abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70157193
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:21 schreef Vivi het volgende:

[..]

Maar dat ben ik helemaal met je eens, voor 100 %. Alleen mijn kind mag dus wel terugslaan.
"Je rug rechthouden en niet meelopen" is imo een nogal vaag begrip als je kind onderweg naar school voor de zoveelste keer van zijn fiets wordt afgetrapt. Ik hoop dan toch echt dat ie wat terug doet en niet als een bibberig muisje zijn broodtrommeltje uit de struiken gaat vissen . Ik mis dus nog steeds de praktijkoplossingen.
Ik vind het zo moeilijk om in algemene zin hierover te praten omdat het me volstrekt afhankelijk lijkt van het soort kind dat je hebt. Hoewel ik bijvoorbeeld van die zogenaamde kunstenaars in de dop houd vind ik ouders die hun kinderen als een geitenwollensok naar school sturen onbegrijpelijk. Tegen zo'n ouder zou ik zeggen: stop met naar de Zeeman gaan en geef je kind de Nikes die hij wil.

Maar wat als je ziet dat het nu eenmaal in de aard van je kind zit om een geitenwollensok te zijn? Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om zo'n kind tegen zijn karakter in te laten slaan. Juist dat is capituleren. (Die redenatie werkt natuurlijk ook de andere kant op: als ik een voetballertje als zoon zou krijgen zou ik dat er niet uit willen werken alleen omdat ik een kunstenaar voor ogen had.)

Ik denk dat dat ons grootste schrikbeeld is, een kind krijgen dat al vroeg ongelukkig is bijvoorbeeld omdat hij gepest wordt. Over een praktijkoplossing zou ik nu absoluut niks kunnen zeggen. Het begint met normen en waarden bijbrengen, en daarna zal pragmatiek het over moeten nemen.
quote:
Hoe gaat het met je?
Heel goed!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:43:45 #127
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_70157414
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:21 schreef Vivi het volgende:
...als een bibberig muisje zijn broodtrommeltje uit de struiken gaat vissen .
Hoe beeldend!!!

Ik vind Jolie's reactie ook wel stoer en passend. Zonder aansporing (daar zit 't 'm vooral in, vind ik) zélf een effectieve manier gevonden om zich te verweren. Dat verweer-element vind ik wel het criterium ook, dat het nodig is omdat de ander je anders ook fysiek nog meer pijn doet. Als het gepest anders van aard is (schelden, treiteren, weet ik wat), dan vind ik het niet oké om je fysiek te verweren (lees: slaan).
Beetje zoals het wettelijk ook is?
Noodweer
2nood·weer de; v(m) (jur) noodzakelijke verdediging

Ik zou mijn kind denk ik meegeven dat het voor zichzelf moet opkomen. Zo abstract mogelijk dat benoemen. Misschien wel met 10 voorbeelden (waaronder: praten, roepen, iets wat is afgepakt weer terugpakken, wegduwen, een klap geven als de ander je pijn blijft doen, weglopen, ...), maar niet als enkele boodschap: sla nu maar eens terug. Denk ik.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:43:51 #128
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_70157417
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:39 schreef Fuente het volgende:
Sara heeft zo'n klein ettertje op het kdv in haar groep (het zal vast niet perse 't ventje zijn schuld zijn, maar inmiddels vind ik 't wel een etter). Hij slaat veel, knijpt, bijt etc. Sara zit bij hem in de groep sinds ze baby was. De leidsters zitten er bovenop, het ventje staat regelmatig in de hoek en zo af en toe wordt hij van groep gewisseld zodat de leidster even rust heeft.
Toen Sara voor de zovelste maal met bijtafdrukken in haar arm thuiskwam, heb ik gezegd dat ze hem de volgende keer een lel mocht verkopen.
Wij slaan hier thuis nooit, maar ik was er zo klaar mee. Zo gezegd, zo gedaan, Sara heeft het kind bij de volgende keer een tik verkocht en sindsdien laat 'ie haar met rust.

