, een enkele schram misschien van de prikkelbosjes, maar dat kreeg je ook met huttenbouwen en boomklimmen (en de combi, boomhutten maken).

Maar na mijn basisschooltijd heb ik nooit meer hoeven vechten en heb me altijd met woorden kunnen redden. 1e jaar middelbare school was best pittig voor mij, kwam in een klas met allemaal zittenblijvers e.d. terecht en moest een keer echt op de strepen staan om van het geklier af te komen. Heel veel verbaal geweld en dreigen met fysiek geweld was voldoende en voor de rest van de schoolperiode niet meer nodig geweest.

Wel veel pesten meegemaakt. Nooit schuldig aan gemaakt, maar ken wel wat jongens die behoorlijk gepest werden op school. Sommige imo terecht, die vroegen er echt om, met gym tegen je poten trappen en achter de leraar gaan staan. Dan moet je idd goed oppassen als de leraar er een keer niet is. Maar ook jongens die er niets aan konden doen, maar door bijv. rode haren een dikke bril altijd de pineut waren.

Oja, ik ben de 30 al even gepasseerd, voor de beeldvorming.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 21:15:37 #145
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70179451
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 10:33 schreef simmu het volgende:
mwoch. in mijn geval was er best een oorzaak hoor. mijn ouders hun zaak ging failliet en uit angst dat het besmettelijk was ofzo werden wij als gezin gewoon direct zonder pardon in "shun-modus" gezet. mijn moeder bracht me naar school voor het schoolreisje en iedereen keerde zich gewoon om (en trok de kindertjes mee). en toen stond mijn moeder te janken en ging ik op schoolreisje in de bus. alleen. want geen kind wilde met me praten want dat mocht niet van de ouders. kakkineuze krengen. (eindigend bij de aldi ) allemaal keurig opgevoede kindertjes dus.

op de school die erop volgde na de verhuizing werd ik juist getreiterd omdat ik er niet uitzag. wat kwam omdat ik zelf ontbeet, aankleede, mijn haar deed en naar school ging. en uit school hetzelfde laken een pak want pa & ma werkten van 7 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds. tsja. dat zit je haar raar en dan heb je geen nafnaf aan. soms zijn dingen dan best voorspelbaar.
Bij mij had het ook een oorzaak hoor, de vaders stonden op het schoolplein allemaal kwijlend naar mijn moeder te kijken waardoor geen kind bij me mocht spelen, die moesten tenslotte ook gehaald en gebracht worden, en ik had altijd de nieuwste trendy kleren aan..hoevaak ik mijn moeder niet heb gesmeekt om schoenen van de Bata en een jurk van C&A .
pi_70179473
ik leer mijn kind later dat als het geslagen wordt, het een flinke klap terug mag verkopen. Maar alleen uit defensie. Als hij zelf zomaar begint te slaan zal ik daar wat van zeggen.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 21:23:23 #147
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70179672
Wat ik eigenlijk nog het lastigst vind aan dit hele gedoe is dat je je kinderen weerbaar moet maken voor iets wat ze zelf nooit zouden doen. Eigenlijk zijn ze altijd heel redelijk en praten met elkaar. (ik weet dat alle ouders dat zeggen maar het is écht zo ) Dat je ze dus moet wapenen voor mensen "buiten"die dat niet doen is eigenlijk zó jammer. Maar het is nodig om heb zichzelf te kunnen laten zijn.
Pas op het moment dat anderen weten dat ze niet met zich laten sollen kunnen ze in alle rust overleggen. Anders wordt dat als ruimte gezien om "misbruik" daarvan te maken.
Kan het even niet duidelijker uitleggen.
pi_70180517
nou, ik snap prima wat je bedoelt hoor debuurvrouw. plenty duidelijk. en idd vind ik dat ook lastig. swets verweet me al een idealistisch wereldbeeld en dat is ook wel zo. maar wat is er mis mee om desondanks toch zelf zo te proberen te leven en je kinderen dat ook proberen bij te brengen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')