Maar als ze 12,13 of 14 zijn dan werkt dat toch niet? Sterker nog, ik denk dat het de zaak van mijn 9 jarige geen goed doet als hij uit de speeltuin komt om zijn moeder te halen. Als je al niet gepest werd dan gebeurd het nu alsnog.....quote:Op donderdag 18 juni 2009 17:58 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jij chargeerde mijn 'niet fysieke weerbaarheid'.
Ik vind (nog steeds) dat de insteek verbaal zal moeten zijn. En dat mag gewoon stevig beginnen als "Hou eens op, dat wil ik niet." Als er niet naar geluisterd wordt mag daar best een wat bozere toon aan gegeven worden, desnoods gepaard gaande met woorden als 'opzouten'. Gaat een kind dan nóg door, dan versterking roepen (als in mama, papa of juf).
En als er in de zandbak een speeltje wordt afgepakt, dan pakt mijnventje het gewoon terug, hard en boos "Thies!" roepend. Hij heeft een poosje geduwd (toen hij jonger was), maar dat mocht hij niet van mij. Vooralsnog gaat het goed.
Nou weet je, ik heb wel een aureooltje boven mijn hoofd.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:11 schreef Vivi het volgende:
Ben blij dat er nog iets menselijk in je schuilt.
Jajaja, daar was ik (tijdens het koken Koosjequote:Maar soms is er niet altijd versterking he, en om op je 10e nog je mammie te gaan roepen..tja ...
(ik vind trouwens net als jij dat de insteek verbaal zou moeten zijn, in eerste instantie.)
Ik vond de manier die jouw zoon op de weerbaarheidstraining heeft geleerd wel een hele goede hoor. Grens aangeven, daarna nog een keer met "Als - dan".quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:28 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou hebben mijn jongens nog nooit "slaande"ruzie gehad maar de tot nu toe aangedragen oplossingen zie ik niet zo 1,2,3 toepasbaar bij de wat oudere jeugd.
Ja dat eigenlijk wel, ik denk dat de juf of je moeder roepen echt maar tot een bepaalde (jonge) leeftijd het gewenste effect heeft. Daarna zal het ten eerste voor de reputatie van het kind weinig zin meerquote:Op donderdag 18 juni 2009 18:28 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Maar als ze 12,13 of 14 zijn dan werkt dat toch niet? Sterker nog, ik denk dat het de zaak van mijn 9 jarige geen goed doet als hij uit de speeltuin komt om zijn moeder te halen. Als je al niet gepest werd dan gebeurd het nu alsnog.....
En natuurlijk ga je voor een verbale oplossing en eventueel weglopen maar ze hoeven ze niet te laten wegjagen natuurlijk. Ze mogen ook op een schommel of speeltoestel wél voor zichzelf opkomen. Anders heeft de treiter alsnog zijn zin. Nou hebben mijn jongens nog nooit "slaande"ruzie gehad maar de tot nu toe aangedragen oplossingen zie ik niet zo 1,2,3 toepasbaar bij de wat oudere jeugd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat gebeurt al veel te veel, de generatie onder mij bestaat grotendeels uit ambitie en passieloze lamballen die verwachten dat een ander hun problemen wel zal oplossenquote:Op donderdag 18 juni 2009 18:46 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Ja dat eigenlijk wel, ik denk dat de juf of je moeder roepen echt maar tot een bepaalde (jonge) leeftijd het gewenste effect heeft. Daarna zal het ten eerste voor de reputatie van het kind weinig zin meermaar ergens vind ik ook dat je daarmee het signaal afgeeft dat een ander (een volwassene) het wel komt oplossen voor je als het te moeilijk wordt.
Ja... klootzakken in de maatschappij zijn even onwaarschijnlijk om tegen te komen als een uitwisselingsprogramma met Thaise weeskindjesquote:Op donderdag 18 juni 2009 17:26 schreef simmu het volgende:
[..]
het is jouw redenatie hoorik trek het enkel eventjes wat door.
Allemaal mooi en prachtig, maar wat heb je aan dit idealistische wereldbeeld als je in elkaar getremd wordt op het schoolplein? "Tis niet jouw schuld hoor lieverd. Foei pester!"quote:als je nu eens daadwerkelijk leest wat ik typte over pesten? in de herhaling dan, ik zal proberen het wat beter uit te leggen. wanneer je een gepest kind op e.o.a. cursus of judo of wat dan ook zet om dat kind weerbaarder te maken terwijl je verder niets doet aan het gedrag van de pester geef je dus de boodschap mee aan het gepeste kind dat het allemaal zijn of haar schuld is. het kind wat gepest wordt moet van alles doen om daar een einde aan te maken terwijl het kind wat pest gewoon zn gang kan gaan. en dat ook zal doen trouwens. zelfs als de gepest(t?)e de pester zover zal krijgen dat het pesten ophoudt zal de pester heus wel een ander kind te grazen nemen. en dan heb ik het nog niet over dat kindpesters uitgroeien tot volwassenen die nog steeds gewoon doorgaan met pesten.
haha daar zit wat in ja.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:54 schreef Vivi het volgende:
[..]