Ik ben er niet perse trots op, maar woorden hadden hier gewoon geen effect.
En waarom ben je dr niet trots op? Als je het mij vraagt is het iets om best trots op te zijn. Als het inderdaad echt zo'n etter is dan heeft ie 't gewoon verdiend en heeft ze het keurig opgelost zo. Wie niet horen wil moet maar voelen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 09:47:08 #129
5428 crew  miss_sly
pi_70157516
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:34 schreef Claudia_x het volgende:
Het begint met normen en waarden bijbrengen, en daarna zal pragmatiek het over moeten nemen.
[..]
\
Opvoeden in een notedop? Ik vind het een hele goede uitspraak. Wij komen daar ook regelmatig op uit, als we het erover hebben hoe we bepaalde dingen zouden willen doen in de opvoeding.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:48:06 #130
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70157549
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:27 schreef Urla het volgende:

[..]

Na schooltijd ging het toen eigenlijk ook goed. Ze bleven vaak na schooltijd hutten bouwen.
En verder gewoon op straat niet veel problemen gehad na de weerbaarheids cursus. Hij straalde idd meer zekerheid uit helemaal na dat gedoe op school.
En als hij een vervelend groepje tegenkomt loopt hij er gewoon met een grote boog omheen. Werkt prima, maar dat doe ik zelf tegenwoordig eigenlijk ook na een paar keer problemen te hebben gehad met een groepje hangjongeren met gekleurd tintje.
Tja, dat is dan idd het verschil in persoonlijkheid, ik loop er (expres ) tussendoor met mijn meest charming glimlach. Omdat het kan .
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 09:50:49 #131
5428 crew  miss_sly
pi_70157621
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:43 schreef Sugar het volgende:

[..]

Hoe beeldend!!!

Ik vind Jolie's reactie ook wel stoer en passend. Zonder aansporing (daar zit 't 'm vooral in, vind ik) zélf een effectieve manier gevonden om zich te verweren. Dat verweer-element vind ik wel het criterium ook, dat het nodig is omdat de ander je anders ook fysiek nog meer pijn doet. Als het gepest anders van aard is (schelden, treiteren, weet ik wat), dan vind ik het niet oké om je fysiek te verweren (lees: slaan).
Beetje zoals het wettelijk ook is?
Noodweer
2nood·weer de; v(m) (jur) noodzakelijke verdediging

Ik zou mijn kind denk ik meegeven dat het voor zichzelf moet opkomen. Zo abstract mogelijk dat benoemen. Misschien wel met 10 voorbeelden (waaronder: praten, roepen, iets wat is afgepakt weer terugpakken, wegduwen, een klap geven als de ander je pijn blijft doen, weglopen, ...), maar niet als enkele boodschap: sla nu maar eens terug. Denk ik.
Ik vind Jolie ook stoer! Inderdaad zelf opgelost, weliswaar met terugslaan maar daar vroeg de situatie ook om en ze deed het uit zichzelf. ze kwam voor zichzelf op, en dat is goed.

Dat is ook wat me tegenstaat in het principe: ga maar terug en sla maar terug. Het kind heeft dat kennelijk nog niet gedaan, maar de volwassene stuurt het daarom terug. Dat is geen lik op stuk meer, dat is achteraf gedoe en dat werkt niet. Zeker niet als kinderen nog kleiner zijn.

Het abstract benoemen wat je hier zegt, vind ik ook wel een goede, Sugar! En dan zit terugslaan er wel bij als optie, maar zeker niet als voornaamste en wel met restristies (als iemand jou slaat).
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:54:23 #132
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70157734
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het zo moeilijk om in algemene zin hierover te praten omdat het me volstrekt afhankelijk lijkt van het soort kind dat je hebt. Hoewel ik bijvoorbeeld van die zogenaamde kunstenaars in de dop houd vind ik ouders die hun kinderen als een geitenwollensok naar school sturen onbegrijpelijk. Tegen zo'n ouder zou ik zeggen: stop met naar de Zeeman gaan en geef je kind de Nikes die hij wil.

Maar wat als je ziet dat het nu eenmaal in de aard van je kind zit om een geitenwollensok te zijn? Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om zo'n kind tegen zijn karakter in te laten slaan. Juist dat is capituleren. (Die redenatie werkt natuurlijk ook de andere kant op: als ik een voetballertje als zoon zou krijgen zou ik dat er niet uit willen werken alleen omdat ik een kunstenaar voor ogen had.)

Ik denk dat dat ons grootste schrikbeeld is, een kind krijgen dat al vroeg ongelukkig is bijvoorbeeld omdat hij gepest wordt. Over een praktijkoplossing zou ik nu absoluut niks kunnen zeggen. Het begint met normen en waarden bijbrengen, en daarna zal pragmatiek het over moeten nemen.
[..]

Heel goed!
Gelukkig!

En een hele goede post! Je kind wat extreem zachtaardig is dwingend aansporen om maar vooral terug te slaan terwijl dat helemaal niet in de aard zit is alleen maar zielig. Dan vind ie buiten al geen veiligheid en thuis wordt ie dan ook niet geaccepteerd. Mijn zoon is een zachtaardig mannetje maar kan best zijn tanden laten zien, alleen weet ie niet zo goed hoe. Hij komt nogal eens huilerig bij me aankloppen omdat een groter kind zijn speelgoedje heeft afgepakt in de zandbak bijvoorbeeld..dan zeg ik dat ie het gewoon terug mag pakken en ga ik het niet voor hem oplossen hoor. En dat doet ie dan ook wel (ondertussen over zijn schoudertje kijkend of ik er nog wel sta I.C.E ).
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:55:31 #133
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70157757
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:43 schreef Sugar het volgende:

[..]
.
pi_70157778
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:48 schreef Vivi het volgende:

[..]

Tja, dat is dan idd het verschil in persoonlijkheid, ik loop er (expres ) tussendoor met mijn meest charming glimlach. Omdat het kan .
Ha Ha Wel stoer deed ik eerst heel naïef ook onder het mom van de straat is ook van mij, totdat het zomer werdt en ik alleen een shirtje met spaghettibandjes aanhad. Vonden ze te bloot en erg moeilijk mee om te gaan. En helaas was ik op dat moment niet echt weerbaar genoeg alleen tegen de hele groep en veel hulp van buitenstaanders hoefde ik ook niet te verwachten.
Sindsdien niet meer gedaan.
Dus mijn negatieve ervaring gebruik ik idd in mijn opvoeding geloof ik.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:59:37 #135
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70157866
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:56 schreef Urla het volgende:

[..]

Ha Ha Wel stoer deed ik eerst heel naïef ook onder het mom van de straat is ook van mij, totdat het zomer werdt en ik alleen een shirtje met spaghettibandjes aanhad. Vonden ze te bloot en erg moeilijk mee om te gaan. En helaas was ik op dat moment niet echt weerbaar genoeg alleen tegen de hele groep en veel hulp van buitenstaanders hoefde ik ook niet te verwachten.
Sindsdien niet meer gedaan.
Dus mijn negatieve ervaring gebruik ik idd in mijn opvoeding geloof ik.
Oh, vertel mij wat..in mijn oude straat had ik ook zóveel last van dat soort dingen..ik had ook standaard een honkbalknuppel achter de voordeur staan .

Ik ben geloof ik een beetje een raar mens..ik sla erop los indien nodig en daarna ga ik Narziss und Goldmund zitten lezen
.
pi_70157957
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 09:54 schreef Vivi het volgende:
Mijn zoon is een zachtaardig mannetje maar kan best zijn tanden laten zien, alleen weet ie niet zo goed hoe. Hij komt nogal eens huilerig bij me aankloppen omdat een groter kind zijn speelgoedje heeft afgepakt in de zandbak bijvoorbeeld..dan zeg ik dat ie het gewoon terug mag pakken en ga ik het niet voor hem oplossen hoor. En dat doet ie dan ook wel (ondertussen over zijn schoudertje kijkend of ik er nog wel sta I.C.E ).

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat mijn ouders ooit een probleem voor me opgelost hebben. Ik kon thuis wel overal over praten, maar ze gingen niet naar school toe en ook niet naar andere ouders. Mijn broertje is op school wel gepest, maar dat ging duidelijk met vlagen (het ene moment waren ze vriendjes en het andere moment waren ze met elkaar gebrouilleerd; als mijn ouders zich ermee bemoeid hadden was het alleen nog lastiger geworden om weer vriendjes te worden).

Maar goed, dat is allemaal makkelijk praten als je een kind hebt wiens leven niet zuur gemaakt wordt. Daarom had ik het ook over pragmatiek: een incident is wat anders dan een kind dat structureel gepest wordt. Er wordt hier een nogal scherpe tweedeling geschetst, je pest of je wordt gepest. De werkelijkheid lijkt me wat complexer. (Hierbij moet ik ook denken aan alle ruzietjes die kinderen weer gauw bijlegden maar die levend werden gehouden door de ouders die elkaar in de haren vlogen.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_70158321
in mijn ervaring is juist bij stelselmatig treiteren de oorzaak meestal eerder bij de ouders te vinden dan bij het kind. en als dat maar vroeg genoeg begint zitten de kinderen vast in hun rol, zowel de pester als de gepeste.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 10:20:47 #138
5428 crew  miss_sly
pi_70158446
Ik vind het zo vreemd dat mensen werkelijk nog denken dat er ergens een oorzaak is voor het pesten.

Imo is er geen oorzaak, het gebeurt. Het is een wisselwerking tussen mensen (want het gebeurt ook bij oudere kinderen of zelfs volwassenen) waar in veel gevallen geen verklaring voor is. En zelfs als er een verklaring lijkt te zijn (uiterlijkheden bijv) dan zijn er legio voorbeelden te vinden van mensen met dezelfde uiterlijkheden die neit het slachtoffer worden.

Wat betreft pesters: dat zijn niet altijd bullebakken of slecht opgevoede kinderen. Vaak zijn het mensen waarmee anderen het prima kunnen vinden en die niet als pester aangewezen zouden worden door buitenstaanders.
pi_70158809
mwoch. in mijn geval was er best een oorzaak hoor. mijn ouders hun zaak ging failliet en uit angst dat het besmettelijk was ofzo werden wij als gezin gewoon direct zonder pardon in "shun-modus" gezet. mijn moeder bracht me naar school voor het schoolreisje en iedereen keerde zich gewoon om (en trok de kindertjes mee). en toen stond mijn moeder te janken en ging ik op schoolreisje in de bus. alleen. want geen kind wilde met me praten want dat mocht niet van de ouders. kakkineuze krengen. (eindigend bij de aldi ) allemaal keurig opgevoede kindertjes dus.

op de school die erop volgde na de verhuizing werd ik juist getreiterd omdat ik er niet uitzag. wat kwam omdat ik zelf ontbeet, aankleede, mijn haar deed en naar school ging. en uit school hetzelfde laken een pak want pa & ma werkten van 7 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds. tsja. dat zit je haar raar en dan heb je geen nafnaf aan. soms zijn dingen dan best voorspelbaar.
pi_70158819
Een beetje offtopic:
Ik denk dat pesten altijd een oorzaak heeft. Ook al kan het gewoon in je gedrag zitten.
Pesten geeft ook een soort van beloning en macht wat goed voelt, waardoor het gedrag is wat lastig is om te laten.
Veel pesters hebben juist een grote vriendenkring. De mens is nu eenmaal een kuddedier wat zich graag aansluit bij de sterkste.
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 10:56:56 #141
5428 crew  miss_sly
pi_70159448
Dat is dus wat ik zeg: er lijken aanwijsbare oorzaken te zijn, maar er zijn dan ook talloze voorbeelden te vinden van mensen/kinderen met dezelfde potentiele oorzaken die niet gepest worden.
pi_70159655
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 10:56 schreef miss_sly het volgende:
Dat is dus wat ik zeg: er lijken aanwijsbare oorzaken te zijn, maar er zijn dan ook talloze voorbeelden te vinden van mensen/kinderen met dezelfde potentiele oorzaken die niet gepest worden.
oh, tuurlijk. de aard van het kind speelt zeker ook mee! wat iemand al zei: je kan van een bullebak niet zomaar een lieverd maken en van een verlegen introvert kind al evenmin een van zichzelf afbijtende sociaal vaardige slimmerd. moet je kijken naar pesten op de werkvloer. daar was laatst een onderzoek naar gedaan en dat bleek dus ook heel vaak voor te komen. je zou toch verwachten dat volwassen mensen beter zouden weten, maar helaas.

maar slaan is imo geen oplossing, hooguit een middel wat een aardige start is tot een oplossing.
pi_70159658
Jah. ik zie gedrag ook als oorzaak. Kan ook gewijzigd worden.
Het hoeft volgens mij niet altijd invloed van buitenaf te hebben, waarom iemand pest.
pi_70160568
Ik heb vroeger best wat afgevochten in de basisschool tijd. 5e tegen de 6e. Beetje duwen, stomp in de maag, in de prikkelbosjes gooien. En nooit is er een maatschappelijk werker / ouder / leerkracht geweest die er een hele heisa van maakte. Leraren haalde ons, indien echt nodig, uitelkaar tijdens het speelkwartier en soms mocht je binnen lekker sommen gaan maken. Misschien dat ik daarom wel zo goed was in wiskunde op de middelbare school . Maar dit moet je wel zien als een robbertje vechten, stoeien. We hielden er geen lichamelijk letsel aan over, een enkele schram misschien van de prikkelbosjes, maar dat kreeg je ook met huttenbouwen en boomklimmen (en de combi, boomhutten maken).