Dat gebeurt al veel te veel, de generatie onder mij bestaat grotendeels uit ambitie en passieloze lamballen die verwachten dat een ander hun problemen wel zal oplossen.
Maar dat is een andere discussie.
nou, niks doen en roepen dat zo'n kind maar moet wennen aan de harde werkelijkheid helpt al zeker niet iig. maar er is vast een topic speciaal over pesten. hier ging het over slaan en of pesten ophoudt als er geslagen wordt door de gepest(t?)e. mijn bijdrage in de discussie is enkel dat pesten heus niet zomaar ophoudt onafhankelijk van slaan of niet (in het beste geval gaat de pester gewoon door naar een nieuw pispaaltje) dus waarom zou je? er zijn betere methodes.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:09 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja... klootzakken in de maatschappij zijn even onwaarschijnlijk om tegen te komen als een uitwisselingsprogramma met Thaise weeskindjes
Nee dat was niet mijn redenatie helder licht.
[..]
Allemaal mooi en prachtig, maar wat heb je aan dit idealistische wereldbeeld als je in elkaar getremd wordt op het schoolplein? "Tis niet jouw schuld hoor lieverd. Foei pester!"
Tja, die toevoeging van jou lijkt me wat overbodig....quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:09 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee dat was niet mijn redenatie helder licht.
quote:Allemaal mooi en prachtig, maar wat heb je aan dit idealistische wereldbeeld als je in elkaar getremd wordt op het schoolplein? "Tis niet jouw schuld hoor lieverd. Foei pester!"
Maar werkt dat nog steeds zo anno 2009?quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:45 schreef Vivi het volgende:
Weet je wanneer het pesten stopte? Toen ik het spuug en spuugzat was en de aanvoerder van het groepje zo'n enorme oplawaai verkocht dat ze sterretjes zag. En alle meelopertjes wilden toen ineens vriendinnetjes met me zijn.
quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:21 schreef k_i_m het volgende:
Ik vind dit wel interessant trouwens. Ik heb voor mezelf nog niet echt bedacht welke lijn ik zelf ga doorvoeren. Ik heb zelf op de lagere school ook aardig wat kinderlijke wreedheid ondergaan zonder ooit wat terug te doen en ik vraag me wel eens af of ik ook niet beter de meest valse het haar uit het hoofd had kunnen trekken.
Maargoed, uiteindelijk is zij dik en lelijk geworden en ik alleen maar dik, dus wie heeft er nou gewonnen.
mijn grootste kwelgeest eindigde thuiswonend bij haar (gescheiden) moeder en werkend bij de aldiquote:Op donderdag 18 juni 2009 21:21 schreef k_i_m het volgende:
Maargoed, uiteindelijk is zij dik en lelijk geworden en ik alleen maar dik, dus wie heeft er nou gewonnen.
Pesters grijpen iedere reden aan om vervelend te kunnen doen, dat kan je haar kleur zijn, je schoenen, je tas noem het maar op en ik ben van mening dat je jezelf of je kind niet 200% hoeft aan te passen om maar vooral niet gepest te worden.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:24 schreef Moonah het volgende:![]()
Ik vind ook dat zowel pester als gepeste een situatie samen creëren en in standhouden. De gepeste laat zich immers pesten.
Ik weet niet of het al gezegd is, maar dit valt onder arbo-wetgeving: de veiligheid van de leerling moet door de school gewaarborgd worden omdat die leerling onder die wetgeving valt.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:31 schreef Urla het volgende:
Al moet ik zeggen dat ik denk dat het zorgbeleid op scholen tegenwoordig vanuit de regering steeds meer opvoedkundig word, zodat ze in principe verplicht gesteld zijn dit soort problemen mede op te lossen. Hier kun je zelf als ouder ook druk op uit oefenen.