Maar na mijn basisschooltijd heb ik nooit meer hoeven vechten en heb me altijd met woorden kunnen redden. 1e jaar middelbare school was best pittig voor mij, kwam in een klas met allemaal zittenblijvers e.d. terecht en moest een keer echt op de strepen staan om van het geklier af te komen. Heel veel verbaal geweld en dreigen met fysiek geweld was voldoende en voor de rest van de schoolperiode niet meer nodig geweest.

Wel veel pesten meegemaakt. Nooit schuldig aan gemaakt, maar ken wel wat jongens die behoorlijk gepest werden op school. Sommige imo terecht, die vroegen er echt om, met gym tegen je poten trappen en achter de leraar gaan staan. Dan moet je idd goed oppassen als de leraar er een keer niet is. Maar ook jongens die er niets aan konden doen, maar door bijv. rode haren een dikke bril altijd de pineut waren.

Oja, ik ben de 30 al even gepasseerd, voor de beeldvorming.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 21:15:37 #145
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70179451
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 10:33 schreef simmu het volgende:
mwoch. in mijn geval was er best een oorzaak hoor. mijn ouders hun zaak ging failliet en uit angst dat het besmettelijk was ofzo werden wij als gezin gewoon direct zonder pardon in "shun-modus" gezet. mijn moeder bracht me naar school voor het schoolreisje en iedereen keerde zich gewoon om (en trok de kindertjes mee). en toen stond mijn moeder te janken en ging ik op schoolreisje in de bus. alleen. want geen kind wilde met me praten want dat mocht niet van de ouders. kakkineuze krengen. (eindigend bij de aldi ) allemaal keurig opgevoede kindertjes dus.

op de school die erop volgde na de verhuizing werd ik juist getreiterd omdat ik er niet uitzag. wat kwam omdat ik zelf ontbeet, aankleede, mijn haar deed en naar school ging. en uit school hetzelfde laken een pak want pa & ma werkten van 7 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds. tsja. dat zit je haar raar en dan heb je geen nafnaf aan. soms zijn dingen dan best voorspelbaar.
Bij mij had het ook een oorzaak hoor, de vaders stonden op het schoolplein allemaal kwijlend naar mijn moeder te kijken waardoor geen kind bij me mocht spelen, die moesten tenslotte ook gehaald en gebracht worden, en ik had altijd de nieuwste trendy kleren aan..hoevaak ik mijn moeder niet heb gesmeekt om schoenen van de Bata en een jurk van C&A .
pi_70179473
ik leer mijn kind later dat als het geslagen wordt, het een flinke klap terug mag verkopen. Maar alleen uit defensie. Als hij zelf zomaar begint te slaan zal ik daar wat van zeggen.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 21:23:23 #147
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70179672
Wat ik eigenlijk nog het lastigst vind aan dit hele gedoe is dat je je kinderen weerbaar moet maken voor iets wat ze zelf nooit zouden doen. Eigenlijk zijn ze altijd heel redelijk en praten met elkaar. (ik weet dat alle ouders dat zeggen maar het is écht zo ) Dat je ze dus moet wapenen voor mensen "buiten"die dat niet doen is eigenlijk zó jammer. Maar het is nodig om heb zichzelf te kunnen laten zijn.
Pas op het moment dat anderen weten dat ze niet met zich laten sollen kunnen ze in alle rust overleggen. Anders wordt dat als ruimte gezien om "misbruik" daarvan te maken.
Kan het even niet duidelijker uitleggen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_70180517
nou, ik snap prima wat je bedoelt hoor debuurvrouw. plenty duidelijk. en idd vind ik dat ook lastig. swets verweet me al een idealistisch wereldbeeld en dat is ook wel zo. maar wat is er mis mee om desondanks toch zelf zo te proberen te leven en je kinderen dat ook proberen bij te brengen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')