Hee, dat klinkt wel goed, met die waarschuwing erbij. Heb pas Myrthe aangeraden een klasgenootje terug te slaan.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Mijn oudste heeft weerbaarheidstraining gehad. Daar leerden ze 4 stappen plan. Weet niet precies wat de 4 stappen zijn maar wel dat je zegt dat ze moeten stoppen, vertellen wat je gaat doen als ze niet stoppen, en dan ook daadwerkelijk doen wat je beloofd hebt. volgens mij kozen 9 van de 10 voor een knal verkopen.
Het mooie is dat ze leren het eerst op een andere manier op te lossen, maar niet over zich te laten lopen. En die klap komt er vaak niet van. Het idee dat je een oplossing hebt voor een conflict geeft al zoveel zelfvertrouwen dat die conflicten vaak al niet eens meer ontstaan.
Marlieske, ik zeg nergens dat iemand zich moet aanpassen om het pesten te voorkomen. Ik denk zelfs dat je dat juíst niet moet doen. En je vertaling van mijn opmerking (een gepeste laat zich pesten) vind ik niet correct. Uiteraard vraagt niemand erom, duh. Wellicht klinkt laten pesten cru, maar feitelijk is het wel zo. Beide partijen dragen bij aan de situatie (ook al is er niet om gevraagd). Pas als er één het patroon doorbreekt, zal het anders worden. En als je mijn eerdere posts hebt gelezen weet je dat ik wel eens net doe of ik niet zie als een bepaald kind een klap terug geeft.quote:Op donderdag 18 juni 2009 23:28 schreef marlieske het volgende:
[..]
Pesters grijpen iedere reden aan om vervelend te kunnen doen, dat kan je haar kleur zijn, je schoenen, je tas noem het maar op en ik ben van mening dat je jezelf of je kind niet 200% hoeft aan te passen om maar vooral niet gepest te worden.
En als je het allemaal correct denkt te willen doen door de leraar erbij te roepen enz is dat nog meer reden om na school de pispaal van de klas achterna te fietsen naar huis.... ik ben van mening dat een tikje hier en daar dan echt de betere oplossing is. En begrijp me niet verkeerd ik ben er absoluut niet voor om maar bij iedere scheet die overdwars zit je mouwen op te stropen maar als zelfs leraren anno 2009 denken dat iemand er om vraagt om gepest te worden of in jouw woorden zich laat pesten...sorry dan valt mijn onderkaak echt een eind naar beneden.
Een zelfverdedigingscursus is een heel goede manier voor een kind om zelfvertrouwen op te bouwen en weten om te gaan in noodsituaties. M'n zoon staat prima z'n mannetje in 1 op 1 situaties.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 01:01 schreef Faeroer het volgende:
Als ouder sta je verantwoordelijk voor de opvoeding van je kind. Het leren van het goed kunnen oplossen van problemen hoort hier uiteraard bij. Één van deze problemen is pestende kinderen in de vorm van lichamelijk of psychisch geweld. Het is de taak als ouder om ervoor te zorgen dat je kind zich kan afweren van dit soort problemen. Leer hem of haar zelfverdediging, een kind kan op zijn tijd zelf heel goed beseffen wanneer het nodig is en wanneer niet. We leven inderdaad in een redelijk beschaafde wereld, maar dit hoeft niet te zeggen dat iedereen zich hier ook aan houdt en je moet hiervoor voorbereid zijn.
Dat zou bij ons op school ook gebeurd zijn. Als het pispaaltje ineens bijdehand was gaan doen en was gaan slaan, dan had hij of zij dat dubbel en dwars teruggekregen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 23:25 schreef miss_sly het volgende:
Toch wil ik er even het voorbeeld van mijn zusje tegenover zetten. Die werd ook heel erg gepest; eerst op de kleuterschool en later op de lagere school ging dat verder. En die heeft ook een keer enorm uitgehaald en de grootste bullebak een oplawaai gegeven. En zij is daarvan geschrokken en de andere kinderen werden er alleen maar kwader van, en het pesten is de hele lagere schooltijd doorgegaan.
Het terugslaan hoeft dus ook niet altijd het pesten te laten stoppen.
Het lijkt me ook een te abstracte kwestie om je op voor te bereiden totdat die echt aan de orde is. Zelf hoop ik dat het nooit zover komt. Ik had mijn uiterlijk niet bepaald mee in mijn vroege jeugd en ik liet volledig over me heen lopen - als klein kind was ik zo iemand die over het hoofd gezien werd bij de bakker en iedereen voor liet gaan - maar ik ben altijd geaccepteerd omdat ik joviaal en slim was.quote:Overigens vind ik dat wel weer een hele andere, en erg moeilijke discussie en ben ik er nog niet over uit hoe ik daarmee om zou gaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |